
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 

Issue number 90 
30 July 2007 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 2

  
Contents 
 
 
Introduction        3 

Standards cases 
 
In Breach        4 
 
Note to Broadcasters      6 
    
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld        12   
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit   25  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 4

Standards cases 
 
In Breach 
 
Bang Babes 
Turn on TV, 6/7 May 2007, 23:47 -  00:51  
Turn on TV2, 6/7 May 2007, 00:04 - 01:04 
  
 
Introduction 
 
Turn on TV and Turn on TV2 channels are operated by Bang Media Ltd. Both 
channels broadcast interactive chat-based programme where viewers are invited to 
contact on-screen presenters via premium rate services. Both of the programmes 
complained about featured female presenters (referred to as ‘babes’), dressed in 
underwear, inviting viewers to call them. The complainant objected that the 
programmes promoted services that were not linked to the editorial content.  
 
We requested and viewed a sample of the channels’ output and noted the following: 
 

• On the service Turn on TV 2 there was an almost continuous on-screen 
promotion of a club that offered to send pictures and videos to members’ 
mobile phones.  Membership of the club was offered via a premium rate text 
service.  

 
• The club was also promoted on Turn on TV. Additionally, Turn on TV 

promoted a service that offered viewers an option of buying, via a premium 
rate text service, pictures of the ‘babes’. 

 
• The quality of the recording of output supplied to Ofcom was poor.  

  
We asked for the broadcaster’s comments on the complaint under Section 10 of the 
Code. The rules in this section require the advertising and programming elements of 
a channel to be kept separate. 
 
We also sought the broadcaster’s comments, under Condition 11 of its Ofcom 
broadcasting licences (supply of recordings), on the quality of the recordings 
provided.   
 
Response 
 
The broadcaster responded that, as soon as Ofcom notified it of the complaint, all 
promotions were removed from the channels and the broadcasts reviewed. The 
promotions had not been re-broadcast on either channel.  
 
The broadcaster accepted that the promotion on Turn on TV 2 was not compliant 
with the Code in that the advertising for the club was not clearly separated from the 
editorial content. The broadcaster said that the breach had occurred as a result of a 
misunderstanding between the Promotions and Graphics department and the studio 
team. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 5

In relation to the promotion of the club on Turn on TV, the broadcaster believed this 
was graphically separated from editorial elements of the programme and said that 
the promotion was broadcast for no more than 9 minutes in any hour. 
 
The broadcaster advised that the promotion of the service on Turn on TV that offered 
viewers pictures of the presenters resulted from viewer requests for such a service.  
The service offered only pictures of the programme’s presenters and the broadcaster 
therefore considered the service was directly linked to the editorial content and 
added to the interactivity of the broadcast. As such, the broadcaster did not believe 
the promotion of the service within the programme was in breach of the Code. 
 
Following receipt of the complaint, the broadcaster said that it had initiated further 
training of its Programmes and Graphics Department to ensure a full understanding 
of all relevant regulations. In addition, it had introduced a new clearance process 
whereby all promotional material will be cleared by the broadcaster’s Compliance 
Consultant until such time that the broadcaster was confident that the relevant 
departments fully understood the requirements of the Code.  
 
Regarding the quality of the recordings, the broadcaster agreed that it was not 
acceptable. The broadcaster advised that its compliance recordings were provided 
by a third party and the broadcaster was investigating why the quality of the 
recordings supplied was poor.  
 
Decision 
 
Turn on TV2 
 
The Code requires broadcasters to ensure that the programming and advertising 
elements of a service are kept separate (Rule 10.2) and prohibits the promotion of 
products and services within programmes (Rule 10.3). It makes clear that premium 
rate services will normally be regarded as products and services and must not 
therefore appear in programmes, except where they either meet the definition of 
programme-related material or contribute to the editorial content of the programme.  
In this case, the service promoted (i.e. the club sending pictures and videos to mobile 
phones via a premium rate text service) neither contributed to the programme’s 
editorial content nor met the definition of programme-related material. Therefore, as 
accepted by the broadcaster, the advertising of the service within the programme 
was in breach of the Code. 
  
Turn on TV  
 
The advertising of the same service on Turn on TV was also in breach of the Code.  
The promotion of the text club on Turn on TV was in two forms:   
 

i) a text box broadcast intermittently that was ‘overlaid’ on the programme; 
and  

ii) scrolling text that appeared underneath the main telephone number used 
for contacting the on-screen ‘babes’. 

  
In the case of the ‘overlaid’ text box, regardless of the duration of the message, 
viewers were likely to see this message not as advertising but as an integral part of 
the programme. As such, there was not sufficient separation between what was an 
advertising message and the programme content.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 6

In the case of the scrolling text, this accompanied the main channel telephone 
number and its associated information (e.g. call costs). Again, it was therefore likely 
to be understood by viewers as forming part of the programme information rather 
than a separate piece of advertising.    
 
In relation to the promotion of the service offering pictures of presenters, we 
understand that the promotion of such a service may meet the definition of 
programme-related material. However, the manner in which this service was 
promoted was unduly prominent. Rule 10.6 of the Code only permits programme-
related material to be promoted where it is editorially justified. Ofcom’s published 
guidance on the promotion of programme-related material makes clear that 
broadcasters should bear in mind that the promotion of such material is permitted 
only by way of exception to the rule that prohibits the promotion of products and 
services within programmes. Promotions should not in any way compromise the 
principle of separation between advertising and programmes. It also makes clear that 
the promotion of programme-related material is subject to the ‘undue prominence’ 
rule. The text box promoting the picture service was on-screen for the majority of the 
broadcast. While broadcasters may inform viewers about the availability of 
programme-related material, there was not sufficient editorial justification in this case 
for the repeated and prolonged promotion of the picture service. The prominence of 
the promotion was therefore undue. 
 
It is a condition of a television broadcast licence that the licensee adopts procedures 
for the retention and production of recordings and supplies recordings to Ofcom on 
request. Recordings should be ‘as broadcast’ (i.e. the same quality in terms of both 
sound and picture as when originally transmitted). The quality of the recordings 
supplied in this case was not ‘as broadcast’ and the broadcaster was therefore in 
breach of its Licence.  
 
Breach of Rules 10.2, 10.3, and 10.9 - Turn on TV 2  
Breach of Rules 10.2, 10.3, 10.4, 10.6 and 10.9 - Turn on TV 
Breach of Licence Condition 11 – failure to supply adequate recordings 
 
 
Note to Broadcasters 
 
 
In Ofcom's opinion, the breaches of Section Ten of the Code recorded against Turn 
On TV are unequivocal. Based on the facts of the case, it is clear that in the 
programmes concerned, the advertising and programming elements were not 
properly separated. Ofcom is aware however that in other circumstances this is not 
always the case. This "grey area", and how best to regulate it, is an important issue 
explored in the public consultation on Participation TV which Ofcom began on 24 July 
2007. In the consultation, Ofcom puts forward various options to clarify the issues. 
Broadcasters are encouraged to read and respond to the consultation. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 7

Harry Hill’s TV Burp 
ITV1, 24 March 2007, 18:10 
 
 
Introduction 
 
Harry Hill’s TV Burp is a light-hearted family entertainment show in which comedian 
Harry Hill takes a satirical look at the week’s television.  
 
In this programme, Harry Hill discussed a recent episode of Born Survivor: Bear 
Grylls. This is a Channel 4 documentary series in which ex-SAS man Bear Grylls 
demonstrates the skills he uses to survive in some of the world’s most extreme 
environments. In the course of the series, Grylls hunts and consumes various wild 
animals as he makes the audience aware of the unlikely food sources available in 
such hostile landscapes. 
 
Ofcom received 44 complaints from viewers concerned with Harry Hill’s TV Burp’s re-
broadcast of clips from Born Survivor. Viewers were particularly concerned with two 
scenes: one featured Grylls biting the head from a live frog and the other showed a 
turtle (which appeared to be alive) being roasted in its shell on top of an open fire. 
The complainants raised concerns about the animals’ welfare and many mentioned 
that they and their children had been upset by the scenes. Viewers questioned the 
appropriateness of using such clips for humorous effect. 
 
Ofcom asked Channel TV to comment with reference to Rule 1.3 (appropriate 
scheduling) of the Code. 
 
Response 
 
Channel TV said that special care had been taken to ensure that all clips included in 
the programme were suitable for the time of transmission, taking into account the 
family audience that the show attracts. It said that as this was the sixth series of 
Harry Hill’s TV Burp, the format and Harry Hill’s sense of humour had been well 
established with the audience. 
 
The broadcaster argued that Born Survivor was scheduled at a similar time on 
Channel 4. It also pointed out that programmes such as Baywatch, You’ve Been 
Framed, Addams Family Reunion and Harry Potter and the Chamber of Secrets had 
also been transmitted in this early evening time slot on ITV, all of which: “…contain 
material with the potential to upset or disturb viewers in this family viewing slot…” 
 
With reference to the belief that the turtle was cooked alive, Channel TV stated that:  
“Some viewers who contacted us directly did seem to believe that the turtle had been 
‘cooked alive’ which was of course not the case; however, unlike the programme 
makers of Born Survivor, we did not show the killing of this poor animal, which may 
have led to this confusion. [We] suspect that the children who were unfortunately 
distressed by this sequence were amongst those who thought this”.   
 
Decision 
 
In considering this material, Ofcom is clear that it must exercise its duties in a way 
which is consistent with Article 10 of the European Convention on Human Rights 
(“freedom of expression”).  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 8

Rule 1.3 of the Code seeks to protect children from unsuitable material by 
appropriate scheduling. Born Survivor, although broadcast pre-watershed, is 
transmitted on Channel 4 and attracts a different audience to Harry Hill’s TV Burp. It 
is a documentary primarily seeking to inform the audience, rather than entertain it. 
Given the nature of the programme and the information available in listings 
publications and accompanying publicity, there is likely to be an awareness of the 
context such material may be used in such a survival-based programme on a 
channel such as Channel 4. 
 
Ofcom did not consider that ‘real’ footage of a man biting off the head of a live frog 
was in any way similar to other programmes cited by the broadcaster which were 
transmitted around the same time e.g. Baywatch, You’ve Been Framed and Addams 
Family Reunion. Further, by editing the clips so that viewers were not aware that the 
turtle had been killed before being cooked, the offence caused was compounded. 
 
In Ofcom’s view, the choice of clips required more careful consideration when 
broadcast in a light entertainment programme during early peak time on a Saturday 
evening on ITV1. Given the longstanding popularity of Harry Hill’s TV Burp with 
families and young viewers, and taking into account the potentially high number of 
children available to view the programme at this time, Ofcom found that the clips 
were inappropriately scheduled. The programme was therefore in breach of Rule 1.3. 
 
Breach of Rule 1.3  
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 9

Advertisement for The Spectator 
Classic FM (National), 9 - 12 May 2007, various times 
 
 
Introduction 
 
An advertisement on Classic FM for an edition of The Spectator magazine promoted 
its review of the political career of the former Prime Minister, Tony Blair. After a 
sardonic description of the former premier, the advertisement concluded: “Blair: A 
Modern Tragedy. The definitive guide to the missed opportunity of the Tony Blair era. 
Manipulator, communicator, fabricator. Only in ‘The Spectator’. On sale Thursday.” 
 
Two listeners believed the advertisement was political advertising in breach of the 
Communications Act 2003, as it was critical of Tony Blair’s record. 
 
Section 1 Rule 4.6 of the BCAP Radio Advertising Standards Code (“the BCAP 
Code”)1 requires that certain categories of advertisements, which include UK-wide 
media, are approved in advance for broadcast by the Radio Advertising Clearance 
Centre (RACC). 
 
Ofcom sought confirmation of the advertisement’s clearance from GCap, which owns 
Classic FM. We pointed out that, if the advertisement had not been approved by the 
RACC, the broadcaster must ensure that no other advertising for The Spectator was 
broadcast until central (i.e. RACC) copy clearance had been obtained.   
 
Response 
 
GCap confirmed RACC approval had not been obtained prior to the advertisement’s 
broadcast and apologised for its procedural oversight on this occasion. GCap added 
that it had therefore reviewed its internal procedures for clearing advertisements and 
that it would ensure that scripts for “special categories” of advertisements, as listed in 
the BCAP Code (e.g. advertising concerning UK-wide media), were submitted for 
central clearance by the RACC. GCap also stated that it had strengthened its internal 
procedures to avoid any future recurrences of a similar nature. 
 
Decision 
 
We welcomed GCap’s actions and assurance. However, failure to ensure that an 
advertisement for any UK-wide media is appropriately cleared for broadcast is a clear 
breach of Section 1 Rule 4.6 of the BCAP Code. The advertisement had not been 
approved by the RACC in advance of broadcast, should not have been aired and 
was in breach of the BCAP Code.  
 
Breach of Section 1 (Advertisements), Rule 4.6 (Central Copy Clearance) of the 
BCAP Code 

                                            
1 The Broadcast Committee of Advertising Practice (BCAP) Radio Advertising Standards Code (“the 
BCAP Code”) is maintained and administered by BCAP and the Advertising Standards Authority (ASA) 
under the terms of the co-regulatory agreement between Ofcom and these two bodies. Political 
advertising is prohibited under section 321 of the Communications Act 2003 and by Section 2, Rule 15 
of the BCAP Code. While the political advertising rules are set out in the BCAP Code, Ofcom remains 
responsible for their enforcement. This complaint was therefore referred to Ofcom by the ASA, 
potentially for consideration under Section 2, Rule 15 of the BCAP Code. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 10

Babecast 
Friendly TV, 7 May 2007, 00:20  
 
 
Introduction 
 
Friendly TV broadcasts programming based on interactive ‘adult’ chat. Viewers are 
invited to call the on-screen presenters via a premium rate service. A viewer 
complained that, in addition to the number that enabled contact with the on-screen 
presenters, the channel promoted other premium rate services that did not contribute 
to the programme.   
 
With very limited exceptions (e.g. where a service meets the definition of programme-
related material), the Code prohibits the promotion of products and services, 
including premium rate services, within programmes. 
  
Response 
 
Friendly TV was unable to supply Ofcom with a recording of the output. The 
broadcaster explained that it had incurred technical problems and had failed to 
record the programme.  
 
The broadcaster said that it fully appreciated that it was a condition of its 
broadcasting licence to maintain recordings and stated that it had done so in-house 
for over three years. The broadcaster advised that it had ensured that its equipment 
was now recording correctly and was in addition looking into the possibility of using 
an external company to produce recordings. 
 
Decision 

As the broadcaster acknowledges, it is a condition of a television broadcast licence 
that the licensee retains recordings of its output for 60 days, and provides Ofcom with 
any material on request. Failure to supply the recording from 7 May 2007 is a serious 
and significant breach of Friendly TV’s licence. This will be held on record.  

Breach of Licence Condition 11 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 11

Night Owls 
Metro Radio (Tyne & Wear), 18 December 2006, 22:00 
 
 
Introduction 
 
A member of the public participated in the programme Night Owls on Metro Radio on 
18 December 2006. This person complained to the station that he had been treated 
unfairly in the broadcast. The broadcaster informed the individual of the outcome of 
his complaint on 17 January 2007.  
 
The same person then made a fairness and privacy complaint to Ofcom. Condition 8 
of Metro Radio’s Licence requires it to retain recordings of its output as broadcast for 
42 days after transmission, and to provide Ofcom with any such material on request.  
Further, Ofcom’s published procedures for the handling of fairness and privacy cases 
provide that if a complainant decides to pursue such a complaint with a radio 
broadcaster first, Ofcom expects the broadcaster to retain the relevant recordings for 
42 days after the complainant has been informed by the broadcaster of the final 
outcome of his complaint.    
 
Ofcom therefore asked the broadcaster to provide a copy of the programme Night 
Owls, to facilitate investigation of the grounds of a fairness and privacy complaint. 
Emap Radio, which owns Metro Radio, said it was unable to provide Ofcom with a 
copy. Ofcom therefore asked Emap Radio to respond with regard to compliance with 
Condition 8 of Metro Radio’s licence (retention and production of recordings). 
 
Response 
 
Emap Radio apologised. It assumed that because Ofcom’s request was made more 
than 42 days after the date of broadcast, no provision of a recording copy to Ofcom 
was necessary. As a consequence, the station did not provide a copy of the 
broadcast upon request. After subsequent investigation by the Head of Regulatory 
Affairs, Emap Radio confirmed that Metro Radio had in fact retained a copy of the 
programme. 
 
Decision   
 
Condition 8 of Metro Radio’s Licence in conjunction with Ofcom’s procedures for 
fairness and privacy complaints requires radio stations to extend the period for 
retention of recordings for 42 days after the date of the final correspondence between 
the complainant and broadcaster (i.e. 42 days from 17 January 2007). Ofcom wrote 
to the broadcaster asking for the copy of the recording during this period. It was 
therefore under a clear obligation not only to retain the recording but to supply a copy 
to Ofcom immediately on request. The failure of the broadcaster to do so resulted in 
Ofcom being unable to entertain the complaint in this case.  
 
Failure to supply on request the recording of 18 December 2006 was a serious and 
significant breach of Metro Radio’s licence. This will be held on record. 
 
Breach of Condition 8 of the Metro Radio licence 
 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 12

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Makhtoor Hussain 
Sky News Report: Forced Marriages, BSkyB, 29 March 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy. 
 
The programme reported on forced marriages and featured three of Mr Makhtoor 
Hussain’s daughters who alleged that they had either been forced into marriage or 
had run away from home for fear of being forced into marriage.  
 
Mr Hussain complained that he was treated unfairly and that his privacy was 
unwarrantably infringed in that: neither he nor his family were told about the 
broadcast of the report; he was secretly filmed without being told; “facts” were not 
told in the programme; he was shown wearing his work uniform; he was not told he 
was being filmed; and the programme revealed his family home, address and the 
family name. 
 
The broadcaster, BSkyB, argued that the programme was not unfair to Mr Hussain in 
that: Mr Hussain had been forewarned by the programme makers that the report 
would be broadcast; he was openly filmed; and declined ample opportunity to present 
his side of the story. BSkyB also said that the programme did not unwarrantably 
infringe Mr Hussain’s privacy in that it did not identify his work uniform, nor the 
address of his home. Furthermore it argued that his family name, which he shared 
with his daughters who appeared in the programme, was already in the public 
domain.  
 
Ofcom was satisfied that the broadcaster took reasonable steps to inform Mr Hussain 
about the broadcast; did not film him covertly; offered him an opportunity to respond 
to allegations made; did not broadcast material which identified his address or work 
uniform; and was justified in broadcasting his family name to identify his daughters 
who were interviewed for the programme. Ofcom therefore found no unfair treatment 
or unwarranted infringement of Mr Hussain’s privacy.    
 
Introduction 
 
On 29 March 2006, BSkyB News broadcast a report about forced marriages, that is, 
where one person is tricked or threatened into marriage against his or her will, often 
as a result of family pressures. The report focused in particular upon three sisters: 
Mrs Zaira Steele (née Hussain and referred to as Zaira Hussain in the programme), 
Ms Shagofta Hussain and ‘Saima’ (whose identity was obscured in the programme). 
The sisters recounted their experiences of being forced into marriage (or, in the case 
of Ms Shagofta Hussain, of running away from home for fear of being forced into 
marriage) and expressed their thoughts about the treatment they had received from 
their family and husbands. 
 
In the programme, Mrs Steele alleged that she had been forced to marry at the age 
of 16. Her Pakistani husband had joined her two years later in the UK. She also 
alleged that her husband had abused her and that her parents had not helped her 
when she asked them. Mrs Steele left her first husband and was now married to a 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 13

man of her own choice. The report also alleged that ‘Saima’ was rescued from a 
forced marriage in Pakistan and that their younger sister, Ms Shagofta Hussain, had 
run away from home when she was 15 years of age for fear of being forced into 
marriage.  
 
Mr Makhtoor Hussain, the father of the three sisters, was named in the programme 
and footage of him and the exterior of his home were shown in the programme as the 
programme’s reporter ‘doorstepped’ him to ask for his side to the story. Mr Hussain 
declined to comment and later confirmed this to the reporter through his solicitor. The 
programme referred to the Hussain family home as being located in Peterborough. 
 
Mr Hussain complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme and 
that his privacy was unwarrantably infringed in both the making and the broadcast of 
the programme. 
 
The Complaint 
 
Mr Hussain’s case 
 
In summary, Mr Hussain complained to Ofcom that he was treated unfairly in the 
programme as broadcast in that: 
   
a) neither he, nor members of his family were informed of the broadcast of the 

programme; 
b) he was secretly filmed without being told; and 
c) “facts” were not told in the programme.  
 
In summary, Mr Hussain also complained that his privacy was unwarrantably 
infringed in  both the making and broadcast of the programme in that: 
 
d) his house was shown and his address was given; 
e) he was wearing his work uniform when secretly filmed; 
f) he was not told that he was being filmed; and 
g) his family name was given in the programme. 
 
BSkyB’s case 
 
BSkyB said that the report was designed to promote discussion on this issue in 
anticipation of an expected government decision on whether or not to introduce 
legislation prohibiting such marriages and criminalising their facilitation.   
 
In summary, and in particular reference to Mr Hussain’s unfairness complaint, BSkyB 
said that: 
 
a)   Regarding the complaint that Mr Hussain was not informed about the 

programme, BSkyB said that during the course of her investigation, Ms Eve 
Richings, the programme’s reporter, had spoken to Mr Hussain’s solicitor about 
the  possibility of Mr Hussain, or his solicitor, making a statement on his own 
behalf or on behalf of the other members of the family. In their final conversation, 
Mr Hussain’s solicitor was informed that the report would be broadcast, despite 
the absence of such a statement. BSkyB argued that it was reasonable for the 
programme makers to assume that by notifying Mr Hussain’s solicitor, it was not 
necessary to notify him directly that the report would be broadcast. Ms Richings 
also notified the three sisters featured in the report to inform them that it would be 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 14

broadcast. Immediately after the broadcast, Ms Richings was informed by Mrs 
Steele that her parents had “known it was going to run and had watched it”. 
Several weeks later, BSkyB said that one of the sisters featured in the 
programme had informed Ms Richings that “the whole community had watched 
the programme after her parents had 'called all the cousins' to let them know it 
was running”. Accordingly, BSkyB asserted that Mr Hussain had been 
forewarned that the report would be broadcast on 29 March 2006.  

 
BSkyB also said that it had no responsibility to inform any other members of Mr 
Hussain’s family about the report and that it was reasonable to assume that, 
having given notice to Mr Hussain’s legal representative and to his daughters, 
that any such obligation had been satisfied. 

 
b)   BSkyB said that Mr Hussain was not secretly filmed. He was filmed from a  

camera set up across the road from his house in clear view. The camera was set 
up on the other side of the road, not to obscure it, but because there was no 
pavement on the road immediately outside Mr Hussain’s house, and the 
programme makers felt that were it to be any closer, it might be too intrusive. 
BSkyB said that Ms Richings and cameraman were certain that Mr Hussain had 
seen the camera. In view of the fact that the filming was not in secret, BSkyB said 
there was no reason to make it clear to Mr Hussain that he was being filmed at 
the time as this was evident from the camera outside his house.  

 
c)   BSkyB said that Mr Hussain had not provided any information as to which 

“facts” were not “told”. BSkyB said that it was not therefore possible to respond to 
this allegation specifically. However, BSkyB said that Mr Hussain was given 
ample opportunity to present his side of the story and had declined to do so. The 
report told the sisters’ story from their perspective, and, largely, in their own 
words. Mr Hussain was given several opportunities to respond to the version of 
events provided by his daughters, both directly as part of the interview conducted 
on camera with Ms Richings, through his solicitor, and through requests made to 
one of his daughters.  

 
In summary, and in response to Mr Hussain’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy, BSkyB said that: 

 
 d)  Regarding Mr Hussain’s complaint that his house was shown and that his 

address was given, BSkyB acknowledged that, during the report, the outside of 
Mr Hussain’s house was shown before the footage focused in on the front door 
when it was opened by him. In addition, the commentary stated that the house 
was located in Peterborough. BSkyB argued that the information disclosed in the 
report was, however, insufficient to identify Mr Hussain’s address to viewers. 
Specifically, neither the street name nor house number were identified and the 
shots included were sufficiently “tight” that no other identifying landmarks were 
visible. Accordingly, BSkyB said that the location of Mr Hussain’s home was not 
revealed by the report. 

  
e)   BSkyB said that from the footage shown in the report, Mr Hussain appeared 

to be wearing a plain white shirt without any visible branding and dark trousers. It 
was not possible to determine, therefore, whether or not this was his work 
uniform or how his appearance in the report might constitute an unwarranted 
infringement of his privacy.  

 
f)   BSkyB said that although Mr Hussain alleged that he was not told that he 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 15

was being filmed, Ms Richings maintained that the camera and cameraman were 
positioned in clear view of the complainant when he answered the door to Ms 
Ritchings. No attempt was made to hide the camera from Mr Hussain, and, 
BSkyB said that Ms Ritchings was certain that he had seen the camera. 
Accordingly, it was not felt necessary by the programme makers to inform Mr 
Hussain that he was being filmed at the time.  

 
BSkyB submitted a statement made by Ms Richings from her contemporaneous 
notes of making the report. Ms Richings said that concerns had been raised 
about how Mr Hussain might have reacted to a direct request to an interview. 
Following an internal discussion between Ms Richings and BSkyB’s Head of 
Home News, it was agreed that although it would be inappropriate to secretly film 
Mr Hussain, it would be appropriate to approach him unannounced provided that 
the camera was sited in full view across the road.  

 
g)   BSkyB acknowledged that Mr Hussain’s family name was used in the  

report as it was not possible to identify the two sisters that had agreed to 
contribute to the programme, without using the family name.   

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarrantable infringement of 
privacy in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recording and transcript of the report as broadcast. In its considerations, Ofcom 
took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).     
 
In the circumstances of this case, Ofcom found the following: 
 
Unfairness 
  
Ofcom considered that Mr Hussain’s complaints in light of Rule 7.1 of the Code which 
states that broadcasters must avoid unjust or unfair treatment of individuals or 
organisations in programmes. In addition, Ofcom also took account of the following 
Practices: Practice 7.9 of the Code which states that before broadcasting a factual 
programme, including programmes examining past events, broadcasters should have 
taken reasonable care to satisfy themselves that: material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation; Practice 7.11 which states that if a programme alleges wrongdoing or 
incompetence or makes other significant allegations, those concerned should 
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond; and, Practice 
7.14 which states that broadcasters or programme makers should not normally 
obtain or seek information, audio, pictures or an agreement to contribute through 
misrepresentation or deception. (Deception includes surreptitious filming or 
recording). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 16

 
a)   Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that he was not informed of the 
       broadcast of the programme. 
  

In considering whether Mr Hussain should have been informed about the 
broadcast of the report, Ofcom had particular regard to Practice 7.11 of the Code 
referred to above.  

 
Ofcom considered whether or not the comments of Mr Hussain’s three daughters 
in the report amounted to allegations of wrongdoing, incompetence or made 
significant allegations about him specifically and if so, whether or not the 
programme makers have informed him about the programme and given him an 
appropriate and timely opportunity to respond. 

 
It was clear to Ofcom, from watching the report and reading a transcript of it, that 
his daughters’ comments did have the potential to convey to viewers the 
impression that Mr Hussain was complicit in forcing two of his daughters into 
marriage against their will. In these circumstances, Mr Hussain should therefore 
have been given an opportunity to respond to the allegations. 

 
Ofcom noted that BSkyB’s statement and the statement made by Ms Richings, 
the programme’s reporter, that she had left her business card with Mr Hussain. 
Ofcom was satisfied from the broadcaster’s submission that Mr Hussain’s 
solicitor made contact with Ms Richings and said that she would consider the 
possibility of providing a statement on Mr Hussain’s behalf. Also, according to Ms 
Richings’s statement, in her final conversation with Mr Hussain’s solicitor, Ms 
Richings informed her that the report would be broadcast despite the absence of 
a statement from Mr Hussain or his solicitor.  

 
In these circumstances, Ofcom was satisfied that Mr Hussain would have been 
properly informed that it was to be broadcast and was given an appropriate and 
timely opportunity to respond to the allegations made by his daughters in the 
report. Ofcom considered separately the manner in which Mr Hussain was 
approached by Ms Richings at Decision head f) below. 

 
Ofcom found therefore that there was no unfairness to Mr Hussain in respect of 
being informed about the broadcast. 

 
b)   Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that he was secretly filmed and  
       not told and that this resulted in unfairness in the programme as broadcast. 
 
      In considering this element of Mr Hussain’s complaint, Ofcom had particular 
      regard to Practice 7.14 of the Code referred to above. 

 
Ofcom considered the circumstances in which Mr Hussain was filmed and  
considered whether or not his consent should have been sought before 
the footage was recorded and before it was subsequently broadcast. Ofcom 
examined the report as broadcast. Mr Hussain appeared at the front door of         
his house after the reporter knocked on it. Ofcom noted the full conversation   
between Mr Hussain and Ms Richings: 

 
Reporter (Ms Richings):  “Are you Mr Hussain? 
 
Mr Hussain:   I am, yes. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 17

Reporter:   My name is Eve Richings. I have been talking to 
three of your daughters…basically I am trying to 
be fair and balanced about it – if we run 
something I don’t want your to feel that we 
haven’t given you the opportunity to actually 
give your side and it seems very one-sided from 
where I am looking at, you know, the fact that I 
have spoken to three of your daughters. 

 
Mr Hussain:    Let them be happy… 

 
Reporter:    Sorry what did you say? 
 
Mr Hussain:    Let them be happy – I don’t want to talk. 
 
Reporter:  You don’t want to talk about it? It must have had 

a devastating effect on your family. 
 
Mr Hussain:    Yes…I don’t want to talk”. 

 
Having watched the footage as broadcast, Ofcom was unable to determine 
whether or not Mr Hussain was aware of the filming and noted that conflicting 
submissions were provided by each party in this respect. BSkyB asserted that Mr 
Hussain would have been aware he was being filmed and Mr Hussain said he 
was unaware that he was being filmed. However, having examined the footage in 
the programme, it appeared to Ofcom that the footage had been filmed in an 
open manner (that is from the side of a public highway), and there was nothing to 
suggest that it had been conducted secretly.  

 
Taking all the above into consideration, Ofcom was satisfied that the footage of 
Mr Hussain was not obtained secretly and that in any event, whether he was or 
was not aware of the recording, his comments and demeanour were such that 
the broadcast of the footage did not result in unfairness to him.  

 
c)   Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that “facts” were not “told” in the 

programme. 
  

When considering this element of Mr Hussain’s complaint, Ofcom had particular 
regard to Practice 7.9 of the Code referred to above. 

 
Ofcom noted that Mr Hussain had not provided any elaboration on what he 
meant when referring to “facts” in his complaint. Ofcom had sought from Mr 
Hussain further explanatory information to clarify what he meant, but he did not 
provide the information requested. Ofcom considered that in these particular 
circumstances, it was not possible for it to adjudicate on this point.  

 
Ofcom therefore found no unfairness to Mr Hussain in this respect.  

 
Privacy 
 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the Code). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 18

Ofcom took account of: Practice 8.2 of the Code which states that information that 
discloses the location of a person’s home or family should not be revealed without 
permission, unless it is warranted; and Practice 8.4 of the Code which states that 
broadcasters should ensure that words, images or actions filmed or recorded in, or 
broadcast from, a public place, are not so private that prior consent is required before 
broadcast from the individual or organisation concerned, unless broadcasting without 
their consent is warranted. 
 
Also Ofcom took into account Practice 8.13 which states that the method of 
surreptitious filming or recording should only be used where it is warranted; and, 
Practice 8.14 which states that material gained by surrpetitious filming or recording 
should only be broadcast when it is warranted. 
 
d)   Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in the making and broadcast of the programme in that his house was 
shown and his address was given. 

 
      Ofcom first considered whether or not Mr Hussain had a legitimate expectation 
      of privacy concerning the revelation of his family home and its location, in the 
      programme. Ofcom was satisfied that Mr Hussain did have a legitimate 

expectation of privacy concerning the address of his family home which is 
explicitly mentioned in Practice 8.2 of the Code detailed above.       

 
Ofcom then considered whether or not Mr Hussain’s privacy was infringed in the 
making and broadcast of the programme. Having examined the programme as 
broadcast and read a transcript of it, Ofcom noted that the exterior of Mr 
Hussain’s home was recorded from the public highway, did not involve activity of 
a private nature. Ofcom also noted that the accompanying commentary in the 
broadcast stated that it was located in Peterborough. Ofcom was also satisfied 
that the broadcast footage did not reveal any house name or number or any other 
distinguishing signs such as a street name or recognisable landmarks.  
 
In light of these considerations Ofcom therefore found that Mr Hussain’s privacy 
was not infringed in either the making or broadcast of the programme in this 
respect. In these circumstances, it was not necessary for Ofcom to go on to 
consider the issue of whether or not any infringement was warranted.  

 
e)   Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in the making and broadcast of the programme in that he was wearing 
his work uniform when secretly filmed. 

 
 In considering this element of Mr Hussain’s complaint, Ofcom had particular 

regard to Practice 8.4 of the Code referred to in the introduction to the Privacy 
section of the Decision above.  

 
Ofcom first considered whether Mr Hussain had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the recording and broadcast of the footage complained of. 
By examining the footage of Mr Hussain in the programme, Ofcom was satisfied 
that, as discussed above, the material complained of was filmed from the public 
highway and did not involve any activity of a private nature. Ofcom also noted 
that in the broadcast footage there was no visible branding shown on the white 
shirt or dark trousers that he was wearing while being interviewed by Ms 
Ritchings at his front door. In these circumstances, Ofcom was satisfied that 
viewers would not have been able to identify that his clothing was part of a 
uniform and, therefore, the nature of his employment was not discernable.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 19

 
In these circumstances, Ofcom considered that Mr Hussain had no legitimate 
expectation of privacy in relation to the recording and broadcast of the footage of 
him wearing this particular clothing. Ofcom therefore found that there had been 
no infringement of his privacy in the making or broadcast of the programme. In 
these circumstances, it was not necessary for Ofcom to go on to consider the 
issue of whether or not any infringement was warranted. 

 
f)    Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that his privacy was unwarrantably 

infringed in both the making and broadcast of the programme in that he was not 
told that he was being filmed. 

 
      In considering this element of Mr Hussain’s complaint, Ofcom had particular  
      regard to Practices 8.13 and 8.14 of the Code referred to in the introduction to the 

Privacy section of the Decision above. 
 

Ofcom first considered whether Mr Hussain had a legitimate expectation of 
privacy in relation to the material recorded and broadcast of him. Ofcom 
considered the circumstances in which Mr Hussain was filmed. As discussed 
above at Decision head b), Mr Hussain had appeared at the front door of his 
house after Ms Richings, the programme’s reporter, knocked on it and he was 
shown telling her to “Let them be happy – I don’t want to talk”.  

 
As explained under head b) above, having watched the footage as broadcast  
Ofcom was unable to determine whether or not Mr Hussain was aware of the 
filming and noted that no conclusive submissions were made by either party in 
this respect. However, it appeared to Ofcom that the footage had been filmed in 
an open manner and there was nothing to suggest that it had been conducted 
secretly.  

  
As discussed at Decision head b) above, Ofcom concluded that the filming of Mr 
Hussain was not conducted in a surreptitious manner, and in these 
circumstances, Ofcom considered that Mr Hussain had no legitimate expectation 
of privacy in relation to the recording and broadcast of the footage. Ofcom 
therefore found that there had been no infringement of his privacy in the making 
or broadcast of the programme. In these circumstances, it was not necessary for 
Ofcom to go on to consider the issue of whether or not any infringement was 
warranted. 

 
g)  Ofcom considered Mr Hussain’s complaint that his privacy was unwarrantably  
  infringed in the broadcast of the programme in that his family name was  
 given in the programme. 
 

In considering this element of Mr Hussain’s complaint, Ofcom had particular 
regard to Practice 8.2 of the Code referred to above. 

 
Ofcom first considered whether or not Mr Hussain had a legitimate expectation 
for his family name not to be disclosed in the particular circumstances of this 
case. 

 
Ofcom noted that Mr Hussain was named in the programme, that his family name 
was shared by his two daughters who had agreed to be identified in the 
programme, and that it would not have been possible to have identified them 
without the use of their family name. It also noted that the family name was 
already in the public domain as the story of one of the three sisters (Zaira 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 20

Hussain) had been featured in a newspaper article. In these circumstances, 
Ofcom considered that it was reasonable for BSkyB to have used the names of 
the two sisters who agreed to appear openly in the programme. For these 
reasons, Ofcom found that Mr Hussain did not have a legitimate expectation that 
the family name that he shared with his daughters would not be used in these 
circumstances. 

 
Taking these factors into account, and as there was no legitimate expectation of 
privacy in the use of Mr Hussain’s family name and his privacy was not therefore 
infringed. It was not necessary therefore for Ofcom to go on to consider whether 
any infringed was warranted. 

 
Mr Hussain’s complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in both the making and broadcast of the programme was not upheld. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 21

Complaint by Ms T on behalf of herself and her son H  
Northwest Tonight, BBC1 (Northwest), 30 June 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of infringement of privacy in the 
broadcast of the programme. 
 
Ms T complained that her privacy and that of her son, H, was unwarrantably infringed 
in the broadcast of a report on the failings of the CSA in this edition of Northwest 
Tonight. Ms T was not featured in the report but complained that she was identifiable 
through the inclusion in the item of her son who was identified.  
 
The BBC responded that it was unlikely that viewers who knew Ms T would have 
learned anything about her about which they were previously unaware from watching 
the item. It noted that it had acted in accordance with Practice 8.21 of the Code in 
securing the consent of Mr W, for his son, H, to appear in the broadcast but added 
that given the “visual emphasis” upon H and the provisions of the Residence and 
Contact order forwarded to Ofcom by Ms T, it believed it should also have contacted 
Ms T. 
 
Ofcom found that neither Ms T nor her son had a legitimate expectation of privacy in 
the circumstances of this complaint. In Ms T’s case this was because the programme 
included information which it was reasonable for her former partner to choose to 
disclose, and which was personal to him as well as to her. In the case of Ms T’s son, 
there was no legitimate expectation of privacy because the broadcaster had secured 
consent from his father for him to appear in the programme.  

 
Introduction 
 
On 30 June 2006, BBC1 broadcast an edition of its regional news programme, 
Northwest Tonight. This edition included a report about the Child Support Agency 
(“the CSA”) which claimed that the agency was failing families. The report included 
an interview with Mr W and footage of his three year old son, H. Mr W claimed that 
the CSA had failed to pass on payments to his former partner.  
 
Ms T, Mr W’s former partner and the mother of H, neither appeared nor was named 
in the report. However, she complained that she was identifiable to those who know 
her through the appearance of her son and former partner.  
 
Ms T complained that her privacy and the privacy of her son H was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Ms T’s case 
 
In summary, Ms T complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast in that: 
 
a) although she was not named in the report (which included information of a private 

nature about her), the inclusion of her son had resulted in her being identified. 
 
In summary, Ms T complained that her son H’s privacy was unwarrantably infringed 
in the programme as broadcast in that:  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 22

 
b) he was identified in the broadcast. 
 
By way of background, in her complaint Ms T indicated that she shared joint parental 
responsibility for H with her former partner, Mr W. In response to a request for 
clarification of this issue, Ms T supplied Ofcom with a copy of a Residence and 
Contact Order which indicated that her son H should reside with her and defined the 
contact rights of the child’s father. 

 
BBC’s case 
 
In summary the BBC responded to Ms T’s complaint on behalf of herself as follows: 

 
a) The BBC regretted any distress caused to Ms T and explained that its intention 

was to provide an example of a local case where a parent had experienced 
“problems” dealing with the CSA on a day when concerns about the operation of 
the CSA was a news story. The broadcaster added that it was not trying to 
“examine the rights and wrongs of [the] particular case” and noted that Ofcom had 
not entertained the fairness aspects of Ms T’s original complaint.  
 
With regard to the issue of Ms T’s privacy, the broadcaster suggested that it was 
unlikely that viewers who knew her would have learned anything about Ms T 
about which they were previously unaware from watching the item. It pointed out 
that Ms T herself noted that her name was not mentioned in the item and that 
therefore “viewers who did not know anything about the couple or their history 
would have learned nothing about her”.  

 
In summary the BBC responded to Ms T’s complaint on behalf of her son H as 
follows: 
 
b) The BBC acknowledged that H both featured and was identifiable in the item. It 

noted that the programme-makers had complied with Practice 8.21 of the code 
(securing parental consent where a programme will otherwise infringe the privacy 
of a child) in seeking and obtaining consent from “a parent” (namely Mr W). The 
broadcaster believed that H’s appearance was “editorially justified” in that it was 
trying to show the “personal dimension to the concerns being expressed about the 
workings of the CSA”.   

 
However, in light of the “visual emphasis” upon H and the provisions of the 
Residence and Contact order forwarded to Ofcom by Ms T, the broadcaster said 
it, in retrospect, accepted that it should also have contacted Ms T. Given this, the 
BBC said that it would re-edit the report “to reduce H’s prominence in the item and 
obscure H’s face and head so that, in the event of any repeat showing, he will no 
longer be identifiable”.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unwarranted infringement of privacy in programmes 
included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 23

principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
Ms T’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group which 
considered the complaint and the broadcaster’s response, together with a recording 
of the programme as broadcast. In its deliberations Ofcom considered the 
requirements of the Code. 
 
Ms T’s privacy 
 
a) Ofcom first considered Ms T’s complaint that, although she was not named in the 

report (which included information of a private nature about her), the inclusion of 
her son in the broadcast had resulted in her being identified. 

 
Ofcom observed the obligation within the Code which states that “any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted” (Rule 8.1). The Code also explains 
that an individual’s “legitimate expectations of privacy will vary according to the 
place and nature of the information, activity or condition in question”.   
 
Ofcom observed that Ms T, as stated in her complaint, neither appeared nor was 
named in the broadcast. However, in Ofcom’s view the presence of her former 
partner and son (both of whom featured in the programme and were identified by 
name) rendered Ms T identifiable to those people who know her relationship with 
them.  
 
With regard to the nature of the material broadcast, Ofcom noted that the reporter 
said that “W used to pay more than one and a half thousand pounds a month to 
help his former partner and their son H. Now that the Child Support Agency has 
got involved he pays nothing”. 
 
It also observed that Mr W was shown in the programme saying that “since the 
involvement of the CSA a situation that worked well whereby I paid my former 
partner directly has been so seriously interrupted that she now doesn’t get any 
money, the CSA have money but she doesn’t get any money”. 
 
Finally, Ofcom noted the following exchange between Mr W and the reporter:  
 
Reporter:  “So you mean they have your money”. 
Mr W:  “They still have my money yeah”. 
Reporter:  “But they’re not passing it on to her”. 
Mr W:  “No”. 
  
In relation to Ms T’s complaint of unwarranted infringement of her privacy in the 
broadcast, Ofcom first considered whether Ms T had a legitimate expectation of 
privacy in these circumstances. 
 
Ofcom recognised that Ms T was concerned not to have matters relating to her 
private and family life disclosed in public. However, Ofcom also acknowledged Mr 
W’s right to freely express himself on matters that have affected his own life and 
that of his child.  
 
In light of these conflicting rights Ofcom then considered whether Ms T’s right to 
privacy was reasonable in the particular circumstances of this case.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 24

It concluded that while the contributions from Mr W, in relation to past payments to 
Ms T and his dealings with the CSA, were personal to both Ms T and Mr W it was 
reasonable for him to choose to disclose them. Taking this balance of factors into 
account, it was Ofcom’s view that while Ms T might have had a general 
expectation that information which was personal to her would not be disclosed in 
the public domain without her consent, she did not have a reasonable expectation, 
in these specific circumstances, that Mr W should not disclose matters of this 
nature that were personal to him as well as to her.  
 
Given that Ms T’s expectation of privacy was not reasonable in the circumstances 
of this case, Ofcom found that there was no infringement of her privacy. 
Therefore, Ofcom did not go on to consider the question of whether any 
infringement was warranted.  
  

Ms T’s son’s privacy 
 

b) Ofcom then moved on to consider Ms T’s complaint of unwarranted infringement 
of her son H’s privacy in the broadcast. 
 
Ofcom took account of Practice 8.20 of the Code which states that “broadcasters 
should pay particular attention to the privacy of people under sixteen” and Practice 
8.21 which states that “where a programme features an individual under sixteen or 
a vulnerable person in a way that infringes privacy, consent must be obtained 
from a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco parentis”.      
 
Ofcom first considered whether H had a legitimate expectation of privacy in the 
circumstances of the broadcast in question. 
 
Ofcom noted that children have a heightened expectation of privacy which is 
reflected in Practice 8.20 of the Code and observed that at the time of the 
broadcast H was three years old. It also noted that in accordance with Practice 
8.21 of the Code the broadcaster was obliged to obtain the consent for H to 
appear in the broadcast from, in this case, a parent. 
 
It should be noted that there might be circumstances in which the nature of the 
parental responsibility (particularly in cases where the parents concerned have  
separated) and/or the nature of the material filmed and broadcast might require 
broadcasters to take additional steps vis à vis the privacy of a child. 
  
In this case, Ofcom observed the broadcast material and that H was shown 
playing in his father’s garden and was referred to by name.  
 
Ofcom noted Ms T’s supporting documentation which indicated that she and Mr W 
have joint parental responsibility for H, who resides with his mother. By virtue of 
this joint responsibility, in Ofcom’s view it was appropriate for the programme 
makers to seek consent from Mr W for his son to appear within the programme.  
 
Given that the BBC had secured consent for H to appear in the broadcast from a 
parent (namely Mr W) as discussed in Practice 8.21, Ofcom found that H did not 
have a legitimate expectation of privacy at the time of broadcast and that therefore 
his privacy was not infringed. Consequently, Ofcom did not go on to consider the 
question of whether any infringement was warranted.   
  

The complaints of unwarranted infringement of privacy in the programme as 
broadcast were not upheld. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 25

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
4 to 18 July 2007 
 

Programme Trans 
Date 

Channel  Category No of 
Complaints

         
3 Fat Brides, 1 Thin Dress 26/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
2 

3 Fat Brides, 1 Thin Dress 03/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

5 

8 Out Of 10 Cats 29/06/2007 Channel 4 Religious Offence 5 
Always 01/06/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Ant and Helen 26/06/2007 Mercia FM Generally Accepted 

Standards 
1 

Avril Lavigne Video 15/06/2007 The Hits Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC Scotland Local News 22/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Babeworld 04/07/2007 Sky Channel 
909 

Sex/Nudity 1 

Bargain Hunt 13/07/2007 BBC1 Religious Offence 1 
Big Al and the Doc Mid 
Morning Boogie 

05/06/2007 Isle of White 
Radio 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 24/06/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Big Brother 8 18/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big Brother 8 24/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 22/06/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Big Brother 8 06/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big Brother 8 29/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 09/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 07/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 20/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 19/06/2007 Channel4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother 8 Live 20/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother Live 21/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 20/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 12/06/2007 E4 Substance Abuse 1 
Big Brother's Big Mouth 27/06/2007 E4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big Brother's Big Mouth 21/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Diary Room 
Uncut 

01/07/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Little Brother 13/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 26

 
Big Brother's Little Brother 26/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big Brother's Little Brother 26/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Big Brother's Little Brother 19/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Big Brother's Little Brother 25/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Big Brother's Little Brother 19/06/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Blaired Vision 26/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Britain's Got Talent 14/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Britain's Got Talent 13/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Britain's Most Wanted 
Paedophiles 

27/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Brothers and Sisters 20/06/2007 Channel 4 Advertising 1 
Bush and Troy Breakfast 
Show 

25/06/2007 GWR Generally Accepted 
Standards 

1 

CCTV: You Are Being 
Watched 

08/05/2007 BBC1 Violence 2 

Casualty 23/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 News 22/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 Pigeon ident - Channel 4 Animal Welfare 1 
Come Dine With Me 24/06/2007 More 4 Offensive Language 1 
Conning the Conmen 16/07/2007 BBC3 Generally Accepted 

Standards 
1 

Coronation Street 02/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dalziel and Pascoe 21/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Deha 15/04/2007 Zee TV Violence 1 
Derren Brown: Trick of the 
Mind 

19/06/2007 Channel 4 Religious Offence 1 

Dispatches: Drinking 
Yourself To Death 

18/06/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Doctor Who 16/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dr Who 09/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

E-ON sponsorship of ITV 
Weather 

13/07/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

Eastenders 18/06/2007 BBC1 U18 - Coverage of 
Sexual/other  

1 

Eastenders Omnibus 11/03/2007 BBC2 Offensive Language 1 
Embarrassing Illnesses 21/06/2007 Channel 4 Sex/Nudity 3 
Embarrassing Illnesses 21/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
2 

F1: Canadian Grand Prix 
Live 

10/06/2007 ITV1 Scheduling 1 

F1: Canadian Grand Prix 
Live 

10/06/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

F1: Canadian Grand Prix 
Live 

10/06/2007 ITV1 Advertising 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 27

F1: French Grand Prix Live 01/07/2007 ITV1 Advertising 1 
Families at War 27/06/2007 Five Offensive Language 1 
Film trailer 01/07/2007 Five Violence 1 
Five News 27/05/2007 Five Violence 1 
Fonejacker (trailer) 20/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Fonejacker (trailer 25/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Football Coverage Advert 15/06/2007 Sky Sports Generally Accepted 
Standards 

1 

Frasier 21/12/2006 Paramount 
Comedy 

Offensive Language 1 

Friday Night With Jonathan 
Ross 

30/06/2007 BBC1 Offensive Language 1 

Friday Night with Jonathan 
Ross 

29/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

3 

GMTV 02/01/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Golden Balls 18/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Gordon Ramsay's F Word 26/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Gordon Ramsay's F Word 03/07/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Gordon Ramsay's F Word 05/06/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
Graham Norton Uncut 28/06/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 
Graham Norton Uncut 24/06/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Heroes 26/02/2007 Sci-Fi 
Channel 

Advertising 1 

Holiday Showdown: 
Extreme 

05/07/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

Holiday Showdown: 
Extreme 

05/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Hollyoaks 01/07/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Hollyoaks 19/06/2007 E4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Hollyoaks 27/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Horrid Henry 01/06/2007 CITV Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV National Weather 01/07/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV National Weather 
sponsorship 

10/07/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

ITV News 11/06/2007 ITV Inaccuracy/Misleading 2 
ITV News 06/07/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV film promotion 09/06/2007 ITV4 Violence 1 
It's That Jo Caulfield Again 12/06/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Jagger and Woody 02/07/2007 Northants 
FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Jekyll (trailer) 15/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jo Whiley 21/06/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 21/06/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

Jon Gaunt 09/03/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 28

Jon Gaunt 26/06/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

2 

Jon Gaunt 12/06/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

LBC NEws 02/07/2007 LBC Generally Accepted 
Standards 

1 

LK Today 13/06/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 
Lenny's Britain 26/06/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Loose Women 19/06/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Maachis 05/06/2007 Prime TV Inaccuracy/Misleading 1 
Maggie and the Ferocious 
Beast 

05/07/2007 Nick JR Offensive Language 1 

Matty Spokes 08/05/2007 Galaxy 105-
106 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Mike Parry 03/02/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

3 

Mission to Mars 30/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Murder in the Outback 08/04/2007 ITV1 Advertising 1 
Music Control 07/06/2007 Chiltern FM Generally Accepted 

Standards 
1 

NK 24/02/2007 DM 
Television 

Religious Issues 1 

News 06/06/2007 Life Digital Generally Accepted 
Standards 

1 

Newsnight 18/06/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Oxford 107.9 25/06/2007 Oxford 107.9 Sex/Nudity 1 
Paris 26/06/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 
Paul Ross 05/06/2007 LBC 97.3 Offensive Language 1 
Pay Day 18/06/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Points West 06/06/2007 BBC Bristol Generally Accepted 
Standards 

1 

Power FM 09/05/2007 Power FM Generally Accepted 
Standards 

1 

Question Time 14/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

QuizCall 23/06/2007 Five Competitions 1 
QuizCall 24/06/2007 Five Competitions 1 
QuizCall 26/05/2007 Five Competitions 1 
QuizCall 23/06/2007 Five Competitions 1 
QuizCall 24/05/2007 Five Competitions 1 
REM - Road Movie 09/02/2007 Artsworld 

HD 
Offensive Language 1 

Radio 1 Chart Show 17/06/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ribena sponsor credits -  ITV1 Violence 1 
Richard & Judy 25/06/2007 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Richard & Judy 28/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Richard & Judy 18/06/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
Richard & Judy 19/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Richard & Judy 20/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Richard & Judy 21/06/2007 Channel 4 Offensive Language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 29

 
Richard & Judy 19/06/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Robotboy 23/06/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Rolling News 20/06/2007 BBC News 
24 

Violence 1 

Rome 27/06/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 
Rome 01/07/2007 BBC2 Religious Offence 1 
Rome 01/07/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 
Rome 27/06/2007 BBC2 Religious Offence 1 
Ruddy Hell! It's Harry and 
Paul 

13/04/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 

Scott Mills 25/04/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Sex Lies and Hypnosis 02/07/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 17/05/2007 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 08/07/2007 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 23/06/2007 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Sky News 18/06/2007 Sky News Generally Accepted 

Standards 
1 

Sky News Paper Review 29/05/2007 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 29/06/2007 Sky Generally Accepted 
Standards 

1 

Sleeper Cell 19/06/2007 FX Sex/Nudity 1 
Smile 24/06/2007 BBC2 Other 1 
So You Think Your Royal 24/06/2007 Sky 3 Inaccuracy/Misleading 1 
South Park 22/06/2007 Paramount 

Comedy 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Steve Power at Breakfast 21/06/2007 Wave 
105FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Stupid 18/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Taggart 19/01/2007 UK TV 
Drama 

Advertising 1 

Tank Montana 10/07/2007 Mercury 
96.6 

Format 1 

The Bill 13/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Commander (trailer) 25/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Final Whistle 03/06/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

The Friday Night Project 22/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

The Giblet Boys 16/06/2007 ITV1 Offensive Language 1 
The Graham Norton Show 03/05/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Graham Norton Show 21/06/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Mummy 30/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

The Night Shift with Gary 
Philipson 

28/05/2007 TFM Radio Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 90 
30 July 2007 

 30

 
The Simon Logan 
Breakfast Show 

20/06/2007 Radio Aire Generally Accepted 
Standards 

1 

The South Bank Show 01/10/2006 ITV1 Offensive Language 1 
The Unbelievable Truth 31/05/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Weakest Link 14/06/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Wright Stuff 14/06/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 
The Wright Stuff 27/06/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

The Wright Stuff 19/06/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

5 

The Wright Stuff 19/06/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 
This Morning 04/07/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

This Morning (Trailer) 27/06/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

This Week 28/06/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Touch Me, I'm Karen 
Taylor 

19/06/2007 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Trailer 27/06/2007 Living TV Violence 1 
Trinny and Susannah 
Undress 

19/06/2007 ITV1 Offensive Language 1 

Vanessa Feltz 13/07/2007 BBC Radio 
London 

Inaccuracy/Misleading 1 

Wedding Belles 29/03/2007 Channel 4 Advertising 1 
Who Wants to be a 
Millionaire 

30/06/2007 ITV1 Religious Offence 1 

Wickes Sponsorship - Talksport Violence 1 
World News 08/06/2007 BBC News 

24 
Generally Accepted 
Standards 

1 

 
 


