
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 51 
9 January 2006 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 6 
 
Not in Breach 10 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld/Upheld in Part 13 
 
Not Upheld 20 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 33 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Weeds  
Sky One, 11 October 2005, 22:00 
 
 
Introduction 
 
This new drama series follows the life of Nancy, a suburban mother in California who, 
recently widowed, turned to drug dealing to try and make ends meet.  A viewer was 
concerned at the apparent endorsement of drug-taking, underage sex and the use of 
seriously offensive language, including the word “cunt”. 
 
Response 
 
Sky stated that this drama did not condone drug dealing or underage sex. It was a 
black comedy contrasting the darker side of life with family life in the superficially 
tranquil setting of a Californian suburban neighbourhood.  Although a comedy, it 
dealt with real issues and this realism was also carried through to the language used 
by the characters, whether they were teenage boys or middle-aged women.   
 
The broadcaster explained the context in which the word “cunt” was used. One of 
Nancy’s friends, Celia, was determined to find out if her daughter, Quinn, was having 
sex with her boyfriend.  She spied on her daughter with a hidden camera but was 
caught out when her daughter became aware of the camera and used it to teach her 
mother a lesson. Celia was angry at her daughter having got the better of her and the 
depth of her feeling was expressed by her use of the word “cunt”. Sky believed this 
final exchange between mother and daughter was integral to character development 
and the storyline.  A breakdown of their relationship had occurred and the characters 
used appropriately strong language. 
 
Overall, the broadcaster believed that the adult themes in this series had been well 
publicised and were not contrary to audience expectation.  The programme was 
scheduled at an appropriately late hour, with the most offensive language coming at 
the end of the programme.  The broadcaster said that generally this series would 
appeal to younger adult viewers who were more tolerant of offensive language. 
 
Given all these factors, the broadcaster considered that an announcement alerting 
viewers to the strength of the language was unnecessary.  The general theme of the 
drama, the scheduling and programme information all prepared viewers for the 
content and, given this context, the language would be unlikely to exceed their 
expectations. 
 
Decision 
 
We consider that this series was appropriately scheduled at 22:00, well after the 
watershed.  Although a comedy, it dealt with the themes of drug-taking and underage 
sex in a realistic manner which did not endorse or promote these activities.   
 
Whilst audience research does show that generally young adults are more tolerant of 
seriously offensive language, the word “cunt” is considered to be one of the most 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

5 

offensive words to any audience.  In the context of this drama, we do not believe that 
most viewers would have been offended by the use of this language, but there was a 
possibility that some viewers would have been unprepared for the amount and level 
of swearing in the first episode of this new series.   
 
The Broadcasting Code requires broadcasters to provide “appropriate information to 
assist in avoiding or minimising offence” if programmes contain material which may 
cause offence.  Announcements alerting viewers to potentially offensive material may 
not always be necessary.   
 
This was a new drama, broadcast on a general entertainment channel, which was 
unfamiliar to the audience and it contained strong offensive language from the outset, 
including the word "cunt". The pre-publicity for this series would have given viewers 
an indication of the themes of this drama, but neither this nor the title of the series 
would necessarily have indicated the strength of language used. Given these factors, 
we believe that information informing viewers of the content should have been given.  
This would have provided viewers with the necessary information to make an 
informed decision whether to view this programme. 
 
Breach of Rule 2.3 (generally accepted standards – “appropriate information”) 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

6 

Resolved  
 
Eric Hall     
BBC Essex, 6 November 2005, 15:00 
 
Introduction 
 
A listener entered a station competition believing the prize to be a shopping trip to 
New York – the prize described by the presenter. The complainant won the 
competition, was called back by the broadcaster and taken to air. The presenter 
asked her if she had ever been to New York. The complainant believed “he was just 
being silly” when, a little later, he said that he could not afford to send her to New 
York.  
 
A few days later, she received her prize, which was a “...CD, a car sticker and a card 
with pictures of BBC Essex DJs.” The complainant believed that she had been 
humiliated on air and that the presenter had “abused the trust and reputation of the 
BBC.” 
 
Response 
 
The BBC apologised for the disappointment experienced by the complainant, adding 
that it had not intended to humiliate her. Part of the presenter’s style was to introduce 
competitions “with the mention of a prize he’d like to be able to offer, but can’t 
because of lack of funds”, which he usually made clear immediately. The broadcaster 
added that the terms in which this was normally expressed have become something 
of a catchphrase, with some listeners calling in to say “they’d like to give the answer, 
but can’t.” On this occasion, however, the presenter was distracted by a typing error 
in the title of a song – the subject of the competition. As a result, he omitted to 
mention “the usual disclaimer” until later, when he was in conversation with the 
complainant. 
 
The broadcaster assured us that the station’s editor had reminded the presenter of 
the importance of not misleading the audience about prizes they can expect. It added 
that the presenter had written a personal apology to the complainant and the editor 
had spoken to her, with reassurance that what had happened was the result of 
an unfortunate error, not deliberate deception. 
 
Decision 
 
Rule 2.11 of the Broadcasting Code requires that “competitions should be conducted 
fairly, prizes should be described accurately and rules should be clear and 
appropriately made known”.  
 
Listeners unfamiliar with the presenter’s usual catchphrase were likely to have 
expected the prize of a shopping trip to New York if they had won the competition. 
However, we understand how this misunderstanding came about and welcome the 
broadcaster’s recognition of the importance of a clear disclaimer. In view of the 
BBC’s apology, actions and assurance to the complainant, we consider the matter 
resolved. 
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

7 

97.4 Rock FM 
19 November 2005, 11:05 
 
Introduction 
 
A listener complained that while he was listening with his young child, he heard the 
presenter use the word ‘bastard’.  
 
Response  
 
Rock FM explained that the swearing had occurred during an item in which listeners 
had been invited to text in the names of celebrities they found irritating. The response 
was much greater than expected and the presenter had quite a task selecting those 
to read on-air.  Although he passed over many, including several because of 
inappropriate language, in haste he inadvertently read one of the texts verbatim. 
 
Rock FM’s management apologised for any offence caused by the feature. The 
presenter had been spoken to immediately after the incident and he recognised that 
the use of the word was unacceptable at that time of day. The station took the view 
that it was a regrettable error of judgement, made on the spur of the moment during a 
particularly busy segment of the programme. It was confident that the action taken 
would prevent any future occurrence.  

 
Decision  
 
In view of the action taken by the broadcaster, we consider the matter resolved.  
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

8 

Sponsorship Credit – Factory Direct     
Metro Radio, various times and dates in November and December 2005 
 
 
Introduction 
 
Factory Direct sponsored Metro Radio’s three day weather forecast. Factory Direct’s 
credit claimed: “No one saves you more money.” Budget Windows, a competitor, 
questioned whether the claim could be substantiated. 
 
Response 
 
Metro Radio assured us that care was taken to ensure sponsor credits were Code 
compliant. The broadcaster said that while adequate substantiation had not been 
obtained prior to broadcast, the station management had noticed the content of the 
credit and were already in the process of amending it when Ofcom alerted them to 
the complaint. 
 
It therefore regretted its mistake on this occasion, adding that those responsible had 
been reminded of the requirements of Section 2 Rule 3c (Misleadingness) and Rule 6 
(Fair Comparisons) of the BCAP Radio Advertising Standards Code. 
 
Decision 
 
The broadcaster’s clearance procedures had failed to identify the potential for a 
misleading claim in the sponsor’s credit on this occasion. However we welcome the 
prompt action and assurances of station management, which we believe resolves the 
matter.  
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

9 

Bikini Beach  
Lucky Star TV, 6 September 2005, 23:00 
 
 
Introduction 
 
In the game, Which Flag(s) are Incorrect? nine flags were shown on screen. Viewers 
were invited to call a premium rate number to answer the question. One viewer 
believed that the answer provided at the end of the game was incorrect. 
 
Response 
 
Telecoms TV accepted that it had made an error but assured us that it had a 
thorough and precise checking procedure, which had resulted in only 4 mistakes in 
over 3,000 similar games. It apologised for the inconvenience caused to viewers and 
had taken steps to try to locate the one player who had actually provided the correct 
answer on air, so that they could be awarded the prize. 
 
Decision 
 
Rule 2.11 of the Broadcasting Code requires, among other things, that “competitions 
should be run fairly…”. We welcome the broadcaster’s action and assurance, which 
we believe resolves the matter on this occasion. However we would be concerned by 
any recurrence. 
 
 
Complaint resolved 
 
Information about the ICSTIS consultation concerning TV quiz 
channels/programmes using premium rate lines was published in Bulletin 46 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

10 

Not in Breach 
 
The F Word  
Channel 4, 15 December 2005, 20:00 
 
 
Introduction 
 
This is a new series featuring Gordon Ramsay looking at a wide range of aspects in 
the food and catering industry.  Produced in a contemporary style, it features both 
light-hearted and more challenging items.  In this episode, the presenter arranges for 
the slaughter of a number of turkeys in preparation for Christmas.  The turkeys had 
been brought from a specialist free-range farm to live in the garden of Gordon 
Ramsay’s family home at the start of the series. 
 
27 viewers complained that the slaughter of the turkeys was distressing and that it 
was unnecessary to show it, particularly before the 21:00 watershed when younger 
viewers may have been watching. 
 
18 viewers also wrote in support of the item and to counter reported complaints to 
Ofcom and Channel 4. 
  
Decision 
 
It was clear from the first programme in the series that the turkeys were bought 
specifically to be slaughtered for Christmas.  In the introduction to that programme, 
Gordon Ramsay said:  “I live in the city.  I want my children to learn and understand 
where their food comes from.”   His wife added: “We are going to grow Christmas 
lunch.  He [Gordon] wants to make the children understand that Christmas lunch 
comes from somewhere and not just the supermarket.” 
 
There were warnings at the beginning of the programme, which featured the 
slaughter, (broadcast on 15 December 2005) and before the event itself. The 
commentary to the programme said that the slaughter of the turkeys was performed 
by a licensed slaughterman and in a way that complied with current UK standards.  
Gordon Ramsay expressed the views that, nevertheless, this was a controversial 
event and, in some ways, hard to take when he pointed out that he felt in some way 
“guilty” as he prepared to bring the first turkey to the slaughter.    
 
In our view, the issue as a whole was treated in a responsible and professional way.  
The clear intention from the outset was to explain both to the viewer and Gordon 
Ramsay’s family the process which brings turkey meat to people’s tables on 
Christmas day.  While the procedure itself was shown in full, there were no unduly 
distressing scenes. We do not consider that the images were sufficiently distressing 
for them to have gone beyond generally accepted standards in this particular 
programme, on this channel at this time.     
 
Not in breach  



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

11 

Jamie's Great Escape  
Channel 4, 9 November 2005, 20:30 
 
 
Introduction 
 
This series features the celebrity chef Jamie Oliver travelling around Italy in a camper 
van, sampling the cuisine and culture of different regions.  In this programme, Jamie 
was visiting a hill farmer who invited him to help prepare for a family feast.  For that 
reason, Jamie was encouraged by the farmer to select a lamb and slaughter it.  This 
Jamie did. 
 
30 viewers complained that this material was not suitable for pre-watershed viewing 
and/or that such a practice is illegal in this country, since the animal needs to have 
been stunned first before being slaughtered.  
 
Decision 
 
The early scenes in the programme, and the presenter’s commentary itself, made it 
clear Jamie Oliver would be slaughtering a lamb.  It was clear from the programme 
that the presenter found it emotionally difficult to carry out his task but the lamb did 
not struggle or make any distressing noises. There was almost no blood shown, and, 
arguably, it was hard to see what was happening at all.  The sequence concluded 
with a comment explaining that such events go on all the time and that this particular 
process was part and parcel of life in the region.   
 
The presenter went on to criticise mass, mechanical slaughter and suggested that if 
people had found the scenes distressing then perhaps they should consider 
becoming vegetarian. 
 
We consider that the programme treated the matter responsibly and informatively.  
There were no graphic distressing scenes and the programme sought to reflect a 
tradition that has been going on throughout the world, and in that particular part of 
Italy, for thousands of years.  Whilst it may be illegal to slaughter animals in the UK 
without stunning them first, the programme was clearly set in Italy and the audience 
would have been aware of that context, and the cultural differences that went with it.  
We also believe that it is unlikely that the programme would encourage anyone in this 
country to slaughter an animal illegally.   
 
Not in breach 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

12 

The X Factor  
ITV 1, 12 November 2005, 21:15 
 
 
Introduction 
 
In this edition of the talent show, Sharon Osborne criticised one of the other judges, 
Louis Walsh, for choosing the ‘Conway Sisters’ over ‘Maria’. Both Louis Walsh and 
the Conway Sisters are Irish.  
 
In the course of this criticism she said: “It’s a travesty.  It’s about where they are from 
and not about talent.  It’s like the Irish Mafia.”  26 viewers complained that the 
comment regarding the Irish Mafia was racist and/or unacceptable.  
 
Decision 
 
This is an entertainment show where extreme emotions and often tempers are 
exposed.  The expression was in the heat of an emotional moment – ‘Maria’, whom 
Sharon Osborne was sponsoring, was being rejected in favour of the ‘Conway 
Sisters’.  When it was followed by some boos from the audience, Sharon Osborne 
pointed out that she was part-Irish herself.   
 
Insults have been exchanged between the judges over this and the previous series.  
The presenter gave Louis the opportunity to respond to the particular remark and he 
chose not to.  She then gave ‘Maria’ the opportunity to continue the Irish theme but 
she preferred to accept Louis’ reasoning for his choice – that it was “from the heart”.  
In effect, the use of that particular expression had been addressed and dealt with 
within the context of the programme.  
 
The use of the expression ‘mafia’ after almost any social group or nationality is a 
common occurrence in the English language.  Its use is usually to imply that there is 
a preferential attitude operating to the detriment of the person using the expression.  
The expression was used in this context as an attack on exclusivity. We therefore do 
not believe that the remark was a deliberate attempt to denigrate Irish people in 
general or that the programme went beyond generally accepted standards. 
 
Not in breach 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

13 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld/Upheld in Part 
 
Complaint by Waitt & Co Solicitors on behalf of Mr Jason 
Berry  
South East Today, BBC1, 11 August 2004 
 
Summary: Ofcom has upheld in part a complaint of unfair treatment about this 
regional news programme. It has not upheld a complaint of unwarranted infringement 
of privacy. This programme referred to the death of Jessica Leigh who died after 
being struck by a vehicle driven by Mr Jason Berry.  Mr Berry complained that the 
programme presented the facts of his driving conviction in an unfair and misleading 
way. Mr Berry complained that his privacy was unwarrantably infringed in that he was 
subjected to abuse and had been ostracised by his local community as a result of the 
programme. 
 
Ofcom found unfairness to Mr Berry in the following respects: 
 

• It was misleading to state that “it was proved in court that [Mr Berry] was 
travelling at around 50 mph” and would have been likely to have led viewers 
to have reached an unfair conclusion about the extent of Mr Berry’s 
recklessness.  

 
• The programme did not give the necessary context behind the reasons Mr 

Berry did not receive a custodial sentence and was likely to have left viewers 
with the impression that Mr Berry had somehow ‘got off’.  

 
• The programme’s description of the accident itself did not fully reflect what 

was found by the court at Mr Berry’s trial. Ofcom considered that by not 
including the fact that Jessica Leigh had stepped out into the path of the 
vehicle when the pedestrian crossing light was red, the report had 
misrepresented the circumstances of the accident.  

 
Ofcom found no unfairness to Mr Berry in the following respects: 
  

• Although the programme incorrectly referred to the accident having occurred 
a year later than it actually did there was no evidence to suggest that this 
inaccuracy resulted in unfairness to Mr Berry.  Moreover, the date of the 
accident in itself was not likely to have materially affected viewers’ 
understanding of Mr Berry’s case or the nature of his offence.  

 
• It was not incumbent on the programme-maker to have referred to the 

secondary effects or consequences of Mr Berry’s conviction.  
 

• The statement in the programme that “under the law, because he was not 
under the influence of drink or drugs, her death could not be taken into 
account for his sentence into careless driving” was inaccurate but did not 
suggest that Mr Berry had been suspected of being under the influence of 
drink or drugs at the time of the accident.  

 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

14 

• It was made sufficiently clear to viewers that the reference by the reporter to 
Mr Berry’s case not being the only example of “lenient sentencing”, was a 
criticism of the current legal system in relation to sentencing in motoring 
offences and was not directed at Mr Berry personally.   

 
• The lack of a view from someone opposed to the government’s proposals to 

review sentencing policy in relation to certain motoring offences was not a 
fairness and privacy matter relating to Mr Berry but an issue of impartiality on 
a matter of political controversy or relating to current public policy. This was 
not unfair to Mr Berry.    

 
• Although not all the details of Mr Berry’s case were fairly represented in all 

the circumstances this did not mean, in itself, that Mr Berry or his solicitor 
should have been offered an opportunity to respond.    

 
Finally, the programme did not disclose any information about Mr Berry or his 
personal life that was inherently private. Mr Berry’s conviction and sentence were a 
matter of public record and, as such, were in the public domain. In these 
circumstances, Ofcom took the view that the reference in the programme to Mr 
Berry’s case did not amount to an infringement of his privacy.  
 
Introduction 
 
This regional news item reported on the Government’s proposal to review motoring 
law in the light of what it perceived to be public concern about lenient sentencing. 
The report referred to the death of Jessica Leigh who died after being struck by a 
vehicle driven by Mr Jason Berry. Mr Berry, who was named in the report, was 
prosecuted and found guilty of driving without due care and attention. He was fined 
£300 and his driving licence was endorsed with six penalty points. The report also 
featured interviews with Jessica’s parents, who had collected 10,000 signatures in 
support of their campaign for tougher sentencing, and Mr Simon Collister of BRAKE, 
a charitable organisation that campaigned on issues relating to road safety.   
 
Waitt & Co Solicitors complained to Ofcom on behalf of Mr Berry that he was treated 
unfairly in the programme and that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mr Berry’s case 
 
In summary, Waitt & Co Solicitors complained on behalf of Mr Berry that: 
 
a)  The programme incorrectly stated that the accident happened “last 

September”, thereby giving the impression that the accident occurred in 
September 2003 when, in fact, it happened in September 2002. 

 
b) The programme incorrectly stated that “It was proved in Court that he (Jason 

Berry) was travelling at around 50 miles an hour”. The magistrates heard 
conflicting evidence regarding the speed at which Mr Berry was travelling. It 
did not make any finding as to the exact speed at which he was travelling, 
though it was accepted that he was travelling above the legal speed limit.  

 
c) The programme stated that Mr Berry was fined “just £300” and had his 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

15 

licence endorsed with six penalty points. This was misleading as it did not 
reflect the totality of the sentence and its effect on Mr Berry. In addition to the 
fine and penalty points, Mr Berry was ordered to pay £700 towards 
prosecution costs and, because Mr Berry was a “new driver”, the effect of the 
six penalty point endorsement was that his licence was revoked and he would 
be required to retake both his driving test and theory test. 

 
d) The programme inaccurately and misleadingly stated that Mr Berry “avoided” 

prison because he was convicted of careless and not dangerous driving. A 
custodial sentence was never an option available to the court and to say that 
Mr Berry “avoided” prison, suggested his case had “slipped through the net” 
or had narrowly missed a stronger prosecution. A more even-handed report 
would have included comments from the Crown Prosecution Service as to 
why a particular charge was preferred over another. 

 
e) The programme stated that Jessica was crossing the road with friends. This 

description of the accident was misleading as it omitted a key finding of the 
court that “Jessica had stepped out (…) against a red pedestrian crossing 
light”. This important piece of evidence was a factor taken into account by the 
court when reaching its sentencing decision. 

 
f)   The programme stated that “under the law, as he [Mr Berry] was not on drink 

and drugs they [the magistrates] could not take into account the death”. The 
presence of drink or drugs is not a prerequisite of an enhanced sentence: A 
court may impose an enhanced sentence where death results. The report did 
not make it clear that there was never any suggestion that Jason Berry had 
been taking drink or drugs when the accident occurred.   

 
g) The programme stated that Jessica’s was not the only case of lenient 

sentencing and then led into a commentary on two other cases in which the 
drivers were imprisoned. The comments made by the reporter were an 
opinion that was put forward without any opposing view. Drawing parallels 
between Mr Berry’s case and the two cases without further qualification was 
misleading. 

 
h) The programme included an interview with Mr Collister of BRAKE, but failed 

to include the views of an impartial lawyer, the Crown Prosecution Service or 
the court to comment on the distinctions between the various offences and 
penalties where death arises out of an accident.  

 
i)          Neither Mr Berry nor his solicitors were given the opportunity to comment. 
 
j) The programme infringed Mr Berry's privacy in the programme as broadcast. 

As a result of the report, Mr Berry had been subjected to abuse and has been 
ostracised by his local community. 

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded that:  
 
a) It was accepted that the programme incorrectly stated when the accident 

occurred. The BBC, who had apologised for the error in earlier 
correspondence with the complainant, said that the error did not affect the 
substance of the report or raise any issue of fairness or privacy.  

 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

16 

b) The BBC said that Jessica’s mother had told the reporter that “it was proved 
in court that Berry was travelling at around 50mph”. However, it was accepted 
that this statement was inaccurate and that the reporter should have checked 
it.  

 
c) The BBC said that the entry in the court register relating to Mr Berry’s 

sentence read “Fine only. Licence endorsed with 6 penalty points”. The 
reporter’s statement was therefore a correct account of the sentence. The 
report did not include cost orders for any of the cases mentioned. This was 
consistent with previous reports broadcast at the time of the court case. As for 
the effect of the addition of these six points to Mr Berry's existing total, there 
was no unfairness in not drawing attention to this in the context of the report. 

 
d) The BBC accepted that Mr Berry could not have been convicted and 

sentenced for an offence with which he was not charged, and that the choice 
of charge was a matter for the Crown Prosecution Service. The BBC said that 
viewers would have been well aware that it was not the defendant who 
decided the charge and that they would not have seen any implication of 
avoidance on Mr Berry’s part. However, the point of the statement, and the 
reason why the case attracted public attention was that, as the law stood, 
situations arose where drivers who have killed people in the course of 
committing a traffic offence might not have faced, as many would view, an 
appropriate and proportionate penalty. 

 
e) The BBC said that it was stated in court, and subsequently reported, that a 

friend of Jessica who had been with her at the time of the accident said that 
“Jessica couldn’t have been a couple of steps into the road when he [Mr 
Berry] hit her”. The BBC said that this was a fair account of the accident. 
Although it was not disputed that Jessica had stepped out against a red 
pedestrian light, the court did conclude that Mr Berry had been travelling 
above the legal speed limit and in any event at a speed inappropriate for the 
circumstances of the busy town centre junction where the accident occurred. 
Had Mr Berry been driving with due care and attention, the accident might not 
have occurred, or if it had occurred, might not have had fatal consequences. 

 
f) The report did not suggest that Mr Berry had taken drink or drugs. The BBC 

admit that the presence of drink or drugs is not a prerequisite for an enhanced 
sentence, but that this seemed to be a matter of law rather than a matter of 
unfairness to Mr Berry. 

 
g)  The BBC said that a sentence of a £300 fine and six penalty points endorsed 

on a licence for an offence which resulted in death could be reasonably 
described as lenient, even though it might be the most appropriate court 
sentence in light of the options available in cases of driving without due care 
and attention. It was precisely because the options were so limited in relation 
to this offence that the issue was one of public concern. The BBC said that 
the item made it clear to viewers that the other two cases referred to in the 
report were not being presented as being of equal gravity or similarity, but 
were presented to illustrate the perception of the law’s leniency to which the 
cases had given rise. 

 
h) The BBC said that the item was not primarily about Mr Berry or the rights or 

wrongs of his case, but was about the fresh development in the debate about 
whether the law should be changed. It was therefore appropriate to include 
comment from a representative from a group who wanted to see a change in 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

17 

the law. Whether the item should have included a contribution from someone 
who would argue that the law should remain unchanged raised issues of 
impartiality, rather than unfairness to Mr Berry.  

 
i)         The BBC said that there was no obligation to invite comment from or on behalf 

of offenders on occasions when their offences are mentioned by way of 
illustration in a news story. There was an obligation to present the matters 
fairly which was an issue for Ofcom to decide. 

 
j) Mr Berry was convicted of a motoring offence which was a matter in the public 

domain. The issue of reviewing motoring law was a subject of intense public 
interest and, therefore, it was entirely legitimate for the BBC to report on it and 
refer to relevant cases. In this instance, the references to Mr Berry did not go 
beyond what was in the public domain. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarranted infringements of privacy resulting from activities carried out for the 
purposes of such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom found the following:  
 
a)        Ofcom noted that the commentary was incorrect in referring to the accident 

having occurred a year later than it actually did and noted that the BBC had 
apologised to Mr Berry in earlier correspondence. However, while recognising 
the error, Ofcom has not seen any evidence to suggest that this inaccuracy 
resulted in unfairness to Mr Berry.  Moreover, the date of the accident in itself 
is not likely to have materially affected viewers’ understanding of Mr Berry’s 
case or the nature of his offence. 

 
b)        Ofcom noted that the BBC accepted that the report was wrong in stating that 

the court had proved that Mr Berry was travelling at around 50 mph. 
Broadcasters should take special care when their programmes are capable of 
adversely affecting the reputation of individuals. Although it was accepted by 
the court that Mr Berry exceeded the legal speed limit at the time of the 
accident in which a child was killed, it was misleading to state that “it was 
proved in court that [Mr Berry] was travelling at around 50 mph”. Ofcom 
considered that this statement was misleading and had resulted in unfairness 
to Mr Berry, in that the statement would have been likely to have led viewers 
to have reached an unfair conclusion about the extent of his recklessness. In 
such circumstances, broadcasters should take reasonable care to satisfy 
themselves that all material facts have been considered before transmission 
and so far as possible are fairly represented.  In this particular case, the 
programme-maker should have checked whether the statement by Jessica 
Leigh’s mother that “it was proved in court that Berry was travelling at around 
50 mph” was accurate. In this case, reasonable care had not been taken and 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

18 

the inaccuracy, in Ofcom’s view, had led to unfairness to Mr Berry. 
 
c)        Ofcom was satisfied that the report accurately and fairly represented the 

sentence of the court and that it was not incumbent on the programme-maker 
to have referred to the secondary effects of the sentencing on Mr Berry. The 
focus of the report had been on the debate about the supposed leniency of 
sentences in certain motoring offences, not on the effect of particular 
sentences on Mr Berry or on any of the other motorists convicted of an 
offence referred to in the report. In these circumstances, there was no 
unfairness to Mr Berry by not referring to the consequences flowing from his 
conviction. 

 
d)        In Ofcom’s view, the BBC did not give the necessary context behind the 

reasons Mr Berry did not receive a custodial sentence.  The report in stating 
that: “the driver was given a fine and penalty points but avoided prison 
because he was convicted of careless and not dangerous driving” was likely 
to have left viewers with the impression that Mr Berry had somehow ‘got off’.  
This is because the BBC did not explain at the appropriate time the 
differences in sentencing powers connected to careless and dangerous 
driving. This, taken in the context of the other inaccuracies in the report 
(referred to in this adjudication) was unfair to Mr Berry because the report did 
not make it clear that a custodial sentence was not a penalty that was 
available to the court in his case; and Ofcom was not satisfied that viewers 
would necessarily have been aware of the technical differences between 
dangerous and careless driving and the penalties available to the court in 
respect of each offence.  

 
e)        Ofcom considered that the report’s description of the accident itself did not 

fully reflect what was found by the court at Mr Berry’s trial. Although there was 
no question that Mr Berry was exceeding the legal speed limit and was found 
guilty of driving without due care and attention, Ofcom considered that by not 
including the fact that Jessica Leigh had stepped out into the path of the 
vehicle when the pedestrian crossing light was red, the report had 
misrepresented the circumstances of the accident. Ofcom took the view that 
this resulted in unfairness to Mr Berry. 

 
f)         Ofcom noted the BBC’s acceptance that the presence of drink or drugs was 

not a prerequisite for an enhanced sentence. However, in Ofcom’s view,  the 
legal inaccuracy in the statement “under the law, because he was not under 
the influence of drink or drugs, her death could not be taken into account for 
his sentence into careless driving” did not, in itself, result in unfairness to Mr 
Berry. It did not, in any way, suggest that Mr Berry had been suspected of 
being under the influence of drink or drugs at the time of the accident. There 
was therefore no unfairness to Mr Berry in this respect. 

 
g)        Ofcom considered that it was made sufficiently clear to viewers that the 

reference by the reporter to Mr Berry’s case not being the only example of 
“lenient sentencing”, was a criticism of the current legal system in relation to 
sentencing in motoring offences and was not directed at Mr Berry personally.  
In the circumstances therefore, Ofcom was satisfied that the reference to 
lenient sentencing did not result in unfairness to Mr Berry. 

 
h)         Whether BBC South East Today should have broadcast in the programme a 

view from someone opposed to the government’s proposals to review 
sentencing policy in relation to certain motoring offences is not a fairness and 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

19 

privacy matter relating to Mr Berry but an issue of impartiality on a matter of 
political controversy or relating to current public policy.   As such, the lack of 
such a view in the programme did not result in any unfairness to Mr Berry.    

 
i)          Where decided legal cases are referred to in programmes, broadcasters have 

no obligation to provide persons convicted of offences with an opportunity to 
comment on their cases where the programme’s presentation of these 
matters stays within the bounds of what has already been proven to the 
satisfaction of the court.  Ofcom did not therefore consider that it was unfair in 
itself for Mr Berry and/or his solicitor not to be invited to comment on Mr 
Berry’s case. However, it is the responsibility of broadcasters to take 
reasonable care to satisfy themselves that all material facts have been 
considered before transmission and so far as possible are fairly represented. 
This may involve checking the facts through the parties concerned (in this 
case Mr Berry and/or his solicitor), but not necessarily. In the first instance, it 
is for broadcasters to ensure by appropriate means that any reporting of facts 
on the public record is factually accurate.  In this case, for the reasons given 
above,  Ofcom did not consider that the details of Mr Berry’s case were fairly 
represented in all the circumstances (see b), d) and e)) but this did not mean, 
in itself, that Mr Berry or his solicitor should have been offered an opportunity 
to respond.    

 
j)          Ofcom considered that the programme did not disclose any information about 

Mr Berry or his personal life that was inherently private. Mr Berry’s conviction 
and sentence were a matter of public record and, as such, were in the public 
domain. In these circumstances, Ofcom took the view that the reference in 
the programme to Mr Berry’s case did not amount to an infringement of his 
privacy.  

 
Accordingly, the complaint was upheld in part in relation to unfair treatment but was 
not upheld in relation to unwarranted infringement of privacy. 
 
Ofcom directed the BBC to broadcast a summary of its findings. 
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

20 

Not Upheld 
 
Mr U 
The Cowboy Trap, Channel 4, 23 August 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment about this 
consumer affairs programme which looked at, among other things, the alleged high 
pressure sales tactics of the double glazing company Weatherseal Holdings Limited. 
Mr U, a sales representative for the company, was secretly filmed giving a sales 
presentation. Mr U complained that he was treated unfairly in the programme. 
 
Ofcom found that: 
 

• Having viewed the untransmitted secretly filmed footage of the event, and 
in light of the comments provided in the programme by a Trading Standards 
expert, Ofcom considered that it was reasonable for the programme to 
describe Mr U as a “certified cowboy”. 

 
• The programme did not state or suggest that Mr U was “robbing an old 

man”.  It simply presented elements of his behaviour which raised 
legitimate concerns about his treatment of the customer. 

 
• Given the relevant expert opinion, it was reasonable for the programme to 

suggest that Mr U used high pressure sales tactics and that he was trying 
to wear out the customer.  

 
• In these circumstances, and given Mr U’s own conduct when dealing with 

the customer, Ofcom considered that it was legitimate to secretly film him, 
name him and not to obscure his face. 

 
Introduction 
 
This consumer affairs programme included a report on the alleged high pressure 
sales tactics of the double glazing company Weatherseal Holdings Limited 
(“Weatherseal”). Mr U, a sales representative for the company, was secretly filmed 
giving a sales presentation to an actor posing as a potential customer called ‘Mr 
Derek Evans’. Some of the secretly filmed footage was included in the programme as 
broadcast. The programme named Mr U and referred to him as a “certified cowboy”.  
 
The programme also included comments on Mr U’s conduct from Mr Richard 
Nowacki, an independent Trading Standards expert.  
 
Mr U complained that he was treated unfairly in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr U’s case 
 
In summary, Mr U complained that: 
 
a) He was referred to in the programme as a “certified cowboy” and the 
programme created the false impression that he was “robbing an old man”. Mr U 
stated that the fact that, the customer, Mr Evans was old was irrelevant. Mr U also 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

21 

said that he was always polite to customers and that he was carrying out his job the 
way Weatherseal required him to do so.   
 
b) The programme suggested that he was using high pressure sales tactics. Mr U 
said that his sales approach was what was expected of Weatherseal sales 
representatives and that any criticism of the techniques should have been directed at 
Weatherseal and not to him personally. The programme also suggested falsely that 
he was trying to “wear out the customer” as he had been in the customer’s house for 
over three hours. Mr U said that Weatherseal required its sales representatives to 
follow 12 steps in delivering their “pitches” which included paperwork that was 
checked by the company the next day. 
 
c) The programme targeted him unfairly by showing his face and naming him. Mr 
U said that it was not necessary to identify him in this manner in order to highlight 
how sales representatives go about selling products in customer’s homes in general. 
 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 said that: 
 
a) Mr U went to considerable lengths to persuade Mr Evans to purchase the 
windows. He was well aware that Mr Evans was being “worn down”, which was 
evident from his telephone conversation with his manager (see below), and he 
appeared to relish the fact that he believed that he was about to secure a sale. It was 
also clear that Mr U repeatedly lied to Mr Evans and pressured him, an elderly man 
living on his own, into purchasing the windows and signing up to a costly credit 
agreement. In all the circumstances, Channel 4 said that the programme’s 
description of Mr U as a “certified cowboy” was entirely accurate. 
 
No commentary was used in the programme that would have created the impression 
that Mr U was “robbing an old man” nor did the programme dispute that Mr U was 
polite and courteous. However, hidden behind this were his attempts to manipulate 
and pressurise Mr Evans. In Weatherseal’s response to the allegations referred to in 
the programme it was clear that the company itself did not condone any attempt to 
exploit or mislead its customers. 
 
b)  Despite Mr U’s denial that he used pressure tactics, the unedited secretly 
filmed footage and the opinion of Mr Richard Nowacki, the independent Trading 
Standards expert who appeared in the programme, clearly demonstrated that 
pressure tactics were used. Mr U in fact spent over four hours with Mr Evans, during 
which time Mr Evans hinted that he was tiring and even fell asleep. Notwithstanding 
such obvious signs that Mr Evans was getting tired, Mr U continued with the sales 
presentation. Channel 4 said that when Mr Evans went to the toilet, Mr U was heard 
to say to his manager (with a smile) that “he’s just gone into the toilet 
quickly…[be]cause he couldn’t handle it anymore”. Mr Nowacki said that such sales 
techniques were commonly used to wear down the customer. It was also clear from 
Mr U’s comments to his manager that he was aware that Mr Evans was tiring and 
that he had outstayed his welcome. 
 
c) The programme examined the dishonest behaviour of salesmen and traders 
who routinely took advantage of customers in their home. Mr U was Weatherseal’s 
representative in the customer’s home and in many ways the “human face” of 
Weatherseal. He was therefore a legitimate subject for investigation into the practices 
operated by the company. Channel 4 said that Mr U used disreputable methods in 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

22 

order to secure a sale. In these circumstances, it was entirely justifiable to identify his 
face and his first name, given his secretly recorded conduct.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a)    Having viewed the untransmitted secretly filmed footage of the event, and in light 
of the comments provided in the programme by Mr Nowacki (Trading Standards 
expert), Ofcom considered that it was reasonable for the programme to describe Mr 
U as a “certified cowboy”.  In reaching this decision Ofcom took into account the 
following: 
 

• the sales pitch lasted for over four hours (considered by the relevant expert, 
Mr Nowacki, as an excessive and unreasonable length of time); 

  
• the footage showed that, despite the fact that Mr Evans was clearly tiring (see 

finding (b) below), Mr U continued to make the sales pitch and apply pressure 
on him to purchase products; 

 
• Mr U appeared from the footage to acknowledge in a telephone call to his 

manager that he was aware of the pressure he was putting on Mr Evans; and, 
 

• Mr U appeared to use a technique of ‘sale by fear’, preying on the apparent 
vulnerability of Mr Evans, by frequently referring to the prospect of being 
burgled.  

 
In all, Ofcom took the view that Mr U’s conduct, whether company policy or not, fell 
far below what people could reasonably expect from a reputable salesperson. 
 
However, Ofcom noted that the programme did not go so far as to state or suggest 
(either explicitly or implicitly) that Mr U was “robbing an old man”.  It simply presented 
elements of his behaviour which raised legitimate concerns about his treatment of Mr 
Evans. Ofcom also accepted that Mr U was polite and courteous throughout his sales 
presentation. 
  
b)     Ofcom considered that the programme did suggest that Mr U used high 
pressure sales tactics and that he was trying to wear out the customer.  However, for 
the reasons stated above, and in light of the relevant expert opinion, Ofcom 
considered that it was reasonable for the programme to make these claims. Ofcom 
accepted that it was legitimate for sales representatives to use appropriate sales 
techniques. However, as already noted, it was Ofcom’s view that Mr U’s conduct, 
whether company policy or not, fell far below what people could reasonably expect 
from a reputable salesperson.  
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

23 

c)      Factual programme-makers should not normally obtain information or pictures 
through deception unless the disclosure is in the public interest and the material 
could not be obtained by any other means. In the circumstances of this particular 
case, Ofcom considered that the programme examined areas of legitimate public 
concern about the use of high pressure sales tactics (particularly when used on 
vulnerable individuals) by sales representatives. It was also clear that it was very 
unlikely that the programme would have been able to secure this footage by any 
other means. In these circumstances, and given Mr U’s own conduct when dealing 
with Mr Evans, Ofcom considered that it was legitimate to secretly film him, name 
him and not to obscure his face.  
 
Accordingly, Ofcom did not uphold the complaint of unfair treatment.  



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

24 

Complaint by Ms Beata Bishop obo The Gerson Support 
Group 
Watchdog, BBC1, 5 and 26 October 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld a complaint of unfair treatment submitted by Ms 
Beata Bishop on behalf of the Gerson Support Group (GSG) about two editions of 
Watchdog.  The programmes looked at the efficacy of alternative cancer therapies 
and focussed on a therapy promoted by the Nutritional Cancer Therapy Trust 
(NCTT). The programmes also referred to the Gerson Therapy. The GSG 
complained that they were treated unfairly in both programmes as broadcast. 
 
Ofcom found the following: 
 
5 October 2004 
 

• The programme’s suggestion that the NCTT diet was based on that of the 
Gerson Therapy was not unfair to the GSG given the similarities of the diets 
and the complainant’s own admission that it was in fact based on an “altered 
version of some parts” of the Gerson Therapy.  

 
• The programme-makers took sufficient steps to separate the two therapies in 

the programme as broadcast and although the programme contained some 
limited criticism of the Gerson Therapy the main focus of the programme’s 
criticism was clearly the NCTT.   

 
26 October 2004 
 

• The programme presented a range of opinion and testimony on the efficacy of 
the Gerson therapy and did not, in Ofcom’s view, amount to a damaging 
critique. In the circumstances it was not necessary, in the interests of 
fairness, for the programme-makers to provide the GSG with an opportunity to 
contribute to this programme.   

 
• Further, on the basis of the material before Ofcom, we found no compelling 

evidence that the programme had deceived the GSG during the making of 
this programme or that they failed to honour any promises made to the GSG. 

 
We found no unfairness to the GSG in either programme as broadcast. 
 
Introduction 
 
5 October 2004 
 
This edition of the consumer affairs programme included an item questioning the 
efficacy of an alternative cancer therapy offered by the Nutritional Cancer Therapy 
Trust (“the NCTT”). The item included some secretly filmed footage of an NCTT 
therapist.  The practices of the NCTT were examined and surviving relatives of some 
past users of the NCTT spoke about the NCTT therapy.  
  
The item stated that the NCTT therapy was based on the Gerson Therapy.  The 
Gerson Therapy was invented by Max Gerson and the therapy is owned and 
promoted by the Gerson Institute. A photograph (uncaptioned) of the founders of the 
Gerson Therapy was included at this point in the item.    
  



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

25 

The Gerson Support Group (“the GSG”) are recognised by the Gerson Institute and 
authorised to use that name in the UK. The GSG has a central and exclusive role in 
promoting and providing practical support for users of the Gerson Therapy in the UK.  
 
Ms Beata Bishop complained, on behalf of the GSG, that the programme as 
broadcast was unfair to the GSG. 
 
26 October 2004 
 
This edition of the consumer affairs programme followed up on viewers’ responses to 
the earlier programme of 5 October 2005 (detailed above) which, the programme 
said, took a critical look at the Gerson Therapy and concluded that there was no 
scientific evidence that it could prolong the lives of cancer sufferers.  This edition 
included interviews with two cancer sufferers using the diet, who believed that it had 
helped them.   
 
It also included an interview with the widow of one patient who had died in spite of 
using the therapy.  An interview with a professor of Oncology was also included.  He 
suggested that there was no clinical proof that the diet was effective; and that most 
users of the diet had taken some form of conventional medicine as well.  He also said 
that, though there was evidence that the power of belief and a positive attitude can 
help sufferers, he did not think the extreme diet was worth it to most patients and it 
may harm some of them. 
  
Ms Beata Bishop complained, on behalf of the GSG, that the programme as 
broadcast was unfair to the GSG. 
 
Complaint 
 
Ms Bishop’s Case 
 
5 October 2004 
 
Ms Bishop complained that the GSG was treated unfairly in that: 
 
a) The programme stated that the NCTT therapy was based on the Gerson 

Therapy when in fact it used an adulterated version of the Gerson Therapy 
called the Plaskett Therapy.  

 
b) The item, which included secretly recorded footage of an NCTT therapist 

giving irresponsible advice to a breast cancer sufferer, gave an overall 
misleading impression that the NCTT were using the Gerson Therapy, 
despite the fact that the founders of the NCTT were biochemists with no 
experience of the Gerson Therapy. The use of the photograph of the founders 
of the Gerson therapy compounded the erroneous impression that the Gerson 
Therapy was linked to the NCTT. This confusion meant that the reputation of 
the Gerson Therapy was damaged by association, from the critique levelled 
at the NCTT.    

 
26 October 2004 
  
Ms Bishop complained that the GSG was treated unfairly in that: 
  
a) In spite of a promise to the contrary, the GSG were not interviewed or 

included in the programme to distinguish their therapy from that of the NCTT. 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

26 

Instead the reputation of the therapy was further damaged. The GSG’s co-
operation during the making of this programme was obtained under false 
pretences that the programme would do justice to the Gerson Therapy.  

  
The BBC’s Case 
 
5 October 2004  
 
The BBC responded that: 
 
a) It was the NCTT’s bogus claims that were the main subject of this 

programme.  The programme’s statement that the NCTT therapy was based 
on the Gerson Therapy was factually accurate. The two therapies were very 
similar.  The photographs of the Gerson founders were used appropriately 
when referring to the fact that the NCTT therapy was based on the Gerson 
therapy. 

 
b) It was made clear that the individual therapist secretly filmed was speaking on 

behalf of the NCTT and this was therefore not unfair to the GSG.  
  
26 October 2004 
  
The BBC responded that: 
 
a) It would have been unfair to include Ms Bishop’s claims about the NCTT 

in the second programme without giving NCTT an opportunity to respond. 
Two enthusiasts of the Gerson therapy were featured in the programme and 
to include Ms Bishop would have tilted the balance unfairly in favour of 
Gerson advocates. The programme editor made no commitment to include 
Ms Bishop in the programme.  

  
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure these standards 
are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to principles which 
require regulatory activities to be transparent, accountable, proportionate, consistent 
and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom found the following: 
 
5 October 2004  
 
a)  The programme’s suggestion that the NCTT diet was based on that of the 

Gerson Therapy was not unfair to the GSG.  In reaching this conclusion 
Ofcom took into account the fact, although the two diets may differ in some 
ways, they are nevertheless very similar.  Further, Ofcom noted that Ms 
Bishop admitted in her complaint that NCTT was based on the Plaskett 
therapy which in turn was an “altered version of some parts” of the Gerson 
Therapy.  

 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

27 

b) Broadcasters should avoid creating doubts on the audience’s part as to what 
they are being shown if it could mislead the audience in a way which would 
be unfair to those featured in the programme. In this case Ofcom considered 
that there was a risk that juxtaposing material that was highly critical of the 
NCTT with material concerning the Gerson Therapy might create confusion in 
the audience’s mind as to what they were being shown. 

 
Nevertheless, we considered that the programme-makers took sufficient 
steps to separate the two therapies in the programme as broadcast.  In 
reaching this decision we took particular note of the following: 

 
• when the programme showed secretly recorded footage of an NCTT 

employee the footage was clearly labelled as such; 
 

• the programme used the photographs of the founders of the Gerson Therapy 
when it was specifically referring to the Gerson Therapy, not the NCTT, and 
immediately before footage of the Prince of Wales speaking positively about 
the Gerson Therapy; and, 

 
• although comparisons were drawn between the two therapies the 

commentary made clear throughout that they were two distinct therapies and 
it was the claims made by NCTT that were the main subject of the 
programme. 

 
In all the circumstances, Ofcom considered that although the programme contained 
some limited criticism of the Gerson Therapy the main focus of the programme’s 
criticism was clearly the NCTT.  In our view, the programme’s treatment of the 
Gerson Therapy did not amount to an allegation of wrongdoing or a damaging 
critique and was not unfair to the GSG.  
 
26 October 2004  
 
a) Where a programme alleges wrongdoing or incompetence, or contains a 

damaging critique of an individual or organisation, those criticised should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond to or 
comment on the arguments and evidence contained within that programme.  

 
As mentioned above, Ofcom considered that the first programme on this 
subject, broadcast on 5 October 2005, did not amount to an allegation of 
wrongdoing or a damaging critique and was not unfair to the GSG.  In the 
circumstances, it was not necessary, for this reason and in the interests of 
fairness, for the programme-makers to provide the GSG with an opportunity to 
contribute to this subsequent programme, broadcast on 26 October 2005. 

 
With specific regard to the content of this programme, Ofcom considered that 
the programme presented a range of opinion and testimony on the efficacy of 
the Gerson Therapy and did not amount to a damaging critique. In the 
circumstances it was not necessary, in the interests of fairness, for the 
programme-makers to provide the GSG with an opportunity to contribute to 
this programme. Further, we noted that the programme included powerful 
personal testimony from two enthusiasts of the Gerson Therapy. 

  
Further, on the basis of the material before Ofcom, we found no compelling 
evidence that the programme had deceived the GSG during the making of 
this programme or that they failed to honour any promises made to the GSG.  



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

28 

 
In the circumstances, Ofcom found no unfairness to the GSG in the programme as 
broadcast.   
 
Accordingly, Ofcom did not uphold the complaint of unfair treatment  



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

29 

Complaint by Mr Eugene Lanny 
The Secret Life of the Shop, BBC3, 8 May 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy. Mr Lanny complained that he was treated unfairly and that 
his privacy was unwarrantably infringed in the making and the broadcast of The 
Secret Life of the Shop. The documentary series followed the daily life of Psyche, a 
fashion department store in Middlesborough over the course of a year. The episode 
complained of included scenes concerning problems at a café within the shop. 
Eugene Lanny, who ran the café, was filmed on a number of occasions, discussing 
the problems with Steve Cochrane, the owner of the shop, and with the 
producer/director of the film. During the period when the BBC was filming, the café 
closed.  After the café had closed, Mr Lanny was filmed removing furniture from the 
café onto a lorry. Footage of Mr Lanny and conversations with him were included in 
the programme.  

 
Ofcom concluded that: 
 

a) Although some of the wording used, taken on its own, might have given the 
impression that Mr Lanny was taking property that did not belong to him, it 
was clear from the programme as a whole that this was not the case and that 
the items Mr Lanny was removing from the café belonged to him. 

 
b) Using a number of different methods, such as interviews, filmed discussions 

and commentary, the programme included the points of view of both Mr 
Cochrane and Mr Lanny regarding the dispute. 

 
c) Mr Lanny agreed in principle to filming at the outset of the project. In relation 

to a meeting he asked not to have filmed, while Ofcom considers that the 
programme makers could have accepted his refusal more quickly, it notes 
they did not actually film the meeting. There was therefore no infringement of 
privacy in the making of the programme in this respect. 

 
d) Apart from the brief shot broadcast of discussions before the meeting with Mr 

Cochrane that Mr Lanny refused to allow to be filmed, all the footage of him 
that was broadcast was filmed with his consent. Mr Lanny agreed at the 
outset to filming of day-to-day life at the shop, including his café. While Mr 
Lanny’s situation at the shop may have taken an unexpected direction, the 
remit of the programme did not change. In these circumstances, the BBC was 
entitled to rely on Mr Lanny’s consent to participation in the programme. 
There was therefore no infringement of Mr Lanny’s privacy in the broadcast. 

 
Introduction 
 
This documentary series followed the daily life of Psyche, a fashion department store 
in Middlesborough, over the course of a year. The series included interviews with the 
owner, members of staff and customers. The episode complained of included scenes 
concerning problems at a café within the shop. Eugene Lanny, who ran the café, was 
filmed on a number of occasions, discussing the problems with Steve Cochrane, the 
owner of the shop, and with the producer/director of the film. During the period when 
the BBC was filming, the café closed.  After the café had closed, Mr Lanny was 
filmed removing furniture from the café onto a lorry. Footage of Mr Lanny and 
conversations with him were included in the programme.  
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

30 

Complaint 
 
Mr Lanny’s case 
 
In summary, Mr Lanny complained as follows: 
 
Fairness 
 

a) It was implied that he took goods that did not belong to him, thereby calling 
into question his integrity and honesty. Two scenes in particular suggested 
that his actions amounted to theft. Firstly there was a reference to him 
“hurriedly” removing items and later the narrator referred to Mr Cochrane 
having “lost” certain items. This suggested that the goods belonged to Mr 
Cochrane, when in fact they belonged to Mr Lanny.  

 
b) The programme only included the point of view of the other party to the 

dispute, namely Mr Cochrane. It showed Mr Cochrane expressing his version 
of the situation, much of which was contentious and open to interpretation. It 
did not present the facts as Mr Lanny saw them. 

 
Privacy 
 

c) On a number of occasions Mr Lanny was filmed despite asking not to be 
filmed. On one occasion a meeting with Mr Cochrane was filmed from a 
distance, although Mr Lanny had asked the programme makers to leave and 
not film the meeting. In addition, prior to that meeting, Mr Lanny was 
“harangued and browbeaten” by the producer/director. A few seconds of this 
were broadcast, but the dialogue actually went on for an uncomfortably long 
time. This unwarrantably infringed his privacy in the making of the 
programme. 

 
d) The programme included matters that Mr Lanny did not wish to have filmed. 

He wrote to the programme makers informing them that he did not wish to be 
involved in the programme. This unwarrantably infringed his privacy in the 
programme as broadcast. 

 
The BBC’s case 
 

In summary the BBC responded as follows: 

 

Fairness 
 

a) The only basis for saying that the programme suggested Mr Lanny had 
removed items from the café that did not belong to him was the script line “At 
the end Steve has lost two tables, a few stools and a friend of 15 years”. 
Taken in isolation this might have given the impression that the items were Mr 
Cochrane’s property. However, in the context of the programme, it was 
impossible to understand the line in that sense. There had already been a 
discussion that established that Mr Lanny was in debt to Mr Cochrane and 
that Mr Cochrane was willing to accept Mr Lanny’s furniture and catering 
equipment in settlement of the debt. The scenes of removal of the items were 
preceded by the script line “Then I notice Eugene in Café Murano. He was 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

31 

dismantling his tables and chairs” (emphasis added). The scenes that 
followed included another reference to Mr Lanny removing “his” furniture and 
discussions that once again made entirely clear that Mr Cochrane intended to 
retain Mr Lanny’s goods in lieu of the debt. The reference to Mr Lanny 
“hurriedly” removing furniture did not reinforce any impression that the items 
did not belong to him, as the sequence as a whole made it impossible to 
conclude that the furniture was Mr Cochrane’s property.  

 

b) The programme did not show only Mr Cochrane’s point of view. It did not 
show any point of view, but merely reflected the dispute between the two 
men.  

 

Privacy 
 

c) Before filming began, Mr Cochrane asked the producer/director to brief all 
employees at a staff meeting. The producer/director then made a point of 
talking to all staff members to find out if they were happy to be filmed. Mr 
Lanny was one of the first to give his consent to being filmed and was happy 
for filming to take place in his café. On one occasion, shown in the 
programme, Mr Lanny asked the producer/director not to film a meeting with 
Mr Cochrane about the café. That was the only occasion the 
producer/director could remember Mr Lanny asking him not to film. He denied 
haranguing or browbeating Mr Lanny and complied with the request, as could 
be seen in the programme. All that was filmed, from the distance, was an 
“establishing shot” to show that the meeting was taking place. 

 

d) During the course of the year, the producer/director became aware of the 
dispute brewing between Mr Cochrane and Mr Lanny. It was apparent that 
the café was struggling to make money. In interviews not shown in the film, 
Mr Lanny spoke candidly on camera about the problems he was having. The 
first intimation that the producer/director had that Mr Lanny had changed his 
mind about being included in the film was an email from Mr Lanny’s solicitors 
some weeks after filming had been completed. No reason was given for the 
change of mind. The producer/director replied that, having taken legal advice, 
he proposed to include footage of Mr Lanny, as, with the exception of one 
meeting, he had always been happy to take part in the filming. An updating 
caption at the end of the programme telling viewers about Mr Lanny’s current 
business position was offered, but no reply was received. 

 

There was therefore no infringement of Mr Lanny’s privacy in the making or the 
broadcast of the programme. 

 

Decision 
 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

32 

freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In this case, Ofcom found the following:   
 

a) Although some of the wording used, such as the reference to him acting 
“hurriedly”, taken on its own, might have given the impression that Mr Lanny 
was taking property that did not belong to him, it was clear from the 
programme as a whole that this was not the case. The dispute between Mr 
Lanny and Mr Cochrane was explained in the programme. Mr Cochrane’s 
offer to accept property belonging to Mr Lanny, such as the café furniture, in 
lieu of unpaid rent was referred to, as was the fact that Mr Lanny declined the 
offer. In Ofcom’s view, the reference to Mr Cochrane having “lost” items 
related primarily to his friendship with Mr Lanny. Given the detailed 
background that was provided in the programme, it would have been clear to 
viewers that the items Mr Lanny was removing from the café belonged to him.  

 
b) In Ofcom’s view, the points of view of both Mr Cochrane and Mr Lanny 

regarding the dispute were included in the programme.  The programme used 
a number of different methods, such as interviews, filmed discussions 
(between Mr Cochrane and Mr Lanny) and commentary. Mr Lanny’s position 
with regard to the dispute was therefore apparent from the programme. For 
instance, Mr Lanny was able to state that he had paid some bills and that he 
wanted to reach “some sort of agreement” with Mr Cochrane.   

 
c) Ofcom noted that, although there may have been occasions when he would 

have preferred not to be filmed, Mr Lanny agreed in principle to filming at the 
outset of the project. In relation to the meeting he asked not to have filmed, 
while Ofcom considers that the programme makers could have accepted his 
refusal more quickly, it noted they did not actually film the meeting. There was 
therefore no infringement of privacy in the making of the programme in this 
respect. 

 
d) Apart from the brief shot broadcast of discussions before the meeting with Mr 

Cochrane that Mr Lanny refused to allow to be filmed, all the footage of him 
that was broadcast was filmed with his consent. Mr Lanny agreed at the 
outset to filming of day-to-day life at the shop, including his café. While Mr 
Lanny’s situation at the shop may have taken an unexpected direction, the 
remit of the programme did not change. In these circumstances, the BBC was 
entitled to rely on Mr Lanny’s consent to participation in the programme. 
There was therefore no infringement of Mr Lanny’s privacy in the broadcast.  

 
Accordingly, Ofcom did not uphold the complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy. 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

33 

Other programmes not in breach/out of remit  
30 November – 13 December 2005  
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of  

        Complaints 
     
8 Out of 10 Cats 30/11/2005 E4 Offence 1 
America's Next Top Model 30/08/2005 Living Offence 1 
Any Which Way You Can 23/10/2005 Five Language 1 
Balls of Steel 12/08/2005 Channel 4 Offence 2 
Balls of Steel 26/08/2005 Channel 4 Offence 2 
BBC GMR 28/11/2005 BBC GMR Offence 1 
BBC News 28/11/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 30/11/2005 BBC1 Offence 1 

BBC Radio WM 05/11/2005
BBC Radio 
WM Offence 1 

Bodger & Badger 01/12/2005 BBC1 Offence 1 

Bodies 03/12/2005 BBC2 
Sexual 
Portrayal 1 

Bodies 09/12/2005 BBC2 Offence 1 
Booze Britain 26/11/2005 Bravo Offence 1 
Broken News 05/12/2005 BBC2 Offence 2 
Casualty 03/12/2005 BBC1 Offence 1 
Channel 4 News 28/11/2005 Channel 4 Impartiality 1 

Clement Doesn't Live Here Any More 16/11/2005 BBC Radio 4 
Religious 
Offence 1 

CNN News 19/10/2005 CNN Impartiality 1 
Colin and Justin's How Not to 
Decorate 08/12/2005 Five Offence 1 
Coronation Street 21/11/2005 ITV1 Language 1 
Coronation Street 20/11/2005 ITV1 Accuracy 1 
Coronation Street 25/11/2005 ITV1 Offence 2 
Coronation Street 30/11/2005 ITV1 Misleading 2 
dick and dom in da bungalow 03/12/2005 BBC1 Violence 1 
EastEnders 28/11/2005 BBC1 Offence 1 
EastEnders 29/11/2005 BBC1 Offence 1 

Egypt 03/12/2005 BBC1 
Religious 
Offence 1 

Emmerdale 25/11/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Emmerdale 28/11/2005 ITV2 
Sexual 
Portrayal 1 

Emmerdale 27/11/2005 ITV1 Offence 3 
Emmerdale 02/11/2005 ITV1 Offence 1 
Emmerdale 04/12/2005 ITV1 Offence 1 
Essex FM 05/12/2005 Essex FM Misleading 1 
Family Affairs 30/11/2005 Five Offence 1 
Fox News 19/11/2005 Fox News Impartiality 1 
Frank Skinner Show 24/11/2005 ITV1 Language 1 
Friday Night With Jonathan Ross 04/11/2005 BBC1 Offence 1 
Frontline Scotland 30/11/2005 BBC1 Impartiality 1 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

34 

Funland 23/10/2005 BBC3 Language 2 
Futurama 03/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Galaxy 105 18/11/2005 Galaxy 105 Offence 1 

Genius 24/11/2005 BBC Radio 4 
Religious 
Offence 1 

Ghost Squad 29/11/2005 Channel 4 Violence 2 
GMTV 25/11/2005 ITV1 Offence 1 
Have I Been Here Before? 16/05/2005 ITV1 Offence 1 
Have I Got News For You 30/11/2005 BBC2 Offence 1 
Hip Hop Nights: Porn with Attitude 26/09/2005 Channel 4 Offence 2 
Holiday 05/12/2005 BBC1 Violence 1 
I Killed John Lennon 30/11/2005 Channel 4 Offence 1 
I Killed John Lennon 02/12/2005 Channel 4 Offence 1 
I Killed John Lennon 08/12/2005 Channel 4 Offence 1 
I Want to be a Hilton 17/11/2005 UKTV Language 1 
I'm Going to Tell You a Secret 01/12/2005 Channel 4 Offence 1 
ITV at the Movies 03/12/2005 ITV1 Scheduling 1 
ITV News 27/11/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 29/11/2005 ITV1 Accuracy 1 
ITV News 28/11/2005 ITV1 Accuracy 1 
ITV News 05/12/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 07/12/2005 ITV1 Violence 1 

ITV News Channel 26/11/2005
ITV News 
Channel Offence 2 

Jaago 18/09/2005 Zee TV Violence 1 
Jenna Jameson's Porn Confessions 08/12/2005 TMF Offence 1 
Kill or Cure? 08/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Kiss Kis Ko 05/11/2005 Zee TV Offence 1 
LBC Programme 19/10/2005 LBC97.3 Offence 1 
LBC Programme 20/11/2005 LBC97.3 Offence 1 
LBC Programme 28/10/2005 LBC97.3 Accuracy 1 
Little Britain 17/11/2005 BBC1 Offence 1 
Little Britain 05/12/2005 BBC3 Offence 1 
London Today 17/10/2005 ITV1 Offence 1 
Loose Women 06/12/2005 ITV1 Offence 1 
Make It Big 04/12/2005 Five Offence 1 
Man Stroke Woman 20/11/2005 BBC3 Offence 1 
Murder Prevention 29/11/2005 Five Offence 1 
Murder Prevention 30/11/2005 Five Violence 1 
My Parents Are Aliens 04/10/2005 ITV1 Offence 1 
Nathan Barley 09/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Nip/Tuck 15/11/2005 Sky One Offence 1 
Parkinson 19/11/2005 ITV1 Language 1 
Parkinson 26/11/2005 ITV1 Offence 1 
Peep Show 25/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Peugeot Film Sponsorship on five 20/11/2005 Five Violence 1 

Playboy Channel 04/11/2005 Playboy 
Sexual 
Portrayal 1 

Popworld 03/12/2005 Channel 4 
Sexual 
Portrayal 1 

Popworld 04/12/2005 Channel 4 Language 1 
Q Music Channel 24/11/2005 Q Music Sexual 1 



Ofcom broadcast bulletin 51 
9 January 2006 

35 

Portrayal 

Radio City 15/11/2005
Radio City 
96.7 Offence 1 

Red Hot Films 19/10/2005 Red Hot Films Scheduling 1 
Richard and Judy 10/11/2005 Channel 4 Language 1 
Richard and Judy 28/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 29/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 08/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Scott Mills 28/11/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Sky News 18/11/2005 Sky News Accuracy 1 
Sky Sports 06/11/2005 Sky Sports Language 1 
Taggart 11/11/2005 ITV1 Offence 1 

Talk Sport 23/07/2005 Talk Sport 
Religious 
Offence 1 

Talk Sport 23/10/2005 Talk Sport Offence 1 
Talk Sport 21/11/2005 Talk Sport Offence 1 
Talk Sport 23/11/2005 Talk Sport Offence 1 
The Bill 13/10/2005 ITV1 Offence 3 
The Bill 27/10/2005 ITV1 Violence 3 
The Bill 30/11/2005 ITV1 Scheduling 1 
The Bill 29/11/2005 ITV1 Scheduling 1 
The Bill 07/12/2005 ITV1 Violence 1 
The Chris Moyles Show 14/11/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
The Comedians' Comedian 03/12/2005 Channel 4 Offence 1 
The Comic Side of 7 Days 25/11/2005 BBC3 Offence 1 
The Gadget Show 09/12/2005 Five Accuracy 1 
The Jeremy Kyle Show 21/11/2005 ITV2 Offence 1 

The Quay 25/11/2005
107.4 The 
Quay Offence 1 

The Queen's Sister 14/11/2005 Channel 4 Offence 1 
The Queen's Sister 27/11/2005 Channel 4 Offence 4 

The X Factor 03/12/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 2 

The X Factor 22/11/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

This Week 10/11/2005 BBC1 Offence 1 
Three Wishes 04/12/2005 BBC2 Language 1 
Today with Des & Mel 28/11/2005 ITV1 Offence 1 
Tonight with Trevor McDonald 11/11/2005 ITV1 Language 1 
Tonight with Trevor McDonald 14/11/2005 ITV1 Impartiality 1 
Tonight with Trevor McDonald 07/11/2005 ITV1 Impartiality 1 

Totally Frank 20/11/2005 Channel 4 
Sexual 
Portrayal 1 

Trial & Retribution 07/11/2005 ITV1 Language 1 
Unreported World 26/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Vernon Kay 27/11/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Weakest Link 26/11/2005 BBC1 Language 1 
What you need to know about Bird flu 17/11/2005 Five Misleading 1 
Wild World of Records 19/11/2005 Five Offence 1 

 
 


