
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 55 
6 March 2006 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 5 
 
Not Upheld 6 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld/Upheld in Part 9 
 
Not Upheld 25 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 47 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Planet Rock Profiles 
Performance Channel, 8 January 2006, 12:00 
 
 
Introduction 
 
This programme profiled the New Orleans musician Dr John. We received a 
complaint from a viewer who had watched the programme with his young son, and 
objected to the inclusion of swearing (“shit”, “fuck” and derivatives).  
 
Response 
 
Eicom, which owns the Performance Channel, apologised and acknowledged that 
the language was unacceptable for broadcast at this time of day. The licensee had 
already apologised to the complainant. 
 
Eicom explained that the programme had been provided only 24 hours before 
transmission by the distributor and had to be immediately entered into the playout 
system. Therefore it had not been checked before transmission. However, it had 
since conducted a complete review of its systems in order to avoid a recurrence.  
 
Eicom also said that its sales agents and suppliers had a standing instruction to 
advise it of any potentially problematic issues within a programme. It had therefore 
decided not to take any more programming from this particular distributor. 
 
Decision 
 
Rule 1.14 of the Broadcasting Code requires that “the most offensive language must 
not be broadcast before the watershed or when children are particularly likely to be 
listening”. This programme featured repeated use of very strong language (“fuck” and 
derivatives) and was unsuitable for broadcasting at that time. 
 
We welcome the steps that the broadcaster has taken to prevent recurrence. 
However it remains the responsibility of the broadcaster, not of any third party, to 
ensure compliance with the Broadcasting Code.  It is of particular concern that a 
broadcaster would transmit pre-recorded material without viewing it first.  
 
This is the second time that the channel has experienced a failure in its compliance 
procedures in five months (see also bulletin 46). Any recurrence of similar breaches 
may lead to the consideration of further regulatory action. 
 
Breach of Rule 1.14



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

5 

Resolved  
 
Cash Lounge 
Men & Motors, 8 December 2005, 16:30 
 
 
Introduction 
 
Cash Lounge is an interactive quiz programme.  A viewer complained that a song 
used as background music featured offensive language (“nigga”, “shit”, ”fuck”). 
 
Response 
 
Men & Motors is owned by ITV plc.  ITV accepted that the song featured was 
inappropriate and apologised for its inclusion in the programme.  The track was 
played as a result of an error by the producers.  Although music was routinely edited 
to make it suitable for a given time slot, on this occasion an unedited version of the 
song was played live by mistake.  As a result of the complaint, ITV had reinforced its 
guidance to the producers to prevent recurrence.   
 
Decision 
 
This appears to be an isolated error on a programme and channel that are unlikely to 
appeal to children.  In view of the action taken by ITV to prevent a recurrence of the 
mistake, we consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

6 

Not in Breach 
 
Derren Brown: The Heist  
Channel 4, 4 January 2006, 21:00 
 
 
Introduction 
 
This latest programme from ‘psychological illusionist’ Derren Brown involved 
selecting a group of people to see if he could influence one or more of them to make 
an apparently ‘voluntary’ attempt to steal from a security guard.  The guard was 
transferring what appeared to be £100,000 in cash to a security van in a London 
street. The programme’s audience witnessed the process of selection, including 
psychological techniques which might guide their ‘voluntary’ decision, and their 
subsequent attempts, or otherwise, to rob the security guard, involving a plastic 
replica pistol. 
 
One of the techniques used in the selection process to assess suggestibility of 
possible participants was the Milgram experiment.  Designed in the 1960s, it 
attempts to explore how willing a subject was to inflict pain on others, simply because 
they had been told to do so by a person in authority. 
 
Seventeen viewers complained about one or more of the following - that this 
programme: 
 

• was harmful to the participants, especially in the use of the Milgram 
experiment;   

• trivialised armed robbery and either glamorised it or made it seem relatively 
simple to do;  

• condoned shoplifting. 
 
Decision 
 
Derren Brown describes himself as a 'psychological illusionist'. This programme 
featured a group of professional people, of varying ages, who had applied to attend a 
motivational workshop, led by Derren Brown and which would be televised. However 
the hidden intention was to see whether certain participants could be influenced, by 
various psychological methods, to carry out an act which would be alien to their 
normal behaviour. This act was to steal cases of cash from a security guard on his 
way to a security van. Derren Brown made clear that he had chosen the selected 
people on the grounds of their potential to respond to the influences they would 
encounter. The programme showed the group undertaking various tasks, including 
testing their ability to resist an instruction from an authoritarian figure. These tests 
included their willingness to apparently administer an electric shock to another 
person (in the style of the Milgram experiment) and to undertake a crime like 
shoplifting. This led some into a frame of mind where they were more likely to 
undertake the final act of stealing cash from the security guard.  
 
It was made clear to the participants immediately after the Milgram experiment 
exactly what they had been involved in and we do not believe that this would have 
had long-term negative effects. 
 
The selected people had been chosen on the basis that they were, apparently, 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

7 

suggestible, and most were undoubtedly influenced in their decision-making. 
Whether they ultimately made an attempt to steal from the security guard was a 
matter for them alone.   The participants were adults who had chosen to become part 
of the programme, and gave their further consent to its broadcast. The majority of 
adults can make informed judgements about participating in such programmes and it 
is not for Ofcom (or the general public) to make that decision for them. 
 
The broadcaster had been responsible in terms of the protective measures it had put 
in place, for example, the use of independent psychologists and the evident 
monitoring and concern for the contestants’ physical and psychological well-being.   
 
Turning to the more general question of incitement to crime, the Broadcasting Code 
requires that:  
 

2.4 Programmes must not include material (whether in individual programmes 
or in programmes taken together) which, taking into account the context, 
condones or glamorises violent, dangerous or seriously antisocial behaviour 
and is likely to encourage others to copy such behaviour.  
 
3.1 Material likely to encourage or incite the commission of crime or to lead to 
disorder must not be included in television or radio services.  

 
In our view, the events portrayed in the programme did not involve an actual criminal 
act as the shop owners were complicit with the experiment and the security van was 
a complete fiction.  In terms of whether the participants might go on to commit further 
acts after the programme, we considered the following: 
 

• Whilst there was no doubt that the participants had been subjected to a form 
of ‘programming’, which ultimately led three of them to perform what was, as 
far as they understood it at the time, a criminal act, the effects were clearly 
artificially induced.   

• It was plain that at no time in the future was it likely that the exact same 
sequence of events would come together at precisely the same time to 
produce anything approaching a similar effect.   

• It was also pointed out at the end of the programme that, in any case, the 
participants had been ‘de-programmed’ of those influences, and that they had 
been cleared of any long-term effects by an independent psychologist. 

 
In terms of the viewers, we considered that:  
 

• The sequence of some of the participants shoplifting in the store made it clear 
that this is not an acceptable form of behaviour. There were no criminal 
techniques portrayed that are not common knowledge.  It was clear that 
people did not “get away with it” and the programme also made clear that one 
person refused to participate because of the illegality of the act he had been 
asked to perform.   

• The scenes featuring the “security van” were sufficiently artificial; for example, 
the van was parked in a completely empty street and there was only one 
security guard carrying two boxes, which is never the case in reality.   

• It was also clear that the programme did not condone or encourage this 
behaviour, in fact its whole premise was to see if normally law-abiding people 
would act outside what is understood to be acceptable behaviour.  Two 
participants on two separate occasions pointed out that they believed any 
such law-breaking was absolutely wrong. 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

8 

 
It should also be noted that the police had clearly been involved in this experiment 
throughout - to the extent of cordoning off an area of a London street so that the 
programme could conduct its experiment.   
 
We therefore feel that this programme did not condone or glamorise this behaviour 
and was unlikely to have encouraged anyone to copy such behaviour in the belief 
that attempts of this nature were either easy or somehow worth attempting because, 
for example, they might be exhilarating. There was a significant shock factor, both for 
viewers and the participants, when some participants actually chose to steal the 
money. These participants were immediately surrounded and subdued and it was 
their incredulity at their own actions which formed the abiding effect of the final 
sequences.   
 
For these reasons, we consider that the programme was not in breach of the Code.  
 
Not in breach 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

9 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld/Upheld in Part 
 
Complaint by Mr Erich Reich of Classic Tours 
Watchdog, BBC1, 7 December 2004 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment. Mr Erich Reich 
complained that both he and his company, Classic Tours, were treated unfairly in 
this edition of BBC1’s consumer affairs programme Watchdog.  The programme 
featured three women who were dissatisfied with aspects of Classic Tours trips they 
went on.  
 
Ofcom took the view that, given the programme’s reassurance that Mr Reich would 
only be interrupted if he lied, Mr Reich had a legitimate expectation that the interview 
would be conducted in a certain manner, which it was not. This led to unfairness to 
Mr Reich because he was unable to respond in his own way and it was unlikely that 
he would have agreed to have taken part in the programme if he had not been given 
such an assurance. 
 
Although Mr Reich was aware that Ms Charlotte Stretton, a trainer for expedition 
leaders, had been interviewed by the programme makers, he was unaware of exactly 
what she had said because she did not appear in the pre-recorded report. He had 
been led to believe that only issues raised in the pre-recorded film would be put to 
him in his live interview. Mr Reich was therefore taken by surprise when Ms 
Stretton’s views (which were paraphrased) were put to him in the live interview. 
Ofcom considered that Mr Reich was unable to respond in the way he might have 
done had she appeared in the report and therefore had he known what she had 
actually said in full. This resulted in unfairness to him in the programme. 
 
Ofcom also concluded that the programme failed to reflect relevant comments from 
the doctor who accompanied the cycle trip along the Nile, which contradicted some of 
the criticisms raised, and this failure was unfair to Classic Tours and was 
compounded by the fact that some of these issues were not put to Mr Reich in 
interview. 
 
Ofcom also found unfairness to Classic Tours in the programme’s failure to put to Mr 
Reich in interview criticisms about the provision of food and water on the Nile trip and 
the failure to mention the availability of a coach for struggling cyclists. 
 
Finally, Ofcom considered that the item gave the impression that Classic Tours was 
unregulated. This was inaccurate and compounded the other elements of unfairness. 
 
Introduction 
 
The programme featured an item that included pre-recorded interviews with three 
women who were dissatisfied with aspects of Classic Tours trips they went on. One 
tour mentioned was a cycling trip on the banks of the Nile and the other was a 
camel trek in Outer Mongolia. Two of the women said that there was not enough 
food and water provided at times during the cycling trip along the Nile and that the 
medical cover for the trip was inadequate. Mr Reich, the managing director of 
Classic Tours, was interviewed live in the studio for the item. He was questioned 
about the adequacy of the medical cover on the cycling trip and comments by a 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

10 

trainer of expedition leaders, of which he was not aware in advance, were put to 
him. The programme described the cycling trip as a “holiday”. However, before 
answering any questions in the interview, Mr Reich explained that the trips operated 
by the company were “challenges” and not “holidays”.    
  
Mr Reich complained that he and Classic Tours were treated unfairly in the 
programme. 
 
Ofcom’s Executive Fairness Group originally considered and provisionally 
adjudicated on this complaint finding that parts of the programme had been unfair to 
Mr Reich. 
 
Mr Reich requested a review of the provisional finding in respect of heads a) and b) 
the complaint of unfair treatment, which had not been originally upheld. 
 
Ofcom’s Fairness Committee (its most senior decision making body with regard to 
fairness and privacy complaints) met to consider afresh heads (a) and (b) of Mr 
Reich’s complaint of unfair treatment in the programme. It did not reconsider the 
remainder of Mr Reich’s complaint.   
 
Complaint 
 
Mr Reich’s case 
 
In summary Mr Reich complained that: 
 
a) He was assured a minimum of three minutes uninterrupted air time to respond to a 
five or six minute pre-recorded, uninterrupted complaint about the two trips, but was 
only given 90 seconds and was constantly interrupted and not allowed to finish his 
sentences. He was assured prior to his interview that he would only be interrupted if 
the programme-makers thought he was lying. Mr Reich had felt it necessary to clarify 
at the outset of the interview that the programme’s use of the word “holiday” was 
misleading since the trips his company organised were “challenges”. This took time 
from the interview that Mr Reich would have used to answer the questions that were 
put to him. 
 
b) A pre-broadcast agreement that only matters covered in the pre-recorded film 
would be addressed in the interview was not honoured. A statement made by Ms 
Charlotte Stretton, who trains leaders for a number of organisations, including the 
Royal Geographic Society, regarding the appropriate number of medically trained 
staff for a trip such as the Nile Cycle challenge, was raised in Mr Reich’s interview. 
However, the interview in which she made this statement was not included in the pre-
recorded film that Mr Reich saw before his live interview, her comments were 
paraphrased, and it was not until he complained about the programme that he found 
out what she had actually said. 
 
c) Although the programme-makers had received emails from other participants on 
the same challenges indicating that the complaints were untrue, these were not 
mentioned. These had come from members of the public who wished to express their 
views and had not been generated by Classic Tours. 
 
d) Many of the complaints included in the programme were not true, in particular 
complaints relating to the lack of availability of food and water. It was also alleged 
that participants were forced to continue cycling even though they were unable to do 
so. The programme should have mentioned that a coach was available for cyclists 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

11 

who were struggling. 
 
e) A statement in the programme that Classic Tours was unregulated was untrue. 
The regulations that apply to the challenges require Classic Tours to give prospective 
client full details of the package.  
 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to Mr Reich’s complaint as follows: 
 

(a) Mr Reich was promised and was given a three minute interview. The presenter 
did interrupt him several times, to ensure that the relevant and agreed issues 
were addressed. Mr Reich had used the beginning of the interview to question 
the use of the word “holiday” in relation to the trips. The programme team 
assumed that Mr Reich would acknowledge failings in Classic Tours 
organisation and mention the changes planned for future trips, as he had in 
previous correspondence with the complainants, which the BBC had seen. 
They believed it was essential to press him on these matters and not let 
statements that contradicted his own accounts of his company’s mistakes go 
unchallenged. When issues regarding medical support for the Nile trip were 
raised in the interview, Mr Reich changed his position.  He did not accept 
responsibility for what had happened to some members of the trip and 
acknowledge that changes would be made for future trips, as he had in 
correspondence prior to the broadcast.  Instead, he suggested that the 
complainants were in the minority. Mr Reich should not have been surprised 
therefore when the presenter did not let his comments pass unchallenged.   

 
(b) Mr Reich was informed in advance of everything the contributors wished to 

raise and that the pre-recorded report would form the basis of the interview. 
Nothing was raised that was not in the pre-recorded report. Although Mr Reich 
was not aware that Ms Stretton’s contribution would be referred to in the 
interview, he did know that she had been interviewed and was aware that the 
question of whether one doctor was sufficient for the Nile trip had been raised 
and should have been prepared to be questioned on it. 

 

(c) Emails in support of Classic Tours were in fact generated by the company 
itself and did not provide an answer to the genuine and well-founded 
complaints that the programme was addressing.  

 

(d) The complaint that there was insufficient water was raised by one of the 
women who went on the Nile trip. Two participants complained about lack of 
food on arrival at the beginning of the Nile trip. As far as the coach was 
concerned, the women had signed up for a bike ride, not to travel by coach. 

 

(e) The only regulations that apply to Classic Tours are those that apply to 
ordinary holiday companies and relate to matters such as flight and transfer 
arrangements, not the actual challenges themselves. The item did not imply 
that Classic Tours was operating beyond the scope of standard regulation, but 
that guidelines for this type of adult activity are non-existent.  

 
 
 
Mr Reich’s additional comments 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

12 

 
In summary, Mr Reich said that: 
 

(a) Watchdog had promised him that he would not be interrupted unless it was 
felt that he was lying. He said that it was unlikely that he would have agreed 
to the interview had this promise not been made; and, 

 
(b) He was unable to respond as fully as he would have done because he was 

unaware of specific comments made by Ms Stretton who, although 
interviewed, did not appear in the pre-recorded film. 

 
BBC’s comments in response 
 
In summary, the BBC responded that: 
 

(a) Mr Reich had interpreted the assurance about interruption in a literal sense 
without paying sufficient regard to context. Before the broadcast, Mr Reich 
had raised a number of queries about the practical sides of programme-
making that demonstrated that he did not approach his participation in the 
programme on the basis of naïve and ill-informed assumptions; and, 

 
(b) The assurance given to Mr Reich was not an assurance that his interview 

would be confined to issues contained in the report. It was an assurance that 
it would be confined to issues raised by the contributors to the report. Mr 
Reich was aware that the issue about the adequacy of medical provision was 
referred to by one of the contributors and that it was a topic that the 
programme-makers had informed him would be at issue. The BBC said that 
Mr Reich could readily have given a reasonable answer, whether or not he 
was surprised by Ms Stretton’s assessment.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case, Ofcom accepted that the programme aired 
legitimate concerns raised by some people who had been on two Classic Tours trips. 
The programme also made reference to the large sums of money raised by Classic 
Tours for charity. 
 
In particular, Ofcom found that: 
 
(a) The interview with Mr Reich did last three minutes. While it was reasonable 
for him to challenge the use of the word “holiday” to describe the trips organised by 
Classic Tours, this took up over half a minute of the interview. This was because it 
appeared that the interviewer was not immediately prepared to accept Mr Reich’s 
correction that these trips were in fact “challenges” and not holidays. The question of 
the medical cover for the Nile trip also took up around three quarters of a minute of 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

13 

the interview time. As a result, some of the other concerns raised by the programme 
were not put to Mr Reich and so he was unable to answer them. 
 
From the material supplied to Ofcom, it considered that Mr Reich was given 
extensive information before his interview and saw the pre-recorded report earlier in 
the day, so he was aware of the matters that were likely to come up. However, he 
was also told in writing before he agreed to the interview that “Watchdog does tend to 
interrupt people, but only when they are the kind of people who lie, which we have to 
pick up on”. Mr Reich was interrupted around 10 times in a 3 minute interview, as 
Watchdog wanted him to address and acknowledge the problems that had occurred 
and the changes that the company had made. Mr Reich approached the interview by 
defending Classic Tours. Ofcom noted that he accepted in his correspondence with 
the people who were not happy with the trips that, as result, some changes would be 
made for future Nile trips. For instance, more staff, both medical and other, would be 
provided as well as a longer acclimatisation period at the beginning of the trips. Mr 
Reich did not refer to these changes in the interview. However, Ofcom have been 
provided with nothing to suggest that he was aware that Watchdog expected him to 
make such acknowledgments and no direct questions asking him if any changes 
were going to occur as a result of these criticisms were put to him.  
 
Ofcom took the view that interruption is likely to occur in a live consumer programme 
particularly where the interviewee is responding to criticism. However, it considered 
that the programme’s assurance that Mr Reich would only be interrupted if he lied 
created an expectation that the interview would be conducted in a certain manner, 
which it was not. In reaching this view, Ofcom noted that, following the assurance he 
was given, Mr Reich had agreed “despite grave misgivings” to appear on the 
programme and also noted that in doing so he made his apprehensions very clear, 
prior to the interview, saying “I sincerely hope you will keep your promise and allow 
me to respond to the issues raised in my own way and without undue harassment or 
interruptions”. Ofcom considered it was clear from this and from Mr Reich’s 
submissions that it was unlikely he would have agreed to have taken part in the 
programme if he had not been given such an assurance, which, in the 
circumstances, should not have been made. This level of cajoling was not fair 
treatment and lead to unfairness to Mr Reich in the programme as broadcast 
because he was unable to respond in his own way and without harassment or 
interruption.  
 
(b) It was clear from the material provided to Mr Reich in advance and from the 
pre-recorded interviews that the question of the adequacy of the medical cover on 
the Nile cycle trip was an issue that was likely to be raised. Mr Reich was also aware 
that the programme-makers had interviewed Ms Stretton in her capacity as a trainer 
for expedition leaders. However, he was told that the interview “acts as an 
opportunity to respond to the issues raised by the contributors to the report” and also 
that it would be his chance “to respond to what the women in the film have to say”. 
Rightly or wrongly, he was therefore led to believe that only issues raised in the pre-
recorded report itself would be put to him in his live interview. Mr Reich was therefore 
taken by surprise in the interview when it was suggested that Ms Stretton felt that, 
specifically “four” medics was the appropriate number for such a trip. The interview in 
which Ms Stretton had made the statement was not included in the report. He was 
therefore unaware of exactly what she had said. Also, the programme’s presenter 
had paraphrased Ms Stretton as having said “if you’ve got a challenge like this, with a 
hundred or so people going on it, minimum you need four medics”. Notably it was not 
explained what Ms Stretton had meant by the word “medics” and what she had 
actually said was that she would “probably recommend that there be at least four 
medically qualified or trained people. Not necessarily doctors but certainly people 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

14 

who have got a very good knowledge of first aid…” would be acceptable. In these 
circumstances, Ofcom considered that Mr Reich was unable to respond in the way 
he might have done (by explaining that there were others who had full first aid 
training) had she appeared in the report and therefore had he known what Ms 
Stretton had actually said in full. This resulted in unfairness to Mr Reich in the 
programme. 
 
(c) While the programme-makers were under no obligation to refer to positive 
emails about Classic Tours generally, Ofcom noted that the actual doctor who was 
on the Nile trip had emailed the programme in advance with comments about the 
medical cover and the availability of food and water. Since these comments were 
directly relevant and contradictory to the criticisms raised by the women who 
appeared in the item and were made by a professional who was on the trip, they 
should, in Ofcom’s view, have been reflected within the programme. The failure to do 
so was compounded by the fact that, the complaints in the programme about the 
food and water provision were not put to Mr Reich in his live interview.  Mr Reich was 
therefore not able to put his version of events. This was unfair to Mr Reich and 
Classic Tours. 
 
(d) Since the two women who were not satisfied with the Nile trip raised the 
question of the availability of food and water, it was reasonable to refer to this in the 
item. The email from the doctor cast some doubt on their version of events, in that it 
suggested that they might not have been aware of the full situation. This should 
either have been dealt with within the pre-recorded item or been put to Mr Reich. As 
far as the availability of the coach is concerned, given that Classic Tours was 
criticised for not providing sufficient help for struggling cyclists, the fact that a coach 
was available should have been mentioned. There was therefore some unfairness to 
the company in the programme’s handling of these complaints by participants on the 
Nile trip.  
 
(e) It was inaccurate to suggest that Classic Tours was subject to no regulation. 
There are regulations, with which Classic Tours has to comply. While it was true to 
say that the regulations are not as extensive as those that would apply to a school 
trip, the impression given that Classic Tours was unregulated compounded the other 
elements of unfairness in the programme. This was unfair to Classic Tours. 
 
Accordingly, Ofcom upheld the complaint of unfair treatment. 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

15 

Complaint by Mr Murdo Maclean 
Isles FM News, Isles FM, 14 March 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment. Mr Maclean 
complained that he was unfairly treated in the programmes as broadcast.  The 
complaint concerned a retraction broadcast on several occasions by Isles FM.  Mr 
Maclean complained that the retraction, which apologised for an earlier news piece 
written by him, resulted in unfairness to him.  He complained that the retraction: was 
inaccurate; caused his personal and professional reputation to suffer; was issued 
without consultation with him; was not withdrawn during the evening of the day of 
broadcast; and, was not followed by a broadcast correction, explanation or apology 
nor any justification.  He further complained that the Chairman of Isles FM removed 
the news item in spite of a number of conflicts of interest.  Isles FM was unable to 
provide a recording of either the original news item nor the subsequent retraction due 
to a failure to record output.   
 
Ofcom concluded that Isles FM was fully entitled to discontinue a news story and that 
this did not cause unfairness to Mr Maclean.  However the broadcast of the retraction 
did result in unfairness to him.  Mr Maclean was not consulted about the retraction 
and was identifiable as the author of the original news story, which could have 
resulted in adverse consequences for his personal and professional reputation.  The 
failure to withdraw the retraction during the evening of the day of broadcast; the 
failure to justify the retraction; and, the failure to broadcast an apology all resulted in 
unfairness to Mr Maclean in the programmes as broadcast.   
 
Ofcom will separately investigate Isles FM’s failure to record output and the elements 
of the complaint relating to the actions of the Chairman of Isles FM.            
 
Introduction 
 
Isles FM is a commercial radio station providing news and information for the 
Western Isles of Scotland.  On 14 March 2005 Isles FM broadcast a news item at 
0730, 0800, 0830 and 0900.  This item concerned the employment tribunal of Mr 
Donald John MacSween, former chief executive of a Gaelic development agency An 
Comunn Gaidhealach (“An Comunn”).  The item announced the further 
postponement of the employment tribunal, stating that the hearing was likely to be 
“highly critical” of An Comunn’s president Angus MacDonald.  Angus MacDonald is 
also the Chairman of Isles FM.  The item also stated that the legal action would focus 
on An Comunn’s “massive cash deficit” caused by the chartering of a cruise liner 
needed for extra accommodation during the Royal National Mod (Gaelic festival). 
The item was written by the complainant Mr Murdo Maclean.   
 
No recordings of the news items were made and this failure to record output will be 
dealt with separately after publication of this adjudication.  Transcripts of the news 
broadcasts provided by Isles FM, were agreed by Mr Maclean. 
 
On the afternoon of 14 March 2005, at 1630, 1700, 1730 and 1800, Isles FM 
broadcast a retraction of and an apology for the news item.  According to the Isles 
FM transcript, the retraction stated: that the information contained in the earlier news 
item was “incorrect”; and, neither An Comunn Gaidhealach nor its president Angus 
MacDonald, who is also the Chairman of Isles FM, were given an opportunity to 
respond to the item.  Isles FM apologised to them unreservedly.   
 
No recordings of the retractions were made and this failure to record output will be 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

16 

dealt with separately.  The transcripts of the retractions, of 14 March 2005, were 
accepted as correct by Mr Maclean with one exception.  Mr Maclean disputed the 
1630 transcript provided by Isles FM, stating that the broadcast did not include the 
words “who is also the Chairman of Isles FM”.   
 
The Complaint 
 
Mr Maclean’s case 
 
In summary, Mr Maclean complained that he was treated unfairly in that: 
 
a) Isles FM broadcast an inaccurate, unsubstantiated and not impartial retraction 

to the original news item he wrote.  This was unfair to him.  
 
b) Isles FM’s statement of retraction referred to inaccuracy in the original news 

item and thereby claimed that the original item was a lie.  Because the original 
news item also appeared in a regional newspaper with similar wording and a 
by-line, Mr Maclean could be linked to the retracted story and his personal and 
professional reputation and integrity had suffered as a consequence.  

 
c) Isles FM failed to consult him before broadcasting this retraction, which claimed 

his original news item was untrue, despite Mr Maclean voicing his concerns. 
 
d) Isles FM failed to withdraw the retraction during the evening of 14th March 

2005.  
 
e) After withdrawing the retraction, Isles FM: failed to broadcast a prompt 

correction, explanation and apology to Mr Maclean, in spite of his request to do 
so; and, have failed to do so since or to offer Mr Maclean a right of reply as an 
alternative.    

 
f) Isles FM failed to justify their decision to broadcast the retraction of his original 

news item. 
 
g) Isles FM Chairman, Mr Angus MacDonald, pulled the news item, thereby 

causing unfairness to Mr Maclean, in spite of a number of conflicts of interest, 
namely that: 

 
• he was the complainant in the original news item; 
 
• his company sponsors the breakfast programme in which this item was 

broadcast; 
 

• he is Chairman of Isles FM board and the radio licence holder; and 
 

• he was present at the board meeting which discussed his complaint about 
the news item and the subsequent retraction. 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

17 

Isles FM’s case 
 
In summary Isles FM responded as follows: 
 
a) Mr Maclean’s original news item was not correct or accurate:  
 

• correspondence from An Comunn Gaidhealach and its solicitors 
(McGrigor’s) confirms that the tribunal was to be restricted to events after 
June 2002 and it was therefore misleading for the item to state that “some of 
the legal action will focus on the massive cash deficit caused…when the 
Mod was last on Lewis” (which was in 2001) and,  

 
• the item also stated that the tribunal had been postponed again when this 

was the first postponement of the actual hearing.         
 
b) The Isles FM Managing Director accepted she may have acted hastily and 

incorrectly in the wording of the broadcast retraction and that a right of reply 
should have been offered to An Comunn when the original news item was 
broadcast.  A letter of apology was sent also to Mr Maclean (a copy was 
supplied Ofcom). 

 
 Isles FM further clarified:  
 

• the letter to Mr Maclean dated 22 March 2005 makes it clear that Isles FM 
was sorry for its misjudgement and lack of foresight when it retracted the 
news item and broadcast the on-air apology without consulting the parties 
concerned, especially Mr Maclean; 

• the letter did however make clear that at the time the directors had reason 
to believe that the news item he had contributed was inaccurate and made 
the following points: 

o the news item stated “Some of the legal action will focus on the 
massive cash deficit caused by the chartering of a cruise liner to 
stave off an accommodation crisis when the Mod was last on 
Lewis”; 

o Isles FM has established that the Mod was last on Lewis in October 
2001; 

o correspondence from McGrigors (Solicitors) “confirmed: ’Any 
allegations...which relate to events pre-dating June 2002 will not be 
relevant to the hearing’”; 

o the Isles FM Managing Director was therefore of the view that the 
news item contained a gross, and possibly deliberate inaccuracy, for 
which responsibility lay with the complainant and/or his source and 
this merited the item’s immediate withdrawal;   

o the Directors of Isles FM were still unaware of any information which 
would not support the decision immediately to withdraw the item; 
and,   

o Isles FM apologised only for not consulting the parties for their 
views; it was not apologising for halting the further broadcast of a 
grossly untrue news item.         

 
c) The complainant’s concerns (regarding the retraction) were noted and Isles FM 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

18 

knew of no reason why it should take any such further action.  See also 
responses at heads (a) and (b) above. 

 
d) Isles FM knew of no reason why it should take any such further action (in 

answer to Mr Maclean’s complaint that Isles FM failed to withdraw the 
retraction during the evening of 14 March). 

 
e) Isles FM knews of no reason why it should take any such further action (in 

answer to Mr Maclean’s complaint that Isles FM failed to broadcast a prompt 
correction, explanation, apology or right-of-reply to Mr Maclean). 

 
f) The retraction was justified by the correspondence from McGrigors (Solicitors) 

referred to above.  This evidence would have been presented to the 
complainant at a planned hearing with the Directors, had he not lodged a 
complaint with Ofcom. 

 
g) The Chairman of Isles FM had no authority to pull a news item nor has he ever 

done so as this is the responsibility of the Managing Director:  
 

• sponsors of programmes have no editorial control or influence; there is no 
conflict of interest regarding sponsorship; and 

 
• the only meeting which took place was not a formal Board meeting but an 

informal gathering of the Directors; the Board was faced with a contributor 
who had: filed an inaccurate news story, which failed to seek the views of 
the organisation referred to; failed to clear the item with the News Editor; 
and, denied any responsibility.       

 

Mr Maclean’s comments on Isles FM’s response 
 
In summary Mr Maclean commented that: 
 
a) Isles FM unfairly suggested that the whole news story was wrong when it only 

disputes two out of five points made in the story.  It was therefore unjustified in 
retracting the whole story.  It was reasonable to run the story for reasons which 
include evidence from Mr MacSween, knowledge of his forthcoming tribunal 
being in the public domain, the lack of availability of Mr MacDonald and Mr 
Maclean’s intention to balance his response in subsequent bulletins: 

 
• the retraction broadcast at 1630 did not indicate that Mr MacDonald was 

also the Chairman of Isles FM.  The news editor confirmed that the wording 
of the retraction was phoned in by the Managing Director of Isles FM.  The 
news editor reminded the Managing Director that the retraction must indicate 
that Mr MacDonald was also the director of Isles FM, and that the Managing 
Director agreed, re-wrote the retraction and faxed it.  The fax was sent to 
Isles FM from her employer’s office (timed at 16.33) three to four minutes 
after the broadcast of the bulletin, and after the original had been read out.  
Mr MacSween and his wife also confirmed that the 16.30 retraction did not 
include the disputed wording.  Isles FM did not supply this true copy of the 
actual retraction;    

 
• the cruise liner required for the Royal National Mod and its financial situation 

was not the direct remit of the tribunal but Mr MacSween planned to focus a 
lot of the attention onto the issue.  It was therefore reasonable to include 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

19 

that “some of the legal action will focus” on the ship and its financial 
situation.  Isles FM states that correspondence from McGrigors, An 
Comunn’s solicitors, confirms that “Any allegations...which relate to events 
pre-dating June 2002 will not be relevant to the hearing”.  However Mr 
MacSween has consistently stated that he fully intended to pursue issues 
surrounding the cruise liner and the resultant financial situation at his 
tribunal.  Isles FM could only have discovered the true position by seeking 
the views of Mr MacSween or Mr Maclean which they did not do.  Isles FM 
took no action to balance Mr MacDonald’s complaint, but allowed him 
exclusively to advise on and supervise the progress of his own complaint in 
spite of mutual loathing between Mr MacSween and Mr MacDonald; and,    

 
• Mr MacSween confirmed that his tribunal was delayed and postponed on 

several occasions between August 2003 and May 2005.  He stated that on 
at least three occasions he was given dates for the hearing and to notify 
witnesses.  This was also confirmed by a DTI spokesman and BBC radio 
coverage of the expected hearings. 

 
b) Isles FM offered an apology only after it became aware Mr Maclean had lodged 

a complaint to Ofcom.  A news item regarding the Ofcom complaint was read 
out on Isles FM bulletins on the morning to Tuesday 22 March 2005, the day 
after the BBC carried the story.  The apology from Isles FM seemed to be an 
attempt to pre-empt any recommendation from Ofcom.  A memo from Isles FM 
indicates the directors readily accepted their error and considered changing the 
station’s guidelines.  

 
The original apology has altered following Ofcom’s involvement.  The original 
accepts that Isles FM made an unqualified error of judgement in broadcasting 
the retraction, now Isles FM states that the letter of apology was only in terms 
of incorrect wording, right of reply and lack of consultation.  This is misleading 
and inaccurate.  The original letter of apology and the memo are evidence that 
the directors realised they had erred in broadcasting the retraction.  

 

c) Isles FM fully admitted that it did not consult Mr Maclean or Mr MacSween after 
receiving the complaint from An Comunn.  An exclusive liaison with Mr 
MacDonald is unfair. Isles FM argues that the letter sent by An Comunn 
Gaidhealach’s solicitors (McGrigor) gave reasonable grounds to pull the news 
story and broadcast the retraction.  However, reasonable grounds could only 
have been achieved by consulting Mr Maclean or Mr MacSween and the 
retraction was therefore unfair. 

 
d) No further comment was made regarding withdrawing the retraction. 
 
e)  No further comment was made regarding the broadcast of a prompt correction, 

explanation, apology or right-of-reply. 
  
f) Isles FM suggested that its intention to set up a hearing was pre-empted by the 

complaint to Ofcom.  Mr Maclean does not believe Isles FM ever intended to do 
so.  It had never before held such a hearing and makes no reference to it in its 
letter of apology.  

 
g) Isles FM accepted that Mr MacDonald does not have any authority to pull a 

news item; however: 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

20 

• news items are usually repeated on Isles FM over a number of hours or 
even days. However this news item was not re-broadcast after 0900 and this 
has not been explained; 

 
• a volunteer at Isles FM confirmed that they had received a phone call from 

Mr MacDonald ordering that the story be pulled, and had therefore done so;      
 
• Isles FM did not explain why the story was not re-broadcast after this phone 

call and the lack of any recording of output is to their advantage;     
 
• the recording of output would have shown that Mr MacDonald’s firm’s 

sponsor jingle was positioned immediately adjacent to the news bulletin.  It 
would also have been evidence of the tone of the verbal reading of the 
retraction.  It was disappointing that Isles FM will not provide recordings 
when it had promised the Radio Authority that it would maintain its 
equipment in light of an earlier malfunction; and, 

 
• Isles FM did not deny that Mr MacDonald was present at the board meeting 

which dealt with his own complaint and which enacted actions he 
demanded, resulting in difficulties over impartiality, fairness and 
transparency.  

 
Isles FM’s second statement in response 
 
In summary Isles FM responded that:   
 
a) The complainant proved that his news report was inaccurate when he 

confirmed that “the Mod ship and its financial position” was not in the remit of 
the tribunal.  This proves Isles FM acted correctly in withdrawing the inaccurate 
item.  He conceded that Mr MacSween “repeatedly insisted” that events 
concerning the ship were evidence to be led at the tribunal while ignoring the 
fact that Mr MacSween’s own legal representatives had confirmed that they 
were not.  The complainant was responsible for an inaccuracy which warranted 
the item’s withdrawal:  

 
• the complainant, Mr Maclean, scolds Isles FM for not considering what the 

fax from An Comunn Gaidhealach’s solicitors did not say, however Isles FM 
base and report news mainly on items actually contained in documents 
rather than wild speculation; and, 

 
• the Managing Director of Isles FM was shown documentary evidence that 

the item complained about was inaccurate and took proper steps to stop its 
re-broadcast. 

 

A letter to the complainant shows that as a result of complaints from a local 
politician all reports should go to the news editor for his consideration.   
 

No further comments were made to heads (b) to (g). 
 
Mr Maclean’s comments on the transcripts supplied by Isles FM 
In summary Mr Maclean commented that: 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

21 

a) He did not agree that the transcript of the 1630 retraction supplied by Isles FM 
was correct.  The actual output did not say that Mr Angus MacDonald was “also 
the Chairman of Isles FM” as stated in the transcript. 

 
b) This omission meant that Isles FM’s first broadcast retraction did not disclose 

to listeners that Mr MacDonald had a conflict of interest, in that he is head of 
both Isles FM and the organisation referred to in the news item. 

 
c) He agreed the transcript of the original news item and the other retractions was 

correct, however noted that Isles FM did not have at least one properly 
functioning ROT machine.   

 
Isles FM’s response to Mr Maclean’s comments on the transcripts  
In summary Isles FM responded that: 
 
a)& b)  The Directors and Managing Director had nothing further to add to their 

responses and stood by every word already stated. 
 
c) The complainant is aware that Isles FM is unable to provide a recording of the 

broadcast and is engaged in an orchestrated attack on a senior member of 
Isles FM.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
As a preliminary matter, the Fairness Committee was extremely concerned that Isles 
FM was unable to provide a recording of the output to which this complaint relates. 
This was especially serious given that in this case the transcript of one of the 
broadcasts was disputed by the complainant and the tone of a broadcast can 
sometimes be particularly significant in considering a complaint.  Having said this, the 
Fairness Committee considered that the lack of a recording did not prevent it from 
being able to fairly adjudicate this case on the basis of the agreed transcripts and 
other material provided by the parties. However, Isle FM’s failure to record output will 
be separately investigated by Ofcom following publication of this adjudication. 
 
In the circumstances of this case Ofcom’s Fairness Committee found the following: 
 
a) In its consideration of whether the broadcast of the retraction was unfair to Mr 

Maclean, the Fairness Committee first considered, as background to the 
complaint, the withdrawal of the original news story.  This was entirely a matter 
for Isles FM as no broadcaster is obliged to broadcast or re-broadcast a news 
story.  However broadcasters are obliged to take special care when their 
programmes are capable of adversely affecting the reputation of individuals, 
companies or other organisations.   

 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

22 

 The Fairness Committee considered that the subsequent retraction was 
capable of adversely affecting the reputation of Mr Maclean, for reasons 
outlined below at head (b). Isles FM were, therefore, obliged to take reasonable 
steps to satisfy themselves that all material facts had been considered before 
transmitting any retraction and, so far as possible, ensure that such a retraction 
would be fairly presented.  In the event, the retraction was broadcast without 
any consultation with Mr Maclean and it referred to the whole news piece as 
being incorrect.  In failing to consult Mr Maclean, Isles FM failed to take the 
necessary steps required by a broadcaster to ensure that unfairness was not 
caused.  The Fairness Committee therefore found that the broadcast of the 
retraction resulted in unfairness to Mr Maclean in the programmes as 
broadcast. 

 
In relation to Mr Maclean’s subsequent complaint that the 1630 retraction failed 
to identify Mr MacDonald as the Chairman of Isles FM, the Fairness Committee 
is unable to form a judgement due to Isles FM’s failure to record the output as 
broadcast.  This failure to record output will be separately investigated by 
Ofcom.   

 
b)  In considering whether the item could adversely affect Mr Maclean’s personal 

and professional reputation and integrity, the Fairness Committee considered 
the particular context of this complaint.  Isles FM broadcasts to a small 
community in which Mr Maclean could be identified as the author of the news 
piece by a ‘jigsaw effect’ - although the news story was not attributed to him, 
the substance of it had appeared in print locally, together with his by-line. 
Therefore, taking together these two pieces of the ‘jigsaw’ (the news piece and 
the printed article) it would have been possible for listeners to be able to 
identify Mr Maclean as the author of the news piece.  The broadcast 
retraction’s reference to the news story as “incorrect” could have caused his 
personal and professional reputation and integrity to suffer as a consequence. 
As a result, the Fairness Committee found that the broadcast retraction caused 
unfairness to Mr Maclean in the programmes as broadcast.  

 
c)  For the reasons given above at head (a), the Fairness Committee found that 

Isles FM’s failure to consult Mr Maclean before broadcasting the retraction 
meant that they failed to take the special care required of them and 
consequently resulted in unfairness to Mr Maclean in the programmes as 
broadcast. 

 
d) In its consideration of Mr Maclean’s complaint that Isles FM’s failure to 

withdraw the retraction during the evening of 14 March 2005 resulted in 
unfairness to him, the Fairness Committee examined the transmission of the 
retraction.  Isles FM first broadcast the retraction at 1630 on 14 March 2005 
and then re-broadcast it at 1700, 1730 and 1800.  The Fairness Committee 
found that the further broadcasts of the retraction compounded the unfairness 
to Mr Maclean and consequently resulted in unfairness to him in the 
programmes as broadcast. 

 
e)  In considering Mr Maclean’s complaint that Isles FM’s failure to broadcast a 

correction, explanation and apology to him resulted in unfairness, the Fairness 
Committee examined the background correspondence between Mr Maclean 
and Isles FM.  The Fairness Committee noted that in a letter dated 21 March 
2005, Isles FM referred to their “error of judgement” regarding the retraction.  
The Managing Director stated:   

 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

23 

“While it is true that we take all complaints very seriously, we made 
an error of judgement when we responded in the afternoon by 
retracting your news story and making an on-air apology for what 
we thought must have been an inaccuracy.  I now accept that was 
quite the wrong thing to do without even consulting the parties – 
especially yourself”.   

 
 The Fairness Committee notes that Isles FM now argues that its letter was only 

an apology to Mr Maclean for not consulting him before the retraction.  
However, in the Committee’s view, it appears that at the time of writing the 
letter Isles FM recognised that it had “made an error of judgement…for what we 
thought must have been an inaccuracy” i.e. it was likely that there may not 
have been an inaccuracy in the original news item.  As discussed above at 
head (a) Isles FM was fully entitled to withdraw the original news story, 
however in addition to writing a letter of apology to Mr Maclean, a broadcast 
apology regarding the retraction would have mitigated the unfairness to him 
and his reputation.   

 
 The ex-BSC Code on Fairness and Privacy (which was the Code in force at the 

time of broadcast) states that where a broadcaster recognises that a broadcast 
has been unfair then a correction and apology where appropriate should be 
broadcast.   In Ofcom’s view, Isles FM letter admits that some unfairness had 
been caused to Mr Maclean.  Isles FM’s failure to broadcast a correction and 
apology to Mr Maclean regarding the broadcast retraction meant that listeners’ 
impressions would have remained unaltered. This therefore resulted in further 
unfairness to him in the subsequent programmes as broadcast.   

 
f)  In considering whether Isles FM has failed to justify broadcasting the retraction 

of the news story, the Fairness Committee noted that whilst Isles FM initially 
apologised to Mr Maclean for issuing the retraction (see above at head (e)), in 
its submissions to Ofcom it sought to justify the retraction by virtue of 
inaccuracy in the original news story.  As previously stated at head a), the 
decision to discontinue a news story is entirely a matter for the broadcaster, 
however Isles FM has not provided justification for broadcasting a retraction of 
the news story without consulting Mr Maclean.  In Ofcom’s view, Isles FM’s 
failure to justify broadcasting the retraction compounded the unfairness to Mr 
Maclean discussed in the above heads of Decision.  However such a 
justification does not form part of the content of a programme, and Isles FM’s 
failure to provide one did not therefore result in specific unfairness to Mr 
Maclean in the programme as broadcast. 

 
g)  Mr Maclean complained that the Chairman of Isles FM, Mr Angus MacDonald, 

was responsible for withdrawing the news piece and that this resulted in 
unfairness to Mr Maclean.   

 
Ofcom’s Fairness and Privacy remit does not provide for it to consider issues of 
impartiality or abuse of position.  In these circumstances the Fairness 
Committee considered this element of the complaint in so far as the withdrawal 
of the item may have resulted in unfairness to Mr Maclean.  The Fairness 
Committee found, as discussed in detail above at Decision head (a), that the 
withdrawal of the news piece did not result in unfairness to Mr Maclean. 
 
The elements of the complaint concerning the actions of the Chairman of Isles 
FM will be separately investigated by Ofcom.   

 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

24 

Ofcom upheld parts of the complaint of unfair treatment. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

25 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Donald John MacSween 
Isles FM News, Isles FM, 14 March 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. Mr MacSween 
complained that he was unfairly treated in the programmes as broadcast. The item 
was a retraction broadcast on several occasions by Isles FM.  Mr MacSween 
complained that the retraction, which apologised for an earlier news piece featuring 
him, resulted in unfairness to him.  He complained that the retraction, which referred 
to the original news piece as incorrect, implied he was a liar.  He also complained 
that Isles FM has failed to justify its retraction, resulting in unfairness to him in the 
programmes as broadcast.  Mr MacSween further complained that the Chairman of 
Isles FM, Angus MacDonald, acted in a manner which abused his position at Isles 
FM by removing a news story and replacing it with an apology to himself.  Isles FM 
was unable to provide a recording of either the original news item, or the subsequent 
retraction, due to a failure to record output. 
 
Ofcom concluded that aIthough Mr MacSween was the subject of the news piece, 
and was thus associated with the retracted item, he was not featured as the source 
of the news story.  The subsequent retraction did not therefore cast doubt on his 
integrity.   Isles FM was entitled to discontinue the news piece and although it would 
have been good practice for Isles FM to have consulted Mr MacSween before 
broadcasting a retraction, the broadcast did not result in unfairness to him.  In light of 
this, Ofcom found that Isles FM was not obliged to provide further justification for the 
broadcast of the retraction.   
 
Ofcom will separately investigate Isles FM’s failure to record output and the elements 
of the complaint relating to the actions of the Chairman of Isles FM.            
 
Introduction 
 
Isles FM is a commercial radio station providing news and information for the 
Western Isles of Scotland.  On 14 March 2005 Isles FM broadcast a news item at 
0730, 0800, 0830 and 0900.  This item concerned the employment tribunal of the 
complainant, Mr Donald John MacSween, former chief executive of An Comunn 
Gaidhealach (a Gaelic development agency).  The item announced the further 
postponement of the employment tribunal, stating that the hearing was likely to be 
highly critical of An Comunn’s president Angus MacDonald.  Angus MacDonald is 
also the Chairman of Isles FM.  The item also stated that the legal action would focus 
on An Comunn’s “massive cash deficit” caused by the chartering of a cruise liner 
needed for extra accommodation during the Royal National Mod (Gaelic Festival).  
The item was written Mr Murdo Maclean.   
 
No recordings of the news items were made and this failure to record output will be 
dealt with separately after publication of this adjudication.  Transcripts of the news 
broadcasts, provided by Isles FM, were agreed by Mr MacSween. 
 
On the afternoon of 14 March 2005, at 1630, 1700, 1730 and 1800, Isles FM 
broadcast a retraction of, and apology for, the news item.  According to the Isles FM 
transcript the retraction stated that: the information contained in the earlier news item 
was incorrect; and, that neither An Comunn Gaidhealach nor its president Angus 
MacDonald, who is also the Chairman of Isles FM, were given an opportunity to 
respond to the item.  Isles FM apologised to them unreservedly.   



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

26 

 
No recordings of the retractions were made and this failure to record output will be 
dealt with separately.  The transcripts of the retractions, of 14 March 2005, were 
accepted as correct by Mr MacSween with one exception.  Mr MacSween disputed 
the 1630 transcript provided by Isles FM, stating that the broadcast did not include 
the words “who is also the Chairman of Isles FM”.   
 
The Complaint 
 
Mr MacSween’s case 
 
In summary, Mr MacSween complained that the he was treated unfairly in that: 
 
a) Isles FM retracted the original, correct news piece concerning his employment 

tribunal (news of which had also appeared in newspapers and BBC 
broadcasts), and, referring to the news piece as incorrect, issued an apology to 
his former boss Mr Angus MacDonald thereby implying that the complainant 
was, by association, a liar.  

 
b) Isles FM Chairman, Mr Angus MacDonald, acted in a manner that was not 

impartial and abused his position at Isles FM, in order to pull a valid news item 
and replace it with an apology to himself and his organisation An Comunn, 
thereby causing unfairness to the complainant.  

 
c) Isles FM apologised to the complainant for the retraction but failed to provide 

details of, or justification for, the inaccuracies referred to in its retraction. 
 
Isles FM’s case 
 
In summary Isles FM responded as follows: 
 
a) The original news item was not correct or accurate.  Correspondence from 

McGrigor’s solicitors and An Comunn Gaidhealach confirm that the tribunal was 
to be restricted to events after June 2002 and it was therefore misleading for 
the item to state that “some of the legal action will focus on the massive cash 
deficit caused…when the Mod was last on Lewis” (which was in 2001).  The 
correspondence confirms that this must have been known by Mr MacSween’s 
representatives.  The item also stated that the tribunal had been postponed 
again when this was the first postponement of the actual hearing.  However the 
Isles FM Managing Director accepted she may have acted hastily and 
incorrectly in the wording of the broadcast apology/retraction and that a right of 
reply should have been offered to An Comunn.  A letter of apology was sent to 
Mr MacSween.  

 
b) As President of An Comunn, Mr Macdonald had the authority to lodge a 

complaint on its behalf.  The immediate withdrawal of an item complained of 
was in line with current procedure.  In the absence of the news editor, the 
Directors met informally and the Managing Director informed them she had 
ordered the withdrawal of the item on being satisfied of serious inaccuracy.  
The Directors were fully aware of Mr Macdonald’s dual role but it was not a 
formal meeting.  Mr Macdonald explained why An Comunn believed it was 
unfairly treated and that the reporter had not contacted him in the interests of 
balance.  The MD then said she would deal with the request for a retraction 
and apology.  The suggestion that Mr Macdonald did anything other than take 
the complaint from An Comunn to the responsible director is wrong and 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

27 

scurrilous.  The MD was solely responsible for the execution of a remedy to the 
conflict.  She listened to the views of Mr MacDonald as she would to any other 
complainant and took what she believed to be the appropriate response. 

 
c) The letter from McGrigors justified the decision for deciding the news item was 

inaccurate.  The MD fully accepted that the retraction and apology were 
inappropriate as the accepted practice of the station was to offer a right of reply 
to a complainant in the first instance.  The News Editor was absent and it was 
inappropriate to consult Mr Macdonald who was also a complainer.  The other 
board members and News Editor believe she acted in good faith. 

 
Mr MacSween’s comments on Isles FM’s response 
 
In summary Mr MacSween commented that: 
 
a) The broadcaster’s response appeared to be factually incorrect and inconsistent 

with previous correspondence it issued.  The letter from McGrigors solicitors 
did not support the view that the news item was inaccurate for the following 
reasons:  

 
• the news item accurately referred to the tribunal as “high profile” and the 

tribunal was high profile in the local context    
 

• the news item accurately stated that the tribunal “has been postponed 
again”. It was originally scheduled for May 2004, postponed to November 
2004 and adjourned to March 2005;    

 
• the news item’s statement that the delay was “unfortunate” for An Comunn 

as the new hearing date was closer to the staging of the Royal National 
Mod, was true; 

 
• the news item expressed the view that the hearing would be “embarrassing” 

for An Comunn, which was the opinion of the reporter and now impossible 
to establish as An Comunn decided to settle Mr MacSween’s claim out of 
court.  This opinion was in accordance with accepted journalistic practice; 

 
• the news item advised that “it”, presumably the tribunal, would be highly 

critical of An Comunn president Mr Angus Macdonald; this was certainly the 
intention of Mr MacSween’s solicitors.  This is supported by An Comunn’s 
decision to settle and the opinion of the reporter could not justify the 
broadcaster’s subsequent actions; 

 
• the news item stated that some of the legal action would “focus on the 

massive cash deficit caused by chartering a cruise liner to stave off an 
accommodation crisis when the Mod was last on Lewis”. In doing so the 
reporter correctly reported Mr MacSween’s opinion; and, 

 
• the news item mentioned that there “is a similar lack of bed-space for the 

visiting crowds but proposals to get hold of another ship are still 
unconfirmed”. This is a matter of fact and the report simply advised of 
unconfirmed reports.        

 
b) Mr MacDonald did not act impartially and abused his position at Isles FM in 

order to have the news item withdrawn and replaced with an apology to himself 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

28 

and his organisation. 
 
It was accepted by the broadcaster that Mr MacDonald phoned Isles FM to ask 
for the immediate withdrawal of the report and this was done. The broadcaster 
did not follow established broadcasting practice in offering An Comunn the 
opportunity to respond publicly to the report. Mr MacDonald, as complainer, 
should not have participated in the meeting of directors. Mr MacDonald did not, 
and could not, take such action with other media bodies which published 
almost identical reports. Mr MacDonald is unable to separate feelings of 
personal antagonism towards the complainant from his professional duties to 
Isles FM. 

 
c) The Managing Director should have allowed herself time to consult the news 

Editor before deciding to uphold the complaint within one hour of it being made.  
Where an individual (Mr MacDonald) exercises personal power to unduly 
influence the reporting of the news, the whole principle of operation of the 
fourth estate is brought under attack. 

 

Isles FM’s second statement in response 
In summary Isles FM responded that:   
 
a) The news item contained a gross and possibly deliberate inaccuracy, as 

confirmed by the letter from McGrigor’s which merited its complete withdrawal:   
 

• the McGrigor’s letter was made known to the Managing Director when she 
asked An Comunn for evidence of the inaccuracy they were alleging, and 
was the entire basis for her action; and, 

 
• the complainer’s claim that it was his intention to raise matters outside the 

remit of the tribunal is irrelevant and scurrilous. 
 
b) The complainer tries to make unfounded allegations against the Chairman of 

the station when in fact normal procedure was followed.  It was policy to 
withdraw the news item as the news editor could not be contacted. 

 
c) The complainant’s other comments in relation to the news items accuracies are 

irrelevant for the reasons stated above.  It was policy to withdraw the news item 
as the news editor could not be contacted.  

 
Mr MacSween’s comments on the transcripts supplied by Isles FM 
In summary Mr MacSween commented that he did not agree the transcript of the 
1630 retraction supplied by Isles FM.  He, and his wife, recall that the 1630 retraction 
did not state that Mr Macdonald was also the Chairman of Isles FM.  He further 
stated that a different version of the broadcast apology was supplied to his wife. 
 
Isles FM’s response to Mr MacSween’s comments on the transcripts  
In summary Isles FM responded that the Directors and Managing Director had 
nothing further to add to their responses and stand by every word already stated.  
Further, the complainant is aware that Isles FM is unable to provide a recording of 
the broadcast and he is engaged in an orchestrated attack on a senior member of 
Isles FM. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

29 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
As a preliminary matter, the Fairness Committee was extremely concerned that Isles 
FM was unable to provide a recording of the output to which this complaint relates. 
This was especially serious given that in this case the transcript of one of the 
broadcasts was disputed by Mr MacSween and the tone of a broadcast can 
sometimes be particularly significant in considering a complaint.  Having said this, the 
Fairness Committee considered that the lack of a recording did not prevent it from 
being able to fairly adjudicate this case on the basis of the agreed transcripts and 
other material provided by the parties. However, Isles FM’s failure to record output 
will be separately investigated by Ofcom following publication of this adjudication. 
 
In the circumstances of this case Ofcom’s Fairness Committee found the following: 
 
a) In its consideration of whether the broadcast of the retraction was unfair to Mr 

MacSween, the Fairness Committee first considered the withdrawal of the 
original news story.  This was entirely a matter for Isles FM as no broadcaster 
is obliged to broadcast or re-broadcast a news story.  However broadcasters 
are obliged to take special care when their programmes are capable of 
adversely affecting the reputation of individuals, companies or other 
organisations.   
 
The Fairness Committee next considered whether the broadcast retraction, 
which referred to the original news story as “incorrect”, was capable of 
adversely affecting the reputation of Mr MacSween.   
 
The Fairness Committee noted that Mr MacSween was the subject of the 
original news story and in that respect was associated both with it and with the 
retraction broadcast subsequently. In noting this, the Fairness Committee was 
mindful that in small communities such as the community served by Isles FM 
people are known and more readily identified with events. In the opinion of the 
Fairness Committee it would have been good practice for Isles FM to have 
taken particular care in broadcasting the retraction of the news story, and to 
have consulted Mr MacSween before doing so.   
 
The Fairness Committee went on to consider whether it was possible from the 
context of the original news report to determine in some way that Mr 
MacSween was associated with the actual content and its sourcing, referred to 
in the subsequent broadcast retraction as “incorrect”, as opposed to being the 
subject of the original news report. In answer to this question, the Fairness 
Committee concluded that the news report did not actually link Mr MacSween 
to any of the comments made in it, nor did it provide any grounds for 
concluding that Mr MacSween was connected with the sourcing of the news 
report.  
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

30 

This being the case, the Committee found that neither the withdrawal of the 
report, nor the subsequent broadcast retraction, cast doubt on Mr MacSween’s 
integrity and consequently no unfairness to him resulted in the programmes as 
broadcast.   
 
In relation to Mr Maclean’s subsequent complaint that the 1630 retraction failed 
to identify Mr MacDonald as the Chairman of Isles FM, the Fairness Committee 
was unable to form a judgement due to Isles FM’s failure to record output.  As 
noted above this failure to record output will be separately investigated by 
Ofcom. 

 
b) Mr MacSween complained that the Chairman of Isles FM, Mr Angus 

MacDonald, was responsible for withdrawing the news piece, and replacing it 
with an apology to himself and his organisation An Comunn, and that this 
resulted in unfairness to Mr MacSween.   
 
Ofcom’s Fairness and Privacy remit does not provide for it to consider issues of 
impartiality or abuse of position.  The Fairness Committee was therefore only 
able to consider this element of the complaint in so far as the withdrawal of the 
item, and the issuing of the retraction, may have resulted in unfairness to Mr 
MacSween.  The Fairness Committee found, as discussed in detail above at 
Decision head (a), that neither the withdrawal of the news piece nor the 
subsequent retraction resulted in unfairness to Mr MacSween. 
 
The complaint concerning the actions of the Chairman of Isles FM will be 
separately investigated by Ofcom.  
 

c) In considering whether Isles FM has failed to justify broadcasting the retraction 
of the news story, the Fairness Committee noted that Isles FM initially 
apologised to Mr MacSween for issuing the retraction, in a letter of 21 March 
2005.  As discussed above at Decision head (a), it would have been good 
practice for Isles FM to have consulted Mr MacSween before broadcasting a 
retraction.  However, given the above finding at Decision head (a), namely that 
the retraction did not result in unfairness to Mr MacSween, the Fairness 
Committee found that Isles FM was not obliged to provide further justification 
for its retraction and this did not result in unfairness to Mr MacSween in the 
programmes as broadcast. 

 
Ofcom did not uphold the complaint of unfair treatment. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

31 

Complaint by Mr Christopher Elliot on behalf of the Guild of 
Taxidermists  
Taxidermy: Stuff the World, BBC1 and BBC2, 6 September 2005 and 22 August 
2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment made by Mr 
Christopher Elliot on behalf of the Guild of Taxidermists (the Guild). The Guild 
participated in the programme Taxidermy: Stuff the World which documented the 
work of several taxidermists from around the world as they prepared to compete in 
the 2005 World Taxidermy Championships. The Guild complained that: relevant 
information and footage was not included in the programme; the programme referred 
to taxidermy as “stuffing”, the programme portrayed the Guild as a “sad bunch”; and, 
the programme unfairly associated UK taxidermists with the work of American 
taxidermists.  
 
Ofcom found the following:    
 

a) There was no case of unfairness to answer in relation to the allegation that 
“the programme was a poor representation of taxidermy in the UK” as there 
was no obligation on programme makers to represent, taxidermy in the UK, 
within the programme. 

 
b) The programme’s use of the term “stuff” did not result in unfairness to the 

Guild. Ofcom concluded that the use of the term “stuff” by programme makers 
was warranted to increase audience understanding of the content of the 
programme. Further, Ofcom noted that there was no evidence to suggest that 
programme makers had given the Guild any assurances that they would not 
use the term “stuff”.  

 
c) The programme makers’ decision to not include footage of winning UK 

taxidermists did not result in unfairness to the Guild as programme makers 
were under no explicit obligation to include winning footage of UK 
taxidermists, nor was the footage required to meet their stated objective for 
the film.  

 
d) The programme makers’ decision to not use footage of Mr Carl Church, a 

Guild member, in the programme as broadcast did not result in unfairness to 
Mr Church or the Guild. Ofcom found no evidence that programme makers 
told the Guild or Mr Church that Mr Church would be the main subject of the 
programme or that his inclusion was guaranteed.  Further, the release form 
signed by Mr Church gave permission for the programme makers to use and 
edit footage of him as they wished.  

 
e) Programme makers were under no obligation to include information specific to 

the “art of taxidermy in the UK”. However, programme makers did 
successfully meet the objective of the film as stated to the Guild of 
documenting the “art” of taxidermy in general. Ofcom found no unfairness to 
the Guild in this respect. 

 
f) There was no obligation for programme makers to include information about 

the Guild relating to the intricacies of taxidermy, or the guidelines adhered to 
by the Guild, when collecting animal specimens. As such, Ofcom found no 
unfairness to the Guild in this respect.   

 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

32 

g) The programme’s portrayal of the Guild’s UK Conference was fair. Ofcom was 
satisfied that the footage of the Conference was fairly edited, and accurately 
juxtaposed the UK Conference against the bigger and much more competitive 
World Championships. Ofcom found that it would have been unlikely that 
viewers would have formed an unfair or negative impression of the Guild 
based on the footage taken from the UK Conference.   

 
h) Ofcom found that the programme did not unfairly associate UK taxidermists 

with other taxidermists from America. Ofcom concluded that the measures 
taken by programme makers, to separate and contrast the views of the 
featured taxidermists, were sufficient to ensure that the opinions of those 
participants were clearly and accurately reflected. Ofcom found that it was 
likely that the views of any particular featured taxidermist would not have 
affected the viewer’s opinion of other featured taxidermists or the Guild.   

 
The complaint of unfair treatment was not upheld. 
 
Introduction 
 
Taxidermy: Stuff the World, documented the work of several taxidermists as they 
prepared to compete in the 2005 World Taxidermy Championships. Subjects in the 
documentary were drawn from Canada, Denmark, the United States of America, 
Switzerland and the United Kingdom. The Guild of Taxidermists (“the Guild”) was 
referred to in the programme. The programme included footage from the 2004 UK 
Guild of Taxidermist Conference and interviews with Mr Jack Fishwick, a Guild 
member.  
 
Mr Christopher Elliot (who was not featured in the programme) complained on behalf 
of the Guild that they were treated unfairly in the programme as broadcast.   
 
The Complaint 
 
The Guild’s case 
 
In summary Mr Elliot complained on behalf of the Guild that the Guild was treated 
unfairly in the programme as broadcast in that: 
 
a) the programme was a very poor representation of taxidermy in the UK; 
 
b) the programme referred to the art of taxidermy as “stuffing”. Mr Elliot said the 

words “stuffed” or “stuffing” were not used by the Guild and the use of the word 
in the title immediately demeaned the work of taxidermy; 

 
c) the programme failed to include relevant footage of award winning UK 

taxidermists; 
 
d) the programme makers told the Guild that the main subject of the documentary 

would be Carl Church, a Guild member, who was not included in the 
documentary. Mr Elliot stated that: the programme makers had filmed Mr 
Church endlessly; and, the programme’s Director had advised Mr Church that 
the reason he would not be featured (as programme makers advised the Guild) 
in the programme was because they were all “too normal”; 

 
e) the programme makers told them that the “art” of UK taxidermists would be 

documented, which was not the case; 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

33 

 
f) the programme failed to include relevant information provided to them by the 

Guild relating to the intricacies of taxidermy and the Guild’s guidelines when 
collecting animal specimens. Mr Elliot explained that the Guild is careful to 
ensure all their animal specimens are legally obtained and many specimens 
are provided from road kill; 

 
g) the programme included footage of the Guild at their annual Conference. Mr 

Elliott complained the programme portrayed the Guild as a “sad bunch”; and, 
 
h) the programme unfairly associated UK taxidermists with the work of the 

American taxidermists. Mr Elliot complained that the Guild had been “lumped 
together” with the Americans who were “killing for the sake of it”.  

 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded as follows: 
 
a) In response to the complaint that the programme was a poor representation of 

taxidermy in the UK the BBC said the programme was not intended to focus on 
taxidermy in the UK. The intention for the programme was to follow taxidermists 
from all over the world as they prepared for the World Taxidermy 
Championships 2005. A letter to Mr Church from the associate producer 
indicated this intention.   

 
 The amount of Guild footage filmed in comparison to the amount of footage 

used in the programme was in line with the film making style used by the 
programme’s Director. The BBC explained that the programme’s Director’s 
films have a high ratio of filmed footage to final product. For this film, he filmed 
over 160 hours to make a 90 minutes documentary. The BBC noted that the 
Guild members whose work had been filmed by programme makers (Mr 
Fishwick and Mr Church) had been overwhelmingly positive about the film after 
transmission. 

 
b) The BBC agreed that the term “stuff” had been used, but refuted that it was 

used in an unfair way. The word “stuff” or “stuffing” was used twice in the entire 
documentary: in the title and in an early caption.  

 
 The BBC said that no suggestion was made to the complainants that the 

production team would abide by their preferred terminology. Further, the use of 
the term was warranted, to increase viewer understanding of the programme. 
By including the term “stuff” in the title, those viewers unfamiliar with taxidermy 
would gain some understanding of what the programme would contain.  

 
 c) In relation to the programme’s alleged failure to include relevant footage of 

award-winning UK taxidermists, the BBC said that programme makers never 
gave assurances to include any of the people who won, in any of the numerous 
categories at the 2005 show. It was not the intention of the programme makers 
to focus on winning taxidermists, as was evidenced by the individuals finally 
chosen to feature in the programme. The BBC explained it was not just UK 
taxidermists who had not featured at the “winning moment”; there were 
numerous other taxidermists from around the world who were similarly not 
included. 

 
d) The programme makers refuted that the Guild was told or that it was implied 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

34 

that Mr Carl Church would be “the main subject of the programme”. As 
previously noted, programme makers wrote to Mr Church and detailed that the 
intention of the programme was to follow taxidermists from all over the world as 
they prepared for the World Taxidermy Championships 2005. The BBC also 
provided a release form signed by Mr Church which allowed the programme 
makers to use and edit his recorded contribution as they wished.  

 
 The BBC said that Mr Church was not filmed “endlessly” as claimed by Mr 

Elliot. Apart from footage taken at the UK conference and Championships, Mr 
Church was filmed during one evening and a day. One of the main reasons Mr 
Church’s contribution had not been included in the final programme was 
because the Director felt that he had not filmed enough material to enable them 
to provide a satisfactory narrative.  

 
 The BBC said programme makers had contacted Mr Church about the 

allegation that the programme’s Director said Mr Church was “too normal” to be 
included in the final programme. Mr Church told programme makers that the 
Director had not said this to him, but that the confusion may have arisen as he 
himself said to Mr Elliot that he thought he was “probably too normal” for the 
programme. Programme makers said Mr Church had been very positive about 
the film during this and other conversations with the production team.  

 
e) There was no intention for the programme to specifically focus on the “art” of 

UK taxidermy. The letter from programme makers to Mr Church clearly outlined 
the intention of the film which was to, to follow a group of taxidermists from 
around the world, looking at “the art, the techniques, the culture and the 
traditions around taxidermy”, exploring issues such as the “relationship with the 
natural world” the cultural differences between taxidermists from different 
countries and the dedication necessary for participation in competitive 
taxidermy. 

  
f) In response to the complaint that ‘the programme failed to include relevant 

information provided by the Guild about the intricacies of taxidermy and the 
Guild’s guidelines when collecting animal specimens’, the BBC said that 
programme makers never advised the complainant that such information would 
be included as it was never the intention of the programme to focus on the 
Guild itself.  

 
 However, the BBC noted that the programme makers did include footage of Mr 

Fishwick, explaining that: because of the number of robins dying of natural 
causes, it was not necessary for taxidermists to kill animals to obtain 
specimens. The BBC said these sentiments appeared to be in line with the 
Guild’s point that: many of their members obtained specimens from road kill, 
therefore negating the need to kill animals specifically for the purposes of 
taxidermy. In response to Mr Elliot’s statement that the Guild obtain all animal 
specimens legally, the programme makers confirmed that all the animals 
shown in the programme were legally obtained and the film never suggested 
otherwise. 

 
g) In relation to the complaint that the programme portrayed the Guild as a “sad 

bunch”, the BBC said the footage taken from the Guild of Taxidermists’ 
Conference amounted to less than two minutes, of which there was a strong 
emphasis on Mr Fishwick. It was clear that comments made by Mr Fishwick 
regarding the Guild were his personal views and not those of the programme 
makers. Mr Fishwick appeared entirely in his own right and was not a 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

35 

representative of the Guild.  
 
h) The BBC said that the programme made no direct connection between 

American and British taxidermy in terms of hunting. Indeed the European 
contributors positively disassociated themselves from such activities. The 
Europeans as a whole were portrayed as distinct from their American 
counterparts, and as having very different attitudes to such matters. The 
Europeans featured all referred to their aversion to killing living beings. 

 
 The BBC maintained that the inclusion of the American stories and their focus 

on hunting was warranted. The BBC highlighted that there are over 50,000 
practising taxidermists in the USA and that the majority of taxidermy work in 
America was performed with animals obtained through hunting. The BBC said 
that as the Americans dominate not only the world market but also the World 
Championships, it was natural that their presence was strongly represented in 
the film.  

 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

36 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
Where a person is invited to make a contribution to a programme, they should 
normally at an appropriate stage be told the nature and purpose of the programme, 
what the programme is about and be given a clear explanation of why they were 
asked to contribute.  
 
Before broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable care 
to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation. 
 
a) The Guild complained that the programme was a poor representation of 

taxidermy in the UK. In considering this complaint Ofcom sought to understand 
firstly if there was an onus on the programme makers to ensure that taxidermy 
in the UK was represented, and secondly, if Ofcom was satisfied that there had 
been such an obligation, whether programme makers had abided by it. 

 
 After considering the information presented from both parties Ofcom found that 

there was no case of unfairness to answer in relation to the allegation that “the 
programme was a poor representation of taxidermy in the UK” as there was no 
obligation on programme makers to represent taxidermy in the UK, within the 
programme. In coming to this conclusion, Ofcom took the following into 
consideration: 

 
 Ofcom noted that the programme clearly set out to tell the stories of a number 

of individual taxidermists (from different countries), as they prepared to 
compete in the World Taxidermy Championships 2005. Ofcom further noted 
that programme makers explicitly set out the film’s objective in correspondence 
to one of the UK Guild members. In a letter dated 4 August 2004, programme 
makers clearly stated to Mr Church that they were:  

 
 “making a feature length documentary film following a number of 

taxidermists from all over the world in the run up to the world show. 
The idea is to explore through the taxidermist and their work, the 
art, the techniques, the culture and the traditions around taxidermy. 
We are interested in all the themes this throws up – our relationship 
with the natural world, the cultural differences between taxidermy in 
different parts of the world and the dedication that goes with 
competitive taxidermy”.  

 
 It is Ofcom’s opinion that programme makers made clear to participants (and 

viewers) that the programme would be a documentary about taxidermy, as told 
through personal stories, not a documentary about UK Taxidermy. Further, 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

37 

there was no evidence to suggest that such an agreement was made between 
programme makers and the Guild to specifically represent UK Taxidermy. 
Ofcom therefore found no unfairness to the Guild in this respect. 

 
b) In relation to the programme’s use of the word “stuffing” and “stuff” to describe 

the process of taxidermy, Ofcom found that the rare use of the term “stuff” by 
programme makers was warranted to increase audience understanding of the 
content of the programme. Ofcom considered that it was reasonable for 
programme makers to assume that audience understanding of the term 
“taxidermy” would be increased when coupled with the term “stuff” and 
“stuffing”. Ofcom did not believe viewers would have formed an unfair 
impression of taxidermy, taxidermists or the Guild as a result of the term “stuff” 
being used in the programme. Notwithstanding the above finding, Ofcom also 
noted that there was no evidence to suggest that programme makers had given 
the Guild any assurances that they would not use the term “stuff”.   

 
c) The Guild complained of unfair treatment in that the “programme failed to 

include relevant footage of the award winning UK taxidermists”. In reaching a 
finding Ofcom considered whether: there had been existing agreement 
between the Guild and programme makers to include such footage; and/or, the 
footage was necessary for the film to fulfil the objectives as given to the Guild 
when seeking their participation in the film. In both respects, Ofcom found that 
programme makers were under no obligation to include footage of award 
winning UK taxidermists.  

 
 Ofcom found that there was no evidence to suggest that programme makers 

would include footage of award winning UK taxidermists. Secondly, Ofcom was 
satisfied that, programme makers made it clear in correspondence with a Mr 
Church that the objective of the film was to follow the stories of a number of 
taxidermists from around the world, as they prepared to compete in the World 
Taxidermy Championships. It is Ofcom’s opinion that the personal stories told 
in the documentary were the focus of the programme, not necessary the 
winners of the World Championships. Ofcom concluded the programme 
makers’ decision to not include footage of winning UK taxidermists did not 
result in unfairness to the Guild as programme makers were under no explicit 
obligation to include winning footage of UK taxidermists, nor was the footage 
required to meet their stated objective for the programme.  

 
d) In regard to the complaint that “programme makers told the Guild that the main 

subject of the programme would be Mr Church, who was not included in the 
film”, Ofcom has found no evidence that programme makers told the Guild or 
Mr Church that he would be the main subject of the programme or that his 
inclusion was guaranteed. In coming to this decision, Ofcom reviewed 
correspondence between Mr Church and programme makers. Ofcom 
considered that the letter sent to Mr Church from programme makers did not 
constitute an agreement to feature or necessarily include Mr Church in the final 
programme. Rather it was a letter of introduction from programme makers 
outlining the aims of the programme (see (a)) with a view to film Mr Church’s 
work some time in the future:  

 
 “The work that you are doing for the WTC sounds really interesting 

and I would love for us to be able to come and do some filming with 
you.” 

 
 Ofcom also noted that the release form signed by Mr Church gave permission 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

38 

for the programme makers to use and edit footage of Mr Church as they 
wished. Based on the information available, Ofcom found that the programme 
makers’ decision not to use footage of Mr Church in the programme as 
broadcast did not result in unfair to Mr Church or the Guild.   

 
e) It did not appear to Ofcom that the programme makers advised the Guild that 

the “art” of UK taxidermy would be documented. It is Ofcom’s opinion that the 
programme makers made clear what the objective of the programme would be, 
in correspondence with Mr Church. Ofcom found that the objectives stated in 
this letter did not include the documentation of the “art of taxidermy in the UK”, 
rather the programme would aim to explore the “art” of taxidermy in general, as 
told through personal stories of taxidermists in the lead up to them competing 
in the World Championships. Ofcom considered that sufficient information was 
provided about the process of taxidermy within the programme, for the 
programme makers to have successfully met the stated objective of providing 
information about the “art” of taxidermy in general. Ofcom concluded that the 
programme makers were under no obligation to include information specific to 
the “art of taxidermy in the UK” however, programme makers did successfully 
meet the objective of the film as stated to the Guild of documenting the “art” of 
taxidermy in general. Ofcom therefore found no unfairness to the Guild in this 
respect. 

 
f) Ofcom found there was no obligation for programme makers to include 

information about the Guild, relating to the intricacies of taxidermy, or the 
guideline’s adhered to by the Guild when collecting animal specimens. As 
stated above, Ofcom did not consider that the programme makers advised the 
Guild that either the Guild or taxidermy in the UK would be the focus of the 
programme. Ofcom found no evidence to suggest that there was an agreement 
between programme makers and the Guild to include such information 
provided by them. Ofcom therefore found no unfairness to the Guild in this 
respect.   

 
 Nevertheless, after reviewing the programme, Ofcom noted that the 

programme included relevant information about the collecting of animal 
specimens and the intricacies of taxidermy. In particular, the programme 
included the following statement by Jack Fishwick about collecting animal 
specimens:  

 
 “People think that taxidermists actually go out there and kill these 

birds…but the reality is there are millions of robins dying throughout 
Europe each year naturally. So there’s no need for taxidermist to go 
out there shooting, killing, maiming, because there are so, so many 
natural causes for a robin to die”.   

 
 Ofcom considered that within the confines of a 90 minute documentary the 

number of details included about what is required to compete successfully in 
taxidermy were sufficient for viewers to have grasped a finer understanding of 
the process of taxidermy in general. 

 
g) When a programme is edited, broadcasters should take care to ensure 

contributions are represented fairly. In the circumstances of this case, Ofcom 
found that the inclusion of footage taken from the Guild’s UK Conference 
portrayed the Guild in a fair way. In coming to this conclusion, Ofcom noted that 
the footage was filmed in a passive manner and was not staged in any way. 
Further, Ofcom considered that viewers would have clearly understood that the 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

39 

footage had been included in relation to Mr Fishwick’s personal views about his 
experiences of competing at both the UK Conference and the World 
Championships. Ofcom was satisfied that the footage of the Conference was 
fairly edited and accurately juxtaposed the UK Conference against the bigger 
and much more competitive World Championships. Ofcom found that it would 
have been unlikely that viewers would have formed an unfair impression of the 
Guild based on the footage taken from the UK Conference.   

 
h) Ofcom found that the programme did not unfairly associate UK taxidermists 

with taxidermists from America. Ofcom noted that in the programme, care had 
been taken by the programme makers to clearly separate the primary 
participants by the inclusion of individual introductions and continued titling. It is 
Ofcom’s opinion that these measures were sufficient to ensure that viewers 
were not only made aware of where the participants originated from but also 
allowed viewers to accurately compare and contrast the work of taxidermists 
from different countries. 

 
 In relation to the specific complaint made by Mr Elliot that the programme 

“lumped” UK taxidermists with the American taxidermists who were “killing for 
the sake of it”, Ofcom did not agree. It is Ofcom’s opinion that the programme 
showed a rounded view of each participant’s approach to taxidermy, including 
the views of the Mr Fishwick, the UK participant. Ofcom noted that Mr 
Fishwick’s views on killing animals for the specific use of taxidermy were 
included in the programme. Ofcom was satisfied that viewers would have 
understood what each participant’s views were with regards to acquiring animal 
specimens for taxidermy.  

 
 Ofcom concluded that the measures taken by the programme makers, to 

separate and contrast the views of the featured taxidermists, were sufficient to 
ensure that the opinions of those participants were clearly and accurately 
reflected. Ofcom found that it was likely that the views of any particular featured 
taxidermist would not have affected the viewer’s opinion of other featured 
taxidermists or the Guild.   

 
The complaint of unfair treatment was not upheld. 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

40 

Complaint by Mr Richard Ruddle on his own behalf and on 
behalf of Ms Debbie Milne 
The Curse of Friends Reunited, Five, 23 February 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy. This documentary, broadcast on 23 February 2004, was an 
edited version of a documentary first broadcast on 8 September 2003.  The 
programme examined how the website Friends Reunited had, allegedly, detrimentally 
affected the lives of a number of individuals. The programme included an item 
dealing with Mrs Angela Ruddle who claimed that her life had been devastated by 
Friends Reunited. Mrs Ruddle explained in the programme how her estranged 
husband, Mr Richard Ruddle, had contacted a former girlfriend, Ms Debbie Milne, 
through Friends Reunited. Mr Ruddle and Ms Milne complained that the programme 
was factually incorrect; questioned his character and moral judgement; and, failed to 
give them an opportunity to respond to the claims made in the programme. Mr 
Ruddle and Ms Milne also complained that their privacy was unwarrantably infringed. 
 
Ofcom found as follows: 
 

a) Ofcom was satisfied that the programme did not expressly state that Friends 
Reunited was responsible for the breakdown of Mr Ruddle’s marriage and 
the programme’s presentation of this matter was unlikely to have material 
affected viewers understanding of the events in a way that was unfair to Mr 
Ruddle.  

 
b) Ofcom was satisfied that the programme did not seek to question Mr 

Ruddle’s character or moral judgement and it was unlikely that viewers 
would have thought that Mr Ruddle was a “bad person” as a result of the 
programme’s presentation of events. 

 
c) Ofcom considered that the programme-makers had taken reasonable steps 

to ensure that all the material facts had been considered and so far as 
possible fairly presented in the programme as broadcast. It was also clear 
that the views expressed in the programme were Mrs Ruddle’s alone and, in 
the absence of any information to the contrary from Mr Ruddle, it was 
reasonable for the programme-makers to assume that the description of the 
events and his past relationships was correct.   

 
d) Ofcom considered that Mr Ruddle and Ms Milne were given an adequate 

and timely opportunity to contribute to the programme.  
 
e) In the particular circumstances, it was reasonable for the programme-

makers to conclude that Mr Ruddle was not concerned about the inclusion 
of photographs of him and as such the inclusion of them did not 
unwarrantably infringe his privacy.   

 
 Ofcom considered that, as Mr Ruddle did not live in the house and the 

footage of the interior of the house did not include anything that could be 
construed as personal information particular to Mr Ruddle, the inclusion of 
the footage did not infringe Mr Ruddle’s privacy.  

 
  Ofcom recognised that Mr Ruddle was concerned not to have matters 

relating to his private and family life publicly discussed.  However, given that 
the personal information about Mr Ruddle and Ms Milne in the programme 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

41 

was already in the public domain and neither Mr Ruddle or Ms Milne had 
expressed concern about the disclosure of the information, its inclusion in 
the programme did not unwarrantably infringe their privacy.   

 
Introduction 
 
This documentary, broadcast on 23 February 2004 (“the programme”), was an edited 
version of a documentary first broadcast on 8 September 2003.  The programme 
examined how the website Friends Reunited had, allegedly, detrimentally affected 
the lives of a number of individuals. The programme included an item dealing with 
Mrs Angela Ruddle who claimed that her life had been devastated by Friends 
Reunited. Mrs Ruddle explained in the programme how her estranged husband, Mr 
Richard Ruddle, had contacted a former girlfriend, Ms Debbie Milne, through Friends 
Reunited. The programme referred to Mr Ruddle by name and included footage of 
still photographs of him and reconstructed footage of him using an actor. The 
programme also referred to Ms Milne as “Debbie”. 
 
Mr Ruddle complained on his own behalf and on behalf of Ms Milne to Ofcom that 
they were treated unfairly in the programme and that their privacy was unwarrantably 
infringed in the both the making and broadcast of it. 
 
The Complaint 
 
Mr Ruddle’s case 
 
In summary, Mr Ruddle complained that:  
 
a)  The programme wrongly declared that Friends Reunited was responsible for 

the breakdown of his marriage. Mr Ruddle said that both he and Ms Milne had 
known how to contact each other, if they had wished, prior to joining the 
website.  

 
b)  The programme questioned his character and moral judgement based on false 

information. 
 
c)  The description of events and of Mr Ruddle's past relationships given in the 

programme by Mrs Ruddle were incorrect.  
 
d)      The programme-makers failed to offer either Mr Ruddle or Ms Milne an 

opportunity to respond to Mrs Ruddle’s comments. 
 
e)      The programme infringed Mr Ruddle’s and Ms Milne’s privacy in both the 

making and broadcast of the programme. Mr Ruddle said that the programme-
makers obtained and broadcast personal photographs of him without his 
consent; that it included footage of the interior and exterior of his house 
(occupied by Mrs Ruddle); and, that the programme revealed personal 
information about them and private family details.   

 
Five’s case 
 
In summary, Five responded that: 
 
a)  The programme did not declare that Friends Reunited was responsible for the 

breakdown of Mr Ruddle's marriage. Mrs Ruddle clearly explained in the 
programme that “Friends Reunited has devastated [her] life” and set out the 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

42 

facts of her break up with Mr Ruddle. There was no suggestion that the Friends 
Reunited website was the cause of the breakdown. 

 
b)  The programme did not question Mr Ruddle’s character or moral judgement. 
 
c)  Mrs Ruddle’s version of events was clearly given in the programme and Mr 

Ruddle failed to respond to the programme-makers request to participate in the 
original broadcast of the programme on 8 September 2003 or to comment on 
Mrs Ruddle’s story. Since Mr Ruddle made no attempt to correct or comment 
on the description of events after this original broadcast, Five said that it was 
entitled to assume that the description given by Mrs Ruddle was true. Mr 
Ruddle submitted no evidence to suggest how Mrs Ruddle’s account in the 
programme was incorrect.  

 
d)  Both Mr Ruddle and Ms Milne were contacted by the programme-makers at 

different times during 2003 and before the original broadcast of the programme 
on 8 September 2003 inviting them to participate or comment on Mrs Ruddle's 
version of events. Ms Milne made it clear to the programme-makers that she 
did not wish to participate in the programme and although the programme’s 
producer left several telephone messages for Mr Ruddle, he did not respond. A 
further attempt to contact them by letter at their new address was made, but 
again no response was received. The programme-makers were satisfied that 
Mr Ruddle and Ms Milne had received the invitation to take part or comment, as 
Mrs Ruddle told them that Mr Ruddle had called her after being contacted by 
the programme-makers.  

 
e) The mere publication of a photograph did not infringe a person’s privacy. Only if 

the content of the photograph was of a private nature or the context in which it 
was used had some confidential or sensitive element could it be claimed that 
the photograph was private.  

 
 Five said that the photographic image of Mr Ruddle was not private; neither 

were the content of the photographs themselves, nor the context in which they 
were used. The photographs of Mr Ruddle were already in the public domain in 
that some had appeared in the printed media and had appeared in the first 
broadcast of the programme on 8 September 2003.  

 
Further, the programme did not contain any footage of the exterior of the 
property and Mrs Ruddle, as the occupier, gave permission for the programme-
makers to film inside the house. Mr Ruddle was no longer living there at the 
time of filming and these images also appeared in the first broadcast of the 
programme. 

 
Five said that the personal information and family details to which Mr Ruddle 
referred was already in the public domain in that some of it had already been 
published in the printed media and on another television programme, GMTV. In 
these circumstances, and given that all the information was either not private or 
already in the public domain, Mr Ruddle’s and Ms Milne's privacy was not 
infringed in either the making or broadcast of the programme. 

 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

43 

Mr Ruddle’s comments 
 
In summary, Mr Ruddle responded that: 
 
a)  Five were “playing with words” and that the programme not only mentioned that 

Friends Reunited was responsible for the marriage breakdown but also inferred 
it by the fact that Mrs Ruddle was included in a programme called The Curse of 
Friends Reunited. 

 
b)  The programme did call his character and moral judgement into question as it 

made him look like a bad person. However, nothing was mentioned about Mrs 
Ruddle’s behaviour towards him during their relationship. 

 
c)  Mr Ruddle explained that there were a number of reasons why neither he nor 

Ms Milne responded to the programme-maker’s invitations to contribute. He 
said that the programme-makers had not left contact details with their 
messages and that Ms Milne was receiving hospital treatment at the time and 
so had to decline the invitations. 

d)  Neither Mr Ruddle nor Ms Milne wanted to contribute to a programme, the full 
content of which was unknown to them. 

 
e) The photographs were private and were used without his permission. Also Mr 

Ruddle said that his complaint concerned the use of the photographs generally, 
including the original broadcast, and not just in the programme. Also, the 
programme did show the exterior of the property and that as he was joint owner 
with Mrs Ruddle his consent should have been sought by the programme-
makers. Mr Ruddle also said that the programme did contain personal 
information and family details. 

 
Five’s comments 
 
In summary, Five said that it had nothing further to add to its first statement in 
response and maintained that: 
 
a)  The programme did not state that the Friends Reunited website was 

responsible for the breakdown of Mr Ruddle’s marriage to Mrs Ruddle. 
 
b)  The programme did not question his character or moral judgement. 
 
c)  Mr Ruddle had failed to explain how the programme’s description was 

incorrect. 
 
d)  The programme-makers had invited both Mr Ruddle and Ms Milne to participate 

in the programme or comment on Mrs Ruddle’s account, but Mr Ruddle and Ms 
Milne had declined the offer. 

 
e)  No footage of the exterior of the house was shown. Given that Mr Ruddle no 

longer lived there, Five said that his privacy was not infringed. Also, the 
repeated programme only included information and images that were already in 
the public domain. 

 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

44 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom accepted Mr Ruddle’s claim that both he and Ms Milne had known how 

to contact each other, if they had wished, prior to joining Friends Reunited. 
However, Ofcom was satisfied, having examined the transcript of the 
programme, that the programme did not expressly state that Friends Reunited 
was responsible for the breakdown of Mr Ruddle’s marriage.  

 
 In our view, viewers were likely to have believed that Friends Reunited played a 

role in the breakdown of their marriage given Mrs Ruddle’s comments that 
“Friends Reunited has devastated [her] life” when recounting the breakdown. 
However, it was unlikely to have material affected viewers understanding of the 
events in a way that was unfair to Mr Ruddle. It would have been likely to have 
been clear to viewers that this was Mrs Ruddle’s version of events and it was 
legitimate for the programme to allow Mrs Ruddle to explain how she believed 
Friends Reunited had affected her own life. Ofcom found no unfairness to Mr 
Ruddle in this respect. 

 
b) Ofcom noted that Mr Ruddle did not specify in his written submissions exactly 

how he believed that the programme had questioned his character and moral 
judgment although it was clear that he believed that the programme portrayed 
him as a “bad person” and failed to explain Mrs Ruddle’s own role in their break 
up.  

 
 Ofcom was satisfied that the programme did not seek to question Mr Ruddle’s 

character or moral judgement and it was unlikely that viewers would have 
thought that Mr Ruddle was a “bad person” as a result of the programme’s 
presentation of events. It would have been clear that the programme did not 
aim to examine the full causes for the breakdown of their marriage and (as 
stated above) that this was Mrs Ruddle’s version of events only. Ofcom also 
noted that the programme-makers had taken reasonable steps to ensure that 
Mr Ruddle’s actions were presented fairly by seeking to contact Mr Ruddle and 
Ms Milne before the original broadcast of the programme to invite them to 
participate or comment on Mrs Ruddle’s version of events (see finding (d) 
below for more details). Ofcom found no unfairness to Mr Ruddle in this respect 

 
c) Ofcom noted that Mr Ruddle did not specify in his written submissions how the 

programme’s description of events and his past relationships were incorrect or 
why it was unfair to him; nor did he provide further explanation when requested.  

 
 It also noted that the programme-makers had invited Mr Ruddle and Ms Milne 

to participate in the programme prior to the original broadcast (see finding (d) 
below for more details). Further, Mr Ruddle did not seek to correct or comment 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

45 

on the content of the programme after the original broadcast and before this 
programme. Although Mr Ruddle had requested certain personal information 
about his family to be removed he did not raise or object to the other content 
relating to him. In these circumstances, Ofcom considered that the programme-
makers had taken reasonable steps to ensure that all the material facts had 
been considered and so far as possible fairly presented in the programme as 
broadcast. It was also clear that the views expressed in the programme were 
Mrs Ruddle’s alone and, in the absence of any information to the contrary from 
Mr Ruddle, it was reasonable for the programme-makers to assume that the 
description of the events and his past relationships was fair.  Ofcom therefore 
found no unfairness in this respect. 

 
d) Ofcom considered that Mr Ruddle and Ms Milne were given an adequate and 

timely opportunity to contribute to the programme. It was clear from the 
evidence submitted to Ofcom that the programme-makers had taken 
reasonable steps to contact Mr Ruddle and Ms Milne before the first broadcast 
of the programme to invite them to participate or comment on Mrs Ruddle’s 
version of events. It was a matter for Mr Ruddle and Ms Milne whether or not 
they wished to participate in the programme or comment on its content. Ofcom 
found no unfairness in this respect. 

 
e) In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 

and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
 Ofcom considered Mr Ruddle’s complaint that the programme included still 

photographs of him without his consent.  Ofcom took the view that, although 
the photographs were not particularly sensitive or embarrassing, given their 
personal nature it was reasonable for Mr Ruddle to have assumed that they 
would not be disclosed to such a wide audience. However, Ofcom noted that 
the same photographs had been included in the original broadcast of the 
programme and Mr Ruddle had not registered any displeasure to the 
programme-makers or broadcaster after the original broadcast, despite being in 
contact with them and requesting that certain personal information about his 
family be removed. In these circumstances, it was reasonable for the 
programme-makers to conclude that Mr Ruddle was not concerned about the 
inclusion of the photographs and as such the inclusion of them did not 
unwarrantably infringe his privacy.   

 
 Ofcom noted that the programme did not include footage of the exterior of Mr 

Ruddle’s property. With regard to the inclusion of footage of the interior of the 
house in which Mrs Ruddle lived, Ofcom considered that, as Mr Ruddle did not 
live in the house and the footage did not include anything that could be 
construed as personal information particular to Mr Ruddle, the inclusion of the 
footage did not infringe Mr Ruddle’s privacy.  

 
 With regard to the alleged inclusion of personal information about Mr Ruddle 

and Ms Milne, along with “private family details”, Ofcom recognised that Mr 
Ruddle was concerned not to have matters relating to his private and family life 
publicly discussed. However, Ofcom also acknowledged Mrs Ruddle’s right to 
freely express her views and opinions on matters that have affected her own 
life. In the particular circumstances of this case, Ofcom considered that the 
personal information given about Mr Ruddle and Ms Milne in the programme 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

46 

was already in the public domain and that they had the opportunity after the 
original broadcast to inform the programme-makers and/or broadcaster about 
not wishing personal information to be disclosed. In these circumstances, it 
was reasonable for the programme-makers to conclude that Mr Ruddle was not 
concerned about the inclusion of this information and as such the inclusion of 
this information did not unwarrantably infringe his privacy.   

 
The complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy was 
not upheld. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

47 

Other programmes not in breach/out of remit  
 
1 February – 14 February 2006  
 
Programme Trans Date Channel Category No of  
        Complaints 

 
 
10 Years Younger 02/02/2006 Channel 4 Advertising 1 
30 Minutes 27/01/2006 Channel 4 Misleading 1 
Animals 12/12/2005 More4 Impartiality 1 
Atom 29/01/2006 ITV1 Language 1 
Autopsy: Life and Death 16/01/2006 Channel 4 Other 1 
Baby Zone 06/02/2006 Living Sponsorship 1 
Balderdash & Piffle 30/01/2006 BBC2 Language 2 
Banter 26/01/2006 BBC Radio 4 Other 1 
BBC News 02/02/2006 BBC1 Inaccuracy / Misleading 1 
BBC News 13/02/2006 BBC1 Due Impartiality 1 

BBC Radio 5 Live 03/02/2006
BBC Radio 5 
Live Undue prominence 1 

BBC Weather 21/01/2006 BBC1 Offence 1 
Big Brother's Little Brother 23/01/2006 Channel 4 Other 1 
Blue Peter 09/02/2006 BBC1 Dangerous behaviour 1 
Breakfast 01/11/2005 BBC1 Offence 1 
Capital Gold 28/10/2005 Capital Gold Other 1 
Celebrity Big Brother 08/01/2006 Channel 4 Other 1 
Celebrity Big Brother 24/01/2006 E4 Impartiality 1 
Celebrity Big Brother 26/01/2006 Channel 4 Misleading 1 
Celebrity Big Brother 27/01/2006 Channel 4 Offence 3 
Celebrity Big Brother 31/01/2006 Channel 4 Other 1 
Celebrity Big Brother 01/02/2006 Channel 4 Impartiality 1 
Celebrity Big Brother 27/01/2006 Channel 4 Religious Offence 1 
Central Extra 24/01/2006 ITV Impartiality 1 
Channel 4 News 31/01/2006 Channel 4 Impartiality 2 
Channel 4 News 01/02/2006 Channel 4 Impartiality 1 
Channel 4 News 02/02/2006 Channel 4 Impartiality 2 
Channel 4 News 06/02/2006 Channel 4 Violence 1 
Channel S 19/01/2006 Channel S Advertising 1 
Charlie Wolf 21/01/2006 Talksport Violence 1 
Chewin' The Fat 20/01/2006 BBC1 Other 1 
Chimp Week 09/01/2006 BBC1 Sexual portrayal 1 
Chopped Off: The Man Who Lost His 
Penis 31/01/2006 Channel 4 Offence 1 
Cold Case 25/01/2006 Sky Two Violence 1 
Coronation Street 27/01/2006 ITV1 Other 2 

Coronation Street 04/01/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Coronation Street 01/02/2006 ITV1 Misleading 1 
Coronation Street 03/02/2006 ITV1 Other 1 
Coronation Street 06/02/2006 ITV1 Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

48 

Coronation Street 27/01/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Crimewatch UK 31/01/2006 BBC1 Other 1 
Dick and Dom in Da Bungalow 21/01/2006 BBC1 Language 1 
Dispatches: Ryan Air: Caught Napping 13/02/2006 Channel 4 Inaccuracy / Misleading 1 
Eastenders 24/01/2006 BBC1 Sexual portrayal 1 
Emmerdale 20/01/2006 ITV1 Advertising 1 
Extraordinary Breast Feeding 30/01/2006 Channel 4 Sexual portrayal 1 
Extraordinary Breast Feeding 26/01/2006 Channel 4 Sexual portrayal 2 
Extraordinary Breast Feeding 01/02/2006 Channel 4 U18 in programmes 2 
Five News 25/01/2006 Five Impartiality 1 
Fox News 01/02/2006 Fox News Impartiality 1 

Frank Skinner Show 06/02/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

GMTV 01/02/2006 ITV1 Offence 1 
Grampian News 05/02/2006 ITV1 Dangerous behaviour 1 
Harry Hill's TV Burp 04/02/2006 ITV1 Sex / Nudity 3 
Haunted Homes 03/02/2006 ITV2 Dangerous behaviour 1 
Help Yourself with Angus Deayton 30/01/2006 ITV1 Violence 1 

Holby City 07/02/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Holiday 13/02/2006 BBC1 Violence 1 
Holly and Stephen's Saturday 
Showdown 28/01/2006 ITV1 Sexual portrayal 4 
I Love Being Anorexic 12/01/2006 BBC3 Other 1 
Iain Lee 10/01/2006 LBC97.3 Other 1 
Iain Lee 19/01/2006 LBC97.3 Sexual portrayal 1 

Iain Lee 20/01/2006 LBC97.3 
Generally Accepted 
Standards 1 

Ian Danter's Sunday Carve Up 15/01/2006 Heart 106.2 Sexual portrayal 1 
Islam Channel 30/07/2005 Channel 4 Impartiality 1 
ITV News 20/01/2006 ITV1 Other 1 
ITV News 31/01/2006 ITV1 Impartiality 2 
ITV News 01/02/2006 ITV1 Scheduling 1 

ITV News 06/02/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Jerry Springer - The Opera 06/02/2006 BBC2 Religious Offence 1 
Jo Parkerson 28/01/2006 LBC97.3 Other 1 

John Bishop 28/01/2006
Radio City 
96.7 Other 1 

Johnny Vaughan Breakfast Show 01/02/2006 Capital FM Other 1 
Jonathan Dimbleby 29/01/2006 ITV1 Impartiality 1 
Judge John Deed 10/02/2006 BBC1 Inaccuracy / Misleading 1 
Kerrang Radio 11/01/2006 KERRANG! Other 1 
Kiss 100 FM Breakfast 17/01/2006 Kiss 100FM Offence 1 
Kiss FM 25/01/2006 Kiss 100FM Offence 1 

Little Britain 09/02/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Magic FM 07/12/2005 MAGIC105.4 Offence 1 
Making of the People 11/01/2006 BBC1 Other 1 
Midweek 25/01/2006 BBC Offensive language 1 
Mike Dickin 29/01/2006 Talksport Offence 1 
Mike Dickin 04/02/2006 Talksport Inaccuracy / Misleading 1 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

49 

Mischief 05/01/2006 BBC3 Sexual portrayal 1 
Mock the Week 27/01/2006 BBC2 Other 1 
Money Box 13/02/2006 BBC Radio 4 Undue prominence 1 
Nazi Hate Rock: a MacIntyre Invest... 06/02/2006 Five Crime – Incitement 2 
Nick Ferrari 23/01/2006 LBC97.3 Other 1 
Planet Sketch 27/01/2006 ITV1 Other 1 
Play Sudoku 30/01/2006 ITV2 Misleading 1 
Popworld 11/02/2006 Channel 4 Scheduling 1 
Prisoners out of Control 19/01/2006 ITV2 Offence 1 
Radio 1 03/10/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Radio Reverb 27/01/2006 Radio Reverb Language 1 
Radio XL 07/03/2005 Radio XL Other 1 
Return to Gender 02/02/2006 Five Misleading 1 
Richard and Judy 05/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 30/01/2006 Channel 4 Impartiality 1 
Rome 18/01/2006 BBC2 Offence 1 
Ross Kemp on Gangs 06/01/2006 Sky Two Other 1 
Scott Mills 26/01/2006 BBC Radio 1 Offence 2 
Scott Mills 25/01/2006 BBC Radio 1 Other 1 
Scott Mills 06/02/2006 BBC Radio 1 Sex / Nudity 1 
Shameless 10/01/2006 Channel 4 Sex / Nudity 1 
Shameless 07/02/2006 Channel 4 Violence 1 
Shipwrecked 08/01/2006 Channel 4 Language 2 
Shipwrecked 14/01/2006 Channel 4 Language 1 
Sky Sports 18/12/2005 Sky Sports Other 1 
Soccer AM 21/01/2006 Sky Sports  Offence 1 
Steve Allen Show 30/01/2006 LBC97.3 Other 1 
Stuck on You 12/02/2006 Sky Movies Offensive language 1 

Sunday AM 05/02/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Surface 21/01/2006 ITV1 Scheduling 1 
T4 07/01/2006 Channel 4 Sexual portrayal 1 
The Bigger Picture with Graham Norton 30/01/2006 BBC1 Other 1 
The Bill 03/02/2006 ITV1 Offence 1 
The Bill 02/02/2006 ITV1 Sexual portrayal 1 
The Chris Moyles Show 14/11/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
The Chris Moyles Show 06/12/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
The Chris Moyles Show 15/12/2005 BBC Radio 1 Other 1 
The Chris Moyles Show 09/01/2006 BBC Radio 1 Language 1 

The Friday Night Project 03/02/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Game with Rodney Marsh 03/02/2006 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Geoff Show 02/02/2006 Virgin Radio Other 1 
The Mike Davies Show 13/12/2005 BBC Radio 1 Language 1 
The Perfect Penis 30/01/2006 Channel 4 Sexual portrayal 4 
The Simpsons 30/01/2006 Channel 4 Violence 3 
The Simpsons 31/01/2006 Channel 4 Offence 1 
The Simpsons 03/02/2006 Channel 4 Violence 1 
The Thick of It 02/01/2006 BBC2 Offensive language 1 
The Thick of It 06/02/2006 BBC2 Offensive language 1 



Ofcom broadcast bulletin 55 
6 March 2006 

50 

The Weekender 28/01/2006 XFM Other 1 
The World's Biggest Penis 01/02/2006 Channel 4 Offence 2 

The Wright Stuff 06/02/2006 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

The X Factor 29/11/2005 ITV1 Other 1 
The X Factor 03/12/2005 ITV1 Misleading 1 
This Morning 02/12/2005 ITV1 Impartiality 2 

Tim Shaw 16/01/2006 KERRANG! 
Generally Accepted 
Standards 1 

Titty Bang Bang 18/01/2006 BBC3 Offence 1 
Titty Bang Bang 30/01/2006 BBC3 Sex/Nudity 1 
Today with Des & Mel 01/02/2006 ITV1 Accuracy 1 

Today with Des & Mel 03/02/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Top Gear 13/11/2005 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

TQ 07/02/2006 UCB TV Religious Offence 1 
Watchdog 24/01/2006 BBC1 Other 2 

Will and Grace 03/02/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

You Are What You Eat 31/01/2006 Channel 4 Other 1 
 
 
 


