
 

 

 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 34 
9 May 2005 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

1 

  
Contents 
 
 
Introduction 2 

 

Standards cases 
 
In Breach 3 
 
Resolved 7 
 
Not in Breach 12 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in Part 18 
 
Not Upheld 19 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 20 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

2 

Introduction 
 
The Communications Act allows for the Codes of the legacy regulators to remain in 
force until such time as Ofcom has developed its own Codes. Ofcom has consulted 
on its new draft Code.  
 
The new Code will be published this year.  

 
The Codes and rules currently in force for broadcast content are: 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•         Rules on the Amount and Scheduling of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in 
the bulletin in relation to the application of formal sanctions by Ofcom. 

 
Copies of the full adjudications for Upheld and Not Upheld Fairness and Privacy 
cases can be found on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

3 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Bam Bam Bigelow Interview/Cage of Death  
The Wrestling Channel  
14 October 2004, 17:00 and 8 November 2004, 09:00 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained about swearing (“fuck”) in this interview with Bam Bam Bigelow 
which they felt was unsuitable for broadcast when children could be watching. 
 
Another viewer complained about violence and swearing (“motherfucking”) in the 
Cage of Death match which they considered inappropriate for broadcast at 09:00.  
 
When viewing the programme, Ofcom was also concerned about the way in which 
alcohol was featured in the programme. 
 
 
Response 
 
The Wrestling Channel said that viewers choosing to watch the channel must expect 
to see what appears to be violent and aggressive behaviour. However there were 
degrees of violence, and the channel took care to schedule and edit its programmes 
in line with the watershed guidelines. Modern wrestling is stage managed, little more 
than pantomime and appeared to be widely accepted by the viewing public – the 
majority of whom believed that the violence was faked. In addition, the Wrestling 
Channel was listed in the Sports Section of the Sky EPG and was therefore unlikely 
to be viewed accidentally. 
 
The “sadistic and ultra FN violence” trailed, together with the actual Cage of Death 
match had been removed from the programme, given that it was scheduled for 
broadcast at 09:00. A scene involving a wrestler apparently being pushed into a pile 
of light bulbs was on screen for no more than one second, and was filmed from a 
distance so that viewers would not have been able to see any actual or apparent 
injury occurring.  
 
The broadcaster said that the programme had contained a short sequence of a group 
of wrestlers entering the auditorium, drinking from what appeared to be beer bottles 
and then pouring some of the contents over members of the audience. However the 
wrestlers were not intoxicated and the scene was brief.  
 
The song lyrics at the beginning of the Cage of Death, and the Bam Bam interview, 
had contained swearing but this was minimal and the programmes were not aimed 
specifically at children. As a policy, the channel removed all swearing from its 
bought-in programming but in these cases it had slipped through the net. Strict 
instructions had been issued to the channel’s editors to ensure that this did not 
happen again.  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

4 

 
 
Decision 
 
The Wrestling Channel was given a licence after it had provided specific 
reassurances to the then regulator (Independent Television Commission) that it 
would ensure that all its output complied fully with the Codes regarding family viewing 
and watershed issues.  
 
We were concerned by some scenes of wrestling included in a montage in the Cage 
of Death programme. While accepting that this was a schoolday, younger children 
would still have been available to view and there was no announcement given about 
the simulated nature of the action or any warning not to emulate the stunts. The 
Programme Code requires that the portrayal of dangerous behaviour easily imitated 
by children should be avoided, especially before 21:00. The general level of violence 
in the montage, including the use of everyday objects such as tables, chairs, ladders, 
lights and barbed wire as weapons, and the injuries that appeared to be caused, 
meant that this programme was unsuitable for broadcast at 09:00.  
 
In addition, one team of wrestlers made a feature of their supposed ‘alcohol’ 
consumption before the match began and encouraged the crowd to drink the ‘beer’ 
the team carried. Whether or not this alcohol was real, it was portrayed as such and 
was inappropriate in a programme broadcast at this time where it could not be 
justified by its context.  
 
We agree that the swearing was clearly unsuitable for broadcast pre-watershed and 
welcome the steps taken by the channel to improve its compliance procedures.  
 
 
The programmes were in breach of Section 1.2 (Family Viewing and the 
Watershed/Children and Imitative Behaviour) of the Programme Code 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

5 

Navy NCIS  
Fx289, 9 January 2005, 14:57 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer was concerned about the scheduling of this US drama on a Sunday 
afternoon, when many children are watching television. This episode involved the 
Crime Investigation Team tracking down a terrorist cell and included a detailed 
forensic examination of body parts, the point-blank shooting of a terrorist and a close-
up of a terrorist hitting a female agent.    
 
Response 
 
FX believed that the series, overall, was suitable for scheduling in the afternoon, but 
agreed that this episode was close to the line.  It was the last episode in the first 
series and, in the interests of continuity, the broadcaster had decided to screen it in 
the scheduled slot.  
 
However, when viewing the second series, the licensee considered that a few 
episodes needed to be edited for pre-watershed transmission.  The decision was 
taken, therefore, to re-schedule the repeat of the first series, and the second series, 
in the evening, at 21:00 on Fridays and 19:00 on Sundays.  Edits were made to this 
episode and the second series to make them suitable for these slots. 
 
Decision 
 
We welcome that the broadcaster has recognised that some episodes of this series 
are not suitable for afternoon viewing.  The Programme Code recognises that the 
likelihood of children watching a particular channel varies according to the time and 
subject matter.  However material unsuitable for children must not be transmitted at 
times when large numbers of children may be expected to be watching television.  
Although this channel is aimed at young males, we believe it is reasonable for 
parents or carers to expect that programmes at this time on a Sunday afternoon will 
not contain content unsuitable for children, who may be watching on their own.   
 
Last July, a similar incident occurred when an episode of The X Files was shown in 
the afternoon schedule and contained scenes which some children may have found 
disturbing.  FX re-evaluated its afternoon scheduling of some episodes and moved 
them to an evening slot.  On that occasion, in view of the broadcaster’s action, we 
considered the matter resolved.  We are concerned that another series has now 
presented similar problems.  Whilst recognising that the channel is not aimed at 
children, we believe that some US drama does contain material which is more violent 
in tone than most viewers would find acceptable for children to view.  Even taking 
into account the channel’s niche target audience, the licensee should take care with 
material scheduled during the day when children are available to view in large 
numbers. 
 
The programme was in breach of Section 1.2 (Family Viewing and the 
watershed) of the Programme Code 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

6 

Psyclops  
The Horror Channel, 2 January 2005, 20:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer was concerned that this horror film, showing graphic violence and an 
explicit sex scene, was shown before the watershed. 
 
Response 
 
The Horror Channel said that although the film had not received a British Board of 
Film Certification (BBFC) rating, it believed that the film would be the equivalent of a 
‘15’ rating.  
 
Decision 
 
When the Horror Channel was given a licence, it was expressly told by the then 
regulator (Independent Television Commission) that it would have to ensure that it 
did not show any films stronger than a PG (or equivalent) before 21:00.  
 
The Horror Channel is not a premium subscription channel. In Section 1.4 (Feature 
Films and other Acquired Material), the Programme Code states that the earlier 
watershed of 20:00 applies only to premium subscription (film) channels.  The Horror 
Channel is one of a range of channels available when subscribing to a basic cable or 
satellite package.  Viewers do not pay a premium subscription for this channel and 
so, as previously stated, it must comply with the 21:00 watershed. 
 
The graphic sexual scenes and strong horror theme of this film meant that it was not 
suitable for scheduling before the 21:00 watershed. When we discussed this issue 
with the licensee, it undertook to immediately remove this film and any others with a 
‘15’ certificate from its pre-watershed schedule. 
 
The film was in breach of Section 1.4 (Feature Films and Other Acquired 
Material) of the Programme Code 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

7 

Resolved  
 
Blue Peter  
BBC1, 10 January 2005, 17 January 2005 17:00 
 
 
Introduction 
 
The edition ran a competition for viewers to design a logo encapsulating the theme of 
the ‘Best of British’, which would feature on the fuselage of an aeroplane. When 
introducing the competition, one of the presenters suggested that viewers might, for 
example, consider where they were born. She said that she had been born in Ulster 
and that when she thought of Britain, she thought of “the Red Hand that represents it 
[Ulster]”. Two viewers considered this inappropriate and said that the symbol had 
sectarian links.  
 
One of the viewers also mentioned an item in the following week’s edition, when the 
presenters showed a selection of the competition entries that had been received. 
One presenter held up a computer-generated design featuring the Olympic rings and 
a map in which England, Scotland, Wales and Ireland (including the Republic of 
Ireland) were all covered with the Union Jack. 
  
Response 
 
The BBC said that Blue Peter had no political agenda and aimed to be fair and even-
handed to every sector of the community. The production team had researched the 
item but were unaware of the complex sensitivities surrounding the use of the Red 
Hand. The BBC said that, while in retrospect it would have been better if the 
researchers had found a more universally accepted symbol for the presenter to use, 
the choice was made in good faith, with no intention to promote or support any group 
which may have made political use of the symbol.  
 
The map was a competition entry from an eight-year old child.  The BBC said that 
work from children often included errors of some kind, and pointing them out would 
do little to encourage participation in future. 
 
Senior management in CBBC had since drawn the attention of the team to the need 
for greater care with such matters. BBC Belfast’s Political Editor had also briefed the 
team.  
 
Decision  
 
Given the sensitivities involved, the choice of the ‘red hand’ was unfortunate. The 
map was obviously incorrect and this should have been noted by the production 
team. However, the design appeared to be a genuine mistake by a child, in an 
attempt to refer to the bid to host the 2012 Olympic Games. 
 
In view of the action taken by the BBC, we consider the matter resolved. 
 
 
Complaints resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

8 

ITN News 
ITV1, 18 February 2005, 22:30 
 
Introduction 
 
Seven viewers complained that a report about pensions stated that public sector 
employees - such as teachers, nurses and police officers - do not contribute to their 
pensions which are funded directly by tax payers. The complainants said this was 
untrue, and that public sector workers made considerable contributions to their 
pension schemes.  
 
Response 
 
ITN - which makes the news programmes for ITV - said that it had investigated the 
complaints, and now accepted that the report was not accurate. It apologised for the 
error and promised to transmit an appropriate clarification/correction the next time 
pension issues are covered.  
 
Decision 
 
We welcome ITN's acceptance of the error, and accept the proposed remedy. We 
consider the matter resolved. 
 
Complaints resolved 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

9 

Champions’ League 
 ITV1, December 7 2004, 19:25 
 
 
Introduction  
 
Two viewers complained that, during ITV’s live broadcast of a football match, a 
football commentator remarked that one of the teams had had a “holocaust of a 
start”.   
 
Response  
 
ITV said that immediately after the incident, programme executives made it very clear 
to the commentator that his use of the word – albeit without intending to offend, and 
with the pressures of live broadcasting – was wrong and unacceptable. ITV Sport 
immediately issued a public apology.  
 
Decision 
 
In view of the action taken and apology by ITV, we consider this matter resolved.  
 
Complaints resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

10 

Off the Ball 
BBC Radio Scotland, 6 November 2004, 13.00 
 
Introduction 
 
In this edition of the series, listeners were asked to email their suggestions of things 
to throw at unsuccessful football managers. A selection of responses was then read 
out by one of the presenters.  
 
The Catholic Media Office objected to the suggestion that a former Celtic Manager 
and Assistant Scotland Manager should be pelted with communion wafers, which it 
believed was “a profane and disrespectful reference to the Eucharist, a sacrament at 
the heart of Catholic religious belief.”  
 
Response 
 
The BBC said that the programme sought to take a light-hearted but irreverent look 
at Scottish soccer and society. It included comments, sketches and listener 
contributions that often challenged attitudes to sport and satirised aspects of its 
relationship with life in Scotland - the legacy of sectarianism being frequently probed. 
One of the programme’s hallmarks was that prejudices expressed by listeners were 
liable to be strongly challenged by the studio team. 
 
The BBC admitted that editorial supervision had not been as stringent as usual and 
said that senior editorial staff accepted that the email should not have been selected 
for broadcast. However, the broadcaster added that the comment had not gone 
unchallenged. Nevertheless, in view of the growing seriousness with which the issue 
of sectarianism in soccer is regarded by the Scottish Executive and football clubs, the 
programme team had been reminded to take greater care in future. 
 
Decision 
 
This was an unfortunate choice of email, particularly in a context where emotions are 
known to run high.  Neither presenter's reaction at the time fully challenged what had 
been aired.  As the Code states, “although these [comedy] programmes have a 
special freedom, this does not give them unlimited licence….” However, the BBC 
have recognised this, addressed the matter with staff and taken steps to ensure such 
material is treated with greater care in future.  We consider that the matter is now 
resolved. 
  
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

11 

GMTV  
ITV 1, 15 February 2005, 06:45 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained about a guest wearing a jacket with a logo which read “Punk As 
Fuck”. 
 
 
Response 
 
GMTV agreed that the logo was unacceptable and should not have been shown.  
The guest had hid the logo from the producers, only revealing it halfway through the 
interview.   The jacket was removed at the earliest opportunity. 
 
Decision 
 
During most of the interview the guest had covered the logo and we accept that the 
producers were unaware of it.  In the circumstances, we consider the matter 
resolved. 
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

12 

Not in Breach 
 
Jerry Springer: The Opera 
BBC2, 8 January 2005, 22:00 
 
 
Summary 
 
Ofcom recognises that a large number of people were deeply offended by the 
transmission of Jerry Springer: The Opera.  Nevertheless, it is Ofcom’s view that the 
show was an important work and commentary on modern television.   
 
In assessing these complaints, and in line with our statutory duties, Ofcom has 
sought to achieve the appropriate balance between, on the one hand, the standards 
set in the Code (ex-BSC Code on Standards) and the need to apply those standards 
to give adequate protection from harmful and offensive material, and on the other 
hand the need to guarantee an appropriate level of freedom of expression.   Freedom 
of expression is particularly important in the context of artistic works, beliefs, 
philosophy and argument. 
 
Ofcom appreciated that the representation of religious figures was offensive to some 
people.  Their main concern arose from the depictions of figures at the heart of the 
complainants’ religious beliefs.  However, the show addressed moral issues in the 
context of a contemporary setting and contained a strong message.  The show’s 
effect was to satirise modern fame and the culture of celebrity.  The images that 
caused the most offence were part of a “dream” sequence serving as a metaphor for 
the fictional Jerry Springer and his chat show. In Ofcom’s view, these were not meant 
to be faithful or accurate depictions of religious figures, but a product of the lead 
character’s imagination.   Even as he lay dying, the fictional Jerry Springer still saw 
his life through the lens of his confessional show. 
 
The programme as broadcast was not only clearly labelled and signposted, but was 
preceded by programmes which aimed to put the whole show in context.  As always 
with matters of offence, the context is key.  Whilst the show clearly had the potential 
to offend and indeed the intention to shock it was set in a very clear context as a 
comment on modern television.  The strongest and most offensive language 
occurred well after the watershed: at 2230 onwards, with the most challenging 
material after 2300.   
 
The transmission of Jerry Springer: The Opera was not therefore in contravention of 
Ofcom’s Code (see below). 
 
 
Introduction 
 
Jerry Springer: The Opera was a televised performance of the West End stage 
production based on Jerry Springer’s television show. The US programme is a 
‘reality-based’ talk show which features members of the public discussing their 
emotional and personal lives.  It is highly charged emotionally and regularly features 
strong language, violent behaviour and revelations of an extreme or shocking nature.    
  
In the Opera, Jerry, the host, is shot at the end of the first act.  In the second act, as 
he is dying, he imagines he is in Hell and forced to present a special show in which 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

13 

Satan wishes to confront figures from the Bible. In the same way as a ‘dysfunctional’ 
family in the actual television show might behave, these figures tackle the 
fundamental issues that divide them.  The fictional Springer, dying, reflects on the 
meaning of life and death and the part he has played in the world. Adam and Eve, 
Jesus, Mary and God are all introduced as characters in his imagination in this 
context. 
Ofcom received 7941 contacts about the programme before transmission.  We 
replied to these complainants explaining that Ofcom does not preview programmes. 
Following the broadcast, 8860 complaints were received by Ofcom - 2849 e-mails, 
1747 other contacts and 4264 e-mails from a campaign by the Premier Media Group.  
The level was unprecedented for Ofcom or any previous broadcasting regulator and 
appears to have been the first large scale internet campaign to Ofcom on any 
broadcasting issue. 
 
The complaints included contentions which we would summarise as follows: 
 

• the BBC went ahead with the broadcast despite protests beforehand, knowing 
that it was likely to cause offence; 

• the programme singled out the Christian faith and would not have been 
broadcast if another faith was targeted in the same way;  

• the swearing was excessive and offensive; 
• the characterisation of religious Christian figures was offensive in terms of the 

language they used and their actions (many people highlighted the use of 
swear words alongside references to God and Jesus; Eve putting her hand 
under Jesus' loincloth; the suggestion that Jesus was gay; and the re-
enactment of the crucifixion); 

• the BBC's argument of artistic merit did not give the broadcaster the right to 
overstep acceptable boundaries; 

• the BBC as a public service broadcaster should not spend licence fees on 
programming that some or many people do not want on their screens; and 

• warnings alone did not justify broadcasts that were unwanted, contained 
offensive material, and might have an adverse effect on younger viewers. 

 
We received 210 contacts in support of the programme’s broadcast, of whom: 
 

• some were Christian but were not offended; 
• some saw the programme as an aspect of freedom of expression, a satire 

and emphasised its artistic merit; and 
• some did not feel it warranted such attention. 

 
Exceptionally on this occasion, Ofcom decided that it would be appropriate in all the 
circumstances for Jerry Springer: The Opera to be considered at the highest level 
within Ofcom, by Ofcom’s Content Board. This was because: it had already been 
considered at the highest level within the BBC; there was a need to avoid delay; the 
strength of feeling on the part of complainants; the general public interest; the high 
profile nature of the programme; and the fact that it had provoked strong emotions.   

Response 

We asked the BBC to respond to the complaints we had received following the 
transmission of the programme. 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

14 

The BBC requested that we considered the finding of the BBC’s Governors' 
Programme Complaints Committee (GPCC) as its representation to us. The BBC’s 
Director General had publicly offered his views on this matter prior to transmission, 
and so the BBC convened a meeting of the GPCC to consider the complaints lodged 
with the BBC. Ofcom decided to take the GPCC representation as the BBC’s 
statement. 

On request, the BBC also supplied us with an edited version of the management 
statement that was prepared for the GPCC. 

In summary the GPCC said that: 

• the offence, particularly the offence to religious beliefs, caused to sizeable 
numbers of people should not be underestimated or taken lightly; 

• reasonable and comprehensive attempts were made to minimise offence 
through appropriate scheduling, clear warnings, and the use of other 
programmes prior to the broadcast to set the piece in context; 

• the BBC is committed to freedom of expression, and has a duty to innovate, 
to reflect new and challenging ideas, and to make available to its audiences 
work of outstanding artistic significance; and 

• in all the circumstances, the outstanding artistic significance of the 
programme outweighed the offence which it caused to some viewers and so 
the broadcasting of the programme was justified. 

The GPPC’s representations also specifically referred to our guidance on profanity 
(which was published in our bulletin Number 13).   
 
 
Decision  
 
Ofcom had to consider whether Jerry Springer: The Opera contravened the 
provisions of the ex–Broadcasting Standards Commission Code on Standards (“the 
Code”) with which the BBC has to comply. This Code takes effect under the 
Communications Act 2003 (“the Act”) as if it were a code issued by Ofcom 
(paragraph 43, Schedule 18 of the Act). 
 
Ofcom considered the relevant provisions of the Code (as set out below) taking into 
account the complaints it had received and in light of its statutory duties under 
section 319 of the Act, and in particular, in the context of the Standards objectives.   

 
The Act also requires Ofcom - to the extent it appears relevant - to apply standards 
regarding “harm and offence” in a manner that “best guarantees an appropriate level 
of freedom of expression”.  
 
Ofcom considered the relevant sections of the Code as follows: 
 
Section 7 –Scheduling.  The Code states that: “The composition of audiences of 
open access channels changes throughout the day, and the content of broadcasts 
reflects this. At certain times, parents will want to be confident that their children can 
watch or listen to programmes without the risk of being exposed to disturbing 
material. At other times, there will be more challenging material.” 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

15 

 
The programme started one hour after the 2100 watershed.  The strongest material 
was broadcast after 2300. Some complainants clearly did not expect this type of 
programme to be shown by BBC2. However while there may have been different 
audience expectations of the kind of material to be found on BBC2, Ofcom 
recognises that the service was created as an alternative to mainstream offerings 
found on BBC1. 
 
Conclusion: The programme did not contravene this section of the Code. 
 
Sections 23 and 24 – Informing and Warning.  The Code states that “Broadcasters 
have a clear duty to give accurate information about the nature and content of 
programmes in order to allow the audience to make an informed choice.” 
 
BBC2 gave clear pre-transmission warnings about the content of the programme.  It 
also clearly prepared the audience for what was coming up, by contextualising the 
material and explaining the background to the Opera.  The likely strength of the 
material was also clear from the pre-programme publicity and surrounding 
controversy, although some of it was exaggerated. 
 
Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code. 
 
Sections 26 and 27 – Respect and Dignity. The Code states that “challenging and 
deliberately flouting the boundaries of taste in drama and comedy is a time-honoured 
tradition.  Although these programmes have a special freedom, this does not give 
them unlimited licence to be cruel or to humiliate individuals or groups gratuitously”. 
 
Ofcom recognises that a great number of complainants felt that the Opera denigrated 
the Christian religion.  Complainants clearly felt that the programme mocked their 
strongly held beliefs.   
 
However, in Ofcom’s view, serious thought had been given to the material, its 
production and its transmission.  The subject of the Opera was ‘The Jerry Springer 
Show’ and the society it reflects.  The show was created as a caricature of modern 
television. Importantly, in Ofcom’s view the Opera did not gratuitously humiliate 
individuals or any groups and in particular the Christian community.   Its target was 
television and fame.  
 
Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code. 
 
Sections 36-38 and 40 – Swearing and Offensive Language.  The Code states 
that, “Where the language can be justified, the majority of the audience favours the 
use of a later transmission time rather than editing…” 
 
As stated above, the programme was appropriately scheduled well after the 
watershed (as required by the Code) and the strongest language was transmitted 
after 2230.  However, the Opera as broadcast also pointed up the absurdities of 
excessive swearing in many of the songs and exchanges – rendering them on 
occasions meaningless and ridiculous.  The most extreme language was directed at 
the character of Satan.  This was a programme that satirised modern day 
‘confessional shows’ where such language is common place.  The Opera was a 
parody of such programming and as such, the language was to be expected and 
could be understood in such a context.  
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

16 

Furthermore, as stated above, the information and warnings available to any 
potential viewer should have given sufficient indication of the likely content of the 
programme. 
 
Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code. 
 
Sections 43-45 – Offences against Religious Sensibilities. The Code states that 
“Although religions should not be exempt from (the) critical scrutiny...particular care 
should be taken when referring to religion in entertainment”. 
 
Many complainants accused the BBC of committing the crime of blasphemy. 
However, criminal law is not a matter for Ofcom but for the courts. Ofcom is not 
required to determine whether the BBC committed blasphemy, but whether, in this 
case, the provisions of the Code had been contravened. 
 
In assessing these complaints and in line with our statutory duties, Ofcom has sought 
to achieve the appropriate balance between, on the one hand the standards set in 
the Code (ex-BSC Code on Standards) and the need to apply those standards to 
give adequate protection from harmful and offensive material, and on the other hand 
the need, as appropriate, to guarantee freedom of expression.   Freedom of 
expression is particularly important in the context of artistic works, beliefs, philosophy 
and argument. 
 
Ofcom appreciated that the representation of religious figures was offensive to some 
people. Their main concern arose from the depictions of figures at the heart of the 
complainants’ religious beliefs.   
 
In considering offence against religious sensibilities, Ofcom took into account the 
clear context of the Opera.  The fictional Jerry Springer lay dying in a delusional 
state. As he hallucinated, this character was asked to pitch Jesus against the Devil in 
his own confessional talk show.  This ‘dream’ sequence was emphasised by the fact 
that the same actors, who played guests on his show in the first act played the 
characters in the second act.  What resulted was a cartoon, full of grotesque images, 
which challenged the audience’s views about morality and the human condition. The 
production made clear that all the characters in the second act were the product of 
the fictional Springer’s imagination: his concepts of Satan, God, Jesus and the others 
and modelled on the guests in his show.  
 
In addition to this was the blatant use of The Jerry Springer Show format.  The 
characters throughout behaved as people do on the show, using strong language 
and violence in a highly emotional manner. In light of this, Ofcom did not believe that 
the characters represented were, in the context of this piece, conveyed as faithful or 
accurate representations of religious figures, but were characterisations of the show’s 
participants. 
  
Some complainants commented on the fact that Christianity was the subject of the 
programme rather than another religion. However, the Code does not prohibit 
broadcasters from choosing to feature any faith in programming – what is important 
is the manner in which it is treated.  (The BBC stated that it would broadcast a 
programme raising similar issues relating to another religion and it was therefore not 
being discriminatory.) It is not within Ofcom’s remit to record a contravention of the 
Code on the basis that Christianity, as opposed to another faith, was the subject of 
Jerry Springer: The Opera.  In considering freedom of expression, Ofcom recognises 
the UK’s long standing tradition of satirising political and religious figures and 
celebrities.  Ofcom must consider each programme on its merits.   



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

17 

 
Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code. 
 
 
On balance, taking the full range of views into account, set against the provisions of 
the Code and other considerations listed above, Ofcom concluded that the broadcast 
of Jerry Springer: The Opera was not in contravention of the Code. 
 
 
The programme did not contravene the Code 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

18 

Fairness and Privacy Cases 
 
Where a complaint is not upheld there is only a note of the outcome. For a copy of a 
full adjudication, whether the complaint is upheld or not, go to Ofcom’s website at 
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom, 
Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA. 

 
Upheld in Part 
 
Complaint by Mr Danny Toffel on behalf of Toff Tech Limited 
Watchdog, BBC1, 26 October 2004 
 
 
Ofcom has upheld part of a complaint by Mr Danny Toffel on behalf of Toff Tech 
Limited that an edition of Watchdog was unfair to his company.   
 
This programme featured a watch selling operation that it exposed as a “scam”. The 
item focused primarily on a company called Tetherfield but also mentioned 
watches2u, owned by Toff Tech Ltd, in connection with the operation.  
 
Ofcom recognised that there was a clear public interest in exposing the watch-selling 
operation, through which members of the public were buying watches at inflated 
prices. However, we did not accept the BBC’s  assertion that all the programme did 
in relation to watches2u was make a simple statement of fact, namely that some of 
the products were available on the watches2u website. It went further, in implying a 
direct connection with Tetherfield and an involvement in the watch-selling operation. 
This was justified on the basis of the content of the watches2u website, its links with 
other websites and a secretly recorded conversation with the man identified by the 
BBC as being at the head of the operation. However it was a serious allegation and 
watches2u should have had an opportunity to respond to it.  
 
Upheld in part 
 

 
Complaint by Mr John Ritchings  
Jeremy Vine, BBC Radio 2, 26 September 2003   
 
Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment from Mr Ritchings. The 
programme included an item called “How to Sue” where listeners were invited to 
phone in and talk about their experiences of lawsuits.  A solicitor provided advice to 
listeners and related a story about a dispute between two neighbours, one of whom 
was Mr Ritchings, over Corky, a noisy cock.   
 
Mr Ritchings complained that the programme included untrue claims about him. 
Ofcom considered that the programme failed to present an accurate account of the 
events referred to and was unfair to Mr Ritchings. 
 
Mr Ritchings complained that the story was not relevant to the subject matter of the 
programme. Ofcom considered that, despite the way the events were presented, it 
was reasonable for the programme to include the story. 
 
Upheld in part 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

19 

 
Not Upheld 
 
Complainant Programme Date & 

Broadcaster 
Type of complaint 

Mr Barrie Vardon Aggro Sky One 
10 May 2004 
 

Unfair treatment  

Mr Mr David 
Edmonston, obo 
Petrolheads Limited  

Look North BBC1 
(Yorkshire) 
13 February 
2004 
 

Unfair treatment  

 
 
Complaint from Mr Bryan Evans 
 X-Ray, BBC1 Wales, 24 May 2004 
Ofcom's Broadcast Bulletin (No 25) stated that the programme was transmitted on 24 
March 2004. This should have read 24 May 2004. 

 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

20 

Other programmes not in breach/out of remit  
6 April– 19 April  
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of 

        complaints
     

Adult Channels 01/03/2005 Adult Channels 
Sexual 
Portrayal 1 

Artsworld 04/04/2005 Artsworld 
Sexual 
Portrayal 1 

BBC Midlands Today 23/03/2005 BBC1 Offence 1 

BBC Radio Scotland 01/04/2005
BBC Radio 
Scotland Offence 1 

BBC Radio WM 17/03/2005 BBC Radio WM Offence 1 
BBC Spotlight Southwest 21/02/2005 BBC1 Offence 1 
Bremner, Bird & Fortune 03/04/2005 Channel 4 Offence 1 

Bremner, Bird & Fortune 10/04/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 4 

Calon FM 29/03/2005 Calon FM Language 1 
Camilla's Friends Speak Out 07/04/2005 ITV1 Language 1 
Chambers 09/03/2005 BBC7 Language 1 
Channel 4 News 04/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 News 03/02/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 News 09/04/2005 Channel 4 Offence 2 
Channel 4 News 07/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Children in Need 15/11/2004 BBC1 Offence 1 
Children in Need 12/11/2004 BBC1 Offence 1 
Children in Need 19/11/2004 BBC1 Offence 1 
Classic FM 16/03/2005 Classic FM Impartiality 1 
Coach Trip 24/03/2005 Channel 4 Offence 1 
Coach Trip 11/04/2005 Channel 4 Language 1 
Colditz 28/03/2005 ITV1 Offence 1 
Comic Relief 2005 11/03/2005 BBC1 Scheduling 1 
Coronation Street 11/04/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 08/04/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 11/04/2005 ITV1 Offence 1 
Dr Who 09/04/2005 BBC1 Scheduling 2 

Earthsea 27/03/2005 Channel 4 
Sexual 
Portrayal 1 

Emmerdale - ITV1 Offence 1 
Emmerdale 11/04/2005 ITV1 Offence 1 
Emmerdale 13/04/2005 ITV1 Offence 2 
Extreme Celebrity Detox 07/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Fifth Gear 01/04/2005 Five Offence 1 

Fingersmith 27/03/2005 BBC1 
Religious 
Offence 1 

Fingersmith 03/04/2005 BBC1 
Sexual 
Portrayal 1 

Five Live 21/03/2005 BBC Radio 5 Offence 1 
Footballers' Wives 30/03/2005 ITV1 Offence 1 
Frasier 01/04/2005 Channel 4 Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

21 

Friendly TV - Friendly TV 
Sexual 
Portrayal 1 

Gems.tv 28/03/2005 Gems TV Misleading 1 
H Side Story 27/03/2005 Channel 4 Scheduling 1 
Hardware 19/03/2005 ITV1 Language 2 
Heart FM 21/03/2005 Heart FM Offence 1 
Heart FM 04/12/2004 Heart FM Misleading 1 
Help 28/03/2005 BBC2 Language 1 
Hollyoaks 17/02/2005 Channel 4 Offence 1 
House Doctor 14/04/2005 Five Advertising 1 
ITV News 25/02/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 05/04/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 04/04/2005 ITV1 Misleading 1 
Jeremy Vine 15/03/2005 BBC Radio 2 Offence 1 
Just for Laughs 02/04/2005 BBC1 Offence 1 
Kilroy and the Gypsies 05/04/2005 Channel 4 Accuracy 1 
LBC Programme 01/02/2005 LBC97.3 Offence 1 
LBC Programme 09/03/2005 LBC97.3 Offence 1 
LBC Programme 23/03/2005 LBC97.3 Offence 1 
LBC Programme 29/03/2005 LBC97.3 Offence 2 
Little Britain - BBC3 Offence 1 
Living with Michael Jackson  - Five Offence 1 
Make Me a Supermodel 14/03/2005 Five Offence 1 

Malice Aforethought 11/04/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Match of the Day 2 03/04/2005 BBC2 Offence 1 
Meridian Tonight 26/10/2004 ITV1 Misleading 1 
Ministry of Mayhem 02/04/2005 ITV1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 09/04/2005 ITV1 Offence 1 
Most Haunted 01/01/2004 Living Accuracy 1 
Not the Royal Wedding 04/04/2005 Channel 4 Offence 2 
Not the Royal Wedding 06/04/2005 Channel 4 Offence 4 
Not the Royal Wedding 08/04/2005 Channel 4 Offence 2 
Not the Royal Wedding 11/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Not the Royal Wedding 05/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Panorama 17/04/2005 BBC1 Offence 1 
BBC Radio 2 05/04/2005 BBC Radio 2 Language 1 
Richard and Judy 09/12/2004 Channel 4 Scheduling 2 
Richard and Judy 11/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Scott Mills 10/03/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Setanta Sport 05/11/2004 Setanta Sport Misleading 1 
Shariah TV 05/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Shariah TV 08/04/2005 Channel 4 Offence 1 
Gay network 07/02/2005 Gay network Offence 1 
Sky News 08/03/2005 Sky News Impartiality 1 
Sky News 13/04/2005 Sky News Impartiality 1 
Talksport 22/03/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 10/04/2005 Talksport Impartiality 1 
Talksport 12/04/2005 Talksport Offence 1 
The Bill 07/04/2005 ITV1 Violence 1 
The Dating Channel 17/03/2005 The Dating Sexual 1 



Ofcom broadcast bulletin 34 
9 May 2005 

22 

Channel Portrayal 
The Farm 06/10/2004 Five Offence 1 
The Friday Night Project 25/03/2005 Channel 4 Offence 1 
The Friday Night Project 18/03/2005 Channel 4 Offence 1 
The Fugitives 14/04/2005 ITV1 Language 1 
The Horror Film Channel 06/04/2005 Horror Channel Offence 1 
The Joy of Sex Education 21/09/2004 Channel 4 Offence 1 

The Last Temptation of Christ - Channel 4 
Religious 
Offence 1 

The Real Da Vinci Code 03/02/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

The Vault 25/11/2004 Chart Show TV Offence 1 
The Wright Stuff 04/04/2005 Five Offence 1 
Tiny Pop 08/03/2005 Tiny Pop Offence 1 
Tonight with Trevor McDonald 15/11/2004 ITV1 Impartiality 1 
Tonight with Trevor McDonald 11/04/2005 ITV1 Impartiality 1 
Tonight with Trevor McDonald 11/05/2005 ITV1 Impartiality 1 

TV's Naughtiest Blunders 05/04/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

We Have Ways of Making You Talk 05/04/2005 BBC2 Offence 1 
Weakest Link 28/02/2005 BBC2 Offence 1 
Wire in the Blood 14/03/2005 BBC1 Offence 1 
World's Biggest Celebrity Mingers 01/04/2005 Sky One Offence 1 
X-Rated: The Films They Tried to 
Ban 16/12/2004 Five 

Sexual 
Portrayal 1 

You're Fayed 31/03/2005 Channel 4 Offence 1 
 
 


