
 

 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 65 
24 July 2006 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

2 

 

Contents 
 
 
Introduction      3 

 
Standards cases 
 
 
In Breach      4 
 
Resolved      13 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in part      18 
 
Not Upheld      32 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 48 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

4 

Standards cases 
 
In Breach  
 
The Rugby Club  
Sky Sports 1, 9 March 2006, 22:30 
 
 
 
Introduction 
 
The Rugby Club is a magazine-style programme about rugby union. 
 
In this particular edition, three members of the England team were interviewed while 
being shaved at an exclusive men’s grooming salon. Each wore an England rugby 
shirt bearing the Gillette logo, and Gillette-branded towels and what appeared to be 
Gillette shaving products were clearly visible.  
 
A viewer complained that it was “quite clear that this was done for promotional 
purposes”. 
 
Section 10 of the Broadcasting Code is intended to ensure that: 
 

• the independence of editorial control over programme content is maintained 
and that programmes are not distorted for commercial purposes; and  

• the advertising and programme elements of a service are clearly separated.  
 

 
 
Response 
 
Sky said that the interview took place at a crucial time during England’s Six Nations 
campaign following the team’s defeat by Scotland. The interview provided insight into 
the players’ thoughts on the games played and those to come.   
 
It advised that Gillette was the “official Male Grooming Partner of England Rugby” 
and one of a large number of sponsors of the England rugby team.  The venue for 
the interview was arranged by the players’ representatives and was accepted by the 
Sky Sports production team as a ‘fun’ and unusual location for the interviews to take 
place.  Gillette shaving products were used during the interview. The production team 
was not responsible for the location or equipment used, which were secondary to the 
objective of the item (which was to interview the England players about recent games 
and the remainder of the Six Nations tournament). 
 
Sky said that the production team was, at all times, in control of the editorial content 
of the programme and, in particular, of the player interviews.  At no time during those 
interviews did the players refer to any product or service relevant to this complaint.   
   
In addition, the production team took steps to minimise the appearance of any 
branding during the interview; for example branding on any shaving products being 
used or available in the salon was not shown and care was taken to minimise the 
appearance on screen of the Gillette logo on the players’ rugby shirts. 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

5 

Sky acknowledged, however, that some branding - in particular, branding on towels 
used in the salon - may have appeared to be unduly prominent and that more could 
have been done to reduce the prominence of this branding during the interview. This 
was an error of judgement. Production staff had been reminded of the need to ensure 
that brand references were not unduly prominent and of the importance of ensuring 
that all broadcast material was properly complied.  Further training on this issue 
would be provided to production staff to avoid a recurrence. 
 
Decision 
 

Rule 10.4 of the Broadcasting Code states: “No undue prominence may be given in 
any programme to a product or service.  

Note: “Undue prominence” may result from:  

• the presence of, or reference to, a product or service (including company 
names, brand names, logos) in a programme where there is no editorial 
justification; or  

• the manner in which a product or service (including company names, brand 
names, logos) appears or is referred to in a programme.”  

The ways in which the branded rugby shirts and the Gillette razors and other shaving 
items appeared on screen were not, in themselves, unduly prominent.  
 
We were concerned that, in a number of camera shots, branded towels draped 
around the players’ shoulders appeared to have been deliberately arranged to 
display the Gillette logo as clearly as possible. We considered these brand 
references to be unduly prominent.  
 
Rule 10.1 of the Broadcasting Code states: “Broadcasters must maintain the 
independence of editorial control over programme content.”. We have no concerns 
regarding the verbal content of the actual interviews.  Sky claims that it did retain 
editorial control and Ofcom has no evidence that it failed to do this.   
 
However, Ofcom found that, in particular, the prominence of Gillette branded towels 
and the use of Gillette disposable razors (rather than traditional ‘cut-throat’ razors 
usually favoured by exclusive grooming salons) suggest that the broadcaster failed to 
apply editorial control adequately on this occasion.  
 
While we welcome both Sky’s acknowledgement that the feature included unduly 
prominent brand references and the subsequent action it has taken, we were 
concerned by such an error of judgement. 
 
Breach of Rule 10.4 
 
An element of the original decision to find this trail in breach was appealed by 
the broadcaster, leading to a review. This finding is the result of that review. 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

6 

London Greek Radio  
London Greek Radio, various dates and times including March 2006 
 
 
Introduction 
 
London Greek Radio is a local station which is targeted at the London Greek 
community. Ofcom was notified that news programmes on the station were being 
presented by Andreas Tambourides. Mr Tambourides is a Conservative councillor in 
the London Borough of Barnet. At the time of the broadcasts he was the outgoing 
mayor of the Borough and was facing re-election as a councillor for the Brunswick 
Park Ward in the local elections being held on 4 May 2006.  
 
We asked the station to comment in relation to Rule 5.3 which fundamentally 
prohibits politicians being used as newsreaders.  As this was during the pending 
period of an election, Ofcom also requested the broadcaster’s comments in relation 
to Rule 6.6 which states that candidates in UK elections must not act as news 
presenters.  
 
Response 
 
London Greek Radio said that Andreas Tambourides was employed simply as a 
newsreader and only presented news bulletins that were prepared by properly 
qualified journalistic staff. During his employment Mr Tambourides did not carry out 
interviews and was instructed not to read any items that related to the local elections 
in which he was a candidate. 
 
The station also pointed out that most of its news consisted of news stories from 
Greece, Cyprus or the relevant local community. 
 
Mr Tambourides ceased reading the news on 1 April 2006, before Ofcom’s inquiry, 
and he no longer had any involvement in the news output of the station. 
   
Decision 
 
Rule 5.3 states: 

“No politician may be used as a newsreader, interviewer or reporter in any 
news programmes unless, exceptionally, it is editorially justified. In that case, 
the political allegiance of that person must be made clear to the audience.”  
 

This is to ensure that the news is presented, and is perceived to be presented, with 
due impartiality as required by the Communications Act 2003. In the guidance notes 
to this rule we make clear that a politician is likely to include a councillor or a 
candidate. At that time Mr Tambourides fell into both categories.  
 
The presentation of news with due impartiality is especially important at the time of 
elections. Furthermore it is important that no candidate or party gains an electoral 
advantage due to either the candidate being seen to be the face or voice of the news 
or by the insertion of the candidate’s own political views into the news. Rule 6.6 
therefore states: 

“Candidates in UK elections, and representatives of permitted participants in 
UK referendums, must not act as news presenters, interviewers or presenters 
of any type of programme during the election period.”  

 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

7 

We asked the station to provide copies of all programmes presented by Mr 
Tambourides during the local election period (which began on 25 March 2006). From 
this output it was clear that Mr Tambourides was reading the news. The station did 
not dispute the fact that Mr Tambourides was a politician under the terms of the 
Broadcasting Code. Nor did it dispute the fact that he presented the news before and 
during the election period. 
 
We were reassured by the steps the station had put in place to ensure that the news 
did not reflect the views of the newsreader. Nevertheless, although Mr Tambourides 
ceased presenting news programmes for the station on 1 April 2006, this was one 
week into the election period for the 2006 local elections, which began on 25 March 
2006.  
 
We sampled the material provided. In that sample, as London Greek Radio had 
assured us, Mr Tambourides did not conduct interviews or express his personal 
opinions on any issues. According to the station this was the case throughout the 
period he was employed by it. 
 
We saw no evidence therefore that, except in relation to the newsreader being an 
active politician, the presentation of the news was other than duly impartial.   
 
In relation to the presentation of news by a politician during the critical election period 
(prohibited by Rule 6.6)  the material we sampled revealed no evidence that Mr 
Tambourides referred to the forthcoming elections in which he was a candidate, or to 
the policies of any particular party in any specific electoral area. 
 
However Rules 5.3 and 6.6 are concerned not just with preventing electoral issues 
from being reported in a partial matter but also to ensure that politicians or 
candidates do not obtain an unfair electoral advantage through their appearance on 
licensed services.  Reading the news may confer authority and gravitas upon a 
politician. Importantly newsreading gives the politician many hours of exposure to the 
electorate which are not matched by equivalent expose given to other candidates.  
  
The clear breaches of these Code rules which, during an election period are 
particularly deigned to ensure that broadcasters do not give any party an electoral 
advantage led us to consider whether statutory sanctions should be considered in 
this case. However, having considered the matter at length, we decided that 
sanctions would not be appropriate in this case. In reaching this decision we took into 
account that: 
 

• Mt Tambourides had stopped reading the news before Ofcom contacted 
London Greek Radio; 

 
• London Greek Radio assured us that Mr Tambourides had read scripts 

prepared by professional journalists and had not interpolated his own 
opinions or carried out any interviews and had not read any item regarding 
the local elections; 

 
• our sampling concurred with the assurances given to us by London Greek 

Radio; 
 

• having had the rule breaches put to them London Greek Radio ceased using 
Mr Tambourides as a newsreader; 

 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

8 

• any perceived electoral advantage in the recent local election would have 
been limited to those members of the electorate in Mr Tambourides’ borough 
who spoke Greek, listened to London Greek Radio and had not already made 
up their minds as to how they would cast their vote in the recent local 
election; 

 
In this case, although the rule breaches are clear and not disputed, for the reasons 
outlined above we were persuaded that while serious, in this particular instance, the 
potential for electoral advantage was minimal.    
  
Breach of Rules 5.3 and 6.6  
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

9 

Good Music Bingo         
GWR FM (Bristol and Bath), 1 December 2005 
            
 
Introduction 
 
GWR FM (Bristol and Bath) ran a bingo-based competition, in which listeners were 
invited to cross off the names of music artists, listed on individual game cards, as 
they were announced by the station.  
 
A listener called the station, believing that each of the artists listed on her game card 
had been announced. She provided the station with the identity number of her 
personal game card and was then taken to air. On air, she read out each artist listed 
on her card and was announced by the presenter as the winner of £10,000.  
 
The next day, this listener was contacted by the broadcaster and told that she had 
not won the competition, as three of the artists listed on her game card had not 
actually been announced by the station. She then contacted Ofcom. 
 
Response 
 
GCap, which owns GWR FM, confirmed that the complainant had not had a winning 
card. It said that the listener had been told before she was taken to air that the award 
of the prize was subject to checking that her game card had been correctly 
completed. However, it acknowledged that it should have had in place “a more robust 
process for checking whether a claimed “winner” was in fact a winner before taking 
him/her to air.”  
 
The broadcaster said that it had taken the decision not to refer subsequently on air to 
the complainant having not won the competition. It believed the original 
announcement of her winning would have resulted in most other players discarding 
their game cards. The station therefore decided that, “to have resuscitated the 
competition in such circumstances would have been impractical and unfair” and, 
instead, it elected to run a further competition with a prize of £10,000, at a later date. 
 
Nevertheless, GCap maintained that the original competition had been conducted 
fairly, with prizes that had been described accurately and rules that had been clear 
and appropriately made known. 
 
Decision 
 
Undoubtedly, the complainant was subjected to an unfortunate and upsetting 
situation, having been told that she had won a large sum of money and having been 
left to believe that for the rest of the day. However, under its statutory remit, it is not 
for Ofcom to determine whether the complainant was ultimately entitled to the prize 
of £10,000. Nor, in cases such as this, does Ofcom have a remit to consider the 
resulting distress caused to the participant. However we would urge all services 
running competitions to ensure systems are in place to avoid such an eventuality.  
 
From Ofcom’s perspective, this left the question of whether the competition had been 
conducted fairly. Rule 2.11 of the Broadcasting Code requires that: “Competitions 
should be conducted fairly, prizes should be described accurately and rules should 
be clear and appropriately made known”. 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

10 

Transparency is an important aspect of running a competition fairly and, when a 
competition ends, we believe that participants should know whether a prize has been 
won or rolled over to a subsequent competition. 
 
We appreciate why GWR FM decided not to resurrect this competition. After it had 
checked the game card, the station found itself in the unfortunate position of having 
announced erroneously, on-air, that a winner had been identified.  
 
However, listeners who had participated were entitled to know: 

• that the main prize had not been won; 
• why it had not been won; and  
• that the station had decided to resolve the matter by running another 

competition with the same prize.  
 
In failing to announce these, the broadcast of the competition breached Rule 2.11 of 
the Broadcasting Code. 
 
Breach of Rule 2.11 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

11 

Beyoncé Knowles – ‘Check On It’  
Chart Show TV, 14 January 2006, various times 
            
 
Introduction 
 
A viewer complained to Ofcom that this music video contained flashing images, and 
as a result he had a seizure while watching it.  
 
Certain types of flashing images present a danger of triggering seizures in viewers 
who are susceptible to photosensitive epilepsy (PSE).  Ofcom’s Broadcasting Code 
therefore contains rules aimed at minimising the risk to viewers who have 
photosensitive epilepsy.   
  
Response 
 
Chart Show TV outlined its compliance procedures for material which contains 
flashing images, which are intended to ensure consistency with the technical 
guidance criteria in Ofcom’s Guidance Note on Flashing Images1. The Beyoncé video 
was subjected to these procedures as a matter of course. 
 
When Chart Show TV was informed that Ofcom had received a viewer complaint, the 
video was removed from the channel’s playlist and replaced with a re-edited version. 
Additionally, Chart Show TV subsequently re-trained its compliance staff in PSE 
issues. 
 
Decision 
 
Our technical assessment found that several rapid scene cuts in the video presented 
a risk of triggering PSE seizures. Some flashing sequences also contained saturated 
red, which is considered a particularly provocative stimulus for PSE sufferers.     
 
The channel’s failure to identify the fact that this video contained material which 
presented a risk of triggering PSE seizures is a serious matter. However, from the 
information provided, it appears that Chart Show operates a generally robust regime 
for PSE issues. While its normal PSE compliance procedures were not effective in 
this case, we welcome its prompt action to remove the video from its playlist, and the 
staff re-training it has subsequently undertaken.  
 
In view of the potential harm which certain material can cause to PSE sufferers, 
broadcasters must exercise care when dealing with sequences which contain 
flashing images. Content which contains rapid scene cuts, where there is a change in 
screen brightness between cuts, should be considered especially carefully. 
  
Breach of Rule 2.13 
 

                                                 
1 Ofcom Guidance Note on Flashing Images and Regular Patterns in Television’, Annex 1, 
Broadcasting Guidance Notes: Section 2 
(http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf) 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

12 

Cobra sponsorship of Mary Poppins  
ITV 3, 14 May 2006, 12:55 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that ITV3’s broadcast of the Disney film Mary Poppins had been 
inappropriately sponsored by Cobra, a beer company.  
 
Rule 9.4 of the Broadcasting Code states: 
 
“Sponsorship on radio and television must comply with both the advertising content 
and scheduling rules that apply to that medium.” 
 
Under the Broadcast Committee of Advertising Practice (‘BCAP’) rules on the 
scheduling of television advertisements, alcoholic drinks containing 1.2 per cent 
alcohol or more by volume must not be advertised in or adjacent to children’s 
programmes or programmes commissioned for, principally directed at or likely to 
appeal particularly to audiences below the age of 18.  
 
Response 
 
ITV said that Cobra had sponsored much of ITV’s feature film broadcasting over 
several seasons.  The Cobra credits were tailored to closely reflect the culture and 
nature of feature films without making any product claim about beer or brand.  While 
the credits included a shot of the Cobra beer bottle, this was a brief and secondary 
product reference: the focus of the sponsor credit was the identification of the 
sponsorship arrangement, rather than promotion of the beer. 
 
ITV also argued that that Mary Poppins should be regarded as a family film rather 
than a children’s programme. 
  
For the above reasons, it regarded the sponsorship by Cobra as acceptable. 
 
Decision 
 
We considered that the Disney version of Mary Poppins was a film likely to appeal 
particularly to an audience aged under eighteen. The film is rated ‘U’ by the British 
Board of Film Classification, and is widely recognised as a classic children’s film. 
 
The broadcast of the film on ITV3 was sponsored by Cobra. The credits clearly 
related to Cobra beer – showing a bottle of Cobra beer twice within each bumper and 
featuring the brand’s website. In this context, it is irrelevant how the beer was actually 
presented within the sponsorship credits. The sponsorship of the film by Cobra was 
in breach of Rule 9.4. 
 
Breach of Rule 9.4 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

13 

Resolved  
 
Futurama  
Sky Two, 19 March 2006, 14:00 
 
 
Introduction 
 
Futurama is an animated science-fiction comedy series from the creator of The 
Simpsons.  In this episode, two friends are forced to fight to the death. During the 
course of the fight, one animated character’s arm is sliced off. Amazed, the character 
twice calls his friend a “bastard”. 
 
One viewer felt that this language was inappropriate for the time of day. 
 
Response 
 
Sky said that the series is targeted at a broad family audience and that occasionally 
the series contained language that was not appropriate for broadcast at times when 
young children were likely to be watching.  Sky therefore edited out such language to 
produce a programme that could be broadcast at these times. 
 
Unfortunately, on this occasion, the wrong version of the episode was broadcast due 
to a software fault in the system.  As soon as Sky was made aware of the problem, 
an investigation into the software error was carried out. A manual system was also 
introduced to double-check all scheduled programme versions before transmission.  
The software that failed was then updated and the problem resolved. 
 
Decision 
 
In the light of the above explanation and the action taken, we do not feel that further 
intervention is necessary on this occasion. 
 
Resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

14 

Channel 4 Racing  
Channel 4, 17 May 2006, 13:45 
 
 
Introduction 
 
In a live interview after a race, the trainer of the winning racehorse related an 
anecdote in which he used the word “cunt” twice. Two viewers complained to Ofcom 
about the inclusion of offensive language in a programme at this time of day.  
 
Response 
 
Channel 4 apologised for any offence caused. It said that the programme presenter 
had ended the interview immediately after the exchange in question and the 
broadcast crossed back to the commentary team for another race. On the 
instructions of a Network Director from Channel 4 Operations, an apology for the 
language was made about a minute after the interview, before the advertisement 
break. After the break, the presenter made a further, fuller apology and this was 
followed a few minutes later by an apology made by the Continuity Announcer over a 
Channel 4 graphic and the title “Channel 4 Racing”. 
 
Channel 4’s Viewers Enquiries Department were alerted to the incident and advised 
to apologise to any viewers who contacted the Channel to complain.  
 
Channel 4 explained that post-race interviews with trainers, owners or jockeys were 
impromptu and congratulatory, usually lasting only a minute or two. It was not 
practical, or usually necessary, to brief interviewees on Channel 4’s broadcasting 
obligations. However both Channel 4 and the production team ensured procedures 
were in place to address any incident that might occur during a live broadcast, such 
as the inadvertent inclusion of strong language. 
 
Channel 4 pointed out that the offensive language was not used as a term of direct 
insult or abuse, or in an aggressive or disrespectful manner. The banter between the 
presenter and the trainer was light-hearted and the trainer’s use of the language was 
completely unexpected.  
 
However, the production company had decided that it would not again interview the 
trainer live on Channel 4 Racing, and Channel 4 supported this decision.  
 
Furthermore, Channel 4 said that it would ensure that production teams of this and 
similar programmes were re-briefed appropriately.  
 
Decision 
 
Rule 1.14 of the Broadcasting Code states that the most offensive language must not 
be broadcast before the watershed. The strength of this language was unacceptable 
for broadcast in this programme, even though it was clear that the interviewee had 
not intended any offence and the child audience for the programme was minimal.  
 
However, we consider that Channel 4 acted swiftly and responsibly, with three 
separate on-air apologies. It also appeared to have appropriate processes in place. 
In these particular circumstances, we considered the matter resolved. 
 
Resolved



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

15 

Emmerdale  
ITV 1, 13 April 2006, 19:00 
 
 
Introduction 
 
The start of this episode portrayed the outcome of an extended storyline involving a 
long and bitter relationship. In this scene one character killed another by hitting him 
twice with a fire extinguisher. 
 
Eleven viewers complained that this scene was too violent to be shown at this time of 
day. 
 
Response 
 
ITV believed that the portrayal of violence was sufficiently inexplicit to be acceptable 
in the context.  However, it had prepared an announcement to inform viewers that 
this scene was going to appear.  Unfortunately, due to human error, the 
announcement was transmitted the night before.  This was because the wrong 
episode number was entered against the transmission play-out tape. 
 
Decision 
 
In this specific context, the material was not too violent to be shown at this time of 
night.  This serial occasionally contains stronger than usual material where the 
storyline requires it. By careful staging and editing, the overall impact is not as 
graphic as in programmes broadcast slightly later in the evening.   
 
However an information announcement would have assisted viewers to make a 
decision of whether to continue watching the outcome of the storyline. We believe 
that the broadcaster had made every effort to inform viewers of the likely content of 
the programme.  However due to human error, this information was not transmitted – 
although it had plainly been prepared for transmission. 
 
In the light of this, we do not feel we need to intervene further on this occasion. 
 
Resolved 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

16 

The Boat Race 
ITV, 2 April 2006, 16:30 
            
 
Introduction  
 
During the coverage of this year's Oxford and Cambridge University Boat Race, a 
cox was shown exhorting his crew and used the word "fucking".   
 
Nine viewers complained that this language was broadcast in the afternoon when 
they were watching with their families. Some of the complainants questioned why ITV 
had not put in place a contingency plan, given the possibility that such language 
could have occurred in such a live event and in the heat of the moment. 
 
Response  
 
ITV decided to mic-up and film the coxes on the basis that the coxes were carefully 
briefed about swearing, with a reminder that this was live television broadcast on a 
Saturday afternoon; that the production team would dip or cut sound if it appeared 
necessary; and in the event of unacceptable language presenters would explain and 
appropriately apologise.  ITV therefore judged that the risk of offensive language 
being broadcast was low. 
 
ITV explained that this extension of coverage was considered very carefully - 
precisely because of the risk of one of the coxes using unacceptable language under 
stress.  The other relatively recent technological advance - a safeguarding "delay" 
sufficiently robust for OB/satellite use simply could not be applied in the context of a 
real-time continuous live broadcast of a sporting event like the Boat Race. 
 
In the event, ITV admitted that there were two sets of regrettable lapses. Firstly the 
Oxford cox did momentarily forget his briefing and swore. Secondly, in the noise and 
pressure of an OB gallery with talkback added to sound actuality, the swearing was 
not picked up by the director or producer.  The presentation team also did not pick up 
the swear word and as a result no apology was given. 
 
ITV said the situation was most regrettable and there was no intention of allowing the 
broadcast of such language at this time, without any explanation or apology.  The 
experience had made ITV consider how to approach similar ventures in future.  A 
case by case assessment would be made as to whether to deploy this kind of "close 
up" broadcasting in live events, with reinforced briefing of participants and an 
underlining of the extreme vigilance required of the production and presentation 
teams to guard against offence being caused.  In addition, ITV Sport would add an 
additional assistant producer to the team in the OB gallery, whose dedicated role will 
be to listen through headphones to the sound feed to air to ensure that no 
unacceptable language goes unnoticed.  This member of staff would be specifically 
tasked with alerting the director and programme editor to any swearing immediately, 
in order that the swiftest remedial action can be taken. 
 
Decision  
 
We acknowledge that being able to hear the coxes in this race adds to the enjoyment 
of the audience.  
 
Given ITV’s decision to mic-up the coxes, the possibility of swearing in such a live 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

17 

sporting event could have been anticipated. Although ITV had put procedures in 
place to be implemented should offensive language occur, these proved not to be 
sufficient on the day. 
 
The cox’s swearing was inappropriate for broadcast when children were likely to be 
watching. However, we welcome the action taken by ITV to try to avoid similar future 
occurrences, and consider the matter resolved.  
 
Resolved  



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

18 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part  
 
Complaint by Mr and Mrs Hodgson 
Calendar News: ITV Yorkshire, 22 July 2004 
 
Summary: Mr and Mrs Hodgson complained that footage of them and their two 
children attending the court hearing of Mrs Hodgson’s mother, Mrs Shirley Capp, was 
unfair and infringed the family’s privacy.  
 
Ofcom’s Executive Fairness Group considered Mr and Mrs Hodgson’s original 
complaint in October 2005 and found that the complaint should not be upheld.  
 
The complainants requested a review. The Fairness Committee, Ofcom’s most 
senior decision making body, reconsidered part of the complaint described at (c) 
below.   
 
Following its reconsideration, Ofcom’s findings are as follows: 
 
a & b) Mr and Mrs Hodgson’s inclusion in the programme and the programme’s 

presentation of footage was fair. The item had simply explained that Mrs Hodgson 
was the daughter of Mrs Capp and that she and her family were at the court to see 
her mother sentenced. Ofcom considered that it was unlikely that viewers would 
have reacted critically to the Hodgson family or have believed that they had 
something to hide. 

 
c) The report did not infringe the privacy of Mrs and Mrs Hodgson. The actions of Mr 

and Mrs Hodgson were sufficiently in the public domain to justify broadcast 
without consent from the complainants for their participation.  

 
 The privacy of the Hodgson children was unwarrantably infringed in the 

programme as broadcast. The programme makers did not sufficiently consider the 
vulnerability of the children when they broadcast readily identifiable images of 
them without parental consent. Ofcom considered that this infringement of privacy 
was unwarranted as there was no over-riding public interest in disclosing the 
identity of the children.  

 
Introduction 
 
This edition of Calendar News, a regional news bulletin in the Yorkshire area, 
included an item reporting the conviction and sentencing of Mrs Shirley Capp for 
intimidating a witness during the prosecution of her daughter, Ms Maxine Carr. 
Maxine Carr was convicted of conspiring to pervert the course of justice in December 
2003, in connection with the murder, by Mr Ian Huntley, of schoolgirls Jessica 
Chapman and Holly Wells (“the Soham murder trial”).  
 
Mrs Capp’s other daughter Mrs Hayley Hodgson was filmed, along with her husband 
Mr Graham Hodgson and their two daughters (both young children), when entering 
and later leaving court following her mother’s sentencing. The footage was included 
in the programme as broadcast.  
 
Mr and Mrs Hodgson complained that the family had been treated unfairly, and that 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

19 

their privacy and that of their two children was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast.  
 
Ofcom’s Executive Fairness Group originally considered and provisionally 
adjudicated on this complaint, finding that Mr and Mrs Hodgson’s complaint should 
not be upheld. Mr and Mrs Hodgson requested a review of the provisional finding.  
 
Ofcom considered this request and took the view that the complainants had made an 
arguable case that the provisional finding in respect of one element of head (c) was 
flawed. In keeping with its published procedures for handling fairness and privacy 
complaints, Ofcom referred the complaint to its most senior decision making body 
with regard to fairness and privacy complaints, the Fairness Committee.  
 
The Fairness Committee met to consider afresh head (c) of Mr and Mrs Hodgson’s 
complaint in so far as the programme as broadcast unwarrantably infringed the 
privacy of their children. The Committee did not reconsider the remainder of Mr and 
Mrs Hodgson’s complaint.   
 
The Complaint 
 
The Mr and Mrs Hodgson’s case 
 
Mr and Mrs Hodgson complained that the family had been treated unfairly in the 
programme as broadcast in that: 
  
a) Images of their family were shown in conjunction with stories indirectly connected 

to the Soham murder trial. It was unfair to include images of the family in the 
programme at a time when it had been reported that threats had been made 
against the personal safety of the defendants in that case and those associated 
with them; 

  
b) The manner in which the family had been filmed leaving the court suggested that 

they had something to hide; 
  
c) In summary Mr and Mrs Hodgson complained that their privacy and that of their 

children was unwarrantably infringed in the programme as broadcast because the 
programme had included images of the family and clearly identifiable footage of at 
least one of their daughters. This was despite the fact that they had requested not 
to be filmed; specifically asking for privacy.   

 
ITV’s case 
 
In summary ITV responded to the complaint as follows: 
 
a) ITV said it was clear that the Hodgson family was attending court because of the 

family’s relationship to Mrs Capp and it was not unfair to report this. The 
broadcaster said that there was nothing undignified about the Hodgson’s 
appearance in the report.  

 
ITV said they were not aware of any reported threats against the personal safety 
of those associated with the defendants in the Soham murder trial. ITV noted that 
no evidence had been presented by the complainants of threats made against the 
Hodgson family in the wake of the Soham murder trial, nor of security problems 
caused by the Calendar News programme; 

 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

20 

b) The programme’s brief references to the Hodgson family were not pejorative. The 
broadcaster could see no substance in the claim that the manner in which the 
Hodgson family were included in the report suggested that they had something to 
hide; 

 
c) The activities of the Hodgson family were simply depicted and filmed outside court 

in a public place. The family would not have had any reasonable expectation of 
privacy particularly when Mrs Capp’s case was connected with a case of such 
serious public concern as the Soham murder trial. Furthermore, the Hodgson 
family were not engaged in any private activity and the report contained no private 
information about them.  ITV said the Hodgson family made no attempt to avoid 
being filmed, nor did they request that they not be filmed. Although the camera 
turned to follow Mr and Mrs Hodgson in vision when they left court, the camera 
itself stayed in a static position throughout. ITV said that even if the report 
infringed the Hodgson’s privacy, which they did not accept, the inclusion of the 
shots of the family was in a manner proportionate to a court report that was 
warranted as a matter of important public interest.  

 
 ITV said that they did not consider the report breached the privacy of the Hodgson 

children as they were not interviewed and the pictures of them were not of an 
embarrassing or inherently private nature. Pixilation of the children’s faces in 
these circumstances would not be necessary as it was not an intrusion into the 
children’s privacy to show that their parents had taken them to court to support 
their grandmother. ITV said the children were not the focus of the shot but were 
included incidentally. The Hodgson family made no attempt to hide their identities 
or the identities of their children when entering and leaving court.  

 
Mr and Mrs Hodgson’s additional comments 
 
As part of Ofcom’s review proceedings, additional comments relating to the complaint 
that the programme as broadcast unwarrantably infringed the Hodgson children’s 
privacy were admitted to the Committee for consideration.  
 
Mr and Mrs Hodgson said that when deciding whether the family had a reasonable 
expectation of privacy, Ofcom was required to consider the position of Mr and Mrs 
Hodgson (on the one hand) and their children (on the other). The complainants also 
referred to ITV’s claim that the camera had remained static while filming the family 
leaving the court house. Mr and Mrs Hodgson said that this was untrue and said that 
they had been pursued by the ITV News cameraman.  
 
ITV’s comments in response 
 
In summary, ITV responded that there had been no intrusion of the children’s privacy. 
ITV said that the shots of the children were brief and incidental and taken whilst 
filming their parents arriving and leaving a court hearing on a matter of important 
public interest. The Hodgson family did not attempt to stop their children from being 
filmed or hide the children’s identities. Even if there had been an intrusion of privacy, 
the inclusion of the shots of the family in the report (including the children) was in a 
manner proportionate to a court report and was warranted as forming part of a report 
on a matter of important public interest. ITV said they had already acknowledged that 
there was slight movement of the camera towards the end of the shot, but did not 
accept that this proved the cameraman followed the family down the street. ITV said 
the cameraman and news reporter were adamant that they did not pursue the 
Hodgson family when they left court.   
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

21 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in and in the making of programmes 
included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In this case Ofcom found as follows: 
 
a & b) The item’s presentation of events was straightforward and factual. The item 

simply explained that Mrs Hodgson was the daughter of Mrs Capp and that she 
and her family were at the court to see her mother sentenced. At the conclusion of 
sentencing the programme showed Mrs Hodgson and her family leaving court and 
explained that she made no comment to the awaiting media. There was no 
suggestion that they had any connection with the convictions of Mrs Capp and 
Maxine Carr or with the conviction of Ian Huntley. In these circumstances, Ofcom 
considered that it was unlikely that viewers would have reacted critically to the 
Hodgson family or have believed that they had something to hide. Ofcom 
therefore found no unfairness to Mr and Mrs Hodgson in the inclusion or 
presentation of the footage. 

 
c) The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s right 

to privacy can sometimes be a fine one. When considering and adjudicating on a 
complaint of unwarranted infringement of privacy, Ofcom must therefore address 
itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of privacy? 
Second, if so, was it warranted? 

 
 When broadcasters are covering events in public places, they should ensure that 

the words spoken or the images shown are sufficiently in the public domain to 
justify their broadcast without the consent of the individuals concerned (unless it is 
warranted to do so - for example by an overriding public interest in disclosure of 
the information).    

 
 Ofcom understood that the events on the day of Mrs Capp’s sentencing might 

have been distressing for Mr and Mrs Hodgson and their children. However Ofcom 
also had regard to the decision taken by Mr and Mrs Hodgson to bring their 
children to court. In Ofcom’s opinion it was reasonable to expect Mr and Mrs 
Hodgson to understand that a court hearing in connection with the Soham murder 
trial would be attended by a large media contingent, and be highly publicised. 
Ofcom considered that it is normally legitimate for programme makers to attend 
and film outside court. In the particular circumstances of this case, where there 
had been significant developments in this story of major public interest, it was 
clearly justifiable for the programme makers to attend and film outside court.  

 
 The broadcaster claimed that the footage of the Hodgson family leaving the court 

had been filmed from a static position.  In Ofcom’s view, having examined the 
transmitted material, it was clearly apparent that the pictures had not been taken 
from a fixed position.  However, while the camera may have followed the family, 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

22 

the Committee did not consider that the family had been harassed or pursued. So 
the actions of the cameraman did not play a role in the alleged infringement of the 
family’s privacy in the programme as broadcast.      

 
  In determining whether the programme as broadcast unwarrantably infringed the 

privacy of the family, Ofcom considered separately the broadcast of images of Mr 
and Mrs Hodgson, and those of their children.  

 
 Ofcom noted that the programme included images of the Hodgson family without 

first obtaining consent from them. In reaching a decision about whether or not this 
led to an infringement of privacy, Ofcom was required to determine whether the 
actions of Mr and Mrs Hodgson were sufficiently in the public domain to justify 
being included in the programme without the programme makers first seeking 
consent from the complainants. Whether an event, action or information is in the 
public domain must be considered on a case by case basis according to all the 
relevant facts. The fact that it occurs in a public place is not always sufficient itself 
to determine that it is in the public domain and there may be circumstances where 
people can reasonably expect privacy even in a public place. In relation to Mr and 
Mrs Hodgson, Ofcom considered that their attendance of Mrs Capp’s court 
proceedings was sufficiently in the public domain to justify broadcast without 
consent being required. As a result Ofcom found that the inclusion of images of Mr 
and Mrs Hodgson in the programme, did not infringe their privacy.  

 
 In relation to the privacy of the Hodgson children, Ofcom considered that Mr and 

Mrs Hodgson’s decision to bring their children to court brought them into the public 
domain. However, not withstanding this, the broadcaster’s prime concern should 
have been the vulnerability of these young children. The programme as broadcast 
included readily identifiable images of the children, then aged five and two, as they 
left court. They were transmitted without the consent of the parents. It was not 
clear that the programme makers had taken sufficient, if any, consideration of the 
ages of the children (particularly the younger of the two) nor allowed for this.  
Given the particularly sensitive and high profile nature of this case, additional care 
was owed to the children. Ofcom found that the broadcast of these images 
infringed the privacy of the Hodgson children. This was unwarranted as, in 
Ofcom’s view, there was no over-riding public interest in disclosing the identity of 
the children.  

 
 In conclusion Ofcom found that the programme as broadcast did not infringe the 

privacy of Mr and Mrs Hodgson, but did unwarrantably infringe the privacy of the 
Hodgson children.  

 
Ofcom has not upheld Mr and Mrs Hodgson’s complaint of unfair treatment, 
but has upheld part of their complaint of unwarranted infringement of privacy.  
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

23 

Complaint by Mr Gordon Montgomery 
Prison Undercover: The Real Story, BBC1, 9 March 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy.  
 
Mr Gordon Montgomery complained that he was unfairly treated in the programme as 
broadcast and that his privacy was unwarrantably infringed both in the making and 
broadcast of the programme.  The item was an investigation into the prison HMP 
Kilmarnock, and included material covertly recorded at the prison by an undercover 
reporter.  Mr Montgomery, a prison officer at HMP Kilmarnock, complained that the 
programme makers failed to give him advance warning that he was to feature in the 
programme and unfairly alleged that he was negligent in his duties towards prisoners 
on suicide watch when it was the BBC undercover reporter who was negligent.  He 
further complained that his privacy was unwarrantably infringed in the making and 
the broadcast of the programme in that he was covertly filmed and the footage 
broadcast without prior warning and without concealing his identity.  
 
Ofcom concluded that the programme makers’ failure to give Mr Montgomery 
advance warning that he was to feature in the programme meant that he was not 
given an appropriate opportunity to respond to the allegations in the programme and 
this resulted in unfairness to him.  Ofcom noted the responsibilities of the undercover 
reporter, in his role as a prison officer, in relation to the conduct of suicide watches, 
but found that the programme was accurate in its reporting of how Mr Montgomery 
conducted his duties towards prisoners on suicide watch.  On the issue of privacy 
Ofcom found that Mr Montgomery’s privacy was infringed but that this was justified 
by the public interest in revealing extremely serious failings at the prison.  Ofcom 
therefore concluded that Mr Montgomery’s privacy was not unwarrantably infringed.        
 
Introduction 
 
This documentary used secretly filmed footage to investigate the prison HMP 
Kilmarnock.  An undercover reporter gained a job as an officer at the prison and 
filmed his daily work and observations.  The programme criticised practices at the 
prison including those which, the programme claimed, put vulnerable prisoners at risk 
and failed to deal with hard drug use. 
 
Mr Gordon Montgomery, a prison officer at HMP Kilmarnock, featured in the 
programme.  The undercover reporter secretly filmed Mr Montgomery filling in, and 
making observations about, forms relating to the monitoring of vulnerable prisoners 
at risk of committing suicide.   
 
The Complaint 
 
Mr Montgomery’s case 
 
In summary, Mr Montgomery complained that the he was treated unfairly in that: 
 
a)  He was not given advance warning that he was to appear in the programme, in 

contrast to others who were featured. 
 
b) Allegations were made against him that he was negligent in his duties towards 

prisoners on suicide watches and guilty of falsifying ‘watch logs’ when the times 
he entered on the logs were genuine.   



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

24 

 
It was the BBC reporter, Mr Allen, who was negligent: failing to check the 
prisoners and failing to complete important paperwork in order to try to entrap Mr 
Montgomery into failing in his duties.   

 
The programme portrayed Mr Allen as working alone when this was not the case. 

 
In summary, Mr Montgomery complained that his privacy was unwarrantably 

infringed in that:  
 
c) He was secretly filmed and the footage broadcast without either Mr Montgomery 

or his employer being given prior notice. His identity was not protected in the 
broadcast of the programme by hiding or pixilating his face, nor by altering his 
voice, making him easily identifiable. 

 
The BBC’s case 
 
In summary the BBC responded to Mr Montgomery’s fairness complaint as follows: 
 
a) The programme exposed worrying failures in the system at HMP Kilmarnock 

including failings in the monitoring of prisoners on “suicide watch”.  Prior to covert 
filming the programme makers had established prima facie evidence of failings in 
observing suicide watches and paperwork for suicide watches being falsified. 

 
The undercover reporter, Mr Allen, did not have the opportunity to establish Mr 
Montgomery’s identity due to the pressure of filming, his duties as an officer and 
the nature of the prison environment.  Mr Montgomery’s conduct warranted 
inclusion in the programme.  Further, the allegation regarding suicide watch was 
communicated to the prison so that any officer who had not followed the correct 
procedures had an opportunity to make comment which would be passed on to 
the BBC in the prison’s final statement    

  
b) The programme makers stood by the claim that Mr Montgomery was negligent in 

his duties.   As senior officer he was responsible for suicide watches, but he 
made no mention of them to Mr Allen when he left him in charge.  When, on his 
return, Mr Allen told him the suicide watches had not been done, Mr Montgomery 
filled out the forms to suggest they had been. 

 
 Mr Montgomery also revealed his opinions about suicide watches: 

 
 “See, it shouldn’t be our fucking job to do this.  Since when did we 
become psychologists and all that?”  

 
and  
 

“If you miss one, go and check on them as soon as you can and fill 
it up to date.  These things are more for the night shift you know”.    

 
This is contradicted by the vital importance attached to them by HM Inspector of 
Prisons Clive Fairweather in his interview. 

 
Mr Allen did not hide paperwork, he alerted Mr Montgomery to it.  Mr Allen did not 
complete paperwork, but this is because he could not perform the suicide 
watches while left in sole charge.  He alerted Mr Montgomery to this at the first 
opportunity.   



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

25 

  
The fact that Mr Allen was left alone in charge of the wing is supported by the 
BBC recordings.  Mr Montgomery handed Mr Allen his ‘cut down knife’ (a knife to 
cut down prisoners who have attempted to hang themselves) but gave no specific 
instructions regarding suicide watches.  During the 3.40pm ‘handover’ he also 
told Mr Montgomery to lock the doors to the exercise yard if he had not returned 
by 4.20pm.  

 
In summary, the broadcaster responded to the privacy complaint by Mr Montgomery 
in the following terms: 
 
c) The issue of giving Mr Montgomery prior notice of the programme was dealt 

with at head a) of the BBC’s case above. The programme makers were unable 
to identify Mr Montgomery and so the question of whether to conceal his face 
was raised.  It was decided not to conceal his face, as to do so would have 
opened up his colleagues who were discharging their duties properly to unfair 
suspicion.  

 
Mr Montgomery’s comments on the BBC’s response 
 
In summary Mr Montgomery commented that: 
 
a) He did not understand why his circumstances were so unusual that the 

undercover reporter, Mr Allen, did not have the opportunity to establish his 
identity.  He worked regularly with Mr Allen for months wearing his name badge 
at all times, his name was also signed on the ‘watch logs’ and other prison 
paperwork including roster boards which Mr Allen would have checked every 
day.  His photo was also on the wall of the wing for prisoners to access.  He 
was also shown chatting to Mr Allen on the tape of untransmitted material.   

 
 In no part of the correspondence between the BBC and the prison authorities, 

prior to transmission, was he personally mentioned and, despite repeated 
requests from his employers, an advance screening of the programme was not 
allowed, so that he could not be identified.  The correspondence showed that he 
was given no opportunity to challenge any of the allegations made against him. 

 
b) The times Mr Montgomery entered on the ‘watch logs’ were consistent with the 

times he observed prisoners at risk.  The untransmitted material proved he was 
present on the wing and able to make the checks at the time stated on the ‘watch 
logs’, the only reason they were logged at a later time was because Mr Allen was 
in possession of them.   

 
His comments on the suicide watch process were personal views and would 
never interfere with his duties 

 
The programme featured the former chief inspector of prisons Mr Clive 
Fairweather commenting on footage of Mr Montgomery.   He was labelled “a 
criminal” with “blood on (his) hands” which has caused anguish and 
embarrassment.  Mr Fairweather gave personal views but it was made to appear 
that he spoke on behalf of the prison authorities. 

 
Mr Montgomery stood by his allegation that it was actually Mr Allen who was 
guilty of negligence and breaking prison rules.  The untransmitted material shows 
Mr Allen was in possession of the suicide ‘watch logs’ and so should have been 
observing the prisoners too but made no attempt to do so.  It seems that Mr Allen 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

26 

had this paperwork in his pocket for the duration of the filming which was why Mr 
Montgomery and Mr Callaghan, who was also on duty, could not enter the times 
that they did observations.  The BBC’s statement admitted that Mr Allen failed to 
complete important paperwork.  Mr Allen had not made a single observation and 
had left the wing without notifying his colleagues.  Mr Allen attended a two day 
course on this process and would have been aware of his responsibilities.     

 
The commentary stated that Mr Allen was left “in sole charge” when he was not 
left for any considerable time, this statement was also contradicted by the 
reference to Mr Montgomery as “the senior member of staff on duty”.  The BBC 
statement referred to the untransmitted material of him and Mr Allen on several 
occasions during their shift but the officer referred to was not him but Mr 
Callaghan.  The BBC misidentified him and lied about not being able to establish 
his identity.  The commentary went on to state that officers featured in the 
programme have been suspended/sacked when only one officer is no longer 
working there as a result of the programme. 

 
BBC’s second statement in response 
 
In summary the BBC responded that:   
 
a) The BBC accepted that Mr Montgomery should have been contacted ahead of 

transmission and offered a right of reply.  The BBC apologised for this omission.  
But in view of Mr Montgomery’s response stated that this would not have made 
a material difference to the programme as broadcast.   

 
b) The BBC continued to believe that Mr Montgomery’s inclusion in the 

programme was greatly in the public interest.  There was clear evidence in the 
material covertly recorded that: he was negligent in making observations of 
highly vulnerable prisoners on suicide watch; he falsified forms; he connived at 
leaving a highly inexperienced trainee officer alone and unsupervised; and, he 
expressed views which represented bad practice and encouraged a junior 
colleague for whom he had some responsibility to be similarly negligent.  

 
 Mr Montgomery stated that suicide watches were: 

 
  “more for the nightwatch”  
 

 this is untrue and it was very dangerous to tell this to a brand new officer. 
 
 Mr Montgomery stated that Mr Allen had the ‘watch log’ paperwork in his pocket 

for the duration of the filming which was why Mr Montgomery and Mr Callaghan, 
who was also on duty, could not enter the times that they did observations.  This 
is incorrect.  The untransmitted material shows that the forms were handed to 
Steve Allen at 3.35pm by PCO Callaghan when he left the wing.  Mr Allen 
recorded the fact that at that point they had not been filled in for the previous 
sixty-five minutes.  Mr Allan spoke into the microphone as follows: 

 
 “Well, that’s me on G-Wing with remand prisoners, young offenders, very 

vulnerable prisoners and as you can see, the forms I’ve got are suicide watch 
forms – should be filled in every half hour.  The last entry is 2.30 and its now ten 
to four.  I’m on my own.  I can’t do them, because I’m supervising the prisoners.” 

 
 The untransmitted material also shows that when Mr Montgomery returned and 

Mr Allen explained that the ‘watch logs’ have not been filled in since half past 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

27 

two, Mr Montgomery took the forms and signed them as if the checks had been 
done at the required intervals when in fact they had not.  He also asked how 
many prisoners were on suicide watch.  Had he been diligent in his 
observations during the afternoon he would have known this.  Mr Montgomery’s 
claim that the only reason the watches were logged at a later time was because 
Mr Allen was in possession of them was incorrect. 

 
There was no contradiction in the BBC’s earlier response that Mr Allen was left 
in sole charge while Mr Montgomery was the senior member of staff on duty.  
He was on duty but absent for considerable time as shown in the untransmitted 
material.  Mr Montgomery claimed no officers were suspended from duty 
following the programme when Premier Prisons have told the BBC that three 
officers were removed from duty. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the 
application of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate 
level of freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
the principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom first considered Mr Montgomery’s complaint that he was not given 

advance warning that he was to appear in the programme and that this resulted 
in unfairness to him in the programme as broadcast.  Where a programme 
alleges wrongdoing or incompetence, or contains a damaging critique of an 
individual or organisation, those criticised should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond to, or comment on, the arguments 
and evidence contained within that programme.  Ofcom found that the 
programme did contain a damaging critique of Mr Montgomery in a section of the 
programme which was highly critical of his conduct and attitudes in relation to 
monitoring prisoners at risk of committing suicide.  

 
Ofcom therefore examined the background correspondence between the 
programme-makers and the prison authorities prior to transmission.  Ofcom noted 
that the letter from the BBC of 23 February 2005, in which the prison’s director 
was informed of the forthcoming programme and its covertly recorded evidence, 
was extremely detailed.  The letter mentioned a number of officers by name and 
detailed allegations to be made in the programme.  However, Ofcom noted with 
concern that at no point did this letter mention Mr Montgomery.  Ofcom further 
noted that in a letter of 3 March 2005 the BBC stated that “the only Premier 
employee we will be identifying that we have not already named is the (prison) 
Director”. 

 
Ofcom noted that the BBC’s submission in response to Mr Montgomery’s 
complaint stated that: 

 
“We accept that once we had taken the decision to identify (Mr) 
Montgomery we should have contacted him ahead of transmission 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

28 

and offered him a specific right to reply.  For this omission we 
apologise.  But we would add that, having now had the opportunity 
to consider his response, it would not have made a material 
difference to the programme as broadcast.”   

 
Ofcom welcomed the BBC’s apology, but concluded that as the programme was 
highly critical of Mr Montgomery’s conduct and attitudes he should have been 
provided with an appropriate opportunity to respond. In Ofcom’s view, the failure 
to do so resulted in unfairness to Mr Montgomery.  

 
b) Ofcom next considered Mr Montgomery’s complaint that the programme alleged 

that he was negligent in his duties towards prisoners on suicide watch and that 
this resulted in unfairness to him.   

 
Ofcom examined the section of the programme which featured Mr Montgomery.  
The section stated:  

 
Commentary: Steve [the undercover reporter] is on shift again – he’s been 
left in sole charge of a wing. He discovers that some suicide watches have 
already been missed.  Three prisoners haven’t been checked for nearly an 
hour and a half.  They should be done every half hour. 
   
Reporter (speaking into camera): Well that’s me on G wing with remand 
prisoners - young offenders, very vulnerable prisoners and as you can see 
the form I’ve got are suicide watch forms - should be filled out every half 
hour.  The last entry is two thirty and its now ten to four. I’m on my own.  I 
can’t do them, because I’m supervising the prisoners. 
 
Reporter: Could I just check – err what’s the deal with these? 
 
Mr Montgomery: Aye watches? 
 
Reporter: Yeah, it should be every half hour shouldn’t it I think? It was half 
two last time it was done – it should be done really but errr… 
 
Mr Montgomery: It’s alright… 
 
Commentary: The officer [Mr Montgomery] has just come onto the wing. 
Instead of going to check on the prisoners immediately, he falsifies the 
forms to suggest the checks have been done. 
 
Reporter (speaking into camera): Right – as you can see, I’ve just had the 
officer filling out the suicide watch forms without going to see them. It 
wasn’t until I mentioned it to him that he’s actually gone off to check… 
 
Reporter: I get paranoid, we got told in training about someone who 
actually topped themselves, so I always get a little bit… 
 
Mr Montgomery: See, it shouldn’t be our fucking job to do this. Since when 
did we become psychologists and all that? 
 
Reporter: So what’s the best way of doing it? 
 
Mr Montgomery: Just keep and eye on them, it’s best just to keep an eye 
on them. If you miss one go and check on them as soon as you can and fill 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

29 

it up to date.  These things are more for the night shift you know. 
 
Commentary: Of course, he’s wrong. Prisoners can commit suicide at any 
time of the day.   

 
In its consideration of this complaint Ofcom noted that Mr Montgomery argued in 
his submission that, when given the forms by Mr Allen, he had entered times on 
the ‘watch log’ which were consistent with the times he had observed prisoners at 
risk.  The BBC argued that when Mr Allen informed Mr Montgomery that the 
suicide watches had not been done, Mr Montgomery filled out the forms to 
suggest they had been. 

 
Ofcom also noted Mr Montgomery’s observations on filling in suicide watches:  

 
“See, it shouldn’t be our fucking job to do this. Since when did we 
become psychologists and all that?” 

 
and 
 

“Just keep an eye on them, it’s best just to keep and eye on them. If 
you miss one go and check on them as soon as you can and fill it 
up to date.  These things are more for the night shift you know.” 
 

 Ofcom noted that such observations were made to a new and impressionable 
officer seeking guidance, when, as the senior officer, Mr Montgomery was in a 
position of considerable trust.  Ofcom further considered that these 
observations supported the BBC’s contention that Mr Montgomery did not fill in 
the watch logs with a contemporaneous record of checks made. 

 
Ofcom examined the full untransmitted material covertly recorded and found it to 
be consistent with the broadcast material.  Ofcom concluded that this section of 
the programme accurately reported Mr Montgomery’s actions and did not result in 
unfairness to him.  

 
Ofcom then considered Mr Montgomery’s further complaint that it was the BBC’s 
undercover reporter Mr Allen who was negligent in his duties, and that Mr Allen 
had failed in those duties in order to try to entrap Mr Montgomery, resulting in 
unfairness to Mr Montgomery.  

 
In its consideration of this complaint Ofcom was mindful of the difficulties, and 
responsibilities, to be negotiated by programme makers when producing a 
covertly filmed programme of this nature.  Ofcom noted that in order to gather 
material covertly at the prison, the programme makers had placed Mr Allen, the 
undercover reporter, in a position of considerable trust and great responsibility in 
a particularly sensitive environment, namely a prison wing which included 
prisoners on suicide watch.   

 
In such circumstances broadcasters should ensure that the undercover reporter 
fulfils a  dual role.  In this case the undercover reporter had a responsibility, as a 
prison officer, to ensure the security and safety of the prisoners.  He was also 
responsible, as an undercover reporter, for the recording of covert material. 

 
Ofcom noted that, during the filming process, the suicide watch forms were in Mr 
Allen’s possession which raised serious questions over his own responsibilities in 
relation to monitoring prisoners on suicide watch.  In addition, time spent in 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

30 

recording material, including pieces spoken privately to camera, was time which 
the reporter could not devote to prison duties including suicide watches.    

 
Mindful of the broadcaster’s obligations, Ofcom then considered whether Mr 
Allen’s conduct could have resulted in unfairness to Mr Montgomery.  Ofcom 
considered that throughout the filming Mr Montgomery retained final 
responsibility, as senior officer, for the overall conduct of duties in relation to 
suicide watch.  Ofcom therefore found that no unfairness to Mr Montgomery 
resulted, in the programme as broadcast, from the reporter’s presence on the 
wing.  

 
Ofcom then considered Mr Montgomery’s complaint that the programme 
portrayed Mr Allen as working alone when this was not the case, and this 
resulted in unfairness to Mr Montgomery.  Ofcom noted that the untransmitted 
material showed a handover to Mr Allen, and while the BBC’s first submission 
mis-identified the officer who conducted the handover, the programme accurately 
portrayed Mr Allen’s role on the wing.  Ofcom therefore concluded that this 
element of the portrayal of Mr Allen did not result in unfairness to Mr 
Montgomery.   

 
c) Ofcom then turned to Mr Montgomery’s complaint that his privacy was 

unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme in that he 
was secretly filmed, and the footage broadcast, without either Mr Montgomery or 
his employer being given prior notice.    

 
In considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom 
will, where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there 
been an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
Ofcom noted the obligations on broadcasters to justify the decision to gather 
material covertly, the actual recording of the material, and the broadcast of 
covertly recorded material on grounds that this would serve an overriding public 
interest.  

   
Ofcom found that the BBC had given due consideration to the decision to gather, 
record and broadcast the covert material, having established concerns regarding 
the observation of suicide watches, which merited further investigation, recording 
and broadcast.   

 
With regard to the making of the programme, Ofcom noted that Mr Montgomery 
was secretly filmed in his work place without his knowledge or consent. Ofcom 
took the view that Mr Montgomery could have reasonably expected not to be 
filmed surreptitiously while performing his role and in Ofcom’s view the covert 
recording of his actions infringed Mr Montgomery’s privacy in the making of the 
programme. 

 
With regard to the programme as broadcast, Ofcom noted that the covertly 
recorded footage was subsequently broadcast in the programme (which was 
highly critical of his conduct and attitudes) in a way that, in Ofcom’s view, 
rendered him easily identifiable (his face was shown un-obscured and his voice 
was unaltered and clearly audible).  Further, as noted at Finding a) above, the 
footage was included without Mr Montgomery’s knowledge or consent.   

 
Ofcom was not persuaded that the programme makers did not have the 
opportunity to establish Mr Montgomery’s identity.  The undercover reporter 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

31 

would have had the opportunity to check Mr Montgomery’s identity during his 
time at the prison, and subsequently the programme makers could have 
established Mr Montgomery’s identity through correspondence with the prison 
authorities. 

 
Ofcom took the view that the broadcast of the covertly recorded footage infringed 
Mr Montgomery’s privacy.  

 
Ofcom then proceeded to consider whether the infringement on both the making 
and broadcast of the programme was warranted.  In order to justify an 
infringement of privacy a broadcaster should be able to demonstrate why it is 
warranted, in this case the BBC argued that it was in the public interest to reveal 
significant failings at the prison in the conduct and recording of suicide watches 
and that this outweighed Mr Montgomery’s right to privacy.    

 
Ofcom concluded that the public interest in revealing extremely serious failings at 
the prison, in connection with the security of such vulnerable prisoners, justified 
the infringement of Mr Montgomery’s privacy.  Ofcom therefore found that Mr 
Montgomery’s privacy was not unwarrantably infringed.  

 
Accordingly, part of the complaint of unfair treatment was upheld. The 
complaint of unwarranted infringement of privacy was not upheld.     

 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

32 

 
Not Upheld 
 
Complaint by Ms Janet Gill  
How To Be A Property Developer, Five, 7 February 2006 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy. The programme featured two couples who competed against each other by 
buying and selling property in order to make as much money as they could. One of 
the couples (two women), were shown discussing the possible reasons for the lack of 
interest in one of their properties. The women commented on the area where the 
property was situated and referred to the details of a murder that had occurred in the 
neighbourhood. Both women were shown laughing at these comments. The 
murdered man was Ms Janet Gill’s son, Mr Brown. 
 
Ms Gill complained that her privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of 
the programme in that the comments made by the women and their laughter was 
upsetting and reminded her of her son’s murder. 
 
Ofcom considered that although the contributor’s reference to the murder in the 
programme related to her son and was undoubtedly upsetting for Ms Gill, no private 
information about Ms Gill or her son was disclosed. The details of her son’s murder 
were already in the public domain through the extensive media coverage it had 
attracted. Ofcom accepted that neither Mr Brown nor Ms Gill were identified in the 
programme, but noted that the street and area in which the murder occurred was 
clearly identified in the programme. In these circumstances, Ofcom considered that it 
was not incumbent on the programme makers to have informed Ms Gill about the 
plans for the programme. Ofcom concluded that the comments made in the 
programme about Mr Brown’s murder did not amount to an infringement of privacy in 
the broadcast of the programme.  
 
Introduction 
 
On 7 February 2006, Five broadcast How To Be A Property Developer, a programme 
that featured two couples who competed against each other by buying and selling 
property in order to make as much money as they could. In this final episode, the 
couples met to review and discuss the properties they had bought and sold and the 
problems they had encountered along the way. One of the couples (two women), 
who were best friends, had made a net loss of £2,000 on two properties in Liverpool 
and a third property, also in Liverpool, had been on the market for three weeks and 
had not attracted a single viewer. Both women were shown discussing the possible 
reasons for the lack of interest in the third property. One of the women said that she 
had not heard any bad reports about the area where the third property was situated, 
but her friend responded, “Except that murder around the corner. And the gardener 
found the dead man on his path. But nothing major”. Both women were shown 
laughing at these comments. 
  
Mr Kevin Brown was the murdered man referred to in the programme. He was 
murdered on 22 August 2004. Although Mr Brown was not named in the programme, 
specific details of his murder, namely that he was found in a pathway, were included. 
Ms Janet Gill is Mr Brown’s mother. She was not named or otherwise identified in the 
programme. 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

33 

Ms Gill complained to Ofcom that her privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme. 
 
The Complaint 
 
Ms Gill’s case 
 
In summary, Ms Gill complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme in that the comments made by the two women and their 
laughter in the programme was upsetting and reminded her of her son’s murder 
when she was “just getting over the trial” which concluded in December 2005. 
 
Five’s Case 
 
In summary, Five responded that: 
 
The footage of the two women was recorded on 14 September 2005, over a year 
after Mr Brown’s death. The programme itself was broadcast on 7 February 2006, 
eighteen months after he died. Neither Mr Brown nor Ms Gill were identified in the 
programme. The programme did not examine Mr Brown’s death and it did not feature 
the experience of Ms Gill. Five said that it was not, therefore, incumbent on the 
programme makers to have contacted Ms Gill to inform her of the plans for the 
programme.  
 
Five said that the programme makers had not made enquires into the contributor’s 
comments regarding the murder. They believed that the comments were made as a 
reference to the area in general and not to Mr Brown’s murder in particular, he was 
not identified. The programme makers took the view that the comments were just a 
passing reference not intended to be taken particularly seriously.  
 
Five said that Mr Brown’s murder was reported widely by both the national and local 
press at the time of his death and during the subsequent trial. Copies of articles were 
published in the Liverpool Echo, Daily Post, and on the BBC News website.   

 
Five said that reference to a murder does not infringe the privacy of those closely 
associated with the victim. If it did it would lead to the situation where any mention of 
the commission of a criminal offence which could lead to the identification of the 
victim would risk infringing their privacy. This is not and has never been the case 
(apart from cases involving sexual offences). Nor is it a breach of the provisions of 
the Ofcom Broadcasting Code on privacy. Privacy relates to the protection of 
information which is private, and the right to respect for a person’s private and family 
life, home, and correspondence. Mr Brown’s death and the circumstances 
surrounding it had been reported in the press as recently as eleven days prior to the 
broadcast of the programme. The mention of it again in this programme cannot, 
therefore, amount to an infringement of privacy. 
 
Five recognised the upset the comments and the subsequent laughter caused to Ms 
Gill. The comments made were not intended to be insensitive or offensive to Ms Gill 
or any other person. However, Five appreciated the tragedy suffered by Ms Gill and 
apologised for the distress the programme caused her. Five said that it would ensure 
that any repeat of the programme was edited to remove the comments complained 
about. 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

34 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. The Group’s 
decision is set out below. 
 
Ms Gill complained that her privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of 
the programme in that the comments made by the women and their laughter was 
upsetting and reminded her of her son’s murder when she was “just getting over the 
trial” which concluded in December 2005. 
 
Ofcom requires broadcasters, so far as it is reasonably practicable, to inform 
immediate families of those whose experience is to feature in a programme of the 
plans for the programme and its intended broadcast, even if the events or material to 
be broadcast have been in the public domain in the past. 
 
By examining a recording of the programme and reading the transcript of it, Ofcom 
considered that although the contributor’s reference to the murder in the programme 
related to her son and was undoubtedly upsetting for Ms Gill, no private information 
about her or her son was disclosed. The details of Mr Brown’s death and the 
subsequent trial and sentence of those found guilty of his murder had been reported 
in both the national and local press and media (examples of which were provided to 
Ofcom) and, as such, were already in the public domain. Ofcom considered that, in 
these circumstances, it was not incumbent on the programme makers to have 
contacted Ms Gill to inform her of the plans for the programme. 
 
Although Ofcom accepted that neither Mr Brown nor Ms Gill were identified in the 
programme, it noted that the comments made by one of the women in the 
programme were a specific reference to an incident that had occurred in a specific 
area. The name of the street in which the women had bought the house and where 
Mr Brown was murdered was clearly visible from footage taken of the estate agent’s 
window and the area where it was situated was clearly identified in the programme.  
 
Having taken all these factors referred to above into consideration, Ofcom concluded 
that the comments made in the programme about Mr Brown’s murder did not amount 
to an infringement of privacy in the circumstances of this particular case. It was not 
therefore necessary to determine whether broadcasting the comments was 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

35 

warranted.  
 
In the circumstances, it was Ofcom’s view that it was not incumbent on the 
programme makers to have informed Ms Gill about the plans for the programme. 
However, Ofcom considered that it would have been preferable for the programme 
makers to have researched the background to the comments made in the 
programme before it was broadcast. By not doing so, the programme makers and 
broadcaster were unaware at the time of broadcast whether or not the murder 
referred to was, for example, the subject of an ongoing police investigation or legal 
proceedings and had no way of knowing whether or not the inclusion of the 
comments could have caused distress and upset to those related to the murder 
victim.  
 
Ofcom welcomed the broadcaster’s undertaking that the comments made in the 
programme will not be broadcast again. We considered this a reasonable and 
responsible approach to take. 
 
Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
broadcast of the programme was not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

36 

Complaint by Ms Marilyn Howell 
Blame the Parents, BBC2, 24 & 31 April 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in the making of the programme. Marilyn 
Howell complained that she was treated unfairly and that her privacy was 
unwarrantably infringed in the making of two programmes in this series of four. The 
series followed the progress of a group of families attending a parenting course. 
The aim of the series was to show the benefits that can result from parenting 
support and to see how family relationships were changed by the help and support 
they received. One of the parents on the course was Ms Howell. She featured in the 
series with her 13 year old son and her young daughter. Two of the programmes, 
those broadcast on 24 and 31 April 2005, looked in detail at her relationship with 
her son. The programmes focused, in particular, on her problems in getting him to 
attend school and their difficulties in communication. The programme featured 
interviews with Ms Howell and her son, as well as footage of the parenting group 
meetings.   
 
Ofcom concluded that: 
 

a) No unfairness was found in relation to Ms Howell’s complaint that she was 
misled as to the nature or the title of the series. The programme makers gave 
Ms Howell a detailed briefing note for potential participants in advance of 
filming. While there may have been some misunderstanding by Ms Howell 
during the course of filming as to how she and her family would be portrayed, 
the programme makers did not deliberately mislead her. 

 
b) No unfairness arose to Ms Howell as a result of the editing of footage in which 

she discussed her son’s truancy. The problems she was having getting her 
son to school would have been evident to viewers, as would the efforts she 
was making to get him to school and her fear that, if he continued not to 
attend, it would be Ms Howell herself who would get into trouble. There was 
nothing in the rushes that was omitted from the programme that would have 
thrown any more light on the situation. 

 
c) There was no unfairness to Ms Howell arising from the portrayal of her family 

in the programme. Although the problems faced by some of the other families 
were more serious than those of Ms Howell, the programme clearly and fairly 
conveyed what the problems were for Ms Howell. The programme gave a 
straightforward and fair portrayal of the family as one with problems that she 
was trying to address. 

 
d) It was not unfair for the programme to include footage of Ms Howell to 

illustrate a point about communication that was raised in the parenting group. 
There was a conflict between Ms Howell and the BBC as to whether she told 
the programme makers before the filming on the relevant occasion that she 
was feeling unwell and was reluctant to take part in filming. Nor could Ms 
Howell or the programme makers recall whether this filming took place before 
or after a discussion at the parenting group about communication with, and 
finding time for, children. Ofcom could not resolve these issues, but found that 
the use of the footage to illustrate a pertinent point from the group was not 
unfair to Ms Howell. 

 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

37 

e) There was no infringement of Ms Howell’s privacy in the making of the 
programmes. Ms Howell was not misled about the making of the programme 
and she gave properly informed consent to participating in the series. Having 
been provided with detailed information about the programme, she allowed 
filming to take place and discussed her situation openly with the programme 
makers. 

 
Introduction 
 
This four-part series followed the progress of a group of families attending a 
parenting course. The aim of the series was to show the benefits that can result 
from parenting support and to see how family relationships were changed by the 
help and support they received. One of the parents on the course was Marilyn 
Howell. She featured in the four programmes with her 13 year old son and her 
young daughter. Two of the programmes, those broadcast on 24 and 31 April 2005, 
looked in detail at her relationship with her son. The programmes focused, in 
particular, on her problems in getting him to attend school and their difficulties in 
communication. The programme featured interviews with Ms Howell and her son, 
as well as footage of the parenting group meetings.   
 
Ofcom’s Fairness Committee held a hearing which both parties attended. 
 
Complaint 
 
Ms Howell’s case 
 
In summary, Ms Howell complained that she was treated unfairly in that: 
 
a) She was misled about the nature of the programmes and the title of the series. 

The series, as broadcast, was not what she had agreed to take part in. She was 
not given all relevant information to enable her to make an informed decision as 
to whether to take part in the programme and allow the BBC access to her and 
her family’s life. Prior to her taking part in the series, the programme makers 
explained that the premise of the programme was to support families with 
difficulties. She thought that the aim of the programme was to help by showing 
that all families have problems of some type at some point. However it was clear 
from an edition of Points of View in which Blame the Parents was discussed that 
the programme was pursuing a different agenda from the beginning, regardless 
of what she was being told. The Executive Producer of Blame the Parents said 
on Points of View “Maybe parents aren’t being particularly good parents but they 
can be taught those skills”. Ms Howell was portrayed as a bad parent and the 
programme suggested that this was the reason for her attending the parenting 
course. The programme makers built up her trust and lulled her into a false sense 
of security before damning her in front of viewers, both in relation to the format 
and the title of the programme. At the hearing Ms Howell said that she had not 
attended the parenting course because she felt she had problems with her 
parenting, but because she wanted to take advantage of the support being 
offered. This was at a time when her son was in danger of “going off the rails” 
and she felt that, apart from this group, help would only be available if he got into 
trouble. In naming the series Blame the Parents, the BBC immediately put the 
parents included in a negative light. She would not have agreed to take part if she 
had been told the title would portray such a negative image. She mentioned her 
concerns about the title to the programme makers. 

 
b) At one point during filming when her son’s truancy was under discussion, Ms 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

38 

Howell asked how she could be responsible for this when she was sending him to 
school. This comment was edited out, although it was crucial to understanding 
her family’s problems.  

 
c) Contrary to what she had been led to believe would be the aim of the 

programme, it focused on showing the family as dysfunctional rather than 
supporting them and discussing what steps could be taken to improve their 
situation. 

 
d) A scene was included showing Ms Howell lying on the sofa with a quilt, due to 

her not being well. She told the programme makers that she had come home 
from work early feeling unwell and wanted to reschedule that evening’s 
appointment. Although she was reluctant, they were adamant they wanted to film 
and she felt obliged to agree to the filming taking place that evening. The scene 
was then used to illustrate a point from the parenting group about spending time 
with teenagers. The use of this footage and the accompanying narration almost 
questioned outright whether she was going to give her son her full attention, 
despite the fact that they had not discussed anything about the amount of quality 
time she spent with her children at that point. She could not recall for certain but 
thought that they may not even have had that discussion at the parenting group 
at the time of the filming. The programme makers knew she was ill, that her son 
was late in that evening and that this footage was not representative. The 
programme makers used her to prove a point and in doing so misrepresented 
her. When she raised concerns with the programme makers she was told not to 
worry and that everything would be all right. Ms Howell said at the hearing that 
her relationship with the programme makers was such that she had not felt it 
necessary to put her concerns in writing to them. 

 
e) In summary, Ms Howell complained that her privacy was infringed in the making 

of the programme in that, as a result of being misled, she spoke to the 
programme makers about personal and private matters. She would never have 
agreed to take part if she had realised what the premise of the programme was. 

 
The BBC’s case 
 
In response to the complaint of unfair treatment, the BBC said in summary: 

 
a) The series set out to show the benefits that can result from parenting support. In 

the information sheet given to all contributors, the aims of the series were 
explained, as were the ways in which the material would be recorded and used. 
Contributors were told that editorial control would rest with the BBC, but that they 
would have an opportunity to view the programmes before transmission and to 
discuss any comments or suggestions they might have with the programme 
team. The title of a programme or series is often one of the last things to be 
decided. The information leaflet was headed “BBC Series ‘Parenting’ (working 
title)”. This showed that a title for the series had still to be confirmed. Essentially, 
the finished programmes adhered to the original premise, as set out in the leaflet, 
with each programme showing some of the problems faced by parents, in 
recordings made in their own environment, followed by a discussion of these 
issues in the parenting classes. Ms Howell was introduced as a single working 
mum with two children. Through the use of footage of Ms Howell and her son and 
narration, the family’s problems were explained. It was clear that communication 
was a problem but that the most difficult subject was school. The narrator 
explained how, despite Ms Howell spending a great deal of time trying to get her 
son up in the morning, she might be in danger of being taken to court because of 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

39 

his constant truancy. Ms Howell wondered whether she should listen to her son a 
bit more and one of the counsellors running the parenting course asked whether 
she sets time aside for him in the evening when her young daughter was in bed. 
Ms Howell admitted that she did not do so. In a scenario typical for the series, the 
problem was shown and discussed during the parenting classes. The counsellor 
tried to suggest a solution and to help the parent identify for him or herself causes 
and a possible way forward. This was in keeping with the original brief for the 
programme. Ms Howell was shown the completed programmes on two occasions 
before they were broadcast. On the first occasion she made no objection to either 
the title of the series or any aspect of the programmes. On the second occasion, 
she watched the sequences with her son and, with the programme makers, tried 
to reassure him that there was nothing in the programmes he should feel 
embarrassed about. The title of the series was fair, as the aim of the course was 
to say that parents could do something about their children’s behaviour. The 
programme makers said at the hearing that they had no record or recollection of 
Ms Howell having concerns about the title of the series. What the Executive 
Producer said on Points of View was not essentially different from what Ms 
Howell was told.  

 
b) It was made clear through the commentary in both programmes that Ms Howell 

was facing enormous problems with her son’s truancy. One of the programmes 
included a scene showing Ms Howell making great efforts to get him to go to 
school. She described how stressful it was trying to get herself to work whilst 
facing an uphill battle to get her son off to school. The narrator explained how, 
despite her efforts, she could be penalised for her son’s truancy. It was clear in 
the programme that Ms Howell’s life was made far more stressful by her son’s 
truancy and that his attendance at school would alleviate much of the pressure 
on her. There are no comments in the rushes that would explain the situation 
more clearly. 

 
c) The series did not show the family as dysfunctional. The programmes revolved 

around the parenting groups, which were run by members of the Southampton 
Youth Offending Team (“YOT”) for parents whose children were either offending 
or at risk of offending. Ms Howell had already been invited to attend a parent 
support group by Southampton YOT because of her son’s truancy and other 
behaviour. It was clear from the programme content that the two counsellors, 
both of whom worked for Southampton YOT, made every effort to help parents 
improve their understanding of their role and responsibilities as parents and 
encouraged them to take steps to improve their relationships with their children. 
Overall, while the series did not underestimate the difficulties faced by the 
parents, it focused on the help offered by the parenting groups and the 
counsellors.  

 
d) As regards the scene of Ms Howell lying on the sofa, the programme makers had 

no recollection of her saying she was unwell on this occasion. There was no 
mention in the rushes of her feeling ill or wanting to postpone the session. She 
had one or two exchanges with her son and the production team thought she 
appeared much as normal. The sequence was used to illustrate her relationship 
with her son and the communication difficulties between them. Each was often 
impatient with the other and the scene showed this. The discussion in the 
parenting group intercut with this sequence makes it clear that the opportunities 
for meaningful discussion between parents and teenagers do not always present 
themselves at convenient times. The sequence was used fairly in that context. At 
the hearing the BBC said that Ms Howell had not expressed any concerns about 
this scene when she viewed the programmes prior to broadcast.  



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

40 

 
e) In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the making 

of the programme, the BBC said, in summary, that Ms Howell was informed fully 
of the remit of the series, as well as the way in which the programmes were to be 
made. The finished programmes reflected those intentions. At no time during 
filming or when she viewed the finished programmes did Ms Howell indicate she 
was unhappy. The team always asked permission to film and did not film if 
permission was withheld. There were no occasions on which Ms Howell voiced 
concern over revealing anything that she thought to be of an especially private 
nature or complained of any intrusion into her privacy.  

 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.    
 
This case was referred to Ofcom’s Fairness Committee (“the Committee”) for 
consideration.  The Committee held a hearing to consider the complaint, which both 
parties attended. 
 
The Committee’s decision is set out below, by reference to each of Ms Howell’s 
heads of complaint. As a preliminary point, the Committee noted that documentary 
making is important in investigating matters of public concern. At the time the series 
was broadcast, the issue of the role of parents in influencing the behaviour of their 
children was both topical and of clear public interest. These are appropriate subjects 
for broadcasters to address in programmes (subject to the conditions of the Ofcom 
Broadcasting Code). It is, however, essential that programmes are accurate in all 
material respects so that no unfairness is caused and unwarranted infringements of 
privacy are avoided. This is necessary both for participants and listeners and 
viewers. 
 
Fairness 
 
a) Ms Howell complained that she was misled both as to the nature and the title of 

the series. The Committee noted that the programme makers gave Ms Howell a 
detailed briefing note for potential participants in advance of filming. This made it 
clear that filming would take place at the parenting group meetings and in the 
participants’ homes. It was also clear that potentially difficult conversations would 
be filmed. Having heard the parties’ oral submissions, it was evident to the 
Committee that Ms Howell’s understanding and expectation of the programme 
had been shaped, through no fault of either party, by her focus on the help and 
support she was hoping to get from the parenting group as a result of her 
participation in the programmes. As a result, the Committee felt that she had not 
necessarily fully appreciated the implications of agreeing to be filmed, what the 
programme makers had told her about the series and how she and her family 
would be portrayed. The Committee felt that it was unfortunate that the briefing 
note said that participants would not be judged, since in the Committee’s view, 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

41 

the programmes would inevitably need to reflect any criticism that was made in 
the group discussions in order to achieve their purpose, namely showing that 
“parenting support can make a significant contribution towards reducing domestic 
conflict, repairing family relationships and improving the self-esteem of parents 
and young people”. Nonetheless, it did not appear to the Committee from the 
evidence that was provided in both the written and the oral submissions that Ms 
Howell was misled by the programme makers as to the nature of the series.  

 
 In cases where there are varied accounts of events between the complainant and 

broadcaster, it may not be possible for Ofcom to resolve the conflicts and Ofcom 
cannot act as a fact finding tribunal. Rather, Ofcom is responsible for determining 
whether a particular broadcast has resulted in unfairness to an individual or 
organisation. As regards the title, although Blame the Parents was a more 
emotive title than the working title, the Committee considered that it was clear 
from the briefing note that Parenting was only a working title. Although there was 
a conflict between the parties as to whether Ms Howell raised her concerns about 
the title, it was also clear that Ms Howell was informed, before the broadcasts, of 
the final title of the series. 

 
The Committee found no unfairness to Ms Howell in these respects in the 
programme as broadcast.  
 
b) In considering the complainant’s claim that her conversation about her son’s 

truanting was not edited fairly, the Committee viewed the relevant rushes, noting 
that Ms Howell discussed the truancy problem at length in interview with the 
programme makers. Looking at the footage that was used in the final cut of the 
programme, the Committee considered that this was a fair representation of what 
Ms Howell had said about her son’s truancy and that her situation was clearly 
and accurately reflected in the programme. The Committee also felt that  the 
problems Ms Howell was having getting her son to go to school would have been 
evident to viewers, as well as the efforts she was making and her fear that, if he 
continued not to attend, she would be the one who would be in trouble with the 
authorities. The Committee noted that viewers were likely to have watched this 
scene with sympathy for Ms Howell and an appreciation of the efforts she was 
making. The Committee did not consider that there was anything in the rushes 
that was omitted from the programme that would have thrown any more light on 
the situation. 

 
The Committee therefore did not find that Ms Howell was treated unfairly in this 
respect in the programme as broadcast.  
 
c) The complainant felt that the programmes showed her family as dysfunctional, 

rather than focusing on the support that was being offered in the parenting group 
meetings. Having viewed the programmes, the Committee considered that the 
parenting support group was very much at the heart of the series and that the 
focus on improving parenting skills very clearly came across. The programmes 
showed the problems being experienced by each family and then, through 
showing the group meetings, focused on the issues around the way the parenting 
had been done and showed how each family was supported by the rest of the 
group. The Committee noted that the problems faced by some of the other 
families were more serious than those of Ms Howell and her family. This may 
have led Ms Howell to feel that her family was being portrayed as having 
problems of the same order. However, in the Committee’s view, the programme 
did no more than show the families, including Ms Howell’s family, simply as they 
were and in so doing, the problems Ms Howell was facing and the discussions at 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

42 

the parenting group came across clearly and fairly. The portrayal of her family, as 
a family with problems that she was endeavouring to address, was 
straightforward and fair.  

 
The Committee found that Ms Howell was not treated unfairly in this respect in the 
programme as broadcast.  
 
d) Ms Howell complained that a scene in which she was lying on the sofa was not 

representative of her parenting and was used unfairly to illustrate a point made in 
the parenting group. It was clear from both the written and the oral submissions 
that there was a conflict between Ms Howell and the BBC as to whether she told 
the programme makers before the filming began on this occasion that she was 
feeling unwell and was reluctant to take part in filming.  

 
 As set out in a) above, it may not be possible for Ofcom to resolve conflicts 

between parties and Ofcom cannot act as a fact finding tribunal. Rather, Ofcom is 
responsible for determining whether a particular broadcast has resulted in 
unfairness to an individual or organisation.  

 
The Committee noted, however, from viewing the relevant rushes that Ms Howell 
did not mention feeling ill or not wishing to film at any point during this sequence 
and it did not appear that the film makers were under any impression that she 
was reluctant to film. At the hearing, neither Ms Howell nor the programme 
makers were sure whether this filming took place before or after a discussion at 
the parenting group about communication with, and finding time for, children. It 
was in the light of this discussion that Ms Howell’s concerns had arisen about the 
use of the footage. However, leaving aside the lack of clarity about whether the 
filming was before or after the discussion, in all the circumstances the Committee 
considered that it was legitimate to include the footage to illustrate a pertinent 
point such as this that had come up in the parenting group. 

 
The Committee found no unfairness resulted in this respect to Ms Howell in the 
programme as broadcast.  
 
Privacy 
 
The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s right to 
privacy can sometimes be a fine one. When considering and adjudicating on a 
complaint of unwarranted infringement of privacy, Ofcom must therefore address 
itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of privacy? 
Second, if so, was it warranted? 
 
e) With regard to the complaint that Ms Howell’s privacy was unwarrantably 

infringed in the making of the programme, the Committee considered that Ms 
Howell was not misled about the making of the programme (see a) above) and it 
was clear that she gave properly informed consent to participating in the series. 
Having been provided with detailed information about the programme, she 
allowed filming to take place at her invitation at agreed times and discussed her 
situation openly with the programme makers. 

 
Having found that there was no infringement of privacy, it was not necessary for 
the Committee to consider the second question referred to above.  

  
The Committee found no infringement of Ms Howell’s privacy in the making of the 
programme.  



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

43 

 
Accordingly, the complaint of unfair treatment and unwarranted infringement 
of privacy was not upheld. 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

44 

Complaint by Ms Andrea Mullings  
The Stephen Rhodes Consumer Programme, BBC Three Counties Radio,  
27 September 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy. The programme included an item on wills and Ms Andrea Mullings’ mother 
had a (pre-arranged) conversation with the presenter about the validity of a will in 
which her daughter was identified as beneficiary. During the on-air conversation Ms 
Mullings’ full name was disclosed twice and her first name, “Andrea” was referred to 
several times. Also Ms Mullings’ mother said that the she did not currently have a 
good relationship with her daughter and that they were not speaking.  
 
Ms Mullings complained to Ofcom that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that personal information about her was transmitted 
without her knowledge or consent.  
 
Ofcom considered that the nature and tone of the conversation between the 
presenter and Mrs Shirley Mullings suggested that the programme makers had 
assumed, albeit incorrectly, at the outset of the programme that Mrs Shirley Mullings 
was acting for (and in the interests of) her daughter. It was only later in the 
conversation (and after the complainant had been identified by her full name as the 
beneficiary of the will) that it became apparent to the presenter that the relationship 
between mother and daughter had broken down.  
 
Ofcom considered that this was an unfortunate case where private and potentially 
sensitive or embarrassing information had been disclosed in the programme without 
the complaint’s consent. However, it was clear to Ofcom that the programme makers 
were acting in good faith and that any infringement of the complainant’s privacy was 
obviously unintentional. The BBC were clearly unaware that Andrea Mullings had not 
given consent and it was understandable, if not highly regrettable, that the 
broadcaster believed that consent had been obtained.  
 
In the circumstances and on balance, Ofcom concluded that the programme as 
broadcast did not result in an unwarranted infringement of Ms Andrea Mulling’s 
privacy.  
 
Introduction 
 
On 27 September 2005, BBC Three Counties Radio broadcast an edition of The 
Stephen Rhodes Consumer Programme which included an item on wills. Ms Shirley 
Mullings had a (pre-arranged) conversation with the presenter about the validity of a 
will in which her daughter Ms Andrea Mullings was identified as beneficiary.   
 
The presenter and Mrs Shirley Mullings spoke about her family history and the 
relationship she had had with the deceased relative whose will was the subject of the 
discussion.  
 
The programme also featured a pre-recorded interview with Mr Richard Grossberg, a 
will expert. Mr Grossberg had been asked to address the issues raised (prior to the 
programme) by Ms Shirley Mullings about the validity of the will, namely that Ms 
Andrea Mullings had been incorrectly identified in the will as the deceased grand-
daughter. This pre-recorded interview was played ‘as-live’ during the programme.  
 
During the on-air conversation Mrs Shirley Mullings asked the presenter not to “name 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

45 

names”. The presenter referred to Ms Andrea Mullings as “Andrea”. During his pre-
recorded interview Mr Grossberg twice referred to Ms Andrea Mullings by her full 
name, Andrea Marie Mullings. This was broadcast during the programme.  
 
Later during the conversation (after Mr Grossberg’s interview had been broadcast 
‘as-live’) it became clear that Mrs Shirley Mullings was considering contesting the will 
and that her relationship with her daughter had become strained. Mr Rhodes asked “I 
assume that you have a good relationship with your daughter?” to which she 
answered, “Not at the moment ...we are all arguing...”    
 
Ms Andrea Mullings complained to Ofcom that her privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Andrea Mullings’ case 
 
In summary, Ms Andrea Mullings complained that her privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast in that she was named a number of times 
resulting in embarrassment and distress. It also damaged her reputation. She said 
that at no time during the programme did the presenter attempt to stop her name 
from being used or give a warning about its use after it was first mentioned. Instead 
the presenter allowed her full name to be used a second time.  
 
The BBC’s Case 
 
In summary, the BBC responded by saying that there was no serious infringement of 
Ms Andrea Mullings’ privacy in the programme and that naming her in this context 
would have been unlikely to have had any negative impact on her reputation. 

 
The incident arose after Ms Shirley Mullings contacted the programme to establish 
the validity of a will and whether or not her daughter’s status as beneficiary was 
threatened. From the information given by her before the broadcast, the programme 
makers believed that she was acting in her daughter’s best interests. It was to this 
end and in this context that Mr Grossberg twice disclosed Ms Andrea Mullings’ full 
name to establish a legal point concerning identification and confirming her as being 
the beneficiary of the will.  
 
The BBC said that at no time prior to the broadcast was any request or agreement 
made by or with Ms Shirley Mullings or Ms Andrea Mullings for anyone’s identity to 
be withheld. Also, at no point was Mr Grossberg instructed or requested not to use 
names. However, shortly before the interview with Mr Grossberg was broadcast, Mr 
Rhodes asked Ms Shirley Mullings on-air whether she minded him “reading a little 
from [the] will”. She replied “yeah, but don’t name names”. Mr Rhodes complied with 
this request by not reading out her daughter’s name in full. Mr Grossberg, however, 
could not have been aware of this request and could therefore not reasonably have 
been expected to have complied with it. The interview with him was pre-recorded and 
was played “as live” during the item. The use of Ms Andrea Mullings’ full name, 
occurred in circumstances beyond the presenter’s or programme makers’ control. 
There was insufficient time between Ms Shirley Mullings’ request for names not to be 
used and the start of the interview with Mr Grossberg for the material to be edited. 
  
Following the interview, Ms Shirley Mullings made no objection to the fact that her 
daughter had been named. Had she done so, Mr Rhodes would have undoubtedly 
have apologised and explained the unintentional contravention of her wishes. For 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

46 

him to have done so unprompted would have drawn arguably the attention of the 
listeners to something which they might have ignored or missed.  
 
The BBC said that Ms Andrea Mullings’ name would have meant nothing to listeners 
who did not know her and the use of her full name would not have caused the 
general audience to draw any inference or conclusion about her. Nor was it likely that 
the mere use of her name in this context would have enabled anyone who did not 
already know her to identify her. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group.  
 
Ms Andrea Mullings complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that she was named several times in the programme and 
the programme’s presenter made no attempt to stop it happening. 
 
In considering this case Ofcom examined the information that was disclosed during 
the programme as broadcast; the context in which it was disclosed and the 
circumstances which led to its disclosure in order to determine whether Ms Andrea 
Mullings’ privacy had been unwarrantably infringed. 
 
Ofcom noted that the complainant was clearly identified in the programme as 
broadcast (her full name was disclosed on two occasions during the programme and 
her first name on numerous occasions). Ofcom considers that an individual’s identity 
is not necessarily in itself information of an inherently private nature. In the 
circumstances, Ofcom examined the context in which the individual was identified 
and any other information which was disclosed during the course of the programme. 
 
Ofcom noted that the programme revealed that the complainant had been named as 
the beneficiary of the deceased relative’s will and that subsequently she and her 
mother had been arguing. The programme also included claims by Mrs Shirley 
Mullings that the complainant and her father were not refunding money spent by Mrs 
Shirley Mullings on the deceased’s funeral (contrary to the terms of the will). These 
were matters which could justifiably be described by the complainant as “private 
family details” which were unlikely to have been widely known. In Ofcom’s view, she 
could reasonably have expected this information (for which she could have expected 
a degree of privacy) not to have been disclosed to such a wide audience.  
  



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

47 

Ofcom therefore went on to examine the circumstances which led to the disclosure of 
this information. It was clear from the information before Ofcom (specifically the 
programme as broadcast and the BBC’s statement) that Mrs Shirley Mullings had 
been corresponding with the programme makers prior to transmission. However, 
there was no evidence to suggest that she had made it clear to the programme 
makers prior to broadcast that the information she was providing was in any sense 
private and not to be disclosed. In particular, at no point prior to the broadcast of the 
programme had she requested that the individuals involved not be named.  
  
The first request of this nature was made during the live programme when she asked 
that the programme’s presenter not “name names”.  
 
As the request was made without prior notification; during a live programme and after 
the pre-recorded interview with Mr Grossberg had been recorded it was 
impracticable, if not impossible, for the programme makers to have fully complied 
with the request.  Importantly, Mr Grossberg was unaware of any such request prior 
to providing his pre-recorded interview and could not have been expected to comply 
with it.  
 
Having examined the recording of the programme and read the transcript of it, it was 
clear to Ofcom that the nature and tone of the conversation between the presenter 
and Mrs Shirley Mullings suggested that the programme makers had assumed, albeit 
incorrectly, at the outset of the programme that Mrs Shirley Mullings was acting for 
(and in the interests of) her daughter. She had contacted the programme to clarify 
whether or not her daughter would be barred from inheriting from the will in question 
due to a legal technicality and she seemingly had her daughter’s interests in mind. It 
was only later in the conversation (and after the complainant had been identified by 
her full name as the beneficiary of the will) that it became apparent to the presenter 
that the relationship between Ms Shirley Mullings and her daughter had broken 
down. Programme makers should be alert to the risks associated with live 
programmes in which matters are discussed which are personal to or potentially 
embarrassing for a third party. In particular, programme makers should not simply 
assume that any contributor has the consent of a third party.  
 
Nevertheless, taking all the above factors into account Ofcom considered that this 
was an unfortunate case where private and potentially sensitive or embarrassing 
information had been disclosed in the programme without the complaint’s consent. 
However, it was clear to Ofcom that the programme makers were acting in good faith 
and that any infringement of the complainant’s privacy was obviously unintentional. 
The BBC were clearly unaware that Andrea Mullings had not given consent and 
under the circumstances (as described above) it was understandable, although 
highly regrettable, that the broadcaster believed that consent had been obtained.  
 
In the circumstances and on balance, Ofcom concluded that the programme as 
broadcast did not result in an unwarranted infringement of Ms Andrea Mulling’s 
privacy.  
 
Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy was not 
upheld. 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

48 

 
Other programmes not in breach/out of remit  
 
21 June – 4 July 2006  
 
 
Programme Trans Date Channel   Category No of 
        complaints 

 
8 Out of 10 Cats 16/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Alan Brazil Sports Breakfast 26/05/2006 Talksport Sex/Nudity 1 
Alex Zane Show 16/06/2006 XFM Generally Accepted Standards 1 
Autopsy: Life and Death 21/06/2006 More4 Generally Accepted Standards 1 
BBC Breakfast News 06/06/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC London News 25/05/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC Radio 1 News 25/05/2006 BBC Radio 1 Offensive language 1 
BBC Radio 4 News 25/04/2006 BBC Radio 4 Crime Incitement/Encouragement 1 
Becker 21/06/2006 Five Sex/Nudity 1 
Best World Cup Goals Ever 02/06/2006 BBC3 Generally Accepted Standards 2 
Best World Cup Goals Ever 01/06/2006 BBC3 Generally Accepted Standards 1 
Best World Cup Goals Ever 08/06/2006 BBC3 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 22/05/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 24/05/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 30/05/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 02/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 04/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 05/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 08/06/2006 Channel 4 Other 1 
Big Brother 7 07/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 09/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 13/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 09/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 15/06/2006 Channel 4 Dangerous behaviour 1 
Big Brother 7 13/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 13/06/2006 Channel 4 Crime Incitement/Encouragement 1 
Big Brother 7 17/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 
Big Brother 7 19/06/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother 7 21/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
Big Brother 7 14/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 22/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 20/06/2006 Channel 4 Offensive language 2 
Big Brother 7 23/06/2006 E4 Flashing images 1 
Big Brother 7 24/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 23/06/2006 Channel 4 Offensive language 3 
Big Brother 7 26/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
Big Brother 7 28/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 7 28/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 03/07/2006 Channel 4 Hypnosis/Subliminal 1 
Big Brother Diary Room 
Uncut 24/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

49 

Big Brother's Big Mouth 16/06/2006 E4 Religious Offence 1 
Big Brother's Big Mouth 16/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother's Big Mouth 22/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother's Big Mouth 29/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother's Little Brother 18/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother's Little Brother 20/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 4 
Big Brother's Little Brother 21/06/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother's Little Brother 25/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Big Love 12/06/2006 Five Religious Offence 1 
Booze Britain 18/06/2006 Bravo Crime Incitement/Encouragement 1 
Bratz 22/05/2006 ITV1 Offensive language 1 
Casualty 13/05/2006 BBC1 Religious Offence 1 
Casualty 10/06/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Casualty 10/06/2006 BBC1 Animal welfare 1 
Catherine Tate Show 19/06/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 2 
Channel U 07/12/2005 Channel U Generally Accepted Standards 1 
Chappelle's Show 15/06/2006 F/X Channel  Animal welfare 1 
Children's Party at the 
Palace 25/06/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 4 
Chris Evans 12/05/2006 BBC Radio 2 Offensive language 1 
Christian O'Connel 08/06/2006 Virgin Radio Substance Abuse 1 
Classic FM 12/06/2006 Classic FM Sex/Nudity 1 
CNN News 24/05/2006 Sky Movies Due Impartiality/Bias 1 
Confessions of a pop 
performer 10/06/2006 

Paramount 
Comedy Other 1 

Coronation Street 19/06/2006 ITV1 Undue Prominence 1 
Countdown 09/06/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Countdown 05/06/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Dispatches - Mad About 
Animals 15/05/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Don't Get Done, Get Dom 19/06/2006 BBC1 Other 1 
Down the Line 23/05/2006 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
Dr Who 17/06/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 
EastEnders 08/06/2006 BBC1 Offensive language 3 
Emmerdale 03/07/2006 ITV1 Offensive language 1 
Feedback on Chris Moyles 
ruling 15/06/2006 BBC Radio 1 Offensive language 2 
First Wave 22/03/2006 ITV4 Violence 1 
Fizz Music 29/03/2006 Fizz Sex/Nudity 1 
Friday Night With Jonathan 
Ross 09/06/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Friday Night With Jonathan 
Ross 23/06/2006 BBC1 Offensive language 1 
FTN - Quiz Night Live 09/04/2006 FTN Competitions 1 
FTN - Quiz Night Live 23/06/2006 FTN Competitions 1 
GMTV 25/05/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
GMTV 07/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
GMTV 15/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
GMTV 16/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
GMTV 20/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
GMTV 19/06/2006 ITV1 Offensive language 1 
GMTV 24/06/2006 ITV1 Offensive language 1 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

50 

Good Evening Wales 02/06/2006 
BBC Radio 
Wales Offensive language 1 

Great British Menu 02/06/2006 BBC2 Competitions 1 
Grumpy Old Men 14/04/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Heaven and Earth with 
Gloria Hunniford 28/05/2006 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
Heresy 15/06/2006 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
Hollyoaks 16/06/2006 E4 Inaccuracy/Misleading 1 
Hollyoaks 21/06/2006 E4 Scheduling 1 
House of Horrors 02/05/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Human Trafficking 15/06/2006 Sky Two Generally Accepted Standards 1 
I Want It Now! 14/06/2006 BBC1 Crime Incitement/Encouragement 1 
Iain Lee 14/06/2006 LBC97.3 Offensive language 1 
Ian Collins 26/05/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1 
ITV News 25/05/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
ITV News 26/05/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 09/06/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 14/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 18/06/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 20/06/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 2 
ITV West News 14/06/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
James O'Brien 27/04/2006 LBC97.3 Generally Accepted Standards 1 
James Whale Show 03/07/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1 
JK and Joel 19/04/2006 BBC Radio 1 Offensive language 1 

John Turner 10/05/2006 
BBC Radio 
Bristol Generally Accepted Standards 1 

Key103FM 07/02/2006 Key 103 Competitions 1 
Kill or Cure? 08/12/2005 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
LBC Programme 21/05/2006 LBC 97.3 Generally Accepted Standards 1 
Live at Five 05/06/2006 Sky News Religious Offence 1 
Live football 29/01/2006 Sky Sports Offensive language 1 
LK Today 13/06/2006 ITV1 Religious Offence 1 
London Tonight 23/06/2006 ITV1 Violence 2 
Mighty Truck of Stuff 17/06/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
My Parents Are Aliens 06/06/2006 CITV Sex/Nudity 1 
My Super Sweet 16 30/05/2006 MTV Offensive language 1 
Neighbours 21/06/2006 BBC1 Offensive language 1 
New Tricks 05/07/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Nice House, Shame About 
the Garden 09/06/2006 Five Offensive language 1 
No Girls Allowed 10/06/2006 Five Dangerous behaviour 1 
No Girls Allowed 24/06/2006 Five Violence 2 
Patrick Kinghorn 28/05/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1 
QI 10/06/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Question Time 08/06/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Question Time 22/06/2006 BBC1 Offensive language 1 
Quizmania 04/06/2006 ITV1 Competitions 1 
Ramsay's F Word 21/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 
Ramsay's F Word 28/06/2006 Channel 4 Offensive language 4 
Ramsay's F Word 03/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Richard and Judy 23/02/2006 Channel 4 Crime Incitement/Encouragement 1 
Richard and Judy 22/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 



Ofcom broadcast bulletin 65 
24 July 2006 

51 

Richard and Judy 27/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Rick Stein's French 
Odyssey 21/06/2006 UKTV Food Animal welfare 1 
Rio Ferdinand's World Cup 
Windups 10/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
Sky News 21/05/2006 Sky News Undue Prominence 1 
Sky News 25/05/2006 Sky News Generally Accepted Standards 2 
Sky News 08/06/2006 Sky News Generally Accepted Standards 1 
Sky News 10/06/2006 Sky News Generally Accepted Standards 1 
Tax the Fat 06/06/2006 More4 Generally Accepted Standards 1 
The Archers 27/06/2006 BBC Radio 4 Sex/Nudity 1 
The Chris Moyles Show 16/06/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
The Chris Moyles Show 21/06/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
The Chris Moyles Show 22/06/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
The Family Man 23/04/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
The Friday Night Project 16/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
The Now Show 20/05/2006 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
The Simpsons 23/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 
The Sunday Programme 09/04/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
The Wrestling Channel 27/05/2006 TWC Violence 1 
The Wright Stuff 02/06/2006 Five Generally Accepted Standards 2 
Transmission 16/06/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Tricks From The Bible 02/06/2006 Channel 4 Religious Offence 1 
Watch 12/06/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Weakest Link 23/06/2006 BBC2 Religious Offence 1 
Wife Swap 17/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 
World Cup 2006 09/06/2006 Talksport Sex/Nudity 1 
World Cup 2006 11/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
World Cup 2006 14/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
World Cup 2006 15/06/2006 ITV1 Scheduling 1 
World Cup 2006 16/06/2006 UK Gold Generally Accepted Standards 1 
World Cup 2006 17/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
World Cup 2006 25/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 3 
World Cup Highlights 13/06/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Young Black Farmers 25/06/2006 CH4 Generally Accepted Standards 1 

 


