
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 

Issue number 94 
8 October 2007 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 2

Contents 
 
Introduction          3 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
GMTV Ltd           5 
Viewer competitions, GMTV, August 2003 to February 2007 
 
In Breach 
 
Drivetime with Rick Vaughan Show      6 
BRMB (Birmingham), 16 - 22 May 2007, various times 
 
Win a Car a Day in May        8 
Real Radio - Scotland (Central Scotland), 29 May 2007, 15:12 
 
Quiz Night Live          10 
FTN, 29 October 2006, 22:00 
 
Cash Call “Total Amount of Money” puzzle     12 
The Hits, 28 February 2007, 02:30 
 
Call Me a Cabbie         14 
Sky Three, 16 August 2007, 07:30 
 
101 Sexiest Celebrity Bodies       15 
ITV2, 31 July 2007, 20:00  
 
Ek Ajnabee          16 
Zee TV Cinema, 27 May 2007, 12:00 
 
The Breakfast Show         17 
Power FM (South Hampshire), 17 April 2007, 07:40 
          
Resolved       
 
Cash, Car and the Caribbean       19 
Metro Radio, 12 January 2007, 16:20  
and TFM 96.6FM, 17 January 2007, 08:50  
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in Part      
 
Complaint by Carter Ruck Solicitors on behalf of Mrs Monica Calvert  21 
Old Dogs New Tricks, BBC1, 31 August 2006 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 3

Fairness & Privacy cases continued 
 
Not Upheld       
 
Complaint by Ms Lisa Rodrigues on behalf of      31 
Sussex Partnership NHS Trust 
Dispatches: Britain’s Mental Health Scandal, Channel 4, 9 October 2006 
 
Complaint by Mr Robert Winsor        41 
Newsnight, BBC2, 25 January 2007  
 
Other programmes not in breach/outside remit     45  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 4

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 5

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
GMTV Ltd  
Viewer competitions, GMTV, August 2003 to February 2007 
 
 
On 26 September 2007, Ofcom published its decision to impose a statutory sanction 
on GMTV Ltd. for breaches of Rule 2.11 (competitions should be conducted fairly) of 
the Ofcom Broadcasting Code, which came into effect on 25 July 2005; and Rule 
8.2(b) (Use of Premium Rate Telephone Services in Programmes) of the ITC 
(Independent Television Commission) Code 2002, which was in force until 24 July 
2005.  
 
Ofcom has found that these rules were breached due to the following conduct: 
 
Competition finalists were regularly selected before lines closed (“early selection”) 
over a period of nearly four years.  
 
A method of selecting finalists was used that resulted in those viewers who called to 
enter between 08:30 and 09:00 having significantly less chance of being selected as 
a finalist than those who entered before 08:30 (“the 15/5 method”).  
 
In addition, on some occasions the final five competition finalists were selected up to 
three minutes before lines closed (“final five”).  
 
For the reasons set out in the adjudication, Ofcom imposed a financial penalty of 
£2,000,000 on GMTV and directed it to broadcast a statement of its findings in a form 
determined by Ofcom on three specfied occasions.  
 
The full adjudication is available at:  
 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/gmtv.pdf 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 6

In Breach 
 
Drivetime with Rick Vaughan Show 
BRMB (Birmingham), 16 - 22 May 2007, various times 
 
 
Introduction 
 
The drivetime show is broadcast from 14:00 - 18:00. Ofcom received a complaint that 
a competition prize was inaccurately described and therefore listeners were misled 
when encouraged to participate in a competition. The presenter described the 
competition as an opportunity to accompany him to Athens and watch the 
Champions League Final.  
 
The complainant’s wife entered the competition and was later contacted to say that 
she had ‘won’ but that there was some bad news – it was not Athens in Greece, but a 
restaurant called Athens in Birmingham. The complainant subsequently contacted 
the station directly to complain. The complainant appreciated that the station had 
offered to refund the cost of the text (25p at the standard rate), but he nevertheless 
thought that they had exercised poor judgement in running a competition which was 
based upon a deception. 
 
Ofcom asked the broadcaster to comment on the item in the context of Rule 2.11. 
This Rule requires that: “Competitions should be conducted fairly, prizes should be 
described accurately and rules should be clear and appropriately made known”.  
 
Response 
 
GCap Radio, which owns BRMB, said that the station wanted to ensure that the 
competition was fun and engaging for its listeners and, to a large extent, they 
believed that this had been achieved. They maintained that there was no attempt by 
the radio station to mislead contemptuously or deceive its listeners or engage in any 
practice that could be deemed less than exemplary. They further added that the radio 
industry is a highly competitive market where there is a need for radio stations to 
show genuine creativity so as to attract listeners.  
 
The prize was described as a chance for 100 people to win “tickets to go to Athens 
and watch the Champions League final”. At various points throughout the promotion 
of the competition, however, GCap Radio said sufficient clues were given to listeners 
that the prize was not a trip to Athens in Greece. For example at one point it was 
even clearly stated that the prize was for "Athens in Brum" not "Athens in Greece"; 
an interview with the owner of the restaurant 'Athens' gave sufficient clues to 
listeners; and the fact that the radio station advised people to arrive at BRMB for 3pm 
on the day of the match (taking into account the time difference and flight time to 
Greece from the UK), should have alerted participants to the fact that something was 
amiss.  
 
GCap confirmed that 95 winners had enjoyed the day's festivities. Three individuals 
did complain that the true nature of the prize was not accurate and they were offered 
a refund for the full cost of their texts. GCap believed that the prize was described in 
good faith and while it regretted any misgivings the complainant may have as regards 
the given description of the prize, it wished to stress that at no time did it intend 
contemptuously to deceive its listeners. Nonetheless, they appreciate that for future 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 7

competitions, it would be beneficial to give listeners more information about the prize 
on offer to avoid any risk of confusion. 
 
Decision 

We listened to the various audio links that covered the promotion of the competition 
between 16 and 22 May 2007. Prospective participants were asked to text their 
names to the special SMS text number for their chance to win, if randomly selected. 
The presenter repeatedly gave the impression that the prize was an opportunity “to 
be there with me right across to Athens”; and “this is our biggest prize so far”.  

The first unambiguous clue to the fact that the venue was in Athens in Birmingham, 
not Athens in Greece, was not given to listeners until the 22 May. This was seven 
days after a number of listeners had already been encouraged to enter a competition 
in which the true nature of the prize had not clearly been made known. The prize 
was, in fact, an evening in Athens (a Greek restaurant within Birmingham) with free 
food and drink for 50 winners (including one guest of each winner, making a total of 
100 people); and the chance to watch the ‘Champions League Final’ on a big screen 
television. The interview with the restaurant manager was on 21 May and was so 
cryptic that listeners were still unclear about the actual venue.  

While Ofcom appreciates that the intention was to promote the competition in an 
engaging and entertaining way, we nevertheless concluded that it had been executed 
in a manner designed to obscure the true nature of the prize. The broadcaster itself 
acknowledges that it would have been beneficial to give listeners more information 
about the prize to avoid confusion. Rule 2.11, and the accompanying guidance, 
underline that it is essential that prizes should be described accurately and rules be 
clear and appropriately made known. Ofcom therefore considered that the manner in 
which this competition was conducted was a serious breach of the Code. Since this 
breach is however the first recorded by Ofcom against the licensee, we will not on 
this occasion take any further regulatory action. 

Breach of Rule 2.11 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 8

Win a Car a Day in May 
Real Radio - Scotland (Central Scotland), 29 May 2007, 15:12 
 
 
Introduction 
 
A competition prize of a car was placed at a location in Scotland. Listeners were 
invited to establish where it was, from aired clues, and to text the station with the 
car’s location and registration number by premium rate short message service 
(SMS), charged at 25p. The first correct text received by Real Radio won the car. For 
each competition clues were given to listeners throughout the day until the car had 
been won, which was guaranteed to occur before 17:00. Entrants were periodically 
taken to air without knowing whether they had won the competition, until Real Radio 
received the winning text, after which the winner was aired and revealed to listeners. 
 
A listener claimed that the name of a winner had appeared on Real Radio’s website 
before she had been put to air.  
 
Ofcom was therefore concerned that after the winner was decided Real Radio may 
have still been taking calls from listeners who were attempting to enter the 
competition. We therefore sought Real Radio’s comments regarding Rule 2.11 
(competitions must be conducted fairly). 
 
Response 
 
Real Radio said that the winner was contacted just before its 15:00 news broadcast, 
when her personal details were sought. While being recorded for broadcast she was 
then verified as the winner by a Real Radio representative present at the location of 
the prize. Once confirmed, her name was sent to Real Radio’s interactive 
department, at 15:07, to be placed on the broadcaster’s website. However, the 
broadcaster added that, as the first possible slot for airing the winner was 15:12, it 
was ”plausible though perhaps not desirable” that the winner’s details were placed on 
its website before being broadcast. 
 
Real Radio said that, through oversight, the text service had remained open after it 
had verified the winner until the day’s competition had ended (some 5 minutes). 
Although it had not appealed for entries during that period, the broadcaster 
acknowledged that it was possible listeners could have entered with no chance of 
winning, which had been unintended though potentially unfair. Real Radio added that 
it had not intended to mislead listeners and would “learn from this with regards to any 
future text answer activity.” To this end, it welcomed “further and clearer guidelines 
on the subject of fair time line closures…”  Real Radio also confirmed that no other 
correct answers were received in this instance. 
 
Decision 
 
It is common for listeners to enter radio competitions in direct response to an aired 
appeal. In this case, no prompt was broadcast after the winning text had been 
received by the radio station. However, for a competition to be conducted fairly, 
broadcasters must ensure that the audience is told immediately when the competition 
has come to an end. Further for the sake of transparency, broadcasters should 
inform the audience that if they enter the competition after it is closed, they may be 
charged.    
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 9

Ofcom acknowledges that, in this case, the unfair conduct was unintentional and the 
adverse effects on listeners (in particular financial harm) were most likely to have 
been minimal, given that only 5 minutes elapsed between Real Radio having 
confirmed and broadcast the winner. However, broadcasters should take particular 
care when using premium rate services (PRS) in competitions to ensure that the 
competition procedures and mechanics enable the broadcaster to inform the 
audience about the competition’s closure transparently and therefore fairly. In this 
case, the broadcaster’s decision to record the winning entry and delay its broadcast 
without ensuring that lines were closed was unfair to listeners who entered in the 
interim and therefore breached Rule 2.11 of the Code.  
 
Ofcom expects all broadcasters to exercise particular caution in all aspects of the use 
of PRS in their programmes. In the absence of this, Ofcom will view breaches of Rule 
2.11 very seriously and will consider further regulatory action. 
 
Breach of Rule 2.11 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 10

Quiz Night Live         
FTN, 29 October 2006, 22:00 
 
 
Introduction 
 
Quiz Night Live, a Call TV quiz show, ran a competition in which the following sum 
was screened:  
 

“EIGHT TIMES TEN MINUS THIRTY PLUS SIXTEEN”.  
 
Viewers were invited to “add all the numbers” and to call a premium rate telephone 
number for a chance to enter. 
 
A viewer questioned the validity of the answer, 2,549, which was given at the end of 
the competition, as no caller who reached the studio had identified it. We asked FTN 
for full details of the methodology applied in this case to arrive at the answer it had 
broadcast. 
 
Rule 2.11 of the Code requires that: “Competitions should be conducted fairly…” 
 
The broadcaster provided Ofcom with the methodology. However, there appeared to 
be an error. At one point in the calculation of the answer, the number 60 had been 
used instead of 16.  
 
We therefore asked Virgin Media TV, which now owns and operates FTN (Quiz Night 
Live was broadcast on FTN when the channel was owned and operated by Flextech 
Television), to detail the validation and verification procedure that had been 
implemented in approving the competition for broadcast and how the competition 
complied with the Code. 
 
Response 
 
Virgin Media TV acknowledged that the calculation of the answer had erroneously 
included the number 60, rather than the correct number, 16. This made the correct 
answer, 2,505 (not 2,549, as broadcast), which was not identified by any caller who 
successfully reached the studio. 
 
The broadcaster said that the competition was devised by the production company’s 
series producer and then checked by two other members of the production team, 
before being held by an independent adjudicator. It added that, “regrettably, none of 
these people noticed the error…” 
 
Decision 
 
A basic principle in the fair conduct of running a competition is to ensure that viewers 
are told the correct answer when a competition has ended. 
 
If the correct answer is not known to those running the competition, a participant who 
is put through to the studio runs the risk of providing it without being awarded the 
prize. In this case, no caller who successfully reached the studio identified the correct 
answer. However, it is possible that some entrants may have had the correct answer, 
but did not get through to the programme.   
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 11

The broadcast of an incorrect answer has the potential to cause future financial 
detriment to some viewers. Regular viewers who are keen to solve the puzzles posed 
in Call TV quiz service competitions are clearly misled if they are given incorrect 
answers and similar competitions are run subsequently.     
 
In this case, it appears that there was no financial detriment to callers. However, the 
competition was in breach of Rule 2.11 of the Code.  
 
Ofcom recognises this is the first time that a programme broadcast on FTN has been 
found in breach of Rule 2.11. However, a breach of this nature has the potential to 
cause viewers financial detriment and Ofcom is likely to consider any recurrence as a 
serious compliance failure. 
 
Breach of Rule 2.11 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 12

Cash Call “Total Amount of Money” puzzle 
The Hits, 28 February 2007, 02:30 
 
 
Introduction 
 
Cash Call is a block of TV quiz programmes transmitted overnight on the channels 
The Box, Kiss, Smash Hits, Magic, Q, Kerrang and The Hits. These channels are all 
owned by Emap. Viewers entered the quizzes by calling premium rate service 
numbers.  
 
One viewer complained to Ofcom that a quiz entitled “What is the total amount of the 
money in the puzzle?” was confusing. The complainant said that the coins and notes 
on screen came to a value of £55.58, but that the answer given to viewers was 
£47.42. Ofcom contacted the broadcaster asking it to clarify the answer.  
 
Response 
 
Emap said that the competition required viewers to calculate the total value of valid 
currency on the screen. However, also on screen was a certain amount of “dummy” 
currency (which had been altered and therefore rendered void). The total value 
required to solve the puzzle was therefore only the sum total of the “valid” currency, 
which was £47.42 and which was the answer eventually accepted on-air. The 
broadcaster enclosed with its response a ‘screen-grab’ (i.e. picture) of the money on 
screen and a recording of the quiz as it was transmitted.  
 
When Ofcom viewed the recording, it noted the “dummy” currency and observed that 
the correct answer to the puzzle was indeed £47.42. However, it also noted that 
areas of the screen were sometimes covered by on-screen text so that there were 
times when it was not possible to distinguish which coins and notes on the screen 
were valid. Ofcom therefore wrote to Emap asking it to comment further, with 
particular with regard to Rule 2.11 of the Broadcasting Code which states that 
“Competitions should be conducted fairly…” 
 
Emap responded that it could explain how this incident occurred but could not justify 
it. It said that the full screen graphic (which at times obscured some of the money on 
screen) was used to cover the presenters’ shift changes. It admitted that some of the 
coins were obscured when the full screen graphic was used. Emap appreciated that 
this contravened Rule 2.11 of the Code. It believed however this was as the result of 
an unfortunate oversight rather than a deliberate attempt to mislead viewers.  
 
Emap informed Ofcom that on 19 April 2007, Emap TV terminated its contract with 
Telemedia, the production company that produced and operated Cash Call 
programming on Emap’s channels.  
 
Decision 
 
Ofcom noted the broadcaster’s full response and admission that it had breached 
Rule 2.11 of the Code. The competition could not be conducted fairly if viewers were 
unable, at times, to see some of the coins on the screen for significant periods when 
the competition was being broadcast.  
 
Ofcom notes that Emap no longer employs the production company concerned, and 
its statement that it remains committed to delivering fully compliant quiz 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 13

programming. Emap TV, as the licensee, however is at all times responsible for 
ensuring compliance with the Code. It is of paramount importance that broadcasters 
are fully conversant as necessary with the activities of companies they contract with 
to provide, or contribute to, all types of programming in order to ensure compliance 
with the Code.  
 
Breach of Rule 2.11  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 14

Call Me a Cabbie 
Sky Three, 16 August 2007, 07:30 
 
 
Introduction 
 
Call Me a Cabbie is a factual entertainment reality series which was repeated in 
morning timeslots on Sky Three. Ofcom received two complaints that the episode 
broadcast on 16 August 2007 contained several swear words including the words 
‘fuck’ and ‘fucking’ at a time when this channel, available on the Freeview platform, 
was accessible for children to view.  
 
Ofcom asked Sky to comment on these complaints under Rule 1.14 (the most 
offensive language must not be broadcast before the watershed or when children are 
particularly likely to be listening) of the Code. 
 
Response 
 
Sky responded that the series as originally broadcast contained language that was 
inappropriate for broadcast at times when children were likely to be watching. A 
version with offensive language edited out was therefore created for the repeats of 
this series on Sky Three in the morning. However, as a result of human error the 
wrong version of the programme was broadcast on this occasion. Sky has confirmed 
to us that this was the only occasion in the series where the incorrect version was 
played. 
 
Decision 
 
Rule 1.14 states that “the most offensive language should not be broadcast before 
the watershed or when children are likely to be listening”. Although this series did not 
attract a significant child audience, it was broadcast at 07:30 and on a service readily 
available to a large majority of households and therefore available for children to 
view. Our research indicates that ‘fuck’ (or ‘fucking’) is one of the most offensive 
swear words1. This programme contained four instances of these words as well as 
‘bollocks’, ‘shit’ and ‘tosser’. Furthermore, all of this language was included in the 
subtitling provided for this programme. 
 
Broadcasters are under a clear duty to ensure that robust procedures are in place to 
ensure full compliance with the Code, as was underlined in a Note to Broadcasters 
published in Bulletin 89. We welcome Sky’s assurances that it has reminded staff of 
the importance of due diligence in assigning the correct versions of programmes to 
respective timeslots in their schedules. However, this programme contained several 
instances of bad language, including the most offensive type, and was broadcast 
before the watershed. This programme was therefore in breach of Rule 1.14 of the 
Code. 
 
Breach of Rule 1.14 
 
 
 

                                            
1 “Offensive Language and Sexual Imagery in Broadcasting: a Contextual Investigation” is 
available at http://www.ofcom.org.uk/research/radio/reports/bcr/language.pdf 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 15

101 Sexiest Celebrity Bodies 
ITV2, 31 July 2007, 20:00  
 
 
Introduction 
 
101 Sexiest Celebrity Bodies is a three-part chart show comparing the attractiveness 
of celebrities.   
 
A viewer complained that the last ten minutes of the programme contained at least 
four instances of the word ‘fucking’ in an interview with the actor Colin Farrell. On 
viewing the whole programme, Ofcom also noted a use of the word ‘fuck’ earlier in 
the broadcast in an interview about the actress Lucy Liu. 
 
Ofcom asked ITV for comments in relation to Rule 1.14 (most offensive language 
must not be broadcast before the watershed). 
 
Response 
 
ITV sincerely apologised for the inclusion of this offensive language pre-watershed.  
This was entirely unintentional and was the result of human error. 
 
The broadcaster explained that this error was not a repetition of the scheduling 
problem which led to ITV4 being held in breach of Rule 1.14 in July 2007 (Bulletin 
89). This and two previous occasions in 2006, when offensive language had been 
broadcast on ITV channels pre-watershed, were due to wrong versions (i.e. post-
watershed editions) being scheduled. ITV had taken this breach of July 2007 very 
seriously and reviewed its levels of checking and vigilance before broadcast. 
 
On this occasion, 101 Sexiest Celebrity Bodies was a newly acquired series. It was 
delivered late to the compliance team and unfortunately the bad language had been 
overlooked whilst staff had concentrated on the suitability of the more sexual aspects 
of the series for a pre-watershed slot.  
 
Having now reviewed the whole of the series, ITV has decided that it should only be 
shown post-watershed. ITV said it has taken this case extremely seriously and re-
emphasised the importance of this issue to all compliance staff. 
 
Decision 
 
Ofcom’s research has demonstrated that the words ‘fuck’ and ‘fucking’ are regarded 
as the most offensive language. By broadcasting this language in this programme at 
20:00, ITV was in breach of Rule 1.14 of the Code. 
 
Ofcom acknowledges ITV’s apology and explanation for the error. Although the 
circumstances of this mistake were different to those previously mentioned in Bulletin 
89, the outcome as far as the audience was concerned was that seriously offensive 
language had been broadcast before the watershed, resulting in a breach of the 
Code. 
 
Breach of Rule 1.14 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 16

Ek Ajnabee 
Zee TV Cinema, 27 May 2007, 12:00  
 
 
Introduction 
 
Zee Cinema is a subscription movie (not pay per view) channel aimed at a 
predominantly Hindi audience. Ek Ajnabee is a thriller/crime film rated ‘18’ by the 
British Board of Film Classification. The plot centres on a bodyguard who goes on a 
quest to find his employer’s daughter, who has been kidnapped by gangsters. In 
doing so he systematically searches for, tortures and kills those he believes to be 
responsible for the kidnapping. 
 
One viewer complained. She was shocked that both she and her nephews were able 
to watch such a violent film during the afternoon at the weekend. 
 
Ofcom asked Zee TV to respond with regard to Rule 1.3 of the Code (children must 
be protected from unsuitable material by appropriate scheduling). 
 
Response 
 
Zee TV said that programme was broadcast in edited form to ensure the content was 
editorially justified and suitable for broadcast pre-watershed. As a consequence, the 
channel argued that the film would not have disturbed a child viewer. The 
broadcaster suggested that an experienced programming team had taken care to 
edit the film to ensure that the Code was complied with satisfactorily, without 
affecting the story line. While Zee TV stated it was sorry a viewer was offended, it 
argued that in this case any offence could have been mitigated had the viewer 
exercised personal discretion and turned the film off.  
 
Decision 
 
This 18-rated film as broadcast contained material of a highly adult, and often violent 
nature – kidnapping, torture, shoot outs, suicide and drugs use. Ofcom notes Zee 
TV’s attempts to minimise harm to children and offence through editing. Upon 
viewing the material, however, Ofcom found that in its opinion many of the edited 
scenes were still too harmful to be shown before the watershed at the time of 
broadcast. For example, although torture scenes may have been edited so that 
violent detail of the protagonist inflicting pain on his victims was minimised, these 
scenes were still nevertheless too extreme by their very nature, including body parts 
such as fingers and ears being severed, and the chief protagonist toying with the 
idea of suicide, by placing a gun in his mouth. 
 
In addition, certain sequences containing unsuitable content still remained in the film 
as broadcast – for example, a brief scene of a criminal snorting cocaine. Ofcom 
considers that this film was clearly unsuitable for children and it was not appropriate 
to broadcast it before the watershed. It was therefore in breach of Rule 1.3. 
 
Breach of Rule 1.3  
 
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 17

The Breakfast Show 
Power FM (South Hampshire), 17 April 2007, 07:40 
 
 
Introduction 
 
In this programme, the presenters, Rick, Donna and Bob, asked listeners to contact 
them with their stories of what had “…gone wrong during sex”. Over the course of the 
programme listeners texted and phoned in with their stories. These in turn were read 
out to listeners. 
 
Contributions included such descriptions as: 
 
“Having a ‘bit of fun’…christening all the rooms”  
“My skirt got stuck…my boyfriend’s parents [could see] my bum…”  
“…that ‘sex’ can be on your own, or with another person…”  
“I squeezed into really tight knickers…when the moment came to get them off, I 
couldn’t…”  
“I [was] with my ex-boyfriend…I [was] on top, having a good time…”  
“…cries of passion…”  
“At it – in the throes of passion”  
“In the throes of passion his…pride and joy got bent in half…”  
“My [future] husband and I were…at it… shall we say?”  
“…that’s called ‘dogging’ these days…”  
“We were in a state of undress”  
“…having it away…”  
“My first time…in someone else’s bed…I lunged…she had to help me detach me 
from the sheets…” 
 
One listener complained that this was inappropriate content for the time of day. 
 
We asked the broadcaster to comment on the material in the light of:  
Rule 1.3, which states that “Children must…be protected by appropriate scheduling 
from material that is unsuitable for them”. 
 
Response 
 
Power FM said that after the 07:00 news bulletin, Donna, one of the presenters of the 
show, referred to an e-mail that she had received from a member of the public who 
had found herself in an embarrassing situation while being “intimate with her partner”. 
After she read out the e-mail, the breakfast team invited callers to phone in with or 
text their experiences regarding any humiliating incidents they may have experienced 
when having sex.  
 
Power FM said that most of the incidents read out were not in its view offensive, for 
example from one caller who broke her wrist after falling off a bed, to another who 
had been stung by a wasp. With reference to Rule 1.3, Power FM believed that the 
discussions had centred on the humiliating experiences in which people had found 
themselves, as opposed to their sexual experiences specifically. In its view, the 
discussion had been acceptable because it was sufficiently inexplicit, with scant 
reference to, or any discernible acknowledgement of, any particular sexual activity. 
 
Power FM nonetheless accepted that the decision to broadcast these items had been 
an error of judgement, and that the nature of the discussion was not acceptable at 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 18

that time of the morning. It apologised unreservedly to the complainant for any 
offence caused. In the light of what had happened, it said it would hold a further 
Code training session with relevant personnel. 
 
Decision 
 
With regard to Rule 1.3, much of what was transmitted fell into the realm of innuendo. 
It is possible that such conversations could have passed some children by. However, 
the presenters repeatedly invited listeners to tell the programme: “what’s gone wrong 
during sex?”.    
 
The show did not contain one off comments during general banter, but was in fact a 
whole section devoted to the topic.  As the broadcaster acknowledges, the overall 
context of the discussions and the length of the item meant the content became 
inappropriate for broadcast at breakfast time when a number of children were likely to 
be in the audience. The programme was therefore not scheduled appropriately in 
order to protect children from unsuitable material. 
 
Ofcom notes that Power FM has admitted its error in broadcasting this item. We also 
note the steps the broadcaster has taken subsequently to ensure material of this 
nature is not broadcast when children are particularly likely to be listening. However, 
it remains the case that this was an item which the presenters returned to on 
repeated occasions throughout the transmission of this programme, at breakfast 
time. We were therefore concerned that at no time during the broadcast, no member 
of the production team, sought to limit the material appropriately. 
 
Breach of Rule 1.3  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 19

Resolved 
 
Cash, Car and the Caribbean 
Metro Radio, 12 January 2007, 16:20 and TFM 96.6FM, 17 January 2007, 
08:50  
 
 
Introduction 
 
Cash, Car and the Caribbean was a competition run across a number of stations 
owned by Emap Radio including Metro Radio and TFM 96.6.  
 
Ofcom received 3 complaints from listeners that a pre-recorded promotion for the 
competition on Metro Radio did not make it clear that the competition was a cross-
network competition (i.e. that the competition was run on a number of Emap stations 
across the country), rather than just being conducted by one local station. 
 
Ofcom also received a complaint from a listener that the competition on TFM 96.6FM 
also did not make it clear that the competition was a cross-network competition.  
 
Rule 2.11 of the Code requires that: “Competitions should be conducted fairly, prizes 
should be described accurately and rules should be clear and appropriately made 
known.”  
 
Response  
 
Emap said that Cash, Car and the Caribbean was its first networked competition and 
that it was keen to ensure the way it was conducted was not only compliant with 
Ofcom’s code rules but that it did not mislead listeners in any way. It said that 
presenters were told to refer to the networked status of the competition and 
broadcast pre-recorded trails that specifically mentioned the networked status of the 
competition every hour.  
 
On Metro Radio, Emap said that there were two pre-recorded promotional items. One 
of these had the full details of the competition including the networking and pricing 
information. The other did not, as it was intended to be used as an introduction or 
end piece to the competition or a presenter announcement about the competition. 
Unfortunately the wrong promotion had been played. Emap acknowledged that this 
was a mistake and said in future all pre-recorded promotional material would include 
the necessary information. 
 
With regards to the complaint on TFM 96.6FM, Emap said that a presenter had ad-
libbed the promotion and acknowledged that this could have given the impression 
that the competition was not being run across its network. In light of this experience, 
Emap said it would provide specific guidance to presenters to “prevent them 
amending or ad-libbing the pre-scripted announcements to avoid any errors, 
omission or grounds for misunderstanding”. 
 
Decision  
 
For competitions to be run fairly, listeners should be given sufficient information to 
decide whether or not to participate. When run simultaneously on various 
local/regional services, competitions can result in participation being spread wider 
(i.e. beyond the local area) than might be obvious to listeners in any one location. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 20

Broadcasters should not give listeners the impression that a competition is run over a 
smaller geographical area than is actually the case.  
 
In the case of Cash, Car and the Caribbean certain promotions did not fully explain 
that the competition was being run across a network. However, Ofcom welcomes 
Emap’s acknowledgment of these errors and the steps Emap has taken to ensure 
that future competitions are appropriately described. 
 
Ofcom therefore considers the matter resolved. 
 
Resolved 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 21

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Carter Ruck Solicitors on behalf of Mrs Monica 
Calvert 
Old Dogs New Tricks, BBC1, 31 August 2006 
 
 
Summary: Ofcom has upheld parts Ms Calvert’s complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in the making of the programme. Ofcom has not 
upheld Mrs Calvert’s complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
programme as broadcast.  
 
This edition of the BBC’s consumer series Old Dogs New Tricks looked at what it 
referred to as “homeworking scams”. One of the businesses featured was Kallimera, 
run by Mrs Monica Calvert, who supplies home-based workers with kits containing 
materials and instructions for making and painting plaster cottages. One of the 
presenters, Ms Lynn Faulds Wood, sent off for a kit using a false name, Cathy 
Williams. She found the materials unsatisfactory and the cottages she made were 
rejected by Mrs Calvert’s business. Mrs Calvert responded to letters from “Cathy 
Williams” on three occasions, each time rejecting the models and offering advice on 
how to improve the cottages. Ms Faulds Wood then visited Mrs Calvert’s home with a 
camera crew and tried to discuss her business with her. Footage of Mrs Calvert’s 
home was included in the programme and the presenters referred to her business.  
 
Carter Ruck Solicitors (“Carter Ruck”) complained that the programme was unfair to Mrs 
Calvert in that she was portrayed as a con artist and her business as a scam; 
furthermore in the absence of grounds for suspecting her of wrongdoing, it was 
disproportionate for the programme makers to seek to obtain her kits by deception. 
Carter Ruck also complained that Mrs Calvert’s privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme in that she was doorstepped without good reason and her 
privacy was unwarrantably infringed in the broadcast as a result of the inclusion of her 
name and footage of sweeping shots of her house.   
 
The BBC responded that: Mrs Calvert was not portrayed as a con artist, her business 
was not portrayed as a scam, but that there was evidence to justify an investigation 
by the programme of her business; there was no deception involved in the 
programme makers contact with Mrs Calvert and the approach used was not unfair; 
there was no infringement of Mrs Calvert’s privacy in the making of the programme 
and the approach made to her home was justified; and, Mrs Calvert had placed her 
home address in the public domain herself and the programme did not give the 
precise location of her home. 
 
Ofcom considered that Mrs Calvert was portrayed as a con artist and her business as 
a scam. In Ofcom’s view this was not justified and was therefore unfair to her. Ofcom 
considered that the use of deception by the programme makers in using a false 
name to investigate the claims in her advertisements was not disproportionate. 
However the use of doorstepping to seek an interview with Mrs Calvert was 
disproportionate and not warranted. This was an infringement of her privacy in the 
making of the programme. The inclusion of Mrs Calvert’s name and footage of her 
home did not disclose any information that was not already in the public domain and 
was not an infringement of her privacy in the broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 22

 
Introduction 
 
On 31 August 2006, BBC1 broadcast an edition of its consumer series Old Dogs, 
New Tricks. The programme looked at what it referred to as “homeworking scams”. 
One of the businesses featured was Kallimera, run by Mrs Monica Calvert, who 
supplies home-based workers with kits containing materials and instructions for 
making and painting plaster cottages. One of the presenters, Ms Lynn Faulds Wood, 
sent off for a kit using a false name, Cathy Williams. She found the materials 
unsatisfactory and the cottages she made were rejected by Mrs Calvert’s business. 
Mrs Calvert responded to letters from “Cathy Williams” on three occasions, each time 
rejecting the models and offering advice on how to improve the cottages. Ms Faulds 
Wood then visited Mrs Calvert’s home with a camera crew and tried to discuss her 
business with her. Footage of Mrs Calvert’s home was included in the programme 
and the presenter referred to her business.  
 
Carter Ruck Solicitors (“Carter Ruck”) complained that Mrs Calvert was treated unfairly 
in the programme and that her privacy was unwarrantably infringed in the making and 
the broadcast of the programme.  
 
The Complaint 

Mrs Calvert’s case 

In summary, Carter Ruck complained that Mrs Calvert was treated unfairly in that: 
 
a) She was portrayed as a con artist and her small business as a scam. According 

to the BBC’s publicity the programme features Ms Faulds Wood and Esther 
Rantzen “investigating scams and dodgy businesses, and tracking down the 
people responsible”. Carter Ruck stated that Mrs Calvert has run a small 
business from her home for 14 years, selling kits containing the materials and 
instructions necessary to make and paint plaster cottages. She has made a 
modest income from the business and has run it without any complaint from 
customers, trading bodies or the publications in which she advertises the 
business. Consumers of her Homeworker Starter kit can make money out of the 
miniature cottages if they apply the necessary skill, which Ms Faulds Wood did 
not.  

 
b) It was disproportionate for the programme makers to seek to obtain Mrs Calvert’s 

cottage making kits by deception. Mrs Calvert and her business were not the 
subject of any complaint or investigation and, in the absence of any allegations of 
illegality or anti-social behaviour and without any grounds for suspecting her of 
wrong doing. 

 
In summary, Carter Ruck complained that Mrs Calvert’s privacy was unwarrantably 
infringed in the making of the programme in that: 
 
c) Mrs Calvert was doorstepped without good reason. The stated purpose of the 

programme was to track down the individuals responsible for “scams and dodgy 
businesses”. There was nothing untoward or dishonest about Mrs Calvert’s 
business and the programme makers had no compelling evidence to suggest 
otherwise. The programme makers had no good reason to believe that an 
investigation would be frustrated if Mrs Calvert was approached openly or that 
she would not reply to the allegations in writing; she had responded to the letters 
from “Cathy Williams”, the false name used by Ms Faulds Wood. However, the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 23

programme makers did not contact Mrs Calvert prior to doorstepping her to 
inform her of the investigation, put allegations to her or to invite her to attend an 
interview and therefore, prior to Ms Faulds Wood’s arrival at her home, Mrs 
Calvert was unaware that she was the target of an investigation by the BBC. Her 
quiet enjoyment of her home was severely destroyed by the surprise arrival of Ms 
Faulds Wood and the camera crew. Mrs Calvert felt physically intimidated and 
distressed by Ms Faulds Wood’s aggressive attempts to open her front door. 
Despite Mrs Calvert making it clear, by closing her door, that she did not wish to 
be interviewed, Ms Faulds Wood persisted at her door for an hour, ringing the 
doorbell and trying to force entry into the house when Mrs Calvert opened the 
door to invited guests. The programme makers did not have reasonable grounds 
to suspect that Mrs Calvert was guilty of crime or significant wrong doing and the 
door stepping was for dramatic effect only, as the programme makers could have 
obtained answers to their questions by putting them in writing to the complainant. 

 
In summary, Carter Ruck complained that Mrs Calvert’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast in that:  
 
d) The programme named Mrs Calvert and included footage of sweeping shots of 

her house, together with the disclosure of its location in Lincolnshire. This served 
no public interest and was included for dramatic effect only. 

 
The BBC’s case 
 
In response to the complaint of unfair treatment, the BBC said in summary: 
 
a) In response to the complaint that Mrs Calvert was portrayed as a con artist and 

her business as a scam, the BBC said that Mrs Calvert was never portrayed as a 
con artist, nor was her business portrayed as a scam. The programme set out to 
investigate whether it was possible to make the amounts of money promised in 
advertisements for homeworking opportunities. The BBC said that the test for 
inclusion in the programme was how closely the claims in the advertisements 
held up when tried out by a member of the public. Mrs Calvert’s advertisement in 
The Sun not only suggested that her “customers” could “earn up to £20 an hour”, 
but also omitted to say, as the Advertising Standards Authority suggests it 
should, that this opportunity required an outlay of money. The BBC argued that 
the advertisement’s claims were therefore misleading. The programme had 
further evidence suggesting a close look at Mrs Calvert’s cottage painting 
scheme would be worthwhile, in the form of an interview with a representative of 
the Office of Fair Trading’s (“OFT”) “Scambusters” unit. Although this interview 
was not used in the programme, since there was a risk that viewers might take it 
as a direct comment on Mrs Calvert’s business, the OFT representative 
described “pretty much” what happened when the programme applied to Mrs 
Calvert for a homeworking opportunity, and went on to refer to “wild promises of 
what you’ll make, and really that never happens”.  

 
The BBC said that the programme took care to ensure viewers understood the 
differences between cottage painting and the envelope stuffing businesses 
featured, which were referred to as obvious scams. They were different from Mrs 
Calvert’s business, which was not an obvious scam.  
 
It would have been extremely simple, the BBC argued, for Mrs Calvert to 
demonstrate that individuals who respond to her advertisements really could 
“earn up to £20 an hour”, as her advertisements said. All that would have been 
necessary would be to identify to the programme makers a single individual who 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 24

had actually been making £20 an hour from selling painted plaster cottages. The 
fact that she did not was, on its own, adequate grounds for suspicion. The BBC 
said that the fact she couldn’t come up with anyone who had ever made any 
money from making and painting plaster cottages, even in support of the 
complaint, was even more suspicious. Simple arithmetic demonstrated that no 
such figure could be achieved using the kit supplied. The BBC stated that the 
programme makers responded to one of her advertisements and demonstrated 
that the economics of the scheme were questionable and merited investigation. 
 

b) In response to the complaint that the use of deception was disproportionate, the 
BBC said that there was no deception involved in the programme makers’ 
contact with Mrs Calvert. She placed advertisements in national newspapers, 
presumably in the hope that any of those newspapers’ readers might respond. 
The use of “dummy shoppers” is a standard way of establishing whether products 
and services conform to acceptable standards: they are used extensively by 
large retailers and Trading Standards Officers. The BBC argued that one of the 
risks for consumer journalists, Trading Standards Officers and the OFT was 
being sent a sample that was far superior to that normally supplied. The 
programme makers did no more than take appropriate steps to avoid that 
eventuality, and it was not unfair to Mrs Calvert to take this approach. When she 
was approached directly by Ms Faulds Wood, the BBC said that Ms Calvert 
replaced the supplied mould, paints and brushes, blaming her packer for sending 
out inferior items.  

 
In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the making of 
the programme, the BBC said in summary:  
 
c) In response to the complaint that Mrs Calvert was doorstepped without 

justification, the BBC said that in order for there have been an infringement of 
Mrs Calvert’s privacy, the programme makers would have had to physically 
disturb or materially restrict her private and family life or revealed inherently 
private or particularly sensitive information about her. As the programme made 
clear, three attempts to send cottages back to Kallimera resulted in what the 
programme makers considered a perfunctory brush-off: although the first 
response contained an attempt at courtesy, the second simply ignored the 
request for a telephone call, and the third was little better. The programme 
makers were determined to find out just what was wrong with the cottages. The 
BBC said that although Mrs Calvert’s material for home workers stated that home 
workers were given an advice line telephone number, no number was printed on 
the material provided. Mrs Calvert’s solicitors had acknowledged that only 
specially favoured “customers” were given a number, so for any customer 
struggling to make a start on the progression to earning the promised “up to £20 
an hour”, the only way to deal directly with anyone in Mrs Calvert’s cottage 
painting business was to pay it a visit. The BBC argued that the clear implication 
of the absence of any phone number, from the original leaflet and the terms of 
the rejections of the first three attempts at cottage painting, was that the last thing 
Mrs Calvert wanted was, as claimed in her sales leaflet, to “answer speedily and 
efficiently” the “queries” that were inevitable when anyone started on a new 
venture.   

 
The BBC said that, after appropriate discussions with the relevant senior editorial 
figures, the programme makers decided to pay Mrs Calvert a visit to ask her if the 
latest batch of cottages met her standards. Although this did not work, the 
approach was entirely warranted by the Mrs Calvert’s deliberate attempts to stop 
aspiring cottage-painters getting in touch. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 25

 
The programme makers took care to minimise any disruption to Mrs Calvert’s 
home life. They parked well away from her house and rang the doorbell.  When 
the door was opened, it was immediately slammed in Ms Faulds Wood’s face 
before she had even had the opportunity to say why she was there. The team 
was bewildered by this reaction, and Ms Faulds Wood asked further very polite 
questions through the letterbox making clear why she was there and asking Mrs 
Calvert to come and look at a cottage and explain how anyone could make the 
money they had been promised. The team remained outside the premises 
because Mrs Calvert said she would come out to talk when she had finished with 
customers for her fancy dress business. Had she asked them to leave they would 
have done - but in fact she suggested she would, in due course, come out and 
talk. Mrs Calvert did eventually speak to Ms Faulds Wood, offered her some 
further paints and answered some questions. However, it was clear she was 
reluctant to be interviewed, so the BBC decided not to broadcast the footage.   
Although the complaint referred to Mrs Calvert being “deeply distressed and 
scared by Ms Faulds Wood’s behaviour”, the rushes demonstrated that Mrs 
Calvert simply closed the door as soon as Ms Faulds Wood introduced herself.  
When she spoke to Ms Faulds Wood later, there was no trace of discomfort in 
her voice.   
 

In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the broadcast 
the BBC said in summary: 
 
d) In response to the complaint that her name and shots of her home were included 

in the programme, the BBC said that Mrs Calvert herself placed her home 
address, which is also her business address, in the public domain. The 
programme said no more than that she lived in Lincolnshire, without giving a 
precise location. Any shots of her house would have identified it no more closely 
than the precise address included in both the material distributed by Mrs 
Calvert’s cottage painting business to customers and to the many readers of The 
Sun and the other newspapers she advertises in. The BBC’s decision to refer to 
her location and to include shots of her house was warranted by the 
circumstances and information in the public domain. 

 
Carter Ruck’s comments 
 
In response to the BBC’s statement, Carter Ruck commented on two elements of the 
BBC’s statement and said in summary: 
 
a) If the sole object of the programme was to investigate scams and dodgy 

businesses, then Mrs Calvert should not have been included, since the BBC 
conceded that she was not a con artist and her business was not a scam. The 
claims made in Mrs Calvert’s advertisements had not been the subject of 
complaint by a member of the public and were tested by an undercover journalist, 
not a member of the public. Carter Ruck provided copies of testimonials from 
satisfied customers of Mrs Calvert. 

 
c) Although the rushes of Ms Faulds Wood and the film crew outside the house 

lasted approximately 12 minutes, they were in fact there for almost an hour. Ms 
Faulds Wood pushed the door with great force. Mrs Calvert had replied to every 
letter from “Cathy Williams” and the BBC had no reason to believe that had they 
written to her revealing their undercover investigations, she would not have 
replied.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 26

The BBC’s comments 
 
In its final response, the BBC said in summary in response to the matters raised by 
Carter Ruck in response to the BBC’s first statement: 
 
a) The programme said that the cottage painting scheme did offer some “genuine 

opportunities”. Nevertheless, the programme makers had evidence that Mrs 
Calvert’s newspaper advertisements were misleading. The letters provided by 
Carter Ruck were presented in such a form that they could not be verified. In any 
event, the most they showed was that in some cases, cottage makers could sell 
some of their cottages, mostly to family and friends, provided they did the selling 
themselves. None of the writers claimed to have become a regular supplier of 
painted cottages to Mrs Calvert. 

 
c) The rushes showed that Mrs Calvert’s recollection that Ms Faulds Wood pushed 

the door with great force was flawed.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
Carter Ruck’s complaint on behalf of Mrs Calvert was considered by Ofcom’s 
Executive Fairness Group. Ofcom considered the complaint and the broadcaster’s 
response, together with a recording and transcript of the programme as broadcast.   
 
Ofcom found as follows: 
 
a) Carter Ruck complained on behalf of Mrs Calvert that she was portrayed as a 

con artist and her business as a scam.  
 

In considering this head of complaint, Ofcom took into account Practice 7.9 of the 
Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). Practice 7.9 states that broadcasters 
must take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not 
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.  

 
Ofcom noted that the BBC said the programme did not portray Mrs Calvert as a 
con artist or her business as a scam. However, Ofcom considered that viewers 
would have gained the clear impression from the programme that this was the 
BBC’s intention. The programme began by stating that it was setting out “to nail 
the men behind the country’s biggest homeworking scams”. 

 
In Ofcom’s view, viewers were likely to have understood this statement to refer to 
Mrs Calvert, as one of the people running a business featured in the programme.  

 
The commentary went on to say: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 27

“The papers are always running ads promising high earnings for jobs you 
can do at home. Some do offer genuine opportunities. Lynn’s putting one of 
them to the test”. 

 
Although the programme’s commentary referred to some of the homeworking 
businesses featured in press advertisements offering “genuine opportunities”, 
there was nothing in the commentary to suggest that the BBC considered that 
Mrs Calvert’s business fell into that category.  
 
Furthermore, Ofcom considered that the test for inclusion in the programme as 
set out in the BBC’s statement in response to the complaint, namely “how closely 
the claims in advertisements held up when tried out by a member of the public”, 
would not have been apparent to viewers from what was said in the programme 
itself.  

 
Ofcom considered that the programme makers were entitled to put Mrs Calvert’s 
advertisement to the test and to investigate her claims for her homeworking 
scheme (see also b) below). Ofcom noted that the programme maker’s 
investigations suggested that Mrs Calvert’s advertisement appeared to 
exaggerate the earning potential of her customers. However, Ofcom also noted 
that the programme makers did not include in the programme any dissatisfied 
customer of Mrs Calvert, whereas, in relation to the other businesses featured, 
they were able to find and include in the programme, dissatisfied customers. 
Ofcom considered that, given that the stated aim of the programme was to “nail 
the men behind the country’s biggest homeworking scams”, the programme did 
not reveal any evidence of serious consumer detriment that would put Mrs 
Calvert into the category of “scams”. In the circumstances the portrayal of Mrs 
Calvert and her business in the programme was not justified.  

 
Ofcom found that the programme was unfair to Mrs Calvert in this respect.  

 
b) Ofcom considered the complaint that the use of deception was unfair to Mrs 

Calvert.  
 

In considering this head of complaint, Ofcom took into account Practice 7.14 of 
the Code, which states that programme makers should not normally obtain or 
seek material through misrepresentation or deception, but provides that it may be 
warranted to do so without consent if that is in the pubic interest and the material 
cannot reasonably be obtained by other means.   

 
Ofcom took the view that, in the context of the preparation of a programme 
investigating advertisements offering homeworking opportunities, it was 
legitimate for the programme makers to put Mrs Calvert’s advertisements to the 
test. It was also reasonable for the programme makers to use deception, by 
using a false name when contacting Mrs Calvert at the investigation stage to 
obtain the kits offered in her advertisement, since it was possible that an open 
initial approach may have resulted in the programme makers being provided with 
a different kit than the one they received when using a false name. The approach 
used was not disproportionate in relation to the initial investigation. 

 
Ofcom found no unfairness to Mrs Calvert in this respect. 

 
c) Ofcom next considered Carter Ruck’s complaint that Mrs Calvert’s privacy was 

unwarrantably infringed in the making of the programme in that she was 
approached without her consent and doorstepped. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 28

In considering this head of complaint, Ofcom viewed untransmitted footage of the 
programme makers’ approach to Mrs Calvert at her home. Ofcom took into 
account Practices 8.5, 8.9 and 8.11 of the Code. Practice 8.5 says that any 
infringement of privacy in the making of a programme should be with the person’s 
and/or organisation’s consent or be otherwise warranted. Practice 8.9 states that 
the means of obtaining material must be proportionate in all the circumstances 
and in particular to the subject matter of the programme. Practice 8.11 says that 
doorstepping for factual programmes should not take place unless a request for 
an interview has been refused or it has not been possible to request an interview, 
or there is good reason to believe that an investigation will be frustrated if the 
subject is approached openly, and it is warranted to doorstep.  
 
The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s 
right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about the 
unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where necessary, 
address itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of 
privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
Was there an infringement of privacy? 

 
Doorstepping is the filming or recording of an interview or an attempted interview 
with someone without prior warning. Doorstepping is a legitimate means for 
programme makers to obtain interviews in certain circumstances. 

 
However, it should not take place unless a request for an interview has been 
refused, or it has not been possible to request an interview, or there is good 
reason to believe that an investigation will be frustrated if the subject is 
approached openly, and it is warranted to doorstep.  

 
In reaching a decision about whether Mrs Calvert’s privacy was infringed in the 
making of the programme as a result of the programme makers doorstepping 
her, Ofcom first sought to establish whether she had a reasonable expectation of 
privacy. In Ofcom’s view, legitimate expectations of privacy will vary according to 
the place and nature of the information, activity or condition in question, the 
extent to which it is in the public domain (if at all) and whether the individual 
concerned is already in the public eye. 

 
Ofcom noted that the programme makers made no attempt to request an 
interview openly with Mrs Calvert and therefore they did not know whether such 
consent would be forthcoming. The BBC has not suggested that it was not 
possible for them to do approach Mrs Calvert openly. Ofcom notes that, although 
they did not have a telephone number for Mrs Calvert, the programme makers 
had her address and were able to visit her home. Further, although the 
programme makers were not satisfied with her response, Mrs Calvert did 
respond to the letters from Ms Faulds Wood, when using the name Cathy 
Williams, and no evidence has been provided by the BBC to suggest that an 
open approach to Mrs Calvert would have led to the investigation being 
frustrated. Ofcom therefore considered that the use of doorstepping to approach 
Mrs Calvert was disproportionate in the circumstances.  

 
Ofcom considered that Mrs Calvert had a legitimate expectation of privacy at her 
home. Although it was her business premises as well as her residence, her home 
was not also, for example, a shop. The material provided to Ms Faulds Wood did 
not suggest that Mrs Calvert expected her customers to personally call on her. In 
these circumstances, Mrs Calvert had a legitimate expectation of privacy in her 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 29

home. The doorstepping of Mrs Calvert, in which the programme makers 
approached her at her home without any prior warning, was therefore an 
infringement of her privacy in the making of the programme.   

 
Was the infringement of privacy warranted? 

 
As set out under decision head a) above, the portrayal of Mrs Calvert as a con 
artist and her business as a scam was not justified and therefore the use of 
doorstepping was not warranted. 

 
Ofcom therefore found that Mrs Calvert’s privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme.  

 
d) Ofcom considered the complaint that Mrs Calvert’s privacy was unwarrantably 

infringed in the broadcast of the programme in that her name and footage of 
shots of her house were included. 

 
In considering this head of complaint, the Group took into account Practice 8.2 of 
the Code, which states that information which discloses the location of a person’s 
home or family should not be revealed without permission, unless it is warranted.    

 
As set out under c) above, when considering complaints about the unwarranted 
infringement of privacy, Ofcom will, where necessary, address itself to two 
distinct questions: First, has there been an infringement of privacy? Second, if so, 
was it warranted? 

 
Was there an infringement of privacy? 

 
In reaching a decision about whether Mrs Calvert’s’ privacy was infringed in the 
broadcast, Ofcom first sought to establish whether she had a legitimate 
expectation of privacy.  

 
Ofcom considered that individuals generally have a legitimate expectation that 
images of their home and identifying information about them will not be 
broadcast. In this case, however, that expectation was diminished by Mrs 
Calvert’s own actions, in that she runs her business from her home and 
advertises her name and address in her literature. Ofcom noted that the 
information in the programme did not disclose any information that was not 
already readily available in the public domain. There was therefore no legitimate 
expectation of privacy and therefore no infringement of Mrs Calvert’s privacy in 
the broadcast.  

 
In these circumstances, the Group did not go on to consider the question of whether 
any infringement was warranted. 

 
The Group therefore found that there was no infringement of Mrs Calvert’s 
privacy during the broadcast of the programme. 

 
Ofcom therefore found that in one respect the BBC was in breach of Rule 7.1 of the 
Code, which requires broadcasters to avoid unjust or unfair treatment of individuals 
or organisations in programmes. It also found that in one respect the BBC was in 
breach of Rule 8.1 of the Code, which requires that any infringement of privacy in 
programmes, or in connection with obtaining material included in programmes, must 
be warranted.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 30

Accordingly the Executive Fairness Group has upheld part of the complaints of 
unfair treatment and the complaint of unwarranted infringement of privacy in 
the making of the programme. It has not upheld the complaint of unwarranted 
infringement or privacy in the broadcast of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 31

 
Not Upheld  
 
Complaint by Ms Lisa Rodrigues on behalf of Sussex 
Partnership NHS Trust 
Dispatches: Britain’s Mental Health Scandal, Channel 4, 9 October 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy. 
 
Ms Lisa Rodrigues, Chief Executive of Sussex Partnership NHS Trust (“the Trust”), 
complained that the Trust was treated unfairly and that its privacy was unwarrantably 
infringed in the making and the broadcast of an edition of Channel 4’s documentary 
series Dispatches. The programme, entitled Britain’s Mental Health Scandal, looked 
at mental health wards in a number of NHS hospitals and raised concerns about the 
lack of resources and the level of care in some hospitals. One of the hospitals filmed 
by an undercover reporter was Eastbourne District General Hospital (“the hospital”), 
which is managed by the Trust. The programme included footage of staff and 
patients on a mental health ward at the hospital, and criticisms were made of the 
care provided at times at the hospital.  
 
Ms Rodrigues, Chief Executive of the Trust (at the time of broadcast, but not at the time 
of the filming) complained that the programme was unfair because it reported on matters 
that had taken place a year earlier; the Trust was not given an appropriate and timely 
opportunity to respond to the issues raised in the programme; the programme and its 
title were misleading; surreptitious filming at the hospital was not justified in the public 
interest. Ms Rodrigues complained that secret filming at the hospital without permission 
was an infringement of the Trust’s privacy in the making of the programme and that the 
broadcast of the secretly filmed footage was an unwarranted infringement of the Trust’s 
privacy in the broadcast.    
 
Channel 4 responded that there was no unfairness in the delay between filming and 
broadcast and that the timescale was made clear in the programme; detailed 
information was given to the Trust in a letter, providing it with a full and fair 
opportunity to respond; neither the title nor the content of the programme was 
misleading; surreptitious filming was justified by the public interest in the care 
provided to psychiatric patients. Channel 4 said that the infringement of the Trust’s 
privacy in the making and the broadcast of the programme was justified by the public 
interest. 
 
Ofcom found that the programme had made it clear that the filming at the hospital 
took place a year prior to the broadcast; the Trust was given an appropriate and 
timely opportunity to respond to the criticisms of it in the programme; the title and the 
programme were clearly intended to be representative of general concerns about the 
care given to NHS mental health patients (the Trusts referred to in the programme 
were not portrayed as the worst performing Trusts); in Ofcom’s view reasonable care 
had been taken by the programme makers to ensure that material facts were not 
represented, disregarded or omitted in a way that was unfair to the Trust; and that 
surreptitious filming was justified by the public interest in the safety of patients and 
staff. Ofcom therefore found that whilst the Trust’s privacy was infringed in the 
making and the broadcast of the programme, this was justified by a significant public 
interest in the issues raised. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 32

Introduction 
 
The Dispatches programme looked at mental health wards in a number of NHS 
hospitals and raised concerns about the lack of resources and the level of care in 
some hospitals. One of the hospitals filmed by an undercover reporter was 
Eastbourne District General Hospital (“the hospital”), which provides services for the 
Trust. The programme included secretly filmed footage of staff and patients on 
mental health wards at the hospital and criticisms were made of the care provided at 
times at the hospital.  
 
Ms Rodrigues, Chief Executive (at the time of broadcast, but not at the time of the 
filming) of Sussex Partnerships NHS Trust, (“the Trust”) complained that the Trust was 
treated unfairly in the programme and that its privacy was unwarrantably infringed in the 
making and the broadcast of the programme.  
  
The Complaint 
 
Ms Rodrigues’ case 
 
In summary, Ms Rodrigues complained that the Trust was treated unfairly in that: 
 
a) The programme reported on matters that had taken place a year earlier and had 

since been put right. Further, the programme makers failed to accept the Trust’s 
offer to film the ward as it was at the time of broadcast, in order to present a 
balanced programme. 

 
b) The Trust was not given an opportunity to see the programme before broadcast 

and therefore was not given an opportunity to respond appropriately to the 
allegations in the programme. 

 
c) The programme and its title, Britain’s Mental Health Scandal, were misleading as 

the footage was filmed in just three hospitals in England. Channel 4 failed to take 
reasonable care to satisfy itself that material facts were not represented, 
disregarded or omitted in a way that was unfair to the Trust, in that the reporter 
spent just two weeks at the hospital. The Trust manages seven acute mental 
hospitals and has 5000 staff.  

 
d) The deception by the programme makers in filming surreptitiously on the ward 

was not justified by the public interest. The programme makers could have 
focused on the Trust’s failings by seeking to film in the ward openly, as the Trust 
invited them to do in advance of the programme being broadcast. 
 

In summary, Ms Rodrigues complained that the Trust’s privacy was unwarrantably 
infringed in the making of the programme in that:  
 
e) Secret filming on a mental health ward, where some of the country’s most 

vulnerable people were being cared for, was an infringement of the hospital’s 
privacy. No consent was sought from the hospital and the filming was not 
justified. There was no more sensitive area for filming without consent than a 
mental health ward. The programme makers had not given the Trust any 
argument supporting this breach of confidentiality and so had failed to 
demonstrate why the filming was justified. The programme makers had also 
failed to demonstrate that there was prima facie evidence of a story in the public 
interest; that there were reasonable grounds to suspect that further evidence 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 33

could be obtained; and that the secret filming was necessary to the credibility and 
authenticity of the programme.  

 
In summary, Ms Rodrigues complained that the Trust’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast in that:  
 
f) The broadcast of footage secretly filmed on a mental health ward, where some of 

the country’s most vulnerable people were being cared for, was an infringement 
of the hospital’s privacy. No consent was sought from the hospital and the 
broadcast was not justified. The programme makers had failed to demonstrate 
why the broadcast was justified. 

 
Channel 4’s case 
 
Channel 4 said by way of introduction that the programme sought to investigate the 
care and conditions on general psychiatric wards in NHS hospitals in the UK. The 
investigation was motivated by inspection reports by the Healthcare Commission and 
a number of patient surveys by mental heath charities. These revealed a number of 
causes for concern, ranging from lack of dignity for patients in mixed sex wards to 
high levels of violence and suicide rates. Studies by professional bodies found major 
causes for concern in terms of the care of psychiatric in-patients. Research 
undertaken by the programme making team revealed evidence about poor hospital 
conditions from service users themselves. The Trust received a one star rating, 
putting it in the bottom 30% of mental heath trusts in the country in terms of reaching 
performance targets. Prior to the secret filming, the Trust was last inspected by the 
Healthcare Commission in 2004, when several causes for concern were found, 
including inadequate assessment and management of the risk of violence to staff; 
little response to incidents and risk alerts reported by staff; and a higher than average 
mortality rate for deaths associated with schizophrenia.  
 
There was a clear and strong public interest in addressing the issues raised in the 
programme. Secret filming was necessary to establish the credibility and authority of 
the true levels of care and the conditions within psychiatric wards. On the basis of the 
strength of the evidence; the public interest in addressing the failings in the standard 
of care to mentally ill patients; and the fact that there were reasonable grounds to 
suspect that further evidence could be obtained; a decision was made at a senior 
level within Channel 4 to grant permission to the programme makers to begin secret 
filming. This was in accordance with Ofcom’s Broadcasting Code and Channel 4’s 
own rules of best practice. The filming was carried out by an experienced assistant 
producer, who undertook a number of courses in preparation for her role as a Grade 
A healthcare assistant. She worked under a strict protocol agreed with Channel 4 to 
ensure that her duties as a nursing assistant always came before her role as a 
reporter and that the safety and welfare of patients, other staff and herself remained 
paramount. 
 
In response to the specific complaints of unfair treatment, Channel 4 responded in 
summary as follows: 
 
a) In response to the complaint that the footage was filmed a year before broadcast,  

Channel 4 said that it was not unfair to the Trust for the programme to report on 
matters that took place a year earlier. It was made clear both in the commentary 
and via regular on screen captions that the filming had taken place a year earlier. 
There was no unfairness in the delay between the gathering of secretly filmed 
material and transmission: the programme involved a complex investigation 
raising sensitive issues. It would have been irresponsible to have presented the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 34

material to the Trust without first assessing the material and the context and 
gaining carefully considered expert medical and legal opinion. The programme 
makers advised the Trust four weeks before transmission of the findings of the 
investigation as they planned to feature them in the programme. A letter to the 
Trust dated 12 September 2006 gave a background to the investigation, set out 
in detail what matters of concern the secret filming and research had revealed, 
and asked the Trust for its response to the claims made. As regards the 
complaint that the programme reported on matters that had since been “put 
right”, other than referring to a refurbishment, the relevant ward being split in two 
and “other significant improvements”, the Trust had not at any stage prior to 
broadcast addressed the specific concerns raised in the programme makers’ first 
letter. Since the programme made no criticisms of the Trust in relation to the 
physical conditions on the ward, filming the refurbishment and changed structure 
of the ward would not have been editorially warranted or justified. The producer 
turned down the offer to film the new service, following the refurbishment and 
changed structure of the ward not only because it was not relevant to the 
allegations made in the programme (about the care given to patients on the 
ward), but also because, as was illustrated by the undercover investigation, 
hospital policy and practice could be two different things. The only way the 
programme makers could have honestly tested the robustness of the new service 
would have been by doing so covertly. The programme makers invited the Trust 
to specify what improvements had taken place that were relevant to the 
allegations in the programme, but no such details were given in the Trust’s formal 
response for broadcast.  

 
b) As regards the complaint that the Trust was not given an appropriate opportunity 

to respond to the allegations in the programme, Channel 4 said that the detailed 
outline of the issues contained in the original letter to the Trust was sufficient to 
allow the Trust to respond. Although requests to view material prior to broadcast 
are considered on a case by case basis, it was not Channel 4’s policy or practice 
to provide the subjects of secret filming with an advance preview of secretly 
filmed material. Given its refusal to do so in this case, it was open to the Trust to 
request from the programme makers further information to enable it to respond 
as it believed appropriate. The information provided to the Trust did not prevent it 
from responding more fully than it did. The Trust was given a full and fair 
opportunity to respond to the allegations in the programme. 

 
c) In response to the complaint that the programme and its title were misleading, 

Channel 4 said that it was made clear at the outset of the programme that filming 
took place in a “fairly typical sample of psychiatric wards nationally” and that 
“none of the worst performing Trusts were chosen”. The ward filmed at the 
hospital was fairly typical of such wards nationally. It was not unfair to feature 
only one of the Trust’s seven acute hospitals, as the programme did not claim to 
be comprehensive. What was claimed was that the reporter worked in a fairly 
typical selection of hospitals. The reporter worked at the hospital for 11 shifts 
over August and September 2005. The implication that the programme was 
unfair to the Trust because of the short period the reporter worked there was 
unfounded. The fact that she was able to gather so many examples of breaches 
of good practice during those 11 shifts was evidence for, rather than against, 
routine breaches of good practice. As regards the title of the programme, this 
was not misleading: the footage of four hospitals in three NHS Trust areas 
featured in the programme was a fairly representative selection of wards 
nationally.   

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 35

d) In response to the complaint about surreptitious filming, Channel 4 said that 
seeking the information obtained by this means was warranted, since the subject 
matter was in the public interest and the material could not reasonably have been 
obtained by other means. The majority of the material gathered from the hospital 
related to poor treatment of patients by staff. Staff would almost certainly not 
have behaved in the way they did as revealed in the footage obtained had the 
filming been carried out openly. The experts from whom the programme makers 
took advice agreed that the matters raised were in the public interest. The 
deception undertaken by the undercover reporter was entirely proportionate to 
the serious matters of public interest revealed in the programme.  

 
In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the making of 
the programme, Channel 4 said in summary: 
 
e) The programme raised a significant number of matters of important public 

interest. Clear evidence of failings within hospitals would only have been 
gathered and brought to the attention of the public by the use secret filming in the 
way that was deployed by the programme makers. The public needs to have 
confidence that NHS psychiatric wards are providing adequate standards of care 
and safety for their patients. If a hospital is breaching good practice guidelines or 
falling below acceptable standards of care, it is in the public interest for this to be 
exposed. In addition to the opinion of the programme makers, Professor 
Gournay, an eminent Professor of Psychiatric Nursing who advised the 
programme makers, was also of the view that the material gathered could not be 
gathered other than by secret filming and that the infringement of privacy was 
proportionate and justified. It was highly unlikely that the Trust would have given 
permission to film openly or otherwise at the hospital in any meaningful way. 
Significant research was carried out by the programme makers into the issues 
facing mental health prior to the decision to film secretly. The public interest in 
obtaining further material evidence was considered to be particularly strong in 
this case. It was crucial that the hospital was identified in order for viewers to 
make sense of why the case of the death of Samantha Chandler (who was found 
hanging from a light fitting in the ward filmed at the hospital) was relevant to the 
programme’s investigation, in which the reporter revealed that not all the lessons 
from Ms Chandler’s death had been learned. The legitimate public interest in the 
care provided to psychiatric patients outweighed any right to privacy of the 
hospital. Any infringement of privacy that occurred in the making of the 
programme was proportionate and clearly warranted by the importance of the 
subject, and by the necessity of obtaining clear evidence that the hospital was 
not providing an acceptable standard of care to patients and that good practice 
guidelines were being breached. 

 
In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the broadcast, 
Channel 4 said in summary: 
 
f) The Trust was aware of the nature of what was secretly filmed, what the 

programme intended to claim and the intention to broadcast four weeks prior to 
transmission. The programme makers spent much time providing assurances to 
the Trust in relation to its concerns. Having been made aware of the material, the 
Trust declined the invitation to be interviewed and instead provided a statement. 
The Channel obtained legal advice and consulted with its experts and was 
confident that, had an injunction been sought, there would have been strong 
public interest grounds to successfully defend such an application.   

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 36

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services; 
and from unwarranted infringement of privacy in both the making and broadcast of 
such programmes.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
This case was referred to the Fairness Committee, Ofcom’s most senior decision 
making body, for consideration. The Committee considered Ms Rodrigues’ complaint 
and the broadcaster’s response, together with a recording and transcript of the 
programme as broadcast.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a) Ms Rodrigues complained that the programme reported on matters that took 

place a year earlier and that the programme makers did not take up an offer to 
film the ward at the time of broadcast.  

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
7.9 and 7.11 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”). Practice 7.9 requires 
broadcasters to take reasonable care to satisfy themselves that material facts 
have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 
individual or organisation. Practice 7.11 requires that, if a programme alleges 
wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those 
concerned should normally be given an appropriate and timely opportunity to 
respond.  

 
The Committee noted that the commentary said “The first hospital our reporter 
worked in was Eastbourne District General – in East Sussex. She worked there 
in August and September last year”. There were also on-screen captions during 
the programme showing that filming had taken place a year earlier. In these 
circumstances it would have been very clear to viewers that the filming was over 
a year old. Given the complexity and seriousness of the subject matter, in which 
four NHS trusts were investigated, it was not excessive or unreasonable for the 
making of the programme to last over a year. The date of filming was therefore 
fairly represented in the programme. 

 
The Committee noted that the programme makers were invited by the Trust to 
film at the hospital again nearer to the date of broadcast. It also noted Channel 
4’s argument that as the criticisms in the programme did not relate to physical 
conditions on the ward, it was not relevant to film the refurbishment and changed 
structure of the ward. There was no obligation on the programme makers to take 
up the offer, since editorial control rested with them and it was for them to decide 
what to film and what to include in the programme, provided such decisions did 
not lead to unfairness.  

 
Accordingly Ofcom found no unfairness in this respect. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 37

 
b) Ofcom considered Ms Rodrigues’ complaint that the Trust was not provided with 

an opportunity to view the programme prior to broadcast and was not, therefore, 
given an appropriate and timely opportunity to respond to the criticisms of it in the 
programme  

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practice 
7.11 of the Code, as set out under a) above.  

 
The Committee considered that it was a matter for the programme makers 
whether to allow the Trust to view the programme in advance and that it was not 
incumbent on them to do so. What the programme makers were required to do, 
given that the programme did contain a number of significant allegations about 
the hospital and the Trust, was to provide the Trust with an appropriate and 
timely opportunity to respond. Almost four weeks before the programme was 
broadcast, the programme makers set out in a lengthy and detailed letter to the 
Trust (dated 12 September 2006) the proposed programme, explaining the 
issues raised by the undercover filming. The broadcaster also invited a response. 
In doing so, the programme makers provided the Trust with an appropriate and 
timely opportunity to respond to the criticisms in the programme. The Trust 
declined to put forward a representative for interview but in Ofcom’s view, the 
statement it provided for broadcast, in response to the initial letter and following 
further detailed correspondence between the Trust and the programme makers, 
was fairly reflected in the programme.  

 
Accordingly, Ofcom found no unfairness in this respect. 
 

c) Ofcom went on to consider Ms Rodrigues’ complaint that the programme and its 
title were misleading, resulting in unfairness to the Trust.  
 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practice 
7.9 of the Code, as set out under a) above.  
 
The Committee noted that the title of the programme referred to Britain’s Mental 
Health Scandal (Ofcom’s italics), when in fact all the hospitals and trusts featured 
were in England. However it did not consider that this reflected specifically on or 
caused any unfairness to the Trust itself. The Committee also considered that it 
was clear from the content of the programme that its title was intended to reflect 
the representative nature of the programme and the concerns more generally 
about the care given to mental health patients nationally rather than reflecting 
specifically on the Trust itself.  

 
The Committee considered that the programme made it clear that the hospitals 
and trusts featured were intended to be representative only. In particular it made 
it clear that the trusts featured were not the worst performing. Moreover, it took 
the view that the 11 shifts carried out by the reporter at the hospital were 
sufficient for her to form a view as to whether the concerns expressed by the 
Healthcare Commission about the hospital remained valid. Reasonable care had 
therefore been taken to ensure that material facts were not represented, 
disregarded or omitted in a way that was unfair to the Trust.  

 
Accordingly Ofcom found no unfairness in this respect. 
 

d) Ofcom next considered Ms Rodrigues’ complaint that the surreptitious filming at 
the hospital was not justified by the public interest. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 38

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
7.14 of the Code. Practice 7.14 provides that programme makers should not 
normally obtain or seek information, audio, pictures or an agreement to contribute 
through misrepresentation or deception, but that it may be warranted to use 
material obtained by misrepresentation or deception without consent if it is in the 
pubic interest and cannot reasonably be obtained by other means. 

 
Surreptitious filming or recording should only be used where it is warranted. 
Normally it will only be warranted if there is prima facie evidence of an issue is in 
the public interest to report, there are reasonable grounds to suspect that further 
material evidence could be obtained and it is necessary to the credibility and 
authenticity of the programme.  

 
The Committee considered that the issues raised in the programme, namely the 
level of care provided to patients on mental health wards and the safety of staff 
and patients, were of significant public interest. Taking into account the findings 
of the Healthcare Commission in 2004, in particular the concerns raised about 
staff and patient safety, it was legitimate for the programme makers to carry out 
filming at Eastbourne District General Hospital. 

 
Furthermore, the Committee considered that consent was unlikely to be 
forthcoming to film openly in the hospital. Even if such consent had been given 
and filming carried out openly, the programme makers would have been unlikely 
to witness the incidents seen by the undercover reporter, as staff were likely to 
have behaved differently if they knew they were being filmed. In the 
circumstances, the use of secret filming was necessary to the credibility and 
authenticity of the programme. The material could not reasonably have been 
obtained by other means.  
 
Accordingly, Ofcom found no unfairness in this respect. 

 
e) The Committee considered Ms Rodrigues’ complaint that the Trust’s privacy was 

unwarrantably infringed in the making of the programme in that permission was 
not sought for the secret filming. 

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
8.5, 8.9 and 8.13 of the Code. Practice 8.5 says that any infringement of privacy 
in the making of a programme should be with the person’s and/or organisation’s 
consent or be otherwise warranted. Practice 8.9 states that the means of 
obtaining material must be proportionate in all the circumstances and in particular 
to the subject matter of the programme. Practice 8.13 states that surreptitious 
filming should only be used when it is warranted and that normally it will only be 
warranted if there is prima facie evidence of a story in the public interest, there 
are reasonable grounds to suspect that further material evidence could be 
obtained and that it is necessary to the credibility and authenticity of the 
programme. 

 
The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s 
right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about the 
unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where necessary, 
address itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of 
privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 39

Was there an infringement of privacy? 
 

In reaching a decision about whether the privacy of the Trust was infringed in the 
making of the programme, the Committee first sought to establish whether the 
Trust had a reasonable expectation of privacy. (In dealing with this complaint, 
Ofcom was not considering the question of infringement of the privacy of any 
individuals, whether patients or staff). 

 
The Committee considered that, due to the sensitive nature of a hospital’s 
function, both its patients and the activities of a hospital attract a degree of 
protection from the public eye. Whilst a hospital may provide a public service, it is 
not altogether a public place in the same way, for example, as a high street or a 
public park. Practice 8.8 of the Code recognises places such as hospitals to be 
“potentially sensitive” and therefore attracting a higher expectation of privacy.  
Although there may be an implied licence to enter a ward for treatment or visits, 
this could not be said to extend to access for filming.  

 
As regards the general hospital footage, as noted above, the Committee had 
regard to the fact that hospitals are within a category of places to which the public 
may have access but which nevertheless attract a greater expectation of privacy. 
There was therefore no automatic right to film there without permission. 
Additionally, the filming had been carried out surreptitiously.  

 
In the circumstances, the Committee found that the Trust’s privacy was infringed 
in the making of the programme because appropriate consent had not been 
gained to film in the hospital.  

 
Was the infringement of privacy warranted? 

 
Surreptitious filming or recording should only be used where it is warranted. 
Normally it will only be warranted if there is prima facie evidence of a story which 
it is in the public interest to report and there are reasonable grounds to suspect 
that further material evidence could be obtained and it is necessary to the 
credibility and authenticity of the programme.  

 
As set out under d) above, the Committee considered that the issues raised in 
the programme, namely the level of care provided to patients on mental health 
wards and the safety of staff and patients, were of significant public interest. In 
view of the findings of the Healthcare Commission in 2004, in particular the 
concerns raised about staff and patient safety, it was legitimate for the 
programme makers to carry out filming at the hospital. 

 
Consent was unlikely to be forthcoming to film openly in the hospital and, even if 
such consent had been given and filming was carried out openly, the programme 
makers would have been unlikely to witness the incidents seen by the 
undercover reporter. In the circumstances, therefore the Committee considered 
that the secret filming was a proportionate means of obtaining the material and 
was necessary to the credibility and authenticity of the programme.   

 
The Committee therefore found that the infringement of the Trust’s privacy during 
the making of the programme was warranted. 

 
f) The Committee considered Ms Rodrigues’ complaint that the Trust’s privacy was 

unwarrantably infringed in the broadcast of the programme. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 40

In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
8.5 and 8.9 of the Code as set out above.    

 
As set out under e) above, the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In 
considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will 
therefore, where necessary, address itself to two distinct questions: First, has 
there been an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
Was there an infringement of privacy? 

 
In reaching a decision about whether the privacy of the Trust was infringed in the 
broadcast, the Committee first sought to establish whether the Trust had a 
reasonable expectation of privacy.  

 
The Committee considered that, for the reasons set out under e) above, both the 
patients and the activities of a hospital receive a degree of protection from the 
public eye. There was therefore no automatic right to broadcast footage filmed in 
a hospital without permission.  

 
In the circumstances, the Committee found that the Trust’s privacy was infringed 
in the broadcast because appropriate consent had not been gained for the 
broadcast.  

 
Was the infringement of privacy warranted? 

 
For the reasons set out under e) above, the Committee considered that the 
issues raised in the programme, namely the level of care provided to patients on 
mental health wards and the safety of staff and patients, were of significant public 
interest and that consent was unlikely to be forthcoming to broadcast the footage 
filmed in the hospital. In these circumstances, the Committee considered that the 
broadcast of the footage was justified by the public interest.  

 
The Committee therefore found that the infringement of the Trust’s privacy during 
the broadcast of the programme was warranted. 

 
Accordingly the Fairness Committee has not upheld the complaints of unfair 
treatment and unwarranted infringement of privacy in the making of the 
programme.     



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 41

Complaint by Mr Robert Winsor  
Newsnight, BBC2, 25 January 2007  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr Winsor.    
 
This episode of Newsnight reported on the findings of the Culture, Media and Sport 
Committee which criticised the way in which many television quiz game shows were 
being conducted and recommended a Government investigation into the practices 
used and a new regulatory framework. The report included part of an interview with 
Mr Bob Winsor (described in the programme as a “former telephonist, Big Game 
TV”). Mr Winsor alleged that unscrupulous practices were used by Big Game TV to 
make more money from viewers who participated in the quizzes.  
 
The programme’s presenter said that ITV had declined to speak to Newsnight but 
had pointed out that it had carried programming from Big Game TV for two months in 
2006 and that “we [ITV] can categorically state that the practices Mr Winsor refers to 
do not relate to programming carried on ITV”.      
 
Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as broadcast in 
that the statement from ITV read out on Newsnight was untrue at the time it was 
made. Mr Winsor said that he was not given an opportunity to respond to the implied 
allegation that his evidence was untrue.   
   
Ofcom found that the statement by ITV was unlikely to have left viewers with a 
negative or damaging opinion of Mr Winsor. Ofcom concluded that the programme 
(in appropriately broadcasting ITV’s statement) did not broadcast allegations against 
Mr Winsor to which he would have been entitled to respond. Accordingly Ofcom has 
not upheld Mr Winsor’s complaint of unfair treatment.  

 
Introduction 
 
On 25 January 2007, the BBC broadcast an edition of Newsnight which included an 
item on television quiz shows. The programme reported on the findings of the House 
of Commons Culture, Media and Sport Select Committee which criticised the way in 
which many interactive television quiz shows were being conducted.   
 
The report included part of an interview with Mr Robert Winsor (described in the item 
as a “former telephonist” for Big Game TV, a dedicated quiz channel) who alleged 
that unscrupulous practices were used by Big Game TV to make more money from 
viewers who participated in its quizzes.  
 
The item stated that:  
 

“…behind the scenes of some Call TV programmes, according to Mr Winsor, 
the whole aim is to keep as many people waiting, at 75p a minute. For the TV 
industry this meant easy money.”  

 
The item went on to examine the significant profits gained by ITV from its quiz 
programming; stating that the industry was set to grow and that this had prompted 
Members of Parliament to start asking questions about this type of programming. The 
item also queried whether the Call TV programmes constituted “gambling” or even 
“fraud”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 42

The presenter of the programme stated that ITV had declined to speak to Newsnight 
but had pointed out that it had carried programming from Big Game TV for two 
months in 2006 and that:  
 

“we [ITV] can categorically state that the practices Mr Winsor refers to do not 
relate to programming carried on ITV”.   

 
The Complaint 
 
Mr Winsor’s case  
 
In summary, Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that the statement from ITV read out on Newsnight in which he was 
named was untrue at the time it was made. Mr Winsor said that he did not lie about 
ITV carrying such programming. Mr Winsor said that he was not given the 
opportunity to respond to this allegation.   

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to the complaint as follows: 
 
The BBC stated that the item was constructed on entirely normal principles of 
fairness. Having featured Mr Winsor’s account of unscrupulous practices at Big 
Game TV, and having drawn particular attention to the contribution of quiz-generated 
revenue to the finances of ITV (“According to ITV, in the first half of last year its Quiz 
TV operation took £27 million, and 9 million of that was pure profit.”), the item had in 
effect raised the question of whether ITV had been profiting from unscrupulously-
conducted quizzes. The BBC said that this was, at the very least, a suggestion of 
possible wrongdoing, and it was entirely in keeping with Rule 7.11 of the Code2 that 
the programme makers offered ITV the opportunity to respond.  
 
The BBC said the programme’s presenter made clear at the end of the report that 
ITV had been asked for an interview, but instead had provided a statement. The ITV 
statement acknowledged that ITV had carried programming from Big Game TV for 
two months in 2006, but said: “We can categorically state that the practices Mr 
Winsor refers to do not relate to programming carried on ITV”. The BBC noted that 
Mr Winsor maintained that the statement was untrue. The BBC said that truthful or 
not, the statement was ITV’s response to the suggestion that it might have broadcast 
unscrupulously-conducted quizzes supplied by Big Game TV. The BBC said that the 
programme makers of Newsnight could hardly do anything other than report it.  
 
The BBC said that during the course of covering controversial matters, it will often be 
the case that contributors disagree with the responses from the subjects of critical 
comments or suggestions, but that this does not confer a further right of response on 
the contributors. If it did, then, by the same token, those criticised would have a right 
to respond to the contributors’ responses, and so on ad infinitum. The BBC said that 
it could see that there might be circumstances where something said by way of right 
of reply was so potentially damaging to a contributor that further comment was called 
for (though, in practice, considerations of defamation would normally inhibit the 
broadcast of such material). In this instance, however, the BBC said that there was 
no issue of damage to Mr Winsor.  
 

                                            
2 If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those 
concerned should normally be given an appropriate and timely opportunity to respond. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 43

The BBC said that it appeared from Mr Winsor’s complaint that he believed the ITV 
statement called his truthfulness into question. In response to this the BBC said that 
the item gave viewers no basis for forming such an impression as Mr Winsor’s 
contribution to the item concerned unscrupulous practices at Big Game TV, and 
made no mention of ITV. The BBC said the possibility of a connection with ITV was 
suggested by the presenter, not by Mr Winsor. ITV’s statement, although it named Mr 
Winsor, did not contradict anything he had said, or anything the item had presented 
him as saying. The BBC said that although it could appreciate why Mr Winsor would 
object to what he believed to be an untruth on the part of ITV; there was no basis on 
which ITV’s statement could be regarded as reflecting adversely on his own veracity. 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a 
decision it considered a recording and transcript of the programme and the 
submissions from both parties. 
 
a)  Mr Winsor complained that he was treated unfairly in the programme as 

broadcast in that the statement from ITV read out on Newsnight in which he was 
named was untrue at the time it was made. Mr Winsor said that he did not lie 
about ITV carrying such programming. Mr Winsor said that he was not given the 
opportunity to respond to this allegation.   

 
In considering Mr Winsor’s complaint Ofcom took account of Practice 7.9 of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which states that before broadcasting a 
factual programme, broadcasters should take reasonable care to satisfy 
themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted 
in a way that is unfair to an individual or organisation.  

 
In reaching its decision Ofcom addressed itself two questions. Firstly was ITV 
entitled to an opportunity to respond to the programme? And secondly, did the 
response by ITV result in unfairness to Mr Winsor?  

 
In relation to the first question Ofcom noted a connection was made in the 
programme between the unscrupulous practices of some Call TV programmes 
and ITV’s own operations. Ofcom took the view that this association amounted to 
a significant allegation against ITV and as such it was entitled, in the interests of 
fairness, to an opportunity to respond. Ofcom noted that the programme makers 
of Newsnight appropriately sought ITV’s response, and ITV provided one in the 
form of a statement which was included in the programme.  

 
Ofcom next considered the statement by ITV with a view to determining 
whether its broadcast resulted in unfairness to the complainant. Ofcom 
noted from Mr Winsor’s complaint that he believed the ITV statement was 
untrue (and as a result it was unfair to him). However, having taken 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 44

account of the programme and Mr Winsor’s role in it, it is Ofcom’s view, 
that the statement by ITV (true or not) was not capable of resulting in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast.  

 
In reaching this decision Ofcom noted that Mr Winsor’s only contribution to the 
programme was as follows: 

 
Presenter: “This, according to one of the people who works 

for [a call TV programme], is how these 
programmes make their money.” 

 
Bob Winsor (captioned as “former telephonist, Big Game TV”): 
 
 “People start calling in, they know the answer, 

there’s software in the studio that shows you how 
many calls are coming in a minute, and there are 
a lot of calls coming in. Because the call volumes 
are so high the producer doesn’t take the call. And 
on this time the calls are held for, like, two and a 
half hours. Then the calls start to drop off because 
people are getting bored or they’re thinking they’re 
not going to get through. When they start to drop 
off, then he’ll take the call.”  

And 
 

Presenter: “Behind the screens of some Call TV programmes, 
according to Mr Winsor, the whole aim is to keep 
as many people as possible waiting, at 75p a 
minute.”  

 
Importantly, Ofcom noted that Mr Winsor made no claims about ITV in the 
programme.  
 
Ofcom also noted that the statement at the end of the programme by ITV was 
reflected in the following way: 

 
“Now, ITV declined to speak with us, but did ask us to point out that, 
though they carried programming from Big Game TV for two months last 
year, quote “We can categorically state that the practices Mr Winsor 
refers to do not relate to programming carried on ITV”. 

 
 Taking these factors into account, Ofcom considered that viewers would have 

likely understood that at one time ITV had broadcast programmes from Big Game 
TV but that it was not associated with the unscrupulous practices described by 
Mr Winsor. Whether the statement was true or not, Ofcom considered that the 
statement by ITV was unlikely to have left viewers with a negative or damaging 
opinion of Mr Winsor. This is because Mr Winsor made no claims about ITV in 
the programme and ITV’s statement simply stated that the practises Mr Winsor 
referred to did not relate to programming carried on ITV. In the circumstances 
Ofcom found that the programme (in appropriately broadcasting ITV’s statement) 
did not broadcast allegations against Mr Winsor which he would have been 
entitled to respond to. In the circumstances, Ofcom found that the broadcast of 
ITV’s statement did not result in unfairness to the complainant.  

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Winsor’s complaint of unfair treatment.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 45

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
16 to 30 September 2007 
 

Programme Trans 
Date 

Channel  Category No of 
Complaints

         
'Fit Fugitive' competition 13/08/2007 Essex FM Competitions 1 
10 Years Younger 30/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

9/11: The Falling Man 06/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

A Place in the Sun 26/08/2007 More 4 Offensive Language 1 
BBC Radio 5 14/09/2007 BBC Radio 5 Generally Accepted 

Standards 
1 

BBC Radio Bristol 13/09/2007 BBC Radio 
Bristol 

Offensive Language 1 

Beauty & the Geek 05/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Beauty & the Geek 05/09/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother: What the 
Housemates Did Next 

09/09/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

Breakfast Show trailer 24/08/2007 Horizon 
Radio 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Casualty 09/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

6 

Coronation Street 05/09/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Coronation Street 09/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Coronation Street 05/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 03/09/2007 ITV1 U18's in Programmes 1 
Coronation Street 05/09/2007 ITV1 Violence 5 
Coronation Street 03/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Dirty Sanchez: The Movie 22/08/2007 TMF Animal Welfare 1 
Doc Martin (trailer)  ITV3 Violence 1 
Dogfighting Undercover: 
Panorama Special 

30/08/2007 BBC1 Animal Welfare 1 

Dogfighting Undercover: 
Panorama Special 

30/08/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Drivetime 12/09/2007 Essex FM Generally Accepted 
Standards 

1 

Dumped 04/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 03/09/2007 BBC1 Crime 
(incite/encourage) 

2 

Eastenders 30/08/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Emmerdale 04/09/2007 ITV1 Violence 1 
Emmerdale 05/09/2007 ITV Violence 1 
Emmerdale 19/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eurovision Dance Contest 01/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Friday Night with Jonathan 
Ross 

07/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 46

 
Gay, Straight or Taken? 04/09/2007 Five Life Generally Accepted 

Standards 
1 

Hell's Kitchen 03/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hell's Kitchen 09/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hollyoaks 10/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Hollyoaks 10/09/2007 Channel 4 Sex/Nudity 2 
ITV News 21/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

ITV News 12/09/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Iain Lee Show 22/06/2007 LBC Offensive Language 2 
Little Devil 27/08/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
London Tonight 03/09/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Loose Women 07/09/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Make Your Play 18/08/2007 ITV1 Competitions 1 
Michael Caine off set 18/08/2007 TCM Sex/Nudity 1 
Mike Parry 10/08/2007 Talksport Generally Accepted 

Standards 
1 

Northsound 1 01/08/2007 Northsound 1 Competitions 1 
Outnumbered 28/08/2007 BBC1 U18's in Programmes 1 
Palm FM 16/08/2007 Palm FM Commercial 

References 
1 

Panorama 17/09/2007 BBC1 Advertising 1 
Pete Mills Show 18/08/2007 KCFM 99.8 Generally Accepted 

Standards 
1 

Phil Williams 09/09/2007 Xfm Generally Accepted 
Standards 

1 

Phoenix Nights (trailer) 10/09/2007 E4+1 Religious Offence 1 
Programme trailer 08/09/2007 ITV4 Violence 1 
Promotion for Premiership 
coverage 

08/08/2007 BBC Radio 5 
Live 

Inaccuracy/Misleading 1 

Ray Winstone Investigates: 
Tonight 

03/09/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 

Revelation TV 26/07/2007 Revelation 
TV 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Rhona Cameron/Wild Women 23/08/2007 Talk 107 Generally Accepted 
Standards 

1 

Running Scared 23/08/2007 Sky Movies 
Action 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Sarah Kennedy 14/09/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

2 

Silent Witness 04/09/2007 BBC1 Religious Offence 1 
Skins 28/08/2007 Channel 4 Religious Offence 1 
Sky News 09/09/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Sportsound 03/09/2007 BBC Radio 

Scotland 
Religious Offence 1 

Sportsound 25/08/2007 BBC Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Star News 12/08/2007 Star News Animal Welfare 1 
Stoned in Suburbia 24/08/2007 Sky 3 Generally Accepted 

Standards 
2 

Street Crime UK Uncut (trailer) 06/09/2007 Bravo+1 Violence 1 
Streetcrime UK (trailer) 05/09/2007 Bravo 2 Crime 

(incite/encourage) 
1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 94 
8 October 2007 

 47

 
Sunrise 18/09/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Tears of the Sun 18/07/2007 Five Violence 1 
The Alan Titchmarsh Show 
Live 

03/09/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Canterbury Tales 
(Prioress's Tale) 

02/09/2007 Oneword 
Radio 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Dangerous School for 
Boys 

16/09/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 

The Dinner Party 09/09/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Dinner Party 09/09/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
The Dinner Party (trailer) 06/09/2007 BBC Sex/Nudity 2 
The Man Who Predicted 9/11 09/09/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
The Simpsons 05/09/2007 Channel 4 Violence 1 
The X Factor 08/09/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

The Xtra Factor 18/08/2007 ITV2 Violence 1 
This Morning 03/09/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
Top Gear Polar Special 25/07/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 
Two Pints of Lager and a 
Packet of Crisps 

11/08/2007 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ultimate Caving 24/08/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

What Not to Wear 30/08/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

 


