
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 52 
23 January 2006 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 9 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Resolved 15 
 
Not Upheld 16 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 43 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in 
the bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with 
Ofcom (including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Charlie Wolf 
talkSPORT, 4 December 2005, 05:30  
 
Introduction 
 
Two listeners objected to a presenter referring to a young American woman, who 
was killed by a military bulldozer while protesting in the Gaza strip, as “scum”. The 
complainants thought that, whatever the presenter’s politics, comments such as this 
were unnecessary when talking about a civilian who was killed while protesting. 
 

Response  

TalkSPORT accepted that the presenter’s comments were inappropriate. However, 
in mitigation, it pointed out that he had also expressed compassion for her: “I have a 
lot of compassion that the poor girl died. What I don’t have compassion for is that she 
died of her own stupidity.” This was, in the presenter’s view, because she placed 
herself in danger in what was a war zone. Furthermore, he had allowed a subsequent 
caller to challenge his comments and put the view that she was a peaceful 
demonstrator. Nevertheless, the presenter had been told that such intemperate 
language was not acceptable and he regretted using the word.  
 
Decision 
 
Within the context of a discussion about those who choose to protest, we thought 
that the presenter was entitled to state that such actions, in his view, were misguided. 
We welcome the broadcaster’s comments and the subsequent action it has taken. 
However, we thought that to use such an extreme term as “scum” to describe the 
woman was not justified in a discussion focussing on a peaceful demonstration in a 
war zone and was seriously ill-judged. 
 
Breach of Rule 2.3 (Generally accepted standards) 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

5 

Alex Belfield 
Capital Gold, 19 October 2005, 22:30 
 
Introduction 
 
Two listeners objected to a presenter’s remarks during a phone-in discussion and the 
offensive language (“cunt”) used by two callers who contributed to it. The topic under 
discussion was teenage pregnancies and the presenter referred to a newspaper 
article that had reported on a 16 year old girl who had given birth to triplets.  
 
Response 
 
GCap Media, the station’s parent company, apologised for any offence to listeners 
and fully acknowledged that the presenter’s comments had been inappropriate and 
unacceptable. It assured us that this matter had been taken very seriously. The 
phone-in element was suspended for the rest of the programme that evening and 
internal measures had since been put in place to address the issues raised by the 
broadcast.  
 
Decision  
 
The topic of teenage pregnancy is a perfectly legitimate subject for debate. However 
the presenter was vociferous in his condemnation of this individual and young, single 
mothers in general. He used expressions such as “dirty little tart” and “dirty little 
slapper”. Two callers, who considered his views to be obnoxious, were heard 
referring to him as a “cunt”.  
 
We note that the matter was dealt with at the time of the broadcast and immediate 
action was taken with the presenter to make him aware of the unacceptability of his 
comments. We welcome the broadcaster’s prompt action and the seriousness with 
which it viewed the matter. However the presenter’s handling of the discussion was 
seriously ill-judged and the broadcaster should have taken appropriate steps to 
prevent callers from using such language live on air.  
 
 
Breach of Rule 2.3 (Generally accepted standards)  
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

6 

Rich Kids’ Cattle Drive 
E! Entertainment, 25 October 2005, 12:50 
True Hollywood Story: Snoop Dog 
E! Entertainment, 17 November 2005, 20:00  
 
 
 
Introduction 
 
A viewer objected to the inclusion of offensive language (“motherfucker”) in the 
programme Rich Kids’ Cattle Drive. Another complainant objected to the same 
language appearing in True Hollywood Story: Snoop Dog. Both complainants 
considered the language unacceptable for the time of broadcast. We also noted other 
swearing within the programmes. 
 
 
Response 
 
E! Entertainment said that it took its obligations under the Code very seriously and 
had a range of procedures in place to ensure that programming was not broadcast at 
inappropriate times. It acknowledged that the transmissions of Rich Kids Cattle Drive 
and THS: Snoop Dog breached the Code and explained that these breaches were 
the result of human error.  E! stated that prior to transmission every effort is made to 
ensure that recordings intended for broadcast before the watershed are bleeped 
and/or dipped and/or masked as appropriate.  In the case of these two episodes, the 
safety checks were not completed in full and for this the broadcaster apologised.   
 
Following notification of the complaints, E! instigated a further review of the 
processes involved in preparing transmission material for air.  Every episode of Rich 
Kids Cattle Drive had subsequently been double checked and, as a safety 
precaution, all other series that E! airs in daytime were being double checked in 
advance of their transmission.  E! also said that it intends to introduce further safety 
checks to ensure that this sort of breach does not recur. 
 
 
Decision 
 
The programmes contained frequent usage of very strong language (“motherfucker” 
“fuck” etc) which was unsuitable for the time at which they were shown. The 
programmes therefore breached the Code. 
 
We acknowledge that the inclusion of this language was a result of human error but 
are concerned that sufficiently robust systems were not in place to prevent these 
mistakes, despite E! having assured us that it had instigated new procedures 
following an earlier breach for the same reason (see Bulletin 10).  On this occasion 
the breaches occurred only three weeks apart and the broadcaster appears to have 
introduced further compliance checks only after it was made aware of the complaints.   
 
We would not expect any further repetition of swearing of this nature in pre-
watershed programmes shown by the broadcaster. 
 
Breach of Rule 1.14 (Offensive language) 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

7 

North East Tonight  
ITV 1, 11 October 2005, 18:25 
 
 
Introduction 
 
This regional news programme featured a report on a local ice hockey club, the 
“Newcastle Vipers”. The item focused on the 'hard-man' image of some of the players 
and the aggressive reputation the team had developed. The sequence included a 
montage of clips of players fighting, accompanied by the track ‘I Predict a Riot’ by the 
Kaiser Chiefs.  The report ended with the reporter commenting on the team’s 
aggressive style and saying “so tough – yes, but successful also, and as the saying 
goes – if something isn’t broke, don’t fix it”.  
 
A viewer complained that the content of the report was too violent for the time of 
broadcast. 
Response 

ITV Tyne Tees said that the item reported the fact that one of the Newcastle Vipers’ 
key players had an extremely poor disciplinary record on the ice, one of the worst in 
the league. The report aimed to show, that far from being disturbed about this, the 
Vipers regarded the physical side of their game as very important. An illustration of 
this was the fact that part of their training regime involved punch bags and this was 
shown in the report. One of the players interviewed claimed that the teams “tough” 
reputation gave them an advantage over visiting players, and this was reflected by 
their success in the league.  The broadcaster claimed that illustrating this 
“toughness” without showing some scenes of confrontation would be impossible.  

The report featured one fight at the start.  This involved a general melee of players 
and while there was a great deal of activity, only two punches were actually thrown. 
Later in the report, a clip showing two players in soft focus was shown. Both players 
were wearing full helmets and full body armour, and although they were striking a 
number of blows with their fists, it was mainly to their helmets and armour, and the 
blows had no discernable effect on their well-being. Certainly neither player was 
harmed in the fight.  The broadcaster stated that injuries from fighting in ice hockey 
were extremely rare, due to the high level of protection. It believed the report left the 
impression that although fighting and intimidation was commonplace in the sport, 
neither the players nor the spectators took the matter too seriously, similar to the old 
Saturday afternoon wrestling and the current WWF bouts shown on television.  

Decision 

The Broadcasting Code requires that violence, its after-effects and descriptions of 
violence, whether verbal or physical, must be appropriately limited in programmes 
broadcast before the watershed and must also be justified by the context. There are 
times when, in the context of a news programme, appropriately edited scenes of 
violence may be legitimately shown.  

The report about the on-pitch behaviour and reputation of the players was obviously 
legitimate in this regional sports programme and we believe that viewers would not 
be surprised by the inclusion of some violent scenes within a news programme. 
However, we consider that the amount of fighting shown (which included scenes from 
a DVD which was devoted to footage of one of the players fighting), coupled with the 
music and the closing remarks by the reporter was excessive and appeared to 
endorse the players’ violent behaviour.   



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

8 

Although the item appeared in a news programme, it was shown in the early evening 
at a time children were likely to be present in the audience without, in our view, 
sufficient editorial justification in the context of a piece about violence in sport.  
Because of this, we consider it breached the Code. 

Breach of Rule 1.11 (Violence and dangerous behaviour) 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

9 

Resolved  
  
World's Fastest Bikes 2 
Men and Motors,  28 August 2005, 17:40 
Bikes Aloud 
Men and Motors,  13 August 2005, 16:30 
 
 
Introduction 
Men and Motors is a channel owned by ITV. World's Fastest Bikes 2 and Bikes Aloud 
are programmes in the channel’s motorcycling strand. 

During World's Fastest Bikes 2, a group of professional riders test the performance of 
a selection of superbikes. The riders are seen on public roads in the Isle of Man, 
travelling at speeds of 150mph, doing ‘wheelies’, overtaking each other on bends and 
tugging and kicking each other while riding. 

During Bikes Aloud, riders were seen performing ‘wheelies’ as they overtook the 
camera crew. 

Two viewers complained that the programmes condoned and encouraged dangerous 
and illegal riding practices. 
 
Response 
ITV stated that this genre of programming served a committed ‘interest group’ in the  
audience that could be divided into two groups: one the ‘born again biker’ and the 
other younger, ‘street’ bikers.  

Regarding World’s Fastest Bike 2, ITV stated that the riding shown took place in the 
Isle of Man, where there are no speed restrictions on roads outside built up areas.  
While the riders did ride, overtake and corner at high speed, they did not break the 
law by doing so or overtly encourage others to follow suit.  

ITV pointed out that there is a strict mandatory training regime in place for those new 
to motorcycling. ITV believed the positive influences of that regime (to gain and keep 
a driving licence) would outweigh the influences of any media presentation to the 
inexperienced motorcyclist. 

However as a result of the complaints it had reviewed its guidelines with the objective 
of maintaining a responsible broadcast standard but enabling reasonable flexibility to 
avoid unnecessary restriction on its programming. In future, any demonstration of 
such activity will be conducted only in an enclosed location where permission has 
been obtained and due safety measures have been put in place. 

Programmes scheduled for repeat from the Men & Motors’ archive would be 
reviewed and edited as necessary to ensure compliance with new guidance notes it 
had issued. 
 
Decision 
 
These are established, specialist programmes catering for bike enthusiasts.  While 
we accept that such programmes will focus on the bikes’ performance, this should 
not be done in such a way as to condone, encourage or glamorise dangerous riding 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

10 

practices. 
 
During World’s Fastest Bikes 2, it was made clear to viewers that the road tests took 
place on the Isle of Man where, although there are speed restrictions in built up 
areas, outside these areas there are none.  We consider the presentation of the 
programme reflected this situation; during the clips of the bikers following the TT 
Motorcycle Race route through town, comments were made that on the day of the TT 
race speeds would reach in excess of 150 mph, but “today it isn't a race and there is 
a speed limit in force".  Trials conducted outside these restricted areas were 
preceded by the advice that the road tests were undertaken by professional riders on 
roads where there are presently no speed limits, and that viewers should not try to 
copy them. 
 
However, some of the practices shown, such as ‘wheelies’ and riders pulling at each 
other, were potentially dangerous and, in the case of ‘wheelies’, illegal.  We welcome 
ITV’s assurances and the additional safeguards put in place through the revised 
guidelines.  
 
In view of ITV’s revision of its editorial policy we considered the complaints resolved. 
 
Complaints resolved 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

11 

American Chopper  
Discovery, 7 November 2005, 20:00 
 
 
 
Introduction 
 
This US series follows the creation of a motorbike.  The relationships within the 
workshop, and the tight deadlines the team face, mean that the team members’ 
tempers are often frayed. 
 
One complainant was concerned that words such as “spastic” were used, which he 
felt were offensive to people with disabilities.  He was also concerned that, despite 
direct contact with the broadcaster and assurances that the programmes would 
subsequently be edited, nothing appeared to have been done. 
 
 
Response 
 
Discovery said that although the term “spastic” was not used in an aggressive or  
derogatory manner, it accepted that it did not meet current generally accepted UK 
standards.  The programme had been cleared for broadcast a number of years ago, 
without the hindsight of more recent research into attitudes in such matters. 
 
The channel said that it had already apologised to the complainant directly.  
However, due to an oversight which led to the Scheduling Department not being 
informed, the material had been shown again.  When Discovery realised its error, it 
rang the complainant to apologise. 
 
The relevant episodes had now been barred from transmission. The broadcaster had 
reminded staff of the procedures regarding scheduling amendments. 
 
 
Decision 
 
It is unfortunate that the broadcaster, having recognised its error and promised the 
complainant that the programme would be edited, failed to do so. However Discovery 
has now taken appropriate steps to ensure that such an error does not recur. In 
these circumstances, we consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

12 

World Wide Quiz  
Jackpot TV, 26 October 2005, 13:00 
 
 
Introduction 
 
In this quiz, the letters “S”, “U”, “L”, “A”, “S” and “C” were shown on screen and 
viewers were asked: “What is the word we are looking for?” A viewer complained that 
the letters shown were incorrect, as the solution was revealed as “CASUAL”. 
 
 
Response 
 
Telecoms TV, which owns Jackpot TV, admitted that it had made a significant 
mistake, a second “S” being listed instead of the intended “A”. It apologised for the 
error but added that this was a rare occurrence, as it had “produced over four 
thousand similar questions and run several quiz shows and only ever had a couple of 
mistakes.”  
 
The broadcaster assured us that it has a thorough and precise procedure, with 
questions and answers being checked by more than one person. It added that it was 
investigating how the mistake had occurred and would review its procedures to 
ensure no recurrence. 
 
 
Decision 
 
The error was clear when the answer was revealed to viewers, and one caller did 
give the correct answer. We welcome the broadcaster’s apology and actions. 
Together with its assurance of no recurrence, we believe this resolves the matter. 
 
 
Complaint resolved 
 
 
Information about the ICSTIS consultation concerning TV quiz 
channels/programmes using premium rate lines was published in Bulletin 46 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

13 

CBeebies  
29 October 2005, 06:30 
 
 
 
Introduction 
 
CBeebies’ birthday dedication slot was scheduled to be broadcast between 
Teletubbies and Tikkabilla.  However a programme intended for broadcast after the 
watershed on BBC3, which took a comic look at the events of the last seven days, 
was broadcast instead. 
 
The BBC3 programme involves stand-up comedians’ satirical take on the week’s 
news accompanied by relevant images.  Amongst the subjects under review were the 
potentially fatal dangers of Bird Flu and drug abuse. 
 
One viewer, watching with her children, complained that the material was unsuitable 
for the channel and the time of day. 
 
Response 
 
The BBC accepted that the programme was unsuitable for broadcast on CBeebies 
and apologised to the complainant. A combination of human error and reduced 
staffing levels at that time of day meant that the wrong tape was used and insufficient 
checks had been made to prevent such a mistake. 
 
While the images and references were either very brief or humorous, the BBC said 
that it was clearly a very serious operational error and its gravity had been fully 
recognised by the playout team. All staff working in the relevant area had been told 
how serious the mistake was, and wide-ranging measures had been taken to guard 
against recurrence.  
 
Decision 
 
This was clearly a regrettable error and we welcome that the BBC has taken 
significant steps to guard against any recurrence.  We consider that we do not need 
to intervene further in this matter. 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

14 

Road Signs  
Quiz Call, 2 October 2005, 20:19 
 
 
 
Introduction 
 
The Road Signs game showed eight signs that can be found in the Highway Code, 
some of which had been altered. The on screen graphics asked: “Which signs are 
correct?”. A viewer believed that a weak bridge sign was so small that the writing was 
illegible, adding that it looked as if it had been deliberately blurred. 
 
 
Response 
 
Channel 4 said that it tried to ensure that the elements in its quizzes and 
competitions were readily legible. It added that for all its games there was “a rigorous 
checking process, which includes a graphical check of each game and rules on 
minimum font sizes”. However, on reviewing its recording of this particular challenge, 
the broadcaster noted that the text on the weak bridge sign was smaller than the 
minimum font size it had laid down for its games.  
 
Although it was readable on digi-beta (high quality original recording), the 
broadcaster agreed that it could have been less clear on a viewer’s television or on 
recordings of lesser quality and acknowledged that this should have been noticed in 
the regular checking process. Channel 4 assured us that steps had been taken to 
minimise the risk of future recurrence. 
 
 
Decision 
 
The challenge was won by a caller who claimed he had referred to his Highway Code 
for comparison. However, the weak bridge sign was unclear to the complainant and 
on the recording sent to us by the broadcaster. We therefore welcome the 
broadcaster’s observation and assurances, which we believe resolves the matter. 
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

15 

Fairness and Privacy Cases 
 
Resolved  
 
Confidential Complainant 
BBC Wales Today, BBC 1 (Wales), 21 September 2005 
  
Ofcom received a complaint from the complainant that their child’s privacy was 
unwarrantably infringed in an edition of the news bulletin BBC Wales Today 
broadcast on 21 September 2005. 
  
The programme included footage of the complainant’s child leaving school on the 
day children were sent home due to illness at the school.  The complainant had not 
given permission for their child, whose identity and location was to be kept legally 
confidential, to be included in the footage to be broadcast.  
  
The BBC stated that they had stopped using the pictures of the child as soon the  
concerns were made known to the programme’s Editor and did not re-broadcast 
them in any of their bulletins later that day.  The BBC apologised to the complainant 
for any distress inadvertently caused and undertook to ensure that the library footage 
including the complainant’s child would not be used in any future broadcast.  The 
complainant accepted this. 
 
Ofcom welcomed the broadcaster’s actions which seemed reasonable in the 
circumstances and decided it would not be appropriate to proceed further with the 
complaint. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

16 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Stuart Toshach  
Week in Week Out, BBC 1 (Wales) 15 February 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld a complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the above programme as broadcast.   The programme examined the 
alleged crisis in the Child Support Agency (CSA).  Mr Toshach was one of the fathers 
featured in the programme who was affected by the workings of the CSA and he 
spoke about his experiences with the agency.  He was interviewed at home and on 
location. Mr Toshach complained that his privacy was unwarrantably infringed 
because the programme’s commentary referred to him as working on and off “in 
education in North Wales” which was in breach of an undertaking signed by the 
producer that the programme would make no reference to his present employment 
whatsoever.  
   
In the particular circumstances of this case, Ofcom considered that the programme’s 
reference to him as being “on and off in education in North Wales” was not in itself 
inherently private information and, given all the other information that was included in 
the programme, the inclusion of this information did not in itself lead to an 
unwarrantable infringement of Mr Toshach’s privacy.  
 
Introduction 
 
This edition of the current affairs series Week In Week Out, subtitled ‘Maintenance 
Meltdown’, examined the alleged crisis in the Child Support Agency (CSA).  The 
programme included interviews with agency representatives, politicians, lawyers, and 
spouses affected by the workings of the CSA. Mr Stuart Toshach was one of the 
fathers whose experience was featured.  The commentary that immediately preceded 
his story stated that “delays and bureaucratic chaos have robbed some fathers of any 
faith in the system and some have learned to live as CSA fugitives”.  Telling his own 
story Mr Toshach stated that “I haven’t got an issue with paying the 15% of my 
salary” required under the new CSA rules. 
 
At another point the programme’s commentary stated that “Stuart now works on and 
off in education in North Wales.  His pay is so low he says he can’t afford 
maintenance and everybody in this situation is worse off”. 
 
Mr Toshach complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
Complaint 
 
Mr Toshach’s Case 
 
In summary, Mr Toshach complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
that the programme’s commentary about him working in education in Wales (see 
quote above) breached an undertaking signed by the programme’s producer, Mr 
Davies, relating to confidentiality. Mr Toshach claimed that the relevant “privacy 
clause” in the written undertaking explicitly stated that the programme should make 
“no reference to his present employment whatsoever”.  Mr Toshach denied giving a 
verbal permission on the day of filming for the above phrase to be used in the 
programme, in spite of Mr Davies proposals for him to do so “throughout the day of 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

17 

filming”. Mr Toshach said that throughout an exchange of text messages between 
him and Mr Davies on 14 February 2005, he  maintained that the programme should 
not mention that he was a part-time teacher, as Mr Davies suggested.   
 
The BBC’s Case 
 
In summary the BBC said that Mr Davies observed the signed undertaking agreeing 
not to identify Mr Toshach’s job, place of work, home town, car registration or 
surname.   However, he  claimed that Mr Toshach subsequently, agreed verbally to 
the reference to his part-time work being  in education and thus Mr Davies believed 
that the term “education in North Wales” was general enough not to identify Mr 
Toshach and did not contravene the spirit or intention of the undertaking given. 
 
The BBC stated that Mr Davies sent a text to Mr Toshach on 14 February 2005 to 
check whether Mr Toshach might agree to a reference to him being a part-time 
teacher, to which Mr Toshach responded  that he did not want to be described as “a 
part-time teacher”. Mr Davies thus used the line “But Stuart now works on and off in 
education” which he believed Mr Toshach had verbally agreed to in the conversation 
on the day of filming. 
The programme-makers received no expression of dissatisfaction from Mr Toshach 
after the programme was broadcast and Mr Davies recalled that all dealings with him 
were amicable. 
 
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case, Mr Toshach complained that his privacy was unwarrantably infringed 
because the programme’s commentary referred to him as working on and off “in 
education in North Wales” which was in breach of an undertaking signed by the 
producer that the programme would make no reference to his present employment 
whatsoever.  
 
It was clear from the written submissions before Ofcom that Mr Toshach believed 
that the programme’s producer had breached a signed undertaking not to refer to his 
present employment. It was equally clear from the written submissions that the 
programme-makers did not believe that the programme contravened the spirit or 
intention of the undertaking given regarding any reference to Mr Toshach’s 
employment.  
 
Ofcom invited the parties to a hearing at which Ofcom’s Fairness Committee heard 
the parties’ contrasting submissions about a disputed conversation between Mr 
Toshach and the producer in which the BBC had understood him to give permission 
for the programme to mention that he worked in ‘Education’.    
 
Ofcom found the following: 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

18 

 
Ofcom was not able to resolve whether or not Mr Toshach had agreed to the 
reference to him working in “education in North Wales”. However, Ofcom was 
satisfied that the broadcaster would not have referred to this if the programme-
makers had not genuinely believed that he had.  
 
In considering whether there had been an unwarrantable infringement of Mr 
Toshach’s privacy, Ofcom took into account the fact that Mr Toshach had been quite 
happy to be named and interviewed in the programme and that so much of his life 
had been exposed, including some very personal matters which he had readily 
discussed. In this context, Ofcom considered that the programme’s reference to him 
as being “on and off in education in North Wales” was not in itself inherently private 
information. Given all the other information that was included in the programme, 
Ofcom took the view that the disclosure of information concerning his sector of 
employment did not in itself lead to an unwarrantable infringement of Mr Toshach’s 
privacy.  
 
However, in considering the facts of this case, Ofcom had regard to the need for 
programme-makers to take all reasonable steps to ensure that guarantees given to 
contributors were honoured. Ofcom noted how unusual it was for a broadcaster to be 
asked by a participant to sign an undertaking (outlining conditions) before agreeing to 
appear in a programme. Ofcom considered that this should have alerted the 
programme-makers to the need to keep a thorough record of any subsequent 
conversations with Mr Toshach and ensure that changes they thought had been 
agreed to were agreed in writing. Ofcom was concerned to ensure that broadcasters 
noted the importance of this in avoiding such disagreements over guarantees arising 
in the future.   
 
In all the circumstances, Ofcom concluded that although Mr Toshach’s specific 
written request may not have been honoured, his privacy was not unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast. 
 
Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy was not 
upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

19 

Complaint by Ms Julie Taylor on behalf of Mr James Taylor 
Lunchtime News, UTV, 3 March 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. Julie Taylor 
complained on behalf her brother, James Taylor, that he was treated unfairly in this 
edition of UTV’s Lunchtime News.  The item complained of reported on the 
appearance in court of Mr Taylor, charged with murdering Darren Thompson. Mr 
Thompson died of gunshot wounds. The report stated that the victim’s father, 
Gilbert Thompson, confronted Mr Taylor when he appeared in court, calling him 
“scum” as he was led away from the dock. The reporter said that Mr Taylor pointed 
at the victim’s father and said “Bang, bang”. 
 
Ofcom concluded that, given the risk of mishearing what Mr Taylor said, the reporter 
took sufficient and appropriate steps to check what was said and to obtain 
independent corroboration from others present in court. In these circumstances, the 
broadcaster took reasonable care to verify the story and was entitled to report the 
court appearance as it did. 
 
Introduction 
 
This news item reported on the appearance in court of James Taylor, charged with 
murdering Darren Thompson. Mr Thompson died of gunshot wounds. The report 
stated that the victim’s father, Gilbert Thompson, confronted Mr Taylor when he 
appeared in court, calling him “scum” as he was led away from the dock. The 
reporter said that Mr Taylor, in response, pointed at the victim’s father and said 
“Bang, bang”. 
 
Complaint 
 
Ms Taylor’s case 
 
In summary, Ms Taylor complained that Mr Taylor had been treated unfairly in that he 
had not at any time in court said “Bang, bang”. The inaccurate reporting led to an 
inference that Mr Taylor was threatening Mr Thompson’s father and acknowledging 
his involvement with the murder. 
 
UTV’s case 
 
UTV said, in summary, that their reporter was present in court at the hearing. He was 
reasonably sure that he heard Mr Taylor say “Bang, bang” but, because of the risk of 
mishearing, he checked with Mr Thompson while in court. Mr Thompson confirmed 
that Mr Taylor said “Bang, bang”. The reporter also spoke to the investigating officer 
in the case, who asked the prison guards what Mr Taylor said. They also confirmed 
that he said “Bang, bang”. In the circumstances, the reporter was satisfied that his 
version of events was correct. He wrote a note of the steps he had taken on 7 March 
2005.  In July 2005, when dealing with the complaint, UTV asked a freelance 
journalist who was also present in court at the time to provide his description of what 
had occurred. The journalist had had no doubt that Mr Taylor had said “Bang, bang”, 
but had checked with a prison guard and a police officer in the immediate vicinity of 
Mr Taylor. Both had separately confirmed that Mr Taylor had said “Bang, bang”. This 
journalist’s story was distributed to the radio and to newspapers. 
 
 
Ms Taylor’s response 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

20 

 
In response to UTV’s statement, Stelfox Solicitors, on behalf of Mr Taylor, said that a 
solicitor from their office was present in court at the time in question and did not see 
Mr Taylor make any gestures towards anybody in the court. Mr Taylor was 
questioned by police in connection with the matter and no further action was taken, 
as there was not enough evidence to support the allegations. 
 
UTV’s response 
 
UTV made no further comments. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
Ofcom is not a fact finding tribunal and is not in a position to determine whether or 
not Mr Taylor said “Bang, bang” to Mr Thompson, nor is it its role to do so.  
 
Ofcom was not, therefore, able to resolve the conflict between the parties’ accounts 
of events in court.  In these circumstances, Ofcom’s function was to consider 
whether, notwithstanding this conflict, the programme-makers had taken all 
reasonable care to satisfy themselves that the material facts had been considered 
and so far as possible were fairly presented.  
 
Ofcom took the view that, given the risk of mishearing what Mr Taylor said, the 
reporter took sufficient and appropriate steps to check what was said and to obtain 
independent corroboration from others present in court. In these circumstances, the 
broadcaster took reasonable care to verify the story and was entitled to report the 
court appearance as it did. 
 
Accordingly, Ofcom found that there was no unfairness to Mr Taylor in the 
programme. The complaint was not upheld. 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

21 

Mr Imtiaz Valli 
Dispatches: Third Class Post, Channel 4, 29 April 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in both the making and broadcast of the 
programme.  
 
Mr Valli was secretly filmed apparently arranging the sale of a pair of training shoes 
that were later found to be counterfeit and commenting on his own work practices 
and experiences. He complained that he had been portrayed as a “professional 
slacker” and being habitually concerned with supplying counterfeit goods at work. 
 
Ofcom noted that the programme had not referred to Mr Valli as a “professional 
slacker”, and considered that it was clear from both the unedited secretly recorded 
footage and the programme itself that Mr Valli carried out his duties in a manner that 
viewers would have seen as inappropriate for a public service employee. The 
programme was not unfair in the way it portrayed Mr Valli and represented his 
behaviour. 
 
Ofcom considered that the obtaining and broadcasting of secretly filmed footage of   
Mr Valli infringed his privacy in both the making and broadcast of the programme. 
Ofcom considered that it was legitimate to obtain and broadcast secretly filmed 
footage and that the infringements were warranted. Specifically, Ofcom considered 
that there was a significant public interest in highlighting the failings of Royal Mail as 
well as the problems faced by Royal Mail, and that Mr Valli’s own conduct was 
illustrative of those failings and problems. 
 
Introduction 
 
This edition of Dispatches was subtitled “Third Class Post” and investigated alleged 
incompetence and dishonesty among Royal Mail employees. The programme used 
footage secretly filmed by Mr Simon Barnes, an undercover reporter, who had gained 
employment in the London sorting office where Mr Valli worked. Mr Valli was secretly 
filmed apparently arranging the sale of a pair of trainers that the programme claimed 
were counterfeit and was shown commenting on work practices and his work 
experiences. Mr Valli was referred to by name in the programme and his face was 
not obscured. 
 
Mr Valli complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and that 
his privacy was unwarrantably infringed in the both the making and broadcast of it. 
 
The Complaint 
 
Mr Valli’s case 
 
In summary, Mr Valli complained that:  
 
a) The programme depicted him as a “professional slacker” and stated that he 

was “never going to win Employee of the Month”. In the programme, Mr Valli 
was heard to say that he had found an undelivered letter on the floor of the 
post room that was over a year old. He claimed that the reference to the letter 
was included in the programme as “proof” that he had been an integral part of 
the problems facing the sorting office in which he worked. Mr Valli said that 
during his time with Royal Mail, he had never been disciplined, warned or 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

22 

investigated for sick leave or work related matters. The inclusion of such 
comments in the programme was unfair to him;  

 
b) The programme portrayed Mr Valli as being habitually concerned at work with 

the supply of counterfeit goods. In particular, he was featured showing a pair of 
training shoes to a fellow colleague while on a staff break, with the 
accompanying commentary stating that Mr Valli would “spend time on-duty 
flogging trainers”. In another part of the programme one individual said that 
“theft of mail within the depot is often confined to more popular items such as 
trainers”. Mr Valli said that the inevitable inference was that he had committed 
such an offence. 

 
 The programme also suggested that he sold a pair of counterfeit training shoes 

to Mr Barnes. However, Mr Barnes had in fact bought a pair of training shoes 
from another member of staff who was not named or otherwise identified in the 
programme. Mr Valli said that the programme failed to make it clear that he had 
told Mr Barnes that the training shoes he had were bought at a market 
legitimately; and, 

 
c) Mr Valli complained that his privacy was unwarrantably infringed in both the 

making and broadcast of the programme in that he was secretly filmed and that 
the footage was included in the programme without his knowledge or his 
consent. Also, he was identified in the programme by name and his face was 
not obscured in the way other employees had had their faces obscured.  

 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 responded that: 
 
a) At no time during the programme was Mr Valli referred to as a “professional 

slacker”. However, there were instances in the programme that demonstrated 
that Mr Valli was less than a perfect employee. Mr Valli discouraged Mr Barnes 
from working hard at his job and was secretly filmed instructing other workers 
to “make it stretch”. Mr Valli was also secretly filmed admitting that he had once 
gone to play snooker when he was supposed to be at work. Although Mr Valli 
claimed that he had never been disciplined or warned over his sickness record, 
he did tell Mr Barnes, who secretly recorded the conversation, that he was 
investigated by management who suspected him of feigning illness after taking 
three months off. Channel 4 said that these instances, taken with the other 
examples of Mr Valli’s bad behaviour while on duty that were secretly recorded 
and shown in the programme, demonstrated clearly Mr Valli’s attitude and that 
it was not unfair for the programme to have said that Mr Valli was “never going 
to win Employee of the Month”. 

 
 Channel 4 said that the programme made no express or implied suggestion 

that Mr Valli was responsible for the year old letter which was found and no 
reasonable viewer would have inferred this. Mr Valli had been depicted as 
clearly offering an example of the chaotic working methods of the sorting office. 

  
b) Although Mr Valli claimed that he was showing a friend a pair of training shoes 

while on a staff break, the secretly filmed footage confirmed that Mr Valli was 
involved in the selling of training and other shoes while he was meant to be on 
duty working. During the programme, Mr Barnes interviewed a convicted 
criminal who admitted to mail theft. He referred to stealing “all sorts of things, 
including trainers”. Channel 4 said that there was no express or implied link to 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

23 

Mr Valli in this section that clearly stood-alone. The programme-makers were 
very careful not to go beyond the proven facts that Mr Valli sold counterfeit 
training shoes while on duty. It was beyond the bounds of reason to suggest 
that the inclusion of the comment inevitably inferred that Mr Valli had has 
committed such an offence, i.e. theft.  

 
 Channel 4 said that on a number of occasions, Mr Valli told Mr Barnes that he 

obtained his stock of items from “a friend” and gave two contradictory accounts 
of where his “friend” got his stock. Mr Valli was well known within the sorting 
office for his selling activities and it was apparent that he sold training shoes 
and clothes to a number of colleagues while on duty. Mr Barnes was offered 
training shoes and other items on a number of occasions, and he purchased a 
pair of training shoes that, on further investigation, were proven, by Nike (UK) 
Limited, to be counterfeit. Mr Valli was secretly recorded selling or offering two 
types of Nike-branded training shoes, among other items. Although Mr Barnes 
did not purchase the training shoes directly from Mr Valli, they were the same 
pair that Mr Valli had been filmed offering for sale the previous day. 

 
c) Channel 4 said that Mr Valli was secretly filmed carrying out duties as a public 

servant. Although his conversations with Mr Barnes were secretly recorded, 
they did not refer to anything that personal or private to Mr Valli. He was shown 
in both the unedited footage and the programme itself engaged in 
entrepreneurial activity during work and at least one instance of this activity has 
been proved to have been illegal, namely the selling of counterfeit goods. 
Given the public interest involved this was not a situation in which Mr Valli 
could have had a legitimate expectation of privacy. 

   
 Both the programme-makers and Channel 4 considered that those employees 

shown to be indulging in serious criminal behaviour would be identified as 
would those who were shown performing their public service duties in a manner 
inconsistent with the standards that a reasonable person would expect of public 
servants entrusted with the post. Mr Valli demonstrated such a level of bad 
practice in the course of his work that the public interest demanded his identity 
not to be obscured.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case, Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom noted that the programme did not refer to Mr Valli as a “professional 

slacker”. Ofcom was satisfied that Mr Valli’s comment about finding a letter 
over a year old would not have led viewers to believe this to have been “proof” 
of his role in the failings of the sorting office. However, it was evident from the 
unedited secretly filmed footage - viewed by Ofcom - and the programme itself 
that Mr Valli displayed an attitude and approach to his work that viewers would 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

24 

have seen as failings and inappropriate for a public service employee to be 
engaged in while on duty. Whether or not Mr Valli’s sickness record had been 
investigated, it was irrelevant to Ofcom’s consideration whether the programme 
was unfair to him. Ofcom considered that, in light of clear examples of Mr Valli’s 
inappropriate behaviour captured in the unedited secretly filmed footage, it was 
not unfair for the programme to have commented that Mr Valli would “never win 
Employee of the Month” or that the programme misrepresented his behaviour. 
Ofcom found no unfairness to Mr Valli in this respect.  

 
b)       Although Ofcom recognised that Mr Valli did not sell Mr Barnes the training 

shoes directly, it was evident from the unedited secretly filmed material and the 
programme itself that the training shoes were the same that Mr Valli had shown 
to Mr Barnes on the previous day. It was also evident that Mr Valli was 
engaged in selling training shoes while at work. In these circumstances, Ofcom 
took the view that it was not materially misleading if viewers understood Mr 
Valli to have been “habitually selling trainers”. Ofcom was also satisfied, that 
the training shoes bought by Mr Barnes were counterfeit. A letter from Nike 
(UK) Limited confirmed that the training shoes were not authentic. Ofcom found 
no unfairness to Mr Valli in this respect.  

 
c) In Ofcom’s view the line to be drawn between the public’s right to information 

and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

   
 Programme-makers should not normally obtain information or pictures through 

deception unless the disclosure is in the public interest and the material could 
not be obtained by any other means. In the circumstances of this programme, 
Ofcom recognised that the programme had set out to examine some of the 
issues surrounding the problems that were faced by Royal Mail and the 
reasons for the poor service it was delivering to the public. In doing this, Ofcom 
considered that it was legitimate for the programme-makers to secretly film 
Royal Mail employees and to highlight examples of dishonesty, incompetence 
and bad behaviour. It was also clear that it was very unlikely that the 
programme would have been able to secure this footage by any other means.   

 
 With specific regard to Mr Valli, Ofcom considered that the obtaining and 

broadcasting of secretly filmed footage of Mr Valli infringed his privacy in both 
the making and broadcast of the programme. Ofcom went on to consider 
whether or not the infringements were warranted.    

 
 As already stated, the use of secret filming should only be considered where it 

is necessary to the credibility of a story.  Ofcom considered (as stated above) 
that it was legitimate to obtain and broadcast secretly filmed footage in the 
particular circumstances of this case and therefore the infringements of Mr 
Valli’s privacy in the making and broadcast of the programme were warranted. 
Specifically, Ofcom considered that there was a significant public interest in 
highlighting the failings of Royal Mail as well as the problems faced by Royal 
Mail. Mr Valli’s own conduct was illustrative of those failings and problems. 
Ofcom further considered that Mr Valli was far from incidental in the 
programme and the secretly recorded footage of him clearly demonstrated the 
seriousness of his inappropriate conduct while on duty. In the circumstances, 
Ofcom considered that it was legitimate not to obscure Mr Valli’s identity.  

 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

25 

Accordingly, the complaints of unfair treatment and unwarranted infringement 
of privacy were not upheld. 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

26 

Mr Michael Bekoe 
Dispatches: Third Class Post, Channel 4, 29 April 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy. Mr Bekoe was secretly filmed delivering mail. 
He complained that he was treated unfairly in that the programme implied that he 
could barely read or write English, that he was “irresponsible, negligent and lazy”; 
that it associated him with credit card theft; that he had a “bad character”; and that he 
had been “used”. He also complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
both the making and broadcast of the programme as, he was identified in the 
programme and filmed without his knowledge or consent. 
 
Ofcom considered that the programme had not given the impression that Mr Bekoe 
could neither read nor write English and that it was clear from both the unedited 
secretly filmed material and the programme itself that Mr Bekoe had not carried out 
his duties in a responsible and diligent way. It was satisfied that the programme in no 
way inferred that Mr Bekoe was associated with criminality and it considered that it 
was legitimate for the programme-makers to have used the technique of secret 
filming to highlight the level of incompetence displayed by him. 
 
Ofcom considered that obtaining and broadcasting of secretly filmed footage of   
Mr Bekoe infringed his privacy in both the making and broadcast of the programme. 
Ofcom considered that it was legitimate to obtain and broadcast secretly filmed 
footage and that the infringements were warranted. Specifically, Ofcom considered 
that there was a significant public interest in highlighting the failings of Royal Mail as 
well as the problems faced by Royal Mail and that Mr Bekoe’s own conduct was 
illustrative of those failings and problems. 
 
Introduction 
 
This edition of Dispatches was subtitled “Third Class Post” and investigated alleged 
incompetence and dishonesty among Royal Mail employees. The programme used 
footage secretly filmed by Mr Simon Barnes, an undercover reporter, who had gained 
employment in the London sorting office where Mr Bekoe worked. Mr Bekoe, a 
Ghanian student working as a temporary postman, was featured briefly at the end of 
the first part of the programme and again in the second part of the programme 
delivering mail. He was shown, for a long time, experiencing what appeared to be 
difficultly in delivering the mail and returning to the depot with some of it undelivered. 
Mr Bekoe was referred to by his first name in the programme and his face was not 
obscured.   
 
Mr Bekoe complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and 
that his privacy was unwarrantably infringed in the both the making and broadcast of 
it. 
 
The Complaint 
 
Mr Bekoe’s case 
 
In summary, Mr Bekoe complained that:  
 
a) The programme’s commentary introduced him and a colleague as “posties who 

could barely read or write English and certainly can’t deliver”. Mr Bekoe said 
that this was unfair to him as he could read and write English and that if he had 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

27 

been trained properly in how to deliver the mail he would not have found it as 
difficult as he did; 

 
b) The programme portrayed Mr Bekoe as “irresponsible, negligent and lazy” and 

failed to show that he had expressed his unwillingness to his managers to 
deliver mail unless he was given training. The programme also failed to explain 
that there had been a strike at the depot and that no one with experience was 
available to accompany him on the delivery round. Mr Bekoe said that the 
programme suggested that delivering mail was a relatively simple task and that 
his failure to deliver the entire round of post was incompetent. However, Mr 
Barnes had also experienced difficulties delivering the mail without training, yet 
no comparison was drawn between his efforts and Mr Bekoe’s;  

 
c) The programme portrayed Mr Bekoe as a “disloyal” worker and involved in 

criminal activity. Mr Bekoe said that the programme featured other Royal Mail 
employees who stole credit cards and, as a result of being featured in the 
programme, he had been associated unfairly with credit card theft;  

 
d) The programme questioned Mr Bekoe’s “honour”. In particular, at the 

conclusion of the section featuring Mr Bekoe, the programme’s commentary 
stated “…untrained, unvetted agency staff are being sent out on their own with 
stacks of letters”. Mr Bekoe said that this suggested that he was “unvetted” 
which gave the clear implication that vetting would have uncovered a problem 
with his background and/or character; and, 

 
e) Mr Barnes’s undercover reporting methods had left Mr Bekoe feeling betrayed 

as he had regarded him as a friend. Mr Bekoe said that he had been “used” by 
the programme-makers to criticise his employers, Royal Mail. 

  
f) The programme infringed Mr Bekoe’s privacy in both the making and the 

broadcast of the programme. Mr Bekoe’s identity was “exposed” without his 
permission, knowledge or consent and there was no public interest justification 
in identifying him. It was not necessary to show his face or to name him when 
other employees in the programme had their identities obscured.  

 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 responded that: 
 
a)      Mr Bekoe and his colleague were featured briefly at the end of part one of the 

programme along with the accompanying commentary “Next, the posties who 
can barely read or write English, and certainly can’t deliver”. The corresponding 
pictures showed, firstly, the blurred faces of agency workers who Mr Barnes 
discovered were employed despite lacking basic necessary skills for the job 
(i.e. ‘…the posties who can barely read or write English…’) and, secondly, a 
brief shot of Mr Bekoe and his colleague (‘…and certainly can’t deliver.’). 
Channel 4 said that this had been carefully and fairly cut to show that Mr Bekoe 
and his colleague would appear in the section of part two of the programme 
that illustrated incompetent delivery – rather than the section that highlighted 
the problem of basic literacy skills. Despite Mr Bekoe’s concerns Channel 4 
said that there was no express or implied assertion in the programme that he 
could “barely read or write English”. Mr Bekoe was clearly seen reading letter 
addresses and English language signs without any problem, as well as copying 
down an apartment address list; 

 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

28 

b) Mr Bekoe’s failure to perform a relatively simple task was highly relevant to an 
investigation of how incompetence and general laziness was responsible for 
the late delivery of millions of letters a year. The letters that Mr Bekoe was 
filmed delivering were mostly first class letters destined for non-business 
customers. However, the sequence showed how Mr Bekoe and his colleague 
only tried to deliver a small portion of the round and after only three hours 
returned well over half of the letters to the sorting office, where they would have 
to wait to be reposted.  

 
 Although the footage featured Mr Bekoe’s first time delivering mail, as stated 

clearly in the programme, he had been working at the Royal Mail as a sorter for 
some time before. Mr Bekoe should have been aware of the importance of mail 
security and delivering mail properly and on time. Channel 4 said that the 
programme had made it clear that Mr Bekoe and his colleague were 
“untrained”, were in “a learning stage” and had been given “no clear job 
description”. The official and unofficial strikes at Paddington sorting office 
referred to by Mr Bekoe had finished by the time he was secretly filmed.    

 
 Channel 4 said that Mr Barnes had faced the same challenges as Mr Bekoe 

and his colleague when trying to deliver mail without specific training. However, 
the crucial difference between the two delivery efforts was that Mr Barnes fully, 
diligently and correctly completed his round without any help whatsoever, 
working late to make sure all the mail he was responsible for was delivered to 
the right address;  

 
c) Mr Bekoe’s complaint that the programme implicated him with involvement in 

the  criminal activity featured in other parts of the programme was unfounded. 
The section in which Mr Bekoe and his colleague were featured was a distinct 
part of the programme used to illustrate the incompetence and poor training of 
agency workers. There was nothing in the programme, implied or express, that 
linked Mr Bekoe to any criminal activity; 

 
d) The programme’s reference to the fact that agency staff were “unvetted”, was 

explained in the programme: by law, the Royal Mail was unable to check the 
criminal records of any of its employees. Mr Bekoe, like all permanent, 
temporary and agency staff at Royal Mail at the time of the film, was “unvetted” 
because no agency staff then were checked for a criminal record. The 
programme made no express or implied claim that Mr Bekoe had a criminal 
past; and 

  
e) Channel 4 said that the programme-makers had set out to investigate why the 

Royal Mail lost millions of the letters every day and was failing to hit any of its 
official targets for delivering mail on time. Mr Barnes met Mr Bekoe as he and 
his colleague prepared to make their first deliveries and followed them to 
record how they treated the letters they had been entrusted with. The secret 
filming of the way in which Royal Mail agency workers, like Mr Bekoe, delivered 
the post, formed a crucial part of this investigation into the causes of poor 
service. In the programme Mr Bekoe was clearly seen engaged in incompetent 
working behaviour, the type of which, had been identified as causing so much 
of the country’s lost and delayed mail. Although Mr Bekoe may have 
considered Mr Barnes a “friend” he did not reveal anything more on screen 
than would be normal for any colleagues discussing their jobs. Given the public 
interest involved, it was legitimate for the programme-makers to secretly film Mr 
Bekoe carrying out his job. 

 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

29 

f) Channel 4 said that Mr Bekoe was secretly filmed carrying out his duties as a 
public servant, in public places. Although Mr Bekoe’s conversations with Mr 
Barnes were secretly filmed they did not refer to anything personal or private to 
Mr Bekoe. The conversations were all restricted to the Royal Mail and the 
specific job that Mr Bekoe and his colleague were carrying out that day. Given 
the public interest involved this was clearly not a situation where Mr Bekoe 
could have had a legitimate expectation of privacy. 

 
 Although it was clear that those employees indulging in criminal behaviour 

would be identified, it was also decided by the programme-makers that all 
individuals who could clearly be seen performing their public service roles in an 
incompetent manner, inconsistent with the standards that a reasonable person 
would expect of public servants entrusted with the mail, would not have their 
identities obscured. Channel 4 said that both Mr Bekoe and his colleague had 
demonstrated such a level of incompetence in attempting to perform a relatively 
straightforward task that the public interest demanded their identity not be 
obscured.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom found the following: 
 
a)  Ofcom was satisfied that it would have been sufficiently clear from the 

programme that the part of the programme which included Mr Bekoe dealt with 
incompetent delivery of mail rather than problems with basic literacy among 
Royal Mail employees. The programme made no comments regarding Mr 
Bekoe’s level of literacy and it was very unlikely that viewers would have 
gained any impression that he had difficulty with reading or writing given that he 
was clearly shown in the programme reading addresses without difficulty. 
There was no unfairness to Mr Bekoe in this respect.  

 
b) In Ofcom’s view, the focus of the part of the programme in which Mr Bekoe 

appeared aimed to highlight a genuine problem of incompetence and failings of 
Royal Mail employees in carrying out their fundamental duties. Ofcom took the 
view that, notwithstanding whether or not Mr Bekoe had declared his 
unwillingness to deliver mail without training and that he had only gone out on a 
delivery round because of strike action, it was clear from the unedited secretly 
filmed material and the footage used in the programme itself that Mr Bekoe had 
made very little effort to ensure that he completed his round and deliver the 
mail in a responsible and diligent way. This was also put into stark contrast 
when compared to the manner in which Mr Barnes carried out his first delivery 
round. In these circumstances, Ofcom considered that the programme 
accurately and fairly represented Mr Bekoe’s attempt to deliver the mail and 
had not portrayed him unfairly.  

 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

30 

c) Ofcom noted that the programme did not show Mr Bekoe carrying out criminal 
acts. Ofcom was further satisfied that the programme in no way inferred or 
associated Mr Bekoe with the criminality uncovered in other parts of the 
programme. The manner in which the programme was edited would have left 
viewers in no doubt that the footage of Mr Bekoe was used to highlight the 
levels of incompetence and lack of training of some Royal Mail employees and 
not to illustrate criminal activity. Ofcom considered that these parts of the 
programme were very distinct from each other and that no unfairness resulted 
to Mr Bekoe by including footage of him in it, or that it implied criminal 
behaviour on his own part.   

 
d) Ofcom noted that the programme explained the significance of referring to the 

fact that neither the employment agencies nor Royal Mail could check whether 
a potential employee had a criminal record. This was said at the start of the 
programme to demonstrate the ease with which Mr Barnes could gain 
temporary employment as a postman and in the context of how no criminal 
record checks were made for a job where registered mail and credit cards 
would be handled. Ofcom considered that this reference to criminal record 
checks in no way inferred that Mr Bekoe himself was of bad character or had a 
criminal record. The programme was stating a fact. There was no unfairness to 
Mr Bekoe in this respect. 

 
e) Programme-makers should not normally obtain information or pictures through 

deception unless the disclosure is in the public interest and the material could 
not be obtained by any other means. In the circumstances of this particular 
case, Ofcom considered that it was legitimate for the programme-makers to 
secretly film Mr Bekoe and his colleague delivering mail. It accepted that one of 
the focuses of the programme had been to investigate the reasons for the loss 
of millions of letters a year and poor delivery times. To illustrate the reasons for 
such poor service, it was reasonable for the programme-makers to secretly film 
Mr Bekoe who, like other temporary agency staff, displayed an incompetent 
working style that had been identified as being part the problems faced by 
Royal Mail. It was also clear that it was very unlikely that the programme would 
have been able to secure this footage by any other means.   

 
f) In Ofcom’s view the line to be drawn between the public’s right to information 

and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
 In this case, Ofcom considered that obtaining and broadcasting of secretly 

filmed footage of Mr Bekoe infringed his privacy in both the making and 
broadcast of the programme. Ofcom went on to consider whether or not the 
infringements were warranted.  

 
 The use of secret filming should only be considered where it is necessary to 

the credibility of a story.  Ofcom considered (as stated above) that it was 
legitimate to obtain and broadcast secretly filmed footage in the particular 
circumstances of this case and therefore the infringements were warranted. 
Specifically, Ofcom considered that there was a significant public interest in 
highlighting the failings of Royal Mail as well as the problems faced by Royal 
Mail.  Mr Bekoe’s own incompetence when delivering less than half of the mail 
entrusted to him on his round was illustrative of those failings and problems. 
Ofcom also considered that Mr Bekoe was far from incidental in the programme 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

31 

and the secretly recorded footage of him clearly demonstrated the seriousness 
of his incompetence. In the circumstances, Ofcom considered that it was 
legitimate not to obscure Mr Bekoe’s identity.  

 
Accordingly, the complaints of unfair treatment and unwarranted infringement 
of privacy were not upheld. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

32 

Complaint by Highley Parish Council 
Toughest Villages in Britain, Sky One, 1 November 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment about this 
programme which looked at a number of British villages that, it was alleged, had 
reputations for toughness. One of the villages featured in the programme was 
Highley in Shropshire. Highley Parish Council complained that the village was 
portrayed as a tough and difficult place in which to live. 
 
Ofcom appreciated the Council’s concerns about the manner in which it perceived 
the village to have been depicted in the programme. However, Ofcom considered 
that it was likely that viewers would have recognised that the programme was 
intended to be light-hearted in its approach and was not intended to be a serious 
critique of the village itself or the work of the Council. Further, Ofcom considered that 
the programme did not materially misrepresent the village of Highley in a way that 
was likely to result in unfairness.  
 
Introduction 
 
This programme looked at a number of British villages that, it was alleged, had 
reputations for toughness. One of the villages featured in the programme was 
Highley in Shropshire. Some of Highley’s residents were shown attending a fun day 
at a local public house and others were interviewed about the village and their 
experiences of living there. 
 
Highley Parish Council (“the Council”) complained that the village was treated unfairly 
in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Highley Parish Council’s case 
 
In summary, the Council said that the village was portrayed as a tough and difficult 
place in which to live. The Council said that it was unfair to describe the village in this 
way and that it did not reflect real village life. Highley had a low crime rate, had won 
Britain in Bloom Awards and a considerable amount of money had been spent on a 
community centre. On the day of filming, the whole village had joined together for the 
fun day event. However, the programme-makers had edited the footage of the day 
unfairly. 
 
BSkyB’s case 
 
In summary, BSkyB responded by saying that the programme did not seek or claim 
to give a complete profile of the villages featured in it. The programme clearly 
indicated to viewers that it was a “humorous debunking” of the myth of village life 
through interviews with residents and showing alternatives to the “post-card” images 
shown in the introduction to the item. Although the Council considered that such 
views and images undermined its work, the programme accurately reflected the 
views of those interviewed and scenes witnessed in the village. As the programme 
was not intended to give a full profile of the village it did not portray Highley unfairly. 
 
BSkyB said that the decision to include Highley in the programme was justified. The 
Council itself had said in its complaint to Ofcom that “the Parish Council together with 
many local organisations have been working hard to rid the village of unjust 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

33 

accusations as being a hard place to live”. The implication of this statement was that, 
such accusations of Highley being a difficult place in which to live existed prior to the 
broadcast of the programme. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case, Ofcom found the following: 
 
Ofcom recognised that the Council was concerned about the manner in which it 
perceived the village to have been depicted in the programme. However, Ofcom 
considered that it was likely that viewers would have recognised that the programme 
was intended to be light-hearted in its approach and was not intended to be a serious 
critique of the village itself or the work of the Council.  In these circumstances, it was 
not incumbent on the programme, in the interests of fairness, to refer to positive 
aspects of life in Highley and the efforts of the Council to improve facilities in the 
area.    
 
Ofcom noted that, during interviews provided to the programme, some residents of 
Highley talked openly of their experiences of living in Highley and about the tough 
reputation the village had. In Ofcom’s view, these contributors had a right to express 
their personal views and it was legitimate for the programme to include their 
comments.  
 
Further, there did not appear to be any evidence before Ofcom to support the 
Council’s complaint that footage of the fun day was edited unfairly in the programme 
as broadcast.  The programme’s treatment of the fun day appeared to be 
straightforward and in Ofcom’s view was unlikely to have led viewers to react 
critically to Highley.   
 
In all the circumstances, Ofcom considered that the programme did not materially 
misrepresent the village of Highley in a way that was likely to result in unfairness.  
 
Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld. 
  



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

34 

Complaint by Reverend David Chislett  
Toughest Villages in Britain, Sky One, 1 November 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment about this 
programme which looked at a number of British villages that, it was alleged, had 
reputations for toughness. One of the villages featured in the programme was 
Highley in Shropshire. Reverend David Chislett complained that his son, Michael, 
was “tricked” and “lied to” by the programme makers and was portrayed as a “stupid 
young village yobbo”.  He also complained that his own crockery smashing stall was 
shown in a “condescending light”. 
  
Ofcom found no unfairness to Michael in his inclusion itself or in the presentation of 
his contribution in the programme as broadcast. Ofcom also found no unfairness to 
Reverend Chislett in the programme as broadcast. Specifically Ofcom took the view 
that: 
 

a) Reverend Chislett had provided no evidence that his son was misled. 
Further, Michael was simply shown sliding down a slide at the fun day and 
viewers were unlikely to have reacted to Michael, on the basis of the 
footage shown, in a way which was unfair to him.        

 
b) The programme did not suggest, either explicitly or implicitly, that Michael 

was a “stupid young village yobbo”.   
 

c) The programme presented the crockery smashing stall in a 
straightforward factual manner as the type of attraction at the fun day.  
Although the programme’s general treatment of matters was light-hearted 
the stall was not, in Ofcom’s view, depicted in a “condescending light”.   

 
Introduction 
 
This programme looked at a number of British villages that, it was alleged, had 
reputations for toughness. The village of Highley in Shropshire was featured along 
with some of its residents attending a “Beach Party” themed fun day at a local public 
house. Michael Chislett (a minor) was briefly shown at the event sliding down a slide. 
A crockery smashing stall run by Reverend David Chislett, Michael Chislett’s father, 
was also shown briefly in the programme.  
 
Reverend Chislett complained on his own behalf and on behalf of his son, Michael 
Chislett, that the programme treated them unfairly. 
 
The Complaint 
 
Reverend Chislett’s case 
 
In summary, Reverend Chislett complained that: 
 
a) Michael was “tricked” and “lied to” by the programme makers into agreeing to 

be filmed sliding down a slide. The programme-makers told Michael that the 
filming was for a video celebrating the village and village life;
  

 
b) the programme portrayed Michael as a “stupid young village yobbo”; and, 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

35 

c) the crockery smashing stall run by Reverend Chislett was shown in a 
“condescending 

 light”.  
 
BSkyB’s case 
 
In summary, BSkyB responded by saying that: 
 
a) Michael was neither “tricked” nor “lied” to by the programme-makers. Michael 

was already playing on the slide when they asked him to go down it again so 
that he could be filmed having fun and enjoying the day. The programme-
makers told Michael that the footage would be used to illustrate the village 
celebrations that were taking place at the fun day event. 

 
b) Michael was not shown as a “stupid young village yobbo”. The very brief 

footage of him clearly showed a boy enjoying going down a slide among a 
series of other images of the event. No audible sound was attributable to 
Michael. The accompanying commentary described the fun day event generally 
as “the theme is a beach party and no expense has been spared transforming 
the village into a replica of a seaside resort. Everyone is expecting a day to 
remember”. Neither the commentary nor the footage of Michael and the other 
images shown in this brief sequence could be interpreted as portraying him as 
anything other than a boy enjoying sliding down a slide. 

 
c) The crockery smashing stall was included in the programme to illustrate the 

attractions of the fun day event and was not shown in a “condescending light”. 
The stall was shown for less than two seconds without any specific 
commentary referring to it. Neither was there any reference to Reverend 
Chislett, nor to the fact that the stall belonged to him. BSkyB said that the 
footage accurately reflected the events at the fun day and that it was used as a 
“wallpaper” to preface the section of interviews with the “characters” of the 
village that followed. The pause in the commentary and the change in focus 
from an overview of the fun day to interviews with several of those attending 
made this clear. There was nothing in the programme to suggest that any of 
these individuals were in any way connected with the crockery stall or 
Reverend Chislett. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom considered the following: 
 
Broadcasters should ensure that all programme-makers understand the need to be 
straightforward in their dealings with potential participants in factual programmes, in 
particular by making clear, wherever practicable, the nature of the programme and its 
purpose. Where a participant is under 16 years old programme-makers should 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

36 

normally seek the consent of a parent or guardian unless the subject matter is trivial 
or uncontroversial and the participation minor. 
 
It was clear from the written submissions before Ofcom that Reverend Chislett 
genuinely believed that his son, Michael, was misled about the nature and likely 
content of the programme. It was equally clear from the written submissions that the 
programme-makers did not believe that they misled Michael.  
 
Ofcom is not a fact finding tribunal and was not able to resolve the conflict (referred 
to above) between the parties’ accounts of events at the time filming took place. 
Ofcom’s function was to consider whether, notwithstanding this conflict, Michael was 
treated unfairly in the programme through his inclusion and/or presentation of, his 
contribution. 
 
Ofcom noted that the overall purpose of the sequence was to show the activities at 
the fun day and to provide a backdrop to some of the characters who were later 
interviewed. The footage of the fun day was presented in a light-hearted manner and 
did not, in Ofcom’s view, attempt to misrepresent those at the fun day. Ofcom found 
no unfairness to Michael in his inclusion itself or in the presentation of his 
contribution in the programme as broadcast. Ofcom also found no unfairness to 
Reverend Chislett in the programme as broadcast.  
 
Specifically Ofcom took the view that: 
 
a) Reverend Chislett had provided no evidence that his son was misled. Although 

Michael was under 16 years old he was simply shown sliding down a slide at 
the fun day.  These actions were sufficiently trivial, innocuous and fun to justify 
filming him without his father’s consent and later broadcasting the footage. 
Viewers were unlikely to have reacted to Michael, on the basis of the footage 
shown, in a way which was unfair to him.         

 
b)      Ofcom noted that the programme did not suggest, either explicitly or implicitly, 

that Michael was a “stupid young village yobbo”. Further, Ofcom considered 
that it was unlikely that the viewers would have considered Michael to have 
been a “stupid young village yobbo” from the very brief footage of him included 
in the programme. It was clear that he was shown in a sequence that 
highlighted the activities undertaken during the fun day event and he was 
portrayed as nothing more than a boy having fun.  

 
c)      Ofcom noted that the crockery smashing stall was included for less than two 

seconds.  There was no accompanying commentary about the stall and no 
reference was made to Reverend Chislett. In Ofcom’s view the programme 
presented the stall in a straightforward factual manner as the type of attraction 
at the fun day. Although the programme’s general treatment of matters was 
light-hearted the stall was not, in Ofcom’s view, depicted in a “condescending 
light”.   

 
Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

37 

Complaint by Mr Joseph Clements 
Traffic Cops, BBC1, 13 June 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy about this programme which documented the 
work of the traffic department of South Yorkshire Police. Mr Joseph Clements was 
filmed being stopped in his car by a police patrol, being breathalysed and later being 
taken into custody and breathalysed again at the police station. Mr Clements 
complained that he was misrepresented in the programme and that footage of him 
was used out of context to create an unfair impression of him and his behaviour. Also 
he complained that his privacy was unwarrantably infringed in the making and 
broadcast of the programme. 
 
Having viewed the unedited footage of the incident, Ofcom considered that: 
 

• there was no evidence to support Mr Clements’ complaint that footage in the 
programme was used out of context or misrepresented his behaviour; and, 

 
• although much of the filming took place in a public place, the circumstances 

were such that Mr Clements would have been likely to have expected a 
degree of privacy.  He requested that filming stop, was in a vulnerable state 
and was being arrested for a serious offence. Further, broadcast of the 
footage was likely to cause Mr Clements considerable embarrassment. 
However, Ofcom was satisfied that the public interest in examining the work 
of the police services in combating drink-driving and in exposing Mr Clements’ 
own criminal conduct (he was found to be three times over the drink-drive 
limit and refused to take responsibility for his actions or acknowledge the 
seriousness of his offence) was sufficient to justify filming him and later 
broadcasting the footage. Ofcom therefore found that his privacy was not 
unwarrantably infringed in either the making of the programme or in the 
programme as broadcast.  

 
Mr Clements’ complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
was not upheld. 
 
Introduction 
 
The programme documented the work of the traffic department of South Yorkshire 
Police. Mr Joseph Clements was filmed being stopped in his car by a police patrol, 
being breathalysed and later being taken into custody and breathalysed again at the 
police station. Mr Clements was clearly identifiable in the programme and was 
referred to by name a number of times. The programme stated that Mr Clements was 
convicted of being three times over the legal limit and was sentenced to a period of 
30 months disqualification from driving and fined £150. 
 
Mr Clements complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and 
that his privacy was unwarrantably infringed in both the making of the programme 
and the programme as broadcast. 
  



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

38 

The Complaint 
 
Mr Clements’ case 
 
In summary, Mr Clements complained that: 
 
a)   The programme used footage of him out of context and misrepresented his 

behaviour. In particular: 
  

i) the programme misrepresented the circumstances of him stumbling when 
getting out of his car. Nothing was shown or referred to in the commentary 
that made it clear that he walked with the aid of a cane and that when 
getting out of his car he would turn to get his cane; and, 

 
ii) the programme was edited in such a way to portray a mobile telephone call 

that Mr Clements answered while sitting in the police car, as taking longer 
than it actually did. The programme suggested that he displayed 
“arrogance” in answering the call. It failed to make it clear that, as an IT 
professional, he was trained to answer “support” calls instantly and not to 
let it wait. This gave the viewer the impression that he was acting 
unreasonably. 

 
b)    Mr Clements said that the programme presented him as “having attitude” when, 

in fact, he was polite and cooperative at all times to the police officers. He said 
that the tone of the programme was “not even close to the truth”. In particular he 
said that the programme suggested that he was “making excuses” for his level of 
intoxication. Mr Clements said that he had only provided details of his possible 
liver problems after he was cautioned at the police station as he was unsure 
whether such information would be important or not.   

 
  Also, his comment to the custody officer to “do your job” was taken out of context 

giving the impression that he possessed an arrogant attitude towards the police 
officers and the circumstances for his arrest. He said that the programme failed 
to show that the reason he had told the custody officer to “do his job” was 
because the police officers were “playing to the camera”. 

 
c)    The constant use of his name was unfair and malicious.   
 
d)    Mr Clements claimed that his privacy was infringed in both the making and 

broadcast of the programme in that he was filmed against his wishes and some 
of the footage was used in the programme. He made it clear to the programme-
makers on more than one occasion that he did not wish to be filmed. He was 
also referred to by name several times, making him identifiable to friends and 
clients.  

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded that: 
 
a)    The programme fully and accurately reflected what happened when Mr 

Clements was stopped by the police patrol and later at the police station. This 
was evident from the unedited footage of the incident. The BBC provided Ofcom 
with the unedited footage. Specifically: 

 
i) Mr Clements’ stumbling was not misrepresented in the programme. The 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

39 

footage clearly showed Mr Clements being helped out of the car by the 
police officer and that he stumbled in doing so. Mr Clements also stumbled 
again when getting out of the police car to lock up his own car. The BBC 
said that although Mr Clements used a cane, his bearing was influenced by 
inebriation rather than his disability. 

 
ii) The BBC said that the length of Mr Clements’ mobile telephone call was 

not misrepresented in the programme. He was shown in the programme on 
his phone for approximately 1 minute 3 seconds. However, the unedited 
footage of this incident clearly shows that this conversation lasted 3 
minutes 47 seconds. In relation to Mr Clements’ complaint about the style 
of editing used by the programme-makers, the BBC said that it was normal 
practice in documentaries to inter-cut footage of several different events. In 
this case, it was sufficient for viewers to hear only part of Mr Clements’ 
mobile telephone conversation to get an idea of his behaviour after being 
stopped by the police.   

 
The BBC said that if Mr Clements felt that he had not come over well in the 
programme, it was not the result of unfair editing, but his own behaviour. 

 
b)   The BBC said that Mr Clements was not portrayed unfairly as “having attitude” or 

“making excuses”. The programme showed him accurately and fairly, which was 
confirmed in the unedited footage. Mr Clements was not depicted in the 
programme as being impolite or uncooperative in the sense of being overtly rude 
or aggressive. However, he was shown as being uncooperative by: having a 
mobile telephone conversation when the police were waiting to talk to him; 
refusing to accept that he was over the limit; questioning the accuracy of the 
breathalysing equipment; and advising the police on how to do their job. Mr 
Clements also told the police that he had a liver disorder which might have 
affected the alcohol levels of his body. 

 
 The BBC said that the unedited material clearly showed that Mr Clements’ 

comment to the custody officer to “do your job” was not taken out of context and 
was typical of his behaviour and attitude towards the police officers. This 
material did not support Mr Clements’ account of the behaviour at the police 
station in relation to the police officers “playing to the cameras”. The footage 
used in the programme was not unfairly edited to misrepresent Mr Clements’ 
behaviour and attitude. 

 
c)    Mr Clements was not named in an unfair or malicious way. The BBC said that Mr 

Clements was included and identified in the programme because of the nature of 
his offence and his own apparent disregard for the fact he had committed a 
criminal offence and was a danger to the public.  

 
  The BBC said that drinking and driving was socially unacceptable and regarded 

by the public as irresponsible. The issue was very high on the public agenda and 
one which clearly needed to be continually reinforced. The programme 
highlighted this by including Mr Clements, whose behaviour was anti-social and 
criminally irresponsible. 

 
d)   The BBC said that when Mr Clements had objected to being filmed in the street, 

the police officer had explained to him that the filming was being conducted in a 
public place. Mr Clements had accepted that he was being filmed in the police 
station but had made clear his objections to any of the footage being broadcast. 
However, the BBC said that programme-makers decided to include him in the 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

40 

programme because he was later found guilty of drink driving and it was not, 
therefore, incumbent on them to respect his wishes for privacy or to conceal his 
identity.  

 
 The BBC also said that it was clearly in the public interest to show police work of 

this nature and how there are people who not only break the law, but also 
continue to protest their innocence despite the evidence against them and who 
fail to take responsibility for their actions. For these reasons, the BBC did not 
consider that Mr Clements’ privacy had been unwarrantably infringed.  

 
Decision 
 
Ofcom’s function is to consider whether Mr Clements was treated unfairly in the 
programme as broadcast or had his privacy unwarrantably infringed in either the 
making or broadcast of the programme. This is in accordance with its statutory duties 
under the Communications Act 2003 and the Broadcasting Act 1996 (as amended). 
Ofcom has regard to the need, when carrying out these duties, to do so in a manner 
that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. 
 
Ofcom requires broadcasters to take special care when their programmes are 
capable of adversely affecting the reputation of individuals and that they take all 
reasonable care to satisfy themselves that all the material facts have been 
considered before transmission and so far are represented fairly.  
 
In this case Ofcom found the following: 
 
a)    Having viewed the unedited footage of the incident, Ofcom took the view that it 

did not support Mr Clements’ complaint that footage in the programme was used 
out of context or misrepresented his behaviour. In particular, Ofcom considered 
that:    

 
i)     The programme’s presentation of his stumble was unlikely to have 

materially affected viewers’ understanding of Mr Clements and/or his 
actions in a way that was unfair to him. It was clear from the unedited 
footage that Mr Clements required assistance from the police officer when 
getting out of both his own vehicle and the police car. Although Mr 
Clements walked with the aid of a cane it was not unreasonable for the 
programme to reflect the police officer’s view that Mr Clements’ stumbling 
was indicative of the amount he had drunk.  In reaching this conclusion 
Ofcom took into account the fact that Mr Clements was arrested at the 
roadside on suspicion of driving while having excess alcohol in his body 
and was subsequently found guilty by the Court for being three times over 
the limit. Ofcom also recognised that the police officer at the scene was 
experienced in dealing with people suspected of drink driving, and 
recognised their body language and demeanour.    

 
ii)    Having viewed the unedited footage of the incident Ofcom considered that 

the programme accurately portrayed the police officer’s reaction to Mr 
Clements’ decision to conduct a telephone conversation during his arrest. 
In light of the gravity of the offence that the police officer suspected Mr 
Clements to have committed (and was later found guilty of) it was not 
unreasonable for the arresting police officer to have considered Mr 
Clements conduct as arrogant. In these circumstances, the programme’s 
presentation of the duration of the call itself was unlikely to have material 
affected viewers’ opinion of Mr Clements in a way that was unfair. 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

41 

 
Ofcom found no unfairness to Mr Clements in these respects.  
 
b)    Ofcom noted, from both the unedited footage and the programme as broadcast, 

that Mr Clements was not rude or impolite to the police officers and did not 
consider that viewers would have been likely to conclude from the programme as 
broadcast that Mr Clements was rude or impolite. Further, it considered that the 
manner in which he behaved towards the officers was not unreasonably or 
unfairly presented in the programme. In particular, it was clear from the unedited 
footage that Mr Clements refused to accept that he had done anything wrong. 
He continually denied that he had exceeded the drink-drive limit and questioned 
the accuracy of the breathalysing equipment. In this context, when Mr Clements 
had put forward the reason for his inebriation as being the result of a liver 
condition, it was reasonable for the programme to imply that this may have been 
an attempt to avoid accepting the fact that he had committed an offence.  

 
 Having viewed the unedited footage, Ofcom was also satisfied that the 

programme’s portrayal of Mr Clements telling the custody officer to “do his job” 
was straightforward and factual. In reaching this conclusion Ofcom took into 
account the fact that the unedited footage did not support Mr Clements’ claim 
that the police officers were “playing up to the cameras”.  

 
Ofcom found no unfairness to Mr Clements in these respects.  
 
c)    Ofcom was not satisfied that Mr Clements’ name was used constantly in the 

programme as broadcast or that it was used in a malicious or unfair manner. Mr 
Clements’ name was referred to five times. Once in the commentary and four 
times by the police officer when he was talking to Mr Clements. Ofcom also 
noted that, at the time of broadcast, Mr Clements’ name was already in the 
public domain as he was convicted and sentenced for driving whilst drunk by the 
courts.  Ofcom found no unfairness to Mr Clements in this respect.  

 
d)   The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s 

right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about 
the unwarranted infringement of privacy, the Committee will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
  Whether or not an event, action or information is in the public domain must be 

considered on a case by case basis according to all the relevant facts. The fact 
that it occurs in a public place is not necessarily sufficient in itself to determine 
that it is in the public domain. There may be circumstances where people can 
reasonably expect privacy even in a public place. Ofcom is conscious of the 
challenges faced by programme-makers when making programmes of this kind.  

     
  With specific regard to this programme, Ofcom considered that although much of 

the filming took place in a public place, the circumstances were such that Mr 
Clements would have been likely to have expected a degree of privacy.  He 
requested that filming stop, was in a vulnerable state and was being arrested for 
a serious offence. Further, broadcast of the footage was likely to cause Mr 
Clements considerable embarrassment. However, Ofcom was satisfied that the 
public interest in examining the work of the police services in combating drink-
driving and in exposing Mr Clements’ own criminal conduct (he was found to be 
three times over the drink-drive limit and refused to take responsibility for his 
actions or acknowledge the seriousness of his offence) was sufficient to justify 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

42 

filming him and later broadcasting the footage. Ofcom therefore found that his 
privacy was not unwarrantably infringed in either the making of the programme 
or in the programme as broadcast.  

 
Accordingly, Mr Clements’ complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy was not upheld. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

43 

Other programmes not in breach/out of remit  
 
14 December– 27 December 2005  
 
 
Programme Trans Date Channel Category No of  
        Complaints 

 
100 Greatest Christmas Moments 18/12/2005 Channel 4 Violence 2 
9 Songs 08/11/2005 Sky Box Office Scheduling 1 
A Place in Greece 12/10/2005 Channel 4 Language 1 
Adam Boulton 14/11/2005 Sky News Impartiality 1 
Airline 09/12/2005 ITV1 Sexual 

Portrayal 
1 

Anglia News 13/11/2005 ITV1 Impartiality 1 
BBC Breakfast News 14/12/2005 BBC1 Offence 1 
BBC Look East 09/12/2005 BBC1 Sexual 

Portrayal 
1 

BBC News 22/12/2005 BBC1 Misleading 1 
BBC News 24 19/12/2005 BBC News 24 Offence 1 
BBC Radio WM 05/11/2005 BBC Radio WM Offence 1 
Big Brother's Little Brother 05/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Big Game TV 27/10/2005 ITV Misleading 1 
Bikini Beach 15/08/2005 Lucky Star TV Misleading 1 
Casualty @ Holby City 24/10/2005 BBC1 Violence 1 
Casualty @ Holby City 25/10/2005 BBC1 Violence 1 
Central News 16/11/2005 ITV1 Offence 1 
Channel 4 News 19/12/2005 Channel 4 Violence 1 
Christmas Calling 22/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Classic Gold 05/12/2005 Classic Gold Offence 1 
Coronation Street 12/12/2005 ITV1 Offence 3 
Coronation Street 19/12/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 18/12/2005 ITV1 Sexual 

Portrayal 
1 

Eastenders 12/12/2005 BBC1 Sexual 
Portrayal 

1 

Eastenders 15/12/2005 BBC1 Other 1 
Eastenders 16/12/2005 BBC1 Sexual 

Portrayal 
1 

Father of the Pride 03/04/2005 Sky One Offence 1 
Frank Skinner Show 08/12/2005 ITV1 Offence 1 
Frank Skinner Show 15/12/2005 ITV1 Language 1 
GMTV 14/12/2005 ITV1 Other 1 
GMTV 21/12/2005 ITV1 Offence 1 
Have I Got News For You 07/11/2005 BBC2 Offence 1 
Hiroshima 07/08/2005 BBC1 Impartiality 1 
Hollyoaks 15/12/2005 Channel 4 Other 1 
I'm a Celebrity...4 16/12/2005 ITV1 Offence 2 
I'm a Celebrity...4 20/12/2005 ITV1 Offence 1 
Isle of Wight Radio 11/10/2005 Isle of Wight Radio Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

44 

ITV News 07/12/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 12/12/2005 ITV1 Accuracy 1 
ITV News 15/12/2005 ITV1 Impartiality 1 
ITV News 19/12/2005 ITV1 Sexual 

Portrayal 
2 

ITN News Channel 01/12/2005 ITN News Channel Accuracy 1 
James Whale Show 30/11/2005 Talksport Offence 2 
Late Night Love 06/12/2005 Invicta FM Offence 1 
LBC Programme 28/10/2005 LBC97.3 Language 1 
Little Britain 08/12/2005 BBC1 Offence 1 
Make It Big 04/12/2005 Five Offence 1 
MATV 10/01/2005 MATV Offence 1 
Men and Motors 04/10/2005 Men and Motors Offence 1 
Ministry of Mayhem 12/11/2005 ITV1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 17/12/2005 ITV1 Other 1 
Most Haunted 03/09/2005 Living Offence 1 
MTV 12/12/2005 MTV Sexual 

Portrayal 
1 

My Secret Body 28/10/2005 Five Offence 1 
Nathan Barley 09/12/2005 Channel 4 Offence 2 
Nick Margerrison 27/11/2005 Hallam FM Offence 1 
Parkinson 29/10/2005 ITV1 Language 1 
Pimp My Ride 16/12/2005 Five Offence 1 
Punk'd 18/11/2005 MTV Offence 1 
Quizmania 20/12/2005 ITV1 Offence 1 
Revelation TV 26/09/2005 Revelation TV Offence 1 
Richard and Judy 08/12/2005 Channel 4 Misleading 1 
Richard and Judy 20/12/2005 Channel 4 Sexual 

Portrayal 
1 

Richard Bacon: The Go Home 
Show 

05/12/2005 Capital FM Offence 1 

Rome 07/12/2005 BBC1 Language 1 
Secret Smile 13/12/2005 ITV1 Violence 1 
Shops, Robbers and Videotape 12/12/2005 BBC1 Offence 1 
Space Cadets 12/12/2005 Channel 4 Misleading 2 
Steve Wright in the Afternoon 16/12/2005 BBC Radio 2 Sexual 

Portrayal 
1 

Story of God 18/12/2005 BBC1 Impartiality 1 
Supernanny 14/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Taggart 11/11/2005 ITV1 Offence 1 
Taggart 09/12/2005 ITV1 Misleading 1 
Taggart 16/12/2005 ITV1 Violence 1 
Take That - For The Record 15/12/2005 ITV2 Sexual 

Portrayal 
1 

Talksport 02/12/2005 Talksport Offence 1 
Test the Nation 18/12/2005 BBC1 Sexual 

Portrayal 
1 

The Bill 13/10/2005 ITV1 Offence 1 
The Jeremy Kyle Show 13/12/2005 ITV1 Offence 1 
The Magic of Jesus 30/12/2005 Channel 4 Religious 

Offence 
2 

The Quay 25/11/2005 107.4 The Quay Violence 1 



Ofcom broadcast bulletin 52 
23 January 2006 

45 

The Record of the Year 10/12/2005 ITV1 Sexual 
Portrayal 

1 

The Simpsons 09/11/2005 Channel 4 Language 2 
The Simpsons 24/11/2005 Sky One Language 1 
The Simpsons 11/12/2005 Sky One Sexual 

Portrayal 
1 

The Wright Stuff 09/12/2005 Five Offence 1 
The X Factor 12/12/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 17/12/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 20/12/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 21/12/2005 ITV1 Misleading 1 
This Week 10/11/2005 BBC1 Language 1 
Top Gear 13/11/2005 BBC2 Offence 1 
Trisha Goddard 12/12/2005 Five Offence 1 
Trisha Goddard 14/12/2005 Five Language 1 
Trouble TV 28/11/2005 Trouble TV Offence 1 
UEFA Champions League - Live 06/12/2005 ITV1 Offence 1 
UTV News 16/11/2005 UTV Advertising 1 
Westwood Rap Show 18/11/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Who Wants to be a Millionaire 17/12/2005 ITV1 Advertising 1 
Xtra Factor 20/08/2005 ITV2 Language 1 
Yasmin 11/08/2005 Channel 4 Offence 1 

 
 
 


