اقدام‌های آمریکا برای بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه حمله زمینی اسرائیل به غزه

آمریکا و ایران در حال بالا رفتن از نردبان تشدید تنش‌هایی‌اند که ظرفیت و امکان زیادی برای وقوع اشتباه محاسباتی یا سوءتفاهم ‏دارد

یواس‌اس جرالد آر.فورد، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان در شرق دریای مدیترانه، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳- Jackson ADKINS / US Department of Defense / AFP

به گزارش فایننشال تایمز، در بحبوحه ترس فزاینده مبنی بر تشدید حمله به نیروهای آمریکا و منافع متحدانش در منطقه پس از آغاز درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس، آمریکا از تاخیر در عملیات ورود زمینی اسرائیل به غزه برای ارسال سامانه‌های دفاعی به منطقه استفاده می‌کند.

فایننشال تایمز به‌نقل از مقام‌هایی که نامشان ذکر نشده است می‌نویسد که اقدام برای تقویت امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه و ایجاد توان دفاعی کافی برای بازداشتن ایران از حمله، پس از ده‌ها حمله به نیروهای آمریکایی از ۱۸ اکتبر تا کنون صورت می‌گیرد که به زخمی شدن ۲۲ پرسنل آمریکایی منجر شده است.

حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز چهارشنبه با مقام‌های ارشد حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. این سه گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران توافق کردند که به هماهنگی با یکدیگر ادامه دهند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ به آنچه پرتاب موشک از جنوب غرب سوریه توصیف شد، مواضع نظامی در این منطقه را در طول شب گلوله‌باران کرده است. رژیم کنونی سوریه نیز مورد حمایت ایران است.

در حالی که مقام‌های آمریکایی می‌گویند تهاجم برنامه‌ریزی شده اسرائیل تا حدی به‌دلیل اختلاف‌هایی در درون دستگاه امنیتی اسرائیل به تاخیر افتاده است، واشنگتن سوال‌هایی نیز درباره استراتژی اسرائیل مطرح کرده که به ارتش اسرائیل کمک کرده است برنامه‌هایش را اصلاح کند.

مقام‌ها و استراتژیست‌های نظامی در واشنگتن از توقف یا تاخیر در عملیات زمینی اسرائیل در غزه استقبال کرده‌اند و می‌گویند که این تاخیر به آمریکا زمان داده است که دفاع هوایی، پرسنل، و کشتی‌های اضافی به منطقه بفرستد برای اینکه از نیروهایش در منطقه محافظت کند و تهران را از تشدید تنش‌ها در منطقه باز دارد.

ارزیابی آمریکا این است که اقدامش برای استقرار تجهیزات نظامی بیشتر در منطقه در دو هفته گذشته، از جمله گسیل دو ناو جدید به مدیترانه، به دور نگه‌ داشتن ایران از منازعه کمک کرده است. اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی همچنان تهدیدی جدی برای منافع و پرسنل آمریکایی‌ هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که «آنچه ما می‌بینیم نگران‌کننده است، زیرا نشانه‌هایی داریم حاکی از آنکه گروه‌هایی در منطقه تمایل به تشدید تنش‌ها دارند. به همین دلیل، حضور نظامی‌مان را تقویت کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند مقام آمریکایی گفته‌اند که آن کشور به‌ویژه نگران حزب‌الله لبنان است که جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند. نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله در دو هفته گذشته به تبادل موشک در منطقه مرزی اقدام کرده‌اند، گرچه به‌نظر می‌رسد هر دو طرف از درگیری تمام عیار دوری می‌کنند.

همچنین، طبق گزارش‌ها، گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران نیز از عراق به سمت غرب سوریه، در نزدیکی مرز اسرائیل، حرکت کرده‌اند که زنگ خطر را در میان مقام‌های آمریکایی به صدا درآورده است.

این مقام‌های آمریکایی می‌گویند که تحرک گروه‌های شبه‌نظامی نشانه‌ای شوم از تشدید تنش است.

در حالی که ارزیابی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد مستقیم با آمریکا یا اسرائیل درگیر شود، اما دولت آمریکا پیش‌بینی می‌کند که جمهوری اسلامی به فعال کردن نیروهای نیابتی‌اش در منطقه‌ برای حمله به اسرائیل یا منافع و پرسنل آمریکایی ادامه دهد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ایران علاوه بر حمایت از حمله به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی و تشویق به آن، در برخی موارد فعالانه این حمله‌ها را تسهیل کرده‌اند.

مقام‌های کنونی و پیشین آمریکایی گفته‌اند که آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در حال بالا رفتن از نردبان تشدید تنش‌هایی‌اند که ظرفیت و امکان زیادی برای وقوع اشتباه محاسباتی یا سوءتفاهم دارد.

ارزیابی مقام‌های آمریکایی این است که حکومت ایران احساس می‌کند از تقویت و تشویق اقدام نیروهای نیابتی‌اش علیه اسرائیل و آمریکا و و حمایت علنی از آن سود زیادی می‌برد، حتی اگر خودش کامل درگیر نشود.

نورمن رول، از مقام‌های ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا که تمرکز اصلی‌اش خاورمیانه است، می‌گوید که چنین اقدام‌هایی نفوذ ایران در منطقه را تقویت می‌کند، بالقوه نفوذ آمریکا را کاهش می‌دهد، و برنامه‌های کشورهای عربی میانه‌رو برای نزدیکی زودهنگام با اسرائیل را پیچیده می‌کند.

رول افزود که ایران و نیروهای نیابتی‌اش بر این باورند که می‌توانند تا حدی، بدون خطر درگیری تمام‌عیار، به منافع آمریکا حمله کنند، زیرا این احساس وجود دارد که بعید است دولت آمریکا از قدرتش علیه آن‌ها استفاده کند، به این دلیل که این نگرانی وجود دارد که این کار ممکن است باعث درگیری چند ساله‌ای مانند جنگ در عراق و افغانستان بشود.