
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 48 
21 November 2005 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 10 
 
Not in Breach 15 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in Part 19 
 
Not Upheld 33 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 38 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Lost  
Channel 4 and E4, various dates from August 2005  
 
Introduction 
 
23 viewers complained about the amount of advertising and the commercial break 
pattern in this imported US drama series. Ofcom also received a complaint from one 
of its licensees raising similar issues.  
 
The majority were concerned at the number, frequency and placement of advertising 
breaks. They objected in particular to the often relatively short programme segments 
between commercial breaks. Many also complained about the length of the breaks 
and what they saw as the overall disproportionate amount of advertising. Some 
complained in addition about the programme starting late and finishing early. 
 
Response 
 
Channel 4 explained that in order to compete commercially with other terrestrial 
channels it was necessary to maximise the number of breaks in popular 
programmes, and also to take the maximum allowed amount of advertising. In the 
case of Lost the programme was scheduled in a 65 minute slot with three internal 
breaks.  
 
In relation to break frequency, Channel 4 explained that its approach on inserting 
advertising breaks in the series had been to place these at appropriate points within 
the programme in line with the flow of the storyline. This had meant that, in some 
cases, compliance with break separation requirements had been sacrificed. The use 
of short centre segments had enabled it to avoid overly compressing the opening and 
end segments of the programme. In response to Ofcom’s enquiries it had trialled 
placing the breaks further apart. This had led to breaks appearing very early in the 
programme and also very close to the programme end, because the programme 
itself was short (41 - 42 minutes). Following poor viewer reaction to this change, it 
had reverted to the original approach.   
 
Channel 4 denied that any of the breaks within the programmes shown on Channel 4 
had exceeded 3 minutes 50 seconds, the permitted maximum internal break length 
on the channel. On E4, this constraint did not apply and breaks had sometimes been 
longer, due to the inclusion of more programme promotion time, but remained within 
permitted limits.  
 
Decision 
 
The net programme length of Lost, without breaks, is around 41 minutes.  However, it 
ran in a 65 minute slot on Channel 4 (22:00 to 23:05). It often only began at 
approximately 22:04, although billed to start at 22:00. It contained three advertising 
breaks, each usually of 3 minutes 50 seconds and normally ended, just before 23:00, 
with a longer end break of 5-7 minutes. The programme also carried programme 
trailers and sponsor credits, in addition to the spot advertising breaks. Taking all 
these elements, it is unsurprising that viewers had an impression of an excess of 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

5 

commercial material.  This impression would have been exacerbated by the fact that 
the first part of the programme consisted of a reprise of key events from the last 
episode and credits often lasting up to 5 minutes before the programme proper 
began, reducing the amount of new editorial material for each episode to only around 
36 minutes. 
 
In spite of this viewer impression, however, we note that Channel 4 had not in the 
course of this series exceeded the maximum number of minutes of advertising 
permitted in any one hour, namely 12 minutes.  
 
The programme carried three internal breaks. This was acceptable for a programme 
of this scheduled duration. 
 
In relation to break separation, Section 5.4 of Ofcom’s Rules on the Amount and 
Distribution of Advertising (the ’20 minute rule’) requires that a period of at least 20 
minutes should normally elapse between successive internal breaks in programmes. 
Ofcom interprets this as meaning that a period of 20 minutes needs to be maintained 
between the start of one internal break and the start of the following one. This would 
result in a programme section that should normally be a minimum of just over 16 
minutes if the maximum 3 minutes 50 seconds (on Channels 3-5) is taken for the 
break. A slightly shorter interval is permitted only where the interests of viewers would 
be better served by taking a break earlier. This reflects the fact that licensees are also 
required to only insert breaks at a point where some interruption in continuity would, in 
any case, occur and where use of these natural breaks does not damage the integrity or 
value of the programme. The exception to the 20 minute rule is intended to allow an 
occasional degree of flexibility in individual programmes but does not permit routine 
departure from the rule across an entire series. 
 
The rules do not specify any minimum duration of programme before the first break 
or between the last break and the end of the programme.  
 
Analysis of the break patterns in the episodes complained of indicated a failure to 
comply with the 20 minute rule on a significant number of occasions. For instance, in 
the case of the 31 August 2005 episode, the separations between the first and 
second and second and third centre breaks (calculated on the above basis) were 
only 10 minutes 54 seconds and 12 minutes 53 seconds. As noted above, Channel 4 
did comply with the rules on the break separations in two episodes (21 and 28 
September 2005).    
 
We acknowledge the complexities of balancing the need to insert advertising breaks 
only at natural break points with the need to comply with the 20 minute rule. We 
accept that this problem is more marked with imported drama which can sometimes 
be of short duration to allow for the frequency of advertising breaks taken in some 
other countries. However, the country of origin of a series and the peculiarities of 
drama do not in themselves provide a valid reason for failing to comply with a key 
requirement of the scheduling rules on a regular basis across an entire series. The 
option to take three centre breaks provided by RADA is not an absolute entitlement. 
It applies where this can be done whilst remaining compliant with the requirements 
set out in the rest of the rules.  
 
The placement of breaks in this programme series was in breach of Rule 5.4 of 
the Rules on Amount and Distribution of Advertising (Period Between Breaks). 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

6 

The Great American Bash  
Sky Sports One, 25 July 2005, 01:00 
 
 
Introduction 
 
The Great American Bash, produced by World Wrestling Entertainment, Inc. 
(‘WWE’), was broadcast live from the United States from 01:00 on 25 July 2005 and 
included a contest between two WWE characters called ‘The Undertaker’ and 
‘Mohammed Hassan’.  The wrestling match was promoted as a showdown between 
the two characters and followed a number of previous matches between them. 
 
The character ‘Mohammed Hassan’ described himself as an Arab-American and 
entered the ring wearing an Arab head dress. He was accompanied by masked men 
in combat-style clothes, who were described by the commentators as ‘sympathisers’.  
 
In the wake of the London bombings in early July, two viewers expressed concern 
about the way in which ‘Mohammed Hassan’ was depicted, and by the inclusion of 
footage from a previous match in which his ‘sympathisers’ appeared to attack ‘The 
Undertaker’. This footage was set to a soundtrack of the Muslim call to prayer.  
 
One of the viewers also suggested that, bearing in mind the heavy promotion for the 
match, children could have been watching. 
 
Response 
 
Sky pointed out that The Great American Bash was broadcast live and late at night, 
and was preceded by an explicit verbal and visual warning that it would contain 
scenes and storylines not suitable for children and some of the content might also be 
unacceptable to other viewers.  
 
Sky explained that the broadcast brought together wrestlers from both the Raw! and 
Smackdown! strands of WWE programming.  It was one of twelve such live events 
broadcast throughout the year by Sky, some on the Sky Sports channels, and some 
as pay per view events on the Sky Box Office service.  
 
‘The Undertaker’ and ‘Mohammed Hassan’ had fought each other in a match 
recorded before the London bombings that was to be broadcast on Sky Sports on 8 
July 2005 as part of the Late Night Smackdown programme.  During this match 
‘Mohammed Hassan’ was seen to invoke his ‘sympathisers’ to assist in defeating his 
opponent.  Before broadcast, Sky was alerted by WWE to the sensitive nature of the 
material and removed footage of the contest from Late Night Smackdown broadcast 
by Sky on 8 July 2005.  Sky then ensured that this content was edited out of all 
subsequent programmes broadcast during the weeks after 7 July 2005.   
 
However, during the live programme from the US on 25 July 2005, the WWE ran 
extracts from previous contests between ‘The Undertaker’ and ‘Mohammed Hassan’ 
as part of the build-up to the latest bout.  These extracts included footage from the 
contest which had been removed from the programme broadcast on 8 July 2005. 
 
Sky said that, in view of WWE’s awareness of the sensitive nature of the material 
removed from the programme broadcast on 8 July 2005, and the proximity of the 
attempted bombings of 21 July 2005, it had expected that any new match between 
‘The Undertaker’ and ‘Mohammed Hassan’ would be treated more circumspectly, 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

7 

and that extracts from the previous contest would not be used on this occasion.  
Unfortunately this was not the case, despite Sky being in regular contact with WWE 
about the content of their programmes. 
 
Sky said that it agreed that the in-programme promotional material featuring extracts 
from the previous contest should not have been included in the live programme.  It 
was concerned about the use of religious imagery in the portrayal of ‘Mohammed 
Hassan’, together with the so-called ‘sympathisers’.  Sky had since expressed its 
concerns to WWE, which had confirmed that the character would not reappear as 
part of WWE.  Sky said it would continue to work with WWE and monitor storylines 
as appropriate. 
 
Decision 
 
We accept that American professional wrestling comprises of ‘wrestlers’ taking part in 
contrived feuds and faked brawls, with ongoing storylines and characters. The 
programme was appropriately scheduled and a clear warning was given. We 
therefore do not consider that the programme was in breach of the requirements in 
the Broadcasting Code regarding the protection of children. 
 
We also appreciate that the match was broadcast live from the US and that Sky may 
not have been aware in advance of its precise content, in particular the inclusion of 
footage from the previous encounter between the two characters (as explained 
above, Sky had not broadcast the bout itself).  
 
However, the broadcast included a fight involving the ‘Mohammed Hassan’ 
character, whose established act included masked men in combat-style clothing,  
references to religious practices and the use of emotive language (for example, 
‘martyr’, ‘sacrifice’ and ‘infidel’). We are pleased to note that this character has now 
been withdrawn.  However we believe that his inclusion in Sky’s output, given both 
the current environment and the context in which he appeared, in this type of 
programme with the use of religious and emotive references linked to militant 
activity, was a mistake. 
 
Rule 2.3 states that, in applying these standards, broadcasters must ensure that 
material which may cause offence, for example discriminatory treatment, is justified 
by the context. In this case, given that this was a wrestling match for entertainment 
we consider that there was not adequate justification. Our concern is heightened by 
the fact that The Great American Bash was shown so soon after the events in 
London on 7 and 21 July 2005. 
 
The programme was in breach of Rule 2.3 of the Broadcasting Code 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

8 

Rose & Maloney  
ITV 1, 26 September 2005, 21:00 
 
 
Introduction 
 
This drama follows the work of two detectives who reopen old cases to consider 
miscarriages of justice.  In this episode, new evidence had come to light about the 
murder of a family on their farm and witnessed by their young son.  Three viewers 
were concerned about the portrayal of the murders in a domestic setting four minutes 
after the watershed.  Given this proximity to the watershed, two of the viewers felt 
that there should have been an announcement warning them of the content. 
 
Response 
 
Channel Television stated that the scene contained no graphic violence. Generally, 
there was very little evidence of actual violence against people in the sequence.  
When the woman was shot, the audience did not see this, only the reaction of the 
boy’s grandmother.  The scene was carefully filmed not to show the death of the 
man, as this person did not die but was in fact the instigator of this crime. 
 
The broadcaster explained that this was the second series of Rose and Maloney, 
which had established an unremittingly dark tone.  The first episode had carried a 
pre-transmission warning about the violent and upsetting content.  However, by this 
third episode, the broadcaster did not believe a warning announcement was 
necessary given the non-graphic opening sequence. 
 
Listing magazines had carried a description of the episode referring to the murder.  
Given this widely-circulated description of the plot, the inexplicit depiction of the 
violence and well-established dark tone of the drama, the broadcaster considered 
that it would have been unlikely to offend most viewers in this context. 
 
Decision 
 
The portrayal of actual violence in the opening sequence was unlikely to have 
exceeded the expectations of an audience for this post-21:00 drama. As the 
broadcaster states it was not, in itself, graphic. 
 
However we were concerned that the broadcaster had not chosen to inform the 
audience about the potentially disturbing nature of the murders, which took place in a 
family home and were witnessed by a young boy.  The violence erupted when the 
boy’s grandfather was shot dead, at close range, as he went to answer the front 
door. Masked gunmen then burst into the house and appeared to execute, and burn 
the bodies of, the boy’s mother and father.  The tension was further heightened when 
the young boy was chased into the barn and subsequently heard his grandmother 
being shot. While not a bloody or violently explicit scene, this opening sequence was 
particularly disturbing and frightening.  
 
The Broadcasting Code requires broadcasters to provide appropriate information to 
assist in avoiding or minimising offence. The tone of this drama would not have been 
immediately apparent to all those watching and this scene occurred very close to the 
watershed. Taking into account these factors, we consider that, given the highly 
emotionally charged violence from the outset, some pre-transmission information 
should have been provided for viewers.   



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

9 

 
The programme was in breach of Rule 2.3 (Appropriate information should also 
be broadcast where it would assist in avoiding or minimising offence). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

10 

Resolved  
 
Galaxy 105  
Galaxy 105, 17 September 2005, 20:00 
 
 
Introduction 
 
During the broadcast of a recorded event one of the performers addressed the crowd 
saying, “you lot have been fucking ace.” He then went on to say “what started as a 
fantasy ended with 5000 people having the time of their fucking life.”  
 
A listener complained about the use of offensive language 
 
Response 
 
The station told us that the broadcast was a recording of an outside broadcast that 
had taken place the previous week and should have been edited before 
transmission, but on this occasion two expletives had been missed. 
 
Galaxy told us that it broadcast a number of live events across the year and always 
tried to ensure that all the artists/DJ's that performed were mindful of their language. 
With the station’s large commitment to broadcasting live dance & urban events, it 
was not always possible to get artists to adhere to its policy on language. 
Nevertheless, as the event was pre-recorded, the station accepted that the 
responsibility lay with it and had now reviewed its procedures.  
 
Galaxy offered an apology to the complainant. 
 
Decision 
 
We welcome the broadcaster’s comments and consider this matter resolved. 
 
Complaint Resolved 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

11 

The Show  
West FM and South West Sound FM, 20 October 2005, 18:00 
 
 
Introduction 
 
Two viewers complained about the “Red Light Lottery”, in which listeners were 
encouraged to phone from their cars while waiting at red lights and to remain 
stationary when the lights turned green, receiving £5 for every car horn that could 
then be heard on air. Both complainants believed this was likely to encourage road 
rage. 
 
Response 
 
West Sound Radio said that the freelance presenter had neither sought nor gained 
its approval for the broadcast of the competition, which it considered thoughtless and 
“totally unacceptable.” It added that, while its own lack of awareness was no defence, 
the presenter had confirmed that the competition was unplanned and had been 
dropped into the programme on the spur of the moment, after he had found the idea 
on the internet. The broadcaster said that it recognised the public safety issues and 
had severely reprimanded the presenter, issuing him with an official warning for 
unauthorised and careless broadcasting. It also assured us that he would be closely 
monitored in the future, to avoid any similar recurrence.  
 
Testimonials from Dumfries and Galloway Constabulary, the Scottish Executive and 
Strathclyde Police, had been obtained by the broadcaster. While they expressed 
regret concerning the competition, they acknowledged West Sound Radio stations’ 
ongoing contribution to the local road safety agenda, including their award winning 
Guardian Angel road safety campaign and membership of the A77 Safety Group. 
 
Decision 
 
We agree with the broadcaster’s view of the Red Light Lottery feature  and we 
welcome the immediate action it has taken, and the assurances it has given, 
concerning future output. Overall the broadcaster has a good compliance record and, 
given it also has an established road safety agenda, on this occasion we believe this 
matter is resolved. 
 
Complaints resolved   



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

12 

Essex FM  
Essex FM, 10 March 2005, 07:40 
 
Introduction 
 
In response to an article in ‘The Sun’ newspaper and its campaign concerning the 
traveller community, the breakfast show presenter and his co-host made a number of 
disparaging remarks about travellers and their presence in the local community.  
 
The presenter said, “Bang goes the neighbourhood; one minute you look out of your 
house and you’re seeing beautiful fields, gorgeous meadows, next thing you know, 
there’s a gypo camp on your doorstep… with the gypsy camps comes trouble, you’re 
not allowed to say that apparently, but come on, seriously nothing good ever comes 
out of it.” Other similar comments concerning travellers were made.  
 
One listener felt that the comments were racist and offensive and likely to incite racial 
hatred. 
 
Response 
 
The station told us that the remarks were made as a reflection of the local 
community’s main talking point of the day. The entire front page of The Sun 
newspaper had launched the start of a campaign to change the laws relating to 
travellers and the intention was to reflect the day’s main subject of conversation. 
Essex FM noted that the presenter was careful not to use language or comments as 
inflammatory as those printed in the newspaper. It also told us that the comments 
had been made some time ago and the presenter was now aware that the traveller 
community is considered a race and hence the racial implications of his comments. 
The role and regulation of radio versus newspapers had also been discussed with 
him. The station also categorically stated that the broadcast was not intended to 
offend and it had received an assurance from the presenter that it would not happen 
again. 
 
GCap Media, the station’s parent company, further confirmed that, even in jest, such 
comments were absolutely unacceptable and were not condoned by the group 
management. It would do all possible to avoid further recurrence. 
 
Decision 
 
As set out in the Commission for Racial Equality good practice guide, Gypsies and 
Travellers: The Facts, “Gypsies and Irish Travellers are recognised ethnic groups for 
the purposes of the Race Relations Act (1976) identified as having a shared culture, 
language and beliefs”. We appreciate that the issue of Travellers was of local 
interest; however, irrespective of whether the presenter and his co-host were aware 
of the social classification applied to Gypsies and Irish Travellers, the remarks were 
insensitive and offensive.  
 
However, we note that the matter was raised directly with the presenter at the time of 
broadcast making him aware of the inappropriateness of his comments, as well as 
making the distinction between print media and broadcast media. We are also 
satisfied that the Group takes such matters seriously and welcome the steps taken to 
avoid any further recurrence. We therefore consider this matter resolved.   
Complaint Resolved 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

13 

LBC Programme  
LBC 97.3, 20 September 2005, 06:15 
 
 
Introduction 
 
During a review of the newspapers, the presenter picked up on a story about Gypsies 
gaining entry into a field. He went on to make a distinction between Gypsies and 
Travellers, saying, “nobody likes Travellers - filth, dirt, inbreeding - dreadful.” 
 
One listener complained about the broadcast. 
 
Response 
 
LBC told us that it agreed that the comments were inappropriate. In deriding anti-
social behaviour, the presenter had sought deliberately to strike a distinction between 
‘gypsies’ and those people who behave improperly. In doing so however, the 
presenter had used the term ‘travellers’, the term that embraces many nomadic 
groups who may behave quite lawfully. The Managing Director had already raised 
the matter with the presenter concerned and the production team and an apology 
had been broadcast at the same time of day as the original remark. The station 
offered an apology to the complainant for any offence caused to genuine travellers, 
as this had not been the presenter’s intention. 
 
Decision 
 
We accept the station’s explanation. We welcome the broadcaster’s apology and 
consider the matter resolved. 
 
Complaint Resolved 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

14 

Not in Breach 
 
German Grand Prix  
ITV 1, 24 July 2005, 12:30 
 
 
Introduction 
 
ITV's coverage of the German F1 Grand Prix included a computer generated image 
of the race starting grid.  The images of the cars featured their sponsor’s branding. 
For some cars, this meant that tobacco branding was shown.  While acknowledging 
that ITV had no control over the livery that appeared on the actual cars, a 
complainant considered that the inclusion of tobacco branding in the computer 
generated images was inappropriate. 
 
Response 
 
ITV said that the computer graphics were used to good effect in its F1 coverage, to 
give a dynamic picture and run-through of the starting grid, in a modern arcade-game 
style. While the images were stylised, it was important that the viewer would be able 
to readily pick out individual cars and drivers. For that reason, the graphics had 
always reflected the reality of the cars' appearance on the grid, representing the 
livery which included major car sponsors’ names on the tail-spoiler (whether the 
sponsor was a tobacco company or an electronics manufacturer). 
 
However, following the complaint ITV removed all tobacco sponsor imagery from the 
grid graphics used during its coverage of F1 races. 
 
Decision 
 
We acknowledge that ITV’s use of graphics reflected the reality of the cars’ 
appearance on the grid, where tobacco brands are regularly visible as part of the 
cars’ livery.  To this extent, the use was therefore legitimate.  However, we also 
recognise the public policy concerns that exist with regard to tobacco promotion and 
therefore welcome ITV’s actions.  
 
The programme was not in breach of the (ex-ITC) Programme Code 
 
Note 
 
From 31 July 2005, the promotion of tobacco products (through, for example, 
sponsorship arrangements in sporting events) has been prohibited within the EU. 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

15 

Bring your Husband to Heel  
BBC2, 22 August 2005, 19:00 
 
 
Introduction 
 
This was a light-hearted series which operated on the premise that husbands can be 
‘trained’ like dogs.  To illustrate this point Annie Clayton, in the Barbara Woodhouse 
tradition, set about creating exercises and tasks that wives could use to improve the 
behaviour and habits of their spouses.   
 
35 viewers complained that, in summary, although it was light-hearted, nevertheless 
the underlying message was stereotyping men, and was demeaning and offensive.  
Some complainants also suggested that women and minority groups would not have 
been treated in the same way. 
 
Response 
 
The BBC acknowledged that some viewers were genuinely offended by the series 
and in particular by what they took to be the sexist nature of its premise and content.  
However, it believed that it was clear the series was not to be taken seriously.  They 
pointed out that the wife, Margaret, had to be ‘trained’ herself – e.g. out of her self-
acknowledged habit of repeated nagging.  The outcome of the series was that a 
satisfactory result arose in which both parties changed their habitual behaviours in 
equal measure. 
 
In keeping with the premise, the BBC believed that there was much play with the 
canine comparison and with a range of ‘battle of the sexes’ stereotypes, all of which 
might have been seriously offensive if offered in earnest.  However, the broadcaster 
felt it would have been apparent to most viewers from the style and tone of the series 
that the stereotypes were being gently set up rather than endorsed. 
 
The BBC said that it saw no objection to a reversal of the roles in a series where the 
presenter happened to be male. 
 
Decision 
 
The battle of the sexes has always been part of British culture and tradition; one side 
being portrayed as having the upper hand over the other by turns, through literature 
and other media.  This programme, set in the factual entertainment genre, was part 
of that tradition.  It was clear from the context that the programme was not seriously 
proposing a demeaning view of men but was a humorous take on the popular genre 
of relationship self-improvement programmes aimed at both men and women.       
 
The programme was not in breach of the Code 
 
The decision that this programme was not in breach of the Code was 
confirmed on appeal 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

16 

Immigration is a Time Bomb  
Channel 4, 10 March 2005, 21:00 
  
Introduction 
  
This programme was one of three in the season ‘Unwelcome Britain’, editorially 
linked by the subject of immigration which looked at a range of issues and alternative 
viewpoints.  It was a personal view programme, authored by journalist Rod Liddle. He 
examined the proposition of mass immigration and explored what he believed its 
impact would be on life in Britain. In particular, he suggested that certain 
interpretations of Islam are incompatible with the modern western democracy that 
characterises British Society.  
 
43 people complained saying that: 

• the programme contained misleading and inaccurate information;  
• it incited hatred or was unfair towards Muslims;  
• the programme was anti-Islam;  
• the programme stated that Pakistani Muslims were not as moderate as Indian 

Muslims;  
• they objected to the inclusion of interviews with BNP leader Nick Griffin and 

with the Dutch far right MP Geert Wilders;  and 
• certain statistics were used in a misleading way in the programme, in 

particular, the programme stated that  the expected rise in immigration would 
be 5.1 million.  However, complainants felt that this was disingenuous since 
this projection included figures for the children of those immigrants who would 
be born in the United Kingdom and so would not themselves be immigrants.   

   
Response 
  
Channel 4 said that the programme did not incite hatred against Muslims. It was a 
critical look at, what Rod Liddle believed, is the government’s current open door 
immigration policy arguing that unrestricted mass immigration is storing up both 
economic and social problems for the future.  
 
The broadcaster said the programme was not anti-Islam, and that there were many 
occasions in the programme where Muslims themselves spoke out against certain 
more radical interpretations of the faith. It also pointed out that there are occasions in 
the programme where individuals who come from an Islamic background are 
defended (e.g. a gay person; a convert to Christianity).   
 
Channel 4 said that there was no suggestion in the programme that Pakistani 
Muslims were more moderate than Indian Muslims; but that there was a difference in 
how Islam is interpreted, between Muslims (Indian and Pakistani) who had grown up 
in the sub-continent, and the newer Muslim arrivals to the UK from other countries. 
 
The broadcaster pointed out that the interview with Nick Griffin was very short and 
contained no racist statements. It was editorially justified in the context of a 
discussion on freedom of expression as a fundamental tenet of western democracy. 
Channel 4 also said that the inclusion of Geert Wilders was editorially justified, as he 
was a Dutch MP who publicly denounced Islam in the wake of the murder of a 
journalist and filmmaker by a ‘radical Islamist’, for desecrating the Koran.  
 
Channel 4 also said that all the facts (including the statistics) in the programme are 
from official sources.  



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

17 

 
The broadcaster pointed to the range of programming dealing with Islam it has 
broadcast since the beginning of 2005 which was a clear sign that the Islamic faith 
and its impact on British Society were handled intelligently and thoughtfully. Such 
programmes served to increase the understanding of Muslims in Britain and of the 
Islamic faith worldwide. Its public service obligations and its history of tackling difficult 
and controversial subjects meant that it was imperative that it also tackled 
immigration in this election year.  
 
Decision 
 
The right for a broadcaster to impart ideas and information and the right of the viewer 
to receive them should only be restricted when the law requires it and it is necessary. 
The views expressed in this programme were provocative and capable of causing 
offence but, within a democratic society, it is right that a commentator should be able 
to express provocative opinions and that broadcasters should be able to broadcast 
them - as long as they meet the requirements of the Broadcasting Code.   
 
Broadcasters are required to preserve due impartiality on subjects of political 
controversy like immigration. However the ex-ITC Programme Code, (the relevant 
Code at the time of the broadcast) does not require that personal view programmes 
(such as this one) should be duly impartial within the programme but that due 
impartiality should be normally maintained within a series dealing with different 
aspects of the same subject matter and, also, that broadcasters should ensure that a 
sufficiently broad range of views is expressed. There is no statutory requirement for 
due accuracy in personal view programmes of this nature. However, such 
programmes must respect the facts and opinions must not rest on false evidence. 
 
Immigration is a Time Bomb was clearly set out as a personal view on the issue by 
Rod Liddle and was one of a series about immigration where other perspectives on 
the subject were presented (in the programmes Let ‘em all in, and Immigration on 
Trial). The inclusion of interviews with far right politicians in the UK and in Holland, 
and the views expressed, may have offended some viewers, but was acceptable in 
the context of a personal view programme in such a series.   
 
The programme dealt with a series of uncomfortable issues and did so in a way 
which was provocative, but not racist or anti Islamic.  A distinction was made 
between those Muslims with more ‘radical’ views and those with moderate 
interpretations of Islam.   
 
The statistics used in the programme were from the Government’s Actuaries 
Department. The projected figure of a 5.1 million increase in the UK population 
consists of an estimate of just over 3.5 million immigrants in the next 30 years plus 
the impact of deaths and births.  On the first occasion this figure was used, the fact 
that it included migrants and their children was stated - although the distinction could 
have been made more clearly. The figure was thereafter used without qualification as 
a figure for the projected number of immigrants. However, on balance, despite the 
lack of clarity, as this figure was used correctly in the first instance and so set the 
scene for its use later in the programme, and as the argument of the programme did 
not rest upon this, we do not find the way this statistic was used breached the 
requirement that facts should be respected.      
  
The programme was not in breach of the Code 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

18 

 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Professor David Green  
Inside Out, BBC1 (West Midlands), 1 November 2004 
 
Summary: Ofcom has upheld part of this complaint of unfairness. 

 
Professor David Green, Principal of University College Worcester (“UCW”) 
complained that he and the student body of UCW were treated unfairly in the 
programme as broadcast. The item looked at the alleged anti-social activities of 
students from UCW and included an interview with Professor Green.  Professor 
Green complained that the portrayal of the students was exaggerated, 
unrepresentative and unfair, and complained that his interview was conducted and 
edited unfairly.  He further complained that he was misled about the nature of the 
programme. 
 
Ofcom concluded that there was unfairness to Professor Green since he had not 
been properly informed, prior to his interview, about the subject matter of the 
programme.  However, Ofcom found no grounds to uphold the rest of his complaint.  
 
Introduction 
 
This item was part of a regional topical magazine programme.  Entitled Living with 
the Student Menace it examined the behaviour of University College Worcester 
(“UCW”) students and local residents’ concerns that UCW students were responsible 
for noise, drunken behaviour and vandalism.  
 
Professor David Green, Principal of UCW, complained that he and the student body 
of UCW were treated unfairly in the programme as broadcast. 
 
Complaint 
 
Professor Green’s case 
 
UCW students 
 
In summary Professor Green complained that: 
 
a) the programme portrayed an exaggerated, sensationalist and 

unrepresentative picture of how the students of UCW were viewed by local 
residents;  

 
b) the programme ignored the findings of an independent survey of residents’ 

views and instead portrayed a ‘monolithic attitude’ of hostility from local 
residents; 

 
c) the programme suggested, in the absence of evidence, that students have 

been involved in violent acts of vandalism; 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

19 

d) the programme-makers failed to interview the police or local councillors to 
substantiate these allegations; 

 
e) the use of a news reporter lent the programme a ‘spurious’ objectivity, and the 

views of residents supportive of students, as illustrated by a BBC radio 
phone-in the next morning, were not included in the programme; and,  

 
f) the President of the Student Union was interviewed but this interview was not 

used in the programme.  
 
Professor Green 
 
In summary Professor Green complained that:   
 
a) his interview was unfairly conducted, with questions about noise and high 

jinks rather than the serious allegations made; 
 
b) he was not given an opportunity to correct the assertions made in the 

programme and the producer attempted to coach him into saying “it is not a 
crime to be drunk in your bed”; and, 

 
c) his interview was unfairly edited, making it appear that he was not answering 

the specific allegations of the residents interviewed, nor the general assertion 
of the programme. 

 
The BBC’s case 
 
UCW students 
 
The BBC responded that: 

 

a) problems involving UCW students had received regular coverage in the local 
newspaper, in spite of initiatives by UCW to tackle the problem, and had been 
corroborated by the programme-makers’ conversations with the UCW press 
office, local police, fire service, councillors and residents.  The commentary 
reported accurately the extent and location of the problem and put in context 
the contributions of residents; 

 

b) the independent survey mentioned by Professor Green was carried out over a 
wider area and was part of a feasibility study linked to the business case for 
college growth.  The programme made an editorial choice to confine itself to 
one topic rather than widen the brief to debate whether the college should 
expand and apply to become a university; 

 

c) the programme did not accuse students of violent crime and the script made 
this clear;  

 

d) various interests and organisations were consulted during programme 
research and information from the police and councillors was based on 
residents’ complaints which were included in the programme;   

 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

20 

e) the BBC radio phone-in gave an opportunity for all sides to air their views but 
nothing said contradicted the programme’s statement that “students aren’t 
always your ideal neighbour”; and,  

 

f) the President of the Student Union’s interview was not used because she was 
not as good an interviewee as Professor Green, who had made the same 
points more effectively.      

 

Professor Green 

 

The BBC responded that: 

 

a) Professor Green’s interview was conducted fairly and questions were put to 
him about vandalism, allowing him the opportunity to correct such assertions.  
Prior to the interview the programme makers had informed the UCW press 
office that the item would be examining the impact the planned expansion of 
the college might have on the city while looking at the problems some 
residents had with student behaviour;  

 

b) Professor Green suggested during an on-the-record research conversation 
that it was not a crime to be drunk in bed.  He was given an opportunity to 
repeat this and chose not to; and,  

 

c) Professor Green’s interview was edited fairly and his contribution addressed 
the concerns raised by residents.   

 

Professor Green’s response 
 

UCW students 

 

In summary Professor Green commented that: 

 

a) the BBC’s case confirmed that the programme had made no attempt fairly 
and accurately to reflect the diversity of views of the residents of Worcester 
about the expansion of UCW;  

 

b) the BBC did not reflect the views of elected councillors and their response 
dismissed the independent survey of local opinion;  

 

c) the footage used implied that students were involved in violent crime, both in 
the scripting and in the pictures used of a brick through a smashed car 
window and broken van wing mirror; and,   

 

d) the BBC chose not to broadcast material from the President of the Students’ 
Union or any of the other students interviewed.   

 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

21 

Professor Green 

 

In summary Professor Green commented that: 

 

a) it was not true that the BBC made UCW aware that the main focus of the 
story was to be alleged anti-social behaviour by UCW students.  On the 
contrary the producer had repeatedly requested information on the expansion 
and development of UCW as a whole and had expressed particular interest in 
the positive impact on Worcester and its residents of this expansion; and, 

 

b) he did not have any on-the-record discussion with the producer prior to the 
interview.  The BBC’s case confirmed that both he and the UCW press officer 
were misled by the producer throughout the filming process.  The editorial 
choice mentioned in the BBC’s submission to “confine itself to one topic 
rather than to widen the brief to debate whether the college should expand” 
was never conveyed to UCW.    

 

BBC’s response 
 

UCW students 

 

In summary the BBC responded that: 

 

a) the programme stated that the vast majority of students were well behaved 
but reflected the concerns of the residents the programme-makers met; 
nothing in the audience responses after transmission suggest viewers in 
Worcester felt the item had been unfair; 

 

b) the programme-makers did talk to a local councillor during the research 
process and he identified problems with anti-social behaviour and residents’ 
concerns in his ward;    

 

c) it was clear from the script, and the accompanying images, that the behaviour 
discussed involved vandalism not serious or violent crime; and   

 

d) the decision to use the student interviews carried out in the street, rather than 
those carried out at UCW, was a legitimate and justifiable editorial choice. 

 

Professor Green 

 
In summary the BBC responded that:  

 

a) Professor Green’s suggestion that he thought the item would be 
concentrating on the positive impact of expansion was surprising since an 
email from the UCW press officer specifically discussed measures the college 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

22 

was taking to deal with anti-social behaviour by students rather than giving 
the details of supporters of expansion.  At no point in the filmed interview, 
including in the informal conversation with the reporter recorded while 
cutaway shots were taken, did Professor Green express surprise at, or 
complain about, a line of questioning being included or excluded.  The thrust 
of the questioning concerned student behaviour and relations with residents 
and followed the outline provided by the producer in his pre-interview email; 
and, 

 

b) it was unclear whether Professor Green denied speaking to the producer prior 
to interview or accepted he did but disputed the status of the call.  The 
producer pressed for an informal phone conversation in order to discuss the 
item with Professor Green.  The producer’s understanding was that Professor 
Green was aware that the phone call was part of the programme’s research 
and therefore that the item would be discussing anti-social behaviour.  This 
conversation provided Professor Green with the opportunity to satisfy himself 
regarding the thrust of the item and areas to be covered.  

 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
UCW students 
 
Ofcom found that:  
 
a) the picture of student behaviour presented was placed very firmly in a 

particular area of Worcester which lies between the town centre and 
UCW.  This was achieved by means of both the script and reporter’s piece 
to camera, and the portrayal was therefore fairly represented within that 
context.  The programme also made clear that the majority of students 
were well-behaved; 

  
b) the programme did present a picture of hostility towards students from 

local residents, but this was attributed to residents living in the particular 
area of Worcester under examination;   

 
c) the programme did suggest that students were involved in acts of serious 

vandalism but made no suggestion that students had carried out acts of 
violence against people.  The programme made clear that the complaints 
regarding vandalism were allegations against students and were not 
proven;   

 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

23 

d) the programme did not include interviews with elected local councillors or 
the police but this was a matter of legitimate editorial choice;  

 
e) the choice of presenter was a matter for the programme-makers and news 

presenters are not precluded from presenting current affairs programmes; 
the representation of residents’ views has been dealt with above; and,  

 
f) the exclusion of the interview with the President of the Student was a 

matter of editorial choice.  Further, the viewpoint of UCW as a whole was 
represented by the interview with Professor Green. 

 
Accordingly Ofcom did not find that the students of UCW had been unfairly 
treated in the programme as broadcast.  
 
Professor Green 
 
In considering the conduct of Professor Green’s interview, Ofcom examined a 
copy of the full unedited recording.  Ofcom found that: 
 
a) Professor Green was not interviewed about simple noise and high jinks at 

the time and, although individual cases and complaints were not put to 
him, he was provided with an opportunity to address the broad thrust of 
the serious allegations made by the programme.  Accordingly Ofcom did 
not find that in these respects Professor Green’s interview had been 
unfairly conducted.  

 
However, Ofcom then addressed the issue of whether Professor Green 
had been made aware of the focus of the programme, and whether he 
had thereby been given an opportunity to provide informed consent to his 
participation in the programme.  Ofcom considered the background 
correspondence between UCW and the BBC.  Ofcom found that:  

 
(i) prior to Professor Green’s interview, UCW was provided with a list of 
interview question areas.  First on this list was “The expansion of the 
College with particular reference to the Castle Street site and the impact 
this will have on the city”.  This was followed by question areas concerning 
the problems some residents claimed to have had with student behaviour 
and what the College was doing in response.  It was reasonable therefore, 
that Professor Green would have understood the expansion of the College 
to be the main subject of the programme;    

 
(ii) Ofcom noted that the BBC’s submission in response to the complaint 
stated that: “The programme made an editorial choice to confine itself to one 
topic [ie student behaviour] rather than widen the brief to debate whether the 
college should expand and apply to become a university”.  This conflicted with 
the account of the programme given to Professor Green in the email outlining 
interview question areas.  It is unclear when this editorial choice was made, 
but in any event it does not appear to have been conveyed to Professor 
Green at any time.  The fact that he did not express concern during the 
interview does not necessarily support the BBC’s contention that he had been 
informed that the final programme would focus on student behaviour.  This 
was a time when the focus of his attention would have been on addressing 
the individual questions put to him. 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

24 

 
Accordingly, Ofcom found that Professor Green was not properly informed about the 
nature of the programme, which resulted in him appearing in a programme without 
being given the opportunity to provide informed consent.  There was therefore 
unfairness to Professor Green in the programme as broadcast.  
 
b) Ofcom found no evidence of coaching.  The conduct of the interview did 

not unfairly curtail Professor Green’s ability to address the allegations 
made about UCW students.  Accordingly Ofcom did not find that in these 
respects Professor Green’s interview had been unfairly conducted; and,  

 
c) the editing of the programme, including the commentary which preceded 

Professor Green’s interview, made it clear that he was addressing the 
broad thrust of the programme’s allegations rather than any individual 
cases.  Accordingly Ofcom did not find that Professor Green’s interview 
had been unfairly edited. 

 
Ofcom has directed the BBC to broadcast a summary of the adjudication.  
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

25 

Complaint by Mr Neil Morgan 
Watchdog, BBC1, 7 September 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld nine complaints made about unfair treatment  and 
infringement of privacy for the reasons given below. In one case, Ofcom has found 
that the programme was unfair to Mr Morgan: 
 
• It was fair to identify Mr Neil Morgan when looking at the activities of Atlantic 

Property Limited. Mr Morgan was inextricably linked to the actions of Atlantic 
both in practice and as one of the company’s two shareholders. 

 
• It was fair to describe Mr Morgan as being “elusive” given the difficulties 

experienced by tenants and bailiffs when they sought to contact Mr Morgan. 
 
• The tone of the programme was fair to Mr Morgan and was in keeping with its 

established style. 
 
• The programme’s use of photographs of Mr Morgan, was fair. It did not 

portray him in a criminal light.  
 
• It was not necessary for programme makers to include Mr Morgan’s 

explanation as to why Atlantic was unable to repay tenant deposits. They 
were not relevant when looking at the property company and Mr Morgan’s 
dealings with the tenants featured in the programme. After viewing the item, 
Ofcom noted that the programme makers had included Mr Morgan’s 
explanation for non-payment of deposits. 

 
• The programme was unfair to Mr Morgan when it stated “not a single penny” 

of the County Court Judgements against Mr Morgan and Atlantic had been 
paid. Ofcom found that Watchdog programme makers were aware that Mr 
Morgan had paid some of the money owed to ex-tenants, through 
documentation provided to Watchdog by Mr Morgan. Given that the 
programme makers could not prove this material was false or did not relate to 
the CCJ debts, it was unfair for the programme to unequivocally state that 
“Not a single penny” had been paid of the CCJs. 

 
• The programme was fair in its handling of Atlantic’s tenancy agreement. 
 
• Mr Morgan was given a reasonable amount of time and information to 

respond to the programme prior to broadcast. 
 
• Mr Morgan’s privacy was not infringed by a Watchdog researcher sitting 

outside his house. 
 
• The use of the photographs of Mr Morgan did not infringe Mr Morgan’s 

privacy as they were already in the public domain. 
 
Introduction 
 
This edition of the BBC’s consumer affairs programme included a report that looked 
at the complaints of three people about their tenancies. Each had rented properties 
through Atlantic Property Limited (“Atlantic”), a company of which Mr Morgan is a 
director. Mr Morgan’s practices and his tenancy agreement were criticised. It was 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

26 

stated that he liked to “hang on” to people’s money and that tenants had difficulties in 
contacting him. Extracts from a statement from Mr Morgan were included in the 
programme and photographs of him were shown during the report. 
 
Mr Morgan complained that he was treated unfairly in the programme and that his 
privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the 
programme. 
   
The Complaint 
 
Mr Morgan’s case 
 
In summary, Mr Morgan complained as follows: 
 
Fairness 
 
a) Atlantic was a limited company, liable for the debts owed in the cases referred 
to in the programme. Although he was a director of Atlantic, he was not personally 
liable for its debts. The repeated references to him personally owing people money 
were unfair;   
 
b) the report criticised him personally and portrayed him as an elusive criminal, 
both in terms of the words used and the tone in which they were used. An assurance 
given to Mr Morgan’s solicitors by the programme makers that it would not be alleged 
that Mr Morgan was dishonest was not adhered to.  
 
Mr Morgan stated that he was not difficult to find, as was evident by the fact that the 
programme-makers contacted him without difficulty. In any event, it was Atlantic that 
owed people money, not himself, so there was no need for tenants or former tenants 
to find him personally. Nor did the report include his response to allegations about his 
addresses. He told the programme makers that Atlantic’s mail address was legitimate 
and that all correspondence was answered;  
 
c) the programme’s portrayal of him was compounded by the use of 
photographs of him, which were selected to portray him in the worst possible light. 
The shots were manipulated to show him as a criminal figure, with his head down, 
walking away quickly; 
 
d) the report focused on selective facts and failed to give the true context of the 
situation. Had the facts been fairly presented, to show that Atlantic’s problems were 
caused by non-payment by other tenants, the story would have evaporated, leaving 
only a story of a company experiencing trading difficulties. The report did not make 
clear that, instead of choosing to shut the company down, as he could have done, Mr 
Morgan had tried to rescue the situation and had been paying tenants back with his 
own money; 
 
e) the report alleged that “not a single penny” of County Court Judgements 
(“CCJs”) against Atlantic in favour of tenants had been repaid, when this was not the 
case. The programme-makers had evidence, prior to broadcast, to show that Mr 
Morgan had been paying people back personally from some time prior to the 
programme’s involvement;  
 
f) the report did not include his response to allegations about the tenancy 
agreement used by Atlantic. He had advised the programme-makers that the 
agreement which was drafted by lawyers, had been upheld by the Courts and that it 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

27 

was fully explained before tenants signed it. Mr Morgan also informed Ofcom that the 
tenancy agreement had been upheld by the High Court in a case that was heard after 
the Watchdog broadcast.  The opinion of the expert who appeared on the 
programme and criticised the agreement was simply that: the opinion of a lawyer; 
 
g) he was not given a proper opportunity to respond to the allegations made in 
the report. Although the report was being planned for some months, he was only 
given two working days’ notice of the broadcast. Despite this, he fully cooperated 
with Watchdog and provided extensive, compelling evidence to disprove their story of 
deliberate dishonesty in advance of the broadcast. An invitation to take part in an 
interview was only given at the last minute. He did not take it up, as he feared he 
would be ambushed, since the programme makers appeared not to have considered 
the material he had provided to them.   
 
Privacy 
 
h) Mr Morgan stated that, on 24 August 2004, a reporter from the programme 
sat outside his house during the day and followed people leaving the house. This 
unwarrantably infringed his privacy in the making of the programme; and, 
 
i) still photographs of him were used in the programme.  This unwarrantably 
infringed his privacy in the programme as broadcast.  
 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded as follows: 
 
Fairness 
 
a) although Mr Morgan drew a distinction between himself and Atlantic in his 
complaint, in reality he made no such distinction. According to the accounts for 2003, 
Mr Morgan is the “ultimate controlling party” of Atlantic. He dealt personally with the 
people who featured in the programme. In the circumstances, it was fair to refer to 
him as being responsible for their mistreatment;  
 
b) the programme did not allege stealing or dishonesty by Mr Morgan, as his 
solicitors had been assured it would not. However, the statement in the report that Mr 
Morgan “likes to hang on to people’s money” was justified. It was borne out by the 
numerous CCJs against Atlantic and six against Mr Morgan personally. In addition, 
once contacted by the programme-makers, Mr Morgan wrote to Mr Chris Brett, one of 
the former tenants featured in the report, and sent him a cheque in partial settlement 
of his claim. He was therefore still “hanging on” to some of Mr Brett’s money. Another 
person featured in the report, Ms Sophie Brito, obtained a CCJ against Atlantic for 
money owed to her but had not received payment. Mr Morgan’s claim to the 
programme makers that the CCJs in the cases to be featured were default 
judgements, made without the court hearing from either party, was not true. He had 
himself included in the documents provided to the programme-makers copies of 
defence statements made in Ms Brito’s case;  
 
c) the portrayal of Mr Morgan in the programme as elusive was also justified, 
since tenants were unable to find him. His registered office address is a mail 
forwarding address, as is the home address listed for him at Companies House. 
There is therefore no legitimate office address and his real home address is not listed 
on any official documents, despite a legal requirement to list his usual residential 
address on Companies House documents. 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

28 

 
d) Mr Morgan’s argument that he has been treated badly by other tenants, who 
owe him money, was not relevant to the complaints of the tenants featured in the 
report. Although Mr Morgan sought to portray himself as a struggling businessman, 
he is, according to the Company Appointments register, a director or secretary of 20 
separate companies at just one address. He also uses at least three other 
addresses; 
 
e) at the time of the broadcast, there was no evidence that Mr Morgan had made 
payments personally to anyone other than Ms Katie Watt and Mr Phil Kemp, two of 
the former tenants featured in the report, before the involvement of the programme-
makers; 
 
f) the statement provided by Mr Morgan for the programme contained a number 
of questionable points and was treated by the programme makers with caution. In the 
opinion of the expert property lawyer who appeared on the programme, Mr Morgan 
uses a particularly oppressive tenancy agreement; and, 
 
g) the programme makers sent letters and faxes to Mr Morgan on 31 August 
2004, four working days before the broadcast. His first reply was dated 1 September 
2004. There were numerous exchanges between Mr Morgan and the programme 
makers, which clearly set out the allegations to be made. The communications from 
Mr Morgan demonstrate that he was completely familiar with the cases to be 
featured. He therefore took up several opportunities to respond to the points the 
report would be making.  
 
Privacy 
 
h) As regards infringement of privacy in the making of the programme, a 
researcher did park on the public highway near Mr Morgan’s house, but made no 
attempt to enter his property; and,  
 
i) As regards infringement of privacy in the programme as broadcast, the 
programme makers avoided giving any information that would identify Mr Morgan or 
his home. He was not filmed or photographed by the programme-makers, nor did the 
programme reveal any personal information about him. The still photographs used 
were taken by a freelance photographer seven years earlier and one of them had 
been published in a local paper in 1997.  
 
There was therefore no infringement of Mr Morgan’s privacy in the making or the 
broadcast of the programme.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case the Fairness Committee found the following: 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

29 

 
a) It was apparent from the material before the Committee that Mr Morgan was 
inextricably linked to the activities of Atlantic. As a director and as one of only two 
shareholders it was, in the Committee’s view, reasonable for the programme to 
identify Mr Morgan when looking at the activities of Atlantic.  
 
However, the Committee noted that the programme referred to Mr Morgan as “Neil 
Morgan of Atlantic Property Limited”.  In the circumstances, it was likely to have been 
clear to viewers that when the programme referred to money owed to tenants, Mr 
Morgan did not owe the money personally, but was acting in his capacity as director 
of Atlantic. 
 
b) The Committee considered that it was reasonable for the programme to 
describe Mr Morgan as being “elusive”, as this appeared to be the case in practice. 
Tenants and bailiffs acting on behalf of the courts had had difficulty finding Mr 
Morgan to reclaim assets. In addition Mr Morgan’s usual residential address could 
not be found on Companies House documentation, as is required. It was the 
Committee’s view that this inability to locate Mr Morgan, when required, supported 
the programme’s description of Mr Morgan as “elusive” and did not amount to 
unfairness, notwithstanding the fact that the programme-makers had themselves 
been able to find Mr Morgan.  
 
The Committee noted that the programme did not describe Mr Morgan as dishonest.  
However, it did state that Mr Morgan liked to “hang on to people’s money” and raised 
concerns about his treatment of tenants. In the Committee’s view this was legitimate 
in light of the personal testimony provided by some of Mr Morgan’s former tenants, 
referred to in the programme, and the evidence before the Committee that Mr 
Morgan and Atlantic were the subject of many County Court Judgements.  
 
In the Committee’s view the programme did not portray Mr Morgan as a criminal in 
either the words used or the tone of the presentation.  The tone of the programme’s 
presentation of matters was in keeping with the established style of the programme 
and likely to be well known to viewers. In the Committee’s view, and given the 
legitimate concerns raised about Mr Morgan’s treatment of at least some of his 
former tenants, the tone and presentational style was unlikely to have materially 
affected viewers’ understanding of Mr Morgan’s actions in a way which was unfair to 
him. 
 
c) The Committee had no evidence that the photographs of Mr Morgan included 
in the programme had been manipulated to depict him in a criminal light. In the 
Committee’s view the presentation of the photos appeared to be straightforward and 
unlikely, in itself, to have led to viewers reacting critically to Mr Morgan. 
 
d) In the Committee’s view the programme-makers took all reasonable steps to 
ensure that they had considered all material facts. In relation to Mr Morgan’s 
complaint that the programme failed to include his explanation as to why Atlantic had 
been unable to repay tenant deposits, the Committee took the view that the 
programme made sufficient reference to this when it stated: “Neil Morgan says this is 
all being caused by dishonest tenants. He says he is owed more than £100,000 this 
year alone”. After viewing the programme the Committee was satisfied that the 
programme makers were under no obligation to include such reasons for financial 
difficulties as they were not relevant when relating Mr Morgan and Atlantic’s dealings 
with Mr Kemp and Ms Watt, Mr Brett and Ms Britto. 
 
e) Mr Morgan complained that the programme had said “not one single penny” 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

30 

of the CCJ’s against the company had been paid. He said this was untrue and 
therefore amounted to unfairness. The Committee agreed with Mr Morgan for the 
following reasons: 
 
The context within which the phrase was made was not sufficiently clear to indicate 
whether the phrase referred to any of the outstanding CCJs or only the tenants 
featured in the show who had sought CCJs against Mr Morgan and Atlantic. It was 
the Committee’s opinion that based on the statement as it was heard, a viewer would 
have been likely to have come away with the impression that “not one single penny” 
had been paid either to the tenants featured who had a CCJ against Mr Morgan or 
any of the outstanding CCJs.  
 
Documentation provided by the broadcaster showed that the programme makers had 
been aware that Mr Morgan had paid some of the debts owed to ex-tenants prior to 
broadcast: “We are aware that you have repaid some ex-tenants from your personal 
account in Jersey; however the people featured in our film are still awaiting payment” 
(fax from Alex Loughran, Watchdog Producer to Mr Morgan, 2 September 2004). 
 
As the programme makers could not prove that these payments made by Mr Morgan 
to ex-tenants were not for CCJs, it was inaccurate for them to say so emphatically 
that “not one single penny” had been paid to anyone who had won a CCJ against Mr 
Morgan.  The Committee therefore concluded that the inclusion of such a statement 
was unfair to Mr Morgan. 
 
f) Mr Morgan complained that the report did not include his response to 
allegations about the tenancy agreement used by Atlantic. After viewing the 
programme and transcripts, the Committee found that programme did refer to Mr 
Morgan’s response, stating: “As for his tenancy agreement, he claims he used it for 
years without complaint”.  The programme-makers were not obliged, in the interests 
of fairness to include all his comments, and in the Committee’s view this fairly 
represented his position about this.  
 
g) The Committee was satisfied that the programme makers did give Mr Morgan 
a reasonable amount of time to respond and that the information provided to him did 
accurately inform him of the likely nature and content of the programme. When 
coming to this conclusion the Committee noted that Mr Morgan was told about the 
three cases and was well aware of the facts involved in each. The Committee also 
noted that Mr Morgan was not only first alerted about the programme on 31 August 
2004 and the programme was recorded on 6 September 2004 but also, he was able 
to respond to the programme makers by the 1 September 2004 with what appeared 
to be a well argued, thoughtful, detailed and informed case. 
 
Privacy 
 
The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s right to 
privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about the 
unwarranted infringement of privacy, the Committee will therefore, where necessary, 
address itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of 
privacy? Second, if so, was it warranted? 
 
h) With regard to the making of the programme, the Committee considered that 
the actions of the programme’s researcher in waiting on a public road outside 
Morgan’s property did not amount to an infringement of Mr Morgan’s privacy. When 
reaching this decision the Committee noted that Mr Morgan’s property was not 
entered and the researcher remained in a public place. No events or actions of an 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

31 

inherently private nature were filmed and Mr Morgan provided no convincing 
evidence that third parties were followed when leaving his property.   
 
i) With regard to the programme as broadcast, the Committee considered that 
the programme did not disclose any information that was not already in the public 
domain. Mr Morgan was not filmed or photographed by the programme-makers, nor 
did the programme disclose any personal information about him.  
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

32 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Shamim Sheeraz   
Car Wars 3, BBC 1, 3 November 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy in both the making and broadcast of an edition of Car Wars, broadcast by the 
BBC on 3 November 2004. 
 
Mrs Sheeraz complained that her privacy and that of her children was unwarrantably 
infringed in that she and her children were filmed without consent and that footage 
was subsequently broadcast without consent. 
 
With regard to the making of the programme, Ofcom took the view that the incident 
happened in a public place and was filmed from the public footpath. The actions of 
Mrs Sheeraz and her children were not of an inherently private nature and as such 
they did not have a reasonable expectation of privacy in the circumstances. Ofcom 
also accepted the BBC’s submission that, given the nature of the incident, it had not 
been possible to seek permission prior to filming. 
 
With regard to the programme as broadcast, Ofcom considered that the actions were 
sufficiently in the public domain to justify being included in the programme without the 
programme-makers first seeking her consent to broadcast the footage.  Ofcom also 
considered that sufficient steps had been taken to conceal the identity of Mrs 
Sheeraz and her two children and it was unlikely that they would have been 
identifiable to a wide audience. 
 
In all the circumstances, Ofcom found that there was no infringement of Mrs 
Sheeraz’s privacy and that of her children, in either the making or broadcast of the 
programme.   
    
Introduction 
 
This programme followed ‘Operation Acclaimer’, a police investigation into organised 
car crime. As part of the investigation the police had concentrated on finding Mr 
Cameron Sheeraz who was believed to be responsible for a car ‘cloning’ scam. 
 
The programme included footage of Mr Sheeraz as he was arrested outside his 
home.  It showed Mr Sheeraz in the process of reversing his car to take one of his 
daughters to school when the arrest was made.  During the course of this, his wife, 
Mrs Shamim Sheeraz appeared from the house to remonstrate with the police, at this 
point their youngest daughter also appeared.  The elder daughter could be heard to 
be in a state of distress as she was taken out of the car and brought back into the 
house. 
 
Mrs Sheeraz complained that her privacy and that of her children was unwarrantably 
infringed in both the making and broadcast of the programme.  
      
Complaint 
 
Mrs Sheeraz’s Case 
 
In summary, Mrs Sheeraz complained that her privacy and that of her children was 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

33 

unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme in that 
she and her children were filmed without consent and that footage was subsequently 
broadcast without consent. She stated that she and her children were identifiable 
from the footage included in the programme.  
 
She said that the incident was of a private nature, particularly as her children had 
been in a state of shock and distress, and in the circumstances they had a 
reasonable expectation of privacy. She also said that her husband’s actions did not 
justify broadcasting footage of her and her children.  
 
The BBC’s Case 
 
In summary, the BBC responded as follows:  

It was not necessary to seek consent for filming as an arrest, as an act of law against 
an individual, is an inherently public event. Further, the arrest took place in a public 
place in full view of passers by and the camera operators remained on the public 
footpath throughout the arrest. In any event, obtaining permission in advance of 
filming would not have been an option as surprise was the key to the success of the 
police operation.  
 
In order to record what was a public event, the camera operators had no choice but 
to film those who were incidentally involved, including the children. However, it was 
clear from the footage that Mrs Sheeraz’s elder child, who was in the car, was 
already distressed at seeing her father being arrested.  There were no grounds for 
concluding that the filming added to the distress of the children. 
 
The BBC said that every effort was made to avoid adding to the children’s distress by 
concealing their identity in the programme as broadcast. Further, as the children 
were both very young, and the programme was shown after the watershed, it was 
unlikely to have been seen by any of their peers.  
  
With regard to the filming of and broadcast of footage of Mrs Sheeraz, the BBC said 
that she appeared on camera because, without warning, she walked swiftly out of the 
house to where filming was taking place. Her face was entirely obscured in the 
programme as broadcast. 
  
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view the line to be drawn between the public’s right to information and the 
citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

34 

 
Whether or not an event, action or information is in the public domain must be 
considered on a case by case basis according to all the relevant facts. The fact that it 
occurs in a public place is not necessarily sufficient in itself to determine that it is in 
the public domain. With specific regard to the making of this programme, Ofcom took 
the view that the incident happened in a public place and it appeared from the 
broadcast footage that it was filmed from the public footpath. Further, the actions of 
Mrs Sheeraz and her children were not of an inherently private nature and as such 
they did not have a reasonable expectation of privacy in the circumstances. Ofcom 
also accepted the BBC’s submission that, given the nature of the incident, it had not 
been possible to seek permission prior to filming. Any prior contact with either Mr or 
Mrs Sheeraz would have been likely to have jeopardised the police operation.       
 
In Ofcom’s view it was clear from footage of the event that Mrs Sheeraz’s eldest child 
was already in a state of distress when filming began and there was no evidence to 
suggest that the filming itself added to either child’s distress. 
 
Ofcom therefore found that there was no infringement of Mrs Sheeraz’s privacy or 
that of her children, in the making of the programme. In these circumstances Ofcom 
did not need to consider whether or not the filming was warranted in light of Mr 
Sheeraz’s actions.    
 
With specific regard to this programme as broadcast, Ofcom considered that the 
actions were sufficiently in the public domain to justify being included in the 
programme without the programme-makers first seeking Mrs Sheeraz’s consent to 
broadcast the footage.  Ofcom also considered that sufficient steps had been taken 
to conceal the identity of Mrs Sheeraz and her two children, including ‘blurring’ their 
faces where necessary. It was unlikely that they would have been identifiable to a 
wide audience. 
 
Ofcom therefore found that there was no infringement of Mrs Sheeraz’s privacy and 
that of her children, in the programme as broadcast. In these circumstances Ofcom 
did not need to consider whether or not the broadcast of the footage was warranted 
in light of Mr Sheeraz’s actions.      
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

35 

Complaint by Mrs B A Awcock 
Airport, BBC1, 28 April 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of infringement of privacy.  
 
Mrs Awcock complained that her privacy was infringed in the broadcast of the 
programme in that footage of her was broadcast without her consent and without her 
being notified (something which the programme-makers had promised to do). 
 
Ofcom considered that Mrs Awcock’s actions were sufficiently in the public domain to 
justify being included in the programme without the programme-makers first needing 
to seek Mrs Awcock’s consent to broadcast the footage. Ofcom also considered that 
Mrs Awcock was not engaged in any activity which might be considered intrinsically 
private and as such she had no reasonable expectation of privacy in the 
circumstances. Further, having viewed the untransmitted material, Ofcom noted that 
Mrs Awcock appeared to be fully aware of the filming, engaged with the programme-
makers and raised no objection to filming or broadcast of the footage.  In these 
particular circumstances, it was reasonable for the programme-makers to assume 
that Mrs Awcock consented to filming and broadcast of the footage. 
 
Ofcom concluded that Mrs Awcock’s privacy was not infringed in the broadcast of the 
programme. 
 
Introduction 
 
This fly-on-the-wall documentary looked at the people who work at a major 
international airport.  In this episode, a car was shown parked illegally outside the 
Arrivals building. It was claimed (by the passenger) that the driver (Mrs Awcock) was 
collecting her daughter and would only be a few minutes. Mrs Awcock eventually 
returned with her daughter, however, by then, she had received a parking ticket from 
traffic warden, Ms Nikki Taylor. 
 
The Complaint 
 
Mrs B A Awcock’s case 
 
In summary, Mrs Awcock complained that her privacy was infringed in the broadcast 
of the programme in that footage of her was broadcast without her consent and 
without her being notified (something the programme-makers had promised to do). 
 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded that Mrs Awcock was filmed in a public place and 
was aware that the programme-makers were following the traffic warden, Ms Taylor, 
as she carried out her duties.  She was also aware that the programme-makers were 
from the programme Airport and did not object in any way to the filming.  
 
Mrs Awcock was interviewed and freely gave her views on the parking and signage 
at Heathrow. The producer then told her “we have filmed the whole thing” and asked 
for her name and telephone number so that the programme-makers had a record of 
who she was and could inform her when the sequence would be shown. At the time 
Mrs Awcock seemed indifferent to the further contact she was offered. The BBC 
maintained there was nothing in the untransmitted footage of the incident to support 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

36 

Mrs Awcock’s claim that the programme-makers said they would contact her to give 
her the choice of whether the footage would be shown or not. The BBC provided the 
untransmitted footage in support of their case. 
 
The BBC acknowledged they had failed to contact Mrs Awcock prior to transmission 
to inform her of the date of transmission, for which they apologised during a phone 
conversation with the complainant.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view, whether or not an event, action or information is in the public 
domain must be considered on a case by case basis according to all the relevant 
facts. The fact that it occurs in a public place is not always sufficient in itself to 
determine that it is in the public domain and there may be circumstances where 
people can reasonably expect privacy even in a public place. However, in the 
particular circumstances of this case Ofcom considered that Mrs Awcock’s actions 
were sufficiently in the public domain to justify being included in the programme 
without the programme-makers first needing to seek Mrs Awcock’s consent to 
broadcast the footage. Ofcom also considered that Mrs Awcock was not engaged in 
any activity which might be considered intrinsically private and as such she had no 
reasonable expectation of privacy in the circumstances. 
 
Further, having viewed the untransmitted material, Ofcom noted that Mrs Awcock 
appeared to be fully aware of the filming, engaged with the programme-makers and 
raised no objection to filming or broadcast of the footage.  In these particular 
circumstances, it was reasonable for the programme-makers to assume that Mrs 
Awcock consented to filming and broadcast of the footage. 
 
In Ofcom’s view it was unfortunate that the BBC failed to notify Mrs Awcock of the 
transmission date as they had promised on this occasion.  However, for the reasons 
stated above Ofcom concluded that Mrs Awcock’s privacy was not infringed in the 
broadcast of the programme. 
 
The complaint of infringement of privacy was not upheld. 
 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

37 

Other programmes not in breach/out of remit  
19 October – 1 November 2005  
 
 

     
Programme TX Date Channel Category Complaints 
A Place in Greece 12/10/2005 Channel 4 Language 2 
A Very Social Secretary 20/10/2005 Channel 4 Offence 2 
America's Next Top Model 30/08/2005 Living Offence 1 
Atomic Train 08/10/2005 Five Scheduling 1 
Bam Bam Breakfast Show 08/09/2005 Kiss 100 FM Offence 1 
BBC News 14/10/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 18/10/2005 BBC1 Offence 2 
BBC News 24 05/09/2005 BBC News 24 Offence 1 
BBC Radio 4 08/09/2005 BBC Radio 4 Offence 1 

BBC Radio 5 Live 10/10/2005
BBC Radio 5 
Live Offence 2 

BBC World 21/10/2005 BBC World Offence 2 
Blessed 21/10/2005 BBC1 Offence 1 
Boot Sale Treasure Hunt 24/10/2005 ITV1 Offence 1 
Brum 16/10/2005 CBeebies Offence 1 
Casualty 11/10/2005 BBC1 Offence 1 
Casualty @ Holby City 24/10/2005 BBC1 Offence 2 
Channel 4 News 18/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Come Dine with Me 14/09/2005 Channel 4 Language 1 

Coronation Street 09/10/2005 ITV1 
Religious 
Offence 1 

Coronation Street 10/11/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 17/10/2005 ITV1 Offence 3 
Coronation Street 21/10/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 25/10/2005 ITV1 Language 1 
Coronation Street 23/10/2005 ITV1 Offence 1 
dick and dom in da bungalow 01/10/2005 BBC1 Offence 1 
dick and dom in da bungalow 08/10/2005 BBC1 Offence 1 
Dirty Tricks 14/10/2005 Channel 4 Language 1 
Dispatches:The Hurricane that 
Shamed.. 31/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Dr Who 16/04/2005 BBC1 Offence 3 
Eastenders 14/10/2005 BBC1 Offence 1 
Eastenders 23/10/2005 BBC1 Violence 1 
Emmerdale 02/10/2005 ITV1 Offence 1 
Emmerdale 17/10/2005 ITV1 Offence 3 
Emmerdale 26/10/2005 ITV1 Offence 1 

Five Live 19/10/2005
BBC Radio 5 
Live Offence 1 

Frank Skinner Show 29/09/2005 ITV1 Offence 3 
Friday Night With Jonathan Ross 14/10/2005 BBC1 Offence 4 
Garden School 21/10/2005 BBC2 Language 1 
Gladiator 23/10/2005 Five Violence 1 
GMTV 19/10/2005 ITV1 Impartiality 2 
GMTV 21/10/2005 ITV1 Offence 1  



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

38 

Ground Control 13/10/2005 Five Language 1 
Gypsy Wars 25/09/2005 BBC3 Impartiality 1 
Home and Away 17/10/2005 Five Offence 1 
House Auction 18/10/2005 Channel 4 Offence 1 
ITV News 06/10/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 19/10/2005 ITV1 Offence 1 

Jack Dee Live at the Apollo 19/09/2005 BBC1 
Religious 
Offence 1 

Jack Dee Live at the Apollo 17/10/2005 BBC1 Offence 2 
James O'Brien 23/09/2005 LBC97.3 Offence 1 
Jamie's Great Escape 12/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Jamie's Great Escape 20/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Jamie's Great Escape 25/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Jamie's Great Escape 27/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Jericho 16/10/2005 ITV Offence 1 
Jonathan Ross 22/01/2005 BBC1 Offence 1 
Jonathan Ross 01/10/2005 BBC1 Offence 1 
Kate Moss: Fashion Victim? 03/10/2005 Sky One Offence 1 
Key 103 Radio 07/08/2005 Key103 Offence 1 
London Today 18/10/2005 ITV1 Offence 1 
London Tonight 14/10/2005 ITV1 Offence 1 
Lost 16/10/2005 Channel 4 Violence 1 
Love Soup 11/10/2005 BBC1 Offence 2 

Mike Reid Live and Uncensored 22/10/2005
Men and 
Motors Offence 1 

MTV 16/10/2005 MTV Offence 1 
MTV Base 21/10/2005 MTV Offence 1 
National Television Awards 26/10/2005 ITV1 Language 1 
National Television Awards 26/10/2005 ITV1 Violence 2 
Neighbours 19/10/2005 BBC Scheduling 1 
Nick Ferrari 14/09/2005 LBC97.3 Offence 1 
Nip/Tuck 25/10/2005 Sky One Offence 1 
Parkinson 16/10/2005 ITV1 Offence 1 
Parkinson 15/10/2005 ITV1 Offence 1 

Pope Joan 22/10/2005 BBC2 
Religious 
Offence 1 

Race Swap 17/10/2005 Five Offence 1 
Radio 1 25/07/2005 BBC Offence 2 
Real Families 11/10/2005 ITV1 Offence 3 
Richard and Judy 10/10/2005 Channel 4 Language 1 
Rock FM 20/10/2005 97.4 Rock FM Offence 1 
Rogue Traders 20/10/2005 BBC1 Offence 1 
Room 101 19/10/2005 BBC2 Offence 1 
Rose & Maloney 26/09/2005 ITV1 Advertising 1 
Scrapheap Challenge 23/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Setanta Sport 16/10/2005 Setanta Sport Offence 1 
Should I Worry About... 27/09/2005 BBC1 Offence 1 
Soccer AM 15/10/2005 Sky Sports Offence 1 
Spoons 14/10/2005 Channel 4 Offence 2 
Swinging 19/10/2005 Five Offence 1 
Tales From the Green Valley 21/10/2005 BBC2 Language 1 



Ofcom broadcast bulletin 48 
21 November 2005 

39 

Talksport 07/10/2005 Talksport Offence 1 

Talksport 11/10/2005 Talksport 
Religious 
Offence 1 

Talksport 12/10/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 14/10/2005 Talksport Offence 1 
Talksport 14/11/2005 Talksport Offence 1 
TBN Europe 30/10/2005 TBN Europe Offence 1 
The Archers 02/10/2005 BBC Radio 4 Language 1 
The Chris Moyles Show 12/08/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
The Gadget Show 17/10/2005 Five Offence 1 
The Giblet Boys 20/10/2005 ITV1 Offence 1 

The Hits 27/10/2005 The Hits 
Sexual 
Portrayal 1 

The Secret of My Success 18/09/2005 Five 
Sexual 
Portrayal 1 

The West Wing 25/10/2005 Channel 4 Offence 1 
The Wright Stuff 19/10/2005 Five Offence 3 
The X Factor 31/10/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 21/10/2005 ITV1 Offence 3 
This Morning 20/10/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 26/10/2005 ITV1 Offence 1 
Trailer 24/10/2005 Five Offence 1 
Trisha Goddard 24/10/2005 Five Offence 1 
Vibe FM 12/10/2005 Vibe 101 Offence 1 
War at the Door 17/10/2005 BBC1 Offence 1 
Weakest Link 18/10/2005 BBC2 Offence 1 

What Not to Wear 25/10/2005 BBC1 
Religious 
Offence 1 

Wife Swap 03/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Wife Swap 24/10/2005 Channel 4 Misleading 1 
Will and Grace 25/10/2005 Channel 4 Scheduling 1 
Will and Grace 26/10/2005 Channel 4 Scheduling 1 
You've Been Framed 22/10/2005 ITV1 Language 1 

 
 
 
 
 
 
 
 

 


