رادیو جامعه (پادکست اجتماعی)

IndependentPersian / ایندیپندنت فارسی
رادیو جامعه (پادکست اجتماعی) Podcast

پرونده، پادکست هفتگی ایندیپندنت فارسی است که فراتر از اخبار روزانه نگاهی متفاوت به موضوعات مهم مربوط به ایران دارد

  1. ایرانیان آلن دولن را چگونه به خاطر می‌آورند؟

    3 DAYS AGO

    ایرانیان آلن دولن را چگونه به خاطر می‌آورند؟

    آلن دلون، بازیگر سرشناس فرانسوی، چهره‌ای که برای دهه‌ها نماد جذابیت و زیبایی بود، سرانجام در سن ۸۸ سالگی درگذشت.  او سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۸ در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال تعداد زیادی از دختران و پسران جوان ایرانی و طرف‌داران خود قرار گرفت و برای بیش از نیم‌قرن یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سینمای جهان در ایران بود. پسر خوش‌چهره سینمای فرانسه، سال ۱۹۶۰ ، در سن ۲۵ سالگی با بازی در فیلم «ظهر بنفش» نخستین‌بار به شهرت رسید.  او طی دهه شصت میلادی بازی در فیلم‌هایی مانند «پلنگ و روکو و برادرانش» لقب زیباترین مرد جهان و سینما را به خود اختصاص داد.  آلن دلون مغرور، با نگاهی نافذ، شیک‌پوش و اغواکننده، القابی بوده‌اند که طی سالیان مختلف به این اسطوره داده شده‌اند. محبوبیت و جذابیت این ستاره و اسطوره سینمای فرانسه از مرزهای کشورش عبور کرد و در کشورهایی مانند ایران تصاویر او را بر جلد نشریات نشاند. چهره جذاب دوران جوانی دلون که او را نماد زیبایی مردانه برای زنان و دختران در حدفاصل دهه ۴۰ تا ۷۰ کرده بود، تا امروز نیز موردتوجه است. شدت این علاقه را می‌توان در سلمانی‌ محله‌های قدیمی تهران و برخی شهرهای ایران مشاهده کرد. تصاویر آلن دلون بر دیوار این مغازه‌ها نشان می‌دهند، الگوی موهای دلون در جوانی محبوب برخی پسران ایرانی بوده است.

    13 min
  2. گنجینه‌ طلای هگمتانه کجا است؟

    18 AUG

    گنجینه‌ طلای هگمتانه کجا است؟

    هگمتانه مجموعه‌ای باستانی، باقی‌مانده از دوران حکومت مادها بر ایران است که از گزند حوادث عبور کرده و به ما، یادگار رسیده است.  مجموعه تاریخی «هگمتانه» در چهل و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به‌عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران در یونسکو ثبت شد.  در جلسه دهلی‌نو پس از انجام اصلاحات درخواستی، هگمتانه به فهرست آثار ثبت شده جهانی ایران اضافه شد.  اصلاحات برای ثبت هگمتانه که در جلسه سال ۲۰۲۳ به خواسته شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس)، بازوی مشورتی یونسکو اعلام شد، شامل ارائه اسناد اصالت، اسناد حفاظت، مرزها، حمایت قانونی و جامعه محلی شهر همدان و بافت تاریخی هگمتانه بود.  هگمتانه که از آن به‌عنوان پایتخت تابستانی هخامنشیان یاد می‌شود، در محل شهر همدان فعلی روزگاری پایتخت امپراتوری مادها بوده است.  این شهر به‌واسطه قدمت تاریخی خود یکی از نمادهای هویت ایرانی به شمار می‌رود و سندی بر تمدن دیرپای این سرزمین است.  مساحت این محوطه باستانی حدود ۳۰ هکتار است. معابر هگمتانه با سنگ‌فرش و آجرهای مربع‌شکل و منظم مزین شده است. در تپه هگمتانه حصاری به ارتفاع ۹ متر است که در آن ۲ برج عظیم کشف شده است.

    19 min
  3. از غزه تا ولنجک؛ اسماعیل هنیه که بود؟

    13 AUG

    از غزه تا ولنجک؛ اسماعیل هنیه که بود؟

    مردی که در نوار غزه مشهور به ابوالعبد بود، در آخرین سفرش به تهران زندگی‌اش در خط پایان متوقف شد. اسماعیل عبدالسلام هنیه رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی که حماس نامیده می‌شود، از رهبران سرشناس فلسطینی بود. هنیه متولد سال ۱۹۶۲ میلادی در اردوگاه الشاطی غزه است. اردوگاهی که در آن سال تحت نظارت دولت مصر قرار داشت.  والدین هنیه طی جنگ مشهور از شهر اشکلون خارج شدند. جنگی که اعراب نام آن را مصیبت یا نکبت گذاشته‌اند و برای اسرائیلی‌ها جنگ استقلال است.  هنیه در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد. او مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی را در سال ۱۹۸۷ دریافت کرد.  این رهبر بانفوذ فلسطینی از بدو تاسیس سازمان حماس به عضویت آن در آمد و فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.  اسماعیل هنیه سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی از سوی اسرائیل بازداشت و زندانی شد. پس از آزادی در سال ۱۹۹۲، او همراه با «عبدالعزیز الرنتیسی» و «محمود الزهار» و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید شدند. این تبعید فرصت شناخته‌شدن از سوی رسانه‌ها را برای حماس و هنیه فراهم کرد.

    10 min
  4. سازو کار انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده؛ آمریکا در آستانه رقابت نهایی

    1 AUG

    سازو کار انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده؛ آمریکا در آستانه رقابت نهایی

    انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برای اکثر شهروندان جهان حائز اهمیت است. به همین دلیل روند برگزاری و نتایج آن به صورت گسترده دنبال می‌شود.  رقابت انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در شرایطی با کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی حزب دموکرات حساس‌تر شده است که شکل برگزاری و شمارش آرا آن همچنان برای بسیاری از مردم جهان روشن نیست.  سال ۲۰۱۶ زمانی که دونالد ترامپ با شکست هیلاری کلینتون، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد، مردم کشورهای مختلف جهان متعجب بودند که چگونه زمانی که کلینتون در مجموع با ۶۵٬۸۵۳٬۵۱۴ رای معادل ۴۸.۲ درصد آرا نسبت دونالد ترامپ با ۶۲٬۹۸۴٬۸۲۸ معدل ۴۶.۱ درصد آرا پیشتاز بود، شکست خورد.  پاسخ این سئوال را باید در ساختار فدرالی آمریکا و تاثیر آن بر انتخاب رئیس جمهور جستجو کرد. ملاک پیروزی نامزدها در آیالات متحده آمریکا در کنار مجموع آرا، به دست آوردن مجموع سهمیه هر ایالت است که الکترال نامیده می‌شود.  آنچه موجب شد ترامپ پیروز انتخابات در رقابت با هیلاری کلینتون باشد میزان رای الکترال بود. ترامپ در آن انتخابات ۳۰۴ رای الکترال به دست آورد و کلینتون ۲۲۷ رای الکترال را کسب کرد.  در آمریکا ایالت‌ها به سه بخش تقسیم می‌شوند. ایالت‌هایی که به‌طور سنتی حامی حزب دموکرات شناخته می‌شوند و به ایالات آبی معروفند. ایالت‌هایی که همواره حامی جمهوری‌خواهان بوده‌اند و ایالت قرمز نامیده می‌شوند و ایالت‌هایی که در انتخابات‌های مختلف تغییر سبد رای آن‌ها کلید اصلی پیروزی نامزدها است.

    20 min
  5. آغاز ۹۰ سالگی دانشگاه تهران؛ بنایی که با دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد

    21 JUL

    آغاز ۹۰ سالگی دانشگاه تهران؛ بنایی که با دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد

    دانشگاه تهران بنای کهن‌سالی که نماد تحول عرصه فرهنگ و آموزش در ایران است ۹۰ساله شد.  دانشگاه تهران به دلیل وسعت و تنوع دانشکده‌هایش، شهرت به «دانشگاه مادر» در ایران دارد.  همچنین به این دانشگاه «شهر کوچک دانش در دل پایتخت» هم می‌گویند. دانشگاه تهران نه‌تنها کماکان قلب تپنده ساختار آموزش عالی در ایران است که راوی لحظه‌های مهم تاریخی و جنبش دانشجویی است.  سال ۱۳۱۰ رضاشاه که به دنبال تبدیل ایران به کشوری توسعه‌یافته و مدرن بود، به وزیر دربار خود تیمورتاش دستور داد، صدیق اعلم راهی آمریکا شود تا از شیوه آموزش در این کشور گزارشی تهیه کند.  سال ۱۳۱۲ قرائت این گزارش در جلسه کابینه محمدعلی فروغی، ساخت دانشگاه در پایتخت ایران شد.  تخصیص بودجه ۲۵۰ هزارتومانی به وزارت معارف برای تهیه زمین مناسب، آغاز ساخت یکی تاریخ‌سازترین بنا‌های پایتخت بود.  طرح ایجاد دانشگاه تهران در ۲۲ اسفند ۱۳۱۲ به مجلس شورای ملی رفت و در هشتم خرداد ۱۳۱۳ به تصویب رسید.  در این طرح آمده بود دانشگاه تهران با شش دانشکده ادبیات، فلسفه و علوم تربیتی، علوم طبیعی و ریاضی، فنی، پزشکی و شعب و فروع آن از جمله آموزشگاه عالی مامایی و آموزشگاه پرستاری و آموزشگاه عالی بهداشت و بیمارستان‌های تهران، حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی، معقول و منقول آغاز بکار خواهد کرد.

    11 min
  6. سعید جلیلی، بنیان‌گذار دولت سایه کیست؟

    13 JUL

    سعید جلیلی، بنیان‌گذار دولت سایه کیست؟

    دیده‌بان ۲۱ ساله تیپ ۲۱ امام رضا استان خراسان که دی ماه سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای ۵، به دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه پای راست خود را از دست داد، در انتخابات شکست خورد اما گفت عزم ما بر مشارکت است. جلیلی که بعد از شکست در سال ۹۲ مقابل روحانی و در سال ۱۴۰۰ مقابل رئیسی اعلام کرده بود که قصد دارد «دولت سایه» تشکیل دهد، امروز می‌گوید اگر کسی از گفتمان دولت سایه احساس خطر می‌کند یعنی معنایش را نمی‌داند. سعید جلیلی از سال ۱۳۷۸ تا کنون عضو شورای راهبردی روابط خارجی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. سعید جلیلی پس از اتمام تحصیلات به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و تا سمت معاونت اروپا و آمریکای این وزارتخانه در دوره محمود احمدی‌نژاد پیشرفت داشت. رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه در سال ۱۳۷۰، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه سال ۱۳۷۶، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری در سال ۱۳۷۹، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ سمت‌های جلیلی تا پیش از قرارگرفتن در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی است.

    8 min
  7. مسعود پزشکیان کیست و چگونه به قدرت رسید؟

    6 JUL

    مسعود پزشکیان کیست و چگونه به قدرت رسید؟

    مردی که مدعی است به دلیل پیشینه خانوادگی و کارنامه مسئولیت‌هایش نمایندگی اقوام ایران را بر عهده دارد و با خواسته‌های آنان آشناست، سرانجام نامش به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. پزشکیان با پایین‌ترین میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر مسند دولت چهاردهم خواهد نشست. موفقیت او در انتخابات بیش از آنکه حاصل توافق مردم ایران با تداوم سیاست‌های جمهوری اسلامی باشد، نتیجه شکل‌گرفتن بزرگ‌ترین موج مخالفت عمومی با وضع موجود و مشروعیت نظام است. بسیاری عقیده دارند ورود مجدد اصلاح‌طلبان به رقابت‌های سیاسی و عرصه قدرت در ایران و پیروزی مسعود پزشکیان برابر سعید جلیلی، حاصل تفاهم کلیت نظام بر سر این موضوع است که در شرایط آشفته فعلی و باتوجه‌به افول چشمگیر مشروعیت نظام اسلامی، راهی جز استفاده از رای مردم و مشارکت سیاسی جامعه به‌عنوان سپر دفاعی حکومت، برای فراهم‌شدن فرصت لازم برای عبور از بحران‌ وجود ندارد.   معاونت سلامت وزارت بهداشت در ساله‌ای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ و پس از آن وزارت بهداشت دولت دوم خاتمی آغاز ورود رسمی و پررنگ مسعود پزشکیان در عرصه سیاست است. وزیری که در کابینه خاتمی شاید تنها چهره غیرحزبی شناخته می‌شد. با پایان‌یافتن دولت از سال ۱۳۸۳ در مجالس هشتم تا مجلس دوازدهم نمایندگی مردم تبریز را برعهده دارد.

    10 min
  8. یحیی سنوار طراح حمله هفتم اکتبر به اسرائیل و چکش آهنین حماس کیست؟

    16 JUN

    یحیی سنوار طراح حمله هفتم اکتبر به اسرائیل و چکش آهنین حماس کیست؟

    طراح و برنامه‌ریز اصلی حمله هفتم اکتبر به اسرائیل مشهور به ابو ابراهیم است. او سال ۱۹۶۲ در اردوگاه پناهندگان خان‌یونس متولد شده و گفته می‌شود مغز متفکر حماس است. یحیی سنوار رهبر شاخه سیاسی حماس که به باور مقام‌های اسرائیلی طراح اصلی حمله خونین ۷ اکتبر است، به اعمال نظم آهنین در ساختار زیرمجموعه خود شهرت دارد.  ایهود یاری، پژوهشگر «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» که تجربه انجام چهار مصاحبه با یحیی سنوار را دارد در مورد او  می‌گوید: «سنوار قدرت و نفوذ خود را با بی‌رحمی و توسل به‌زور حفظ کرده است.» این رهبر حماس پس از تحصیل ابتدایی در خان یونس، مدرک کارشناسی زبان عربی را در دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد.  اولین تجربه بازداشت سنوار به سال ۱۹۸۲ در سن ۱۹ سالگی بر می‌گردد. او در سال ۱۹۸۵ بار دیگر بازداشت شد. بازداشتی که نقطه آغاز نزدیکی او با شیخ احمد یاسین شد. این آشنایی شرایط نفوذ سنوار در بدنه نیرو‌های مبارز فلسطینی را فراهم کرد.  فعالیت تشکیلاتی یحیی سنوار با ایجاد بخش امنیتی حماس به نام المجد آغاز شد. این موضوع نشان می‌دهد او از ابتدا رویکردی امنیتی در فعالیت سیاسی خود داشته است.

    14 min

About

پرونده، پادکست هفتگی ایندیپندنت فارسی است که فراتر از اخبار روزانه نگاهی متفاوت به موضوعات مهم مربوط به ایران دارد

To listen to explicit episodes, sign in.

Stay up to date with this show

Sign in or sign up to follow shows, save episodes and get the latest updates.

Select a country or region

Africa, Middle East, and India

Asia Pacific

Europe

Latin America and the Caribbean

The United States and Canada