Green Coilege, Oxford
Reuters Foundation Paper No: 233

NEWS AGENCIES IN
COUNTRIES IN TRANSITION
Case Studies of the Czech Republic and Slovakia

By Monika Graf

Trinity 2004




Since 1999 Ms Graf has worked as reporter and editor at the Austrian Press Agency



ACKNOWIBAZEMENTS ... eerireereerrere et et e et an e e rmeraseres 2
L INEOQUCTION.....cvee ittt et s 3
2. From State Mouthpieces to Model Agencies ...l 4
~ 2.1. The Velvet Revolution and CTK ....c.ccviicvrirrininiiiccennce e 4
2.2. The Velvet Divorce at CTK — Bratislava office to TASR ........ccooviviiiniiniiin 5
2.3. The Legal Framework for the new news agencies.......cccoevierirrnniivnnnniisnsnssiin, 6
2.3.1. CTK - Content follows FOTIM ...veeeiiiccciece e 7
2.3.2. TASR — Under Meciar’s thumb.......cccoeeeiinininiinnnn .8
2.4. The contrasting Politics of the two new States ..o, 9
2.4.1. CTK in the Enabling environment of the Czech republic .................................... 9
2.4.1.1. The Czech Media Landscape... ceererreeseeseesessesresnesessnenennnen 11
2.4.2. TASR in the obstructive enVIronment of Slovalqa .............................. 12
2.4.2.1. The Slovakian Media-1andscape ..o, .13
2.5. Private initiatives — Foreign competitors ..o 14
2.5.1. Reuters as a Serious COmMPetitorn......cccvvmiimriiieiinniinsssiisesenssne 13
2.5.2, Ephemeral CTA/CTL...cc.ccccviveevririerere s itennennins verrerneesereenssnranns 13
2.5.3. Lively SITA ................ .15
3. Business Model... .17
3.1. Benchmarking..... cerreestereresriosesesnns 17
3.2. The Way to Suocess - Imparhahty, Dlvers1ty & Product1v1ty rerrresirennsnnnsessn e 20
3.2.1. Impartiality.... TR .20
3.2.2. Diversity.... 20
3.2.3. Produot1v1ty rveriean v .22
3.3. No room for two natlona.l agenmes .23
4. Does Ownership matter? ... . cererreresenisse e sennenens 24
4.1. The Government and the News Agency Fatal attl actlon ..................... 24
4.1.1. Subsidies and Independence ... w25
4.1.2. Plans for Privatisation... . 20
4.2. The Future of National News Agencles w27
4.3. National News Agencies go 1ntemat10na1 ............................................... 28
5. CONCIUSION. ..curereticiiee et rsere s et 29
BibHOGIAPRY ..vvveevirerireeticireiiiseesiesrtesssreaesseseesn s eseste st sasanssemsesmeseenssesstsesasssasasinssssins 3 1
Annex: Taw on CTR . iieerieieriireesimrasieeasireeesesessrereserssnesssaseseransessssasnessssens 33



Acknowledgements

There are a lot of people T want to thank for making it possible to spend three months
in Oxford and write this paper.

First of all my thanks go to my employer, the Austrian Press Agency (APA), for
creating and funding the Alfred Geiringer Fellowship and allowing me to come here.
Access to the Reuters Foundation Programme at Oxford University goes far beyond
any kind of award: Tt is perhaps the best thing that could happen to an Austrian
journalist,

I must pay a particular tribute to Wolfgang Vyslozil. He not only had the idea to the
Geiringer Fellowship but also contributed to this research project and gave his
endorsement when it was finished.

A major part of the research behind this paper is based on information provided by the
news agencies of the Czech Republic and Slovakia directly and [ want to thank Pavol
Mudry, Peter Nedavaska and especially Milan Stirbral for their help and the patience
in answering all my questions.

I want to thank my academic supervisor, Danilo Leonardi, of the Programme for
Comparative Media Law & Policy who helped me to shape my ideas and structure
them, so that the paper reached his high standards.

Doing research and writing a paper is only part of what makes the Reuters Foundation
Programme outstanding. Paddy Coulter, director of the programme and Jenny
Darnley, charming administrator, make sure that the three month fellowship in Oxford
is not spent sitting in front of the computer searching through the Internet. T would
like to thank them for all the efforts they made to provide us the most interesting
range of lectures and contacts possible.

My co-fellows in Trinity Term 2004 were the best I could imagine. Special thanks to
Mark Torley for trying to improve my imperfect English to the standard of a New
Zealander. And thank you to all the others for their inspiration and the good time we
spent on conferences, dinner seminars and attempts at punting.

I also want to thank editor-in-chief Wolfgang Mayer for supporting and encouraging
my ambitions, Stephan Proksch for giving me the freedom to study and all my
colleges in the APA Business Department for working harder to cover my absence.

Special thanks to Christian for being here at the right moment, cheering me up when I
needed it and putting me at ease when times got tense.



1. Introduction

News agencies used to play a very special role in communist countries: not only were
they the official mouthpiece of the state or the Communist Party but they also were
fierce gatekeepers, controlling the flow of news into the country as well as domestic
news going to the outside world.' They enjoyed a total monopoly in their home
countries - the government appointed the management and fully subsidised their costs.
The Czechoslovakian news agency, Ceska Tiskova Kancelar (CTK), was no
exception to this rule.

After the “Velvet Revolution” that brought Communism to an end in Czechoslovakia
in November 1989 changes ensued which considerably affected all media including
CTK. Three years later, when post-communist Czechoslovakia broke up in a “Velvet
Divorce”, the old central news CTK also split amicably in two, the Czech CTK and
the Slovak TASR.

In this paper, I will look at their mixed fortunes over the past decade.

CTK, although not yet privatised, re-invented itself and turned into a public service
company. It is now one of the most profitable agencies to emerge from post-
communist Europe. It provides independent and impartial news coverage and has
diversified and created new products like an electronic database containing its own
news as well as the major domestic papers or a subsidiary to deal with Internet and
new media.

I shall be contrasting this successful experience with the fortunes of the Slovak
agency, TASR, which does not appear to have shaken off its “soviet” inheritance, and
has been the subject of political meddling over the past decade. After more than a
decade of change in the life of the country, the agency is still considered to be the
mouthpiece of government.

My hypothesis is that countries which emerged from their communist past to adopt a
more liberal political and market-oriented outlook have at the same adopted an open
attitude towards their news agencies. Even if still state-affiliated, these countries
allow their news agency greater autonomy. This enables those agencies to meet the
requirements of the market, by providing impartial news as well as the range of
services modern news agencies offer in order to be profitable. By contrast,
governments of states with a more centralised concept tend to keep a strong grip on
the state-owned news agencies, with the result that those agencies are far less
responsive to market demands and leave space for competitors.

The question remains - what is it that makes one news agency more successful than
another? Apart from impartiality in news coverage, experts have identified a number
of factors that coniribute to the success, for example diversification and productivity.
In order to provide context to the discussion on the reasons for the success or lack of
it of CTK and TASR, as well as the privately owned agencies, their performance will
be compared to the average performances of European national news agencies.

! Terhi Rantanen, From Communism o Capitalism, in: Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanten, The
Globalization of News, Sage, London 1998, p. 127



=

As is the case i1 most post-communist countries, the future ownership of the Czech
news agency is under scrutiny. Early plans for privatisation have been put off twice
but not cancelled completely. For TASR, on the other hand, the moment is even more
decisive, as a new law now in preparation is expected to define its future role. In this
paper the question of ownership shall be placed in a broader context, and I propose to
elaborate on the benefits and disadvantages of different ownership models and focus
on the future of national news agencies. As Liana Giorgi explains:

“The study of commumication politics can, in other words, contribute to the
understanding of how public opinion but also collective identities are formed and
mobilized and of how information is mediated, controlled, distributed and perceived.”

2. From State Mouthpieces to Model Agencies

2.1. The Velvet Revelntion and CTK

About a month after the fall of the Berlin Wall in 1989 communism came to an end in
Czechoslovakia. The six-week period between November 17 and December 29 with
its mass demonstrations and general strikes is known as the “Velvet Revolution” or
the “November Events”.

By the end of the year Alexander Dubcek, one of the leading figures of the ‘68 Prague
Spring, was speaker of the Federal Assembly and the writer and former dissident,
Vaclav Havel, was President of Czechoslovakia.

The role of the Czechoslovak media during the event of November was “more of a
symbolic rather than of substantial character”, experts point out, although radio and
television played a leading role that should not-be underestimated. The media took
about a week or more to begin reporting on the events, possibly because of the strict
censorship in Czechoslovakia since the “Prague Spring”. 2

The management of CTK (as well as TV and Radio) was changed almost immediately
by the new government. Havel-ally and “Charter 77" member Petr Uhl became the
new head of CTK. He replaced Ales Benda who had been appointed by the
communist party in December and stepped down after two months’.

Uhl started “the first stage of transformation™. The number of employees was
reduced, people co-operating with former state secret police (Stb) had to leave the
agency. The printing house was separated from the agency and transferred into a share
holding company. A new editorial system was bought and separated editorial news
desks were integrated. >

* Giorgi Liana, The Post-socialist Media: What Power the West?, Avebury, Aldershot 1995, p 110
* Austria Presse Agentur, APA0207, 14, Feb 1990
: Milan Stibral on the history of Transformation of CTK, by e-mail, June 2004.

Ibid.



To fully understand what it meant to transform an institution like CTK, one has to
take into account the “the full picture”. CTK had 1,700 employees in 1989, about
1,300 in the Czech part and 400 in the Slovak part. “CTK was not only a news
agency, in fact it was a news agency with a number of various enterprises like a
publishing house, advertising enterprise and a printing house. These enterprises
formed parts of the agency. All these activities were doubled — they existed in the
Czech part as well as in the Slovak part.”6

Part of the changes concerned the relationship with customers. Milan Stibral, general
director of CTK, stresses that “it is necessary to realise that until 1989 the agency’s
news service was given to all media almost for free”. Commercial contracts, although

they existed, “played only a formal role”. ’

But the media scene and the clients of CTK had changed dramatically as well. Most
of the state-owned newspapers were privatised following the radical opening of the
country to a market economy, although the circumstances of the privatisation were
often “questionable”™®. Apart from privatisation it was the strong foreign participation
that marked the alteration of the Czech media sector, as there were almost no legal
constraints for foreign investment in media.’” '

The media boomed during this period. The total number of newspapers and other
periodicals in Czechoslovakia was about 1,100 and grew by an estimated 2,500 new
ones by early 1991, although most of them had a short lifetime because they could not
cope with the rise in production costs and the decline in the number of readers, '°

In 1991 the change in the political spectrum was reflected in the agency '*. Uhl faced
allegations about problems of access for rightwing parties to the news service of CTK.
However, he rejected the reproaches and threatened to sue the parties, who disputed
the impartiality of the agency'.

2.2. The Velvet Divorce at CTK — Bratislava office to TASR

The early elections in June 1992 set the seal on the division of Czechoslovakia.

“The escalation of national conflict” commenced with the spin-off of Vladimir
Meciars (Movement for a Democratic Slovakia, HZDS) of the Public Against
Violence (PVA) and the popular success of their nationalist message". Slovak’s fight
against the federal state was fuelled by the fact that negative effects of the radical
market-liberalisation of Finance Minister and ‘Thatcherite’ Vaclav Klaus have been

j Milan Stibral on the history of Transformation of CTK, by e-mail, June 2004

Thid.
¥ Jan Culik Media — The Czech Republic, Slovak Studies at Glasgow University
hitp:/fwww.arts.gla.ac.uk/Slavonic/Czech_Media.doc
? Liana Giorgi, The Post-Socialist Media: What Power the West?, p. 118,
Y thid. p.111
' From the different camps in the Civic Forum several parties emerged: The most important were the
Civic Democratic Party, headed by Vaclav Klaus, the Czech Social Democratic Party, Civic Movement
and Civic Democratic Alliance
'2 Austria Presse Agentur , APA0139, 20 Feb. 1991
B petr Kopecky, The Czech Republic, in: Zielonka, Jan (ed.), Democratic Consolidation in Eastern
Europe, Vol. 1, Institutional Engineering, Oxford, Oxford University Press, 2001, p 329,



felt more severely in the Slovak Repul:»lic”.14 With the election victory of the Civil

Democratic Party (ODS) of Vaclav Klaus in the Czech part of the country and HDSZ
in the Slovakian Republic, the split was clear. ‘

Already by April 1992 the Slovakian government decided to found its own — state-
owned - news agency. The Slovak part of CTK always had “a special position with
some autonomy (it had its own director who was a deputy of the main head seated in
Prague)”’, but the whole agency was run from Prague." Later that year the CTK-office
in Bratislava as well as the other offices in Slovakia - about one third of the assets of
former federal CTK — and all its employees where transferred into the new TASR
(Tiskova Agentura Slovenske Republiky)'.

The new government under Meciar appointed the former journalist Dusan Kleiman as
new head of the agency. Between 1989 and 1992 he had been General Secretary of
the Slovak Union for Journalists.'?

On the Czech side the new successor agency was again called CTK'®. In October
1992 the so-called Law on CTK passed through Parliament of the then Czech
Republic, called the Czech National Council. With this law CTK was not privatised
but granted extensive autonomy.

In September 1992 Uhl was recalled from his position as head of CTK. According to
news reports on the events, both parties ODS and HZDS agreed on his dismissal, but
the decision was criticised by opposition parties. The federal government appointed a
member of the leading Czech party ODS, Tomas Kopriva, as the new — interim-
director." It is stressed now that both, Petr Uhl and Tomas Kopriva were “political
figures, they both were director general and deputies of the Czechoslovak Parliament
at the same time” *°

The split of the agency did not end as amicably: in January 1993 the two new
agencies could not agree on the price of exchange of news. Even today CTK and
TASR do not cooperate. TASR-General Director Peter Nedavaska is still critical of
the fact that “CTK has retained word and picture archives since 1918, which are not
available to TASR”. ?!

2.3. The Legal Framework for the new news agencies

The Czech and the Slovak Republics — in contrast to many post-communist countries
- were very quick to adopt a new law on broadcasting and news agencies as well.

Y Iiana Giorgi, The Post-Socialist Media: What Power the West? , p 106

'* Milan Stibral on the History of Transformation of CTK, by e-mail, June 2004

' The start of TASR actually dates January 1993, Tn the months between April 1992 and December it
was called TKSR (Tlacova Kancelearia Slovenske Republiky) APA0225, 20 Nov. 1992,

‘" Austria Presse Agentur, APA0331, 19 Aug. 1992,

** Between October 1991 and November 1992 the name was changed in CSTK to stress the federal
character of the agency.

* Austria Presse Agentur, APA 406 9 sept. 1992

® Milan Stibral, ibid.

*! B-mail-interview with Peter Nedavaska, June 2004



There is, however, an important difference between the approaches in the two
countries:

“As expected, the adopted laws reflect the variations in the process of
disentanglement from state structure in different countries. It is the Czech law that
gives most autonomy to the agency in its relation of the state, while the Slovak law
leaves the agency under government influence. The Hungarian and Polish laws stand
between these two.” 2

In fact, the different laws on news agencies of the two newly separated countries mark
the two extremes on the scale of possible relations between the state and its former
mouthpiece.

2.3.1. CTK - Content follows Form

The law on CTK as adopted in 1992 is a unique model for news agencies and grants it
a very special status: according to this CTK owns itself — with a similar status to a
foundation - and is included in the Company Register. Usually CTK is called a
“public corporation”, although there is no definition for public corporations in the
Czech legal system. 2

A special council of seven members who are appointed by the Lower House of the
Czech Parliament and are not allowed to hold any position in political movements, in
the government or in companies that operate mass media, supervises the agency and
chooses the general director.

The genius of the law on CTK, however, does not seem to be either the ownership
formula, or the CTK council, but the term of the council and the general director: the
members of the council are elected for five years, the general director for six years.
The fact that none of the two terms of office corresponds with the normal election
period and even not with each other, makes it less probable that a change in
government would lead to a change in the council or in the management,

In Hungary, although the law on MTI stipulates a similar council as a cushion
between government and agency as the law on CTK, it obliges the agency to transmit
statements of public interest from the state and other organisations. The crucial
difference, however is, that the President, at the behest of the Prime Minister, appoints
the head of the agency and — as with the Polish PAP- its premises are state owned.
**There are similarities between CTK and one of the biggest news agencies in the
world, the French AFP, though the head of AFP is only appointed for three years and
the board is created in a different way.*

In spite of the sophisticated construction of the law on CTXK, there was still a
controversy about the possible political influence via the election of the council

# Terhi Rantanen, From Communism to Capitafism. In: Oliver Boyd-Barrett and Terhi Rantanen (ed.),
The Globalization of News, p. 129,

B B-muail-interview with Milan Stibral, June 2004,

% Terhi Rantanen, ibid.

% Milan Stibral, ibid.



members and the fact that most of them were not media- experts. Any kind of state
mterference was a sensitivity issue to publishers then.

It is not only the law itself that has had a positive impact. While they are not included
in the law, Stibral considers that the two most important “freedoms” of CTK are “no
state regulations of wages™ and “no obligations to publish official statements”. In
contrast to CTK, employees in some of the state owned news agencies are seen as
employees of the state and therefore their wages are settled by state regulations. “This
causes serious problems because good quality people leave the agency”, the CTK-
head points out.

Independence entrenched in the law is key — as it is key in the regulation of public
broadcasting. The law on CTK is similar to those used for public service television
and radio in the Czech Republic, which were passed in 1991 but, unlike them, CTK
does not get any licence fees or state subsidies,

Stibral describes the reason for this kind of law, which gives a lot of freedom to the
three public media, as follows: “It is very important to notice that at the beginning of
the nineties, when these laws were passed, it was a time of ‘eruption’ of freedom and
all was very liberal. Czechoslovakia started to build a so-called dual media system,
the first public media were created. One of the main ideas pushed forward in this
process was to separate originally state owned media from the influence of the

government and create condition for their free functioning”. *°

1 dare to say that without a proper form it is very difficult to create a good content,
but at the same time T would like to express my deep conviction, that a lively, strong,
creative, dedicated etc. content can sometimes make up for the unfavourable form”,
CTK head Milan Stibral emphasises the strong link between “form™ - as set by legal
form and framework - and “content™ - the real life of the news agency. 2

2.3.2. TASR — Under Meciar’s thumb

The legal framework for TASR, as created in 1992, was more vague. No
independence guarantees were entrenched in the law. Its status is described by the
management as an “allowance organisation”: TASR is obliged to fulfil the law given
tasks, which often are loss making. Therefore the agency needed state contributions to
the news agency’s budget”. Another reason for the losses is seen in the weak media
market in Slovakia, where many newspapers were liquidated and left unpaid liabilities
on TASR.™

News agency expert Terhi Rantanen notes that in contrast to the law on CTK the legal
frame for TASR “has left many features of the old state agency untouched”: TASR is
fully financed by the state (although subsidies where reduced continuously over the
years), defined as “the agency of the Slovak Republic”, obliged to transmit

26 B-mail interview with Milan Stibral, 11. June 2004,
! Ihid.
 [-mail interview with Peter Nedavaska, 24 June 2004




government news and the government still nominates and dismisses the general
director of the agency.”

Four years ago the Ministry of Culture was asked to transform TASR. The result is a
new law currently (June 2004) in preparation that should provide the new framework
for TASR as of January 2005. According to preliminary information it is supposed to
be transformed info a government press service. The management of TASR “prefers a
transformation into a public (service) institution, similar to Slovak Television and
Slovak Radio”.*

The new law on Slovak Television and Slovak Radio approved in December 2003 by
the Parliament established a new supervisory commission in addition to the current
Television council and Radio Council. Some guarantees of independence were built
in. The Council was enlarged to 15 members and the general directors are no longer
chosen by the parliament, but appointed by the council.

2.4. The contrasting Politics of the two new States
2.4.1. CTK in the Enabling environment of the Czech republic

The year 1993 was pivotal for CTK as a consequence of serious management and
financial crises: in spite of the fact that the agency was subsidised it had serious
financial problems because it had lent a lot of money for the purchase of a new editorial
system in 1992, It seemed the agency was drawing near to a collapse: “It was not able
to pay its bills, there was not even enough money to pay salaries’’

The reason for the troubles was primarily the poor quality of its news service. As a
consequence the Union of Newspaper Publishers (UVDT) decided to establish a new
private news agency.”> UVDT also criticised the fact that the members of the new
CTK Council, who were elected at that time, should be paid by the agency.”

In April 1993 almost 80 employees, including five of the eight heads of departments
tendered their resignations in protest at “mismanagement” of the agency by the
temporary director Kopriva and the dismissal of the editor-in-chief. 3% After months of
negotiations the newly appointed CTK-Council succeeded in settling the conflict and
deciding on a new director general, former head of the picture desk Milan Stibral,
through open competition.

According to him the 1993 “revolution” was “a turning point in the process of
transformation of CTK”. “When judging the development of the agency we should
take into account the fact there was (and still is} a group of people who do not accept
mismanagernent, lack of independence etc”.

* Terhi Rantanan, From Communism to Capitalism, p. 130.

" B-mail interview with Peter Nedavaska, June 2004.

jzl Milan Stibral on the history of transformation, by e-mail 26 June 2004,
Ibid.

¥ CTK, C04447, 24 Feb. 1993

* CTK DO1058, 7 April, 1993,

** Milan Stibral, ibid.



Kopriva had prepared CTK for privatisation. Stibral favoured a slower pace and
privatisation of CTK “as a consolidated and prospering enterprise”. No matter if it
was going to be a joint stock company or a cooperative, the most important thing
would be that new group of future owners should have a dominant position. The
discussion on the privatisation continued throughout the year but got no further,

President Vaclav Havel, generally a strong advocate of freedom of speech, had a
dispute with the news agencies of the country, CTK and Reuters. He announced that
he would give no more interviews to them unless he could read texts in advance of
being published. Both rejected the request.”® This kind of “gentleman’s agreement”’
exists in some countries and is seen as an encroachment on freedom of speech by
media monitoring organisations.

The question of privatisation emerged again in 1995 along the lines of whether CTK
was obliged to publish governmental statements word for word. Prime Minister
Klaus, who in a Forbes interview in August 1994 referred to journalists as “mankind’s
greatest enemies™, contended that editing or rephrasing of governmental statements
“violates the very essence and purpose of a news agency”. The Klaus government
tried fo change the law on CTK to force the news agency to publish official
statements. The idea was abandoned after protests by opposition parties and media
monitoring organisations like the US-based Foreign Press Association. The
privatisation-planis were once more postponed.

CTK management had already prepared for a potential privatisation: according to the
plans the agency should be transformed into a joint stock agency: 33 percent of the
stocks being held by print media, 18 percent by broadcasting, 12 percent by radio, 32
percent by non-media companies and 5 percent by employees of the agency. Property
and the archive were supposed to be transferred into a foundation and rented out fo
the agency for a token payment. Most of the left wing parties were opposed to the
idea, the position of Prime Minister Klaus’s party, ODS, was said to be inexplicit.38

The permanent parliamentary commission on the media cafled for CTK to keep its
present status as a public sector company, and asked at the same time for the Culture
Ministry to consider privatisation “as envisaged by law”. **

In 2003 the new President Vaclav Klaus started another dispute with CTK, insisting
on the replacement of the political correspondent for the President’s office. Klaus
accused him of “incompetence”. CTK and the Council of the news agency rejected
both the request and the criticism and stressed how necessary it was “to always
thoroughly protect the independence of the agency so that it can provide objective all-
round information for people that freely create their opinion”. The Council
furthermore assured the staff “that it is fully aware of its mission, using all means
available to protect CTK from a possible pressure from the political sphere and from

3 Austria Presse Agentur, APA0329, 12 April 1994
37 op. cit, in Beverly Wachtel, Czech media: Democratic or anti-communist?, Nieman Reports,
Cambridge 1996, Vol. 50, Iss. 2, pp 51-55.

¥ Austria Presse Agentur, APAG125, 14 April 1995,
¥ CTK, C01586, 15. June 1995.

10



elsewhere”.* Anyway the Presidential Office announced the cancellation of the
contract with CTK. The President’s spokesman, Petr Hajek, said this was not
supposed to be a punishment, but the money should rather be used to renovate
monuments."!

2.4.1.1. The Czech Media Landscape

The general environment and the legal framework was conducive not only for CTK
but for media more generally. The most important amendments to existing Press Law
were made immediately in 1990 by abolishing censorship and registration regulations
for publishers and there were no legal constraints on working as a journalist.

About 15 years after the Velvet Revolution the media industry in the Czech Republic
has been stabilised. Five national daily papers, the biggest of them a tabloid, and
about 50 regional dailies are competing in the country. All of them but one are owned
by foreign — mostly German and Swiss publishing companies. This openness to
foreign capital could be seen as a sign of a favourable media environment in the
Czech Republic

The Czech TV world is dominated by the commercial channel NOVA, one of the first
private Channels to start in a Central Eastern European country. The second
commercial channel Prima lags behind somewhat, but has recently improved ifs
market position. The public service broadcasting company has two channels. In radio,
the public service Czech Radio with its four nationwide stations is ahead, while a
couple of commercial national channels and several dozens of regional stations are
trying to keep up, but none of them has substantial numbers of listeners, 42

Most conflicts between media and politicians have had to do with the defamation law
as it existed in most post-communist countries. According to the Czech Penal Code
defamation of the president of the country could be punished by up to two years
prison. The law on defamation of the president was revoked at the end of the nineties
and further amendments to weaken the protection of public figures were made.

Prime Minister Milos Zeman’s view of the press was similar to that of his predecessor
Klaus: he has described journalists as “stupid, corrupt and damned idiots”. “Most
journalists have the intelligence of remedial school graduates. They are liars and
amateurs” he said in an interview on Czech Radio. In another interview he said,
“although journalists claim that they are watchdogs of democracy, they are not
pitbulls of Czech society, but just degenerate mongrels only searching for sensations

and affairs”.®

During Zeman’s time allegations about state interference especially in regard to
public television emerged. The appointment of Jiri Hodac - accused of being “a
stooge of ODS” - as director of Czech Television (CT) by the Television Council led

40 Austria Presse Agentur, APA0093, 14 July 2003.

“ Austria Presse Agentur, APA(295, 14 July 2003

“ Austria Presse Agentur, APA0071, 16 Dez. 2003

“* International Press Institute (IPT), World Press Freedom Review 2000, 2001,
http://warw. freemedia.at/wpfi/Europe/czech htm.

11



to strikes in the newsrooms and mass demonstrations in the Wenclas Square. The
protests ended with Hodac’s resignation, with health reasons citing. M

The most spectacular case of — attempted — media interference in the Czech Republic
was the involvement of the former general secretary of the Foreign Ministry in a
conspiracy to kill one of the best-known reporters in the country. He was arrested and
later convicted of plotting a murder , receiving a sentence to eight years in prison, **

2.4.2. TASR in the obstructive environment of Slovakia

The contrast between the political situations in the two counties could not be more
marked. Political analysts describe the political style and ideclogy of Vladimir Meciar
between 1993 and 1998 as “Meciarism”, a regime characterized by authoritarianism
and involvement in crimes like kidnapping, murder and corruption,*® Economic policy
was influenced by groups of Slovakian economists, most of them proponents of
market socialism in the 1960s and heads of large industrial enterprises, who profited
from privatisation. '

For the media this political style caused considerable difficulty. HZDS and Meciars
“viewed independent press more or less as the opposition media of their political
enemies”. Not surprisingly, all newspapers — apart from HDSZ-controlled Slovenska
Republika - were opposed to him. TASR and the state-subsidized public radio and
television were maintained under direct influence. Meciar’s ruling coalition
maintained a “communist-era attitude towards the media best summarized in the

Sﬂying “Who is not with us, is against us’”. 47

In 1992, when Meciar requested time for his regular speeches, the editor-in-chief of
the Slovak TV news programme refused and was forced to leave his job®, Later the
President of Slovakia, Michael Kovac, a strong opponent of Meciar was prevented
from appearing on Slovak TV to speak in favour of NATO.

In the 1994-elections HZDS lost its majority in parliament and Meciar a vote of
confidence. He was oblidged to hand over power to an interim government.

Pavol Mudry, then the head of the English language desk of TASR, and others saw
that the new political situation “offered a chance to TASR to initiate some changes”.
Kleiman was dismissed and Ivan Melichercik appointed as the new general director.
“The idea was to transform a state agency into a corporation whose owners would
consist of media and industrial associations with a minority stake remaining in the
hands of the state”. But the new government was reluctant to loosen its grip on the

ﬁ International Press Institute (IPL), World Press Freedom Review 2000, 2001,

Tbid.
%6 Kieran Williams (ed.), Slovakia after Communism and Meciarism, School of Slavonic and East
European Studies, London, 2000, p. 6.
Y Pavol Mudry, SITA Slovakia's first Independent News Service and its Battles with the Huey Long of
the Danube, in: Joseph. B. Atkins, The Mission — Journalism, Ethics and the World, lowa State
University Press, 2001p 101-109.
*® Andrej Skolkay, An Analysis of Media Legislation: The Case of Slovakia, in: International Journal of
communications Law and Policy, Issue 2 Winter 1998/99, www.

12



agency, because of upcoming elections. Nevertheless, Meciar was brought back to
power and he re-installed Kleiman as general director of TASR.*

As a consequence the proponents of the changes were dismissed. “TASR now again
became a staunch supporter of Meciar and HZDS, so much that it even published
fabricated documents from the official state secret service, S187.%

Nonetheless TASR representatives had no problem to agree on “The Warsaw
Declaration on News Agencies”, signed in August 1996, which expanded
fundamental principals such as that “state owned news agencies must be granted full

journalistic independence”. '

When Meciar left office things started to change slightly for TASR and Ivan
Ceredejev succeeded Kleiman, Members of Parliament in their first critical statement
said that a “state agency, whose director is appointed by the cabinet, can be accused
of not being absolutely objective” and that “there is no place for such an agency in
Europe™. The government proposed a radical reduction of the budgetary contribution
to the news agency from 72 to 45 million SK. The Minister for Economy, Ivan
Miklos, evsezn proposed to cut state funding for TASR completely but stepped back
soon after.

In 2002 the government dismissed Ceredejev for reasons of mismanagement.
Furthermore TASR was convicted to a fine because of misuse of its dominant market
position. This led again to controversies about the future of TASR.” Finally the new
general director, former editor-in-chief of TASR, declared himself as “the first not-
political head of the agency”, because he was not endorsed of a political party. 34

2.4.2.1. The Slovakian Media-landscape

Slovakian politics has not offered an “enabling environment” for media. “During his
six-year rule (...) Meciar had done everything he could to muzzle what for him was
the most aggravating aspect of the fall of communism: the press. > The Council for
the Protection of Journalists named Meciar even once as one of the world’s “Ten

Enemies of the Press”.

The encounters ranged from physical attacks on journalists by the police or the
followers of Meciar during demonstrations to the destruction of cars of disagreeable
editors, for example after stories about Secret Service (SIS) involvement in the
kidnapping of the son of Slovakian President Michael Kovac.

¥ Pavol Mudry, , SITA Slovakia's first Independent News Service and its Battles with the Huey Long
of the Danube

% Pavol Mudry, ibid.

! International Press Institute (IPL), The Warsaw Declaration on news Agencies and e-mail-contact.
*2 International Press Institute, (IP1), Slovakia - World Press Freedom Review 2000

* Austria Presse Agentur, APA0200, 6 Aug. 2002

** Austria Presse Agentur, APA0GSS, 4 Sept. 2002

% Foreword to Pavol Mudry, STT4 Slovakia’s first independent News Service, in: Joseph, B. Atkins,
The Mission — Journalism, Ethics and the World.

% op. cit. in International Press Institut (IPT), Slovakia - World Press Freedom Review 997

13



Meciar’s coalition developed other measures to obstruct journalists, like a ban on
photographers in the Chamber or an election law, forbidding all non-state radio and
television stations to report on activities relating to political campaigns. Less drastic.
was the simple refusal to make statements to papers which took a critical line, In
December 1997, Meciar cancelled the weekly government news conference affer the
cabinet meetlng because of “low journalistic standards”, as he put it. Uncritical
journalists in contrast were allowed to participate directly at the cabinet meeungs

A speciality of Meciar was what media monitoring institutions call “economic
censorship™; State owned companies were ordered to withhold advertising from
critical papers and the government tried to increase VAT from six to 23 percent on
newspapers with more than 10 percent advertising content. According to publishers
this step was a threat to the very existence of a lot of the opposition papers In protest
all ten non-Meciar-controlled dailies ran blank front pages for one day. Two years
before a similar plan to increase VAT on foreign newspapers was scrapped after
furious protests of independent newspapers.59

In the post-Meciar years the attitude towards media has changed — but slowly. In
particular Slovak Television remained under undue influence for a long time.®

As in the Czech Republic, conflicts between the press and politicians over alleged
defamation and libel continued. In 1999 Schuster pursued a journalist for defamation
because he described a speech by Schuster as indicating “signs of mental incapacity to
lead a country that is trying to join modern and developed nations”.

In 2002 the Constitutional Court suspended the paragraphs relating to defamation of
public officials and the republic. 8! Further amendments to the Slovakian Criminal
Code are supposed to be discussed in Parliament in October 2004 that would abolish
remaining criminal penalties for defamation. 62

2.5, Private initiatives — Foreign competitors

Post-communist societies are no longer the closed societies of the past, and
competition is possible. The end of the state monopoly of information in most of the
post-communist countries allowed foreign and private news agencies to start
businesses almost immediately.

When a national agency’s performance is poor, it opens up space for other providers
to enter the market, such as the privately owned SITA in Slovakia. This venture,
initiated by two former TASR-journalists, neatly filled a gap in the market for
impartial news. SITA became self-sufficient two years after it was started. In conirast,
a similar project in the Czech Republic was restrained by the success of CTK.

7 International Press Institute (IPT), Slovakia - World Press Freedom Review 1997
% pavol Mudry, SI74 Slovakia's first Independent News Service and its Battles with the Huey Long of
the Danub.
';’z Internationa} Press Institute (IPL), Slovakia - World Press Freedom Review 1998,
Ibid. p. 8
¢! International Press Institute (IPI), World Press Freedom Review 2002,
%2 Article 19, by e-mail

14



2.5.1. Reuters as a serious competitor

During state socialism the national agencies subscribed to all major western news
services such as Reuters, AP, AFP and most of the contracts continued after the end
of Communism.* Reuters, the biggest news agency in the world, quickly became “the
most serious competitor’” for the national agencies in post-communist countries. The
Reuters office in Prague opened in 1990 and in Bratislava in 1993, Although only the
leading and financially strongest media in the couniries in transition can afford to
subscribe to international agencies like Reuters, AP or AFP, their activities cut off a —
often lucrative - piece of the market. ** Reuters has more non-media than media-
clients in the CEE countries and furthermore often hired the best qualified journalists
in the country.

2.5.2. Ephemeral CTA/CTI

In February 1993 the Union of Newspaper Publishers (UVDT) in the Czech Republic
announced the foundation of a new news agency. The idea was presented as a reaction
to the election of the members of the Council of CTK by the Parliament and
particularly their remuneration,® Although the publishers gave up the idea, an agency
named CTA (Ceska Tiskova Agentura) was founded in April 1994 by a private
financial company and offered its service for about half the price of CTK.

The news agency focused on business news and on non-media-clients like banks and
companies, as well as traditional local and foreign news.®® Two years later CTA had
about 170 employees and serious financial troubles. According to reports its liabilities
amounted to one million dollars. The agency was taken over by a new company, CTI,
but was forced to close down by the end of 1997.%°

With the benefit of hindsight CTK general director Stibral looked favourably on the
“quite new situation” created by the existence of competition. “All of a sudden CTK
had to fight with a competing product which was heavily subsidised by its private
ownmner. Ironically, it helped CTK, which had to speed up its transformation, to
improve its service and to fight for clients again and again.” ™

2.5.3. Lively SITA

In Slovakia there was no domestic rival to TASR until 1997, Behind the scenes, a
group of former managers and journalists of TASR, who had been fired after their
attempt to transform the agency, had already been working on plans for a new news
agency for two years, One of themn, Pavol Mudry, general manager of SITA said that
“it was not an easy task, particularly in view of the political situation. But we saw that

:z Terhi Rantanten, From Communism to Capitalism, p. 133
Thid.
% Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, Michael Palmer, Global Financial News, in: The Globlization
of News, p. 76.
5 Austria Presse Agentur, APA0119, 25 Feb. 1993
57 Milan Stibral, CTK-History of Transformation, by e-mail June 2004
% Austria Presse Agentur, APAD0GS, 6 April 1994
% Austria Presse Agentur, APA0345, 31. Mai 1996, APA0302, 14. Nov. 1997
70 Milan Stibral, CTK-History of Transformation, by e-mail June 2004

15



indeed there was a big niche in the information market for us, a great demand for
unbiased information, a need for real-time, online business and economic news about
Slovakia”.

The most difficult problem turned out to be the search for investors, as a majority of
Slovak business leaders at that time supported Meciar and his newly elected
government. “They showed little interest in supporting a source of information that
could not be controlled by government.” !

On the other hand, offers from mostly foreign foundations were rejected as they were
in favour of creating a non-profit organisation. But, as Mudry points out, *“we felt that
maintaining the profit motive was the best assurance of quality on our product.”
Finally investment bankers and financial advisors provided the funds needed. SITA
Ltd. was established in January 1997 and was due to start by mid June. The names of”-
the investing companies have not been openly communicated, but they are supposed
to be Slovak businessmen.

About a week before the planned start the entire computer system was stolen. The
burglars were never found but the story brought the new agency “a great deal of
publicity and subsequent media support from every corner”. The exceptions were
TASR and the HZDS-dominated Slovanska Republika which accused SITA of
stealing its own computers in order to cast suspicion on the ruling coalition, ™

With a grant from the United States Embassy in Bratislava new equipment was
provided. The SITA management still emphasises that “we stressed to them and all
our supporters that that we welcomed assistance but could never accept any help that
was politically aimed”. The reason for this affirmation was that letters were circulated
by the Ministry of Culture warning government administration offices not to provide
STTA with any information, because it was “reactionary and financed by unclear

sources”. /¢

Given that the politicians of the ruling coalition could not prevent SITA journalists
from attending press conferences or from reporting on parliamentary sessions, they
refused to comment or answer any question posed by SIT A-reporters. Therefore the
news agency started to publish the “no comment” responses. Three months later most
politicians had changed their attitude. The agency found it hard to search for non-
media customers, as “the owners of financial institutions were literally afraid to use
SITA’s business news service”. During the 1998 elections campaign, however, the
young news agency strengthened its market position.

Even when Meciar’s reign was over, SITA still did not have an easy life: from 2000
on SITA was in a kind of permanent legal war over the question of unfair competition
with the state owned TASR.” The allegations from both sides pertain to copyright
infringements, but SITA also filed - successfully - a complaint at the Antitrust Office

" Pavol Mudry, SITA, Slovakia’s first independent News Service and it's Batile with the Huey Long of
the Danube,

 Ihid.

" Tbid.

™ Thid.

* International Press Institute, Slovakia - World Press Freedom Review 2000

16



accusing TASR of misusing its dominant position by undercutting prices. No decision
has been made on the question whether the law on TASR is constitutional.”

3. Business Model

3.1. Benchmarking

It has been argued that news agencies are not “the most lucrative end of the
communications industry”. " However, experts Boyd-Barret and Rantanen have
emphasised that there are significant differences between agencies. The larger
European agencies such as AFP (France), Ansa (Italy), PA (UK) or EFE (Spain) “tend
fo have sizeable and wealthy markets and also, with the exception of the PA, have
significant international operations, although it is not size alone that matters. A
comparison of the turnover yield (profit-turnover-ratio) of Buropean news agencies in
1999 showed that it was one percent on average, but with a range from nine percent
for the Finish STT/FNB to zero or losses at AFP, 78

Comparative studies on the economic performance of European news agencies has up
to now been almost non-existent in academic writing, although data were available,
but exclusively to the news agencies themselves, organised in the European Alliance
of News Agencies (EANA), or in the Group 39, The writer of this paper had access
to some of the comparative information collected by EANA, which included for the
first time data referring to news agencies in transition societies (data will be published
by Klemens Ganner and Wolgang Vyslozil later in 2004).”

Ganner and Vyslozil classify the Buropean agencies into:

- Larg, mainly international agencies
- Independent national agencies
- State-run national agencies

In this first group the news agencies of the most populous European countries,
Germany (dpa) France (AFP), United Kingdom (PA), Italy (ANSA) and Spain (EFE),
are represented. Four out of the five are internationally active, three of them (dpa,
ANSA and PA) are cooperative agencies owned by media groups, while in the case of
EFE and AFP the state retains a majority of ownership. On average the turnover of
these agencies is about 120 million € a year.

® Austria Presse Agentur, APA220, 19 Dez. 2003,
7 Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, EBuropean National news Agencies — the End of an Era or a
new Beginning? In: Journalism: Theory, Practice and Criticism, Vol. 1, No. 1, pp.86-105

Ibid.
7 Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichienagenturen zwischen Privat und Staat. Zur Theorie,
Ockonomie und Geschichte unabhaengiger Nachrichtenagenturen”, to be published later in 2004

17




SITA’s turnover in 2003 amounted to about one million € (45 million Slovak crowns)
and “a little profit” was made. 52 percent of the turnover result from media clients, 48
percent from the commercial sector.”

3.2. The Way to Success — Impartiality, Diversity & Productivity
3.2.1. Impartiality

In academic papers on news agencies impartiality of news coverage is not a big issue:
it is taken for granted, but the problems for TASR during the “reign” of Meciar
illustrate how difficult it is to provide objective news.

However, TASR’s venture into political propaganda left behind an unfulfilled need
for impartial news in Slovakia that could be provided by a new competitor.

On the other hand the law on CTK clearly calls for impartiality: “The mission of the
Agency shall be to provide objective and all-round information for free formation of
opinion”. ®* The agency itself has added two more principles, economic and political
independence as well as profit and market orientation: “If CTK wants to fulfil its task
it must be profitable which means market oriented. This is a precondition of our
economic and political independence. Only an independent news agency can produce

objective and all-round information”. *

Stibral has highlighted that “CTK fulfils no role in promoting any state interests” and
that it fought very hard to get rid of the label “official” news agency at the beginning
of the nineties. TASR still describes itself as “the news agency of the Slovak
Republic. *

3.2.2. Diversity

The new “mantra” for European news agencies is diversification. Internet and the new
telecommunication and media offer new opportunities for wire services, but also new
challenges. One reason for this development was the “cconomisation” ¥ of the media
world, forcing news agencies to look closer at their cost/income ratio, because neither
state- nor media-owners were prepared to cover any longer losses. Another reason
was the increasingly competitiveness of the globalized news market.*

Traditionally agencies depended mainly on media clients and their - more or less -
exclusive product, the news service. According to EAPA (now EANA) figures

2 Interview mit Pavol Mudry, 30 June 2004

8 Law on CTK, passed by the Czech National council on October 21, 1992,

% B-mail interview with Milan Stribral, June 2004

5 hitp://www.tasr.sk

% Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichtenagenturen zwischen Privat und Staat.

% Oliver Boyd-Barrett, Globalizing the National News Agency, in; Journalism Studies, Vol.4, Iss. 3,
2003, pp.371-385.

20



Scandinavian agencies in 1999 still earned more than 80 percent of their income from
the press and broadcasting, *

Boyd-Barret called this approach the “old business model” and contrasted it with what
he described as the “the new model agencies” relying on the following main
characteristics: *°

- Lower dependence on media clients for revenues or on clients for traditional

news and information

- Lower dependence on government subsidy or on fees from owner-clients

- Systematized and commercialised provision of additional services

- Stronger integration of text, video, voice and data services

- More flexibly tailored subscriptions and fees according to clients needs

- Multi-lingual and multi-modal services

- High brand identity nurtured by service image and quality

Ganner/Vyslozil take the Group 39 of independent news agencies as a benchmark for
a “model” income structure: These agencies generated 48 percent of their turnover
from the print media, about 23 percent from broadcasting and online services. 29
pf'zrcv::n;:1 has come from non-media clients. The last share has grown significantly since
1996.

Most news agencies in Europe seek new avenues of revenues by creating new
products and business segments built on the traditional news service and sometimes
sourced out into subsidiaries. The most common new ficlds of activities are: *

- Finance news and specialised economic news

- Expanded picture services (online-access, cooperation)

- Graphics/diagrams

- Special content for online services

- Audio services for radio stations

- Spotts-results

- Ready made pages (for print and online)™

- PR services — for paid text |

- Database

- IT services

Already by the mid-nineties a study showed that “CEE agencies have made great
efforts to develop new products and at the same time enter new markets”. It showed
as well interdependence of the development of the news agency, the economic
strength of the country (as reflected in the general volume of advertising) and the
media market. **

% Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, Enropean National news Agencies — the End of an Era or a
new Beginning?.
% Oliver Boyd-Barrett, Towards the “New Model” News Agencies, in: APA- Austria Presse Agentur
(ed.), The Various Faces of Reality, Studienverlag, Innsbruck, 2002. p. 94
3; Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichtenageniuren zwischen Privai und Staat.

Ibid.
% The British PA is earning about 20 percent of its turnover of this business (Ganner/Vyslozil)
* Wolfgang Vyslozil, Bernhard Stieger, The Economic Situation of news Agencies in Transition, Study
for IP1, unpublished, Vienna 1996.

21



Modern news agencies are more than just providers of news. CTK is fully adapted to
this change. CTK provides almost all the new services which other leading edge news
agencies offer as well: a business news service as well as a special database on '
companies (Prodata), a sports news service, photographs, graphics and audio,
database containing its own archive as well as the most important domestic daily and
weekly papers and a press release-service Protext and English news. To cope with the
new requirements coming from Internet and new media requirements the agency has
set up or bought a small number of subsidiaries:

- Neris for Internet and new media-clients

- Cekia (Czech Capital Information Agency) for company and business information

- Newton - a media database and electronic clipping service of which CTK owns 50
percent.

The long-term goal of CTK — like that of most of the Western European agencies - is
“to transform itself from a traditional news agency into an information news agency”.
The general strategy is described as: “CTK takes intensive care of its traditional
clients but at the same tries to enter new markets and to diversify its revenues by
developing new products for new markets. And it is permanently adopting itself to the
needs of the market and tries to keep up with technical development.” .

TASR on the other hand lags behind. Admittedly, it has recently established new
services such as providing access to its database via the Internet, photograph service
and a PR-service (Original Text Service, OTS) as well as an English news service, but
a multimedia department has not been started yet. °

SITA provides general news, business news, sports news and news in English,
“everything but picture desk”.”’

3.2.3. Productivity

A comparison of the productivity - turnover related to the number of staff - clearly
ghows that the state owned news agencies on average are about 30 percent less the
productlvc than independent agencies in the Group 39, although the Per—Caplta-
Turnover in the group itself ranges from 86.000 Euro to 127.000 Euro.’

Turnover in € Employees Per-Capita-Turnover €
Big Agencies 120 Mill. 1.240 97.000
Independent 21 Mill. 188 112.000
State-Agencies 8 Mill. 256 31.000

Source: Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichtenagenturen zwischen privat und Staat. Zur
Theorie, Oekonomie und Geschichte unabhaengiger Nachrichtenagenturen”, to be published later in
2004

% E-mail-Interview with Milan Stibral, 25 June 2004.

% www.tasr.sk, , Marketing survey by EANA,

*7 Interview with Pavol Mudry, 30 June 2004,

% Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichtenagenturen zwischen Privat und Staat.

22




Two factors are decisive for the lower profitability of state owned agencies: the low
turnover and the still higher number of staff, despite most of the CEE agencies having
cut jobs drastically. The authors point out, however, that most of the agencies often .
carmot decide on their own about dismissals or appointments, because employees are
seen as civil servants.”

CTX has reduced its staff dramatically. By June 2004 CTK employed 380 people, 60
percent of them journalists, and had correspondents in nine foreign countries. In 1989
CTK had about 1,000 employees. '%°

TASR had 196 employees in June 2004, two third of them are journalists. The number
of staff has dropped by about one third compared to 2002 “and a further job reduction
is planned”. 1!

Private newcomer SITA had about 100 employees in mid 2004, 90 percent of them
journalists, compared to around 20 staff at the start in 1997.

3.3. No room for two national agencies

Experience in recent times shows that new competitors have a hard life in markets
where there is a well-established news agency. Such efforts “have generally been
repulsed by the incumbent agency”. Academics even identify a “historical pattern
dating back to commercial wars of the nineteenth and early twentieth century, when
certain news agencies tried to establish themselves as “national”' %,

The conclusion is drawn that “the virtues of a single national agency are dictated by
econorics. A national monopoly leaves room for specialist and local agencies, but
not enough room for competing national agencies, in part because competition
reduces the credibility of competitors’ claims to be ‘national’ given the important
reciprocal relations that are often sustained between member/client news media and
national agencies.” '%°

The Czech market and the short-life-span of the CTA/CTI could be seen as a proof of
this historical pattern. Specialised agencies like Cseska Informacni Agentura (CIA)
with its focus on economic information for the management of companies, in contrast,
could find their niche more easily. According to CEO Juraj Priecinsky, CIA filled “a
hole in the market, caused by insufficient supply of economics news service in classic
printed media”.'® CIA was founded in the late 1990 and is mainly working as a
monitoring agency but also provides its own news on the Czech economy.

The future of the Slovak case is still to be decided. Mudry places hopes for reform on
pressures from the “outside”: EU competition laws could possibly help its company to

% Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichtenagenturen zwischen Privat und Staa..

1% pilan Stibral, CTK — History of Transformation, (by e-mail), 26 June

10! B.mail interview with Peter Nedavaska, 24 June 2004.

192 Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, Furopean National news Agencies — the End of an Era or a
new Beginning?.

' Thid,

9 B mail interview with Juraj Priecinsky, 9 June 2004

23



establish fair competition, as European Union authorities have started looking into the
state subsidies for news agencies.'”

He did not see room for two national news agencies in a country either, but believed
Slovakia would become more like Germany. There the national news agency dpa
concentrates on news service for media clients, whereas the finance news service vwd
focuses on business clients, '*°

4. Does Ownership matter?

News agency experts iraditionally divide ownership of news agencies into three
groups: private, cooperative (by the media) or state. In recent history different
ownership structures are recognized: agencies that are listed on stock markets (such as
Reuters), cooperatives with only a few media owners or also non-media owners (like
private investors or even labour representatives) and also for state owned agencies
there is a growing range of different ways on how the relationship could be structured
-~ as one can see from the two extreme examples of the Czech Republic and
Slovakia,'”’

In the past the different forms of ownership were believed to be an indicator of the
editorial independence of an agency and its credibility and state owned agencies were
— not surprisingly - credited least of this. Nowadays the paradigm that only private or
cooperative agencies can provide impartial news has shifted. As Rantanen pointed
out, “one of the leading agencies of the world, the French AFP is state-owned, yet
nobody would dispute its credibility”. The point she emphasizes is, that “it is not the
relationship between state and agency in itself that is so damaging, but the manner in
which the relationship is structured and lived. 108

4.1. The Government and the News Agency — Fatal attraction

The relationship between state and agency is always an issue even if ownership is not
involved at all, because it affects “vital matters to do with the agency access to news
sources, the perceived cred1b111ty of the agency and the revenues which come from the °
state in its role as a client”.

About two thirds of the 30 member agencies of EANA are in a way public sector
organisations. Almost all news agencies of the former Soviet block have remained at

1% Interview with Pavol Mudry, 30 June 2004.

1% Thid,

197 Terhi Rantanen, Oliver Boyd-Barrett, “State News Agencies: A time for Re-Evaluation?”, in: APA-
Austria Presse Agentur (ed.), The Various Faces of Reality, Studienveriag, Innsbruck, 2002. pp. 79

1% Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, Global and National News Agencies: The uns mble Nexus. In:
De Beer, A. and Merrill, 1. (ed) Global Journalism: Topical Issues and Media Systems , 4™ Edition,
Baoston 2004, Allyn and Bacon.

199 Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, European National news Agencies — the End of an Era or a
new Beginning?

24



the beck and call of the state. National news agencies - similar to radio and TV — seem
to play a special role in the process of nation-building. The creation of TASR in
Slovakia at the very time of the splitting of Czechoslovakia into two separate states as
well as agencies in most of the new Balkan states that emerged from former '
Yugoslavia are testimony to this. Politicians of most of the countries in transition
seem to believe that news agencies are indispensable for controlling media and
manipulating opinion. '

For the same reason only very few post-soviet or transition societies have privatised
the states broadcasting institutions: “Often these institutions are seen as too important
in gencrating national identity or merely as a useful tool of the new incumbents.”' !

4.1.1. Subsidies and Independence

State owned news agencies in general rely highly on state subsidies. For some, the
government continues to be the major client or source of funding. AFP, for example,
according to Rantanen, still depends on the state for over 40 percent of its revenue,
although this share has decreased from over 60 percent twenty years ago.'2

As a consequence of political transition and the worldwide trend towards deregulation
numerous governments have reduced subsidies, but “just as dependence on
government for subsidy or for custom is itself a problem for agencies that are
dependent on such funding, equally so and for different reasons are the reductions in
government subsidy or custom”; 3

TASR saw its subsidies drop since 2002, While in 2002 the agency was subsidised
with about 81 million SK (2 million €), the number slumped to 50 million SK in 2003
and was to be reduced to 40 million SK in 2004. With this step government’s share in
TASR income drops to 40 per cent compared to 60 percent two years ago.

CTK is again outstanding: the agency is financially independent and has survived
without subsidies since 1996. Prior state subsidies were given only for particular
projects like the modernization of technology to support foreign branches, 29.3
million Czech crowns in 1993, 44 million in 1994 and 16 million in 1995,

In 1994 the Ministry of Finance did not include any subsidy for CTK into the draft
budget for 1995. This created a problem, because the foreign correspondentas - CTK
is obliged by law to have such correspondents — were financed by subsidies. Prime
Minister Vaclav Klaus suggested a special construction: CTK should be able to get
subsidies, but the money should be part of so-called “governmental reserves™ and
CTK would have to ask for it during the year in case of need. CTK rejected the

19 K lemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachrichtenagenturen zwischen Privat und Staat.

" Monroe E. Price & Peter Krug, The Enabling Environment for Free and Independent Media,
Programme in comparative Media Law & Policy, Wolfson College, Oxford Univeristy,
http:/fpemip.socleg.ox.ac.uk/EnablingBnvironment.pdf

2 Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, European National news Agencies — the End of an Era or a
new Beginning? )
" Thid.

25



proposal, closed down instead 7 of its 14 foreign offices and took an “important

decision: never to ask for money again in future time”, '

An increasing number of news agency managers, including Milan Stibral, head of
CTK, are convinced that profitability is a precondition for economic and political
independence, equally if not even more important than the ownership structure itself.
The profits are used for investment in and improvement of its journalistic operations
and for payment of dividends.”'"?

The management of the Slovakian agency in contrast is convinced that “if TASR is to
fulfil services in public interest as stipulated by the law, it cannot do without state
subsidies. Otherwise it would focus on profitable activities. And this, in my opinion,
might negatively influence the objectivity and variety of information about Slovakia

{and the world) available to the public”.'*¢

Another indicator of the interdependence of a news agency and the state is the
appointment or dismissal of the general director of an agency following a change of
government. “The newly appointed heads are always close to the new Prime Minister
or his party and replacement normally takes place in a period of a maximum of three
months after the elections. This happened recently to the news agency in Spain and is
already decided to be the case in Greece immediately after the Olympic Games.'"’
CTK again is a role model for independence, as there has been no change of
management since 1993. TASR in contrast had a change of management after Meciar
was ousted in 1998. The nomination of the new head of the agency in 2002 took
place, although the government stayed in power after the elections.

4,1.2. Plans for Privatisation

As stated before most of the news agencies in the CEE countries are still state
affiliated. One of the reasons why up to now almost none of them had been privatised
or turned into a cooperative, was according to Rantanen the weakness of the media
industry in some of the countries, which can not afford to buy the shares of the
respective news agency. ' ’

In the Czech Republic the possible privatisation of the news agency ist still a difficult
issue. According to Stibral privatisation should be seen from two different points of
view: theory and real life, “Theoretically it is still on the agenda and if some
conditions are fulfilled the theory can become a reality”. One of the conditions 1s the
so-called political will that can change after each general election, therefore

“privatisation is a very long term question”, '

CTK management has prepared the agency for both ways of future development —
continuing to be a public corporation as well as becoming a private company. Most

14 B mail interview with Milan Stibral, 26 June 2004

15 Terhi Rantanen, Oliver Boyd-Barrett, “State News Agencies: A time for Re-Evaluation?”, p. 81
18 E-mail interview with Peter Nedavaska, June 2004,

"7 Klemens Ganner, Wolfgang Vyslozil, Nachichtenagenturen zwischen Privat und Staat.

8 Terhi Rantanen, From Communism to Capitalism, p. 128

19 B.mail interview Milan Stibral, June 2004,

26




important, however, to the CTK-management is “the way how the agency 1s financed,
where the money for its operation come from.” 120

Johann Friiz, Director of the International Press Institute (IPT), by way of contrast has
drawn a gloomy picture of the eastern European agencies should they remain under
governmental influence: “they will lose their clients from the independent media, their
international reputation, encounter further economic troubles, since most of the
governments have to cut back budgets and shift services to private companies.” 121

4.2. The Future of National News Agencies

Not only state agencies but also national news agencies throughout the world
currently appear to be in difficulties. The severe crisis of survival and identity of the
last year seems to affect both state owned as well as cooperative agencies and to result
from the decline in funding from governments and media clients but also from the
changing relations between national and international agencies and the Internet which
although opening new markets for agencies at the same time is a threat for news
agencies as it is a source of information itself, % '

The end of the Estonian news agency ETA is the most extreme example for this crisis.
After being privatized in 1991 the agency changed ownership twice and was closed
downlit; February 2003 because of financial problems and debts of almost 100,000
Euro, "

Rantanen and Boyd-Barrett, however, have identified a “continuing role” for national
and even state owned news agencies because a ‘market model’ of operation 1s likely
to be sustained, only if it abandons many of the activities of the traditional national
news agency”. As main advantages of national news agencies are considered'**:
- They provide news at an affordable price for all retail media no matter what
their seize is
- They generally establish a portfolio of news that represents the geographical,
political, economical and cultural diversity of a country
- They are an important source of news to political, economic and financial
institutions but also significant tools for the dissemination of official opinion
- They tend to provide more comprehensible news than individual retail media
and are less driven by audience maximization and sale of advertising.
- And most of them stick to the principles of accuracy, impartiality and balance.

Advocates of the system of national news agencies argue that, without them,
increasing fragmentation of sources, less comprehensive news coverage and may be
even a loss of national identity might occur.

120 Fmail interview Milan Stibral, June 2004

21 yohann Fritz, Eastern European News Agencie and the Transition to Democracy, in: The Various
Faces of Reality, Studienverlag, Innsbruck, 2002. p. 91-96

122 Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, Global and National News Agencies: The Unstable Nexus.
12 Austria Presse Agentur, APA0148, 3 Feb 2003. '
24 Oliver Boyd-Barrett, Towards the “New Model” News Agencies. p. 95

27




One option to secure the survival of national news agencies could be a kind of *public
service” status comparable to public broadcasting. The argument of experts is that,
although they do not reach the public directly, their task is “to provide domestic and
foreign news to every medium — regardless of size - in a given national territory”. The
state subsidies to the agency, hence, indirectly support those media that would
otherwise be unable to subscribe to the agency’s services.” 123

Neo-liberals might argue that only the market is able to judge whether its needs are
met. The example of CTK shows that a public corporation can fulfil this task even
without subsidies, if it is given sufficient autonomy for all decisions. The examples of
Slovakia but also Estonia on the other hand show that privately owned agencies can
fill the gap opened by the vanishing of the national agency or its poor performance. In
Estonia the Baltic News agency BN A has taken over the market. Economic growth,
credibility, good local reporting and a clear distinction from international agencies
contribute to their success. '°

4.3. National News Agencies go international

One way of securing the future of national agencies might in theory be the merger
into regional conglomerates or at least closer cooperation. As some of the previous
regional initiatives have only brought together “poorly run government agencies and
subjected them into poorly-run semi-governmental international bodies”, this may
have contributed to the poor reputation of such plans. 127

Ideas for improved cooperation seem to be still alive: Representatives of smaller
agencies like SITA are aware of their vulnerability in the united Buropean news
market where big agencies like Reuters and Bloomberg will spend a lot of money to
assure their position. “Small stand-alone agencies like SITA will have no chance to
survive unless they learn to cooperate and form some sort of association among
themselves”. First steps have already been taken for example by giving access to
SITA’s editorial system to the Bosnian agency ONASA. Other cooperative
agreements have been signed with the Baltic news agency BNS and with BelaPAN in
Belarus. By 2010 several smaller CEE agencies, could cooperate closer than today,
for example by negotiating their contracts with international agencies together, but
also merging their marketing of news on the region. 128

Academics see in this development the first steps to a possible internationalisation of
the nation agencies,'®

Another early step of the news agencies in their transition to opening towards foreign
markets was to provide English language services to make news ready for export.

2 Terhi Rantanen, From Communism to capitalism, p. 128

126 pavol Mudry; Interview June 2004,

7 Oliver Boyd-Barrett, Terhi Rantanen, European National News Agencies — the End of an Era or a
New Beginning?

128 pavol Mudry, SIT4 — Slovakia’s first independent news serviee and its Battle with the Huey Long of
the Danube. '
12 Interview Terhi Rantanen, LSE, May 2004,

28




“We realised that there is a need for news and that there was the problem with our
language.”"*’

5. Conclusion

The news agencies of countries in transitions have faced a number of challenges
during the past 15 years. They had to get rid of their communist heritage as
mouthpieces of the state and the ruling party and at the same time meet the
requirements of a changing market for news agencies.

Internet, telecommunication media and globalisation have opened new markets for
wire services but forced them at the same time to become “normal companies”, aware
of the relation of cost to income.

The news agencies of the Czech Republic and Slovakia can be seen as the two
extremes of how these challenges were met. The Czech agency CTK, still state
affiliated but with the greatest possible autonomy, is today one of the most successful
news agencies in the former Soviet-bloc countries. The Slovakian agency TASR on
the other hand is still intimately connected to the state, struggling with losses and runs
the risk of being transformed into a government press service by a law currently under
preparation.

This paper has highlighted some of the reasons for the contrasting development of the
news agencies of the Czech Republic and Slovakia. I have placed both agencies in the
context of the political and economic development of the Czech Republic and
Slovakia. After an amicable separation, the two countries took separate paths
politically and created different legal and social frameworks for the media, which had
enormous economic consequences for both CTK and TASR.

In the liberal economic and political environment of the Czech Republic, CTK was
able fo reinvent itself and to become a state-of-the-art news agency offering the whole
range of products, which western European national news agencies provide in order to
cope with changing markets.

The authoritarian regime of Vladimir Meciar in Slovakia kept state owned media like
broadcasting and the new news agency TASR under its thumb and prevented it from
adapting to the new market situation. After his departure the situation changed, but
slowly. When this paper was finished in July 2004 the government was battling for a
new status of its agency.

There are different lessons that could be drawn from the contrasting development of
the two news agencies that used to be one before 1993:

The fortune of CTK could be seen as an example that state-affiliated news agencies
can be successful and credible, as long as they are given sufficient autonomy and a
law that protects the organisation from political interference. At the same time a

0 Interview Pavol Mudry, June 2004,

29




liberal environment like Czechoslovakia shortly after the Velvet Revolution is more
conducive to passing a regulation like the law on CTK.

The second lesson that could be learned from the history of the news agencies of the
two counties is that state subsidies perhaps represent more of a danger to
independence than state ownership. The fact that CTK has lived without subsidies
since 1996 has strengthened its position in its battles against government demands,

The fate of TASR shows clearly that government support and lack of impartiality in
news coverage — as it occurred during the Meciar period opens up space for providers
of objective news.

The last lesson that might be drawn is that there is a role for national news agencies,
as long as they respond to the market demands. Some experts, however, are concerned
that economic pressure could threaten balanced, nationwide, comprehensive and
affordable news service, seen as the main features of a national agency.

The question remains whether law and structures like boards or councils as a cushion
between news agencies and governments are strong enough to prevent politicians
from interfering in the long run. The current management of CTK has decided not to
rely upon subsidies and to see the profitability of the company as the best guarantee
against state interference. Self-sufficiency, as always, seems to be the only way to
maintain real independence.

30




Bibliography
Books & Journals

Boyd-Barrett Oliver, Rantanen Terhi, Buropean National news Agencies — the End of
an Era or a new Beginning? In: Journalism: Theory, Practice and Criticism, Vol. 1,
No. 1, pp.86-105

Boyd-Barrett Oliver, Towards the “New Model” News Agencies, in: APA- Austria
Presse Agentur (ed.), The Various Faces of Reality, Studienverlag, Innsbruck, 2002.
p. 91-96.

Boyd-Barrett Oliver, Globalizing the National News Agency, in: Journalism Studies,
Vol.4, Issue 3, 2003, pp 371-385.

Fritz Johann, Eastern European News Agencies and the Transition to Democracy, in:
APA- Austria Presse Agentur (ed.), The Various Faces of Reality, Studienverlag,
Innsbruck, 2002. pp 97 — 103.

Ganner, Klemens/Vyslozil, Wolfgang (2004}, Nachrichtenagenturen zwischen Privat
und Staat. Zur Theorie, Oekonomieund Geschichte unabhaengiger
Nachrichienagenturen, to be published later in 2004.

Giorgi Liana, The Post-socialist Media: What Power the West?, Avebury, Aldershot
1995,p 110

Culik Jan, Media — The Czech Republic, Slovak Studies at Glasgow University.
Ittp:/fwww.arts. gla.ac.uk/Slavonic/Czech Media.doc

Kopecky Petr, The Czech Republic, in: Zielonka, Jan (ed.), Democratic Consolidation
in Eastern Europe, Vol. 1, Institutional Engineering, Oxford, Oxford University
Press, 2001,

Mudry Pavol, SITA Slovakia's first independeni News Service and its Battles with the
Huey Long of the Danube, in: Joseph. B. Atkins, The Mission — Journalism, Ethics
and the World, lowa State University Press, 2001p 101-109.

Rantanen Terhi, From Communism to Capitalism, in: Oliver Boyd-Barrett and Terhi
Rantanten, The Globalization of News, Sage, London 1998, p. 127

Rantanen Terhi, Boyd-Barrett Oliver, “State News Agencies: A time for Re- -
Evaluation?”, in: APA- Austria Presse Agentur (ed.), The Various Faces of Reality,
Studienverlag, Innsbruck, 2002. pp. 79-89

Skolkay Andrej, An Analysis of Media Legislation: The Case of Slovakia, in:

International Journal of communications Law and Policy, Issue 2 Winter [998/99,
http/fwwwedjelp.org/2_1999/pdffijelp webdoc 14 2 1999.pdf

Vyslozil Wolfgang, Stieger Bernhard, The Economic Situation of news Agencies in
Transition, Study for IPI, unpublished, Vienna 1996. :

31



Wachtel, Beverly, Czech media: Democratic or anti-communist?, Nieman Reports,
Cambridge 1996, Vol. 50, Iss. 2, p 51-55. (Proquest)

Williams, Kieran (ed.), Slovakia after Communism and Meciarism, School of
Slavonic and East European Studies, London, 2000.

Interviews:

Milan Stibral by e~mail, June 2004.

Peter Nedavaska, by e-mail, June 2004

Pavol Mudry, by phone and by e-mail June 2004
Juraj Priecinsky, by e-mail 9 June 2004

Articles from news agencies and newspapers:

Austria Presse Agentur, APA0207, 14. Feb 1990
Austria Presse Agentur, APA0139, 20 Feb. 1991
Austria Presse Agentur, APA0331, 19. Aug. 1992
Austria Presse Agentur, APA0406, 9 Sept. 1992
Austria Presse Agentur, APA0119, 25 Feb. 1993
Austria Presse Agentur, APA00GS, 6 April 1994
Austria Presse Agentur, APA0329, 12 April 1994
Austria Presse Agentur, APAO125, 14 April 1995
Austria Presse Agentur, APA0345, 31 Mai 1996,
Austira Presse Agentur, APA0302, 14 Nov. 1997
Austria Presse Agentur, APA0200, 6 Aug. 2002
Austria Presse Agentur, APA0658, 4 Sept. 2002
Austria Presse Agentur, APA0093, 14 July, 2003
Austria Presse Agentur, APA029S, 14 July 2003
Austria Presse Agentur, APA0254, 23 Oct. 2003
Austria Presse Agentur, APA0220, 19 Dez. 2003.

CTK, C04447, 24 Feb. 1993
CTK, D01058, 7 April 1993,
CTK, C01586, 15 June 1995

Webpages

International Press Institute (IPI), World Press Freedom Review Czech Republic1998-
2003 http://www. freemedia at/wpft/Europe/czech.hitm

International Press Institute (IPT), World Press Freedom Review, Slovakia 1998 —
2003 http://freemedia.at/wpfi/Burope/slovakia.him

Nation in Transit 2004, Czech Republic, http://www.freedomhouse.org

http://www.tasr.sk

32



Annex: Law on CTK

LAW

Passed by the Czech National Council on October 21, 1992
Concerning the Czech News Agency

The Czech National Council has approved the following law:

)

1. The Czech News Agency (hereafter referred to as “the news agency”) is established, with
its seat in Prague. The News Agency shall cease to exist with the transfer of property and
other rights in accordance with Article 2.

2. The News Agency shall be a corporate body, and shall deal with its own property the base
of which is property transferred from Czechoslovak News Agency, until such time as all
the property and other rights of the agency are transferred to another legal subject by a
special law or by a course of action in accordance with a special law. The News Agency
shall acquire rights and make undertakings through its own operations. The News Agency
shall be entered in the Trades Directory. The News Agency shall use the abbreviation
CTK.

3. The state shall not be responsible for the undertakings of the News Agency and the News
Agency shall not be responsible for the undertakings of the state.

(2)

1. The mission of the news Agency shall be to provide objective and ali-round information
for free formation of opinions.

2. The News Agency shall provide a service to the public by broadcasting verbal and
pictorial reporting from the Czech Republic and from abroad.

3. The News Agency shall provide the same services to countries abroad.

)

1. The News Agency shall provide, in return for payment, verbal and pictorial news
reporting to the other media and to other corporate bodies and private individuals.

2. The News Agency shall establish a network of branches, correspondents and contributors
in the Czech Republic and abroead.

3. The News Agency shall be authorised to conduct, under the conditions of the established
legal regulations, business activity, which shall not threaten its mission.

4. The News Agency shall not carry out radio and television broadcasting, nor may it have

any share in business property of corporate bodies and individuals that carry out such
broadcasting.

)

33




The body through which the right of the public to supervise the News Agency is
validated shall be the Council of the News Agency (hereafier referred to as “the
Council”). The Council shall have seven members. Members of the Council shall
be elected and dismissed by the Czech National Council, '

The members of the Council shall be elected for a term of five years. They may be
re-elected, but shall not serve more than two terms.

The Council shall be responsible in its activity to the Czech National Council.

. Membership of the Council shall be a public function. In return for its

performance, financial remuneration shall be payable to members, at an amount
to be fixed by the Czech National Council in a resolution.

The Council shall elect a chairman from its midst, who is also dismissed by the
Council.

&)

Members of the Council shall not at the same time be deputies, premier or deputy
premier, ministers, leaders of any other central body of the state administration or their
deputies.

Members of the Council shall not hold functions in political parties or in political
movements, nor may they work in the favour of such parties or movements while they are
members of the Council. They shall not be members of the organs of companies that
operate mass media, nor may they have business interests which might be at variance
with the exercise of their function or which might unfavourably influence their
impartiality and objectivity of decision. Members of the Council and persons close to
them shall not have financial interests in the operating of mass media as a result of
ownership or work relationship.

(6)

Membership of the Council shall cease upon:

a} the expiry of the term of office,

b) resignation from the post,

¢) dismissal from the post,

d) the removal or limitation of competence to hold legal offices,
¢) death.

The Czech National Council shall dismiss a member of the council if:

a) the prerequisites for his exercise of the function cease to exist, in accordance with
Article 5 of this law,

b) he is legally found guilty of a deliberate criminal act,

¢) he does not perform his function in a proper manner for a period of more than six
month.

The Czech National Council may dismiss the Council if it repeatedly fails to fulfil its
obligation in accordance with Article 8 paragraph 1 points a, b, and ¢, and Article 8
paragraph 2 of this law, or if the Czech National Council repeatedly states in resolutions
over a period of six month that the news agency is not fulfilling its mission in accordance
with Article 2 of this law,

34



Q)

The Council’s activity shall be governed by rules of procedure, which the council shall
approve during the first 30 days of its term of office.

The Council shall accept a decision voted for by an absolute majority of all its members.

(8)

It shall be the Council’s duty to:

a) see to it that the news agency’s mission is fulfilled consistently,

b) appoint and dismiss the general director (hereafter referred to as “the director™),

¢) approve the News Agency’s budget and closing account,

d) approve, at the director’s proposal, the Statutes of the News Agency, which above all
concern its organisational set-up,

¢) make decisions concerning complaints about the director,

f) make decisions concerning complaints about the News Agency’s activity,

g) to supervise the use of special grants in accordance with Article 10, paragraph 2 of
this law.

The Council shall put before the Czech National Council an annual report on the activity
and economic management of the news agency. The Council shall manage its affairs in
accordance with its own budget.

Expenses connected with the Council’s activity and the remuneration of its members shall
be covered by the News Agency.

)

The statutory body of the News Agency shall be the director, who shall not in addition
hold any of the functions stipulated in Article 5 of this law. The director shall not be a
member of the Council. He shall be accountable to the Council for his activity and he has
the right to attend Council meetings.

The director shall be appointed by the Council for a period of six years.

The director may be dismissed by the Council in a secret ballot before the end of his term
of office, if al least five members of the Council declare themselves in favour of his
dismissal. The dismissal shall take effect with the appointment of a new director.

(10)

The financial resources of the News Agency shall come from payment received for the
provision of its services, ensuing from its main subject of activity, and revenues from
other business activities.

The News Agency may receive a special grant from the Czech Republic’s state budget,

which however shall not be provided to cover losses incurred by the News Agency in its
economic management.

an

35



For the purposes of this law, the Czechoslovak News Agency of the Czech Republic in
accordance with law 123/1965 Sb on the Czechoslovak News Agency, shall be taken in
that and all later versions to be the News Agency as described in this law.

(12)

- From the date on which this law takes effect until the election of a temporary director, the
statutory organ of the News Agency shall be the Office of the Minister of culture of the
Czech Republic.

Until the director is appointed, the statutory organ of the News Agency shall be the
temporary director, who shall be elected by the Czech National Council within 30 days of
this law taking effect.

The members of the Council shall be elected by the Czech National Council within 90
days of this law taking effect.

(13)
This law takes effect on November 15, 1992.
Article 3, paragraph 4 takes effect on January 1, 1993.

This law shall cease to be valid on the day the news agency ceases to exist in accordance
with Article 1, paragraph 1 of this law.

36



	RISJ-COLOUR-PRN@manor-road.ox.ac.uk_20220303_144322.pdf
	RISJ-COLOUR-PRN@manor-road.ox.ac.uk_20220303_144341.pdf
	RISJ-COLOUR-PRN@manor-road.ox.ac.uk_20220303_144359.pdf

