شهرک‌نشینیان کرانه باختری بر لبه پرتگاه جنگ

اگر رفتار خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان ادامه یابد سراسر کرانه باختری را جنگ و خشونت فرا می‌گیرد و آخرین فرصت باقی‌مانده برای برقراری صلح و عملی شدن راه‌حل دوکشوری از دست خواهد رفت

نمای از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری- عکس از alarabiya.net

پس از آنکه یک پسر ۱۴ ساله اسرائیلی روز ۱۲ آوریل گذشه در شهرک مالاچی هاشالوم واقع در شمال شرقی رام‌الله ناپدید شد و سپس خبر کشته شدن او اعلام شد، افراد مسلح نقاب‌دار به روستاهای مغیر، دوما، دیردبوان، بیتین و عقربا در کرانه باختری حمله کردند و چهار غیرنظامی را کشتند. 

برخی بر این باورند که این‌گونه حملات، اقدامی سازماندهی‌شده برای ارعاب فلسطینیان و وادار کردن آنان به ترک سرزمین‌های فلسطینی است. در حالی که میزان این حملات از سال ۲۰۰۵ به بعد پیوسته رو به افزایش بود، جنگ اسرائيل علیه حماس در نوار غزه نیز به گسترش این حملات منجر شد و در طول چند ماه اخیر بیش از هزار فلسطینی به ترک خانه‌های‌شان وادار شدند. در پی تصمیم ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، به اعطای مجوز حمل سلاح به بیش از ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین و مسلح کردن شهروندان یهودی وضعیت کرانه باختری وخیم‌تر شد.

گزارشی که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در مارس ۲۰۲۴ منتشر کرد نشان می‌دهد که از شروع جنگ غزه حدود پنج هزار فلسطینی در کرانه باختری مجروح شده‌اند. البته تداوم حملات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان می‌تواند کرانه باختری را به میدان جنگی تمام‌عیار تبدیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرک‌نشینان برای وادار کردن فلسطینی‌ها به ترک خانه‌ و املاکشان، علاوه بر حمله، به روش‌های دیگری نظیر قطع برق، تخریب ساختمان‌ها، به آتش کشیدن محصولات کشاورزی و کشتن دام‌ها متوسل می‌شوند. آنان همچنین با ارائه اسناد تاریخی به دادگاه‌های اسرائيل و ادعای مالکیت زمین‌های شهروندان فلسطینی در شرق بیت‌المقدس، می‌کوشند فلسطینی‌ها را به مهاجرت اجباری وادار کنند.  

در حالی که آمریکا بر ادامه حمایت از اسرائيل تاکید می‌کند، افزایش بی‌سابقه‌ خشونت در کرانه باختری و رویکرد تهدیدآمیز شهرک‌نشینان دولت بایدن را بر آن داشت تا در فوریه گذشته علیه چهار شهرک‌نشین تحریم‌های مالی وضع کند. پس از تحقیقات وزارت امورخارجه آمریکا، دولت بایدن چهار شهرک‌نشین را به حمله به غیرنظامیان فلسطینی و فعالان صلح اسرائیلی متهم کرد. در اواسط ماه مارس نیز تحریم‌هایی علیه سه شهرک‌نشین دیگر و دو کانون شهرک‌سازی در کرانه باختری اعمال کرد. بنیامین نتانیاهو در واکنش به تحریم‌های آمریکا شهرک‌نشینان کرانه باختری را «شهروندانی مطیع قانون» توصیف کرد و با اعلام حمایت از آن‌ها وعده داد که برای کاهش تاثیر تحریم‌ها تحریم‌شدگان را یاری خواهد کرد.

با این حال، گزارش‌های شهرک‌نشینان تحریم‌شده نشان می‌دهد که اقدامات تنبیهی دولت بایدن جز جرات بخشیدن به شهرک‌نشینان تاثیر دیگری نداشته است.

با این همه کمک‌های نظامی ایالات متحده به پنج واحد نظامی اسرائيلی، که دولت بایدن آن‌ها را به نقض حقوق بشر متهم کرده است، همچنان ادامه دارد. نه دولت نتانیاهو برنامه‌ای برای تحقیق درمورد عملکرد واحدهای نظامی متهم به نقض حقوق بشر دارد و نه واشینگتن درپی توقف کمک به واحدهای نظامی یادشده است.

از سوی دیگر، محمد آشتیه، نخست‌وزیر سابق فلسطینیان، اعلام کرد: هر طرحی برای مرحله پساجنگ در نوار غزه باید از خشونت در کرانه باختری نیز جلوگیری کند و این دو منطقه نباید جدا از هم در نظر گرفته شوند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان، ازجمله عربستان سعودی، ایالات متحده و کشورهای اروپایی، برای پایان جنگ غزه و دست‌یابی به صلح پایدار در منطقه، بر لزوم تشکیل کشور مستقل فلسطین در چارچوب راه‌حل دوکشوری تاکید می‌کنند.

با این حال، رویکرد دولت نتانیاهو و اقدام‌های خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان مسیر دست‌یابی به راه‌حل دوکشوری را بیش از همیشه ناهموار می‌کند. در حالی که دولت اسرائيل در تلاش برای توسعه و ساخت شهرک‌ها است، شهرک‌نشینان مسلح فلسطینیان را به اخراج و کشتار تهدید می‌کنند. توزیع سلاح در میان شهرک‌نشینان‌ نه‌تنها کرانه باختری را در معرض جنگی ویرانگر قرار می‌دهد که زمینه الحاق کامل آن را به قلمرو اسرائیل فراهم می‌کند.

اگر رفتار خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان ادامه یابد سراسر کرانه باختری را جنگ و خشونت فرا می‌گیرد و تنها فرصت باقی‌مانده برای دست‌یابی به صلح و راه‌حل دو کشوری از دست می‌رود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه