
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 46 
24 October 2005 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 15 
 
Not in Breach 23 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in Part 26 
 
Not Upheld 26 
 
Other programmes not in breach/outside remit 27 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 
•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
Copies of the full adjudications for Upheld and Not Upheld Fairness and Privacy 
cases can be found on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
 
Pulp Fiction 
BBC2, 7 August 2004, 21:10 
 
Introduction 
 
Nine viewers complained about the transmission of this film. The majority were 
concerned that its transmission shortly after the 21:00 watershed, when young 
people watch television, could encourage anti-social behaviour. Overall, viewers felt 
that the strong content, including graphic violence, seriously offensive swearing and 
scenes of drug abuse, made the film unsuitable at a time in the evening when young 
people and children were still part of the audience. 
 
Response 
 
The BBC believed that, as this film was arguably one of the most influential and best-
known films of the last ten years, it was unlikely to surprise or offend BBC2 viewers. 
The BBC had shown this film on five previous occasions and complaints had steadily 
declined, with this transmission attracting only one complaint to the BBC. 
 
The BBC said that the film was a serious cultural achievement and deserved to be 
made available to a wide audience. Through his films Quentin Tarantino had made a 
significant contribution to contemporary cinematic culture, with his examination of film 
making and its links to other film genres. The film had an underlying morality. The 
consequences of drug abuse, for example, were vividly shown.  
 
Even for this fifth BBC screening, the BBC stated that it did not neglect its obligation 
to alert viewers who were unfamiliar with the film. It had provided written and 
broadcast warnings about aspects of the content that some viewers might not have 
found to their taste. 
 
The BBC stated that there was no evidence to support the contention of some 
complainants that there were any links between the content and perceived social 
trends. In fact, the violence and drug abuse were depicted as having unpredictable, 
even terrifying consequences. 
 
Decision 
 
Ofcom has no issue with the points the BBC wish to make about the editorial and 
cultural merits of the film. 
 
The film has been shown before on BBC2. However all other transmissions on BBC2 
were at 21:45 or later. We acknowledge the steps taken to warn viewers about the 
content of this film and we know that audience research suggests that viewers are 
more tolerant of adult content in films, preferring them to be unedited. However, this 
has to be balanced against the expectations of the general audience, who are 
available to view terrestrial television at this time and the context of the material, on 
that evening, within the schedule. On this occasion, the film was shown at 21:10 on a 
Saturday night.  Audience figures show that 8% (124,000) of the audience for this 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

5 

film were aged 15 years and under. 
 
A combination of seriously offensive language, graphic violence and drug-abuse 
occurred early in the film, before 21:30. Under the relevant Code, 18 films are not 
prohibited but the content should be suitable for the time of transmission. Such 
intense material is not normally expected so soon after the watershed. We believe 
the scheduling of this film at 21:10 was too early, given the strong, adult content from 
the start. 
 
The scheduling of this film was in contravention of the Code 
 
 
Note: This case has been appealed three times by the BBC.  This decision was 
made by the Content Board following the BBC’s third and final appeal.  
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

6 

Gangaajal  
SETmax, 4 August 2005, 17:00 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that the swearing (“motherfucker”, “fuck”, “bitch”) and violence 
in this Hindi film made it inappropriate for broadcast at 17:00, on a general 
entertainment channel, during the school holidays.  
 
The film is produced in the Bollywood tradition and deals with the theme of Indian 
society’s relationship with its police force and the attempts of a new Superintendent 
of Police to tackle corruption. 
 
Response 
 
SETmax accepted that the scheduling of the film was inappropriate. As the channel 
was under a test transmission period, it was in the process of training staff and 
putting compliance procedures in place. 
 
In relation to the swearing used in the film, SETmax said that it did take steps to  
distort the sound in an attempt to obscure the offensive language.  
    
Decision 
 
While we welcome the broadcaster’s acceptance that the scheduling of this film was 
a mistake, it is clear that the licensee did not have compliance procedures in place. A 
licence is granted by Ofcom on the condition that programmes included in the 
licensed service will comply with the Code.  
 
The film contained a number of violent scenes. These included a stabbing, shootings, 
headbutting, public beatings, the gouging of eyes followed by an acid attack, a 
graphic suicide by stabbing and finally a portrayal of a character impaled on spikes.  
The violence went far beyond what is acceptable on an open access channel before 
the watershed. While the broadcaster had distorted the soundtrack on certain 
occasions, there were still several instances of strong swearing in the film. 
 
The pre-watershed scheduling of this film, particularly during school holidays when 
younger people are more likely to be watching, was inappropriate.  
 
The scheduling of the film at this time was in breach of Rule 1.3 (appropriate 
scheduling) 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

7 

Navy NCIS  
FX, 1 August 2005, 20:00 
 
 
 
Introduction 
 
In this drama series, a villain was shown committing suicide by cutting his throat. 
Afterwards, shots of his bloody body were seen. A viewer complained about scenes 
of violence and injury, which she felt were unacceptable for broadcast before the 
watershed. 
 
Response 
 
The broadcaster explained that steps had been taken to edit the majority of episodes 
to make them suitable for pre-watershed transmission.  This had been in response to 
a previous complaint to Ofcom.  Out of the twenty-three episodes in the series, two 
could not be edited sufficiently to make them suitable for pre-watershed transmission 
and were only to be shown after the watershed. 
 
Unfortunately, despite this work, one of the two episodes specified as not suitable 
pre-watershed was shown on this occasion at 20:00.  When it realised its error, the 
broadcaster took action to correctly categorise the episode as post-watershed in the 
scheduling system to ensure that the mistake did not reoccur in future.  
 
 
Decision 
 
Earlier in the year we raised our concerns about the general issue of the suitability of 
this series before the 21:00 watershed, as some episodes contained scenes of 
graphic violence and detailed injuries.   The broadcaster, as explained above, then 
took appropriate steps to make episodes suitable for pre-watershed transmission.  
However, an error clearly had occurred on this occasion.  The scenes of violence in 
this episode were not suitable before the watershed. 
 
We welcome the broadcaster’s immediate actions when it realised what had 
happened.  However bearing in mind our discussions with the broadcaster earlier in 
the year, we are concerned that its scheduling system did not spot this error.  
 
 
 
The scheduling of the  programme at this time was in breach of Rule 1.3 
(Appropriate scheduling)  



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

8 

Street Crime UK 
Bravo, 30 April 2005, 14.35  
 
Introduction 
 
A viewer complained that an edition of Street Crime UK contained offensive language 
(“fucking”).  
 
Response 
 
Bravo said that it had reviewed the programme and acknowledged that there were 
two incidents of the word “fucking” that had not been edited. This had subsequently 
been rectified. An investigation had been undertaken with the company that provides 
its editing facilities to ascertain why these edits had not been done, despite Bravo 
providing clear written instructions. The editing company accepted responsibility for 
the error.  
 
Bravo assured us that it took its compliance responsibilities very seriously and was 
investing in both training and new digital technologies that would help its compliance 
viewers to edit the material themselves. Until this transition took place, the company 
explained that it would be monitoring and randomly carrying out spot checks for 
future edits carried out by the outside company.  
 
Decision  
 
Street Crime UK is an observational series that documents police-work, often in 
difficult situations, and portrays anti-social behaviour that the police encounter on a 
day to day basis around the UK. The camera crew observe and film the unruly 
behaviour exhibited by people encountered by the police on the streets. During one 
encounter in this edition, “fucking” was heard on two occasions. 
 
This is the second time that the licensee has had a failure in its compliance 
procedures for this particular series. We reported in our Broadcast Bulletin (Issue 30) 
that a there had been a breach of Section 1.5 (Bad Language) of the (ex-ITC) Code 
when Bravo transmitted offensive language (“fuck”) in an edition of the series 
broadcast twice on 4 January 2005. On that occasion, Bravo said that the series had 
two versions, a post watershed version and a ‘PG’ daytime version. Unfortunately the 
wrong version had been transmitted.  
 
While we understand that the outside facility carrying out the edits failed to make 
those necessary, it remains the responsibility of the licensee to preview the 
programme prior to transmission to ensure that the programme is compliant. Given 
that this is the second code breach for the same issue in the same series, within a 
four month period, we have concerns about Bravo’s compliance procedures. Ofcom 
may need to consider what further action is necessary, if further breaches of a similar 
nature occur.   
 
The scheduling of the programme at this time was in breach of Section 1.5 
(Bad Language) of the (ex-ITC) Programme Code 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

9 

Rock DJ 
Flaunt TV, 30 April 2005, 10:26 
 
Introduction 
 
Flaunt TV is an interactive music channel operated by Sky.  A viewer complained 
about the inclusion of the ‘uncut’ version of Robbie Williams’ ‘Rock DJ’ video.  The 
video features special effects whereby Williams appears to strip his skin from his 
body, revealing veins and muscle, then tears muscles from his body before finally 
revealing his skeleton.   The viewer, who was watching with her seven year old 
daughter, complained that her daughter was upset by the imagery featured. 
 
Response 
 
Sky explained that the post-watershed version of the video was transmitted in error. 
The error was discovered on 3 May 2005, the first working day after the Bank Holiday 
during which the video was broadcast, and the error was corrected. It apologised for 
the distress caused to the viewer’s daughter.  
 
Decision 
 
The ‘uncut’ version of the video is not suitable for the time of broadcast. The graphic 
visual of Robbie Williams apparently removing his skin and muscle tissue could 
understandably distress younger viewers. While we accept that this appeared to be a 
genuine error, we are concerned that Sky was not aware of the mistake until three 
days after it was broadcast, during which time the video was repeated a further six 
times pre-watershed. 
 
The scheduling of the video at this time breached Section 1.2 of the (ex-ITC) 
Programme Code (Family viewing and the Watershed) 
 
. 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

10 

Top Up TV  
Five, various dates and times in December 2004 
 
 
Introduction 
 
Sixty four viewers objected to the on-screen appearance of a pop-up banner 
message, overlaid across programmes, that stated “Your TV may now be able to 
receive more channels. Press the RED button to find out how.” Upon pressing the 
red button, viewers were taken to a screen advertising Top Up TV, a service offering 
digital terrestrial television (DTT) viewers the opportunity to subscribe to additional 
channels. 
 
The viewers considered the promotion of a commercial service in this way 
inappropriate. 
 
Response 
 
Five explained that the pop-up screen application appeared when a viewer using a 
specific type of DTT box tuned into Five. The message was displayed for some 20 
seconds against a semi-transparent background, after which it would disappear 
automatically. It was played out on various dates in December 2004 and last 
appeared on 12 January 2005.  
 
Five stated that it did not run the application itself but that it was applied by the 
multiplex operator.  Five confirmed however that the application was broadcast as 
part of its licensed service and with its knowledge and agreement. 
 
Five considered the material contained in the pop-up banner merely advisory and did 
not believe it directly advertised a commercial service. There was no requirement for 
viewers to access the red button. This was merely an option should the interactive 
viewer decide they wanted to find out how to obtain extra channels. As such, the 
message was more akin to the on-air inclusion of a website address, from which 
commercial products or services may be available, but only if the viewer actively 
clicked through to that part of the site. 
 
Five believed that some kind of comparable viewer advisory application would 
become increasingly necessary, particularly during the digital switchover process, 
when existing DTT box owners may need to reset their equipment to receive all 
channels. Five reiterated that it did not consider the banner an advertisement 
because it contained no commercial references but was much more akin to a viewer 
information service. 
 
Decision 
 
The Programme Code states that commercial products must not be promoted in 
programmes.  The initial banner message inviting viewers to find out how to obtain 
extra channels appeared on screen simultaneously with programming. While 
accepting that it may be necessary from time to time to inform DTT customers of new 
‘free-to-air’ channels they can view by resetting their boxes, the purpose of this 
message was clearly to promote Top Up TV - an additional service which requires a 
subscription fee to view the extra channels offered. It was not transparent to viewers 
that the message formed part of an advertising communication until after they had 
clicked the red button. We consider that the banner message indirectly promoted a 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

11 

commercial service within programming and was therefore in breach of the 
Programme Code. 
 
The inclusion of the banner advertisement during programmes was in breach 
of Section 8.1 of the (ex-ITC) Programme Code.  



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

12 

Grab a Grand 
Performance Channel, 7 August 2005, 23:30 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer believed that a competition, in which viewers were asked to call a premium 
rate telephone number and identify the partly obscured celebrity on screen, was “a 
crude psychological ploy designed to entice those callers who had made a correct 
identification to waste £1 on a phone call.”  
 
He believed that, in this case, David Bowie was clearly the featured celebrity and 
added that callers put to air failed to identify him, citing Cindy Crawford, Shania 
Twain, Nicole Kidman, Charlotte Church and Kirstie Alley. The complainant objected 
to a selection procedure which charged £1 for attempting to enter, whether or not one 
was put through to the studio.  
 
 
Response 
 
The broadcaster said that it did not have copies of the relevant material.  The 
Performance Channel leases its EPG slot to another company at 23:30 and this 
company had failed to record the output.  The broadcaster provided output 
transmitted on the preceding and following days, which it claimed was similar. 
 
 
Decision 
 
It is not, in itself, illegitimate for broadcasters to use premium rate telephone services 
in quizzes, even if some callers may not be put through to the studio. However, as no 
recording of output was available, we were unable to view this competition. 
 
Irrespective of any arrangements broadcasters may have with third parties, it is a 
licence requirement that the licence holder retains, or makes arrangements for the 
retention by others, of recordings of its output. Failure to do so is a serious breach of 
licence conditions. Ofcom may need to consider what further action is necessary, if 
any further breaches of a similar nature occur.   
 
Performance Channel was in breach of Condition 11 of its licence 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

13 

Stash the Cash  
Life TV, 5 June 2005, 02:30 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer attempted to enter a competition a number of times, via a premium rate 
telephone line, claiming he had been encouraged to do so by the presenter. After 
hearing recorded messages, each of which said that his attempt to enter had been 
unsuccessful, he noticed a caption on-screen which read “pre-recorded.” He 
therefore queried why his calls to enter the competition had been accepted. 
 
 
Response 
 
Life TV said that the agency it used for logging its output had encountered technical 
problems. The broadcaster added that it had also ended its agreement with the 
channel that supplied the programme initially via a live feed. It was therefore unable 
to provide a recording of the competition. 
 
The broadcaster confirmed that all content broadcast on its channels was now being 
recorded in-house. 
 
 
Decision 
 
As no recording of output was available, we were unable to view the competition. 
 
Irrespective of any arrangements broadcasters may have with other parties, it is a 
licence requirement that the licence holder retains, or makes arrangements for the 
retention by others, of recordings of its output. Failure to do so is a serious breach of 
licence conditions. Ofcom may need to consider what further action is necessary, if 
any further breaches of a similar nature occur.   
 
Life TV channel was in breach of Condition 11 of its licence  



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

14 

Additional information 
 
In September 2005, ICSTIS launched a consultation on the possible introduction of 
new rules and a ‘prior permission’ regime for premium rate TV quiz channels and for 
TV programmes whose dedicated purpose is to run premium rate competitions.  
  
The consultation follows a significant increase in the number of TV quiz channels, 
together with an increase in the number of complaints it has received. 
The proposals mean that those wanting to run premium rate competitions on TV quiz 
channels will need to consult ICSTIS before running a service and get the regulator’s 
‘prior permission’. ICSTIS is proposing to put new rules in place as competitions on 
TV quiz channels are a new and rapidly growing area in which premium rate services 
are used. The move aims to ensure that consumers are protected – and are 
confident in using – this increasingly popular interactive medium. 
  
The consultation closed on 21 October 2005. 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

15 

Resolved  
 
The use of premium rate telecommunications services (PRTS) 
in programming  
talkSPORT, various dates and times 
 
 
 
Introduction 
 
3 complainants were concerned that the broadcaster had failed to detail relevant call 
charges on air when inviting listeners to submit their views, or participate in 
competitions, via premium rate short message service (SMS). One complainant also 
objected to the omission of pricing information on air when listeners were invited to 
call the station by using a 0870 number translation service (NTS). Although the 
content of the broadcaster’s website does not fall within Ofcom’s remit, the listener 
noted that talkSPORT  had referred to NTS as “national rate” on its site.  
 
 
Response 
 
talkSPORT assured us that its policy, in line with ICSTIS’ requirements, was to 
inform listeners on air of relevant charges for participating in programming by 
premium rate text. In light of the complaints, it had contacted all production staff, 
reminding them of the information that needed to be stated on air, including relevant 
text charges, when inviting listeners to contact the station using PRTS. It added that 
all relevant premium rate call charges could also be found on the home page of its 
website and believed that the effectiveness of its policy was evident in the small 
number of complaints it has received concerning a lack of aired premium rate charge 
information. 
 
 
Decision 
 
We welcome the assurance and prompt action taken by the broadcaster concerning 
its use of PRTS and we consider the matter resolved. 
 
While 0870 telephone numbers are not regulated as premium rate services, they can 
cost considerably more to call than geographic numbers. Guidance issued by Ofcom 
and by the Advertising Standards Authority makes it clear that these numbers should 
not be described as “national rate”. 
 
 
Complaints Resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

16 

Gemini FM  
Gemini FM, 22 July 2005, 07:15  
  
Introduction 
  
The presenter of a morning slot on Gemini FM challenged one of his colleagues on- 
air to drive to a proposed ‘Park and Ride’ site where fifty travellers had recently 
arrived, shout “get a job” at them and then drive off. In clarifying the challenge, the 
presenter suggested that his colleague should first offer to sell some pegs. The 
station later broadcast the challenge being carried out.  
  
A listener was concerned that the item incited racial harassment.    
  
Response 
  
Gemini FM said that, having spoken with the presenter, it was confident that the 
remarks were made in the spirit of harmless fun, rather than with any intent to offend. 
The presenter said that the arrival of the travellers was a subject of local discussion 
and he had intended to “be a bit cheeky and have some harmless fun” . 
  
However he had subsequently realised why his comments might be offensive and 
had assured the station that there would be no recurrence. The broadcaster 
acknowledged that such comments, even in jest, were not acceptable and said that it 
would work to avoid any recurrence. 
  
In the morning of 2 August 2005, the presenter apologised on-air for the comment 
and any offence it may have caused.  
  
Decision 
  
Incitement to racial hatred, itself, is covered by the criminal law. However the (ex-
Radio Authority) Programme Code (Section 1.5, Bad Taste in Humour) states:  
  
“Licensees must avoid humour which offends against good taste or decency. There 
is a danger of offence in the use of humour based on particular characteristics like 
race, gender or disability…” 
  
Whilst we accept that the feature was intended to be light-hearted, we agree that 
trying to taunt travellers as the basis of a 'challenge' was unacceptable. Even though 
the apology was made after Ofcom contacted the broadcaster, we welcome the fact 
that the licensee recognised there was a problem and apologised on air of its own 
volition. We therefore consider the matter resolved  
 
Complaint resolved 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

17 

Jo Whiley  
BBC Radio 1, 18 March 2005, 12:15 
 
 
 
Introduction 
 
During an interview and live performance on the Jo Whiley Show, the artist 50 Cent 
was questioned about an incident at a UK Festival where the crowd had thrown 
missiles at the stage, including bottles of urine. In his description of what happened, 
50 Cent twice referred to “piss” in the bottles, and once to people “pissing” into 
bottles. Later during a live performance of his track ‘In Da Club’ the word “fuck” was 
used.  
 
One listener complained about the use of strong language.  
 
Response 
 
The BBC said that 50 Cent is a performer who was known for using language like 
this and, before going on air, was advised by his record company and the production 
team to cut all strong language when performing his track ‘In Da Club’. It was most 
regrettable that just one example, early in the song, was left in; others later on were 
deleted as requested, so the broadcaster believed that the occurrence was no more 
than an unfortunate error on the singer’s part.  
 
It was also unfortunate that the presenter did not hear that part of the performance. 
Not realising what had happened, she was unable to apologise to listeners. 
 
The BBC felt that the language used in the preceding interview was milder and was 
not used as direct abuse which, according to research, is the form most likely to 
cause offence (and even that was thought strongly offensive by less than one person 
in five).  
 
Nevertheless, the BBC accepted that an apology should have been offered for both 
incidents. Radio 1 management had made clear to the production team that should 
something similar happen in the future, they must respond with an apology at the first 
opportunity. The BBC offered an apology for the strong language used and regretted 
any offence caused. 
 
Decision 
 
We welcome the broadcaster’s apology for the incidents and the action subsequently 
taken. We consider the matter resolved. 
 
Complaint Resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

18 

Daley on the Loose  
Vibe 101 FM, 9 August 2005, 08:55 
 
 
 
Introduction 
 
A listener was concerned by the use of the term “poof” to describe men wearing 
hairbands by one of the presenters of this breakfast show.  The complainant felt that, 
in this context, it was an offensive and homophobic comment and should not have 
been used when children were available to listen in large numbers. 
 
Response 
 
Vibe 101 FM apologised to the listener and agreed that this language was potentially 
offensive.  It was never its intention to be derogatory to any potential radio listener 
and the station worked constructively with the lesbian, gay and bi-sexual 
communities to support their issues.   
 
The broadcaster explained that the nature of live broadcast can lead to “off-the-cuff” 
comments, which may not always be in line with the station’s guidelines. In this case, 
the broadcaster believed that the presenter did not mean any harm or malice towards 
gay men.  However, the broadcaster has reminded all presenters of the station’s 
policy on acceptable language. 
 
 
Decision 
 
We welcome the action taken by the broadcaster and consider the matter resolved. 
 
 
 
Complaint Resolved 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

19 

Matchmaker 
TMF (The Music Factory), 10 September 2005, 11:45 
 
 
Introduction 
 
A viewer was concerned to see a sexually explicit caption stating “A lot of men have 
much smaller dicks.  Katy, use your hands more”.  The complainant did not consider 
the caption suitable for daytime viewing. 
 
 
Response 
 
TMF explained that this caption should not have been transmitted in this daytime 
version of Matchmaker. Unfortunately a technical fault had occurred during the late-
night version of Matchmaker the previous night, and it re-occurred on the morning of 
the 10 September.  The transmission operator had quickly noticed the caption and 
removed it from the screen.  
 
TMF took the following action as a result of the error: 

• it removed the late-night version of Matchmaker from its schedules. In future, 
it would not use any late-night text content formats; 

• it removed the pre-watershed version of Matchmaker from its schedules and 
its text messaging software.  It would remain off-air until the exact cause of 
the technical fault was established; 

• it broadcast the following apology on 17 September at 11:45: 
 

“TMF would like to apologise for the broadcast on 10th September of a 
Matchmaker graphic which contained inappropriate language.  TMF 
apologises for any offence that this caused viewers.” 
 

 
 
Decision 
 
We welcome the apology and the steps taken by the broadcaster to prevent any 
recurrence of this error.  We consider that the broadcaster’s actions have been 
sufficient to consider the case satisfactorily resolved. 
 
 
Complaint Resolved 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

20 

Top of the Pops  
BBC1, 18 March 2005, 19:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer objected to swearing (“shit”) in a performance by 50 Cent.  
 
Response 
 
The BBC said that, given 50 Cent’s popularity, the artist’s inclusion in a chart-based 
music show was warranted. As some of the words of the song (as published) could 
have potentially caused offence to viewers, the programme team asked the artist 
both at the dress rehearsal and before the live performance to leave out those 
particular lyrics.   
 
In the event, while 50 Cent had still used the word ‘nigga’ in his performance, the 
BBC had anticipated this and dipped the sound. The artist also used the word “shit” 
but because this was not in the published lyrics, the programme team were not 
expecting it and so it was broadcast. The producer had asked the programme 
presenter to apologise at the end of the show, which he did. 
 

 
 
 

Decision 
 
The BBC made every effort in this case to ensure that any swear words uttered by 50 
Cent were inaudible. The fact that the performer decided to use the word “shit” 
unexpectedly was beyond the control of the producers. We welcome the apology 
made during the programme and we believe the BBC dealt with the situation 
appropriately and consider the matter resolved.  
 
Complaint resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

21 

Glastonbury  
BBC3, 24 June 2005, 23:00 
  
  
 Introduction 
  
The BBC3 coverage of Glastonbury was presented by Edith Bowman and Colin 
Murray.  At one point during the programme Edith Bowman tried on a pair of 3D 
spectacles and acted foolishly as her co-presenter introduced the next part of the 
show.   In reaction, Colin Murray instructed the audience to ignore her behaviour, 
stating “she’s autistic”.   
  
One viewer complained about the use of the word “autistic” in this context. They felt 
as the term was used in front of millions of predominately young people in a careless 
way, this could undo the previous good work that the BBC had done to raise 
awareness about autism. 
  
Response 
  
The BBC said that the audience for the show was 284,000 not millions as suggested 
by the complainant. In addition, the incident happened two hours after the watershed 
when presenters and producers know they have more freedom in their choice of 
language than earlier.  
 
The BBC said that it had taken into account in its response audience research which 
indicated that while some people consider language like this to be inoffensive and 
jokey, others considered it to be hurtful.  Taking this research into consideration, the 
broadcaster concluded that the use of the term autistic in this context was 
thoughtless and inappropriate. The matter had been discussed with the presenter, 
Colin Murray, who had apologised.  The BBC said that it would do its best to ensure 
that such usage was not repeated. 
   
Decision 
  
The use of the term “autistic” in this context was inappropriate. However, given the 
BBC’s response we consider this matter resolved. 
  
  
Complaint Resolved  



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

22 

The Simpsons  
Channel 4, 7 September 2005, 18:00 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained about this episode entitled “A Streetcar Named Marge” in which 
a local musical group performed a song about New Orleans containing derogatory 
remarks about the city. The viewer felt that in view of the devastation caused by 
Hurricane Katrina the programme was insensitive.  
 
Response 
 
Channel 4 explained that this was the third time it had shown this episode but 
acknowledged that the recent events in New Orleans should have been taken into 
account when deciding whether to show it on this occasion. 
 
It explained that programmes are generally viewed by the department responsible 
before a repeat transmission to ensure that, amongst other things, recent events 
have not rendered something offensive which was previously innocent. 
 
The reference to New Orleans was incidental to the story, rather than a key part of it 
and was not picked up on in the review process. The review process focuses on 
summarising the main content of the storyline and its primary purpose was to signify 
whether a given programme was suitable for daytime transmission or not.  It did not, 
for example, concentrate on whether a certain place is referred to. 
 
At present the system was being updated so that further relevant compliance 
information could be captured by it. The planned changes would enhance the current 
system to prevent a situation such as this occurring again. 
 
In light of the complaints from viewers, the episode was checked and an on-air 
apology was made on Friday 9 September, immediately prior to The Simpsons. 
 
Channel 4 also directly contacted viewers who had complained about the episode to 
apologise. 
 
Decision 
 
Given the effects of the recent hurricane, the song referring to New Orleans had the 
potential to cause offence.  However, the speedy apology by Channel 4 was 
welcomed and appropriate. We also recognise that Channel 4 is updating its 
processes so that this does not happen again. 
 
In view of this we consider the matter resolved.   
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

23 

Not Upheld 
 
Big Brother’s Little Brother 
Channel 4, 5 August 2005, 19:30 
 
Introduction 
 
This pre-watershed series reviews recent happenings in the Big Brother house, and 
in various entertainment formats, expands on events found in the main series. 
 
In this episode, a sequence involved a mock-up of a Wild West saloon.  Friends and 
family of Big Brother housemates were invited to down a shot of ‘alcohol’ and, if they 
managed to do so, were allowed to spend a moment extolling the virtues of the 
particular housemate they had come to support. 
 
One viewer complained that, when broadcast at this time in the evening and bearing 
in mind the amount of alcohol present in the Big Brother house, this episode 
condoned the misuse of alcohol. 
 
Response 
 
Channel 4 said that this programme had been the pre-watershed manifestation of the 
Big Brother project for a number of series.  It was a daily, half hour programme, 
designed to provide an overview of the latest events in the house, couched in 
appropriate pre-watershed terms.  There was a daily discussion of proposed items 
for that day’s show, with a particular view to ensuring that issues were approached in 
a manner appropriate to the scheduled pre-watershed slot. 
 
In this instance, the cartoon style “Wild West Saloon”, with the presenter as the 
barman wearing an outsized false moustache and sliding drinks down the bar to the 
interviewees, was designed purely to act as a device or prop for getting the potential 
housemate evictees’ friends to cite reasons why ‘their housemate’ should stay.  The 
two interviewees both also entered into the “Wild West” theme, wearing cowgirl and 
cowboy costumes.  The shot glasses which were slid down the bar by the presenter 
were pre-poured and contained a liquid that could not be identified by viewers (it was 
not, in fact, alcoholic at all).  There was no sight of the liquid being poured, nor of any 
bottles on the set, save for some beer bottles which had been mocked up with 
“Wanted:  Dead or Alive” posters of the two housemates up for eviction.  Neither of 
the interviewees who drank the shots reacted in a way that suggested they were 
drinking spirits, and they did not pretend to be tipsy.  It was merely intended to be a 
cheesy caricature of a “Wild West Saloon”, where the focus was more on the 
presenter’s antics as a barman sliding the drinks along the bar than on drinking an 
indeterminate liquid.   
 
Decision 
 
The Wild West saloon type-sketch has been a feature of pre-watershed television 
entertainment shows for very many years.  The nature of the drink in question was 
not dwelt upon, nor did those drinking it appear to react it any way as if it was 
alcohol. In these circumstances, we consider that the content did not glamorise, 
encourage or condone the misuse of alcohol. 
 
The programme was not in breach of the Code 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

24 

Logos  
E4, 23 August 2005 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer objected to a promotion that appeared on E4 that stated “The new channel, 
Quiz Call, a new interactive quiz channel, is now available on Freeview, PRESS RED 
for information on how to receive it”.  On pressing red, instructions on how to re-tune 
digital terrestrial television (DTT) receivers to receive the new ‘free-to-air’ channel 
were displayed.  
 
Response 
 
Channel 4 said that the promotion was intended to alert viewers to their new 'Quiz 
Call' channel and to encourage viewers to re-tune their set-top boxes to obtain the 
new service. The semi-transparent text message appeared at the bottom of viewers’ 
television screens when they first tuned to E4 after switching on the receiver, for 
around 10 seconds.  The initial pop-up appeared only once after the receiver was 
switched on (or taken out of standby, depending on the receiver). The application 
was switched off after the launch of the new channel on 30 August 2005. 
 
The broadcaster believed it was acceptable to promote the new channel in this way 
because it was a service owned by itself and the promotion helped DTT viewers 
understand how they could receive extra channels. 
 
 
Decision 
 
Our rules on the promotion of programmes, channels and related services on 
commercial television allow broadcasters to promote, subject to certain conditions, 
other channels they provide.  In this instance, the purpose of the promotion was to 
tell existing Freeview customers about another channel, owned by Channel 4, that 
could be obtained free of charge by simply re-tuning their set-top box.  This was a 
legitimate cross-promotion within the rules and therefore did not breach the Code or 
the rules on cross promotion. 
 
 
 
 
 
The promotion was not in breach of the Code 
 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

25 

 
Additional Information 
 
This bulletin records two instances when television broadcasters were unable to 
provide Ofcom with recordings of their output. It is a licence requirement that a 
licence holder retains, or makes arrangements for the retention by others, of 
recordings of its output. Failure to do so is a serious breach of licence conditions.  
 
On this occasion, the breaches have not resulted in the consideration of a statutory 
sanction. However, this is a matter that we take very seriously and licensees should 
be fully aware of our concerns.  



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

26 

Fairness and Privacy Cases 
 
Where a complaint is not upheld there is only a note of the outcome. For a copy of a 
full adjudication, whether the complaint is upheld or not, go to Ofcom’s website at 
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom, 
Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA. 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Mr Steve Moxon  
Let ‘Em All In, Channel 4, 7 March 2005   
 
Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment from Mr Moxon. The 
programme was an authored piece in which writer Kenan Malik set out the case 
for abolishing immigration controls.  It included an interview with Mr Moxon.   
 
Mr Moxon complained that he was misled about the nature of the programme 
and that he was not informed of the identity of the presenter in advance.  He also 
complained that his interview was unfairly conducted, edited and reported in 
voice-over, and that the programme-makers refused to remove footage of him as 
he requested.    
 
Ofcom concluded that there was unfairness to Mr Moxon in the information given 
to him about the nature of the programme, and that in light of this both the 
conduct of his interview, and the inclusion of footage of him in the programme, 
resulted in unfairness to Mr Moxon in the programme as broadcast.   
 
Ofcom concluded that the identity of the presenter, the editing of the interview 
and the use of voice-over did not result in unfairness to Mr Moxon in the 
programme as broadcast. 
 
Ofcom has directed Channel 4 to broadcast a summary of the adjudication.  
 
Not Upheld 
 

Complainant Programme Date & 
Broadcaster 

Type of 
complaint 

 Panone and Partners on behalf of 
Mrs Primrose Shipman 

The Wright 
Stuff 

Five, 18 March 
2005 

Unfair 
treatment 

Marcher Radio Group Y Byd Ar 
Bedwar 

S4C, 1 February 
2005 

Unfair 
treatment 

 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

27 

Other programmes not in breach/out of remit  
21 September – 5 October 2005  

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of 

        Complaints
     
7/7 Attack on London 14/09/2005 Five Offence 1 

7/7 Attack on London 19/09/2005
Satellite & 
Cable Offence 1 

A Touch of Frost 25/09/2005 ITV1 
Religious 
Offence 1 

Adult Channels 12/09/2005
Adult 
Channels Offence 1 

Afterlife 24/09/2005 ITV1 Offence 1 
Afterlife 30/09/2005 ITV1 Offence 1 
Afterlife 01/10/2005 ITV1 Offence 1 

Alpha ETC Punjabi 28/03/2005
Alpha ETC 
Punjabi Offence 2 

Artsworld 04/06/2005 Artsworld  Scheduling 1 
Bad Lads Army 11/08/2005 ITV1 Language 1 
Bad Lads Army 25/08/2005 ITV1 Language 3 
Baddiel and Skinner Unplanned 05/07/2005 ITV1 Offence 1 
BBC News 20/09/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 23/09/2005 BBC1 Impartiality 1 
BBC News 27/09/2005 BBC1 Impartiality 1 
BBC News 30/09/2005 BBC1 Impartiality 2 
BBC Radio 5 Live 24/08/2005 BBC1 Offence 1 
Bearded Ladies 13/09/2005 BBC1 Offence 1 
Bremner, Bird & Fortune 25/09/2005 Channel 4 Offence 3 
Bremner, Bird & Fortune 02/10/2005 Channel 4 Offence 2 
Carry on Behind 27/08/2005 UK Gold Offence 1 
Casualty 24/09/2005 BBC1 Offence 1 
Channel 4 News 07/07/2005 Channel 4 Offence 2 
Coronation Street 23/09/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 20/09/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street Family Album 11/09/2005 ITV1 Violence 1 
Emmerdale 28/07/2005 ITV1 Violence 4 
Emmerdale 03/08/2005 ITV1 Violence 1 
Emmerdale 06/09/2005 ITV1 Violence 1 

Emmerdale 08/09/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Emmerdale 16/09/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Emmerdale 22/09/2005 ITV1 Offence 1 
Extras 25/08/2005 BBC2 Offence 1 
Fox News 07/07/2005 Fox News Offence 1 
Fox News 26/09/2005 Fox News Other 1 
GMTV 18/04/2005 ITV1 Offence 1 
Goal! - The World Premiere 24/09/2005 ITV1 Offence 1 
Hamoudi & Emil 26/08/2005 BBC2 Offence 1 
Hardeep Does. . . religion 21/09/2005 Channel 4 Impartiality 1 
Heaven and Earth Show 25/09/2005 BBC1 Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

28 

Hex 21/09/2005 Sky One Scheduling 1 
Holby City 09/08/2005 UK Gold Offence 1 
Holby City 28/09/2005 BBC1 Accuracy 1 
Hot Chef 25/07/2005 Adult Channel Offence 1 
Inside The Ultimate Tornado 03/09/2005 Sky One Scheduling 1 
ITV at the Movies 24/09/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 08/07/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 30/06/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 04/09/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 05/09/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 13/09/2005 ITV1 Offence 1 
ITV's Best Ever Ads 20/09/2005 ITV1 Other 1 
Live XXX TV 18/07/2005 Live XXX TV Offence 1 
Loose Women 22/09/2005 ITV1 Offence 1 
Martin's Drivetime 11/08/2005 Virgin 105 FM Other 1 
Meridian News 22/09/2005 ITV1 Language 1 
Ministry of Mayhem 19/03/2005 ITV1 Offence 1 
My Parents Are Aliens 20/09/2005 ITV1 Offence 1 

Nighty Night 12/09/2005 BBC3 
Religious 
Offence 1 

Nighty Night 13/09/2005 BBC3 
Religious 
Offence 1 

Nighty Night 14/09/2005 BBC3 Offence 1 

Ocean FM Breakfast Show 05/08/2004 Ocean FM 
Sexual 
Portrayal 1 

Pete & Geoff Breakfast 08/09/2005 Virgin Radio 
Religious 
Offence 1 

Peter Cook In His Own Words 31/08/2005 BBC Radio 4 Offence 1 
Planed Plant 28/07/2005 S4C Offence 1 
Playboy Channel 27/07/2005 Playboy Offence 1 
Quiz Call 02/09/2005 Quiz Call  Other 1 
Radio 1 15/09/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Ramsay's Kitchen Nightmares - 
Revisited 05/07/2005 Channel 4 Offence 1 

Retro Sexual 23/08/2005 Spice Extreme 
Sexual 
Portrayal 1 

Revelation TV 26/09/2005 Revelation TV Offence 1 
Rich Bints 06/09/2005 Adult Channel Offence 1 
Richard and Judy 20/09/2005 Channel 4 Offence 1 

Rose & Maloney 12/09/2005 ITV1 
Religious 
Offence 1 

Saga 106.6FM 26/09/2005 Saga 106.6FM Other 1 
Sandy Agent Provocateur 25/07/2005 Playboy Offence 1 
Scarlet FM  Scarlet FM Offence 1 
Scrapheap Challenge 25/09/2005 Channel 4 Offence 1 

Secrets of the Mistress' Chambers 23/08/2005 Spice Extreme 
Sexual 
Portrayal 1 

Shadows 12/08/2005 Spice Extreme Offence 1 
Skillz 18/09/2005 ITV1 Offence 1 
Sky News 23/07/2005 Sky News Offence 1 
Sky News 10/09/2005 Sky News Offence 1 
Sky News 22/09/2005 Sky News Impartiality 1 
Sony Entertainment TV Asia 23/09/2005 Sony Violence 1 



Ofcom broadcast bulletin 46 
24 October 2005 

29 

Entertainment 
TV Asia 

Sophie's Wet Dreams 25/07/2005 Playboy Offence 1 

Squirters and Gushers 23/08/2005 Spice Extreme 
Sexual 
Portrayal 2 

Squirters and Gushers 22/08/2005 Spice Extreme 
Sexual 
Portrayal 1 

Supernanny 14/09/2005 Channel 4 Offence 2 
Taggart 23/09/2005 ITV1 Offence 1 
Talksport 22/07/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 01/09/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 27/09/2005 Talksport Misleading 1 
The Ambassador's Last Stand 21/09/2005 BBC2 Offence 1 
The Bigger Picture with Graham Norton 29/08/2005 BBC1 Offence 1 
The Bill 27/09/2005 ITV1 Other 1 

The Christmas Channel 20/09/2005
The Christmas 
Channel Misleading 2 

The Gadget Show 17/02/2005 Five Other 1 
The Jeremy Kyle Show 21/09/2005 ITV1 Violence 1 
The Simpsons 07/09/2005 Sky One Offence 1 
The Today Programme 20/09/2005 BBC4 Other 1 
The X Factor 17/09/2005 ITV1 Offence 1 
The Xtra Factor 03/09/2005 ITV2 Language 2 
Tittybangbang 20/09/2005 BBC3 Offence 2 
Tonight with Trevor McDonald 10/06/2005 ITV1 Accuracy 1 
Tonight with Trevor McDonald 19/09/2005 ITV1 Misleading 1 
Twenty Thousand Streets under the 
Sky 16/09/2005 BBC2 

Sexual 
Portrayal 1 

UEFA Champions League - Live 13/09/2005 ITV1 Offence 1 
UK History 26/09/2005 UK History  Other 1 
Waking the Dead 19/09/2005 BBC1 Violence 1 
White Knights and Pink Maidens 26/07/2005 Spice Extreme Offence 2 
Wife Swap 19/09/2005 Channel 4 Language 4 
World Rally 18/09/2005 ITV1 Offence 1 
WWE - Smackdown 09/09/2005 Sky Sports 3 Offence 1 

X-Rated: The Films They Tried to Ban 25/09/2005 Channel 4 
Sexual 
Portrayal 1 

Xtra Factor 10/09/2005 ITV2 Language 1 
Zee TV 14/07/2005 Zee TV Offence 1 

 
 


