
Journalist Fellowship Paper .

News from a different league:
the rise of the digital party
press in Austria

By Klaus Knittelfelder

December 2021

Michaelmas Term

Sponsor: APA



1



Contents

Introduction 3

The platforms 7

Kontrast.at 7

FPÖ TV & Co. 8

Zur Sache 10

The “Alpine Breitbarts”: eXXpress and Zack Zack 12

Party press: what’s in the data? 17

A good time for biased news 21

What the heads of Austria’s biggest news outlets think about partisan outlets 23

Conclusion 26

2



Introduction

Amid all the debate in journalistic circles about impartiality, audience trust,
attention share, paywalls and other revenue opportunities, you may have missed an
important alarm bell sounding from Vienna in 2021.

Austrians awoke to a political earthquake on the morning of October 6, 2021, when
investigators raided the offices of Chancellor Sebastian Kurz, his Finance Ministry,
the headquarters of his conservative party ÖVP (the Austrian People's Party) and
several of his top aides’ homes and offices.1

The reason for the early-morning intrusion? Kurz and co. are being investigated on
suspicion of paying an Austrian newspaper to publish faked popularity polls from
2016 onwards.

Back then, Kurz was just Foreign Minister, but the Prosecutors' Office for Economic
Affairs and Corruption claim that daily metro newspaper OE24 was paid by the
Ministry of Finance to run skewed polls in order to influence public opinion for Kurz.

“I am convinced that these accusations [...] will prove to be false,” the 35-year-old
Chancellor said that day. Three days later he announced he would “step aside to
prevent chaos”, resigning as Chancellor but remaining head of the ÖVP.

That did not last long: By December 2, 2021, Kurz said he was leaving politics to
spend more time with his newborn son. One of his dearest political friends, former
Interior Minister Karl Nehammer, became Chancellor and party leader.

All of this has sparked a vigorous discussion in Austrian media circles about
impartiality, ethics and the corruption of the free press in Austria. The popular
sentiment is that this scandal illustrates that mainstream media has become too
cosy with the establishment.

As Austria Press Agency’s chief editor Johannes Bruckenberger told me in the
interview for this paper: the scandal demonstrates “that the virtues of journalism —

1 I should say from the outset that I know Kurz and his inner circle well: I wrote a best-selling book

about them and their methods in 2020 (Knittelfelder, K., 2020. Inside Türkis. 1st ed. edition a.)

3



for example, keeping a safe distance from power — seem to have gotten confused in
some places, even in quality media”.

The public seem to share that sentiment: according to a Gallup poll conducted in the
weeks following the scandal, the majority do not expect the media to report in a
neutral way. Just 3% thought that private media in Austria was not corruptible.2

What this case also illustrates is how important the media was considered to the rise
and success of Sebastian Kurz. He won two major elections in 2017 and 2019, and
was polling strongly elsewhere: to allegedly go to such lengths to control polls and
their coverage – which would have in all likelihood been favourable without
interference – shows just how important controlling the message and the media was
to Team Kurz.

“Message control hasn’t been a big thing in Austria, but in the last couple of years it
has rapidly grown,” Bruckenberger told me. “And Sebastian Kurz was the one who
did it in the most professional and intense way.”

What does message control mean? Bruckenberger says it is “that kind of scripted
propaganda work that offers extremely professional delivered information that
already seems fit to print or send — including a plan for its dissemination: who in
the party or government will be saying what at which time, all centralized and
controlled by the head of the party”. That is quite an accurate description of the
communication plan visited on Austria’s media landscape after Kurz became prime
minister in 2017.

But, in 2021, message control is far less reliant on cajoling or controlling the free
press. With new technology, political parties have become successful publishers
themselves, and can bypass traditional media for near-total message control. And
they are doing a remarkable job of it.

Sebastian Kurz, for example, has 940,000 followers on Facebook, 486,000 on Twitter,
370,000 on Instagram and more than 100,000 newsletter subscribers in a country

2 DER STANDARD. 2021. Nach der Inseratenaffäre: Mehrheit hält private Medien für käuflich. [online]

Available at:
<https://www.derstandard.at/story/2000130902627/folgen-der-inseratenaffaere-mehrheit-haelt-priv
ate-medien-fuer-kaeuflich> [Accessed 15 December 2021].

4



with a population of 8.9 million.3 By comparison, Die Presse, a traditional broadsheet
paper, sells 67,000 copies a day.4

And it is not just Kurz and the ÖVP who have found ways to circumvent the
traditional media. The far right Freedom Party of Austria (FPÖ) runs one of the most
successful YouTube channels in Austria, and the social democrats (SPÖ) have
created their own digital outlet that, according to FanPage Karma data, was the
second most-shared Austrian news platform on Facebook in October 2021. The
Green Party has announced plans to launch their own news platform, too.5 And the
liberal Neos party began advertising a vacancy for an editor-in-chief in January
2022.6 At this rate, every party in Austria’s parliament will probably run a news
platform by the end of this year.

To the casual reader, these sites look like traditional media outlets; there is no overt
labelling to show they are party-sponsored.

It leaves me with a question, and it is at heart the alarm bell I hope to sound in this
paper: how much simpler would the Kurz scandal (as described by Austrian
prosecutors) be to execute and conceal if OE24’s alleged complicity did not need to
be bought? With the emergence of multiple party-sponsored platforms and
party-aligned platforms, the next time a politician plots to deceive the public they
may not require any amplification from the traditional press to ensure they reach
millions.

As politicians rely less and less on traditional media, they have already begun to
“bypass” the difficult questions and fact-checking associated with the old guard. As
Matthias Schrom, the chief editor of Austrian national public service broadcaster
ORF, told me: “It has never been so difficult to bring politicians to interview
formats. And this applies to every political party.” They prefer producing a Facebook
video to answering questions live on TV, he said. “And if there is news [contained in

6 https://www.neos.eu/mitmachen/jobs/chefredaktion-und-chef-in-vom-dienst-teilzeit

5 https://www.horizont.at. 2021. Politik & Medien: Freda: Grüne Partei baut neues Parteimedium.
[online] Available at:
<https://www.horizont.at/medien/news/politik--medien-freda-gruene-partei-baut-neues-parteimedi
um-85715> [Accessed 15 December 2021].

4 2021. H1 2021 Report. [online] Available at:

<https://www.oeak.at/wp-content/uploads/2021/08/Auflagenliste_H1_2021.pdf> [Accessed 15
December 2021].

3 Figures captured in November 2021.

5



those Facebook videos], we can’t ignore [them] later on. The difference is that we are
not able to ask questions, so that leads to the elimination of questions so to speak.”

And now they have reached the next level of message control: the digital return of
party press.

In this paper, I’ve attempted to catalogue the trend by speaking to those who run
these new partisan platforms about their aims. I’ve also interviewed the chief
editors of Austria’s three most important traditional news gatekeepers (ORF, Krone
and APA), and consulted with experts on political communication and trust in
media. Finally, I took a look at their data using Google Analytics data supplied by
the platforms themselves, and data gathered from social media monitoring tool,
Fanpage Karma.

What I found was a phenomenon that demands our attention, further investigation,
and ongoing monitoring. Austria has been a blueprint for Europe in the past, and
may prove to be so again in this case.

6



The platforms

This paper profiles three outright party-owned platforms: Kontrast.at (run by SPÖ),
FPÖ TV (run by FPÖ), and Zur Sache (run by ÖVP). I have also included two partisan
sites, eXXpress (labelled as ÖVP-leaning) and Zack Zack (labelled as anti-ÖVP,
left-leaning).

Kontrast.at

It takes a click and a lot of scrolling to find out who owns Kontrast.at, but there it is
at the end of the About page: SPÖ Parliament Club. This is part of Austria’s Social
Democratic Party. The website has existed since 2016 and was started by Patricia
Huber when she was a staff member of the parliamentary group. She is now chief
editor at Kontrast.at.

The biggest motivation to start the platform, she told me, was “a preponderance of
conservative, ÖVP-friendly views in Austria’s media landscape”. “So it was our goal
to put in another perspective, let’s call it social democratic or progressive.”

In the early days, they aimed only to serve party officials, she said. But then the
platform grew rapidly and they found they could “manage to reach people outside
our bubble as well”.

The goal of Kontrast.at today, according to Huber, is the promotion of social
democratic ideas like the four-day-week, or “other progressive issues”.

“We have extremely strong convictions about what is politically important to
discuss. And we do that in a very consistent way,” she said.

The site is currently 100% financed by funding from SPÖ’s parliamentary group (in
other words, tax money). Currently, there are only five people working in
Kontrast.at’s newsroom, which is physically based at the SPÖ’s parliamentary group
office.

They are not allowed to sell adverts, which means their newsroom cannot grow at
the moment, something which bothers Huber. “We’d like to try to grow,” she said,
but that would mean growing out of the parliamentary group.

7



Huber doesn’t call herself a journalist. She prefers to refer to her work as “political
activity with publicistic tools”. Unlike other parties, she said, their platform is not so
focused on making the SPÖ appear in a good light and she says the newsroom can
act “freely”. She adds: “Of course we know who publishes our work. We know what
we can do… and what we can’t do.”

Left: SPÖ’s news platform kontrast.at writes that Sebastian Kurz “destroys the pillars of democracy and
pretends to be a victim”. Right: An article about the former chancellor’s PR budget

To the casual reader, Kontrast.at looks like a journalistic platform; there is no SPÖ
branding anywhere, unless you take the time to navigate through the About section
and look at its address.

This is intentional, Huber said: “I have seen that in Bernie Sanders’ campaign: He
ran a page called Democracy now for sharing articles that support his campaign. An
amazingly good idea, because many people just don’t want to share party content.
Even for me it is embarrassing to share party content, although everybody knows
that I work for SPÖ. Meanwhile many people think politically and want to share
progressive things without a party label. We wanted to lower the barrier for those
people.”

FPÖ TV & Co.

The earliest adopters of politically owned digital media are the far-right FPÖ.
Several years ago, in an interview for my Masters thesis, current party leader Herbert

8



Kickl called the “elimination” of traditional media as gatekeepers for political
communication a “reformation”.7

YouTube channels like FPÖ TV and associated Österreich zuerst (Austria First) are
not their only media tool: they can also rely on digital outlets Unzensuriert (not
officially run by the party, but with strong personnel and content-related
connections) and FPÖ-leaning Wochenblick.at for content sympathetic to their
causes.

The party and its politicians also benefit from enormous followings on social media,
and FPÖ-TV is one of the most successful YouTube channels in Austria, with 160,000
subscribers and videos that have amassed over 104 million views.

ORF2’s parliamentary proceedings might attract 300,000 viewers on a good day,
according to publicly available figures. A clip of FPÖ MP Michael Schnedlitz pouring
Coca Cola onto a COVID test for a positive result – taken from ORF and posted on
FPÖ TV – has had 1.17 million views.

Screenshot of FPÖ TV’s YouTube page

Or consider a clip taken from ORF’s Sunday TV debate, Im Zentrum, which usually
attracts 500,000 viewers on TV. Edited to show only FPÖ politician Marlene Svazek
explaining why she sees “no use” in a COVID vaccination, without rebuttal, it has
been viewed 150,000 times since it was uploaded in September.

Their content is well produced, and financed by the parliamentary group of the
far-right party. Former public TV star Marie Christine Giuliani works for them as a

7 Klaus Knittelfelder (2016).. Wahlkampf 2.0: eine Analyse des Bundespräsidentschaftswahlkampfes
2016 im Social Web, pp 164.

9

https://www.unzensuriert.at/
https://www.wochenblick.at/


presenter,  for example, and their live-streamed FPÖ press conferences reach
hundreds of thousands.

During the pandemic, the YouTube channel has become a magnet for those who are
anti-vaccine and virus-related restrictions. Some content containing blatant
misinformation about the pandemic has been deleted by YouTube. 8

It is common to see criticism of traditional media and journalists on their platform,
and on FPÖ-leaning outlets. Unzensuriert, for example, accused public service TV of
telling lies about far right protests against covid policy.9

Zur Sache

In the spring 2021, Kurz’s ÖVP decided to launch their own news portal called Zur
Sache, and bump up their already huge official social media and newsletter
activities. “We knew that there had to be a response to platforms like Kontrast.at,”
ÖVP’s head of digital, Kristina Rausch told me. “Otherwise we would have a
competitive disadvantage.”

Left:  Zur Sache coverage of ongoing disputes in the social democratic party. Right: Zur Sache concludes
that new evidence in the poll scandal actually exonerates Sebastian Kurz.

9 Unzensuriert. 2021. Bericht über Corona-Demo: ORF hörte „antisemitische Kommentare“. [online]
Available at:
<https://www.unzensuriert.at/content/125236-bericht-ueber-corona-demo-orf-hoerte-antisemitisch
e-kommentare/> [Accessed 17 December 2021].

8 Österreich Politik - Nachrichten. 2021. Social Media - Rede von Kickl im Nationalrat von Youtube
gelöscht. [online] Available at:
<https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/politik/oesterreich/2088568-Rede-von-Kickl-im-Nationa
lrat-von-Youtube-geloescht.html> [Accessed 17 December 2021].

10



According to Rausch, who played a central role in Zur Sache’s launch, they were also
motivated by traditional media quoting partisan media sites like Kontrast.at and
ZackZack in their coverage, even though “there haven’t been any facts that would
have justified that”.

“That was the moment we decided to venture into that kind of media market too,”
she said. The first step in Zur Sache’s strategy was targeting party members with
talking points for political debate that were “prepared in a way they enjoy
consuming it”. “Because media consumption is changing heavily,” she said. “A
conventional party paper is too slow and too expensive. And although experts
always called social media the big thing, it doesn’t answer all the questions.”

Because there is no ÖVP label on it, Rausch believes people who would not normally
share ÖVP content will interact with it.

In the role of chief editor they hired former Tiroler Tageszeitung journalist Claus
Reitan. They are not dependent on turning a profit, because the site is an official
product of the party’s parliamentary group.

Zur Sache’s newsroom produces its articles in consultation with the communications
arm of the party. Rausch, who was responsible for managing the many powerful
social media accounts of ÖVP politicians such as former party leader Sebastian Kurz
and is now responsible for the new prime minister’s “strategic communication”,
extends the reach of Zur Sache by sharing their articles on those accounts.

With or without Kurz, Zur Sache will continue to play an increasingly important role
in ÖVP’s strategy. Kurz right-hand man, Gerald Fleischmann (once dubbed “Mr.
Message Control” and a pioneer in this field), moved to ÖVP’s parliamentary group
after the scandal. There, he is “mainly working for Zur Sache,” according to group
leader August Wöginger.10

The site attempts to appear neutral by producing so-called “fact checks” on other
parties or established media reporting. One such fact check, which dealt with the

10 nachrichten.at. 2021. "Wir machen das nicht aus Jux und Tollerei". [online] Available at:
<https://www.nachrichten.at/politik/innenpolitik/wir-machen-das-nicht-aus-jux-und-tollerei;art385
,3517665> [Accessed 22 December 2021].

11



severe accusations against party leader Kurz, was headlined: “Is Austrian media
reporting balanced?” (Their unsurprising conclusion: no.)
Can ÖVP’s policy also be criticized on the platform? “No, I can exclude that in the
current situation,” Rausch said. But, to her, this is still “some kind of journalism”,
"in terms of processing information and opinion”.

Of course, Rausch explained, Zur Sache’s articles are “not neutral” as they are
motivated by ideological views, “but they work with real sources”.

The “Alpine Breitbarts”: eXXpress and Zack Zack

There is one other facet of new political media worth profiling here: the emergence
of highly provocative, donor-funded platforms that are not officially “owned” by
particular parties, but publish highly partisan content – often far more aggressively
than the digital party papers themselves.

I will profile just two of them here: left-wing-platform Zack Zack and eXXpress,
which is described by commentators as “ÖVP-aligned”.11 Both are often compared  to
Steve Bannons’s famous news platform, which is why APA’s Bruckenberger calls
them “Alpine Breitbarts”.

So who operates these outlets, and to what end? The attention-grabbing project
eXXpress may not be structurally connected to the conservative party, but its
majority shareholder (50.7%) is Eva Hieblinger-Schütz. She is former vice-head of
cabinet in the ÖVP-led Ministry of Finance and office manager for Kurz intimate
Thomas Schmid, who is accused of being a key player in several scandals including
the latest. Her husband is a billionaire who donated €100,000 to the ÖVP party.12

A review of eXXpress’s daily output reveals — to put it mildly — a very favourable
outlook on ÖVP activities. Negative stories about the ÖVP are downplayed. Take
their reporting of an opinion poll prepared by researcher Peter Hajek in the autumn

12 Graber, R., Marchart, J. and Widmann, A., 2021. Wer steht hinter dem Medium "Exxpress", das

gegen Staatsanwälte und Journalisten ausreitet?. [online] DER STANDARD. Available at:
<https://www.derstandard.at/story/2000130948973/wer-steht-hinter-dem-medium-exxpress-das-geg
en-staatsanwaelte-und> [Accessed 17 December 2021].

11 Die Presse. 2021. Staatsanwälte und Presseclub kritisieren ÖVP-nahen.... [online] Available at:

<https://www.diepresse.com/6055092/staatsanwalte-und-presseclub-kritisieren-ovp-nahen-exxpress
> [Accessed 17 December 2021].

12



of 2021.13 According to this poll, 65% of Austrians were against a return to office for
Chancellor Kurz. That was the headline for APA, ATV and other media outlets
writing about the results.14

eXXpress also quoted the poll, but excluded information that the majority surveyed
were opposed to a Kurz comeback, focusing instead on poor ratings for social
democratic leader Pamela Rendi-Wagner.15 Not a single word on Kurz’s unpopularity,
which was the major issue for other media.

Like many other conservative politicians, Kurz has visited eXXpress’s TV studio
several times, and promoted the interviews on his social media accounts afterwards.

eXXpress has also campaigned against the judiciary and the Minister of Justice over
their handling of the Kurz scandal.

Left: eXXpress published that a prosecutor in the poll scandal lives near the chief editor of a left-leaning
weekly – and the platform sees the possibility of a plot against Sebastian Kurz. Right: eXXpress reports –

like Zur Sache – that prosecutors misinterpreted evidence against Kurz

They have attacked journalist Florian Klenk in articles, with unsubstantiated claims
that he received secret information about the Kurz case from prosecutors.16 They

16 Schmitt, R., 2021. Justice affair: "At 3:24 p.m. a call from Klenk, at 4:26 p.m. the criminal
investigation department came". [online] Exxpress. Available at:

15Exxpress. 2021. Political quake: Kickl overtakes Rendi-Wagner on the chancellor question. [online]
Available at: <https://exxpress.at/polit-beben-kickl-ueberholt-rendi-wagner-in-der-kanzlerfrage/>
[Accessed 17 December 2021].

14 news.ORF.at. 2021. Hajek-Umfrage: Mehrheit wünscht sich Rückzug von Kurz. [online] Available

at: <https://orf.at/stories/3234040/> [Accessed 17 December 2021].

13 Österreich-Trend: Mehrheit der Österreicher wünscht sich Kurz-Rückzug. APA, 25 October 2021.

13



revealed that one of the prosecutors and Klenk live in the same village as “proof”
they were sharing secret information. The Association of Austrian Public
Prosecutors complained that eXXpress had “crossed a red line” with its personal
campaigns against prosecutors, including the article hinting at details of a
prosecutor’s personal life.17

All in all, eXXpress takes a far more aggressive stance than ÖVP’s official news
platform Zur Sache. ORF’s chief editor Schrom (who calls eXXpress the
“ORF-hate-platform”), is not surprised by that: “I think a platform like eXXpress can
do things a party could never do. For example, if something is just a rumour or even
false, there are far more possibilities for reporting it under the guise of tabloid
journalism than there are officially for a party. And, in the end, the party can always
say that they did not have anything to do with it.”

eXXpress’s chief editor Richard Schmitt defines their position differently: According
to him, the platform “acts independently from political parties”. From his
perspective, official party media isn’t successful anyway. Not compared to his
success, certainly: in only a few months after launch in March 2021, eXXpress
reached approximately 2 million unique monthly clients by December 2021.18

On the other side of the political spectrum is Zack Zack, which began as an official
party media in 2019. It was initially funded by former political party Jetzt, led by
left-wing politician Peter Pilz who held a seat for them in parliament for two years.
So it was built with taxpayer funds, but continued on when the party lost its seats in
parliament. Unlike Jetzt, the platform is thriving and reaches big audience numbers
with its articles, including a series of attacks on the ÖVP and Sebastian Kurz.

“We started as classical party media but then the party passed away,” chief editor
Thomas Walach told me. The party funding lasted for the first year, which is why
Walach refers to it as “start-up financing”. Currently, the platform is mainly financed
by donations, he said. He will not divulge where the donations come from, but
Walach said most of them do not give large sums. A former section of Jetzt is still

18 A unique client is the Austrian measure of unique devices accessing content.

17 Kurier.at. 2021. ÖVP-Ermittlungen: Staatsanwälte- und Presseclub-Kritik an "exxpress". [online]
Available at:
<https://kurier.at/politik/inland/oevp-ermittlungen-staatsanwaelte-und-presseclub-kritik-an-exxpre
ss/401791544> [Accessed 17 December 2021].

<https://exxpress.at/justiz-affaere-um-15-24-uhr-ein-anruf-von-klenk-um-16-26-uhr-kam-die-kripo
/> [Accessed 17 December 2021].

14



listed as Zack Zack’s majority shareholder. Left-wing politician Pilz, who recently
published a book titled Sebastian Kurz — A Regime , owns 26%.

Left: A cartoon on Zack Zack lampoons ÖVP politicians’ behaviour in parliament. Right: How Zack Zack
sees the work of Austria’s dailies (baby birds being fed by Sebastian Kurz)

Zack Zack’s reporting does not go ignored: Kurz himself called a very unusual press
meeting in February 2021, inviting senior editors of all major media outlets to his
office to tell them that about what Kleine Zeitung described as “allegations by Zack
Zack” about a holiday trip to the home of an entrepreneur years ago. Kurz called the
allegations false and “dirty campaigning”.19 (The holiday issue died down after one
day of attention in the mainstream media.)

Editor’s note: a previous version of this paper said Kurz called a press conference
over a “report by Zack Zack”. We have amended the copy to clarify that Kurz was
responding to unpublished allegations. We also amended the final sentence of this
paragraph, which read: “the story disappeared”. We have amended this sentence
to clarify that reporting of the story in the mainstream media died down.

Zack Zack’s intentions seem to be quite clear. Walach himself once tweeted: “If
Shorty is ever caught, I would like to do something else professionally. Maybe [make]
honey. Or [write] books. Or both.”

19 www.kleinezeitung.at. 2021. Urlaub auf Mallorca: Kurz beklagt "Dirty Campaigning" von
Pilz-Medium "Zack Zack". [online] Available at:
<https://www.kleinezeitung.at/politik/innenpolitik/5945120/Urlaub-auf-Mallorca_Kurz-beklagt-Dirty
-Campaigning-von-PilzMedium> [Accessed 17 December 2021].

15



“Shorty” is one of the former Chancellor Kurz’s nicknames.

In the autumn of 2021, Walach tweeted that Kurz had “ordered 100,000 corona
deaths”, because Kurz warned at the beginning of the pandemic that 100,000 may
die in Austria if action wasn’t taken.

Zack Zack editor Thomas Walach on Twitter, contemplating life if Kurz were to leave office.

Speaking to Walach in person, his mission sounds less aggressive: “We are left-wing
and government critics,” he said, adding that his aim is also to “fascinate”
supporters of FPÖ with politically left ideas: “The bulk of the media landscape is too
friendly. So we overcompensate that with unfriendliness.”

16



Party press: what’s in the data?

The key concept for me is this: what Zack Zack and others do can no longer be
considered niche. On social media – where 48% of Austrians say they get news
according to the Digital News Report 2021 – these platforms frequently outperform
traditional news outlets, according to data from social media monitoring tool
Fanpage Karma.

In a sample captured in October 2021, showing the top ten Austrian news outlets on
Facebook ranked by highest number of reactions (likes, shares, comments), three of
the outlets in the previous chapter appear.

The blue column shows Austria’s top ten news outlets on Facebook, as ranked by the highest number of
total reactions, comments or shares. Source: fanpagekarma.com

Ranked by “Shares” only, Konstrast.at comes second only to public service TV’s
account in the first two weeks of October 2021. And the seven most-shared news

17



links on Facebook in October 2021 were mainly produced by Kontrast.at, Zack Zack

or eXXpress.20

The situation on Twitter is not really different: in a ranking of 16 major news
platforms, including the accounts of all wide-reaching dailies and weeklies,
eXXpress, Zack Zack, Kontrast.at, Unzensuriert and Zur Sache are among the ten
platforms with the highest reaction numbers (meaning retweets, likes and
comments in this case). Their links have also been among those with the highest
numbers of engagement.

The blue column shows Austria’s top ten news outlets on Twitter, as ranked by the highest number of total
reactions, comments or retweets. Source: fanpagekarma.com

20 As an aside: when you include the personal accounts of politicians in the mix, Sebastian Kurz has
more followers than any of the news outlets, and FPÖ’s leader Herbert Kickl had the second highest
engagement number in October 2021 on a list of all major news outlets and political accounts.

18



In a similar report prepared about YouTube, FPÖ TV is listed as the second-biggest
news channel in Austria, both when ranked by number of subscribers and
engagement.

The blue column shows Austria’s top ten news outlets on YouTube, as ranked by the highest number of
total reactions, comments or retweets. Source: fanpagekarma.com

It is worth noting here that, in contrast to other social media networks, public
service TV, ORF, is not allowed to run a YouTube channel because of legal
restrictions on where they may publish publicly funded content, chief editor Schrom
told me. “I would love to have one, but we aren’t allowed to.”

This formidable success on social media can be logically associated with good click
rates, but none of this success is widely discussed in Austrian media circles: the
official source for most is Austrian Web Analysis (ÖWA), and they do not include the
alternative media platforms profiled in this paper in their published rankings.21

21 https://oewa.at/

19

https://oewa.at/


According to eXXpress chief editor Richard Schmitt, their site reaches a million
unique monthly users. In October, according to Google Analytics, they reached
868,000. The number of users they are reaching after only a few months in operation
is impressive compared to established brands.

Die Presse, for example, reached 1.8 million users in October 2021. Kleine Zeitung,
the second biggest daily with a newsroom of more than 100 journalists for both print
and online, reached 3.4 million unique users in October 2021. Media market leader
Krone reached 6.6 million users online.

The platforms of famous weeklies like Profil.at or News.at were read by less than half
a million people in October 2021. That’s pretty much comparable to the  numbers
Kontrast.at is reporting: the website of the social democrats reached 300,000 unique
users on average in 2021, and had half a million page views. In addition, they
reached a million people per month via Facebook, 700,000 via Instagram, 34,000 via
Telegram and newsletters and had 500,000 impressions via Twitter, YouTube and
TikTok.

The much more provocative left-wingers at Zack Zack were even more successful:
From the middle of September until the middle of October, 559,000 unique users
came to their website, with the platform recording a total of 1.5 million visits and
8.85 million page views, according to Walach.

20



A good time for biased news

This revolution in political discourse is taking place in the midst of a severe
decades-long economic crisis for traditional media. As APA’s Bruckenberger puts it:
“PR departments for government ministries and political parties are growing while
newsrooms are downsizing.”

Unlike most traditional media outlets, biased and party media does not typically rely
on audience revenues. “There will never be a paywall at Zur Sache,” ÖVP’s digital
communications manager Kristina Rausch explained, “because we don’t want to
make money.” We are competing for attention with outlets who are not facing the
same economic pressure to make paywalls work.

And that freedom may translate to an even bigger competitive advantage in the next
few years, because Austrians say they don’t want to pay for online news, according
to the Reuters Digital News Report. Just 12% paid for digital news in 2021, and 85%
said they do not foresee paying for online news in the near future. Just 3% said it is
“very likely” that they will pay for online news in the next 12 months.22

Nevertheless, the majority of traditional Austrian media outlets have either already
put up a paywall or are in the process of implementing one.

When it comes to content distribution via social media – a more popular news
source in 2021 than the whole print sector, according to the Digital News Report —
politicians and partisan media are already equal competitors for attention.23

On YouTube, for example, 28% said they pay “the most attention” to either
politicians, political activists or new alternative media when it comes to news. Just
24% pay the most attention to mainstream media or journalists. The situation on
Facebook is similar. This is an issue of growing importance as 21% of Austrians
surveyed for the Digital News Report said they use YouTube as a source of news, 31%
use Facebook.

23 Newman, N., 2021. Digital News Report 2021. [online] Reuters Institute for the Study of Journalism.
Available at: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021> [Accessed 17
December 2021].

22 Newman, N., 2021. Digital News Report 2021. [online] Reuters Institute for the Study of Journalism.
Available at: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021> [Accessed 17
December 2021].

21



And it’s unlikely that they can tell the difference between traditional media and
partisan outlets, according to Benjamin Toff who researches trust in media at the
Reuters Institute. “Certainly some people know. But in our qualitative interviews
many people had a hard enough time differentiating between any of the news
outlets they encountered on platforms, much less which of them were partisan.
Many assumed that most if not all news sources had partisan agendas.”

There is little data about this, but an anecdote from Kontrast.at’s chief editor
confirms Toff’s findings: “When I do workshops I even meet SPÖ staff who do not
know that Kontrast.at belongs to our party,” Huber told me.

And even if people do recognise the difference, are they that concerned about
sourcing their news from outlets that uphold impartiality? One out of three –
especially younger people – prefer news “from their point of view”, according to the
Digital News Report.24

Toff’s research found that people are “more trusting of news on social media if they
also prefer news that shares their point of view”.

In the end, the consumption of alternative media might also lead to a growing
mistrust in mainstream media.25 Unless there is a “growing awareness” and labelling
of partisan media outlets, Toff advises that they should be “seen as real
competitors”. His reasoning is simple: “From an audience perspective they are just
seen as different providers of news and information.”

25 Fletcher, Richard and Park, Sora (2017). The Impact of Trust in the News Media Online on News
consumption and Participation, Digital Journalism, pp. 1295 .

24 Newman, N., 2021. Digital News Report 2021. [online] Reuters Institute for the Study of Journalism.
Available at: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021> [Accessed 17
December 2021].

22



What the heads of Austria’s biggest news
outlets think about partisan outlets

Despite dire warnings from media researchers, the old guard don’t see much of a
threat. Klaus Herrmann, chief editor of Austria’s biggest daily, Krone, told me: “They
are no competitors. They do something different; we play in a different league.”

What about Bruckenberger, head of APA? Does he think of partisan media as
competitors? “No, not really,” he told me. “I wish them a long life, which always
depends on their financiers.”

ORF’s chief editor Schrom said he hoped they would not be real competitors “when
it comes to trust”, but added: “I think that there is a certain percentage of people
who prefer to just confirm their prejudices, which has never been easier to do than it
is nowadays. These platforms definitely fulfill this function. I do not think that this
is a good development, it certainly has an impact. Without alternative media,
Donald Trump maybe would never have been president.”

Bruckenberger also describes Zack Zack and eXXpress as “platforms with an
agenda”, and not as media in the traditional sense.

Nevertheless, these outlets are not completely ignored by the traditional press
– certainly not when it comes to quoting exclusive lines from them. APA monitors
Zack Zack, for example, “but more to see what they are doing than to quote them,”
Bruckenberger said. “Although we do not mind the source if any content is
exclusive.”

But things are different when they do cite these platforms – all three traditional
editors agreed: sources must be doubly checked because, as Bruckenberger put it,
“there is no principle of trust for these platforms.”

Editor’s note: A previous version of this paper included a quote from Schrom
about his experience working with Zack Zack. The author regrets not giving Zack
Zack the right of reply before publication, and has removed the anecdote.

23



Unzensuriert, for example, labelled ORF  the “Lügenpresse” – a term that was used
in the 1930s to label established media outlets liars.26

I myself have been “honoured” with attention from partisan press: back in 2018,
Unzenurtiert wrote a very critical piece about me as a reaction to an article about
current FPÖ leader Herbert Kickl, which they obviously did not like.27

Left: Zack Zack criticising Presse’s “involved” chief editor.
Right: a piece about eXXpress’s fight with Falter’s chief editor

Zack Zack wrote a series of articles about what they called the “too-close
relationship” of Presse’s chief editor and the ÖVP, even going so far as to claim he
was “involved in ÖVP’s corruption affair”.28 (There is currently no evidence to
support his claim.) Soon afterwards Zack Zack accused the APA of spreading “fake

28 zackzack.at. 2021. »Ruf bitte Rainer an« - »Presse«-Chef taucht in ÖVP-Korruptionsaffäre auf -
zackzack.at. [online] Available at:
<https://zackzack.at/2021/10/09/ruf-bitte-rainer-an-presse-chef-taucht-in-ovp-korruptionsaffare-au
f/> [Accessed 17 December 2021].

27 Unzensuriert. 2021. Tageszeitung “Kurier” regt sich über die gute Laune von Innenminister Herbert
Kickl auf. [online] Available at:
<https://www.unzensuriert.at/content/0027705-kurier-regt-sich-ueber-die-gute-laune-von-innenmi
nister-herbert-kickl-auf/> [Accessed 17 December 2021].

26 Unzensuriert. 2021. Bericht über Corona-Demo: ORF hörte „antisemitische Kommentare“. [online]
Available at:
<https://www.unzensuriert.at/content/125236-bericht-ueber-corona-demo-orf-hoerte-antisemitisch
e-kommentare/> [Accessed 17 December 2021].

24



news” because they interviewed a person from the judiciary who defended Kurz – all
above board, by the way.29

I could continue with a long list of instances of baseless attacks by partisan outlets
on the traditional media. The irony is that these stories are uniformly presented by
both sides as proof that the traditional media is biased, and that they are the only
real independent news source. “Those who are not independent boasting about
being independent – it causes remarkable vertigo,” Schrom said.
Hermann added, of this sort of polarisation: “It has become harder to serve
everybody.” His advice for responding to these attacks was to do so “as passively as
possible”. “They are just looking for attention,” he said.

29 Walach, T., 2021. Fake News auf allen Kanälen - Kommentar - zackzack.at. [online] zackzack.at.
Available at: <https://zackzack.at/2021/11/01/fake-news-auf-allen-kanaelen-kommentar/> [Accessed
17 December 2021].

25



Conclusion

In the end, neither message control nor social media success is unique to Austrian
politicians. Canadian author Alex Marland described the steps for political message
control in a western-liberal country back in 2016, including centralised and totally
disciplined communication, with a warning that this would result in problems for
parliamentary democracy.30

Some of the steps described by Marland are fascinatingly similar to what played out
in Austria after Kurz came to power in 2017. The circumventing of traditional media
by “permanently campaigning” politicians on social media is widely described by
political communication researchers, too.31

Because of political message control, “journalism has really become more difficult”.
So said ORF’s chief editor Schrom. And not just in Austria. In other countries – he
gave the example of Italy – “it is even more extreme: journalists can only directly
address the prime minister around twice a year. The rest of the time there are just
statements.”

But when it comes to party-owned and extremely partisan media, German
campaigner and lecturer Martin Fuchs thinks Austria has gone further than most. “I
think Austria might be some kind of blueprint in terms of [party] owned media,” he
told me. “Austria is much further along.” According to Fuchs, German far-right AfD
“wants to build up its communication exactly like their role model, FPÖ.”

Fuchs sees similar “tendencies” in Germany of politicians looking to bypass
traditional media, but digital party press is not a very big thing in Germany yet. One
reason is that there are more media outlets for politicians to choose to place their
messaging in than there are in Austria’s highly concentrated media market.

Additionally, there seems to be a bigger opposition to politicians mixing up PR and
journalism, Fuchs says. “But I think that German politicians are having a look at the
situation in Austria.”

31 Metz, M., Kruikemeier, S. and Lecheler, S., 2019. Personalization of politics on Facebook: examining
the content and effects of professional, emotional and private self-personalization. Information,
Communication & Society, 23(10), pp.1481-1498.

30 Marland, Alex (2016). Brand Communications. Canadian Democracy and Politics in the Age of Message
Control. UBC Press

26



Precisely now – at a time of anti-vaxxers attacking established media,
demonstrating in front of their newsrooms, accusing them of telling lies about
COVID-19 – the success of provocative alternative media may lead to even more
political polarisation of the public agenda.32

So what can be done, considering all the material I’ve presented here for
evidence-based pessimism?

A clarification around the rules for ORF’s social media content could help balance
the books, for example, by providing YouTube users with more quality Austrian
video options to choose from. In fact, every traditional news outlet should rethink
their social media strategy and assign resources to meet the challenge of remaining
relevant and visible off-network.

In the absence of a legislative intervention or public funding initiatives – and given
how unlikely either is to transpire – it may be left to traditional media outlets to
demonstrate the difference between journalism and activism.

Playing eXXpress and their ilk at their own rhetoric game would be
counterproductive, but we can be very clear with our audiences about who they are
when we quote from these platforms.

Bruckenberger’s outlook may be idealistic, but it is within our control: he advocates
focusing on the quality of our own journalism as the way to keep and grow trust.
“Just do what our recipe for success has always been: factual and unbiased news.”

After all, a clear majority of people still want their news to reflect a range of
different views and leave it to them to decide.33 This is our competitive advantage.

33

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/impartiality-unpacked-study-four
-countries

32 Brickner, I., 2021. Corona-Leugner planen Demos vor (fast) allen Redaktionen. [online] DER
STANDARD. Available at:
<https://www.derstandard.at/story/2000131773843/coronaleugner-planen-demos-vor-fast-allen-reda
ktionen> [Accessed 17 December 2021].

27


