پیام محرمانه آمریکا به ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک

اکسیوس می‌گوید، تهران در واکنش به پیام آمریکا درباره این فعالیت‌ها توضیح داد و گفت که تغییری در سیاست هسته‌ای ایجاد نشده و روی تولید بمب هسته‌ای کار نمی‌کند

تاسیسات هسته‌ای ایران-خبرگزاری دانشجو

سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفتند که دولت بایدن در پیامی خصوصی به ایران که ماه گذشته ارسال شد، نگرانی جدی خود را درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای که می‌تواند کاربرد تسلیحاتی داشته باشد، اعلام کردند.

این پیام چند هفته پیش هم از طریق واسطه و هم از طریق کانال‌های مستقیم به ایران ارسال شده است.

به گزارش اکسیوس، مقامات آمریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر فعالیت‌های هسته‌ای مشکوکی که متخصصان هسته‌ای ایران در حال انجام آن هستند را شناسایی کردند. آنها نگرانند که این فعالیت‌ها بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استفاده از بازه زمانی منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای پیشرفت در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد.

براساس این گزارش، جامعه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در حال حاضر در حال بررسی این فعالیت‌ها و ارتباط احتمالی آن با تغییر سیاست هسته‌ای ایران هستند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آن را تعیین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس می‌گوید، تهران در واکنش به پیام آمریکا درباره این فعالیت‌ها توضیح داد و گفت که تغییری در سیاست هسته‌ای ایجاد نشده و روی تولید بمب هسته‌ای کار نمی‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفتند که این ردوبدل کردن پیام‌ها و برخی اطلاعات دیگری تا حدودی نگرانی‌ها را درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران کاهش داد.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: پیامی که آمریکا به ایران فرستاد موثر بود اما همچنان برخی نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد.

به گفته یک مقام آمریکایی، آمریکا در حال حاضر نشانه‌هایی مبنی بر انجام فعالیت کلیدی منتهی به تولید سلاح هسته‌ای قابل آزمایش مشاهده نمی‌کند.

او می‌گوید: با این حال هرگونه اقدام هسته‌ای از جانب تهران را بسیار جدی می‌گیریم و همانطور که رئیس‌جمهوری گفته، به جلوگیری از عدم دستیابی به ایران به سلاح هسته‌ای متعهد هستیم.