پارلمان اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالفت کرد

نمایندگان کنست می‌گویند حماس کشور فلسطین به یک پایگاه تروریستی اسلامی رادیکال تبدیل می‌کند

تصویری از کنست و نمایندگان پارلمان اسرائیل-MENAHEM KAHANA / AFP

کنست اسرائیل، با صدور قطعنامه‌ای، موجودیت کشور مستقل فلسطین را «خطرناک» خواند و با شکل‌گیری آن مخالفت کرد.

بر مبنای گزارش رسانه‌های اسرائیلی، قطعنامه اخیر پارلمان اسرائیل علیه شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین با اکثریت قاطع نمایندگان به تصویب رسید؛ به‌طوری‌که ۶۸ نفر به آن رای مثبت دادند و شمار آرای منفی تنها ۹ رای بود.

نمایندگان پارلمان اسرائیل در بیانیه‌شان، تشکیل کشور فلسطین را «خطر بالقوه برای اسرائیل و شهروندانش» توصیف کردند و مدعی شدند که با این اقدام، درگیری‌ بین اسرائیل و فلسطین تداوم می‌یابد و تنش‌های منطقه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش الجزیره، ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با احزاب راست افراطی از این قطعنامه حمایت کردند. روزنامه تایمز اسرائیل نیز گزارش داد که یائیر لاپید، رهبر حزب چپ میانه با هدف اجتناب از حمایت از این بیانیه، جلسه کنست را ترک‌ کرد. او پیش‌تر گفته بود که با راه‌حل دو کشوری موافق است.

در سوی دیگر، مصطفی برغوتی، دبیرکل ابتکار ملی فلسطین، از تصویب قطعنامه مخالفت با تشکیل کشور مستقل فلسطین در پارلمان اسرائیل انتقاد کرد.

دبیرکل ابتکار ملی فلسطین با انتشار پستی در رسانه‌ اجتماعی اکس ضمن اشاره به تصویب قطعنامه با آرای اکثریت نوشت که «این قطعنامه نشان‌دهنده رد صلح با فلسطینی‌ها و اعلام رسمی مرگ توافق اسلو است».

توافق‌نامه اسلو که سال ۱۹۹۳ بین رهبران وقت اسرائیل و فلسطین امضا شد، بر ایجاد یک کشور مستقل و پایدار فلسطینی در کنار اسرائیل تاکید کرده بود. با این حال، اسرائیل با اتخاذ سیاست‌هایی به ساخت شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطینی و کرانه باختری و محاصره کامل غزه ادامه داده است.

حسین الشیخ، از مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در حساب کاربری‌اش قطعنامه کنست را محکوم کرد و با انتشار پستی نوشت مخالفت پارلمان اسرائیل با تشکیل کشور فلسطین، «تاییدی بر نژادپرستی دولت اشغالگر، بی‌توجهی‌اش به قوانین بین‌المللی و پافشاری بر رویکرد و سیاست تداوم اشغال است».

در واکنشی دیگر، وزارت امور خارجه اردن، تصویب این قطعنامه را «نقض خطرناک قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «تلاش‌های مستمر اسرائیل برای انکار حق مسلم فلسطینی‌ها برای داشتن کشور مستقل با پایتختی قدس اشغالی، امنیت و صلح را در منطقه به ارمغان نمی‌آورد».

نمایندگان پارلمان اسرائیل در قطعنامه‌شان درباره دلایل مخالفت با شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین تاکید کرده‌اند که چنانچه این اتفاق بیفتد، در زمان کوتاهی حماس کنترل کشور فلسطین را بر دست می‌گیرد و آن را به یک پایگاه تروریستی اسلامی رادیکال تبدیل می‌کند و در هماهنگی با رهبر جمهوری اسلامی برای از بین بردن اسرائیل دست خیز برمی‌دارد.

طی ماه‌های اخیر برخی کشورها از جمله اسپانیا، ایرلند، نروژ، اسلونی و ارمنستان اعلام کردند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

واکنش اسرائیل به اقدام این کشورها  اعتراض‌آمیز بود؛ به‌طوری‌که بنیامین نتانیاهو، ادعا کرد به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به معنای «جایزه دادن به تروریسم» است.

قطعنامه اخیر در کنست در حالی به تصویب رسید که انتظار می‌رود، نتانیاهو هفته آینده در کنگره آمریکا در واشنگتن سخنرانی کند. دعوت از نخست‌وزیر اسرائیل با توجه به وقایع اخیر غزه اختلاف‌هایی را میان دموکرات‌های آمریکایی ایجاد کرده است.

روز چهارشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که سیاست اسرائیل در کرانه باختری اشغالی، هر نوع چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی را نابود می‌کند. او همچنین خواستار توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل شد و افزود: «شهرک‌سازی‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی برای صلح با فلسطینی‌ها است».