
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 

Issue number 91 
20 August 2007 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 2

  
Contents 
 
 
Introduction        3 

Standards cases 
 
In Breach        4 
   
Resolved        11 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in Part       13 
 
Not Upheld        21 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit   35  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 4

Standards cases 
 
In Breach 
 
Mike Mendoza 
talkSPORT, 12 May 2007, 01:10 
 
 
Introduction 
 
Mike Mendoza presents a live phone-in programme, which is designed to challenge 
audiences by stimulating discussion on topics introduced by the presenter and callers 
to the show. 
 
During the introduction to this programme, Mike Mendoza outlined the subjects that 
were to be discussed, by stating the following:  
  
"The other thing that has really got up my nose over the last couple of days…and 
again you might like to comment on this…are the footballers…and I'm including 
David Beckham on this one ‘cause he's jumped on the bandwagon today, and that's 
exactly what they've done. Footballers yesterday jumping on the bandwagon to beg 
whoever it is that has taken Madeleine McCann away, whoever has grabbed her, to 
give her back…now you tell me, paedophiles in general are the type of people that 
surely would not follow football…not many gay people to the best of my knowledge 
are great football fans."  
 
One listener complained that this reference linking paedophiles with gay people was 
inappropriate. Ofcom asked the broadcaster to comment on these remarks in light of 
Rule 2.3 (generally accepted standards). 
 
Response 
 
The broadcaster said that the statements made had been indefensible. It had spoken 
to the presenter who accepted that he had been wrong to make them. The 
broadcaster then suspended Mr Mendoza for a week to underline the seriousness of 
his mistake.  
 
talkSPORT offered its apologies to the complainant and anyone else who had been 
offended by the remarks. It believed that they have taken immediate and appropriate 
action to prevent any similar comments being repeated. 
 
Decision 
 
Rule 2.3 of the Code requires broadcasters to ensure that material which may cause 
offence is justified by the context. The broadcaster did not attempt to justify these 
offensive remarks by the context - it admitted they were not defensible and 
apologised.  
 
We note the broadcaster’s immediate and appropriate action in suspending Mr 
Mendoza. We nevertheless are very concerned that the presenter chose to make 
such a remark. To connect homosexuality to paedophilia is highly offensive. We 
therefore regard the broadcast as a breach of Rule 2.3. 
 
Breach of Rule 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 5

Football First  
talkSPORT, 3 June 2007, 19:45 
 
 
Introduction 
 
A programme that generally concentrates on topics relating to football strayed into a 
discussion about the recent gay rights demonstrations in Moscow. During an 
exchange between a number of presenters, a remark was made that a listener 
objected to, as it referred to homosexuality as a perversion. 
 
Ofcom asked the broadcaster to comment in relation to Rule 2.3 of the Code 
(broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by the 
context). 
 
Response 
 
talkSPORT acknowledged that the presenter, Garry Bushell, was wrong to use the 
words that he did and had been spoken to about his remarks, which he regretted. It 
further made the point that his comments were made “off the cuff” and were not the 
subject of the discussion. 
 
Decision 
 
During the course of a conversation about the possibility of an English club qualifying 
for the European Cup final next year, the presenters discussed the fact that it would 
be held in Moscow where the police were known for their lack of tolerance in relation 
to civil disturbances. To illustrate the point, a presenter referred to a recent gay rights 
demonstration in Moscow. Gary Bushell, who joined the discussion to promote his 
programme later that evening, made light of the fact that Peter Tatchell, the well 
known gay rights activist, had been attacked at the demonstration by anti-gay 
protesters and subsequently arrested by Russian riot police. When questioned by a 
co-presenter because he appeared to find the situation amusing, he said that: “I 
would not go to another country and try and impose my views on them, it’s up to 
them what they do. I think there are a lot of things to put right in this country before 
you go around preaching the gospel of perversion”. Ofcom noted that there was 
some attempt by his co-presenters to challenge what he had said, but the discussion 
quickly moved on to football topics.  
 
We welcome the broadcaster’s acknowledgement that the presenter’s comments 
were unacceptable. We nevertheless did not think that its claim that the comments 
were made “off the cuff” mitigated the fact that this was a live broadcast in which a 
presenter made an inflammatory remark about homosexuality that would generally 
be regarded as a derogatory and offensive comment. We therefore regard the 
broadcast of the comment as a breach of Rule 2.3. 
 
Further, Ofcom notes that this is the second breach of Rule 2.3 recorded against 
talkSPORT in this Bulletin. We therefore remind the broadcaster that, given these 
programmes are broadcast live, it is particularly important that its presenters are fully 
briefed in advance about the potential for certain topics and types of remarks to 
cause offence to the audience. 
 
Breach of Rule 2.3 
This finding has been updated post-publication to include the name of the presenter. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 6

Britain’s Got Talent 
ITV1, 16 June 2007, 19:45 
 
 
Introduction 
 
Britain’s Got Talent was a series of nine programmes, broadcast nightly, which aimed 
to find an ‘unknown star’ from the general public to perform at this year’s Royal 
Variety Performance. The live semi-final, broadcast on ITV1 on Saturday 16 June 
2007 at 19:45, featured an illusionist called Dr. Gore. 21 viewers subsequently 
complained to Ofcom that Dr. Gore’s ‘act’ was not suitable for weekend family 
viewing. 
 
The programme was complied by Channel TV for ITV, therefore Ofcom asked 
Channel TV to comment in respect of Rule 1.3 (appropriate scheduling).  
 
Response 
 
On behalf of ITV, Channel TV said that ITV wanted to present its viewers with a wide 
range of live entertainment in the programme. When Dr. Gore was chosen to go 
through to the semi-final, Channel TV reviewed his act carefully with the 
programme’s executive producer to determine how it could be included in the 
programme without upsetting younger, sensitive or impressionable viewers.  
 
It said that the viewing figures for the programme were consistently high throughout 
the week and that it therefore suspected that a very small percentage of its viewers 
might feel Dr. Gore’s act was unsuitable for their families. As a consequence it took 
particular care to ensure that his act was introduced and presented appropriately. 
The programme’s presenters, Ant and Dec, introduced Dr. Gore with the words “He 
has the power to make audiences feel sick in seconds” and this was followed by an 
edited minute-long clip of his audition. Channel TV believed that this was a 
comprehensive visual and verbal introduction which would give viewers the time to 
make an informed choice as to whether to watch Dr Gore’s performance or allow 
their children to see it.  
 
Channel TV confirmed that Dr. Gore’s act was considerably softened and amended 
from that performed in the auditions and that this was as a result of extensive 
discussions with Dr. Gore and the programme’s producers. Notably, it said that there 
were no graphic, prolonged or close up shots and that an element of comedy was 
introduced by the inclusion of a rubber chicken amongst the materials removed from 
the ‘live autopsy’. It therefore believed that the performance became one of 
pantomime rather than horror and said that Ant and Dec drew attention to the 
dangers of emulating Dr. Gore by asking his assistant to show a wound he’d suffered 
in rehearsals.  
 
It concluded its response by stating that the performance was presented on screen 
with frequent cuts away from the act itself to the reaction of the judges and the 
audience and that the inclusion of an element of comedy further reduced the 
possibility of upsetting younger or sensitive viewers.  
 
Decision 
 
Rule 1.3 of the Code states that “Children must be protected by appropriate 
scheduling from material that is unsuitable for them…appropriate scheduling should 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 7

be judged according to: the nature of the content; the likely number and age range of 
children in the audience, taking into account school time, weekends and 
holidays…the nature of the channel or station and the particular programme; and the 
likely expectations of the audience for a particular channel or station at a particular 
time and on a particular day”. 
 
Before Dr. Gore and his assistants performed on stage, a one minute preview clip of 
his audition earlier in the week was transmitted which featured shots of Dr Gore 
causing large amounts of blood to spray from his female assistant’s face. When Dr. 
Gore’s act began, he appeared on stage in a white doctor’s coat covered in blood 
and seemed to saw off his hand from the wrist with a large knife, shouting “do you 
want to see some gore?” A young man was then made to lie on a trolley and was 
covered in a blood stained white sheet and Dr. Gore appeared to use a rotary saw to 
remove pieces of flesh and what looked like a large organ from his body. At this point 
all three judges pressed their buzzers, signifying the act to stop.  
 
The semi-final of Britain’s Got Talent was broadcast in peak family viewing time on a 
Saturday night and the series had featured many child performers in all its nightly 
heats. This programme in particular featured a singer who was six years old and a 
dance troupe solely comprising a number of young children, which would have 
further enhanced the programme’s appeal to children and families alike. It therefore 
would have been the audience’s expectation, particularly on a Saturday night when 
younger children are generally allowed to stay up later, that the programme’s content 
before the watershed would be suitable for them to view, not least because it was a 
variety programme aiming to find a member of the public who would ultimately 
perform for the Queen.  
 
Ofcom also did not consider that the elements of comedy introduced into the act 
turned it from one of horror to pantomime. Both Dr. Gore and his assistant were 
dressed in medical clothing and appeared to use a real rotary saw to “extract” organs 
and flesh from their “victim”.  
 
Therefore, Dr Gore’s act, regardless of efforts to edit it and to inject an element of 
humour, went beyond audience expectations for peak family viewing at the weekend, 
particularly given that audience figures suggest that more than one million children 
were watching. Further, Ofcom did not consider that the one minute preview clip of 
Dr Gore’s audition acted as a warning to viewers about the nature of Dr Gore’s act, 
as this clip in itself contained images that Ofcom found to be unsuitable for the time 
of transmission. Children should be protected from material that is unsuitable for 
them to view. This programme was therefore in breach of Rule 1.3 of the Code.  
 
Breach of Rule 1.3   
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 8

Nach Baliye 2 
Star One, December 2006 to January 2007, various dates (21:00-23:00) 
 
 
Introduction 
 
Nach Baliye is an annual reality dance series originally broadcast in India. Its 
contestants are couples who are generally television stars. The Indian public can 
vote for its favourite dancers via mobile phones or the internet. When the series is re-
transmitted in the UK, viewers are not able to vote. 
  
A viewer complained about the promotion of products and services within the 
programme, in particular Reliance Mobile, an Indian mobile phone company.  
 
Ofcom requested a statement from the broadcaster concerning the presence of a 
prominent logo for Reliance Mobile at various points in the programme in relation to 
Rules 10.3 (prohibition on promotion of products and services in programmes), 10.4 
(undue prominence) and 10.5 (product placement) of the Code. It also sought 
comments on the inclusion of references to the sponsor, Garnier Fructis, within the 
show under Rules 9.5 (sponsor influence) and 9.6 (sponsor references within 
programmes). 
 
Response 
 
Inclusion of Reliance Mobile logo 
 
The broadcaster, Asian Broadcasting FZ LLC, said that during the shows broadcast 
in India, viewers were invited to vote for their favourite contestant. In all cases voting 
was open to Indian residents only. Various voting options were provided: public 
landline, SMS text message or at a dedicated website, with subscribers of the mobile 
operator Reliance Mobile able to dial a dedicated number. The Reliance Mobile logo 
was displayed whenever voting information was provided to viewers. In the channel’s 
view, use of the logo was necessary since this option was only open to subscribers of 
Reliance Mobile. 
 
In relation to Rules 10.3 and 10.4, its understanding was that these only applied to 
commercial products and services available in the Ofcom licensee’s transmission 
area. In this case Reliance Mobile’s mobile telecommunications services were only 
available in India and it therefore believed that that the inclusion of the Reliance 
Mobile logo was not unduly prominent. 
 
In relation to product placement (Rule 10.5), the broadcaster confirmed that a 
payment had been made to the programme producer by Reliance Mobile for display 
of its logo. However it had acquired the programme from outside the UK and 
received no direct financial benefit from this arrangement. It believed that there had 
therefore been no breach of this rule as the arrangement fell within one of the 
recognised exceptions to Rule 10.5, namely: 
 
For television, arrangements covering the inclusion of products or services in a 
proqramme acquired from outside the UK… provided that no broadcaster regulated 
by Ofcom and involved in the broadcast of that programme or film directly benefits 
from the arrangement.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 9

References to sponsor - Garnier Fructis 
 
In relation to Rule 9.5, the broadcaster confirmed that Garnier Fructis did not have 
any influence on the content nor on the scheduling of the programme in the UK. In its 
view, editorial independence had therefore been maintained at all times and there 
had therefore been no breach of this rule.  
 
In relation to Rule 9.6, it considered that the display of the sponsor’s logo on the set 
of the show (with “Garnier Fructis presents”), had helped to ensure the transparency 
of the sponsorship arrangement to all viewers. However, it acknowledged that the 
inclusion of the logo on set may have been a breach of Rule 9.6 and stated that it 
would endeavour to comply with this Rule going forward. 
 
Decision 
 
In considering possible undue prominence of the Reliance Mobile logo under Rule 
10.4, Ofcom noted that in the edition of the programme viewed this logo had 
appeared regularly throughout, whenever voting information was presented on 
screen. Notwithstanding the assurances that the company’s services were only 
available in India, Ofcom considered that there had been insufficient editorial 
justification for the degree of prominence given in this case. In relation to product 
placement, Ofcom accepted the broadcaster’s assurances and concluded that the 
exception to the Rule had applied in this case. 
 
With reference to the sponsorship issues raised, Ofcom accepted the assurances 
that the broadcaster had retained editorial independence and therefore there had not 
been a breach of Rule 9.5.  
 
However, in relation to references to the sponsor within the programme (Rule 9.6), it 
considered that there had been a breach of the Code. It noted that the Garnier 
Fructis logo and the statement “Garnier Fructis presents” appeared on the front of the 
studio podium on which the panel of judges sat and appeared regularly in shot during 
the programme. The logo and statement also appeared elsewhere in the programme, 
as part of pre-break ‘teases’ for upcoming events in the next section of the 
programme and alongside two trails for spin-off programmes.  
 
Ofcom did not accept the argument raised concerning transparency of the 
sponsorship arrangement. The Code requires that the sponsor must be identified at 
the beginning and/or end of the programme. Sponsor credits are also permitted at 
breaks. In this instance, the logo and sponsor statement had appeared in such break 
credits and this use had been acceptable. However, the other references, within the 
programme itself, were in breach of the Code. 
 
Breach of Rules 10.4 and 9.6 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 10

Voice of Africa Radio (Radio Licensable Content Service) 
18 January 2007, 22:00 
 
 
Introduction 
 
Ofcom asked Voice of Africa Radio (VOAR) to provide a copy of a recording relating 
to an investigation of a fairness and privacy complaint. The station was unable to 
provide Ofcom with a copy. 
 
Ofcom asked VOAR to comment with regard to Condition 8 of its Licence, which 
requires that recordings of its output as broadcast are retained for 42 days after 
transmission, and it provides Ofcom with any such material on request. 
 
Response 
 
The broadcaster explained that it was unable to provide Ofcom with a copy because 
its recording system had broken down during the week prior to the broadcast in 
question. Efforts were being made to restore the system before the incident occurred. 
 
Decision 
 
The condition in licences obliging broadcasters to provide material as broadcast is a 
crucial one, since Ofcom relies on it for evidence when investigating potential 
breaches of the Code. Whilst we acknowledge VOAR’s claim that efforts were being 
made to repair their recording system, the failure to reinstate the system with 
sufficient urgency led in this instance to Ofcom being unable to consider this fairness 
and privacy complaint in the absence of a recording.  
 
The failure by VOAR to supply the recording from 18 January 2007 was a serious 
and significant breach of VOAR’s licence. This will be held on record. 
 
Breach of Condition 8 of VOAR’s Licence 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 11

Resolved  
 
Sky News 
Sky News, 25 April 2007, 19:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that the channel broadcast the word ‘fuck’ during a live link to 
the opening of the trial of Phil Spector. The complainant objected to the fact that an 
early evening news programme allowed this to happen and had not used a time 
delay. 
 
Ofcom asked the broadcaster to comment in respect of Rule 1.14 (the most offensive 
language must not be broadcast before the watershed or when children are 
particularly likely to be listening) and Rule 2.3 (generally accepted standards) of the 
Code. 
  
Response 
 
Sky accepted that the word was broadcast before the watershed but regretted that it 
was impossible to have anticipated that such language would have been used by the 
lawyer at the trial. 
 
It maintained that broadcast of the offending word occurred as part of a faithful and 
contemporaneous account of a public statement by a prosecutor in a court of law, 
and that use of the word was not aimed at someone present, nor said in spite or 
anger and was not used in a threatening way. 
 
Sky confirmed that it took seriously the broadcast of offensive language. It assured 
Ofcom that in cases where offensive language might be anticipated, it would use a 
time delay system so as to avoid the risk of any potential offence. 
 
Sky apologised for any offence it may have caused by the broadcast of the word. 
 
Decision 
 
Rolling live news channels face different challenges, in terms of compliance, to other 
broadcasters. These channels provide services which, as a matter of public interest, 
should be able to report the news accurately as it happens. 
 
Because of the immediacy of news and the necessity to go live at times, the 
broadcaster has less control of its editorial output. There is always the possibility that 
material transmitted on these channels may be unsuitable for children, although 
these services are generally aimed at adults and for a ‘self-selecting’ audience. 
 
While news channels should always aim to minimise the use of offensive language 
pre-watershed, there are exceptional occasions when, because of their nature, such 
language is broadcast. 
 
In this case, Ofcom took the view that offensive language was unlikely to have been 
anticipated from a live news report from a courtroom, unlike for example, in 
programmes where the inclusion of such language was more likely and necessitated 
greater care over compliance. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 12

 
We then considered the context of this programme and whether within context it had 
complied with Rule 2.3. We took into account the editorial content, the service on 
which the material was broadcast, the likely size and composition of the potential 
audience and any supporting information that was given. In this case, it was a live 
news broadcast from a courtroom, contained within a rolling news service, and aimed 
primarily at an adult audience. An apology was made very soon after the word had 
been broadcast. 
 
We also considered the broadcast of this word in the light of Rule 1.14: broadcast of 
the most offensive language before the watershed. Ofcom notes the word ‘fuck’ is 
one of the most offensive swear words and should not be broadcast before the 
watershed or when children are likely to be listening. However, its broadcast in this 
instance was an isolated incident in a live news report, unlikely to attract a significant 
child audience. Furthermore, we believe it would not normally be expected to be 
used in the circumstances of this particular live report. 
 
We welcome the apology given shortly after the incident and Sky’s assurances that it 
takes the broadcast of offensive language seriously. Taking into account all of these 
factors, Ofcom considers the matter resolved. 
  
Resolved 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 13

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in Part 
 
Complaint by Mrs Anwar Begum 
Sky News Report: Forced Marriages, BSkyB, 29 March 2006 
 
 
Summary: Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy.  
 
The programme reported on forced marriages and featured three of Mrs Anwar 
Begum’s daughters who alleged that they had either been forced into marriage or 
had run away from home for fear of being forced into marriage.  
 
Mrs Begum complained that she was treated unfairly and that her privacy was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that: it told “lies” about her 
family; neither she nor her family were told about the broadcast of the programme; 
and, it revealed her family home address and her family name (Hussain). 
 
The broadcaster, BSkyB, argued that the report did not tell “lies” and that it centred on 
the experiences of three of her daughters and was told in their own words. It said that 
her husband and her daughters were aware that the report was to be broadcast. It 
argued that the disclosure of the Hussain family name did not result in any unfairness 
to Mrs Begum in the context of a report which identified her two daughters who 
participated willingly in the programme and had agreed to be identified. It also said 
that her privacy was not infringed by, nor did any unfairness result from, showing the 
family home as there was insufficient information to identify its address.  
 
Ofcom found that: the comments made by Mrs Begum’s daughters in the report were 
likely to materially affect viewers’ understanding of Mrs Begum and her alleged role 
in the marriages of two of her daughters. This amounted to a serious criticism of Mrs 
Begum and the programme makers’ failure to give her an appropriate and timely 
opportunity to respond to the allegations resulted in unfairness to her. 
 
Ofcom also found that: Mrs Begum, would have been aware of the report and that it 
was to be broadcast; that as the family name was already in the public domain, it was 
reasonable for the report to have used the names of the sisters who agreed to 
appear in the programme. Ofcom took the view that the identification of Mrs Begum 
as belonging to this family did not result in unfairness to her; and, that the images of 
Mrs Begum’s home were not sufficient to be able to identify the location or address of 
the property. Ofcom therefore found that Mrs Begum’s privacy had not been 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
Introduction 
 
On 29 March 2006, Sky News broadcast a report about forced marriages, that is 
where one person is tricked or threatened into marriage against his or her will often 
as the result of family pressures. The report focused in particular upon three sisters: 
Mrs Zaira Steele (née Hussain and referred to as Zaira Hussain in the programme), 
Ms Shagofta Hussain and ‘Saima’ (whose identity was obscured in the programme). 
The sisters recounted their experiences of being forced into marriage (or, in the case 
of Ms Shagofta Hussain, of running away from home for fear of being forced into 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 14

marriage) and expressed their thoughts about the treatment they received from their 
parents and husbands. 
 
In the programme, Mrs Steele alleged that she had been forced to marry at the age 
of 16. Her Pakistani husband had joined her two years later in the UK. She also 
alleged that her husband had abused her and that her parents had not helped her 
when she asked them. Mrs Steele left her first husband and was now married a man 
of her own choice. The report also alleged that her sister, ‘Saima’, was rescued from 
a forced marriage in Pakistan and that their younger sister, Ms Shagofta Hussain, 
had run away from home when she was 15 years of age for fear of being forced into 
marriage. 
 
Mrs Anwar Begum is Mr Hussain’s wife and the mother of the three sisters featured 
in the programme. Mrs Begum did not appear in the programme herself, nor was she 
referred to by name. However, Mrs Steele made a specific reference to her mother in 
the report. She stated that: 
 

“I was 16, for God’s sake. I had the rest of my life ahead of me. They didn’t 
think about it. My mother was not willing to help me when I begged 
her…when your child is begging you for help and you’re quite willing to ignore 
it in the hope that they will please your relations and the rest of the 
community, why should I turn round and try and understand their feelings?” 

 
Also, all three sisters, Mrs Steele, Ms Shafofta Hussain, and ‘Saima’, referred to their 
“parents” and made other references to their parents as “them” and “they” when 
making their allegations in the report. 
 
The complainant’s husband Mr Makhtoor Hussain, the father of the three sisters who 
featured, was named in the programme and footage of him and the exterior of his 
home were shown in the programme as the programme’s reporter, Ms Eve Richings, 
‘doorstepped’ him to ask for his side to the story. Mr Hussain declined to comment 
and later confirmed this to the reporter through his solicitor. The programme referred 
to the Hussain family house as being located in Peterborough.  
  
Mrs Begum complained to Ofcom that she was treated unfairly in the programme and 
that her privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mrs Begum’s case 
 
In summary, Mrs Begum complained that she was treated unfairly in the programme 
in that: 
 

a)    the programme told “lies” about her family, namely that they (Mrs Begum 
and Mr Hussain) had forced their daughters into forced marriages and 
she and her family were not told about the broadcast of the programme in  

       advance; and,  
        
b)    the family’s address was given in the programme along with the family  
       name. 

 
In summary, Mrs Begum also complained that her privacy was unwarrantably 
infringed in the broadcast of the programme in that:  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 15

  c)    her family home address was given in the programme; and, 
 
  d)   “different family issues” were spoken about on the programme. 
 
BSkyB’s case 
 
In summary and in response to Mrs Begum’s fairness complaints, BSkyB said that:  
 

a)    BSkyB said that the report did not tell “lies” in alleging that Mrs Begum ad 
her husband had forced their daughters into marriage. The report centred 
on the experiences of three of her daughters and was told in their own 
words. BSkyB said that it was reasonable to include their accounts in the 
report as the journalist concerned, Ms Eve Richings, had first heard 
about their experiences through contacts at the Foreign Office and had 
met Mrs Steele at the launch of a Home Office leaflet for schools about 
forced marriages. Mrs Steele had given a public account of her story at 
the launch and her story had been previously published in a newspaper. 

 
BSkyB said that, in accordance with Ofcom’s Broadcasting Code, the 
programme makers had approached the complainant’s husband Mr 
Hussain (directly and subsequently through his solicitor) offering him an 
opportunity to respond to the allegations made by his daughters and to 
put forward his side of the story. However, according to Ms Richings’s 
statement submitted in support of BSkyB’s response to the complaint, Mr 
Hussain declined the offer and Ms Richings left her business card with 
him. Shortly after giving Mr Hussain her business card, his solicitor 
contacted Ms Richings and said that she would make enquires to see if 
she could give a statement on Mr Hussain’s behalf. 
 
BSkyB said that in order to present Mr Hussain’s side of the story in an 
appropriate light, BSkyB included his ‘doorstepped’ explanation that: he 
did not want to make any comment; just wanted his daughters “to be 
happy”; and, that he agreed that the matter had had a devastating affect 
on his family. BSkyB argued that the image of Mr Hussain as a 
compassionate and understanding father concerned only for the 
happiness of his daughters in the report was in stark contrast to the 
account portrayed by his daughters. BSkyB said that if the footage of Mr 
Hussain had not been included, he would have been portrayed in a 
significantly worse manner in the report and so, by implication, would the 
complainant, Mrs Begum. 

 
         BSkyB said that contrary to Mrs Begum’s complaint, her family were   

       forewarned of the report’s broadcast. Her husband, Mr Hussain (via his  
       solicitor) and her daughters were informed about the programme before  
       broadcast. In these circumstances, BSkyB said that Mrs Begum was not  
       treated unfairly through any lack of notice of the broadcast of the report 
 
b) BSkyB stated that while the report did show the outside of her house,  

what was shown was not sufficient to reveal the address of the property 
to viewers. Accordingly, it said that showing the outside of the house in 
this way was not unfair to Mrs Begum. BSkyB also said that it was not 
unfair for the report to reveal the Hussain family name as it identified two 
of Mrs Begum’s daughters who had agreed to be identified and willingly 
participated in the programme. In addition, BSkyB said that one of her 
daughters, Mrs Steele, had previously been featured in a newspaper 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 16

article in which she was identified by her full name (referred to as Zaira 
Hussain in the article), including the family name. Accordingly, BSkyB 
said that the family name was already in the public domain in respect of 
the allegations made in the report. 

 
In summary, and in response to Mrs Begum’s privacy complaint, BSkyB said that: 
 
  c)    BSkyB argued that the address details of the family home were not given  

the report, nor was the inclusion of the footage taken of the outside of Mrs 
Begum’s home sufficient to identify the location or address of the property 
other than it was in Peterborough. Accordingly, BSkyB argued that her 
privacy was not infringed by the report, as the outside of the house was 
only shown in context of Mr Hussain’s explanation as to why he did not 
wish to comment further. 

 
d)  BSkyB said that it was not clear what “different family issues” Mrs  

Begum was referring to in her complaint. There was insufficient detail or 
explanation in the complaint to enable BSkyB to respond to this element 
of Mrs Begum’s complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
broadcast of the programme. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarrantable infringement of 
privacy in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recording and transcript of the programme as broadcast. In its considerations, 
Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).     
  
In the circumstances of this case, Ofcom found the following: 
 
  Unfairness 
 

Ofcom considered these complaints in light of Rule 7.1 of the Code which 
states that broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals or 
organisations in programmes. Ofcom also took account of Practice 7.9 of the 
Code which states that before broadcasting a factual programme, including 
programmes examining past events, broadcasters should have taken 
reasonable care to satisfy themselves that: material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation; and, anyone whose omission could be unfair to an individual or 
organisation has been offered an opportunity to contribute. Also it took 
account of Practice 7.11 which states that if a programme alleges wrongdoing 
or incompetence or makes other significant allegations, those concerned 
should normally be given an appropriate and timely opportunity to respond. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 17

 
a)  Ofcom first considered Mrs Begum’s complaint that the programme 

unfairly told “lies” about her family, namely that they (Mrs Begum and her 
husband, Mr Hussain) had forced her daughters into marriages, and that 
she and her family were not told about the broadcast of the programme in 
advance. 

 
Although Mrs Begum was not named in the report, Ofcom noted the 
comments made by Mrs Steele in the programme that specifically referred 
to her:  
 

“I was 16, for God’s sake. I had the rest of my life ahead of me. They 
didn’t think about it. My mother was not willing to help me when I 
begged her…when your child is begging you for help and you’re quite 
willing to ignore it in the hope that they will please your relations and 
the rest of the community, why should I turn round and try and 
understand their feelings?” 

 
Ofcom also noted the comments made by ‘Saima’:  
 

“There is no right way of punishing them. If they could get six months 
in a prison cell then they’ll realise what I felt like – and I didn’t do 
anything wrong. Six months is along time...half a year of my life, 
wasted. 

 
(off camera question): So you think they deserve it, if they finally know 
what you felt like? 

 
They deserve, they deserve a lot more, a lot more than prison.”   

 
Ofcom also noted the commentary said that: 
 
   “Zaira feels she’ll never forgive them...” 
 

“Zaira believes if forced marriage was crime – her parents would have 
thought twice before subjecting her to one - so do her two sisters”. 

 
Ofcom considered 7.9 of the Code referred to above and concluded that it 
was reasonable for the programme makers to include in the report the 
allegations of three of Mrs Begum’s daughters based on their direct 
personal experiences. Ofcom considered Mrs Begum’s complaint that she 
was not informed about the programme in advance and, in particular, 
considered whether or not Mrs Begum herself should have been afforded 
an appropriate and timely opportunity to respond to the comments made 
by her daughters in the programme. Ofcom had regard to Practice 7.11 of 
the Code when considering this element of her complaint. 
 
Ofcom first considered whether or not the comments of Mrs Begum’s three 
daughters alleged wrongdoing, incompetence or made significant 
allegations about her specifically. It was clear to Ofcom, from watching the 
programme and reading a transcript of it, that her daughters’ comments, 
and in particular Mrs Steele’s specific reference to her mother, did have 
the potential to convey the impression to viewers that Mrs Begum was 
complicit in the forcing of two of her daughters into marriage against their 
will and to have been unresponsive to their pleas for help.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 18

 
Ofcom noted that Ms Richings, the programme’s reporter, had approached 
Mr Hussain (Mrs Begum’s husband) and his solicitor and had given him an 
opportunity to respond to the allegations. Ofcom noted that, according to 
Ms Richings’s statement, she had left her business card with Mr Hussain. 
Subsequently his solicitor had made contact with Ms Richings and had 
said that she would consider the possibility of providing a statement on Mr 
Hussain’s behalf. Ofcom noted that Ms Richings did not say in her 
statement that Mr Hussain’s solicitor was asked to provide a response on 
behalf of Mrs Begum.  
 
Ofcom noted that there was nothing in BSkyB’s response, or in the 
programme itself, to suggest that the programme makers had specifically 
approached Mrs Begum to give her an opportunity to respond to the 
allegations made by her daughters.  

 
Taking these factors into account, Ofcom considered that the comments 
made by Mrs Begum’s daughters in the report, and in particular the 
comments made by Mrs Steele and ‘Saima’, were likely to materially affect 
viewers’ understanding of Mrs Begum and her alleged role in the 
marriages of the two daughters featured in the report. It was for these 
reasons that Ofcom considered that the allegations made in the 
programme did amount to a serious criticism of Mrs Begum. Ofcom 
considered that in these circumstances, it was not sufficient for the 
programme makers to rely solely on approaching Mr Hussain and his 
solicitor for a response to the allegations, as the allegations were also 
equally aimed at Mrs Begum and a specific approach to her was not 
made. Ofcom noted that such an approach would have informed Mrs 
Begum about the programme in advance and offered her an appropriate 
opportunity to respond to the allegations discussed above. While Mrs 
Begum may have been aware, through her husband’s solicitor, of the 
programme’s preparation, Ofcom found that the programme makers did 
not give Mrs Begum an appropriate and timely opportunity to respond to 
the allegations made in the programme since a specific approach was not 
made to her.  
 
Accordingly Ofcom found this resulted in unfairness to Mr Begum. 
 

b)  Ofcom considered Mrs Begum’s complaint that the family’s address was 
unfairly given in the programme along with the family name. 

 
In considering this element of Mrs Begum’s complaint, Ofcom took 
account of Practice 7.9 of the Code referred to above. 
 
Having examined the programme as broadcast and read a transcript of it, 
Ofcom noted that the exterior of Mrs Begum’s home was shown and that 
the commentary had stated that it was located in Peterborough. Ofcom 
noted, however, that the footage did not reveal any house name or 
number or any other distinguishing signs such as a street name or 
recognisable landmarks.  

 
In these circumstances, Ofcom was satisfied that the information disclosed 
in the programme in relation to her home was insufficient to identity her 
address or its location other than it was in Peterborough and therefore 
found that this was not unfair to her. In any event it was unclear as to how 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 19

the identification of her family home would have resulted in unfairness to 
Mrs Begum.  
 
In consideration of Mrs Begum’s complaint that the family name was used 
in the programme and that this was unfair to her, Ofcom noted that the 
Hussain family name was used in the programme (although the 
complainant uses the name Mrs Anwar Begum). It also noted that the 
family name was already in the public domain as the story of one of the 
three sisters had been featured in a newspaper article. In these 
circumstances, Ofcom was satisfied that it was reasonable for the report to 
have used the names of the sisters who appeared in the programme and 
that it was not unfair to Mrs Begum for her family name to be referred to in 
it. 
 
In these circumstances, Ofcom found that there was no unfairness to Mrs 
Begum in these respects. 

 
      Privacy 
 

In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. 
In considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, 
Ofcom will therefore, where necessary, address itself to two distinct 
questions: First, has there been an infringement of privacy? Second, if so, 
was it warranted? (Rule 8.1 of the Code). In addition to this, Ofcom took 
into account Practice 8.2 of the Code which states that information which 
discloses the location of a person’s home or family should not be revealed 
without permission, unless it is warranted. 

 
  c)   Ofcom considered Mrs Begum’s complaint that her privacy was                  

unwarrantably fringed in the broadcast of the programme in that the 
address of her family home was given in the programme. 

 
Ofcom first considered whether or not Mrs Begum had a legitimate 
expectation of privacy concerning the revelation of her family home and 
its address in the programme. In deciding this, Ofcom took account of 
Practice 8.2 of Code which states that information that discloses the 
location of a person’s home or family should not be revealed without 
permission, unless it is warranted. In these circumstances, therefore, 
Ofcom was satisfied that Mrs Begum did have a legitimate expectation of 
privacy concerning her family’s home address.     

 
Ofcom then considered whether or not Mrs Begum’s privacy was infringed 
in the broadcast of the programme. Having examining the footage in the 
programme, Ofcom noted that only the outside of the house was shown in 
close detail. No number or house name was disclosed, nor was any 
mention made of the location of the house other than it was in 
Peterborough. 
 

In these circumstances, Ofcom was satisfied that the address details of 
Mrs Begum’s home were not disclosed in the report and that the images 
of the exterior of her house were not sufficient to be able to identify the 
location or identify the address of the property. Ofcom therefore found that 
Mrs Begum’s privacy had not been infringed in the programme as 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 20

broadcast. In these circumstances, it was not necessary for Ofcom to go 
on to consider whether or not any infringement was warranted. 

 
  d)   Ofcom considered Mrs Begum’s privacy complaint that “different family  
        issues” were spoken about on the programme. 
 
     Ofcom approached Mrs Begum on repeated occasions to seek larification  

of the meaning of the “different family issues” complained of. However, 
Mrs Begum did not respond and so no clarification of this complaint was 
provided. Ofcom considered that in these particular circumstances, it was 
not possible for it to adjudicate on this point. It therefore found there was 
no infringement of privacy to Mrs Begum in this respect. In these 
circumstances, it was not necessary for Ofcom to go on to consider 
whether or not the infringement was warranted. 

 
The complaint of unfair treatment was partly upheld. Mrs Begum’s complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast was not upheld. 
 
Accordingly, Ofcom found the broadcaster in breach of Rule 7.1 of the Code. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 21

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Gary Hall 
MacIntyre’s Big Sting: Wembley, Five, 22 February 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in both the making and broadcast of the programme. The 
programme followed a police operation to affect outstanding arrest warrants by 
inviting unsuspecting offenders to a bogus football event. Mr Gary Hall was one of 
those invited and subsequently arrested by the police. 
 
Mr Hall complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme in that: 
he was portrayed unfairly; and, it included incorrect statements about him. He also 
complained that his privacy was unwarrantably infringed in both the making and 
broadcast of the programme in that he was “entrapped” into appearing in the 
programme and that he did not give his permission for the footage taken of him to be 
used. 
 
Ofcom was satisfied that the programme did not portray him unfairly and in a way 
that would have materially affected viewers’ understanding of Mr Hall and the 
motoring offences that he had been convicted of.  
 
Ofcom found that Mr Hall had a legitimate expectation of privacy in the 
circumstances and that the surreptitious filming of Mr Hall at the event and the 
subsequent broadcast of that footage did infringe his privacy.  
 
However, Ofcom was satisfied that there was a strong public interest justification in 
filming the police operation and what happened to Mr Hall at the event to highlight 
the issue of outstanding arrest warrants and the wider impact of criminal behaviour. 
Ofcom therefore found that the programme makers were justified in: filming Mr Hall at 
the event; including that footage in the programme; and, in identifying Mr Hall.  
 
Introduction 
 
On 22 February 2006, Five broadcast MacIntyre’s Big Sting: Wembley. This 
programme, one of five in the series, followed police operations to enforce 
outstanding arrest warrants. The programme featured a launch party in the new 
Wembley stadium for a new and fictional football magazine called “Balls”. However, 
the event was a set-up devised by the programme makers and the police to entice 
unsuspecting offenders wanted on post-conviction arrest warrants for failing to 
appear at court for not paying fines or for failing to complete community service. The 
police were waiting behind the scenes of the event to arrest those who attended. Mr 
Gary Hall was one of the people invited to the event and was arrested by police 
officers after being led though a number of phoney launch activities. Mr Hall was 
named in the programme and footage of him was included in it. 
 
Mr Hall complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and that 
his privacy was unwarrantably infringed in the both the making and the broadcast of 
it.  
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 22

The Complaint 
 
Mr Gary Hall’s case 
 
In summary, Mr Hall complained that he was treated unfairly in the programme as     
broadcast in that: 
 

a) The programme stated wrongly that Mr Hall was “threatened with jail” and 
that he had spent the night in jail after the event.  

 
b) The programme portrayed him as a man “out to do wrong” without giving 

him the opportunity to respond to the allegations made against him. 
 

c) The programme connected him, wrongly, with the death of another man’s 
son. 

 
d) The footage of him was edited unfairly. In particular, Mr Hall said that: 

 
i) On arrival at the event, he was promptly put into the prize car and given 

a beer to drink, to which he responded, "this doesn’t look good”, and so 
handed it back. This, Mr Hall said, was not shown in the programme. 

 
ii) He was shown a video of someone who supposedly looked like David 

Beckham and was asked if he thought that it looked like Beckham. To 
be polite, Mr Hall said that he answered “a bit”.  

 
iii) He was confronted by around 30 police officers who arrested him for 

failing to appear at court.  
 

iv) There was a Sven-Goran Eriksson look-a-like at the penalty shoot out 
who was shown on the programme as if he was “the real one”. 

 
v) The programme makers blatantly tried to portray him as “some dumb 

down an’ out”. Mr Hall said that the footage was edited to make it seem 
as such.  

 
e) Mr Hall also complained that his privacy was unwarrantably infringed in both 

the making and broadcast of the programme in that the programme makers 
came to his home on a number of occasions in the guise of event organisers 
and “entrapped” him into appearing in the programme. As it was easy to get 
him to attend, Mr Hall said that it was unwarranted to have included footage 
of him in the programme. Mr Hall said that his offences did not warrant his 
inclusion in the ‘sting’ operation and that if he was so easily accessible (that 
is, at home), the police could have “handled” the matter. Mr Hall also said 
that he did not sign a release form and that he objected to appearing in the 
programme. Mr Hall said that had been in constant email contact with the 
Five from the day of the event until two days before it was broadcast. 

 
Mr Hall said that both the programme makers and the police had set up an 
elaborate ‘scam’ to entrap people, including him, into participating in a 
launch of a new soccer magazine that did not exist. Mr Hall said that this 
was backed up by phoney literature sent to his home and numerous visits 
by people posing as magazine representatives to encourage him to attend. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 23

Five’s case 
 
In summary, and in response to Mr Hall’s complaint, Five said that the non-
appearance by defendants at court, either to face charges or for sentencing, is a 
significant problem for the police, the Crown Prosecution Service and the judicial 
system. With this in mind, both Five and the programme makers believed this issue 
to be one of important public interest which warranted highlighting.  
 
Five said that the police had identified a need to enforce arrest warrants which were 
outstanding and where offenders had not been apprehended and bought before the 
courts by conventional means. As part of this process, the police undertook ‘sting’ 
operations where they invited those who were the subject of outstanding arrest 
warrants to an event where they could be detained and then processed through the 
judicial system. This operational method, as depicted in the programme, was used by 
the police both in the UK and abroad and was not novel. Five said that the operation 
and the event at Wembley were under the ultimate control and direction of the police. 
The role of the programme makers was to help organise a credible event which 
would attract those reluctant to attend court and to film the operation. The operation 
at Wembley took place on 29 October 2005. 
 
In Mr Hall’s case, Five said that he was originally stopped by police on 3 June 2004 
and was subsequently charged with driving a heavy goods vehicle in a dangerous 
condition. On 5 November 2004, Mr Hall was found guilty of a number of offences 
associated with this incident and was due to be sentenced on 3 December 2004. 
However, Mr Hall failed to appear and a warrant was issued for his arrest. On 20 
January 2005, Mr Hall was arrested and bailed to appear at court on 3 February 
2005. Again, he failed to appear. Between this date and 20 February 2006 (when Mr 
Hall surrendered himself to the police), he had either: failed to appear at court; was 
apparently not present when the police tried to execute the arrest warrant at his 
home; or, the scheduled hearing had to be adjourned because Mr Hall was ill. Five 
said that Mr Hall was finally sentenced, some 15 months after being convicted, to 
fines totalling £475, £70 costs and a six months driving ban. 
 
In summary and in response to the specific heads of complaint of alleged unfair 
treatment made by Mr Hall, Five said that: 
 

a) The programme did not state that Mr Hall had been “threatened with jail”  
or that he had spent the night there after his arrest. The only reference to   
custody in relation to him was made at the end of the programme in which 
the programme’s commentary stated that Mr Hall had failed to appear at 
court after his arrest. In the interests of fairness and accuracy, Five said that 
the continuity announcer had read out over programme’s end credits that 
Mr Hall eventually handed himself in to the police and was duly sentenced 
by the court. This information was based on that provided to the programme 
makers by the police. 

 
b) The programme did not portray Mr Hall as a man “out to do wrong” as 

alleged in his complaint. Five said that he was portrayed as a man who had 
committed a series of motoring offences and had failed on a number of 
occasions to attend court to be sentenced, thereby wasting police and court 
time and incurring additional costs payable from the public purse. In the 
circumstances of this particular programme, Five said that it did not accept 
that Mr Hall had a right to reply. Also, Five said that it should be noted that 
Mr Hall had written to Five on 30 October 2005 and had been in email 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 24

correspondence with Five prior to and after the transmission of the 
programme. At no time, Five said, did Mr Hall offer any explanation for his 
conviction or why he had repeatedly failed to attend court which would help 
justify or explain his conduct and could have been considered for inclusion 
in the programme. 

 
c) The programme did not explicitly link Mr Hall to any road accident or fatality 

as evidenced by the programme’s commentary. 
 

d) Five said that the untransmitted material provided to Ofcom demonstrated 
that the footage in which Mr Hall appeared was not edited unfairly. In 
response to the specific points raised by Mr Hall concerning his portrayal, 
Five said that: 

 
i) There was no evidence from the untransmitted footage that supported 

Mr Hall’s assertion that he had handed back the bottle of beer offered to 
him by saying “this doesn’t look good”. The footage showed that Mr Hall 
had kept hold of the beer and did not hand it back until he was asked to 
do so when moving into the next area of the event. 

 
ii) The programme did include Mr Hall’s comment “it’s not Beckham” when 

he was shown a video of a David Beckham impersonator. Five said that 
Mr Hall was not made to look like he believed it was the real David 
Beckham and, while the sound on the video may not have been audible 
at the event, its inclusion in the programme raises no issue of 
unfairness. 

 
iii) Mr Hall was not confronted with 30 police officers when he was arrested 

at the event. Five said that there were only three police officers present 
when the arrest was carried out. 

 
iv) There was nothing in the programme which would lead a viewer to 

believe that Mr Hall was not aware that the Sven-Goran Eriksson 
impersonator was not the real Sven-Goran Eriksson. In any event, Five 
said that the manner in which this sequence was edited and included in 
the programme created no unfairness to Mr Hall. 

 
v) There was nothing in the programme that supported Mr Hall’s assertion 

that the editing made him look like “some dumb down an’ [sic] out”. Five 
said that the programme portrayed Mr Hall as a person who repeatedly 
failed to attend court for sentencing and that he was someone who was 
subject to the police operation where he and others could be arrested 
and then processed through the judicial system. 

 
e) In summary and in response to Mr Hall’s complaint that his privacy was 

unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the 
programme, Five said that the decision to invite Mr Hall to the event in order 
to arrest him was an operational matter for the police. As such, any impact 
this operation had on Mr Hall’s privacy is outside Ofcom's statutory remit to 
adjudicate on privacy issues in respect of television programmes.  

 
Five said that it was legitimate for the police to include Mr Hall as part of 
their operation as he had failed to attend court for sentencing. The 
enforcement of outstanding arrest warrants was a matter of important public 
interest and Mr Hall's decision not to adhere to the criminal justice system 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 25

meant that the programme makers were justified in following the police 
operation to enforce the arrest warrant in the manner the police deemed 
appropriate as part of a programme highlighting this issue and the wider 
impact of criminal behaviour. In all the circumstances, Five said that it was 
clear that any infringement of Mr Hall's privacy by the filming and broadcast 
in the programme was warranted by his conduct. 
 
Five said that it was justified in using hidden cameras to surreptitiously       
film Mr Hall on the grounds that the story being investigated was in the 
public interest, there were reasonable grounds to believe that the material 
evidence would be obtained and that it was necessary to establish the 
credibility and authenticity of the story. Permission was given by Five’s 
Director of Programmes and its Senior Programme Controller, News and 
Current Affairs. To have filmed openly would have alerted those invited to 
the event. Once those people were identified and arrested, the programme 
makers filmed openly.  
 
Five said that the implication of Mr Hall’s complaint was that his offences did 
not warrant the elaborate nature of the operation. How the arrest warrant 
was executed was a matter for the police who took the view that the ‘sting’ 
operation was appropriate in the circumstances. Further, Mr Hall’s position 
sought to undermine the seriousness of the offences he committed - driving 
without insurance and without a licence in an un-roadworthy vehicle places 
other road users at risk of injury or damage to their property. However, the 
nature of Mr Hall's offences was not necessarily the key issue - it was the 
fact that he was subject to an outstanding arrest warrant.  
 
Five said that as Mr Hall was the subject of an arrest warrant, his inclusion 
as part of the operation was, in the police’s view, justified. In other 
operations those guilty of very minor offences (for example, non-payment of 
the television licence) have not been included. However, this was not the 
case with Mr Hall. Five said that Mr Hall asserted in his complaint that as he 
was at home the police could have easily picked him up there. Again, the 
manner in which the police executed the arrest warrant was a matter for the 
police and Five said that it seemed disingenuous of Mr Hall to say that there 
was no need to take him to the event because the police would have found 
him at home and so could have arrested him there. It was the fact that he 
was brought to the police under the auspices of a football event which 
allowed them to arrest him in a controlled manner. 
 
Five said that it was highly unlikely that anyone detained in the operation 
would have signed a release form and permitted themselves to be included 
in the programme. Five believed that the public interest clearly justified the 
filming of this police operation and the broadcast of the programme without 
the necessity for written consent. 
 
Five said that it believed that the public interest warranted identifying the 
individuals arrested as part of the operation. Five said that Mr Hall had 
sought to have his identity obscured in the programme by falsely alleging 
that this had been agreed by an employee at Five. Mr Hall then gave himself 
up to the police on 20 February 2006, the day he received an email 
confirming that he would be identified in the programme which was due to 
be transmitted on 22 February 2006. Five said that this meant that four 
months after the sting operation when Mr Hall can have been in no doubt 
about his legal obligations, he was still ignoring arrest warrants and failing to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 26

attend court to be sentenced. Five questioned whether he would have ever 
voluntarily given himself up and attended court had it not been for the 
broadcast of the programme. 

 
Five said that Mr Hall had received an invitation to attend the bogus launch 
event. However, he had not received the numerous visits to his home by the 
programme makers as he alleged in his complaint. The programme makers 
made only one visit to Mr Hall’s home to remind him of the event after he 
failed to respond to the original invitation. On the day of the event, Mr Hall 
was picked up by a taxi and taken to the event. No other visits were made to 
him. Five said that to ensure that Mr Hall would attend the bogus event, he 
had to be in receipt of his invitation. The visit to his home by non-police staff 
was designed to ensure that he did not forget to attend the event. The visit 
was not filmed covertly and he was not filmed going to the event in the taxi. 
In these circumstances, Five said that the steps taken to get Mr Hall to 
attend the event (so that he could be arrested along with other people 
subject to outstanding arrest warrants) was a matter for the police.  
 
In all the circumstances, Five said that it believed that the filming of the 
operation and the broadcast of the footage identifying Mr Hall was clearly in 
the public interest and as such any infringement of privacy was “manifestly” 
warranted. 

 
Mr Hall’s comments 
 
In summary and in response to Five’s statement, Mr Hall said that: 
 

a) Mr Hall made no further relevant comments on this point. 
 

b) Mr Hall said that he did not deem it appropriate to explain his actions to Five 
as it would not have been scripted in a fair way. He said that his explanation 
“should be for the police and the court alone, in the form of a police station 
or courthouse”. 

 
c) Mr Hall made no further relevant comments on this point. 

 
d) Mr Hall made no further relevant comments on these points. 

 
e) Mr Hall said that he had spoken to someone at Five on the telephone who 

had told him that all voices and faces would be obscured. However, it 
appeared that there are no records of this conversation. 

 
Mr Hall said that he had not asked for, nor did his actions warrant, the 
programme makers and the police to entrap him, and for the programme 
makers to repeatedly appear at his door as phoney representatives. Mr Hall 
said that “the flyers and copies of the envelopes” evidenced that the 
programme makers had visited him on more than one occasion. He said that 
to get him to appear at court would have been achieved by appearing at his 
door as uniformed officers. Mr Hall said that failing to appear for driving 
offences did not warrant the police or the programme makers developing an 
“attachment between [him] and Donal Mcintyre” in the form of a reality show 
without his consent. 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 27

Five’s comments 
 
In summary and in response to the comments made by Mr Hall, Five said that: 
 

a) Five made no further relevant comments on this point. 
 

b) Mr Hall asserted that he did not seek to explain his actions in his emails to 
Five because he felt they would not have been reflected in the programme 
in a manner which was fair. However, if it were the case that Mr Hall had felt 
that he had been unjustly treated by the courts or the police or that he had a 
legitimate reason for his non-attendance at court, Five questioned the 
reason why he did not raise this at any time following the operation? Five 
said that Mr Hall had merely complained about being included in the 
operation and being filmed and then sought not to have his identity shown in 
the final programme. Five said that it appeared that Mr Hall did not dispute 
that the police had the right to arrest him, but that he did not want to be 
identified in the programme.  

 
Five said that Mr Hall only attended court two days before transmission of 
the programme. His actions were duly noted and recognised in the 
programme in the interests of fairness and factual accuracy. Five said that 
the tone of the programme was appropriate to the coverage of the operation 
and that there was no implication that Mr Hall was a serious criminal – the 
nature of his conviction was made clear and the fact that he had not fulfilled 
his obligation to attend court.  

 
c) Five made no further relevant comments on this point. 

 
d) Five made no further relevant comments on these points. 

 
e) Five said that it was self evident that anyone detained in the operation would 

not have consented to their inclusion in the programme. It said that in this 
case, the issue under consideration and the detention of those who had 
failed to appear at court and had effectively decided to ‘opt out’ of the justice 
system was a matter of public interest and it was on this basis that the 
operation was filmed and the programme was broadcast.  

 
Five said that the means of obtaining material was proportionate in all the 
circumstances given the nature of the operation and the programme. The 
use of some surreptitious filming was clearly necessary in this case in order 
not to give rise to any suspicion so that arrest warrants could be carried out 
by the police. The story was in the public interest and covert filming was 
necessary to the credibility and authenticity of the programme. 
 
In conclusion, Five said that in all the circumstances, the programme and its 
content did not breach the Broadcasting Code on fairness and privacy 
particularly when considered in the context of the fact that Mr Hall 
repeatedly failed to attend court when directed and took no steps to give 
himself up voluntarily preferring to argue that it was for the police to come to 
his home and arrest him. In the light of his actions and attitude any alleged 
infringement of his privacy was warranted and in the circumstances and 
proportionate.  
 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 28

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes, and from unwarranted 
infringement of privacy in the making and broadcast of programmes, included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recording and transcript of the programme as broadcast. It also watched unedited 
footage of Mr Hall at the event. In its considerations, Ofcom took account of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”).     
   
Fairness 
 
In deciding whether or not these individual heads of complaint were unfair, Ofcom 
considered Rule 7.1 of the Code which states that broadcasters must avoid unjust or 
unfair treatment of individuals or organisations in programmes. 
 
In the circumstances of this case, Ofcom found the following: 
 

a) Ofcom first considered Mr Hall’s complaint that the programme stated 
wrongly that he was “threatened with jail” and that he had spent the night in 
jail after the event.  
 

 In addition to Rule 7.1, Ofcom also took into account Practice 7.9 of the 
Code which states that the broadcaster should take reasonable care before 
broadcasting a factual programme to satisfy themselves that the material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in any way that is 
unfair to an individual or organisation.  

 
Ofcom noted that the programme stated that Mr Hall had failed to appear in 
court after being arrested at the event and that a warrant had been issued 
for his arrest. It also noted Five’s assertion that after the commentary was 
recorded and two days before transmission of the programme, Mr Hall had 
handed himself over to the police and had been sentenced the next day. 
Ofcom noted the continuity announcement at the end of the programme: 
 

“Well he needed extra time but to his credit Gary did hand 
himself in to the courts just two days ago. He was ordered to pay 
£475 in fines for his motoring offences and for not turning up 
previously. He was also given a six month driving ban. Plus an 
extra night in custody”. 

 
Ofcom noted that this information had been provided to the programme 
makers by the police and the night Mr Hall was remanded in custody was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 29

the time between him handing himself over to the police and his 
appearance in court to be sentenced the next day. 

 
Having considered the comments made in the programme, Ofcom was 
satisfied that the programme did not state, as Mr Hall claims, that he was 
“threatened with jail” and that he had spent a night in jail after being 
arrested at the event. Ofcom considered that the only reference in the 
programme to Mr Hall being remanded in custody after arrest was made at 
the end of the programme and set out clearly in the context of him 
voluntarily handing himself over to the police. This, in Ofcom’s view, was 
presented in the programme in a fair and accurate way. Taking these 
factors into account, Ofcom was not persuaded that the continuity 
announcement was likely to materially affect viewers’ understanding of Mr 
Hall, or the circumstances surrounding his arrest, or being remanded in 
custody and subsequent sentencing by the court in a way that was unfair to 
him. 

 
b) Ofcom then went on to consider Mr Hall’s complaint that the programme  

portrayed him as a man “out to do wrong” without giving him the opportunity 
to respond to the allegations made about him.  
 
In its consideration of this element of complaint, Ofcom took particular 
account of Practice 7.11 of the Code which states that if a programme 
alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, 
those concerned should normally be given an appropriate and timely 
opportunity to respond. Also, according to practice 7.13, where it is 
appropriate to represent the views of a person or organisation that is not 
participating in the programme, this must be done in a fair manner.  

 
In these circumstances, Ofcom first considers whether or not the 
programme has alleged wrongdoing, incompetence or made significant 
allegations about Mr Hall that would require an opportunity to respond. If the 
programme did so, then Ofcom considers whether the complainant was 
afforded an appropriate opportunity to respond to those allegations. 
 
In this case, and having examined the contents of the programme, it was 
Ofcom’s view, that the programme simply presented Mr Hall as one of a 
number of people who repeatedly failed to attend court for sentencing. As 
noted above at head (a) Ofcom was satisfied that the programme presented 
the circumstances of his arrest, conviction and subsequent sentencing in a 
fair and accurate manner. Importantly, the programme did not appear to 
make any allegations that went beyond what had already been established 
by the courts. Ofcom considered that normally convicted criminals have no 
legitimate expectation of an opportunity to respond to claims that have 
already been presented to court and proven to the satisfaction of the court. 
 
In these circumstances, Ofcom considered that it was not incumbent upon 
Five, in the interest of fairness, to offer Mr Hall an opportunity to respond to 
the comments included in the programme.       
 
In any event, Ofcom noted that on 30 October 2005, Mr Hall had emailed 
Five to complain about the event and stated that he would not give his 
permission for the footage taken of him to be used in the programme. After 
this first contact, a number of emails were exchanged between Mr Hall and 
Five (both before and after the broadcast of the programme). Throughout 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 30

this email correspondence, Mr Hall did not appear to offer an explanation for 
his convictions or as to why he repeatedly failed to attend court to be 
sentenced. Nor did Mr Hall appear to have offered any explanation for his 
repeated failure to attend court when he was detained at the event. Ofcom 
noted Five’s assertion that had Mr Hall put forward an explanation for his 
conduct, it would have been considered for inclusion in the programme. 
Ofcom recognised that Mr Hall did not consider it appropriate to explain his 
conduct to Five as her considered the matter to be between him, the police 
and the courts.  
 
In these circumstances, Ofcom was satisfied that it had been open to Mr 
Hall to have given some explanation in response to the allegations being 
made against him. He chose not to do so. 
 
Taking into account all the factors detailed above, Ofcom concluded that 
there was no unfairness to Mr Hall in this respect. 

 
c) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that the programme connected him,             

wrongly, with the death of another man’s son. 
 

In considering this element of Mr Hall’s complaint, Ofcom had particular 
regard to Practice 7.9 of the Code.  
 
Ofcom noted the programme’s commentary: 
 

“Gary may not have harmed anyone, but police believe that illegal 
drivers are five times more likely to be involved in a serious 
accident. Sometimes the consequences of those actions end in 
tragedy”. 

 
It also noted that immediately after this commentary line, the focus of the 
programme shifted from Mr Hall to a father whose son had been killed while 
crossing a road by an uninsured and unlicensed motorist.  
 
Ofcom was satisfied that the commentary did not link Mr Hall to any fatality 
or road accident. In fact, the programme made it clear that Mr Hall had not 
“harmed anyone”. The comments, in connection to the possible fatal 
consequences of illegal driving, clearly related to an entirely different story 
and would not have materially affect viewers’ understanding of Mr Hall and 
the motoring offences that he had been convicted of. In the circumstances, 
Ofcom found no unfairness to Mr Hall in this respect. 
 

d) Mr Hall complained that the footage of him was edited unfairly. He 
highlighted five specific issues which are dealt with below. In considering 
this element of Mr Hall’s complaint, Ofcom had particular regard to Practice 
7.6 of the Code which states that when a programme is edited, contributions 
should be represented fairly and Practice 7.9 of the Code.  

 
i) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that on arrival at the event, he 

was promptly put into the prize car and given a beer to drink. Mr Hall 
claims that he responded, "this doesn’t look good”, and so handed it 
back, but that this was not shown in the programme. 

 
By examining the unedited footage of the event that Ofcom requested 
and the programme itself, Ofcom noted that there was no evidence to 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 31

support Mr Hall’s assertion that he had handed back his bottle of beer or 
had made the comment he claimed he had. In fact, it was clear to 
Ofcom from examining the programme as broadcast that Mr Hall had 
being holding a bottle of beer and was asked to put it down when he 
moved on through the event to the penalty shoot out area. In these 
circumstances, Ofcom was satisfied that the footage shown in the 
programme had been presented fairly in the programme and that no 
unfairness had resulted to Mr Hall in this respect. 

 
ii) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that he was shown a video of 

someone who supposedly looked like David Beckham and was asked if 
he thought that it looked like Beckham. To be polite, Mr Hall said that he 
answered “a bit”.  

 
Ofcom noted that Mr Hall was shown in the programme to say “It’s not 
Beckham” when the video of a David Beckham impersonator was 
played to him. In Ofcom’s view, the inclusion of this comment in the 
programme was unlikely to lead viewer to believe that Mr Hall had been 
duped into thinking that the impersonator was the real David Beckham. 
In these circumstances, Ofcom was satisfied that the programme 
makers fairly represented Mr Hall’s reaction to the video and his belief 
that it was an impersonator and not the real David Beckham. Ofcom 
found no unfairness to Mr Hall in this respect.  

 
iii) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that he was confronted by 30 

police officers who arrested him for failing to appear at court. 
 

By examining the unedited footage of the event Ofcom noted that there 
were three police officers present at the time of Mr Hall’s arrest. This 
was represented in the programme in a straightforward and factual 
manner. In these circumstances, Ofcom was satisfied that this element 
of the programme had not been edited unfairly and Ofcom, therefore, 
found no unfairness in the programme to Mr Hall in this respect. 

 
iv) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that there was a Sven-Goran 

Eriksson impersonator at the event who was portrayed in the 
programme as “the real one”. 

 
Again, having examined the unedited footage taken at the event and the 
programme itself, Ofcom was satisfied that there was nothing to suggest 
to viewers that Mr Hall had believed that it was the real Sven-Goran 
Eriksson rather than an impersonator. Ofcom concluded that the footage 
had been presented in a fair manner and that there was no unfairness to 
Mr Hall in including this footage in the programme. 

 
v) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that the programme makers 

blatantly tried to portray him as “some dumb down an’ [sic] out”. Mr Hall 
said that the footage was edited to make it seem as if he was. Ofcom 
noted Five’s response to Mr Hall’s complaint that the programme had 
portrayed Mr Hall as nothing more than a person who had repeatedly 
failed to appear at court for sentencing after being convicted for a 
number of offences and that he was arrested at an event that had been 
organised by the police in order to apprehend Mr Hall and others like 
him. Ofcom was satisfied that the programme presented this fairly in the 
programme and that there was no suggestion, in Ofcom’s view, in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 32

programme that Mr Hall was portrayed as “some down an [sic] out”. In 
these circumstances, Ofcom found no unfairness to Mr Hall in this 
respect. 

 
Privacy 
 

e) Ofcom considered Mr Hall’s complaint that his privacy was unwarrantably 
infringed in both the making and broadcast of the programme in that: the 
programme makers came to his home on a number of occasions; that he 
was “entrapped” into taking part in the programme and that his offences did 
not warrant his inclusion in it and that he did not sign a release form or give 
his permission for footage of him to appear in the programme.  

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one.  
When considering and adjudicating on a complaint of unwarranted 
infringement of privacy, Ofcom first determines whether in its view the 
complainant had a reasonable expectation of privacy in the circumstances. 
This may depend simply on the nature of the    information or image itself or 
on a combination of factors. Ofcom then addresses itself to two distinct 
questions: First, has there been an infringement of privacy? Second, if so, 
was it warranted? (Rule 8.1 of the Code). 

 
In addition to Rule 8.1 of the Code referred to above, Ofcom also had regard 
to Practice 8.5 of the Code which states that any infringement of privacy in 
the making of a programme should be with the person’s and/or 
organisation’s consent or be otherwise warranted and Practice 8.6 which 
states that if a broadcast of a programme would infringe the privacy of a 
person or organisation, consent should be obtained before the relevant 
material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted. 
Ofcom also had regard to Practice 8.9 which states that the means of 
obtaining material must be proportionate in all the circumstances and in 
particular to the subject matter of the programme and also to. 

 
Mr Hall’s home 

 
Having examined the programme and the unedited footage, Ofcom was 
satisfied that Mr Hall had not been filmed by the programme makers being 
picked up at his house by the taxi to take him to the event. 
 
Further, it also noted that Mr Hall failed to provide evidence to substantiate 
his claim that the programme makers had visited his house on a number of 
occasions. 
 
In the circumstances, Ofcom was satisfied that Mr Hall’s privacy was neither 
infringed in the making or the broadcast of the programme regarding his 
being filmed at his home. 

 
The Event 
 
Ofcom examined the unedited footage that was taken of Mr Hall arriving at 
the event and then at the event itself, which was held on private property. 
Ofcom noted that the footage of Mr Hall was taken surreptitiously by a 
number of hidden cameras and Mr Hall was not made aware by the 
programme makers until after he was identified and arrested by the police. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 33

Mr Hall has not specifically made a complaint that he was secretly filmed, 
Ofcom therefore only notes the reasons given by Five for filming the footage 
and including it in the programme. 
 
Before considering whether or not Mr Hall’s privacy was infringed, Ofcom 
first considered whether or not he had a legitimate expectation of privacy in 
the circumstances.  
 
Ofcom considered that Mr Hall had a heightened expectation of privacy 
when attending the event that had been purposefully set up by the police as 
part of an operation to execute outstanding arrest warrants, especially when 
the event was being secretly filmed and held on private property. In 
circumstances where a person is filmed committing a criminal offence, 
Ofcom appreciates that a person’s expectation of privacy is diminished by 
their actions. However, in Mr Hall’s case, although he was wanted by the 
police for repeated failure to attend court for sentencing, he was not actually 
engaged in any criminal activity or wrongdoing. In the particular 
circumstances of this case, Ofcom took the view that Mr Hall had a 
legitimate expectation of privacy and could have reasonably assumed that 
he would not be filmed surreptitiously and would not have expected this 
footage to be shown to a wider audience. 

 
Ofcom then went on to consider whether or not this legitimate expectation of 
privacy was infringed in both the making and in the programme as 
broadcast. Ofcom considered that: Mr Hall was filmed covertly while at the 
event until his arrest; that this filming was conducted surreptitiously without 
his knowledge or consent; that at the time he had not been engaged in any 
wrongdoing or criminal activity; and that no steps were taken by the 
programme makers to obscur his identity. Also, Ofcom also took into 
account of the fact that Mr Hall did not provide Ofcom with any evidence to 
support his claim that Five had promised him that his identity would be 
obscured in the programme. Taking these factors into account, Ofcom was 
satisfied that the surreptitious filming of Mr Hall at the event the the 
subsequent broadcast of that footage in the programme did infringe Mr 
Hall’s privacy. 
 
Ofcom noted that the manner in which the operation was conducted was a 
matter for the police. It noted that the question of whether or not Mr Hall’s 
offences warranted the approach taken by the police was also a matter for 
the police and not a consideration for Ofcom. 
 
Ofcom went on to consider whether or not the infringement of Mr Hall’s 
privacy outlined above was warranted in the circumstances. In Ofcom’s 
view, it was clear that there was a strong public interest justification to 
filming the police operation and what happened to Mr Hall at the event. 
Ofcom took the view that the means the police are required to enforce 
outstanding arrest warrants was a matter of legitimate public interest and Mr 
Hall’s breach of his obligation to attend court for sentencing meant that it 
was legitimate for the programme makers to include footage of him (and 
others featured in the programme) at the event to highlight this issue and the 
wider impact of criminal behaviour. In these circumstances, and for the 
reasons given above, Ofcom considered that the programme makers were 
justified in: filming Mr Hall at the event; including that footage in the 
programme; and, in identifying Mr Hall.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 34

Ofcom concluded that Mr Hall’s privacy had not been unwarrantably 
infringed in either the making or broadcast of the programme. 

  
Accordingly, Mr Hall’s complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in both the making and broadcast of the programme 
was not upheld. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 35

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
19 July to 2 August 2007 
 
Programme Trans 

Date 
Channel  Categories No of 

complaints
        
8 Out Of 10 Cats 22/06/2007 Channel 4 General Acceptance 

Standards 
2 

8 Out Of 10 Cats 13/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

8 Out Of Ten Cats 06/07/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Amader Gram 09/07/2007 Channel S Animal Welfare 1 
BBC News 11/07/2007 BBC1 General Acceptance 

Standards 
1 

BBC News 24 03/07/2007 BBC News 
24 

General Acceptance 
Standards 

1 

BBC News 24 01/07/2007 BBC1 Religious Issues 1 
Baby Chef 26/07/2007 Baby TV Harm/Food 1 
Becker 13/07/2007 Five Offensive Language 1 
Bedroom TV 13/07/2007 Big Box TV General Acceptance 

Standards 
1 

Best of Friends 14/06/2007 BBC1 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 27/06/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 22/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 17/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 16/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 15/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 08/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 12/06/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother 8 27/06/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 13/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 06/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 11/07/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

1 

Boston Legal 27/06/2007 Living TV Other 1 
Brainiac 02/07/2007 Sky Three Crime 

(incite/encourage) 
1 

Breakfast Show 12/07/2007 Rock FM General Acceptance 
Standards 

1 

Breakfast Show 09/07/2007 Radio 
Norwich 

General Acceptance 
Standards 

1 

Breakfast Show 15/06/2007 Century FM Sex/Nudity 1 
Brothers and Sisters 20/06/2007 Channel 4 Advertising 1 
Build a New Life in the 
Country 

05/07/2007 Five Competitions 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 36

Build a New Life in the 
Country 

05/07/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Built for the Kill 13/07/2007 Five General Acceptance 
Standards 

1 

Cage Fighter 20/04/2007 TWC Fight Violence 1 
Cage Fighter 10/04/2007 TWC Fight Violence 1 
Cape Wrath 10/07/2007 Channel 4 Violence 2 
Cape Wrath 10/07/2007 Channel 4 General Acceptance 

Standards 
1 

Channel 4 News 02/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Channel 4 News 17/07/2007 Channel 4 Religious Offence 2 
Chris Moyles 27/06/2007 BBC Radio 

1 
General Acceptance 
Standards 

1 

Classic Gold 12/04/2007 Classic Gold 
Digital 

Sponsorship 1 

Dave Kelly 22/07/2007 Galaxy 105 
FM 

Sex/Nudity 1 

David Beckham: New 
Beginings 

24/07/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Dirt 09/07/2007 Five US Sex/Nudity 1 
Dispatches:  16/07/2007 Channel 4 Offensive Language 4 
The Great Big Smoke 
Screen 

       

Drawn Together 15/07/2007 TMF General Acceptance 
Standards 

1 

Eastenders 19/06/2007 BBC1 Violence 1 
Eastenders 15/07/2007 BBC1 Offensive Language 2 
Eastenders 13/07/2007 BBC1 Offensive Language 2 
Eastenders 10/07/2007 BBC1 General Acceptance 

Standards 
1 

Eastenders 05/07/2007 BBC1 General Acceptance 
Standards 

1 

Eastenders 10/07/2007 BBC1 Animal Welfare 1 
Emmerdale 11/07/2007 ITV1 Crime 

(incite/encourage) 
2 

Emmerdale 12/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Emmerdale 12/07/2007 ITV1 Undue Prominence 1 
Everybody Hates Chris 17/07/2007 Paramount 

Comedy 
General Acceptance 
Standards 

1 

F Word (trailer) 12/07/2007 More4 Offensive Language 1 
F1 Grand Prix trailer 04/07/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
F1: British Grand Prix Live 08/07/2007 ITV1 Advertising 1 
Fonejacker 17/07/2007 E4 General Acceptance 

Standards 
1 

Fonejacker 05/07/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

3 

Fonejacker 26/07/2007 E4 Animal Welfare 1 
Fonejacker 12/07/2007 E4 General Acceptance 

Standards 
1 

Fonejacker 05/07/2007 E4 Crime 
(incite/encourage) 

2 

Fonejacker 10/07/2007 E4 Crime 
(incite/encourage) 

1 

From Fact to Fiction 27/05/2007 BBC Radio 
4 

General Acceptance 
Standards 

1 

Glitterball 05/04/2007 ITV1 Competitions 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 37

Golden Balls 09/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Golden Balls 10/07/2007 ITV1 Advertising 1 
Gordon Ramsay's F Word 03/07/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Harry Hill's TV Burp 28/03/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
Henry: Portrait of a Serial 
Killer 

18/07/2007 ITV4 General Acceptance 
Standards 

1 

Hex 29/06/2007 Sky One Offensive Language 1 
Hex 05/07/2007 Sky Two Sex/Nudity 1 
Holby Blue 26/06/2007 BBC1 Violence 1 
Holby City 10/07/2007 BBC1 General Acceptance 

Standards 
4 

Holiday Showdown: 
Extreme 

05/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Hollyoaks 21/06/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

1 

How TV Changed Football 
Forever 

26/06/2007 Sky One Undue Prominence 1 

I 'm Sorry I Haven't a Clue 13/07/2007 BBC Radio 
4 

General Acceptance 
Standards 

1 

Immigration and Asylum 22/06/2007 Legal TV Crime 
(incite/encourage) 

1 

In Conversation with 
Steve Allen 

15/07/2007 LBC General Acceptance 
Standards 

1 

Isle of Wight Radio 17/07/2007 IoW Radio Animal Welfare 1 
Italian Fascism: Revealed 03/07/2007 Five General Acceptance 

Standards 
2 

Jagger and Woody 02/07/2007 Northants 
FM 

General Acceptance 
Standards 

1 

Jon Gaunt 10/07/2007 Talksport Due Impartiality/Bias 1 
Jon Gaunt 20/06/2007 Talksport General Acceptance 

Standards 
1 

Katha Vichar 19/05/2007 Raaj Radio Crime 
(incite/encourage) 

1 

Lenny's Britain 26/06/2007 BBC1 General Acceptance 
Standards 

1 

Love Island 25/07/2006 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Main Julian England 24/06/2007 DM Digital Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Main Julian England 24/06/2007 DM Digital Scheduling 1 
Main Julian England 26/06/2007 DM Digital Scheduling 1 
Make Your Play 10/07/2007 ITV1 Competitions 1 
Mean Girls 02/06/2007 Channel 4 General Acceptance 

Standards 
1 

Music Hall Meltdown 06/07/2007 BBC4 General Acceptance 
Standards 

1 

My Brilliant Brain 16/07/2007 Five Other 1 
New Tricks 13/07/2007 BBC1 Violence 1 
News 06/06/2007 Heart FM General Acceptance 

Standards 
1 

News 03/07/2007 BBC Radio 
4 

Offensive Language 1 

News Knight With Sir 
Trevor McDonald 

15/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

3 

News Knight With Sir 
Trevor McDonald 

12/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 38

 
Parkinson 19/05/2007 ITV1 General Acceptance 

Standards 
1 

Prove It 15/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Road Raja 16/07/2007 Sky Three General Acceptance 
Standards 

1 

Road Trip 27/07/2007 UKTV Gold General Acceptance 
Standards 

1 

Rosemary & Thyme 17/07/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Saving Planet Earth 16/07/2007 BBC2 Animal Welfare 1 
Scott Mills 17/07/2007 BBC Radio 

1 
Offensive Language 1 

Seven FM 08/07/2007 Seven FM General Acceptance 
Standards 

1 

Shane O'Connor's 
Breakfast Show 

02/07/2007 BBC Radio 
Derby 

General Acceptance 
Standards 

1 

Shipwrecked 2007: Battle 
of the Islands 

23/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Sky News 07/07/2007 Sky News General Acceptance 
Standards 

2 

Sky News 06/06/2007 Sky News General Acceptance 
Standards 

2 

Sky News 18/06/2007 Sky News General Acceptance 
Standards 

1 

Sky News 06/06/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Snatch 01/07/2007 FX Offensive Language 1 
Something For The 
Weekend 

24/06/2007 BBC2 General Acceptance 
Standards 

1 

Sunday Special 10/06/2007 Radio 
London 99.9 

General Acceptance 
Standards 

1 

Sunrise with Eamon 
Holmes 

31/07/2007 Sky News General Acceptance 
Standards 

1 

Tarrant on TV 12/07/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

3 

The Asylum 18/07/2007 Kerrang 
Radio 

Competitions 1 

The Basil Brush Show 11/06/2007 BBC1 General Acceptance 
Standards 

1 

The Bill 11/07/2007 ITV1 Advertising 1 
The Bill 05/07/2007 ITV1 Violence 5 
The Commander 08/07/2007 ITV1 General Acceptance 

Standards 
1 

The Friday Night Project 06/07/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

The Geoff Show 26/07/2007 Virgin Radio Substance Abuse 1 
The Great Big Quiz 23/04/2007 Living TV Competitions 1 
The Great Big Quiz 21/04/2007 Living TV Competitions 1 
The Great Big Quiz 22/04/2007 Living TV Competitions 1 
The Jeremy Kyle Show 06/07/2007 ITV1 General Acceptance 

Standards 
1 

This Morning 11/07/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
This Morning 18/07/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Tiswas Reunited 16/06/2007 ITV1 General Acceptance 

Standards 
1 

Tonight: 26/02/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Fifteen Stone at Eight 
Years Old 

       



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 91 
20 August 2007 

 39

Touch Me, I'm Karen 
Taylor 

07/07/2007 BBC3 General Acceptance 
Standards 

2 

Trail for Totally Jodie 
Marsh 

24/07/2007 TMF Offensive Language 1 

Wife Swap 26/06/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

2 

Wimbledon 2007 08/07/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Wright Stuff 16/07/2007 Five General Acceptance 

Standards 
1 

 


