
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 49 
5 December 2005 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction  3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach  4 
 
Resolved  6 
 
Guidance to Rule 10.4 (undue prominence) 15 
 
Not in Breach 16 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in Part 20 
 
Guidance to Rule 7.11 (oportunity to respond) 26 
 
Not Upheld 27 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 31 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
A Touch of Frost  
ITV 1, 25 September 2005, 20:20 
 
 
 
Introduction 
 
In this popular detective series, viewers saw a murder committed fifteen minutes into 
the episode.  A mother and daughter were preparing for bed, unaware that an 
intruder had entered their home and was coming upstairs, carrying a knife.  The 
daughter was then seen unconscious in the bathroom and, subsequently, the 
masked intruder attacked her mother.   Following the advertisement break, Jack 
Frost inspected the mother’s body - shown stabbed and bound on the bedroom floor.  
A viewer complained about graphic scenes of violence before the 21:00 watershed, 
which he felt were not suitable for his young son to watch. 
 
Response 
 
ITV stated that the character of Jack Frost was well-established. The approach taken 
to the portrayal of violence was similar to that in other episodes and did not show any 
graphic violence.  A young woman was seen slumped on the floor, with some blood 
on the wall.  The murder of the mother was not seen and her body was only seen 
briefly in part two.  The production team relied on the build up and soundtrack to 
produce a murderous atmosphere.  The broadcaster felt that this portrayal did not go 
beyond the audience’s expectation for this series. 
 
ITV did not consider that an announcement before the programme, giving an 
indication of the content, was necessary.  This police series, by its very nature, dealt 
with the staple diet of the British television detective – murder.  Given the relative 
restraint of the depiction of violence, the broadcaster considered an announcement 
superfluous. 
 
Decision 
 
In the context of a crime series, we considered that the portrayal of the attack and the 
aftermath of the murder were not excessive for this mid-evening slot.   
 
We are aware from audience research, however, that violence in a domestic setting 
and the portrayal of the aftermath of violence may be particularly upsetting to 
children.   The sinister build up in the family home, the attack on the mother and the 
images of her bloodied body were all potentially disturbing elements, particularly to 
children.  As this episode was scheduled before the watershed and would appeal to a 
wide-ranging audience, we believe that an announcement about the content would 
have been helpful to viewers in allowing them to make an informed choice of whether 
to view with their children.  
 
The programme was in breach of Rule 1.7 (information about content) of the 
Broadcasting Code 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

5 

Stash the Cash and Spin & Win 
Friendly TV, 30 August 2005, 17:45 and 25 September 2005, 16:20 
 
 
Introduction 
 
Two viewers complained about swearing. One viewer objected to the use of the 
expression “pissed off” by a presenter in the quiz show, Stash the Cash.  The other 
viewer was concerned when a contestant guessed the word in Spin & Win to be 
“cunt”, when given the letters “c**t”.  The viewer said that the presenter appeared to 
laugh at this, but pretended the word said had been “can’t”.  Both viewers believed 
this was inappropriate language for the time of day when children were available to 
view in large numbers. 
 
Response 
 
Friendly TV apologised for both incidences.   
 

• Stash the Cash 
 

The broadcaster explained that the presenter had become very involved with 
the puzzle and the comment had slipped out.  However, the broadcaster’s 
contract with Stash the Cash had now been terminated. 
 

• Spin & Win 
 

The broadcaster took this issue very seriously and had taken action against it 
happening again.  The presenter’s contract had been terminated following his 
unprofessional reaction to the incident.  Various systems were in place 
explaining the rules to callers and vetting their behaviour.  Similar word 
puzzles had been used on a daily basis with no previous problems.  In no 
circumstance would a caller be invited to use such offensive language. 

 
Decision 
 
We welcome the action taken by the broadcaster.  However, the language used in 
Spin & Win is considered seriously offensive and was unacceptable. The word was 
clearly heard and the presenter’s attempt to cover up did not disguise this fact.   
 
Spin & Win was in breach of Rule 1.14 (Offensive language) of the 
Broadcasting Code 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

6 

Resolved  
 
Balls of Steel  
Channel 4, 19 August 2005, 22:30, 2 September 2005, 23:05; 16 September 2005, 
22:30; 23 September 2005, 22:30 
 
 
Introduction 
 
Balls of Steel was a new late-night comedy series on Channel 4, featuring a number 
of regular acts performing stunts, either before a studio audience or in pre-recorded 
items. At the end of each show, the studio audience voted for the most daring and 
amusing act. 
 
The first programme in the series drew 71 complaints, regarding one or more of the 
following three regular features: “The Pain Men”, “The Annoying Devil” and “Neg’s 
Urban Sports”. We also received complaints about these features in subsequent 
editions in the series. 
 
 
The Annoying Devil: 
 
13 viewers complained about an item in the 19 August 2005 programme in which an 
‘Annoying Devil’ character smeared what appeared to be dog faeces on the control 
button of a pedestrian crossing. Members of the public were filmed pressing the 
button and then recoiling in horror. The complainants expressed concern about 
health and safety issues, as well as the possibility of emulation.  
 
Two viewers complained about a subsequent “Annoying Devil” item in which the 
character threw what appeared to be a bucket of vomit over people on a 
rollercoaster.  
 
Neg’s Urban Sports: 
 
This feature involved a young man, Neg, inventing and demonstrating new ‘sports’, 
involving interaction with members of the public.  
 
40 viewers complained about the Urban Sports item in the 19 August 2005 edition, 
called ‘Big Stranger Rodeo’, in which Neg jumped on the back of a passer by and 
stayed on as long as he could before being thrown off. Complainants were 
concerned about copycat behaviour, making reference to ‘happy slapping’, and the 
possibility of assault and injury. Two other “Urban Sports” items later on in the series 
attracted one complaint each.  
 
The Pain Men:  
 
This regular feature involved two men inflicting pain on each other in a variety of 
ways and then rating the degree of pain on a scale of one to ten. The item in the 19 
August 2005 show had a ‘DIY theme’, including a stunt in which a sanding machine 
was applied to the buttocks of one of the performers. 43 viewers referred to this item. 
Concerns ranged from viewer distress to fears of emulation.  
 
One viewer complained about a “Pain Men” item later on in the series, involving one 
of the performers having his tongue stapled. 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

7 

 
 
Response 
 
Channel 4 said that it had a tradition of showing challenging late night comedy aimed 
at a young adult audience and therefore did not believe that the target audience for 
Balls of Steel would be unduly shocked or upset by the programme or find it 
offensive.  
 
The programme was deliberately scheduled in a late Friday night timeslot, which had 
historically been the place for alternative comedy and entertainment, eg Ali G, 
Graham Norton and Bo’ Selecta. Warnings were broadcast to flag the show’s 
content, both immediately before the start of the programme and at relevant points 
within it, so that viewers could make an informed choice about whether or not to 
watch the programme.  
 
However, after being advised by Ofcom of the complaints about the edition of 19 
August 2005, Channel 4 made changes to the re-versioned programmes on E4 
entitled Massive Balls of Steel, which started after the end of the Balls of Steel series 
on the main channel. These were half hour programmes, scheduled at 22:30, and 
each was dedicated to one of the top five stunts of the individual performers.  Neg’s 
“Urban Sports” did not feature as a standalone programme and “The Pain Men” 
programme was accompanied by all the same procedures and warnings as when 
they appeared on the original Balls of Steel transmissions.  
 
Channel 4’s specific comments are summarised below:  
 
The Annoying Devil 
 
All was not as it appeared in this item - it was subject to strict health and safety 
standards, and the ‘dog faeces’ was in fact dyed mashed potato. This was explained 
afterwards to the members of the public who were filmed, who were all happy to have 
their interactions with the “Annoying Devil” featured in the programme. However, 
Channel 4 noted that some viewers of the original programme had taken offence and 
therefore added a humorous strap line to the Massive Balls of Steel E4 on 13 
October 2005, informing viewers that the faeces were not real.   Channel 4 said it 
would do the same if the original Balls of Steel programmes were repeated. 
 
Channel 4 assured Ofcom that it would consider each of the “Annoying Devil’s” 
planned stunts for any future series and provide viewers with appropriate information 
where necessary. 
 
Neg’s Urban Sports 
 
Channel 4 explained that the people featured in the ‘Big Stranger Rodeo’ item were 
set up by their friends. The production team researched them prior to filming and 
were careful to select people who would take the prank in the spirit that it was 
intended in and who did not suffer from a condition which might make the stunt 
harmful for them. All participants were happy to be included in the programme. The 
presenter warned viewers not to attempt to copy Neg’s actions, and the angry 
reaction of the ‘victims’ would have underlined the obvious stupidity of repeating this 
stunt.  
 
However, Channel 4 accepted that, with the benefit of hindsight, viewers would have 
been less likely to have been offended if they had known that the ‘victims’ had been 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

8 

set up by friends. It had therefore decided that it would provide viewers with 
appropriate information about similar stunts in future shows to make them aware of 
the pre-researched and set up element to Neg’s sketches. 
 
The Pain Men 
 
With specific reference to the show on 19 August 2005, Channel 4 said that there 
were multiple verbal and visual warnings during this item. Even if viewers were to 
come across the material unawares, they could not have missed the warnings during 
the item and the explanation of the item by the presenter. 
 
As with the rest of the show’s performers, the “Pain Men” were subject to strict health 
and safety checks. Although undoubtedly painful, as the name of the feature 
suggested, none of the stunts carried out were likely to cause serious or long term 
physical damage. While the performance did have a “look away now” factor, it was 
precisely that quality and the two performers’ comic reaction to their plight that made 
the item amusing to the audience. It was not reasonable to suggest that the 
programme made the stunts look anything other than painful or that they encouraged 
emulation. Channel 4 also noted that this item was deliberately placed well into the 
second part of the show (close to 23:00 on 19 August 2005). 
 
The “Pain Men” comprised of two performers who had been part of an MTV show 
called Dirty Sanchez, which, along with Jackass, had established that this sort of 
daring stupidity had a large and enthusiastic audience. On Balls of Steel, the 
producers had aimed for a “slapstick/real life Tom & Jerry feel” and were confident 
that the “Pain Men’s” appearances on the show had a lighter and more humorous 
tone than in Dirty Sanchez. The shocked and amused reaction of the studio audience 
helped to minimise and manage potential offence and harm.  
 
 
Decision 
 
In considering complaints under Section Two (Harm and Offence) of its Broadcasting 
Code, Ofcom must also have regard to the broadcaster’s right to freedom of 
expression. Moreover, Channel 4 has a specific remit to ensure that its programmes 
are innovative, experimental and challenging and that its service has a distinctive 
character. Its programmes are not intended to appeal to all viewers.  
 
We welcome the fact that Channel 4 took on board viewers’ concerns regarding both 
the “Annoying Devil” and Neg’s “Urban Sports”. While the broadcaster had scheduled 
the show responsibly, that is, well after the watershed, we could understand why 
some viewers were worried about emulation, in particular “Big Stranger Rodeo”, 
where jumping on the back of a stranger could have unforeseen consequences. 
Appropriate information explaining that these stunts were to some extent ‘set up’ 
would help allay concerns in this regard as well as minimising offence arising as a 
result of health and safety concerns. In view of the actions taken by Channel 4 in 
response to Ofcom’s inquiries, we consider the complaints regarding the “Annoying 
Devil” and Neg’s “Urban Sports” resolved. 
 
We acknowledge that the “Pain Men” feature contained extreme material that would 
not appeal to a wide audience, and fully understand why the complainants were 
concerned. However, we do not consider it to be in breach of the Broadcasting Code. 
Late-night audiences are increasingly familiar with stunt-based shows of this type 
and the clear and repeated warnings, both preceding and during each “Pain Men” 
item in the series, would have given viewers a clear impression of the feature’s 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

9 

content as well as minimising any risk of emulation. The feature was also scheduled 
towards the end of the late-night programme.   
 
 
“Annoying Devil” & “Urban Sports”: complaints resolved 
“Pain Men”: this feature was not in breach of the Code 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

10 

Alan Brazil 
talkSPORT, 20 October 2005, 07:00 
 
Introduction  
 
Three listeners complained that a presenter made two inappropriate comments 
during the breakfast show. The first remark was in response to his co-presenter’s 
observation that a recent report had cited Scotland as having a higher murder rate 
than America. He remarked that “we don’t put up with all those foreigners that turn 
up, unexpected, unwelcome – we sort them out”. Later in the programme, when 
discussing a recent Rangers v Celtic match he made reference to: “What was that 
song, tell all the huns”, which complainants thought had sectarian overtones.  
 
Response  
 
The broadcaster accepted that the first comment was ill-judged. While it had not 
been the presenter’s intention to deliberately shock or offend, the broadcaster had 
immediately taken steps to tell the presenter that such a remark was unacceptable. 
The second comment was made during some light-hearted banter about a recent 
Rangers and Celtic match. The presenter is known to be a Celtic supporter and 
enjoys good humoured banter with Rangers fans. It was in this playful mood that he 
made his remark. The broadcaster pointed out that if the comment had been said in a 
deliberately provocative manner, then it would have been inexcusable. However it 
was delivered in a light-hearted tone as part of the regular football banter.  
 
Nevertheless, talkSPORT assured us that the presenter had been asked not to use 
the word again.  
 
Decision  
 
We agreed with the broadcaster that the first remark was ill-judged and welcomed 
the fact that the matter had been dealt with on the day of the broadcast. We thought 
that the second comment was in keeping with the general light hearted tone of the 
item. The presenter had read out various emails poking fun at his support of Celtic 
and there had been no attempt to be offensive or deliberately inflammatory. Again, 
we welcomed the broadcaster’s acknowledgement that such a term could be open to 
misinterpretation and its decision to tell the presenter not to use it again.  
 
In view of the way in which both these incidents have been handled by the 
broadcaster, we considered the matter resolved.  
 
Complaints resolved 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

11 

Celebrity Swap 
UKTV Style, 25 September 2005, 09:00 
 
 
Introduction 
 
This programme challenged celebrities to change their appearance and undertake 
tasks as ‘another person’ to see if they could be equally successful in that new 
environment.  In this programme, a white comedian and actor disguised himself as a 
black alternative comedian and attempted to pass-off his mainstream style of humour 
in a comedy club. 
 
During the course of the sequence showing his act he said “fucking” three times.  
One viewer complained that this was inappropriate language for that time of the 
morning, especially as their twelve year old child was watching. 
 
Response 
 
UKTV Style agreed that the language was unacceptable.  It said that the post-
watershed version was transmitted instead of the pre-watershed version, in which the 
offending language had been removed.  This had never occurred before on UKTV 
Style and appeared to have been the result of human error. 
 
An investigation was made into how this had occurred and it had made sure that the 
individuals concerned understand how seriously the lapses were taken.  The 
broadcaster had ensured sufficient procedures had now been put in place to prevent 
any recurrence.  UKTV Style had also arranged for the following announcement to be 
given on Sunday 9 October immediately after the same 08.00 slot, in order to catch 
as many viewers as possible who may have seen the offending broadcast: 
 
We would like to apologise to viewers for the bad language broadcast on Celebrity 
Swaps on Sunday 25 September.  The language broadcast was not acceptable and 
we apologise for any distress caused. 
 
UKTV also wished to apologise to the complainant. 
 
Decision 
 
We welcome the swift and comprehensive action taken by the broadcaster to 
apologise and to take steps to ensure that such material would not be transmitted 
before the watershed again.  We feel that no further intervention is necessary.  
 
Complaint resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

12 

Come Undone - Robbie Williams 
Smash Hits, 7 September 2005, 17:45 
 
Introduction 
 
Smash Hits is a pop music channel owned by Emap Performance TV.  
This video contained scenes of a sexual nature and featured close-up shots of 
insects emerging from people’s mouths. A viewer complained that the content of the 
video was inappropriate for the time of broadcast when large numbers of children 
were available to view.  
 
Response  
 
Emap agreed that the video crossed the boundaries of what was acceptable under 
the Broadcasting Code. It explained that the version of the video played was an 
edited version but that another, further edited, version was also available. It was the 
latter that should have been shown. Unfortunately, the video broadcast had been 
wrongly labelled in the library and this led to it being broadcast at an inappropriate 
time.  
 
As a result of the complaint, Emap tightened up its procedures and had made all 
efforts to ensure that the error did not happen again. Emap offered its apologies to 
the complaint. 
 
Decision 
 
As Emap accepted, the video was not suitable for the time of broadcast. We note that 
the video was shown in error and, in view of the steps taken to avoid any repetition, 
consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 
  



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

13 

Jo Whiley  
BBC Radio 1, 7 October 2005, 12:40 
 

Introduction  

A listener complained that a record contained offensive language. The track included 
the line: “she’s pretty fucking far from nice”.  

Response  
The BBC said that the presenter had apologised at the first available opportunity. The 
unedited track, rather than the edited version, had been played out by mistake. 
Those involved in the production of the programme have been reminded of the need 
to check material carefully in the future. The broadcaster apologised for any offence.  
 
Decision 
 
This is not the first time that tracks on this show have included swearing. However on 
the previous occasion, the performance had been live and so the broadcaster had 
less control over its output.  
 
On this occasion, however and in view of the presenter’s immediate apology and the 
reminder to production staff of the need to check material for its suitability for 
broadcast, we consider the matter resolved. However we would not expect any 
further repetition of swearing of this nature in lyrics. 
 
Complaint resolved  



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

14 

National Postcode Lottery 
Metro Radio, regular weekly coverage from July 2005 
 
 
 
Introduction 
 
Ofcom was made aware of concerns about Metro Radio’s broadcast of the National 
Postcode Lottery. The programming included both promotions and live coverage of 
this society lottery operated by Novamedia. 
 
All of the output appeared to advertise the lottery even though it was in programming. 
We therefore asked the licensee for its comments in respect of Rules 10.1 
(independence of editorial control), 10.3 (promotion of products or services in 
programmes), 10.4 (undue prominence) and 10.5 (product placement) of the 
Broadcasting Code. 
 
Response 
 
Emap Radio, who owns the licensee, admitted that the output in question had 
breached the Broadcasting Code. It stated that Metro Radio’s Acting Programme 
Controller had left the station in June 2005, at which time the Managing Director had 
been led to understand that, “so long as the feature was clearly defined as 
advertising and separated from programming by a jingle top and tail, it would be code 
compliant.”  However, it added that, “the lottery should have been included as an 
advert but somehow ended up as neither an ad nor a programme segment but 
something that erroneously mixed the two.” The current Programme Controller had 
therefore removed the feature from programming and subsequently included the 
lottery output as advertisements only, “clearly separated from programming, voiced 
by someone other than the on-air presenter, with all content scripted and cleared by 
the RACC.” 
 
Emap Radio apologised for the initial broadcasts, regretted the transgression and 
assured us that there had been no intention to breach the Broadcasting Code. It 
hoped that the action taken by the station’s current Programme Director, to ensure 
future compliance with the BCAP Radio Advertising Standards Code, offered 
reassurance that it took compliance seriously. 
 
Decision 
 
Emap Radio had contacted Ofcom prior to the broadcasts concerning the likely 
problems of National Postcode lottery coverage in programming. While there 
appeared to be no intention by Emap to breach the Broadcasting Code, the resultant 
coverage by Metro Radio clearly demonstrated that the broadcaster had lost some 
editorial control over programme content. We therefore welcome the swift action 
taken by the station to rectify the matter, which, given the apparent misunderstanding 
that occurred in this particular case (when the Acting Programme Controller left the 
station) we believe resolves the matter. 
 
 
Complaint resolved 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

15 

NOTE: Guidance to Rule 10.4 (undue prominence) 
 
Guidance concerning lotteries will be updated today and will now refer to both the 
National Lottery and certain society lotteries: 
 
Ofcom recognises the national and statutory status of the National Lottery and will 
apply an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying this rule in the 
context of references to the National Lottery in programming. 
  
In carrying out its statutory duties concerning the broadcast of local material, Ofcom 
may also apply an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying this 
rule when considering broadcast draw coverage of certain locally promoted and 
operated society lotteries by local broadcasters – Independent Local Radio, 
Community Radio, Restricted Service Licensees (radio and television) and some 
Digital Sound Programme Service licensees. Any decision by Ofcom to apply such 
flexibility will be made on a time limited basis and in accordance with specific 
principles. We intend to review our guidance concerning this issue during the third 
quarter of 2007, at which time we expect the next licence for running the National 
Lottery to have been awarded and the Gambling Act to have been fully implemented. 

 
Broadcasters should approach Ofcom in advance with the details of any proposals 
they are considering, in order to seek further guidance. 

 
 
This guidance note to broadcasters will appear in Ofcom’s web-based Guidance which 
accompanies the Broadcasting Code.     
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

16 

Not in Breach 
 
Most Haunted/Most Haunted Live  
LIVINGtv, Various Dates, 2005  
 
 
 
Introduction 
 
Most Haunted/Most Haunted Live is an established series which takes a team of 
people into locations where, in the past, according to the programme, there have 
been allegations of haunting.  The series is presented by Yvette Fielding (the 
production company’s co-owner) and a ‘celebrity’ psychic Derek Acorah.  The 
production involves trying to film, or otherwise record, any paranormal activity.  On 
occasions, the programme is presented as a live broadcast. 
 
Before 25 July 2005 (when ex-ITC Programme Code was in force) 11 viewers 
complained about various aspects of the programme, suggesting that some of the 
paranormal elements have been contrived or otherwise pre-prepared.  Their 
concerns were, in summary, that  

• this was fraudulent practice;  
• viewers were being deceived into thinking the events depicted were real; and  
• there could be potential harm to susceptible or vulnerable viewers as a result. 

 
Since 25 July 2005 when Ofcom’s own Broadcasting Code came into force, some 
viewers have continued to contact Ofcom with similar concerns about the 
programme. 
 
Response 
 
We asked LIVINGtv for a response and, in particular, to one such complaint which 
offered a summary of the types of complaints we have received and specifically 
claimed that parts of these programmes are “faked”.   
 
The broadcaster stated that its programmes included an investigation team.  This 
included: “Dr Ciaran O’Keefe, who is a lecturer at Liverpool Hope University and who 
has a particular interest in Parapsychology; Richard Felix - a ‘Paranormal Historian’; 
Richard Jones author and historian; Dr Matthew Smith – another lecturer in 
psychology at Liverpool Hope University; as well as a host of ‘lay people’ who 
accompany Derek and Yvette on their investigation” 
 
It accepts that it is not able to replicate laboratory conditions for, what it referred to, 
as “experiments”.  The licensee stated that it did “not accept that there is any 
question to be answered in relation to the legitimacy of the programme or the 
investigations conducted”. However, it suggested that a decision as to what 
comprises legitimacy in this area of programming is “a question for Ofcom”. 
 
LIVINGtv also argued that although the programme features “…many entertainment 
production conventions…it does indisputably retain an investigative element”.  
 
Decision 
 
It is not Ofcom’s role to decide whether paranormal activity exists, nor to promote or 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

17 

dismiss belief in the paranormal.  Our role is to assess programmes such as Most 
Haunted/Most Haunted Live against the provisions of our Code. 
 
The ex-ITC Programme Code (which was in force at the time of the original 
complaints) states that, “Demonstrations of clairvoyance, clairaudience, and similar 
practices are acceptable only when they are clearly and explicitly presented as 
entertainment, or when they are the subject of legitimate investigation”.   When 
presented as an entertainment programme, the broadcaster should ensure that it is 
made clear that such activity is for entertainment purposes. 
 
LIVINGtv is an entertainment channel.  Ofcom has therefore taken this into account 
when reaching a view on the nature of the programming in question.   
 
In relation to Most Haunted/Most Haunted Live, Ofcom has to consider whether or 
not this series of programmes overall could be described as a legitimate investigation 
or one that is broadcast for the purpose of entertainment.  
 
If it were considered that this programme contained demonstrations in the context of 
a legitimate investigation, then allegations that elements are “faked” would be 
serious.   
 
On reviewing the programmes themselves, we recognised that the series, amongst 
other things, often featured: 
 

• a celebrity presenter in the studio; 
• a studio audience; 
• ‘over-dramatic’ responses by the presenters and production team to the 

events which occur; 
• paranormal events occurring with regularity (for example, whenever a ‘live’ 

show is broadcast); and 
• phone-ins. 
 

These, along with the graphics, music, and night-vision camera sequences, all 
suggested a high degree of showmanship that puts it beyond what we believe to be a 
generally accepted understanding of what comprises a legitimate investigation.   
 
Ofcom also recognised that, having established the programme over a number of 
series, it would now be clear to viewers that the intended purpose of these 
programmes was for entertainment.   
 
On balance - taking into account the context of the programme itself and the 
presentation within the series - we consider that overall Most Haunted/Most Haunted 
Live should be taken to be a programme produced for entertainment purposes. This 
is despite what appears to be occasional assertions by the programme that what 
viewers are witnessing is real.  As such this programme should be seen in the light of 
shows where techniques are used which mean the audience is not necessarily in full 
possession of the facts.    
 
We consider that even though there is an element of a ‘scientific’ approach (e.g. the 
carrying out of so-called ‘experiments’ such as monitoring changes in room 
temperature) which adds to the entertainment factor of the programme, these are, as 
the broadcaster acknowledges, not carried out under laboratory conditions.  We 
therefore do not believe that these programmes could reasonably be described, in 
terms of the Code, as a ‘legitimate investigation’.   
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

18 

In the specific context of these programmes therefore, which have been established 
and broadcast for over three years, we believe that they contain an appropriate 
degree of signposting which appears to make it clear to viewers that they are for 
entertainment purposes.   
 
The programmes were not in breach of the Code 
 
Note 
 
The current Broadcasting Code states that, “If a demonstration of…the 
paranormal…is for entertainment purposes, this must be made clear to viewers and 
listeners”.   However, the Code does not describe how this may be achieved.  
 
In cases such as these, ensuring that it is clear to viewers whether or not a 
programme is intended for entertainment purposes can be a fine judgement.  
Broadcasters should therefore be prepared to demonstrate how they have made 
clear to the audience the purpose of the programme and seek appropriate advice 
where necessary.     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

19 

Shock Docs: Stabbed to Death  
Five, 3 October 2005, 23:05 
 
 
Introduction 
 
This documentary examined the lives of two prisoners in America who had 
participated in the killing of a fellow inmate. The two were captured on the prison’s 
CCTV system - one was seen stabbing the victim repeatedly while the other held him 
down. The programme looked at how these men came to be in prison, examining 
their original crimes and interviewing people involved in their histories. Images of the 
stabbing were repeated 4 times in the programme. 
 
Two viewers complained to Ofcom. They said they found the footage particularly 
offensive and felt it could encourage violent behaviour.  
  
Decision 
 
When considering the use of offensive material in a programme, we have to decide 
whether it is justified by the context in which it is shown and whether appropriate 
information was provided in order to avoid or minimise offence. 
 
This documentary was broadcast late in the schedule, after 23:00. We think its title 
would have made the disturbing nature of the content very clear to the potential 
audience. In addition to the scheduling and title, a detailed warning was given before 
the opening titles and this was repeated before the last section of the programme. 
 
This was a callous and brutal murder. The footage of it was extremely distressing but 
it was used in the proper study of a horrendous racist crime. Each time it was shown, 
a separate point was made by the programme makers.  For example on one 
occasion, the slow reaction of the prison guards was highlighted and on another, the 
state prosecutor emphasised how the brutality of the attack had a lasting impact on 
him. 
 
Any likelihood that violent behaviour could be encouraged is, in our view, undermined 
by the portrayal of the lasting negative effects the commission of this crime had on 
the lives of the prisoners featured and others involved, including the victim’s brother.  
The behaviour was not condoned or glamorised nor was it likely to encourage others 
to copy it.  
 
We believe that on this occasion, in the context of this programme, the material 
shown was justified. 
 
The programme was not in breach of the Code 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

20 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by David Price (Solicitors) on behalf of Capita 
Group Plc 
Dispatches: Confessions of a Parking Attendant, Channel 4, 3 March 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld in part this complaint of unfairness. 

 
David Price Solicitors (“David Price”) complained that Capita Group Plc (“Capita”) 
was treated unfairly in the programme as broadcast.  The programme examined 
penalty charges imposed on motorists.  Capita complained that the programme 
makers failed to provide it with an appropriate opportunity to take part or otherwise 
respond; did not include the statement Capita made in response to the programme’s 
allegations; and did not include an explanation for the absence of its contribution. 
 
Ofcom concluded that the programme makers had provided Capita with an 
appropriate opportunity to respond to the allegations made in the programme.  Capita 
had submitted a statement for broadcast outlining its position.  Channel 4 and Capita 
failed to agree on the editing of Capita’s statement and as a result the statement was 
withdrawn by Capita.  However the absence of any reflection of Capita’s position, 
and the absence of any explanation regarding the lack of a contribution from Capita, 
resulted in unfairness to Capita in the programme as broadcast.  
 
Introduction 
 
This edition of Dispatches was subtitled “Confessions of a Parking Attendant” and 
investigated penalty charges imposed on motorists.  The programme interwove 
undercover reporting from three companies imposing charges.  One of the 
companies investigated was Capita Group Plc (“Capita”) which administers the 
London Congestion Charge.  The programme included secret filming carried out at 
Capita’s call centre in Coventry.    
 
David Price Solicitors (“David Price”) complained that Capita was treated unfairly in 
the programme as broadcast. 
 
 
Complaint 
 
Capita’s case  
 
In summary David Price complained that: 
 

a) the programme makers failed to provide Capita with an appropriate 
opportunity to take part or otherwise respond: 
• the programme contained a number of damaging allegations of 

incompetence and unfairness in Capita’s operation of London’s 
congestion charge scheme to which Capita was entitled to respond;  

 
• two weeks before transmission the broadcasters wrote informing Capita of 

the programme and the recording of covert footage, inviting Capita to 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

21 

make a written statement for broadcast but stating there would be no 
opportunity to view the footage, and referring only to general allegations 
being made;   

 
• in relation to the secretly filmed footage:  
 

o the proper permissions had not been sought prior to filming;  
o it appeared to have been recorded almost a year before the 

broadcast;  
o the supplier of the footage was an ex-employee of Capita who had  

been given a written warning and attended a disciplinary hearing 
during his employment (for an unrelated act);  

o Channel 4 would not allow Capita to see the footage therefore in 
order properly to respond Capita needed the details of cases being 
raised but in refusing to provide these Channel 4 deprived Capita 
of a proper right to reply; however - 

o Channel 4 released details of the footage to journalists prior to 
broadcast and this created a negative image of Capita to which it 
was not in a position to respond. 

 
• Channel 4 confused Capita’s responsibilities with those of Transport for 

London (“TFL”) who determine the rules of the congestion charge.   
 
 

b) the programme did not include Capita’s statement in response: 
 

• in spite of Channel 4’s “intransigence” Capita did provide a statement for 
broadcast but Channel 4 said they would only broadcast the final two 
paragraphs of the statement;  

 
• Capita recognised that the statement could be edited but only in a manner 

which avoided misrepresentation;  
 
• in Capita’s view Channel 4’s  proposal to include only the final two 

paragraphs of Capita’s statement was unacceptable because this would 
mean that Capita’s explanation of why it was not responding to specific 
allegations would be omitted from the statement. Furthermore, this would 
mean excluding the concern Capita had expressed about Channel 4 
having misunderstood Capita’s involvement with the Congestion Charging 
scheme and its relationship with TfL (who had responsibility for setting the 
rules of the scheme); 

 
• according to Capita, the fact that a statement for broadcast criticises the 

broadcaster cannot be good reason for it not to be broadcast; and 
 
• broadcasting the last three paragraphs of the statement would have taken 

less time than the combined statements of the other two companies 
featured.  

 
c) the programme did not give an explanation for the absence of a contribution 

from Capita: 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

22 

• the programme was aired without any contribution from Capita nor any 
explanation for the lack of such contribution, thus depriving Capita of the 
right to take part. 

 
Channel 4’s case 
 
Channel 4 responded that: 

 

a) the programme makers provided Capita with an appropriate opportunity to 
take part or otherwise respond: 

 
• the programme’s producer faxed Capita a letter on 16 February 2005 

which gave a fair and accurate description of the programme, the general 
nature of the criticisms which would be made in the programme, and 
seven specific points the programme would address; this letter stated the 
broadcast date and gave two weeks for Capita to make a written response 
to the programme’s findings and  also stated unequivocally that, in 
accordance with its standard policy, Channel 4 would not permit a preview 
of the programme or grant the opportunity to view covertly filmed footage; 

 

• the covert footage speaks for itself and the fact that Richard Bradford, 
who filmed the covert footage, had received a written warning from Capita 
has no bearing on its credibility, in fact it related to Mr Bradford trying to 
protect a customer by photocopying a payment sheet;   

 

• Channel 4 complied with all obligations in relation to the covertly filmed 
footage and made clear when it had been obtained;  

 

• the programme did not identify the individual cases featured in order to 
adequately respect the privacy of those involved. Channel 4 complied with  
standard and accepted industry practice to give Capita the opportunity to 
respond to the principles which would be raised by setting out in sufficient 
detail the matters revealed by the secret filming in order; fair conduct does 
not require the broadcaster to hand over its evidence to a complainant in 
order to give it a fair opportunity to respond to allegations; 

 

• a broadcaster is perfectly entitled to seek publicity for its programmes 
prior to broadcast, this has no bearing on this matter and is not a matter 
which Ofcom is entitled to entertain or take into account; 

 

• TFL has not complained of unfair treatment and it was not incumbent 
upon Channel 4 to contact TFL; the programme clearly focused on 
Capita’s enforcement of TFL’s rules and Capita’s harsh interpretation of 
these rules 

 

b) regarding the statement provided by Capita for broadcast: 
 

• this was not directed towards responding to the programme’s allegations 
but towards attacking Channel 4 and the programme makers and 
responding to their correspondence prior to broadcast;  



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

23 

 

• David Price made two stipulations when the statement was provided (i) 
that it was to be read at the end of the broadcast; and (ii) any proposed 
edits were to be consented to by Capita. Channel 4’s offer to include the 
final two paragraphs in the programme was rejected;  

 

• the other two companies involved felt able to provide statements in the 
knowledge that they would be fairly edited; David Price did not make a 
counter-proposal that the fourth paragraph of Capita’s statement should 
be included, had they done so this request would have been considered 
even though this would have left Capita’s statement almost twice the 
length of those of the other two companies;  

 

c) regarding the lack of explanation for the absence of a contribution from 
Capita: 

 

• Capita was not deprived of the opportunity to take part and it was felt that 
nothing would be served in the interests of fairness to Capita, or the 
interests of the viewer, if an explanation of this was given. 

 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
Ofcom’s considerations and findings were as follows: 
 

a) Where a programme contains a damaging critique of an individual or 
organisation, the broadcaster should normally give those criticised an 
appropriate and timely opportunity to respond to or comment on the 
arguments and evidence contained within that programme.   

 

In its consideration of whether the programme makers provided Capita 
with such an opportunity, Ofcom first addressed itself to the allegations 
made by the programme.  The programme argued that Capita was overly 
bureaucratic and inflexible and that it had an unseemly and rigid 
adherence to the Congestion Charge rules. Ofcom considered that the 
programme was sufficiently critical of Capita as to require that Capita was 
entitled to be given an appropriate and timely opportunity to respond.  

 

Ofcom noted that Channel 4 had written to Capita inviting a response 
some two weeks before the broadcast of the programme.  Ofcom 
accepted that Channel 4 was not obliged to provide recordings of the 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

24 

secretly filmed footage, nor to provide identifying details relating to 
individual cases.  The issues addressed by the programme had been laid 
out with sufficient clarity and detail in correspondence to Capita in order 
that Capita could make a full and informed response.   

 

Accordingly, Ofcom considered that Capita had been given sufficient time 
and detail in order to make its response and did not find that in this 
respect there was unfairness to Capita in the programme as broadcast. 

 

b) Where a programme is capable of adversely affecting the reputation of 
individuals, companies or other organisations, broadcasters should take 
all reasonable care to satisfy themselves that all material facts have been 
considered before transmission and so far as possible are fairly 
represented. 

 

Ofcom considered that, given the inclusion of criticism of Capita (referred 
to above), the programme was likely to have been capable of adversely 
affecting Capita’s reputation. When considering whether Channel 4 had 
taken all reasonable care to consider and fairly represent all material facts 
relating to the issues examined in the programme, Ofcom noted that 
Capita had submitted a statement for broadcast outlining its position.  
Ofcom further noted that Channel 4 and Capita had failed to agree on the 
editing of Capita’s statement and that as a result the statement was 
withdrawn by Capita.  Although Capita had withdrawn its statement for 
broadcast, Channel 4 was still aware of Capita’s overall position with 
regard to the allegations made in the programme.  Capita's withdrawal 
was because Channel 4 and Capita could not agree on the final edited 
statement, rather than because Capita had changed its position with 
regard to the allegations made in the programme. 

 

It should be noted that the way in which an organisation or individual’s 
position is represented in the programme is a matter for the broadcaster. 
Channel 4 was under no obligation to broadcast Capita’s statement in its 
entirety nor to agree to Capita’s requests regarding the presentation of the 
statement.  However, Ofcom considered that, given the criticism of Capita, 
it was incumbent on Channel 4 in the interests of fairness to seek fairly to 
reflect Capita’s views, which had been clearly communicated to Channel 4 
prior to the broadcast of the programme.  The onus is on the broadcaster 
to ensure that organisations, individuals and material facts are 
represented fairly, even if a participant has withdrawn its statement for 
transmission.   

 

Accordingly, Ofcom found that the absence of any reflection of Capita’s 
position, in relation to the programme’s critique of the company, resulted 
in unfairness to Capita in the programme as broadcast.   

 

c) Finally, Ofcom considered whether the fact that the programme did not 
include an explanation for the absence of a contribution from Capita 
resulted in unfairness in the programme as broadcast.   

 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

25 

Ofcom noted that the programme’s commentary stated:  “We contacted 
each of the companies featured in the film.”  However, this was followed 
by comments from both the other companies featured but no reference 
was made to Capita. 
 
Ofcom considered that it was incumbent on Channel 4 to explain the 
absence of any contribution from Capita. Ofcom concluded that failing to 
do so could have implied that Capita had made no effort to respond, 
which could have left viewers with a negative impression of the company. 
This was all the more likely given that statements from the two other 
companies were broadcast.  

 

Accordingly, Ofcom found that the absence of any explanation regarding a 
contribution from Capita resulted in unfairness to Capita in the programme 
as broadcast.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

26 

 
NOTE: Guidance to Rule 7.11 (Opportunity to respond)  
 
An individual or organisation needs to be given sufficient information concerning the 
arguments and evidence to be included in the programme to enable them to respond 
properly.  The programme should fairly represent the substance of any response but 
it is not normally necessary, in the interests of fairness, to reproduce a response in its 
entirety. 
 
Where an individual or organisation withdraws their proposed response, there is still 
an obligation on the broadcaster to achieve fairness (for example broadcasters are 
still obliged under section 7.9 of the Broadcasting Code to satisfy themselves that 
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair 
to an individual or organisation).  This does not mean that the broadcaster should 
transmit all or part of a withdrawn statement, nor that the broadcaster should break 
any pre-transmission agreements over its use.  However the broadcaster should 
explain the reasons for the absence of a contribution, and reflect any material facts in 
relation to the position of the individual or organisation in the programme, if it would 
be unfair not to do so. 
 
 
This guidance note to broadcasters will appear in Ofcom’s web-based Guidance which 
accompanies the Broadcasting Code.     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

27 

Not Upheld 
 
Complaint by Mrs Sandra Arnold-Jenkins on behalf of Mr 
Armand Arnold-Jenkins  
Tonight with Trevor McDonald, ITV1, 12 May 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment.  
 
Mrs Arnold-Jenkins complained on behalf her son, Mr Armand Arnold-Jenkins, that 
he was treated unfairly in this edition of Tonight with Trevor McDonald.  The 
programme looked at the practice of “happy slapping”, in which young people film 
themselves on mobile phones randomly attacking others. The programme included 
an interview with Mr Arnold-Jenkins, who was 16 at the time of the interview.  
 
Ofcom concluded that: 
 

a) Mr Arnold-Jenkins did not appear to be surprised either by the tone or the 
content of the questions put to him. He appeared to be a willing, well-
prepared and articulate interviewee.  

 
b) Mr Arnold-Jenkins was not asked a barrage of leading questions. He 

appeared very relaxed and happy to answer the questions put to him and to 
admit readily to having taken part in a small number of happy slapping 
incidents. 

  
c) The programme included Mr Arnold-Jenkins’ admission to having taken part 

in three incidents but also included his concerns about the craze. The extracts 
from the interview that were included in the programme reflected the essence 
of what Mr Arnold-Jenkins said in his interview. 

 
d) Mr Arnold-Jenkins and his parents were involved in reasonably full 

discussions in advance of the interview, despite in Ofcom’s view, it not being 
incumbent on the programme-makers to seek Mr Arnold-Jenkins’ parents 
consent or involvement given that he was 16 years old at the time of the 
interview. Ofcom considered that there was nothing to suggest Mr Arnold-
Jenkins was exploited. The interviewer did not probe him inappropriately, 
bearing in mind his age and he was forthcoming and articulate in his 
responses.  

 
Introduction 
 
This edition of ITV1’s current affairs programme looked at the practice of ‘happy 
slapping’, in which young people film themselves on mobile phones randomly 
attacking others. The programme included an interview with Mr Armand Arnold-
Jenkins, who was 16 years old at the time of the interview (and the broadcast). He 
discussed various aspects of the craze with the presenter and said that he had taken 
part in a small number of incidents of happy slapping. He also discussed his 
concerns that the craze may be getting out of hand and that in some incidents young 
people went too far.  

 
Mrs Arnold-Jenkins explained, by way of background, that Mr Arnold-Jenkins was 
originally approached and interviewed about the psychological effects of happy 
slapping. The idea for the programme was then sold to ITV and Mr Arnold-Jenkins 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

28 

was interviewed again for the Tonight programme. 
 
Complaint 
 
Mrs Arnold Jenkins’ case 
 
In summary, Mrs Arnold-Jenkins complained that Mr Arnold-Jenkins was treated 
unfairly in that: 
 

a) He assumed that the programme would have the same slant as the original 
interview, but that angle in the Tonight programme was not what he had 
originally agreed to. 

 
b) He was subjected in the interview to a barrage of leading questions to make 

him admit to something that was not true, namely that he had taken part in 
happy slapping. 

 
c) The editing and presentation of his interview was unfair and led to him being 

misrepresented in the programme.  
 

d) As a young person, he was exploited by the programme-makers. 
 
ITV’s case 
 

In response, ITV said: 

 

a) Having been approached with the proposal for a current affairs programme 
about happy slapping that would “reveal this violent youth culture and our 
apparent lack of awareness”, the producer of the Tonight programme made 
arrangements to meet Mr Arnold-Jenkins and his parents. He explained fully 
to Mr Arnold-Jenkins’ parents the nature of the programme and said that he 
wanted to interview Mr Arnold-Jenkins, as someone who had first hand 
experience of happy slapping. The producer told them that he understood that 
Mr Arnold-Jenkins had been involved in happy slapping incidents and was 
prepared to talk about his involvement. Both Mr Arnold-Jenkins’ parents 
agreed verbally to the proposal. The producer then discussed the programme 
with Mr Arnold-Jenkins, who was left in no doubt about the nature of the 
programme and his proposed role in it. He stated categorically that he would 
talk on the record about his participation in happy slapping assaults. He said 
that he wanted to help people understand why young people did this sort of 
thing and that he was concerned the conduct was starting to get out of hand. 
He also gave his verbal consent to take part and later Mr Arnold-Jenkins and 
his parents signed a release form. 

 

b) Mr Arnold-Jenkins attended the interview without his parents, at his request. It 
is clear from the unedited footage of the interview that Mr Arnold-Jenkins was 
not subjected to a barrage of leading questions. Mr Arnold-Jenkins was in a 
relaxed fame of mind and he talked openly about how he had carried out 
happy slapping attacks. The interview was conducted fairly and due 
responsibility was shown towards Mr Arnold-Jenkins’s age, maturity and 
experience. 

 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

29 

c) The programme was fairly edited so as to present Mr Arnold-Jenkins’ 
position. The programme included qualifications he made about the fact he 
would only target someone who “deserves it” and the fact that he was only 
personally responsible for a small number of happy slap assaults. It is clear 
from the unedited footage that the basic thrust of the interview was that Mr 
Arnold-Jenkins had personally carried out a small number of happy slap 
assaults and witnessed many more carried out by his peers. This was also 
made clear in the programme. The programme included Mr Arnold-Jenkins’ 
concern that some of his peers attack people who “don’t deserve it” and that 
he now regrets one of the attacks he carried out. The programme did not 
misrepresent Mr Arnold-Jenkins’ position, as he expressed it in interview. 

 

d) The programme was exploratory and not exploitative of Mr Arnold-Jenkins. 
The interview was properly arranged and Mr Arnold-Jenkins and his parents 
gave informed consent. The programme-makers’ dealings with Mr Arnold-
Jenkins and his parents were fair, open and above board.  

 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 

a) Ofcom noted what both Mrs Arnold-Jenkins and ITV said about the 
discussions and the information provided to the family prior to Mr Arnold-
Jenkins’ interview. Having viewed the untransmitted footage of Mr Arnold-
Jenkins’s interview in full, we took the view that he did not appear to be 
surprised either by the tone or the content of the questions put to him. He 
appeared to be a willing, well-prepared and articulate interviewee.  

 
b) The untransmitted footage of his interview did not show Mr Arnold-Jenkins 

being asked a barrage of leading questions. He appeared very relaxed and 
happy to answer the questions put to him and to admit readily to having taken 
part in a small number of happy slapping incidents. The interviewer appeared 
to be sensitive to Mr Arnold-Jenkins’ age and did not push him 
inappropriately. 

 
c) An interview that lasted well over an hour was condensed into a few minutes 

in the programme. The programme could not, therefore, reasonably be 
expected to have included everything Mr Arnold-Jenkins said. It included his 
admission to having taken part in three incidents but also included his 
concerns about the craze. The extracts from the interview that were included 
in the programme reflected appropriately the essence of what Mr Arnold-
Jenkins said in his interview. 

 
d) It appeared that Mr Arnold-Jenkins and his parents were involved in full 

discussions in advance of the interview, despite in Ofcom’s view, it not being 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

30 

incumbent on the programme-makers to seek Mr Arnold-Jenkins’ parents 
consent or involvement given that he was 16 years old at the time of the 
interview. It was Mr Arnold-Jenkins’ choice not to have his parents present at 
the interview. Having seen the untransmitted footage of the interview, Ofcom 
considered that there was nothing to suggest he was exploited. The 
interviewer did not probe him inappropriately, bearing in mind his age and he 
was forthcoming and articulate in his responses.  

 
Accordingly, Ofcom found that there was no unfairness to Mr Arnold-Jenkins in the 
programme. The complaint was not upheld. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

31 

 
Other programmes not in breach/out of remit  
2 November – 15 November 2005  

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of  

        complaints 
     
7/7 Attack on London 14/09/2005 Five Offence 1 
A Brush With Fame 01/11/2005 ITV1 Offence 1 
Alien 24/10/2005 Sky One Offence 2 
America's Next Top Model 30/08/2005 Living Offence 1 
Art Attack 02/11/2005 ITV1 Offence 1 
BBC News 03/11/2005 BBC1 Offence 1 

BBC West Midlands 22/11/2005
BBC West 
Midlands Offence 1 

Capital FM 19/10/2005 95.8 Capital FM Offence 1 
Capital FM 02/11/2005 Capital FM Offence 1 
Casualty 05/11/2005 BBC1 Offence 1 
Catherine Tate Show 21/07/2005 BBC2 Offence 2 
Channel 4 News 07/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 News 20/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 News 22/10/2005 Channel 4 Accuracy 1 
Coronation Street 13/06/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 24/10/2005 ITV1 Language 1 
Coronation Street 04/11/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 06/11/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 07/11/2005 ITV1 Violence 1 
Danniella Westbrook 31/10/2005 Five Offence 1 
Dirty Tricks 28/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Dispatches 24/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Dispatches 07/11/2005 Channel 4 Impartiality 2 
Eastenders 07/11/2005 BBC1 Violence 1 

Egypt 31/10/2005 BBC1 
Religious 
Offence 1 

Emmerdale 27/10/2005 ITV1 Offence 1 
Five News 24/10/2005 Five Offence 1 
Football Focus 04/11/2005 BBC1 Impartiality 1 
Fox News 28/10/2005 Fox News Misleading 1 
Friday Night With Jonathan Ross 04/11/2005 BBC1 Offence 1 
Friday Night With Jonathan Ross 28/10/2005 BBC1 Offence 1 
Funland 24/10/2005 BBC3 Offence 1 
Funland 26/10/2005 BBC3 Offence   
GMTV 01/11/2005 ITV1 Misleading 1 
GMTV 08/11/2005 ITV1 Offence 1 
Granada Tonight 02/11/2005 ITV1 Offence 1 

Hardeep Does... Sex 08/11/2005 Channel 4 
Sexual 
Portrayal 1 

Harry Hill's Shark Infested Custard 28/10/2005 ITV1 Offence 1 
Harry Hill's Shark Infested Custard 04/11/2005 ITV1 Offence 1 
Hip Hop Nights: Porn with Attitude 27/09/2005 Channel 4 Offence 2 
Hollyoaks 07/11/2005 Channel 4 Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

32 

Hollyoaks: Crossing the Line 15/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Howard Goodall's 20th Century Greats 06/10/2005 Channel 4 Scheduling 1 
ITV News 11/10/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 02/11/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News Channel 27/09/2005 ITV Impartiality 1 
Jamie's Great Escape 03/11/2005 Channel 4 Offence 1 

Jamie's Great Escape 09/11/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

Jericho 30/10/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Kismat Asian Talk Radio 29/09/2005
Kismat Asian 
Talk Radio Language 1 

Late Night Love 04/10/2005 Q103FM Offence 1 
Lazy Town 03/11/2005 BBC2 Offence 1 
Live Rugby Union 05/11/2005 BBC1 Other 1 
Look North 26/10/2005 BBC1 Offence 1 
MacIntyre's Underworld: Gangster 22/03/2005 Five Offence 2 
Ministry of Mayhem 29/10/2005 ITV1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 05/11/2005 ITV1 Offence 1 
Most Haunted 27/10/2005 Living Misleading 1 
Most Haunted 31/10/2005 Living Misleading 1 
Most Haunted 28/10/2005 Living Offence 1 
My Husband's Secret Life 08/11/2005 ITV1 Language 2 
My Uncle Silas 06/11/2005 ITV1 Offence 1 
Nip/Tuck Trailer 29/10/2005 Sky Sports Offence 1 

Paramount Comedy Channel 30/10/2005

Paramount 
Comedy 
Channel Offence 1 

Peep Show 02/11/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

Pure T4 05/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Question Time 06/10/2005 BBC1 Offence 1 
Question Time 03/11/2005 BBC1 Impartiality 1 
Radio 1 09/11/2005 BBC Radio 1 Language 1 
Red Dragon FM 04/11/2005 Red Dragon FM Offence 1 

Revelation TV 11/10/2005 Revelation TV 
Religious 
Offence 1 

Richard and Judy 01/11/2005 Channel 4 Language 1 
Richard and Judy 02/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 10/11/2005 Channel 4 Language 1 
Risking It All 06/10/2005 Channel 4 Other 1 
Rome 02/11/2005 BBC2 Offence 1 
Scooby Doo on Zombie Island 29/10/2005 Boomerang Offence 1 
Scott Mills 07/11/2005 BBC Radio 1  Offence 1 
Sky Sports 25/05/2005 Sky Sports Offence 1 

Sky Sports News 18/10/2005
Sky Sports 
News Offence 1 

Sponge Bob Square Pants 01/11/2005 ITV1 Offence 1 
Spooks 03/11/2005 BBC1 Offence 1 
Star News 13/08/2005 Star News Violence 1 
The Bill 26/11/2003 ITV1 Offence 1 
The F Word 03/11/2005 Channel 4 Language 1 



Ofcom broadcast bulletin 49 
5 December 2005 

33 

The Last Word 17/10/2005 More4 Offence 1 
The Gunpowder Plot: Exploding the 
Legend   01/11/2005 ITV1 Scheduling        3 
The Road to 9/11 03/09/2005 Channel 4 Offence 1 
The Rugby Club 27/10/2005 Sky Sports Offence 1 
The Wright Stuff 16/03/2005 Five Offence 1 
The Wright Stuff 01/11/2005 Five Language 1 

The Wright Stuff 07/11/2005 Five 
Religious 
Offence 1 

The X Factor 22/10/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 12/11/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 04/11/2005 ITV1 Offence 1 
Top Buzzer 04/11/2005 Five Offence 1 
Trial & Retribution 07/11/2005 ITV1 Offence 1 
UEFA Champions League - Live 20/10/2005 ITV2 Language 1 
Virgin Breakfast Show 03/11/2005 Virgin 105.8FM Offence 1 
Weakest Link 10/10/2005 BBC2 Offence 1 
Westwood Rap Show 03/10/2005 BBC Radio 1 Language 1 
What Kids Really Think 02/11/2005 BBC1 Offence 1 
What Not to Wear 02/11/2005 BBC1 Offence 1 

 
 


