رویایی جسورانه ترک‌ها در یورو ۲۰۲۴؛ اردوغان گفت قهرمانی می‌خواهد

ترکیه در صورت برد هلند قابلیت پیروز شدن مقابل برنده دیدار انگلستان و سوییس را هم دارد

صحنه گل مریح دمیرال به اتریش، ۲ ژوییه ۲۰۲۴ــ شبکه‌های اجتماعی

آخرین مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا با برد سه بر هیچ هلند مقابل رومانی و شکست دو بر یک اتریش برابر ترکیه به پایان رسید تا هشت تیم برتر یورو ۲۰۲۴ برای بازی‌های حساس یک‌چهارم نهایی در روزهای جمعه و شنبه آماده شوند.

وینچنزو مونتلا، سرمربی ایتالیایی ترکیه، در بازی روز سه‌شنبه نشان داد که توانایی فنی لازم دارد که نسل طلایی فوتبال ترکیه را به تیم شگفتی‌ساز جام هفدهم اروپا تبدیل کند. این سرمربی سابق رم و میلان تنها پس از ۹ ماه حضور روی نیمکت تیم ملی ترکیه، موفق شد با تغییر تاکتیک ناگهانی، رالف رانگنیک، سرمربی صاحب‌سبک و نامدار اتریش را غافلگیر و ترک‌ها را به جمع غول‌های فوتبال اروپا وارد کند.

این برد موجب شد تا ترکیه‌ای‌ها نه‌تنها در کشور خود، بلکه در سراسر اروپا برای جشن و پایکوبی به خیابان‌ها بروند. در ادامه، رئیس‌جمهوری این کشور نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از اعضای تیم ملی فوتبال ترکیه تشکر کرد. رجب طیب اردوغان نوشت: «من از صمیم قلب به تیم ملی فوتبال کشورمان که در مسابقات قهرمانی اروپا اتریش را شکست داد و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید، تبریک می‌گویم و برای بچه‌های کشورمان در مسیر رسیدن به جام قهرمانی آرزوی موفقیت دارم.»

پیام اردوغان نشان می‌دهد که مردم این کشور رویای قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ را در ذهن می‌پرورانند و امیدوارند تا پس از جام ملت‌های سال ۱۹۵۲، برای دومین‌ بار به فینال مسابقات یورو و حتی قهرمانی برسند. رویایی که با توجه به خوش‌شانسی ترکیه در نمودار بازی‌ها و برخورد نکردن این تیم با چهار مدعی اصلی یعنی اسپانیا، آلمان، فرانسه و پرتغال تا قبل فینال، چندان هم دست‌نیافتنی به نظر نمی‌رسد.

مونتلا که پیش از این در یک بازی دوستانه با نتیجه سنگین شش بر یک به اتریش باخته و در آستانه برکناری قرار گرفته بود، در مسابقه سه‌شنبه شب به دلیل محرومیت هاکان چالهان‌اوغلو و صامت آکایدین، با اجرای تغییراتی بنیادین، سرمربی اتریش را غافلگیر کرد. او با کنار گذاشتن سیستم ۱،۳،۲،۴ به سراغ تاکتیک تهاجمی ۳،۴،۳ رفت و با قرار دادن آردا گولر، ستاره رئال مادرید، در نقش مهاجم کاذب کنار کنعان ییلدیز از یوونتوس و همچنین باریش آلپر ییلماز، موفق شد در این بازی بارها خط دفاعی اتریش را آزار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تاکتیک به ترکیه اجازه داد تا پس از جلو افتادن از رقیب، با پنج نفر دفاع و در عین حال به‌سرعت در ضدحملات شرکت کنند. یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌های مونتلا برای فرار از فشار حملات شاگردان رانگنیک نیز پاس‌های بلند و دقیق مرت گونوک، دروازه‌بان ترکیه، بود که در ثانیه‌های پایانی بازی، ضربه سر بوامگارتنر را با یک مهار استثنایی به کرنر فرستاد و تیمش را در جام نگه داشت.

هر دو گل مریح دمیرال، مدافع عضو باشگاه الاهلی، در این مسابقه هم از روی ضربات کرنر چرخشی آردا گولر به ثمر رسید که نشان می‌دهد ترکیه حتی در غیاب چالهان‌اوغلو، ستاره اینتر، هم به‌خوبی می‌تواند از ضربات ایستگاهی سود ببرد.

مونتلا در کنفرانس مطبوعاتی بعد از پایان مسابقه با تشکر از پیام تبریک و حمایت‌های اردوغان گفت: «تمام بازیکنان ما با روحیه تیمی فوق‌العاده‌ای به میدان رفتند و تا آخرین لحظه جنگیدند. برای بازیکنانم خیلی خوشحالم و این برد را به میلیون‌ها هوادارمان از صمیم قلبم تبریک می‌گویم. شاید در بازی‌های اول مشکلاتی در کار تیمی ما وجود داشت، اما در این مسابقه بازیکنانم دوباره ارزش بالایشان را نشان دادند تا یک پیروزی تاریخی کسب کنیم، چون از سال ۲۰۰۸ تاکنون حتی به مرحله یک‌هشتم نهایی اروپا هم صعود نکرده بودیم. محبت‌های رئیس‌جمهوری‌مان را هم حس کرده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم. در این پیروزی بزرگ با قلب جنگجو ظاهر شدیم، اما حالا چهار روز فرصت داریم تا دوباره انرژی‌مان را جمع می‌کنیم و آماده مبارزه شویم.»

او با کارنامه‌ای شامل پنج برد، دو تساوی و چهار باخت برای ترکیه به مهم‌ترین موفقیت در عرصه مربیگری در رده ملی دست یافته و حالا قرار است در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ روز شنبه در ورزشگاه آلیانس آره‌نای مونیخ، با شاگردانش به مصاف لاله‌های نارنجی برود.

علاوه بر مسابقه ترکیه و هلند، دو مسابقه حساس دیگر که نوعی فینال زودرس بازی‌ها محسوب می‌شوند، نیز روز جمعه ۱۵ تیر در مرحله یک‌چهارم نهایی میان تیم‌های اسپانیا و آلمان و همچنین فرانسه و پرتغال برگزار خواهد شد. در دیگر دیدار این مرحله هم روز شنبه پیش از مسابقه ترکیه و هلند، انگلستان و سويیس روبروی هم قرار می‌گیرند.

بیشتر از فوتبال