آغاز دهمین ماه جنگ اسرائیل و حماس؛ تانک‌های اسرائیلی به مناطق مختلف غزه یورش بردند

حمله جدید اسرائیل در حالی انجام می‌شود که مصر، قطر و آمریکا تلاش‌ها برای میانجی‌گری در توافق آتش‌بس با حماس را افزایش داده‌اند

 نیروهای اسرائیلی بامداد دوشنبه هشتم ژویيه (هجدهم تیر) پس از بمباران شهر غزه، تانک‌ها را از جهات مختلف به سمت آن منطقه روانه کردند و عملیاتی را اجرا کردند که به گفته ساکنان، یکی از شدیدترین حملات پس از هفتم اکتبر به شمار می‌رود.

به گزارش رویترز، منابع مستقر در غزه می‌گویند در تازه‌ترین حمله اسرائیل، چندین ساختمان چندطبقه ویران شد و ده‌ها نفر کشته شدند. با این حال به دلیل حملات مداوم در «دراج طوفاح» در شرق و همچنین مناطقی در غرب‌، تیم‌های امدادرسانی و اورژانس نتوانستند به مصدومان و کشته‌شدگان دسترسی پیدا کنند.

تانک‌های اسرائیلی تاکنون در برخی مناطق تل‌الحوا و صبرا مستقر شده بودند، اما به عمق مناطق دیگری که ساکنان می‌گویند در طول شب تا ساعات اولیه صبح بمباران شده‌اند، پیشروی نکرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با ورود به دهمین ماه جنگ در غزه، ساکنان این منطقه می‌گویند که تازه‌ترین حمله اسرائیل و پیشروی تانک‌ها از دست‌کم سه جهت هزاران نفر را مجبور کرد تا به دنبال سرپناهی امن‌تر خانه‌هایشان را ترک کنند. مقام‌های بهداشتی‌درمانی فلسطینی هم گفتند که در پی این حملات، پزشکان بیمارستان الاهلی عرب در شهر غزه ناچار شدند بیماران را به بیمارستان اندونزیایی در شمال نوار غزه که مجهز نشده است، منتقل کنند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد «علیه زیرساخت‌های شبه‌نظامی» در نوار غزه عملیاتی را آغاز کرده و مدعی شد که بیش از ۳۰ جنگجو را که «تهدیدی برای سربازان اسرائیلی» بودند، کشته است. ارتش اسرائیل ادعا کرده است که از فعالیت‌ها و زیرساخت‌های جدید حماس و جهاد اسلامی در شهر غزه، از جمله انبارهای سلاح و اتاق‌های بازداشت و بازجویی، اطلاعاتی در اختیار دارد.

به گزارش تایمز اسرائيل، نیروهای اسرائیلی می‌گویند پیش از آغاز عملیات به غیرنظامیان هشدار داده‌ بودند و برای ترک منطقه، یک مسیر بشردوستانه را برای فلسطینی‌ها باز خواهند کرد.

حمله جدید اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای مصر، قطر و ایالات متحده تلاش‌هایشان را به منظور میانجی‌گری برای توافق آتش‌بس بین بنیامین نتانیاهو و گروه شبه‌نظامی حماس افزایش داده‌اند.

پس از آنکه حماس بخش مهمی از پیشنهاد آتش‌بس آمریکا را پذیرفت، ساکنان غزه به توقف درگیری‌ها امیدوار شدند و یکی از مقام‌های تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی هم گفت که برای توافق «شانس واقعی» وجود دارد.

حماس این خواسته را که اسرائیل قبل از امضای توافقنامه ابتدا به آتش‌بس دائمی متعهد شود، کنار گذاشت. یک منبع حماس روز شنبه به رویترز گفت که این گروه شبه‌نظامی اعلام کرده است می‌پذیرد در طول مرحله اول که شش هفته‌ خواهد بود، درباره آتش‌بس دائمی مذاکره شود. در پیشنهاد جدید، میانجی‌ها آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج نیروهای اسرائیلی را، تا وقتی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه داشته باشد، تضمین می‌کنند.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تاکید کرد که این توافق نباید مانع از سرگیری نبردهای اسرائیل شود و او می‌خواهد که تمام اهداف جنگی‌اش برآورده شود. این اهداف در آغاز حمله، از بین بردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس و نیز بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی تعریف شد.

برخی منابع مطلع اعلام کردند که ویلیام برنز، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز چهارشنبه در دوحه با نخست‌وزیر قطر و روسای اطلاعات اسرائیل و مصر دیدار خواهد کرد.

اسرائیل در حالی عملیات نظامی در غزه را ادامه می‌دهد که تظاهرات این هفته علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌ به شنبه‌ شب محدود نشد و روز یکشنبه هم اعتراض‌ها با حضور شمار دیگری از اسرائیلی‌ها ادامه یافت.

معترضان می‌گویند اکنون ۹ ماه از حمله شوکه‌کننده حماس به اسرائیل می‌گذرد اما ۱۲۰ گروگان همچنان در غزه نگهداری می‌شوند و نتانیاهو نتوانسته است جنگ با این گروه شبه‌نظامی را به‌خوبی مدیریت کند. آ‌ن‌ها از فدراسیون‌های کارگری خواسته‌اند با اعتصاب به آن‌ها بپیوندند و با ایجاد اخلال در امور اسرائیل، نتانیاهو را وادارند برای برون‌رفت از این بن‌بست، تصمیمی جدی و عملی بگیرد.

بیشتر از جهان