مصرف روزانه حتی یک نوشیدنی الکلی هم طول عمر را به میزان‌ قابل‌توجهی کاهش می‌دهد

خبر بد برای علاقه‌مندان به الکل این است که برای مصرف الکل هیچ مقدار بی‌خطری وجود ندارد

عکس تزیینی‌ــ شخصی از نوشیدن الکل امتناع می‌کند‌ــ Canva

نیویورک‌پست به نقل از یک متخصص می‌نویسد که مصرف تنها یک نوشیدنی الکلی در روز، چه یک لیوان آبجو یا یک گیلاس شراب باشد، چه یک شات نوشیدنی الکلی سنگین‌تر، می‌تواند طول عمر را تا حدود دو ماه و نیم کوتاه‌تر کند.

دکتر تیم استاکول از مرکز تحقیقاتی مصرف مواد مخدر در کانادا به دیلی‌میل می‌گوید، طول عمر کسانی که مصرف الکلشان از این میزان به طور قابل‌توجهی بالاتر است‌ــ حدود ۳۵ نوشیدنی در هفته‌ــ می‌تواند تا دو سال کاهش یابد.

این برای کسانی است که دوست دارند پس از یک روز طولانی با یک لیوان نوشیدنی الکلی یا شراب خستگی از تن به در کنند، یا اینکه ساعات خوشی را با دوستان و همکارانشان بگذرانند، اصلا خبر خوشایندی نیست.

او می‌گوید: «الکل محبوب‌ترین ماده مخدر تفریحی ما است. ما از آن برای لذت و آرامش استفاده می‌کنیم و آخرین چیزی که می‌خواهیم بشنویم این است که به ما آسیب می‌رساند.»

به گفته استاکول، اینکه فکر کنیم الکل برای سلامتی مفید است، دلگرم‌کننده است اما متاسفانه پشتوانه علمی ندارد و خبر بد برای علاقه‌مندان به الکل این است که برای مصرف الکل هیچ مقدار بی‌خطری وجود ندارد و این واقعیتی است که علم هم بر صحه می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده (سی‌دی‌سی) که میزان «نوشیدن متعادل» در این کشور را برای زنان یک نوشیدنی الکلی در روز و برای مردان دو نوشیدنی الکل در روز تعیین کرده است، سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در ایالات متحده به دلیل سرطان‌های ناشی از نوشیدن الکل جانشان را از دست می‌دهند.  

ایرلند در سال ۲۰۲۳ به‌عنوان اولین کشور، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، بطری‌های مشروب باید برچسب هشدارهای سلامتی داشته باشند. کانادا هم دستورالعمل‌های بهداشت و سلامتی این کشور را اصلاح و توصیه کرد بیش از دو نوشیدنی الکلی در هفته مصرف نشود.

طبق تحقیقات خود استاکول، بین مصرف الکل و مرگ‌ومیر به هر علتی، ارتباط وجود دارد و با این باور که «نوشیدن مقدار کمی‌ الکل برای سلامتی مفید است» کاملا در تضاد است. برای مثال بسیاری معتقدند که نوشیدن شراب قرمز در حد تعادل برای قلب مفید است، اما این هم لزوما درست نیست و برخی تحقیقات خلاف آن را ثابت کرده‌اند.

 استاکول می‌گوید: «اینکه می‌توانید الکل بنوشید، نشان می‌دهد که هنوز سالمید اما به این معنی نیست که الکل برای سلامتی خوب‌ است.»     

بیشتر از بهداشت و درمان