نپوشیدن سینه‌بند باعث افتادگی پستان‌ها می‌شود؟

آنچه باعث می‌شود سوتین تکه لباسی ناراحت و محدودکننده به شمار آید، در اغلب موارد، انتخاب سایز و مدل نامناسب است.

عکس تزیینی- زنی را با سینه‌بند نشان می‌دهد-Canva

همه‌گیری کووید باعث تغییر عادت‌های رفتاری بسیاری از ما شد، و نپوشیدن سینه‌بند (در ایران واژه سوتین که یک لغت فرانسوی است، به جای سینه‌بند بیشتر استفاده می‌شود) یکی از این تغییرات بود، تغییری که زنان بسیاری را با این واقعیت مواجه کرد که می‌شود یک روز کاری را بدون لباس زیر چسبان و آزاری که فنر و سگک‌هایش برای پوست ایجاد می‌کند گذراند.

بسیاری از این زنان پس از پایان قرنطینه دوباره سینه‌بندهایشان را از کمد بیرون آوردند و پوشیدند، اما هنوز کسانی هستند که حاضر نیستند طعم خوش زندگی بدون سوتین را از دست بدهند، اگرچه ممکن است ذهن آن‌ها هم گاهی درگیر این پرسش شود که آیا نپوشیدن سوتین باعث افتادگی پستان‌ها می‌شود یا نه؟

درباره ارتباط سینه‌بند و افتادگی سینه‌ها تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما دکتر کاسان بلیک، متخصص بهداشت پستان، به وب‌سایت «کلینیک کلیولند» توضیح می‌دهد که نپوشیدن سوتین باعث افتادگی پستان‌ها نمی‌شود یا، به عبارتی، پوشیدن سوتین نقشی در سفت نگه داشتن پستان‌ها و جلوگیری از افتادگی آن‌ها ندارد.
همچنین نپوشیدن سوتین شکل پستان‌ها را تغییر نمی‌دهد. البته اگر پستان‌های بزرگی دارید پوشیدن سوتین از درد کتف، که اغلب به دلیل وزن پستان‌ها ایجاد می‌شود، پیشگیری می‌کند.

دکتر بلیک همچنین به این پرسش که آیا پوشیدن سینه‌بند ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌‌دهد، پاسخ داد و آن را رد کرد. به گفته او، سوتین در بروز یا پیشگیری از سرطان پستان  نقش خاصی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


آنچه باعث می‌شود سینه‌بند تکه لباسی ناراحت و محدودکننده به شمار آید، در اغلب موارد، انتخاب سایز و مدل نامناسب است.
به گفته دکتر بلیک، بسیاری از افراد از سایز نامناسب سوتین استفاده می‌کنند. او تاکید می‌کند وقتی سایز نامناسب می‌پوشید، مخصوصا درمورد سوتین‌های فنری، فنر آنها در جای نامناسب قرار می‌گیرد و ممکن است درد ایجاد کند.

گاهی هم، به‌رغم کاهش یا افزایش وزن، بازهم سینه‌بند مورد علاقه‌تان را می‌پوشید، که در این صورت اندازه کاسه (cup) یا دور سینه سوتین مناسب بدن شما نخواهد بود.

انتخاب سوتین مناسب با فعالیت روزمره
احتمالا بسیاری از ما هنگام ورزش به سراغ سوتین‌های مخصوص ورزشی می‌رویم که سگک و قفل‌ نداشته باشند و از پستان‌ها در طول ورزش محافظت کنند.

آنچه در انتخاب سوتین ورزشی مهم است، انتخاب آن با توجه به نوع فعالیت ورزشی است. سوتین‌های ورزشی براساس میزان سفت نگه‌داشتن پستان‌ها انواع متنوعی دارند. ممکن است یک سینه‌بند با درصد محافظت بالا برای دویدن مناسب باشد، اما همان لباس برای یوگا چندان مناسب نباشد.

به گفته دکتر بلیک، سوتین ورزشی مناسب حرکت پستان‌ها را به حداقل می‌رساند. او توضیح می‌دهد که وقتی پستان‌ها زیاد حرکت کنند، ممکن است دچار درد پستان و کتف‌ شوید.
چگونه از عفونت‌های قارچی جلوگیری کنیم؟
تعریق بیش از حد و ابتلا به قارچ پوستی پوشیدن سینه‌بند را سخت و دشوار می‌کند و ممکن است پوست ملتهب را به خارش، ترک و تاول نیز دچار کند.

دکتر بلیک در این باره نیز توضیح می‌دهد که باید به نحوه قرار گرفتن پستان‌ها در سوتین توجه کرد، مخصوصا در ماه‌های گرم‌. به گفته او، اگر سوتینی با اندازه کاسه بزرگتر بپوشیم، ممکن است دچار اصطکاک پوستی در زیر پستان شویم. این امر اگر با رطوبت پوست نیز همراه شود ممکن است باعث بروز عفونت قارچی شود. به گفته او، پوشیدن سوتین مناسب از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

درنهایت انتخاب با شماست. اگر بدون سینه‌بند راحتید، خوب است. اگر ترجیح می‌دهید در هر فصل و در هر مراسم و مناسبت سوتین خاصی بپوشید هیچ اشکالی ندارد.

در آخر باید پرسید آیا پوشیدن سوتین هنگام خواب بد است؟در صورتی که شما راحت باشید، هیچ اشکالی ندارد. به گفته دکتر بلیک، این تصمیم کاملا شخصی است و به راحتی شما بستگی دارد.

بیشتر از مُد و زیبایی