
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 56 
20 March 2006 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 9 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld/Upheld in part 17 
 
Broadcasting Code Guidance Update 23 
 
Not Upheld 36 
 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 57 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Brand New You 
Five, 19 May, 2 and 9 June 2005, 20:00 
 
Introduction 
 
Brand New You was a series which featured women who were given the opportunity 
to be transformed by the surgeons, dentists and stylists who tend to Hollywood’s rich 
and famous and undergo the full LA makeover experience. We received five 
complaints about these programmes. Three viewers complained that the 
programmes contained scenes of cosmetic surgery that were too graphic to be 
scheduled in a pre-watershed time slot. Two viewers objected to scenes of nudity. 
 
Response 
 
Five said that each programme was preceded by a continuity announcement that 
warned of “scenes of invasive total body surgery” that were “definitely not for the 
squeamish”. This reflected its view that while the programme was not unsuitable for 
children and therefore appropriate for a pre-watershed slot, some of the content may 
not be to all viewers’ taste. Five did not believe that the short scenes of surgery in the 
wider context of the general scenes from the operating theatre were beyond the 
bounds of generally accepted standards of taste and decency or of viewers’ 
expectations. Furthermore, in considering the suitability of the programmes for a 
family audience (and in particular whether large numbers of children may be 
expected to be watching) Five  pointed out that across the series, the average child 
audience was six per cent.  
 
Five were satisfied that the footage in each of the programmes was editorially 
justified by the context of the programme. Care was taken to ensure that images 
were not gratuitous and were no more explicit than similar programmes. The 
announcement at the beginning of the programme served as an adequate warning to 
squeamish viewers that they may wish to avoid the programme. Five did not believe 
that the fact that some viewers do not enjoy images of surgery makes this type of 
footage suitable only for a post-watershed slot; nor that the small number of children 
watching the programme would have been harmed or distressed by images from the 
operating table.  
 
Decision  
 
Broadcasters may make programmes about any issue they choose, but it is expected 
that broadcasters will ensure that the treatment of subjects will comply with the Code.  
 
The programmes featured scenes of women as they were being assessed for, or 
undergoing surgery. Naturally, these included shots of their bodies. However the 
partial nudity was relevant to the context, non-sexual and justified.  This element of 
the complaints was not in breach of the Code. 
 
It was clear that cosmetic surgery would take place from the beginning of the 
programmes: an information announcement prior to transmission noted that the 
content included scenes of invasive total body surgery and indicated that some of the 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

5 

material was not for the squeamish. The scenes of surgery included footage of: 
• extensive and close up facial surgery (involving the lifting of skin away from 

the face and the insertion and manipulation of instruments in a lower facelift 
and a forehead lift), 

• breast augmentation via the abdomen (which showed surgical scissors 
cutting up under the flesh through the body), and 

• a tummy tuck in which an amount of flesh was clearly lifted out of the body 
and discarded on a trolley. 

 
While these images were in themselves editorially justified and contextualised within 
a documentary concerning plastic surgery which contained a journey narrative, we 
were concerned about the time of transmission. 
 
While the vast the majority of the shots used in the programme were acceptable for 
the time of broadcast, the particular scenes of surgery referred to above were 
unexpected before the watershed. This footage was clearly recognisable in the 
context of a human body and was graphic and filmed close-up.  We accept that not 
all children would necessarily find such shots disturbing in the context of elective 
surgery for cosmetic purposes, particularly where the surgeon and narrator are 
commentating and explaining what is occurring and where further viewing will 
demonstrate that no ‘harm’ comes to the person. However there are children who 
would be disturbed and upset by the shots outlined above. We consider this to be 
different to an adult displaying “squeamishness”.  

For this reason we consider that some of the operating theatre scenes were 
unsuitable for transmission pre-watershed and were in breach of the Code.  
 
Elements of these programmes were in breach of Section 1.2 (Family Viewing 
and the Watershed) of the Programme Code 
 
The original decision to find these programmes in breach was appealed by the 
broadcaster, leading to a review. This finding is the result of that review. 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

6 

Sahara  
BBC2, 26 December 2005, 09:30 
 
 
Introduction 
 
This series followed Michael Palin as he travelled across the Sahara.  In this edition, 
during a moment of exasperation, the presenter swore (“fucking”).  A viewer said that 
although the language had been edited from the programme’s soundtrack, it was still 
included in the subtitles. 
 
The series was first shown on BBC1 in 2002.  During the original broadcast of this 
edition at 19:00, the word complained of was not edited from the programme’s 
soundtrack and the former Broadcasting Standards Commission (BSC) found the 
programme in contravention of its Code on Standards (Bulletin 63 March 2003).   
 
In July 2004, Ofcom received a complaint about similar language used in the 
subtitles of Outtake TV (broadcast at 20:30), although it had been edited from the 
soundtrack.  Following that complaint, the BBC informed us that it had tightened its 
procedures to ensure that only programmes passed as suitable for transmission 
(known as “T-status”) were sent for subtitling.  In addition, it had been agreed that 
subtitlers would alert transmission and question the inclusion of any strong language 
in pre-watershed programmes. In light of the BBC’s actions in this case, Ofcom 
considered the matter resolved (Bulletin 20 October 2004). 
 
In view of the previous compliance issue, and the apparent similarity between the 
current complaint and that of Outtake TV, we asked the BBC for its comments on this 
programme, taking into account the associated matters.  
 
Response 
 
The BBC said that the language was included in the subtitles as a result of an error.  
Although it regretted the offence the complainant was caused, the BBC said that 
there was no parallel between what happened on this occasion and the previous 
cases referred to. 
 
The original complaint about Sahara was not about language in the subtitles but in 
the programme’s soundtrack.  Editing the programme to obscure the swearword was 
consequently the responsibility of the production team, not the Access Services team 
(who deal with subtitles).   
 
The BBC said that its guidelines stated that if editing was done on a master 
transmission tape (that had passed ‘T-status’ (transmission status)) then the ID 
number on the tape and all associated paperwork had to be changed. 
 
However on this occasion, the procedure was not followed.  The edit was not drawn 
to the attention of the subtitling department. The f-word had now been removed from 
the relevant subtitling file.  No files now contained the offending word. 
 
In the case of Outtake TV, the error resulted from confusion over whether the version 
of the programme sent for subtitling was ‘T-status’. 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

7 

Decision 
 
Rule 1.14 of the Broadcasting Code requires that “The most offensive language must 
not be broadcast before the watershed….”.  
 
We accept that this was an error and understand the BBC’s explanation of how it 
occurred.   
 
Given that the BBC has its own internal guidelines, it is of concern that these were 
not followed – particularly as the programme required editing as the result of a 
previous upheld complaint. The BBC notes that the complaint in relation to the 2002 
edition related to the use of the word in the soundtrack, not the subtitles. However, 
we would have expected corrective action to deal with subtitling as well as with the 
soundtrack.  
 
We welcome the BBC’s assurance that the word “fuck” had now been edited from all 
remaining tapes and the subtitle files. However we consider that this occurrence was 
in breach of Rule 1.14 of the Broadcasting Code. 
 
Breach of Rule 1.14  



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

8 

 Bollywood FM 
4 January 2006, 23:55 
 
 
 
Introduction 
 
Bollywood FM was granted a 28 day Restricted Service Licence in Leeds from 25 
December 2005 to 21 January 2006. 
 
A listener complained that one of the presenters used an offensive Punjabi word in a 
late night show.   
 
 
Response 
 
We wrote to the station on three separate occasions requesting a recording of the 
relevant content. Our final letter was sent by recorded delivery. The broadcaster 
failed to supply the recording we requested or to reply to any of our enquiries.  
 
Decision 
 
It is a condition of a licence that the licensee makes recordings of its output, retains 
them for 42 days and provides Ofcom with any recordings we request. We are 
extremely concerned that the licensee failed to acknowledge receipt of our letters 
which made clear how serious this matter is. 
 
The failure to supply recordings or to respond to correspondence from Ofcom is a 
serious and significant breach of a licence and will be held on record and taken into 
account should the licensee make any future licence applications.  
 
Breach of Condition 8 of the Restricted Service Licence (Retention and 
production of recordings)  
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

9 

Resolved  
 
Richard and Judy  
Channel 4, 23 January 2006, 17:00 
 
 
 
Introduction 
 
This programme featured a regular update item on the developments in the Big 
Brother house.  In this item, one of the participants said “fuck”. Although this had 
been bleeped in the soundtrack, the accompanying subtitles still contained the word. 
 
One viewer complained that the broadcast of this word in the subtitles was 
unacceptable before the watershed. 
 
Response 
 
Channel 4 said that Richard and Judy was a fast-paced programme - the 
stenographer creating the subtitles had been taking down the soundtrack of the 
programme at speeds of more than 200 words per minute.  In endeavouring to keep 
up with the dialogue, the stenographer had unfortunately, on this occasion, 
anticipated the soundtrack and typed "fuck", although in fact, the word had been 
covered by a bleep in the soundtrack.  The stenographer had realised the error and 
had made the following clear apology at the end of the programme, in subtitles: 
 
`We apologise for the earlier strong language '. 
 
The broadcaster also said that the wrong electronic dictionary (enabling the 
stenographer to create subtitles at speed) was used.  This dictionary allowed strong 
language and was designed for Big Brother post-watershed programming. 
 
This was a case of genuine human error rather than a failing in compliance 
procedures or the broadcaster’s technical procedures.  All the necessary precautions 
had been put in place to attempt to avoid the transmission of any strong language.  
The production company providing the subtitling has reminded its team of the need to 
be careful to avoid such slips.   
 
Channel 4 has already apologised directly to the complainant.  
 
Decision 
 
On this occasion, the swearing occurred as a result of a human error during a live 
programme. The broadcaster had also provided an apology before the end of the 
programme. In these circumstances, we consider the matter resolved. However we 
welcome the fact that the production company providing the subtitling has reminded 
its team of the need for care.   
 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

10 

News  
Five, 25 January 2006, 17:30 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that in an item about the military regiment that Prince Harry was 
reported to be joining, it was stated that the unit had served in many combat areas, 
including Iraq and Kosovo. To illustrate Kosovo on the studio graphics, a 
representation of the Albanian flag was used. The viewer felt this implied that Kosovo 
was either the same territory as Albania, or part of that territory, which is untrue.  
 
Response 
 
Five said that the use of the Albanian flag in this instance was a genuine mistake. It 
had amended its records so that a similar error did not occur in the future. It 
apologised for any offence caused to viewers.   
 
Decision 
 
We welcome Five’s recognition of the error, its apology and subsequent action. We 
consider the matter resolved. 
  
Complaint resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

11 

ITV News  
ITV1, 24 January 2006, 18:30 and 22:30 
 
 
Introduction 
 
Five viewers complained about reports on ITV News programmes, which highlighted 
the Government’s proposals to change the delivery of long-term incapacity benefit. 
Some of the complainants (who were also claiming this benefit) said ITV News had 
implied that anyone on incapacity benefit was “a scrounger”, and they did not believe 
the overall tone showed “due impartiality”. Other complainants said that ITV News 
had stated – inaccurately – that anyone on incapacity benefit also had their rent and 
council tax paid by the state.      
 
Response 
 
On the issue of “due impartiality”, ITN, who provide the news programmes for ITV, 
said the report accurately reflected Government concern about the problem of 
“dependency culture”, as suggested by a sharp rise in the number of people claiming 
incapacity benefit. The report made it clear that doctors’ leaders maintained that 90 
per cent of claims were genuine. Nevertheless, the thrust of the report was clearly 
about the campaign to identify improper claims and about the notion of dependency. 
This was a question of editorial discretion and not bias.  
 
ITV pointed out that the initial report was followed by a separate report from Scotland 
about the challenges facing an individual on long-term benefit. This meant the overall 
output was not one-sided, as suggested by the complainants.   
 
ITN accept that the statement suggesting claimants on incapacity benefit have their 
rent and council tax paid was incorrect. It said the report should have made it clear 
that some, not all, received these additional benefits. This would be made clear when 
ITV News returns to the story in future. 
 
Decision 
 
We understand the concerns expressed by genuine claimants that the report might 
have created a suggestion that people on incapacity benefit were “scroungers”. 
However, the approach adopted by ITV News accurately reflected the story of the 
day, which was an announcement about proposals to create a new unit to check on 
claimants to ensure they are still ill and measures to reduce the growing level of long-
term dependency on incapacity benefit, and to reduce “dependency culture”.  
 
ITV News was not wholly accurate in its assertion that all those claiming incapacity 
benefit automatically received benefits for their rent and council tax paid – this would 
depend on the circumstances of any particular case. We welcome that ITV will make 
the situation clear when it returns to the issue in future. In these circumstances, we 
consider the matter resolved.     
 
Not in breach/Resolved



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

12 

Celebrity Weakest Link  
BBC1, 14 January 2006, 18:45 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that during this edition of the Weakest Link, one of the celebrity 
contestants had a large logo on a t-shirt which read "FREEZE MOFO".  This 
prompted the viewer’s son, who is learning to read, to ask what MOFO (an 
abbreviation of ‘motherfucker’) meant.  The viewer considered the logo inappropriate 
for broadcast at that time. 
 
Response 
 
The BBC regretted the difficult situation the viewer was put in.   However, from its 
research, it appeared that the viewer’s experience of watching with his son was not 
widely shared.  Children formed the smallest audience category.  The BBC had only 
received two complaints directly – it suspected that this apparent lack of concern may 
have in part resulted from the remoteness of the abbreviation from its origins, and its 
comparative lack of familiarity.  
 
Even so, the fact that the logo was allowed to appear in the programme was an 
oversight which the BBC regretted.  The BBC offered an apology to the complainant 
and stated that, in future, clothing worn by contributors would be more rigorously 
checked.  Additionally, this edition will be re-edited so that, in any future 
transmission, the wording would not be legible. 
 
Decision 
 
We note that the BBC said that children formed the smallest audience category. 
However this was a programme broadcast pre-watershed. We acknowledge that the 
abbreviation may not be widely understood but its derivation is considered to be 
highly offensive. We welcome the steps taken by the BBC to prevent similar 
occurrences and to ensure the logo is illegible in repeats of the programme.  In view 
of the action taken by the BBC, we consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

13 

Bobby Bossman 
Sunrise Radio, 24 December 2005, 19:45 
 
 
Introduction 
 
This show (broadcast on Christmas Eve) featured a comedy item called ‘Silent (but 
deadly) Night’.  It featured a sampled recording of people breaking wind to the tune of 
the traditional Christmas Carol. 
 
One person complained that this was unacceptable, especially during the Christmas 
period.  
 
Response 
 
Sunrise Radio said that the presenter broadcast a personal apology the following day 
(Christmas Day).  Whilst he did not mention the complainant by name, he said that 
he was heartily sorry to have offended him.  He said that it had only been a bit of fun, 
but that he did not like upsetting even one listener. 
 
Decision 
 
In the light of the on-air apology, we did not feel, on this occasion, that we needed to 
intervene further.  For practising Christians, carols are an important part of the 
Christmas religious festival.  It is important that broadcasters are aware of the 
particular religious sensitivities of all communities, especially at times of celebration 
or commemoration of the important festivals in those communities’ calendars. 
 
Complaint resolved 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

14 

Today  
BBC Radio 4, 23 December 2005, 06:00 
 
 
Introduction  
 
A listener complained about a comment made by a contributor during a discussion 
about the presence of troops in Iraq in which he referred to “a nigger in the woodpile”.  
 
Response  
 
The BBC said that the comment was used in a live interview about the continuing 
presence of British troops in Iraq. Its occurrence in this context was perhaps even 
less to be expected than in many others. The production team had to make a spot 
decision on how it should be handled. While there was no intervention from the 
presenter at the time, a subsequent apology was made. It was felt that an immediate 
action by the presenter would have sounded heavy-handed in this context and would 
have risked throwing off course an informed contribution to the programme on a 
subject of great concern to many people. A statement, however, was read out within 
the hour: “Earlier in the programme, one of our contributors used a phrase which 
many of you found offensive. Following your calls and e-mails, he wishes us to make 
clear that he apologises for using the phrase and any offence caused.”  
 
Decision  
 
We note that the comment was used by a contributor to the programme rather than a 
presenter or reporter. Nevertheless such phraseology is no longer considered 
acceptable. However in view of the action taken by the broadcaster, we consider the 
matter resolved.  
 
Complaint resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

15 

The Chris Moyles Show  
BBC Radio 1, 18 November 2005, 08:30 
 
 
Introduction 
 
Chris Moyles , during his breakfast show, handed over the presentation to a female 
news presenter. During the handover he referred to the presenter as a “slut” and then 
went on to make other comments about her as he attempted to defend his comment. 
Four listeners complained that this was offensive.  
 
Response 
 
The BBC said that it regretted the offence to these listeners. It said that barbed 
banter was a trademark of the presenter and his show. He was himself often on the 
receiving end of personal comments from other members of the team and this was 
part of the light-hearted atmosphere that the team sought to create. The exchange 
between Chris Moyles and the news presenter was the culmination of a fortnight of 
backchat, in the course of which she had shown herself well able to respond firmly. 
On this occasion, other members of the team spoke up in her defence, and Chris 
Moyles included an element of apology in his later comments.  
 
Even so, the Executive Producer and Head of Department both had conversations 
with the presenter subsequently, and reminded him of the need to avoid comments 
which risk causing listeners more offence than amusement.  
 
Decision 
 
Banter between studio team members is a key part of this show and usually clearly 
comes across as good-humoured. However, care should be taken to avoid language 
and comments that might cause even regular listeners offence.  In view of the BBC’s 
apology and the reminder to the presenter, we consider the matter resolved.  
 
Complaints resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

16 

Promotions for Sunday Surgery 
BBC Radio 1, 19-21 September 2005, various times 

Retraction by the BBC 

Ofcom’s finding in Bulletin 53 concerning Radio 1’s Promotions for Sunday Surgery 
referred to the fact that the BBC’s response to Ofcom stated that the promotions for 
this programme were aimed at reaching the 9/10-14 age category.   

Whilst accepting Ofcom’s finding, the BBC wishes to retract this part of its statement. 
The BBC wishes it to be known that the trails were in fact not aimed particularly at 
children aged 9/10-14 age but principally at Radio 1’s core audience of 15-24 year 
olds.   

  



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

17 

  
Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld/Upheld in Part 
 
Ms B  
Central News, ITV1 (Central), 2 August 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy 
and partly upheld this complaint of unfair treatment. This regional news item reported 
an attack on Ms B that occurred as she walked through her local park with a friend.  
 
Ms B complained that the broadcast was unfair in that it: did not include a description 
of her attackers (which according to her, was a requirement of her agreeing to take 
part); and, included “body shots” of her without her consent.   
 
Ms B also complained that the use of “body shots” in the programme unwarrantably 
infringed her privacy.  
 
Ofcom found the following:    
 

a) The omission of a description of Ms B’s attackers in the programme did not 
result in the unfair treatment of Ms B in the programme.  In Ofcom’s opinion, 
the omission of this information was unlikely to have affected viewers’ 
understanding of Ms B and the incident in a way that was unfair to Ms B.  

 
b)    While there was no evidence that the programme makers sought to mislead 

Ms B when seeking her consent to participate in the programme, in Ofcom’s 
view, they failed to provide her with sufficient information about the likely 
degree of her identifiability in the programme to ensure that the consent she 
provided to contribute to the programme was in fact informed consent. This 
was unfair. 

 
c)    In Ofcom’s view, it should have been sufficiently clear to the programme 

makers (given the serious and sensitive subject matter and the pre-filming 
discussions between Ms B and the programme makers about camera angles) 
that Ms B had serious concerns about being identifiable in the programme. 
Ofcom concluded that the range of shots used in the broadcast, provided 
viewers with personal identifying information about Ms B which her voice, and 
information about the location alone, would not have provided. Ofcom noted 
the programme had included full-body walking shots at close range identifying 
Ms B’s height, posture, gait, physical form, hair colour and skin tone, all of 
which would have made Ms B readily identifiable to those who knew her.  
Ofcom concluded that this amounted to an infringement of Ms B’s privacy in 
the programme as broadcast. Further, in Ofcom’s view, there appeared to be 
no justification for such an infringement and it was therefore unwarranted.  

 
Introduction 
 
This regional news item reported on an attack on Ms B that occurred as she walked 
through her local park with a friend. The item highlighted the shortage of police in the 
Oxfordshire area at the time of the attack. Viewers were told that the victim was too 
afraid to be identified. The item was filmed in the park where the attack took place 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

18 

and included an interview with Ms B and walking shots of Ms B and an unnamed 
friend.  
 
Ms B complained that she was treated unfairly and that her privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
  
The Complaint 
 
Ms B’s case 
 
Fairness 
 
In summary Ms B complained that she was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that: 
 
a) she contributed to the item on the understanding that it would include a 

description of her attackers. The item did not include a description of her 
attackers despite assurances it would, given by three different members of the 
production team on separate occasions; and 

 
b) body shots were shown without her consent.  The production team promised to 

use only leg shots when filming her and her friend walking through the park.  
 
Privacy 
 
c) Ms B complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 

programme as broadcast in that the use of body shots made her identifiable to 
people who knew her and to her attackers.  

 
ITV’s case 
 
In summary ITV said that unfortunately communication between the team members 
themselves and between each of them and Ms B was less than perfect. It was never 
the team’s intention to treat Ms B unfairly, however, Central News fully recognised 
that there were highly regrettable misunderstandings which resulted in distress being 
caused to Ms B. Central News apologised unreservedly for any distress it may have 
unintentionally caused.  ITV said that Ms B’s complaint had led to the news team 
reviewing some of their own processes and communications.  
 
In response to the Ms B’s specific points raised in the complaint, ITV responded as 
follows: 
 
Fairness 
 
a) In relation to the news team’s dealings with the complainant, ITV said that Ms B 

agreed with a programme team member to contribute to a recorded interview 
on the basis she would not be identified. Though unable to recall the details of 
their conversation this team member accepted that it was most likely that it was 
agreed that descriptions of the attackers would be included. The journalist who 
conducted the interview confirmed that Ms B requested inclusions of the 
descriptions in the report.  The journalist had Ms B record the descriptions of 
the attackers, but did not guarantee that the descriptions would be included, 
since she would not be editing the interview or scripting the final item. The 
journalist made clear, in an overnight briefing note to a programme team 
member and the sub-editor responsible for the editing, that Ms B was keen to 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

19 

see descriptions included. During the editing stage the sub-editor recalled that 
Ms B asked him if a description could be included in the piece.  The sub-editor 
recalled that he told Ms B that he would use his best endeavours, but that it 
was obviously important to report the details of what happened, and within a 
relatively short piece there may not be time.  Ms B appeared to understand and 
accept this.  He was certain that he did not guarantee inclusion. 

 
 ITV submitted that there were very likely two misunderstandings: Ms B believed 
that she had agreed inclusion of descriptions as a condition or pre-requisite to 
being interviewed; and, in handling the item, the three news personnel did not 
understand the interview or report to be conditional on that inclusion.  

 
 In its dealings with Ms B Central News never sought to mislead her. Central 
News maintains they did not treat her unfairly in the making of the programme 
and that broadcast of the item did not constitute material unfairness to her. 

 
b) In response to Ms B’s complaint about the type of shots used, ITV said that 

after considering different camera angles, it was explained to Ms B that 
“walking” feet and back shots (or leg and body shots) would not identify her. 
The recording of “walking” shots took place on this basis.  ITV believed the 
shots were used in good faith. 

 
Privacy 
 
c) In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy, ITV said 

the team clearly understood Ms B’s wish not to be identified.  The production 
team member and the journalist both recalled discussing this with Ms B and the 
journalist made this clear in block capitals in the overnight briefing note. ITV 
said Central News honoured the obligation to not make Ms B’s identity known 
as use of “walking shots” did not constitute identification of Ms B.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in both the making and broadcast of the programme included 
in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
Fairness 
 
a) Ms B complained that the broadcast was unfair in that it did not include a 

description of her attackers, which according to her, was a requirement of her 
agreeing to take part in the news item. The broadcaster refuted that such a 
guarantee was given to Ms B.  

 
 However, Ofcom noted that ITV accepted that there was a miscommunication 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

20 

between the various members of the programme making team and that a 
misunderstanding had occurred as to whether it was agreed with Ms B that a 
description of her attackers would be included in the programme.   

 
 Having regard to the evidence provided by the parties on this point, there 

appeared to be different recollections of the pre-transmission discussions and 
Ofcom was not able to resolve the conflicts between the parties’ respective 
accounts of those discussions and the basis on which Ms B had agreed to 
participate in the programme.   

 
 However, Ofcom considered it was apparent that there was, at the very least, a 

difference in expectation about what would appear in the news item and 
welcomed the fact that, as a result of this complaint, action was being taken by 
the programme makers to review their internal processes. 

 
 Having established the conflict of evidence about the making of the programme, 

Ofcom’s function is to consider whether Ms B was treated unfairly in the 
programme itself.  It is not within Ofcom’s remit to adjudicate on complaints of 
unfairness in the making of a programme unless that alleged unfairness results 
in unfair treatment of the complainant in the programme as broadcast.   

 
 In this case, Ofcom concluded that the omission of a description of Ms B’s 

attackers in the programme did not result in the unfair treatment of Ms B in the 
programme.  In Ofcom’s opinion, the omission of this information was unlikely 
to have affected viewers’ understanding of Ms B and the incident in a way that 
was unfair to Ms B.  

 
Consequently, Ofcom did not uphold this part of the complaint. 
 
b)  Ms B also complained that the use of ‘body shots’ in the programme as 

broadcast was unfair as they were used without her consent. ITV maintained 
that Ms B gave consent for “walking shots” and the shots were used in good 
faith.  

 
 Again, Ofcom’s function was to consider whether, notwithstanding any conflicts 

in evidence, Ms B was treated unfairly in the programme as a result of ITV 
using particular shots of her.   

 
In reaching a finding Ofcom noted that the discussions between programme 
makers and Ms B about which camera angles would be best, arose out of Ms 
B’s wish that she should not be able to be identified in the programme. Ofcom 
noted that in ITV’s statement, it was acknowledged that they understood Ms B’s 
wish not to be identified. This was also acknowledged in the programme itself 
which stated that Ms B was “too scared to be identified”. 

 
It was also clear to Ofcom from Ms B’s complaint that she had concerns about 
appearing in the programme in a way which made her recognisable or 
identifiable. In particular she said in her complaint that she had not wanted to 
be interviewed on camera because she had not wanted to be “identified”.  She 
further said that she agreed to be interviewed on camera only after being 
informed that steps could be taken so that she would not be “recognised”.  

 
Ofcom recognises that there is a distinction between an individual being 
specifically identified in a programme (for instance, by being named) and being 
rendered identifiable in a programme.  However, it considers that if it is 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

21 

apparent that a contributor has concerns about protecting their identity in a 
programme and the programme maker agrees to take steps to protect their 
identity, it is important that the contributor is given sufficient information to be 
able understand in advance what is actually meant. This includes the degree of 
protection that will result from any steps taken. In some circumstances it may 
be sufficient to ensure that the contributor is simply not specifically identified. In 
other (more sensitive) circumstances, it may be necessary to ensure that they 
are not rendered identifiable to a particular person or persons, including their 
own family or friends. 

  
In Ofcom’s view, it should have been sufficiently clear to the programme 
makers (given the obviously serious and sensitive subject matter and the pre-
filming discussions between Ms B and the programme makers about camera 
angles) that Ms B had serious concerns about being identifiable in the 
programme.  In this case, it was not sufficient for the programme makers to 
assume that Ms B recognised the fine distinction between being identified and 
being identifiable. It was clear from Ms B’s complaint (see quotes above) that 
not being identifiable was fundamental to her decision to participate and she 
would not have consented to participating in the programme had she known 
that she would be identifiable.    

 
 After viewing the item, Ofcom concluded that the programme did not sufficiently 

protect Ms B’s identity. In particular, the range of shots used, provided viewers 
with personal identifying information about Ms B, which her voice and 
information about the location alone, would not have provided. Ofcom noted 
that the programme included full-body walking shots at close range identifying 
Ms B’s height, posture, gait, physical form, hair colour and skin tone, all of 
which would have made Ms B readily identifiable to those who knew her.  

  
 While there was no evidence that the programme makers sought to mislead Ms 

B when seeking her consent to participate, in Ofcom’s view, they failed to 
provide her with sufficient information about the likely degree of her 
identifiability in the programme to ensure that the consent she provided to 
contribute to the programme was in fact informed consent. This was unfair. 

 
Consequently, Ofcom upheld this part of the complaint. 
 
Privacy 
 
c)  Ms B complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 

programme as broadcast, in that the use of body shots made her identifiable to 
people who knew her and to her attackers.  

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
 As outlined above at finding (b), there were areas of clear conflict between the 

parties’ accounts of pre-transmission discussions. However, in Ofcom’s view 
(for the reasons outlined above at finding (b)) it should have been sufficiently 
clear to the programme makers (given the obviously serious and sensitive 
subject matter and the pre-filming discussions between Ms B and the 
programme makers about camera angles) that Ms B had serious concerns 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

22 

about being identifiable in the programme.  In this case, it was not sufficient for 
the programme makers to assume that Ms B recognised the fine distinction 
between being identified and being identifiable.  

 
 Ofcom considered that the range of shots used made Ms B identifiable to those 

who knew her (see finding (b)). In these circumstances, Ofcom concluded that 
Ms B’s privacy was infringed in the programme as broadcast and as, in Ofcom’s 
view there appeared to be no justification for such an infringement, it was found 
to be unwarranted.  

 
The complaint of unwarranted infringement of privacy was upheld.  
 
The complaint of unfair treatment was partly upheld. The complaint of 
unwarranted infringement of privacy was upheld. 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

23 

Broadcasting Code Guidance Update 
 
The guidance to 7.7 has been replaced by the following: 
 
Practice to follow 7.7 Guarantees given to contributors relating to protection of 
identity  
 
Complaints in this area may arise through a lack of understanding about what was 
actually agreed in the first instance.  
 
If a contributor has concerns about protecting their identity and the programme 
maker agrees to take steps to protect their identity, it is important that the contributor 
is given sufficient information to be able to understand in advance what steps the 
programme maker proposes to take, including the degree of protection that will result 
from any steps taken. 
 
In some circumstances it may be sufficient to ensure that the contributor is simply not 
specifically identified (e.g. by being named). In other (more sensitive) circumstances, 
it may be necessary to ensure that they are not rendered identifiable to a particular 
person or persons, including their own family or friends (e.g. as a result of the 
broadcast of certain images, the divulging of personal details or characteristics etc). 
 
It should not be assumed that a contributor will necessarily appreciate the fine 
distinction between not identifying them in the programme and making sure they are 
not identifiable. Programme makers should judge the sensitivity of the particular 
circumstances when considering what level of protection is appropriate to protect a 
participant’s identity.  
 
To reduce the possibility of any subsequent misunderstanding, television programme 
makers should ensure participants understand exactly how their image and voice will 
be disguised (e.g. by using an actor’s voice or by blurring, pixilation or silhouetting). 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

24 

Complaint by Radio Carmarthenshire 
Y Byd Ar Bedwar, S4C, 1 February 2005 
 
Summary: Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment. Radio 
Carmarthenshire complained that it was treated unfairly in this edition of S4C’s 
current affairs series. The programme looked at an alleged lack of commitment to 
Welsh language broadcasting by Welsh radio stations, focusing in particular on 
Radio Carmarthenshire. The station was criticised for having insufficient Welsh 
language programming and footage was included of a protest that took place at 
Radio Carmarthenshire’s premises.  
 
Ofcom concluded that: 
 

a) Given that the position and views of Steffan Cravos were made clear in 
the programme there was no reason why S4C should not have included 
him in it. 

 
b) While there was no problem with S4C going ahead with the programme, 

despite Radio Carmarthenshire’s refusal to take part, they were 
nevertheless required to ensure the programme treated the station fairly in 
accordance with the requirements of the ex-BSC Fairness and Privacy 
Code. The programme lacked balance in a number of respects, the 
cumulative effect of which was to give an unfair impression of Radio 
Carmarthenshire’s Welsh output and its obligations. 

 
c) There was no unfairness to Radio Carmarthenshire in showing footage of 

a protest at its premises in the programme. 
 
d) An exercise to monitor the station’s Welsh output was carried out by the 

programme makers but unfairness was caused due to a failure to put it 
into context by explaining the important distinction between the licence 
application and the Promise of Performance (against which the station’s 
compliance is measured). 

  
e) The failure to make clear the distinction between the licence application 

and the Promise of Performance resulted in an unfair impression being 
given that Radio Carmarthenshire was failing to adhere to a requirement 
to broadcast around 30% of its output in Welsh, since in fact no such 
obligation exists. 

 
Introduction 
 
This edition of Y Byd Ar Bedwar looked at an alleged lack of commitment to Welsh 
language broadcasting by Welsh radio stations, focusing in particular on Radio 
Carmarthenshire. The station was criticised for having insufficient Welsh language 
programming.  The programme compared Radio Carmarthenshire’s actual output 
with that as outlined in its application for a licence.  
 
The programme included a contribution from Mr Steffan Cravos, a member of 
Cymdeithas yr Iaith (the Welsh Language Society) who was critical of Radio 
Carmarthenshire’s output. Mr Cravos was, at the time of broadcast, facing charges 
relating to the criminal damage to the premises of Radio Carmarthenshire and 
assault on a member of staff.  
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

25 

It also included footage of a protest that took place at Radio Carmarthenshire’s 
premises. 
 
Radio Carmarthenshire complained that it was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
Complaint 
 
Radio Carmarthenshire’s case 
 
In summary, Radio Carmarthenshire complained that it was treated unfairly in that: 
 
a) The main narrative of the programme was provided by Mr Cravos, who was due 

to stand trial on charges of criminal damage to the premises of Radio 
Carmarthenshire and assault on a member of its staff. 

 
b) The programme was biased, with the only balance being provided by vox pop 

interviews with listeners. Radio Carmarthenshire declined to take part in the 
programme as it felt that the agenda of the programme was to portray the 
station in a negative light. 

 
c) Footage of the programme makers trespassing on Radio Carmarthenshire’s 

property was shown without permission. It was also inappropriate for the 
programme to include footage of protesters sticking stickers to Radio 
Carmarthenshire’s property, since this action was subject to legal proceedings 
by the time of the broadcast. 

 
d) The programme’s main body of evidence regarding the level of Welsh language 

programming on Radio Carmarthenshire was a “survey” conducted in 
conjunction with Cymdeithas yr Iaith, the Welsh Language Society.  The 
conclusions of the survey were presented in a misleading fashion and without 
any context. Radio Carmarthenshire is regulated by Ofcom against what its 
Promise of Performance says and is fully compliant with its obligations. 

 
e) The programme quoted selectively from Radio Carmarthenshire’s application 

for a licence, in which Radio Carmarthenshire expressly said it would never 
have a “percentage of Welsh” policy. 

 
S4C’s case 
 

S4C said, in summary, that: 

 

a) Although Mr Cravos was the main voice who spoke out against Radio 
Carmarthenshire, he did not provide the main narrative, nor was he the only 
person to speak out against the station on the programme. The programme 
makers were aware that the programme was a means for him to air his views, 
but considered that this was reasonable for a number of reasons. He had 
worked as a radio DJ himself, so understood the demands, pressures and 
commercial realities of running a radio station. He is the lead vocalist in a 
Welsh band and has concerns that there are fewer outlets willing to give airtime 
to new bands than used to be the case. He is a leading member of Cymdeithas 
yr Iaith’s campaign for Radio Carmarthenshire’s output to be more Welsh. As a 
result, Mr Cravos is someone who is likely to be listened to by many who could 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

26 

influence the fate and financial success of Radio Carmarthenshire and the 
shape of commercial radio in Wales for many years to come. Although Mr 
Cravos was, at the time of broadcast, facing charges of criminal damage and 
assault, this was made clear in the programme and the footage in the 
programme carried with it no risk of prejudicing any forthcoming trial. 

 

b) The programme makers did not set out to examine the issues with any 
preconceived agenda or objective other than to inform and entertain viewers on 
a topic that had already excited a great deal of interest in Carmarthenshire. The 
future of the Welsh language and culture is a subject close to the hearts of 
many S4C viewers and a matter of public interest to the people of Wales. The 
most effective way for Radio Carmarthenshire to deal with matters raised in the 
programme would have been for the managing director to have explained his 
position in an interview. He was given every opportunity to do so but declined. It 
would have been much easier to achieve balance in the programme if Radio 
Carmarthenshire had provided an interview. In the event, the programme 
makers were left to do their best to balance the criticism without a contribution 
from the station. The programme carried vox pop interviews with a number of 
local people who were happy with the service provided by Radio 
Carmarthenshire. It also reported the station’s own research findings that the 
majority of people in the area would be more likely to listen to the station if there 
were no Welsh language output on it at all. This clearly demonstrated that there 
were two schools of thought. 

 

c) There was no trespassing on Radio Carmarthenshire’s premises. The journalist 
entered through the front door, which was unlocked and wide open. When 
asked to leave, she did so. There was no bar to her using the footage obtained 
in the programme. The use of footage of protesters sticking stickers to Radio 
Carmarthenshire’s premises was not unfair and could not have prejudiced any 
trial, as the programme makers knew the protesters would not deny what the 
footage showed them doing. 

 

d) There was no survey. The programme makers carried out an exercise involving 
the monitoring of every second of the station’s transmission over a 24 hour 
period. This was not carried out in conjunction with Cymdeithas yr Iaith. The 
monitoring provided a set of statistics that were reported factually and in the 
context of Radio Carmarthenshire’s broadcast licence, so that the station’s 
actual output could be compared with the commitments made. It was entirely 
fair to judge Radio Carmarthenshire against its own promises.  

 

e) The programme’s commentary was based on Radio Carmarthenshire’s local 
radio licence application, not the Promise of Performance. The reporting 
reflected the fact that the station did not have a “percentage of Welsh” policy. 
The relevant extract says “We have worked out that over a 24 hour period, we 
would normally expect around 30% of our programming to be in Welsh…” The 
station had therefore clearly set itself a benchmark of around 30% Welsh 
language output. The programme makers’ research showed that the station 
was falling very short of that mark. It was fair to point this out to viewers in a 
factually accurate and understandable way.  

 

 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

27 

Radio Carmarthenshire’s response 
 
In response to S4C’s statement, Radio Carmarthenshire said: 
 
b) Balance could have been achieved in a number of ways. There could have 

been a narrative demonstration that the station was over-delivering against its 
Ofcom obligations and illustrating the high level of Welsh language 
broadcasting on the station. All the complaints about Radio Carmarthenshire 
were generated by Cymdeithas yr Iaith, while the majority of “normal listeners” 
are entirely satisfied with the station and do not consider the language to be an 
issue.  

 
e) The programme stated incorrectly that Radio Carmarthenshire “promised bi-

lingual broadcasting” It also failed to distinguish between the station’s licence 
application and its Promise of Performance, although there was a key 
distinction between them in terms of the station’s legal and regulatory 
obligations. 

 
S4C’s response 
 
S4C said in response: 
 
b) In additions to the vox pops, the programme makers paraphrased some of what 

the managing director of Radio Carmarthenshire told them on the phone.  
 
e) It is clear from the Licence Application and the Promise of Performance that 

Radio Carmarthenshire promised bilingual broadcasting 
 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
a) The Fairness Committee noted that it was clear from the outset of the 

programme, particularly to viewers living in Carmarthenshire and also to Welsh 
speakers in general, that Mr Cravos is associated with Cymdeithas yr Iaith. His 
stance in relation to Radio Carmarthenshire and his background were made 
clear to viewers, as was the fact that there were criminal charges pending 
against him. He was entitled to express his views and since his position and 
views were made clear, the Fairness Committee considered there was no 
reason why S4C should not have included him in the programme. 

 
b) The Fairness Committee noted that the programme makers sought a 

contribution from Radio Carmarthenshire, but that the station declined. There 
was no problem with S4C going ahead with the programme without a 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

28 

contribution from anyone at Radio Carmarthenshire, but S4C was nevertheless 
required to ensure the programme treated Radio Carmarthenshire fairly in 
accordance paragraphs 2 and 7 of the ex-BSC Fairness and Privacy Code. In 
the Fairness Committee’s view, the vox pop interviews, some of which were 
favourable to Radio Carmarthenshire, and the references to comments by the 
managing director of the station went some way to provide Radio 
Carmarthenshire’s side of the story. However, these were outweighed in the 
programme by the misleading presentation of information. 

 
The cumulative effect of this was to cause distortion in the programme, giving 
an unbalanced impression of Radio Carmarthenshire’s Welsh output and its 
obligations, and resulting in unfairness in the programme as broadcast. In 
particular, the Fairness Committee noted the following examples:    

 
• A reference to the managing director “and another man from England” 

gave the false impression that the managing director was himself 
English and not Welsh.  

• This, together with the use of a still photograph of him with a voiceover 
referring to him being “quite aggressive and anti-Welsh”, added to the 
impression that the station was overly English.  

• The programme failed to make clear the distinction between Radio 
Carmarthenshire’s application for a licence and its Promise of 
Performance (see paragraph e) below) and therefore gave an 
inaccurate impression of the station’s Welsh language requirements, 
for example by suggesting that all presenters were supposed to be 
bilingual.  

• A section in the programme dealing with the complaints of a former 
presenter (albeit on another station) about employment issues was not 
relevant to the programme’s stated aim of looking at how much Welsh 
there was on Radio Carmarthenshire and compounded the lack of 
balance.  

 
c) It is not Ofcom’s role to consider whether there was any trespass or any 

criminal activity by protesters at Radio Carmarthenshire’s premises. However 
the Fairness Committee was able to consider whether unfairness in the 
programme resulted from including this footage. The Fairness Committee 
concluded that this was not the case as the circumstances of the protest were 
clearly explained in the programme. 

 
d) The programme referred to Ofcom monitoring the service and immediately 

followed this with commentary about the monitoring exercise that was 
conducted by S4C. This juxtaposition combined with the lack of a proper 
explanation of how it was carried out and could have caused viewers to believe 
that Ofcom would have monitored the output in the same way and reached the 
same conclusions as S4C. The programme also failed to put the results of the 
monitoring exercise into context by making clear the distinction between the 
application proposals and the licence commitments in the Promise of 
Performance (see paragraph e) below).   

 
e) The programme referred to a broken promise that around 30% of Radio 

Carmarthenshire’s service would be in Welsh and included a quotation from 
part of the application for a licence. In doing so, S4C failed to make clear the 
important distinction between the licence application and the station’s Promise 
of Performance. The Promise of Performance (agreed with the Radio Authority 
and now replaced by the station’s Format) forms a part of the radio licence and 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

29 

sets out the programme format commitments. Whilst this is based on the 
proposals made in the licence application, there is an important distinction 
between the proposals in the licence application and the requirements agreed 
with the regulator, Ofcom, in the Promise of Performance. Radio 
Carmarthenshire’s Promise of Performance requires that “a reasonable 
commitment” to Welsh language programming should manifest itself across the 
week. There is no licence requirement for presenters to be 
bilingual. Furthermore, the programme selectively referred to the licence 
application by omitting to mention that, when it referred to the figure of “around 
30%”, Radio Carmarthenshire had also said that, although it recognised a vocal 
minority wanted a fixed percentage, it did not believe the answer to a 
commitment to Welsh programming lay in a “dogmatic must be adhered to 
percentage”. This approach was taken through to the commitment described in 
the Promise of Performance. Consequently, the Fairness Committee found that 
the programme gave the impression that Radio Carmarthenshire was failing to 
comply with a requirement to broadcast around 30% of its output in Welsh, 
which did not in fact exist. This resulted in unfairness to Radio Carmarthenshire 
in the programme as broadcast. 

 
Accordingly, the Fairness Committee found that there was some unfairness to 
Radio Carmarthenshire in the programme. Paragraphs b), d) and e) were 
upheld. Paragraphs a) and c) of the complaint were not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

30 

Cwyn gan Radio Sir Gâr 
Y Byd Ar Bedwar, S4C, 1 Chwefror 2005 
 
Crynodeb: Mae Ofcom wedi cynnal yn rhannol y gŵyn hon yn ymwneud â 
thriniaeth annheg. Cwynodd Radio Sir Gâr iddo gael ei drin yn annheg yn y rhifyn 
hwn o gyfres materion cyfoes S4C. Roedd y rhaglen yn edrych ar ddiffyg 
ymrwymiad honedig gan orsafoedd radio yng Nghymru i ddarlledu yn y Gymraeg, 
gan ganolbwyntio’n benodol ar Radio Sir Gâr. Beirniadwyd yr orsaf am ei harlwy 
annigonol o raglenni Cymraeg, a chynhwyswyd lluniau o brotest a gynhaliwyd yn 
adeilad Radio Sir Gâr. 

 
Daeth Ofcom i’r casgliad: 
 

a) O gofio bod safbwynt a barn Steffan Cravos wedi’u cyfleu yn glir yn y 
rhaglen, nid oedd unrhyw reswm pam na ddylai S4C fod wedi’i gynnwys 
ynddi. 

 
b) Er nad oedd problem o ran S4C yn bwrw ymlaen â’r rhaglen, er gwaetha’r 

ffaith bod Radio Sir Gâr wedi gwrthod cymryd rhan, roedd yn ofynnol 
iddynt serch hynny i sicrhau bod y rhaglen yn trin yr orsaf yn deg yn unol 
â gofynion Cod Tegwch a Phreifatrwydd yr hen Gyngor Safonau Darlledu. 
Roedd diffyg cydbwysedd yn y rhaglen o ran nifer o agweddau, ac effaith 
gronnus y rheiny oedd rhoi argraff annheg o allgynnyrch Cymraeg Radio 
Sir Gâr a’i rwymedigaethau. 

 
c) Nid oedd unrhyw annhegwch i Radio Sir Gâr o ran dangos ar y rhaglen 

lluniau o brotest yn ei adeilad. 
 

      ch) Cynhaliwyd ymarferiad i fonitro allgynnyrch Cymraeg yr orsaf gan 
wneuthurwyr y rhaglen, ond achoswyd annhegwch oherwydd methiant i’w 
roi mewn cyd-destun drwy esbonio gwahaniaeth pwysig rhwng y cais am 
drwydded a’r Addewid Perfformiad (y caiff cydymffurfiad yr orsaf ei fesur 
yn ei erbyn). 

 
d) Arweiniodd y methiant i nodi’r gwahaniaeth clir rhwng y cais am drwydded 

a’r Addewid Perfformiad at argraff annheg yn cael ei rhoi bod Radio Sir 
Gâr yn methu cadw at ofyniad i ddarlledu rhyw 30% o’i allgynnyrch yn 
Gymraeg, gan nad oes unrhyw rwymedigaeth felly yn bodoli mewn 
gwirionedd. 

 
Cyflwyniad 
 
Roedd y rhifyn hwn o Y Byd Ar Bedwar yn edrych ar ddiffyg ymrwymiad honedig 
gan orsafoedd radio yng Nghymru i ddarlledu yn Gymraeg, gan ganolbwyntio’n 
benodol ar Radio Sir Gâr. Cafodd yr orsaf ei beirniadu am fod ag arlwy annigonol o 
raglenni Cymraeg. Roedd y rhaglen yn cymharu allgynnyrch gwirioneddol Radio Sir 
Gâr â hynny a amlinellwyd yn ei gais am drwydded. 
 
Roedd y rhaglen yn cynnwys cyfraniad gan Mr Steffan Cravos, aelod o Gymdeithas 
yr Iaith, a oedd yn feirniadol o allgynnyrch Radio Sir Gâr. Roedd Mr Cravos, pan 
ddarlledwyd y rhaglen, yn wynebu cyhuddiadau’n ymwneud â difrod troseddol i 
adeilad Radio Sir Gâr ac o ymosod ar aelod o staff. 
 
Roedd hefyd yn cynnwys lluniau o brotest a gynhaliwyd yn adeilad Radio Sir Gâr. 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

31 

 
Cwynodd Radio Sir Gâr iddo gael ei drin yn annheg yn y rhaglen fel y cafodd ei 
darlledu. 
 
Cwyn 
 
Achos Radio Sir Gâr 
 
Yn gryno, cwyn Radio Sir Gâr oedd iddo gael ei drin yn annheg oherwydd: 
 
a) Roedd prif naratif y rhaglen yn cael ei ddarparu gan Mr Cravos, a oedd i sefyll o 

flaen ei well ar gyhuddiadau o ddifrod troseddol i adeilad Radio Sir Gâr ac o 
ymosod ar aelod o’i staff. 

 
b) Roedd y rhaglen yn rhagfarnllyd, gyda chyfweliadau â gwrandawyr yn gofyn am 

eu barn yn darparu’r unig gydbwysedd. Gwrthododd Radio Sir Gâr â chymryd 
rhan yn y rhaglen, gan ei fod yn teimlo mai agenda’r rhaglen oedd portreadu’r 
orsaf mewn ffordd negyddol. 

 
c) Cafodd lluniau o wneuthurwyr y rhaglen yn tresbasu ar eiddo Radio Sir Gâr eu 

dangos heb ganiatâd. Roedd yn amhriodol hefyd i’r rhaglen gynnwys lluniau o 
brotestwyr yn gosod sticeri ar eiddo Radio Sir Gâr, gan fod y gweithredu hwn 
yn destun achos cyfreithiol erbyn i’r rhaglen gael ei darlledu. 

 
ch)  Prif gorff tystiolaeth y rhaglen mewn perthynas â lefel y rhaglenni Cymraeg ar 

Radio Sir Gâr oedd “arolwg” a gynhaliwyd ar y cyd â Chymdeithas yr Iaith. 
Cafodd casgliadau’r arolwg eu cyflwyno mewn modd camarweiniol a heb 
unrhyw gyd-destun. Mae Radio Sir Gâr yn cael ei reoleiddio gan Ofcom yn 
erbyn yr hyn a ddywed ei Addewid Perfformiad, ac mae’n cydymffurfio’n llawn 
â’i rwymedigaethau. 

 
d) Dyfynnodd y rhaglen yn ddetholus o gais Radio Sir Gâr am drwydded, lle 

dywedodd Radio Sir Gâr yn benodol na fyddai fyth ganddo bolisi “canran 
Cymraeg”. 

 
Achos S4C 
 

Dywedodd S4C, i grynhoi: 

 

a) Er mai Mr Cravos oedd y prif lais a siaradodd yn erbyn Radio Sir Gâr, nid ef 
oedd yn darparu prif naratif y rhaglen, ac nid ef ychwaith oedd yr unig un i 
siarad yn erbyn yr orsaf ar y rhaglen. Roedd gwneuthurwyr y rhaglen yn 
ymwybodol bod y rhaglen yn gyfrwng iddo leisio’i farn, ond roeddent o’r farn fod 
hyn yn rhesymol, a hynny am nifer o resymau. Roedd wedi gweithio fel DJ radio 
ei hun, ac felly roedd yn deall gofynion, pwysau a realiti masnachol rhedeg 
gorsaf radio. Mae’n brif leisydd mewn band Cymraeg, ac mae ganddo bryderon 
bod llai o allfeydd sy’n barod i roi amser i fandiau newydd ar yr awyr nag yr 
arferai fod. Mae’n aelod blaenllaw o ymgyrch Cymdeithas yr Iaith am i 
allgynnyrch Radio Sir Gâr fod yn fwy Cymraeg. O ganlyniad, mae Mr Cravos yn 
rhywun y mae’n debygol y caiff ei wrando arno gan lawer un a allai ddylanwadu 
ar dynged a llwyddiant ariannol Radio Sir Gâr a ffurf radio masnachol yng 
Nghymru am flynyddoedd lawer i ddod. Er bod Mr Cravos, pan ddarlledwyd y 
rhaglen, yn wynebu cyhuddiadau o ddifrod troseddol ac o ymosod, esboniwyd 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

32 

hyn yn glir yn y rhaglen ac nid oedd unrhyw risg ynghlwm wrth y lluniau yn y 
rhaglen o niweidio unrhyw achos prawf i ddod. 

 

b) Nid aeth gwneuthurwyr y rhaglen ati i archwilio’r materion gydag unrhyw 
agenda neu amcan rhagdybiedig ac eithrio i roi gwybodaeth i wylwyr neu’u 
difyrru ar destun a oedd eisoes wedi ennyn llawer iawn o ddiddordeb yn Sir 
Gâr. Mae dyfodol iaith a diwylliant Cymru yn destun sy’n agos at galon llawer o 
wylwyr S4C ac yn fater diddordeb cyhoeddus i bobl Cymru.  Y ffordd fwyaf 
effeithiol i Radio Sir Gâr fod wedi delio â materion a godwyd yn y rhaglen fyddai 
i’r cyfarwyddwr rheoli fod wedi cael mynegi’i safbwynt mewn cyfweliad. 
Rhoddwyd pob cyfle iddo wneud hynny, ond gwrthododd. Byddai wedi bod yn 
llawer haws cyflawni cydbwysedd yn y rhaglen pe bai Radio Sir Gâr wedi rhoi 
cyfweliad. Fel y bu hi, gadawyd i wneuthurwyr y rhaglen wneud eu gorau i 
gydbwyso’r feirniadaeth heb gyfraniad gan yr orsaf. Roedd y rhaglen yn 
cynnwys cyfweliadau holi barn â nifer o bobl leol a oedd yn hapus â’r 
gwasanaeth sy’n cael ei ddarparu gan Radio Sir Gâr. Adroddodd hefyd am 
ganfyddiadau ymchwil yr orsaf ei hun, sef y byddai mwyafrif y bobl yn yr ardal 
yn fwy tebygol o wrando ar yr orsaf pe na bai unrhyw allgynnyrch Cymraeg arni 
o gwbl. Dangosodd hyn y glir bod dwy garfan o feddylwyr. 

 

c) Ni fu unrhyw dresbasu ar eiddo Radio Sir Gâr. Aeth y newyddiadurwraig i 
mewn drwy ddrws y ffrynt; nid oedd ar glo ac roedd yn llydan agored. Pan 
ofynnwyd iddi adael, gwnaeth hynny. Nid oedd unrhyw rwystr iddi rhag 
defnyddio’r lluniau a gafwyd ar y rhaglen. Nid oedd defnyddio’r lluniau o 
brotestwyr yn gosod sticeri ar adeilad Radio Sir Gâr yn annheg ac ni allai fod 
wedi niweidio unrhyw achos, gan y gwyddai gwneuthurwyr y rhaglen na fyddai’r 
protestwyr yn gwadu’r hyn yr oedd y lluniau yn eu dangos yn gwneud.  

 

ch)  Ni fu unrhyw arolwg. Cynhaliodd gwneuthurwyr y rhaglen ymarferiad a oedd yn 
cynnwys monitro bob eiliad o ddarllediad yr orsaf dros gyfnod o 24 awr. Ni 
wnaethpwyd hyn ar y cyd â Chymdeithas yr Iaith. Darparodd yr ymarferiad 
monitro set o ystadegau a gafodd eu hadrodd yn ffeithiol ac yng nghyd-destun 
trwydded ddarlledu Radio Sir Gâr, fel bod modd cymharu allgynnyrch 
gwirioneddol yr orsaf â’r ymrwymiadau a wnaed. Roedd yn gwbl deg barnu 
Radio Sir Gâr yn erbyn ei addewidion ei hun.  

 

d) Roedd sylwebaeth y rhaglen wedi’i seilio ar gais Radio Sir Gâr am drwydded 
radio lleol, nid yr Addewid Perfformiad.  Roedd yr adroddiad yn adlewyrchu’r 
ffaith nad oedd gan yr orsaf bolisi “canran Cymraeg”. Dywed y darn perthnasol 
“We have worked out that over a 24 hour period, we would normally expect 
around 30% of our programming to be in Welsh…” Roedd yr orsaf felly yn 
amlwg wedi gosod meincnod iddi hi ei hun i gynhyrchu rhyw 30% o raglenni 
Cymraeg. Dangosodd ymchwil gwneuthurwyr y rhaglen bod yr orsaf yn brin 
iawn o gyrraedd y marc hwnnw. Roedd yn deg nodi hyn i wylwyr mewn modd a 
oedd yn ffeithiol gywir ac yn ddealladwy.  

 

Ymateb Radio Sir Gâr 

 
Mewn ymateb i ddatganiad S4C, dywedodd Radio Sir Gâr: 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

33 

b) Gellid fod wedi cyflawni cydbwysedd mewn nifer o ffyrdd. Gellid fod wedi 
cynnwys arddangosiad naratif bod yr orsaf yn gor-gyflawni yn erbyn ei 
rhwymedigaethau i Ofcom, a chan ddangos y lefel uchel o ddarlledu Cymraeg 
ar yr orsaf. Cafodd yr holl gðynion am Radio Sir Gâr eu gwneud gan 
Gymdeithas yr Iaith, tra bod mwyafrif y “gwrandawyr normal” yn gwbl fodlon â’r 
orsaf ac nid ydynt yn ystyried bod yr iaith yn broblem. 

 
d) Datganodd y rhaglen yn anghywir bod Radio Sir Gâr “wedi addo darlledu’n 

ddwyieithog”. Methodd hefyd wahaniaethu rhwng cais yr orsaf am drwydded a’i 
Haddewid Perfformiad, er bod gwahaniaeth allweddol rhyngddynt o ran 
rhwymedigaethau cyfreithiol a rheoleiddiol yr orsaf. 

 
Ymateb S4C 

 
Mewn ymateb dywedodd S4C: 
 
b) Yn ychwanegol at farn y bobl, fe wnaeth gwneuthurwyr y rhaglen aralleirio 

rhywfaint o’r hyn a ddywedodd rheolwr gyfarwyddwr Radio Sir Gâr wrthynt ar y 
ffôn. 

 
d) Mae’n amlwg o’r Cais am Drwydded a’r Addewid Perfformiad bod Radio Sir Gâr 

wedi addo darlledu’n ddwyieithog. 
 
Penderfyniad 

 
Mae dyletswyddau statudol Ofcom yn cynnwys, yn achos yr holl wasanaethau teledu 
a radio, cymhwyso safonau sy’n rhoi diogelwch digonol i aelodau’r cyhoedd a phawb 
arall rhag triniaeth annheg ac achosion o amhariadau direswm ar breifatrwydd mewn 
rhaglenni a gynhwysir mewn gwasanaethau felly. 
 
Wrth gyflawni’i ddyletswyddau, mae Ofcom yn ystyried yr angen i sicrhau bod y 
safonau hyn yn cael eu cymhwyso mewn modd sy’n gwarantu orau lefel briodol o 
ryddid mynegiant. Mae rhwymedigaeth ar Ofcom hefyd i ystyried ymhob achos 
egwyddorion sy’n gofyn i weithgareddau rheoleiddiol fod yn dryloyw, yn atebol, yn 
gymesur, yn gyson ac wedi’u targedu’n unig at achosion lle mae angen gweithredu. 
 
a) Nododd y Pwyllgor Tegwch ei bod yn glir o gychwyn y rhaglen, yn enwedig i 

wylwyr yn byw yn Sir Gaerfyrddin ac i siaradwyr Cymraeg yn gyffredinol hefyd, 
bod Mr Cravos yn gysylltiedig â Chymdeithas yr Iaith. Cafodd ei safbwynt mewn 
perthynas â Radio Sir Gâr, a’i gefndir, ei gyfleu’n glir i wylwyr, yn ogystal â’r 
cyhuddiadau troseddol a oedd yn sefyll yn ei erbyn. Roedd hawl ganddo fynegi’i 
farn, a chan y cyflëwyd ei safbwynt a’i farn yn glir, roedd y Pwyllgor Tegwch o’r 
farn nad oedd unrhyw reswm pam na ddylai S4C ddim fod wedi’i gynnwys yn y 
rhaglen. 

 
b) Nododd y Pwyllgor Tegwch bod gwneuthurwyr y rhaglen wedi gofyn am 

gyfraniad gan Radio Sir Gâr, ond bod yr orsaf wedi gwrthod. Nid oedd problem 
o ran S4C yn bwrw ymlaen â’r rhaglen heb gyfraniad gan unrhyw un yn Radio 
Sir Gâr, ond roedd yn ofynnol i S4C serch hynny i sicrhau bod y rhaglen yn trin 
Radio Sir Gâr yn deg yn unol â pharagraffau 2 a 7 Cod Tegwch a 
Phreifatrwydd yr hen Gyngor Safonau Darlledu. Ym marn y Pwyllgor Tegwch, 
aeth y cyfweliadau holi barn, rhai ohonynt yn ffafriol i Radio Sir Gâr, a’r 
cyfeiriadau at sylwadau gan reolwr gyfarwyddwr yr orsaf, rywfaint o’r ffordd i roi 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

34 

ochr Radio Sir Gâr o’r stori. Fodd bynnag, cafodd y rhain eu gorbwyso yn y 
rhaglen trwy gyflwyno gwybodaeth yn gamarweiniol. 

 
Effaith gronnus hyn oedd achosi afluniad yn y rhaglen, gan roi argraff 
anghytbwys o allgynnyrch Cymraeg Radio Sir Gâr a’i rwymedigaethau, ac 
arwain at annhegwch yn y rhaglen fel y cafodd ei darlledu. Yn benodol, nododd 
y Pwyllgor Tegwch yr enghreifftiau canlynol: 

 
• Fe wnaeth cyfeiriad at y rheolwr gyfarwyddwr “a dyn arall o Loegr” roi 

argraff ffug bod y rheolwr gyfarwyddwr ei hun yn Sais ac nid yn 
Gymro. 

• Roedd hyn, ynghyd â’r defnydd o ffotograff llonydd ohono gyda 
throslais yn cyfeirio ato fel “eithaf ymosodol a gwrth-Gymreig”, yn 
ychwanegu at yr argraff fod yr orsaf yn or-Seisnig. 

• Methodd y rhaglen â gwneud y gwahaniaethu clir rhwng cais Radio Sir 
Gâr am drwydded a’i Addewid Perfformiad (gweler paragraff d) isod) 
ac felly rhoddodd argraff anghywir o ofynion Cymraeg yr orsaf, er 
enghraifft, trwy awgrym bod holl gyflwynwyr yr orsaf i fod yn 
ddwyieithog. 

• Nid oedd rhan o’r rhaglen a oedd yn delio â chwynion cyn gyflwynydd 
(er mai ar orsaf arall oedd hynny) ynghylch materion cyflogaeth yn 
berthnasol i nod ddatganedig y rhaglen, sef edrych ar faint o Gymraeg 
oedd ar Radio Sir Gâr, ac ychwanegodd at y diffyg cydbwysedd.  

 
c) Nid rôl Ofcom yw ystyried a fu unrhyw dresbasu neu weithgarwch troseddol gan 

brotestwyr yn adeilad Radio Sir Gâr. Fodd bynnag, roedd y Pwyllgor Tegwch yn 
gallu ystyried a wnaeth annhegwch yn y rhaglen ddeillio o gynnwys y lluniau 
hyn. Daeth y Pwyllgor Tegwch i’r casgliad na wnaeth, gan fod amgylchiadau’r 
brotest wedi’u hesbonio’n glir yn y rhaglen. 

 
ch) Cyfeiriodd y rhaglen at ymarferiad Ofcom i fonitro’r gwasanaeth, a dilynwyd hyn 

ar unwaith gan sylwebaeth am yr ymarferiad monitro a gynhaliwyd gan S4C. 
Gallai’r cyfosodiad hwn â’r diffyg esboniad priodol o’r modd y’i cynhaliwyd, fod 
wedi peri i wylwyr gredu y byddai Ofcom wedi monitro’r allgynnyrch yn yr un 
modd ac wedi dod i’r un casgliadau ag S4C. Hefyd, methodd y rhaglen â rhoi 
canlyniadau’r ymarferiad monitro mewn cyd-destun trwy wneud y gwahaniaeth 
clir rhwng cynigion y cais ac ymrwymiadau’r drwydded yn yr Addewid 
Perfformiad (gweler paragraff d) isod).   

 
d) Cyfeiriodd y rhaglen at dor-addewid y byddai rhyw 30% o wasanaeth Radio Sir    

Gâr yn Gymraeg, a chynhwysodd ddyfyniad o ran o’r cais am drwydded. Wrth 
wneud hynny, methodd S4C â gwneud y gwahaniaeth pwysig rhwng y cais am 
drwydded ac Addewid Perfformiad yr orsaf. Mae’r Addewid Perfformiad (a 
gytunwyd gyda'r Awdurdod Radio ac erbyn hyn, Fformat yr Orsaf sydd wedi 
cymryd ei le) yn rhan o’r drwydded radio, ac mae’n nodi’r ymrwymiadau o ran 
fformat rhaglenni. Er bod hyn yn seiliedig ar y cynigion a wnaed yn y cais am 
drwydded, mae gwahaniaeth pwysig rhwng y cynigion yn y cais am drwydded 
a’r gofynion a gytunwyd gyda’r rheoleiddiwr, Ofcom, yn yr Addewid Perfformiad. 
Mae Addewid Perfformiad Radio Sir Gâr felly yn gofyn y dylai “ymrwymiad 
rhesymol” i raglenni Cymraeg ddod yn amlwg ar draws yr wythnos. Nid oes 
unrhyw ofyniad trwydded i gyflwynwyr fod yn ddwyieithog. Hefyd, cyfeiriodd y 
rhaglen yn ddetholus at y cais am drwydded drwy hepgor sôn, pan gyfeiriodd at 
y ffigwr o “ryw 30%”, bod Radio Sir Gâr wedi dweud hefyd, er ei fod yn 
cydnabod bod lleiafrif llafar eisiau canran benodol, nad oedd yn credu bod yr 
ateb i ymrwymiad i raglenni Cymraeg mewn “canran ddogmatig y mae’n rhaid 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

35 

cadw ati”. Mabwysiadwyd yr ymagwedd hon drwodd i’r ymrwymiad a 
ddisgrifiwyd yn yr Addewid Perfformiad. O ganlyniad, canfu’r Pwyllgor Tegwch 
bod y rhaglen wedi rhoi’r argraff fod Radio Sir Gâr yn methu â chydymffurfio â 
gofyniad i ddarlledu rhyw 30% o’i allgynnyrch yn Gymraeg, ac nad oedd 
gofyniad felly’n bodoli mewn gwirionedd. Arweiniodd hyn at annhegwch i Radio 
Sir Gâr yn y rhaglen fel y cafodd ei darlledu. 

 
Yn unol â hynny, canfu’r Pwyllgor Tegwch bod rhywfaint o annhegwch i Radio 
Sir Gâr yn y rhaglen. Cafodd paragraffau b), ch) a d) eu cynnal. Ni chafodd 
paragraffau a) ac c) y gŵyn eu cynnal. 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

36 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Trevor Powell on his own behalf and on 
behalf of Hands on Hideaway 
Keri Jones Show, Radio Pembrokeshire, 7 August 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. Mr Trevor 
Powell complained that he and his business, Hands on Hideaway, were treated 
unfairly in Radio Pembrokeshire’s morning programme. This programme included a 
reference to an earlier programme, broadcast on 4 August 2005, in which Mr Powell 
was interviewed, having contacted the station about the lack of support he felt he 
was receiving for his new local business, an activity centre for children.  In the 
programme broadcast on 7 August 2005, the presenter said that he had received an 
email from “Sandy”, a listener who said that she had visited Hands on Hideaway with 
a group of children and had decided to book another session. The booking was 
cancelled by the centre, because of “misdemeanours” on the previous visit, including 
sand being put out of the sandpit. The group was upset, would not be going back 
again and Sandy said the centre was unlikely to get support with such an attitude. 
The presenter said “What do you reckon Trevor? What do you reckon if you’ve been 
there?” During a subsequent programme, broadcast on 9 August 2005, the presenter 
updated the story and included extensive reference to a response from Mr Powell.  

 
Ofcom concluded that: 
 

a) The presenter referred to there having been “several misdemeanours” on 
the group’s first visit to Hands on Hideaway and said that these “included” 
problems with the sandpit and the gravel path. It was clearly implied, 
therefore, that there were other problems with the group’s first visit in 
addition to those mentioned on air. 

 
b) Although Mr Powell was not contacted specifically in relation to the 

programme broadcast on 7 August 2005, he instigated the story of 
problems at Hands on Hideaway with his appearance on the programme 
broadcast on 4 August 2005. While it might have been preferable for the 
station to have sought Mr Powell’s input into the programme broadcast on 7 
August 2005, Ofcom took the view that it would have been clear to listeners 
that “Sandy” was one listener, giving her personal opinion of her dealings 
with Hands on Hideaway, having heard the earlier piece. 

  
c) Ofcom noted that, having invited a response from Mr Powell at the end of 

the programme broadcast on 7 August 2005, the presenter then included in 
the programme broadcast on 9 August 2005 a lengthy explanation of the 
information provided to him by Mr Powell the day after the programme on 7 
August 2005. In the circumstances of this case and in view of the on-going 
nature of discussions and themes on many local radio broadcasts, this 
represented an appropriate opportunity for Mr Powell to respond to Sandy’s 
comments. 

 
Introduction 
 
This Radio Pembrokeshire programme, on 7 August 2005, included a reference to an 
earlier broadcast, in which Mr Trevor Powell was interviewed in a news item.  Mr 
Powell had contacted the radio station and was interviewed in this earlier news item 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

37 

about the lack of support he felt he was receiving for his new local business, an 
activity centre for children. In the programme, broadcast on 7 August 2005, the 
presenter said that he had received an email from “Sandy”, a listener who said that 
she had visited Hands on Hideaway with a group of children and had decided to book 
another session. The booking was cancelled by the centre, because of 
“misdemeanours” on the previous visit, including sand being put out of the sandpit. 
The group was upset, would not be going back again and said the centre was 
unlikely to get support with such an attitude. The presenter said “What do you reckon 
Trevor? What do you reckon if you’ve been there?” During a subsequent programme, 
broadcast on 9 August 2005, the presenter updated the story and included extensive 
reference to a response from Mr Powell.  
 
Complaint 
 
Mr Powell’s case 
 
In summary, Mr Powell complained that he and his business were treated unfairly in 
that: 
 
a) It was alleged that the group was banned for merely putting sand out of the 

sandpit, when the problems were more extensive than that. 
 
b) The complaint about Hands on Hideaway was broadcast without any research 

or reference to Mr Powell’s side of the story. 
 
c) The presenter challenged Mr Powell to respond to Sandy’s story, but then left 

the building without giving him an opportunity to respond until a later date. 
 
Radio Pembrokeshire’s case 
 

Radio Pembrokeshire said, in summary, that: 

 

a) In her email to the programme, Sandy said that Mr Powell’s comments on the 
earlier programme about lack of local support were “ironic”, since he had then 
effectively turned trade away through his decision to ban children who kicked 
sand. In a conversation after the programme broadcast on 7 August 2005, Mr 
Powell told the presenter, Mr Keri Jones, that he had actually cancelled the 
group’s next booking, rather than banning them. The kicking of sand was one of 
a number of reasons for his decision to cancel the group’s next visit, but that 
there were other factors as well. Mr Powell told Mr Jones that Sandy had been 
selective in what she had said in her email. 

 

b) The programme broadcast on 7 August 2005 was a response to a programme 
broadcast on 4 August 2005, in which Mr Powell spoke of his concerns about 
lack of support for Hands on Hideaway. He had approached Radio 
Pembrokeshire and instigated the story. In his conversation with Mr Powell the 
following day, Mr Jones explained to Mr Powell that the story, as broadcast on 
7 August 2005, did not come out of the blue, but was a listener response to the 
story he had himself instigated. 

 

c) At the end of the programme broadcast on 7 August 2005, Mr Jones invited Mr 
Powell to respond. He had not called by the end of the programme and Mr 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

38 

Jones had left the building at the end of his programme. When Mr Powell 
contacted the news team, he was informed that Mr Jones would call him the 
following day. They did have a conversation the following day. At the end of this 
conversation Mr Powell said that he wanted a letter he had written to Ofcom 
and copied to Radio Pembrokeshire read out in full or in part and that it should 
be stated that damage was more extensive than just sand out of the sandpit. Mr 
Jones then read out the letter the following morning. 

 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
a) Ofcom noted that, in the programme broadcast on 7 August 2005, the presenter 

referred to there having been “several misdemeanours” on the group’s first visit 
to Hands on Hideaway and said that these “included” problems with the sandpit 
and the gravel path. It was clearly implied, therefore, that there were other 
problems with the group’s first visit in addition to those mentioned on air.  
Ofcom considered that the situation was fairly explained to listeners and 
therefore there was no unfairness to Mr Powell. 

 
b) Although Mr Powell was not contacted specifically in relation to the programme 

broadcast of 7 August 2005, he instigated the story of problems at Hands on 
Hideaway with his appearance during the programme of 4 August 2005. While 
it might have been preferable for the station to have sought Mr Powell’s input 
into the programme of 7 August 2005, Ofcom took the view that it would have 
been clear to listeners that “Sandy” was one listener, giving her personal 
opinion of her dealings with Hands on Hideaway, having heard the earlier 
piece.  This was not unfair to Mr Powell. 

  
c) Ofcom noted that, having invited a response from Mr Powell at the end of the 

programme broadcast on 7 August 2005, the presenter then included in the 
programme broadcast on 9 August 2005 a lengthy explanation of the 
information provided to him by Mr Powell the day after the programme 
broadcast on 7 August 2005. In the circumstances of this case and in view of 
the on-going nature of discussions and themes on many local radio broadcasts, 
this represented an appropriate opportunity for Mr Powell to respond to Sandy’s 
comments. 

 
Accordingly, Ofcom found that there was no unfairness to Mr Powell or to Hands on 
Hideaway in the programme.  
 
The complaint of unfair treatment was not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

39 

Complaint by Mr Cyril Bache 
Toughest Villages in Britain, Sky One, 1 November 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment about this 
programme which looked at a number of British villages that, it was alleged, had 
reputations for toughness. One of the villages featured in the programme was 
Highley in Shropshire. Mr Cyril Bache complained that he had been misled into giving 
an interview and that the programme misrepresented his views. 
 
Ofcom found no unfairness to Mr Bache by including him in the programme as 
broadcast or in the presentation of his contribution in the programme as broadcast.  
 
Specifically, Ofcom took the view that Mr Bache provided no evidence that he had 
been misled. In addition, the programme makers appeared to have taken reasonable 
steps to inform Mr Bache of the likely nature and content of the programme.   
 
Ofcom also considered that the programme would have been unlikely to have led 
viewers to consider that Mr Bache was not entirely genuine and sincere in making his 
contribution to the programme. Mr Bache was shown simply to make straightforward 
comments about the possible perception of Highley and the steps that had been 
taken to attract visitors. 
 
Introduction 
 
This programme looked at a number of British villages that, it was alleged, had 
reputations for toughness. One of the villages featured in the programme was 
Highley in Shropshire. Mr Cyril Bache, a parish councillor and resident of Highley, 
was featured in the programme. He was shown explaining how Highley once had a 
negative reputation for being a mining village and how it was trying to improve its 
image to attract visitors. 
 
Mr Bache complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Bache’s case 
 
In summary, Mr Bache said that he was not told the programme’s title or informed 
about the nature of its content. Although he had signed a release form, it contained 
no information as to the title of the programme or what the rest of the content was to 
be. Mr Bache said that the programme misrepresented him and presented his 
comments about Highley’s reputation unfairly.  
 
BSkyB’s case 
 
In summary, BSkyB responded by saying that Mr Bache was made aware of the 
programme title. The release form that he signed bore the programme’s title, Britain’s 
Toughest. This was in the middle of the form, in bold, as a stand-alone line of text. 
BSkyB provided Ofcom with the original release form signed by Mr Bache. 
 
The programme makers said that all interviewees for the programme, including Mr 
Bache, were made aware that the reason for filming was that Highley was an ex-
mining community with a tough spirit and full of tough characters. This together with 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

40 

the programme title on the release form was sufficient to inform Mr Bache of the 
nature and content of the programme. Mr Bache gave his contribution freely and 
willingly and the programme did not misrepresent him or his views. 
 
Mr Bache’s comments 
 
Ofcom invited Mr Bache to comment on the difference between his recollection of 
what information was on the release form and that of the programme makers. He 
was also invited to comment on what BSkyB claimed was said to him by the 
programme makers on the day of filming. 
 
Mr Bache said that he had signed a release form but that it was folded in such a way 
that only the lower part of the form was exposed. He would not have seen the stand-
alone text due to the form being folded. Mr Bache also said that the programme 
makers had not made him aware of the reason for filming. He had agreed to be 
interviewed to provide information about the village, but he would not have 
contributed if he had known the purpose of the filming. 
 
BSkyB’s response 
 
In its final response, BSkyB said that the programme makers were adamant that Mr 
Bache was not presented with a folded release form to sign. Mr Bache was given the 
opportunity to read the form which had the title of the programme on it. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom considered the following: 
 
Broadcasters should ensure that all programme makers understand the need to be 
straightforward in their dealings with potential participants in factual programmes, in 
particular by making clear, wherever practicable, the nature of the programme and its 
purpose. 
 
It was clear from the written submissions before Ofcom that Mr Bache genuinely 
believed that he was misled about the nature and likely content of the programme. It 
was equally clear from the written submissions that the programme makers did not 
believe that they misled Mr Bache.  
 
Ofcom is not fact finding tribunal and was not able to resolve the conflict (referred to 
above) between the parties’ accounts of events at the time filming took place.  
Ofcom’s function was to consider whether, notwithstanding this conflict, Mr Bache 
was treated unfairly in the programme through his inclusion and/or presentation of his 
contribution. 
 
Ofcom found no unfairness to Mr Bache by including him in the programme as 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

41 

broadcast or in the representation of his contribution in the programme.  
 
Specifically, Ofcom noted that Mr Bache had provided no evidence that he had been 
misled other than making the submission that the original release form signed by him 
and provided to Ofcom was folded in such a way that only the lower part of the form 
was exposed. Also, the programme makers appeared to have taken reasonable 
steps to inform Mr Bache of the likely nature and content of the programme with the 
release form signed by Mr Bache clearly bearing the programme title “Britain’s 
Toughest…”.  In the circumstances, Ofcom took the view that it would have been 
reasonable to expect Mr Bache to be able to take a view on the likely nature and 
content of the programme. It was also open to Mr Bache if he had been in any way 
concerned when asked to sign the release form, to ask the programme makers for 
further information.   
 
Ofcom also considered that the programme would have been unlikely to have led 
viewers to consider that Mr Bache was not entirely genuine and sincere in making his 
contribution to the programme. Mr Bache was shown simply to make straightforward 
comments about the possible perception of Highley and the steps that had been 
taken to attract visitors.  
 
The complaint of unfair treatment was not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

42 

Complaint by Birnberg Peirce and Partners (Solicitors) on 
behalf of Ms Jane Andrews 
Lady Jane, ITV1, 14 October 2003 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy from Birnberg Peirce and Partners (Solicitors) on behalf of Ms 
Jane Andrews about Lady Jane broadcast by ITV1 on 14 October 2003.  The 
programme documented the life of Ms Jane Andrews and examined events 
surrounding the murder of her boyfriend Mr Thomas Cressman. Ms Andrews was 
found guilty of his murder and was sentenced to life imprisonment on 16 May 2001.  
 
Ofcom found the following: 
 

• The nature and likely content of the programme were made clear to Ms 
Andrews well before the programme was broadcast.    

 
• The programme makers were entitled to rely on the decision of the courts and 

were not obliged, in the interests of fairness, to offer an alternative 
interpretation of the available evidence.  

 
• The programme’s presentation of events was straightforward, factual and in 

no way gratuitous and did not unfairly represent Ms Andrews’ character and 
life history. On the evidence available to us, we considered that the 
programme makers appeared to have taken all reasonable care to satisfy 
themselves that all material facts had been considered before transmission. 

 
• The programme’s presentation of contributions from Mr Gil Hancox and Ms 

Lucinda Ellery, both friends of Ms Andrews, did not result in unfairness to Ms 
Andrews.   

 
• In all the circumstances of this case, namely a trial that has been very widely 

reported both at the time and since, ensuring that details of the crime and 
surrounding events remained firmly in the public domain, Ofcom considered 
that revisiting the events did not infringe Ms Andrews’ privacy. 

 
Introduction 
 
This programme documented the life of Ms Jane Andrews and examined events 
surrounding the murder of her boyfriend Mr Thomas Cressman. Ms Andrews was 
found guilty of his murder and was sentenced to life imprisonment on 16 May 2001. 
During sentencing the judge stated that Ms Andrews had struck Mr Cressman first 
with a cricket bat and then stabbed him with a knife, leaving him to die. 
 
The programme included interviews with those involved directly in the case including 
DCI Jim Dickie who headed the Metropolitan Police's investigation. 
 
It included contributions from friends of Ms Andrews, Mr Gil Hancox and Ms Lucinda 
Ellery and other people who knew Ms Andrews and Mr Cressman. It also included 
dramatised sequences. 
  
Birnberg Peirce and Partners (Solicitors) complained that Ms Andrews was treated 
unfairly and that her privacy was unwarrantably infringed in the programme as 
broadcast. 
                     



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

43 

Complaint 
 
Birnberg Peirce and Partners’ Case (on behalf of Ms Andrews) 
  
a) The programme makers failed to provide Ms Andrews with an opportunity to 

contribute to the programme.  
 
b) The programme makers failed to provide Ms Andrews with an opportunity to 

respond to evidence contained in the programme.  
 
c) The programme offered no alternative interpretation of the available evidence.  
 
d)  The programme contained factual inaccuracies and distorted the available 

evidence in order to support the programme’s central premise. It incorrectly 
represented Ms Andrews’ character and life history.   

 
The Premise. The programme's premise was that Ms Andrews was an arrogant 
social climber with nothing but contempt for her background and social class, 
from which she was determined to escape at any price: even if that meant 
taking the life of the man that she purported to love. This was a wholly 
inaccurate representation of Ms Andrews' character and life history, constructed 
in order to support the theory that her motive for killing Mr Cressman was his 
refusal to marry her. 

 
Alan Starkie. The programme appeared to have based large parts of its 
research upon the contributor, Mr Starkie, who spoke of Ms Andrews' childhood 
and her years as an employee with the Duchess of York. Yet Mr Starkie knew 
Ms Andrews only for a relatively short period during her employment by the 
Duchess of York. Ms Andrews categorically refuted that she ever discussed her 
childhood with Mr Starkie and she rejected his account and questions his 
motives. 

 
Marks & Spencers. The programme included a totally fallacious dramatisation 
of Ms Andrews as an employee at Marks and Spencers in Grimbsy. It 
suggested that she looked down on customers and was very short tempered.  

 
Delusions of grandeur. The programme portrayed Ms Andrews as having 
"delusions of grandeur" because of her developing friendship with the Duchess 
of York. The reliance upon a single photograph of the two women wearing 
similar outfits to support a claim that Ms Andrews was prone to mimicking the 
Duchess of York was deliberately misleading. Similarly there is no basis 
whatsoever for example for Mr Starkie's claim that Ms Andrews was "...hoping 
to transform herself into a princess...” 

 
Accountant. It was asserted in the programme that when the number of staff 
employed by the Duchess of York was reduced to save costs, Ms Andrews was 
employed as the Duchess of York's accountant. This was inaccurate. The 
programme then suggested that Ms Andrews' poor accountancy skills, rather 
than the Duchess of York's extravagant expenditure, were the cause of the 
financial difficulties that followed. 

 
Armpits. The programme’s depiction of Ms Andrews blow-drying the Duchess of 
York's armpits was false and further used for the purpose of to demeaning and 
humiliating her. 

 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

44 

Dimitri Horne. It was suggested in the programme that Ms Andrews' interest in 
former boyfriend Mr Horne was motivated entirely by her alleged desire to 
marry a rich man. The dramatic portrayal of Ms Andrews attacking Mr Horne 
with a pair of scissors was false. Mr Horne made no such allegation in his 
police-statement, which was made under oath, for the purposes of prosecution.  

 
Thomas Cressman’s wealth. The programme suggested that Ms Andrews' 
overriding interest in Mr Cressman was his wealth. It failed to recognise or give 
any credence to the genuine attraction between the couple, which was 
substantiated by many of their mutual friends.  

 
Expectation of marriage. The programme’s suggestion that Ms Andrews was 
the only one of the two to have harboured an expectation of marriage also 
ignored clear evidence to the contrary, including their plans to buy property in 
the Cotswolds and accounts from friends which indicated that the couple were 
both devoted to each other. The reality was that Mr Cressman sometimes 
expressed misgivings about marriage, which created tension in their 
relationship. 

 
The email relationship. The programme portrayed an email relationship 
between Mr Cressman and a woman whom he had met previously, Ms Deborah 
Dimiceli. The programme suggested that the relationship was entirely innocent. 
DCI Dickie stated that it was not based on any “sexual encounter”. In fact the 
emails contained hardcore pornographic descriptions of anal sex, bondage, 
rape and sado-masochistic fantasies. The programme failed to reflect those 
facts, instead focussing on Mr Cressman's reference to Ms Andrews as 'an old 
pair of slippers'.  

 
Ms Andrews' reaction to the discovery of the emails. The dramatic portrayal of 
Ms Andrews' reaction to the discovery of the emails referred to above 
suggested that her first fear was that she might have to return to Grimsby. 
There was no hint of the shock and emotional turmoil, which predictably follows 
the discovery of betrayal and infidelity. 

 
DCI Dickie. DCI Dickie spoke outside his area of expertise when in the 
programme he commented on Ms Andrews’ psychological make up. He was a 
police officer unqualified to speculate on such matters. DCI Dickie was shown 
to in the programme thrusting a knife and saying "Here have this one on me". 
His description of the murder was prejudicial, baseless and melodramatic. 

  
Thomas Cressman’s letter. The dramatised section of the programme 
suggested that the letter, "Dearest Janie..." was written on the day of the killing. 
It was portrayed as a timely reminder that Mr Cressman wanted to end the 
relationship and was in the throes of trying to end it when he was killed. This 
implied that this was Ms Andrews' motive for the killing. However, the letter was 
actually written in the year prior to Mr Cressman's death. It was referred to in 
the notes of a specialist who had had dealings with the couple in that year. 

 
The timing of the killing. Perhaps the most seriously misleading inaccuracy in 
the programme was the portrayal of the timing of the killing. The programme 
suggested that Ms Andrews returned home at around 6pm, knowing that Mr 
Cressman would be taking an early snooze. It implied that she deliberately did 
this in order to murder him in cold blood as he slept. No such allegation was 
ever put to Ms Andrews during the trial because all the facts and the 
circumstances of the killing, including pathology reports, supported a very 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

45 

different account. 
 

The depiction of the murder. The programme makers did not check the facts on 
this key issue which were readily available. It was undisputed for example, that 
Ms Andrews was naked but for a dressing-gown, at the time of the fatal 
stabbing. 

 
The overdose.  The portrayal of Ms Andrews' also deliberately minimised the 
overdose she took in the aftermath of the killing, suggesting only that she had 
'taken some tablets'. The programme failed to reflect the gravity of this suicide 
attempt as a result of which Ms Andrews came close to death and had to be 
hospitalised for a period prior to her return to London to be interviewed by the 
police.  

 
The allegation of anal rape.  The allegation that Mr Cressman had anally raped 
Ms Andrews earlier in the day was referred to as a “whopping lie”. To support 
this view, it is said that the first time she mentioned the allegation was in the 
witness box. This was wholly incorrect. Prior to her trial Ms Andrews made the 
allegation to her solicitor, the defence Psychiatrist and the Psychiatrist engaged 
on behalf of the Crown. Moreover, one view of her police station interviews 
suggested that despite absence of a clear expression of anal rape the 
allegation was alluded to. In any event, the prosecution were aware of the 
allegation of anal rape several months prior to trial. It was only after that 
allegation was made that the prosecution disclosed a large bundle of additional 
email exchanges between Mr Cressman and Ms Dimiceli, which suggested a 
penchant for anal sex, bondage and rape fantasies, making the allegation of 
anal rape somewhat more credible. It was regrettable that this aspect was not 
explored in the programme. On the contrary, Mr Cressman was presented as 
unimpeachable. 

 
e) Birnberg Peirce and Partners submitted two “witness statements” in support of 

the complaint.   
 
f) Ms Andrews’ privacy was unwarrantably infringed in the programme as 

broadcast.  Whilst the lawyers acting on behalf of Ms Andrews accepted that 
Ms Andrews' story was of general public interest in view of her conviction for 
murder, they continued to say that “…there must be a limit to the degrading and 
demonising portrayal of her life.”  

 
ITV’s Case 
 
a) There was discussion between the programme’s producer and Birnberg Pierce 
and Partners in October 2002 at a very early stage of the project, before the 
production had completed its own research, written a script or interviewed 
contributors.  The producer told Birnberg Pierce and Partners that she would inform 
them of the programme’s outline at a later date, as of course at that point there was 
no such outline as the project was still in development. 
 
Birnberg Pierce and Partners wrote to the producer in early April 2003 following a 
brief reference to the programme in the press, complaining of a failure to “consult” 
with their client.  This letter arrived during her absence on leave, and she responded 
on 24 April 2003 providing the promised outline, and referring to the programme’s 
sources.  The programme makers received no further query from Birnberg Pierce 
and Partners as to the content of the film until they wrote out of courtesy in early 
October 2003 to confirm the transmission date.  At that point, when it was self 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

46 

evident that the programme was completed, Birnberg Pierce and Partners requested 
a preview copy with a view to looking for “inaccurate information or distortion”.  Had 
Ms Andrews been genuinely concerned to contribute to the programme she could 
have done so at any time after becoming aware of its existence as a project in 
October 2002.   
 
b) The programme makers provided Birnberg Pierce and Partners with an outline of 
the programme and its sources in April 2003, some six months before transmission.  
Birnberg Pierce and Partners failed to inquire any further until the week before 
broadcast, at which point the programme makers were not obliged to provide them 
with a preview. The programme makers were not obliged to submit every detail of the 
programme for comment to a convicted murderer.  The core matters of fact on which 
it was based were either matters in the public domain or had been established 
conclusively in a court of law.   
 
c) The programme makers were not obliged as a matter of fairness to present an 
“alternative” interpretation of the evidence.  Unlike many murder cases, it was not in 
issue that Ms Andrews was responsible for Mr Cressman’s death.  The jury clearly 
did not believe her evidence and the Court of Appeal found that the jury were entitled 
to reject her account. 
 
d) The programme was a factual drama-documentary which combined dramatisation 
with interview material from various individuals who knew Ms Andrews and Mr 
Cressman directly, including close friends and former acquaintances, Mr Cressman’s 
family, and police officers who investigated the murder and were involved in 
successfully prosecuting her for her horrific crime.  It stated at the outset that “For 
this dramatisation, some events have been simplified and certain characters and 
scenes created, but what follows reflects documented facts”. 
 
The programme treated Ms Andrews in a rounded and sympathetic manner.  Far 
from demonising her, it portrayed her as a troubled individual, and sought to 
encourage understanding of her story.  The basic facts of Ms Andrews’ life were well 
known, and widely publicised not only by the media following her conviction, but also 
by Ms Andrews herself (or with her co-operation). Any television programme, 
particularly one employing dramatisation, had to be selective, and to make editorial 
and dramatic choices as to the information it considered material.  There was nothing 
sinister in this process.  The programme makers had to select from a huge wealth of 
material to represent the significant elements of the story.  The core material they 
considered over many months was the evidence of Ms Andrews herself and others in 
the criminal proceedings, in court transcripts and police interviews, and the testimony 
in conducted interviews of many people directly involved in events.  All material facts 
were properly considered. 
 
The premise. The programme started from the straightforward factual premise that 
Ms Andrews was born in Grimsby, went to work in the household of the Duchess of 
York, was married and divorced, lost her job in the Duchess’ household, had a 
number of unsuccessful relationships, and finally murdered her last boyfriend Mr 
Cressman after he had made clear he did not intend to marry her.   
 
Ms Andrews was a “social climber” in the factual and non-pejorative sense that her 
ambitions led her to move away from Grimsby and work in the Royal Household, and 
thereby to move in a very different social milieu to that she was born into.  That was a 
desirable and admirable outcome to many people, working class or otherwise, and a 
simple fact of Ms Andrews’ life story.   
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

47 

Ms Andrews was not portrayed as “arrogant”, but as ambitious to better herself and 
pursue her career, and as a result clearly making a conscious effort to alter her 
accent and manners. The programme makers did not invent the title of the 
programme, which came from the nickname given to her apparently because of the 
way she adopted her employer’s mannerisms and accent and wore similar clothes. 
Ms Andrews was not depicted as having contempt for her background.  For example, 
she was depicted being verbally attacked by a Marks and Spencers’ employee, not 
attacking her. 
 
She was also depicted writing home to her parents when she arrived at Buckingham 
Palace to indicate not only her excitement at her new position, but suggesting that 
despite this new life she remained in contact with her family.  
 
The programme did not suggest that Ms Andrews was determined to escape from 
her background at any price, even if that meant taking the life of the man that she 
purported to love.  It did depict that, by the time of her relationship with Mr Cressman, 
she was needy, depressive, insecure and desperate for the security that she believed 
marriage would afford.  It showed that by murdering Mr Cressman she actually 
frustrated her ambitions for the security of a happy marriage and a family.  It depicted 
her as having ended his life and ruined her own. The programme did not seek to be 
cruel to Ms Andrews.  It sought to depict her fairly and to portray her character on the 
basis of how it has been described by many that knew her, and with sympathy for the 
disappointments and frustrations she had encountered in her life.   
 
Allan Starkie. The programme did not base large parts of its research on Mr Starkie 
or his book on Ms Andrews. Mr Starkie was invited to contribute to the programme 
because, without any doubt, he was someone who came to know Ms Andrews 
personally at close quarters for a significant period of her life, between 1992 and 
1995.  To that extent Mr Starkie’s insights were interesting and pertinent.  Mr 
Starkie’s contributions in the film either articulated the known facts or were his own 
“take” on Ms Andrews’ early life based on his personal knowledge of her.  
 
The programme did not rely solely on Mr Starkie’s opinion. His comments on Ms 
Andrews’ background reflected the statements of many other people who knew Ms 
Andrews in the early part of her life, including her own father’s reported remarks. 
 
Marks and Spencers. It was not contested that Ms Andrews worked at Marks and 
Spencers before applying to work for the Duchess of York. The dramatised scenes of 
her working at Marks and Spencers showed her being confronted with a difficult 
customer and a hostile fellow worker, and displaying a good deal of patience under 
pressure. These scenes were invented, but they established Ms Andrews’ early 
working life and its contrast to the very different environment she found herself in 
when joining the Royal Household.        
  
Delusions of grandeur. This was clearly stated as an opinion of Mr Starkie but was 
not an opinion held only by Mr Starkie.  The nickname “Lady Jane” was apparently 
used by the Duchess and by staff in the household, and it was widely reported that 
this arose because of the way in which she appeared to imitate the manners, accent 
and dress of her employer.   
 
Accountant. Mr Starkie stated in the programme that “Sarah said Jane is now my 
accountant”. He was reporting what he was told by the Duchess at the time.  He 
stated that Ms Andrews’ was “an adequate dresser but a terrible accountant”. That 
was his opinion based on his contact with her in carrying out her duties for the 
Duchess.  Mr Starkie stated in the programme that Ms Andrews was not the person 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

48 

to fix the problem of the Duchess’ overdraft.  This was an opinion but it was 
demonstrably borne out by events.  The programme dramatised the difficulties of Ms 
Andrews’ increased responsibilities by depicting her under pressure with several 
ringing phones, explaining in a call that she had chosen to pay a telephone bill rather 
than a credit card which had then been refused in a shop.  This did not suggest that it 
was Ms Andrews’ accountancy skills rather than the Duchess’ extravagance that was 
causal of the difficulties.   
 
Armpits. This was an incident that was reported elsewhere previously.  There was no 
reason to believe it was untrue, and its purpose was not to “demean” or “humiliate” 
Ms Andrews, nor did it do so.  It was included to dramatise the fact that Ms Andrews 
was required to perform many menial tasks for the Duchess, especially in her earlier 
years of service, but also that their relationship was close and the Duchess relied on 
her for help of an intimate nature. 
 
Dimitri Horne. The programme did not suggest that Ms Andrews was motivated 
“entirely by her alleged desire to marry a rich man”.  It depicted Ms Andrews fairly as 
someone seeking the security of a committed relationship, and enjoying the company 
of wealthy men. It was uncontested that Ms Andrews had several relationships with 
eligible bachelors. The significance of the scene depicting the end of Ms Andrews’ 
relationship with Mr Horne was that it represented a recurrent pattern in Ms Andrews’ 
behaviour with boyfriends once a relationship had broken down.  It was confirmed to 
police by more than one man she became involved with that her response to 
perceived or actual rejection was obsessional behaviour amounting to “stalking”.  The 
scenes with Mr Horne exemplify some aspects of Ms Andrews’s behaviour exhibited 
in other relationships prior to that with Mr Cressman.  
 
Mr Horne’s evidence to police was that as time went on Ms Andrews was getting 
serious and wanted to settle down, and he did not because he did not consider it to 
be a long term relationship.  He began to find her overpowering and clingy, and they 
started to have arguments.   He told her he wanted to break up with her.  He returned 
home, having arranged that she would move her things out of his flat, to find the 
place a “complete mess”.  Objects had been broken and other items were missing.  
He began to receive calls from Ms Andrews at all hours of the day and night, and the 
doorbell was being rung by someone each evening.  He eventually felt harassed and 
afraid.   One night she arrived at his flat in a distressed state, and he invited her in.  
She began picking things up and throwing them about, shouting and then throwing 
punches.  He became very nervous for his safety and shouted for his brother who 
was asleep in the other room, and tried to hold her arms and calm her down without 
effect.  His brother came in and she finally calmed down and left.  He discovered 
subsequently that Ms Andrews had stolen a cheque from his brother’s chequebook 
whilst they were going out and forged his signature in the sum of £8,500.  He decided 
not to call the police but instigated proceedings privately through a solicitor and Ms 
Andrews eventually returned the money.  He also recovered from her, his personal 
diary, in which she had defaced references to herself.        
 
The programme’s depiction simplified events somewhat and omitted Mr Horne’s 
brother, partly to minimise potential embarrassment to him.  Ms Andrews was 
depicted as behaving erratically and having to be calmed down and finally comforted 
in her outburst.  Mr Horne confirmed to the programme makers that Ms Andrews had 
picked up some scissors during this incident, and DC Dickie also recalled this detail 
from Mr Horne, although it did not feature specifically in his witness statement to 
police.   
 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

49 

Thomas Cressman’s wealth. The programme clearly dramatised the mutual attraction 
between Ms Andrews and Mr Cressman. The evidence from witnesses who knew the 
couple included in the programme was balanced and even handed in this regard.  
The overall picture presented by the programme was that Ms Andrews genuinely 
loved Mr Cressman, and it was this overbearing love that made her reaction to the 
events of the last days of Mr Cressman’s life so extreme.   
      
Expectation of marriage. The complaint disingenuously suggested that “Thomas 
Cressman sometimes expressed misgivings about marriage”.  This flew in the face of 
the overwhelming evidence from numerous witnesses who knew the couple, and 
particularly those concerned in the events of the weekend of Mr Cressman’s death. 
Mr Cressman never asked Ms Andrews to marry him, although she pressed him to 
do so, and he had told her prior to his death that he did not intend to marry her.    
      
The email relationship. Ms Dimiceli gave witness statement evidence to the police 
confirming that she had met Mr Cressman in person only once in the company of 
business colleagues at a convention in Las Vegas in 1998.  They got on well and had 
been flirtatious, but there was no intimacy whatever on that occasion.  They then 
conducted an email relationship which included some explicit sexual fantasy which 
she regarded as harmless fun, but they never met again. The programme did not 
suggest the email relationship was “entirely innocent”. It clearly portrayed Mr 
Cressman as embarrassed and defensive about the discovery of the emails, and 
their explicit sexual character was made plain in the programme.  In one scene there 
was a shot of one of the emails on screen, which included some explicit sexual 
language and left viewers in no doubt about the sexual nature of their content.   
 
The reference to Ms Andrews as an old pair of slippers was obviously significant as it 
was referred to at trial as evidence of Mr Cressman’s feelings towards Ms Andrews.  
The programme did not use or interpret that reference unfairly towards Ms Andrews.  
 
Ms Andrews’ reaction to the discovery of the emails. The dramatisation of Ms 
Andrews’ emotional reaction did depict her “emotional shock and turmoil”. It 
sensitively portrayed her as broken hearted by the discovery of this email 
relationship.  Mr Cressman was not exonerated in the scene for his behaviour. The 
incident was set in context by a scene where Ms Andrews explained to a friend that 
“he swears they’re just friends – in the end I guess life comes down to the things you 
choose to ignore”.  
 
DCI Dickie. DCI Dickie commented in the programme on the basis of his general 
experience as a long serving police officer and a veteran of more than twenty murder 
investigations, and on the basis of his direct involvement in this case. He was not 
presented in the programme as a professional psychologist, although in fact he has 
experience and training in building up psychological profiles of both victims and 
offenders.  However, he was eminently qualified and fully entitled to offer his own 
opinion as to whether Ms Andrews told the truth to police and the court, and whether 
there was evidence of premeditation in her actions, based on his direct contact with 
her and his knowledge of all the evidence in the case.  
 
DCI Dickie’s remark concerning the knife thrust was certainly not “baseless”.  
Forensic evidence was presented in relation to Mr Cressman’s wounds and the 
distribution of blood that contradicted Ms Andrews’ account of the stabbing. DCI 
Dickie’s comment fairly reflected his view, accepted by the jury after consideration of 
all the evidence, that Ms Andrews murdered Mr Cressman as revenge for him 
rejecting her.  It also reflected the conclusion of the trial Judge. 
 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

50 

Thomas Cressman’s letter. The complaint asserted that the letter in question was 
written in the year previous to Mr Cressman’s death.  There was no compelling 
evidence to support this assertion, although it was also made at trial.   
 
The timing of the killing. The programme did not suggest that Ms Andrews returned 
home at around 6pm “knowing that Thomas Cressman would be taking an early 
snooze”. The murder sequence itself was prefaced at the end of part 4 of the 
programme with an aerial shot of London at night, establishing it was night-time.  Mr 
Cressman was then shown in bed asleep in a darkened room with his glasses beside 
the bed.  His friend Mr Tom Gore stated in interview that Mr Cressman would often 
take a snooze in the evenings.  DI Ault then asked rhetorically “why did Jane 
Andrews at some stage that evening return to the house?”.  There was no reference 
to 6pm.        
 
The depiction of the murder. It was undisputed that Ms Andrews was completely 
naked during the attack.  Forensic evidence of blood staining on her dressing gown, 
and indeed Ms Andrews’s own account in evidence, plainly concurs that she was 
naked at the moment of bludgeoning and then stabbing Mr Cressman. The film 
therefore depicted her nakedness at this point accurately.  She subsequently put on 
the dressing gown to go upstairs and on her own account she washed herself in the 
bath, and then left the house in the early hours of the morning 
 
The overdose. The programme did not “minimise” the gravity of the overdose Ms 
Andrews took in her car three days after fleeing the scene of the murder.  She took 
40 or 50 Nurofen tablets, but she was only in hospital for two nights before being re-
arrested and taken to Belgravia police station for questioning. The film set up this 
discovery scene with comments from Ms Andrews’ friends indicating the genuine fear 
they had for her safety. The scene of her discovery showed her weak and 
disorientated and was based directly on the account of PC Andrew Oliver who 
discovered her in the back of her car.  This depiction was sympathetic to Jane 
Andrews.  
 
The allegation of anal rape. This allegation was stated to be a “whopper” by Mr Gore, 
Mr Cressman’s friend.  It was relied on heavily by the defence at trial as supporting 
the claim of self defence.  It was rejected by the jury.  It was made without a shred of 
evidence and it was perfectly fair for the film to make that point via DCI Dickie – “we 
could find no evidence and I mean no evidence that Tom had physically, mentally, 
sexually abused Jane Andrews”. 
 
Ms Andrews made no complaint of anal rape to any of her friends despite being in 
telephone and text contact with several of them from Saturday morning (when she 
alleged it took place) until her arrest on Wednesday. She made no complaint to the 
doctors who examined her on arrest, nor to the officers who interviewed her in 
relation to Mr Cressman’s death on Saturday 22 September 2000, even though if true 
it was obviously a crucial piece of information in the investigation of his death. The 
first time she mentioned the allegation to anyone was in February 2001, some five 
months later, during an interview with a psychiatrist instructed by her solicitors. 
 
The transcript of Ms Andrews’s police interview did not suggest a hint of an anal rape 
allegation.  There was nothing in the interview in this regard that the programme was 
required as a matter of fairness to “allude to” in the film.  The treatment in the film of 
the rape allegation made at court by Jane Andrews is fair.   
 
Whilst the emails referred to above did contained explicit sexual fantasies, their 
descriptions of anal intercourse, referred to in detail at trial, were consensual.    



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

51 

 
Mr Cressman was not presented in the film as unimpeachable.  He was shown to 
sometimes lose patience with Ms Andrews’ demands for commitment and 
unhappiness.  As Ms Lucinda Ellery stated in interview, he could be “sharp” with Ms 
Andrew and this was reflected dramatically.  However, it would have been a serious 
dereliction of duty of fairness to Mr Cressman and his family to have allowed Ms 
Andrews’ allegation of rape to receive more credence that it deserved, and on the 
basis of all the available evidence, it deserved none at all. 
 
e) Both Mr Gil Hancox and Ms Lucinda Ellery complain in their statement submitted 
to Ofcom that the programme was “one-sided”. The programme above included 
comments from both participants that could be taken as supportive of Ms Andrews.  
Equally, both commented on Ms Andrews’ personality in ways that could be said to 
give a rounded picture of her personality.  
 
Mr Hancox says in his statement that the programme misrepresented the relationship 
of Ms Andrews and Mr Cressman and that “in my view Tommy was a bastard but he 
came across [in the programme] as totally gentle, kind, innocent person and this just 
wasn’t true.” Yet in his interview Mr Hancox described Mr Cressman as “a very nice 
guy”. Although he paid tribute to Ms Andrews’ personal qualities as a friend, he was 
willing to say that her behaviour towards Mr Cressman could be “obsessive”, 
“pestering” and “childlike”.  He also suggested that Ms Andrews should “accept that 
what she did was wrong” and expressed doubt about her evidence at trial.   
 
Ms Ellery specified one comment that she says was taken out of context in the 
programme in the sequence concerned with the discovery of the emails, where she 
says “it was the start of a nervous breakdown” for Jane Andrews.  We accept this 
specific comment came at the point in her interview when discussing the loss of Ms 
Andrews’ job with the Duchess of York, not the emails.  But Ms Ellery referred more 
than once in her interview that in her view Ms Andrews was “heading for a nervous 
breakdown for quite some time” before the events of September 2000, and that she 
was “just a crisis waiting to happen”.  She referred to her variously as “emotionally 
unstable”, “a bit nervy but pretty well balanced”, and a “sensitive creature”.  She said 
that Ms Andrews “started to lose the plot” after losing her job.  As she said on 
learning of Thomas’s death – “I just assumed Janie had killed him, straight away. It 
never occurred to me that she didn’t.  Because of the build up”.    
 
She described Jane immediately before the murder as “on the brink. She was very, 
very, you know, unbalanced. Very unbalanced. Very emotional. You know having a 
complete breakdown and crash, in my opinion”.  The programme did not therefore 
misrepresent Ms Ellery’s views to suggest that Ms Andrews’ emotional state was 
fragile in the period immediately after the discovery of the emails.       
 
f) Ms Jane Andrews’s story was of general public interest.  The programme 

makers carefully considered the effect on all of Ms Andrews’s family and friends 
of the programme before transmission, and sought to balance respect for their 
privacy with that of the public interest in the story.  For that reason the 
programme makers chose not to depict Ms Andrews’ parents, siblings or her 
first husband with actors at all, and referred to them very sparingly in the film. 

 
The programme makers considered carefully the effect of the film on Ms Andrews 
herself. It could not be an unwarranted infringement of Ms Andrews’ privacy to 
broadcast a film about her life simply because it has a negative emotional effect on 
her.  Her position with the Duchess of York gave rise to public interest in her 
background years before her relationship with Mr Cressman began.  She had also 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

52 

sought to divulge personal information about her life to the media in her campaign to 
win her freedom. But above all it was her own crime that led her to the position of 
public notoriety she now occupies. There was no information in the programme which 
was not either already in the public domain, or in respect of which Ms Andrews had a 
reasonable expectation of privacy.  
 
Decision 
 
Ofcom’s function is to consider whether Ms Andrews was treated unfairly in the 
programme as broadcast in accordance with its statutory duties under the 
Communications Act 2003 and the Broadcasting Act 1996 (as amended). Ofcom has 
regard to the need, when carrying out these duties, to do so in a manner that best 
guarantees an appropriate level of freedom of expression. 
 
In this case, Ofcom only considered matters raised in the complaint insofar as they 
might have amounted to specific unfairness to Ms Andrews or unwarrantably 
infringed her privacy. It did not consider any potential unfairness, unwarranted 
infringement of privacy or secondary effects on Ms Andrews’ family.  
 
Ofcom took the view that there could be no objection in principle to revisiting a past 
event of this nature, namely a trial that has been very widely reported both at the time 
and since, and which involved a figure accused of serious offences who had gained 
public notoriety.  Ofcom acknowledged that revisiting these events was potentially 
distressing for Ms Andrews and her family but found no unfairness in the decision to 
revisit these events.  
 
a) & b) Where a programme alleges wrongdoing or incompetence, or contains a 

damaging critique of an individual or organisation, those criticised should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond to or 
comment on the arguments and evidence contained within that programme.  

 
Ofcom considered that normally convicted criminals have no legitimate 
expectation of an opportunity to respond to claims that have already been 
presented to the court and proven to the satisfaction of the jury.  

 
However, on the evidence as presented, Ofcom considered that the nature and 
likely content of the programme were in fact made clear to Ms Andrews well 
before the programme was broadcast. Further, Ms Andrews had the opportunity 
to request further information or respond to the likely content of the programme 
as outlined in writing by the programme makers, which she failed to take 
advantage of. Ofcom also considered that it was not incumbent on the 
programme makers, in the interest of fairness, to agree to Ms Andrews’ request 
to view a recording of the programme in advance of broadcast. Ofcom found no 
unfairness to Ms Andrews in these respects.    

 
c) At the time of broadcast Ms Andrews had been found guilty of the crimes 

referred to in the programme; the convictions had not been overturned on 
appeal and the programme’s presentation of the convictions was 
straightforward and factual. 

 
Ofcom concluded that the programme makers were entitled to rely on the 
decision of the courts and were not obliged, in the interests of fairness, to offer 
an alternative interpretation of the available evidence. Ofcom found no 
unfairness to Ms Andrews in this respect.  

 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

53 

d) In general, Ofcom took the view that the programme’s presentation of events 
was straightforward, factual and in no way gratuitous and did not unfairly 
represent Ms Andrews’ character and life history. On the evidence as 
presented, Ofcom considered that the programme makers appeared to have 
taken all reasonable care to satisfy themselves that all material facts had been 
considered before transmission.  

  
Specifically Ofcom found the following: 
 

The premise. Ofcom did not consider that the programme presented Ms 
Andrews as an arrogant social climber with nothing but contempt for her 
background and social class. In our view the programme provided a 
straightforward factual account of her change in personal circumstances, from a 
relatively humble life in Grimsby to an elevated social position, closely 
associated with the Royal Household. Ofcom considered that viewers were 
unlikely to have thought critically of Ms Andrews as a result of the programme’s 
presentation of her desire to succeed and her change of status.    

 
Alan Starkie. Ofcom was not able to, nor should it, consider or conclude 
whether or not the programme was based largely on information provided by Mr 
Starkie, which we noted was contested by the programme makers. Ofcom was 
obliged to consider whether the content and/or presentation of Mr Starkie’s 
contribution was unfair to Ms Andrews. In Ofcom’s view it was reasonable, 
given that he had written a book about the events and had known Ms Andrews, 
for the programme makers to include Mr Starkie’s testimony. We also took the 
view that it would have been clear to viewers that Mr Starkie’s comments were 
his opinion, based on his knowledge of her, and not established fact.   

 
Marks & Spencers. Ofcom noted the use of dramatised ‘reconstructions’ in this 
programme (of which this scene was one) and recognised that this was a 
legitimate device when seeking to depict events or a story based on fact. While 
for some it may be preferable not to invent fictional events, as this one was, 
Ofcom took the view that in the particular circumstances it did not result in an 
unfair portrayal of Ms Andrews.  In our view Ms Andrews was not shown to look 
down on customers or be short tempered.  We considered that she was shown 
in a positive light; being subjected to unreasonable behaviour from a very 
difficult customer and fellow worker and dealing with both situations with 
considerable restraint.    

  
Delusions of grandeur. Ofcom noted that it had been widely reported that Ms 
Andrews appeared to some people to have attempted to imitate the manners, 
accent and dress of the Duchess of York. In Ofcom’s view the statements that 
Ms Andrews was “starting to develop delusions of grandeur” and was “hoping to 
transform herself into a princess” were clearly expressed as an opinion of Mr 
Starkie and, for the reasons referred to above, we considered that it was 
reasonable for the programme makers to include Mr Starkie’s testimony. 
Furthermore, Ofcom considered that it was reasonable for the programme 
makers to have included the photograph of Ms Andrews and The Duchess of 
York wearing similar clothing as this illustrated this apparent behaviour. 

 
Accountant. In Ofcom’s view it was inaccurate to suggest that Ms Andrews was 
employed as the Duchess of York's accountant (a position necessitating 
professional qualifications) when in fact she was appointed as the Duchess of 
York’s Accounts Manager.  However, notwithstanding this inaccuracy, Ofcom 
considered that the programme in no way suggested, through Mr Starkie’s 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

54 

comments or through its dramatised portrayal of her, that Ms Andrews' poor 
accountancy skills were the cause of the financial difficulties that faced the 
Duchess. The programme portrayed her in a sympathetic light, trying to cope 
with increased responsibilities and making difficult judgements concerning the 
Duchess’ spending.    

 
Armpits. Ofcom noted that the scene showing Ms Andrews blow-drying the 
Duchess of York’s armpit portrayed an incident that had been widely reported.  
Ofcom was not able to determine whether this incident happened as it is not a 
fact finding tribunal.  However, in Ofcom’s view the scene as presented in the 
programme was not unkind or demeaning.   

  
Dimitri Horne. In Ofcom’s view the programme did not suggest that Ms 
Andrews' interest in her former boyfriend Mr Horne was motivated entirely by 
her alleged desire to marry a rich man. We considered that the programme’s 
portrayal of the relationship indicated that there was genuine and mutual 
affection, as illustrated by the statement made in the programme by Mr Starkie 
that there was “a great deal of chemistry right from the beginning”. 

 
Ofcom considered that although Mr Horne made no allegation in his police 
statement that Ms Andrews had attacked him with a pair of scissors it was not, 
in our view,  unreasonable to include this dramatic portrayal given that it was 
generally illustrative of Ms Andrews’ capability of aggressive and violent 
behaviour (which had been proved in court) and that Mr Horne had told police 
in his statement that Ms Andrews’ behaviour had left him feeling harassed and 
afraid and that on the night in question she had arrived at his flat in a distressed 
state and had thrown objects around and begun throwing punches. We were 
also satisfied that Mr Horne had informed the programme makers that Ms 
Andrews had picked up a pair of scissors and that DCI Dickie had also 
remembered this detail, even though this was not in Mr Horne’s official police 
statement.   

 
Thomas Cressman’s wealth. In Ofcom’s view the programme clearly portrayed 
Ms Andrews’ genuine love for Mr Cressman as illustrated by the comments of 
her friend Ms Ellery that “They seemed to have a good rapport.  She was just 
completely madly in love with him”. 

  
Expectation of marriage. In Ofcom’s view the complainant had provided no 
convincing evidence that Mr Cressman had wished to or intended to marry Ms 
Andrews. The programme’s portrayal of their relationship, with specific regard 
to the parties’ expectation of marriage appeared to accord with the recollection 
of many of the contributors and in all the circumstances, we considered that it 
was not unfair to portray their relationship in the way the programme did.  

 
The email relationship. Ofcom considered that the programme did not suggest 
that the email relationship between Mr Cressman and Ms Dimiceli was “entirely 
innocent”. In reaching this conclusion we took into account the programme’s 
depiction of one of the emails, which included some explicit sexual language, 
and the inclusion of a comment by DCI Dickie, who headed the Metropolitan 
Police's investigation, that one of the emails was “sexually graphic”. 

 
Ms Andrews' reaction to the discovery of the emails. In Ofcom’s view the 
programme clearly portrayed Ms Andrews’ obvious shock and distress at 
discovery the emails.   

 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

55 

DCI Dickie. Ofcom considered that it was reasonable for the programme 
makers to include the testimony of DCI Dickie given his direct contact with Ms 
Andrews and his knowledge of all the evidence in the case.  In our view, DCI 
Dickie’s portrayal and description of the murder did not depart significantly or 
materially from the established facts of the case. 

 
Thomas Cressman’s letter. Ofcom noted the complainant’s assertion that Mr 
Cressman’s letter (Dearest Janie…) was written in the year prior to Mr 
Cressman’s death and not on the day of the murder, as suggested by the 
programme. Ofcom is not a fact finding tribunal and as such it was not able to 
determine when the letter was written.  In the circumstances, Ofcom considered 
whether this alleged inaccuracy resulted in unfairness to Ms Andrews in the 
programme as broadcast. In Ofcom’s view the programme’s presentation of this 
issue was unlikely to have materially affected viewers understanding of Ms 
Andrews in a way that was unfair to her given that she had in fact been 
convicted of the murder. 

 
The timing of the killing. In Ofcom’s view the programme did not suggest that 
Ms Andrews returned home at around 6pm, knowing that Mr Cressman would 
be taking an early snooze. The programme only showed it to be night.   

 
The depiction of the murder. Ofcom considered that the programme’s depiction 
of the murder of Mr Cressman did not depart significantly or materially from the 
establish facts of the case. 

 
The overdose. In Ofcom’s view the programme’s portrayal of Ms Andrews’ 
overdose was sympathetic, straightforward and made clear that her friends 
genuinely feared for her safety.  

 
The allegation of anal rape. In Ofcom’s view the timing of Ms Andrews’ first 
claims that she had been anally raped by Mr Cressman was not relevant to 
whether or not the programme was fair to Ms Andrews.  Ofcom considered that, 
given the fact that the allegation of anal rape was made in court and was 
dismissed by the jury when finding Ms Andrews guilty of the murder of Mr 
Cressman, it was reasonable for the programme to include comments from 
contributors dismissing the allegation as untrue. 

   
e) Ofcom considered statements, made by Mr Gil Hancox and Ms Lucinda Ellery, 

and submitted by the complainant in support of the complaint. We noted that 
both Mr Hancox and Ms Ellery, who participated in the programme, considered 
the programme to be “one-sided”. Ofcom considered the statements only 
insofar as they raised issues of potential unfairness to Ms Andrews in the 
programme as broadcast.  Having viewed the programme as broadcast and 
read their statements, Ofcom took the view that the programme fairly 
represented the contributions of both Mr Hancox and Ms Ellery.  It noted that 
one comment made by Ms Ellery was taken out of context in the programme. 
However, in Ofcom’s view this did not materially alter the meaning of Ms 
Ellery’s contribution and did not result in specific unfairness to Ms Andrews in 
the programme as broadcast.    

 
f) The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s 

right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about 
the unwarranted infringement of privacy, Ofcom therefore addresses two 
distinct questions: First, has there been an infringement of privacy? Second, if 
so, was it warranted? 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

56 

 
As stated above, Ofcom takes the view that there can be no objection in 
principle to revisiting a past event of this nature and again Ofcom 
acknowledges that revisiting these events was potentially distressing for Ms 
Andrews.  In all the circumstances of this case, namely a trial that has been 
very widely reported both at the time and since ensuring that details of the 
crime and surrounding events remained firmly in the public domain, Ofcom 
considered that revisiting the events did not infringe Ms Andrews’ privacy. 

 
The complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy was 
not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

57 

  
 
Other programmes not in breach/out of remit  
 
15 February – 28 February 2006  
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of  

        Complaints 

     
30 Minutes 27/01/2006 Channel 4 Due impartiality 1 
Agatha Christie's Marple 12/02/2006 ITV1 Substance Abuse 2 
Bargain Hunt 09/02/2006 BBC1 Religious Offence 1 
BBC News 27/02/2006 BBC1 Due impartiality 1 
BBC News 24 15/02/2006 BBC News 24 Generally Accepted Standards 1 
BBC Radio 5 Live 20/02/2006 BBC Radio 5 Undue prominence 1 
Beacon FM 20/02/2006 Beacon FM Generally Accepted Standards 1 
Big Fat Quiz of the Year 26/12/2005 Channel 4 Offensive language 1 
Brat Camp 15/02/2006 E4 Offensive language 1 
Brit Awards 16/02/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
CBBC 13/01/2006 CBBC Other 1 
Change The Day You Die 16/02/2006 Sky One Generally Accepted Standards 1 
Coronation Street 12/02/2006 ITV1 Dangerous behaviour 2 
Coronation Street 19/02/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
Coronation Street 16/02/2006 ITV1 Other 1 
Coronation Street 27/02/2006 ITV1 Violence 1 
Coronation Street 26/02/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
Dick and Dom in Da Bungalow 11/02/2006 BBC2 U18s in programmes 2 
Downtown Radio 30/10/2005 Downtown Impartiality 1 
Emmerdale 06/02/2006 ITV1 Offensive language 1 
Fear Factor 21/02/2006 Sky 3 Generally Accepted Standards 1 
Footballers' Wives 04/02/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
Fox News 20/02/2006 Fox News Inaccuracy/Misleading 1 
French and Saunders 27/12/2005 BBC1 Offence 3 
FTN - Quiz Night Live 04/02/2006 FTN Competitions 1 
FTN - Quiz Night Live 12/01/2006 FTN Competitions 1 
Galaxy 102 21/02/2006 Galaxy 102 Sex/Nudity 1 
God Channel 20/02/2006 God Channel Due impartiality 1 
Going Cold Turkey 20/02/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
Going Cold Turkey 21/02/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Harry Hill's TV Burp 21/01/2006 ITV1 Offence 2 
Harry Hill's TV Burp 11/02/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Holiday Showdown 14/02/2006 ITV1 U18s in programmes 5 
I'm a Celebrity...4 04/12/2005 ITV2 Misleading 1 
Iain Lee 09/01/2006 LBC97.3 Other 1 
Iain Lee 16/01/2006 LBC97.3 Crime incitement 1 
Iain Lee 02/02/2006 LBC97.3 Other 1 
It's Me or the Dog 09/02/2006 Channel 4 Undue prominence 1 
ITV News 29/01/2006 ITV1 Other 1 
ITV News 12/02/2006 ITV1 Violence 1 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

58 

ITV News 13/02/2006 ITV1 Violence 2 
ITV News 15/02/2006 ITV1 Due impartiality 1 
ITV News 17/02/2006 ITV1 Due impartiality 1 
ITV News 20/02/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 21/02/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
James Whale Show 22/02/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1 
L Double 07/02/2006 BBC 1Xtra Generally Accepted Standards 1 
LBC Programme 15/01/2006 LBC97.3 Language 3 
Little Britain 24/11/2005 BBC1 Offence 3 
Little Britain 25/01/2006 BBC1 Other 1 
Men and Motors 07/02/2006 Men & Motors Sex/Nudity 1 
Mike Reid Live and Uncensored 02/02/2006 Men & Motors Religious Offence 1 
Mike the Mouth 14/02/2006 Sun FM Crime incitement 1 
Mock the Week 10/02/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Mock the Week 17/02/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
My Name is Earl 27/01/2006 Channel 4 Scheduling 1 
Newsround 13/02/2006 BBC1 Violence 1 
Northern Lights 20/02/2006 ITV1 Violence 2 
On the Fiddle 13/02/2006 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 
Outfoxed 14/02/2006 ITV4 Due impartiality 1 
Planet Sketch 09/02/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Police, Camera, Action 17/01/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Power FM 09/01/2006 Power FM Other 1 
Prison Break 09/02/2006 Five Violence 1 
Rajan and his Evil Hypnotists 21/12/2005 E4 Other 1 
Ready, Steady, Cook 17/02/2006 BBC2 Undue prominence 1 
Red Hot 06/02/2006 Red Hot TV Sex/Nudity 1 
Relocation, Relocation 08/02/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Richard and Judy 03/12/2004 Channel 4 Other 1 
Richard and Judy 06/12/2004 Channel 4 Offence 1 
Richard Hammond's 5 O'Clock Show 02/02/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Richard Hammond's 5 O'Clock Show 03/02/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
Richard Hammond's 5 O'Clock Show 17/02/2006 ITV1 Other 1 
Rosemary and Thyme 18/02/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Saga 106.6FM 22/02/2006 Saga 106.6FM Generally Accepted Standards 1 
Seduced & Betrayed 13/02/2006 Five Sex/Nudity 1 
Sky News 19/01/2006 Sky News Other 1 
Stars In Their Eyes Kids 18/02/2006 ITV1 U18s in programmes 1 
Sunset Beach 13/02/2006 Five Scheduling 1 
T4 18/02/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Talksport 01/12/2005 Talksport Advertising 1 
Television X 06/01/2006 Television X Misleading 1 
The Armstrongs 22/02/2006 BBC2 Offensive language 2 
The Chris Moyles Show 14/02/2006 BBC Radio 1 Offensive language 1 
The Edge 19/02/2006 ITV1 Offensive language 1 
The Friday Night Project 17/02/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Inside 10/02/2006 ITV4 Violence 1 
The IT Crowd 17/02/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Thick of It 02/01/2006 BBC2 Offensive language 2 
The Truth 11/02/2006 ITV1 Violence 1 



Ofcom broadcast bulletin 56 
20 March 2006 

59 

The Wright Stuff 09/11/2005 Five Impartiality 1 
Three Minute Wonder 16/02/2006 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Titty Bang Bang 31/01/2006 BBC3 Generally Accepted Standards 1 
Titty Bang Bang 18/02/2006 BBC3 Sex/Nudity 1 
TMF - The Music Factory 15/02/2006 TMF Sponsorship 1 
Trailer for E4 07/02/2006 E4 Sex/Nudity 1 
Uncle Max 14/02/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Virgin Breakfast Show 20/02/2006 Virgin Radio Undue prominence 1 
West Country Regional News 03/01/2006 ITV1 U18s in programmes 1 
Wild At Heart 05/02/2006 ITV1 Sex/Nudity 3 
WWE – Smackdown 16/02/2006 Sky Sports Advertising 1 
You've Been Framed 14/02/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

 
 


