
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 98 
3 December 2007 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 2 

  
Contents 
 
 
Introduction         3 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
Connection Makers Ltd        4 
Babeworld TV, 12 February 2007 
 
In Breach       
 
Cops on Camera        5 
Bravo, 4 August 2007, 20:00 
 
Looking for the Actual Person       6 
Bangla TV, 10 May 2007, 16:00 
Jyoti 
Bangla TV, 16 July 2007, 12:00 
 
Jon Gaunt - Bosch Breakfast Show promotion    8 
talkSPORT, 11 October 2007, 10:30 
 
Not in Breach       
 
Bringing Up Baby        10 
Channel 4, 25 September to 16 October 2007, 21:00 
 
Note to Broadcasters 
 
Revised guidance concerning society lotteries    16 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld       
 
Complaint by Mr Kaiser Nisar      18 
News Bulletin, Sunrise Radio 103.2FM (Yorkshire), 23 March 2006 
 
Other programmes not in breach/outside remit    22  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint. Some of the language used in Ofcom Broadcast Bulletins may 
therefore cause offence. 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 4 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
Connection Makers Ltd  
Babeworld TV, 12 February 2007 
 
 
On 29 November 2007, Ofcom published its decision to impose a statutory sanction 
on Connection Makers Ltd (“Connection Makers”), in respect of its service Babeworld 
TV, for seriously and repeatedly failing to ensure compliance with the Code. 
Babeworld TV is a so-called ‘babe’ channel, which shows mainly ‘live’ programmes 
using female presenters (described as “babes”), who invite viewers to contact them 
using premium rate services (“PRS”). The service was found in breach of the  
following Code rules: 
 

• 1.2 (protection of under eighteens); 
• 1.3 (scheduling - children); 
• 1.24 (‘adult-sex’ material); 
• 2.1 (generally accepted standards); 
• 2.3 (material that may cause offence must be justified by context); 
• 10.2 (separation of advertising and programming); and 
• 10.3 (products and services must not be promoted in programmes). 

 
Ofcom found Connection Makers in breach of these rules due to the following 
conduct: 
 

• failure to protect viewers under the age of 18 by broadcasting sexually explicit 
content, that was unsuitable for broadcast on a free-to-air unencrypted 
channel, soon after the 21:00 watershed (breaches of Rules 1.2, 1.3 and 
1.24); 

 
• broadcasting sexually explicit content contrary to viewer expectations for a 

free-to-air unencrypted channel (breaches of Rules 2.1 and 2.3); and 
 

• failure to separate advertising from programme content by promoting a 
premium rate telephone service (that neither contributed to the programme 
nor met the definition of programme-related material) within programme time.  

 
For the reasons set out in the adjudication, Ofcom imposed a financial penalty of 
£25,000 on Connection Makers (payable to HM Paymaster General).  
 
The full adjudication can be found at:  
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/babeworld.pdf 
  
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 5 

In Breach 
 

Cops on Camera 
Bravo, 4 August 2007, 20:00  
 
 
Introduction 
 
Cops on Camera is a series that follows the work of police forces. The episode 
broadcast on 4 August 2007 on Bravo featured footage of a police car chasing a 
suspect. During the sequence, flashing lights were reflected off the windscreen of the 
police car. Ofcom received a complaint from a viewer who felt that the flashing lights 
could have led to photosensitive seizures. 
 
Certain types of flashing images may trigger seizures in viewers who are susceptible 
to photosensitive epilepsy (“PSE”). Rule 2.13 of the Code therefore states that: 
“Broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to viewers who 
have PSE. Where it is not reasonably practicable to follow the Ofcom guidance…and 
where broadcasters can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or 
patterns is editorially justified, viewers should be given an adequate verbal and also, 
if appropriate, text warning at the start of the programme or programme item”. 
 
Ofcom requested a statement from Virgin Media TV (which is responsible for 
compliance for Bravo) in relation to Rule 2.13.  
 
Response 
 
Virgin Media TV said that before its Compliance team views and edits programmes, 
material is scanned for flashing images. However, in the case of the Cops on 
Camera episode complained of, errors that occurred in the scanning were missed 
and the material was aired unaltered, without a warning prior to transmission. 
Following the complaint, Virgin Media TV scanned the sequence in question and 
confirmed that the machine used to monitor material triggered a warning. Virgin 
Media TV described the incident “as an unacceptable failure”, regretted that a 
warning was not broadcast and apologised.  
 
In the light of the complaint, Virgin Media TV said that it improved its monitoring of 
flashing images and will not air the episode again unless the sequence in question 
can be amended to comply with Ofcom guidelines.  
 
Decision 
 
Ofcom has drawn up guidelines1 to reduce the risk to viewers who are susceptible to 
PSE. In view of the potential harm which can be caused, broadcasters must exercise 
care when broadcasting sequences which contain flashing images.  
 
Ofcom tested the sequence complained of and found that there were numerous 
occasions when the flash brightness, frequency and screen area exceeded the 
guidelines. The sequence was therefore clearly in breach of Rule 2.13.  
 
Breach of Rule 2.13  
                                            
1 Guidance is available at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 6 

Looking for the Actual Person    
Bangla TV, 10 May 2007, 16:00 
Jyoti 
Bangla TV, 16 July 2007, 12:00 
 
 
Introduction 
 
Looking for the Actual Person is a soap opera broadcast on Bangla TV. On 10 May 
2007, throughout an episode of the programme, a scroll bar appeared with a mix of 
news and advertisements. This lasted for more than 20 minutes. The bar was placed 
across (and very low down) the screen. A viewer complained that the scrolled 
information contained advertisements and not just material related to the programme. 
 
Rule 10.2 of the Code requires broadcasters to, “ensure that the advertising and 
programme elements of a service are kept separate”. Rule 1.2 of the Rules on the 
Amount and Distribution of Advertising (RADA) states that, “in any one clock hour 
there must be no more than 12 minutes of advertising spots and/or teleshopping 
spots”. 
 
Ofcom sought a recording of Bangla TV’s output for 10 May 2007 between 16:00 and 
17:00, which showed that the bar was scrolling in other programmes. During this 
hour there were also two advertising breaks of approximately six minutes each.   
 
We therefore requested the broadcaster’s comments with regard to Rule 10.2 of the 
Code and Rule 1.2 of RADA. 
 
Response 
 
Bangla TV said the scrolled advertisements were broadcast by mistake, due to 
human error, and it had taken steps to ensure no scrolled advertising would in future 
be featured “during the news hour”. The broadcaster added that any future scrolled 
material in this period would be only a “summary of lead news”. However, it believed 
that the duration of its advertising breaks between 16:00 and 17:00 on 10 May 2007 
complied with Ofcom’s requirements. It added that the remaining promotional 
material broadcast in that same period comprised only trails of future Bangla TV 
output. 
 
Decision 
 
The material broadcast between 16:00 and 17:00 on 10 May 2007 included two 
commercial breaks. These contained a total of 12 minutes of advertisements – the 
maximum permitted under RADA Rule 1.2. However, the scrolled information 
screened in the same hour also contained a significant quantity of advertising. 
Bangla TV’s output therefore exceeded the total amount of advertising minutage 
permitted in any one hour, in breach of RADA Rule 1.2. 
 
Broadcasters may scroll additional editorial material across the screen during 
programming time. However, in this case, the material scrolled during programmes 
broadcast between 16:00 and 17:00 on 10 May 2007 contained a mix of 
programming (news editorial) and spot advertisements. The scrolled material 
included, for example, sample rates of a specified currency supplier, the promotion of 
a lotion to stop hair loss, cricket results, news of Tony Blair’s resignation and an 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 7 

invitation to invest in a new airline. The news and advertising elements on 10 May 
2007 were not clearly separated, in breach of Rule 10.2 of the Code. 
 
We noted Bangla TV’s assurance concerning future output. However, Ofcom 
sampled the channel’s output on 16 July 2007 to verify the position. As a result we 
discovered another drama (Jyoti), throughout which a mix of news and advertising 
was scrolled. We therefore requested Bangla TV’s comments and a recording of the 
relevant hour of output. In response, Bangla TV apologised but again claimed to 
have broadcast the scrolled material in error. We found the hour of output provided 
was similar to the previous material we had considered and this breached RADA 
Rules 1.2 and 10.2 of the Code for similar reasons. 
 
This raised serious concerns. The broadcaster’s compliance procedures to ensure 
the separation of advertising from editorial had failed and there had been breaches of 
the Code on both 10 May and 16 July 2007. Further, Bangla TV had breached Rule 
10.2 previously, in October 2006 (see Ofcom Broadcast Bulletin 82, at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb82/). 
 
Bangla TV apologised again for its errors in compliance, and outlined staffing 
changes and a detailed, regular and ongoing training schedule that it had put in place 
to ensure much greater awareness of Ofcom’s Code requirements among all Bangla 
TV’s editorial, marketing and transmission staff.  
 
While Ofcom considers the broadcaster is making efforts to ensure future 
compliance, we view Bangla TV’s compliance failures as serious, especially given its 
repeated breaches of Rule 10.2. Ofcom will consider taking further regulatory action 
in the event of any future Code breach. 
 
Breaches of Rule 1.2 of RADA and Rule 10.2 of the Code  
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 8 

Jon Gaunt - Bosch Breakfast Show promotion 
talkSPORT, 11 October 2007, 10:30 
 
 
Introduction 
 
During this short promotional trailer for the breakfast programme, broadcast during 
the Jon Gaunt show on 11 October 2007, a female voice says “… and here is the 
news, mother-crushers…!!!!”.  
 
Ofcom received a complaint from a listener who, on hearing the words broadcast on 
that day, believed the term “mother-fuckers” was used not “mother-crushers”. The 
complainant felt that even if the term was not actually “mother-fuckers” it sounded so 
similar that it caused the same degree of offence.  
 
Ofcom asked for comments in relation to Rule 2.3 of the Code (generally accepted 
standards).  
 
Response 
 
talkSPORT informed Ofcom that it had received a separate complaint about the 
same trailer after its broadcast on 16 October 2007 - five days after the complaint to 
Ofcom. To err on the side of safety, the programme controller instructed that the 
trailer be removed from the schedules immediately on 16 October, until it was fully 
checked. 
 
Following this review, the trailer was remade without the word “mother-crushers”. 
talkSPORT stated that it would never broadcast a highly offensive word such as 
“mother-fuckers”. The word “mother-crushers” was a word used in a TV version of 
Beverly Hills Cop. It had replaced the highly offensive term to make it acceptable for 
television, the humour stemming from the fact that the replacement word was   
nonsensical.  
 
talkSPORT argued that the use of the word “mother-crushers” is not offensive. 
However, in the light of the complaint they received, they acted quickly and 
responsibly in changing the trailer for all future broadcasts.  
 
Decision 
 
Rule 2.3 says that “…in applying generally accepted standards broadcasters must 
ensure that material which may cause offence is justified by the context…”. Ofcom 
listened to the trailer and the word complained about clearly sounded like “mother-
fuckers” and was therefore offensive. When heard in context, it is Ofcom’s opinion, 
that the use of “mother-crushers” was intended to have the same or a very similar 
impact as the highly offensive term itself. Ofcom takes the view that what is relevant 
is what a word sounds like in context when broadcast and the offence this may 
cause.  
 
Ofcom acknowledges that, once the compliance team at talkSPORT became aware 
of the concern raised by a complainant about the content of the trailer, they removed 
it from the schedule and re-made the trailer with the term “mother-crushers” edited 
out. However, this happened on 16 October 2007, even though the trailer had been 
broadcast on talkSPORT at least from 11 October when it had been heard by the 
complainant who contacted Ofcom.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 9 

 
The term “mother-fuckers” is considered one of the most offensive terms. There was 
no justification in context for the use of this word. There was therefore a breach of 
Rule 2.3.    
 
Breach of Rule 2.3 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 10 

Not in Breach 
 
Bringing Up Baby 
Channel 4, 25 September to 16 October 2007, 21:00 
 
 
Introduction 
 
This was a short four-part series aimed at exploring three of the most popular 
childcare methods of the twentieth century. These were the 1950s Truby King 
method, the 1960s Dr Spock method and the 1970s Continuum method.  
 
Five couples and one single mother, all with newborn babies, had decided to raise 
their babies using one of these three methods. The relative success or failure of the 
various aspects (e.g. where a baby should sleep, or when a baby should be fed, etc) 
were shown by the programme. Each method had a mentor who would support and 
take the parents through the method. The mentors were strong supporters of one of 
the three childcare methods. 
 
From time to time during the course of the series, the parents were encouraged to 
adopt certain different approaches to childcare. For instance, the approaches 
included: leaving a week-old infant wrapped up in a blanket in a pram in the garden 
to get ‘fresh air’, so as to sleep better at night time (the Truby King method); “trusting 
your instincts” and not having a set routine (the Dr Spock method); constantly 
carrying and being always available to feed the newborn (the Continuum method). 
 
Ofcom received 752 complaints from viewers. In summary, the principal concerns 
raised were that the programmes: 
 

• employed techniques that were unethical, abusive, or neglectful and/or went 
against current UK government or other agency (such as the World Health 
Organisation) guidelines in respect of childcare; 

• employed as mentors people who were not necessarily properly qualified to 
practise as childcare professionals; 

• put children at risk of harm; and 
• did not sufficiently highlight to viewers the potentially harmful effects of some 

of the practices featured, and therefore put the safety of infants in viewers’ 
care at risk. 

 
Decision 
 
Ofcom recognises the sensitivities relating to such issues as appropriate and safe 
child care, and understands the offence that may be caused to viewers who witness 
approaches and methods that do not accord with their own views and practices.    
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
the content of television programmes with which broadcasters must comply. These 
standards are set to secure certain objectives set out in the Act including the 
protection of under eighteens and that generally accepted standards are applied to 
content so as to provide adequate protection for members of the public from the 
inclusion of offensive and harmful material. 
 
Ofcom considers the standards it has set for the protection of children to be amongst 
the most important in the Code. These rules are aimed at preventing children 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 11 

suffering any unnecessary distress or anxiety as a result of being involved in a 
programme or by its broadcast; requiring that broadcasters take due care over the 
physical and emotional welfare of children who take part or are otherwise involved in 
programmes. However, it should be noted that Ofcom’s role does not extend to 
investigating allegations of child abuse, which is the role of the relevant authorities. 
 
The Communications Act 2003 requires Ofcom to have regard to certain matters 
when setting the standards in its Code; particularly when applying generally accepted 
standards so that the public is adequately protected from offensive or harmful 
material, Ofcom must have regard to the need for standards to be applied in a 
manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. This is in 
terms of both the broadcaster’s right to impart information and ideas and the right of 
the audience to receive them. These rights are enshrined in the European 
Convention of Human Rights incorporated within the Human Rights Act 1998.   
Accordingly, Ofcom must exercise its duties in light of these rights and not interfere 
with the exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied that the 
restrictions it seeks to apply are required by law and necessary to achieve a 
legitimate aim. 
 
In the case of this series, Ofcom considered the complaints against the following 
Code Rules: 
 
1.26: “Due care must be taken over the physical and emotional welfare and the 
dignity of people under eighteen who take part or are otherwise involved in 
programmes. This is irrespective of any consent given by the participant or by a 
parent, guardian or other person over the age of eighteen in loco parentis”. 
  
1.27: “People under eighteen must not be caused unnecessary distress or anxiety by 
their involvement in programmes or by the broadcast of those programmes”.  
 
2.1: “Generally accepted standards must be applied to the contents of 
television…services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion of harmful…material”. 
 
2.2: “Factual programmes or items or portrayals of factual matters must not 
materially mislead the audience”. 
  
2.4: “Programmes must not include material…which, taking into account the context, 
condones…dangerous… behaviour and is likely to encourage others to copy such 
behaviour”.  
 
In the course of our investigation, we contacted Channel 4 with regard to these 
matters seeking all relevant background information. It supplied us with further 
details. Much of the information it provided was also publicly available on the 
broadcaster’s website, which accompanied the series. 
 
It is important to note that the programme was based on three different approaches 
to childcare. The methods themselves are all based on previously published and 
well-known books and theories: 
 

• Truby King’s “Feeding and Care of Baby”; 
• Dr Spock’s “Baby and Childcare”; and 
• Jean Liedloff “The Continuum Concept”. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 12 

These methods and approaches to raising a baby are all in the public domain. As the 
programmes stated, these were three of the most influential childcare methods of the 
20th century. Although some of the methods are highly controversial, many parents 
today do debate these techniques, and they are all used to a greater or lesser extent 
within the UK. Therefore, Ofcom’s starting point must be that a programme which 
explores and discusses these approaches cannot in itself be problematic, so long as 
the broadcaster ensures that the material is put in context and that the audience is 
fully informed; for instance by being made aware of government guidelines, where 
appropriate. Ofcom would not expect, and it would be a breach of the Code for, a 
broadcaster to promote or encourage practices which were overall considered to be 
dangerous or harmful. 
 
Possibility of harm to the children involved in the series: Rules 1.26 and 1.27  
 
The childcare methods used were sometimes controversial (for example: where a 
baby should sleep; whether a baby should be left to cry; or when a baby should be 
weaned). Ofcom therefore considered the steps taken by the broadcaster and the 
programme makers to ensure that no harm would be caused to the children involved.  
 
Ofcom understands from Channel 4 that a range of relevant experts was consulted 
on current medical opinion with regard to the methods used before filming began. 
These were: 
 

• a senior psychologist, who advised that following the routines proposed would 
cause no harm to the babies; 

• a neurologist, specialising in brain development issues, who said that there 
was nothing in the books to suggest brain development would be impaired by 
a baby being put in any form of routine; and 

• a GP who was of the view that none of the particular routines/methods was 
damaging to a baby’s well-being. 

 
A senior consultant paediatrician (currently an honorary senior clinical lecturer at a 
leading UK university and an associate member of the General Medical Council) also 
viewed all the programmes in the series, after editing and before their transmission. 
He was of the view that the babies had not been put at any risk. 
 
Ofcom is also aware that all the families, whilst participating in the series, followed 
the standard practice (after leaving hospital with a new baby) of consulting with their 
GP, attending clinics and receiving visits from qualified health care professionals.  
 
In our view, the broadcaster therefore gave careful and appropriate consideration to 
the potential impact of the methods used on the infants, and sought relevant 
independent advice. We have seen no evidence to suggest that due care was not 
taken over the physical and emotional welfare of the children, or that they were 
caused unnecessary distress or anxiety.  
 
Ofcom also took into account concerns over the professional experience and 
qualifications of some of the mentors involved with the series. It is not Ofcom’s duty 
to regulate such qualifications, or lack of them, except insofar as it might contribute to 
a breach of the Code through materially increasing the risk of harm to the children 
(see also “Claire Verity’s Qualifications: Rule 2.2” below). However, in Ofcom’s view, 
a material increase in the risk of harm to the children did not happen here for a 
number of reasons, including: the fact that the books (Truby King, Spock and 
Continuum methods, written by acknowledged experts) were essentially the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 13 

‘providers of the advice’ to parents; the appropriate levels of protection from harm 
provided for the young children throughout the series; the fact that objective 
independent information from healthcare professionals was available to the parents 
through the standard medical routes during filming; and the guidance followed by the 
programme-makers, on the advice of the relevant medical experts consulted.  
 
With regard to the matter of consent, Channel 4 had made it clear that the families 
involved had been given detailed information on the principles and techniques of the 
methods being used to ensure that they were able to make an informed choice as to 
whether to continue with the method they had themselves chosen. It was made clear 
to the families that they were free to change their minds, and cease using the method 
in question, at any time they chose to do so during filming. 
 
It should be noted that Ofcom has not received a complaint from the parents who 
participated in the programmes. Neither has Ofcom received any complaint from the 
healthcare professionals involved in the independent provision of the standard care 
to the participating families, as mentioned above. 
 
For all of the reasons set out above, the programmes were not in breach of Rules 
1.26 and 1.27. 
 
Possibility of harm being caused, in general, by the broadcast of the 
programmes: Rules 2.1 and 2.4 
 
In considering this matter, Ofcom sought to establish whether the broadcaster had 
applied generally accepted standards to the programmes to ensure adequate 
protection from material that could be harmful. In other words, did Channel 4 
encourage or condone harmful methods which could endanger babies?  
 
In Ofcom’s view, Bringing Up Baby was a programme which explored different 
methods of raising a baby which have been, and are still, popular in the UK. The 
methods adopted were put into context and the pros and cons of each method were 
explored. In particular, the more controversial approaches were all challenged within 
the programme, either via the commentary or by the mentors themselves. Further, 
where the approach differed from current public health advice, this was made clear to 
the viewers and explained. For instance, having the newborn baby sleeping next to 
the parents in their bedroom was described as “the safest place to be according to 
government guidelines”. When the mentor for the Truby King method encouraged the 
weaning of young babies at the age of 16 weeks, the programme clearly stated that 
the current World Health Organisation advice is for weaning to take place at 6 
months because of the risk of allergies. In discussion about formula milk, the 
programme was unequivocal, stating that “breast milk is known to be much better for 
babies than bottled formula”. The broadcasting of views which challenge current 
medical advice may not, in itself, breach the Code. Programmes should be permitted 
to explore such issues so long as such views are appropriately explained and put in 
context.  
 
In Ofcom’s view, the programme ensured that the viewer would be left in no doubt, 
what the pros and cons were of each method, and how each mentor felt about the 
others’ view. According to the Dr Spock mentor, the Truby King method was “…cruel, 
hard, awful… when what a baby actually needs love, touch and cuddles”. The Truby 
King method was itself described by its own mentor as “quite mean”.      
 
The programmes themselves frequently made it clear that the methods used were 
controversial, and consequently were not offering universally accepted approaches to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 14 

childcare. For example, important issues such as leaving a baby to cry, or allowing a 
baby to sleep in the same bed as the parents, were both regularly fiercely debated by 
the three mentors on screen and/or questioned by the participating parents 
themselves. Therefore there were frequent discussions between the mentors (and 
the parents) about the appropriateness of the approaches and the viewer would be 
left in no doubt about which ones would be considered, by many, as problematic. 
 
Further areas of controversy or risk were regularly highlighted in the commentary 
throughout the series, e.g.: 
 

• “…some people criticise the 1950s routine…”;  
• “…today, some experts also believe that having your baby in the same room 

can help prevent cot death…”;  
• “…although co-sleeping [in the parent’s bed] is the norm in some countries, 

it’s a contentious issue in Britain and should only be done if proper safety 
guidelines are followed” (the safety guidelines were then outlined by the 
Continuum mentor and re-stated in the commentary); and 

• “…but having no rules isn’t always a blessing…”.  
 
It is also important to note that all the babies, when shown asleep in their cots or 
prams, were shown lying on their backs and placed at the end of the bed - both 
positions recommended by today’s practitioners; and that there was an extensive 
website providing a wide range of information related to the programmes, childcare 
advice (including reference to currently accepted practices) and debate; the address 
of which was announced at the end of every programme.  
 
Overall, Bringing Up Baby was not a programme that advocated or promoted any 
one method or particular practice. It gave the viewers the facts about different 
approaches adopted today and in the past. The methods were put in an historical 
perspective. Where appropriate, it gave the government or other health guidelines. In 
our view, it was clear that the parents that featured in the programme had different 
priorities and chose their method accordingly.  
 
Taking all the above into account, we consider that the broadcaster took the 
necessary steps to ensure that there was adequate protection for viewers from harm.  
 
The programmes were therefore not in breach of Rules 2.1 and 2.4. 
 
Claire Verity’s Qualifications: Rule 2.2 
 
Concerns were also raised over the qualifications of Claire Verity (who advocated the 
Truby King theory). In terms of whether the audience was materially misled, Ofcom’s 
remit, in this case, extended only to what was broadcast (as opposed to what may or 
may not have been claimed off-air). The programme almost exclusively referred to 
Claire Verity as a “mentor” (and on one occasion as a “1950s guru”). Such 
descriptions did not attribute to her any qualifications or expertise beyond what she 
may or may not have. The broadcaster stated that she had been working with babies 
and children for over 20 years. 
 
However, the broadcaster did also refer in the introductory sequences to Claire Verity 
as “a maternity nurse”. Some complainants were concerned that the use of this term 
implied Claire Verity had qualifications which they believed she did not in fact have. 
In our view, there is no evidence to suggest that a maternity nurse must have a 
qualification or belong to any professional body. While some maternity nurses may 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 15 

have a medical background, others do not but are experienced nannies or carers. 
Therefore, in our view, the description can refer to someone who is “experienced” in 
post-birth care both for the baby and the mother, and the programme was not 
necessarily intending to imply that Ms Verity had medical qualifications.  
 
As it was therefore unclear whether or not Ms Verity had professional qualifications, 
we went on to consider whether by labelling her as a maternity nurse, there was a 
risk that some viewers might have assumed that her opinions were backed by 
professional training, and that she was accountable to a professional body.  
 
On the very few occasions she was referred to as a “maternity nurse”, it was always 
qualified and limited. For example: she was referred to as a “controversial maternity 
nurse”, “1950s style maternity nurse” and “1950s inspired maternity nurse”. On these 
occasions, she was also introduced as a “mentor” immediately before.  
 
Taking into account all of the above, it is our view that whether Ms Verity has 
professional qualifications or not, the programmes were not materially misleading to 
viewers about her professional status, so as to cause harm.  
 
Nevertheless, it is clear that in cases such as these, where there is the potential for 
harm, broadcasters should be careful when using terms which may imply participants 
have medical qualifications or other professional status. They need to take into 
account the potential risk of viewers giving more weight to the opinions of such 
people. It would therefore have been preferable for the programme not to have used 
this term (even if only sparingly). 
 
Not in Breach  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 16 

Note to Broadcasters 
 
 
Revised guidance concerning society lotteries 
 
On 5 December 2005, Ofcom published guidance concerning society lotteries, to 
Rule 10.4 (undue prominence) of the Code. In carrying out our statutory duties 
concerning the broadcast of local material, and the fact that society lotteries are ‘not-
for-profit’ and raise money for good causes, Ofcom considered, on a temporary 
basis, to allow an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying Rule 
10.4 of the Code when considering broadcast draw coverage of certain locally 
promoted and operated society lotteries by local broadcasters – Independent Local 
Radio, Community Radio, Restricted Service Licensees (radio and television) and 
some Digital Sound Programme Service licensees. 
 
In line with our published intention to review our guidance concerning broadcast 
society lottery draw coverage, Ofcom has now reconsidered the matter and decided 
to lift the temporary status of the guidance. We have added criteria (previously issued 
on request) that should be met when a broadcaster is assessing whether potential 
coverage would be afforded an appropriate degree of flexibility in our interpretation 
and application of Rule 10.4 of the Code. 

As with all Code guidance, should further review become necessary, Ofcom will 
consider the matter accordingly. 

The following is our revised guidance (to Rule 10.4 of the Code) concerning 
lotteries: 
 
The National Lottery [note: for information only – unchanged]    
 
Ofcom recognises the national and statutory status of the National Lottery and will 
apply an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying this Rule in the 
context of references to the National Lottery in programming.  
 
Society Lotteries  
 
In interpreting Rule 10.4 in relation to the coverage of society lottery draws, Ofcom 
has regard to both its duty to promote ‘localness’ in radio and the fact that they are 
for ‘good causes’ and ‘not-for-profit’. When covering society lottery draws, 
broadcasters should take into account the following:   
 
Ofcom will apply an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying this 
Rule, when considering the broadcast of locally operated and promoted society 
lottery draws on: 

• restricted service licence (RSL) services (radio and television); 
• local commercial radio (i.e. independent local radio (ILR) services); 
• community radio services; and 
• digital sound programme services (DSPS) on local digital multiplexes, where 

the relevant service has a commitment to the broadcast of local content and 
is broadcasting local content other than locally-promoted society lottery draw 
coverage; 

where: 
• the society or societies concerned (the ‘good causes’) have a significant local 

presence and purpose or are of particular interest to the community served by 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 17 

the RSL, ILR or DSPS service concerned, or deliver social gain, as defined in 
the Community Radio Order 2004, to the community radio service concerned; 

• the licensee’s licensed area (total coverage area of the service broadcast 
(including relays), for television RSL licensees) reasonably reflects the 
intended lottery catchment area; and 

• the licensee’s audience (total audience for the service broadcast (including 
relays) for television RSL licensees) reasonably reflects potential lottery 
participants. 

 
Any local broadcaster considering broadcast draw coverage of a locally operated and 
promoted society lottery should therefore satisfy itself that the lottery contributes 
towards localness with regard to both the ‘good cause’ and the status of the lottery 
itself. 
 
However, broadcasters should also note that any individual ‘good cause’ benefiting 
from a society lottery is likely to be a ‘product or service’ to which the general 
prohibition in Rule 10.4 against undue prominence applies. It is therefore possible 
that the broadcasting of draw coverage for a single cause (taking into account such 
factors as the frequency and prominence of the coverage and the existence of other 
society lotteries that may be running in the area) could be or become unduly 
prominent. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 18 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld  
 
Complaint by Mr Kaiser Nisar 
News Bulletin, Sunrise Radio 103.2FM (Yorkshire), 23 March 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint. Mr Kaiser Nisar complained that his 
privacy was unwarrantably infringed in the programme, in that his name and home 
address were broadcast. The news item related to a contractual dispute between 
Sunrise Radio and Mr Nisar’s company, and referred to an injunction granted by the 
court in favour of Sunrise Radio that froze Mr Nisar’s assets.  
 
Ofcom found that Mr Nisar did not have a legitimate expectation of privacy in the 
circumstances of this complaint. Mr Nisar‘s home address had been disclosed in 
open court and there was evidence that at times Mr Nisar used his different 
addresses, including his home address, for his various businesses. In all the 
circumstances, therefore, the Committee considered that Mr Nisar’s privacy had not 
been infringed. Having reached this view, it was not necessary for the Fairness 
Committee to go on to consider the question of whether any infringement was 
warranted.  
 
Introduction 
 
On 23 March 2006, Sunrise Radio 103.2 FM (Yorkshire) (“Sunrise”) broadcast an 
hourly news bulletin between 12:00 and 18:00 that included an item concerning a 
contractual dispute between Mr Kaiser Nisar and Sunrise. The dispute had arisen 
from the refurbishment of the station’s studios by Mr Nisar’s company, Deltatech UK. 
The bulletin item reported that Sunrise had been successful in obtaining an injunction 
that froze Mr Nisar’s assets pending a court hearing to be held later in the year. The 
item also disclosed Mr Nisar’s name and postal address. The bulletin item reported 
that: 
 

“Sunrise Radio at the High Court in Leeds on 21 March obtained a Freezing 
Injunction against Kaiser Nisar of 6 Blenheim Mount, Bradford who was 
trading as Delta Tech…” 

 
Mr Nisar complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. 
 
Ofcom’s Executive Fairness Group (“EFG”) originally considered and provisionally 
adjudicated on this complaint, finding that there had been an infringement of privacy 
but that this had been warranted in the public interest. 
 
Mr Nisar requested a review of the provisional finding on the ground that it was 
flawed.   
 
Ofcom’s Fairness Committee (its most senior decision making body with regard to 
fairness and privacy complaints) met to consider afresh Mr Nisar’s complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast.   
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 19 

The Complaint 
 
Mr Nisar’s case 
 
In summary, Mr Nisar complained that his privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that his name and home postal address, rather than his 
business address, were referred to in the news reports.  
 
Mr Nisar said his home address was 6 Blenheim Mount, while his business address 
was 9 Blenheim Mount. He said that Deltatech UK’s headed paper (provided to 
Ofcom) stated 9 Blenheim Mount as its address and that all business 
correspondence was sent to this address. Mr Nisar claimed that Ms Usha Parmar, 
Sunrise’s Chief Executive Officer, was well aware of this fact. 
 
Sunrise’s case 
 
In summary and in response to Mr Nisar’s complaint, Sunrise said that the inclusion 
of Mr Nisar’s home address in the reports was not an infringement of his privacy as it 
was already in the public domain. Mr Nisar had disclosed this information, in letters 
and in his own affidavit (copies and extracts of which were provided to Ofcom), to the 
court. The information about his home address was, therefore, already in the public 
domain. Sunrise said that neither Mr Nisar nor his legal representatives had applied 
to the court to keep his home address confidential.  
 
Sunrise also said that the disclosure of Mr Nisar’s home address was not an 
infringement of his privacy, not only because it was already in the public domain, but 
that it was also well known in the wider community due to his own “disclosures”. 
Sunrise said that it was clear from the documents submitted by Mr Nisar in court that 
he interchanged the property numbers of the Blenheim Mount addresses to suit his 
business and residential needs. 
 
Mr Nisar’s additional comments 
 
Mr Nisar requested a review of the Provisional Decision on the grounds that it was 
flawed. Ofcom granted Mr Nisar’s request for review on the basis that, in deciding 
that the infringement was warranted, it was arguable that Ofcom had considered 
factors beyond the particular circumstances of the case.  

 
Sunrise’s comments in response 
 
In summary Sunrise responded as follows:   
 
It reiterated its argument that the report had covered an issue of grave concern to the 
local Bradford people (Sunrise claimed that this view was supported by the response 
from its listeners) and that, therefore, the infringement of Mr Nisar’s privacy was 
warranted (particularly because the issue involved a great deal of public money and 
high profile court case). The broadcaster also stated: that Mr Nisar’s behaviour 
(notably his habitual readiness to change addresses) had made the inclusion of his 
address one of necessity; that Mr Nisar had brought himself and his link to this issue 
to the attention of the community; that his particulars were further detailed in the 
public domain of the judicial system; and, that neither Mr Nisar nor his legal 
representatives had ever requested that any of the addresses be kept confidential. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 20 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in and in the making of programmes 
included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This case was first considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. It was then 
referred to the Fairness Committee for review.  
 
The Fairness Committee considered the complaint (together with supporting 
material); the broadcaster’s response (together with supporting material); a recording 
and transcript of the programme as broadcast; Mr Nisar’s request for a review of the 
Provisional Decision and Sunrise’s response to it. In its considerations, the Fairness 
Committee took account of the Code.   
 
Rule 8.1 of the Code requires: 
 
 “Any infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining 

material included in programmes, must be warranted.”   
 
In the view of the Fairness Committee, the line to be drawn between the public’s right 
to information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In 
considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will 
therefore, where necessary, address itself to three distinct questions: First, does the 
complainant have a legitimate expectation of privacy in the circumstances of the 
case? Second, if so, has there been an infringement of privacy? Third, if there has 
been an infringement of privacy was the infringement warranted? 
 
The Fairness Committee first considered whether Mr Nisar had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the disclosure of his name and home address in 
the news bulletins broadcast on Sunrise Radio.  
 
In reaching its decision the Committee noted the comments made in the news 
bulletin: 
 

“Sunrise Radio at the High Court in Leeds on 21 March obtained a Freezing 
Injunction against Kaiser Nisar of 6 Blenheim Mount, Bradford who was 
trading as Deltatech…” 
  

It observed that Mr Nisar claimed that his home address was 6 Blenheim Mount (as 
mentioned in the report), while the address for his business, Deltatech UK, was 9 
Blenheim Mount. It also noted an invoice receipt and various letters (provided to 
Ofcom by Mr Nisar) that related to Deltatech UK and which were addressed to him at 
9 Blenheim Mount. In addition, the Fairness Committee noted an affidavit dated 23 
February 2006 made by Mr Nisar in relation to the court action between him (trading 
as Deltatech UK) and Sunrise which also gave his address as 9 Blenheim Mount.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 21 

The Fairness Committee also noted a number of documents relating to Mr Nisar that 
were submitted by Sunrise in its response to the complaint. Three of the documents 
were addressed to Mr Nisar at Deltatech UK, and were directed variously to 2, 7 and 
9 Blenheim Mount. The Fairness Committee also noted that one further letter sent to 
the complainant at 2 Blenheim Mount was addressed to a “Mr Nisar” of “Cryotech 
Limited”. The four remaining documents submitted by Sunrise were addressed to Mr 
Nisar at 6 Blenheim Mount, but did not refer to Deltatech UK. However, Ofcom noted 
that the correspondence to Mr Nisar at 6 Blenheim Mount might well have been 
related to business activities. In particular, the Committee observed that the 
correspondence included a letter addressed to “Kaiser Nisar, Electronic Design 
Engineer, Digital Dynamics”.  
 
The Fairness Committee therefore considered that the supporting material provided 
to it and referred to above suggested that Mr Nisar used all four of his properties (2, 
6, 7 and 9 Blenheim Mount) as interchangeable bases from which to trade and that it 
was not clear that one property served as the base for one company or indeed that 6 
Blenheim Mount was solely a home address.  
 
The Committee then looked at other factors which might have affected Mr Nisar’s 
expectation of privacy in the circumstances of this case.  
 
Given that transparency is essential to an open justice system, and that such 
transparency relies upon free and open reporting of court proceedings, the Fairness 
Committee considered that it would have been reasonable for Mr Nisar to have 
expected that information about him which was disclosed in court (including his 
address) would be reported. Therefore, in the Committee’s view Mr Nisar’s 
expectation of privacy with regard to the broadcast of this material was lowered.   
 
In addition, the Committee recognised that in this case there was no evidence to 
suggest that any directions had been given by the court to restrict the broadcaster’s 
freedom of expression in reporting information relating to the court case by 
preventing the disclosure of Mr Nisar’s address or other personal information.  
 
Also, in this case, it noted that there was no evidence that the disclosure of this 
information would have been likely to lead to an increased risk of harm to or 
harassment of Mr Nisar.      
 
In the Committee’s view therefore, while there is a general expectation that a 
broadcaster will not disclose the location of a person’s home or family unless it is 
warranted, in the specific circumstances of this case Mr Nisar did not have a 
legitimate expectation of privacy in relation to his home address.  
 
Given that Mr Nisar did not have a legitimate expectation of privacy in the 
circumstances of this case, the Fairness Committee found that there was no 
infringement of his privacy. Therefore, the Committee did not go on to consider the 
question of whether any infringement was warranted.  
 
Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy was not 
upheld. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 22 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
14 to 28 November 2007 
 

Programme Trans 
Date 

Channel Category No of 
Complaints 

9/11: The Conspiracy Files 18/02/2007 BBC2 Due Impartiality/Bias 1 
A Girl's Guide to 21st Century 
Sex 

22/11/2007 Five Sex/Nudity 2 

After You've Gone 19/10/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

After You've Gone 19/10/2007 BBC1 Substance Abuse 1 
Agatha Christie's Why Didn't 
They Ask Evans 

25/11/2007 ITV3 Other 1 

All Star Family Fortunes 27/10/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Another Audience with Al 
Murray 

27/10/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

5 

Are You Smarter Than a Ten 
Year Old? 

18/11/2007 Sky One Inaccuracy/Misleading 1 

BBC News 13/11/2007 BBC1 Crime (incite/encourage) 1 
BBC News 12/11/2007 BBC1 Commercial References 1 
BBC News 05/11/2007 BBC1 Sex/Nudity 3 
BBC News 01/11/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

BBC News 12/11/2007 BBC News 
24 

Inaccuracy/Misleading 1 

BBC News 26/10/2007 BBC1 Flashing images 1 
BBC News 20/11/2007 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
Banged Up Abroad 08/10/2007 Five Other 1 
Big Brother 8 07/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big School (trailer) 19/10/2007 Five Violence 1 
Brainteaser - Five Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Breakfast Show 03/10/2007 LBC Generally Accepted 
Standards 

1 

Breakfast Show 24/09/2007 Sunrise 
Radio 

Commercial References 1 

Bremner, Bird and Fortune 28/10/2007 Channel 4 Offensive Language 2 
Bremner, Bird and Fortune 28/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Bremner, Bird and Fortune 21/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Britain's Favourite View 09/09/2007 ITV1 Use of Premium Rate 
Numbers 

2 

Californication 15/11/2007 Five Undue Prominence 1 
Carling Cup Highlights 31/10/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 29/10/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel 4 News 09/11/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel 4 News 08/08/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel S 24/10/2007 RFC Appeal Crime (payment) 1 
Children in Need (trailer) 02/11/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 23 

 
Chris Moyles Show 06/11/2007 BBC Radio 

1 
Generally Accepted 
Standards 

3 

Chute 25/10/2007 BBC1 Harm/Food 1 
Comedy Lab: Ain't It Funny 
Being Coloured 

24/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 04/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Coronation Street 26/09/2007 ITV1 Violence 1 
Coronation Street 23/10/2007 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
Coronation Street 28/10/2007 ITV1 Religious Offence 1 
Crimewatch 29/10/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Damien and Naomi 25/10/2007 Leicester 
Sound 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Destiny 30/08/2007 Oneword 
Radio 

Offensive Language 1 

Disasters Emergency 
Committee Appeal 

22/11/2007 BBC Radio 
4 

Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Dispatches: Undercover 
Mosques 

15/01/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

388 

Dispatches: Unholy War 17/09/2007 Channel 4 Religious Issues 1 
Donald Macleod 02/11/2007 93.6 Rock 

Radio 
Animal Welfare 1 

Down The Line 13/11/2007 BBC Radio 
4 

Sex/Nudity 4 

Dragon's Den 22/10/2007 BBC2 Exorcism/Occult/Paranormal 1 
Drake & Josh 29/10/2007 Nickelodeon Offensive Language 1 
E4 Music 29/10/2007 E4 Offensive Language 1 
Eastenders 29/10/2007 BBC1 Other 1 
Eastenders 10/09/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 13/11/2007 BBC1 Violence 1 
Eastenders 01/11/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Eastenders 26/11/2007 BBC1 Undue Prominence 1 
Eastenders 16/10/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 10/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Eastenders Omnibus 18/11/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 12/11/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

111 

Emmerdale 21/11/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 16/10/2007 ITV1 Unconscious influence/ 1 
      hypnosis/  
Emu 13/10/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Essex FM 25/10/2007 Essex FM Generally Accepted 

Standards 
1 

Final Whistle 03/11/2007 talkSPORT Generally Accepted 
Standards 

12 

Five News 17/10/2007 Five Crime (incite/encourage) 1 
Frankenstein 24/10/2007 ITV1 Violence 7 
Frankenstein (trailer) 22/10/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 24 

 
Funniest Ever You've Been 
Framed! 

24/11/2007 ITV1 Animal Welfare 1 

GMTV 29/10/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
GMTV 31/10/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
GMTV 09/11/2007 ITV1 U18s in Programmes 1 
Gay to Z 23/11/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
George Galloway 06/10/2007 talkSPORT Religious Offence 1 
Gordon Ramsay's Kitchen 
Nightmares (trailer) 

05/11/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

Half Broken Things 28/10/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Have I Got News for You 02/11/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Have I Got News for You 29/10/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hollyoaks 23/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hollyoaks 30/10/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Hollyoaks 25/10/2007 E4 Violence 1 
Hollyoaks 28/10/2007 Channel 4 Violence 1 
How to Be a Property 
Developer 

04/11/2007 Five Offensive Language 1 

Human Guinea Pigs 12/11/2007 Five Animal Welfare 1 
I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here Now! 

22/11/2007 ITV2 Animal Welfare 4 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

26/11/2006 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

19/11/2007 ITV1 Animal Welfare 8 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

15/11/2007 ITV1 Animal Welfare 2 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

- ITV Competitions 1 

I'm a Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

14/11/2007 ITV1 Animal Welfare 1 

I'm a Celebrity, Get Me Out of 
Here! 

20/11/2007 ITV1 Animal Welfare 1 

I'm a Celebrity, Get Me Out of 
Here Now! 

14/11/2007 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 17/10/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 01/11/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

ITV News 19/10/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Ice Hockey (trailer) 25/10/2007 Five Violence 3 
India's Missing Girls: This 
World 

22/10/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jack the Lads Weekly Wind-up 06/11/2007 Southern 
FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

James Max 28/10/2007 talkSPORT Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

James Whale 26/09/2007 talkSPORT Competitions 1 
Jeremy Vine 20/11/2007 BBC Radio 

2 
Due Impartiality/Bias 1 

Jon Gaunt - talkSPORT Competitions 1 
Jon Gaunt 15/11/2007 talkSPORT Commercial References 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 25 

 
Jonathan Ross 13/10/2007 BBC Radio 

2 
Crime (incite/encourage) 1 

Katie & Peter: Unleashed 12/11/2007 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Katy Brand's Big Ass Show 02/11/2007 ITV2 Animal Welfare 3 
Katy Brand's Big Ass Show 26/10/2007 ITV2 Religious Offence 1 
Katy Brand's Big Ass Show 26/10/2007 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Michael Jackson: What Really 
Happened 

24/10/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 135 

MobileAct Unsigned 04/11/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
More4 News 31/10/2007 More4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Most Haunted (trailer) 17/10/2007 Living TV Generally Accepted 
Standards 

1 

Most Haunted Live: Halloween 
2007 

27/10/2007 Living Religious Offence 6 

Most Haunted Live: Halloween 
2007 

27/10/2007 Living Dangerous Behaviour 1 

Most Haunted Live: Halloween 
2007 

31/10/2007 Living Inaccuracy/Misleading 3 

Most Haunted Live: Halloween 
2007 

29/10/2007 Living Generally Accepted 
Standards 

1 

Most Haunted Live: Halloween 
2007 

31/10/2007 Living Exorcism/Occult/Paranormal 1 

My Spy Family 07/11/2007 Boomerang Sex/Nudity 3 
News 02/11/2007 Leicester 

Sound 
Inaccuracy/Misleading 4 

News 22/10/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Newsnight 17/10/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Newsnight 08/10/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ollie Hayes - Hallam FM Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Panorama 12/11/2007 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
Parkinson 03/11/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Postcode Challenge 19/11/2007 STV Commercial References 1 
Question Time 25/10/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Radio Broadland 01/10/2007 Radio 
Broadland 

Competitions 1 

Ramsay's Kitchen Nightmares 20/11/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 2 
Ramsay's Kitchen Nightmares 20/11/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Ramsay's Kitchen Nightmares 13/11/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Ramsay's Kitchen Nightmares 30/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Ramsay's Kitchen Nightmares 30/10/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Ramsay's Kitchen Nightmares 13/11/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Real Football Factories 03/11/2007 Virgin1 Violence 1 
Real Radio 10/10/2007 Real Radio Competitions 1 
Real Rescue 05/11/2007 BBC1 Other 1 
Rebus 12/10/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Rick Stein's Mediterranean 
Escapes 

01/11/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 26 

Russell Brand 17/11/2007 BBC Radio 
2 

Sex/Nudity 1 

Saturday Cooks! 10/11/2007 ITV1 Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Shane Richie's Playlist 17/10/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Simon Mayo 09/11/2007 BBC Radio 
5 Live 

Due Impartiality/Bias 1 

Sky News 01/10/2007 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News 29/10/2007 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

Soccer AM 03/11/2007 Sky One Generally Accepted 
Standards 

1 

Something for the Weekend 28/10/2007 BBC2 Crime (incite/encourage) 1 
Street Wars 03/11/2007 Sky Three Generally Accepted 

Standards 
1 

Strictly Come Dancing 10/11/2007 BBC1 Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

TMi 27/10/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

TV is Dead 16/10/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
The Alan Titchmarsh Show 02/10/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
The Bill 18/10/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
The Enforcers 14/11/2007 BBC1 Inaccuracy/Misleading 2 
The Gadget Show 12/11/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 
The Graham Norton Show 18/10/2007 BBC2 Offensive Language 1 
The Graham Norton Show 01/11/2007 BBC2 Sex/Nudity 3 
The Gunpowder Plot: 
Exploding the Legend 

05/11/2007 ITV4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Hotel Inspector 12/11/2007 Five Life Offensive Language 1 
The Jeremy Kyle Show 11/10/2007 ITV2 U18s in Programmes 1 
The Most Annoying Pop 
Songs …We Hate to Love 

16/10/2007 BBC3 Offensive Language 1 

The ONE Show 20/11/2007 BBC1 Offensive Language 1 
The Paul O' Grady Show 10/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Politics Show 18/11/2007 BBC1 Other 1 
The Simpsons 26/10/2007 Sky One Offensive Language 1 
The Weather Man 19/10/2007 Sky Movies Offensive Language 1 
The Wright Stuff 25/10/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
2 

The Wright Stuff 24/10/2007 Five Religious Offence 3 
The Wright Stuff 24/10/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

The Wright Stuff - Five Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

The Wright Stuff 15/10/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The X Factor 27/10/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

The X Factor 27/10/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 5 
The X Factor 03/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 3 
The X Factor 11/11/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

The X Factor 20/10/2007 ITV1 Sex/Nudity 4 
The X Factor - The Results 03/11/2007 ITV1 Offensive Language 3 
The Xtra Factor 27/10/2007 ITV2 Violence 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98 
3 December 2007 

 27 

This Morning 09/11/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
This Morning 21/11/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
This Morning 24/10/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 3 
This Morning 02/10/2007 ITV1 Competitions 1 
Top Gear 14/10/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
6 

Top Gear 03/11/2007 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 24/10/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 28/10/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

4 

Traffic Cops 22/10/2007 BBC1 Violence 1 
Traffic Cops 22/10/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Travel Channel 02/08/2007 Travel 
Channel 

Advertising 1 

Trinny and Susannah Undress 
the Nation 

07/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 

Trinny and Susannah Undress 
the Nation 

13/11/2007 ITV1 Offensive Language 1 

Vauxhall sponsorship of My 
Time 

30/10/2007 Dave Dangerous Behaviour 2 

Waterloo Road 11/10/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

Wife Swap 28/10/2007 Channel 4 Animal Welfare 6 
Wife Swap 14/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
13 

Wife Swap 14/10/2007 Channel 4 U18s in Programmes 1 
Wife Swap 14/10/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

 


