
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 54 
20 February 2006 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 14 
 
Not in Breach                                                                      22
 
  
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
 
Upheld in Part 27 
 
Not Upheld 33 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 53 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Live 8 Coverage  
BBC1, 2 July 2005, 16:15 
 
 
Introduction 
 
We received 55 complaints about swearing (“fuck”, “motherfucker”, “bitch”, “shit”) and 
offensive language (such as “nigga” and “blood claats” – an offensive slang term for 
a woman) used by some musicians during their appearances and performances. 
Complainants specifically mentioned Madonna, Razorlight, Green Day and Snoop 
Dogg. A number of these viewers were watching with their children and were 
surprised that the BBC had not used a delay system to prevent such language being 
broadcast in the early evening. 
 
The Code in force at the time was the former Broadcasting Standards Commission’s 
(BSC) Code on Standards. We asked the BBC to respond to these complaints 
bearing in mind the provisions of the Code. We also asked: 

• whether the broadcaster was aware in advance of the tracks that the 
musicians intended to perform; 

• why an apology had not been given following Snoop Dogg’s performance. 
 
The BBC submitted two statements, in addition to copies of The Live8 Story, a 
programme broadcast just before Christmas about the build-up to the concert and 
events on the day. 
 
Response 
 
The BBC regretted the offence caused to viewers by the use of strong language in 
the afternoon and early evening of the concert, “particularly the stream of expletives 
and racist terms used by the act Snoop Dogg.” Prior to the concert, BBC senior 
management had considered the possibility of such material being broadcast. The 
production team had been able to speak to some of the performers who might be a 
risk, to remind them of the worldwide TV audience and the need for their 
performances to reflect that. However, the broadcaster had been forbidden direct 
access to some other performers. Aware that Snoop Dogg might pose problems, the 
BBC had informally approached his record company, which had confirmed that he 
would be playing the “TV versions” (i.e. excluding the swearing) of his songs. 
Following the concert, the record company had apologised to the BBC and explained 
that it was a case of the performer “going into gig mode and forgetting the time of 
day.”  
 
The broadcaster said that the question of whether to use a time delay had been 
considered at a senior level but was rejected as “wholly inappropriate and 
impractical”. It said that Live8 was planned, billed and taken part in by performers on 
the basis that the television coverage of the event would be shown live to audiences 
around the world. The use of any degree of delay would have violated these 
expectations, seriously called into question the credibility of the BBC with its licence 
payers and possibly jeopardised its involvement with this important event. Live 
transmission was an obligation under the contract between the BBC and Live8. 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

5 

Additionally, the BBC said that to use an editing process which was “guaranteed to 
be effective” would have involved delaying the transmission by at least two hours. 
Finally, as other UK media were covering the event in full or in part, a delay could 
have baffled people who were following the concert by using more than one source 
of coverage.  
 
The broadcaster said that normal procedures had been put in place to deal with 
unexpected strong language, including plans for an on-screen apology at the first 
available opportunity if necessary. The BBC said that, as The Live8 Story 
documented, tensions had existed even before the concert. On the day itself 
however, one repeated theme was the problem of the concert potentially over-
running, due to the number of bands performing, and, if it did, how people would get 
home on public transport. During Snoop Dogg’s performance, as shown in The Live8 
Story, an emergency meeting was held to discuss the problem. This placed great 
pressure on the concert’s organisers which had repercussions for the BBC’s 
production team. The timing of the meeting was not of the BBC’s choosing – indeed 
no-one from the BBC was present at the meeting.  
 
Perhaps as a result, there was a confrontation between the organisers and senior 
editorial figures from the BBC which meant that the two key BBC editorial personnel 
missed much of the performance by Snoop Dogg and were unable to set the apology 
procedure in motion. At the same time, other BBC personnel were involved in dealing 
with other serious operational problems (such as the virtual collapse of the cellphone 
system which made any communication extremely difficult) and the difficulties which 
the overrunning of the event would have caused with relation to link-ups with other 
broadcasters. Therefore no apology was made as the key BBC personnel were 
unaware of the problem until approximately twenty minutes later, as they were fully 
occupied dealing with other issues. Had they been, Jonathan Ross would have been 
instructed to make a full apology on behalf of the BBC. By the time the extent of the 
problem during Snoop Dogg’s performance became apparent to the senior BBC 
editorial team, it was felt that the moment for a full apology had passed and that to 
have returned to the issue would have merely drawn further attention to the original 
offence.  
 
The BBC said that it intended to ensure safeguards were “even more robust” for any 
future event of this scale and importance. Usually a host broadcaster would have 
some say in the choice of acts, their running order and the material to be performed – 
it was not so in this case. However, to guard against recurrence, the broadcaster said 
that if similar constraints applied again, it would consider the possibility of using a 
time delay for bands performing pre-watershed which might use offensive language 
in their acts. It would also consider using the studio to pull away from a performance, 
should expletives occur unexpectedly.  
 
Additionally it would take further precautions to protect its production staff from 
unwarranted interference by third parties to ensure that they were able at all times to 
monitor and react to events on air as they unfolded. To ensure the immediate 
reporting of serious on-air issues, and a rapid response to them, it would arrange to 
have “an additional, dedicated editorial figure within the control vehicle, monitoring 
the output at all times … with easy access to both the senior production team and the 
presenter.” It would also consider insisting on a post-watershed slot for acts which 
may cause problems, like Snoop Dogg.  
 
 
Decision 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

6 

This one-off, live concert was a significant global event. By its very nature, the 
coverage was bound to attract a considerable child audience. We welcome the 
BBC’s apologies and assurances, and recognise that it experienced a variety of 
unexpected difficulties during the concert. The BBC programme, The Live8 Story, 
which followed the event chronologically, documented that Snoop Dogg’s 
performance occurred at the same time as a crisis meeting which had required the 
participation of Tessa Jowell, Secretary of State for Culture, Media and Sport. It is 
therefore apparent that the BBC had to cope with a number of tensions that day.  
 
The swearing and offensive language referred to by the complainants started at just 
before 18:00 when coverage from Berlin of “Green Day” performing “American Idiot” 
included the word “fuck”. This was followed at approximately 18:30 by Snoop Dogg’s 
performance, which included swearing and racially offensive terms almost from the 
start (“motherfucker”, “fuck”, “nigga”, “shit”, “bitch” and “blood claats”). This set lasted 
for nearly 15 minutes. Following that, expletives (“fucking”) were used by two 
performers at 18:56 and 19:18. The subtitles for these performers’ speech (at 18:56 
and 19:18) also included the words “fucking”. The BBC state that it was not possible 
for it to apologise for Snoop Dogg’s performance as it was not aware of the content 
until twenty minutes later. Yet, as noted above, there were other incidents that 
occurred over a period of nearly one hour and twenty minutes and for which 
apologies were not given.  The latter incidents occurred during a time when, 
according to the BBC, it had regained control of its compliance arrangements. 
 
We recognise that the BBC encountered difficulties as a consequence of its various 
contractual arrangements. However, the BBC remained responsible for ensuring that 
its output did not contravene the Code.  
 
The BBC is a broadcaster with vast experience of covering live events. However, we 
noted that: 

• a short delay was not implemented – despite the reputation of some of the 
performers. Broadcasters typically use delays of between 7 seconds and 5 
minutes when broadcasting live material with the potential to cause offence, 
yet the BBC did not do this; 

• when unforeseen problems occurred, the BBC did not ensure that a senior 
editorial figure retained responsibility for monitoring the output from this very 
high profile event. Given that the broadcaster knew it had been unable to 
liaise satisfactory with all the performers prior to the concert, the need for this 
should have been foreseen; 

• there was no senior editorial figure responsible for monitoring output at the 
time of Snoop Dogg’s performance who could have authorised a broadcast 
apology or a cutaway to the studio; 

• although various offensive words were broadcast over a period of more than 
an hour, it was not felt appropriate to give a more general apology later in the 
coverage, even taking into account the BBC’s position that this could not have 
been given just after Snoop Dogg’s performance. 

 
The Code notes that “the television watershed….is well established as a scheduling 
marker to distinguish clearly between programmes intended to be suitable for family 
viewing and those intended primarily for adults.” In relation to swearing and offensive 
language, it states that “the repeated use of expletives can cause significantly greater 
offence than isolated incidents which are justified by the context.” The Code 
continues: “Broadcasters must be alert to, and guard against, the use of such 
language in live programmes.” We consider the BBC should have anticipated an 
audience for this event which would include a significant number of children; and we 
therefore consider that the broadcast of this material was inappropriate, compounded 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

7 

by the lack of any apology.  
 
For these reasons, we consider that the BBC failed to take sufficient steps to guard 
against the use of swearing in this live coverage, as required by the Code. 
 
These aspects of the Live8 coverage were in contravention of the Code  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

8 

Killer Shark Live 
Five, 2 & 5 October 2005, 20:00 
 
Introduction 
 
Killer Shark Live was a week-long, live event about the life of sharks 
broadcast from the Scripps Institution of Oceanography in San Diego. Four 
viewers complained about the programme broadcast on 2 October 2005. 
Three of these suggested that a scene of a man who had been attacked by a 
shark was too gruesome for broadcast at that time. One viewer complained 
about the inclusion of clips from the film Jaws. One viewer complained about 
a picture of a mutilated body included in the edition broadcast on 5 October 
2005, saying that it appeared without warning. Many of the viewers who 
complained were watching with their children. 
 
Response  
 
2 October 2005  
Five said that the title of the programme suggested that it would contain 
startling and brutal images of shark attacks.  The continuity announcer 
informed viewers that the programme on 2 October 2005 contained footage of 
shark attacks and accounts from survivors, indicating that shark attacks on 
human beings would be included.  The pre-titles tease referred to the 
inclusion of stories of a woman’s “leg being torn off in a deadly tug of war with 
a Great White”, “seal pups in a desperate struggle to survive and escape the 
killer’s jaws”, “the savage shark that could bite through steel”, and “a shark 
feeding frenzy – live”.  All of this was carefully written to ensure viewers would 
be prepared for the programme ahead. 
 
Five minutes into the programme, the presenter, Donal MacIntyre, said that 
the programme would also feature “true horrors from the deep – near death 
attacks”, and “amazing footage of how sharks bite and kill and how you can 
fight back”.  The broadcaster said that it was satisfied that the content of the 
programme was suitable for a pre-watershed audience but wanted to make 
sure that viewers with younger children or those easily upset would be in no 
doubt as to what was to come. 
 
With reference to the film Jaws, Five said that in a week-long series about 
sharks it would have been inexplicable for there not to have been reference to 
this seminal film.  The first excerpt from the film was shown eight minutes into 
a ten minute sequence about shark legends and myths.  The shot was 
chosen with a view to illustrating the nature of the film without using 
unnecessarily violent or gratuitous clips. 
 
Further clips were shown from the film later in the programme in the context 
of explanations of how sharks attack humans.  Again, these were brief and 
used to illustrate the descriptions of shark attacks being given. 
 
Henri Bource attack reconstruction 
 
During the 2 October 2005 programme’s closing titles, at 2056, footage was 
shown of a reconstruction of a shark attack on Henri Bource in November 
1964 in which he lost part of his leg.  The footage was shown as part of a 
menu of what was coming in the following night’s episode of the programme.  



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

9 

Viewers of that episode (3 October 2005) would have seen that the footage 
shown that night was actually labelled as reconstruction.  Unfortunately, the 
footage was not labelled as reconstruction during the 2 October 2005 
episode. 
 
The sequence shown on 3 October 2005 was a mixture of original and 
reconstructed footage (the reconstruction was itself filmed by Mr. Bource) and 
this was made clear in the 3 October 2005 programme. 
 
Four viewers contacted Five to express concerns similar to those received by 
Ofcom after the 2 October 2005 episode.  Having reviewed the footage, Five 
decided to lessen the strength of the colour from the Henri Bource sequence 
to be shown during the 3 October 2005 episode.  The broadcaster felt that 
this, coupled with a more detailed explanation that the footage was actually 
reconstruction, would reduce the potential for the images to cause offence or 
distress.   
  
In addition, all video tapes scheduled for inclusion in the remainder of the 
series were re-viewed on-site in San Diego to ensure they were suitable for 
pre-watershed transmission following receipt of these complaints. 
 
5 October 
The sequence complained of occurred at 20:14 and was used to illustrate the 
most likely consequences of being attacked by a shark.  The single image, of 
a skeleton and severed arm, was on screen for 3 seconds and was not 
bloody or violent.  This episode of the programme had already featured 
images of a shark’s fin, teeth, and jaws being cut away by illegal poachers. 
  
Killer Shark Live was, as its title suggested, a series designed to excite and 
educate viewers about sharks.  These creatures have fearsome reputations 
and the programme sought to reflect that, whilst expounding some of the 
myths and legends that surround them.  The images shown across the week 
were carefully chosen for the tone of the programme and its likely audience.   
 
Decision 
 
Rule 1.3 of the Broadcasting Code requires that “Children must be protected 
by appropriate scheduling from material that is unsuitable for them.”. 
 
Although the programme was shown pre-watershed, the series’ title, the likely 
expectation of the audience for the type of factual programme broadcast by 
Five in the 20:00 slot and the information preceding it would have all have 
combined to alert viewers to the possibility that they would see images of 
shark attacks in the programmes.  
 
2 October 2005 
The clips shown from the film Jaws, while tense, did not show any graphic 
images that were unsuitable for inclusion in this programme. The trail for the 
next edition, shown at the end of the 2 October 2005 edition, showed a 
particularly detailed reconstruction (although this was not labelled as such) of 
a diver shortly after a shark had bitten off part of his leg. The realistic 
treatment and lack of contextualisation was problematic for this pre-
watershed programme. However we welcome Five’s prompt action which we 
consider resolves the matter. 
These complaints were resolved. 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

10 

 
5 October 2005 
We accept that viewers who had been following this series may have been 
prepared for some scenes illustrating the potential ferocity of shark attacks. 
However, this particular episode contained no specific information prior to the 
broadcast of the programme.  
 
An item within the programme was introduced by the presenter asking “If you 
were attacked by a killer shark, what would you do? Would you fight it with 
your bare hands? This man did.” There then followed indistinct images of 
sharks, red water and bubbles. The voiceover continued: “Once you’re 
attacked by a great white shark, your chances of surviving are slim. You’re 
more likely to end up like this (image shown) than get away. But there are 
amazing survival stories”. In order to illustrate the effects of a shark attack on 
a victim, the item showed an image of a partly eaten/decomposed, headless 
human corpse with its spine exposed and still wearing its boots. A muscular, 
uneaten arm, separated from the rest of the body at the shoulder joint, could 
be seen to still be wearing a watch. Tissue was still attached to the skeletal 
frame and the image was clearly identifiable as human.   No other reference 
was made to the image. There was nothing up to the point of the image being 
broadcast that would have prepared the audience for such a shocking picture. 
 
Although fleeting, this was an extremely strong, and some might say 
grotesque, image. We recognise that its use could be justified in some 
contexts. However its inclusion in this pre-watershed programme, devoid of 
meaningful context, was unacceptable when children were likely to have been 
watching. It was an image, in our view, that is unlikely to be suitable pre-
watershed and we were concerned that Five considered it appropriate.  
 
For this reason, we consider that the image in the programme of 5 October 
2005 was in breach of the Code. 
 
Resolved/Breach of Rule 1.3 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

11 

The Ends  
Information TV, 15 November 2005, 19:00 
 
 
Introduction 
 
Information TV broadcasts factual and informational programmes targeted at niche 
audiences. The Ends was a nine-minute film made by young people from a youth 
inclusion project to highlight the issue of gun and violent crime on a South London 
estate. In the film, a 15 year old girl is shot and killed.  
 
A viewer was concerned about scenes of violence (including the shooting and a 
physical attack) and the repeated use of offensive language, including “fuck”.   
 
Response 
 
Information TV explained that this programme was originally made by Crime Concern 
to show to schoolchildren and to point out the horrors of gun crime. The broadcaster 
therefore presumed that it was deemed suitable to show to children – although in 
appropriate circumstances and context. The programmes on the channel do not 
generally appeal to children, but adults who watched this drama may have felt that it 
was useful for their own children to see. Children, however, were unlikely to be 
viewers of the programme unless they were specifically introduced to it. 
 
The broadcaster believed that the film was appropriately scheduled as the 
programme scheduled before it would be unlikely to attract a child audience.  
Documentaries on the making of the film shown straight afterwards helped set the 
appropriate context. An announcement at the start of the film informed viewers that it 
contained coarse language and scenes of violence. The broadcaster felt that the 
violence in the film was not presented as entertainment and, given the real problems 
surrounding gun crime, was justified in this context. Although the high level of 
swearing in the film did cause the broadcaster some concern, it believed it was 
undoubtedly typical of the situation depicted. 
 
Whilst the broadcaster regretted any upset caused to unsupervised children who may 
have viewed the programme, it believed that the film was appropriately scheduled 
given the adult appeal of the channel. 
 
Decision 
 
We acknowledge that the film was a serious attempt to highlight the issue of gun 
crime.  However, even if this channel’s output would not generally appeal to children, 
they are available to view in significant numbers at this time of the evening.   
 
The Broadcasting Code states that “children must …be protected by appropriate 
scheduling from material that is unsuitable for them”. “Violence, its after-effects and 
descriptions of violence….must  be appropriately limited in programmes broadcast 
before the watershed” and “the most offensive language must not be broadcast 
before the watershed”.  
 
This film contained some very strong material with graphic scenes of one girl being 
shot, haemorrhaging and dying, another committing suicide by firing a gun placed in 
her mouth, two teenage boys being seriously physically attacked in addition to 
repeated swearing. Despite the well intentioned motivation of the film makers, the 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

12 

21:00 watershed applies to all television channels.  Given the above, the film was not 
suitable for broadcast at this time. 
 
Breach of Rule 1.3 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

13 

Backlash - Sex and the Nanny State  
BBC2, 5 November 2005, 18:45 
 
 
Introduction 
 
This was the third in a series of ‘authored documentaries’ in which people addressed 
issues of ‘political correctness’.  In this programme, Mariella Frostrup marked the 
thirtieth anniversary of the Sex Discrimination Act.  The programme explored what 
she believed was the anomaly of the prevalence of sexuality in peoples’ daily lives 
but its suppression in the workplace. 
 
During the course of this programme, Mariella Frostrup’s narration was illustrated by 
scenes from a country club where a group of female teachers, out of the workplace, 
were letting their hair down and being entertained by male strippers. 
 
One viewer complained that some of the material was unsuitable for broadcast 
before the watershed. 
 
Response 
 
The BBC said that the early Saturday evening slot on BBC 2 has been established as 
the home of programmes intended for an adult audience; this programme would 
therefore not have gone beyond the general expectations of its likely audience.  It 
believed that the programme’s title and its subject matter would have alerted any 
adult to the possible content of the scenes in question.  There was no evidence of 
children watching or that adults were concerned they might be.   
 
Decision 
 
While protecting those aged under 18 is an important element when considering 
programmes that are broadcast before the watershed, some adults also rely on the 
watershed as a guide to what they might encounter and arrange their viewing 
choices accordingly.  There is no question that the early scenes in the club created 
the context to illustrate Mariella Frostrup’s point.  These earlier images were 
consistent with what broadcasters transmit pre-watershed.  Initially, viewers saw 
women enjoying what was, to all intents and purposes, a good humoured ‘Full Monty’ 
style performance.   However, in our view, the imagery became far more sexual with 
prolonged shots of simulated sex between the strippers and members of the 
audience, visual references to masturbation and oral sex.  
 
The cumulative effect of these sexual images went beyond what is generally 
acceptable for a pre-watershed audience. 
  
Breach of Rule 1.4   



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

14 

Resolved  
 
Kix 96.2 FM  
21 December 2005, 08:00 
 
 
Introduction 
 
The presenter of the station’s breakfast show made a number of references, 
apparently intended to be humorous, between 08:00 and 09:00 to the civil ceremony 
taking place that day between Elton John and David Furnish.   They included 
references to being “taken up the aisle” and playing on the word “fairies”. 
 
A listener complained that these remarks were offensive and inappropriate in a 
breakfast show.  
 
Response 
 
The station said that the presenter was embarrassed that his remarks may have 
caused offence, albeit that he was in the main repeating comments made elsewhere 
in the media.  
 
The station apologised for any offence caused, and said it had now reviewed its 
criteria in respect of broadcast content, particularly in the breakfast show, putting in 
place procedures to ensure such content would not be broadcast again. 
 
Decision 
 
Whilst we noted that the remarks were intended to be light-hearted, we were 
concerned by the frequency with which they occurred within the show. However, we 
welcome the station’s assurances and apology, and consider the matter on this 
occasion resolved. 
 
 
Complaint resolved



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

15 

Xfm Scotland 
15 January 2006, 16:45 
 
 
Introduction 
 
We received a complaint from a listener who had heard the song “It was a good day” 
by Ice Cube on Xfm Scotland’s afternoon MP3 Downloads Show, while she was in a 
car with her child. The song used the word “fuck” several times and included sexually 
explicit language. The listener noted that the presenter did not apologise afterwards.  
 
Response 
 
GCap said that this was a genuine mistake and apologised for any offence caused.  
 
It explained that the Ice Cube track had been mistakenly loaded into the system and 
mis-labelled as a 'clean edit'.  Unfortunately, the presenter was unaware that the 
wrong version was being broadcast as he was working on a separate feature at the 
time; that was why an on-air apology was not made.  
 
The track had now been deleted from the system and all presenters had been 
reminded to double-check the procedure for loading tracks. 
 
Decision 
 
The track was clearly unsuitable for broadcast at a time when children were likely to 
be listening.  However, in view of the apology and action taken to prevent a 
recurrence, we consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

16 

The World's Wildest Police Videos  
ZTV Sweden, 1 December 2005, 19:45 
 
 
Introduction 
 
This series looks at dramatic real situations involving police services throughout the 
world.  This particular programme featured actual footage of a young boy who was 
rescued by the police from being deliberately drowned by a man who was holding 
him hostage. 
 
One viewer complained that this sequence was too distressing for transmission at 
19:45 (Swedish time). 
 
Response 
 
Viasat, who operate the ZTV Sweden service, said that every episode in the series 
starts with a content warning.  The narrator also offered another warning before the 
particular item began.  However, it apologised for any distress this scene may have 
caused viewers, and had now placed a post 21:00 restriction on this programme.  It 
also said that it would be reviewing its scheduling of this series in the light of the 
complaint.  
 
Decision 
 
Although the item had a positive outcome and the young boy was rescued before he 
was seriously harmed, the scenes were disturbing and, in our view, should not have 
been shown before the watershed.  However, Viasat’s prompt action in reviewing its 
procedures and making sure this programme will no longer be broadcast before 
21:00 means that we consider the matter resolved.  
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

17 

Loose Ends  
BBC Radio 4, 17 December 2005, 18:15 
 
 
Introduction 
 
In this programme, a contributor, Jimmy Carr made a joke about Gypsies.  One 
listener complained that the joke was offensive and should not have been broadcast.   
 
Response 
 
The BBC apologised for the line and accepted that it was derogatory and offensive.  
The Executive Producer of Loose Ends has subsequently discussed this incident with 
the production team and with the presenter.  The team was aware of the sensitivities 
involved, the guidelines within which they worked and the need to remain vigilant 
about such boundaries in future. 
 
Decision 
 
In view of the apology given and the swift and substantive reaction by the BBC to this 
issue, we consider the matter resolved. 
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

18 

Hits Quiz                                                    
The Hits, 13 & 20 November 2005, 11:00 
   
Introduction 
  
Throughout this music video stream a premium rate text-entry competition was run 
on screen. Occasionally, between videos, presenters encouraged viewers to enter. 
Two viewers believed it was unclear that entrants with the correct answer did not 
automatically win the prize, but were actually entered into a draw for the prize. 
  
Response 
  
The Hits said that it had tried to make the prize element clear by stating in presenter 
links that one correct player would win £100 at the end of the hour, displaying on-
screen a message that terms and conditions were available on the programme’s 
website and explaining how the quiz worked within the channel’s Teletext pages, 
Freeview red button application and text responses to participants. 
  
However, in light of the complaints, the broadcaster decided to take Hits Quiz off air 
while clarification of the programme’s prize element was reviewed. It decided to 
revise the terminology used within the on-screen graphic, amend the wording both on 
the Interactive Voice Response telephone line and in its text message responses. It 
would also ensure that the presenters took more time to explain the prize element. 
  
The broadcaster also offered a refund to each complainant of the amount spent on 
entering the competitions. 
   
Decision 
  
  
The broadcast on 20 November 2005 clearly stated at the outset that one correct 
player would win the prize; however the programme shown on 13 November 2005 
contained material which was not as clear.  
  
For this competition to be transparent, we believe that there must be regular 
clarification that a correct response offers only the chance of winning - any 
implication to the contrary should be avoided. We welcome the broadcaster’s prompt 
action and appropriate response, which we believe resolves the matter. 
  
  
Complaints resolved 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

19 

Add the Numbers! and Find the Word!  
The Great Big British Quiz, 2 August 2005, 00:50 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that a presenter of the Great Big British Quiz (of which the 
principal means of entry was a premium rate telephone service (PRS)) misled the 
audience.   His complaints were: 
 
1.  In Add the Numbers! the complainant objected to the presenter saying: “If you 
have debts you need to clear, we can do that right here.” 
 
2. Also in Add the Numbers!, the complainant objected to  the presenter’s comments, 
“Solve this simple puzzle” and “It’s not a trick question”, as the viewer claimed that 
the challenge in question had ”run for hours” and was “anything BUT simple.” 
 
3. Nobody won the prize in Add the Numbers!, which was then carried forward to the 
next game (Find the Word!). The presenter stated that someone must win the prize of 
£2,000 by the end of the programme. The complainant claimed that the subsequent 
challenge (Find the Word!) was “banal” and he was concerned that “viewers were, as 
they are every night, encouraged to call immediately … this money will be given 
away any second now”. However a call was not taken for thirty-five minutes, when 
the puzzle was solved instantly. 
 
 
Response 
 
1.The Great Big British Quiz (TGBBQ) believed that the presenter’s reference to 
clearing debts was unproblematic when taken in context. 
 
2. The broadcaster said that, “Solve this simple puzzle” and, “It’s not a trick question” 
were statements it had told presenters not to make, as Add the Numbers!  was a 
complex challenge. It assured us that the presenter had subsequently undergone 
refresher training concerning statements that should be avoided, to ensure no 
recurrence. 
 
3. TGBBQ said that it was always its intention to give the prize money of £2,000 
away that night, which was why Add the Numbers!  was taken off air when it became 
apparent that no one was coming close to solving it. However, it added: “It is not the 
channel’s general policy to give money away by the end of the night no matter what” 
and it was now more common for the games themselves to be rolled over to another 
day. The broadcaster assured us that, while in this case there was a long interval 
before the next call was taken, there would have been sufficient time before the 
programme ended to take more calls to ensure a win, if the first caller had not solved 
the puzzle. 
 
It added that the channel's callers and winners were genuine and that the channel 
had no idea whether callers going through to the studio would solve a puzzle or not. 
While there was no set frequency for taking calls, it assured us that it had no policy to 
encourage viewers to call and then conveniently (and suspiciously) find a successful 
caller just before the channel went off air. 
 
Decision 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

20 

 
Rule 10.9 of our Broadcasting Code allows the use of PRS within programmes where 
it forms part of the editorial content of the programme. 
 
1. In Add the Numbers!  the presenter said: “£52,000 still available – Your minimum 
win, £2,000 – That’s the least you’ll win if you solve this puzzle. £50,000 pounds in 
the jackpot – A life changing amount of money – if you have debts you need to clear, 
we can do that for you right here.”  
 
Television advertisements for lotteries, pools and bingo companies must not promote 
such activities as a way out of financial difficulties.  While this rule does not apply to 
quizzes within programmes, the Broadcasting Code does require that audiences are 
protected from material that may be harmful. 
 
We consider it unwise to promote premium rate entry quizzes offering cash prizes as 
an option for clearing debt.  We acknowledge that, on this occasion, the presenter did 
not promise winnings of £52,000 or directly encourage viewers to participate in order 
to clear possible debts. However, while the presenter’s comments did not breach the 
Broadcasting Code, we advised the broadcaster to avoid any future approach that 
would suggest entry into its competitions was a feasible route for clearing debt. 
 
2. Rule 2.11 of the Broadcasting Code requires that: “Competitions should be 
conducted fairly, prizes should be described accurately and rules should be clear and 
appropriately made known.” 
 
The presenter’s comment concerning the difficulty of Add the Numbers! was actually: 
“Simple puzzle, or so it would appear”, which we believe indicated clearly that the 
challenge was not likely to have had an obvious solution. However, the presenter’s 
later comment that the question was not a trick appeared to contradict his first 
comment. We therefore welcome the action taken by the broadcaster, which we 
believe resolves this aspect of the complaint. 
 
3. In Find the Word! the presenter told viewers that, at any time, someone would win 
£2,000, with an opportunity to win the £50,000 jackpot, before the programme ended 
and that it could happen at any time. While he was encouraging viewers to call the 
number on screen without delay, he appeared to reflect clearly the relevant entry 
mechanics, explaining that people had to be held on an extended line to have the 
chance of getting through to the studio. We welcomed the broadcaster’s assurances 
and randomly selected five consecutive nights’ broadcast output, which we found 
demonstrated that unsolved challenges tended to be carried forward for future 
continuation. We believe that this effectively resolved the matter. 
 
Resolved/Not in Breach  



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

21 

Girls & Boys – Flashing Images 
BBC Two, 13 November 2005, 21:00 
 
Introduction 
 
We received one complaint that this programme contained instances of flashing 
images. Certain types of flashing images present a danger of triggering seizures in 
viewers who are susceptible to photosensitive epilepsy.  
 
Response 
 
The BBC explained that a technical review for flashing images was carried out on 
almost all pre-recorded programmes prior to transmission. Where programmes 
contained flashing images, the material was checked by automated equipment for 
compliance with Ofcom’s Guidance Note on Flashing Images1. Girls and Boys was 
assessed by this equipment as part of the review, and no potential problems were 
detected. However, when the material was subsequently re-checked following the 
complaint to Ofcom, a different machine confirmed that the programme did in fact 
contain non-compliant material. The BBC stated that the first machine had developed 
a fault which led to the original, incorrect, analysis.  
 
The BBC has undertaken to re-check all programmes in this series for flashing 
images, and will re-edit any non-compliant material before the programmes are re-
transmitted. It will also reassess its technical review procedures to minimise the 
chance of a recurrence, and was considering more widespread use of a more 
sophisticated type of flashing images detector.  
 
Although no reports of seizures caused by this programme had been received by 
either the BBC or Ofcom, the BBC expressed regret this error occurred.  
 
Decision 
 
A technical assessment by Ofcom staff concluded that several sequences in the 
programme did not comply with the Guidance Note on Flashing Images1. 
 
In view of the potential seriousness of a seizure for any viewer who is susceptible to 
photosensitive epilepsy, we are pleased to note that the BBC has generally robust 
compliance procedures in place for dealing with flashing images. Although on this 
occasion the problem was due to an equipment fault, we note that the BBC is taking 
steps to minimise the chances of similar issues occurring in the future. We would 
however emphasise the need for broadcasters to exercise caution when relying on 
automated systems for checking flashing sequences.  
 
Complaint resolved 
 

                                                 
1 ‘Ofcom Guidance Note on Flashing Images and Regular Patterns in Television’, Annex 1, 
Broadcasting Guidance Notes: Section 2 
(http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf) 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

22 

Not in Breach 
 
The Magic of Jesus  
Channel 4, 29 December 2005, 22:15 and Trailers 
 
 
Introduction 
 
This programme followed two young magicians as they tried to create ‘magic 
versions’ of miracles recorded in the Christian New Testament, such as turning water 
into wine and feeding the five thousand.  
 
51 viewers complained that the trailers/programme were offensive to the Christian 
faith.  Some were concerned that the programme sought to trivialise or denigrate the 
miracles by suggesting that miracles were not miraculous and were, in fact, easily 
reproduced through simple magic tricks. 
 
Decision 
 
Rule 2.3 of the Broadcasting Code states “In applying generally accepted standards 
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the 
context …..Such material may include….discriminatory treatment …on the grounds 
of …religion, beliefs”.  
 
The trailers clearly stated that the tricks the magicians were going to perform were 
‘inspired’ by the miracles and there was no suggestion in the trailers that the miracles 
themselves were magic.  We recognise that the use of ‘cardboard cut-outs’ of Jesus 
and other subjects found in scripture, such as the Holy Spirit as a dove, had the 
potential to offend some viewers. However, given the context in which these trailers 
appeared – on Channel 4, in a trailer for an entertainment show about magic, and 
which referred to the miracles as the inspiration for the acts, we do not consider that 
the use of these elements amounted to discriminatory or offensive treatment.  
 
The programme itself clearly contained magic tricks and, from the outset, it was 
plainly not intended to question whether such miracles were possible.  The 
programme was broadcast on a channel known to take an alternative approach to 
aspects of programming, and the audience would have been aware of this. There 
were scripture passages at the commencement of each trick.  These referred the 
viewer to the miracle that was about to inspire the illusion that followed.  They were 
read by respected Christians and were treated seriously and reverently.  The 
resulting illusions were very clearly tricks.  Although similar in outcome to the 
miracles recorded in the New Testament, they could not be said to have been in any 
way presented as being equal to them.  It was clear throughout that this was simply a 
new way of presenting certain magic techniques, rather than any attempt to 
undermine the beliefs of people of the Christian faith.  
 
Not in breach 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

23 

Emmerdale 
ITV1, 2 January 2006, 19:00 
 
Introduction 
 
126 viewers complained about scenes of two men kissing, which many felt were too 
explicit to be shown pre-watershed and when children were available to view. 
 
Decision 
 
The Broadcasting Code requires that “any discussion on, or portrayal of, sexual 
behaviour must be editorially justified if included before the watershed………and 
must be appropriately limited and inexplicit.”.   The Code does not make a 
distinction between the portrayal of homosexual or heterosexual behaviour. 
 
Some viewers, including parents, are not comfortable with any representation of 
homosexual behaviour whilst young children may be watching. However, we 
have to consider whether these relationships are portrayed in an appropriate 
manner, as with any sexual behaviour before the watershed. Emmerdale has 
featured a homosexual character for a number of years and has featured various 
aspects of her relationships. The tentative relationship between these two 
characters (Paul  - who is openly gay and Ivan – who is not) is affected by Ivan’s 
concern about the reaction of other villagers  - he states that he had been beaten 
in the past when he was discovered in bed with another man. When he finally 
decides to have a relationship with Paul, the two are seen to kiss. Later in the 
episode, they are interrupted by Paul’s curious sister as they are kissing on a 
sofa.  
 
Ivan and Paul’s behaviour was no more explicit than that previously exhibited by 
other characters in this soap. Given the inexplicit portrayal of this relationship, we 
consider that these scenes were acceptable. 
 
 
Not in breach 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

24 

Coronation Street  
ITV 1, 16 January 2006, 20:30 
 
 
Introduction 
 
In this episode, single mum Sunita is struggling to keep her head above water with 
her new-born twins.  Her brother Jayesh suggests the possibility of her going back to 
live with their parents.  In the course of the conversation, he suggests that such a 
move would be preferable to living like “…poor white trash”. 
 
502 viewers complained that the expression was unacceptable and racist.  
 
Decision 
 
In drama it is often the case that characters will say challenging things in order to 
propel storylines and, indeed, raise issues - sometimes of a controversial nature.  
Such characterisation, in terms of freedom of expression for writers, producers and 
actors, is an important right.  It is important that modern day dramas are able to 
reflect the society they seek to portray.  Coronation Street often handles controversial 
issues, including race, from different angles. 
 
Against this has to be balanced the possibility of offence.   Rule 2.3 of the 
Broadcasting Code requires broadcasters to justify the inclusion of potentially 
offensive material through the context in which it is broadcast. 
 
Relevant contextual elements in this particular scene were that: 

• the character of Jayesh has been established in previous episodes, when, it 
is clear, he is unhappy with the life and the life-partners Sunita has chosen.  
He is not necessarily a sympathetic character; 

• Jayesh, although a man with traditional views, does not necessarily represent 
any one particular group or community; 

• Sunita’s response to her brother clearly showed that his comments were 
unacceptable.  She retorted “… some of my best friends are what you would 
call poor white trash”.  

• Very soon afterwards, because Jayesh persisted in his attitude, Sunita threw 
him out telling him never to come back. 

 
While the term “white trash” has obvious racist overtones, it can also be used in 
context to describe those from a low socio-economic group.  It was clear throughout 
the dialogue and characterisation that the programme was not condoning the 
attitudes displayed by Jayesh.  However, it is also clear that the programme, dwelling 
as it often does on contemporary social issues, has a right to reflect the fact that 
some people do hold such attitudes.  By portraying them in dramatic form, in our 
view, the programme took a legitimate approach to exploring such matters.  
 
Not in breach  



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

25 

Frank Skinner Show  
ITV 1, 17 November 2005, 23:30 
 
 
Introduction 
 
In this series, there was a regular segment in which Frank Skinner, in the style of Bob 
Dylan, sang a song on a topical issue.  In this programme the song was about a Scot 
who, doctors are hoping, has without medical help, thrown off the HIV virus.  During 
the course of this song, there were references to the person’s sexuality. 
 
Eight viewers complained that the song was offensive to the gay community and/or 
implied that the HIV virus was a specifically gay problem. 
 
Response 
 
Channel Television said that the song was intended to celebrate the news of this 
development.  Frank Skinner thought this was a wonderful and inspirational story and 
the aim of the song was to celebrate this.  The broadcaster said that the conceit 
behind the song played on the reputation of Scots as ‘hard men’ and incorporated 
several mild references to the person’s sexuality.  It stated that Frank Skinner was 
anxious that the song should not be misinterpreted as being in any way homophobic.   
 
Decision 
 
It is important that comedians are allowed to fully exercise their right to freedom of 
expression. In particular comedy has a tradition of deliberately flouting boundaries of 
taste.   Equally, that right has to be balanced with a responsibility not to use 
stereotypes in a way that offends against generally accepted standards. The news 
story on which the song was based certainly appeared to be a positive development 
and elements of the song celebrated that.  
 
However at times, the song’s humorous focus seemed to be centred more on the 
man’s sexuality than on his medical achievement. The choice of words at some 
points in the lyrics was stereotypical (e.g. references to “fate had re-opened that old 
back door”, “just keeps mincing away” and “with a slight lisp”) and we recognise that 
they could have been seen as offensive by some parts of the gay community. The 
execution was not as unequivocally celebratory as the broadcaster may have hoped.  
Although we consider that the material was not in breach, the cumulative effect of the 
references placed it on the borderline of what is acceptable in terms of generating 
offence in this context.  
 
 
Not in breach 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

26 

BBC News 24, 11 March 2005, 09:45 
 
On 12 December 2005, the Content Board decided not to uphold the appeal of a 
complainant against the Executive’s decision that the transmission of offensive 
language during a press conference, broadcast live, by BBC News 24 at 09:45 on 
Friday 11 March 2005 was not in contravention of the ex-Broadcasting Standards 
Commission’s Code on Standards.   
 
As a consequence of this decision, the following guidance has been issued by Ofcom 
in relation to offensive language and rolling news channels.  It will appear in Ofcom’s 
web-based Guidance which accompanies the Broadcasting Code.  
 
Guidance to Rules 1.14 - 1.16 Offensive language 
 
Rolling live news channels face different challenges, in terms of compliance, to 
other broadcasters.  These channels provide services which, as a matter of public 
interest, should be able to report accurately the news as it happens.    
 
Because of the immediacy of news and the necessity to go to events live, at times, 
the broadcaster has less control of its editorial output.  This is understood by the 
audience to these services which is both overwhelmingly adult and ‘self-selecting’.  
There is therefore always a possibility that material transmitted on these channels 
may be unsuitable for children (see also the guidance to Rule 1.7 Information, the 
watershed and news).    
 
While news channels should always aim to minimise the use of offensive language 
pre-watershed, there are exceptional occasions when, because of their nature, such 
language is broadcast.  Under such circumstances, Ofcom will consider:  
 

• The editorial justification for the coverage 
• Whether it was live or pre-recorded 
• Whether it was at a time when any children are likely to be in the audience  
• The context in which the language was used 
• Whether there was an apology made  - this may help mitigate offence 

/distress  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

27 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part 
 
Dr Xming Liu, Mr Roy Reitz on their own behalf and on behalf 
of the Hendon Traditional Chinese Medicine Centre  
Bam Bam Breakfast Show, Kiss 100 FM, 29 July 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld in part this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy. 
 
This edition of the Kiss 100 Bam Bam Breakfast Show, featured a series of ‘wind-
ups’ by presenter ‘Streetboy’.  Streetboy contacted the Hendon Traditional Chinese 
Medicine Centre (HTCMC or “the Clinic”) five times.  His conversations with directors 
of the Clinic, Dr Xming Liu and Mr Roy Reitz, were secretly recorded and broadcast 
without the knowledge or consent of the parties. Dr Liu and Mr Reitz complained they 
and the Clinic were treated unfairly and that their privacy was unwarrantably infringed 
in the making of the programme and in the programme as broadcast.   
 
Ofcom found the following:  
 
HTCMC 
 

• The broadcast was unlikely to have materially affected listeners' 
understanding of the Clinic in a way that undermined its reputation.  

 
• The editing of the programme did not result in unfairness to the Clinic. 

 
• Disruption to the Clinic caused by programme makers did not result in 

unfairness to the Clinic in the programme.  
 

Ofcom did not uphold the complaint of unfair treatment in relation to the Clinic. 
 
Dr Liu and Mr Reitz 
 

• The use of deception in obtaining material; the broadcast of the material 
without consent; and, the manner of the programme maker’s dealings 
(which had the potential to cause significant annoyance) resulted in 
unfairness to Dr Liu and Mr Reitz and unwarrantably infringed their privacy 
in both the making of the programme and the broadcast itself. 

 
Ofcom upheld Dr Liu and Mr Reitz’s complaints of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy, with the exception of the below complaint of unfairness made 
by Mr Reitz alone. 
 

• The editing of the programme did not result in unfairness to Mr Reitz. 
Ofcom considered that the item fairly reflected the conversations between 
Mr Reitz and the programme maker.  

 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

28 

Introduction 
 
This edition of the Kiss 100 Bam Bam Breakfast Show, featured a series of ‘wind-
ups’ by presenter ‘Streetboy’.  Streetboy contacted the Hendon Traditional Chinese 
Medicine Centre (HTCMC or “the Clinic”) pretending that he wished to find a cure for 
his friend’s baby, who was suffering from a fictional condition, “Hugius Cockius”. 
Streetboy contacted the same Clinic five times (twice in person and three times by 
telephone).  His conversations with directors of the Clinic, Dr Xming Liu and Mr Roy 
Reitz, were secretly recorded (without the knowledge or consent of the parties) and 
subsequently broadcast, also without the knowledge or consent of the parties. 
 
Dr Liu and Mr Reitz complained they and the Clinic were treated unfairly and that 
their privacy was unwarrantably infringed in the making of the programme and in the 
programme as broadcast.   
 
The Complaint 
 
HTCMC 
 
Fairness 
 
In summary, Dr Liu and Mr Reitz complained that the Clinic was treated unfairly in 
the programme in that: 
 
a) the broadcast attempted to undermine the reputation of the Clinic; 
 
b) Kiss 100 contacted the Clinic under false pretences and deliberately misled and 

deceived the Clinic about the nature of their enquiries; 
 
c) the item was edited in a way which was unfair and damaging to the Clinic; and 
 
d) Kiss 100’s behaviour was deliberately antagonistic and threatening, which 

caused disruption to the running of the Clinic, including disruption to patients 
receiving treatment at the time.  

 
Dr Liu & Mr Reitz 
 
Fairness 
 
In summary, Dr Liu and Mr Reitz complained that they were treated unfairly in the 
broadcast of the programme in that: 
 
e) Kiss 100 spoke to them under false pretences and deliberately misled and 

deceived them about the nature of their enquiries;  
 
f) Kiss 100 recorded and broadcast conversations with them without their 

knowledge or consent; and, 
 
g) the item was edited so as to portray Mr Reitz in an unfair and damaging way. 
 
Privacy 
 
In summary, Dr Liu and Mr Reitz complained that their privacy was unwarrantably 
infringed both in the making and broadcast of the programme in that: 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

29 

 
h) Kiss 100 spoke to them under false pretences and deliberately misled and 

deceived them about the nature of their enquiries; and, 
 
i) Kiss 100 recorded and broadcast conversations with them without their 

knowledge or consent. 
 
Kiss 100 FM’s Case 
 
Kiss responded to the complaint as follows: 
 
Generally, Kiss responded to the complaint by saying they were extremely sorry if 
they had caused distress to either of the complainants. Kiss explained that this had 
never been the intention of the ‘wind-up’. In regards to Kiss’s specific response to 
each head of the complaint, a summary has been provided below. 
 
HTCMC 
 
a) In response to the complaint that the item attempted to undermine the reputation 

of the Clinic, Kiss maintained the Clinic had not been identified during the item. 
Kiss noted that the broadcast did not reveal the name of the Clinic nor its 
location. 

 
b) Kiss did not specifically address the complaint that the Clinic had been deceived 

and deliberately misled. However Kiss did note that as with any ‘wind-up’, the 
process always included the ‘winding-up’ of the victim.  

 
c) Kiss did not specifically address the complaint that the item had been edited in a 

way that was unfair and damaging to the Clinic. 
 
d) In response to the complaint that, Streetboy’s antagonistic and threatening 

behaviour had caused disruption to the Clinic and to a patient receiving treatment 
at the time, Kiss said that while they were sorry distress may have been caused 
on this occasion, they did not believe Streetboy had conducted himself in an 
aggressive or threatening manner. Kiss contended that because of Streetboy’s 
experience at staging wind-up calls and pranks, he could be relied upon to act 
responsibly. Kiss highlighted that Streetboy had left the Clinic when Dr Liu told 
him that she had a patient to deal with. Further Kiss said Dr Liu gave permission 
for Streetboy to phone the Clinic and it was Mr Reitz who made the suggestion 
that Streetboy visit the Clinic.  

 
Mr Reitz and Dr Liu 
 
Fairness 
 
e) Kiss did not specifically address the complaint that Mr Reitz and Dr Liu had been 

unfairly deceived and deliberately misled. However, as outlined above, Kiss did 
note that as with any ‘wind-up’, the process always included the ‘winding-up’ of 
the victim. Kiss believed the name of the ‘affliction’ would have indicated the 
humorous intention of the stunt.  In particular, Kiss referred to the complainants’ 
statement which indicated that Mr Reitz was aware Streetboy was playing a 
prank. When describing Mr Reitz and Streetboy’s first conversation, the 
statement read: ‘it was apparent this was a hoax’. 

 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

30 

f) In response to the complaint that Kiss recorded and broadcast conversations with 
the complainants without their knowledge or consent, Kiss said that the item did 
not reveal either Mr Reitz or Dr Liu’s identities and listeners would have been 
unable to recognise them.  

 
g) Kiss did not believe the item had been edited in a way which was unfair or 

damaging to Mr Reitz. Kiss noted that the complainants admitted they had not 
heard the broadcast, and were told by a patient of its content. Kiss 100 hoped the 
complainants’ concerns regarding the portrayal of Mr Reitz and the identification 
of the Clinic and themselves, would be allayed after reviewing the item.  Kiss 100 
said that the face-to-face conversation between Mr Reitz and Streetboy was aired 
in context and did not imply a lack of professionalism on Mr Reitz’s behalf. Aside 
from the fact that listeners would not have been able to recognise the 
participants, they did not believe that Mr Reitz’s reputation would have been 
damaged by the feature. Rather, listeners were far more likely to have 
sympathised with Mr Reitz’s remarkable tolerance of Streetboy’s antics and 
persistence. 

 
Privacy 
 
h) Kiss did not specifically address the complaint that Mr Reitz and Dr Liu had been 

deceived and deliberately misled, which unwarrantably infringed their privacy. 
However as noted under Kiss’ response to head (e) of the complaint, Kiss 
explained Streetboy had contacted the Clinic as part of a ‘wind-up’; the humorous 
intention of which he believed would be obvious given the name of the ‘affliction’.  

 
i) As previously outlined, Kiss did not believe the broadcast conversations infringed 

Dr Liu or Mr Reitz’s privacy as the complainants did not have their identities 
revealed. Kiss said that listeners would have been unable to recognise the 
participants. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and from unwarranted 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In this case Ofcom found as follows:  
 
HTCMC 
 
a)  It was clear to Ofcom from the recording that the programme as broadcast was 

intended to be light-hearted and humorous. It did not appear to be (nor was it 
likely to have been perceived by viewers as) a criticism of the Clinic or its 
practices. In these circumstances, and given the farcical nature of the 
programme content, it was unlikely to have materially affected listeners’ 
understanding of the Clinic in a way that undermined its reputation. Ofcom 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

31 

found no unfairness in this respect.   
 
b) Ofcom noted that Dr Liu and Mr Reitz claimed that the programme makers 

contacted the Clinic under false pretences and deliberately misled and 
deceived the Clinic about the nature of their enquiries.  Ofcom dealt with this 
allegation when considering Dr Liu and Mr Reitz’s personal complaints (see 
finding below) as it related to the programme makers’ dealings with them 
personally. However, it is Ofcom’s opinion that any alleged deception of Dr Liu 
and Mr Reitz did not materially adversely affect the reputation of the Clinic. 
Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 

 
c) As stated above at finding (a), Ofcom considered that the programme as 

broadcast was unlikely to have materially affected listeners’ understanding of 
the Clinic in a way that resulted in unfairness. In the circumstances, therefore, 
Ofcom did not consider that any editing that had taken place prior to broadcast 
would have resulted in unfairness to the Clinic. Ofcom found no unfairness in 
this respect.   

 
d) Ofcom noted that the programme makers’ behaviour was perceived by Dr Liu 

and Mr Reitz to have been deliberately antagonistic and threatening. Ofcom 
dealt with this allegation when considering Dr Liu and Mr Reitz’s personal 
complaints (see finding below) as it related to the programme makers’ dealings 
with them personally.  

 
 In relation to the Clinic itself, it is Ofcom’s opinion that any alleged antagonistic 

or threatening behaviour directed at Dr Liu and Mr Reitz did not materially 
adversely affect the reputation of the Clinic and therefore did not result in 
unfairness to the Clinic in the programme.  

 
 Whilst Ofcom is concerned that broadcasters should be mindful of the potential 

for causing distress or disruption to members of the public in such 
circumstances, in this particular case, Ofcom did not consider that the alleged 
disruption resulted in unfairness to the Clinic, as the programme was unlikely to 
have materially adversely affected listeners’ understanding of the Clinic. Ofcom 
found no unfairness in this respect. 

 
Ofcom did not uphold the complaint of unfair treatment in relation to the Clinic. 
 
Dr Liu and Mr Reitz 
 
e), f), h) & i) 
 
Programme makers should not normally obtain or seek information through 
misrepresentation or deception, except where the disclosure is reasonably believed 
to serve a public interest. When deception is used for the purposes of entertainment, 
particularly if the deception involves the secret recording of telephone conversations 
for inclusion in an entertainment programme, care should be taken to prevent any 
potential unfairness and unwarranted infringement of privacy. People who are the 
subject of a recorded deception should normally be asked to give their consent 
before the material is broadcast.  
 
This may not be necessary if the person is not identifiable.  Further, surreptitious 
recording of ‘wind-up’ calls to obtain material for entertainment purposes may be 
warranted if it is intrinsic to the entertainment and does not amount to a significant 
infringement of privacy such as to cause significant annoyance, distress or 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

32 

embarrassment.   
 
In this case, Ofcom noted that the broadcaster accepted that the conversations (both 
by telephone and in person) were secretly recorded and subsequently broadcast 
without the knowledge or consent of either Dr Liu or Mr Reitz. 
 
Ofcom noted that the broadcaster maintained that the broadcast did not infringe the 
complainant’s privacy as it did not disclose any personal information which would 
make them identifiable. Ofcom disagreed. Ofcom considered that, although the item 
did not disclose the names and personal details of the complainants, their voices 
were clearly audible throughout the recorded conversations and they would have 
been likely to have been identifiable to a significant group of people: their 
clients/patients and business associates. Further, Ofcom noted that the broadcast 
was first brought to the attention of the complainants by a patient, indicating that the 
item did make them identifiable. 
 
Ofcom also had concerns about the manner in which the programme maker obtained 
the material. In particular, the potentially antagonistic methods used by the 
programme maker in contacting the Clinic five times, when it was clear from the early 
stages of production that his phone calls and presence were causing, at the very 
least, great frustration to the participants.  
 
Ofcom found that the use of deception in obtaining the material, the broadcast of the 
material without consent, and the manner of the programme maker’s dealings (which 
had the potential to cause significant annoyance) were not justified as there was no 
public interest to be served. All these had resulted in unfairness to Dr Liu and Mr 
Reitz in the programme, and unwarrantably infringed their privacy in both the making 
and broadcast of the programme.  
 
Mr Reitz further complained that the editing of the item portrayed him in an unfair 
way. Ofcom considered that the item fairly reflected the conversations between Mr 
Reitz and the programme maker, and concluded the editing did not result in 
unfairness to Mr Reitz in the programme. 
 
Ofcom upheld in part the complaints of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in relation to Dr Liu and Mr Reitz. 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

33 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Nick Cameron 
Prison Undercover: The Real Story, BBC1, 9 March 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment.  
 
Mr Cameron complained that he was unfairly treated in the programme as broadcast.  
The item was an investigation into the prison HMP Kilmarnock, and included material 
covertly recorded at the prison by an undercover reporter.  Mr Cameron, the Director 
of HMP Kilmarnock, complained that the programme-makers only informed him that 
he would appear in the programme when pressured to do so.  He also complained 
that he was unfairly portrayed in the programme, and that the programme reported 
that he failed to take any action regarding concerns raised by the programme’s 
undercover reporter in spite of evidence that he had. 
 
Ofcom concluded that although the programme-makers did not inform Mr Cameron 
that he would appear in the programme in their first letter detailing it, he was given 
this information sufficiently in advance of the programme for him, or his 
representatives, to respond to the allegations made in it.  Ofcom found that the 
programme did not portray him unfairly.  Ofcom also found that the programme did 
not report that Mr Cameron failed to take any action regarding concerns raised, and 
did report an investigation into the allegations raised in the programme by Premier 
Custodial Group. 
       
Introduction 
 
This documentary used secretly filmed footage to investigate HMP Kilmarnock, a 
private prison operated by Premier Custodial Group (“Premier”).  An undercover 
reporter gained a job as an officer at the prison and filmed his daily work and 
observations.  The programme criticised practices at the prison including those 
which, the programme claimed, put vulnerable prisoners at risk and failed to deal 
with hard drug use. 
 
Mr Nick Cameron, Director of HMP Kilmarnock, featured in the programme.  The 
undercover reporter secretly filmed Mr Cameron during the reporter’s ‘exit 
interview’ in which he raised concerns about practices at the prison including the 
alleged falsification of forms relating to suicide watches.  Mr Cameron 
complained he was treated unfairly in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Cameron’s case 
 
In summary, Mr Cameron complained that the he was treated unfairly in that: 
 
a) The programme-makers only revealed that he would appear in the 

programme when pressured. 
 

b) The programme-makers’ portrayal of Mr Cameron was highly inaccurate and 
untruthful. 

 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

34 

c) The programme reported that Mr Cameron had failed to take any action 
regarding the concerns raised by the undercover reporter (over the alleged 
falsification of forms relating to suicide watches), in spite of evidence to the 
contrary being offered to the BBC.     

 
Supporting material 
Mr Cameron provided correspondence between the programme-makers and 
the prison authorities.  
 
In relation to head (c) of his complaint Mr Cameron supplied supporting 
material regarding an internal prison investigation conducted following the 
reporter’s exit interview.  This material included an email exchange regarding 
the investigation and prison rosters.  Mr Cameron also supplied a witness 
statement from a senior manager present at the exit interview, stating that the 
reporter had declined to name any individuals falsifying forms relating to 
suicide watches.   

 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded as follows: 
 
a) The programme exposed very serious failings in the system at HMP 

Kilmarnock.  Evidence of failings came from a variety of sources including 
overt and covert personal testimony from current and former prison staff, 
reports from the Prisons Inspectorate and documentation originating from Mr 
Cameron himself.  Mr Cameron and his regime were therefore the subject of 
close questioning and scrutiny. 
 
It is not true that the programme-makers only revealed that Mr Cameron 
would appear in the programme when pressured to do so.  The programme’s 
series producer wrote to him on 23 February 2005 more than two weeks 
before transmission inviting his response to issues raised.  After this initial 
letter all further communication with Mr Cameron was mediated by Premier as 
requested.  A subsequent letter of 4 March 2005 confirmed that they were 
considering using the covert material of the exit interview with Mr Cameron.  
The BBC stated that the exit interview was the most direct way possible to put 
concerns to Mr Cameron.  

 
Premier provided two responses including an email concluding that all 
procedures were being followed as directed, however the programme-makers 
had evidence that this was not the case.  It was in the wider public interest to 
show how the prison’s Director had responded to being informed that suicide 
watches were compromised.  

 
As of 23 February 2005 the programme-makers had not decided to include 
the section featuring Mr Cameron but in light of information suggesting that he 
was well aware of problems compromising the prison as far back as 2002, the 
issue came into focus and they invited Mr Cameron, through his press office 
to respond, which he did.  If Premier had made objections over the tight 
deadline for response, the programme-makers would have considered 
moving the transmission deadline back. 
 

b) The portrayal of Mr Cameron prior to the exit interview was restricted to 
statements of fact about Mr Cameron and quotations from his own written 
material.  The exit interview was a fair encapsulation of that encounter.  



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

35 

 
c) The commentary pointed out that Mr Cameron did not ask Steve Allen (the 

undercover reporter) where or when the forms were falsified or which officers 
were responsible.  It is not the case, as Mr Cameron and the witness 
statement stated, that Steve Allen refused to give these details, in fact he was 
not asked.  The programme made no comment on the brief email regarding 
investigation into Steve Allen’s allegations since it did not address the issues 
raised.  However the programme did reflect in full Premier’s statement.  

 
The programme did not, as Mr Cameron stated, report that he had failed to 
take any action regarding the concerns raised by the undercover reporter.  
The script reported Premier’s investigation.  The only direct comment about 
Mr Cameron stated that he did not ask Steve for details regarding his 
allegations and this is factually correct. 

 
Mr Cameron’s comments on the BBC’s response 
 
In summary Mr Cameron commented that: 
 
a) The BBC claimed he was given an opportunity to put his points across via the 

covertly filmed exit interview, however he was unaware that he was 
responding at the exit interview to BBC’s programme or to its letter of 23 
February 2005.   

 
At no point did the BBC indicate that the deadline for transmitting the 
programme could or would in any way be altered.  The BBC ran trailers from 
a week prior to transmission and advertised it in viewing guides.  It is 
untruthful to suggest that the BBC were willing to delay televising the 
programme.   

 
The producer refused to meet or return phone calls and would only 
correspond through fax.   

 
b) No further comment was made. 
 
c) The commentary did not explain that he had undertaken an investigation 

immediately following the exit interview in spite of information on this being 
provided to the BBC.  

 
BBC’s second statement in response 
 
In summary the BBC responded that:   
 
a) Their first statement did not suggest that the exit interview represented a right 

of reply, it was shown as part of the reporter’s experience as a departing 
officer and was an appropriate opportunity for Mr Cameron to respond to his 
concerns.  Mr Cameron failed to ask any of the questions which could have 
informed a meaningful investigation.   

 
The reference to the possibility of rescheduling was not untruthful.  It was a 
possibility although an option of last resort.  In the event Premier provided a 
full response pre-transmission and rescheduling was not necessary.      

 
The producer’s letter of 23 February 2005 gave a full account of the issues 
raised in the programme and invited a response from which the salient points 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

36 

were included.  Premier requested that all further correspondence be 
conducted through their communications manager and subsequent questions 
were answered quickly by the programme-makers in faxed letters.  There was 
no requirement to meet with Premier.  
 

b) No further comment was made. 
 
c) The programme did not detail Mr Cameron’s investigation which resulted in 

only a six line email.  Premier’s letter of 7 March 2005 did not mention any 
earlier investigation, stating that one was ‘underway’. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the 
application of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate 
level of freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
the principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom first considered Mr Cameron’s complaint that the programme-makers 

only revealed that he would appear in the programme when pressured, and 
that this resulted in unfairness to him in the programme as broadcast.  Where a 
programme alleges wrongdoing or incompetence, or contains a damaging 
critique of an individual or organisation, those criticised should normally be 
given an appropriate and timely opportunity to respond to, or comment on, the 
arguments and evidence contained within that programme.  Ofcom found that 
the programme did contain a damaging critique of Mr Cameron, both as 
Director of the prison under investigation by the programme and as the subject 
of a section in the programme which was critical of him.  

 
Ofcom therefore examined the background correspondence between the 
programme-makers and Mr Cameron.  Ofcom noted that the first letter from the 
BBC, dated 23 February 2005, informing Mr Cameron of the forthcoming 
programme and its covertly recorded evidence, was extremely detailed.  It 
mentioned a number of officers by name and detailed allegations to be made in 
the programme.  However, Ofcom noted with concern that at no point did this 
letter mention the covert recording featuring Mr Cameron at the undercover 
reporter’s exit interview.   
 
It was only after repeated questioning from Premier that the BBC confirmed 
that it had covertly recorded material featuring Mr Cameron.  In a letter of 1 
March 2005 the programme-makers stated that “managers culpable through 
seniority should be identified”.  In a letter of 3 March 2005 the BBC stated that 
“the only Premier employee we will be identifying that we have not already 
named is the Director Nick Cameron”. Finally in a letter of 4 March 2005, the 
programme-makers stated that “We believe it is in the public interest to show 
how Mr Cameron handled the situation when one of his junior officers tried to 
report how suicide watches are being compromised at his prison”.      
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

37 

Ofcom noted that the BBC’s submission in response to Mr Cameron’s 
complaint stated that “As of 23 February the programme-makers had not 
decided to include the section featuring Mr Cameron”.  However Ofcom also 
noted that Mr Cameron was only finally notified of the BBC’s intention to 
include the covertly recorded material, and thereby given an opportunity to 
respond to this aspect of the programme, five days before its scheduled 
transmission.   
 
Ofcom then considered whether the way in which Mr Cameron was informed 
about his featuring in the programme resulted in unfairness to him.  Ofcom 
considered that it would have been preferable for the programme-makers to 
have informed Mr Cameron at an earlier stage that he would feature in the 
programme.  However, Ofcom concluded that Mr Cameron, or Premier on his 
behalf, was given an appropriate, and sufficiently timely, opportunity to respond 
to the allegations made in the programme and indeed a response from Premier 
was broadcast in the programme.  Ofcom therefore found that the way in which 
he was informed about this did not result in unfairness to Mr Cameron in the 
programme as broadcast.  
 

b) Ofcom next considered whether the portrayal of Mr Cameron resulted in 
unfairness to him in the programme as broadcast and examined the unedited 
material featuring Mr Cameron.  Ofcom considered that both the editing and 
presentation of the material featuring Mr Cameron was fair.  The material 
broadcast from the covertly recorded exit interview was a fair representation of 
the unedited material, and was of particular relevance to the programme’s 
investigation into the conduct of suicide watches at HMP Kilmarnock.  The 
programme’s commentary in relation to Mr Cameron was also fair (as detailed 
below at head (c)).  Ofcom therefore concluded that the portrayal of Mr 
Cameron did not result in unfairness to him in the programme as broadcast.   

 
c) Ofcom finally considered Mr Cameron’s complaint that the programme reported 

that he had failed to take any action regarding the concerns raised by the 
undercover reporter, in spite of evidence provided by him.   

 
Ofcom first considered the material from the covertly recorded exit interview 
included in the programme.  Ofcom noted that in the section of the programme 
featuring Mr Cameron, the undercover reporter stated: 
 

 “To be honest with you there’s one thing I wanted to mention which 
has been playing on my mind.  The suicide watches – I mean I’ve 
been on shifts I’ve noticed that they are filled in in advance or 
retrospectively and people aren’t going around and doing them”.   

 
Mr Cameron was shown to respond:  
 

“As long as you have done your job that’s well you’ve done your 
job, and if you get an issue when you see someone else not doing 
their job – speak to them first ‘that’s not right you should to it 
properly‘ and if they don’t do anything you should talk to a 
supervisor or the head of residential”.  

 
Ofcom further noted that the commentary following this exchange stated: 
 

“But the director does not ask Steve where or when the forms have 
been falsified, or which officers are responsible for not following the 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

38 

correct procedure”.   
 
Ofcom found that the programme did not report that Mr Cameron failed to take 
any action following the exit interview.  The commentary regarding Mr Cameron 
was confined to observations about the covertly recorded material included in 
the programme.   

 
Ofcom also noted that in its letter to the programme-makers of 4 March 2005, 
regarding the concerns raised in the covertly recorded exit interview, Premier 
wrote:  
 

“These concerns were taken seriously and fully investigated.  We 
were unable to find evidence of non-compliance with our 
procedures and continue to monitor the situation,”  

 
Premier also attached material in support of the action taken.   
 
While the programme made no specific mention of this action, Ofcom is 
satisfied that the position of Mr Cameron and Premier was fairly represented in 
the programme which, referring to Premier’s statement for broadcast, stated:  
 

“This week the Premier Custodial Group is investigating the 
allegations raised in tonight’s programme”.   

 
Ofcom therefore concluded that there was no unfairness to Mr Cameron in the 
reporting of action taken regarding the concerns raised by the undercover 
reporter.   

 
 
The complaint of unfair treatment was not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

39 

Complaint by Mr David Lorimer 
Prison Undercover: The Real Story, BBC1, 9 March 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy.  
 
Mr David Lorimer complained that he was unfairly treated in the programme as 
broadcast and that his privacy was unwarrantably infringed both in the making and 
broadcast of the programme.  The item was an investigation into the prison HMP 
Kilmarnock, and included material covertly recorded at the prison by an undercover 
reporter.  Mr Lorimer, a prison officer at HMP Kilmarnock, complained that the 
programme was unfairly edited and, without evidence, portrayed him as violent and 
having failed to report drugs finds.  He further complained that his privacy was 
unwarrantably infringed when the programme makers covertly filmed him at his 
engagement party and subsequently broadcast the footage. 
 
Ofcom concluded that the material featuring Mr Lorimer was not unfairly edited and 
did not portray him unfairly.  Ofcom further found that although the covert filming of 
Mr Lorimer at his engagement party was particularly sensitive in view of the private 
nature of the occasion, both the recording and subsequent broadcast of the material 
was warranted and his privacy was not therefore unwarrantably infringed.  
       
Introduction 
 
This documentary used secretly filmed footage to investigate the prison HMP 
Kilmarnock.  An undercover reporter gained a job as an officer at the prison and 
filmed his daily work and observations.  The programme criticised practices at the 
prison including those which, the programme claimed, put vulnerable prisoners at risk 
and failed to deal with hard drug use. 
 
Mr David Lorimer, a prison officer at HMP Kilmarnock, featured in the programme.  
The undercover reporter secretly filmed Mr Lorimer teaching new recruits control and 
restraint techniques.  Mr Lorimer was also secretly filmed talking to the undercover 
reporter at his own engagement party.   
 
The Complaint 
 
Mr Lorimer’s case 
 
In summary, Mr Lorimer complained that the he was treated unfairly in that: 
 
a) The programme, without evidence, portrayed him as violent. 
 
b) The programme, without evidence, claimed that he did not report drugs finds. 
 
c) The section in the programme involving him was unfairly edited.  
 
In summary, Mr Lorimer complained that his privacy was unwarrantably infringed in 
that:  
 
d) The programme’s undercover reporter filmed, without Mr Lorimer’s consent,  
at his engagement party which was a private function. 

 
e) The programme broadcast the footage covertly filmed at the engagement party. 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

40 

 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded to Mr Lorimer’s fairness complaint as follows: 
 
a)  The programme, in line with a long tradition of undercover investigations, set 

out to expose failings at HMP Kilmarnock.  In accordance with BBC Editorial 
Policy, prima facie evidence was gathered, before secret filming was 
embarked upon.  This evidence included criticism from prison inspections 
which said that the prison felt uncomfortable and unsafe.  The programme 
found and presented evidence that prison officers were deliberately ignoring 
drugs finds and exercising undue force well outside accepted control and 
restraint procedures.    

  
In the context of the above evidence, and in his role as a trainer of new 
recruits, the programme secretly filmed Mr Lorimer.  The researcher had 
established Mr Lorimer’s attitude towards prisoners and his inappropriate 
advice to new recruits.  His own words confirm that he was prepared to go 
beyond accepted control and restraint (“C&R”) procedures, stating: 

 
Quote 1: “I don’t like them (long term prisoners).  I fucking detest 
them.  Be nice to them?  Bit half and half.  They seem to think 
they’re beyond it you know.  They need a good fucking pasting.  
That’s it plain and simple – at the end of the day I’ve got the keys 
and I’m fucking in charge here so - it’s my way or the highway”; 
and,  

 
Quote 2: “You’ll always get prisoners who push you to the limit – 
torturing you with this and that.  But the minute you grab them and 
slam them on the deck and say ‘shut the fuck up, do what I tell you’ 
that’s it.  I’ve done it with prisoners, a good slap and say ‘fucking 
behave yourself’ that’s all you need to do.  Get them in a headlock 
and take them down.  Never mind C&R (control and restraint).  See 
when you’re in the real world C&R does no good.  If you don’t like 
some cunt just headlock them and grab them and squeeze and you 
just do what you can”.  
 

b) The evidence, presented again in Mr Lorimer’s own words, showed him as 
someone who did not report drugs finds so that he could use this to his own 
advantage at a later date:  

 
Quote 3: “I earn favours off the prisoners.  If I find a bit of tin foil in 
the cell in a cell search.  If it’s fuck all - a wee bit of fucking mack 
[heroin] on it, I’ll scrunch it up and say you owe me a favour 
now…I’ve got a dictionary of favours that I can cash in”.  

 
c) The internal editing of the sections included in the programme did not alter 

their context or evidential value. 
 
In summary, the broadcaster responded to the privacy complaint by Mr Lorimer that: 
 
d) The decision to film at Mr Lorimer’s engagement party was taken in line with 

BBC Editorial Policy and following due consultation.  The reporter had 
established Mr Lorimer was giving potentially dangerous advice to new 
recruits and wished to gain further evidence.  The reporter felt that Mr Lorimer 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

41 

might be even more forthright away from the prison environment.  This proved 
to be the case.  No other guests were identified, nor was the location 
specified.   

 
e) Before its inclusion the material was considered as part of the programme’s 

editorial approval process.  It was felt that as Mr Lorimer’s comments were 
consistent with his attitude on previous occasions it was fair to include them in 
the programme.  This was well within the programme’s overall intention of 
serving the public interest, in showing up serious failings in this important 
area of the penal system.  

 
Mr Lorimer’s comments on the BBC’s response 
 
In summary Mr Lorimer commented that: 
 
a) He has been a control and restraint (C&R) instructor at HMP Kilmarnock for 

two and a half years and a prison custody officer for three and a half years.  
During this time no complaints have been made against him regarding 
undue force in spite of numerous incidents when C&R has been used.  
Quote 1 (above) was no more than meaningless banter on a coffee break, 
he always treats prisoners with respect and dignity.   

 
With regard to Quote 2 (above) he was at his engagement party and heavily 
under the influence of alcohol which the reporter used to his advantage.  
This was entrapment.  His words were no more than bravado when he was 
heavily under the influence of alcohol, there is no evidence that undue force 
was used on inmates.  (Mr Lorimer provided letters of commendation from 
his career file in support of his record).  

 
b) He would never overlook drugs finds and Quote 3 (above) actually says “if its 

fuck all but a wee bit of a mark on it”.  The BBC deliberately subtitled mark as 
‘heroin’ to fool people into thinking he was saying the word mack instead of 
mark.  It is not a reportable offence for prisoners to have foil in their cells.   

 
BBC’s second statement in response 
 
In summary the BBC responded that:   
 
a) The point at issue is neither Mr Lorimer’s career nor whether prisoners have 

complained about his conduct in C&R.  His own words presented evidence 
that he had gone, and was prepared to go, beyond accepted C&R methods 
and that he was prepared to pass on this advice to less experienced 
colleagues.  In particular he stated  “They need a good fucking pasting.  
That’s it, plain and simple” and  “I’ve done it with prisoners – a good slap and 
say ‘fucking behave yourself’, that’s all you need to do”.  The fact that these 
remarks were made either during a “coffee break” or when he was “heavily 
under the influence of alcohol” has a bearing only in so far as his more 
relaxed state encouraged him to offer his views and experience more openly 
and frankly.  This was not entrapment, Mr Lorimer had already seemed quite 
prepared to speak openly about these matters elsewhere.  

 
b)  The BBC stands by its interpretation and transcript of Mr Lorimer’s comments 

on drugs finds in Quote 3.  Careful review by someone of visual impairment 
and a native Scot confirmed the subtitles as correct.  If this refers to a 
harmlessly marked piece of tin foil it is difficult to understand why he went on 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

42 

to say “you owe me a favour”.  However this would make sense if the foil was 
marked with a substance that indicated that the prisoner had been smoking 
heroin or cannabis resin. 

 
 The BBC did interpolate the word “heroin” because “mack” would not be 

familiar to viewers who were unacquainted with the Scottish drug-related slang.       
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the 
application of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate 
level of freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
the principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a) In its consideration of Mr Lorimer’s complaint that the programme portrayed 

him, without evidence, as violent, Ofcom considered the full section of the 
programme featuring Mr Lorimer including both the covert material recorded of 
him and the programme’s commentary.   

 
Ofcom found that Mr Lorimer’s portrayal in relation to the use of violence rested 
on his own words, including such expressions as “they (long term prisoners) 
need a good fucking pasting” and “I’ve done it with prisoners, a good slap and 
say ‘fucking behave yourself’ that’s all you need to do.  Get them in a headlock 
and take them down.  Never mind C&R (control and restraint)”.   

 
Ofcom considered the programme’s commentary which stated “Lorimer is 
teaching the new recruits control and restraint techniques, or C&R.   The prison 
says it doesn’t tolerate unlawful use of force on prisoners, but Lorimer has a 
different attitude to long term prisoners”.  Ofcom found that the programme’s 
commentary was restricted in its observations, explaining Mr Lorimer’s position 
of trust in relation to new recruits and the teaching of control and restraint 
methods.  Ofcom noted that the commentary further stated “Steve (the 
undercover reporter) never witnessed any officer-on-prisoner violence”.  

 
 Ofcom gave full consideration to the fact that this material was covertly 

recorded, both at the prison and at Mr Lorimer’s engagement party (see also 
below at heads d) and e)).  Ofcom also noted the letters of commendation 
provided by Mr Lorimer from his career file.  However Ofcom did not consider 
that Mr Lorimer’s words could be reasonably considered as mere banter 
during a coffee break, nor bravado fuelled by alcohol.  The language used by 
Mr Lorimer was extremely strong and as such it was fair for the BBC to 
assume that this was not bravado and banter. Ofcom noted that in the 
material recorded at the party Mr Lorimer appeared fully coherent with no 
slurred speech or other indications of intoxication.  Ofcom also noted that Mr 
Lorimer was teaching new and impressionable recruits and was therefore in a 
position of considerable trust.   

 
Ofcom therefore concluded that there was no unfairness in the portrayal of Mr 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

43 

Lorimer in relation to the use of violence. 
 
b) In considering Mr Lorimer’s complaint that the programme claimed, without 

evidence, that he did not report drugs finds, Ofcom again considered both the 
covertly recorded material and the programme’s commentary. 

 
Ofcom considered Mr Lorimer’s words as reported in the programme: “I earn 
favours off the prisoners.  If I find a bit of tin foil in the cell in a cell search. If it’s 
fuck all, a wee bit of fucking mack [heroin] on it, I’ll scrunch it up and say you 
owe me a favour now.  I’ve got a dictionary of favours that I can cash in”. 

 
Ofcom noted that Mr Lorimer disputed that he had said “mack” (heroin) and 
stated that he had in fact said “mark”.  However his subsequent words “you 
owe me a favour now” would not make sense in this context.  For a prisoner to 
possess a piece of tin foil with a “mark” on it would not be an offence and would 
not result in owing Mr Lorimer a favour.   Ofcom considered that the BBC’s 
subtitling of “mack” as “heroin” was fair and supported by the context of the 
favours referred to by Mr Lorimer.  Ofcom therefore found that again Mr 
Lorimer’s portrayal in relation to reporting drugs finds rested on his own words.   

 
Ofcom also considered the programme’s commentary in relation to Mr Lorimer 
reporting drugs finds.  The commentary stated “This is prison officer Dave 
Lorimer.  On a training course he tells Steve and the other recruits that if he 
finds evidence of smuggled drugs he doesn’t always report it”.  Ofcom found 
that the observations made in this commentary were supported by Mr Lorimer’s 
own words, examined above.   

 
Ofcom therefore concluded that there was no unfairness in the portrayal of Mr 
Lorimer in relation to drugs finds. 

 
c) In considering whether the sections involving Mr Lorimer were unfairly edited 

Ofcom examined the unedited recordings featuring Mr Lorimer.  Ofcom found 
that the material had been edited, but having viewed the unedited material 
Ofcom considered that this editing did not misrepresent Mr Lorimer’s 
statements.  As discussed above at Decision head (a), Mr Lorimer did not deny 
saying the statements reported in the programme, instead he sought to 
attribute them to banter and bravado.  The subtitling of the word “mack” has 
been dealt with above at Decision head (b).  Ofcom therefore concluded that 
there was no unfairness to Mr Lorimer in the editing of the covertly recorded 
material featuring him.  

 
d) In considering whether the programme’s covert filming at Mr Lorimer’s 

engagement party unwarrantably infringed his privacy, Ofcom noted that 
privacy can be infringed during the obtaining of material for a programme.  
Ofcom further noted the obligations on broadcasters to justify both the decision 
to gather material covertly, and the actual recording of the material, on grounds 
that this would serve an overriding public interest. 
   
Ofcom found that the BBC had given due consideration to the decision to 
gather the material covertly, and had established concerns regarding Mr 
Lorimer’s advice to recruits, which merited further investigation.  Ofcom was 
particularly sensitive to the fact that the programme makers decided to film Mr 
Lorimer during his engagement party.  However, Ofcom concluded that this 
was justified by the material already gathered from the covertly filmed training 
session which, given the position of considerable trust and leadership held by 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

44 

Mr Lorimer at the prison, warranted further investigation by the undercover 
reporter posing as a new and therefore impressionable recruit.  Ofcom 
therefore found that the covert recording served an overriding public interest 
and concluded that it did not result in an unwarranted infringement of Mr 
Lorimer’s privacy.   

 
e) Ofcom then considered whether the broadcast of the covertly filmed material 

from Mr Lorimer’s engagement party unwarrantably infringed his privacy.  
Ofcom noted the obligations on programme makers to justify the broadcast of 
covertly recorded material on grounds that it served an overriding public 
interest. 

   
Ofcom was again sensitive to the fact that the material had been recorded 
during a private occasion, namely Mr Lorimer’s engagement party.  However 
Ofcom considered that the material gathered on this occasion was significant in 
that Mr Lorimer expressed stronger views than those recorded at the training 
session.  As discussed above at head a) Mr Lorimer was extremely coherent 
and did not appear to be influenced by drink.  Neither the occasion nor any 
other guests were identified. 
   
Ofcom therefore concluded that in view of the nature of the material gathered, 
and the position of trust held by Mr Lorimer at the prison both in relation to 
prisoners and prison officer recruits, the broadcast of this material was justified 
by an overriding public interest.  Ofcom concluded that the broadcast of the 
covert recording at the party did not result in an unwarranted infringement of Mr 
Lorimer’s privacy.   

  
The complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy was 
not upheld.     

 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

45 

Complaint by Mr Robin Marsh on behalf of The Family 
Federation for World Peace and Unification – UK (formerly 
known as the Unification Church) 
Reputations: Reverend Sun Myung Moon Emperor of the Universe, BBC Prime, 16 
December 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. 
 
Mr Marsh complained on behalf of The Family Federation for World Peace and 
Unification – UK, formerly known as the Unification Church, that it was unfairly 
treated in the programme as broadcast.  The item was a documentary examining the 
life of the Reverend Moon and the work of the Unification Church he founded.  Mr 
Marsh complained that the programme had been sensationalist and dishonest, 
containing factual errors which resulted in unfairness.  He also complained that the 
programme makers had reneged on promises made, and had failed to provide an 
appropriate opportunity to respond to allegations made in the programme.    
 
Ofcom concluded that there was no unfairness to the Unification Church in the 
programme as broadcast.  The programme makers had taken all reasonable care 
fairly to present material facts, had been fair in their dealings with the Unification 
Church and had provided the Unification Church with extensive opportunity to 
contribute to the programme and respond to allegations made, including 
contributions by senior members of the Unification Church.  Ofcom therefore found 
that there was no unfairness to the renamed FFWPU-UK in the programme as 
broadcast.      
 
Introduction 
 
This documentary, subtitled Reverend Sun Myung Moon Emperor of the Universe, 
examined the life of Reverend Moon and the work of the Unification Church.  It was 
made as part of the BBC2 Reputations series and first broadcast on 7 August 2001 
and subsequently re-broadcast.   
 
This complaint relates to a re-broadcast on BBC Prime which broadcasts BBC 
material overseas.  European Channel Broadcasting Ltd is a BBC company which 
holds an Ofcom licence for the BBC Prime Service.  
 
The Unification Church is now known as the Family Federation for World Peace and 
Unification (“FFWPU”).  Mr Robin Marsh, who is the Public Affairs Director of the UK 
branch of the FFWPU (“FFWPU-UK”) and who appeared in the programme, brought 
this complaint on behalf of the FFWPU-UK.    
 
The Complaint 
 
Mr Marsh’s case 
 
In summary, Mr Marsh complained that the FFWPU-UK was treated unfairly in that: 
 
a) The programme makers promised the Unificationists that the programme would 

be balanced, and that they would be given the opportunity to have their side of 
the story considered fairly and sympathetically, but this was reneged upon; 

 
b)  The programme makers used the term “moonie”, a term as derogatory and 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

46 

offensive as “nigger”, in spite of assurances to the contrary; 
 
c) The programme used commentary, with at times sinister undertones and 

prejudicial insinuation, in spite of assurances that there would be little or no 
commentary and that the story would tell itself; 

 
d) The programme’s style was sensationalist and dishonest, in particular 

juxtaposing interviews with Unificationists against interviews with the ‘anti-cult 
movement’ without properly identifying the latter.  This narrow range of views 
was also misleading in creating the impression that there is no ‘in-between’ 
position; 

 
e) The programme makers ignored objective academic studies of Mr Moon and 

his movement; 
 
f) The programme failed to acknowledge the fundamentally religious and spiritual 

nature of Mr Moon’s work; 
 
g) The programme failed to give the FFWPU a right of reply over allegations, 

accusations or insinuations for example in relation to brainwashing, an issue 
where the programme also ignored academic views, and where the treatment 
was one-sided and inaccurate; 

 
h) The programme also failed to give a right of reply in relation to:  

• the references to Mr Moon buying countries;  
• the allegations of the misuse of money;  
• the allegations of the Unification Movement’s failure to comply with 

banking, tax and immigration laws; 
• the comment that ‘you have to be prepared to die for ’ Mr Moon; and  
• the allegation of complicity in the Watergate conspiracy; 

 
i)  The programme gave only a token or wholly inadequate right of reply to:  

• the issue of how Mr Moon’s trial, conviction and incarceration were 
regarded by Unificationists and other bodies and individuals;  

• allegations of the misuse of money unrelated to the trial; 
• the comment by Allen Tate Wood on the Unificationist ‘Chastening 

ceremony’; and 
• allegations of Mr Moon’s excessive wealth and exploitation of members; 

 
j)  The programme contained factual errors which ranged from an indication of a 

lack of professionalism, to gross distortions of the truth:  
• the title of the programme ‘Emperor of the Universe’ is a term unknown to 

the Unificationists and is one coined by the anti-cult movement to cast Mr 
Moon in a political light;  

• the founding of the Washington Times newspaper was wrongly dated and 
wrongly ascribed a political motivation;  

• the programme included an assertion, by an authority on the 1970’s Fraser 
Congressional investigation into Mr Moon and the Unification Church, that 
Mr Moon was ‘working hand in hand’ with the Korean Government when 
the report of that investigation did not make that assertion;  

• the description of Mr Moon’s divorce and subsequent re-marriage;  
• mis-statements of Unification belief including the reference to Mr Moon 

claiming to have reached perfection;  



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

47 

• the misidentification of William Cheshire as a former Editor of the 
Washington Times;  

• the programme makers ignored full briefing and included the suggestion 
that Hoon Sook Pak married ‘a corpse in a coffin’ in describing the 
posthumous, and entirely spiritual, union of Mr Moon’s son with Pak;  

• the programme makers also failed to give a right of reply on this subject;  
• the death of Heung Jin Moon was wrongly dated and wrongly linked to the 

purchase of the Punte-del-este Uruguay estate; and 
• the marriage of Choi Sun Gil and Mr Moon was wrongly dated.    

 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded as follows: 
 
a) The BBC accepts that an assurance would have been given about “balanced 

and fair” treatment but this is not an undertaking to be uncritical.  The 
programme gave a fair and balanced account of Mr Moon’s life and career 
including contentious areas; indeed Mr Moon was banned from entering the UK 
on the grounds that his presence would not be conducive to the public good.  
And further, no mention was made of the FFWPU-UK in the programme. 

 
b) The producer recalls no promise not to use the word “moonie” which is a term 

inextricably linked to the Unification Church in the era of the sixties and 
seventies highlighted by the film, and remains in use today.  The term was 
used proudly by Mr Moon’s principal aide Bo Hi Pak, and it is absurd to equate 
it with terms like “nigger”. The BBC as an organisation has given no 
undertaking to avoid its use and in the particular circumstances of this film its 
use was appropriate; 

 
c) Reputations has a commentary-driven format and the producer firmly recalls no 

promise that there would be “no” commentary in the programme and it would 
have been impossible to tell such a complex story without it; 

 
d) Juxtaposing interviews from opposing points of view is appropriate to a 

balanced and objective documentary.  The anti-cult movement does not appear 
to be an organisation but is a term used by the Unification Church to denigrate 
its collective critics.  The complaint states that anti-Moon contributors, in 
particular the American attorney Herbert Rosedale, were labelled inaccurately; 
in fact Mr Rosedale was described on-screen as an “anti-cult lawyer”.  The 
programme did reflect some “neutral” sentiment, showing that he was taken 
seriously by some Western statesmen;   

 
e) The programme included some of Mr Moon’s strongest supporters expressing 

their affection and respect for him and his leadership.  Academics rarely find a 
place on Reputations, which instead finds first-hand witnesses;  

 
f) The true nature of Mr Moon’s work has been the subject of much contention.  It 

has been difficult for the production team to identify within the Unification 
Church the accepted yardsticks of religious substance, but the Unification 
Church, in America at least, is associated with political rhetoric, lobbying, 
propagandising and ownership of companies including those engaged in the 
arms trade.  There was substantial mention of Mr Moon’s spiritual endeavours 
but few would deny Mr Moon had a strong degree of political motivation and 
worked hard to oppose communism.  He also claimed to be the Messiah and it 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

48 

was proper for the programme to concentrate on Mr Moon and the parts of the 
world where he has been most active;      

 
g) The concept of brainwashing was not “full-scale mind control” but a more 

narrowly defined legal concept.  At the time of the original programme a 
Japanese court found the Unification Church guilty of coercive behaviour 
towards recruits.  In the programme Mr Neil Salonen makes a strong statement 
that new members were not deprived of the advice and support of their 
families; 

 
h) Regarding right of reply, Mr Moon is indeed a convicted felon of great wealth, 

but the programme made clear his followers believe he was unfairly convicted, 
and that he “digs his hands in the dirt”.  Again it is true his industrial empire 
owns companies which made guns;  

 
i) A point by point response (on right of reply issues) is not sensible; the question 

is whether Mr Moon’s supporters had sufficient opportunity to explain his 
outlook on wealth, lifestyle, religion and politics which they did explicitly or 
implicitly.  There is not a significant instance in which supporters of Mr Moon 
were not able to present a counter-view or put accusations in the context of a 
wider view, apart from the testimony of close relatives which could only be 
answered by Mr Moon himself;      

 
j) Regarding claims of factual errors: 

• the title Emperor of the Universe was drawn from the title Mr Moon 
awarded himself in a ceremony witnessed by his daughter-in-law who was 
interviewed in the programme, and encapsulated his Messianic status; 

• regarding the founding of the Washington Times, information from the 
Unification Church stated that contracts for the Washington Times were 
signed after Mr Moon’s indictment for tax fraud.  The “Times” was part of 
an expensive lobbying effort in the American political style;  

• the Congressional Report stated that the Moon Organisation was a 
volatile factor in Korean American relations capable of distorting the 
perceptions each country held of each other, and the founder of the 
Korean CIA met secretly with a small group of Unification Church 
members.  The Congressional investigator for the House Subcommittee 
on International Organisations Michael Hershman was interviewed for the 
programme and confirmed that the KCIA and Moon were hand in hand; 

• as there are differing accounts of Mr Moon’s divorce the brief summary in 
the script was not misleading; 

• in his book “Divine Principle” Moon says “he suffered so much he atoned 
for the sins of mankind and became perfect”. The Unification Church in 
Seoul confirmed to the producer that Mr Moon dictated this book; 

• William Cheshire’s designation as “Editor” was confirmed by Mr Cheshire; 
• Hoon Sook Pak cancelled her agreement to brief the production team 

about her posthumous marriage to Heung Jin, but Nansook Hong who 
was present clearly explains the corpse was not literally carried to the 
wedding; 

• the year of Heung Jin’s death was wrongly described as 1989 instead of 
1984 due to a keyboard error, the shot was not of Mr Moon’s estate in 
Uruguay but of his home in Massachusetts; and, 

• UC representatives confirmed the account of Mr Moon’s first marriage 
given in the programme. 

  



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

49 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
Although the complaint was brought by the FFWPU-UK, Ofcom’s Fairness 
Committee first considered the complaints in relation to the Unification Church, which 
was the name of the organisation at the time the programme was broadcast.  The 
Fairness Committee found the following: 
 
 
a) Mr Marsh complained that the programme makers promised that the 

programme would be balanced, and that the Unificationists would be given the 
opportunity to have their side of the story considered fairly and sympathetically 
but that this was reneged upon.  
 
The Fairness Committee noted that this complaint, and Mr Marsh’s complaints 
at heads (g), (h) and (i), related to whether the Unificationists were given an 
appropriate opportunity to respond to allegations made in the programme.  
Where a programme alleges wrongdoing or incompetence, or contains a 
damaging critique of an individual or organisation, those criticised should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond to or 
comment on the arguments and evidence contained within that programme.  
The Fairness Committee found that the programme did contain elements which 
amounted to a damaging critique of the Unification Church. 

 
 The Fairness Committee wished to emphasise that such an opportunity to 

respond does not consist of a direct rebuttal to each and every line of 
commentary or point made in a programme.  Rather the opportunity to 
contribute must be appropriate and fair in the overall context of the programme.   

 
With this is mind, the Fairness Committee considered the complaint in the 
context of the overall contribution from the Unification Church.  The Fairness 
Committee found that ample and extensive contributions were included from 
members of the Unification Church, including members of significant seniority, 
and these contributions were authoritative, informative and articulate.  As a 
result, the Fairness Committee concluded that the Unification Church had been 
given an appropriate opportunity to respond and that there was no unfairness 
to the Unification Church in this respect in the programme as broadcast.        

 
b) Mr Marsh complained that the programme makers used the term “moonie”, a 

term as derogatory and offensive as “nigger”, in spite of assurances to the 
contrary. 

  
 The Fairness Committee noted that this complaint, and Mr Marsh’s complaints 

at heads (d), (e), (f) and (j), related to the broadcaster’s obligation to take 
special care when their programmes are capable of adversely affecting the 
reputation of individuals, companies or other organisations.  The Fairness 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

50 

Committee considered that some elements of the programme were capable of 
adversely affecting the reputation of the Unification Church.  The broadcasters 
were therefore obliged to take all reasonable steps to satisfy themselves that 
all material facts had been considered before transmission and so far as 
possible fairly presented.   

 
In considering the use of the term “moonie” the Fairness Committee found that 
the letters provided by Mr Marsh did not show that the BBC had provided an 
undertaking not to use the term.  Further the BBC cited a senior Unification 
Church member using the term to describe himself, and pointed to its use in the 
era highlighted by the film, namely the sixties and seventies.  The Fairness 
Committee therefore found that the use of the term “moonie” did not result in 
unfairness to the Unification Church.   

 
c) Mr Marsh complained that the programme’s use of commentary resulted in 

unfairness to the Unificationists.   
 

In its consideration of this complaint the Fairness Committee considered 
whether the programme makers were straightforward and fair in their dealings 
with the Unificationists.  The Fairness Committee noted that Reputations is a 
series which makes use of commentary, and considered that the programme’s 
style would have been clear from previous editions.  Indeed in the Fairness 
Committee’s view the commentary served to reinforce a fair account of the 
issues dealt with in the programme.  It therefore concluded that there was no 
unfairness to the Unification Church in this respect in the programme as 
broadcast.         

 
d)  As discussed above at Decision head (b), the Fairness Committee noted that 

the broadcasters were obliged to take all reasonable steps to satisfy 
themselves that all material facts had been considered before transmission and 
so far as possible fairly presented.  The Fairness Committee found that the 
juxtaposition of interviews resulted in no unfairness, the labelling of 
interviewees was fair, even scrupulous, and identified “anti-cult” allegiance. The 
Fairness Committee therefore found that there was no unfairness to the 
Unification Church in this respect in the programme as broadcast.   

   
e) As discussed above at Decision head (b), the Fairness Committee noted that 

the broadcasters were obliged to take all reasonable steps to satisfy 
themselves that all material facts had been considered before transmission and 
so far as possible fairly presented.  The programme was not an analysis of 
academic research, rather it set out to include first hand testimony from a 
variety of perspectives. The Fairness Committee therefore found no unfairness 
in the inclusion or otherwise of academic studies.   

 
f) As discussed above at Decision head (b), the Fairness Committee noted that 

the broadcasters were obliged to take all reasonable steps to satisfy 
themselves that all material facts had been considered before transmission and 
so far as possible fairly presented.  The programme did not fail to acknowledge 
the religious and spiritual nature of Mr Moon’s work, indeed it included 
contributions from senior members of the Unification Church, which fully 
acknowledged this aspect.  The Fairness Committee therefore found no 
unfairness regarding acknowledgement of the religious and spiritual nature of 
Mr Moon’s work. 
 

g) For the reasons discussed above at Decision head (a) the Fairness Committee 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

51 

concluded that there was no unfairness to the Unification Church in this respect 
in the programme as broadcast.        

 
h) For the reasons discussed above at Decision head (a) the Fairness Committee 

concluded that there was no unfairness to the Unification Church in this respect 
in the programme as broadcast.        

 
i) For the reasons discussed above at Decision head (a) the Fairness Committee 

concluded that there was no unfairness to the Unification Church in this respect 
in the programme as broadcast.        

 
j) As discussed above at Decision head (b), the Fairness Committee noted that 

the broadcasters were obliged to take all reasonable steps to satisfy 
themselves that all material facts had been considered before transmission and 
so far as possible fairly presented.   

 
In its consideration of the complaints of factual errors which, Mr Marsh stated, 
resulted in unfairness to the Unification Church, the Fairness Committee 
considered that the BBC provided evidence from relevant witnesses and 
publications to support the inclusion of the material complained of, namely the 
title “Emperor of the Universe”, the references to the founding of the 
Washington Times newspaper and the assertion by an authority on the Fraser 
Congressional investigation.   
 
Further the account of Mr Moon’s divorce and subsequent re-marriage was 
fairly summarised in the commentary which stated:  
 

“Divorcing his first wife he married a woman twenty years younger 
than himself”. 

 
The Fairness Committee also found that the section of the programme dealing 
with the posthumous marriage provided a fair account of the ceremony.  Noting 
the section in its entirety, the Fairness Committee found that it included an 
interviewee’s statement: 
 

“She married with his picture…in her arms” 
 
A follow up exchange stated: 
 

“So it was an ordinary wedding except that the bridegroom wasn’t there?” 
“Yeah, exactly, yes.” 

 
In these circumstances, the Fairness Committee considered that it was likely to 
have been clear to viewers that the corpse of Mr Moon’s son was not present at 
the posthumous marriage ceremony. The Fairness Committee therefore found 
no unfairness in this respect. 
 
The BBC accepted that the death of Heung Jin Moon was wrongly dated, but 
the Fairness Committee considered that this would not have affected viewers’ 
understanding of the events and issues that were being presented. 
Consequently, the Fairness Committee found that this error did not result in 
unfairness to the Unification Church. 

 
Conclusion 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

52 

The Fairness Committee concluded that there was no unfairness, in relation to Mr 
Marsh’s complaints concerning the programme as broadcast, to the Unification 
Church, which was the organisation named in the programme (see Decision above at 
heads (a) to (j)).   
 
The Fairness Committee, noting that the Unification Church is now known as the 
Family Federation for World Peace and Unification (FFWPU), therefore found no 
unfairness, in relation to these complaints concerning the programme as broadcast, 
to the UK branch of the FFWPU on whose behalf Mr Marsh complained.   
 
The complaint of unfair treatment was not upheld. 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

53 

  
Other programmes not in breach/out of remit  
 
18 January 2006 – 31 January 2006  
 
Programme Trans Date Channel Category No of  

        
Complaint
s 

     
10 Years Younger 12/01/2006 Channel 4 Offence 1 

100 Greatest Christmas Moments 18/12/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

A Place in the Sun 05/01/2006 Channel 4 Misleading 3 
An Audience with Joan Rivers 14/01/2006 ITV1 Other 2 
Animals 12/01/2006 Channel 4 Other 3 
Balderdash & Piffle 02/01/2006 BBC2 Offence 1 
Bam Bam Breakfast Show 02/11/2005 Kiss 100FM Offence 2 
Bam Bam Breakfast Show 25/11/2005 Kiss 100FM Accuracy 1 

BBC News 04/01/2006 BBC1 
Religious 
Offence 1 

BBC News 16/01/2006 BBC1 Impartiality 1 
BBC News 24 19/01/2006 BBC News 24 Impartiality 2 

BBC Radio 1Xtra 02/10/2005 
BBC Radio 1 
Xtra Offence 1 

BBC Radio 4 03/12/2005 BBC Radio 4 Language 1 
BBC Radio WM 03/01/2006 BBC Radio WM Other 2 
BBC World 24/09/2005 BBC World Offence 1 
Big Fat Quiz of the Year 26/12/2005 Channel 4 Language 1 
Brainiac: Science Abuse 08/09/2005 Sky One Offence 1 
Bremner, Bird & Fortune 08/01/2006 Channel 4 Language 1 
Building the Impossible 06/01/2006 UKTV History Language 1 
C4-Catch Up Sunday Promotion 13/01/2006 E4 Offence 1 
Calendar 03/01/2006 ITV1 Other 1 
Calendar 31/10/2005 ITV1 Offence 1 
Casualty 07/01/2006 BBC1 Violence 1 
Celebrity Big Brother 12/01/2006 Channel 4 Sexual Portrayal 1 
Celebrity Big Brother 20/01/2006 Channel 4 Misleading 1 
Channel 4 News 22/12/2005 Channel 4 Other 1 
Channel 4 Racing 03/01/2006 Channel 4 Offence 1 
Charlie Wolf 11/12/2005 Talksport Impartiality 1 
Coronation Street 30/12/2005 ITV1 Offence 3 
Coronation Street 09/01/2006 ITV1 Language 1 
Coronation Street 16/01/2006 ITV1 Other 2 
Coronation Street 18/01/2006 ITV1 Language 1 
Dances With Wolves 25/12/2005 Five Scheduling 1 
Deadsville 13/01/2006 Channel 4 Offence 1 
Death Wish Live 30/01/2006 E4 Other 1 
Diet Doctors 08/01/2006 Five Other 1 
Dr Who 04/01/2006 BBC1 Other 1 
Drawn Together 09/12/2005 MTV Offence 1 
Drivetime 20/12/2005 Nevis Radio Sexual Portrayal 1 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

54 

Eastenders 31/12/2005 BBC1 Violence 1 
Emmerdale 04/12/2005 ITV2 Offence 1 
Five News 04/01/2006 Five Impartiality 1 
Five News 13/01/2006 Five Other 1 
Fox News 05/07/2005 Fox News Offence 1 
Fox News 18/11/2005 Fox News Other 1 

Gay Army 20/11/2005 
Kanal 5 
(Sweden) Other 1 

Gay Muslims 23/01/2006 Channel 4 Offence 1 
GMTV 03/01/2006 ITV1 Other 1 
GMTV 10/01/2006 ITV1 Other 2 
GMTV 19/01/2006 ITV1 Other 1 
Holby City 10/01/2006 BBC1 Other 4 
Holly and Stephen's Saturday 
Showdown 07/01/2006 ITV1 Sexual Portrayal 3 
Holly and Stephen's Saturday 
Showdown 21/01/2006 ITV1 Offence 1 
Ian Collins 11/01/2006 Talksport Other 1 
ITV News 04/11/2005 ITV1 Impartiality 3 
ITV News 03/01/2006 ITV1 Impartiality 3 
ITV News 04/01/2006 ITV1 Violence 1 
ITV News 08/01/2006 ITV1 Other 1 
ITV News 09/01/2006 ITV1 Other 1 
James Whale Show 04/01/2006 Talksport Other 1 
Jeremy Vine 12/01/2006 BBC Radio 2 Other 1 
Kiss FM 14/01/2006 Kiss 100FM Other 1 
Law and Order 03/01/2006 Hallmark Misleading 1 
Life & Adventures of Nicholas Nickleby 20/11/2005 ITV1 Sexual Portrayal 1 
Live TV 16/01/2006 Live TV Sexual Portrayal 1 
Massive Balls of Steel 17/12/2005 E4 Other 1 
Mischief 31/12/2005 BBC3 Sexual Portrayal 1 
Most Haunted 31/10/2005 Living Misleading 1 
Open Wide 21/12/2005 ITV1 Language 1 
Poirot 01/01/2006 ITV1 Offence 2 
Quizmania 08/01/2006 ITV1 Other 1 
Richard and Judy 09/01/2006 Channel 4 Sexual Portrayal 1 
Richard Hammond's 5 O'Clock Show 03/01/2006 ITV1 Violence 1 
Ricky Gervais Meets ... Larry David 05/01/2006 Channel 4 Language 2 
Rome 02/11/2005 BBC2 Offence 1 
Rome 16/01/2006 BBC2 Offence 1 
Rome 18/01/2006 BBC2 Offence 1 
Safer Scotland 06/01/2006 STV Impartiality 1 
Sky News 03/12/2005 Sky News Violence 1 
Sky News 21/12/2005 Sky News Accuracy 1 
Soapstar Superstar 14/01/2006 ITV1 Other 1 
Sunset Beach 12/01/2006 Five Scheduling 1 
Sunset Beach 13/01/2006 Five Scheduling 1 
T4 03/12/2005 Channel 4 Sexual Portrayal 1 
Taggart 16/12/2005 ITV1 Violence 1 
Talksport 03/01/2006 Talksport Sexual Portrayal 1 
Television X 08/12/2005 Television X Sexual Portrayal 1 



Ofcom broadcast bulletin 54 
20 February 2006 

55 

Television X 10/12/2005 Television X Sexual Portrayal 1 
Television X 16/12/2005 Television X Sexual Portrayal 1 
Television X 30/12/2005 Television X Sexual Portrayal 1 
Television X 31/12/2005 Television X Sexual Portrayal 1 
The 50 Greatest Comedy Films 01/01/2006 Channel 4 Violence 1 
The 50 Greatest Comedy Films 01/01/2006 Channel 4 Language 1 
The Bill 26/11/2003 ITV1 Offence 1 
The Bloody Circus 03/01/2006 Channel 4 Offence 1 
The Bloody Circus 09/01/2006 Channel 4 Other 2 
The Bloody Circus 11/01/2006 Channel 4 Other 2 
The Chris Moyles Show 06/12/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
The Crocodile Hunter Diaries 15/01/2006 ITV1 Offence 1 
The Family Man 29/12/2005 Channel 4 Scheduling 1 
The Friday Night Project 13/01/2006 Channel 4 Other 2 
The Goonies 29/12/2005 BBC1 Offence 1 
The Simpsons 02/01/2006 Channel 4 Offence 1 
The Simpsons 05/01/2006 Channel 4 Other 1 

The Unique Dave Allen 27/12/2005 BBC2 
Religious 
Offence 1 

The Wright Stuff 13/01/2006 Five Offence 1 
The X Factor 05/11/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 19/11/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 03/12/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 06/01/2006 ITV1 Other 1 
Titty Bang Bang 10/01/2006 BBC3 Offence 1 
TMF - The Music Factory 07/01/2006 TMF Violence 1 
Tourists From Hell 20/12/2005 ITV1 Accuracy 1 
Trapped 06/01/2006 Five Scheduling 1 
Trisha Goddard 20/12/2005 Five Other 1 
Two Pints of Lager and a Packet of 
Crisp 20/12/2005 BBC3 Language 1 
Westwood Rap Show 16/01/2006 BBC Radio 1 Impartiality 1 
Wolf Creek 14/01/2006 Channel 4 Violence 1 
You've Been Framed 08/01/2006 ITV1 Violence 1 

 
 


