
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 47 
7 November 2005 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
In Breach 4 
 
Resolved 14 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld in Part 20 
 
Not Upheld 21 
 
Other programmes not in breach/outside remit 22 
  
 
 

2 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 
•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
Copies of the full adjudications for Upheld and Not Upheld Fairness and Privacy 
cases can be found on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk 
 

3 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Various output, Your TV  
(formerly The Advert Channel, name change granted 9 February 2005) 18 
February 2005, 00:00; 24 March 2005, 20:20; 4 April 2005; 12:30 
 
 
 
Introduction 
 
In early 2004 a licence application was made for a channel to be called The Advert 
Channel which would focus on, and provide studio discussions and editorial material 
relating to, television advertisements. Broadcasting legislation (see Decision below) 
requires that there must be a clear separation between advertising and programming 
material (known as the “separation requirements”). At the time Ofcom took particular 
care to explain the separation requirements to the applicant, being aware of the 
potential for confusion that could arise from programming that had advertising as its 
subject matter. 
 
The Advert Channel began broadcasting in summer 2004. As well as the editorial 
material about advertising, the channel also subsequently introduced a substantial 
psychic-related strand called Your Destiny TV which featured teleshopping 
presentations for a range of psychic-related products in addition to live psychic 
readings described as “entertainment premium rate services”.   
 
From the start of its broadcasting, Ofcom had a number of concerns about The 
Advert Channel’s output, relating in particular to the identification and separation of 
advertising and programme material in Your Destiny TV, and also to the nature and 
promotion of its psychic services and products.   
 
We met with the broadcaster in December 2004 to discuss our concerns. Ofcom 
wanted to re-enforce the importance of the necessary distinction between advertising 
and programming, and to offer advice on future compliance with advertising, 
programme and scheduling codes. At that meeting, the licensee insisted that the bulk 
of its Your Destiny TV output was programming and not advertising.  
 
At the same time, the Advertising Standards Authority (“the ASA” - to which Ofcom 
has contracted out its advertising content regulation functions) advised Ofcom of its 
concerns over the apparent unwillingness of The Advert Channel to comply with its 
directions to remove advertising material from air which the ASA considered was in 
breach of its Advertising Code. The licensee believed it was not in breach of the 
Advertising Code. Since then, the ASA has adjudicated against The Advert 
Channel’s advertising output for breaching its prohibition on the advertising of occult-
related products and services. 
 
In spite of these extensive interactions between ourselves, the ASA and the 
broadcaster, there appeared to be continuing problems during the early part of 2005. 
There were a number of further instances on Your TV (renamed from “The Advert 
Channel” in early 2005) of output which appeared to confuse the distinction between 
programming and advertising. We noted examples that seemed to be in breach of 
both the Commercial References section of the Programme Code, and of the Rules 

4 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

on the Amount and Scheduling of Advertising (RASA).  
 
We took up several specific instances of apparent code breaches with the 
broadcaster, and these, together with Your TV’s response, and our conclusions, are 
detailed below.  
 
1. On 18 February 2005, a programme called Gadgets and Gizmos featured a series 
of quiz competitions with entry via premium rate telephone services. Each 
competition (which was presented as a programme rather than an advertisement) 
lasted several minutes. They featured two presenters simply describing and 
discussing, at length and in great detail, positive and complimentary aspects of the 
prize.  The competitions showed the products with close-ups and/or additional 
footage of it. The questions for the competitions were also, in some instances, based 
entirely on the product (e.g. “what was the make of the product?”).  The Gadgets and 
Gizmos ‘programme’ contained no editorial material. 
 
We asked the broadcaster to explain how it believed Gadgets and Gizmos complied 
with section 8.4 of the Programme Code (Undue Prominence of a commercial 
product). 
 
2. On 18 February 2005, another competition appeared in a clearly identified 
advertising break during the programme Sport Spots.   It was therefore presumed 
that this competition was to be seen as an advertisement. However, on 24 March 
2005, the same competition appeared within a programme. If the competition was an 
advertisement, it could only appear within an advertisement break. Its appearance 
within the programme was not accompanied by any break identification as required 
by Rule 3.1 of RASA (Identification of Breaks). 
 
We asked the broadcaster how it believed Rule 3.1 of RASA had been complied with 
in relation to this competition.   
 
3. On 24 March 2005, during the live programme Your Destiny TV, viewers were 
invited to call a premium rate number or to text the studio to obtain a live individual 
psychic reading.  Details of PIN number extensions to the premium rate phone line 
were also promoted so viewers could contact psychic readers other than those that 
were live in the studio. These PIN numbers were permanently on the side of the 
screen. The promotion of premium rate phone numbers within programmes is only 
permitted in relation to programme support material, defined in section 8.1 of the 
Programme Code as ”materials or services that demonstrate a clear relationship to 
the content of programmes…” In all other circumstances, premium rate phone 
numbers are deemed to be commercial products. We queried how the services of the 
individually promoted psychics were related to the live studio discussion.  

We therefore asked the broadcaster to explain how it believed this output complied 
with Rules 8.1 (Promotions) and 8.4 (Undue Prominence of a Commercial Product) 
of the Programme Code. 
 

4. Further commercial promotions  were made later in the programme when the 
presenter invited viewers to call a team of psychics “off-screen, on the phone”. This 
was followed by approximately thirty minutes of mixed promotional material featuring 
invitations to: 

• call individual psychics via a premium rate telephone line; 
• purchase Spirit and Destiny magazine; 
• enter various competitions; and 

5 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

• participate in the programme 
 
Since no advertisement breaks were identified during this period, it appeared that all 
this output was meant to be programming. Certainly the invitation to participate in the 
programme appeared to be programme material. 

For each of the individual psychics promoted, viewers were told that “all calls 
contribute to this live psychic show”. Given that, as far as we could ascertain, very 
few viewers would be able to interact live with the studio at any one time, we 
questioned this statement. This raised concerns that most of the phone numbers may 
have been in effect purely promotional. We also felt that calling psychics “off screen” 
did not give the impression of contributing to the show. 

The Spirit and Destiny item appeared clearly to be a commercial, even though there 
were no obvious advertisement breaks. 

We asked the broadcaster how it believed Rule 3.1 of RASA (Identification of Breaks) 
had been complied with in relation to scheduling of the Spirit and Destiny item. 
 
5. On 4 April 2005, during Your Destiny TV, the presenter regularly identified 
individual psychics who were available, through premium rate phone numbers, for 
off-air consultation . Full promotions for such individuals were also broadcast 
throughout the live programme. Whilst the side-of-screen promotion of psychics (see 
3 above) appeared to have ceased since our observation of the output on 24 March 
2005, the output still appeared to give undue prominence to commercial services. We 
asked the broadcaster to comment. 
 
Response 
 
The broadcaster believed that the references to the products featured in Gadgets 
and Gizmos could be justified by the editorial requirements of the programme.  The 
licensee claimed that viewers’ ‘stop-and-see’ time on channels they visit quickly is 
around three minutes and that information therefore requires rapid repetition.  
 
It believed the content of both the competitions that followed was similarly justified.  
However, the broadcaster admitted that the competition which subsequently 
appeared as an advertisement during a break should have been scheduled as a 
programme competition. 
 
The broadcaster claimed there was editorial justification for the promotion of 
individual psychics during Your Destiny TV on the grounds that all premium rate 
telephone/text participants “have the chance of being routed through to the on-air 
team”, with 80% of all texts and 10% of all calls being routed to the studio. The 
broadcaster further claimed that all calls “contributed” to the live show, as they were 
monitored and processed to ensure that live output broadly reflected the nature of the 
queries being received (e.g. work, relationships and divorce) and offered general 
advice concerning such matters. 
 
The broadcaster did not address the more general issues of programme and 
advertising separation. 
 
Decision 
 
1. We do not consider that the need to retain an audience provided editorial 
justification for the rapid repetition of competitions that featured gratuitous prize 
references/descriptions. We concluded that these competitions could be seen as little 

6 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

more than advertisements and therefore constituted undue prominence of a 
commercial product and therefore breached section 8.4 (Undue Prominence) of the 
Programme Code. 
 
2. As the advertising break during Sport Spots contained, by the broadcaster’s 
admission, a programme competition, its broadcast breached Rule 3.1 (Break 
Identification) of RASA by failing to identify where the actual advertising break 
surrounding the competition started and finished. 
 
3. We note the broadcaster’s assertion that all participants of Your Destiny TV 
steered the nature of programme output and that a number may have had the 
chance to feature in the programme. However, we judged that the degree of 
prominence given by the broadcaster to the promotions of individual psychics and 
access to them via premium rate numbers over-emphasised the individuals’ services 
rather than the programme-related contribution that viewers’ participation would 
make. We therefore concluded that, in respect of the promotion of individual 
psychics, Your Destiny TV was in breach of section 8.4 (Undue Prominence) of the 
Programme Code. 
 
4. Aside from possible issues of undue prominence in relation to the premium rate 
phone numbers and viewer competitions featured in the promotional block, the half-
hour feature broadcast on 24 March 2005 contained clear programming strands (how 
to participate in the programme Your Destiny TV) and clear advertisements 
(commercials for Spirit and Destiny magazine). There was no identification of breaks 
when the commercials appeared, which we concluded was in breach of Rule 3.1 
(Break Identification) of RASA. 
 
5. Due to the prominence given to the featured psychics in the April broadcast, albeit 
without the side-of-screen promotions, the same considerations of undue prominence 
apply as discussed in 3 above. We concluded that that Your Destiny TV breached 
section 8.4 (Undue Prominence) of the Programme Code during its broadcast on 4 
April 2005. 
 
Article 10 of Directive 89/552/EEC – the ‘Television Without Frontiers’ Directive  – 
requires clear separation of programmes from advertising and this is a fundamental 
principle underpinning European commercial television broadcasting and Ofcom’s 
content code requirements. Throughout much of the Your Destiny TV strand it was 
unclear to us, and would certainly have been unclear to viewers, whether we/they 
were watching advertising or programming. The heavy promotion of premium rate 
number services, undue prominence of commercial products in competitions and the 
lack of clear identification of advertisement breaks all contributed to a sense of 
confusion about the nature of the material being viewed.   We remained seriously 
concerned that the broadcaster seemed not to understand what was required to 
comply with Ofcom’s codes, especially in view of the earlier meeting and the 
substantial volume of correspondence since summer 2004. We therefore required 
the licensee, Your TV, to attend another meeting, and warned it that the imposition of 
statutory sanctions will be considered in the event of any future breaches of the 
relevant codes.  
 
The output breached section 8.1 (Promotions) and section 8.4 (Undue 
Prominence) of the Programme Code and Rule 3.1 (Break Identification) of the 
Rules on the Amount and Scheduling of Advertising 
 

7 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

 
 
Note 
 
The above decision was judged against the standards set out in Ofcom's (ex-ITC's) 
Programme Code.  
 
Any issues arising relating to programme-related material from 25 July 2005 will be 
considered separately under Ofcom's Broadcasting Code. Stakeholders may be 
interested to know that Ofcom is currently looking into the wider policy issues arising 
under Ofcom's Broadcasting Code surrounding:  
 
• what could be considered as legitimate programme-related material  
 
• the use of premium rated telephone services 

8 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

 
Music Output  
Sangamam Radio, various dates and times in November and December 2004 
 
 
Introduction 
 
Sangamam Radio is a satellite broadcaster serving the Tamil community. Its trading 
name is European Tamil Broadcasting Corporation (ETBC). 
 
Twelve listeners objected to its broadcast of songs that they claimed were in support 
of the Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE), a proscribed organisation in the UK.  
A number of the songs broadcast contained lyrics praising the sacrifice made for the 
LTTE’s cause – the creation of a separate Tamil homeland in Sri Lanka. Examples of 
these include: 
 

• “Take the sword in your hand and lend your shoulder to the Eelam task”; 
• “To create Tamil Eelam we will behead our enemies”; and  
• “Follow Prabhakaran.” 

 
One complainant also claimed that radio programming known as the "Voice Of 
Tigers” was being broadcast live from a terrorist controlled area in Sri Lanka through 
ETBC Radio in London, the output including “fund collecting” and songs. 
 
While listening to the relevant output we noted the broadcast of the 2004 “Heroes’ 
Day” speech by LTTE leader Velupillai Prabhakaran. 
 
 
Response 
 
The broadcaster assured us that the “Freedom songs” it broadcast were a personal 
selection, chosen neither through political motivation nor to promote any person or 
“section of people”, but to attract a wider audience. However, it added that, in future, 
it would not broadcast songs that supported one side of a political debate or 
applauded violence. The station also assured us that it maintained editorial control 
over its news output, including the broadcast of Mr Prabhakaran, and noted that his 
“Heroes’ Day” speech had been aired by other Tamil broadcasters. 
 
Sangamam Radio was unable to provide all the transcripts and English translations 
of the material we required during the course of our investigation. The broadcaster 
said that it had lost the relevant recordings when it renewed its logging equipment. 
However, it assured us that it would comply with these licence obligations in the 
future. 
 
 
Decision 
 
Rule 1.1 of the Programme Code (ex Radio Authority) requires that “nothing shall be 
included in programmes which … is likely to encourage or incite to crime…”. 
 
Although such song lyrics may appear extreme, they must be considered in context, 
when judging whether there has been a breach of Rule 1.1.  Lyrics have a long 
tradition of dealing with the full range of human experiences and emotions and a 
reference to a violent act may not, in itself, amount to incitement or encouragement 

9 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

to crime. Each case must be examined on its own facts. 
 
We are satisfied that the lyrics used here were broadcast in the context of generic, 
patriotic songs designed to engender support for a political cause and not actually to 
encourage or incite crime. 
 
Nevertheless, we agree with the broadcaster that the songs applauded violence in 
support of a political cause.    
 
Therefore, in glorifying and applauding violence, the songs broadcast were in breach 
of Rule 1.6(a) (Portrayal of Violence) of the Programme Code. 
 
As far as the issue of “fund collecting” is concerned, while listeners may have been 
aware of methods of funding implicit in some of the songs, we heard no programming 
that directly exhorted financial contributions. 
 
A station may broadcast from a Tamil perspective, news that is of significance to the 
Tamil community or others who are interested in Tamil affairs. It may collate its news 
content from a variety of international or domestic sources. However, Rule 1.3 
(General programming on matters of political, public or industrial controversy) of the 
News and Current Affairs Code requires satellite radio broadcasters, among others, 
to ensure that programming “should not be conducted in such a way as to give undue 
prominence, in programming as a whole, to the views and opinions of particular 
persons or bodies” on matters of political controversy. We welcome Sangamam 
Radio’s assurance that it maintains editorial control over its news output. However, 
while Mr Prabhakaran’s speech comprised largely of factual statements, he urged the 
Sri Lankan government “to resume the peace negotiations without conditions, based 
on our [the LTTE’s] proposal for an interim self-governing authority”, adding that, “If 
the Government of Sri Lanka rejects our urgent appeal and adopts delaying tactics, 
…we have no alternative other than to advance the freedom struggle of our nation.” 
We therefore asked the station to detail any output it had broadcast of an alternative 
view. It cited no such material. The fact that Mr Prahakaran’s speech had been aired 
by other broadcasters was irrelevant. 
 
Throughout our investigation we asked the broadcaster to provide various recordings 
and specific transcripts and translations. Our requests were invariably met with delay 
and/or incomplete responses, which caused further delay. The broadcaster failed to 
retain copies of the recordings it had provided, rendering it unable to provide all the 
transcripts and translations we required. It is a licence requirement that broadcasters 
retain suitable recordings of their output. Failure to do so is a serious breach of 
licence conditions. 
 
We intend to meet the broadcaster to explain both the seriousness of its compliance 
failures and that any repetition is likely to result in the consideration of a statutory 
sanction. 
 
The station was in breach of Rule 1.6a (Portrayal of Violence) of the 
Programme Code (ex-Radio Authority), Rule 1.3 (General programming on 
matters of political, public or industrial controversy) of the News and Current 
Affairs Code (ex-Radio Authority) and condition 8(2) of its licence. 

10 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Night of the Living Dead  
Open Access 2, 24 May 2005, 20:30 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer informed us that Open Access 2, a free-to-air channel, broadcast the classic 
horror movie, Night of the Living Dead, starting at 20:30. The version of the film 
broadcast was rated ‘18’ in 2005 by the British Board of Film Classification.  
 
Response 
 
The broadcaster asserted that the original impact horror of the film had now been 
“replaced with its perception as a comedic farce”. All the stronger elements were 
broadcast after the watershed. 
 
The broadcaster did not consider it possible that it could have offended a viewer 
coming across the material unawares: the film was famous and was well-signposted, 
both in the EPG and the opening titles. It was significant that the viewer himself was 
not offended.  
 
Decision 
 
The relevant Code (at the time of broadcast, this was the ex-ITC Programme Code) 
clearly states that no ‘18’ rated version should start before 22:00 on any channel, 
unless there is a satisfactory security mechanism in place, eg a PIN system. The 
channel had no such mechanism.  
 
The broadcast was in breach of Section 1.4 of the Programme Code. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

11 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Sweet FM 
9 September 2005, 13:00 
 
 
 
Introduction 
 
The licensee was granted a Restricted Service Licence in Belfast from 1 September 
2005 to 28 September 2005. 
 
We received three complaints from people who had been offended by what they felt 
were sectarian comments made on the station. 
 
  
Response 
 
The station explained that, due to a technical fault, it was unable to supply the 
recording we requested. 
 
 
Decision 
 
As no recording was available, we were unable to listen to the station’s output. It is a 
condition of a licence that the licensee provides recordings as required by Ofcom. 
The failure to provide a recording is a serious breach of a licence. This will be held on 
record and taken into account should a new licence be applied for in future. 
 
The station was in breach of Condition 8 of its Restricted Service Licence 
(Retention and production of recordings) 

12 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

 
The Wireless Company FM Ltd 
TWCfm 17 November to 14 December 2003 
 
 
 
Introduction 
 
TWCfm held a short-term radio Restricted Service Licence to broadcast between 17 
November and 14 December 2003 in the Melton Mowbray area. During an 
investigation of a Fairness and Privacy complaint (see page 20), Ofcom requested a 
transcript of the relevant items of the programme. Despite four requests, TWCfm did 
not supply a transcript. (See Summary of Adjudication in the Fairness and Privacy 
section of this bulletin). 
  
Decision 
 
It is a condition of a Restricted Service Licence that licensees supply transcripts to 
Ofcom when requested to do so. Failure to supply a transcript constitutes a breach of 
the licence.  
 
There was a breach of Condition 3(5) of the Restricted Service Licence.  
 
 
 

13 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Resolved  
 
Mike Bassett: Manager  
ITV 1, 29 September 2005, 22:00 
 
 
 
Introduction 
 
17 viewers complained to Ofcom about an episode of this comedy drama in which 
the principal character, Mike Bassett refers to the ‘death’ of his club chairman with 
the line “He’s done a Jock Stein on me”. This was a reference to the sudden death in 
1985 of the former Scottish and Celtic FC manager during a Scottish international 
match. Complainants were particularly offended by the fact that the programme was 
transmitted only 9 days after the 20th anniversary of Stein’s death.  
 
Response 
 
When made aware of the complaints, ITV sent a letter of apology to Celtic Football 
Club – as most of the complaints had come from the Club or its supporters. The 
broadcaster explained that the comment was intended as an observation about the 
pressures of football, not an offensive remark about Jock Stein. It emphasised that 
no disrespect towards the Stein family was intended or implied. 
 
The broadcaster apologised for any offence and said that it would remove the 
offending line from the repeat version of the show. 
 
Decision 
 
We welcome ITV’s apology and consider the matter resolved.   
 
 
Complaints resolved 

14 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Your Destiny 
You TV 2, 26 July 2005 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that You TV 2 broadcast this programme with an on-screen 
logo indicating that it was live when in fact the output had been shown on You TV an 
hour earlier. The programme invited viewers to call or text a premium rate number.  
 
 
Response 
 
You TV 2 explained that the channel was launched on 25 July 2005 and that there 
was an inadvertent delay in adding a ‘Recorded earlier’ logo on screen; however, this 
was rectified on 27 July 2005. You TV 2 apologised and said that there was no 
intention to mislead viewers. 
 
Decision 
 
Broadcasters should take particular care where transmitting pre-recorded material 
which invites viewers to interact with the programme by calling a premium rate 
number.  
 
However, in view of You TV 2’s actions, we consider the matter resolved.  
 
Complaint resolved 
 

15 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Kirsty's Home Videos  
Sky One, 1 August 2005, 13:00 
 
 
 
Introduction 
 
This programme included a ‘home video’ clip of a skateboarder falling off a skate 
ramp. We received a complaint from a viewer about graffiti containing an offensive 
message and swearing (“fuck”). 
 
Response 
 
Sky said that the graffiti, which appeared to the side of the television screen, had not 
been noticed before broadcast and it apologised for any offence caused to viewers. 
As soon as Sky was made aware of the issue, the graffiti was digitally blurred for all 
future broadcasts. Programme editors had also been reminded of the importance of 
reviewing the entirety of the screen for incidental content, such as graffiti.  
 
Decision 
 
In view of the swift remedial action taken by Sky, we consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 
 

16 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

ITV News  
ITV 1, 12 September 2005, 18:30 
 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that an ITV News story about Loyalist riots in Belfast was 
introduced against a background graphic featuring the flag of the Irish Republic and 
Republican graffiti.  
 
The viewer felt this gave the impression that Republicans were rioting, which was 
untrue. 
 
 
Response 
 
ITV said a misunderstanding had led to an error on screen, for which it apologised.  
There was no dispute that the rioting in Belfast that weekend was by Loyalists, and 
the report had made this clear. Unfortunately the image selected for the screen 
behind the newscaster was taken from a general Belfast file, which featured a 
Republican mural.  

The broadcaster said the error was regretted, and that steps had been taken to 
ensure there was no repeat. The editorial team had been reminded of the need for 
more detailed briefing of the Graphics team. And the Graphics department had been 
reminded of the potential dangers of using “generic” images. 
Decision 
 
Both the introduction and the report itself made it quite clear that this news story was 
about Loyalist rioting. As a result, the background image looked out of place.  
 
We accept ITV’s explanation of how this mistake occurred. We do not believe there 
was any intention to mislead viewers.  
 
 
Complaint resolved 

17 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Rick Shaw  
Kerrang!, 16 June 2005, 10:50 
 
 
 
Introduction 
 
During this morning show, an unedited version of the song ‘Hollaback Girl’ by Gwen 
Stefani was played, containing the word “shit”. This was followed by a track by the 
Red Hot Chilli Peppers, ‘Around the World’, which contained the word 
“motherfucker”.   
 
A listener said that they were shocked to hear this language during a daytime show. 
 
 
Response 
 
The station provided us with a copy of their ‘Language Policy in Music’ document 
which is intended to clearly define the balance between retaining musical credibility 
and reducing potential listener offence. The document includes a breakdown of how 
the station typically categorises music tracks, the vetting process applied before 
songs are broadcast and instances where editing techniques are likely to be applied.  
 
In addition, Kerrang! told us that while the inclusion of the Red Hot Chilli Peppers 
track was in line with this policy, the use of “motherfucker” was a scheduling mistake. 
This was rectified straightaway, with the track being removed from the daytime 
playlist. The station also removed all tracks containing debateable language for the 
duration of the school holidays. 
 
 
Decision 
 
The language in the lyrics (“motherfucker”) was inappropriate for the time of 
broadcast. However we accept that this was a genuine mistake and welcome the 
measures that the station has in place to deal with such issues and the additional 
steps taken following the incident. We consider the matter resolved.  
 
Complaint resolved 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

18 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Five Live  
9 September 2005, 15:30 
 
 
 
 
Introduction 
A listener complained that during a film review, a clip contained strong language 
which the complainant thought was inappropriate to broadcast at a time when 
children were likely to be listening.  The clip was taken from ‘Green Street’ and 
included the dialogue: ‘they are lying fucking scum’. 
 
 
Response 
The BBC said that Five Live’s film reviewer had joined the presenter in the studio at 
the Oval,and space and technical facilities were limited. The film clips had been 
prepared by the producer at Television Centre. The clips were then played in from 
television centre on verbal cues. When enquiries were made subsequently, it 
emerged that the offending clip was a ‘rough cut’ which had been stored in the 
electronic programme production system. A fully edited clip was prepared for 
broadcast, but then inadvertently deleted from the system. As a result, the unedited 
clip had been transferred into the live running order.  
 
The programme editor has reminded all staff of their duty to ensure every pre-
recorded item meets BBC guideline standards on language. He has also instructed 
duty editors and producers that clips must be checked before broadcast from live 
running orders to ensure that the mistake made on this occasion is not repeated. 
 
 
Decision 
Following the item the presenter immediately apologised. While we appreciated that 
the use of an unedited clip was a genuine error, we nevertheless welcomed the 
broadcaster’s assurance that staff had been reminded of the need to rigorously 
check pre-recorded material to ensure its suitability for broadcast. In view of the 
presenter’s apology and the broadcaster’s subsequent actions, we considered the 
matter resolved.   
 
Complaint resolved 

19 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

 
Fairness and Privacy Cases 
 
Where a complaint is not upheld there is only a note of the outcome. For a copy of a 
full adjudication, whether the complaint is upheld or not, go to Ofcom’s website at 
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom, 
Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA. 

 
Summary of Adjudication 
 
Complaint from Mr Ian Perry 
The Final Showdown, TWCfm, 14 December 2003 
 
Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy from Mr Ian Perry about The Final Showdown broadcast on 
TWCfm. 
 
Mr Perry complained that the presenters abused and ridiculed him in the programme 
in a way which was unfair. He also complained that his privacy was unwarrantably 
infringed in that the presenters provided information which made it possible for 
listeners to identify him and where he lived.  
 
Ofcom found that Mr Perry, while never explicitly named in the programme, was likely 
to have been identifiable as the person referred to and that abusive comments made 
about him were unfair. 
 
Ofcom found that Mr Perry’s privacy had not been infringed as, although he was 
likely to have been identifiable, details of his name, location and occupation were 
already in the public domain, having been placed there by Mr Perry, and the 
programme did not disclose any new information of an inherently private nature 
about Mr Perry.   
 
Unfairness in the programme – Upheld in part  
 
Infringement of privacy in the programme – Not upheld 
 
 
Summary of Adjudication 
 
Complaint by Ashurst (Solicitors) obo P&O Ferries Ltd  
Trouble at the Top, BBC2, 25 January 2005 
 
An edition of the documentary series, Trouble at the Top, examined efforts by the 
company, SpeedFerries, to start a new cross channel passenger ferry service. 
Ofcom received a complaint from a competitor, P&O Ferries, claiming that the 
broadcast was unfair.  Ofcom upheld the following parts of the complaint.  
 
The programme makers should have provided P&O with an appropriate opportunity 
to respond, given that the programme made serious allegations against P&O. The 
failure to do so was unfair to P&O.  

20 

http://www.ofcom.org.uk/bulletins/


Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

 
In the programme, SpeedFerries implied that P&O was engaged in a variety of “dirty 
tricks” designed to damage its operations.  In the absence of giving P&O an 
opportunity to respond, the programme makers failed to take reasonable care to 
ensure that all the material facts had been considered and fairly presented.  
 
Ofcom found no unfairness in other elements of the programme about which P&O 
complained.  
 
Ofcom has directed the BBC to broadcast a summary of the adjudication 
 
Unfairness in the programme – Upheld in part  
 
 
 
 
Not Upheld 
 

Complainant Programme Date & 
Broadcaster 

Type of 
complaint 

Mr Max Dingle  Who Killed P.C. 
Blakelock? 

BBC2, 2 March 
2004 

Unfair 
treatment 

Mr Peter Parker Anglia News ITV1 (Anglia), 3 
February 2005 

Unfair 
treatment 

Mr Nelson Roe The Ferret 
ITV1 (HTV 
Wales), 18 
November 2004 

Unfair 
treatment & 
unwarranted 
infringement of 
privacy 

Mr Gerald Blyth Drugs Wars BBC1 (Scotland), 
30 October 2003 

Unfair 
treatment & 
unwarranted 
infringement of 
privacy 

 

21 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Other programmes not in breach/out of remit  
6 October – 18 October 2005  
 
Programme Trans Date Channel Category No of 

        
Complaint
s 

     
A Place in Greece 06/10/2005 Channel 4 Offence 1 
A Place in Slovakia 26/09/2005 Channel 4 Language 1 
A Touch of Frost 25/09/2005 ITV1 Accuracy 1 
Afterlife 26/09/2005 ITV1 Offence 1 
Afterlife 03/10/2005 ITV1 Violence 1 
Afterlife 01/10/2005 ITV1 Offence 2 
Akash Radio 04/08/2005 Akash Radio Offence 1 
Alias 24/05/2005 Five Advertising 1 

Alpha ETC Punjabi 28/03/2005 
Alpha ETC 
Punjabi  Offence 1 

Alpha ETC Punjabi 28/05/2005 
Alpha ETC 
Punjabi  Offence 1 

Anatomy for Beginners 25/01/2005 Channel 4 Offence 3 
Anatomy for Beginners 26/01/2005 Channel 4 Offence 4 
Anatomy for Beginners 27/01/2005 Channel 4 Offence 2 
Anatomy for Beginners 30/01/2005 Channel 4 Offence 1 
Ant & Dec's Gameshow Marathon 24/09/2005 ITV1 Offence 1 
Armando Iannucci's Charm Offensive 08/06/2005 BBC Radio 4 Offence 2 
Balls of Steel 30/09/2005 Channel 4 Offence 1 
BBC News 01/10/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 24 05/09/2005 BBC News 24 Offence 1 

Bikini Beach 01/06/2005 
The Wrestling 
Channel Language 1 

Bodies 24/09/2005 BBC2 Offence 2 
Bremner, Bird & Fortune 02/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Bremner, Bird & Fortune 09/10/2005 Channel 4 Language 1 
Bright 106.4FM 07/10/2005 Bright 106.4FM Language 1 
Britain's Streets of Booze 06/10/2005 BBC1 Offence 1 

Buffy the Vampire Slayer 05/09/2004 
 Kanal 5 
(Sweden) Offence 1 

Buffy the Vampire Slayer 07/10/2004 
Kanal 5 
(Sweden) Violence 1 

Buffy the Vampire Slayer 03/11/2004 
 Kanal 5 
(Sweden) Offence 1 

C4 Promo 18/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Camera Crackups 05/08/2005 Jetix Offence 1 
Casualty 01/10/2005 BBC1 Offence 1 
Catherine Tate Show 21/07/2005 BBC2 Offence 1 
Channel 4 News 19/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 News 29/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Channel 4 Test Cricket 10/08/2005 Channel 4 Advertising 1 
Charlotte Church: Confessions ... 06/10/2005 ITV2 Offence 1 
Charmed 01/11/2004 Five Violence 1 

Charmed 17/09/2005 Five 
Religious 
Offence 1 

22 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Come Dine with Me 05/10/2005 Channel 4 Language 1 
Come Dine with Me 14/10/2005 Channel 4 Language 1 
Coronation Street 03/10/2005 ITV1 Offence 1 
dick and dom in da bungalow 04/10/2005 BBC1 Offence 1 
Dirty Tricks 07/10/2005 Channel 4 Offence 3 
Dispatches 18/11/2004 Channel 4 Accuracy 1 
Dispatches 22/09/2005 Channel 4 Impartiality 1 
Don't Get Me Started 27/09/2005 Five Accuracy 1 
Don't Panic, I'm Islamic 19/06/2005 BBC2 Offence 1 
Don't Panic, I'm Islamic 12/06/2005 BBC2 Offence 1 
Eastenders 26/09/2005 BBC1 Offence 1 
Emmerdale 05/10/2005 ITV1 Offence 1 
Extreme Sports Channel 10/10/2005 Extreme Sports Language 1 

Family Affairs 30/09/2005 Five 
Sexual 
Portrayal 1 

Family Affairs 03/10/2005 Five Offence 1 
Friday Night With Jonathan Ross 15/04/2005 BBC1 Offence 1 
Friday Night With Jonathan Ross 30/09/2005 BBC1 Offence 1 
Friday Night With Jonathan Ross 14/10/2005 BBC1 Offence 1 
Friends 16/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Futurama 08/10/2005 Channel 4 Language 1 
GMTV 04/10/2005 ITV1 Offence 1 
GMTV 11/10/2005 ITV1 Offence 1 
Holby City 04/10/2005 BBC1 Accuracy 3 
Holby City 11/10/2005 BBC1 Offence 1 
Hollyoaks 18/08/2005 Channel 4 Offence 1 
Honey We're Killing the Kids 14/10/2005 BBC3 Offence 1 
Hoodies Attack 25/09/2005 Sky One Offence 1 
It Shouldn't Happen to a TV Vet 28/09/2005 ITV1 Offence 1 
ITN News 05/10/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 30/09/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 02/10/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News Channel 07/10/2005 ITV Offence 1 
Jack Dee Live at the Apollo 03/10/2005 BBC1 Offence 1 
Jamie's Great Escape 10/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Jamie's Great Escape 12/10/2005 Channel 4 Offence 2 
Jamie's Great Escape 17/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Jericho 16/10/2005 ITV1 Offence 1 
Jetix 27/08/2005 Jetix Offence 1 
Johnny Vaughan Breakfast Show 26/09/2005 Capital FM Violence 1 
Jonathan Ross 20/09/2005 BBC Radio 2 Offence 1 
Jordan and Peter: Marriage & Mayhem 25/09/2005 ITV2 Offence 1 
Killer Shark Live 03/10/2005 Five Offence 1 
Killer Shark Live 02/10/2005 Five Offence 1 
LBC Programme 05/10/2005 LBC97.3 Offence 1 

Life on the Rock 16/09/2005 EWTN 
Religious 
Offence 1 

Little Europe 23/09/2005 BBC2 Impartiality 1 
Live Now Pay Later 27/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Location, Location, Location 04/10/2005 Channel 4 Misleading 1 
Loose Women 24/08/2005 ITV1 Offence 1 

23 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

Loose Women 11/10/2005 ITV1 Misleading 1 
Martin Lawrence Live: Runteldat 03/09/2005 Sky Movies Offence 1 
Mechannibals 25/09/2005 BBC2 Offence 1 
Meet the Magoons 19/08/2005 Channel 4 Offence 3 
Ministry of Mayhem 27/08/2005 ITV1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 01/10/2005 ITV1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 08/10/2005 ITV1 Offence 1 
Mirror, Signal, Manoeuvre 16/10/2005 BBC1 Language 1 
My Penis and I 21/07/2005 BBC3 Offence 1 
Newsnight 09/09/2005 BBC2 Accuracy 1 
Nighty Night 27/09/2005 BBC3 Offence 1 
No Sex Please, We're Teenagers 06/09/2005 BBC2 Offence 1 

Pacific Blue 09/12/2004 
Kanal 5 
(Sweden) Offence 1 

Panjab Radio 02/02/2005 Panjab Radio Offence 1 
Pepsi Chart Show 02/10/2005 Virgin Radio Misleading 1 
Pete & Geoff Breakfast 28/09/2005 Virgin Radio Offence 1 
Popworld 08/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Primary Geography 26/09/2005 BBC2 Misleading 1 

QI 30/09/2005 BBC2 
Religious 
Offence 1 

Question Time 06/10/2005 BBC1 Impartiality 1 

Ramadan Radio 18/10/2004 Ramadan Radio 
Religious 
Offence 1 

Real Life: A Murder in the Family 05/09/2005 ITV1 Offence 1 
Richard and Judy 29/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 04/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 05/10/2005 Channel 4 Offence 1 

Sexcetera 15/09/2005 Living 
Sexual 
Portrayal 1 

Sexology: Obscene Machines 04/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Sky News 20/09/2005 Sky News Offence 1 
Sky News 03/10/2005 Sky News Offence 1 
Smallville 10/11/2004 TV-3 Violence 1 
Smallville 19/08/2005 TV-3 Offence 1 
Swinging 07/10/2005 Five Language 1 
T4 01/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Talksport 08/10/2005 Talksport Impartiality 1 
The Bigger Picture with Graham 
Norton 29/08/2005 BBC1 Offence 1 
The Bill 30/09/2005 Uk Gold Offence 1 
The Bill 13/10/2005 ITV1 Offence 3 
The Brief 07/10/2005 ITV1 Scheduling 1 
The Chris Moyles Show 26/09/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
The Farm 06/10/2004 Five Offence 1 
The Golden Hour 14/09/2005 ITV1 Offence 2 
The Hits 05/10/2005 The Hits Offence 1 
The Jeremy Kyle Show 10/10/2005 ITV1 Offence 1 
The Last Word 11/10/2005 More4 Offence 1 
The Man Who Predicted 9/11 05/09/2005 Channel 4 Offence 1 
The Paul O'Grady Show 07/10/2005 ITV1 Offence 1 
The Pride of Britain Awards 04/10/2005 ITV1 Offence 1 

24 



Ofcom broadcast bulletin 47 
7 November 2005 

The Simple Life 03/10/2005 Channel 4 Offence 1 
The Simpsons 01/06/2005 Sky One Offence 1 
The X Factor 24/09/2005 ITV1 Language 1 
The X Factor 01/10/2005 ITV1 Language 1 

The X Factor 03/09/2005 ITV1 
Religious 
Offence 1 

The X Factor 08/10/2005 ITV1 
Religious 
Offence 4 

Thunderball 02/09/2004 Kanal 2 Violence 1 
Tittybangbang 20/09/2005 BBC3 Offence 1 
Today Programme 19/08/2005 BBC Radio 4 Accuracy 1 
Top Gear 25/09/2005 BBC2 Offence 1 
Trigger Happy USA 15/10/2005 E4 Offence 1 
UEFA Champions League - Live 13/09/2005 ITV1 Offence 1 
Underground Britain 29/09/2005 BBC2 Offence 1 
Vectone Bangla 26/04/2005 Vectone Bangla Misleading 1 

Viz Fat Slags 08/09/2005 
Paramount 
Comedy Offence 1 

Waking the Dead 10/10/2005 BBC Violence 1 
Weakest Link 29/09/2005 BBC2 Offence 1 
Weakest Link 10/10/2005 BBC2 Offence 1 
Who Do You Think You Are 24/09/2005 BBC2 Language 1 
Wife Swap 19/09/2005 Channel 4 Language 1 
Woman's Hour 29/09/2005 BBC Radio 4 Offence 1 
X-Rated: The Sex Films they tried to 
Ban 25/09/2005 Channel 4 Offence 1 
You've Been Framed 01/10/2005 ITV1 Offence 1 

 
 

25 


	 
	   
	Contents 
	 Introduction 
	 
	 
	Various output, Your TV  
	(formerly The Advert Channel, name change granted 9 February 2005) 18 February 2005, 00:00; 24 March 2005, 20:20; 4 April 2005; 12:30 
	Note 



