بایدن از موضعش مبنی بر ماندن در انتخابات کمی کوتاه آمده است

بایدن مدام تکرار کرده که تنها کسی است که می‌تواند دونالد ترامپ را در نوامبر شکست دهد

AFP

یک منبع ارشد دموکرات به سی‌ان‌ان گفت که رئیس‌جمهوری جو بایدن پس از یکسری شکست‌های انتخاباتی، «بیشتر پذیرای نگرانی‌های مطرح‌شده» است.

اگرچه رئیس‌جمهوری این اظهارات را به صورت عمومی بیان نکرده و پیش‌تر قول داده است که تا نوامبر در رقابت ریاست‌جمهوری بماند، سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که ظاهرا نگرش بایدن در محافل خصوصی ملایم‌تر شده است.

این منبع به نقل از سی‌ان‌ان گفت: «گفت‌وگوهای خصوصی با کنگره ادامه دارد و او پذیرا است و آن اندازه که در حالت عمومی دیده می‌شود، سرسخت نیست.»

بر اساس گزارش‌ها، بایدن در مورد امکان جایگزینی کامالا هریس در صدر فهرست نامزدهای دموکرات‌ هم سوالاتی مطرح می‌کند. این منبع گفت: «مشخص نیست که او [در این خصوص] به چه نتیجه‌ای خواهد رسید اما به نظر می‌رسد که در حال گوش دادن است.»

این خبر زمانی منتشر شد که پیش از یک حضور برنامه‌ریزی‌شده در نوادا، مثبت شدن نتیجه تست کووید‌ بایدن ۸۱ ساله اعلام شد.

تا پیش از اعلام نتیجه مثبت تست او، قرار بود رئیس‌جمهوری [آمریکا] چهارشنبه عصر در نشست سالانه «یونیدوس یواس» [UnidosUS/ سازمانی غیرانتفاعی برای کمک به لاتین‌تبارها در ایالات متحده] در لاس‌وگاس سخنرانی کند.

بیانیه‌ای از کاخ سفید این خبر را تایید کرد و اعلام کرد بایدن به دلاور بازخواهد گشت تا بر اساس دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، خود را قرنطینه کند، اما در طول این مدت همچنان «به طور کامل» تمام وظایفش را انجام خواهد داد.

فیلم‌ها نشان دادند که رئیس‌جمهوری به فرودگاه لاس‌وگاس رسید و سوار هواپیمای ایر‌فورس‌وان (Air Force One) می‌شود. او ماسک نزده بود و پیش از آنکه به‌آرامی از پله‌های هواپیما بالا برود، با اشاره [بدون آنکه صدایش شنیده شود] به خبرنگاران گفت که «خوب» است.

من امروز بعدازظهر تست کوویدم مثبت شد، اما حالم خوب است و از همه به خاطر آرزوهای خوبشان تشکر می‌کنم.

در حالی که رو به بهبودی‌ام، در قرنطینه خواهم بود و در این مدت به کار برای انجام وظایفم برای مردم آمریکا ادامه خواهم داد.

— رئیس‌جمهور‌ی بایدن (@POTUS) ۱۷ ژوییه ۲۰۲۴


گفته‌های گزارش‌شده درباره «پذیرا بودن» او در مورد آینده‌اش با اظهارات سرسختانه پیشین رئیس‌جمهوری در هفته‌های اخیرتفاوت قابل‌توجهی دارد. رئیس‌جمهوری [تاکنون] مدام تکرار کرده که تنها کسی است که می‌تواند دونالد ترامپ را در نوامبر شکست دهد.

بایدن در تماس با کارکنان کارزار انتخاباتی‌اش در اوایل این ماه [ژوییه] گفت: «اجازه دهید این را به واضح‌ترین شکل و به ساده‌ترین و مستقیم‌ترین شکل ممکن بگویم: من به نامزدی در انتخابات ادامه می‌دهم... هیچ‌کس مرا بیرون نمی‌کند، من از این رقابت خارج نمی‌شوم. من در این رقابت تا آخر هستم و ما پیروز خواهیم شد.»

نگرانی‌ها درباره توانایی او در پی مناظره رودررو با ترامپ در ۲۷ ژوئن بروز کرد که به طور گسترده، به‌عنوان فاجعه‌ای برای رئیس‌جمهوری تلقی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در پی این مناظره، عملکرد ضعیفش را به برنامه سفر شلوغ خود نسبت داد و گفت که «خیلی هوشمندانه» نبوده که پیش از آن به سراسر جهان سفر کند و ادعا کرد که «روی صحنه تقریبا خوابش برده بود». با وجود این، سوگند خورد که رو‌به‌جلو حرکت خواهد کرد.

او بعدها در نامه‌ای به دموکرات‌های کنگره گفت که به تلاش برای انتخاب مجدد ادامه می‌دهد و به «نخبگان» حزب پاسخ خواهد داد.

بایدن در نامه‌ای که سی‌ان‌ان آن را به دست آورد، نوشته بود: «می‌خواهم بدانید که با وجود همه گمانه‌زنی‌ها در مطبوعات و جاهای دیگر، من به ماندن در این رقابت و به پایان رساندن آن و اینکه دونالد ترامپ را شکست دهم، کاملا متعهدم.» 

به رغم شمار رو‌به‌افزایش قانون‌گذاران دموکرات که خواستار کنار رفتن بایدن‌اند، از جمله نماینده کالیفرنیا آدام شیف، گفته می‌شود کمیته ملی دموکرات به ادامه برنامه‌ها برای اعلام نامزدی مجازی بایدن، پیش از کنوانسیون حزب در ماه اوت، ادامه می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان