
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 44 
26 September 2005 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 
Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved/ Not in Breach 6 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in Part 11 
 
Not Upheld 11 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 12 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 
•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
Copies of the full adjudications for Upheld and Not Upheld Fairness and Privacy 
cases can be found on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk 
 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Zane Lowe’s ‘Most Punk’  
BBC Radio 1, 16 June 2005, 19:00  
 
Introduction  
 
Two listeners complained about the use of strong language in an early evening 
broadcast on Radio 1.   
 
The programme was about punk culture and was preceded by a warning voiced by 
one of the presenters.  It stated that the programme would feature strong language 
and that listeners offended by swearing should switch off.   
 
This was then immediately followed by what appeared to be an elderly lady saying: 
 

“Hello ladies, boys and girls, I thought that you might like to know - in the spirit 
of punk rock – the following show includes, what we often refer to as language. 
So if, like me, you are offended by such words and phrases as: arse; bollocks; 
tit, wank; tit-wank; rotter; mother licker; mother sucker; mother fucker; twat; 
minge juice; bottler and of course bastard – then you might wish to turn over, or 
fuck off – thank you”.  

 
 
Response  
 
The BBC said that the programme was an examination of the punk phenomenon and 
the circumstances of its transmission were very carefully considered. The audience 
profile was studied and the principal findings were that under-15s make up one per 
cent of the total radio audience at 19:00 on a weekday evening. The clip was used at 
the front of the programme because the show was designed to be thought-provoking 
and introduce both older fans of the genre as well as younger listeners to an 
alternative view of punk that previously they had never considered.  
 
The juxtaposition of an elderly lady, said by the broadcaster to be typically the kind of 
person likely to be offended by the language contained in the show, with strong 
language neatly signposted the fact that what followed was no ordinary programme. 
It humorously set up a programme commended for its range and intelligence.  
 
Decision 
  
The programme was an examination of punk culture. It was therefore inevitably likely 
to include some material that contained strong language and a warning was given.  
The ‘elderly lady’ was clearly intended to be ironic and provide a humorous 
introduction to the programme.  We therefore appreciate the editorial technique that 
the BBC was trying to use, with the use of labelling and warnings. 
 
Broadcasters have the right to transmit, and listeners the right to receive, material 
which may offend some people but uses strong language to explore artistic and 
creative themes.  However, the right to deal with such subject matter comes with the 
responsibility of ensuring material is appropriately scheduled with the potential child 
audience in mind.   While this was a legitimate approach, its application here was 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

5 

seriously misguided. 
 
We note that the BBC states that under 15’s make up 1% of the total radio audience 
at that time. However, this figure is not relevant.  The number of listeners to Radio 1 
at this time is the key consideration.  Listeners aged between 4 and 14 years old 
were in fact 14% of the total audience for Radio 1. Given the potential child audience 
for Radio 1 at this time, we believe that the use of such strong language, with such 
intensity, at the start of the programme was inappropriate.  
 
 
The item was in contravention of the Code 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

6 

Resolved  
 
Brainiac: History Abuse  
Sky One, 9 July 2005, 20:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that the programme contained details of the names of 
substances that can be used to make bombs and showed a caravan being blown up. 
In view of the events in London on the 7 July, the viewer thought that this was 
inappropriate and offensive. 
 
Response 
 
Sky explained that after any significant event it immediately reviews its broadcast 
schedule to ensure that ‘sensitive’ material i.e. that which is likely to be rendered 
tasteless or offensive in the light of the event, is removed from the channel’s 
schedule.  Programming was reviewed for its suitability for as long as was 
appropriate, having regard to all relevant circumstances. 

This procedure involved a review of Sky’s programme database, which contains 
detailed information relating to the content of each programme. The database can 
search for keywords to help identify programmes that may have become sensitive 
due to a particular issue.  

Following this database search, programmes identified as potentially problematic 
may be viewed to assess whether or not they pose a risk of offence, and should 
therefore be removed from broadcast schedules.  
The events in London of 7 July triggered the review process outlined above, and 
resulted in a number of programmes being immediately withdrawn from the schedule.  
As events unfolded over the subsequent weeks more programmes were removed. 

The episode of “Brainiac: History Abuse” scheduled for broadcast two days after 
those events, was highlighted by the database search as a potential issue as a 
search of the programme information highlighted the use of explosives in the 
episode.  For reasons which Sky explained to us, including the fact that the editorial 
team were well aware of the light-hearted nature of the show which regularly featured 
an item involving the blowing up of a caravan and which was thought unlikely to 
cause offence, it was decided to allow the programme to be broadcast without it 
being viewed further before transmission. 

Subsequently, having reviewed this programme, the editorial team believed that the 
tone of the voiceover accompanying the caravan item was inappropriate in the 
circumstances. Had that section of the programme been viewed prior to broadcast, a 
different decision would have been taken.  Sky apologised for any offence caused.  

As a result of this matter, Sky said that it had changed its review procedures for such 
occasions so that where a database search highlighted a potential problem, editorial 
staff would review the relevant section of the programme, instead of relying on the 
database description and their own understanding of the programming. The editorial 
team had also been cautioned about the seriousness of this error. 

 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

7 

Decision  
We agree that the programme’s scheduling so close to the events of 7 July was ill-
judged given the tone of the voiceover accompanying the exploding caravan item. 
We welcome Sky’s detailed explanation of the circumstances that led to its 
transmission and, in view of the measures it has subsequently put in place, we 
consider the matter resolved.  

Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

8 

Astro Zone 
Vectone Bolly, 14 February 2005, 14:00 
 
 
Introduction 
 
Astro Zone is a live entertainment programme, which viewers are invited to contact to 
obtain a psychic reading.  This edition involved the presenter reading Tarot Cards.  
One complainant was concerned that this was not allowed by Ofcom’s Programme 
Code. 
 
The Code in force at the time was the ex-ITC Code (Section 1.10, revised).  This 
says that: 

• such practices [tarot readings] should not be shown before the watershed and 
only in the context of a legitimate investigation; 

• certain psychic practices involving such things as divination (generally 
meaning foretelling the future) are allowed before the watershed provided 
they are clearly and explicitly presented as entertainment programmes.  
Divination by card readings (but not explicitly tarot) may be possible in this 
case; 

• these kinds of programmes should not be included at times when significant 
numbers of children are expected to be watching; and 

• programmes should not include specific advice about health or medical 
matters, the law or personal finance or include specific advice which might 
significantly influence behaviour in relation to personal relationships. 

 
Response 
 
Vectone said that this was an entertainment programme.  It was broadcast between 
14.00 and 15.30 at a time when it did not believe large numbers of children would 
have been watching.  Unfortunately this particular broadcast came on the first day of  
half-term, which the scheduling team was unaware of. 
 
The programme received fifteen calls, fourteen of which led to readings.  The 
remaining call came from an eleven-year-old and the presenter, correctly, refused to 
give a reading.  One of the callers received advice about the purchase of a property. 
 
Vectone said that it had reviewed the programme and now made clear to viewers 
that the programme was for entertainment only, both in sound and vision.  It had 
permanently rescheduled the series beyond the watershed.  The presenter had been 
reminded that she was not allowed to give advice of a specific nature (as outlined 
above). 
 
Decision 
 
We note that the announcement is now in place and that the programme is 
scheduled post-watershed.  The cards are no longer explicitly tarot and there is no 
evidence to date that life-changing advice of the kind listed above is being given to 
viewers.  No further complaints have been received.  In the light of Vectone’s prompt 
and comprehensive action, we believe there is no reason to intervene further in this 
matter at this time. 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

9 

 
 
BBC1 News/BBC News 24  
ITV Early Evening News 
Channel 4 News 
 
Coverage of London terrorist attacks 7 July 2005  
 
 
Introduction 
 
During coverage of the terrorist bomb attacks in London on 7 July 2005, three 
channels ran footage of a victim being stretchered from an ambulance into hospital.  
The man was clearly in a critical condition and was pictured, apparently close to 
death, while receiving heart massage from one of the medical personnel in 
attendance.    
 
A number of viewers found these images offensive. 26 viewers complained about 
their inclusion in BBC’s coverage on BBC1 and BBC News 24, shortly before 11:00. 
Another nine complaints were received about the use of the same images in ITV’s 
Early Evening News, shortly after 18:00. A further two complaints were received 
about their use on Channel 4 News after 19:00.        
 
 
Response 
 
The BBC said the footage had been transmitted in error, and apologised for any 
offence caused.  During the rush to get material on air as soon as possible, the tape 
was played without being viewed in its entirety.  Although a warning was given, it was 
not appreciated how graphic the footage was.  The BBC acknowledged that the 
footage should not have been put to air without first being thoroughly checked.  
 
It added that at that time the victim involved was seriously injured, but not dead. An 
update on his condition had been given later in the day with the aim of reassuring 
viewers who may have been upset.    
 
ITV said the use of this footage on the Early Evening News was exceptional, and 
reflected the scale of what had happened that day. It was important not to over-
sanitise such a serious news event. It considered that many other images available 
on the day were too upsetting to broadcast, but this particular sequence was 
acceptable. Its inclusion had been carefully considered, and it had been used 
sparingly and in context. News of the terrorist attacks had been running on all media 
outlets since the morning, and few viewers would have been unaware of the events 
that day. The image would not be used again.  
 
Channel 4 said that it had to consider whether the risk of causing upset was 
outweighed by its responsibility to report fairly and accurately on the unprecedented 
scale of death and suffering. It considered the images of the man on the stretcher 
were shocking, but that it was a legitimate and proportionate way to convey the 
horror and context of the events.    
 
 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

10 

Decision 
 
Even within the context of a shocking news event these particular images were 
exceptionally strong and disturbing - and their use demanded exceptional 
justification. We do not believe the images themselves were too offensive for 
broadcast – provided they were handled sensitively and placed in a proper context. 
In considering offence we take into account the strong public interest in reporting on 
the aftermath of the bombings both as soon as possible after the actual event and 
also in later accounts and analyses of the day’s events. 
 
The three broadcasters used the images in different ways:  
 
The BBC showed the images whilst a studio presenter spoke in general terms about 
the emergency operation taking place after the bomb blasts and the casualties 
arriving at hospitals.  The presenter gave a warning but introduced the images from 
the hospital by saying “..let’s just take a look at some of the pictures coming from the 
Royal London”.  It appeared to us that the pictures were used generically and the 
commentary did not reflect the seriousness of the images being transmitted. We 
welcome the BBC’s admission that the images had not been viewed properly, and its 
acknowledgement that they should not have been put to air in such a manner. 
 
The images on the ITV Early Evening News were used in the context of an edited 
item. A warning was included in the introduction, which stated that the item contained 
“graphic images of the injured”.  The script established a clear narrative context and 
the pictures were sensitively ‘written to’. We considered this was an appropriate 
treatment of the incident, given the very exceptional events of the day and did not 
breach the Code.  
 
Channel 4 News also used the images within the context of an edited item. Again, a 
warning was given in the introduction about the disturbing nature of some of the 
material.  The pictures were not used casually and the item was voiced appropriately.  
The script referred to the timings of the bombings but did not fully reflect the enormity 
of the images that were being transmitted.  Nevertheless, their use was not careless 
and – on balance – we consider that Channel 4 also had not breached the 
Programme Code.     
  
 
BBC - Resolved. 
ITV Early Evening News – Not in Breach  
Channel 4 News -  Not in Breach 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

11 

  
Fairness and Privacy Cases 
 
Where a complaint is not upheld there is only a note of the outcome. For a copy of a 
full adjudication, whether the complaint is upheld or not, go to Ofcom’s website at 
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom, 
Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA. 
 
Upheld in Part - Summary of Adjudication 
 
Complaint from Detective Chief Inspector Philip Wheeler 
Real Story, BBC1, 29 March 2004 
 
The BBC1 current affairs programme, Real Story, investigated scientific concerns 
about the safety of criminal convictions based on Shaken Baby Syndrome (“SBS”).  
DCI Wheeler complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme 
and Ofcom upheld some parts of his complaint.   
 
The programme gave the unfair impression that DCI Wheeler was personally 
responsible for securing convictions based on the SBS theory.   
 
It wrongly suggested that he dismissed out of hand medical opinion that opposed the 
theory.  
 
It was unfair for the programme to refer to criticism of DCI Wheeler in the Victoria 
Climbie inquiry in the way it did.  
 
The programme makers did not give DCI Wheeler an appropriate or timely 
opportunity to respond to the allegations made about him. A statement in the 
programme that he declined to be interviewed did not reflect the true position. 
 
Ofcom did not uphold DCI Wheeler’s complaints that the programme failed to refer to 
work he said he had done on improving police investigations in SBS cases and failed 
to reflect properly the two sides of the medical debate. Nor did Ofcom uphold his 
complaint about the portrayal of a child abuse conference in Florida. 
 
Ofcom was unable to reach a finding about a statement provided by DCI Wheeler’s 
solicitors for broadcast, as no copy of the statement was available.  
 
Unfairness in the programme – Upheld in part 
 
Not Upheld  
Complainant Programme Date & 

Broadcaster 
Type of complaint 

Tillery Valley Foods Dispatches: Fit to 
Eat 

Channel 4, 13 
May 2004 

Unfair treatment 

Mr X         BBC South East 
Today     

BBC1,  
1 November  
2004 
 

Unwarranted 
infringement of 
privacy  
 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

12 

 
Other programmes not in breach/out of remit  
24 August – 6 September 2005  
 

Programme  
Trans 
Date Channel Category No of 

        complaints
     
     
7 Waves 22/08/2005 7 Waves Offence 1 
Bad Lads’ Army 23/08/2005 ITV1 Offence 1 
Bad Lads’ Army 25/08/2005 ITV1 Offence 2 
Bad Lads’ Army 26/08/2005 ITV1 Offence 1 
Bargain Hunt 25/08/2005 BBC1 Misleading 1 
BBC News 14/07/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 14/06/2005 BBC1 Accuracy 1 
BBC News 23/08/2005 BBC1 Impartiality 1 
BBC News 01/09/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 24 19/08/2005 BBC News 24 Impartiality 1 
Big Brother 6 12/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Big Brother 6 23/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Big Game TV 26/08/2005 ITV2 Offence 1 
Big Game TV 30/08/2005 ITV2 Offence 1 
Brainiac 15/08/2005 Sky One Offence 1 
Brainteaser 18/08/2005 Five Other 1 
Britain's Biggest Celebrity Mingers 20/08/2005 Sky Mix Offence 1 
Casualty @ Holby City - Interactive 27/08/2005 BBC1 Offence 1 
Cathouse 03/08/2005 Five Offence 1 
Cathouse 10/08/2005 Five Offence 1 
CFM 102.5FM 01/09/2005 CFM(Carlisle) Offence 1 
Channel 4 News 23/08/2005 Channel 4 Offence 4 
Channel Idents 18/08/2005 BBC2 Offence 1 
Coming Up: Viva Liberty 02/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Coronation Street 01/08/2005 ITV1 Violence 1 
Coronation Street 28/08/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 29/08/2005 ITV1 Offence 1 
Crafty Tricks of War 22/08/2005 UKTVHistory Offence 1 
Derren Brown: Trick of the Mind 06/05/2005 Channel 4 Offence 1 
Dispatched-The Dyslexia Myth 08/09/2005 Channel 4 Offence 1 
EastEnders 11/08/2005 BBC1 Language 1 
Emmerdale 24/08/2005 ITV1 Language 1 
Extras 25/08/2005 BBC2 Offence 1 
Family Affairs 02/09/2005 Five Offence 1 
Fox News 26/08/2005 Fox News Offence 1 
Galaxy Breakfast 22/08/2005 Galaxy105 Offence 1 
Game Network 29/08/2005 Game Network Offence 1 

God's Rottweiler? 22/08/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 2 

Hollyoaks 28/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Ideal World 10/05/2005 Ideal World Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

13 

ITV News 18/08/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 21/08/2005 ITV1 Misleading 1 
ITV News 25/08/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 18/08/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 31/08/2005 ITV1 Offence 1 

ITV News Channel 29/07/2005
ITV News 
Channel Accuracy 1 

Journeys From the Centre of the 
Earth 30/07/2005 BBC2 

Religious 
Offence 1 

Just a Minute 27/07/2005 BBC Radio 4 Language 1 
Key 103 Radio 12/08/2005 Key 103 Offence 1 
Kiss FM 23/07/2005 Kiss100FM Language 1 
Law and Order 12/08/2005 Five Offence 1 
LBC Programme 26/01/2005 LBC97.3 Offence 1 
LBC Programme 07/08/2005 LBC97.3 Language 1 
Lost 10/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Messiah 4 01/09/2005 BBC1 Offence 1 
Mission Impossible 2 29/08/2005 ITV1 Scheduling 1 
North West Tonight 30/08/2005 BBC1 Offence 1 
Playboy Channel 04/08/2005 Playboy Offence 1 
Psycho: Kill Me if You Can 22/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Psycho: Kill Me if You Can 23/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Pulling Power 23/08/2005 ITV1 Accuracy 1 
Quiz Call 31/08/2005 Quiz Call Misleading 1 
Quiz TV 31/08/2005 Quiz TV Offence 1 
Radio Jackie 13/08/2005 Radio Jackie Offence 1 
Ramsay's Kitchen Nightmares 18/08/2005 Channel 4 Language 1 

Reading 107 05/06/2005
Reading 
107FM Offence 1 

Return of the Chef 23/08/2005 Channel 4 Language 1 

Ross Noble - Live in Regents Park 27/08/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

Sad To Be Gay 09/08/2005 BBC2 Accuracy 1 
Sinatra: Dark Star 04/08/2005 BBC1 Offence 1 
Sky Mix 01/09/2005 Sky Mix Offence 1 
Sky News 18/08/2005 Sky News Offence 1 
Source FM 04/06/2005 Source FM Misleading 1 
Sports 14/08/2005 BBC1 Accuracy 1 

Talksport 20/08/2005 Talksport 
Religious 
Offence 1 

Talksport 16/08/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 19/08/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 26/08/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 01/09/2005 Talksport Offence 1 
Taxidermy: Stuff the World 22/08/2005 BBC2 Offence 3 
The Best and Worst Places to Live 09/08/2005 Channel 4 Offence 2 
The Big Eat 21/08/2005 Channel 4 Offence 1 
The Bigger Picture with Graham 
Norton 29/08/2005 BBC1 Offence 1 
The Chris Moyles Show 25/08/2005 BBC Radio 1 Language 1 
The Community Link Show 11/08/2005 Gloucester FM Impartiality 1 
The Empire Pays Back 15/08/2005 Channel 4 Offence 4 



Ofcom broadcast bulletin 44 
26 September 2005 

14 

The Great Big British Quiz 30/08/2005 TTV Offence 1 
The Magic Christian 29/08/2005 BBC2 Offence 1 
The Make Shift 24/08/2005 CBBC Offence 1 
The Pulse 23/08/2005 ITV1 Offence 2 
The Queen's Sister 26/08/2005 Channel 4 Offence 1 
The Simpsons 21/08/2005 Sky One Offence 1 

The Vicar of Dibley 20/08/2005 BBC1 
Religious 
Offence 1 

The Wrestling Channel 23/08/2005
The Wrestling 
Channel Offence 1 

The Wrestling Channel 25/08/2005
The Wrestling 
Channel Offence 1 

The X Factor 20/08/2005 ITV1 Offence 2 
The X Factor 27/08/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 24/08/2005 ITV1 Accuracy 4 
This Morning 26/08/2005 ITV1 Language 1 
Tonight with Trevor McDonald 02/06/2005 ITV1 Impartiality 1 
Top Gear 07/08/2005 BBC2 Offence 2 
War at the Door 16/06/2005 BBC2 Language 1 
Wessex FM 08/08/2005 Wessex FM Regionality 1 
WWE - Experience 10/07/2005 Sky One Offence 1 
You and Yours 12/08/2005 Radio 4 Offence 1 

 
 


