
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 53 
6 February 2006 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 9 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld 13 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 34 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Promotions for Sunday Surgery  
BBC Radio 1, 19, 20 and 21 September 2005, various times 
 
 
Introduction 
 
Sunday Surgery is a radio advice programme aimed at young people.  The BBC 
produced various different promotions for this programme.   
 
The promotions ‘broke into’ normal programming (in these cases, music) with what 
sounded like radio interference and then promoted a telephone number in the style of 
a sex-line advertisement.  These promotions were accompanied by sounds of 
graphic sexual moans and groans.  Ofcom received complaints about three of these 
promotions transmitted at different times of the day.   
 
The three versions were: 
 

• 19 September 2005, broadcast at approximately 16:20: 
“Dirty hot babes all over the UK looking for you to make their body rock. Call this 
number free, get dialling on [number given], come on – call me [number given].”  
 
• 20 September 2005, broadcast at approximately 14:50: 
 “Call me now – I’ve got lips to leave you breathless and a body to make you 
moan. Call this number free, [number given] come on  - call me”. 
 
• 21 September 2005, broadcast at approximately 10:15 
“Are you open enough to take part in a two hour live sex marathon? Come on, 
call me [number given] call this number free [number given] – call me now.”  

 
 
There was no other information around the promotions to explain the nature or 
context of the item or any reference to the promotions by the presenters. The 
promotions were scheduled at various points in the day.  
 
Twelve listeners complained, given the style of the promotions, that they had heard 
an illegal broadcaster breaking into Radio 1’s transmission and promoting a sex 
phone line. Two listeners were aware that it had been a trailer for the BBC Radio 1 
series Sunday Surgery. However, they considered that the content was too adult in 
nature and that the promotions were therefore inappropriate for broadcast at a time 
when children were available to listen.  
 
Response  
 
The BBC said that these promotions were part of a four week campaign based 
around Sunday Surgery, a live audience show designed to address the urgent need 
for sexual education among young people. The theme of the campaign was sexual 
health and sexual morality and the aim was to use Sunday Surgery’s relationship 
with young people to start, and inform, a debate about these issues. Careful 
consideration had been given to how to convey the safe sex message to the intended 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

5 

audience, and discussions with a wide range of agencies had taken place to 
establish the approach such a campaign should adopt.  
 
Three particular points emerged: that large numbers of young people seemed 
immune to the more conventional sources of advice available to them: that in spite of 
public frankness about sexual matters, one-to-one discussion was still severely 
hampered by mutual embarrassment; and that (as suggested in a recent World 
Health Organisation report) any campaign should aim to target young people before 
they became sexually active - aiming to reach 9/10 -14 year olds as well as older 
children. Given the aim to reach the 9/10 -14 age category, while minimising the 
exposure of those in younger age groups, discussions were held at senior 
management levels within Radio 1 and beyond. The result was trails which were 
unusual enough to grab the attention of those who would have understood them 
(anyone who followed up the invitation to dial the number had the campaign 
explained fully to them) but which would have passed over the heads of the younger, 
minority audience.  
 
The promotions were scheduled to avoid times when the youngest children were 
particularly likely to be listening: no trails were broadcast in breakfast programmes, 
and the peak audience at 15:30 was also avoided.   With regard to those trails that 
were broadcast at times when children were unlikely to be listening, the BBC argued 
that any potential offence was justified by the context.  In this case the context was a 
serious increase in the levels of sexually-transmitted infections among young people 
over the past decade.   
 
The campaign was felt to have a clear and serious educational purpose. Given the 
statistics for teenage pregnancy and sexually transmitted diseases, the BBC believed 
that some explicitness was justified as a way of attracting the attention of those most 
at risk. It was for these reasons that it believed that the protection of children had a 
meaning rather wider than the one normally taken to apply in broadcasting.  
 
Decision   
 
We have no issue with the points that the BBC make about the merits of a campaign 
that seeks to address the important subject of sexual health among young people. 
However, we note that the campaign involved the BBC soliciting telephone calls from 
9/10 to 14 year olds to what appeared to be an adult sex line. 
 
Our concerns were with the style and sexual explicitness of the promotions. The 
material ‘came from nowhere’ and appeared to be genuine interference.  The sexual 
tone of the script was re-emphasised by sounds of sexual moaning and groaning 
imitating adult sex-lines.   
 
In particular, we note that such promotions aimed at 9/10 to 14 year olds were 
transmitted at, for instance 10:15 and 14:50, when most children of that age are likely 
to be at school.  For the audience at these times, the promotion interrupted regular 
programming and gave no context whatsoever (unless the audience rang the 
number).  Given the target audience for the promotions was unlikely to be listening, 
there appears to be limited justification for transmitting the trails at these times.  The 
Code requires potentially offensive material to be justified by the context.  The BBC 
argues that, in this case, the context was the serious increase in sexually transmitted 
diseases among the young.  This is however, not the manner in which the term 
context is used within the Code. The Broadcasting Code states that potentially 
offensive material may be justified by the context, for example, the editorial content of 
the programme, the time of the programme and what other programmes are 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

6 

scheduled before and after. However, despite the lack of context and the clear 
confusion caused to some listeners, we do not believe that the material in itself was 
totally against audience expectations for this station, at a time when the vast majority 
of listeners would have been adults.  
 
However, our main concern was that such material was also transmitted at drive time 
(in one specific case around 16:20).  The BBC argues that some of the target age 
group would be in the audience at this time.  However, so would many younger 
children and even if, as the BBC claims, the material would have “passed over the 
heads of the younger, minority audience”, in Ofcom’s view it was totally inappropriate 
given the content and tone of the promotion (described above), for transmission at 
that time of the day, when younger listeners would have been in the audience.   
 
Overall, despite the BBC’s intentions, we consider that the scheduling of such a 
promotion when younger children would have been in the audience was an editorial 
and compliance misjudgement.  
 
Breach of Rule 1.3 (appropriate scheduling)  



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

7 

 
Adam Caterall 
97.4 Rock FM, 8 November 2005, 21:50 
 
Introduction 
 
The presenter told listeners that he intended to call a woman that his male friend had 
met the previous weekend.  The presenter then pretended to be his friend to try to 
find out the details of what had taken place between the couple. During the call 
between the presenter and the woman, there was a very detailed and sexually 
graphic conversation. 
 
Two listeners complained that the telephone conversation between the presenter and 
the woman contained crude and offensive sexual remarks, which they thought were 
unacceptable.  
 
Response  
 
Emap, the station’s parent company, explained the background to the item. The 
presenter was new to this programme and, in an attempt to inject some character 
and humour into what otherwise would be a music intensive programme, had been 
including some new material to maintain and, hopefully, grow his audience. Some of 
his recent programmes had included innovative humorous features which had been 
well received by listeners. Spurred on by an initial positive reaction, he ‘set up’ a 
phone call with a female friend. Regrettably, the live discussion veered out of control, 
even though he realised it was venturing into dubious territory. Following the 
broadcast, the presenter was told that the content of the feature was unacceptable 
and internal measures were put in place to address the issues raised by this item. 
The presenter was acutely aware that what was intended to provide humour was a 
serious misjudgement and had caused offence, for which he apologised.  
 
Decision  
 
The station told us that the call, in which the woman was encouraged to discuss 
intimate details about her recent sexual liaison, was in fact a pre-planned set-up and 
not a genuine call. However we agree with the broadcaster that the extremely 
graphic sexual language was inappropriate and seriously misjudged.  
 
We welcome that the broadcaster had subsequently taken internal measures and its 
assurance that the programme would, in future, be closely monitored. However we 
were particular concerned about the lack of production support available to a 
relatively inexperienced presenter who was attempting to move away from a music 
intensive slot to include more innovative material.  
 
Breach of Section 2.3 (Generally accepted standards) 

 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

8 

 

Lucy Ambache 

Choice FM, 30 October 2005, 17:50 

 

Introduction  

A listener complained that a presenter read out a text which the complainant thought 
was offensive. In response to an item about dating younger people, a presenter 
commented that she had just got a “filthy” text, which she proceeded to read out in 
spite of acknowledging that it might “get her the sack”. The text read: “If they are old 
enough to bleed, they’re bleeding big enough, old enough”.   

 Response      

GCap, the station’s parent company, explained that the presenters had been having 
a tame discussion about a forthcoming item on dating younger men. Unfortunately 
one of the presenters was distracted by a text she had received on her personal 
mobile as she was about to ‘sign off’ on the show and, unwisely, she decided to read 
it out on air. The broadcaster said this was an unfortunate incident and not 
representative of the presenter’s usual standard of broadcasting. Nor was it a 
reflection of Choice FM’s attitude towards young people. The station sought to 
provide positive aspirations for young people and both the presenters involved 
appreciated that such ‘throw-away’ remarks were not in line with this.  

Both the presenters had offered their sincere apologies for their careless comments, 
which had been dealt with internally. GCap also wished to offer its sincere apologies 
to the complainant and anyone else who may have been offended by such 
comments.   

Decision        

The presenter’s comments before she read out the text indicated that she was aware 
that it was potentially offensive. We thought that her deliberate decision to relay the 
content of the text, with its apparent endorsement of under-age sex, was ill-judged, 
especially given that this slot typically attracts a young audience, including those 
under 15.   

  

Breach of Rule 2.3 (Generally accepted standards) 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

9 

Resolved  
 
Monk  
BBC1, 5 November 2005, 14:15 
 
 
 
Introduction 
 
In this US detective series, the central character (Monk) uses his obsessive-
compulsive tendencies to solve crimes. In this episode, Monk’s carer, Sharona, 
appeared to be the only person to see the body of a man who had apparently been 
murdered.  The man’s bloodied body kept appearing to her but each time he met his 
death in a different method, including hanging and being stabbed in the chest.  A 
viewer felt these images of the ‘murdered’ body were too strong for broadcast at this 
time of the afternoon when children could be watching. 
 
Response 
 
The BBC explained that this was essentially a comedy drama featuring a quirky 
detective.  Although “dark deeds” may take place, regular viewers are aware that 
nothing is quite what it seems.  In this episode, there were clear indications 
throughout the episode that there was more to these events than straightforward 
murder - Sharona was either delusional or someone wanted to make it appear that 
she was (which turned out to be the case). 
 
The BBC said that it had edited three of the scenes showing apparently severe 
injuries before this transmission.  However, additional edits would be made to adjust 
further the balance between the detail of the “injuries” and their effect on Sharona. 
 
 
Decision 
 
We welcome the BBC’s decision to edit some of the scenes for daytime broadcast.  
Although the light-hearted nature of the drama was apparent from the outset, some 
of the images of the “injuries” could be disturbing to younger children.  Following the 
BBC’s actions, we consider the matter resolved. 
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

10 

The Mark and Jo Show 
Beacon Radio, 25 November 2005, 06:00 – 10:00 
 
 
Introduction 
 
A listener thought that the presenter’s use of the word “poof” when she referred to a 
band was homophobic.  
 
Response 
 
GCap, the station’s parent company, acknowledged that the word can be 
discriminatory in certain circumstances, although it thought that in this instance, it 
was intended to be light-hearted and inoffensive. Nevertheless it had discussed the 
matter with the presenter and apologised for any offence the remark had caused.  
 
Decision 
 
The tone of the show is light-hearted and involves banter between the two 
presenters. While briefly discussing bands from the 80s, one of the presenters 
ridiculed her co-presenter’s claim that his favourite band was responsible for the 
‘greatest record ever made’ and said he’d met the two men concerned. She 
responded with the remark: ‘They’re not men, they’re poofs’. While it appeared to 
have been made in a dismissive manner to goad the other presenter, such terms  
can have  the potential to offend. However, in view of the fact that the matter had 
been brought to the presenter’s attention and the apology given by the broadcaster, 
we considered the matter resolved.  
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

11 

Baddiel and Skinner Unplanned  
Paramount Comedy, 28 October 2005, 00:35 
 
 
Introduction 
 
This was a repeat run from the original ITV series in which Baddiel and Skinner 
discuss a range of subjects and add their own perspective. One issue they discussed 
in this edition was the risk of being mugged late at night.  Frank Skinner 
demonstrated how he felt trouble could be averted by walking in a manner similar to 
someone with, it would appear, cerebral palsy. 
 
One viewer complained that this sequence had been complained of when it was first 
broadcast and that the Broadcasting Standards Commission (BSC) had upheld those 
complaints; it was therefore inappropriate to show it again. 
 
 
Response 
 
Paramount apologised for any distress that the broadcast of the material caused the 
complainant.  The edition in question was reviewed as part of standard compliance 
procedures without the benefit of the knowledge of the BSC Finding.  The 
broadcaster said that it felt that the edition was suitable for transmission – it did not 
believe that Frank Skinner was intending to be derogatory to people with physical 
disabilities or to hold this group up to ridicule.  However, it accepted that a greater 
degree of sensitivity should have been shown in this area and that the item should 
have been removed prior to transmission.  Having reviewed its procedures, the 
broadcaster had implemented a number of changes with the intention of preventing a 
recurrence. 
 
Decision 
 
The broadcaster had initially considered the material within a previously broadcast 
package and it was not aware of the BSC finding.  Having been made aware of the 
sensitivity involved in broadcasting sequences of this nature, Paramount acted 
promptly and in a way intended to prevent this kind of material being re-broadcast. 
 
 
Complaint resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

12 

The Great Big British Quiz  
TTV, 20 August 2005, 22:30 
 
 
Introduction 
 
Nine road signs were shown on screen above a question which said: “Which are 
correct?” Two viewers challenged the answer subsequently revealed on air, which 
identified three correct signs.  
 
Response 
 
TTV said that its review of the programme had uncovered an error. Six of the nine 
signs shown on screen should have been altered but the wrong graphic had been 
shown in which only one sign had been altered. The answer given related to what 
should have been shown – not what was shown. 
  
The broadcaster assured us that it had now instituted new procedures for checking 
and cross checking puzzles before they went to air to make sure that such an error 
did not happen again. This now involved four checks prior to broadcast, at various 
stages of production, and, in addition, some puzzles were run through a computer 
programme to check their veracity. The broadcaster also assured us that any type of 
puzzle “only ever has one rule set” (now deposited with an independent third party). 
While it believed that the manner in which it altered signs was generally fair to its 
audience, it was keen to ensure viewer confidence and therefore confirmed that there 
would be an increased degree of alteration in future puzzles based on changes to 
symbols. 
 
 
Decision 
 
We are keen to ensure that all aired competitions are conducted fairly. The errors in 
this case were unfortunate. However, we welcome the action taken by the 
broadcaster to ensure no recurrence and its assurances concerning future output, 
which we believe resolves the matter. 
 
 
Complaints resolved 
 
 
ICSTIS has now published A Statement of Expectations on Call TV Quiz Services, 
following its recent consultation concerning premium rate TV quiz channels and TV 
programmes whose dedicated purpose is to run premium rate competitions.  The 
statement can be found at: 
http://www.icstis.org.uk/pdfs_consult/QuizTvConResponse06.pdf 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

13 

Fairness and Privacy Cases 
 
National Car Parks Limited 
Danny Baker’s Breakfast Show, BBC Radio London, 29 April 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by National 
Car Parks Limited (NCP). NCP complained that radio presenter Danny Baker 
broadcast unfair comments about the actions of a parking attendant in their employ. 
  
Ofcom found that the programme did not result in unfairness to NCP as the 
programme was unlikely to have been capable of adversely affecting the reputation 
of NCP. 
 
Introduction 
 
During Danny Baker’s Breakfast Show the presenter, Danny Baker, gave an account 
of an incident in Camden which resulted in his car being towed away. Mr Baker 
commented on the manner he believed he was treated by the parking attendant and 
claimed that the parking attendant at the scene did not speak to him.  
 
National Car Parks Limited (“NCP”), the company responsible for parking 
enforcement on behalf of Camden Council, complained that it was treated unfairly in 
the broadcast of the programme.   
 
The Complaint 
 
NCP’s case 
 
In summary, NCP complained that it was treated unfairly in the programme as Mr 
Baker’s claim that the parking attendant would not speak to him while his car was 
being removed was incorrect and therefore misleading. NCP maintained parking 
attendants who are employed by NCP have very strict guidance concerning 
interaction with customers. On this occasion the parking attendant adhered to the 
guidance by telling Mr Baker the information he required: why his car was being 
removed; where he could pick it up; and, what documents he would require and how 
much his fine would be.  
 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded to NCP’s complaint as follows: 
 
The BBC said that Mr Baker stood by his claim that the parking attendant would not 
speak to him. Mr Baker had confirmed that neither the parking attendant nor the man 
who strapped his vehicle to the lorry said a word to him. They gave him no 
explanation and no verbal information.  
 
In relation to whether the parking attendant adhered to very strict guidance 
concerning interaction with customers, by telling Mr Baker the information he 
required: why his car was being removed; where he could pick it up; what documents 
he would require; and how much his fine would be, the BBC said that Mr Baker 
confirmed what he said in the programme:  
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

14 

• when Mr Baker returned to his car, he found it was in the process of being 
removed. He asked the parking attendant, what was going on. The parking 
attendant did not respond and did not speak to him. Instead, the attendant 
pointed to a lamp-post further down the road, which had a hand-written sign 
on it; 

 
• Mr Baker pressed the attendant for information about where his car was 

being taken, and eventually the attendant gave him a card with the address 
of the car pound on it then walked away; and,  

 
• as Mr Baker said in the programme, when he went to the pound, he had no 

idea what if any documents he would need to produce in order to remove his 
vehicle. He had not been given this information by the parking attendant. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In this case Ofcom found the following:  
 
Broadcasters should take special care when their programmes are capable of 
adversely affecting the reputations of individuals, companies or other organisations. 
Broadcasters should take all reasonable care to satisfy themselves that all material 
facts have been considered before transmission and so far as possible are fairly 
presented. 
 
NCP complained that the programme was unfair in that Mr Baker stated the parking 
attendant did not speak to him, which was false and therefore misleading. The 
broadcaster said that Mr Baker stood by his comments made during the programme 
that the parking attendants did not speak to him while his vehicle was being towed 
away.  
 
In cases where there are varied accounts of events between the complainant and 
broadcaster, it is important to note that Ofcom does not have remit to act as a fact 
finding tribunal. Rather, Ofcom is responsible for determining whether a particular 
broadcast resulted in unfairness to an individual or organisation.  
 
In relation to this specific complaint Ofcom was asked to decide whether the item 
resulted in unfairness to NCP. Ofcom concluded that the programme did not result in 
unfairness to NCP as the programme was unlikely to have been capable of adversely 
affecting the reputation of NCP. In coming to this decision Ofcom noted that during 
the programme Mr Baker did not refer to NCP by name nor did he identify the parking 
attendant present on the scene. Further, it was Ofcom’s opinion that listeners would 
have clearly understood that the item was a personal account of events by Mr Baker, 
rather than an actual measured critique of NCP, it’s parking enforcement policies or 
their employees’ abilities to interact with the public when a car is to be towed away.  
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

15 

Accordingly, Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment.  



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

16 

Complaint by Mr Peter Harris on behalf of Care Connect UK 
Limited 
Panorama: a Carer’s Story, BBC1, 16 November 2003 
  
Summary: Ofcom has not upheld a complaint of unfair treatment about this 
documentary which investigated home care provision for the elderly. Care Connect 
UK Limited (“the Company”) a provider of home care services was one of the 
companies investigated and featured in the programme. Members of staff and clients 
were secretly filmed and some of the footage was included in the programme. 
 
Mr Peter Harris, Director of the Company, complained that the programme was unfair 
to the Company. 
  
Ofcom found the following:    
 

a) In the circumstances of this particular case, Ofcom considered that it was 
legitimate for the programme-makers to secretly film the Company’s 
employees. Ofcom accepted that earlier research had led the programme-
makers to be concerned about the possibility that the Company might have 
been employing individuals without appropriate experience and providing 
them with inadequate training.  

 
b) Ofcom did not consider that the Company was unjustifiably impugned in the 

programme. Further, Ofcom did not consider that there was evidence to 
support the complainant’s contention that the programme included 
falsehoods, deliberate misinterpretation and misleading innuendo.  

 
c) It was legitimate for the programme to present comments by a member of 

staff about the need to treat clients roughly as it appeared to be illustrative of 
conduct that fell below what the public might expect from providers of 
essential care to vulnerable individuals.  

 
d) It was legitimate for the programme to include the footage of the Company’s 

recruitment manager given the important position that she had held and given 
that the programme was presenting concerns about the recruitment process 
which might have led to the Company employing individuals without 
appropriate experience. Ofcom noted that the programme also made clear 
that this employee had since left the Company 

 
e) The Company was offered an appropriate and timely opportunity to respond 

to the allegations and evidence contained in the programme, which they 
declined.  

 
 
Introduction 
 
This documentary investigated home care provision for the elderly. Care Connect UK 
Limited (“the Company”), a provider of home care services, was one of the 
companies investigated and featured in the programme. Members of staff and clients 
were secretly filmed and some of the footage was included in the programme. Ms 
Fran Baker, an undercover reporter, was shown, amongst other things: being hired 
with faulty references and no apparent experience; undergoing a brief induction 
process conducted by the recruitment manager; being told by an experienced carer 
on one occasion that a service user needed to be treated roughly; and required to 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

17 

operate a hoist she was not qualified to operate. 
 
Mr Harris, a Director of the Company, complained to Ofcom that the Company was 
treated unfairly in the programme.   
 
Complaint 
 
Mr Harris’ case 
 
In summary, Mr Harris complained that: 
 
a) The programme-makers secretly recorded and broadcast the Company’s 

operations. The public was invited to draw conclusions about the Company’s 
service based on evidence obtained by an unprincipled clandestine operation. 

 
b) The Company was unjustifiably impugned as a result of programme including 

falsehoods, deliberate misinterpretation and misleading innuendo. Specifically:   
 

i) the evidence against the Company consisted of a small number of 
incidents where some individuals were seen or heard to be using bad 
language or acting in a way that was portrayed as callous or uncaring. 
The programme failed to include the many acts of kindness and 
dedication. In an addition an independent survey of the services provided 
by the Company that was available to the programme-makers, found that 
approximately 90% of clients had been either satisfied or very satisfied 
with the standard of care received; 

 
ii) Ms Baker’s portrayal of her undercover activities were misleading and 

suggested that the Company was an organisation that gave no priority to 
the training or welfare of its staff;  

 
iii) the programme-makers presented evidence of less than ideal work 

practices as ‘normal’, when they were in fact exceptions. Also, pragmatic 
solutions were portrayed as evidence of wrongdoing. In particular, Ms 
Baker was shown attending the home of a lady who failed to answer her 
door.  She was advised by the care co-ordinator to place a note under the 
lady’s door. It was agreed that this was not the prescribed procedure. 
However, the programme failed to explain that this was a common-sense 
response to the situation by the care co-ordinator based on her previous 
experience of this lady’s behaviour; and, 

 
iv) the programme implied, without evidence, that vulnerable people were not 

receiving a good standard of care. The programme alleged that injuries 
had been caused as a result of the use of a hoist without any valid 
evidence to support the claim. 

 
c) An employee of the Company was filmed making an unprofessional and 

indefensible comment. It was unjustified to present this comment in the 
programme as evidence that the Company was an uncaring organisation. Mr 
Harris said that the comment, which concerned treating clients roughly, was 
made by a hardworking and conscientious, if somewhat inarticulate, carer who 
was expressing the need to be efficient.  

 
d) The recruitment manager featured in the programme was dismissed shortly 

after being secretly filmed and long before the Company had any knowledge of 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

18 

the programme. Nevertheless, the programme-makers chose to feature her in 
the programme which gave the misleading impression that her behaviour had 
been and was acceptable to the organisation.  

 
e) Although the Company was offered the opportunity to contribute by the 

programme-makers, it declined on legal advice. The Company was not allowed 
editorial influence or to preview the programme. 

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded that:  
 
a) Although some of the programme’s evidence was obtained by deception, it was 

proportionate and justified by the public interest in revealing the kind of 
practices which it uncovered. The Company were offered the opportunity to 
respond by way of an interview but the invitation was declined. The evidence 
showed that, in terms of the services that the company was contracted to 
provide and in their compliance with national standards, the Company’s 
performance was seriously wanting.  

 
b) It was not disputed that there were occasions when the Company’s employees 

performed their tasks with care and consideration, but the film accurately 
portrayed Ms Baker’s actual experience of working for the Company. 
Specifically: 

 
i) there was no suggestion in the programme that the Company was an 

uncaring organisation. However, it highlighted certain key practices and 
policies of the Company failed to comply with national standards. Also the 
behaviour and comments of some of the Company’s employees betrayed, 
to varying degrees, an uncaring attitude. The BBC said that the findings of 
the “independent survey” were reflected in the programme; 

 
ii) records made by Ms Baker clearly showed that her training as a carer with 

the Company fell woefully short of even minimum standards; 
 
iii) in relation to the programme’s portrayal of the ‘note under the door’ 

incident, the BBC said that they did not accept that this was a common 
sense response to the situation; and,  

 
iv) the BBC said that the programme did not allege that injuries had been 

caused as a result of the incorrect use of a hoist. It was clear from the 
programme that it was the daughter of a client who talked of “bangs and 
bumps” and attributed “slight” injuries to her mother’s head as being 
possibly due to inexpert use of a hoist. The programme makers accurately 
and reasonably reported this observation made by the lady’s own family. 

 
c) There was no suggestion in the programme that the Company was an uncaring 

organisation. However, the programme highlighted certain key practices and 
policies of the Company that failed to comply with national standards. Also the 
behaviour and comments of some of the Company’s employees betrayed, to 
varying degrees, an uncaring attitude. The BBC said that the “treat her roughly” 
comment could not simply be interpreted as expressing a need to be efficient. 
The carer in question accompanied her remarks with “an emphatic gesture” 
which made it her meaning clear.  

 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

19 

d) The BBC said that it was not unfair to have focussed attention on the 
recruitment manager. The recruitment manager’s status and seniority in the 
management of the Company meant that the Company could not absolve itself 
simply by claiming that her performance was an aberration. When it came to 
the vital work of training new staff and setting standards for performance, the 
recruitment manager was the Company. The programme-makers had tried to 
contact the recruitment manager who had been dismissed but were unable to 
do so. In these circumstances, the programme made clear that she “no longer 
worked for Care Connect”.  

 
e) In relation to the Company’s right to reply, the BBC said that the Company was 

offered a full right to reply by way of an interview. Despite asking for, and being 
provided with a list of the areas the programme makers would have like to 
discuss in interview, the Company declined the invitation.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case, Ofcom found the following:  
 
a) Programme-makers should not normally obtain information or pictures through 

deception unless the disclosure is in the public interest and the material could 
not be obtained by any other means. In the circumstances of this particular 
case, Ofcom considered that it was legitimate for the programme-makers to 
secretly film the Company’s employees. Ofcom accepted that earlier research 
had led the programme-makers to be concerned about the possibility that the 
Company might have been employing individuals without appropriate 
experience and providing them with inadequate training. It was also clear that it 
was very unlikely that the programme would have been able to secure this 
footage by any other means. Ofcom found no unfairness in this respect.  

 
b) Ofcom did not consider that the Company was unjustifiably impugned in the 

programme. Further, Ofcom did not consider that there was evidence to support 
the complainant’s contention that the programme included falsehoods, 
deliberate misinterpretation and misleading innuendo.  

 
However, the programme was clearly capable of adversely affecting the 
Company’s reputation and in those circumstances it was important for the 
programme-makers to take reasonable care to ensure that all material facts had 
been considered before transmission and so far as possible fairly presented. 
Ofcom considered that the programme-makers took all reasonable care by 
offering the Company an opportunity to contribute to the programme. This 
would have enabled them to counter (where and if necessary) the evidence or 
allegations to be included in the programme.   

 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

20 

When concluding that the Company was not unjustifiably impugned Ofcom took 
into account the following: 

 
i)  In Ofcom’s view there was no suggestion in the programme that the 

Company was an uncaring organisation. Ofcom noted that the BBC did 
not contest that there were occasions when the Company’s employees 
performed their tasks with care and consideration and Ofcom did not 
consider that the programme implied that all employees were guilty of 
inappropriate conduct. Further, although the programme did not 
specifically refer to the independent survey or its results it was made clear 
in the programme that a large number of people were very satisfied with 
the standard of care they received from the Company. This reflected the 
findings of the independent survey;   

 
ii) It appeared from the evidence available to Ofcom that the conduct of 

some employees of the Company fell below what the public might expect 
from providers of essential care to vulnerable individuals. The incidents 
filmed and later broadcast in the programme were, in Ofcom’s view, 
illustrative of a failure by the Company to provide appropriately trained 
staff to those who required their care. In the circumstances, it was not 
unfair for the programme to include footage of the incidents in the 
programme;  

 
iii)  As noted above, it appeared to Ofcom that the conduct of some 

employees of the Company fell below what the public might expect from 
providers of essential care to vulnerable individuals and it was legitimate 
for the programme-makers to include footage of the incidents in the 
programme.  The programme did not state that this was indicative of the 
Company’s practices generally or widespread among employees. In fact 
(also noted above) the programme made clear that a large number of 
people were very satisfied with the standard of care they received from 
the Company;  

 
 With specific regard to the ‘note under the door’ incident, Ofcom 

considered that this was a straightforward representation of the incident 
as it happened. It was reasonable for the programme to question the 
appropriateness of the employee’s actions as it appeared to be illustrative 
of conduct that fell below what the public might expect from providers of 
essential care to vulnerable individuals. Ofcom noted that the Company 
conceded that this was not the prescribed procedure.   Further, viewers 
would have been able to form their own view of the appropriateness of the 
action; and,   

 
iv)  Ofcom reviewed transcripts of the programme and was satisfied that the 

programme’s commentary did not allege that injuries had been caused to 
an individual in the Company’s care as a result of the incorrect use of a 
hoist. It was clear from the programme that it was the daughter of a client 
who talked of “bangs and bumps” and attributed “slight” injuries to her 
mother’s head as being possibly due to inexpert use of a hoist. It was 
clear that this was simply the opinion of a relative and not established as 
fact.  

 
Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 
 
c) The Company complained that programme-makers misrepresented a staff 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

21 

member’s comments about the need to treat a client “roughly”. Having viewed 
the programme and read the transcript it was clear to Ofcom that the staff 
member had made the comments.  In the circumstances, and in the absence 
of a response or evidence to the contrary from the Company prior to 
transmission, Ofcom considered that it was therefore legitimate for the 
programme to present the comments in the manner that it did as it appeared 
to be illustrative of conduct that fell below what the public might expect from 
providers of essential care to vulnerable individuals. Ofcom therefore found 
no unfairness in this respect. 

 
d) In our view, it was legitimate for the programme to include the footage of the 

recruitment manager given the important position that she had held and given 
that the programme was presenting concerns about the recruitment process 
of interviewing and vetting potential employees which might have led to the 
Company employing individuals without appropriate experience. Ofcom noted 
that the programme also made clear that the employee had since left the 
Company. Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 

 
e) In cases where programmes allege wrongdoing or incompetence, or contain a 

damaging critique or an individual or organisation, those criticised should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond to or 
comment on the arguments and evidence contained within that programme. In 
the circumstances of this case, Ofcom considered that the programme was very 
critical of the conduct of some of the staff who were employed by Company and 
as such the programme-makers were obliged, in the interests of fairness, to 
offer the Company an opportunity to respond to the allegations and evidence 
contained in the programme. Ofcom considered that it was clear from pre-
transmission correspondence that such an opportunity was offered to the 
Company. The programme-makers were not obliged, in the interest of fairness, 
to allow the Company to preview the programme or have editorial influence 
over its content. Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 

 
Accordingly, Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment.  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

22 

Complaint by Birnberg Peirce and Partners (Solicitors) on 
behalf of Ms Jane Andrews 
Dressed to Kill, Channel 4 Television, 11 October 2001  
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment from Birnberg 
Peirce and Partners (Solicitors) on behalf of Ms Jane Andrews about Dressed to Kill 
broadcast by Channel 4 Television on 11 October 2001.  The programme 
documented the life of Ms Jane Andrews and examined events surrounding the 
murder of her boyfriend Mr Thomas Cressman. Ms Andrews was found guilty of his 
murder and was sentenced to life imprisonment on 16 May 2001.  
 
Ofcom found the following: 
 

a) It was reasonable for the programme to include the claims made by Ms Basia 
Briggs, an acquaintance of Ms Andrews, which were consistent with other 
testimony provided to the court. Further, in Ofcom’s view, the programme-
makers took reasonable care to ensure that all material facts relating to this 
issue had been considered and so far as possible fairly presented. 

 
b) The programme-makers took steps to gain Ms Andrews’ participation in the 

programme at an early stage, which she declined.  Nonetheless, the nature 
and likely content of the programme were in fact made clear to Ms Andrews 
before the programme was broadcast.   

 
c) The programme’s presentation of a contribution by an expert, Dr Van Velson, 

was unlikely to have materially affected viewers’ understanding of Ms 
Andrews in a way which would have been unfair to her.  

 
d) It was reasonable for the programme-makers to include the testimony of the 

late Dr West given his involvement in the case as pathologist and his forensic 
knowledge of the circumstances of the death. Dr West was a credible and 
authoritative source and in Ofcom’s view, the programme presented his 
opinion in a straightforward and factual manner and tone.  

 
e) It was not unreasonable to include the recollections of Daily Mirror journalist 

Mr Charlie Bain relating to allegations by Mr Dimitri Horne, a former boyfriend 
of Ms Andrews, as they were generally illustrative of Ms Andrews’ capability 
of aggressive and violent behaviour (which had been proved in court). It was 
also unlikely to have materially affected viewers’ opinion of Ms Andrews in a 
way that was unfair to her. 

 
Following her conviction for the murder of Mr Cressman and after the broadcast of 
this programme, Ms Andrews appealed against her conviction. Ofcom and its 
predecessor, the Broadcasting Standards Commission, were therefore precluded 
from considering this complaint when it was first submitted as the matters 
complained of were the subject of relevant legal proceedings.  
 
Introduction 
 
This programme documented the life of Ms Jane Andrews and examined events 
surrounding the murder of her boyfriend Mr Thomas Cressman. Ms Andrews was 
found guilty of his murder and was sentenced to life imprisonment on 16 May 2001. 
During sentencing the judge stated that Ms Andrews had struck Mr Cressman first 
with a cricket bat and then stabbed him with a knife, leaving him to die. 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

23 

 
The programme included interviews with those involved directly in the case including 
DCI Jim Dickie who headed the Metropolitan Police's investigation and the late Dr lan 
West, the case pathologist.  Dr West described and demonstrated, in the 
programme, the fatal injuries received by Mr Cressman. 
 
The programme included an interview with Mrs Basia Briggs who claimed that after 
giving evidence Ms Andrews confessed to her that she had placed a pillow over Mr 
Cressman’s head as she wanted to make sure that he was dead.  She also claimed 
that Ms Andrews had admitted to her that Mr Cressman was not violent towards her 
despite previously alleging that he was. 
 
It included an interview with an independent forensic psychologist Dr Van Velson 
who suggested that Ms Andrews’ behaviour, as reported in court, was consistent with 
a borderline personality disorder. 
 
It included an interview with Daily Mirror journalist Mr Charlie Bain who recounted 
allegations made by a former boyfriend of Ms Andrews, Mr Dimitri Horne, who 
claimed that during an argument she once picked up a pair of scissors and threw 
them at his head. 
 
It also included contributions from friends of Ms Andrews, Mr Gil Hancox and Ms 
Lucinda Ellery. 
 
Birnberg Peirce and Partners (Solicitors) complained that Ms Andrews was treated 
unfairly in the broadcast of the programme.  
 
Complaint 
 
Birnberg Peirce and Partners’ Case (on behalf of Ms Andrews) 
 
a)  Mrs Briggs’ account of events relating to the alleged confession suggested that 

Ms Andrews felt no remorse about the death of Mr Cressman and that she was 
in fact a cold and callous killer.  

 
b)  Ms Andrews was not given an appropriate or timely opportunity to respond to 

the account provided by Mrs Briggs in the programme. Had it not been for news 
reports of the programme contents and Ms Andrews’ solicitor’s efforts to 
intervene she would not have had any opportunity to respond. Following 
lengthy correspondence with the programme-makers a short statement was 
broadcast at the end of the programme, however, Ms Andrews was not given 
the opportunity to provide her own evidence that would have undermined Mrs 
Briggs' account as given in the programme. The programme-makers failed to 
take all reasonable care to satisfy themselves that all material facts have been 
considered before transmission.  

 
For example, the timing and venue of the alleged confession could be 
disproved as Ms Andrews had already moved out of Mrs Briggs' home at that 
time.  

 
It was correct that there was no evidence found by the prosecution to show that 
Ms Andrews had complained of the deceased’s previous violence, most 
particularly of his sexual violence, towards her. However, it was a well 
documented fact that victims of sexual violence are frequently unable to 
disclose such violence whilst they remain in the relationship. Nevertheless, 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

24 

there was medical evidence available to show Ms Andrews had visited Charing 
Cross Hospital and that she sustained other injuries  

 
The allegation that Ms Andrews confessed that the deceased had been 
smothered by pillows could have easily been tested by reference to the forensic 
evidence that had been collected at trial.  

 
c)      Dr Van Velson's account that Ms Andrews had borderline personality disorder 

was juxtaposed with images of a morgue, cold steel and sharp knives and was 
accompanied by jarring background music. This added to the impression that 
Ms Andrews was an unstable, dangerous and violent person. 

 
d)  The interview with the pathologist Dr West describing and demonstrating the 

track of the knife wound received by Mr Cressman was gratuitous and 
unnecessary and the manner in which the contribution was juxtaposed with 
descriptions of the personality of the deceased was deliberately sensationalist.  

 
e)  The interview with the Daily Mirror journalist, Mr Bain, contained an allegation 

by a former boyfriend of Ms Andrews, Mr Horne, that during an argument she 
picked up a pair of scissors and threw them at his head. There was no evidence 
of this allegation in all the statements that Mr Horne gave to the police. This 
allegation suggested that Ms Andrews was a dangerous person with a 
tendency to use knives or blades.   

 
Channel 4’s Case 
 
a)  Viewers were already entitled to draw the conclusion that Ms Andrews was a 

cold and callous killer who felt no remorse about the death of Mr Cressman on 
the basis that the jury did not accept her defence of provocation and concluded 
that she did murder him. 

 
b) Ms Andrews was given an appropriate and timely opportunity to respond to the 

claims made by Mrs Briggs in the programme.  The programme-makers wrote 
to Ms Andrews on 27 June 2001 inviting her to participate in the programme but 
received no reply.  The programme-makers also requested permission to 
interview Ms Andrews through the Prison Service who replied on her behalf 
indicating that she did not wish to talk to the media.  Approaches were also 
made through her former solicitors, her barrister and her parents, but it was 
made clear to the producers that she did not want to participate in the 
programme in any way.  

 
Prior to Ms Andrews’ new solicitors contacting Channel 4 in September 2001, 
the programme-makers were already discussing with Channel 4 the possibility 
of re-approaching Ms Andrews directly one last time to invite her to respond.  At 
this time the programme was not finalised, although early press tapes had been 
sent out for reviewers.  However, before an approach could me made, Ms 
Andrews’ new solicitors contacted Channel 4.   

 
A statement provided by Ms Andrews was fairly and accurately reflected in the 
programme, although the solicitors were made aware that Channel 4 would not 
include parts of the statement that were defamatory of Mrs Briggs.   

 
The programme made clear that Mrs Briggs claims were never heard in court 
nor were they subject to further police investigation. Mrs Briggs agreed to 
provide the Metropolitan Police with a statement before transmission of the 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

25 

programme but because of the police’s availability this could not be taken until 
shortly after transmission.  The programme-makers were advised that the 
account given by Mrs Briggs to the police and that given in the programme 
were the same.  

 
There were numerous inconsistencies highlighted at trial in the evidence given 
by Ms Andrews. For example she claimed that she visited Charing Cross 
Hospital in December 1999 after Mr Cressman pushed her down the stairs. 
However, she made no mention of these facts to any doctor or police officer. 
Indeed, in police interviews she only identified one act of violence despite 
claiming Mr Cressman was prone to black moods and was frequently violent. 
However, all witnesses without exception said that they had never heard a 
complaint by Ms Andrews of physical violence by Mr Cressman prior to the trial. 

 
The prosecution and the police believed Ms Andrews made a half-hearted 
attempt to smother Mr Cressman with the pillow after he had been violently 
attacked.   

 
c) Dr Van Velson never objected to the way in which her contribution was 

presented in the programme and the manner in which it was presented was in 
no way unfair to Ms Andrews. 

 
d) The description given by the late Dr West was the same as the evidence he 

gave at trial on which Ms Andrews was convicted. Dr West’s family never 
objected to the way in which his contribution was presented in the programme.  
Careful consideration was given to the manner in which Dr West’s contribution 
was included, with particular regard to Mr Cressman’s next of kin, to ensure that 
the scenes were treated with due respect and dignity and did not cause 
unnecessary distress to the family.  Dr West’s contribution was not deliberately 
sensationalist or unnecessary.   

 
e)  The comments attributed to Mr Horne were previously published as part of an 

interview with him in the Daily Mirror and he made no complaint after 
publication.  The programme-makers did speak to Mr Horne on the telephone in 
Greece during the making of the programme. Although he declined to take part 
he agreed to allow them to phone him to check facts.  As the production 
company closed down it was not possible to establish to what extent all the 
facts were checked.  However, no complaint was made by Mr Horne after 
broadcast. 

 
Mr Bain's comments were not intended to suggest that Ms Andrews had a 
tendency to use knives or blades but were used to illustrate that she had a 
volatile and at times violent relationship with ex-boyfriends, a fact which formed 
part of the prosecution case. Mr Horne's own account described how Ms 
Andrews tried to beat him up in a violent attack. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

26 

freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
  
Ofcom is not a fact finding tribunal and only considered matters raised in the 
complaint insofar as they might have amounted to specific unfairness to Ms Andrews 
in the programme as broadcast. It did not consider any secondary effects on Ms 
Andrews.  
 
Ofcom takes the view that there can be no objection in principle to revisiting a past 
event of this nature, namely a trial that has been very widely reported both at the time 
and since, and which involved a figure accused of serious offences who had gained 
public notoriety.  Ofcom acknowledges that revisiting these events was potentially 
distressing for Ms Andrews and her family but finds no unfairness in the decision to 
revisit these events.  
 
At the time of broadcast Ms Andrews had been found guilty of the crimes referred to 
in the programme; the conviction had not been overturned on appeal and, in Ofcom’s 
view, the programme’s presentation of the conviction was straightforward and factual. 
 
Ofcom concluded that the programme-makers were entitled to rely on the decision of 
the courts. 
 
Specifically, Ofcom found the following: 
 
a) It was reasonable for the programme to include the claims made by Ms Basia 

Briggs, which were consistent with other testimony provided to the court. 
Further, in Ofcom’s view, the programme-makers took reasonable care to 
ensure that all material facts relating to this issue had been considered and so 
far as possible fairly presented. In reaching this finding Ofcom took into account 
the following: 

 
• Ms Briggs’ claims were unlikely to have materially 

affected viewers’ understanding of Ms Andrews’ crime, 
given that she had been convicted of the murder and the 
trial judge had told Ms Andrews that “nothing could justify 
what you did” and later that “it was a brutal attack” and  
“you left him [Mr Cressman] to die without remorse”; 

 
• the programme made clear that Ms Briggs’ claims were 

never heard in court nor were they subject to further 
police investigation; and, 

 
• the programme made clear that Ms Andrews’ refuted the 

claims and fairly represented a statement to this effect, 
provided by Ms Andrews’ solicitors, in the programme.  
The programme stated that “Jane Andrews’ solicitors told 
Channel 4 that she utterly and unequivocally refutes the 
alleged confession. They said that supportive letters 
written by Basia to Jane in prison show Basia to be 
inconsistent. Jane Andrews has now lodged an appeal 
against her conviction.” 

 
We therefore found no unfairness to Ms Andrews in this respect. 

 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

27 

b)   Where a programme alleges wrongdoing or incompetence, or contains a 
damaging critique of an individual or organisation, those criticised should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond to or 
comment on the arguments and evidence contained within that programme.  

 
Ofcom considers that normally convicted criminals have no legitimate 
expectation of an opportunity to respond to claims that have already been 
presented to the court and proven to the satisfaction of the jury.  

 
In any event, on the evidence before us, Ofcom considered that the 
programme-makers took steps to gain Ms Andrews’ participation in the 
programme at an early stage, which she declined.  Nonetheless, the nature and 
likely content of the programme were in fact made clear to Ms Andrews before 
the programme was broadcast.  Ms Andrews’ solicitors also obtained a ‘press 
preview’ recording of the programme and were able to make representations on 
the allegations and evidence contained in the programme prior to transmission. 
In particular, Ms Andrews’ solicitors were able to refute the specific allegations 
made by Ms Briggs, not made or tested in court, and provided a statement to 
this effect (referred to above). This statement was, in Ofcom’s view, 
represented fairly in the programme as broadcast (see above). We therefore 
found no unfairness to Ms Andrews in this respect. 

 
c) In Ofcom’s view the programme’s presentation of Dr Van Velson’s contribution; 

the use of imagery and the accompanying background music was reasonable.  
Given Ms Andrews’ conviction for Mr Cressman’s murder and the trial judge’s 
description of the “brutal attack” and Ms Andrews’ lack of remorse, it was 
unlikely that the programme’s presentation of Dr Van Velson’s contribution 
would have materially affected viewers’ understanding of Ms Andrews in a way 
which would have been unfair to her. Ofcom therefore found no unfairness in 
this respect. 

 
d) Ofcom considered that it was reasonable for the programme-makers to include 

the testimony of the late Dr West, and his description of Mr Cressman’s murder, 
given his involvement in the case as pathologist and his forensic knowledge of 
the circumstances of the death. Dr West was a credible and authoritative 
source and in Ofcom’s view, the programme presented his opinion in a 
straightforward and factual manner and tone. We therefore found no unfairness 
to Ms Andrews in this respect.  

 
e) Ofcom noted that the comments attributed to Mr Horne were previously 

published as part of an interview with him in the Daily Mirror and he made no 
complaint after publication. Ofcom considered that although Mr Horne made no 
allegation in his police-statement that Ms Andrews had attacked him with a pair 
of scissors it was not, in our view, unreasonable to include Mr Bain’s 
recollection of Mr Horne’s account as it was generally illustrative of Ms 
Andrews’ capability of aggressive and violent behaviour (which had been 
proved in court). It was also unlikely to have materially affected viewers’ opinion 
of Ms Andrews in a way that was unfair to her. 

 
Accordingly, Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment.  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

28 

 Other programmes not in breach/out of remit  
 
28 December – 17 January 2006  
 
 
Programme Trans Date Channel Category No of  
        Complaints 

 
Anglia News 22/12/2005 ITV1 Violence 3 
Bad Girls 19/12/2005 ITV1 Violence 2 
BBC London 94.9 18/09/2005 BBC London 94.9 Offence 1 
BBC News 19/12/2005 BBC1 Sexual Portrayal 1 
BBC News 24 11/03/2005 BBC News 24 Language 1 
Big Game TV 28/10/2005 ITV2 Offence 1 
Channel 4 News 22/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Chicago 01/01/2006 BBC1 Sexual Portrayal 1 
Coronation Street 25/12/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 26/12/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 28/12/2005 ITV1 Offence 1 
Damien St John 21/12/2005 Red Dragon FM Offence 1 
Deal Or No Deal 09/12/2005 Channel 4 Misleading 1 
Department S 28/12/2005 ITV4 Offence 1 
Derren Brown: The Gathering 02/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Derren Brown: The Heist 04/01/2006 Channel 4 Offence 1 
Emmerdale 30/12/2005 ITV1 Sexual Portrayal 1 
Emmerdale 02/01/2006 ITV1 Sexual Portrayal 1 
Friends 22/12/2005 Channel 4 Language 1 
Grease 02/01/2006 ITV1 Offence 1 
I Killed John Lennon 08/12/2005 Channel 4 Offence 1 
It'll Be Alright on the Night 19 31/12/2005 ITV1 Language 1 
ITV News 23/12/2005 ITV1 Language 1 
Live TV 26/11/2005 Live TV Sexual Portrayal 1 
Lizzie Maguire 05/01/2006 BBC1 Offence 1 
Match of the Day 18/12/2005 BBC2 Offence 1 
Open Wide 21/12/2005 ITV1 Offence 1 

Paramount Comedy Channel 20/11/2005 
Paramount 
Comedy Channel Religious Offence 1 

Paul Zenon's Revenge Squad 23/12/2005 ITV1 Violence 1 
Pets Are People 05/01/2006 BBC2 Offence 1 
Rock FM 05/01/2006  Rock FM Offence 1 
Shameless 03/01/2006 Channel 4 Violence 2 
Signal 1 22/12/2005 Signal 1 Language 1 
Sky News 08/12/2005 Sky News Other 1 
Smile 18/12/2005 BBC2 Other 1 
Soccer AM 29/12/2005 Sky Sports 1 Other 1 
Sunrise Radio 24/12/2005 Sunrise Radio Religious Offence 1 
T4 31/12/2005 Channel 4 Offence 1 
Television X 04/01/2006 Television X Sexual Portrayal 1 
The Bloody Circus 03/01/2006 Channel 4 Offence 1 
The F Word 14/12/2005 Channel 4 Violence 1 



Ofcom broadcast bulletin 53 
6 February 2006 

29 

The F Word 18/12/2005 More4+1 Violence 1 
The Magic of Jesus 30/12/2005 Channel 4 Religious Offence 3 
The Pamela Anderson Roast 17/11/2005 E4 Offence 1 
The Planet's Funniest Animals 26/12/2005 ITV1 Offence 1 
The Thick of It 02/01/2006 BBC2 Language 2 
Three Men in a Boat 03/01/2006 BBC2 Language 4 
Today with Des & Mel 28/12/2005 ITV1 Other 1 
UTV News 16/11/2005 UTV Advertising 1 
Vision FM 12/12/2005 Vision FM Offence 2 
What Not to Wear 29/12/2005 BBC1 Language 1 
Whatever Love Means 28/12/2005 ITV1 Offence 1 
You Are What You Eat 27/12/2005 Channel 4 Other 1 
You Are What You Eat 03/01/2006 Channel 4 Other 2 

 
 
 


