ویکتوریا استارمر «بانوی اول» جدید بریتانیا کیست؟

در طول مبارزات انتخاباتی، «بانو استارمر» به شکل قابل‌توجهی در سایه ماند

کی‌یر استامر از حزب کارگر نخست‌وزیر جدید بریتانیا و همسرش ویکتوریا/AFP

ریشی سوناک و آکشاتا مورتی، تاجر و سرمایه‌دار هندی، خانه موقتشان در شماره ده خیابان داونینگ را به صاحب‌خانه‌های جدید تحویل می‌دهند: کی‌یر استامر از حزب کارگر نخست‌وزیر جدید بریتانیا و همسرش ویکتوریا که صاحب‌ عنوان غیررسمی «بانوی اول» بریتانیا نیز خواهد شد.

طبق یک سنت بریتانیایی، این خانه محل زندگی نخست‌وزیر و خانواده‌اش است، گرچه اغلب آن‌ها خانه و زندگی جداگانه‌ای دارند، چون بالاخره روزی باید وسایلشان را بردارند و خانه را به نخست‌وزیر جدید تحویل دهند.

در بریتانیا عنوان «بانوی اول» به همان شکلی به کار نمی‌رود که در برخی از کشورهای دیگر مانند ایالات‌متحده به کار می‌رود. در بریتانیا همسر نخست‌وزیر ممکن است گاهی در رسانه‌ها به‌شکل غیررسمی با عنوان «بانوی اول» یا «شوهر اول» خوانده شود، اما این عنوان نه رسمی است و نه وظایفی را متوجه او می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازنظر تاریخی، دیده شدن و فعالیت‌های همسر نخست‌وزیر بسته به علایق شخصی او و میزانی که می‌خواهد در انظار عمومی باشند بسیار متفاوت بوده است. برخی کاملا فعال و در معرض دید عموم بوده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر ترجیح داده‌اند در سایه بمانند.

همسر نخست‌وزیر جدید در سرویس سلامت ملی بریتانیا، ان‌اچ‌اس (National Health Service/NHS) کار می‌کند. اما چرا او را با کیت میدلتون مقایسه می‌کنند؟

به گزارش ساوت چاینا مورنیگ پست، با پیروزی حزب کارگر در انتخابات ۴ جولای در بریتانیا، کی‌یر استارمر رسما نخست‌وزیر شد و به ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران پایان داد. درحالی‌که در بریتانیا مفهوم بانوی اول چندان معنایی ندارد، حداقل به آن شکل که در دیگر کشورها رایج است، اما همه نگاه‌ها به همسر رهبر حزب کارگر، ویکتوریا استارمر، معطوف شده است، شاید به این دلیل که اطلاعات کمی درمورد او وجود دارد.

در طول مبارزات انتخاباتی، بانو استارمر به میزان قابل‌توجهی در سایه ماند و بحث‌هایی را درمورد اینکه چگونه می‌توانست بزرگ‌ترین سرمایه‌ تبلیغاتی شوهرش باشد، اگر در کانون توجه قرار می‌گرفت، برانگیخت. به او لقب «بانوی اول بی‌میل» را داده‌اند، اما برخی استدلال می‌کنند که او اولویت‌های خودش را دارد.

در مقام همسر «شوالیه امپراتوری»، او در حال حاضر هم لقب بانو (لیدی ) را دارد.

گفته می‌شود که ویکتوریا استارمر ۴۹ سال دارد و بیش از یک دهه از نخست‌وزیر ۶۱ ساله جوان‌تر است. او بیشتر عمرش را در شمال لندن گذرانده است. ویکتوریا در محله مرفه گاسپل اوک با خواهرش جودیت و والدینشان، که هر دو بریتانیایی هستند، بزرگ‌ شده است. پدر او از خانواده‌ای یهودی است که پیش از جنگ جهانی دوم از لهستان به بریتانیا مهاجرت کردند.

آشنایی ویکتوریا و کی‌یر استارمر

ویکتوریا و کی‌یر استارمر در محل کار با هم آشنا شدند. استارمر در آن زمان وکیل دادگستری در داوتی استریت چمبرز بود، با ویکتوریا تماس گرفت تا بررسی کند که گزارشی که به او داده آیا «۱۰۰ درصد دقیق» است یا نه. پس از پایان مکالمه، استارمر شنید که ویکتوریا می‌گوید: «فکر می‌کنه چه آشغالیه؟»، اما در ادامه با هم قرار گذاشتند و  همه چیز خوب پیش رفت.

به گزارش تلگراف، این زوج در سال ۲۰۰۷ در اسکس ازدواج کردند و ماه عسلشان را در ایتالیا گذراندند. طبق گزارش‌ها، آن‌ها در خانه‌ای به ارزش ۲ میلیون پوند (۲.۶ میلیون دلار) زندگی می‌کنند و دو فرزند نوجوان دارند که علاقه‌ای به حضور در ملا عام ندارند، به‌طوری‌که پدرشان از ذکر نام آن‌ها در مصاحبه‌ها نیز خودداری می‌کند.

کنسرت تیلور سوئیفت

چند روز پیش از انتخابات، خانواده استارمر در کنسرت تیلور سوئیفت در ومبلی دیده شدند. استارمر نمی‌توانست از صحبت درباره اجرای برنده ۱۴ جایزه گرمی و لذت بردن خانواده از آن دست بکشد و اضافه کرد که «تغییر» (Change) آهنگ مورد علاقه اوست و البته یکی از شعارهای اصلی کارزار حزب کارگر.

شغل ویکتوریا استارمر چیست؟

لیدی استارمر، یا آن‌طور که شوهرش صدایش می‌کند «ویک»، کارمند بهداشت حرفه‌ای در ان‌اچ‌اس است. او از مسابقات اسب‌دوانی لذت می‌برد، گیاه‌خوار است، به مد علاقه‌مند است و حتی در این زمینه با کاترین، شاهزاده خانم ولز، ملکه مد سلطنتی، مقایسه می‌شود.

او پس از اقامت در خانه نخست‌وزیری لیدی استارمر به‌سختی خواهد توانست از انظار عمومی دوری کند.

ویکتوریا استامر ۵ ژوئیه ۲۰۲۴ در یک پیراهن قرمز (رنگ حزب کارگر) از مارک می+ام (ME+EM)وارد خانه جدیدش شد. سبک پوششی که او در زمان کارزار انتخاباتی همسرش برگزید، انتظارها را از او بالا برده است. احتمالا بانوی اول جدید بریتانیا نگاه جدی‌تری به کمد لباس خود خواهد داشت.

بیشتر از زندگی