
1 

 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 

Issue number 92 
10 September 2007 



2 

  
Contents 
 
 
Introduction        3 

Standards cases 
 
In Breach        4 
     
Resolved        17 
 
Not in Breach       19 
 
Note to Broadcasters (Additional Code Guidance)  21  
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld        22 
 
Not Upheld        28 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit   49  
 
 



3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
BBC News 
BBC1, 4 and 6 June 2007, 18:00 
 
 
Introduction 
 
Ofcom received 8 complaints regarding the transmission of the video logo designed 
for the 2012 London Olympics during three separate news bulletins on BBC1 on 4 
and 6 June 2007. The images were broadcast as part of a report on the launch of the 
2012 Olympics logo. The complainants included the British Epilepsy Association.  
The complainants were all concerned that broadcast of part of the animated 2012 
logo, as part of the news reports, was harmful because of its likelihood to cause 
epileptic seizures.  
 
Certain types of flashing images may trigger seizures in viewers who are susceptible 
to photosensitive epilepsy (“PSE”). The Code therefore contains rules aimed at 
minimising the risk to viewers who have photosensitive epilepsy. 
 
Rule 2.13 of the Code states that “Broadcasters must take precautions to maintain a 
low level of risk to viewers who have PSE. Where it is not reasonably practicable to 
follow the Ofcom guidance (see the Ofcom website), and where broadcasters can 
demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or patterns is editorially 
justified, viewers should be given an adequate verbal and also, if appropriate, text 
warning at the start of the programme or programme item”.  
 
On 4 June 2007, the BBC transmitted part of the Olympics video with a sequence of 
images containing rapid flashing images.  Therefore the BBC was asked to comment 
on the compliance of this broadcast with Rule 2.13. 
 
While the broadcast of 6 June 2007 contained images from the Olympic video, it did 
not transmit what appeared to be the more problematic sequence of flashing images. 
  
Response 
 
The BBC accepted that a section of the news report on 4 June 2007 “may have been 
a risk to viewers with photosensitive epilepsy”. However, it did not believe that it was 
in breach of Rule 2.13 of the Code.  
 
The BBC explained that the news item in question covered the launch of the 
Olympics logo, which was a significant news event, and that the logo was featured as 
part of that event. It said that whilst the logo had been described in advance as 
dynamic and moving, no indication had been given to the BBC that it might be 
problematic. It said that its expectation in this case had been that a major public body 
launching a promotion such as this to the public would already have taken steps to 
ensure compliance and that the graphics would have been tested for photosensitivity 
and be safe for it to broadcast. The BBC said it would not normally expect to test 
such images before broadcast. 
 



5 

The broadcaster went on to argue that it transmitted the material in good faith, that 
the image in question was used sparingly, and that it was not given any preview of 
the logo or time to assess the material in advance. It said its initial assumption – until 
it was alerted to the problem by calls, texts and emails from viewers – was that it was 
safe for transmission.  
 
The BBC concluded its response by stating that it did not use the animated images in 
subsequent news bulletins and that it was reasonable, and consistent with the BBC’s 
obligations to maintain a “low level” of risk, to rely upon the launch body (the 2012 
Olympic Committee in this case) to have ensured that the item was safe for 
broadcast.  
 
Decision 
 
Flickering or intermittent images and certain types of regular patterns can cause  
problems for some viewers who have PSE. Ofcom has drawn up guidelines1, 
following consultation with leading medical experts in this area, with  
the aim of reducing viewers’ risk of exposure to potentially harmful images of this 
type. 

In view of the potential harm which certain material can cause to PSE sufferers, 
broadcasters must exercise care when dealing with sequences which contain 
flashing images. Content which contains rapid scene cuts and/or where there is a 
change in screen brightness between cuts, should be reviewed with special care. 

Ofcom tested the excerpt of the promotional video for the 2012 Olympics transmitted 
in the 4 June 2007 news bulletin. It found that the majority was unproblematic. 
However, a brief diving sequence of 45 frames (around 2 seconds in length) 
contained an excessive number of ‘flashes’ that were clearly in breach of the 
guidelines.  

The BBC stated that it was not given time to assess the material in advance, and it 
would not normally expect to test such images before broadcast. However, 
irrespective of the source, it is the responsibility of the broadcaster to ensure that 
material it transmits complies with Ofcom’s Broadcasting Code. This responsibility is 
particularly important where there is the potential for harm to viewers.  

The broadcast of this material was therefore in breach of Rule 2.13. 

Breach of Rule 2.13 

 

                                            
1 Guidance is available at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf 
 



6 

Hustler TV output 
Hustler TV, 29 June 2007, 01:30 – 04:30 
 
 
Introduction 
 
Hustler TV is an encrypted adult channel. A viewer queried why a premium rate adult 
chat line was promoted on-screen during pre-recorded adult programming; he 
thought it looked like advertising.  
 
Under Rule 10.2 of the Code, the advertising and programme elements of a service 
must be kept separate.  
 
Rule 10.3 states that products and services must not be promoted in programmes. 
This does not apply to programme-related material, defined in the Code as “products 
or services that are both directly derived from a specific programme and intended to 
allow listeners or viewers to benefit fully from, or to interact with, that programme”. 
 
Rule 10.9 states: 
 
“Premium rate numbers will normally be regarded as products or services and must 
therefore not appear in programmes, except where: 
 

• they form part of the editorial content of the programme: or 
• they fall within the meaning the programme-related material”. 

 
We asked the broadcaster to explain, with reference to the above rules, the basis 
upon which the chat line was promoted during programme content. 
 
Response 
 
With respect to Rule 10.2, the broadcaster considered that display of the premium 
rate telephone number on screen was not advertising and that it was clear to viewers 
of adult channels that numbers such as this were “promotional only”. It said that the 
number was “not under the Hustler TV name, so viewers can clearly separate 
advertising from promotional”. There was no prompt for the viewer to call the number, 
or to participate in any calls.  
 
The broadcaster also argued that the chat line was programme-related material. It 
said that the erotic nature of the programme and the erotic nature of the chat lines 
were “obviously related to one another”. Viewers were “able to interact with women 
who are similar to the ones featured in the programme, to enhance their viewing 
pleasure, giving viewers the dual benefit of watching the programme and 
experiencing the chat lines with women”.  
 
The broadcaster removed the chat line number from its output pending the 
conclusion of Ofcom’s enquiries. 
 
Decision 
 
One of the fundamental principles of European broadcasting regulation is that 
advertising and programming (that is editorial content) must be kept separate. This is 
set out in Article 10 of the Television Without Frontiers Directive which is in turn 



7 

reflected in the rules in Section Ten (Commercial References in Programmes) of the 
Code.  
 
Rule 10.3 prohibits the promotion of products or services in programmes except 
where they are programme-related.  
 
‘Programme-related material’ is narrowly defined in the Code; it must be both directly 
derived from a specific programme and intended to allow listeners or viewers to 
benefit fully from, or interact with, that programme. As Ofcom’s published guidance 
makes clear, similarity, in terms of genre or theme, between a programme and 
product or service is not in itself sufficient to establish that the product or service is 
directly derived from the programme. 
 
In this case, it was clear that the live chat service was not directly derived from the 
specific programme. Moreover, the premium rate telephone number was displayed 
over pre-recorded material, meaning that no viewer could interact with the 
programme and contribute to its editorial content.  It therefore did not satisfy the 
definition of programme-related material and its promotion within the programme was 
in breach of Rules 10.3 and 10.9.  
 
Whilst the programme may not have included an explicit advertising message or ‘call 
to action’ in respect of the chat line, the inclusion of the chat line number was clearly 
intended to be promotional. Such a promotion was therefore, in effect, an 
advertisement for an adult chat line and in breach of Rule 10.2 which requires 
advertisements and editorial to be kept separate. 
 
We welcomed the action taken by the broadcaster in response to our queries. 
However, we were concerned that it had not understood its responsibilities under the 
Code, despite the availability of detailed guidance on the meaning of ‘programme-
related material’ and relevant findings recently published in Ofcom’s Broadcast 
Bulletin. 
 
Breach of Rules 10.2, 10.3 and 10.9 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



8 

Kaun Banega Crorepati 
STAR Plus, 22 January 2007 and other dates, 21:00 
 
 
Introduction 
 
Kaun Banega Crorepati is a game show series, produced in India and originally 
intended for the Indian television market, and subsequently transmitted in the UK. It 
is based on the UK gameshow, Who Wants To Be A Millionaire. The host of the 
show and the contestant both use computers throughout the show.  
 
A viewer in the UK expressed concerns that Kaun Banega Crorepati appeared to 
contain product placement by the computer firm, Compaq. The viewer said that the 
gameshow host repeatedly referred to Compaq. 
 
Rule 10.4 of the Code provides that no undue prominence may be given in any 
programme to a product or service.  
 
Rule 10.5 prohibits product placement. However, the Code states that product 
placement does not include: 
 
“Television arrangements covering the inclusion of products or services in a 
programme acquired from outside the UK and films made for cinema provided that 
no broadcaster regulated by Ofcom and involved in the broadcast of that programme 
or film directly benefits from the arrangement”. 
 
Having viewed a number of shows in the series, Ofcom requested the broadcaster’s 
comments under Rule 10.4. 
 
Response 
 
STAR Group responded on behalf of the Ofcom licensee, STAR Television 
Entertainment Ltd. 
 
It advised that the programme was acquired from outside the UK and that STAR 
Television Entertainment Ltd did not directly benefit from any placement 
arrangement. 
 
It acknowledged that Compaq’s red logo was at times visible on the back of the 
computers although it said that there were no direct close ups on the logo. It also 
said that during the show the host addressed the computers on a few occasions with 
expressions such as “Is that correct, Mr Computer?”, “Compaq da”, or “Compaq 
garu”, an Indian local dialect expression.  
 
STAR Group considered that the computers were a necessary part of the show and 
served as a technical tool which allowed both the host and the contestants to view 
the questions being asked, provide possible answers and then display the correct 
answer. It added that Compaq had no input into editorial decisions regarding the 
broadcast of the show in the UK.  
 
The series in question ended in April 2007; however, STAR Group said that, going 
forward, it would endeavour to comply with Rule 10.4.  
 
 



9 

Decision 
 
Bearing in mind the definition of product placement under the Code, Ofcom did not 
consider that there was a breach of Rule 10.5. However, programmes acquired from 
outside the UK are nevertheless subject to Rule 10.4, which prohibits unduly 
prominent references to products and services. 
 
Ofcom noted that the game show host used a range of expressions in addressing the 
computers used in the programme. Some of these expressions included the brand 
name, Compaq. However, this was part of the host’s light-hearted patter, which was 
integral to the show. Ofcom considered that it would have been difficult to have 
edited the host’s verbal references from the UK broadcast and that, on balance, 
these references in themselves were not unduly prominent. However, if they were to 
become more frequent or otherwise prominent within the programme, then this could 
raise problems under Rule 10.4.  
 
In addition to the host’s verbal references, the computers themselves featured 
branding for Compaq in clearly legible red lettering when shown in close up with the 
presenter and contestant. The branding appeared to have been deliberately 
positioned on the computers to ensure its visibility on-screen. Ofcom considered that 
there was insufficient editorial justification for inclusion of the branding and that it 
could have been edited out from the UK broadcast (for example, using blurring 
techniques) without compromising the editorial content. Whilst Ofcom welcomed the 
assurances from STAR Group regarding compliance going forward, it concluded that 
the visual references to Compaq in the series in question were unduly prominent.  
 
Breach of Rule 10.4



10 

Wimbledon news updates 
Town 102 FM (Ipswich), 29 June 2007, 17:03    
 
 
Introduction 
 
At the beginning of the sports news, the presenter introduced himself and then 
handed over to “our man at SW19” for an update on “day five at Wimbledon.” After 
the update, the presenter said: “BUPA Wellness makes you feel better”, before he 
covered other sports news. A listener complained that this was an attempt by Town 
102 to “increase their advertising profits” by “interrupting their news with subliminal 
adverts.” 
 
Section 1 Rule 4.6 of the BCAP Radio Advertising Standards Code (“the BCAP 
Code”) requires that certain categories of advertisements or sponsorship, which 
include health and medical services, are approved by the Radio Advertising 
Clearance Centre (“the RACC”) in advance of broadcast. The RACC confirmed that it 
knew of BUPA Wellness’ sponsorship of Wimbledon updates, but it had not in 
advance cleared the promotional message for broadcast. Rule 9.4 of the Code 
requires that, “sponsorship on radio … must comply with both the advertising content 
and scheduling rules that apply…”. 
 
Rule 9.8 requires that, “the relationship between the sponsor and the sponsored 
[programming] must be transparent.”  
 
Ofcom therefore sought Town 102’s comments on the matter. 
 
Response 
 
Town 102 said it always tried to ensure regulatory compliance but had mistakenly 
believed that its sports news provider had obtained RACC clearance in this case. 
The broadcaster added that it had taken action to ensure no recurrence and had 
already been in the process of revising its sports news provision. 
 
Decision 
 
While the sponsorship of broadcast news is prohibited, sports news bulletins may be 
sponsored or contain sponsored items. We welcomed Town 102’s assurance 
concerning the appropriate copy clearance of future sponsorship credits. However, 
failure to ensure that a sponsorship credit for a health or medical service is fully 
cleared by the RACC before broadcast is a clear breach of Section 1, Rule 4.6 of the 
BCAP Code and therefore Rule 9.4 of the Broadcasting Code. 
 
It was unclear from the statement, “BUPA Wellness makes you feel better”, that it 
was anything more than a promotional message placed within the sports news. The 
channel failed to make clear to the listener that BUPA Wellness was a sponsor or 
that the Wimbledon updates within the bulletin were sponsored. The broadcast was 
therefore also in breach of Rule 9.8 of the Code.   
 
Breach of Section 1, Rule 4.6 of the BCAP Code and Rules 9.4 and 9.8 of the 
Code 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 11 

Sponsorship of News 
ARY One World, various dates and times 
 
 
Introduction 
 
ARY One World broadcasts news and current affairs aimed primarily at a South Asian 
audience. Ofcom was contacted by a viewer who said that news on ARY One World 
appeared to be sponsored.  
 
Rule 9.1 of the Code prohibits the sponsorship of news and current affairs on 
television. 
 
Ofcom obtained a recording of sample output transmitted in February 2007. We noted 
that there was a sponsorship credit for the news which announced in English, “This 
news detail was brought to you by Mobile Zone and Sony Ericsson”. Subsequently, 
there was another sponsorship credit for the news; the voiceover said, “This news 
headline is brought to you by Super Asia Microwave Oven”. We therefore requested 
the broadcaster’s comments. 
 
Response 
 
The broadcaster said that, at the time that Ofcom reviewed the output, ARY One 
World was “a live and single beam channel” involving a “turn-around” of its South 
Asian signal. In other words, what was broadcast in the UK was precisely the same 
output as that being broadcast at the same time to audiences in South Asia and 
elsewhere. 
 
The broadcaster said that, in other parts of the world where the output was 
transmitted, there were no regulations prohibiting the sponsorship of news. The 
broadcaster went on to say that it was “technically extremely complicated to remove 
branding and sponsorship messages before turn-around without delay”, and that to 
do this required a “sophisticated infrastructure”. It initially claimed that it had made 
arrangements for a “clean beam” in order to fully comply with Ofcom’s regulations, 
and envisaged that the new infrastructure would shortly be in place.  
 
However, the broadcaster subsequently advised Ofcom that these arrangements had 
turned out to be not “technically feasible” and that the channel had therefore ceased 
to operate with effect from 23 July 2007. 
 
Decision 
 
European legislation prohibits television news and current affairs programmes from 
being sponsored. The Code, which broadcasters licensed in the UK are required to 
comply with, therefore prohibits sponsorship of news and current affairs on television.  
 
News broadcast on ARY One World included clear sponsorship messages and was 
therefore in breach of Rule 9.1. 
 
Breach of Rule 9.1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 12 

Promotion for itv.com/football 
ITV1, 14 March 2007, 19:30 
 
 
Introduction 
 
In the closing titles for an episode of Coronation Street, the credits moved to a split 
screen. The left hand side provided information that live football was coming next on 
ITV1. A female announcer also gave these details out.    
 
A male announcer then said “For all the latest football news, go to itv.com/football, 
sponsored by Paddy Power online betting”. Simultaneously, a separate screen in the 
top left hand corner of the picture showed a logo for Paddy Power.     
 
One viewer expressed concern about the lack of separation between the programme 
and a sponsor credit; and that a promotional message was given to viewers in the 
credits of an unrelated programme.  
 
Section Ten of the Code contains rules to ensure that:  
 

• the independence of editorial control over programme content is maintained 
and that programmes are not distorted for commercial purposes; and,  

 
• the advertising and programming elements of a service are clearly separated.  

 
Rule 10.3 of the Code states: “Products and services must not be promoted in 
programmes. This rule does not apply to programme-related material.”  
 
Rule 10.8 of the Code states: “Programme-related material may be sponsored, and 
the sponsor may be credited when details of how to obtain the material is given. Any 
credit must be brief and secondary, and must be separate from any credit for the 
programme sponsor.” 
 
According to Section Ten of the Code, the meaning of ‘programme-related material’ 
(“PRM”) is: “…products or services that are both directly derived from a specific 
programme and intended to allow listeners or viewers to benefit fully from, or to 
interact with, that programme.” Ofcom’s guidance on the promotion of PRM states: 
“Programme-related material may only be promoted in or around the relevant 
programme.”  
 
Response  
 
ITV said it believed the reference to its football website constituted programme-
related material and that, in accordance with Rule 10.8 of the Code, the reference to 
the sponsor was brief and secondary.  
 
The broadcaster believed it was acceptable for the PRM to be promoted outside of 
the football coverage itself as it was within a ‘coming next’ credit for the football. This, 
in ITV’s view, conforms to Ofcom’s guidance on the placement of promotions for 
PRM. In general it believed that PRM related to one programme could be promoted 
in the end titles of another programme. However, following the complaint, and 
pending the outcome of Ofcom’s investigation, ITV said it would confine the 
promotion of football-related PRM within sports programming.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 13 

 
Decision  
 
PRM provides an exception to the ban on the promotion of products and services in 
programmes. However, as already set out, Ofcom’s guidance on the promotion of 
PRM states that PRM may only be promoted “in or around the relevant programme”.  
ITV argued that “in or around” extends to the end titles for the programme preceding 
the relevant programme. Ofcom disagrees and does not consider that placing the 
promotion of PRM in the end credits of a preceding programme constitutes “in or 
around the relevant programme”.  The promotion of the website was too far removed 
from the actual programme it related to.  On this occasion, ITV promoted a football-
related website within the closing titles of Coronation Street, before the advertising 
break and the relevant programme even went to air.  
 
Further, in this case, because the sponsorship reference occurred during the closing 
sequence to another programme, it may not be clear what was being sponsored.   
 
Accordingly, Ofcom judged the reference to the website amounted to a breach of 
Rule 10.3.   
 
Rule 10.8 allows the sponsor of PRM to be credited as long as any such reference is 
“brief and secondary”. In the promotion for itv.com/football in this case, a significant 
portion of the viewing image was taken up with a separate screen that included 
branding for Paddy Power. Even if there had been sufficient justification for 
promoting the website in the end titles to Coronation Street (which, as discussed 
above, Ofcom considered was not the case), the reference to Paddy Power was not 
brief and secondary as required by the Code. Ofcom considered the reference was in 
breach of Rule 10.8.   
 
Breach of Rules 10.3 and 10.8  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 14 

This Morning 
ITV1, 3 July 2007, 10:30 
 
 
Introduction 
 
This Morning is a weekday live magazine programme broadcasting a mixture of 
lifestyle, health, music and light entertainment items to a daytime audience. Eight 
viewers complained to Ofcom that a fashion item on kaftans was accompanied by the 
song “Smile” by Lily Allen which featured the lyric “…but you were fucking that girl 
next door”.  
 
The broadcaster was asked to comment regarding the use of this language and its 
suitability for the time of transmission with particular regard to Rule 1.14 of the Code, 
which states that “The most offensive language must not be broadcast before the 
watershed or when children are particularly likely to be listening”.  
 
Response 
 
The broadcaster regretted that the live broadcast in question did contain language 
that was unsuitable for daytime transmission. It explained that as a result of human 
error the wrong version of the song was used (instead of the edited version which 
does not include offensive language) and that this mistake was not spotted before it 
was transmitted. One of the programme’s presenters apologised on air for any 
offence caused. The broadcaster said that it had reviewed the incident with the 
production team, which subsequently took steps to ensure that in future all such pre-
recorded material is checked by a producer before broadcast. The broadcaster said it 
had also apologised to a number of viewers who had complained directly to it. 
 
Decision 
 
On 16 July 2007 Ofcom published a note to broadcasters in Bulletin 89 which stated 
that “All broadcasters are…reminded that they are under a clear duty to ensure that 
robust procedures are in place, supported by a sufficient number of appropriately 
qualified and trained staff, to ensure full compliance with the Code”. 
 
This requirement for robust procedures to be in place is particularly relevant with 
regard to live programmes. Human error cannot justify the inclusion of material that is 
in breach of the Code. Whilst Ofcom notes that a producer will now check all pre-
recorded footage before it is broadcast live, it considers that a system of checks 
should have already been in place to avoid the likelihood of the most offensive 
language being transmitted before the watershed. This programme was therefore in 
breach of Rule 1.14 of the Code. 
 
Breach of Rule 1.14  
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 15 

Glastonbury  
BBC2, 23 June 2007, 17:50 
 
 
Introduction 
 
The annual Glastonbury Festival was broadcast live and in recorded highlights on 
BBC2 over the weekend of 22, 23 and 24 June 2007. One viewer contacted Ofcom 
stating that he was concerned that whilst watching the highlights coverage of 
Glastonbury at approximately 17:50 on Saturday 23 June 2007, a member of the 
band, The Arctic Monkeys, said “Now fucking come on now”. The complainant 
considered that this language could have been edited out.  
 
Ofcom wrote to the BBC and asked it to comment in the light of Rule 1.14 of the 
Code which states that “The most offensive language must not be broadcast before 
the watershed or when children are particularly likely to be listening”.  
 
Response 
 
The BBC explained that a failure of communication between the recording team and 
the outside broadcast control truck meant that the precise point of the recording at 
which they should have cut away from the band back to the presenter was not made 
sufficiently clear.  
 
It said that the presenter apologised immediately and that once the broadcast had 
ended the matter was discussed by the programme’s production team, all of whom 
recognised this was a serious mistake and understood the need to take great care to 
ensure it was not repeated.  
 
Decision 
 
The BBC accepted that this transmission of offensive language before the watershed 
was a serious mistake. However, whether transmitted live or in the form of recorded 
highlights, the BBC was under a duty to ensure this programme was fully compliant 
with the Code. Since the language complained of was shown as part of recorded 
highlights, Ofcom considers that had effective compliance procedures been in place, 
there should have been little difficulty in noting the offensive language in advance of 
broadcast and taking measures to ensure it was not transmitted.  
 
Breach of Rule 1.14 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 16 

Hilltown FM (Dundee) 
8 & 9 April 2007 
 
 
Introduction 
 
Ofcom received four complaints about swearing in conversations and music during 
the daytime and evening broadcasts on this station. We therefore asked Hilltown FM 
- an RSL - to provide a copy of the output. 
 
Response 
 
The station was unable to provide us with a copy of the broadcast as it had 
experienced problems with its logging system.   
 
Decision 
 
In the absence of a recording we were unable to consider the complaints. It is a 
condition of a radio broadcaster’s licence that recordings of its output are retained for 
42 days after transmission, and provides Ofcom with any material on request. Failure 
to supply these recordings is a serious breach of Hilltown FM’s licence. This breach 
will be held on record and Ofcom may consider further regulatory action if this 
problem recurs.  

Breach of Condition 8 of its Licence (Retention and production of recordings).  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 17 

Resolved 
 
Luton Airport 
Sky Travel+1, 14 June 2007, 16:30 
 
 
Introduction  
 
Throughout Luton Airport - a fly-on-the-wall documentary about the workings of the 
airport - Sky Travel+1 broadcast a digital on-screen graphic (“DOG”) which included 
the channel’s name and the website address ‘skytravel.co.uk’.  
 
One viewer complained this website had no editorial link to the programme and was 
primarily used as a commercial site to sell holidays.  
 
Section Ten of the Code contains rules to ensure that:  
 

• the independence of editorial control over programme content is maintained 
and that programmes are not distorted for commercial purposes; and,  

 
• the advertising and programming elements of a service are clearly separated.  

 
Rule 10.3 states: “Products and services must not be promoted in programmes. This 
rule does not apply to programme-related material.”  
 
Rule 10.4 states: “No undue prominence may be given in any programme to a 
product or service.”  
 
Response  
 
The broadcaster BSkyB Ltd (“Sky”) said skytravel.co.uk was the generic branding for 
its lifestyle and travel channels, including Sky Travel, Sky Travel+1 (which includes 
the same content broadcast an hour later), Sky Travel Extra and Sky Travel Shop. 
 
It maintained the website contained information and video clips from programmes 
broadcast on these channels in addition to providing tools for viewers to help them 
plan and book their holidays. Sky felt the website content enabled viewers to fully 
benefit from its programmes and had sufficient link to the programmes across its 
channels for the website address to be included. However, following the complaint, 
Sky withdrew the website address “pending further review”.  
    
Decision  
 
Section Ten of the Code sets out to broadcasters that advertising and programming 
(that is editorial content) must be kept separate. Rule 10.3 prohibits the promotion of 
products and services within programmes. Rule 10.4 prohibits the inclusion of unduly 
prominent references in programmes to products or services.  
 
Any reference to a website within a programme must be consistent with the 
requirements of the Code, and consideration should be given to the nature of the 
website and the manner in which the reference is made. Where a website provides 
further information about the content of a programme, there may be sufficient 
justification for the inclusion of the website address within the programme.   



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 18 

Ofcom has previously upheld a complaint about the use of commercially driven 
websites within programme content2. As noted in the previous finding, Ofcom 
recognises that broadcasters’ websites often include a degree of commercial activity, 
in addition to information about programme content. However, the more commercial 
a website and the more prominent the references to it within a programme, the 
greater the risk that such references may appear to be, in effect, promotional selling 
messages in breach of Rule 10.3, or unduly prominent in breach of Rule 10.4, or 
indeed both.  
 
In this case, while Sky said that skytravel.co.uk includes material which has been 
previously broadcast on its travel and leisure channels and is “sufficiently connected 
to the programming”, Ofcom noted that there was very limited information on the 
website about Sky Travel programmes (including the +1 strand) and none could be 
located about Luton Airport.  
 
The home page of skytravel.co.uk connects people directly to what is undoubtedly a 
sales booking page, with holiday recommendations, special offers and price 
information prominently displayed. While the home page does provide access to 
alternative services such as programme support information, the primary aim of the 
site appears to be promotional in nature. Had the website address directed people to 
genuine support information on holidays Ofcom may not have found its inclusion to 
be problematic. As such it does not meet the criteria for ‘programme-related 
material’, which is permitted in programmes under Rules 10.3 and 10.6.  
 
The reference to skytravel.co.uk was present throughout the programme. Given the 
nature of the website, Ofcom did not believe this was editorially justified. Sky’s 
comments also indicate that the website address was present throughout the 
programmes on its leisure and lifestyle channels. 
 
Ofcom welcomed the action from Sky to remove the website address and, in view of 
the prompt action taken by Sky, Ofcom concluded the matter was resolved. However, 
Ofcom would not expect the website address to return to Sky’s programmes under 
the current direction of the website.  
 
Resolved 
 
 
 
  

                                            
2 See Broadcast Bulletin 78 and the decision regarding Perfect Match 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 19 

Not In Breach 
 
News Knight with Sir Trevor McDonald 
ITV1, 24 June 2007, 22:00 
 
 
Introduction 
 
This topical news comedy programme was introduced by Sir Trevor McDonald. It 
included a number of items which ranged from the quality of Big Brother contestants, 
through comments on the early release from jail of 25,000 prisoners, to a sequence 
entitled “Saudis Do The Funniest Things” (a spoof clip show). At one point, Sir Trevor 
McDonald introduced an item by saying: “It’s time for ‘Racist and Dead’, this week, 
it’s the turn of corpulent, narrow-minded northerner Bernard Manning. Personally, I 
never thought of Bernard Manning as a racist comic… just a fat, white bastard…” 
 
112 viewers complained that the use of the expression “fat, white bastard” was 
inappropriate and/or racist. 
 
Decision 
 
The Code was drafted in the light of the Human Rights Act 1998 and the European 
Convention on Human Rights. In particular, the right to freedom of expression, as 
expressed in Article 10 of the Convention, encompasses the audience’s right to 
receive creative material, information and ideas without interference, but subject to 
restrictions prescribed by law and necessary in a democratic society. 
 
Ofcom must ensure that generally accepted standards are applied to the content of 
television services, so as to provide adequate protection for members of the public, 
for example from the broadcast of offensive material.   
 
Rule 2.3 of the Code states that “…in applying generally accepted standards 
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the 
context…”. There is therefore no prohibition on the broadcast of an expression such 
as the one used by Sir Trevor McDonald, provided that it is justified by context. 
Context includes, amongst other things: the time of broadcast; the editorial content of 
the programme; the degree of offence likely to be caused by the material; and the 
likely expectation of the audience. 
 
The programme was broadcast a full hour after the 21:00 watershed, when more 
challenging material can sometimes be expected. It was clear from the outset that 
the programme, whilst a comedy, was an edgy, satirical look at the week’s news, and 
that on occasions there would be some material that risked offending some viewers.   
 
In the case of this programme, Sir Trevor McDonald obviously, and intentionally, 
drew on Bernard Manning’s own style of humour, which frequently played on the real 
or apparent prejudices of his audience. The comments were clearly intended to 
parody Manning’s own comedy, where he claimed he was not himself racist, but 
simply made ‘jokes’ based on racial stereotypes. It was in such a context that Sir 
Trevor McDonald could therefore state that he did not consider Manning to be a 
racist but then went on to say that he was “…a fat white bastard”.     
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 20 

Taking the above into account, therefore, we do not believe this specific expression 
went beyond the likely expectations of an audience for a satirical news-based 
comedy programme broadcast well after the watershed, and that any offence that 
may have been caused was justified by the context. 
 
Not in Breach 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 21 

Note to Broadcasters 
 
 
Sponsorship and gambling  
 
Ofcom recently updated Section Nine of its Broadcasting Code in light of the 
Gambling Act 2005 coming into effect on 1 September 2007. The amendments 
ensure that the sponsorship rules set out in the Code are in line with the new 
Broadcast Committee of Advertising Practice (“BCAP”) rules for gambling 
advertisements on television and radio.  
 
Ofcom is today publishing guidance, below, which will be added to the existing 
guidance on Section Nine of the Code. This is to help clarify the position regarding 
broadcast sponsorship by gambling companies. 
 
 
Additional Guidance to Section Nine of the Code 
 
 
Sponsorship and gambling  
 
On 1 September 2007, revised BCAP rules for gambling advertisements on television 
and radio came into effect in order to reflect the provisions of the Gambling Act 2005. 
See http://www.asa.org.uk/asa/codes/ 
 
As with all broadcast sponsorship, broadcasters must ensure that sponsorship on 
radio and television by gambling companies complies with the relevant BCAP 
advertising scheduling and content rules.  
 
Broadcasters must also ensure that the gambling company is permitted to advertise -
and therefore to sponsor - on air. For more information, see the Committee of 
Advertising Practice presentation, available at http://www.cap.org.uk/cap/gambling/ 
 
The Gambling Act 2005 does not apply outside Great Britain. Licensees should 
ensure that specialist legal advice is sought when considering broadcast sponsorship 
in Northern Ireland or the Channel Islands by gambling companies. 
 
In addition, broadcasters should be aware that, in August 2007, the gambling 
industry published its voluntary code, the Gambling Industry Code for Socially 
Responsible Advertising. It is for the gambling industry itself to observe the voluntary 
code, available at: 
http://www.rga.eu.com/shopping/images/Code%20on%20SR%20in%20advertising.p
df 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 22 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld  
 
Complaint by Mrs S 
On The Air, BBC1 Northern Ireland, 27 October and 19 December 2006 
 
 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in the broadcast of the programme.  
 
This programme (repeated on 19 December 2006) used animation to bring to life 
some of the radio phone-in exchanges between the presenter of The Gerry Anderson 
Show and callers to his programme. It featured a caller who said that she was going 
out on a singles night and who said that Mrs S (referred to by her full name in the first 
broadcast of the programme, but referred to only by her first name in the repeat 
shown six weeks later) was going with her. Both the caller and the presenter referred 
to Mrs S’s first name in the conversation that followed in which it was also alleged 
that Mrs S was looking for a man and would end up in a ditch with one. The caller 
also referred to “Dungannon”, a district of Northern Ireland where she and Mrs S 
appeared to live.  
 
Mrs S complained to Ofcom that she was treated unfairly and that her privacy was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme in that the comments 
made by the caller and the programme’s presenter were untrue and the re-use of the 
material from the earlier radio programme was unfair to her. Also, she complained 
that her name was used without her knowledge and her address was identifiable 
from the information revealed in the On The Air programmes.  
 
The BBC said that it recognised that it had not dealt properly with her concerns when 
she first contacted it after the first broadcast of the programme and had agreed that 
all references to her should have been taken out of the two programmes. The BBC 
said that the programmes would not be repeated again that it regretted the distress 
caused to her.  
 
Ofcom considered that the comments made about Mrs S in both the original radio 
programme and the subsequent television animation were unsubstantiated and had 
the potential to materially affect viewers’ understanding of Mrs S and her private life. 
This, Ofcom found, was unfair to Mrs S and concluded that the programmes’ reuse of 
this material resulted in unfairness to her. 
 
Ofcom found that the inclusion of Mrs S’s name in the programmes along with the 
district where she lived was sufficient to render her identifiable. The inclusion of this 
information in the context of a light-hearted conversation, in which the allegations 
already referred to above were made, did infringe her privacy. The use of this 
information in this context was not justified by the content and context of the 
programmes. 
 
Introduction 
 
On 27 October 2006, BBC1 Northern Ireland broadcast an edition of On The Air, part 
of a series of ten, short television programmes that used clay modelling and three- 
dimensional animation techniques to bring to life the content of radio phone-in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 23 

exchanges previously included in the radio programme, The Gerry Anderson Show. 
These earlier radio programmes, broadcast on BBC Radio Ulster, had featured 
exchanges between the presenter Mr Gerry Anderson and listeners who had called 
into the programme. One episode of The Gerry Anderson Show had included an 
exchange between the presenter, Mr Anderson, and a caller (referred to as “Noelle”).  
 
This particular exchange was recreated in the episode of On The Air broadcast on 
BBC1 Northern Ireland on 27 October 2006. 
 
The caller “Noelle” claimed to have been “Miss Dungannon 1956” and appeared to 
live in the Dungannon district of Northern Ireland. She talked to Mr Anderson about 
the fact that she was single and was going to a “singles’ night” that evening. At this 
point, the conversation continued as follows: 
 

“Noelle”:             “And we ought to mention, shut your mouth a minute, [Mrs S’s 
full name] [inaudible] looking [for] a man.”  

 
Mr Anderson:    “[Mrs S’s first name] is looking at men too?” 
 
 “Noelle”:            “Yeah, she’s going to singles night with me.” 
 
Mr Anderson:   “Do I get the impression that the first man who walks down 

your road will be pulled into the ditch?” 
 
“Noelle”:            “You’re dead right.” 
 
Mr Anderson:   “between you and [Mrs S’s first name]?” 

 
Shortly after this, the recreation of the call ended and On The Air finished.  
 
On 1 November 2006, Mrs S complained to the BBC directly about the episode of On 
The Air broadcast on 27 October 2006. In response on 24 November 2006, Mr 
Fergus Keeling, the Commissioning Editor and Executive Producer of the series, 
apologised to Mrs S for any distress the programme may have caused her. He also 
said that her last name would be edited from any repeat broadcast of On The Air to 
prevent any further anxiety should it be shown again.  
 
This particular episode of On The Air  was repeated on BBC1 Northern Ireland on 19 
December 2006 (after she had complained to the BBC) without Mrs S’s last name 
being mentioned.   
 
On 18 December 2006, Mrs S complained to Ofcom that she was treated unfairly and 
that her privacy was unwarrantably infringed in the edition of On The Air (broadcast 
on 27 October 2006). On 31 January 2007, Mrs S confirmed to Ofcom that her 
complaint also included the edited repeat broadcast of the programme (broadcast on 
19 December 2006).   
 
The BBC wrote to Mrs S on 1 March 2007 offering to resolve her concerns about the 
programme. It recognised that it had not dealt properly with her concerns when she 
contacted them after the first broadcast of the programme and agreed that all 
references to her should have been taken out of the two On The Air programmes. It 
said that the two programmes would not be repeated and that recordings would be 
marked “not to be broadcast under any circumstances either in whole or in part”. The 
BBC also apologised for the distress caused to her. The BBC told Mrs S that it had 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 24 

considered broadcasting an apology, but decided that a personal apology would be 
more appropriate as a public one would risk embarrassing her all over again. 
  
On 16 March 2007, Mrs S indicated to Ofcom that she was not prepared to accept 
the BBC’s offer of resolution and wished Ofcom to continue its consideration of her 
complaint.  
 
In accordance with its published outline procedures for handling fairness and privacy 
complaints, Ofcom continued with its consideration of Mrs S’s complaint. 
 
The Complaint 
 
Mrs S’s case 
 
In summary, Mrs S complained to Ofcom that she was treated unfairly in the original 
broadcast of On The Air and in the repeat broadcast of it in that: 
 
a)   the comments made about her (namely that she was “looking [for] a man”, going 

to a singles’ night and would pull the first man she saw on the road into a ditch) 
were not true. Mrs S said that she “knew of” the caller, “Noelle”, but did not 
socialise with her. She said that the comments were particularly unfair to her in 
the context that: it affected her standing in the community and her struggle with 
grief at the death of her husband; and, 

 
b)   the programme makers failed to ensure that the re-use of the material taken from 

the earlier radio programme, The Gerry Anderson Show, would not cause        
unfairness to her. 

 
In summary, Mrs S also complained to Ofcom that her privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the original On The Air programme and the repeat 
broadcast in that:  
 
c)  her name was used in both episodes of On The Air without her knowledge or   
     consent and her address was identifiable from the information revealed in both  
     programmes. This resulted in her being subjected to undue and public ridicule  
     from those who saw the two programmes. 
 
The BBC’s case 
 
In summary, and in response to Mrs S’s complaint, the BBC said that it regretted the 
distress both episodes of On The Air caused Mrs S.  
 
Following the broadcast of On The Air on 27 October 2006, the BBC said that it 
removed Mrs S’s distinctive surname from the programme so that any repeat of the 
programme would not identify her again. This action was taken after she had written 
to the BBC about the use of her name in the first broadcast of the programme. In any 
event, the BBC said that it would not be broadcasting the programme again. 
 
The BBC also said that it wished for its letter to Mrs S dated 1 March 2007 (referred 
to above) to be taken into consideration by Ofcom when it adjudicated on the 
complaint.  
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 25 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services 
and unwarrantable infringement of privacy in the broadcast and in the making of 
programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recording and transcript of the programmes as broadcast. In its considerations, 
Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Ofcom found the following: 
 
Fairness 
 
a) Ofcom first considered Mrs S’s complaint that the comments made about her 

attending a “singles night” were not true and therefore unfair to her. 
 
 In considering this element of complaint, Ofcom took account of: Practice 7.9 of 

the Code which states that before broadcasting a factual programme, including 
programmes examining past events, broadcasters should take reasonable care 
to satisfy themselves that: material facts have not been presented, disregarded 
or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation. 

 
Ofcom noted the references to Mrs S in the episode of On the Air broadcast on 
27 October 2006 in full: 
 

“Noelle”:             “And we ought to mention, shut your mouth a minute, 
[Mrs S’s full name] [inaudible] looking [for] a man.”  

 
Mr Anderson:    “[Mrs S’s first name] is looking at men too?” 
 
 “Noelle”:            “Yeah, she’s going to singles night with me.” 
 
Mr Anderson:    “Do I get the impression that the first man who walks 

down your road will be pulled into the ditch.” 
 
“Noelle”:            “You’re dead right.” 
 
Mr Anderson:   “between you and [Mrs S’s first name]?” 

 
 In the edited repeat broadcast of On The Air on 19 December 2006, Mrs S’s last 

name was removed. 
 
 Ofcom noted that, as explained above, the references to Mrs S included in these 

two episodes of On The Air broadcast on 27 October and 19 December 2006 had 
been taken from an earlier radio ‘phone-in’, The Gerry Anderson Show.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 26 

 In considering this element of Mrs S’s complaint, Ofcom took the view that 
although callers to ‘phone-in’ programmes may have a right to freely express 
their views and opinion, there was a danger that programmes could be capable 
of adversely affecting a person’s reputation. Ofcom considered that broadcasters 
should be alert to the danger of unsubstantiated allegations being made by 
participants in live ‘phone-in’ programmes and that special care should be taken 
when broadcasting that material either live or in a recorded format to avoid 
unfairness. 

 
Ofcom noted that Mrs S said that the allegations that she was to attend a “singles 
night” with “Noelle”, was “looking [for] a man” and would pull the first man she 
saw on the road into a ditch, were not true and that the BBC did not refute them. 
Ofcom noted that BBC’s attempt to resolve the complaint with Mrs S and that it 
had taken steps to ensure that the programme would not be shown again.  

 
However, in the circumstances of this complaint, Ofcom considered that the 
comments about Mrs S were unsubstantiated and had the potential to diminish 
her reputation. Ofcom therefore found that the BBC’s failure to take reasonable 
care over the presentation of this material resulted in unfairness to Mrs S.  

 
 b)   Ofcom then considered Mrs S’s complaint that the programme makers failed to 

ensure that the re-use of the material taken from the earlier radio programme, 
The Gerry Anderson Show, would not cause unfairness to her. 

 
In considering this element of her complaint, Ofcom had regard to Practice 7.8 of 
the Code which states that broadcasters should ensure that the re-use of 
material, i.e. use of material originally filmed or recorded for one purpose and 
then used in a programme for another purpose or used in a later or different 
programme, does not create unfairness. This applies both to material obtained 
from others and the broadcaster’s own material.  

 
Again, Ofcom noted that the conversation between “Noelle” and Mr Anderson 
was recorded and broadcast for transmission on an earlier radio programme and 
that the same recorded conversation was now re-used in an animated television 
programme. Ofcom considered that although the medium and format in which the 
conversation was first delivered (that is, radio) differed from the later television 
broadcasts, the content of the conversation remained unchanged as did the 
context in which Mrs S’s name was mentioned. In these particular circumstances, 
Ofcom considered that the reuse of this material in a different format did not in 
itself result in unfairness to Mrs S, but Ofcom went on to consider the content of 
the material used in the programmes. 

 
Ofcom considered that the comments made about Mrs S in both the original radio 
programme and the subsequent television animation were likely to materially 
affect viewers’ understanding of Mrs S and her private life as discussed at head 
(a) above. Ofcom therefore found that the programmes’ reuse of this material 
resulted in unfairness to Mrs S. 

 
 Accordingly, the complaint of unfair treatment was upheld. 
 
Privacy 
 
c)  Ofcom then considered Mrs S’s complaint that her privacy was unwarrantably 

infringed in the broadcast of the programme in that her name was used in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 27 

programmes without her knowledge or consent and that her address were 
identifiable as a result. 

 
Ofcom’s recognises that the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In 
considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will 
therefore, where necessary, address itself to two distinct questions: First, has 
there been an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 
of the Code).  

 
Ofcom first considered whether or not Mrs S had a legitimate expectation of 
privacy concerning the use of her name without her knowledge or consent and 
the revelation of information that made her address (that is, the district in 
Northern Ireland where she lived) identifiable. In Ofcom’s view a person’s name 
or identity is not in itself information of an inherently private nature, though the 
context in which a person is named could afford them a legitimate expectation of 
privacy. Ofcom noted: Mrs S’s claim that the allegations made by Mr Anderson 
and “Noelle” about her were untrue (a claim not refuted by the BBC); the 
circumstances of her grief for the loss of her husband; and, the unwanted 
attention she said the programme had brought her in her local community. In 
these circumstances, Ofcom considered that the use of Mrs S’s name in the 
context of another person discussing personal information which was not 
substantiated and the disclosure of information of where she lived was such that 
she would have a legitimate expectation of privacy.  

 
Ofcom then considered whether or not Mrs S’s privacy was infringed in the 
broadcast of the two On The Air programmes. Ofcom noted that both Mr 
Anderson and the caller “Noelle” referred to “Dungannon” several times during 
their conversation, but was satisfied that use of the place name “Dungannon” 
alone was insufficient to identify Mrs S’s address or the district where she lived. 
However, in this particular case, Ofcom considered that the use of the place 
name “Dungannon” in conjunction with the inclusion of her full name in the first 
programme and her first name in the repeated broadcast (broadcast six weeks 
later), was sufficient to render her identifiable to a wider audience, and in 
particular, her local community. Ofcom concluded therefore that the inclusion of 
Mrs S’s name and information that rendered where she lived identifiable did 
infringe her privacy.  

 
Ofcom finally considered whether or not the inclusion of her name and 
information that rendered where she lived identifiable in the On The Air 
programmes was warranted. Taking into account Ofcom’s conclusions that Mrs S 
had a legitimate expectation of privacy and that her privacy was infringed, it 
found that the inclusion of this material was not warranted by the content and 
context of the programmes, namely light-hearted animations. Ofcom therefore 
found that Mrs S’s privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of both 
the first programme and in the second programme. 

 
The complaint of unwarranted infringement of privacy in the broadcast of the 
programme was upheld. 

 
Accordingly, Ofcom found the broadcaster in breach of Rule 7.1 and Rule 8.1 
of the Code.  

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 28 

Not Upheld 
 
Complaint by Sony Computer Entertainment UK Limited 
Ian Wright’s Unfit Kids, Channel 4, 20 September 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy. 
 
Sony Computer Entertainment UK Limited (“Sony”) complained that it was treated 
unfairly and that its privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of an edition 
of Channel 4’s series Ian Wright’s Unfit Kids. Former footballer, Ian Wright, explored 
some of the reasons for the rise in childhood obesity. He selected eight overweight 
13-14 year olds, who did little or no exercise. He worked with the children at home and 
at school and devised an After School Fitness Club programme for them. In view of 
the success of his pilot scheme, Ian Wright wanted to extend the project and the 
second programme in the series, broadcast on 20 September 2006, showed his 
attempt to secure funding to do so. He arranged to meet representatives of Sony to 
explore the possibility of obtaining sponsorship from them. In the event, Sony decided 
not to sponsor the scheme. Sony was referred to in the programme, an email from the 
company in relation to sponsorship was shown and footage of the exterior of the 
company’s offices was included.    
 
Sony complained that: the programme made it the target for unfair, one-sided and 
pejorative comment; the nature and purpose of the programme was not explained to the 
company; the company’s position was not fairly represented; and, the company was not 
given an appropriate and timely opportunity to respond to the criticism of it in the 
programme. The company also complained that its privacy was unwarrantably infringed 
in that footage of the company’s offices and logo were filmed and a confidential email 
from the company was included in the programme.   
 
Channel 4 responded that: Sony was not targeted for unfair comment and that the 
programme did not imply wrongdoing on the part of the company; Sony was made 
fully aware from the outset of the nature and purpose of the programme; the email 
from Sony was fairly represented in the programme; the company was given an 
opportunity to respond and its response was included; the programme makers did 
not need consent to film the exterior of the company’s offices; and, they had 
permission to use an email from the company in the programme. 
 
Ofcom found that the inclusion of Ian Wright’s reaction to the news that Sony was not 
going to provide funding was reasonable as a reflection of his disappointment over 
Sony’s response. The inclusion of Ian Wright’s response to Sony’s decision did not 
amount to an allegation of wrongdoing or other significant allegation about the 
company to which the programme makers should have given it an opportunity to 
respond. In any event, an email from Sony to the programme makers explaining the 
decision was fairly represented in the programme. Ofcom found that it was not an 
infringement of the company’s privacy for the programme makers to film the exterior 
of its offices or to include the email setting out its decision not to provide funding in 
the programme. 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 29 

Introduction 
 
In this programme, former footballer, Ian Wright, explored some of the reasons for the 
rise in childhood obesity. He selected eight overweight 13-14 year olds, who did little 
or no exercise. He worked with the children at home and at school and devised an 
After School Fitness Club programme for them. In view of the success of his pilot 
scheme, Ian Wright wanted to extend the project and the second programme in the 
series, broadcast on 20 September 2006, showed his attempt to secure some funding 
to do so. He arranged to meet representatives at Sony to explore the possibility of 
obtaining sponsorship from them. In the event, Sony decided not to sponsor the 
scheme. Sony was referred to in the programme, an email from the company in 
relation to sponsorship was shown and footage of the exterior of the company’s 
offices was included.    
 
Sony complained that it was treated unfairly in the programme as broadcast and that its 
privacy was unwarrantably infringed in the making and the broadcast of the programme.   
 
The Complaint 
 
Sony’s case 
 
In summary, Sony complained that it was treated unfairly in that: 
 
a) It was unfair for Sony, which considered and assessed a request for funding for 

Ian Wright’s project and subsequently declined to be involved, to then be the 
target for unfair, one-sided and pejorative comment.  
 
• Ian Wright’s remarks “Fuck Sony, man. Sony’s not gonna stop this from 

working”, created a completely erroneous and unfair impression of Sony which 
was disproportionate in the context of the refusal of a request for sponsorship.  

 
• The programme implied wrongdoing on Sony’s part, alleging that it failed to 

sponsor Ian Wright’s project and unfairly contrasted this with a statement about 
the company’s worldwide turnover generated from video games. 

 
b) The programme makers did not explain the nature and purpose of the 

programme to Sony, nor did they explain how Sony would be represented in it. 
They did not inform Sony that the company’s refusal to have the meeting with Ian 
Wright filmed would be referred to negatively in the programme.  

 
c) The programme did not fairly represent Sony’s position because it omitted or 

disregarded relevant information about the company’s positive views about Ian 
Wright’s project and the other sports based initiatives in which the company was 
involved. Selective quotes from the email from Sony to the programme makers 
created an unfair impression of the company.  

 
d) Sony was not informed that it would be referred to in the programme and was not 

given an opportunity to respond to the criticism levelled at it by Ian Wright. The 
programme makers insisted that Sony put its refusal to provide sponsorship in 
writing and did not inform Sony that the company’s email to the programme 
makers, in which it confirmed its refusal to fund the project, would be read out 
during the programme.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 30 

In summary, Sony complained that its privacy was unwarrantably infringed in the 
making of the programme in that: 
 
e) Filming of the Sony logo and the exterior of the company’s offices was without 

the permission of the company. 
 
In summary, Sony complained that its privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme in that: 
 
f) The use of confidential correspondence, namely the email informing the 

programme makers that if would not be providing sponsorship, was an 
infringement of Sony’s privacy, since it was intended only for the addressee and 
was used without Sony’s permission. 

 
Channel 4’s case 
 
In summary Channel 4 responded to the complaint of unfair treatment made by Sony as 
follows:  
 
a) Regarding the complaint that Sony was the target for unfair one-sided and 

pejorative comment, Channel 4 responded that it was perfectly reasonable for the 
programme’s presenter Ian Wright to approach Sony for sponsorship and the 
company was not the target for unfair, one-sided and pejorative comment.  
 
• The sequence complained of represented Ian Wright’s reaction of 

disappointment and frustration at Sony’s decision not to contribute sponsorship 
to his scheme. In correspondence Sony had accepted that it was “perfectly 
reasonable” for Ian Wright to express his frustration at the company’s decision, 
but the company objected to the intensity of his reaction. The precise phrase 
used by Ian Wright was clearly not uttered in any literal sense but was a 
spontaneous exclamation of frustration and determination that the setback 
would not dissuade him from pursuing his goal. This would have been 
understood by viewers, given the broader context in which it was made. It was 
clear to viewers that Ian Wright had given up a great deal of his own time and 
energy and had got to know the children well. It was also clear that the children 
had got off to a very rocky start but that, following the success of an activity 
weekend, Ian Wright was told that if he could get funding, the scheme could be 
extended. The voiceover explained that Ian Wright was prompted to approach 
Sony because the inactivity of one of the children resulted from his “games 
console habit”. After the initial meeting with Sony representatives, Ian Wright 
was optimistic about the prospect of receiving some funding from them. It was 
against this background that he received the news that Sony had decided not 
to sponsor the scheme. Ian Wright was entitled to express his reaction to 
Sony’s response in a manner that was faithful and accurate to him and viewers 
would have been able to contextualise his spontaneous and unscripted 
expressions of frustration and disappointment.  

 
• The programme did not imply wrongdoing by Sony. The company was 

approached because one of the children on the pilot scheme spent many hours 
playing computer games. The reference to the annual turnover of Sony’s parent 
company was simply a reference to Sony’s annual turnover from gaming. This 
was justifiable in the context both of Sony’s refusal to sponsor the scheme and 
in the editorial context of the programme, namely the child’s game playing 
addiction. Ian Wright’s reference to Sony not being “bothered” was not a 
suggestion of moral wrongdoing, but a reference to the company’s priorities as 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 31 

he understood them. From his perspective, notwithstanding that Sony said it 
considered his scheme to be “meritorious”, it wasn’t “bothered” enough to 
consider it worth funding his project in 2006. Just as Sony was entitled to set its 
business and sponsorship priorities, so Ian Wright was entitled to express his 
views on those priorities, as long as they were based on fact. 

 
b) Regarding the complaint that the programme makers did not explain the nature 

and purpose of the programme to Sony, Channel 4 responded that Sony was 
made aware from the very first contact with the programme makers that Ian 
Wright’s attempts to set up his scheme were being filmed for a Channel 4 series, 
that the company was being approached to help provide funding for the scheme 
and that Ian Wright’s attempts to raise sponsorship were to form part of the 
series.   

 
At no time before or after the meeting with Ian Wright, including up to broadcast, 
did any member of Sony personnel state that they objected to mention being 
made of the fact that they did not want to be filmed or of their decision not to fund 
the project, nor had Sony suggested that this was the case. The programme 
makers were dealing with the public relations and corporate communications 
departments of a multi-national organisation, who would have understood that 
Sony would inevitably be referred to in the series. The programme makers 
explained to Sony in an initial telephone call what the series was about and that 
Ian Wright was seeking sponsorship. This conversation was followed up by an 
email, which clearly stated the basis upon which Ian Wright was approaching 
Sony for sponsorship and the nature and purpose of the programme. A meeting 
was then arranged but it was explained that it was contrary to Sony’s policy to 
allow filming at such meetings. During the meeting, Ian Wright and a 
representative of the programme makers explained to a Sony representative the 
details of the scheme and the nature and aims of the series. Viewers would 
ordinarily have expected such a meeting to be filmed, so an explanation was 
needed as to why it was not. Sony did not ask the programme makers not to refer 
to its decision not to be filmed in the programme and there did not appear to be 
any sensitivity in this regard, as the decision was expressed to be based on 
established company policy. In any event, the decision not to be filmed was not 
referred to in a negative way. Ian Wright referred to the fact that he had not got a 
problem with it, as he was pleased that the company was not refusing to see him. 
Ian Wright was then filmed coming out of the meeting in a very positive frame of 
mind.  

 
c) Regarding the complaint that the programme did not fairly represent Sony’s 

position, Channel 4 said that the part of the email from Sony in which it referred 
to Ian Wright’s scheme as “meritorious” was clearly visible on screen. Viewers 
would also have seen that Sony wished him well in his endeavours. While the 
programme makers understood that Sony might have welcomed mention of its 
own sports initiatives, the series was about Ian Wright’s scheme, which was 
predicated specifically on engaging unfit and/or overweight children in sport. 
None of Sony’s initiatives sought specifically to target that category of children. 
Had Sony considered that details of its projects were relevant to its decision not 
to provide sponsorship for Ian Wright’s scheme, mention would have been made 
of that in the email to the programme makers. The email was not selectively 
edited in such a way as to create unfairness to Sony. The camera focused in so 
that the lines of the email that were not read out were clearly visible to viewers.  

 
d) Regarding the complaint that Sony was not given an appropriate opportunity to 

respond to the criticism of it in the programme, Channel 4 responded that it was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 32 

inconceivable that Sony was not aware that its response to the request for 
funding would be featured in the programme. Sony’s formal response to the 
request for funding was set out in the email of 8 May 2006 and, as set out above, 
this was fairly represented in the programme. It was wholly appropriate for Ian 
Wright to refer to that response and, given that Sony knew that the approach to 
the company was made within the context of the series and that Ian Wright was 
the presenter. Channel 4 stated that it was inconceivable that Sony did not 
appreciate that it would be referred to or used in the series. The programme 
makers did not insist on the decision not to provide sponsorship being put in 
writing, but, having received the news by phone, a representative of the 
programme makers made it clear that the decision would be referred to in the 
programme and Ian Wright’s reaction to the news filmed. He therefore offered 
Sony the opportunity to set out in full its decision and the reasons for writing it in 
an email that could be read from in the programme as necessary or appropriate. 
The tone and content of the email gave no indication that it was written under 
duress, as suggested.  

 
In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the making of 
the programme, Channel 4 said in summary: 
 
e) No request was made or required to film the exterior of Sony’s offices, as the 

programme makers were filming openly from a public highway. 
 

In response to the complaint of unwarranted infringement of privacy in the broadcast, 
Channel 4 said in summary: 

 
f) All company emails are routinely accompanied by confidentiality wording, but in 

this case the programme makers had received clear, overriding and express 
authorisation from a Sony representative to use the email. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
Sony’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom 
considered the complaint and the broadcaster’s response, together with a recording 
and transcript of the programme as broadcast.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom first considered Sony’s complaint that the company was the subject of 

unfair, one-sided and pejorative comment.  
 

In considering this head of complaint, Ofcom took into account Practice 7.9 of the 
Code. Practice 7.9 states that broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 33 

 
Ofcom considered together Sony’s specific complaints regarding the presentation 
of Ian Wright’s reaction to Sony’s decision not to sponsor his project, and 
regarding the reference to the company’s worldwide turnover. Ofcom noted the 
relevant sections of the programme:  

 
Ian Wright: “They’re getting $8.6 billion off games alone. Just games”.   

 
The following sequence comes a little later in the programme: 

 
Narrator: “Back at his flat, Ian’s finally received an email from Sony 

about funding for his fitness clubs”. 
 
Ian Wright: “We thank you for considering Sony. Unfortunately your 

scheme does not match the criteria of our strategy. We wish 
you the best with you endeavours”. 

 
“Very disappointing. It’s very disappointing. Every single thing 
that a child can go out and exercise there's a, there’s a Sony 
Playstation game for. You know, why go out and try and do it 
when you can be on a computer game acting like the fastest 
runner in the world or the best footballer in the world. You’re 
living a dream through like computers which is rubbish. You 
know, at the end of the day, course people like Sony know 
that they’ll still, people are still gonna buy their stuff, they can’t 
lose. You know, and what’s the worst thing that’s happening 
at the moment, I’m slaughtering them. They’re not bothered, 
are they? We’re doing something that’s working so, we’re… 
I’ll go somewhere else. Fuck Sony man. Sony’s not gonna 
stop this from working.” 

 
Ofcom considered that it was clear throughout the programme that Ian Wright 
was emotionally very involved with the fitness project and felt strongly about the 
impact it could have both on the children featured in the programme and on other 
children if the project continued. It was also made clear that Ian Wright left the 
meeting with Sony feeling positive and hopeful.  
 
Ofcom considered that it was not unfair for the programme to include the 
reference to the company’s turnover as background to Ian Wright’s bid for 
sponsorship, in the context of the request by Ian Wright for funding for one 
scheme from the company. Ofcom also considered that the programme’s 
presentation of Ian Wright’s reaction to the news that Sony was not providing 
funding was reasonable as a reflection of his disappointment over Sony’s 
response. Ofcom considered that in the context of Ian Wright’s endeavours for 
the children, and in particular his personal commitment to the project emphasised 
throughout the programme, the inclusion of his reaction in the programme, which 
included the phrase “Fuck Sony man” did not in itself result in unfairness to Sony. 
 
Taking into account the above considerations Ofcom found that the broadcaster 
took reasonable care in satisfying itself that material facts in relation to Sony 
were presented in a way that did not, in itself, result in unfairness to Sony.  
 
Ofcom therefore found no unfairness to Sony in this respect.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 34 

b) Ofcom considered Sony’s complaint that the programme makers did not explain 
the nature and purpose of the programme nor how the company would be 
represented in it.  

 
In considering this head of complaint, Ofcom took into account Practice 7.3 of the 
Code. Practice 7.3 says that where a person is invited to make a contribution to a 
programme, they should normally be told about the nature and purpose of the 
programme and told what kind of contribution they are expected to make.  

 
Ofcom noted Sony’s specific complaint that it was not informed that its refusal to 
allow the meeting with Ian Wright to be filmed would be referred to negatively. 
After the meeting, Ian Wright said on the programme: 

 
“They refused to be filmed, but I ain’t got a problem with that because I’d 
rather them refuse us filming them, than them refuse… Hoy! When I go in an 
speak to people like that and let them know what we’re doing and how much 
it means to me, feel, just when I come out, I’m buzzing man, I feel like I’ve 
gotta charge. He’s gonna get back to us on Wednesday and you know 
something I’m quite hopeful that they’ll give us something. You know, fingers 
crossed, fingers crossed.” 

 
In the circumstances, Ofcom took the view that viewers would be unlikely to 
consider the lack of filming of the meeting as negative, as Ian Wright so clearly 
came out of it feeling positive.  
 
Ofcom therefore found no unfairness to Sony in this respect.  
 

c) Ofcom next considered the complaint that programme omitted or disregarded 
relevant information and quoted selectively from the email outlining its decision 
not to provide funding.  

 
Ofcom took into account Practice 7.6 of the Code, which states that when a 
programme is edited, contributions should be fairly represented.  
 
Ofcom considered the complaint that the email from Sony of 8 May 2006 was 
quoted from selectively and that relevant information from it was omitted from the 
programme.  

 
Ian Wright read the following from the email in the programme: 
 

“We thank you for considering Sony… Unfortunately your scheme does not 
match the criteria of our strategy. We wish you all the best with your 
endeavours”. 

 
Other relevant parts of the email were clearly visible on screen, albeit briefly, at 
the same time: 
 

“[We thank you for considering Sony] Computer Entertainment UK in your 
quest for sponsors for Ian Wright’s fit kids’ campaign. However, although we 
believe it is a meritorious scheme, SCEUK has devised its sponsorship 
strategy for the next year.” 
 

It was a matter of editorial decision making by the programme makers which 
parts of the email to include in the programme and how. The issue before Ofcom 
was whether the contribution was fairly represented. In Ofcom’s view the material 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 35 

as presented fairly represented Sony’s position as set out in its email of 8 May 
2006, and did not in itself result in unfairness to Sony. However the issue of an 
appropriate and timely opportunity to respond is dealt with separately at head (d) 
below.  

 
Ofcom therefore found no unfairness to Sony in this respect.  

 
d) Ofcom then went on to consider the complaints that Sony was not informed that 

its email response would be read out and that it was not given an appropriate 
opportunity to respond to the allegation in the programme.  

 
In its considerations Ofcom took into account Practice 7.11, which states that, if a 
programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely 
opportunity to respond.  

 
Ofcom considered the first element of Sony’s complaint that the company was 
not informed that its email response would be broadcast. Ofcom noted that there 
was a conflict between Sony and Channel 4 as to what was said about how the 
email of 8 May 2007 explaining Sony’s decision not to provide funding would be 
used and that no contemporaneous record was provided to Ofcom of the 
telephone conversation about the email. Whilst Ofcom’s remit is to consider and 
adjudicate on complaints of unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy, it is not a fact-finding tribunal and as such is not required to resolve 
conflicts of evidence as to the nature or accuracy of particular accounts of events 
where it feels it is unable to do so, rather Ofcom’s duty is to consider whether the 
programme makers’ actions resulted in the unfair treatment of Sony. 

 
As discussed at head f) below, in Ofcom’s view Sony had been clearly informed 
by Channel 4 about the nature and purpose of the programme and it was 
significant that the programme makers had dealt with Sony’s public relations and 
corporate communications department throughout. In this context, Ofcom 
considered it was foreseeable that the programme would wish to make reference 
to what Sony had said in its email. Furthermore, as set out under c) above, it is 
Ofcom’s view that the email provided by Sony to the programme makers was 
fairly represented in the programme.  

 
Ofcom also considered whether the programme had made allegations to which 
an appropriate opportunity to respond should have been given. As discussed 
above at head a), Ofcom did not consider that it was unfair for the programme to 
include material in relation to Sony (namely the reference to Sony’s turnover and 
Ian Wright’s reaction to Sony’s decision not to sponsor the fitness scheme). In 
Ofcom’s view, it was suggested in the programme that the lack of fitness of one 
of the teenagers featured was linked to his use of his Sony PlayStation and that 
Sony should be approached to help with Ian Wright’s project. It was also clear 
that Ian Wright had been hoping for a positive response from Sony and that he 
was disappointed that, in his view, Sony had let him down. However his 
expression of disappointment, as expressed in the programme, did not, in 
Ofcom’s view, amount to an allegation of wrongdoing or other significant 
allegation about the company, to which the programme makers were obliged to 
offer it an opportunity to respond. In any event, as set out under c) above, it is 
Ofcom’s view that the email provided by Sony to the programme makers was 
fairly represented in the programme. 

 
Ofcom therefore found no unfairness to Sony in this respect. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 36 

  
e) Ofcom considered Sony’s complaint that the filming of the exterior of its premises 

and its logo was an infringement of the company’s privacy in the making of the 
programme.  

 
In considering this head of complaint, Ofcom took into account Practice 8.4 of the 
Code. Practice 8.4 says that broadcasters should ensure that words, images or 
actions filmed or recorded in, or broadcast from, a public place, are not so private 
that consent is required before broadcast from the individual or organisation 
concerned, unless broadcasting without their consent is warranted. 
 
The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s 
right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about the 
unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where necessary, 
address itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of 
privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
Was there an infringement of privacy? 

 
In reaching a decision about whether Sony’s privacy was infringed in the making of 
the programme, Ofcom first sought to establish whether Sony had a legitimate 
expectation of privacy. Ofcom viewed the footage of the company’s premises shown 
in the programme and noted that the exterior of the building and the company logo 
were shown. In Ofcom’s view it was entirely acceptable for the programme makers to 
film and broadcast such footage recorded from a public place. Such material was 
firmly in the public domain and did not require consent from the company. In these 
circumstances, Ofcom did not go on to consider the question of whether any 
infringement was warranted. 

 
Accordingly Ofcom found no infringement of privacy in this respect. 

 
f) Ofcom considered Sony’s complaint that inclusion of the email to the programme 

makers outlining the decision not to offer sponsorship was an unwarranted 
infringement of the company’s privacy in the broadcast. 

 
Ofcom took into account Practice 8.4 of the Code, as set out above.    
 
Was there an infringement of privacy? 

 
Ofcom noted that the content of Sony’s email was clearly visible on screen and/or 
was read out by Ian Wright and that there was a clear conflict between Sony and 
Channel 4 as to whether Channel 4 had permission to use the email in this way: 
whilst Sony maintained that the email was intended only for the addressee and that it 
was used without Sony’s permission, Channel 4 said that all company emails are 
routinely accompanied by confidentiality wording and that in this case the 
programme makers had received clear, overriding and express authorisation from a 
Sony representative to use the email. In the circumstances, Ofcom was unable to 
determine precisely what had been agreed between the parties. Furthermore, it is for 
the courts, not Ofcom, to determine the question of misuse of confidential 
information. However, Ofcom was able to consider the specific issue of whether 
there had been an infringement of Sony’s privacy under Rule 8.1 of the Broadcasting 
Code.   

 
In order to determine whether or not an infringement of privacy has occurred, Ofcom 
will assess first whether the complainant, in the circumstances, had a legitimate 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 37 

expectation of privacy. In some circumstances, this may depend simply upon the 
nature of the information itself. In others it may also depend on the personal 
circumstances and conduct of the company or individual involved. In relation to 
Sony’s complaint, Ofcom considered both the subject matter and content of Sony’s 
email and the wider context in which it was provided to Channel 4. Ofcom noted that 
those parts of the email which were visible or read out by Ian Wright directly related 
to his project and request for sponsorship of the scheme (see c) above). In Ofcom’s 
view, the email did not contain any information that was inherently private to Sony, 
such as information that might expose the inner workings of the company (e.g. the 
activities of a board meeting). 
 
Looking at the wider context, Ofcom noted that whilst the email contained what 
appeared to be a standard confidentiality notice, Sony had been clearly informed by 
Channel 4 about the nature and purpose of the programme and it was significant 
that the programme makers had dealt with Sony’s public relations and corporate 
communications department throughout. In this context, Ofcom considered it was 
foreseeable that the programme would wish to make reference to what Sony had 
said and there was no evidence that Sony specifically informed the programme 
makers that the content of the email was not to be referred to or included in the 
programme. Weighing all these factors, Ofcom did not consider that Sony had a 
legitimate expectation of privacy in respect of the content of the email. It followed, 
therefore, that there was no infringement of privacy in reading from or showing parts 
of the email in the programme. In these circumstances, Ofcom did not need to 
consider the question of whether any infringement was warranted. 

 
Accordingly Ofcom found no infringement of privacy in this respect. 

 
The complaints of unfair treatment and infringement of privacy were not 
upheld. Accordingly the complaint was not upheld.    



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 38 

Complaint by Ms Tasneem Southern 
Lock Them Up Or Let Them Out, BBC2, 6 November 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the broadcast of the programme.  
 
This programme examined the parole system and the issues surrounding early 
release of prisoners. It featured Mr Mukhtar Hussain who was serving his nineteenth 
year of a life sentence for the murder of his brother’s wife in 1987. The programme 
stated that at his trial it was alleged that Mr Hussain had been urged to commit the 
murder by his mother and his sister. The programme referred to and included a 
wedding photograph of Mr Hussain’s sister, Ms Soraya Ali, who was also convicted 
of the murder. The photograph also featured Mr Hussain’s niece and Ms Ali’s 
daughter, Ms Tasneem Southern. 
 
Ms Southern complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 
broadcast of the programme in that: the photograph was shown in the programme 
without her knowledge or consent; and, she was not told about the programme 
before its broadcast. 
 
The BBC argued that: it would have been impossible for anyone who was not already 
aware of Ms Southern’s connection with the murder case to link her to the events 
being discussed in the programme; and, the prospect of anyone but the principal 
participants being identified was so remote that there was no need to seek consent of 
others (including Ms Southern) who appeared in it.  
 
Ofcom found that while the circumstances surrounding this case were personally 
distressing to Ms Southern, she did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to the broadcast of a photograph which was freely provided to the 
programme makers by the owner, and in which Ms Southern was shown only briefly 
and in passing, without any reference to her or her relationship to those featured in 
the programme. Therefore there was no infringement of her privacy 
 
Ofcom considered that given both the nature of Ms Southern’s relationship with those 
featured in the programme and the fact that she herself was not in any way identified 
in the programme, it was not incumbent on the programme makers to inform Ms 
Southern of the intended broadcast. Ofcom found therefore that Ms Southern did not 
have a legitimate expectation of privacy in this respect and there was therefore no 
infringement of Ms Southern’s privacy in the broadcast of the programme. 
 
Introduction 
 
On 6 November 2006, BBC2 broadcast an edition of Lock Them Up Or Let Them 
Out, a series of three programmes that examined the parole system and the issues 
surrounding early release of prisoners. In this, the first programme in the series, the 
cases of three violent offenders were being considered by the Parole Board for 
England and Wales (“the Parole Board”). One of the offenders featured was Mr 
Mukhtar Hussain who was serving his nineteenth year of a life sentence for the 
murder of his brother’s wife in 1987. The programme stated that at his trial it was 
alleged that Mr Hussain had been urged to commit the murder by his mother and his 
sister. The programme referred to and included a photograph of Mr Hussain’s sister, 
Ms Soraya Ali. She was also convicted of the murder and died in prison while serving 
her sentence.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 39 

 
Mr Hussain was shown in the programme talking about his crime and his 
experiences inside prison. The programme also included interview footage of Mr 
Hussain’s brother, Mr Umar Hayat (the husband of the murder victim), who argued 
against his early release maintaining that the sentence of life imprisonment should 
mean “life”.  
 
The programme included a family wedding photograph of Mr Hayat and his wife with 
a number of wedding guests. Amongst the people visible in the photograph were Ms 
Tasneem Southern and her mother, Ms Ali. Ms Southern is the niece of Mr Hussain 
and the daughter of Ms Ali (the two people convicted of the murder of Mr Hayat’s 
wife). She complained that her privacy was unwarrantably infringed in the broadcast 
of the programme. 
 
The Complaint 
 
Ms Southern’s case 
 
In summary, Ms Southern complained that her privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast in that: 
 
a)   A wedding photograph in which she and her mother were featured was shown in 

the programme without her prior knowledge or consent and her identity was not 
obscured in any way. 

 
b)   She was not told about the programme before it was transmitted and the 

programme’s revisited of a story that concerned her mother and other family 
members causing her trauma, anxiety, and worry about work colleagues who 
may have seen the programme as a result of its broadcast.  

 
BBC’s case 
 
In summary, and in response to Ms Southern’s complaint, the BBC said that: 
 
a)   The photograph in question was taken in 1985 at the marriage of Ms Southern’s 

uncle, Mr Hayat, to the woman who was subsequently murdered by Mr Hussain 
and Ms Ali. The photograph appeared once in the programme and was on screen 
for a total of 13 seconds. The BBC said that the quality of the photograph was 
poor and that it showed a group of 25 people, 12 of whom were female. The BBC 
said that the programme showed a wide shot of the whole group before zooming 
into a close head shot of the bride and groom. It then focused on Ms Ali, before 
panning back to the married couple at the centre of the photograph.  

 
The BBC said that the use of the photograph in this way should not be regarded 
as an infringement of Ms Southern’s privacy. The BBC argued that Ms Southern 
was not mentioned by name and did not appear anywhere else in the 
programme. It said that the programme did not mention that Ms Ali had a 
daughter (or that Mr Hussain had a niece) nor did it mention Ms Ali by name. The 
BBC said that even if someone knew Ms Southern’s mother was Ms Ali, it would 
not have been possible to have made a connection between them. Furthermore 
without a common name no one could make a connection between Ms Southern 
and those involved in the murder. The BBC said that it would have been 
impossible for anyone who was not already aware of Ms Southern’s connection 
with the murder case to link her to the events being discussed in the programme.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 40 

The BBC further argued that there were some specific facts about the 
photograph which the BBC believed supported its view that Ms Southern’s 
privacy was not in fact infringed: only six seconds of the time the photograph was 
on screen featured people other than the victim and her two killers; there were 12 
females in the photograph and only two were identified; and, the photograph was 
taken 21 years ago and Ms Southern’s appearance was likely to have changed 
considerably over this time. The BBC also said that, in the unlikely case that 
someone had been able to identify Ms Southern from the photograph, there was 
no way that they would have known, or been able to work out, her relationship to 
Mr Hussain and Ms Ali or the victim. It was impossible, the BBC said, to tell 
whether she was a relative or simply a guest at the wedding. 

 
The BBC said that the only people who could have possibly identified Ms 
Southern from the photograph were those who already knew her or knew the 
people specifically mentioned in the photograph. These people would have been 
only too aware of the circumstances of the murder and Ms Southern’s connection 
to the two people convicted.   

 
In response to Ms Southern’s complaint that her consent was not sought for the 
use of the photograph, the BBC said that permission to use the wedding 
photograph was given by its owner, Mr Hayat, who was the groom in the picture. 
As the brother of the murderer and husband of the victim, he was clearly, 
according to the BBC, the person most affected by the use of the photograph. 
The BBC said that the programme makers considered whether or not any other 
members of the family should be consulted about the use of the wedding 
photograph. However, it was decided that, in the light of the way the photograph 
was intended to be used, the prospect of anyone but the principal participants 
being identified was so remote that there was no need to seek the consent of 
others who appeared in it.   

 
b)   The BBC referred to Practice 8.19 of the Code which states that broadcasters 

should try to reduce the potential distress to victims and/or relatives when making 
or broadcasting programmes intended to examine past events that involve 
trauma to individuals (including crime) unless it is warranted to do otherwise. In 
particular, so far as is reasonably practicable, surviving victims, and/or the 
immediate families of those who experience is to feature in a programme, should 
be informed of the plans for the programme and its intended broadcast, even if 
the events or material to be broadcast have been public domain in the past. 

 
The BBC said that it understood that the primary intention of Practice 8.19 of the 
Code, insofar as it referred to crime, was that it was designed to protect people 
“who are the victims of an offence”. If it were understood to apply in the same 
way to the “relatives of those responsible for criminal acts”, it would place 
onerous new obligations on programmes which revisit past events, as well as 
implying similar obligations in relation to the relatives of criminals in the 
contemporaneous reporting of crime. The BBC said that although Ms Southern 
was related to the murder victim for the duration of her brief marriage and that the 
events of 20 years ago could hardly be anything other than distressing for her, 
her status was not primarily that of a victim or relative of a victim. 

 
The BBC said that the programme makers considered carefully who should be 
consulted or notified before the programme was broadcast. Given the focus of 
the programme, Mr Hussain and Mr Hayat were clearly the two people most 
directly affected. No other members of the family were named or referred to in 
the programme and Mr Hayat, as the husband of the victim, was clearly the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 41 

person with the most claim to be kept fully informed of the content of the 
programme. The BBC said that Mr Hayat had assured the programme makers 
that he would pass on information about the programme to other family members 
as appropriate. In the circumstances, the BBC said that the programme makers 
thought the matter was best left to Mr Hayat’s judgement. 

 
The BBC said that if Ofcom believed that there was an infringement of Ms 
Southern’s privacy in relation to the considerations set out in Practice 8.19 of the 
Code, it should be balanced against the public interest served by the programme. 
The BBC said that the issue of whether serious offenders should be released on 
parole was one which warranted investigation. The programme raised questions 
about the process of granting early release to convicted prisoners which were 
always serious because of considerations of public safety, and which were 
particularly relevant at a time of rising prison populations and potential prison 
overcrowding. The BBC said that the programme also drew attention to the 
controversial fact that the views of victims’ families were not heard, even though 
the parole panel could call witnesses. This was explored in the interview with Mr 
Hayat. 

 
The BBC said that it was a reasonable inference for it to make, given the 
comments in Ms Southern’s complaint about wanting to keep the murder “under 
wraps” that, if she had been notified about the programme in advance, she would 
have objected to its transmission. The BBC said that although it understood that 
the murder and its consequences had been a source of distress to Ms Southern, 
it was, for the reasons already given, that the BBC believed that it would not have 
been right to allow her objections to prevail over the public interest served by 
broadcasting it.  

 
The BBC said that it understood Ms Southern’s concern that her work colleagues 
would have been able to recognise her from the photograph. However, for the 
reasons already given, it would hardly be possible for anyone not already aware 
of her connection to the murder to have identified Ms Southern from the very brief 
use of a poor quality wedding photograph taken more than 20 years ago. The 
BBC said that it was noted that Ms Southern had not stated whether or not 
anyone did, in fact, identify her as a result of the programme. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unwarrantable infringement of privacy in the making and 
broadcast of programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint, with supporting material, and the broadcaster’s response, together 
with supporting material and a recording and transcript of the programme as 
broadcast. In its considerations, Ofcom took account of the Code.     
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 42 

In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions. First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the Code).  
 
In the circumstances of this case, Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom considered Ms Southern’s complaint that a wedding photograph 

containing her image was shown in the programme without her knowledge or 
consent and that her identity was not obscured in any way. 

 
In its considerations Ofcom took account of Practice 8.6 of the Code which states 
that if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or an 
organisation, consent should be obtained before the relevant material is 
broadcast, unless the infringement is warranted.  

 
In deciding this element of Ms Southern’s complaint, Ofcom first considered 
whether or not Ms Southern had a legitimate expectation of privacy concerning 
the use of a wedding photograph in which she appeared without being obscured. 
  
In this regard the Code states that “Legitimate expectations of privacy will vary 
according to the place and nature of the information, activity or condition in 
question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and whether the 
individual concerned is already in the public domain”.  

 
Ofcom recognised the personal distress caused to Ms Southern by the 
programme revisiting the events surrounding the murder and the part her mother 
and one of her uncles had had in it, and noted that Ms Southern’s image was 
shown in the photograph. However, Ofcom also acknowledged that the 
photograph was owned, and freely provided to the programme makers, by Mr 
Hayat, the husband of the murder victim. Ofcom also noted that Ms Southern 
was not named in the programme, nor otherwise referred to, nor was any 
connection made between her, the victim, or those convicted of murder. In 
Ofcom’s view her image was shown briefly, in passing, as part of a group photo 
taken some 20 years before the programme was broadcast and was incidental to 
the main subjects of the picture.  

 
Ofcom concluded that while the circumstances surrounding this case were 
personally distressing to Ms Southern, she did not have a legitimate expectation 
of privacy in relation to the broadcast of a photograph which was freely provided 
to the programme makers by the owner, and in which Ms Southern was shown 
only briefly and in passing, without any reference to her or her relationship to 
those featured in the programme.  

 
Given the finding that in these circumstances Ms Southern did not have a 
legitimate expectation of privacy, and her privacy was not therefore infringed in 
the broadcast of the programme, it was not necessary for Ofcom to go on to 
consider whether or not any infringement was warranted. 

 
b) Ofcom considered Ms Southern’s complaint that she was not told about the 

programme which revisited a story that caused her anxiety as a result. 
 

In its considerations Ofcom took account of Practice 8.19 of the Code which 
states that broadcasters should try to reduce the potential distress on victims 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 43 

and/or relatives when making or broadcasting programmes intended to examine 
past events that involve trauma to individuals (including crime) unless it is 
warranted to do otherwise. In particular, so far as is reasonably practicable, 
surviving victims, and/or the immediate families of those who experience is to 
feature in a programme, should be informed of the plans for the programme and 
its intended broadcast, even if the events or material to be broadcast have been 
public domain in the past. 

 
In considering this element of Ms Southern’s complaint, Ofcom first considered 
whether or not she had a legitimate expectation of privacy concerning the 
programme revisiting a past event that involved her mother and other members 
of her family without informing her in advance of the broadcast.  

 
As discussed above at head a) Ofcom acknowledged the personal distress 
caused to Ms Southern by the programme revisiting the events surrounding the 
murder, and the part her mother and one of her uncles had had in it. Ofcom also 
noted the BBC’s submission which stated that careful consideration had been 
given to which family members should be informed of the programme, prior to 
broadcast, in accordance with Practice 8.19 of the Code. In Ofcom’s view, in the 
particular circumstances of this case, and given both the nature of Ms Southern’s 
relationship with those featured in the programme and the fact that she herself 
was not in any way identified in the programme, it was not in Ofcom’s view 
incumbent on the programme makers to inform Ms Southern of the intended 
broadcast.  

 
Ofcom therefore found that Ms Southern did not have a legitimate expectation of 
privacy in this respect and there was therefore no infringement of Ms Southern’s 
privacy in the broadcast of the programme. In these circumstances, it was not 
necessary for Ofcom to go on to consider whether or not any infringement was 
warranted.  

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Ms Southern’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the broadcast of the programme.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 44 

Complaint by Ms Janet Tomlinson  
Crimewatch Solved, BBC1, 23 August 2006  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Ms 
Tomlinson.  
 
This episode of Crimewatch Solved revisited a case entitled “The Newchurch body-
snatchers” which concerned a group of four animal-liberation protesters who, it is 
alleged, exhumed the body of Mrs Gladys Hammond, mother-in-law of the owner of 
Darley Oaks Farm (“the farm”) which reared guinea pigs for research establishments.  
The item focused primarily upon the four protesters who the police suspected of 
exhuming the body. These protestors were later found guilty of conspiracy to 
blackmail the owner of the farm.      
 
Ms Tomlinson complained that the programme unfairly led viewers to believe that 
protesters (of whom Ms Tomlinson said she was one) were responsible for the 
exhumation of Mrs Hammond’s body despite there being no evidence to prove it. Ms 
Tomlinson also complained that the programme unfairly contained incorrect 
information about the difference in the number of protesters who had been 
demonstrating at the farm before and after the exhumation and unfairly alleged that 
the six protesters (of whom Ms Tomlinson said she was one) who continued to 
demonstrate after the exhumation were “hardcore” and “in the main involved in 
criminality”.   
 
Ofcom found that the programme was not unfair to Ms Tomlinson in that she was not 
named, referred to or otherwise featured in the programme, nor was she linked with 
the exhumation of Mrs Hammond’s body at any point in the programme as 
broadcast. Ofcom found that the programme makers took reasonable steps to satisfy 
themselves that the information they had presented in the programme as broadcast 
regarding the difference in numbers of protesters before and after the exhumation 
was not misleading, and this did not lead to any unfairness to Ms Tomlinson. 
Furthermore Ofcom found that Ms Tomlinson was not linked to criminality nor was 
she linked to any protestors involved in criminality and therefore no unfair treatment 
resulted to her.     

 
Introduction 
 
On 23 August 2006, the BBC broadcast an episode of Crimewatch Solved that 
revisited a case that was entitled “The Newchurch body-snatchers”, which concerned 
a group of four animal-liberation protesters who were implicated in the exhumation of 
the body of Mrs Gladys Hammond. Mrs Hammond was the mother-in-law of the 
owner of a farm, which reared guinea pigs for research establishments. The item 
focused primarily on the four protesters who the police suspected of exhuming the 
body. They were later found guilty of conspiracy to blackmail the owner of the farm 
and were sentenced to between four and twelve years imprisonment.    
 
Ms Tomlinson did not appear in the programme but complained that as one of those who 
protested at the farm she was treated unfairly in the programme as broadcast.   
 
The Complaint 
 
Ms Tomlinson’s case 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 45 

In summary, Ms Tomlinson complained that she was treated unfairly in the 
programme as broadcast in that:  
 
a) The programme led viewers to believe that protesters were responsible for the 

exhumation of Mrs Hammond’s body despite there being no evidence to prove it 
and that Ms Tomlinson was therefore unfairly associated with this responsibility. 

 
b) The programme unfairly contained incorrect information about the difference in 

the number of protesters that had been demonstrating at the farm before and 
after the exhumation; and unfairly suggested, through an interview with police 
Inspector Bird, that the six protesters who continued to demonstrate after the 
exhumation were “hardcore” and “in the main involved in criminality”. Ms 
Tomlinson said that she was one of these protesters who continued to 
demonstrate and that she has not been charged with a criminal offence nor does 
she have a criminal conviction. 

 
The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to the complaint as follows: 
 
a) The BBC stated that the issue of who was responsible for the exhumation of Mrs 

Hammond’s body was the subject of extensive questioning during the court case 
of the four main protesters. The BBC said that evidence was produced by the 
Crown during the trial linking those found guilty of conspiracy to blackmail the 
farm’s owner to the exhumation, and on that basis, the programme used this 
evidence (along with information provided by the police) to build a 
comprehensive case linking the protesters and the exhumation. 

 
 The BBC’s statement went on to explain that “For months, activists contacted the 

owners of the farm (the Halls), telling them the body would be returned if they 
closed the farm. The body was only recovered after one of those found guilty of 
conspiracy to blackmail, John Smith, told the authorities where it was”. The BBC 
also stated that “the investigating officer, Detective Inspector Nick Baker, was 
quoted in the programme as saying: ‘The control over the protest at Darley Oaks 
was under the guise of a movement referred to as ‘Save the Newchurch Guinea 
Pigs’. It became quite obvious that if something of this nature [the exhumation of 
Mrs Hammond’s body] had taken place, they had to have some involvement in it’.  
The BBC maintained that in the final summing up of the court case Judge 
Michael Pert QC directly linked the four protesters on trial with the exhumation of 
Mrs Hammond’s body in saying, “The lowest point of your campaign was the theft 
of Gladys Hammond’s body. You not only disinterred her but kept her family on 
tenterhooks as to whether you would return her body”. On this basis, the BBC 
was of the view that it did not breach sections 7.9 and 7.10 of the Code, which 
relate to the broadcaster’s responsibility to relay facts in a fair and balanced way 
so as to avoid unfairness to any individual or organisation. The BBC stated that 
there was no case to argue that the producers of Crimewatch Solved did not take 
all reasonable care to ensure that the material facts were presented in a manner 
entirely fair to the protesters, including Ms Tomlinson. 

 
 With regard to Ms Tomlinson’s concerns that the programme implicated her in 

the exhumation, the BBC stated that she was never identified in the programme 
in any way, so there was no reason why viewers would have connected her to 
the exhumation. The BBC has said that although the programme did refer to 
protesters in general, the programme made it clear that the protesters implicated 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 46 

in the exhumation of the body were those four protesters found guilty of 
conspiracy to blackmail. 
 

b)   In relation to the complaint concerning the number of protestors the BBC stated 
that Inspector Bird, who co-ordinated the police presence at the farm during 
protests, was quoted as saying “before the grave desecration, there were 
protests every Sunday and those attracted between 30 and 50 people. After the 
desecration that changed very dramatically, numbers dropped significantly down 
to on some occasions less than six, but those people that did continue to come 
were in the main, those that were involved in criminality”. The BBC also said that 
Inspector Bird provided details of the number of protesters who attended each 
protest in 2004 from police records, and argued that these records showed that in 
the seven weeks prior to the exhumation on 5 October 2004, an average of 18.4 
protesters per day were attending protests at the farm, and that for the seven 
weeks after the exhumation only an average of 11.3 protesters per day were 
attending protests at the farm. The records also showed that aside from the 
protest that took place the week after the exhumation, on 10 October 2004, it was 
some three weeks before another demonstration took place on 31 October 2004.   

 
The BBC argued that these records confirm that the number of protests as well 
as protesters did drop following the exhumation of the body. The BBC also 
pointed out that Inspector Bird did not say, as claimed by Ms Tomlinson, that 
there “were always six or less” protesters at the farm after the exhumation, but in 
fact said “…on some occasions (there were) less than six…” as quoted above.  
Finally, the BBC added that the programme made no value judgment or comment 
on the falling number of protesters, therefore in its view the producers of 
Crimewatch Solved did not fail to take “reasonable care to satisfy themselves that 
the material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that 
is unfair to an individual or organisation” as discussed in the Code. 

 
In relation to the complaint regarding six remaining protestors being “involved in 
criminality”, the BBC stated that this quote appeared immediately after a 
sequence in which two of the protesters who were convicted of conspiracy to 
blackmail were shown arriving at the farm on the day after the exhumation. The 
BBC argued that on this basis viewers of the programme would have been left 
with the impression that the protesters referred to by Inspector Bird in the above 
quote were those four protestors discussed at head a), who had by that time 
been found guilty of criminal offences connected to the protests. The BBC stated 
that there was nothing in the programme to link Inspector Bird’s comments with 
Ms Tomlinson, nor was Ms Tomlinson identified in the programme in any way.  
The BBC also highlighted that Inspector Bird did not say that all the protesters 
had been involved in criminality. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 47 

 
This complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group In reaching a 
decision Ofcom considered a recording and transcript of the programme and the 
submissions of both parties. 
 
Ofcom’s findings in relation to the complainant’s specific heads of complaint are 
outlined below: 
 
a) Ofcom first considered Ms Tomlinson’s complaint that it was unfair to her that the 

programme led viewers to believe that she, as one of the protesters taking part in 
the protests at the farm, was partly responsible for the exhumation of Mrs 
Hammond’s body, despite there being no evidence to prove it.   

 
In its considerations, Ofcom took account of Practice 7.9 of the Code which 
states that before broadcasting a factual programme, broadcasters should take 
reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.  
 
Ofcom noted that Ms Tomlinson did not appear in the programme as broadcast, 
was at no time identified either as one of the main protesters or in any other way, 
nor was she at any time linked with, or portrayed as responsible for, the 
exhumation of Mrs Hammond’s body. Ofcom was satisfied that the protesters 
identified by name in the programme were the four main protesters who were 
convicted of conspiracy to blackmail the owner of the farm (Ms Tomlinson was 
not one of the four). Ofcom also noted that in its response the BBC stated that 
the judge in his summing up at the trial directly linked the four main protesters 
with the exhumation of Mrs Hammond’s body.   
 
On this basis, Ofcom has taken the view that the broadcaster took reasonable 
care to satisfy itself that material facts in the programme as broadcast, regarding 
the exhumation of Mrs Hammond’s body, were presented in accordance with 
practice 7.9 of the Code discussed above. Ofcom found the programme did not 
portray Ms Tomlinson as being responsible for, or linked to those responsible for, 
the exhumation of Mrs Hammond’s body in the programme as broadcast. Ofcom 
therefore found no unfairness to Ms Tomlinson in this respect.          
 

b) Ofcom next considered Ms Tomlinson’s complaint that the programme as 
broadcast unfairly contained incorrect information about the difference in the 
numbers of protesters that had been demonstrating at the farm both before and 
after the exhumation, and linked six protesters who continued to protest at the 
farm, of which Ms Tomlinson stated she was one, to “criminality”.               

 
As discussed above, in its considerations Ofcom took account of Practice 7.9 of 
the Code. 

 
Ofcom noted that the information presented in the programme as broadcast was 
taken from police records from the time of the protests at the farm, and a copy of 
these records was provided to Ofcom by the BBC in their response to this point 
of Ms Tomlinson’s complaint. In Ofcom’s view it was clear that detailed 
information regarding the frequency of the protests and the number of protesters 
was kept by police at the time of the protests at the farm. Ofcom was satisfied 
that these records detailed how the numbers of protestors fell after the 
exhumation of Mrs Hammond’s body. Ofcom noted that in the recording of the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 48 

programme Inspector Bird stated that “….numbers [following the exhumation] 
dropped significantly down to on some occasions less than six….”. In Ofcom’s 
view the Inspector’s statement was from a credible source, supported by the 
background material provided in the BBC’s submission, and in any event the 
reference resulted in no unfairness to Ms Tomlinson who was neither named nor 
otherwise referred to or featured in the programme.  

 
Ofcom then went on to consider the further element of Ms Tomlinson’s complaint 
that the programme as broadcast suggested through Inspector Bird’s comments 
that she, as one of the remaining protesters at the farm following the exhumation, 
was “hardcore” and “in the main involved in criminality”.   

 
Ofcom noted as discussed above that Ms Tomlinson was not a participant in the 
programme as broadcast; she was not referred to by name nor was she identified 
or referred to in any way as one of the remaining six protesters at the farm after 
the exhumation of Mrs Hammond’s body.    
 
Ofcom considered a recording of the programme. The sequence in which 
Inspector Bird referred to “criminality” began with footage being shown of four of 
the remaining protesters at the farm, namely those four protesters who had been 
tried for and convicted of conspiracy to blackmail the owner of the farm. Ofcom 
noted the BBC’s submission which stated that these four protesters were also 
directly linked with the exhumation of Mrs Hammond’s body during the judge’s 
summing up at their trial.   
 
Ofcom noted that Inspector Bird’s statement that “…..numbers (of protesters) 
dropped significantly down to on some occasions less than six, but those people 
that did continue to come were, in the main, those that were involved in 
criminality”, was made directly after the footage of the four convicted protesters 
had been shown.  In Ofcom’s view no link was made in the programme between 
the four convicted protesters and Ms Tomlinson and no link was made between 
Ms Tomlinson and “criminality”. Also, Ofcom noted that Inspector Bird did not say 
that the six remaining protesters were involved in “criminality”, in the broadcast 
programme he stated that those protesters, who continued to protest after the 
exhumation, were “in the main” involved in criminality, and no reference, pictorial 
or otherwise, was made to Ms Tomlinson. On this basis, Ofcom found no 
unfairness to Ms Tomlinson in this respect.   
 

Accordingly, Ms Tomlinson’s complaint of unfair treatment in the programme 
as broadcast was not upheld.   



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 49 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
3 to 31 August 2007 
 

Programme Trans 
Date 

Channel  Category No of 
complaints 

         
3 Minute Wonder 16/08/2007 More 4 Sex/Nudity 1 
4 Music: V Festival 2007 18/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

8 Out Of 10 Cats 20/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

8 Out Of 10 Cats 26/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

A Place in Spain: Costa Chaos 17/08/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Afternoon Show 07/08/2007 Nevis Radio Generally Accepted 

Standards 
1 

Alan Brazil's Sports Breakfast 18/06/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Alison Bell 10/08/2007 LBC Inaccuracy/Misleading 1 
America's Got Talent (trailer) 01/07/2007 ITV2 Animal Welfare 1 
American Idol (trailer) 17/05/2007 ITV2 Flashing images 1 
BBC Breakfast 14/08/2007 BBC1 Crime 

(incite/encourage) 
1 

BBC News 26/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

BBC News 19/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 24 12/07/2007 BBC News 24 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 24 14/07/2007 BBC News 24 Religious Issues 1 
Britain's Next Top Model 30/07/2007 Living TV Generally Accepted 

Standards 
1 

Bam Bam 18/07/2007 Capital 95.8 
FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 03/08/2007 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Big Brother 8 06/08/2007 Channel 4 Harm/Food 2 
Big Brother 8 10/08/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Big Brother 8 25/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big Brother 8 18/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Big Brother 8 27/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 Live 06/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 16/08/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 03/08/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 20/07/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

4 

Big Brother's Little Brother 
(trailer) 

07/08/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

CSI:NY 09/06/2007 Five Undue Prominence 1 
Capital Breakfast 08/08/2007 Capital 95.8FM Crime 

(incite/encourage) 
1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 50 

 
Capital FM Breakfast Show 05/07/2007 Capital FM Generally Accepted 

Standards 
1 

Captain Scarlet 26/07/2007 CITV Violence 1 
Carl Spencer 19/07/2007 Galaxy 102 Religious Offence 1 
Caspers Scare School 23/07/2007 Boomerang Offensive Language 1 
Casualty 28/07/2007 BBC1 Substance Abuse 4 
Casualty 28/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 22/05/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 13/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 23/07/2007 Channel 4 Violence 1 
Chris Moyles Show 18/07/2007 BBC Radio 1 Offensive Language 2 
Chris Moyles Show 22/08/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Come Dine With Me 12/08/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
Come Dine With Me 12/08/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Committed 07/08/2007 Five Religious Offence 2 
Coronation Street 13/08/2007 ITV1 Religious Offence 1 
Coronation Street 13/08/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Coronation Street 20/08/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Coronation Street 20/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Coronation Street 20/08/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Coronation Street 20/07/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Coronation Street 03/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Crimewatch 20/08/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

DanceX 21/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

DanceX 21/07/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Dancing with the Stars 29/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Deadliest Police Shootouts 
(trailer) 

25/07/2007 Bravo Generally Accepted 
Standards 

1 

Derren Brown 17/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dexter 02/07/2007 Sky One Scheduling 1 
Dexter (trailer) 08/07/2007 FX Scheduling 1 
Diary of a Call Girl (trailer) 18/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Diary of a Call Girl (trailer) 18/08/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Diddy Dick and Dom 17/06/2007 CBBC Dangerous Behaviour 1 
Dispatches: Undercover Mother 23/07/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 3 
Do Something Different 17/08/2007 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Eastenders 19/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 20/07/2007 BBC1 Violence 2 
Eastenders 24/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Eastenders 02/08/2007 BBC1 Substance Abuse 2 
Eastenders 03/08/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Eastenders 23/07/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Eastenders 20/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 51 

Emmerdale 30/07/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
Emmerdale 08/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Emmerdale 31/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 22/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 17/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 17/08/2007 ITV1 Violence 1 
Enemies of Reason 13/08/2007 Channel 4 Religious Offence 1 
F1 Grand Prix trailer 22/07/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Fetishes 24/07/2007 More4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Fifth Gear 02/07/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Fonejacker 09/08/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Friday Night Project 17/08/2007 C4 Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 23/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 02/08/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 2 
GMTV 03/08/2007 ITV1 Violence 1 
Gavin Stamp's Orient Express 22/05/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Generation Xcess: Violence 
and Drugs 

10/06/2007 ITV2 Crime 
(incite/encourage) 

1 

George Galloway 06/08/2007 Talksport Due Impartiality/Bias 1 
George Galloway 06/08/2007 Talksport Offensive Language 1 
George Galloway 23/06/2007 Talksport Religious Offence 1 
Grimebusters 13/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Guarding the Queen 24/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hearts vs Hibernian 06/08/2007 Setanta Sports 
1 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Heroes (trailer) 12/07/2007 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
Holby City 07/08/2007 BBC1 Substance Abuse 2 
Holby City 07/08/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Hollyoaks 04/07/2007 Channel 4 Violence 1 
Homes Under the Hammer 07/08/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

House 26/07/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

How to Be a Property 
Developer 

16/08/2007 Five Offensive Language 1 

I Predict a Riot 19/07/2007 Bravo Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 31/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 10/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

ITV News 10/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 23/07/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 22/07/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 52 

ITV News 09/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 13/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 17/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News trail 26/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ian Wright 07/08/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Immigration Housing Row: 
Tonight 

02/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Immigration Housing Row: 
Tonight 

02/07/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Jack Osbourne: Adrenalin 
Junkie 

18/08/2007 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

James Whale 06/08/2007 Talksport Religious Offence 1 
James Whale 20/08/2007 Talksport Generally Accepted 

Standards 
1 

Jamie at Home (trailer) 24/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jamie at Home (trailer) 25/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jamie at Home (trailer) 12/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jamie at Home (trailer) 01/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jekyll (trailer) 20/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jeremy Kyle 15/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jeremy Vine Show 23/07/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 13/07/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

2 

Jon Gaunt 01/08/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 27/07/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 16/07/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Just A Minute 12/08/2007 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
Kahaani Ghar Ghar Ki 12/07/2007 Star Plus Generally Accepted 

Standards 
1 

Last Man Standing 24/07/2007 BBC3 Animal Welfare 1 
Last Man Standing 17/07/2007 BBC3 Animal Welfare 1 
Law and Order (trailer) 15/07/2007 Sky Travel Generally Accepted 

Standards 
1 

Lenny's Britain 03/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Lenny's Britain 03/07/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Let’s Talk Sex 23/03/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Little Britain Down Under 27/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Little Britain Down Under 27/07/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Little Devil 13/08/2007 ITV1 Violence 1 
London Tonight 14/07/2007 ITV1 Offensive Language 4 
London Tonight 23/07/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 53 

 
Loose Women 24/07/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Loose Women 18/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Loose Women 25/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Loose Women 09/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Make Your Play 24/07/2007 ITV1 Competitions 1 
Martin Collins Show 25/07/2007 Smooth Radio Generally Accepted 

Standards 
1 

Michael Holden 11/08/2007 LBC Animal Welfare 1 
Mike George Gardening Show 14/07/2007 BBC Hereford Generally Accepted 

Standards 
1 

Mike Mendoza 16/07/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Mike Parry 10/08/2007 Talksport Animal Welfare 1 
Mike Parry 10/08/2007 Talksport Generally Accepted 

Standards 
1 

Mock the Week 19/07/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Mock the Week 12/07/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

My Parents Are Aliens 18/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

My Parents Are Aliens 06/08/2007 CITV Violence 1 
My Parents Are Aliens 18/08/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
News 05/08/2007 BBC Radio 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Nazi Pop Twins 19/07/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
News Knight With Sir Trevor 
McDonald 

22/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

News Knight With Sir Trevor 
McDonald 

29/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

News Knight With Sir Trevor 
McDonald 

19/07/2007 ITV1 Religious Offence 1 

News Knight With Sir Trevor 
McDonald 

19/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

News Knight With Sir Trevor 
McDonald 

09/08/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

News Knight With Sir Trevor 
McDonald 

26/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Newsnight 26/07/2007 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Newsnight 19/07/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Nick Ferrari 07/08/2007 LBC Generally Accepted 
Standards 

2 

Nick Ferrari Breakfast Show 27/07/2007 LBC Generally Accepted 
Standards 

1 

Panorama 23/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Paul Ross 02/08/2007 LBC Generally Accepted 
Standards 

5 

Pororo the Little Penguin 09/08/2007 Cartoonito Offensive Language 1 
Promotion for Premiership 
coverage 

08/08/2007 BBC Radio 
Five Live 

Inaccuracy/Misleading 1 

Quizcall 22/07/2007 Five Competitions 1 
Quizcall 15/07/2007 Five Competitions 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 54 

Quizcall 21/07/2007 Five Competitions 1 
Quizcall 30/06/2007 Five Competitions 1 
Quizcall 04/08/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 
R Mornings 25/07/2007 Revelation TV Generally Accepted 

Standards 
1 

Radio 1 in Tenerife 21/07/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Real Drive Home 17/07/2007 Real Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Richard & Judy 07/08/2007 Channel 4 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Richard & Judy 03/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Richard & Judy 15/08/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Richard & Judy 01/08/2007 Channel 4 Animal Welfare 2 
Richard & Judy 14/08/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Richard & Judy 17/07/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Richard & Judy 18/07/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
Richard & Judy 10/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Rick Jackson In The Morning 
(trail) 

04/08/2007 Ocean FM Offensive Language 1 

Road Wars 31/07/2007 Sky One Crime 
(incite/encourage) 

1 

Rock of Love 21/07/2007 VH1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Rugby League 29/07/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Rugby League Challenge Cup 28/07/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Sally Morgan: Star Psychic 01/08/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Sarah Kennedy's Dawn Patrol 01/08/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 

Standards 
3 

Saturday Morning Kitchen 28/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Scott Mills 06/08/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Sensitive Skin 03/07/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Severn Sound 05/08/2007 Severn Sound Offensive Language 1 
Shipwrecked 2007: Battle of the 
Islands 

26/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Silk FM 16/05/2007 Silk FM Competitions 1 
Sky News 03/08/2007 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

Sky News 03/07/2007 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sponsorship of ITV Weather 22/07/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 2 
Sports promotion 15/07/2007 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Sportsound 04/08/2007 BBC Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Star Stories 10/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Stephen Nolan Show 07/08/2007 BBC Radio 
Ulster 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Street Crime UK 29/07/2007 FTN Offensive Language 1 
Street Wars 30/06/2007 Sky Three Generally Accepted 

Standards 
1 

Sumo TV 25/04/2007 Sumo TV Violence 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 55 

Swedish Premier league promo 15/08/2007 Kanal 9 Violence 1 
TV Heaven, Telly Hell 06/08/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Teen Body Obsession: 
Too Much Too Young 

24/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Television X  - Television X Inaccuracy/Misleading 1 
The Agenda 10/08/2006 Islam Channel Offensive Language 1 
The Big Fight Live: 
WBO World Cruiseweight 
Championship 

21/07/2007 ITV1 Advertising 1 

The Bill 18/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Bill 18/07/2007 ITV1 Violence 1 
The Bill 19/07/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Breakfast Show 27/07/2007 Southern FM Generally Accepted 
Standards 

1 

The Diet Doctors Inside and 
Out 

01/08/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 

The Diet Doctors Inside and 
Out 

25/07/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 

The Diet Doctors Inside and 
Out 

15/08/2007 Five Animal Welfare 1 

The Dog Whisperer 20/07/2007 Sky Three Animal Welfare 1 
The Friday Night Project 10/08/2007 C4 Generally Accepted 

Standards 
4 

The Hive 13/08/2007 Sky One Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle Show 07/08/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Vine Show 26/07/2007 BBC Radio 2 Crime 
(incite/encourage) 

1 

The Morning Line 28/07/2007 C4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Now Show 20/07/2007 BBC Radio 4 Religious Offence 2 
The ONE Show 27/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Pulse 19/07/2007 New Style 
Radio 

Violence 1 

The Restaurant (trailer) 16/08/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Simpsons 22/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Slammer 18/08/2007 BBC2 Crime 
(incite/encourage) 

1 

The Tower 16/07/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Tower 30/07/2007 BBC1 Substance Abuse 1 
The X Factor 18/08/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

The X Factor 19/08/2007 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Tim Shaw's Asylum 13/08/2007 Kerrang Radio Generally Accepted 
Standards 

1 

Titanic 22/07/2007 BBC2 Offensive Language 1 
Titanic 22/07/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 
Today 26/07/2007 BBC Radio 4 Religious Issues 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 92 
10 September 2007 

 56 

 
Top Gear Polar Special 25/07/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
3 

Top Gear Polar Special 25/07/2007 BBC2 Dangerous Behaviour 3 
Trisha Goddard 16/08/2007 Five Offensive Language 1 
True Dare Kiss 19/07/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
2 

True Dare Kiss 19/07/2007 BBC1 Offensive Language 1 
True Stories: Punk - Attitude 
(trail) 

17/06/2007 More 4 Offensive Language 4 

Ultimate Wedding Makeover 26/07/2007 Five Sex/Nudity 1 
Wake Up With Wogan 07/08/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Who Wants to be a Millionaire  - ITV1 Competitions 1 
Will Smith Presents The Tao of 
Bergerac 

22/08/2007 BBC Radio 4 Sex/Nudity 1 

Wimbledon 06/07/2007 ITV1 Offensive Language 3 
Wire in the Blood 18/07/2007 ITV1 Religious Issues 1 
XFM 05/08/2007 XFM Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Yanks 12/08/2007 Five Sex/Nudity 1 
 


