ابراز اطمینان دبیرکل ناتو از عضویت سوئد

دولت مجارستان هم به‌مانند ترکیه لایحه‌ای را در اختیار مجلس قرار داده است، اما هنوز به‌مانند ترکیه درباره آن رای‌‌گیری نشده است

اردوغان در آخرین نشست سران ناتو وعده داد که به‌زودی لایحه تایید عضویت سوئد را به مجلس ارائه خواهد داد - YVES HERMAN / POOL / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو، روز سه‌شنبه با تاکید گفت اطمینان دارد سوئد به ائتلاف نظامی ناتو خواهد پیوست، اما از زمان دقیق عضویت سوئد خودداری کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، لایحه‌ای را در اختیار نمایندگان مجلس ترکیه قرار داد که به دولت این کشور اجازه می‌دهد با درخواست عضویت سوئد در پیمان نظامی ناتو موافقت کند.

ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو پیمان نظامی ناتو بوده است و یکی از قدیمی‌ترین اعضای این ائتلاف دفاعی به‌شمار می‌رود.

بر اساس اساسنامه ناتو، تمامی کشورهای عضو این پیمان نظامی باید با درخواست عضویت کشور جدید موافقت کنند. بر اساس اساسنامه ناتو، حمله نظامی به هریک از اعضای ائتلاف به‌مثابه حمله به تک‌تک اعضا به‌حساب می‌آید و سایر کشورها باید در برابر ارتش متخاصم اقدام کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در آخرین نشست سران ناتو در ماه ژویيه گذشته وعده داد که در ماه اکتبر با ارائه لایحه به مجلس راه را برای تایید رسمی عضویت سوئد هموار خواهد کرد. بر اساس گزارش‌ها، این لایحه به‌زودی در دستور کار مجلس ترکیه قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه ۳۱ اکتبر، نهم آبان‌ماه ۱۴۰۲، در گزارشی به‌نقل از توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، نوشت این کشور از مجارستان نیز انتظار دارد پیش از ترکیه با درخواست رسمی سوئد برای عضویت در ائتلاف ناتو موافقت کند.

دولت مجارستان هم به‌مانند ترکیه لایحه‌ای را در اختیار مجلس قرار داده است، اما هنوز درباره آن رای‌‌گیری نشده است. برخلاف ترکیه، دولت مجارستان شروط مشخصی را برای اعلام موافقت با عضویت سوئد مطرح نکرده است.

دولت اردوغان بارها از سوئد خواسته است تا جلوی فعالیت گروه‌های کرد مخالف دولت را بگیرد. ترکیه گروه‌های کرد مخالف خود را تروریست و جدایی‌طلب می‌‌داند.

به‌نوشته بلومبرگ، علاوه بر مسئله فعالیت گروه‌های کرد مخالف دولت ترکیه در اروپا، موضوع خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا نیز مطرح است، قراردادی که هنوز سرنوشت آن روشن نیست.

بیشتر از جهان