Ofcom broadcast bulletin

Issue number 58
18 April 2006




Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Contents

Introduction

Broadcasting Code Guidance Update

Guidance for Rules 2.11 and 10.10

Standards cases

In Breach
Resolved

Not in Breach

Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Other programmes not in breach/outside remit

10

15

24

55



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Introduction

Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/

The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content

The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content
broadcast before 25 July 2005.

e Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority)

o News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority)
e Code on Standards (Broadcasting Standards Commission)

e Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission)
e  Programme Code (Independent Television Commission)

e  Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission)

¢ Rules on the Amount and Distribution of Advertising

From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom
(including the application of statutory sanctions by Ofcom).



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Broadcasting Code Guidance Update

Guidance for Rules 2.11 and 10.10 of the Ofcom Broadcasting Code

Previous bulletins have referred to the significant increase in the number of TV quiz
channels, together with an increase in the number of complaints received. We
reported in Bulletin 53 that ICSTIS had published A Statement of Expectations on
Call TV Quiz Services.

We are now issuing guidance concerning Ofcom’s role in this area, which also aims
to ensure that consumers are protected — and are confident in using — this
increasingly popular interactive medium. This will also appear in Ofcom’s web-based
Guidance which accompanies the Broadcasting Code.

The ICSTIS Statement of Expectations for Call TV Quiz Services, can be found at:
http://www.icstis.org.uk/pdfs _news/QuizTVExpectations06.pdf.

Broadcasters should note that this guidance refers to all broadcast
competitions:

Guidance to rule 2.11

Note: The following guidance refers to all competitions, including Call TV quiz
services.

Competitions that use Premium Rate Entry

e Complaints to Ofcom alleging the broadcast of misleading information about
premium rate charges and/or line availability will normally be referred to
ICSTIS, since they are considered to be complaints about promotional
material concerning the premium rate service (PRS) itself. ICSTIS has issued
A Statement of Expectations on Call TV Quiz Services, which can be found at
http://www.icstis.org.uk/pdfs _consult/QuizTvConResponse06.pdf and, where
relevant, should be considered alongside its Code of Practice.

¢ Complaints concerning potential unfairness surrounding the conduct of a
competition, or its solution and/or methodology, will normally be investigated
by Ofcom.

Free Entry Route

¢ In the future, legislation will require that free entry routes (where required)
should be given equal prominence with other routes. We would encourage
broadcasters to adopt this as best practice now, in advance of all the
provisions of the Gambling Act 2005 coming into force. Broadcasters should
be aware of the Gambling Commission’s requirements concerning free entry
routes, when published.

Prizes
e Prizes should normally be despatched within a reasonable time (note: where

relevant, ICSTIS’ requirements may apply), unless indicated otherwise when
the prize is described.



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

e If particular prizes become unavailable post-broadcast, we would expect
comparable substitutes to be provided.

e We would strongly advise broadcasters not to present a monetary prize as a
possible resolution of financial difficulty (e.g. as a means of paying off credit
card debt). See also Rule 2.1.

Competition Rules

e To ensure clarity, we expect rules that limit those who can take part in a
competition to be broadcast. (Note: Their broadcast is not expected if specific
individuals — e.g. previous prize winners — have been informed directly). In
particular, where such rules are considered to be significant (e.g. an age limit
for entering a competition) broadcasters should air them orally each time a
competition is run and on a regular basis throughout longer sequences.

e We strongly recommend that broadcasters produce written rules and/or terms
and conditions that support all or specific competitions being broadcast by
them. Where the competition is broadcast on television, details of where the
relevant rules are available (e.g. on the channel/programme’s website) ought
to be aired regularly, while on radio, where competition strands are often
shorter, we would normally expect such details to be mentioned at least
occasionally. Broadcasters may also need to be aware of ICSTIS’
requirements regarding this issue, including those in its Statement of
Expectations.

¢ Competitions are sometimes run simultaneously on various local/regional
services (e.g. on a radio network), and this may result in participation being
spread wider (i.e. beyond the local area) than might be obvious to the
viewer/listener in any one area. In such circumstances, and where the main
prize is not awarded by each service, we would normally expect that, in order
to be fair, it has to be made clear that other services are participating. This
should be done both on air and in any written rules, whenever the competition
or its results are run or trailed.

Solutions and Methodology

A cause of complaint has been that, at the end of a competition, the way in which the
solution is reached (“methodology”) has not been explained on air and, in some
cases, the answer has not been given. As many competitions are cryptic, this leads
some of the audience to doubt whether the solution given is correct and to question
the legitimacy of the competition. This is often because the complainant cannot
understand the methodology. A further concern expressed by complainants is that,
as many competitions have more than one possible solution, the broadcaster may
change the answer while a competition is on air, preventing it being solved too early.
Sufficient transparency is therefore necessary in order to ensure that competitions
are both conducted fairly and seen to be conducted fairly, to avoid unnecessary
audience concern.

e We recognise that the methodology of a competition may be commercially
sensitive. Broadcasters may choose to outline it on air but this is not a
requirement to achieve fairness in competitions.



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

e However, where there is the possibility of more than one answer to a
competition, or the nature of a competition is ambiguous, we expect
broadcasters, when requested by Ofcom, to provide evidence that the
competition has been run fairly. Broadcasters should be able to provide
Ofcom with the correct answer and the methodology used to arrive at that
answer, together with evidence that it could not have been changed after the
competition started. For example, a broadcaster may choose, before a
competition is run, to place its chosen methodology and/or answer with an
independent professional third party (e.g. an auditor or solicitor).

¢ We recognise that competitions may be carried forward to another time/day.
Appropriate transparency about this is important. However, where
competitions form the essential feature of a programme (e.g. in the case of
Call TV quiz services or similar) an audience should normally be able to
expect the correct solution to be provided on air, with or without its associated
methodology, when a competition ends.

¢ In order to conduct a competition fairly, we believe an audience should not be
misled by a broadcaster stating or implying that a competition is simple if it is
actually difficult/cryptic.

Repeat Broadcasts

e If aformer live competition is re-run so that it is no longer possible for the
audience to participate by ringing the number given on air then we would
expect this to be made clear to the audience. On television, text stating “pre-
recorded” is likely to be insufficient unless the phone line is also dead or the
number on screen is also illegible. Broadcasters may also need to be aware
of ICSTIS’ Code of Practice concerning this matter.

Winners
e As best practice and to forestall audience concern, broadcasters may wish to

consider listing the names of all winners, with their permission, on an
appropriate website as soon as possible after their wins.

Guidance added to Rule 10.10

See also guidance to Rule 2.11 concerning competitions that use premium rate
services as the entry mechanism.



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Standards cases

In Breach

Bernard
ITV 1, 23 January 2006, 16:20

Introduction

Bernard is a well established children’s drama series set in a primary school. It
features Bernard, his best friend Nathan and their encounters with class foe,
Nicolette. In this episode, the schoolchildren re-enacted a medieval jousting
tournament. Bernard is determined to prevent Nicolette from entering the
tournament. A viewer complained about a scene in which Nicolette is seen tied to the
coat rails in the school changing room with a gag in her mouth. The complainant felt
the scene promoted bullying and could be easily emulated by children.

Response

ITV said that while it might have appeared that Nicolette was hanging from the coat
hangers, in reality she was clearly standing on the bench. Although she was tied up
with rope, it was not around her neck. The gag used on Nicolette was made of
material similar to that of a girl's hair band and was secured around the back (though
no knot was visible). In relation to bullying, ITV said that regular viewers of the
programme would be aware that it was Nicolette who was the consistent bully, not
Bernard.

Decision

Rule 1.13 of the Broadcasting Code states that “Dangerous behaviour, or the
portrayal of dangerous behaviour, that is likely to be easily imitable by children in a
manner that is harmful must not be featured in programmes made primarily for
children unless there is strong editorial justification.”. (The guidance note that
accompanies this Rule explains that: “Research shows that children may emulate
what they see on television. This is mediated to a certain extent by factors such as a
child’s ability to distinguish between degrees of fantasy and reality and the
identification with the character. Children have different stages of development and
broadcasters should bear this in mind. Areas of concern include: .... certain material
which may lead children to fail to recognise potentially dangerous play especially if

there is no serious outcome...."”.

We do not believe Bernard’s behaviour in this episode would encourage bullying,
given his long established behaviour pattern in the series. The series makes clear
that Nicolette constantly bullies Bernard and Nathan, trying to make their lives
miserable. Their teacher is oblivious to this, instead perceiving Nicolette as a well-
behaved child.

However, the scene where a child is seen tied up on a changing bench is
problematic. Bernard is a drama set in a primary school and aimed at children of a
similar age. As such, broadcasters should be aware of showing behaviour which is
likely to be easily imitable and dangerous. Although ITV say that the actress was
standing on a bench — and we have no reason to doubt this — this was not apparent
from the footage. Nicolette appeared to be hanging directly from the coat hangers



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

with rope. Additionally, although the rope may not have been precisely positioned
around her throat, its general position and the fleeting nature of the image meant that
this may not be appreciated by most viewers and particularly children. Similarly, we
consider that the fact that the gag was made of a material similar to a girl’s hair band
would be lost on most children. Gagging is an action that is easily imitable by
children and potentially highly dangerous — particularly when combined with
restraining material. Overall, we were concerned that children could imitate this
behaviour, without recognising the consequences. Although the scene illustrated
Bernard’s success in foiling Nicolette’s plans, this did not provide a sufficient editorial
justification for this content.

Breach of Rule 1.13 (dangerous and imitable behaviour)



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Tom Binns,
BRMB, 24 February 2006, 17:29

Introduction

A listener complained that a presenter said just before the news "They are still pulling
survivors from the Moscow market that collapsed, the good news is that all the
survivors are being given a blanket and 250 Clubcard points.”

Response

GCap, the station’s parent company told us that it agreed that the comment was both
ill judged and insensitive. It wished to offer sincere apologies to the complainant and
indeed anyone that may have been offended by his comments. It assured us that all
possible steps have been taken to ensure that there will be no further occurrence of
this kind in the future. The presenter has been reminded of his obligations under the
Ofcom Broadcasting Code and, in particular, those relating to harm and offence.

Decision

Rule 2.3 of the Broadcasting Code states “In applying generally accepted standards
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the
context.” The meaning of context includes “the degree of harm or offence likely to be
caused by the inclusion of any particular sort of material in ... programmes of a
particular description”.

The incident in Moscow, in which a number of people were killed, occurred the day
before the presenter’'s comment. We welcome the station’s apology and assurance.
However, although the presenter is new to this slot, he is an experienced comic and
should have recognised that such a comment was not appropriate. In view of this, we
thought that the comment was offensive in this context, particularly given its
broadcast before the news bulletin.

Breach of Rule 2.3



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Resolved

The Alan Brazil Sports Breakfast with Graham Beecroft
talkSPORT, 7 February 2006, 06:00

Introduction

During an investigation of a separate issue, we noted that the Between the Posts
feature — a competition sponsored by Bibby Financial Services — required
participants to text the word ‘Bibby’ before their answer. One of the presenters also
appeared to promote the sponsor within the feature.

Rule 9.6 of the Broadcasting Code requires that “there must be no promotional
reference to the sponsor” in programming and that “non-promotional references are
permitted only where they are editorially justified and incidental.”.

We asked the broadcaster to comment on the matter.
Response

talkSPORT acknowledged that any promotion of the sponsor should have been
limited to credits at the beginning and end of the feature. It accepted that the aired
requirement to use the sponsor’s name in text entries was not editorially justified. The
broadcaster assured us that its Sponsorship and Promotions Director would ensure
the error was not repeated and added that it would welcome the opportunity of
meeting Ofcom to discuss its Broadcasting Code obligations concerning sponsored
competition mechanics and commercial references in programming.

Decision
We welcome the broadcaster’'s acknowledgement of error, together with its
assurance concerning future output and its desire to clarify its obligations concerning

sponsorship and commercial references. We consider that on this occasion the
matter is resolved.

Issue resolved

10



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Steve Earl, Insomnia
Vibe fm 105-108 (East of England), 9 February 2006, 01:00

Introduction

During a discussion about fancy dress in this night-time show, a listener called in to
say: “...me, my mate James and Cathy, we've dressed up as Pakis — by the way, I'm
not racist”, to which the presenter responded: “That’s OK...”. A little later the caller
added: “...basically, we had, er, like, head gear on and that, and run in Tescos, and
they chased us out. All | wanted was a Pot Noodle!”.

As the conversation continued, the presenter said: “Oh dear ... Maybe they thought
you were going to build a corner shop ... | don’t know whether | should have said that
or not.”. When the conversation ended he played a record, after which he
announced: “...if that last phone call offended anybody in any way ... | apologise.”.

A listener found the caller’s language offensive. He acknowledged the presenter’s
apology but believed the call should have been terminated.

Response

Vibe FM said that it viewed “any derogatory language, racist or otherwise, extremely
seriously”, adding that it neither condoned nor encouraged it.

Emap, the station’s parent company said that the presenter had only hosted 5
programmes previously - hence the scheduling of his on-air shift which was designed
to give him valuable experience of hosting a live music programme. Having decided
to allow some listeners to come on-air he took the precaution of vetting them prior to
doing so. However, this caller took the conversation into an area that had not been
agreed or discussed beforehand. Rather than terminating the call as soon as the
offending comment had been made, the presenter mistakenly decided to continue in
the hope that he could defuse the situation with humour. Regrettably, his attempt
backfired.

Realising the errors, he later apologised to listeners. The presenter showed signs of
hesitation and uncertainty about how to deal properly on-air with events as they
unfolded. His apology was intended to be sincere and cover any comments that may
have caused offence but, again, his inexperience led to an announcement that may
not have been as precise as his intention.

Subsequently, the station’s Head of Programmes had spoken to the presenter,
stressing the importance of terminating conversations in which racist or derogatory
language is used.

Decision

We agree that the presenter should have ended the conversation when the direction
that it was taking became clear. The offence that would have been caused by the
caller’s reference to being “dressed up as a Paki...” was compounded by the
presenter’s attempt to defuse the situation with his comment made about “opening a
corner shop”. This was misguided. Broadcasters should always be alert to the
possibility of causing offence by the use of racist language — whatever the intent.
Furthermore, offence can result from the use of stereotypes. We, therefore, believe

11



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

that his subsequent apology should have addressed both the caller's comments and
his own.

However we recognise that this incident occurred with a trainee presenter with little
experience of live radio. We welcome Vibe FM’s acknowledgement of the
presenter’s misjudgement, the guidance that it has given to the presenter and the
seriousness with which it has taken the issue. Given the action taken by the
broadcaster, together with its apology and assurances concerning the presenter and
future output, we believe the matter is on this occasion resolved.

Issue resolved

12



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Rammstein - Mann Gegen Mann
MTV2, 6 March 2006, 17:00

Introduction

We received a complaint about the video for the track Mann Gegen Mann, by the
German rock band Rammestein. The viewer said that the video featured naked men
and was inappropriate for broadcast at 17:00.

Response

MTV explained that the video had been incorrectly scheduled, contrary to its post-
19:00 restriction. As a result of the error, MTV broadcast an apology on 13 March
2006 at 17:10 on MTV2 in which it stated "MTV would like to apologise for the
broadcast on 6 March of a video that contained inappropriate material. MTV
apologies for any offence that this caused viewers"

Additionally, MTV said that it had extended its compliance procedures. An email
system had been introduced to notify music schedulers of material scheduled
contrary to any timing restriction. This system would help schedulers to rectify
human errors before broadcast.

Decision

We understand that the broadcast of this video resulted from an error and welcome
the steps taken by MTV to avoid a repeat. Although the video contained nudity, the
images were not explicit and were highly stylised.

MTV?2 is an alternative rock music channel that appeals to an older youth/adult
audience. Such an audience is less likely to be offended by the broadcast of such
material. Nevertheless, we agree that the video was unsuitable for broadcast at a
time when young children could see it and support MTV's decision to show the video
only after 19:00 on MTV2.

In view of MTV's actions, including an on air apology on its own volition, we consider

the matter resolved.

Issue resolved

13



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Judging Amy
Hallmark Channel, 16 February 2006, 08:00

Introduction

Judging Amy is a drama about a single mother, “Judge Amy”, who has left New York
behind to raise her daughter and become a Family Court judge in Connecticut. Living
again with her mother, the story is about three generations of women living together
as they confront their personal and professional dilemmas.

A viewer considered that the sexual subject matter explored in this episode was
unsuitable for scheduling at this time, especially during the schools’ half-term
holidays.

Response

The Hallmark Channel said that it thought that the TV listing information and the Sky
EPG both gave a clear indication of the subject matter and the fact that there would
be sexual references in this episode. The series generally dealt with a wide range of
social and moral issues. Nevertheless it regretted any offence caused and would, in
future, ensure that subsequent broadcasts of this episode were preceded by an on-
air announcement re-enforcing the nature of the storyline.

Decision

During part of the storyline which dealt with teenagers giving evidence in court, there
were various references to oral sex and teenage sex-parties. Although the content
was inexplicit, given both the episode’s scheduling at 08:00 and its broadcast during
half-term, we welcome the broadcaster’'s assurance that on-air announcements
would be given in future. We consider the matter resolved.

Issue resolved

14



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Make Me Perfect
ITV 1, various dates in January 2006, 14:30

Introduction

Make Me Perfect was a new ITV series which took 15 women who suffered from low
self-esteem because of the way they looked and offered to “change their lives”
through cosmetic surgery and counselling. The programmes were an hour long and
scheduled in the slot before CITV, ITV’s programming strand for children, which
started at 15:30.

We received a total of 23 complaints about the series. Issues raised included:

¢ that the series somehow normalised cosmetic surgery or otherwise suggested
it as a solution for low self-esteem. Complainants expressed concern about
its possible impact upon vulnerable viewers.

e scenes of nudity.

¢ that the programmes contained scenes of cosmetic surgery that were too
graphic to be scheduled in a pre-watershed time slot.

Response

Channel Television said that the series aimed to give the participants the physical,
emotional and mental transformation of a lifetime, restoring their confidence, self-
esteem and good looks. Applicants were subjected to psychological checks and
many were rejected when the results suggested that their problems would not be
resolved through the transformation process. The key aim of the show was to bring a
holistic approach to the transformations, rather than concentrating solely on the
purely physical changes. The transformation team included a psychologist and a
psychotherapist, both with several years’ experience, who worked extensively with
the participants and spent far more time with them than could be shown.

Normalisation of plastic surgery

In response to concerns that the series was irresponsible, Channel TV said that most
of the participants were in their forties or upwards as the series aimed to transform
the lives of women with some life experience who would really benefit from a
renewed appreciation of themselves and their own potential. Footage of some of the
extensive counselling was also incorporated. Channel TV hoped viewers would see
there were no ‘quick fixes'.

Nudity
The broadcaster said that there was no sexual context in the way the programme

showed participants’ bodies and it pointed out that the women were not shown in a
state of undress after their successful transformations.

15



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Scheduling and graphic images

Channel TV considered that the series was appropriately scheduled in that it was
shown in term time, when very few children were in the audience. There was also a
natural and distinct break between the end of each episode and the beginning of
CITV programmes, in the form of a local weather bulletin together with commercial
breaks and promotions for other programmes.

The broadcaster said that there was a presentation announcement before each
episode that the programme included scenes of surgical procedures. In addition, the
narration of each episode made it clear that these procedures would form part of the
show. It was important that the series presented the realities of surgery to viewers; it
would have been dishonest to gloss over the very real pain of surgery and recovery.
However, the most graphic images were edited out from the surgical scenes. In
addition, where it was necessary to include strong surgical images, these were
shown in small boxes on screen whilst the main picture showed less graphic images.

Decision

Broadcasters may make programmes about any issue they choose, but it is expected
that they will ensure that the treatment of subjects will comply with the Broadcasting
Code.

Normalisation of plastic surgery

Cosmetic surgery is often an emotive and controversial subject and we understand
that some viewers were concerned with the fundamental premise of Make Me
Perfect. However, we do not believe that the series presented cosmetic surgery as a
“quick fix” for self-esteem issues. Moreover, people considering cosmetic surgery as
a result of watching the programmes would be required to be counselled by
practitioners first. This element of the complaints was not in breach of the Code.

Nudity

The programmes featured scenes of women as they were being assessed for, or
undergoing surgery - these included shots of their bodies. However the partial nudity
was relevant to the context, non-sexual and justified. This element of the complaints
was not in breach of the Code.

Scheduling and graphic images

Many of the complainants were concerned about the scheduling of the programmes
before CITV. However, we noted that children under 15 formed only approximately
2% of the audience. Also, with the exception of the first episode, each programme
was, as Channel TV said, preceded by an announcement about scenes of surgical
procedures. Care had also been taken in editing these scenes to minimise the
scenes of surgical procedures; for example the more graphic elements were
obscured by means of camera angles and bright lights, and close-ups were avoided.

The majority of the shots used in the programme were acceptable for the time of
broadcast. However, a scene of a facelift in which incisions were made around the
ear and skin lifted away from the face gave us some concern. Nevertheless we
decided that, on balance, this scene was not in breach of the Code as we noted that:

e this scene occurred at 15:06 — before the majority of younger children would

16



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

have arrived home from school;

e it was presented to viewers as one of two different images on screen at the
same time, lessening its impact;

e it did not portray the most graphic element of the surgery; and

e it was editorially justified and contextualised within the programme.

For these reasons, these scenes were not in breach of the Code.
Not in breach

Broadcasters should also refer to Bulletin 56 for another recent finding
concerning cosmetic surgery on television.

17



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Big Fat Quiz of the Year
Channel 4, 26 December 2005, 21:00

Introduction

This established quiz show reviews the year’s events in a comedy format and
features a celebrity panel. Towards the end of this programme, a clip of the now
infamous Big Brother incident where Kinga purports to insert the neck of a wine bottle
into her vagina was shown.

Six viewers complained that this material was inappropriate in a comedy quiz
programme and/or offensive. Some also considered it unsuitable for any younger
viewers.

Response

Channel 4 said that the programme was clearly aimed at an adult audience. The
programme was broadcast after the watershed and this particular incident was
transmitted about 23:00. The programme’s presenter, Jimmy Carr, was well-known
for his adult, sexual innuendo. By the end of the second hour, the nature of the
humour would have been obvious. The incident had attracted national attention; its
inclusion was therefore justifiably considered to have been an event which could form
part of a news review quiz of the notable events of the year.

The programme was carefully reviewed both editorially and legally prior to
transmission. As a result a clear and unambiguous warning preceded the
programme: ‘adult, provocative humour and strong language from the start’.

Overall, the broadcaster felt that the material complained of would not have
exceeded the expectations of the overwhelming majority of the programme’s
audience.

Decision

Rule 2.3 of the Broadcasting Code states “In applying generally accepted standards
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the
context.”.

Rule 2.4 states “Programmes must not include material (whether in individual
programmes or in programmes taken together) which, taking into account the
context, condones or glamorises violent, dangerous or seriously antisocial behaviour
and is likely to encourage others to copy such behaviour.”.

In not upholding the transmission of these scenes in Big Brother (Bulletin 50, 19

December 2005) one of the important factors was the context in which the scenes
were broadcast. The question in this instance was whether the context, although
different, led to an equivalent justification for the further broadcast of this material.

The event was newsworthy and the inclusion of at least a question about it would be
justifiable in an end of year quiz such as this. But that did not necessarily justify the

inclusion of the actual clip. In assessing the context for the showing of this particular
material it was clear, amongst other things, that:

18



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

¢ like Big Brother, this programme was also broadcast on a channel with a
remit to provide alternative programming;

it was preceded by a clear warning;

the quiz was broadcast after the watershed,;

the clip came very late in the show; and

the programme was adult in tone throughout.

As we noted in our decision about Big Brother, what appeared to happen in these
scenes is not necessarily what actually happened. Although the discussion of the
scenes in the Big Fat Quiz of the Year was graphic, the actual images were not
explicit; the event being suggested rather than broadcast in any great detail.

In our view, the shock value of the material was reduced by its having been shown
before. The original context of the scenes in a ‘live’ reality show would have had
more impact on viewers than in a late night quiz show. Our main concerns for the
Big Brother series were also of a different nature, given that Big Brother had a
potentially younger audience — despite the time of broadcast — whereas this
programme was more aimed at an adult audience.

Taking these factors into account, we do not consider that the broadcast of the
material in this context breached generally accepted standards. Neither do we
believe that it was in breach of Rule 2.4. However, as we explained previously, we do
believe that the opportunities to broadcast such images remain limited.

Not in breach

19



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Dispatches - The Dyslexia Myth
Channel 4, 8 September 2005, 21:00

Introduction

This edition of the Channel 4 current affairs strand analysed recent evidence
concerning dyslexia. It featured Professor Julian Elliot of the University of Durham
who questioned the scientific validity of the term/diagnosis ‘dyslexia’ to describe a
range of children with poor reading skills. Dispatches examined his views through
interviews with academics and professionals and a case study of a girl recently
diagnosed as dyslexic. Professor Elliot believes that outdated views on dyslexia are
holding back progress that would help the great majority of children with reading
difficulties. A number of parents of children diagnosed as dyslexic and teachers who
work in the area fundamentally disagree with this view.

The issues raised by complainants were that the programme:

¢ had a title which implied that dyslexia itself is a myth and that this was the
programme’s standpoint

e would have a negative impact upon those diagnosed as dyslexic
e concentrated on dyslexia solely in terms of poor reading skills

e argued that dyslexia is a condition caused by parents

e made no reference to adults with dyslexia

We asked Channel 4 to comment on whether the programme materially misled
viewers. We also asked Channel 4 whether due impatrtiality was maintained on those
parts of the programme that dealt with matters of current public policy.

Response

Channel 4 said there was a clear public interest in making the recent research
findings — upon which Elliot's views are based and which represent the views of
many researchers — available to the public at large. The channel rejected the idea
that the audience was materially misled by the programme.

Channel 4 also said that the rules on due impartiality were preserved because
whenever current public policy was discussed, any criticism was counteracted by
comments from an appropriate Government spokesman.

Channel 4 responded in detail as follows:

The programme had a title which implied that dyslexia itself is a myth and that
this was the programme’s standpoint

The channel stated that the views expressed in the programme did not fundamentally
conflict with the government view of dyslexia as based on the definition from the
British Psychological Society. The programme’s ambition was to tackle frequently
repeated misconceptions surrounding dyslexia. Channel 4 said this was explicitly
indicated from the very beginning of the programme where, without any ambiguity, it
was clearly stated that the programme would tackle a misunderstanding of dyslexia.

The programme would have a negative impact upon those diagnosed as

20



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

dyslexic

Care was taken to make clear that those diagnosed as dyslexic may well be suffering
from a specific disability. The impact on viewers was also explicitly dealt with within
the programme itself. One teacher confronts Professor Julian Elliot and challenges
him saying: “Isn't this going to cause massive anxiety for parents who are going to
watch this programme?”.

The programme concentrated on dyslexia solely in terms of poor reading skills

The programme’s primary focus was reading problems and reading disabilities. The
channel said that this was because while the popular view continues to see
“dyslexics” as different to other poor readers, the scientific view has changed
dramatically since the early 1990s and it is no longer accepted that there are
meaningful differences between those diagnosed as dyslexic and other poor readers.

The programme argued that dyslexia is a condition caused by parents

Channel 4 said Dispatches reported the evidence that while the majority of children
born with reasonable phonological skills will have little difficulty learning to read -
however badly they are taught - the outcome for a substantial number of children
born with weaker skills will depend largely upon their environment and instruction.

The programme made no reference to adults with dyslexia

Channel 4 said that although the programme did not deal with reading difficulties in
adults directly much of what was said in the programme was relevant to adults who
suffer from such a disability. By focussing on children the purpose was to highlight
where interventions could usefully be conducted in order to alleviate the problems.

Decision

Our consideration of this programme focussed on two areas, as required by the
Broadcasting Code. Firstly, whether the programme materially misled viewers and
secondly, whether the programme was duly impartial.

Did the programme materially mislead viewers?

In considering this programme, we looked at the examination of dyslexia overall and
also at certain specific concerns raised by complainants. In particular, that the
programme argued that dyslexia is a condition caused by parents and that the
programme made no reference to adults with dyslexia and concentrated on dyslexia
solely in terms of poor reading skills.

The programme featured controversial new research in the area of dyslexia which
was challenging to a number of viewers. Ofcom is not a fact finding tribunal and it is
not for Ofcom to decide what are the causes of reading difficulties. However we are
satisfied that Channel 4 based this programme on detailed research that is of public
interest. Some may wish to challenge the evidence and the conclusions drawn from it
but given the evidence on which the assertions in the programme were based, we do
not believe the programme can be described as to be materially misleading so as to
cause harm.

The sympathetic portrayal throughout the film of a schoolgirl who had been

diagnosed as dyslexic highlighted the fact that she was suffering from a specific
disability — her condition, and by extension the condition of interested viewers with

21



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

dyslexia or dyslexic family members, was not undermined.

It is for the broadcaster to decide editorially what should be kept in and what omitted
as long as due impartiality is preserved and the audience is not materially misled so
as to cause harm. Dispatches did not materially mislead viewers by omitting
references to adults and dyslexia. Channel 4 made an acceptable editorial decision
that there was little evidence concerning adults with reading problems that could
usefully have been reported in the documentary. Nor did the programme materially
mislead the viewer by concentrating on dyslexia in terms of poor reading skills. There
was, in any event, an acknowledgment of the co-existence of issues associated with
reading difficulties, including poor coordination and problems with memory and speed
of information processing.

Furthermore, in Ofcom’s view, the programme did not suggest that dyslexia is
caused by parents - the parents featured were shown facing up to a difficult situation
in relation to the learning abilities of their children. The programme suggested that
many children are born with genetically caused phonological weaknesses which
require school-based intervention. The programme therefore did not materially
mislead viewers so as to cause harm or offence by suggesting parents were to blame
for dyslexia.

Due Impartiality

The Code requires that due impartiality is preserved by the broadcaster on “matters
of political...controversy and matters relating to current public policy”.

“Due” is an important qualification to the concept of impartiality. “Due” means
adequate or appropriate to the subject and nature of the programme. The approach
to due impatrtiality may vary according to the nature of the subject, the type of
programme and channel, the likely expectation of the audience as to content, and the
extent to which the content and approach is signaled to the audience.

The Dispatches current affairs strand covers controversial topics. The expectations of
regular viewers of Dispatches would be that the subject of learning disability when
broached in a piece of television journalism like this will provoke forceful debate.

The title of the programme was clearly designed to cause a reaction among viewers
but this is in keeping with the established tone of Dispatches. The opening words
were:

“Tonight on Dispatches: new evidence which suggests that dyslexia, as commonly
understood, is a myth”

An examination of the commentary shows that at no point was it stated that dyslexia
itself was a myth and we note that the channel stated that the views expressed in the
programme did not fundamentally conflict with the government view of dyslexia as
based on the British Psychological Society's definition.

The final section of the programme examined the Government’s Primary Literacy
Strategy and therefore current public policy. Whilst the Director of the Strategy was
given a lengthy opportunity to describe the benefits of the policy - these remarks
were tempered by a critic of the government policy. In addition the Director himself
did acknowledge that the policy was not without its shortcomings. Overall therefore
these competing views led to an appropriately broad discussion of the matter of
current public policy. This ensured that due impartiality was achieved.

22



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Not in breach

23



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Fairness and Privacy Cases

Not Upheld

Complaint by Mrs Shahin Soleymani on behalf of Kavosh

Jalali
Kid Gang, Five, 3 February 2004

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfairness and of unwarranted
infringement of privacy. This observational documentary followed a group of
teenagers over the course of a summer holiday. Kavosh Jalali was one of the boys
featured in the group. The programme included an incident in which Kavosh Jalali
was being bullied by some members of the group.

Mrs Soleymani, Kavosh Jalali’'s mother, complained that Kavosh Jalali had been
treated unfairly in the programme as broadcast and that Kavosh Jalali’s privacy was
unwarrantably infringed in the making and the broadcast of the programme.

Ofcom recognised the difficulties faced by programme makers making an
observational documentary and that it was possible for the nature and content of
programmes to develop and change during the filming. Ofcom also believed that the
particular circumstances of this case highlighted difficulties when seeking consent for
the participation of minors where the consenting person may be at a disadvantage,
for example where English is not their first language.

Ofcom found the following:

a) The programme makers had not misled Mrs Soleymani about the likely nature
and content of the programme or the context in which her son would appear.
The programme makers behaved with integrity in the steps they took to seek
informed consent of the parents concerned. Ofcom concluded that although
there was a regrettable misunderstanding between the programme makers
and Mrs Soleymani about the nature of the programme, it was however
reasonable for the programme makers to believe that they had Mrs
Soleymani’s consent to film and broadcast footage of Kavosh Jalali in light of
the steps they had taken.

b) Ofcom was not persuaded that there was any evidence that the children
(including Kavosh Jalali) were in any way coached or manipulated.

c) Ofcom was satisfied that the programme makers in no way encouraged or
facilitated the incident in which Kavosh Jalali was bullied.

d) Ofcom was satisfied that the programme makers had given no undertaking
that they would supervise the children and that there was no conclusive
evidence that the programme makers had failed in their duty of care by not
intervening during the fight or that they did not stop the filming when
requested to by Kavosh Jalali.

e) In Ofcom'’s view, Kavosh Jalali was not shown to be engaged in any antisocial
activities; his place was very much on the fringes of the group and this was

24



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

apparent from the programme. He was depicted as having had only a semi-
detached relationship with the “gang”.

f) Ofcom considered that the programme makers genuinely believed that Mrs
Soleymani and Kavosh Jalali had provided informed consent for the filming
and broadcast of footage of Kavosh Jalali. In these circumstances, Ofcom
considered that it was justifiable to film and subsequently broadcast the
footage of Kavosh Jalali and it did not result in an infringement of his privacy.

Accordingly, the complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of
privacy was not upheld.

Introduction

Kid Gang was a documentary made by Shine Productions for Five. The programme
observed a group of teenagers, who lived in the same locality in North London, over
the course of the school summer holiday. Much of it was shot around a park where
the teenagers gathered on a regular basis during the summer holiday and where
territorial confrontations took place.

Kavosh Jalali and other individuals were accompanied by a camera crew and were
referred to at times in the commentary as a “gang”. The relationships within the
“gang” and between them and others were documented in the programme. The
programme included occasional moments of physical and verbal aggression.

Kavosh Jalali was one of those featured in the “gang” and was interviewed at his
home. He was described in the commentary as being one of the boys trying to prove
themselves, and at another time, as one of two boys “still taking the beats”. Kavosh
Jalali was racially taunted by other members of the “gang” at times and was shown
being bullied by some of them, and eventually withdrawing from the “gang”.

Mrs Soleymani complained that Kavosh Jalali had been treated unfairly in the
programme as broadcast and that his privacy was unwarrantably infringed in the
making of the programme and in the programme as broadcast.

Ofcom held a hearing to consider the complaint. It was attended by Mrs Soleymani,
Kavosh’s father Mr Jalali and representatives of Five.

Complaint
Mrs Soleymani’s Case
In summary, Mrs Soleymani complained that her son was treated unfairly in that:

(a) She was told that the programme would be about the children’s activities in the
summer, not highlighting antisocial behaviour or “gang” activity specifically.
Insufficient information about the nature of the programme was provided prior to
the filming but verbal progress reports requested from the programme makers,
indicated all was well. She understood that the programme title she was given
City Kids fitted that description, and had she known that her permission was
being sought for her son’s involvement in a programme which might include
gang activity and entitled Kid Gang she would not have given it. The film had
been harmful to Kavosh Jalali who was still very upset about it and it had also
caused the family problems in her Iranian community. Mrs Soleymani stated that

25



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

(b)

(©)

(d)

(e)

(f)

her understanding of the consent form that she signed was that it concerned the
limitation of the film to UK screenings only. She received no written description
of the programme. Mrs Soleymani also stated that she was not shown the test
film that the programme makers made before the filming of the children began.

She believed that the programme was stage-managed rather than
observational, as Five actively sought Kavosh Jalali for participation at various
times, including when he was reluctant to speak with them subsequent to the
“attack”.

The programme unfairly included footage of her son being “attacked” by the
other boys in the park. During the attack Kavosh Jalali’s request that the
programme makers stop filming was not complied with and the programme
makers did not intervene in the attack or offer him any help once it was over. By
not intervening the programme makers had effectively encouraged the attack on
Kavosh Jalali. Mrs Soleymani said that the programme makers had also misled
her about the nature of the violence in the programme and that they should have
told her about the attack on her son at the time, not just before broadcast.
Further, she believed that specific parental permission should have been sought
for the use of the scenes where Kavosh Jalali was physically and verbally
“attacked”.

Mrs Soleymani said that the programme inaccurately suggested that Kavosh
Jalali was collected by his family after the attack on him occurred.

Mrs Soleymani claimed that she was misled about how her son would be cared
for. She was under the impression that her son would be under some sort of
adult supervision by the programme makers during the filming. She told the
programme makers of her concerns about the behaviour of one of the group
members and that she and her son did not know any of the other teenagers in
the group or the area where the filming would take place. However, her son was
enthusiastic to be involved in the filming and she was reassured by the presence
of the programme makers.

Mrs Soleymani claimed that the programme makers misrepresented her son’s
involvement in the “gang”.

Mrs Soleymani complained that her son’s privacy was unwarrantably infringed in
the making and the broadcast of the programme in that the nature of the
programme was misrepresented to Mrs Soleymani and that had she been aware
of the true purpose of the programme, she would not have consented to her
son’s appearance in it. The programme included footage, without her consent,
of her son being attacked and humiliated in public and parts of the programme
were clearly staged which amounted to an unwarranted and unacceptable
intrusion into the private life of a minor.

Five's Case

@)

In summary, Five responded that the project was discussed with Kavosh Jalali's
mother before filming commenced and she was told that it would include both
positive and negative aspects of the children’s behaviour, “warts and all”, over
the summer holiday. Five stated that the purpose of the film was first explained
to Mrs Soleymani (on the phone), the day before the test filming, and again in
person two weeks later, when filming had already begun. The group were told
that they would be filmed whatever they were doing, unless the behaviour was

26



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

(b)

(€)

so bad that the crew had to intervene or stop filming. Significantly more serious
antisocial behaviour was filmed, than appeared in the programme.

Five went on to say that one of the production team had built up a relationship
with Mrs Soleymani. They said that Mrs Soleymani “had engaged with and
understood the project” and that the programme makers had spoken with her
about the bad behaviour of children living on an estate close to her home. Five
believed that Mrs Soleymani had given informed consent and said that it was not
standard practice to provide participants with written confirmation of the
arrangements when making films of this nature. They stated that Mrs Soleymani
agreed to the filming of her son in the project and signed a consent form (on 20
August 2003) when filming was nearly completed.

Five said that they were unsure as to whether the change in programme title
was communicated to Mrs Soleymani, though it was communicated to one
parent. Five argued that the title was not significant and was changed to Kid
Gang by the channel in post-production. Five added that the children often
referred to themselves as a “gang”.

Five stated that the purpose of the test film was to see how comfortable the
teenagers were in front of the camera, and it was shown to one parent who had
concerns and asked to see it, but it was not requested by Mrs Soleymani or
shown to her.

Five stated that it was not their policy to provide preview copies of programmes,
but that the director had spoken to Kavosh Jalali’s father, Mr Jalali, before the
broadcast and warned him that the scene where his son was bullied might be
difficult because the teenagers had been cruel.

At the hearing Five made a verbal apology to Mrs Soleymani and Mr Jalali
concerning the experiences they described and expressed their gratitude for
Kavosh Jalali’s participation in the programme. Five also apologised in writing
following the hearing.

Five denied the allegation that the film was “completely staged” and claimed that
there was no pre-arranged slant, story or narrative to the film. Five stated that
the programme makers were already very experienced in the techniques and
requirements of observational film-making with children and young people
before this project began. Five also argued that the rushes showed that the
filming did not intrude on or affect the behaviour of the teenagers and contended
that there was no evidence to suggest that Five incited or encouraged any
particular behaviour. Five denied that the production team had requested
Kavosh Jalali to come out to be filmed. Although they accepted that they had
requested that he come out for a publicity photograph, which he did not
ultimately attend. Five stated that the teenagers’ behaviour was completely
“organic”. They were not summoned for filming, but Kavosh Jalali was contacted
to ask where and when the group would meet as he tended to have a mobile
phone which was charged up more reliably than some of the children.

Five stated that Kavosh Jalali’s request for filming to stop came after the incident
where he was bullied and they complied with it at that point. Five stated that the
incident involving him was part of the normal pattern of behaviour of the
teenagers, and though it was a bit more sustained on the day in question than
previously, they did not believe that he was in genuine physical danger
warranting intervention. Five did not believe that filming the incident encouraged

27



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

the perpetrators.

Five stated that the programme makers were concerned about Kavosh Jalali
immediately following the incident and offered to accompany him out of the park.
He declined the offer and remained in the park for some time so Five did not feel
it was necessary to inform his parents about the attack. Further Five claimed
that the subsequent interview with Kavosh Jalali demonstrated that he felt the
incident was minor, and therefore it would not be inappropriate to include it in
the film. The programme makers did not report the incident to Kavosh Jalali's
family as they had agreed with the teenagers not to report to their parents about
them. Five felt it was, therefore, Kavosh Jalali’'s decision whether or not to tell
his parents about the incident in the park.

Five stated that Kavosh Jalali left the park, and got into a black Volvo which the
programme makers had seen before and presumed belonged to his family.

(d) Five submitted that any supervision of the children by the programme makers, in
a parental or authoritative role would have undermined the relationship of trust
they had built up with the children. Five further stated that duty of care decisions
would be made as the occasions arise during filming, but that they made no
promise to Mrs Soleymani to supervise the children.

(e) Five maintained that although Kavosh Jalali was not central to the group, he was
part of the group of friends during the summer holiday and as such it was fair
and appropriate to include him in the film in the way that they did.

() The programme makers believed that they had explained the nature of the
project to Mrs Soleymani and she was not misled. Five contended that what
was shown in the film reflected the normal behaviour of the group and that
Kavosh Jalali was not shown to be engaged in any antisocial activities. In the
circumstances, and given that they did not believe that Mrs Soleymani objected
to the film being broadcast, Five felt that Kavosh Jalali’s privacy was not
infringed in either the making or broadcast of the programme

Decision

Ofcom'’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy
in programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable,
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.

The Fairness Committee recognised the difficulties faced by programme makers
when producing an observational documentary of this nature. It required them to
avoid encouraging antisocial or criminal behaviour. However, it also required a
degree of detachment from their subjects to enable events to unfold. In certain
circumstances (when dealing with vulnerable individuals) there may also be
instances where they will need to take responsibility for the welfare of those being
filmed. This was a difficult balance to achieve. Further, the nature of observational
documentaries meant that it could be difficult to anticipate events before they

28



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

unfolded and the likely nature and content of the programme developed and changed
as the behaviour and activities of those being filmed developed.

The Committee also believed that the particular circumstances of this case
highlighted the sensitivities and difficulties facing programme makers when seeking
consent for the participation of minors and also dealing with circumstances where the
person from whom consent is being sought is likely to be at a disadvantage, for
example where, as in this case, English may not be their first language.

(a) The Committee first considered whether Five had taken sufficient steps to inform
Mrs Soleymani about the nature of the programme, and if they had not, whether
that resulted in unfairness to her son in the programme as broadcast. The
Committee was mindful that contributors should be given a clear explanation of
why they were contacted by the programme makers; told what the programme is
about and nature of the contribution they are required to make; and where
possible, they should be informed about the nature of other likely contributions.

Based on the written submissions and her oral testimony given at the hearing it
was clear that Mrs Soleymani genuinely now believed that she was not given
sufficient information to have understood the context in which her son might
appear in the programme and had she done so would not have consented to his
participation. Further, she felt strongly that had she been told the final title of the
programme Kid Gang she would have refused to provide consent for her son’s
participation.

The Committee considered that it would have been preferable if the programme
makers had informed Mrs Soleymani of the final title Kid Gang (as, according to
their submissions, they had done with one parent) before transmission as this
was likely to have indicated to her that the programme might contain anti-social
behaviour or gang related activities. However, the title should not be considered
in isolation and must be considered in light of all the information provided to a
participant about the likely nature and content of the programme and also the
treatment of the participant in the programme as broadcast. Importantly, the title
of the programme was not deliberately withheld from Mrs Soleymani but in fact
genuinely changed after filming and during the post production period.

It was equally clear from the hearing that the programme makers truly believed
that they had taken sufficient steps to gain informed consent from Mrs
Soleymani for her son’s participation in the programme. The Committee were
not persuaded that the programme makers had misled Mrs Soleymani about the
likely nature and content of the programme and the context in which her son
would appear. The Committee considered that the programme makers behaved
with a degree of integrity during the making of the programme. In particular the
Committee considered that:

¢ the programme makers took a number of steps, both during and post
production, to discuss the programme with the parents and maintained
regular contact with Mrs Soleymani;

¢ the programme makers made clear to the children participating and the
parents at the outset that this was an observational documentary and that
both good and bad behaviour would be filmed;

¢ the very nature of an observational documentary of this kind (referred to
above) meant that it would have been difficult for the programme makers

29



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

(b)

(©)

to anticipate events before they unfolded and the likely nature and content
of the programme would have developed as filming proceeded. With this
in mind the programme makers waited until filming had concluded before
seeking written consent from the participants’ parents; and

¢ the programme makers telephoned each of the parents (including Kavosh
Jalali’s parents) prior to transmission to discuss aspects of the film that
they were likely to find difficult (please also see finding c) below).

The Committee considered that it was not incumbent on the programme makers
in the interests of fairness to allow Mrs Soleymani to preview the test film of the
programme.

It was apparent that there was a regrettable misunderstanding between the
programme makers and Mrs Soleymani and that Mrs Soleymani felt
considerable distress (for which Five had subsequently apologised). However, it
was reasonable for the programme makers to believe that they had Mrs
Soleymani’s consent to film and broadcast footage of Kavosh Jalali in light of the
steps they had taken. In the circumstances, the Committee found no unfairness
to Kavosh Jalali as a result of his inclusion in the programme (see also findings
b), ), d) and e) below).

The Committee then considered whether the programme was “stage-managed”
rather than observational and whether that approach resulted in unfairness to
Kavosh Jalali in the programme as broadcast. The Committee were mindful that
broadcasters should ensure that contributors are not coached, pushed or
improperly induced into saying anything they know to be untrue. The Committee
were not persuaded that there was any evidence that the children (including
Kavosh Jalali) were in any way coached or manipulated and did not consider
that telephoning Kavosh Jalali to enquire where the children were meeting
amounted to coaching or manipulation. The Committee found no unfairness in
this respect.

The Committee considered whether it was fair to include footage in the
programme of Kavosh Jalali being bullied and whether any lack of intervention
from the programme makers encouraged the children engaged in the bullying
incident and resulted in unfairness to him.

The Committee noted that Kavosh Jalali had subsequently played down the
seriousness of the incident and did not appear to be concerned by it. Also, the
programme makers had informed his parents of the incident prior to broadcast
and they had raised no concerns at any point. In the circumstances, the
Committee considered that it was reasonable for the programme makers to
include the incident in the programme as broadcast.

Having seen the programme and the untransmitted footage of the incident the
Committee were satisfied that the programme makers in no way encouraged or
facilitated the incident. Further, the Committee took the view that the incident
was not such that it would have necessitated intervention by the programme
makers. This was supported by Kavosh Jalali's own reaction (referred to above)
after the incident. However, as indicated in the introduction to the “Decision”
above, programme makers must be alert to their obligation of a general duty of
care when dealing with minors or those who are vulnerable, whether because
English is not their first language or for other reasons (see also finding d)
below).

30



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

The Committee was persuaded by the testimony of Mrs Soleymani and Mr Jalali
at the hearing that they did not collect their son after the incident. However, the
Committee noted that the programme did not state that Kavosh Jalali was
collected by his parents and the Committee did not believe that the programme’s
presentation of the aftermath of the incident was in any way unfair to Kavosh
Jalali.

The Committee found no unfairness in these respects.

(d) The Committee was satisfied that the programme makers had given no
undertaking that they would supervise the children. Mrs Soleymani stated that
she was reassured by their presence and it was clear from this that she had
therefore assumed that the programme makers would supervise the children.
Nonetheless, the Committee considered that the programme makers had a
certain duty of care towards Kavosh Jalali as a minor. The Committee were
satisfied that there was no conclusive evidence that Five had failed in that duty
of care by not intervening during the fight or that they did not stop the filming
when requested to by Kavosh Jalali. The Committee therefore found that there
was no unfairness to Kavosh Jalali in this respect.

(e) Mrs Soleymani claimed that the programme misrepresented her son’s role in the
“gang”. In the Fairness Committee’s view, Kavosh Jalali was not shown to be
engaged in any antisocial activities; his place was very much on the fringes of
the group and this was apparent from the programme. He was depicted as
having had only a semi-detached relationship with the “gang”. The Committee
therefore found that there was no unfairness to Kavosh Jalali in this respect.

(f) In considering the complaint of unwarranted infringement of privacy, the
Committee addressed itself to two distinct questions, first was Kavosh Jalali’s
privacy infringed and second, if so, was the infringement warranted?

For the reasons set out above at finding a) the Committee considered that the
programme makers genuinely believed that Mrs Soleymani and Kavosh Jalali
had provided informed consent for the filming and broadcast of footage of
Kavosh Jalali. In these circumstances, the Committee considered that it was
justifiable to film and subsequently broadcast the footage of Kavosh Jalali and it
did not result in an infringement of his privacy.

Accordingly, the complaint of unfair treatment and unwarranted infringement
of privacy was not upheld.

31



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Complaint by Charles Russell (solicitors) on their own behalf

and on behalf of the Trustees of the vCJD Trust
Newsnight, BBC2, 10 May 2004

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. This edition of
the news and current affairs programme included a report on the concerns of some
families of victims of the variant Creuzfeldt Jakob Disease (“vCJD”) about the work of
the vCJID Trust (“the Trust”). Concerns were also raised about Charles Russell, the
solicitors who administer the Trust on behalf of the Trustees. The programme said
that some of the relatives believed that the fund was “delaying payments to families
while paying over a million pounds a year to lawyers [Charles Russell]”. It also said
that the Government was “so concerned that a health minister is to meet the Trust
shortly to discuss how they can speed up payments and cut administration costs.”
Charles Russell complained on its own behalf and on behalf of the Trustees that they
were treated unfairly in the programme.

Ofcom found as follows:

a) Ofcom considered that Charles Russell and the Trust were given an
appropriate opportunity to respond to the allegations included in the
programme.

b) The statement provided by the complainants for inclusion in the programme,
although edited for broadcast, was presented in a fair and appropriate
manner and tone.

¢) The programme’s inclusion and presentation of the statement “The
Government is so concerned that a Health Minister is to meet the Trust
shortly to discuss how they can speed up payments and cut administration
costs.” was not materially misleading or likely to have affected viewers
understanding of the situation in a way that was unfair to the complainants.

d) It was legitimate for the programme to examine concerns raised by some
families about the effectiveness of the trust and their own experiences and it
was reasonable for the programme to include and reflect the testimony and
opinion of those people who believed that the trust was not working effectively
and not meeting all their claims to their satisfaction.

e) It was legitimate for the programme to examine costs for administrating a
publicly funded scheme of this nature. There was an obvious public interest in
ensuring public money was used appropriately to compensate families who
have suffered as a result vCJD. The programme presented concern at the
level of the fees involved in administrating the scheme but this was balanced
by the programme making clear the complainant’s view that the complexity of
the trust deed had contributed to costs of implementing the scheme and that
the costs were not disproportionate.

f) The programme makers took all reasonable care to ensure the accuracy and
fairness of the presentation of these cases by offering the complainants an
opportunity to contribute to the programme by way of interview (which they
declined) and providing the complainants with a full transcript of the
programme’s contents (this would have enabled them to counter, where and if
necessary, the allegations made in relation to these cases).

32



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

In the circumstances, Ofcom found no unfairness to the complainants.

Introduction

This edition of the news and current affairs programme included a report on the
concerns of some families of victims of the variant Creuzfeldt Jakob Disease

(“vCJD") about the work of the vCJD Trust (“the Trust”). The Trust is a Government
funded compensation scheme for victims of vCJD and their families. Concerns were
also raised about Charles Russell, the solicitors who administer the Trust on behalf of
the Trustees.

The programme examined three cases, of Claire McVey, Nina Sinnott and that of a
child who could not be named as a result of an injunction issued on behalf of the
Official Solicitor. It included interviews with Claire McVey's mother, Annie McVey,
and Nina’s Sinnott's stepfather, Michael Sinnott. An interview with a solicitor,
Jonathan Green, who represents some of the families concerned about the Trust and
Charles Russell was also included in the programme. The programme said that some
of the relatives believed that the fund was “delaying payments to families while
paying over a million pounds a year to lawyers [Charles Russell]". It also said that the
Government was “so concerned that a health minister is to meet the Trust shortly to
discuss how they can speed up payments and cut administration costs.”

Charles Russell complained on its own behalf and on behalf of the Trustees that they
were treated unfairly in the programme.

The Complaint

The Complainants’ Case

In summary Charles Russell complained that they and the Trust were treated unfairly
in that:

a) Charles Russell and the Trustees were not given a timely and proper opportunity
to contribute to the report. The story was not urgent and the report was put
together at a relatively leisurely pace, so there was ample opportunity for
Charles Russell and the Trustees to be actively involved in its making. On 19
April 2004, Meirion Jones of the BBC spoke to Richard Vallance (the partner at
Charles Russell who supervises the provision of a Secretariat to the Trustees)
and discussed concerns raised by some of the families. Mr Vallance invited Mr
Jones to discuss with him the likely content of the report, when this became
known, so that the Trustees, through him, could have some input. Mr Vallance
then received an email on 5 May 2004, informing him that the report would go
out the following night and stating that the BBC would like to put some of the
concerns raised to him or the Trustees, “ideally live in the studio”. No script was
received, despite a promise to make one available and, in the event, the report
was not broadcast on 6 May 2004. Charles Russell and the Trustees reasonably
expected a detailed letter or fax or email from the programme makers setting out
the nature of the programme and a series of questions. No such document was
ever sent. When it was indicated that it was likely to be broadcast on 10 May
2004, Mr Vallance emailed Mr Jones asking for a script. Until they were provided
with a script on 10 May 2004, Charles Russell did not know which families
Newsnight had spoken to, apart from Mrs McVey, and therefore what concerns
might be raised. Having seen the script, Charles Russell and the Trustees

33



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

b)

d)

f)

decided not to participate in the programme. This was because they took the
view that the report had not been researched so as to help an informed debate,
because of bias and because of the line taken on legal costs. Mr Vallance
therefore indicated that, rather than an interview, he would provide a short
statement in response. Charles Russell and the Trustees could reasonably have
expected the programme makers to have sent them, in written form, what the
allegations and issues were and to have allowed them several days to provide a
response. In the circumstances, Charles Russell and the Trustees were not
provided with an appropriate and timely opportunity to respond.

The Newsnight report was long and there was no good reason why the short
response provided could not have been read out in full. Instead it was selectively
edited to omit some of the most important points: namely that two of the
Trustees are ‘family representatives’, almost all the substantial claims for
financial awards had been processed and that £27 million had already been

paid to more than 133 families and the level of compensation paid was higher
than awards likely to be made by the courts.

The programme unfairly suggested that the Trust was delaying making
compensation payments to victims’ families and that the Government was ‘so
concerned’ with the Trust that a health minister was to meet with the Trust to
discuss how to speed up payments and reduce administration costs. The
Trustees can only proceed in accordance with the terms of the Trust Deed,
which was prepared before they were appointed. It incorporates the settlement
agreed between the families and the Department of Health. Notwithstanding,
most claims have been met (see d) below). In relation to the Trust meeting with
the Health Minister, the BBC had already been informed that the Department of
Health had not expressed concern and had not called for a meeting with the
Trustees. A meeting with the Minister had been requested by the Trustees to
ask for an additional amount to be paid into the Discretionary Fund.

The programme unfairly stated that “the Trust simply isn’'t working” and that
“many of their claims still haven't been met”. The huge majority of claims have
been met. Where claims have not been met, this is because claim forms have
not been finalised, information has not been provided or there are other
deficiencies. The programme did not reflect the complexity of the Trust Deed
(which was available in full on the Trust website and had been explained to the
programme makers by Charles Russell).

The programme criticised the Trust’s lawyers, Charles Russell, for its
professional charges. The BBC was well aware that the professional fees of
lawyers can appear to be substantial but that does not necessarily make them
improper. Charles Russell also noted that the amount paid into the Main Fund
included provision for legal costs, and the substantial legal costs caused by the
complexity of the Scheme did not reduce any payments to be made to families.
The statement provided by Charles Russell to the programme makers referred
to the above fact and also that Charles Russell’s costs are carefully monitored.
However, this final point was not reflected in the edited statement used in the
programme.

The programme included inaccuracies regarding the cases featured. In the case
of Mr Sinnott, it was suggested wrongly that no compensation had been paid
and that the claim had gone on for seven years. The figure quoted by Mrs
McVey as the hourly rate at which she was compensated for loss of earnings
when caring for her daughter was also incorrect. The third case study, the child

34



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

who could not be named because of an injunction, was presented in a
sensationalist and misleading way. The injunction was granted on behalf of the
Official Solicitor and had nothing to do with Charles Russell or the Trustees. The
BBC should have made this clear. Had these contributions been put to the
Trustees, errors could have been pointed out or further information provided.
Statements by Jonathan Green (a solicitor acting on behalf of some of the
dissatisfied families) did not reflect accurately the Trust Deed and should have
been put to Charles Russell and the Trustees or not included.

The BBC’'s Case

In response to Charles Russell and the Trustee’'s complaint of unfair treatment the
BBC responded as follows:

a)

b)

d)

Newsnight’'s approach in asking Charles Russell’s contribution was proper and
timely. The original approach to Mr Vallance was made three weeks before
transmission. The issues to be raised were well known to Charles Russell from
their dealings with the families and with Mr Green. Three days before the
broadcast, the Trust had itself minuted, during a meeting of the Trustees,
growing concern among families of earlier victims about the way they were
being treated. Mr Vallance was repeatedly asked to give an interview himself or
put up someone else. He finally refused and failed to identify any supposed
inaccuracies in the script before transmission. Mr Vallence’s emails before
transmission do not ask for more time or complain about the propriety of the
approach. They show he decided not to appear because he thought the
programme was biased and because he anticipated difficulty in justifying his
firm’s costs in an interview. If Mr Vallance had asked for a delay of a few days,
the programme makers would have been happy to oblige. On a hews
programme such as Newsnight, scripts of films are not available until the day of
transmission. Most interviewees who appear live do so at between a few hours’
and a day’s notice.

The BBC said that the response provided by Charles Russell was not short and
did not respond to any alleged inaccuracies. Mr Vallance acknowledged in an
email of 10 May 2004 in the evening that the statement was too long to be read
out in full. The statement he provided was contentious: it was disputed that
every effort had been made to simplify the process for payments to the victims
and their families, that costs were carefully monitored and that they did not
diminish awards to claimants. The statement was also misleading in one
respect, in that it implied that Charles Russell had paid out £27 million, when
half of that amount was paid out before Charles Russell took over. A comparison
with court payments was irrelevant, since vCJD is not a normal disease.

The Department of Health told the programme makers that the health minister,
Melanie Johnson, was to have a meeting with the Trustees to discuss concerns
about high legal costs and the backlog of claims. While these concerns were not
new to Charles Russell and the Trustees, they were new to the programme
makers and the general public. The BBC accepted that they could have worded
this part of the report with a better emphasis, by not referring to the Government
being “so concerned” about the Trust that it wanted a meeting with the Trustees.
(Please see ‘Additional Information’ below.)

The BBC said that the wording of the programme was misquoted in the

complaint. Newsnight actually said that “there are complaints that the Trust
simply isn’t working” and not as Charles Russell stated simply that “the Trust

35



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

f)

simply isn't working”. Similarly, the programme did not allege that “many of
their claims still have not been met”, it was made clear that this is what some
families had argued. The programme’s statements were accurate and would
have come as no surprise to Charles Russell and the Trustees. They were
relevant in a film about the families that were unhappy about the way the Trust
was dealing with their problems. Charles Russell’s interpretation of the Trust
Deed was being disputed not just by victims’ families and journalists, but also by
other lawyers. The programme was entitled to include Mr Green'’s views on the
Trust Deed, as he represents some of the families with concerns. Charles
Russell were given an opportunity to respond to this. As Charles Russell
acknowledged, they did not draw up the Trust Deed, so they themselves are
also interpreting it.

Charles Russell accepted that their costs for administering the Trust were higher
than anticipated. Although they said in the statement, provided for the
programme, that their costs were carefully monitored, information about their
hourly rates and how many hours’ work they devoted to the Trust’'s business
was being kept secret from the families concerned and from the taxpayers. The
sum of £67.5 million was allocated by the Secretary of State to compensate the
first 250 cases of vCJD and their families and carers. The only way that Charles
Russell's higher than expected legal costs could not affect payments to families
would be if there was some secret agreement reserving a specific sum for
lawyers and costs. The BBC in response to Charles Russell's comments later
noted that payment of Charles Russell's costs comes out of the total Fund and
that this has to be allowed for in budgeting for future discretionary claims. Less
money is therefore available for victims. There was no accusation that Charles
Russell were doing anything illegal. The BBC accepted their charges are not
unusual for a large City firm. However the criticism is that they are overly
legalistic and that their way of doing things increases delays and costs, at the
expense of the victims.

As regards the three case studies, the family members concerned were entitled
to express their views, and the programme was entitled to include them. It was
clear from the programme that the interim trust had made payments but that Mr
Sinnott and his family were facing psychiatric tests if they wanted to continue
with their claim for compensation for the care they gave to Nina. The figure
guoted by Mrs McVey for the amount paid to carers was the amount indicated
on the vCJD website and in a letter to victims from the Trust. In the case of the
child who could not be named, it was made clear in the programme that the
injunction was issued on behalf of the Official Solicitor. If Mr Vallance felt that it
was unfair of the victims’ families to criticise the way Charles Russell operated,
he was given every opportunity to appear on the programme and rebut the
criticisms or to point out any inaccuracies to Mr Jones prior to broadcast.

Additional Information on head c)

The BBC wrote to Ofcom following the close of the written stages of the
consideration of this complaint making representations relating to head c) (as
detailed in this adjudication). The BBC enclosed documentation which they believed
had a bearing on this issue. Ofcom considered that the material was relevant,
significant and could not reasonably have been produced earlier. Ofcom decided to
admit the material for consideration and gave Charles Russell the opportunity to
provide a written statement in response.

The BBC's Case

36



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

The BBC wrote that:
In the introduction to the item on 10 May 2004, the presenter said that:

“Newsnight has learned that some of the relatives believe the Fund is
delaying payments to the families while paying over a million pounds a year to
lawyers. The Government is so concerned that a Health Minister is to meet
the Trust shortly to discuss how they can speed up payments and cut
administration costs.”

The complainants objected to the passage on the grounds that “the Department of
Health had not expressed concern and had not called for a meeting with the
Trustees. A meeting with the Minister had been requested by the Trustees to ask for
an additional amount to be paid into the Discretionary Fund.” The BBC claimed that
documents now released by the Department of Health (Dept of Health) under the
Freedom of Information Act showed that this statement by the complainants was
untrue.

A Dept of Health memo of 24 February 2003, noting a meeting with the vCJD Trust
Secretariat two weeks earlier, showed that concern about delay in compensating
families and administrative costs predated the broadcast by well over a year. The
memo went on to recommend that the Dept of Health's concerns be put in writing.
The resulting letter of 7 March 2003 to Charles Russell raised an explicit concern
about "the high level of administration costs”, and offered suggestions about aspects
of the Trust's discharge of its responsibilities which had contributed to delay. These
two documents made clear that Charles Russell were incorrect to suggest that “The
Department of Health has not expressed concern".

On 7 May 2004 the Dept of Health became aware, through an approach to its press
office by The Sunday Times, that Newsnight was intending to report on concerns
about the Trust on the following Monday, 10 May 2004. This led to discussions within
the Dept of Health. A record of the discussions noted that “We discussed and agreed
that, as the Trust Chairman Sir Robert Owen has still not written (as promised) to
SofS [the Secretary of State] to request a meeting, we should now consider a
submission to John Reid [the then Secretary of State] suggesting he takes the
initiative.”

This made clear that the complainants were incorrect in suggesting that it was the
Trust which had requested a meeting. On the contrary, the Trust had evidently failed
to make good its promise to do so.

Following the broadcast of Newsnight on 10 May 2004, Sir Robert Owen wrote to
The Times and Charles Russell wrote to the families whose claims were under
consideration by the Trust. This resulted in a response from Dept of Health to
Charles Russell on 21 May 2004 which set out the Dept of Health's concerns about
disproportionate administrative costs. In particular it stated:

“Contrary to what is said in your own letter to the families, the Department has
most definitely expressed concern about the high level of costs involved in the
administration of the Trust...Equally, the Department has not pressed for a
meeting between the Trustees and the Secretary of State on the basis of your
assurances that such a meeting was being sought by the Trustees and that a
formal request from them was to be expected at any moment. To date
however, no formal, specific request for a meeting has been received from

37



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

the Trustees.”

A meeting eventually took place, on 25 October 2004 (approximately three months
after the complaint was lodged with Ofcom). A Dept of Health internal briefing for that
meeting stated that:

“A meeting with Sir Robert is perhaps overdue. The vCJD Trust has been in
operation since 15 March 2002 and, since autumn 2003, we understood from
the Trust's administrators, Charles Russell Solicitors, that Sir Robert intended
to write to SofS to request a meeting and to present the Trustees first annual
report. This summer in the absence of the anticipated letter, PS(PH)
[Parliamentary Under Secretary of State for Public Health] wrote to invite Sir
Robert to meet. It was subsequently agreed that both PS(PH) and SofS would
meet with him. However, Ministers will wish to be aware that Sir Robert's
perception is that he has instigated this meeting.”

This document made clear that the purpose of the meeting was the “Disappointment
that no claims have yet been settled in full (but note that Sir Robert will be explaining
the reasons for this) and concern at the level of costs in administering the scheme...”

The BBC stated that the documents provided established that the Dept of Health had
indeed expressed concern, precisely as stated by Newsnight; that a meeting with the
Minister had not in fact been requested by the Trustees (though they had expressed
the intention of asking for such a meeting); and, that the Dept of Health was "so
concerned that a Health Minister is to meet the Trust...to discuss how they can speed
up payments and cut administration costs".

The Complainant’s Case
In response, Charles Russell wrote that:

The supply of documents by the BBC, from the bundle provided by the Dept of
Health was very selective. For example, the BBC had not produced the Note of the
Meeting with the Secretary of State dated 25 October 2004. They had only produced
a copy of the Briefing Note for that meeting and this was both misleading and unfair.

With regard to the expression of concern about delay and administration costs, the
BBC relied on documents concerning the situation in early 2003 whereas the
complaint relates to a broadcast in May 2004. The BBC was not able to rely on any
documents expressing concern for the period between 8 March 2003 and the day of
the Newsnight broadcast on 10 May 2004 because there were none in the Dept of
Health bundle.

The true position at the time of broadcast was as stated in the penultimate paragraph
of Charles Russell's letter to the Dept of Health dated 28 May 2004:

"The Dept has not in recent times expressed concern, nor has it called for a
meeting between a Minister and the Trustees. It was at a much earlier stage
that [you] expressed concern when costs were disproportionate to payments
of compensation, a concern which we shared at the time."

The meeting eventually held with the Secretary of State on 25 October 2004 had
been requested by Sir Robert Owen for the main purpose of seeking a transfer of
funds into the Discretionary Fund. The Dept of Health confirmed that this request
would be granted but arrangements were put on hold because the Dept of Health

38



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

asked for financial projections. The procedure required him, when ready, to submit a
formal letter of request addressed to the Secretary of State.

It could also be seen from the internal documents of the Dept of Health produced by
the BBC that it was after the inquiry of a reporter from the Sunday Times and the
broadcast of the Newsnight programme that civil servants at the Dept of Health
became anxious about media interest in the costs of the Scheme, and on the night of
the programme were suggesting that the Secretary of State should take the initiative.

Charles Russell did not agree with the interpretation which the BBC had put on the
letters dated 11, 21 and 28 May 2004 (referred to above). So far as the Trustees and
Charles Russell were concerned, the letters dated 11 May and 28 May 2004 (also
referred to above) stated the true position. The Secretary of State had since agreed
that it was inevitable that such a Scheme (as it was set up) would be costly to
administer.

Decision

Ofcom'’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy
in programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to
principles which require regulatory activities to be transparent, accountable,
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.

The case was referred to Ofcom’s Fairness Committee (“the Committee”) for
consideration.

The Committee found as follows:

a) Charles Russell and the Trustees complained that they were not given a timely
and proper opportunity to contribute to the report. Where a programme alleges
wrongdoing or contains a damaging critique of an individual or organisation,
those criticised should normally be given an appropriate and timely opportunity
to respond to the arguments and evidence contained within that programme.
The Committee first considered whether or not the programme amounted to a
damaging critique. In the Committee’s view, the programme was capable of
adversely affecting the reputations of both the Trust and Charles Russell. In
particular, it considered that claims that some of the relatives of those who had
died as a result of vCJD believed that the fund was “delaying payments to
families while paying over a million pounds a year to lawyers” and that the
Government was “so concerned that a health minister is to meet the trust shortly
to discuss how they can speed up payments and cut administration costs” were
likely to have led viewers to react critically to Charles Russell and the Trust.

Taking this into account, the Committee then considered whether or not Charles
Russell and the Trust were given an appropriate opportunity to respond to the
allegations included in the programme. The Committee took into account the
timeliness of the offer, the sufficiency of the information provided and the nature
of the opportunity offered. The Committee also had regard to the type and
nature of the programme.

39



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

On the evidence available to the Committee it considered that Charles Russell
and the Trust were given an appropriate opportunity to respond to the
allegations included in the programme. In reaching this decision the Committee
had regard to the following:

the programme makers first contacted the complainants three weeks before
transmission (at which point concerns, raised by some of the families and
likely to be referred to in the programme, were discussed);

a transcript of the programme detailing its full contents (including the case
studies) was provided to the complainants on the morning of the broadcast.
The Committee recognised that it was not unusual for a news programme of
this nature to finalise items for broadcast shortly before their intended
transmission;

the complainants were offered the opportunity to take part in an interview
which they declined;

having had sight of the transcript and so with full knowledge of the
programme’s contents the complainants prepared a statement in response
which was provided to the programme makers. A summary of that statement
was included in the programme; and,

it also appeared from the evidence before the Committee that the issues
raised in the programme were well known to Charles Russell from their
dealings with the families and with Mr Green. The Committee noted that three
days before the broadcast, the Trust had itself minuted in a meeting of the
Trustees growing concern among families of earlier victims about the way
they were being treated.

In the circumstances, the Committee found no unfairness in this respect.

b)

Charles Russell and the Trustees claimed that it was unfair for the programme
not to have read out their statement (in response to the allegations in the
programme) in full. The Committee believed that it was not incumbent upon the
programme, in the interests of fairness, to present the statement from Charles
Russell in full. On balance the Committee considered that the statement,
although edited for broadcast, was presented in a fair and appropriate manner
and tone. In particular it made clear the complainant’s view that the complexity
of the trust deed had contributed to costs of implementing the scheme and that
the costs were not disproportionate.

Furthermore, other relevant elements of the statement, although not read out by
the presenter, were appropriately reflected elsewhere in the programme. In
particular, it was clear from the small number of cases examined that it was only
a limited number of individuals who were openly critical of the administration of
the scheme (please see finding d) below). It was also clear that the trust had
compensated a number of families.

The Committee found no unfairness in this respect.

c)

Charles Russell and the Trustees suggested that the statement in the
programme that the Government was “so concerned that a health minister is to
meet the trust shortly to discuss how they can speed up payments and cut

40



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

administration costs” was unfair. Charles Russell stated that they had already
informed the BBC that the Department of Health had not expressed concern and
had not called for a meeting with the Trustees.

The Committee took into account the need for special care to be taken when
programmes are capable of adversely affecting the reputation of individuals or
organisations. As noted above, in the Committee’s view this particular statement
in the programme was capable of adversely affecting the reputations of both the
complainants. Programme makers should also avoid unfairness to the
individuals or organisations through the use of inaccurate information which is
likely to mislead the audience in a way that is unfair to the participants.

In these circumstances, the Committee considered whether the programme
makers took all reasonable care to satisfy themselves that the particular facts
had been considered before transmission and so far as possible fairly
presented. The Committee were satisfied that the programme makers had
taken all reasonable care by offering the complainants an opportunity to
contribute to the programme by way of interview (which they declined); providing
the complainants with a full transcript of the programme’s contents (this would
have enabled them to counter, where and if necessary, this statement and any
other allegations that appeared in the script and were to be included in the
programme); and, by presenting a summary of the statement in the programme.
The Committee also noted that the information reflected in this statement
appeared to come from an authoritative source, the Dept of Health, and was
supported by material subsequently submitted by the BBC (please see below).

The Committee then addressed itself to the question of whether the statement
would have materially mislead viewers about the situation or materially affected
their opinion of Charles Russell and the Trust in a way that was unfair to either
Charles Russell or the Trust in the programme as broadcast. In doing so the
Committee examined the submissions on this issue. In particular it noted that
the Dept of Health’s letter of 21 May 2004 made clear that Dept of Health had
“most definitely expressed concern about the high level of costs involved in the
administration of the Trust”. This letter also made clear that the Dept of Health
was hoping to meet with the Trust to discuss these concerns and that by the
time of broadcast no formal request for meeting had been made by the Trust.

Although originally the concerns were expressed some time before the
broadcast of the programme at no point had they been addressed or resolved
before broadcast and as such were outstanding. Indeed, after broadcast the
concerns remained as evidenced by the fact that during the meeting between Sir
Robert Owen and the Secretary of State on 25 October 2004 (five months after
the broadcast) during which the Secretary of State made clear that he had
intended to reprimand “lawyers for the delay and the fees”.

In the circumstances, the Committee considered that the programme’s
presentation of this issue was not materially misleading or likely to have affected
viewers understanding of the situation in a way that was unfair to the
complainants.

The Committee found no unfairness in this respect.

d)

Charles Russell and the Trustees complained that the programme unfairly
stated that “the Trust simply isn’t working” and that “many of their claims still
haven't been met”. The Committee noted that the programme actually stated

41



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

that “there are complaints that the Trust is simply not working. Some of the
families... argue that many of their claims have still not been met”.

Ofcom considered that it was legitimate for the programme to examine concerns
raised by some families about the effectiveness of the trust and their own
experiences and it was reasonable for the programme to include and reflect the
testimony and opinion of those people who believed that the trust was not
working effectively and not meeting all their claims to their satisfaction. The
Committee noted that these allegations were clearly attributed to those
dissatisfied families.

In Ofcom’s view it was likely to have been clear to viewers that the programme
presented a limited number of cases where, in the personal opinion of those
featured, the trust had not effectively compensated them. The programme did
not present this as evidence that it was established as fact that the trust “simply
isn't working” as claimed by the complainants.

The Committee found no unfairness in this respect.

e)

The complainants stated that the programme criticised Charles Russell for their
professional charges without reflecting that the substantial legal costs caused by
the complexity of the Scheme did not result in a reduction of any payments to
families. The complainants also said that Charles Russell's costs were carefully
monitored. The Committee was not able to determine whether or not the legal
costs (which the complainants accepted were higher than expected due to the
complexity of the Scheme) resulted in a reduction in the payments to families.
The Committee noted that the parties’ representations on this issue conflicted.
However, in the Committee’s view it was legitimate to examine costs for
administrating a publicly funded scheme of this nature. There was an obvious
public interest in ensuring public money was used appropriately to compensate
families who have suffered as a result vCJD. In examining the programme
transcript it was evident that there was concern at the level of the fees involved
in administrating the scheme but this was balanced by the programme making
clear the complainant’s view that the complexity of the trust deed had
contributed to costs of implementing the scheme and that the costs were not
disproportionate.

The Committee found no unfairness in this respect.

f)

The complainants stated that the programme included inaccuracies regarding
the cases featured. As regards the programme’s presentation of the case
studies, and as already noted above at finding d), the Committee considered
that the programme makers took all reasonable care to ensure the accuracy and
fairness of the presentation of these cases by offering the complainants an
opportunity to contribute to the programme by way of interview (which they
declined) and providing the complainants with a full transcript of the
programme’s contents (this would have enabled them to counter, where and if
necessary, the allegations made in relation to these cases).

As also noted above at finding d) Ofcom considered that it was legitimate for the
programme to examine concerns raised by some families, including these
specific cases, about the effectiveness of the trust and their own experiences
and it was reasonable for the programme to include and reflect the testimony
and opinion of those people who believed that the trust was not working
effectively and not meeting all their claims to their satisfaction.

42



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

The Committee found no unfairness in this respect.

Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld.

43



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Complaint by The Right Reverend Sean Manchester
101 Things To Do When You're Dead, Channel 4, 19 July 2004

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. The Right
Reverend Sean Manchester was featured briefly in a programme, which was one in a
short series of “list” programmes that took a humorous look at things that could
happen to you after you had died. One of the things that was listed was being
pursued by vampire hunters. The programme included footage of Bishop Manchester
from a BBC programme broadcast in 1970 and featured his activities while hunting a
vampire in Highgate Cemetery in North London when he was head of the British
Occult Society. He complained that he had been treated unfairly in the Channel 4
programme.

Ofcom found as follows:

Ofcom found no unfairness in the programme’s implication that Bishop Manchester
was one of a number of “1970’s weirdos” given the light-hearted nature of the
programme and taking into account that the majority of people would not consider
vampire hunting to be a normal activity.

Ofcom was satisfied, having viewed the programme and examined the transcript of it,
that the footage from the original BBC programme referred to above did not appear
to have been distorted or manipulated. The manner of its inclusion was not likely to
have misled viewers in a way that would have created material unfairness to Bishop
Manchester.

Intercutting footage of Bishop Manchester and an unidentified ex-offender did not
have a negative impact on the portrayal of Bishop Manchester.

Although the programme said that Bishop Manchester had broken into a tomb and
beheaded a corpse at Highgate Cemetery after performing an exorcism, Ofcom
noted that Bishop Manchester had not denied that he had, in the past, carried out an
exorcism using “the traditional and approved manner” (i.e. stake through the heart,
burning of remains etc). Ofcom was satisfied that this brief reference was unlikely to
have materially affected viewers’ impression in a way that resulted in unfairness to
Bishop Manchester.

Ofcom considered that the broadcaster made sufficient effort to contact Bishop
Manchester prior to transmission.

Introduction

This programme was one in a short series of “list” programmes broadcast on
Channel 4. It illustrated things that, as Channel 4 claimed, “might happen to you after
you are dead”. One of the things listed was being hunted down by vampire hunters.
The programme included footage of Bishop Manchester taken from a BBC
programme, 24 hours, broadcast in 1970. At the time he was involved in vampire
hunting at Highgate Cemetery in North London and was head of the British Occult
Society. Bishop Manchester complained to Ofcom that he had been treated unfairly
in the programme.

Ofcom’s Executive Fairness Group originally considered and provisionally
adjudicated on this complaint finding. It had found that that part (d) and consequently
(e) was unfair to Bishop Manchester (see below).

Channel 4 requested and was granted a review of the provisional adjudication.

44



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Ofcom’s Fairness Committee (its most senior decision making body with regard to
fairness and privacy complaints) was asked to reconsider the original complaint in its
entirety. This was because of the risk that the remaining element of the decision
(which had not been the subject of the review request i.e. section (e)) might not stand
in the event that the Fairness Committee overturned the parts of the complaint that
Channel 4 had requested be reviewed (these were the parts that related to the
severity of the allegation made against Bishop Manchester).

The complaint

Bishop Manchester’s case

In summary, Bishop Manchester complained that:

(@) He was referred to in the programme as a “1970’s weirdo”.

(b) The item relied on footage taken from 24 hours, a programme broadcast
by the BBC in 1970 in which he re-enacted a spoken exorcism he had
performed at Highgate Cemetery. Bishop Manchester said that the footage from
24 hours was distorted and manipulated in the Channel 4 programme in a way
that was unfair to him.

(c) The programme included images of him that were intercut with images of
another person, who, unlike him, was not identified by name, and who had
criminal convictions in relation to the events in Highgate Cemetery in 1970. All
the footage had originally been filmed for 24 hours. This had the effect of
attributing, falsely, to Bishop Manchester the satanic sacrilege that occurred in
the cemetery in 1970. Bishop Manchester said that he was featured in the BBC
programme because of the spoken exorcism that he had performed, whereas
the other person was included because of his arrest for activities in the
cemetery.

(d) The programme stated, falsely, that he had broken into a tomb and beheaded a
corpse, an action that would be a criminal offence. The programme said he had
“performed a spoken exorcism and when that didn’t work he broke into some
poor sod’s tomb and beheaded him”. However, 24 hours had not suggested this.
Bishop Manchester said that a corpse was beheaded at Highgate Cemetery in
1970 and the police had agreed with his assessment that it had been the work
of “black satanic devotees”. He had never claimed to have beheaded a corpse in
Highgate Cemetery or any other consecrated ground, nor had it been claimed
elsewhere, until the Channel 4 programme, that he had done so.

(e) The programme makers did not contact him prior to broadcast of the
programme.

Channel 4’s case

In summary, Channel 4 responded that:

(@) The description of Bishop Manchester as a “1970’s weirdo” was justified. The
events referred to in the programme had taken place between 1970 and 1974
and the dictionary defined “weird” as meaning “suggestive of or relating to the

supernatural” or “strange or bizarre”. In view of Bishop Manchester’s
involvement in a vampire hunt, the description of him as being weird was

45



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

justified.

(b) The programme did not rely solely on the BBC's 24 hours programme. It also
used information from Bishop Manchester’s own website about events that
happened after 24 hours was made. Channel 4 denied that the footage from the
BBC programme as used in the Channel 4 programme was distorted or
manipulated.

(c) Bishop Manchester was captioned and identified in the programme because it
included footage of him speaking. He was also identified because of his role as
the then head of the British Occult Society and because of his claim to have
despatched the “undead”, which he described on his website as the Highgate
Vampire, the subject of this part of the programme. Channel 4 said that the
other, unidentified, individual was also included in the programme because he
too had been hunting the Highgate Vampire and claimed to have seen it. This
other individual did not speak in the programme and did not claim to have
despatched the vampire. 24 hours only referred to the acquittal of this other
person of the charge of “being in an enclosed place for an unlawful purpose”.
Neither Channel 4 nor the programme makers were aware of any other criminal
proceedings or convictions relating to this person. The matters to which Bishop
Manchester referred had occurred after the 24 hours programme was made.
The programme broadcast on Channel 4 did not make any claim or assertion
that Bishop Manchester had any criminal convictions.

(d) The 24 hours programme only referred to a spoken exorcism because the
events when Bishop Manchester broke into a tomb and staked and incinerated a
corpse happened after it was made. However, material on Bishop Manchester’s
website and in his book “The Highgate Vampire” clearly implied that he staked,
beheaded and incinerated the corpse he thought was the Highgate Vampire. He
also implied in 24 hours that this was the method of exorcising a vampire.
Extracts from Bishop Manchester’s book also described him breaking into tombs
of those he believed to be the “undead” and seeking to despatch the contents.

(e) The programme makers were not able to contact Bishop Manchester through his
website, nor were they able to obtain a copy of his book until after the broadcast.
They therefore relied on information taken from the website and the 24 hours
programme.

Channel 4's additional comments

Channel 4 challenged Ofcom’s provisional adjudication in that it considered it was
flawed on judicial review grounds. In particular, Channel 4’s representations were
made in relation to head (d) as detailed in this adjudication. In summary, Channel 4
said that:

Ofcom misdirected itself by making a finding on the illegality of an act referred to in
the programme, namely breaking into a tomb and beheading a corpse. Ofcom was
not empowered to make a finding of illegality or otherwise and such a finding was
invalid. Neither Channel 4 nor the programme makers were given the opportunity to
respond to, or answer, any complaint which alleged the commission of a particular
offence that had not been referred to in the complaint.

Channel 4 said that insofar as the programme [made] any suggestion about the

complainant, it [was] about the “Highgate Vampire” and that the complainant had
been prepared to violently despatch a corpse he believed to be an “undead”. That

46



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

meaning was fully justified by the complainant’s own claim, from his book, to have
violently despatched the Highgate Vampire by tracking it down, kicking “the lid off the
coffin”, driving “a stake through the creature’s heart” and “burning the remains”.
Therefore, by implication, Channel 4 sought to argue that Ofcom had failed to take
relevant considerations into account as a result of not attributing due weight to these
issues.

Channel 4 said that Ofcom should have taken into account the fact that Bishop
Manchester had explicitly admitted to having violently despatched the supposed
Highgate Vampire. Ofcom did not take proper account of the fact that Bishop
Manchester was a “self-styled vampire hunter and slayer and had been and
continued to allow publicity for his ‘achievements’ to appear on the website run by his
society”. This website, Channel 4 asserted, indicated that he despatched the
Highgate Vampire by the “ancient and approved remedy” and that elsewhere in the
website Bishop Manchester was quoted as saying “we would like to exorcise the
vampire by the traditional and approved manner — drive a stake through its heart with
one blow just after dawn, chop off the head with a grave digger’s shovel and burn
what remains”.

Bishop Manchester’s additional comments

Bishop Manchester responded to Channel 4’s representations. In summary, he said
that:

It was because he was falsely accused of an illegal act in the programme that it was
unfair. Whether or not such an act was deemed illegal, the important point was that
he did not do what was claimed. Both the police and Bishop Manchester attributed
the decapitated corpse found in the summer of 1970 at Highgate Cemetery to the
activities of “black magic devotees”.

The despatching of the supposed Highgate Vampire had no relation in time and
place to the allegations made in the programme.

Further additional comments from Channel 4

Channel 4 submitted further comments in response to Bishop Manchester’s
comments. In summary, Channel 4 said that:

Bishop Manchester’'s comments on his claimed despatch of the “Highgate Vampire”
were abstruse. The “traditional method” by which a “vampire” is dispatched had been
described by the complainant himself. He had accepted, as true, Ofcom’s
observation that he had not denied employing the traditional method. However, he
went on to say that he had “always denied decapitating a corpse” and “an actual
corpse in an actual graveyard”.

Quotations from Bishop Manchester’'s book recounted a number of incidences where
he claimed to have gained entry to tombs by climbing through a hole in its roof, for
example, and how he had been prepared to impale a stake into what he described as
an “undead”.

Further additional comments from Bishop Manchester
Bishop Manchester submitted a final response to Channel 4's comments. In

summary, he said that: material that came about after 1970 was irrelevant. His
principal complaint was that he had never broken into a tomb in Highgate Cemetery

47



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

and decapitated a corpse, nor had he claimed to have done so, or been accused of
doing so, before the Channel 4 programme was broadcast. Such a malicious and
false allegation could be nothing but unfair.

Bishop Manchester maintained that the programme misinformed viewers and gave
the impression that he had broken into a tomb and decapitated a corpse, an act that
he did not do.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.

The case was referred to Ofcom’s Fairness Committee for re-consideration in its
entirety.

The Committee found that:

(a) Bishop Manchester complained that he was referred to in the programme as a
“1970's weirdo”. Having examined the transcript the Committee noted that the
programme actually referred to “1970’s weirdos” and did not refer specifically to
Bishop Manchester. In Ofcom’s view, it was not unreasonable for the
programme to have referred to “1970’s weirdos”. The part of the programme that
featured Bishop Manchester concerned vampire hunting, included footage taken
in 1970 and referred to events that occurred in the early 1970s. As stated above,
the comment did not refer specifically to Bishop Manchester although it was
clearly intended to include him. Whilst the term was perhaps an emotive one
and, by implication, may have been unsympathetic towards him, the Committee
considered that the comment was not unfair to Bishop Manchester. This takes
into account the light-hearted nature of the programme within which such
comments were made and acknowledging that the majority of people would not
consider vampire hunting to be a normal activity. The Committee, therefore,
considered that this was not unfair.

The Committee found no unfairness in this respect.

(b) Bishop Manchester claimed that the footage upon which this programme relied,
(taken from the earlier programme, 24 hours) had been distorted and
manipulated. The Committee noted that the programme did not rely entirely on
the BBC programme, 24 hours, but also took material from websites that
referred to Bishop Manchester. The Committee was mindful that broadcasters
should take special care that the use of material obtained for one purpose and
then used in a later or different programme does not create material unfairness.
In the circumstances of this case, the Committee took the view that, although
the footage had been edited for this programme, it did not appear to have been
“distorted” or “manipulated” as claimed by Bishop Manchester. Further, the

48



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Committee was not persuaded that the programme’s presentation of the footage
would have misled viewers or materially affected viewers’ opinion of Bishop
Manchester in a way that was unfair to him (see findings (c) and (d) below).

The Committee found no unfairness in this respect.

(€)

Bishop Manchester complained that the programme included images of him that
were intercut with images of another unidentified individual, with criminal
convictions. The Committee accepted that the intercutting of footage of Bishop
Manchester and this other person was perhaps confusing, particularly as Bishop
Manchester was captioned and the other person was not (making it unclear how
the other person fitted into the piece or indeed who he was). However, the
Committee took the view that this did not have any negative impact on the
portrayal of Bishop Manchester. In view of the fact that he was featured
speaking on the programme and taking into account his role in the vampire hunt
in the 1970s, it was reasonable to have identified Bishop Manchester. However,
the fact that the programme did not also identify the other person (who, unlike
Bishop Manchester, did not say anything in the clip that was shown) did not, in
the Committee’s view, lead to unfairness to Bishop Manchester. The Committee
was satisfied that the programme did not say that Bishop Manchester had any
criminal convictions nor that he had played any part in the “satanic sacrilege”
that occurred in Highgate Cemetery in 1970. The Committee did not consider
that this would have been inferred by viewers as a result of the inclusion of the
other person. In fact, most viewers of this programme were unlikely to know
who the other person was and were equally unlikely to know the fact of his
conviction and the events (which occurred over thirty years before the
programme) that it related to.

The Committee found no unfairness in this respect.

(d)

Bishop Manchester complained that the programme stated, falsely, that he had
broken into a tomb (on consecrated ground) and beheaded a corpse, an action
that would be a criminal offence. Channel 4 responded that material on Bishop
Manchester’s website and in his book “The Highgate Vampire” clearly implied
that he staked, beheaded and incinerated the corpse he thought was a vampire
in Highgate Cemetery. Ofcom is not a fact finding tribunal and the Committee
was not able to resolve this conflict. The Committee’s function was to consider
whether, notwithstanding the conflict, the programme’s presentation of this
matter was likely to have resulted in unfairness to Bishop Manchester in the
programme as broadcast.

The Committee considered that the programme’s presentation of this matter was
unlikely to have materially affected viewers’ understanding of the issue or
influenced their opinion of Bishop Manchester in a way that was unfair to him. In
reaching this conclusion the Committee took into account the following:

Bishop Manchester had not denied that he had, in the past, carried out an exorcism
and he was published describing the traditional method of despatching a vampire as
being to drive a stake through its heart before beheading it and incinerating the
remains. Bishop Manchester's main contention appeared to be that he had never
carried out (nor been accused of carrying out) such an act in Highgate Cemetery nor
indeed on any other consecrated ground. In the Committee’s opinion, viewers would
have been unlikely to have understood the significance of this distinction;

Bishop Manchester had himself claimed, in his own book, to have violently

49



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

despatched the Highgate Vampire by tracking it down, kicking “the lid off the coffin”,
driving “a stake through the creature’s heart” and burning the remains”;

the Vampire Research Society’s website also appeared to indicate that Bishop
Manchester had despatched the Highgate Vampire by the “ancient and approved
remedy”; and,

the programme was light hearted and irreverent and clearly not intended to make a
serious allegation of criminality on the part of Bishop Manchester.

In all the circumstances, the Committee was satisfied that this brief reference was
unlikely to have materially affected viewers’ opinion of Bishop Manchester in a way
that resulted in unfairness to Bishop Manchester.

The Committee found no unfairness in this respect.

(e) Bishop Manchester complained that the programme makers did not contact him
prior to broadcast of the programme. The Committee acknowledged that the
programme makers had made an attempt to contact Bishop Manchester by
emailing a website which he was associated with, but were unable to make
contact with him. Whether or not they might have succeeded in contacting him
via other websites which were available, the Committee considered that the
broadcaster, in the circumstances, had made sufficient effort. This was in view
of the Committee’s findings in relation to the other heads of complaint and the
fact that the programme did not contain a damaging critique of Bishop
Manchester. The failure to contact Bishop Manchester did not therefore result in
unfairness to him in the programme.

The Committee found no unfairness in this respect.

Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld.

50



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Complaint by Advokaterna Bring & Bergkvist HB on behalf of

Mr Axel Fondén
Insider, TV3, 25 & 28 November 2004

Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. Advokaterna
Bring & Bergkvist HB (“Bring & Bergkvist”) complained on behalf of Axel Fondén that
he was treated unfairly in this edition of Insider. The programme looked at the
suspected murder in Spain in 1997 of a Swedish businessman, Jan Nylander. It
investigated suspicions that a group of fellow businessmen were involved in the
murder and included allegations about Mr Fondén. The programme stated that the
murder remained unsolved.

Ofcom concluded that:

a) The programme makers were entitled to rely on information provided by the
Spanish police, as they were conducting the murder investigation. Mr Fondén
was not the sole focus of the programme, but the suggestion that he might
have played an important role in the murder was justified by information
provided by the Spanish police. It was clear that no one has been convicted
for the murder and that there may be other explanations for Mr Nylander’s
death.

b) A reference to Mr Fondén being on bail was a quotation from the Spanish
police. The programme makers were entitled to rely on information provided
by an authoritative source such as the police. It was apparent from the
programme that Mr Fondén is not in custody and that he remains a suspect
as far as the Spanish police are concerned.

¢) It was made clear in the programme that no one has been convicted for the
murder. It was also clear that it was the opinion of the Spanish police that Mr
Fondén was involved and not a statement of fact.

d) The information that Mr Fondén provided fellow businessman Bengt Briscoff
with a pistol used in the murder came from a report by the Spanish police, on
which the programme makers were entitled to rely, as a reliable source of
information.

e) The programme makers were entitled to protect the anonymity of a source.
Viewers were informed that the source was anonymous and the information
he provided suggested that he might be an associate of Mr Fondén and Mr
Briscoff. They were, therefore, able to reach a sufficiently informed view as to
the weight they wished to give to the information provided by the source.

f) The cause of Mr Nylander’s death was referred to in the programme both by
the Spanish police officer who was interviewed and by the anonymous
source. The cause of death referred to was as set out in the report of the
Spanish police, an authoritative source on which the programme makers were
entitled to rely.

Introduction

This edition of TV3's investigative programme looked at the suspected murder in
Spain in 1997 of a Swedish businessman, Jan Nylander. It investigated suspicions

51



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

that a group of fellow businessmen were involved in the murder and included
allegations about Axel Fondén. The programme stated that the murder remained
unsolved.

The solicitors, Advokaterna Bring & Bergkvist HB, complained on behalf of Mr
Fondén that he was treated unfairly in the programme as broadcast.

Complaint
Mr Fondén’s case

In summary, Advokaterna Bring & Bergkvist HB complained that Mr Fondén was
treated unfairly in that:

a) Mr Fondén was singled out as a criminal.

b) The programme incorrectly stated that Mr Fondén was on bail in connection with
the murder of Jan Nylander.

c) It was not clear that a statement that the Spanish police considered the
perpetrators of the murder to be Mr Fondén and another Swedish businessman was
the opinion of the Spanish police, rather than a statement of fact.

d) The programme included an untrue statement that Mr Fondén provided a fellow
businessman Bengt Briscoff with a pistol used in the murder.

e) The programme included an untrue statement that Mr Fondén ordered Mr Briscoff
to kill Mr Nylander.

f) It was not made clear that the cause of Mr Nylander’'s death remained uncertain.
TV3's case
In response, TV3 said:

a) The programme concerned a crime committed in Spain and did not deal with the
Swedish prosecutor. Mr Fondén was not singled out in the programme, but was
presented as one of the four suspects identified by the Spanish police as being
somehow involved in the death of Jan Nylander. It was made clear throughout and at
the end of the programme that no one had been convicted for the murder of Mr
Nylander.

b) The information that Mr Fondén was on bail for the murder came from a recorded
interview with Spanish police officer, who according to the production company, was
also the Chief of Information/press at the Guardia Civil. Due to time restraints, this
interview did not appear in the programme.

c) It was clearly stated on the programme that it was the opinion of the Spanish
police that Mr Fondén and Mr Briscoff were somehow involved in the death of Mr
Nylander. The narrator also stated that the murder could have been ordered by the
mafia in Sweden and that the four suspects may be innocent.

d) The reference to Mr Fondén having provided Mr Briscoff with the pistol used in the
murder was a direct quotation from the Spanish police report.

52



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

e) The statement in the programme that Mr Fondén ordered Mr Briscoff to murder Mr
Nylander was made during an interview with a reporter and an anonymous person. It
was clear in the programme that this source was anonymous, since the person was
not named or shown in the programme. The production company is unwilling to
reveal the identity of this source.

f) As regards the cause of death, the programme quoted from the Spanish police
report.

In addition TV3 said that the programme makers wanted Mr Fondén to participate in
the programme and forwarded a set of questions to Mr Fondén’s Spanish lawyer.
Later on, the programme makers received an email from the lawyer indicating that Mr
Fondén would not answer any of the questions or appear on the programme.

Decision

Ofcom'’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in
programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable,
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.

Ofcom concluded that:

a) The complainants suggested that Mr Fondén was unfairly singled out as a
criminal. Ofcom took the view that as the murder investigation was being conducted
by the Spanish police, the programme makers were entitled to rely on information
provided by them. There was no similar information from the Swedish authorities.
Ofcom did not consider that Mr Fondén alone was singled out in the programme, as
other people were referred to as being suspected of involvement with the murder of
Mr Nylander. Although the programme suggested that Mr Fondén might have played
an important role in the murder, this was justified by information provided by the
Spanish police. In any event, it was made clear that no one has been convicted for
the murder and that there may be other explanations for Mr Nylander’s death.

Ofcom found no unfairness in this respect.

b) In considering the complainant’s claim that the programme incorrectly stated that
Mr Fondén was on bail for the murder Ofcom noted that, although there was some
ambiguity regarding what the programme said about Mr Fondén'’s status within the
Spanish criminal justice system, the reference to him being on bail was a direct
quotation from the Spanish police. The programme makers were entitled to rely on
information provided by an authoritative source such as the police. Viewers were not,
in any event, likely to be misled by the ambiguous wording, as it was clear from the
programme that Mr Fondén was not in custody and also that he remains a suspect
as far as the Spanish police are concerned.

Ofcom found no unfairness in this respect.

c) The complainant claimed that it was not clear that a statement that the Spanish

53



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

police considered the perpetrators of the murder to be Mr Fondén and another
Swedish businessman was the opinion of the Spanish police. Ofcom considered that
the programme referred to suspicions by the Spanish police that Mr Fondén and
another Swedish businessman were the perpetrators of the murder. In Ofcom’s view
it was clear, both from the wording and from the context provided in the programme,
namely that no one has been convicted for the murder, that this was the opinion of
the Spanish police and not a statement of fact. Further, the programme put forward
an alternative theory that the murder could have been ordered by the Swedish mafia
and that Mr Fonden and the other men named in the programme were innocent. It
was also made clear at the end of the programme that the case remains open and no
one has been convicted for the murder.

Ofcom found no unfairness in this respect.

d) Mr Fonden'’s solicitors complained that the programme included an untrue
statement that Mr Fondén provided fellow businessman Bengt Briscoff with a pistol
used in the murder. Having examined the programme transcript Ofcom
acknowledged that the programme did include this claim. However, Ofcom was not in
a position to determine whether the statement that Mr Fondén provided fellow
businessman Mr Briscoff with a pistol used in the murder was true or not.
Nevertheless, Ofcom noted that this information came from a report by the Spanish
police, an authoritative source. In Ofcom’s view, the programme makers were entitled
to rely on this as a reliable source of information.

Ofcom found no unfairness in this respect.

e) With regard to the complaint that the programme included an untrue statement
that Mr Fondén ordered Mr Briscoff to kill Mr Nylander, Ofcom noted that the
statement came from an anonymous source. In Ofcom’s view the programme makers
were entitled to protect their source. Where programme makers rely on such
sources, it is for viewers to weigh up the extent to which they find the source credible.
In this case, it was made clear that the source was anonymous and the information
provided suggested that he was an associate of Mr Fondén and Mr Briscoff. Viewers
would therefore have been able to reach a sufficiently informed view as to the weight
they wished to give to the information provided by the source.

Ofcom found no unfairness in this respect.

f) The complainant claimed that it was not made clear that the cause of death
remained uncertain. The cause of Mr Nylander’s death was referred to in the
programme both by the Spanish police officer who was interviewed and by the
anonymous source. The cause of death referred to was as set out in the report of the
Spanish police, an authoritative source on which the programme makers were
entitled to rely.

Ofcom found no unfairness in this respect.

Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld.

54



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Other programmes not in breach/out of remit

15 March — 28 March 2006

Programme Trans Date  Channel Category No of
complaints
Generally Accepted
9/11: The Falling Man 16/03/2006  Channel 4 Standards 1
99 Ways to Lose Your
Virginity 23/03/2006  Channel 4 Scheduling 1
A Good Murder 13/03/2006  ITV1 Sex/Nudity 2
Alan Brazil Sports Generally Accepted
Breakfast 09/03/2006  Talksport Standards 1
Isle of Wight Generally Accepted
Alex Dyke Show 10/03/2006  Radio Standards 2
Artshock: The Human Generally Accepted
Canvas 14/03/2006  Channel 4 Standards 2
Autopsy: Life and Death  11/01/2006 = Channel 4 Other 1
Autopsy: Life and Death  14/01/2006  Channel 4 Other 1
Autopsy: Life and Death  19/01/2006  Channel 4 Other 1
Autopsy: Life and Death  18/01/2006  Channel 4 Other 1
BBC News 24 13/03/2006  BBC News 24 Inaccuracy/Misleading 1
BBC Radio
BBC Radio Lancashire 13/03/2006  Lancashire Inaccuracy/Misleading 1
C4 Promo 01/01/2005 Channel 4 Offence 1
C4 Promo 20/03/2006  Channel 4 Crime Incitement 1
Channel 4 News 29/01/2006  Channel 4 Other 1
Channel 4 News 16/02/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1
Generally Accepted
Channel 4 News 10/03/2006  Channel 4 Standards 1
Generally Accepted
Channel 4 News 22/03/2006  Channel 4 Standards 2
Channel 4 News 22/03/2006  Channel 4 Animal welfare 1
Channel S 19/03/2006  Channel S Advertising 1
Charlie's Angels 22/03/2006  Five Sex/Nudity 1
Clive Bull 07/03/2006 LBC97.3 Advertising 1
Cold Case 03/03/2006  Sky Two Offensive language 1
Colin and Justin's How
Not to Decorate 23/03/2006  Five Sex/Nudity 4
Commonwealth Games
2006 16/03/2006 BBC1 Scheduling 1
Generally Accepted
Coronation Street 17/03/2006 ITV1 Standards 1
Coronation Street 20/03/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1
Danny and Nicky in the Generally Accepted
Morning 06/03/2006  Southern FM Standards 1
Deep Throat 16/03/2006 Telewest Sex/Nudity 1
Derren Brown: The
Heist 05/01/2006  Channel 4 Offence 1
Disaster Masters 22/03/2006 BBC1 Undue prominence 1
Dog Borstal 20/03/2006 BBC3 Animal welfare 1
E.T. The Extra
Terrestrial 07/01/2006 ITV1 Offensive language 1

55



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Eastenders 09/12/2005 BBC1 Offensive language 1
Eastenders 03/01/2006 BBC1 Violence 1
Eastenders 16/03/2006 BBC1 Sex/Nudity 2
Eastenders 20/03/2006 BBC1 Sex/Nudity 2
Eastenders 22/03/2006 BBC1 Sex/Nudity 1
Emmerdale 09/01/2006 ITV1 Sex/Nudity 1
Emmerdale 27/12/2005 ITV1 Sex/Nudity 1
Generally Accepted
Emmerdale 20/02/2006 ITV1 Standards 1
Emmerdale 14/03/2006 ITV1 Undue prominence 1
Emmerdale 17/03/2006 ITV1 Due Impatrtiality 1
Everybody Hates Chris 19/03/2006 Five Offensive language 1
Fat Pets 15/03/2006 Channel 4 Animal welfare 1
Final Destination 2 19/02/2006 Channel 4 Violence 1
Generally Accepted
Five News 13/03/2006  Five Standards 1
Footballers' Wives 09/03/2006 ITV1 Sex/Nudity 1
Footballers' Wives 21/03/2006 ITV1 Sex/Nudity 1
FTN - Quiz Night Live 08/02/2006 FTN Competitions 1
Girls at the Playboy
Mansion 11/03/2006  Sky Two Sex/Nudity 1
GMTV 01/03/2006 ITV1 Dangerous behaviour 1
GMTV 13/03/2006 ITV1 Violence 1
Generally Accepted
Going Cold Turkey 23/03/2006 Channel 4 Standards 1
Generally Accepted
Harry Hill's TV Burp 18/03/2006 ITV1 Standards 2
Holly and Stephen's
Saturday Showdown 11/03/2006 ITV1 Violence 1
Hustle 17/03/2006 BBC1 Crime Incitement 1
lain Lee 28/02/2006 LBC97.3 Sex/Nudity 1
Generally Accepted
In On the Lake 15/03/2006  Capital Disney Standards 1
ITV News 05/09/2005 ITV1 Impartiality 1
ITV News 28/01/2006 ITV1 Other 2
ITV News 22/01/2006 ITV1 Other 1
ITV News 03/03/2006 ITV1 U18s in programmes 1
James O'Brien 10/03/2006 LBC97.3 Animal welfare 1
BBC Radio Generally Accepted
John Turner 13/03/2006  Bristol Standards 1
Johnny Vaughan Generally Accepted
Breakfast Show 03/03/2006  95.8 Capital FM Standards 1
Jonathan Ross 18/03/2006 BBC Radio 2 Sex/Nudity 2
Jordan and Peter:
Marriage and Mayhem 15/03/2006 ITV1 Dangerous behaviour 2
Generally Accepted
Ken Bruce 16/03/2006 BBC Radio 2 Standards 1
Kill or Cure? 08/12/2005 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1
Generally Accepted
Kirsty's Home Videos 20/02/2006  Sky Two Standards 1
Late Night Raw 09/03/2006  Sky Sports Crime Incitement 1
Learning 22/03/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1
Generally Accepted
LK Today 22/03/2006 ITV1 Standards 1

56



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Men and Motors 07/02/2006 Men & Motors Sex/Nudity 1
Metro Radio 16/02/2006 Metro FM Competitions 1
Mike Dickin 03/03/2006  Talksport Due Impatrtiality 1
Money with Menaces 02/03/2006 BBC Radio 4 Scheduling 1
Moto sponsorship of ITV
films 25/03/2006  ITV1 Violence 1
Generally Accepted
Movie Lounge 22/03/2006  Five Standards 1
MTV2 07/03/2006 MTV2 Dangerous behaviour 1
My Parents Are Aliens 09/03/2006 ITV1 Religious Offence 1
My Parents Are Aliens 14/03/2006 ITV1 Religious Offence 2
New Tricks 18/03/2006 BBC1 Other 1
Generally Accepted
Newsnight 20/03/2006 BBC2 Standards 1
Generally Accepted
Over There 10/03/2006  Sky Two Standards 1
Passion 107.9 12/12/2005 Passion 107.9 Other 1
Generally Accepted
Pete Price 13/03/2006 Radio City 96.7 Standards 1
Peugeot Film Generally Accepted
Sponsorship on five 18/03/2006 Five Standards 1
Porn Week 26/02/2006 Bravo Sex/Nudity 1
Prison Break 09/02/2006  Five Violence 1
Generally Accepted
Prison Break 16/03/2006  Five Standards 1
Pure Inventions 15/03/2006  Discovery Dangerous behaviour 1
Ql 19/11/2004 BBC2 Offence 1
Radio City 03/02/2006  Radio City 96.7 Competitions 1
Radio Clyde 07/03/2006  Clyde 1FM Inaccuracy/Misleading 3
Ramsay's Kitchen
Nightmares 14/03/2006  Channel 4 Offensive language 2
Richard and Judy 14/03/2006  Channel 4 Due Impatrtiality 3
Road Raja 13/02/2006  Sky Three Crime Incitement 1
Rome 30/11/2005 BBC2 Sex/Nudity 1
Rome 11/12/2005 BBC1 Offence 1
SCRatch Radio
SCRatch Radio 87.7FM  09/03/2006  87.7FM Dangerous behaviour 1
Shipwrecked 08/01/2006  Channel 4 Language 2
Shipwrecked 14/01/2006  Channel 4 Language 1
Shipwrecked 18/03/2006  Channel 4 Sex/Nudity 1
Sky News 08/02/2006  Sky News Undue prominence 1
Generally Accepted
Sky News 10/02/2006  Sky News Standards 1
Generally Accepted
Sky News 16/03/2006  Sky News Standards 1
Sky Sports 05/02/2006  Sky Sports Inaccuracy/Misleading 1
Generally Accepted
Smooth FM 07/03/2006  102.2 Jazz FM Standards 1
Start the Week 27/02/2006 BBC Radio 4 Religious Offence 1
Steve Allen Show 19/12/2005 LBC97.3 Other 1
Steve Allen Show 22/12/2005 LBC97.3 Religious Offence 1
100-101FM Real
Steve McKenna 27/02/2006  Radio Inaccuracy/Misleading 1
T4 04/03/2006  Channel 4 Generally Accepted 1

57



Ofcom broadcast bulletin 58
18 April 2006

Standards
Talksport 22/03/2005 Talksport Offence 1
Generally Accepted
Test Drive My Girlfriend  17/03/2006 ITV2 Standards 1
The Adventures of
Sinbad 21/01/2006  Five Violence 1
The Apprentice 25/02/2006 BBC2 U18s in programmes 1
The Apprentice 22/03/2006 BBC2 Undue prominence 1
The BiIll 12/01/2006  ITV1 Misleading 1
The Chris Moyles Show  15/03/2006 BBC Radio 1 Undue prominence 1
The First Emperor 16/02/2006 Channel 4 Flashing images 1
The Gadget Show 25/02/2006  Five Competitions 1
The Games 23/03/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1
Generally Accepted
The IT Crowd 10/03/2006  S4C Standards 1
The Jeremy Kyle Show  22/03/2006  ITV1 Offensive language 1
Generally Accepted
The New British Face 07/03/2006  Five Standards 1
The Prince & Me 20/03/2006  Sky Movies Dangerous behaviour 1
The Royal 12/03/2006  ITV1 Violence 3
The Trouble With Old Generally Accepted
People 17/03/2006  Channel 4 Standards 1
The Trouble With Old Generally Accepted
People 20/03/2006  Channel 4 Standards 1
The Tube 10/03/2006  Sky Three Offensive language 1
Generally Accepted
The Wright Stuff 17/03/2006  Five Standards 2
The Wright Stuff 22/03/2006  Five Animal welfare 1
The X Factor 03/12/2005 ITV1 Misleading 1
This Morning 15/03/2006  ITV1 Other 1
TMF - The Music
Factory 28/02/2006  TMF Dangerous Behaviour 1
TV Heaven, Telly Hell 20/03/2006  ITV1 Animal welfare 1
TV's Craziest Moments ~ 16/01/2006  E_Entertainment  Offence 1
UEFA Champions
League - Live 15/03/2006  ITV4 Due Impartiality 1
Generally Accepted
UKTV 17/03/2006 UK Gold Standards 1
Generally Accepted
Undercover Customs 15/02/2006  Sky Travel Standards 1
Unsolved 10/11/2005 ITV Other 1
Generally Accepted
Victoria Derbyshire 08/03/2006  BBC Radio 5 Live Standards 1
Generally Accepted
Virgin Breakfast Show 21/03/2006  Virgin Radio Standards 1
Waterloo Road 16/03/2006 BBC1 Sex/Nudity 2
Waterloo Road 09/03/2006 BBC1 Substance Abuse 1
Generally Accepted
Waterloo Road 23/03/2006 BBC1 Standards 2
What Women Want 04/01/2006 BBC1 Sex/Nudity 1
Wild At Heart 19/02/2006 ITV1 Offensive language 1
Wild At Heart 06/01/2006 ITV1 Offensive language 1

58



