
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 66 
7 August 2006 



 2

 

Contents 
 
 
Introduction      3 

 
Standards cases 
 
 
In Breach      4 
 
Resolved      8 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld       11 
 
Not Upheld      11 
 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 30 
  
 
 



 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



 4

Standards cases 
 
In Breach  
 
Advertisements: Stevenage Borough Council      
Hertbeat FM, from 19 April 2006 to 16 May 2006 inclusive, various times 
throughout each day 
 
 
Introduction 
 
A listener believed that three advertisements for Stevenage Borough Council were 
“pro-council”, possibly offering support to the ruling party, and inappropriate for 
broadcast during the pending period for the local elections (on 4 May 2006). 
 
Two of the advertisements opened by saying: 
 
“75% of you said you’re happy with Stevenage Borough Council services and 81% 
said you find their staff helpful.” 
 
The other advertisement stated: 
 
“Since Stevenage Borough Council’s new website went live in January, more than 
82,000 people have logged on from Stevenage and all over the world.” 
 
Each advertisement ended with the strapline: “Stevenage Borough Council – making 
access to Council services easier”, followed by a contact detail (telephone, textphone 
or web address). 
 
Political advertising is prohibited under the terms of section 321 of the 
Communications Act 2003 (“the Act”) and by Section 2, Rule 15 of the BCAP Radio 
Advertising Standards Code (“the Code”)1.  
 
Section 1, Rule 4.6 of the BCAP Radio Advertising Standards Code requires certain 
categories of advertisements, which includes Council campaigns, to be approved for 
broadcast by the Radio Advertising Clearance Centre (RACC). 
 
Section 2, Rule 15b of the Code requires that, “…no advertisement is directed 
towards any political end.” 
 
Response 
 
Hertbeat FM acknowledged that the advertisements “may be interpreted as political”. 
However, the broadcaster added that they were merely intended to form an 
awareness campaign for Council services, each providing listeners with an 
appropriate method of contacting the Council, and while the campaign had originally 
been booked to end on 16 April 2006, sign-off had been delayed. Since the bulk of 
                                                 
1 Formerly Ofcom’s Advertising and Sponsorship Code, the Broadcasting Committee of 
Advertising Practice’s (BCAP) Radio Advertising Standards Code is now maintained and 
administered by BCAP and the Advertising Standards Authority (ASA) under the terms of the 
co-regulatory agreement between Ofcom and these two bodies. Although the political 
adverting rules reside in the BCAP Code (Section 2, Rule 15), Ofcom remains responsible for 
their enforcement.   



 5

the spots were scheduled after the election, the broadcaster believed, “any inference 
that this was a campaign for votes…is unjustified.” 
 
The broadcaster admitted that human error had allowed the advertisements to be 
aired with neither the required RACC clearance nor in-house clearance. It apologised 
for the mistake, adding that new procedures had now been established for all 
advertising copy to be appropriately approved prior to broadcast. 
 
Decision 
 
The executive arm of local government may advertise on commercial radio. 
However, Section 2 Rule 15b requires that “no advertisement is directed towards any 
political end.” This reflects a requirement of the Communications Act 2003, Section 
321(3), which states that ‘political end’ includes: 
 
“(a) influencing the outcome of elections or referendums, whether in the United 
Kingdom or elsewhere;” 
 
“(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a matter of 
public controversy;” and 
 
“(g) promoting the interests of a party or other group of persons organised, in the 
United Kingdom or elsewhere, for political ends.” 
 
In Ofcom’s opinion the advertisements were directed towards a political end:  
 
The survey results presented in two of the advertisements appeared to celebrate 
achievements of the elected Council and therefore support the incumbent ruling 
party. We considered that this promoted the interests of the current Council for 
political ends and was in breach of Section 2, Rule 15b of the Code. This was 
broadcast within the pending period of a local election (the pending period for the 
election began on 25 March 2006), and appeared to seek to influence the outcome of 
that election, also in breach of Section 2, Rule 15b of the Code. 
 
The provision of Council services – in particular, access to that provision – is a matter 
of public controversy. The strapline, “Stevenage Borough Council – making access to 
council services easier”, was conjecture, in that it claimed both past and future 
improvement of access to the Council’s service provision. The latter appeared to us 
impossible to substantiate and was an attempt to seek to influence public opinion, in 
breach of Section 2, Rule 15b of the Code. 
 
We noted the action taken by Hertbeat FM to ensure that appropriate copy clearance 
would be obtained for future advertising campaigns. However, irrespective of any 
delay, this campaign had always been scheduled for broadcast, and was broadcast, 
within the pending period of an election, when the broadcaster should have been 
particularly alert to the risk of an advertisement having ‘political ends’. Hertbeat FM’s 
failure to ensure that the advertisements were acceptable for broadcast breached 
Section 1, Rule 4.6 of the Code. 
 
 
Breach of Section 1 (Advertisements and Sponsorships) Rule 4.6 (Central Copy 
Clearance) of the BCAP Radio Advertising Standards Code; 
Breach of Section 2 (General Categories) Rule 15b (Political, Industrial and 
Public Controversy) of BCAP Radio Advertising Standards Code 



 6

Alan Brazil 
talkSPORT, 19 June 2006, 09:30 
            
 
Introduction  
 
A listener complained that a presenter used the term “nips” when referring to the 
Japanese. The complainant thought that such language was inappropriate and 
offensive.  
 
Response  
 
talkSPORT accepted that the use of such a term was inappropriate and assured us 
that both the presenter and the producer had been spoken to about the incident to 
avoid any further repetition. In mitigation, the station pointed out that the word was 
not used in anger, or in a manner that would incite racial hatred, but was an 
unfortunate off-the-cuff remark that it nevertheless regretted. 
 
Decision  
 
Rule 2.3 of the Ofcom Broadcasting Code requires: 
 
“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context. Such material may include, but is 
not limited to, offensive language, violence, sex, sexual violence, humiliation, 
distress, violation of human dignity, discriminatory treatment or language (for 
example on the ground of age, disability, gender, race, religion, beliefs and sexual 
orientation). Appropriate information should also be broadcast where it would assist 
in avoiding or minimising offence.”  
 
On this occasion during a light-hearted exchange, the presenters discussed a story 
about an escaped bear in Bulgaria who was being pursued by hunters. One 
presenter made reference to whale hunters and said: “These old nips are at it again”. 
His co-presenter made an attempt to address the inappropriateness of such a remark 
by saying: “That’s a bit harsh, remember they are at the games here” (a reference to 
the presenter’s presence at the World Cup).  
 
While the broadcaster stressed that the remark was not intended to be deliberately 
inflammatory, we nevertheless considered that its use in this context was 
inappropriate. Presenters should be wary of using language that is generally 
regarded as derogatory.     
 
 
Breach of Rule 2.3  
 



 7

John Doe 
Sci Fi Channel, 23 May 2006, 14:00 
            
 
Introduction 
 
Sci Fi is a science fiction and general entertainment channel. John Doe is a drama 
series centred around a man suffering from memory loss who assists the police in 
solving crimes in unconventional ways. A viewer complained that this edition of the 
series was too violent to be shown before the 21:00 watershed. 
 
Towards the end of this programme, the police search for a serial killer. The scene 
shows the programme’s heroine held prisoner by the murderer and trying to escape 
by hiding in a wooden crate. Realising her hiding place, the murderer starts to attack 
the crate with a chainsaw.  Eventually recaptured, the woman is tied upside down by 
her feet. As help arrives, her abductor is shot by the victim in a final struggle. 
 
Response 
 
Sci Fi Channel said that an error meant that this programme, which was intended for 
post-watershed broadcast, had been shown pre-watershed. The programme had not 
been marked as post-watershed in its database. Having reviewed the programme, it 
agreed that some elements required editing for future daytime versions. The 
broadcaster said that it would also provide information before transmission that the 
episode was about serial murderers and contained some violence. 
 
The Sci Fi channel pointed out that it had a zero rating for child viewers.  Its viewers 
tended to be older and expected a science fiction genre channel to show content and 
subject matter that was scary. 
 
Decision 
 
The Ofcom Broadcasting Code states: 
 
Rule 1.3: Children must also be protected by appropriate scheduling from material 
that is unsuitable for them. 
 
Rule 1.11: Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal or 
physical, must be appropriately limited in programmes broadcast before the 
watershed or when children are particularly likely to be listening and must also be 
justified by the context. 
 
Although the Sci Fi channel may have a zero child viewer rating and its regular 
viewers may be familiar with the type of content it shows, this programme was shown 
before the watershed.  The intense content of the scenes - in which the woman was 
violently pursued and recaptured, prior to her shooting her abductor - were too violent 
and threatening for broadcast before the watershed on a free-to-air channel.  
 
While we welcome the steps taken by the Sci Fi Channel, we are concerned by its 
apparent lack of awareness of the content of this programme, which was clearly 
unsuitable for the time of broadcast and the failure in pre-transmission compliance 
procedures. 
 
Breach of Rules 1.3 and 1.11 



 8

Resolved 
 

Christian O’Connell 
Virgin Radio 21 and 22 June 2006, 08:45 

            

Introduction  

A listener complained that a record containing offensive language (“fucked up”) was 
played at breakfast time on two subsequent days. While the presenter apologised the 
first time, explaining that an unedited version had been played by accident, the same 
unedited track was played the following day. The complainant had been listening in 
her car with her children and thought the lyrics inappropriate.  

Response  
Virgin Radio apologised unreservedly for this error - it was “horrified and 
disappointed” that the unedited version of Green Day’s ‘Boulevard of Broken Dreams’ 
had been played during the breakfast show. Unfortunately, the CD version of the 
song had been selected, rather than the radio edit. 
 
The broadcaster pointed out that this track had been played 943 times since its 
release and never before had it played the wrong version. In view of this incident 
more stringent measures had been put in place to ensure that this did not happen 
again.  
 
Decision 
 
The lyric was unacceptable for broadcast at breakfast time when children are likely to 
be in the audience. Although the presenter apologised profusely on the first occasion, 
the unedited version was played again the following day. However, in view of the 
station’s apology and assurance that further measures had been put in place to avoid 
such a repetition, we consider the matter resolved.  
 
Resolved  



 9

The Mint         
ITV Play, 11 April 2006, 00:30 
 
 
 
Introduction 
 
In a competition called Treasure Island, an aerial photograph of an island was 
divided into numbered squares. Viewers were invited to “Name a State in the USA.” 
Each successful contestant was then invited to choose a numbered square, which 
revealed their prize. Each square revealed a prize of between £100 and £2,000.  
 
A viewer complained that the last contestant had correctly identified Rhode Island as 
a US state but had been told that his answer was wrong. 
 
Response 
 
ITV said that the rejection of the contestant’s answer was an unusual mistake by the 
presenter. Unfortunately, the contestant had hung up before the production team had 
been able to tell the presenter about her error. As the competitor had therefore been 
denied the opportunity to pick his prize, ITV Play’s customer relations team had 
offered the contestant a £500 ex gratia payment, which had been accepted. 
 
However, in response to this complaint, ITV had reviewed the programme and the 
action taken. As the contestant could have won up to £2,000, had his answer not 
been wrongly rejected, they decided to send the contestant a further £1,500. 
 
Decision 
 
We appreciate that presenters may occasionally make mistakes during live 
programming and, given the immediate action taken by the broadcaster’s customer 
relations team, there did not appear to have been any intent to deny the contestant a 
prize. However, we welcome the broadcaster’s subsequent action. The contestant 
could not have obtained a larger prize than the total amount he had finally been sent, 
which we consider resolves the matter. 
 
 
Resolved 
 



 10

Australia’s Next Top Model Trailer 
Living TV, 20 and 21 May 2006, 16:50 
            
 
Introduction 
 
During the film Captain Hook, Living TV ran a trail for this series in which topless 
female models were seen together in a swimming pool. 
 
Two viewers complained that these images and the phrase: “getting it on”, should not 
have been shown during a film which attracted a child audience. 
 
Response 
 
Living TV said that the trailer had been viewed by its compliance team and certified 
as suitable for scheduling at anytime on Living TV, in the knowledge that the channel 
does not attract a large number of children during daytime.   
 
The broadcaster said that it considered the promotion to be non-explicit.  In its view 
the trail displayed women behaving in a foolish and flirtatious way, as opposed to 
frank and graphic images.  Neither did the trailer contain any strong language or 
detailed sexual discussion.  There was no nudity on screen as pixilation clearly 
covered all appropriate areas. 
 
However in retrospect, Living TV acknowledged that this promotion was not best 
suited for transmission during a children’s feature film.  In future the broadcaster said 
that it would take into account the child audience of such films and apply a more 
restrictive policy to promotions scheduled around them. 
 
Decision 
 
Although the models’ breasts were pixellated, the sexual tone of the content was not 
totally appropriate for broadcast during a children’s film. However, we welcome Living 
TV’s subsequent action and consider the matter resolved. 
 
Resolved 
 
 
 
 
 



 11

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld  
 
Henry Hyams Solicitors on behalf of Mr M 
ITV News, ITV1, 12 July 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld a complaint by Henry Hyam Solicitors on behalf of Mr 
M about a news item broadcast by ITV News on 12 July 2005.  
 
Not Upheld 
 
Mrs Kathleen and Mr William Blue  
Unsolved, STV (formerly Grampian TV), 17 November 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld a complaint by Mr and Mrs Blue about an edition 
of Unsolved, broadcast by STV (formerly Grampian Television) on 17 November 
2005. 
 
 
Complaint by Mr Philip Cochrane and Mrs Vicky Cochrane  
The Cumberland Sausage Awards, CFM Radio, 31 December 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment in the broadcast 
of the programme. On 31 December 2005, CFM Radio broadcast ‘The Cumberland 
Sausage Awards 2005’. Listeners were invited to vote for people nominated for 
awards in a number of categories. One category was entitled “Numpty of the Year” 
and Mr Philip Cochrane was one of four named nominees for this award.  
 
Mr and Mrs Cochrane complained to Ofcom that they were treated unfairly in the 
programme as broadcast in that the programme stated, incorrectly, that Mr Cochrane 
had forgotten to apply for planning permission to open an ice rink and had 
subsequently had to sell his ice rink business on eBay. They claimed that the 
programme also incorrectly implied that he had closed his ice rink business. 
 
Ofcom found as follows: 
 

a) The programme did not state nor imply that Mr Cochrane had “forgotten” to 
apply for planning permission. The presenter had, in fact, said that Mr 
Cochrane had “managed to set up an ice rink without planning permission”. 
Ofcom was satisfied that this was an accurate and fair account. Ofcom found 
no unfairness to Mr and Mrs Cochrane in this respect. 

 
b) In Ofcom’s view, the presenter’s comment that Mr Cochrane had had to sell 

the ice rink on eBay would not have misled listeners in a way that was unfair 
to Mr and Mrs Cochrane. It was evident from two newspaper articles that Mr 
Cochrane had placed the ice rink facility on eBay with the intention of selling it 
at auction. In these circumstances, Ofcom found no unfairness to Mr and Mrs 
Cochrane in this respect. 

 



 12

c) It was clear that the programme’s presenter did not state that Mr Cochrane 
had closed his business. The presenter had said that Mr Cochrane had 
“managed to set up” an ice rink without getting planning permission 
beforehand and that he had sold it or tried to sell it. Ofcom, therefore, found 
no unfairness to Mr and Mrs Cochrane in this respect. 

 
Introduction 
 
On 31 December 2005, CFM Radio broadcast The Cumberland Sausage Awards 
2005. This programme was a one-off version of The Cumberland Sausage Show, a 
weekly music-based programme interspersed with entertainment features. The 
Cumberland Sausage Awards 2005 programme invited listeners to vote for people 
nominated for awards in a number of categories. One category was entitled “Numpty 
of the Year” and Mr Philip Cochrane was one of four named nominees for this award. 
In introducing Mr Cochrane’s nomination, the programme’s presenter alleged that Mr 
Cochrane had “managed to set up an ice rink [on his property] without planning 
permission” and that he “had to sell it [the ice rink] on eBay [the internet auction site]” 
as a result. Mr Cochrane was voted “Numpty of the Year” by the listeners. Mr 
Cochrane and his wife, Mrs Vicky Cochrane, are joint partners of Carlisle on Ice, the 
ice rink business referred to in the programme. 
 
Mr and Mrs Cochrane complained to Ofcom that they were treated unfairly in the 
programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr and Mrs Cochrane’s case 
 
In summary, Mr and Mrs Cochrane complained that:  
 
(a) The programme stated, incorrectly, that Mr Cochrane had forgotten to apply for 

planning permission to open the ice rink. 
 
(b) The programme stated, incorrectly, that Mr Cochrane had had to sell his ice rink 

business on eBay because he did not have planning permission. 
 
(c)  The programme implied that Mr Cochrane had closed the ice rink business, 

when, in fact, he had not. 

 

CFM’s Case 
 
In summary, CFM said that Mr Cochrane was a well known Carlisle businessman 
and his activities relating to his ice rink business had been well reported in the local 
media. Ten newspaper articles published between 6 July and 29 November 2005 
had followed the fortunes of Mr Cochrane’s venture. Six of the articles focused on the 
fact that the ice rink had opened in July 2005 without planning permission and had  
been subsequently refused retrospective planning permission by the Council. A 
further two articles focused on Mr Cochrane’s attempt to sell the ice rink on the 
internet auction site, eBay. CFM said that the programme was a light-hearted 
retrospective on the highs and lows of the year and, specifically, the individuals and 
groups who contributed to those highs and lows. The award for “Numpty of the Year” 



 13

was satirical and poked fun at well known situations and people who had been in the 
news throughout the year.  
 
In response to Mr and Mrs Cochrane’s specific heads of complaint, CFM said that: 
 
(a) The programme’s presenter did not state that Mr Cochrane had forgotten to 

apply for planning permission. In fact, the presenter said that Mr Cochrane had 
“managed to set up the ice rink without planning permission”. To the best of 
CFM’s knowledge, the ice rink was opened in July 2005 without having first 
received planning permission. Retrospective planning permission was applied for 
by Mr Cochrane but it was refused at a Council meeting on 30 September 2005. 

 
(b) The presenter said that Mr Cochrane had not obtained planning permission for 

the ice rink business and “had to sell it on eBay”. CFM said that it was widely 
reported in the local media that Mr Cochrane had placed the ice rink on eBay for 
a reserve price of £108,000. Mr Cochrane had described the ice rink as “This 
superb money earner is all you will need for the next 10 years at £35,000 per 
month hire charge or up to £10,000 per week hiring to councils and shopping 
arcades or in a fixed location”. He was also quoted in a local newspaper as 
saying “the ice rink is going” and that he “had two other possibilities to take the 
rink off his hands”. Given the news reports and his own comments about the sale 
or disposal of the ice rink, CFM said that in these circumstances the statement 
made by the presenter on air was neither incorrect nor unfair. 

 
(c) None of the programme’s presenters made the implication that Mr Cochrane had 

gone out of business. One of the presenters specifically highlighted, in the 
present tense, that Mr Cochrane “[is] actually quite a good businessman”. 
However, CFM said that despite his usual good business sense, the Council held 
the view Mr Cochrane was trading unlawfully and had recommended that a 
Planning Enforcement Order be issued which would lead to the closure of the ice 
rink. Mr Cochrane had, so far, failed to provide the Council with the information 
required to allow it to enforce the Planning Enforcement Order. CFM said that the 
presenters did not state or imply that Mr Cochrane had gone out of business and, 
given the refusal of planning permission and publicity associated with the sale of 
the rink, the station did not “believe that it was unreasonable to assume that the 
ice rink was still trading”. 

 
 CFM regretted any upset the programme caused to Mr Cochrane and his family, 

but maintained that it treated him fairly. As a result of the extensive coverage in 
the local media about the ice rink, CFM believed that Mr Cochrane, and his 
business ventures, were legitimate subjects of satire. Despite the very public 
pitfalls he had experienced with this project, the presenter clearly stated that he 
was a good businessman. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 



 14

freedom of expression. Ofcom recognises that (subject to the provisions of the 
Ofcom Broadcasting Code) broadcasters can quite properly comment and take 
particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. However, it is 
essential, not only to the parties directly concerned but also to listeners and viewers, 
that such comments should be accurate in all material respects so as not to cause 
unfairness. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under 
which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent targeted only at cases in which action is needed.   
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group.  
 
(a) Ofcom first considered Mr and Mrs Cochrane’s complaint that the programme’s 

presenter said, incorrectly, that Mr Cochrane had forgotten to apply for planning 
permission for the ice rink. 

 
Broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. However, Ofcom was also aware of the 
broadcaster's right (subject to the provisions of Ofcom’s Broadcasting Code) to 
comment and take particular viewpoints on the subjects of broadcast 
programmes. 

 
By examining a recording of the programme and reading the transcript of it, it 
was clear the programme’s presenter did not state that Mr Cochrane had 
“forgotten” to apply for planning permission. The presenter had, in fact, said that 
Mr Cochrane had “managed to set up an ice rink without planning permission”. 
Ofcom was satisfied that this explanation of how the ice rink came into being was 
an accurate and fair account. The presenter’s comments did not expressly, or 
implicitly, make the suggestion that Mr Cochrane had “forgotten” to apply for 
planning permission. Ofcom therefore found no unfairness to Mr and Mrs 
Cochrane in this respect. 

 
(b) Ofcom considered Mr and Mrs Cochrane’s complaint that the programme, 

incorrectly, stated that Mr Cochrane had had to sell his ice rink business on eBay 
because he did not have planning permission. 

 
 Ofcom examined the recording of the programme and the transcript of it. Ofcom 

accepted that the programme’s presenter had said that Mr Cochrane “had to sell” 
the ice rink. However, Ofcom noted that in two articles reported in the News & 
Star, a local newspaper, and published on 26 and 29 November 2005 (provided 
to Ofcom by the broadcaster), it was reported that Mr Cochrane had placed the 
ice rink on eBay and that he was quoted as having “two other possibilities to 
take”. The articles also quoted him as saying that the “ice rink was going” and 
that if anyone from the Carlisle area tried “to buy it, they [would] not get a look 
in”.  

 
 In Ofcom’s view, the presenter’s comment that Mr Cochrane had had to sell the 

ice rink on eBay would not have misled listeners in a way that created unfairness 
to Mr and Mrs Cochrane. It was evident from the newspaper articles that Mr 
Cochrane had placed the ice rink facility on eBay with the intention of selling  it at 
auction and that he had considered other options if it did not sell. In these 
circumstances, Ofcom found no unfairness to Mr and Mrs Cochrane in this 
respect. 

 
(c)  Ofcom considered Mr and Mrs Cochrane’s complaint that the programme implied 



 15

that Mr Cochrane had gone out of business, when, in fact, he had not. 
  

Broadcasters should to take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. However, Ofcom was also aware of the 
broadcaster’s right (subject to the provisions of Ofcom’s Broadcasting Code) to 
comment and take particular viewpoints on the subjects of broadcast 
programmes. 

 
By examining a recording of the programme and reading the transcript of it, it 
was clear that the programme’s presenter did not state that Mr Cochrane had 
closed his business. It was clear from what the presenter had said that Mr 
Cochrane had “managed to set up” an ice rink without getting planning 
permission beforehand and that he had sold it or tried to sell it. Ofcom was 
satisfied that this explanation of how the ice rink came into being and what had 
happened since retrospective planning permission was refused was accurate 
and fair. The presenter’s comments did not imply that Mr Cochrane had closed 
his business as a whole. Ofcom, therefore, found no unfairness to Mr and Mrs 
Cochrane in this respect. 

 
 Ofcom also considered that the tone and manner of the programme was in a 

format that was well-established on CFM and listeners would have been familiar 
with its satirical content and style. Taking into account the publicity of Mr 
Cochrane’s ice rink business in the local press, the format of the programme, and 
that the presenters’ comments were intended to be humorous in dealing with 
people with local celebrity status, Ofcom considered that in this context, the 
comments made in the programme were not unfair to Mr and Mrs Cochrane. 

 
Accordingly, the complaint of unfair treatment in the broadcast of the 
programme was not upheld. 



 16

Complaint Mr Kian Lucas 
The Late Night Zoo, 96.6 TFM, 4 and 5 January 2006   
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment from Mr Kian 
Lucas. Mr Lucas phoned in to this edition of the Late Night Zoo and made a joke that 
started “I kidnapped a chicken”. Mr Lucas call was ended by the presenters who 
believed the complainant had told a joke about kidnapping a child.  
 
Later a friend of Mr Lucas rang the station to say that Mr Lucas felt very bad about 
upsetting the presenter. The presenter said it was inappropriate to try and make a 
joke about it on radio when there had been recent cases of child abduction and rape, 
and that the presenter would kill anyone who came near his kids in the way Mr Lucas 
had been intending by his joke. .  
 
Mr Lucas complained the presenters’ interpretation of his joke as one about raping 
children had been unfair and that the presenters should have informed themselves of 
the correct meaning of the word “chicken” before broadcasting unfair damaging 
comments about him. Mr Lucas said the correct meaning of the word “chicken” was 
an inexperienced, young homosexual male.  
 
Ofcom found as follows:  
 

a) Ofcom had regard for both the Oxford English dictionary and Robert Scott gay 
slang dictionary and noted that there are a number of meanings of the word 
“chicken”.  Ofcom found that the presenter’s interpretation of Mr Lucas’ joke as 
“I kidnapped a child” was reasonable because “chicken” can be used to 
describe “a child”; 

 
b) It was fair for the presenters to maintain their understanding that Mr Lucas had 

made a joke about kidnapping of child, given there was no indication that their 
interpretation of Mr Lucas’ joke was different from that which Mr Lucas had 
intended. Ofcom appreciated that the comments made by the presenters in 
response to the joke were distressing for the complainant. However in Ofcom’s 
opinion, listeners were likely to have understood that the presenters were 
expressing disapproval of Mr Lucas because they understood he had made a 
joke about kidnapping a child, not because Mr Lucas was the type of person 
who would kidnap and abuse a child. Ofcom did not believe that the 
presenter’s comments about the inappropriateness of the joke resulted in 
unfairness to Mr Lucas. 

 
Introduction 
 
The Late Night Zoo is an entertainment radio programme broadcast from 22:00 – 
01:00 for Stockton and surrounding areas in the North East.  
 
On 4 January 2006 the programme received a phone in call from Mr Lucas who 
initially described himself as a transvestite but later corrected this and said he was a 
drag queen. Mr Lucas explained that he was cold because he was standing outside a 
KFC restaurant after he had had “a bit of chicken”. This comment led into a ‘joke’ by 
Mr Lucas that started “I kidnapped a chicken the other week…”. 
 
The call was ended and the presenter Mr Gary Philipson said “We’re not having any 
of that…that’s just outrageous. We’re not in for that sort of thing especially in the light 
of what’s been going on around the UK…I’m not one for cutting folk off but if you’re 



 17

going to come on and just try to be sleazy, I’m not interested”. 
 
Approximately 90 minutes later the programme received a call from a friend of Mr 
Lucas named Liz. Liz had phoned-in to explain that Mr Lucas felt very bad about 
upsetting the presenter. In response Mr Philipson said that saying ‘sorry’ didn’t count 
as it was inappropriate and filthy for Mr Lucas to make jokes about kidnapping 
children. Mr Philipson said “I’d batter him if I saw him because it’s absolutely 
disgraceful”.  Mr Philipson went on to say that he had children himself and if anyone 
came at his children in the way that Mr Lucas had been intending [by his joke], he 
would kill them.  
 
Mr Kian Lucas complained that he had been treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mr Lucas’ case 
 
In summary, Mr Lucas complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that:  
 
a) The programme makers falsely claimed that he had made a joke about 

kidnapping children. Mr Lucas said that “chicken” was a gay term used to 
describe an inexperienced, young homosexual male and the joke, which was cut 
off, was “I kidnapped a chicken. My friend said, how old was he”. 

 
b) The programme makers should have informed themselves of the correct meaning 

of “chicken” before making such damaging comments. Mr Lucas said that the 
programme makers had over an hour between his initial call and his friend’s call, 
which was ample time to confirm the correct meaning of “chicken”. 

 
Emap’s case 
 
Emap, the broadcast licensee responsible for 96.6 TFM responded to the complaint 
as follows:  
 
a) In relation to the presenter’s interpretation of the word “chicken” Emap said that 

according to the Robert Scott’s Gay Slang Dictionary, (now maintained by the 
ODPS at www.odps.org) the term means “any boy under the age of consent”. 
During the programme, the presenter’s technical operator recognised the term 
and the connotation it has with under age sex and immediately alerted the 
presenter. It was at this point that the presenter dumped the call, and justifiably 
commented about not wishing to let the programme degenerate into sleaze.   

 
b) Emap said that Mr Lucas was a regular caller to the programme and the 

presenters had always been supportive of him. While it acknowledged that it was 
unfortunate when a good relationship between a presenter and a listener 
deteriorates in such a fashion, Emap believed the presenter was rightly justified in 
condemning Mr Lucas’ comments about kidnapping a youngster. Emap 
acknowledged that the comments were intended as a joke but considered them 
clearly inappropriate, at any time but especially so, following the recent reports 
about child abduction and abuse, both locally and elsewhere in the UK. Emap 
said that in hindsight the programme maker’s remarks about “battering” and 
“killing” were ill-judged. However, Emap explained that these comments had been 
made in haste when Mr Lucas’ friend resurrected the topic that the presenter had 



 18

previously terminated in a reasonable and appropriate manner. Emap said the 
complainant realised the joke and its implications were unacceptable, as Mr 
Lucas expressed concern to his friend Liz, and sent the presenter a letter of 
apology and gifts following the broadcast of the programme. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
a) Mr Lucas complained that the programme maker’s interpretation of his ‘joke’ was 

unfair. In considering this complaint, Ofcom had regard for the recording and 
transcript of the programme, and definitions of the word “chicken” taken The 
Oxford English Dictionary and The Robert Scott’s Gay Slang Dictionary: 

 
 Oxford Dictionary definitions: 
 “a young bird”; “a child”; “a young inexperienced person” 
 
 The Robert Scott’s Dictionary definitions: 
 “any boy under the age of consent”; “Teenager, boyish, adolescent juvenile”; 

“Young gays/ lesbians” 
 
 The ‘joke’ as told by Mr Lucas was: 
 “I kidnapped a chicken the other week right…and I told my mate I had a nice 

cock” 
 

Ofcom appreciated that the word “chicken” has a number of meanings and given 
the variety of definitions for the word Ofcom sought to establish whether the 
presenter’s meaning of the word had been reasonable.  In reaching a decision 
Ofcom noted that there is a clear association between the word chicken and 
youth, further the Oxford Dictionary provides “a child” as one definition of the 
word. In the light of this, Ofcom found that the presenter’s interpretation of Mr 
Lucas’ ‘joke’ as “I kidnapped a child” was reasonable because “chicken” can be 
used to describe “a child”. In Ofcom’s view, based on this understanding of the 
‘joke’, the presenter’s decision to end the call was appropriate. In relation to this 
complaint, Ofcom found the presenter’s interpretation of Mr Lucas’ joke had been 
fair.  

 
b)  Mr Lucas complained that the presenter should have informed themselves of the 

correct meaning of “chicken” before making damaging comments about him. Mr 
Lucas said that the presenter had over an hour between his initial call and his 
friend’s call, which was ample time to confirm the correct meaning of “chicken”. 

 
 Ofcom was required to determine if it was unreasonable for the presenter to 

maintain their understanding that Mr Lucas’ had made a joke about kidnapping a 
child, and whether the presenter’s comments during the phone conversation with 



 19

Liz resulted in unfairness to Mr Lucas.  
 
 Ofcom noted that there was no indication given to the presenter that his 

interpretation of the word “chicken” had been different from the one intended by 
Mr Lucas. In particular, Ofcom had regard for the fact that Mr Lucas’ friend Liz 
had not phoned the programme to correct the presenter’s understanding of Mr 
Lucas’ joke, but had simply wished to apologise on behalf of Mr Lucas for 
upsetting the presenter: 

 
Liz: “I think Mr Lucas upset you…Mr Lucas has been on the phone to us tonight 
and he said that he feels really really bad about it.” 

 
 In Ofcom’s view, Liz’s phone call was likely to have reinforced the presenter’s 

understanding of Mr Lucas’ joke. Given that there was no indication that the 
presenter’s interpretation of the joke was different from the meaning that Mr Lucas 
had intended to convey, Ofcom found that it was fair for the presenter to maintain 
his understanding that Mr Lucas had made a joke about kidnapping of child. 

 
 Ofcom secondly considered the nature of the comments made by the presenter 

during his phone conversation with Liz. Ofcom agreed with the broadcaster that 
the comments relating to the presenter “battering” Mr Lucas for making the joke, 
and “killing” anyone who came near the presenter’s children in the way Mr Lucas 
had been intending, were ill-judged. Ofcom also appreciated that the comments 
were distressing for Mr Lucas’ to hear. However in Ofcom’s opinion, listeners 
were likely to have understood that the presenter was expressing disapproval of 
Mr Lucas because the presenter had understood that Mr Lucas had made a joke 
about kidnapping a child, not because Mr Lucas was the type of person who 
would kidnap a child. In the light of Ofcom’s finding that the presenter’s 
understanding of Mr Lucas’ joke was fair, Ofcom did not believe that the 
presenter’s comments about the inappropriateness of the joke resulted in 
unfairness to Mr Lucas. 

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Lucas’ complaint of unfair treatment.  



 20

Complaint by Mr Martin Payne  
Rogue Traders, BBC1, 15 September 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy. This edition of Rogue Traders, a series in which secret filming is used to 
expose tradesmen and tradeswomen who allegedly contravened professional rules 
and standards, focused on those who carried out gas boiler repairs and installations. 
Mr Martin Payne was one of two tradesmen secretly filmed carrying out repairs to a 
gas boiler. 
 
Mr Payne complained to Ofcom that he was treated unfairly and that his privacy was 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme.   
 
Ofcom found as follows: 
 

a) Ofcom was persuaded that the programme had fairly portrayed Mr Payne as 
having been repairing and installing gas boilers despite not being a CORGI 
registered engineer and without being accompanied by a CORGI registered 
engineer. 

 
b) Ofcom was satisfied that the BBC fairly presented that: CORGI and the 

Health and Safety Executive (“HSE”) had concerns over Mr Payne’s 
behaviour’; Prohibition and Enforcement Notices had been issued by the HSE 
against Mr Payne (confirming that he had been illegally carrying out gas work 
and that complaints about his conduct had been made); and that Mr Payne 
claimed that he was unaware that the Prohibition Notice had been issued 
against him.  

 
c) The programme’s focus, in Ofcom’s view, was that Mr Payne was unlawfully 

interrupting gas supplies and so it was not unfair for the programme not to 
have included reference to all occasions when Mr Payne visited a particular 
property where he was carrying out work or that he had contacted the 
householder and been told the boiler was working. 

 
d) In the circumstances of this particular case, Ofcom considered that it was 

legitimate to obtain and broadcast excerpts of a secretly recorded telephone 
conversation between Mr Payne and a programme maker. The BBC 
reasonably believed Mr Payne was engaging in dangerous and illegal 
behaviour. Exposing this type of behaviour was in the public interest. 
Furthermore, Ofcom noted that the programme limited the excerpts of the 
secretly recorded telephone conversation broadcast to his broken promise to 
arrive shortly, and the background sound to one of his subsequent calls, 
thereby minimising any potential intrusion. Ofcom considered that in the 
particular circumstances of this case, it was certainly warranted to include the 
brief recording. It was legitimate of the BBC to expose what it saw as Mr 
Payne’s propensity for falsehoods and untruths in his dealings with 
customers.  This warranted the recording and broadcast of the material.  

 
The complaints of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy were not 
upheld. 
 
Introduction 
 
On 15 September 2005, the BBC broadcast on BBC1 an edition of Rogue Traders, a 



 21

series in which secret filming is used to expose workmen or workwomen and 
tradesmen and tradeswomen who are, allegedly, contravening professional rules and 
standards. This edition focused on those who carried out gas boiler repairs and 
installations. Mr Martin Payne was one of two tradesmen secretly filmed carrying out 
repairs to a gas boiler. It also included footage of Mr Payne being confronted about 
both the quality of his workmanship and that he had interrupted the gas supply 
without being CORGI2 registered. The programme included former customers of Mr 
Payne recounting their experiences of his apparently inferior and in some cases 
hazardous workmanship.  
 
The programme’s commentary introduced Mr Payne as “Martin Powers” of KGT 
Plumbing & Heating. Ms Caroline Huxtable, a former customer of Mr Payne, was 
interviewed about his standard of workmanship. She explained that he had not 
completed the installation of a new boiler and had left it in a hazardous condition. Ms 
Huxtable said that she had contacted CORGI about her concerns and she was told 
that “Mr Powers” [Mr Payne] was not CORGI registered. The programme went on to 
state that “in 2003 the Health & Safety Executive (“the HSE”) issued a prohibition 
notice against “Mr Powers” [Mr Payne] after he had fitted three boilers 
incompetently”.    
 
“Mr Powers” was identified by the programme as Martin Payne of Swanley Plumbing 
and Heating of Kent. Mr Neil Morrow was interviewed about the work carried out for 
him by Mr Payne. Mr Morrow explained that Mr Payne had installed a gas boiler for 
him. The presenter told Mr Morrow that Mr Payne was not CORGI registered.  
 
Another customer, Victor Howe, who had had a boiler installed, was interviewed. He 
had, according to the programme, employed “Martin” of B & H Plumbing and Heating 
Engineers of Brighton.   
 
In a situation set up by the programme makers in Tunbridge Wells, Mr Payne, who 
according to the programme was running Swanley Heating and Plumbing, was called 
to fix a boiler that had been purposely tampered with by the programme’s expert 
adviser. Mr Payne was heard on the telephone agreeing to attend, however Mr 
Payne failed to turn up.  
 
In a second situation set up in a house, specifically equipped for the purpose of 
secretly filming, Mr Payne was shown working on a boiler and interrupting the gas 
supply. The expert commented upon his work. Mr Payne was shown charging the 
customer, “Anna”, who in reality was a member of the production team, for installing 
two thermostats. The commentary explained he had not installed any new parts.  
 
Mr Payne told “Anna” that he was CORGI registered. Later he told the undercover 
presenter that he and his two engineers were registered. When confronted by the 
programme’s presenter towards the end of the programme, Mr Payne was shown 
apologising for breaking the law and saying that he was going for CORGI 
registration. He said he always had engineers come back “to do the gas”.    
 
The programme’s commentary stated that Mr Payne claimed that he did not know 
about a Health and Safety Executive (HSE) Prohibition Notice issued against him 
until told about it by the programme makers, because he wasn’t living at the address 
it was sent to and that he had sold B & H Plumbing and Heating Engineers. Mr 
Payne was also shown agreeing not to touch any boiler again. 
                                                 
2 CORGI is the Council for Registered Gas Installers. It is illegal for gas instillation or gas 
maintenance work to be carried out by anyone other than a CORGI registered installer.   



 22

 
Mr Payne complained to Ofcom that he was treated unfairly and that his privacy was 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme.                                           
 
The Complaint 
 
Mr Payne’ case 
 
In summary, Mr Payne complained that: 
 
(a) He was presented in the programme as having carried out the work for Ms 

Huxtable on his own when, in fact, he had been accompanied by a CORGI 
registered engineer. Also Ms Huxtable failed to mention that Mr Payne had left 
her part of the fee due to him, in order for her to employ someone else to 
complete the work that he had left unfinished. 

 
(b) He was unaware that a HSE Prohibition Notice had been issued against him and 

that he had not received any notice at his address. Mr Payne said that he had 
passed to the programme makers confirmation from CORGI and the HSE that 
they had received no complaints against him and that the infringement 
demonstrated in the programme was minor. This was not taken this into account. 

 
(c) Although Mr Howe was not shown a CORGI registration card, the programme 

failed to mention that Mr Payne had worked with a qualified engineer to install the 
boiler. Mr Howe also made no complaint about the work carried out. 

 
(d) The programme failed to mention the fact that with regard to the house where he 

had been secretly filmed that Mr Payne had contacted the householder a couple 
of days after fixing her boiler and was told that it was working. The programme 
also did not mention that after being notified that the boiler was not working 
again, he attended the property again and fixed the boiler. 

 
(e) Although he did not attend the first situation set up by the programme makers in 

Tunbridge Wells, Mr Payne’s conversation with the caller was broadcast and his 
name was mentioned. This unwarrantably infringed his privacy in both the 
making and the broadcast of the programme. 

 

The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded that: 
 
(a) Ms Huxtable confirmed that Mr Payne was accompanied by another individual 

when he carried out the work. However, she was present throughout the work 
and never saw anyone who looked like a qualified engineer. Ms Huxtable was 
adamant that his much younger colleague was there solely in a junior capacity, 
his duties confined to fetching, carrying and the like. The BBC said that it was 
CORGI’s standard practice at the time for qualified fitters to leave customers with 
documentation such as benchmark certificates or logbooks including details of 
who had done the installation for future reference. Had Mr Payne’s companion 
been properly qualified he might have been expected to do this, but he did not. 
Ms Huxtable told the programme makers that she believed Mr Payne to be 
qualified, as that is what he had told her. It was only later, when she spoke to 
CORGI, that she found he was not qualified.   



 23

 
The BBC said that it noted from Mr Payne’s complaint that he admitted that it 
was he who had left the work at Ms Huxtable’s house unfinished, thereby 
confirming that he sometimes told customers that his name was Martin Power, 
rather than Martin Payne.   
The BBC also said that the boiler was left in a dangerous state. 

 
The BBC said that Ms Huxtable was also clear that Mr Payne did not leave any 
money or rebate any part of his fee for the work he had not done. Mr Payne had 
given an array of excuses for failing to return, such as claiming he now lived “in 
Spain”. Eventually Ms Huxtable retained a competent plumber to finish the work 
at significant expense.   

 
(b) The HSE had issued two enforcement notices against Mr Payne. It issued an 

“Immediate Prohibition Notice” against “Martin Power” on 25 November 2003. 
The BBC believed that the HSE were, at the time unaware that “Martin Power” 
was in fact the same person as the Martin Payne it had issued an Improvement 
Notice against on 8 July 2003.   

 
Mr Payne’s claim to know nothing about the Prohibition Notice was made 
absolutely clear in the programme. When Mr Payne was confronted by the 
programme’s presenter he was heard to say “I’ve never had one served on me 
whatsoever”.  The programme’s commentary also repeated that “Martin says he 
didn’t know about the prohibition notice until we told him”. However, as the 
Prohibition Notice itself made clear, it was issued in Mr Payne’s alternative name, 
Power, and he told the programme, before transmission, that he had established 
it was sent to the “fake” address he had used in Hemel Hempstead, 40 Wilkinson 
Way. Although the version of the notice on the HSE website carried the address 
he claimed as his own in Hemel Hempstead, 27 Wilkinson Way, the programme 
makers accepted his account and broadcast, twice, his claim not to have 
received it without making any further comment. Irrespective of whether he knew 
about the notice, Mr Payne was breaking the law by working on gas when he 
was not qualified to do so. 

 
The BBC said that the HSE had drawn its attention to the published text of the 
Prohibition Notices. They referred to three separate properties and state that the 
defects found in the properties suggested “incompetence”. The Improvement 
Notice stated that prosecution for non-compliance would be a serious 
consideration if further defects were reported. The BBC said that the language of 
the notices did not suggest that the HSE regarded the infractions as “relatively 
minor”. 

 
Although Mr Payne maintained that any offence he had committed was trivial, 
CORGI have not only assured the BBC that he deserved rather more than a 
“slap on the hand”, but had made that quite clear to him too. Immediately after 
being secretly filmed and then confronted by the programme makers, Mr Payne 
telephoned a Technical Support Officer at CORGI, who confirmed to the BBC in 
a letter dated 6 December 2005 that he had made it clear to Mr Payne that he 
had undertaken gas work illegally and that it was a serious offence to do so. The 
BBC said that this demonstrated that at least one senior figure at CORGI 
disputed Mr Payne’s account. The programme makers’ communications with 
CORGI demonstrated that it regarded Mr Payne as working “illegally and 
dangerously”.  Similarly, the Enforcement Notices from the HSE left no doubt as 
to its own views. 



 24

(c) Mr Howe told the programme makers that he had never seen anyone other than 
the individual who introduced himself simply as “Martin”, that is Mr Payne, work 
on the installation of his boiler. Although Mr Howe was not present for the whole 
time it took the work to be carried out, he did not see or hear anything that 
suggested that another person had been in his house. However, Mr Howe was 
present for the whole of the day when the old boiler was taken out, suggesting 
that Mr Payne had interrupted the gas flow on his own, which was against the 
law for anyone other than a CORGI registered engineer. The BBC said that if Mr 
Payne did ask a CORGI registered engineer to come to the house, it appeared 
strange that he chose not to do so when taking the old boiler out. The 
programme did not say Mr Howe was unhappy with the quality of Mr Payne’s 
work. In fact it said nothing at all about Mr Payne or his work other than that he 
fitted the boiler illegally. Mr Howe had in fact complained to his local Trading 
Standards department because the work was so badly done. The programme did 
refer to the fact that Mr Howe regretted not asking to see Mr Payne’s CORGI 
registration card. Mr Payne was not CORGI registered, so it was entirely 
accurate, and therefore not unfair, to say the boiler was fitted illegally.   

 
(d) The BBC said that the problem with the boiler at the house where Mr Payne was 

secretly filmed was created artificially by the programme’s expert and what 
happened when Mr Payne arrived was seen in the programme. My Payne 
claimed that he had replaced two thermostats for £150 when, in fact, he had not. 
Mr Payne later admitted to the programme makers that he had not replaced the 
thermostats and offered to repay the money charged. He had also assured 
“Anna” (a member of the production team posing as a customer) that he was 
CORGI registered but that he did not have his card with him. Later he denied to 
the BBC ever having been asked for his card. Later that day Mr Payne 
telephoned the house and was told by the genuine householder, who was not 
part of the BBC production team that the boiler was now working. However, with 
two irrefutable examples of Mr Payne’s lying captured on film, the programme 
makers felt it had sufficient grounds to investigate him further, even though he 
had fixed the boiler.  

 
The programme’s expert set a new fault and Mr Payne was called out for a 
second time.  He failed to keep the first appointment.  When he eventually 
arrived the following morning, he decided that the system was “clogged up”, and 
so poured de-scaler into the system. As was shown in the programme, the “fault” 
(a detached wire) was rather different to being “clogged up”. The BBC said that 
contrary to Mr Payne’s assertion in his complaint, he did not fix the fault and 
makes no reference to his failure to turn up for the original appointment. 
Following more calls to him, Mr Payne decided to recommend installing a new 
boiler. Although it was accepted that the programme did not make explicit the 
fact that Mr Payne had visited the house three times rather than twice, there was 
no unfairness to Mr Payne in not referring to the second visit (even though it 
included a further demonstration of his incompetence).   

(e) The programme makers’ first contact with Mr Payne followed reports and 
complaints that he was incompetent and dishonest. It was imperative that the 
allegations against him were put to the test and, as the material in the 
programme shows, he failed it. The BBC said that it was a crucial piece of 
journalism that let viewers make their own judgement about Mr Payne rather than 
simply rely on what dissatisfied customers had said.  It was therefore essential to 
include the recording of the telephone call as it was the first hard evidence of Mr 
Payne’s lack of professionalism, and all the problems his customers have 
suffered arose from it. 



 25

The programme-makers had called Mr Payne out because he ran a local 
company, Swanley Plumbing and Heating, and the programme had learned of 
several complaints, including one from Mr Morrow, about it. Mr Payne was clearly 
heard in the programme assuring the “householder” that he would be there in 
“ten, fifteen minutes”. When he failed to keep his appointment, the programme 
makers called him and were told that he was ten minutes away. Three hours 
later, when he had still not arrived, a further call (the one used in the programme) 
made clear that he was at the bingo.   

The BBC said that it accepted that broadcasting this kind of recording may be an 
infringement of privacy. The programme limited the excerpts broadcast to his 
broken promise to arrive shortly, and the background sound to one of his 
subsequent calls, thereby minimising any potential intrusion. Even if this was an 
infringement of Mr Payne’s privacy, the BBC said that it was warranted. There 
was a pattern of falsehoods and untruths in all the programme makers’ dealings 
with the complainant and this section of the programme graphically illustrated the 
problem.   

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. The Group’s 
decision is set out below. 
 
(a)  Ofcom first considered Mr Payne’s complaint that he was presented in the 

programme as having carried out the work for Ms Huxtable alone when, in fact, 
he had been accompanied by a CORGI registered engineer. Mr Payne also said 
that Ms Huxtable had failed to mention that he had left her part of the fee due to 
him in order for her to employ someone else to complete the work he had left 
unfinished. 

 
Broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation.  

 
In considering this complaint, Ofcom took the view that there was no indication 
that suggested that Ms Huxtable’s account in the programme was unreliable.  

 
It was clear from the programme and the untransmitted material that Mr Payne 
had himself claimed to customers in similar situations to that experienced by Ms 
Huxtable that he was CORGI registered when, in fact, he was not. It was 
therefore reasonable for the BBC to approach Mr Payne’s word as unreliable. 

 



 26

Ofcom noted that Mr Payne had not offered any corroborating evidence to show 
that the person who accompanied him was CORGI registered. Ofcom had not 
been provided with his name or CORGI credentials or personal testimony.  

 
Also, it is noted that if Mr Payne’s colleague had been a CORGI registered 
engineer, it was more than likely that after installing a new boiler he would have 
left with Ms Huxtable documentation that would have detailed who had installed 
the boiler for future reference. This was standard practice expected by CORGI of 
its qualified engineers at the time the work was carried out at Ms Huxtable’s 
property.  

 
Furthermore, CORGI had inspected the boiler and confirmed that it was in a 
potentially dangerous state. 

 
In these circumstances, Ofcom is persuaded by: Ms Huxtable’s account to the 
BBC that she believed Mr Payne to have been CORGI registered engineer 
because he had told her that he was and that he was accompanied by a much 
younger junior assistant for fetching and carrying; the lack of documentation left 
after the boiler was fitted; the failure of Mr Payne to supply any supporting 
evidence to the contrary; and that a CORGI inspection had shown the boiler to 
be in a potentially dangerous state that Mr Payne had not been accompanied by 
a CORGI engineer. 

 
Ofcom also considered Mr Payne’s complaint that Ms Huxtable had failed to 
mention that he had left her part of the fee due to him in order for her to employ 
someone else to complete the work he had left unfinished. The BBC argued that 
no money had been left. 

 
As set out above, given the evidence concerning his behaviour, Mr Payne’s 
account (including this suggestion that he had left money for the job to be 
completed – contrary to Ms Huxable’s account) can reasonably be considered to 
be unreliable. There is no reason to doubt Ms Huxtable’s account which is 
supported by the fact that CORGI found the boiler to be in a dangerous state. 

 
In any event Ofcom took the view that this element of Mr Payne’s complaint was 
not relevant to whether or not the programme was unfair to him. The relevant 
point as far as the programme was concerned was that Mr Payne had been 
repairing and installing gas boilers without being CORGI registered. The issue as 
to whether or not he had paid back to Ms Huxtable part of the fee he had 
charged her was not relevant to the focus of the story which was that he had 
fitted the boiler without being qualified to do so. Ofcom found that it was not 
unfair for the programme to have focused on the unlawful nature of Mr Payne’s 
work and the potentially dangerous state the boiler was left in.  

 
(b) Ofcom considered Mr Payne’s complaint that he was unaware that a Prohibition 

Notice had been issued against him and that he had not received any such 
notice at his address. Mr Payne also said that he had passed onto the 
programme makers confirmation from CORGI and the HSE that they had 
received no complaints against him and that the infringement demonstrated in 
the programme was minor. Mr Payne complained that this was not taken this into 
account. 

 
Ofcom considered that Mr Payne’s claim that he was unaware of the Prohibition 
Notice had been issued against him was accurately presented and made 
sufficiently clear in the programme. It noted that when Mr Payne was confronted 



 27

by the programme’s presenter, he clearly stated that he had “never had one 
served on me”. Also, the programme’s commentary said that Mr Payne had said 
that “he didn’t know about the Prohibition Notice until we [the programme 
makers] told him because he wasn’t living at the address it was sent to”. 

 
Ofcom also examined the letters submitted by Mr Payne which he had received 
from HSE and CORGI and the submissions sent by the broadcaster in relation to 
the position taken by the two bodies regarding Mr Payne’s conduct. In the letter 
sent to the BBC from CORGI on 6 December 2005, Ofcom noted that the BBC 
were advised by the Technical Support Manager who had dealt with an enquiry 
from Mr Payne that he had informed him that to carry out work involving the 
interruption of the gas supply without being qualified was not only illegal but was 
a serious offence.  This could lead to a criminal prosecution by the HSE. Also, in 
an email of 22 September 2005 sent from CORGI to the programme makers after 
broadcast of the programme, CORGI said that following the evidence the 
programme makers had submitted to the HSE that “Martin Power [Mr Payne] will 
be investigated and stop[ped from] working illegally and dangerously”.  

 
Ofcom was satisfied that neither CORGI nor HSE considered Mr Payne’s 
conduct as minor and that the BBC demonstrated that both organisations had 
concerns over his behaviour. Also, the issue of the Prohibition and Enforcement 
Notices confirmed that Mr Payne had been illegally carrying out gas work and 
that complaints about his conduct had been made. Ofcom found that the 
programme was not unfair to Mr Payne in these respects. 

 
(c) Ofcom considered Mr Payne’s complaint that, although Mr Howe was not shown 

a CORGI registration card, he had worked with a qualified engineer to install the 
boiler. Also Mr Payne complained that the programme did not mention that Mr 
Howe made no complaint about the work carried out. 

 
In these circumstances, Ofcom examined all the relevant material available to it 
in order to determine whether or not, on the basis of that material, that the 
programme-makers had dealt with Mr Payne in a manner which was consistent 
with their obligation to avoid unfairness to him. 

 
Broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. In considering this complaint, Ofcom took the view 
that there was no reason for it to doubt the account given by Mr Howe to the 
programme makers when researching for the programme that he had been 
present when Mr Payne had, apparently, interrupted the gas flow on his own 
when removing the old boiler. 

 
It was clear from the programme and the untransmitted material that Mr Payne 
had given the impression to customers in similar situations to that experienced by 
Mr Howe that he was CORGI registered when, in fact, he was not. It was 
therefore reasonable for the BBC to approach Mr Payne’s word as unreliable. 

 
Ofcom noted that Mr Howe had not been present throughout the time the work 
was undertaken, but he had been in the house when Mr Payne had interrupted 
the gas supply to remove the old boiler.  

 
Also, it was noted that Mr Payne had not offered any corroborating evidence to 
show that he was accompanied by a CORGI registered engineer when removing 
the old boiler and installing the boiler.  



 28

 
Further if Mr Payne had been accompanied by a CORGI registered engineer, it 
was more than likely that after installing a new boiler he would have left with Mr 
Howe documentation that would have detailed who had installed the boiler for 
future reference. As already mentioned in (a) above, this was standard practice 
expected by CORGI of its qualified engineers.  

 
In these circumstances, Ofcom is persuaded by Mr Howe’s account to the BBC 
that he was present when Mr Payne apparently interrupted the gas supply to 
remove the old boiler and saw no other engineer; the lack of documentation left 
after the boiler was fitted; and, the failure of Mr Payne to supply any supporting 
evidence to the contrary that he was not working with a qualified CORGI 
engineer when he removed Mr Howe’s boiler. 

 
Ofcom also considered Mr Payne’s complaint that the programme had failed to 
mention that Mr Howe had made no complaint about the work that was done. 

 
Ofcom took the view that this element of Mr Payne’s complaint was not relevant 
to whether or not the programme was unfair to him. The relevant point as far as 
the programme was concerned was that Mr Payne had been repairing and 
installing gas boilers without being CORGI registered. The issue as to whether or 
not Mr Howe had been satisfied with his work was not relevant to the focus of the 
story which was that he had apparently interrupted the gas supply on his own to 
remove the old boiler without being qualified to do so. Ofcom found that it was 
not unfair for the programme to have focused on the unlawful nature of Mr 
Payne’s work rather than the customer’s opinion as to the quality of his work. In 
any event, Ofcom was aware that Mr Howe had complained to his local Trading 
Standards department about the poor quality of Mr Payne’s work.  

 
Taking the factors detailed above into account, Ofcom found that it was not unfair 
to Mr Payne for the programme to have presented Mr Howe’s account as being 
accurate and not to refer to the quality of the work done by Mr Payne. 

 
(d) Ofcom considered Mr Payne’s complaint that the programme failed to mention 

that he had contacted the genuine householder a couple of days after fixing the 
boiler and was told that it was working. He also complained that the programme 
failed to mention that after being notified that the boiler was not working again, he 
attended the property again and fixed it. 

 
Ofcom considered that the focus of the series was to identify and show evidence 
of the malpractices of workmen and tradesmen who employ unethical and 
dangerous methods. The programme’s focus, in Ofcom’s view, was that Mr 
Payne was unlawfully interrupting gas supplies and so it was not unfair for the 
programme not to have included reference to all three occasions when Mr Payne 
visited the property or that he had contacted the householder and been told the 
boiler was working. 

   
(e) Ofcom considered Mr Payne’s complaint that although he did not attend the first 

situation set up by the programme makers, Mr Payne’s conversation with the 
caller was recorded and subsequently broadcast and his name was mentioned. 
Mr Payne complained that this unwarrantably infringed his privacy in both the 
making and the broadcast of the programme. 

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 



 29

complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
 In this case, Ofcom considered that obtaining and broadcasting of secretly 

recorded telephone conversation between Mr Payne and the programme makers 
infringed his privacy in both the making and broadcast of the programme. Ofcom 
went on to consider whether or not the infringements were warranted.  

 
The use of secretly recorded footage should only be considered where it is 
necessary to the credibility of a story. In the circumstances of this particular case, 
Ofcom considered that it was legitimate to obtain and broadcast the secretly 
recorded telephone conversation and that that the infringement was warranted. 
The BBC reasonably believed Mr Payne was engaging in dangerous and illegal 
behaviour. Exposing this type of behaviour was in the public interest. 
Furthermore, Ofcom noted that the programme limited the excerpts of the 
secretly recorded telephone conversation broadcast to his broken promise to 
arrive shortly, and the background sound to one of his subsequent calls, thereby 
minimising any potential intrusion. Ofcom considered that in the particular 
circumstances of this case, it was certainly warranted to include the brief 
recording. It was legitimate of the BBC to expose what it saw as Mr Payne’s 
propensity for falsehoods and untruths in his dealings with customers.  This 
warranted the recording and broadcast of the material.  

 
Accordingly, the complaints of unfair treatment and unwarranted infringement 
of privacy in both the making and broadcast of the programme were not 
upheld. 



 30

Other programmes not in breach/out of remit  
 
5 July – 18 July 2006  
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of 

        compla
     
1 Leicester Square 30/04/2006 MTV Animal welfare 1 
1-0 to the Arsenal 05/05/2006 RAJ TV Undue prominence 1 

30 Minutes 07/07/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 2 

8 Out of 10 Cats 07/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 

94.9 Morley FM - RSL 04/07/2006
94.9 Morley FM – 
RSL 

Generally accepted 
standards 1 

Airline 29/06/2006 ITV2 Offensive language 1 

Alan Brazil Sports Breakfast 27/06/2006 Talksport 
Generally accepted 
standards 1 

Alan Brazil Sports Breakfast 29/06/2006 Talksport 
Generally accepted 
standards 1 

Alex Dyke Show 14/07/2006 Isle of Wight Radio 
Generally accepted 
standards 1 

Bad Girls 13/07/2006 ITV1 Religious offence 1 

BBC News 06/07/2006 BBC1 
Generally accepted 
standards 1 

BBC News 12/07/2006 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 

Big Brother 7 22/05/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 3 

Big Brother 7 11/06/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 1 

Big Brother 7 16/06/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 1 

Big Brother 7 20/06/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother 7 18/06/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother 7 03/07/2006 Channel 4 Offensive language 3 
Big Brother 7 01/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother 7 07/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother 7 06/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 

Big Brother 7 09/07/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 2 

Big Brother 7 12/07/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 3 

Big Brother 7 14/07/2006 Channel 4 Other 2 
Big Brother's Big Mouth 08/06/2006 E4 Sex/Nudity 2 

Big Brother's Big Mouth 29/06/2006 E4 
Generally accepted 
standards 1 

Bratz 11/03/2006 CITV Undue prominence 1 

Breakfast 29/06/2006 BBC1 
Generally accepted 
standards 1 

Breakfast 02/07/2006 BBC1 
Generally accepted 
standards 2 

CBBC 05/07/2006 BBC1 Offensive language 1 

Celebrity Tudor Wedding 06/07/2006 Five 
Generally accepted 
standards 1 



 31

Central News 02/06/2006 ITV1 Undue prominence 1 

Central News 30/06/2006 ITV 
Generally accepted 
standards 1 

Channel 4 News 04/07/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Coronation Street 29/05/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Coronation Street 11/07/2006 ITV1 Dangerous behaviour 1 

CSI: NY 08/07/2006 Five 
Generally accepted 
standards 1 

Deadwood 03/07/2006 Sky News 
Generally accepted 
standards 1 

Eastenders 10/07/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 
From Here to Maternity 24/06/2006 Discovery Inaccuracy/Misleading 1 
FTN - Quiz Night Live 06/06/2006 FTN Competitions 1 
FTN - Quiz Night Live 28/06/2006 FTN Competitions 1 
GMTV 21/06/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 
GMTV 11/07/2006 ITV1 Animal welfare 1 
Hollyoaks 30/05/2006 Channel 4 Violence 2 
ITV News 13/06/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 14/06/2006 ITV1 Violence 1 
ITV News 15/06/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

James O'Brien 01/06/2006 LBC97.3 
Generally accepted 
standards 2 

James O'Brien 27/04/2006 LBC97.3 
Generally accepted 
standards 1 

Kirstie and Phil: Where Best to 
Invest 23/04/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 2 
LBC Programme 09/06/2006 LBC97.3 Exorcism/Occult 1 
London Tonight 04/07/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Love Island 11/07/2006 ITV1 
Generally accepted 
standards 1 

Midsomer Murders 22/04/2006 ITV1 Violence 3 

Mike Parry 28/05/2006 Talksport 
Generally accepted 
standards 2 

Mike Parry 02/07/2006 Talksport 
Generally accepted 
standards 1 

Mindshock: Sex on the Brain 09/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Modern Toss 11/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 
My Parents Are Aliens 21/06/2006 CITV Animal welfare 1 
Newsnight 04/07/2006 BBC2 Crime Incitement 3 
Nick Ferrari 03/07/2006 LBC97.3 Inaccuracy/Misleading 1 

Nighty Night 04/05/2006 BBC2 
Generally accepted 
standards 1 

Quiz Call 01/07/2006 Quiz Call Competitions 1 
Quiz Call 08/07/2006 Five Competitions 3 
Quizmania 01/07/2006 ITV1 Undue prominence 1 
Ramsay's F Word 21/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 

Ramsay's F Word 28/06/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 3 

Ramsay's F Word 03/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Ramsay's F Word 05/07/2006 Channel 4 Offensive language 2 
Sky News 13/06/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Spitting Image 29/06/2006 ITV1 Offensive language 1 

Steve Allen Show 27/06/2006 LBC97.3 
Generally accepted 
standards 1 



 32

Tax the Fat 06/06/2006 More4 
Generally accepted 
standards 1 

Tax the Fat 04/07/2006 More4 
Generally accepted 
standards 1 

The Chris Moyles Show 18/05/2006 BBC Radio 1 
Generally accepted 
standards 4 

The Chris Moyles Show 04/07/2006 BBC Radio 1 
Generally accepted 
standards 1 

The Jeremy Kyle Show 04/07/2006 ITV1 
Generally accepted 
standards 1 

The Jon Gaunt Show 29/06/2006 Talksport Offensive language 1 
The Mint 05/07/2006 ITV1 Competitions 1 
The Mint 11/07/2006 ITV1 Competitions 1 
The Simpsons 26/06/2006 Sky One Sex/Nudity 1 
The Simpsons 01/07/2006 Sky One Violence 1 
Three Minute Wonder 03/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity   
Three Minute Wonder 13/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 2 

Totally Spies 10/07/2006 Jetix 
Generally accepted 
standards 1 

Unreported World 23/06/2006 Channel 4 Violence 1 
Up Pompeii 29/04/2006 ITV1 Scheduling 3 
UTV Live at Six 26/05/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

War of the World 03/07/2006 Channel 4 
Generally accepted 
standards 1 

When Heather Met the McCartneys 02/06/2006 Five 
Generally accepted 
standards 1 

World Cup 2006 01/07/2006 ITV1 
Generally accepted 
standards 1 

World Cup 2006 10/06/2006 ITV1 
Generally accepted 
standards 1 

World Cup 2006 05/07/2006 BBC1 
Generally accepted 
standards 2 

World Cup 2006 09/07/2006 BBC1 
Generally accepted 
standards 1 

World Cuppa 15/06/2006 ITV4 
Generally accepted 
standards 1 

WWE - Experience 21/05/2006 Sky One Violence 1 
 
 


