
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 

Issue number 87 
18 June 2007 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 2

  
Contents 
 
 
Introduction       3 

Standards cases 
 
In Breach       4   
  
Resolved       10 
 
Not in Breach      13 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld       17   
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit  27  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 4

Standards cases 
 
In Breach 
 
Gamer TV           
Bravo TV, 30 July 2006 & 8 October 2006, 10:00 
 
 
Introduction 
 
Gamer TV is a programme which reviews computer games and is broadcast at 10:00 
on Sunday mornings (as well as other times).  
 
One viewer complained that on Sunday 30 July 2006 the programme featured clips 
from the computer game Scarface – The World is Yours. The complainant said that 
the clips of the game featured in the programme contained a number of violent 
sequences.  
 
Another viewer complained that on Sunday 8 October 2006 the programme featured 
violent elements from the computer game Dead Rising. Viewers were shown a three-
minute segment from the game which included images of a man using a variety of 
weapons and objects to decapitate and subdue zombies attacking him in a shopping 
centre.  
 
Virgin Media (formerly Flextech), the operator of Bravo, was asked for comments on 
the broadcasts in relation to Rule 1.3, which states that “children must be protected 
by appropriate scheduling from material that is unsuitable for them”.  
 
Response 
 
Virgin Media said the primary audience for Bravo consists of men between the ages 
of 18 and 44 years old, most of whom would not be offended by any of the material in 
either of the episodes complained of.  
 
It also said that the programme Gamer TV did not attract a significantly high 
proportion of children, citing its own research based on BARB data. This showed, 
according to Virgin Media, that for the 10:00-10.30 time slot for Bravo on 30 July 
2006 the child index1 was zero. Further the broadcaster explained that the child index 
for Bravo and Bravo+1 combined for the Sunday 10:00-10:30 timeslot across the 
year was 102. Virgin Media stated that Ofcom should take this into account in 
reaching a decision. It went on to say that the characters and situations portrayed in 
the game Scarface – The World is Yours, broadcast on 30 July 2006, were far 
removed from everyday aspects of violence and that in order to review computer 
games, which often contain a great deal of violence and/or questionable behaviour, 
the programme needed to show a proportion of this activity in order to give an 
accurate account of the game’s content. Virgin Media added that, whilst the 
programme refrained from showing the most gruesome scenes, to fail to show a level 
of violence relevant to the game could have led to the audience being misled about 
the game’s content.  

                                            
1 Child index is the figure used to calculate the proportion of children in an audience against the general 
viewing population. A figure of 100 indicates that the child audience watching the programme exactly 
matches the general profile. A figure of e.g. a 120 would mean that children watching that programme 
are over-represented by 20%. 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 5

 
With regard to the clips of the game Dead Rising featured on Gamer TV on 8 
October 2006, it said that it considered that the zombies could not be associated with 
any aspect of real life and that some of the clips shown featured the male protagonist 
wearing a dress as part of the game-play and fighting zombies with absurd objects 
such as a garden umbrella, a road cone, a bubble gum ball machine and a picture 
frame. It also said that the primarily male audience for Gamer TV was capable of 
separating the violence that occurred in interactive, simulated computer games from 
reality.  
 
Virgin Media concluded that it takes its compliance responsibilities very seriously and 
that, in the light of these complaints, it has put measures in place to ensure that in 
future there is clear information for viewers that some clips from computer games 
include scenes of a violent nature.  
 
Decision 
 
On 30 July 2006, Gamer TV broadcast clips of the computer game Scarface – The 
World is Yours showing the lead character using a variety of weapons such as sub-
machine guns and knives to kill his opponents. The four minute clip of the game 
comprised a number of scenes which contained acts of extremely graphic violence.  
 
On 8 October 2006, Gamer TV featured clips taken from the game Dead Rising 
which parodies the zombie horror film genre. The lead character in the game was 
shown running through a shopping centre decapitating and dismembering the 
zombies in his path using a variety of weapons and everyday objects including a 
chain saw, a baseball bat, a sabre, a battle-axe and power tools.   
 
Ofcom acknowledges that it may be appropriate for it to take audience data into 
account in reaching a decision about appropriate scheduling. However, it is important 
that Ofcom should consider the relevant data in any given circumstances and, in 
particular, when considering how to interpret it. Rule 1.3 (“Children must be protected 
by appropriate scheduling…”) requires the broadcaster to consider “the likely number 
and age range of children in the audience” i.e. appropriate scheduling for a particular 
programme cannot, and should not, be determined by its actual audience figures 
alone. This is because the Rule obliges broadcasters to decide what is appropriate 
scheduling for a particular programme before it is broadcast. 
 
Figures for child indexing on niche channels which receive lower overall viewing 
figures should be treated with extreme caution. Nevertheless, while the child 
audience for Gamer TV on 30 July 2006 may have actually produced an index of 
zero, BARB data for the transmissions of Gamer TV in 2006 in the 10:00-10:30 day 
part on Sunday mornings on Bravo shows that the child index across the year was 
127. This shows that Gamer TV is likely to contain a higher than average child 
audience. In this case, Ofcom considers this figure to be the most relevant indicator 
of what the likely audience is (and not the general timeslot on the combination of both 
Bravo and Bravo +1 or the child index at any time Gamer TV is broadcast on the 
channel). It is clear that the child audience index varies from week to week. For 
example, on 30 July 2006 it was zero but on 8 October it was 133, and on other days 
the figure reached over 200. 
 
As regards compliance with Rule 1.3, Ofcom notes that both the computer games 
Scarface – The World is Yours and Dead Rising are rated 18 by the British Board of 
Film Classification. Although a BBFC rating is not in any way determinative of 
whether extracts from a computer game can be broadcast before the watershed, it is 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 6

a relevant factor which Ofcom can take into account in its decision. Such a rating 
suggests that broadcasters should exercise appropriate care in deciding whether to 
show clips of games in this category, especially during the daytime and at the 
weekend when children are likely to be watching. Ofcom also noted that, whilst Virgin 
Media claimed Gamer TV was unlikely to appeal to children, the game review 
following on from the feature on Dead Rising, on 8 October 2006, was a lengthy 
behind the scenes look at the animated family film The Ant Bully (rated ‘U’ for the 
cinema by the BBFC) and the computer game based on the film which had recently 
been launched. In Ofcom’s view, this shows that it is possible that the programme-
makers were aware that the programme may attract a child audience and provide 
content accordingly. 
 
Ofcom noted that Virgin Media suggested that in future the programme would include 
clear information before broadcasting material which includes scenes of a violent 
nature. Ofcom welcomes the inclusion of identifying information which would enable 
viewers to make decisions about what they will watch. However, the provision of 
information does not, in itself, relieve broadcasters of the duty to comply with Rule 
1.3 of the Code (to schedule appropriately material unsuitable for children). Children 
may not be able to make decisions, based on such information, about whether they 
should continue watching when they were viewing on their own.  
 
Taking account of all these factors, in Ofcom’s view this material was not suitable for 
broadcast in a computer game review programme during the day at weekends when 
children were likely to be watching.  
 
Breach of Rule 1.3 
 

The original decision to find this programme in breach was appealed twice by 
the broadcaster. This finding is the result of those appeals. 

 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 7

News bulletins 
Whitchurch FM (89.9 MHz) (Restricted Service Licence), April 2007 
 
 
Introduction 
 
A listener complained that the news on Whitchurch FM was sponsored by a local 
business. The news bulletins themselves were provided by Sky to Whitchurch FM. 
 
Rule 9.1 of the Code states that news bulletins and news desk presentations on radio 
may not be sponsored. Ofcom therefore requested the broadcaster’s comments.  
 
Response 
 
The broadcaster said that it had misinterpreted Rule 9.1, and had thought that the 
rule only applied to news that it itself produced, not to “external news feed from Sky”. 
The broadcaster apologised and assured Ofcom that there would be no recurrence. 
 
Decision 
 
From the recordings supplied to Ofcom, it was clear that news output on Whitchurch 
FM had been indeed been sponsored. This was clearly in breach of Rule 9.1. 
 
Ofcom welcomed the broadcaster’s acknowledgement of its mistake and efforts to 
prevent a recurrence. Ofcom also noted that the Restricted Service Licence (RSL) 
had been granted for a period of 12 days only. However, the finding of a breach is a 
factor that would be taken into account by Ofcom in considering any future 
application for an RSL by the broadcaster.  
 
As stated in a similar finding published in Broadcast Bulletin 84, it is important that all 
holders of RSLs, which are often issued for specific events and limited periods of 
time, appreciate that the rules in Section 9 (sponsorship) and 10 (commercial 
references) of the Code apply to them fully. They must at all times have in place 
appropriate resources and procedures to ensure compliance.  
 
Breach of Rule 9.1  
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 8

Equal opportunities  
Duty of licensees to make suitable arrangements to promote equal 
opportunities in employment and provision of information to Ofcom 
 
 
Introduction 
 
Section 337 of the Communications Act 2003 (“the Act”) requires Ofcom to include 
conditions in radio and television licences that broadcasters make arrangements to 
promote equal opportunities in employment on the basis of gender, race and 
disability. Those conditions require broadcasters to publish their observations on the 
current operation and effectiveness of the arrangements they have in place. 
Separately, Ofcom has a duty under section 27 of the Act to promote equal 
opportunities in employment in broadcasting. It is a condition of every Broadcasting 
Act licence that the licensee must provide Ofcom with such information as Ofcom 
may require for the purposes of exercising its statutory functions.  
 
In order to assist broadcasters with their obligation to report on the arrangements 
they have in place, Ofcom asked broadcasters in December 2006 for their 
observations on the current operation and effectiveness of their respective 
arrangements. At the same time, and as part of its duty to promote equal 
opportunities, Ofcom also asked each broadcaster who was required to have 
arrangements in place for other, more specific equal opportunities information and 
statistics in relation to those arrangements. The Act exempts broadcasters from the 
requirement to have arrangements in place if they employ fewer than 21 people 
under a single licence or as part of a larger operating Group, or are licensed to 
broadcast for less than 32 days per year. Accordingly, licensees who qualified for this 
exemption during the reporting period were not required to provide the information 
requested. However, they were required to register their exemption formally online.   

Despite a number of reminders from Ofcom, several licensees have failed to provide 
a report or to register their exemption. Ofcom was conscious that some smaller 
licensees might not have started operating their licensed service during the period, or 
might have employed fewer people than the threshold number of 21 and, therefore, 
that they may have been under the impression that they did not need to take any 
action. To that end, our reminders clearly highlighted the requirement for all licensees 
to respond by lodging their report or their qualification for an exemption. 

Decision 

Ofcom has given written warnings to broadcasters who failed to engage with the 
process (or indeed to publish in any other manner their observations on the current 
operation and effectiveness of the arrangements). Nevertheless, a number of 
broadcasters (see below) have still not provided the information requested. As a 
result of the continued failure by these licensees to respond to Ofcom following these 
warnings, Ofcom has now recorded the following two licence breaches against these 
licensees:  

(1) a breach of the requirement to publish observations on the current operation and 
effectiveness of the licensee’s equal opportunity arrangements; and  

(2) a breach of the requirement to furnish information to Ofcom in such manner and 
at such times as Ofcom may reasonably require for the purposes of exercising its 
functions.   



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 9

The television licensees who have failed to respond adequately to our final warning 
and who are in breach of Conditions 12(1) and 25(3) of their TLCS2 broadcasting 
licence are listed below: 

 
Breach of Conditions 12(1) and 25(1) of TLCS Licence 
 
The radio licensee who has failed to respond adequately to our final warning and  
who is in breach of Conditions 9(1) and 23(3) of its local analogue licence3 is listed 
below: 

 
 Lochbroom FM 
 
Breach of Licence Conditions 9(1) and 23(3) of Local Sound Broadcasting   
Service Licence  
  
These breaches of licence conditions have been formally recorded and Ofcom will 
consider what further regulatory action will be necessary if a broadcaster continues to 
breach the terms of its licence.  

                                            
2 Television Licensable Content Service 
3 Local Sound Broadcasting Service Licence 

A&A Inform Limited Nepali TV Limited 
Al Shirkatul Islamiyyah NFL Enterprises LLC 
Awareness TV Ltd Nollywood Movies Limited 
Bangla TV (Worldwide) Limited North West 1 Limited 
C Music Entertainment PAK (UK) TV Limited 
Carnaby Media plc Passion Broadcasting Television Services Ltd 
CTV International Ltd Prime Plus Limited 
DMA Media Limited R70 World Limited 
East West Broadcast Limited RN TV (UK) Limited 
Emirates Media Inc TKTTV Limited 
Entertainment Distribution Company Ltd Trends TV Limited 
Hallelujah Music Television Limited Twenty Four 7 TV Limited 
Hellenic Television Ltd 
Intellivision Broadcast UK Ltd 
JJTV Limited  
Konta Music Television  
Living in Spain TV  
Media News Network Ltd  



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 10

Resolved 
 
Pokerstars 
Kanal 5, 17 February 2007, 10:15 
 
 
Introduction 
 
Kanal 5 is a Danish language general entertainment channel aimed primarily at an 
audience in Denmark. Since the service is established in the UK it is licensed and 
regulated by Ofcom under the Code.  
 
One viewer in Denmark complained that the programme Pokerstars, which is a 
televised poker game between 5 contestants, contained the word “fuck” (in Danish) 
and featured the programme’s presenters smoking. Ofcom asked the broadcaster to 
comment with regard to: Rules 1.10 (“…[S]moking…must generally be avoided and 
in any case must not be condoned, encouraged or glamorised in…programmes 
broadcast before the watershed…unless there is editorial justification”); and 1.14 
(“The most offensive language must not be broadcast before the watershed or when 
children are particularly likely to be listening”). 
 
Response 
 
Kanal 5 said that this transmission was the repeat of a programme that had 
previously aired after midnight. It accepted that the presenter smoked from time to 
time during the course of the programme, and that this was technically a breach of 
Rule 1.10, but said that there was no active encouragement of smoking and that it 
was not glamorised on screen.  
 
Kanal 5 acknowledged that the word “fuck” had been “muttered” by one of the 
contestants and that it was then, unfortunately, repeated by the presenter. Kanal 5 
argued that neither use of the word was particularly audible but acknowledged that 
Rule 1.14 is specific and had been breached. It explained that the issue arose on this 
occasion because a late night edition of Pokerstars containing the bad language was 
mistakenly rescheduled for pre-watershed transmission. The Chairman of SBS 
Danish Television Ltd (the owner of Kanal 5) intends to meet with the scheduling 
team responsible to highlight to them how inattentive scheduling can cause 
problems, and how vigilance is required to ensure that audiences are not exposed to 
activities and language prohibited under the Code.  
 
Decision 
 
Ofcom welcomes the broadcaster’s admission that it breached the Code with regard 
to the depiction of smoking and the use of offensive language in Pokerstars, and 
notes that this resulted from inappropriate scheduling. Ofcom took into account Kanal 
5’s good compliance record to date and that the management of SBS Danish 
Television Ltd will use this incident to highlight to staff the need for vigilance when re-
scheduling post-watershed programmes in future. Ofcom therefore considers the 
matter resolved.  
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 11

Scotland Today 
STV Central, 13 February 2007, 18:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer queried the use of archive CCTV footage during a report in the early 
evening news broadcast in Scotland on new police powers to tackle anti-social 
behaviour with on the spot fines. The viewer considered that the footage depicted 
extreme violence without any prior warning to viewers. In addition he considered that 
the footage was not depicting the anti-social behaviour which was the subject of the 
story. In his view, the footage was unnecessary and not appropriate for the time at 
which it was shown. 
 
Ofcom asked the broadcaster to comment in respect of Rule 2.3 of the Code, which 
states that in applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence – including violence – is justified by the context.  
 
Response 
 
STV said the rationale for using this footage was that it underlined the message that 
the local authority and police were trying to convey – that anti-social behaviour often 
escalates from nuisance level to threats of (or actual) violence. However STV fully 
accepted that the level of violence shown was inappropriate for the actual report, and 
that it might well have taken some viewers by surprise. They apologised for any 
offence caused and informed Ofcom that the footage would not be shown again in 
Scotland Today without the express permission of the programme editor. 
 
Decision 
 
The level of the violence depicted in the CCTV footage was not justified by the 
context of the story which was about more minor anti-social behaviour. However we 
welcome STV’s response in accepting the level of violence was inappropriate and in 
ensuring that the footage would be subject to referral should its use be considered 
again. Ofcom therefore considers the issue resolved. 
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 12

Heart Breakfast with Sam and Amy 
Heart 106 FM (East Midlands), 21 March 2007, 07:30 
 
 
Introduction 
 
During a competition item called ‘Luck of the Irish’ in which listeners could win tickets 
for ‘Riverdance’, presenters encouraged the audience to call or text the studio with 
any Irish jokes they knew and to adopt a convincing Irish accent when relaying them. 
In the course of the item the presenters also mimicked an Irish accent and told jokes, 
which relied on the negative stereotype of the ‘thick’ Irishman. A listener complained 
that the item was offensive and racist in nature.  
 
Response 
 
The station told Ofcom that, following a complaint made directly to it about the 
broadcast, it agreed that the jokes were ill-judged and the presenters were told that 
the manner in which the feature was handled was unacceptable. An on-air apology 
was given the following week, which stated: 
 
“Last week on the show, during a competition based around Irish culture, we aired 
some jokes that were offensive towards Irish people. It was never our intention to 
offend, and we wish to sincerely apologise for any offence caused”. 
 
Decision 
 
Ofcom welcomed the acknowledgement by the station that this item had been 
misjudged. While the banter surrounding this competition item was clearly intended 
to be good-natured, it nevertheless should have been recognised that such humour 
had the potential to cause genuine offence. However, in view of the fact that the 
matter was dealt with internally and an on-air apology given, we regard the matter as 
resolved.  
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 13

Not in Breach 
 
Shipwrecked  
Channel 4, 21 January 2007, 18:25 
  
 
Introduction 
 
Shipwrecked is a reality television programme broadcast on Channel 4 in which a 
group of young men and women are “shipwrecked” on two adjacent islands for over 
five months. They are in two teams, each based on one island, competing to become 
the most popular island. A £70,000 prize is awarded to the winning island and 
distributed amongst its team.  
 
This first episode introduced the initial ten competitors on the two islands to viewers 
through a series of introductory interviews. 1,453 viewers complained about the 
homophobic treatment of student Joe Stone and the views expressed by one 
member of the group, 18-year-old Lucy Buchanan. Viewers complained that her 
language in her introductory interview was racist and/or homophobic and offensive. 
As part of her introductory interview, she said:  
 
“I don’t really like fat people, I don’t really like really ugly people. I don’t like it when 
foreigners come into our country and they don’t take on the British culture and the 
British values. I’m quite for the British Empire and things. I’m for slavery but that’s 
never going to come back”.  
 
Rule 2.1 of the Code states that: 
 
“Generally accepted standards must be applied to the contents of television and 
radio services so as to provide adequate protection for members of the public from 
the inclusion in such services of harmful and/or offensive material.” 
 
Rule 2.3 then states that: 
 
“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context. Such material may include..., 
offensive language, ... discriminatory treatment or language ( for example on the 
grounds of...race...).” 
 
It should be noted that the Code does not prohibit the broadcast of language or 
behaviour because it is, or may be perceived to be offensive or racist. Such material 
can be transmitted so long as ‘generally accepted standards’ are applied to the 
broadcast content so as to provide adequate protection to members of the public 
from the inclusion of harmful or offensive material. 
  
The Code sets out the meaning of ‘context’ as including, but not limited to: the 
editorial content of the programme or series, the service on which the material is 
broadcast, the degree of harm or offence likely to be caused by the inclusion of any 
particular sort of material in programmes generally or in programmes of a particular 
description and the likely expectation of the audience.  
 
Furthermore, Ofcom must exercise its duties in a way which is compatible with Article 
10 of the European Convention of Human Rights (“the Convention”). Article 10 
provides for the right to freedom of expression, which encompasses the right to hold 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 14

opinions and to receive and impart information and ideas without interference by 
public authority. Applied to broadcasting, Article 10 therefore protects the 
broadcaster’s right to transmit material as well as the audience’s right to receive it as 
long as the broadcaster ensures compliance with the Rules of the Code and the 
requirements of statutory and common law.   
 
Decision 
 
Ofcom noted the comments in the programme made by Lucy Buchanan, as set out 
above.   
 
First, Ofcom considered the potential degree of offence caused by the inclusion of 
this material in programmes generally. Ofcom took the view that whilst Lucy 
Buchanan’s views regarding “fat people” and “ugly people” may have been 
considered to be rude by many viewers, it was the following comments (given both in 
interview and reported by other participants) that were potentially offensive in the 
light of generally accepted standards: 
 

• “I don’t like it when foreigners come into our country and they don’t take on 
the British culture and the British values. I’m quite for the British Empire and 
things. I’m for slavery but that’s never going to come back”.  

 
• Question: “What I don’t understand is how you can generalise, like how you 

don’t like black people as well?”  
 

Lucy Buchanan: “I don’t know them” ...“from what I’ve seen they’re really 
bad”. 

 
• It was also reported by another participant on the show that Lucy Buchanan 

did not like gay people. 
 
In deciding whether these would be offensive in terms of generally accepted 
standards, Ofcom took into account that discrimination on the grounds of race and 
sexual orientation is illegal. 
 
Ofcom noted that the words which viewers found offensive were not used within 
commentary but were the views of Lucy Buchanan. Channel Four did not appear to 
condone or encourage these views except in as far as they broadcast them. In order 
to comply with Rule 2.3 of the Code however, Channel Four was required to justify 
the inclusion of these potentially offensive comments in the programme by their 
context. Ofcom therefore considered the context in which these views were 
broadcast, noting that in the same programme: 
 

• The programme’s presenter described Lucy Buchanan as having “extreme 
views”; 

 
• After the comments were made, the group decided to hold a meeting with 

Lucy Buchanan to discuss her comments. The group challenged her on her 
statement regarding fat people. Further, one member of the group said “what 
I don’t understand is how you can generalise, like how you don’t like black 
people as well?” To this, Lucy Buchanan responded “I don’t know them” and 
“from what I’ve seen they’re really bad”. This statement was met with shock 
and derision from the rest of the group. One participant said “not at all!” whilst 
another said “I hate racist people, I really do”. Another member of the group 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 15

asked Lucy Buchanan “do you think that your opinions here are because you 
haven’t really been exposed to anything else?” to which she responded “it 
could be that”. They suggested she needed to “open her mind and be open to 
new cultures”. One member of the group called her views “Hitler-esque and 
quite scary”.  

 
• Later in the programme, a member of the group related that Lucy Buchanan’s 

views were laughable because she had previously said she also did not like 
gay women but on meeting Terri Jones, the only lesbian member of the 
group, she had quickly changed her mind and they had become friends.    

 
Ofcom therefore noted that following Lucy Buchanan’s introductory interview, her 
attitudes on race were vigorously challenged by fellow competitors later in the same 
programme. Also, her attitudes towards gay people were not broadcast from her own 
mouth but were reported by another contestant in the context of how these views had 
changed once she had met and got to know someone who was gay whilst taking part 
in the programme.  
 
In assessing the context of Lucy Buchanan’s comments, Ofcom further considered 
the service on which the comments were broadcast, the viewer expectation and the 
nature of Shipwrecked as a programme.  
 
Firstly, Shipwrecked was broadcast on Channel 4, a channel which has a distinctive 
public service remit under statute to air programming which “demonstrates 
innovation, experiment, creativity…and exhibits a distinctive character.”   
 
Secondly, in terms of viewer expectation, Ofcom considers that viewers of reality 
television programmes of this nature broadcast on Channel 4 expect that they will be 
confronted with behaviour that they may find offensive and view as generally 
unacceptable. It is recognised that Shipwrecked is the type of programme where 
viewers may expect emotional and offensive exchanges to occur, as the characters 
of the participants are revealed. 
 
Thirdly, in considering the type of programme in which the comments were 
broadcast, Ofcom noted that this was the first episode in a reality television series 
which would last for five months. The term ‘reality television’ covers many different 
forms of programme, however, it is a distinct genre which applies the following 
common conventions; it is unscripted; it places people from different backgrounds 
and with different attitudes in a confined area to record how they inter-react over a 
period of time; there are challenges and the prospect of a substantial prize at the 
end; the resulting tensions generate conflict which reveals the characters of the 
participants and influences or decides who ultimately wins. Ofcom therefore 
recognises that in terms of the nature and purpose of a show like Shipwrecked, it is 
an integral part of the context of the programme that viewers are given information 
about the participants’ true characters, behaviour and beliefs. It is the broadcaster’s 
responsibility to ensure that the viewer gets an accurate picture of each contestant 
and not one which is editorialised. 
 
There is no requirement that all people who take part in a reality television 
programme must be shown to only express views which meet generally accepted 
standards. This would not be a justifiable or proportionate limitation on freedom of 
expression. One of the consequences of reality television is that it can present to 
viewers attitudes which are not often aired on television but which are held by an 
unpredictable range of people. The fact that the contestants and many viewers found 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 16

Lucy Buchanan’s views offensive did not mean that Channel Four was not entitled to 
broadcast them in context.  
 
Taking all the above considerations into account, Ofcom reached the view that 
Channel Four took appropriate care in creating adequate context for Lucy 
Buchanan’s views, which justified their inclusion in this programme. The context 
ensured that her behaviour and views were not encouraged or condoned by the 
broadcaster, but were instead robustly challenged.  
 
Ofcom therefore considered there to be no breach of the Code on this occasion.  
 
A number of viewers also complained that during the same episode a participant of 
the programme, Joe Stone, who was gay, was the victim of homophobia from other 
men in the group. During the first few days on the island, the two teams were made 
to construct their own living accommodation. The rest of the group noticed that Joe 
was not helping or contributing as much as everyone else.  When Joe was elsewhere 
on the island, they described him on camera as “idle” and a “bloke who’s like a bird”. 
In particular, one member of the team said “you [generic] don’t need to be like a 
fairy”. None of these comments were made directly to Joe although he did later 
accept that he wasn’t fitting in well with the group because he wasn’t as eager as 
everyone else to participate in the building work.  
 
Channel Four’s coverage in this introductory episode reflected how the teams were 
bonding - or not - and Ofcom considered that the men’s impatience with Joe’s 
apparent unwillingness to get involved in the activities was justified in the context of 
the programme. Whilst most would consider the pejorative use of the word ‘fairy’ as 
offensive, Ofcom noted it was not used as an insult or in a derogatory way towards 
Joe. It was an off-the-cuff remark to camera from the self-appointed leader of the 
group who was frustrated by Joe’s lack of willingness to participate in the more 
macho elements of the group.  
 
It is important, so long as the Code is complied with, that broadcasters can explore 
and raise issues such as racism in their programmes. The simple fact that views or 
expressions are offensive does not mean that they can not be transmitted. 
Documentaries, dramas and other programmes all deal with issues such as racism or 
sexism. What is necessary is that broadcasters apply generally accepted standards 
to such material and ensure its inclusion is justified by the context. 
 
Whilst Ofcom acknowledged some viewers found the use of this word offensive, it did 
not consider its broadcast to be in breach of the Code.  
 
Not in breach 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 17

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld  
 
Complaint by Mrs Jean Smith 
Asbo Fever, Sky One, 31 August 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment. 
 
Mrs Jean Smith complained that she was treated unfairly in a programme called 
Asbo Fever, broadcast on Sky One (“Sky”) on 31 August 2006. The programme 
looked at the stories of a number of people who had been given anti-social behaviour 
orders (“Asbos”) in relation to animals. One of the stories included was about Mrs 
Smith, who was given an interim Asbo by her local council to prevent her feeding 
seagulls outside her home. Footage of an interview with Mrs Smith and her husband 
Alan was included in the programme, as was footage of a neighbour who had 
complained about Mrs Smith to the council.  
 
Mrs Smith complained that the programme was unfair because of the omission of 
information and the inclusion of false claims.    
 
Sky responded that the programme gave an overview of the story, including only 
facts that were relevant or material to the dispute between the neighbours, and that 
Mrs Smith was given an opportunity throughout the programme to put her side of the 
story. 
 
Ofcom noted that there was an interim Asbo in place against Mrs Smith at the 
relevant time, the existence of which tended to endorse the version of events given 
by the neighbour in the programme. However, Ofcom considered that each side of 
the bird feeding dispute was represented in the programme and Mrs Smith was given 
an appropriate and timely opportunity to tell her story and respond to the allegations 
made against her.   
 
Introduction 
 
The programme looked at the stories of a number of people who had been given 
anti-social behaviour orders (“Asbos”) in relation to animals. One of the stories 
included was about Mrs Smith, who was given an interim Asbo by her local council to 
prevent her feeding seagulls outside her home. Footage of an interview with Mrs 
Smith and her husband Alan was included in the programme, as was footage of a 
neighbour who had complained about Mrs Smith to the council.  
 
Mrs Smith complained that she was treated unfairly in the programme.  
  
The Complaint 
 
Mrs Smith’s case 
 
In summary, Mrs Smith complained that she was treated unfairly in that: 
 
a) Her side of the story was misrepresented in that a number of important facts 

were omitted from the programme:  



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 18

 
• The impression was given that a petition mentioned by the neighbour had more 

signatures on it that it did. No reference was made to the fact that the petition 
was over three years old or the fact that only a small number of signatures 
were from residents of Mrs Smith’s street.  

 
• The Smith’s own, more recent, petition in their favour was not referred to in 

detail.  
 

• The fact that Mr and Mrs Smith had had to threaten proceedings against the 
neighbour and her husband for threatening behaviour was not referred to. 

 
• The fact that Mr and Mrs Smith had tried to resolve the situation through 

mediation but that the neighbours had not been willing to discuss the matter 
was not mentioned. Mrs Smith stated that she was able to provide 
documentation that demonstrated that had taken place.  

 
• A further false accusation made by the neighbours that Mrs Smith cut their 

clothes line, which she would not have been able to do, was not referred to.  
 

• It was not reported that the restrictions on Mrs Smith’s bird feeding were made 
on false evidence, that she had never been required to attend court and that 
only one witness was willing to testify on the neighbour’s behalf. 

 
• The costs incurred by the Smiths were not referred to. 

 
b) Her side of the story was misrepresented in that the programme included a 

number of false claims by the neighbour who appeared on the programme:  
 

• The neighbour claimed falsely that certain foods were being fed to the birds, 
but she would not have been able to judge this since she could not see this 
from her property. There was no evidence to support this assertion.  

 
• Despite the fact that a hidden camera installed by the local council did not film 

any footage of Mrs Smith feeding seagulls or crows, the claim that she did so 
was made in the programme.   

 
• The neighbour made a false accusation about the duration of the bird feeding 

without any proof.  
 
c) The programme only referred briefly to the fact that an investigation by the local 

environmental department, which was instigated by the neighbours, resulted in 
the neighbours themselves having to carry out work at their property to deter 
vermin. 

 
d) Further doubt was cast on the neighbours’ story by the fact that the Procurator 

Fiscal had not proceeded with the case against Mrs Smith and the local council 
had also decided not to proceed with its case against her. Mrs Smith stated that 
she and her husband did not move house in order to avoid the possibility of a 
court hearing, as suggested in the programme, but in part as a result of a 
“campaign of harassment” by the neighbours and because of the likely cost of a 
full court hearing. The decision made by the council to abandon the case was 
made for a number of reasons. Mrs Smith said that the decision by the 
Procurator Fiscal not to proceed with the action against her was not connected 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 19

with the decision to move house. The decision was made about nine weeks after 
the house move. 

 
Sky’s case 
 
In summary Sky responded to the complaint of unfair treatment made by Mrs Smith as 
follows:  
 
a) The programme, which was a light-hearted look at animal-related Asbos, sought 

to give an overview of the dispute between Mrs Smith and her neighbours that 
resulted in the interim Asbo. It was not possible, nor desirable from an editorial 
perspective, to include all the allegations and intricacies of the dispute in a 46 
minute programme featuring four such stories. The programme featured only 
those matters that the programme makers felt were relevant and/or material to 
the dispute and would give viewers an understanding of both sides of the story. 
In response to the complaint that important facts were omitted from the 
programme, Sky said: 

 
• The age of the petition organised by the neighbours was not material. The key 

fact was that the dispute was such as to give rise to that petition and the 
counter-petition by Mrs Smith and her husband. The programme did not give 
the impression that there were more signatures to the petition than there were. 
The narrator’s comment that it was “…signed by all the neighbours…” did not 
necessarily imply that it was signed by every resident of the road, but could 
have meant that it was signed by those residents that were Mrs Smith’s 
neighbours, as was the case. The petition in the programme was not the actual 
one, but a prop with 12 names on it.  

 
• The programme clearly referred to Mr and Mrs Smith’s petition and included 

footage of Mr Smith collecting signatures. 
 

• The threat of proceedings against the Smiths’ neighbours for threatening 
behaviour was not material to the imposition of the interim Asbo, nor was it 
material to ensuring that Mrs Smith was dealt with fairly by the programme. 
There were numerous unsubstantiated allegations made by both sides: only 
those relevant to the bird feeding were actually included and both sides were 
given the opportunity to put their side of the story on camera. 

 
• The fact that Mrs Smith had sought to resolve the dispute through mediation 

was not considered to be material to the imposition of the interim Asbo. 
  
• The programme makers were not aware of the allegation about the clothes line 

and it was not materially relevant to the bird feeding. 
 

• The programme presented both sides of the dispute from each party’s 
perspective without seeking to judge. However there was sufficient evidence for 
the local Sheriff Court to impose the interim Asbo. It was not the intention of the 
programme to reassess the evidence upon which the court had based this 
decision. 

 
• The matter of the costs incurred by Mrs Smith was not material to ensuring that 

she was dealt with fairly in the programme. During the last section of the 
programme, Mrs Smith gave her views on the effect on her and her husband of 
having the interim Asbo imposed on her. Sky argued that this was more 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 20

powerful than any statement about the costs incurred in the wider dispute 
between the neighbours. 

 
b) In response to the complaint that the programme included false claims, Sky said 

that the programme sought to provide a snapshot of the dispute between the 
parties that gave rise to Mrs Smith’s interim Asbo. She did not dispute that the 
Asbo was imposed on her and she was given an opportunity to put her side of 
the story and respond to all the allegations against her. The neighbour’s 
allegation that various foodstuffs had been left out for birds was treated in a 
tongue-in-cheek fashion using obviously plastic rats and other animals, without 
any view being given as to whether the allegation could be supported or not. Mrs 
Smith was then seen dismissing the allegation that bird feeding attracted vermin.  
It was therefore appropriate and not unfair to include the neighbour’s allegations 
in the programme. 

 
c) As regards the complaint that the programme referred only briefly to an 

environmental health investigation, Sky said that the programme included 
footage of Mrs Smith and her husband referring to the fact that an investigation 
by the local environmental health department resulted in the neighbours having 
to carry out work at their property to deter vermin. In the overall context of the 
programme this reference was not brief and was sufficient to ensure that Mrs 
Smith was given an opportunity to put her side of the story and respond to the 
allegation that her bird feeding had encouraged vermin. 

 
d) In response to the claim that the decision of the Procurator Fiscal not to proceed 

with the case against Mrs Smith, Sky said that the fact that any proceedings 
against Mrs Smith did not proceed to full trial and/or prosecution could not be 
held up as supporting her version of events. She stated in the programme that 
the reason for the case not proceeding was that she had moved away from the 
area. It was therefore not the case that doubt was cast on the neighbours’ story 
by the fact that the Procurator Fiscal had not proceeded with the case against 
Mrs Smith.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
Mrs Smith’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom 
considered the complaint and the broadcaster’s response, together with a recording 
and transcript of the programme as broadcast.   
 
Ofcom found as follows: 
 
a) Mrs Smith complained that she was misrepresented as a result of material facts 

being omitted from the programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 21

In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
7.9 and 7.11 of the Ofcom Broadcasting Code. Practice 7.9 requires 
broadcasters to take reasonable care to satisfy themselves that material facts 
have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 
individual or organisation. Practice 7.11 requires that, if a programme alleges 
wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those 
concerned should normally be given an appropriate and timely opportunity to 
respond.  

 
Ofcom noted that the programme aimed to provide an overview of the story. As 
with many neighbour disputes, a number of different issues arose between the 
Smiths and their neighbours. It was an editorial decision for Sky to decide which 
of the matters raised were relevant to the programme being made, namely one 
about Asbos, and in particular relevant to the story of Mrs Smith’s interim Asbo 
for bird feeding. Ofcom considered that it was not incumbent on the programme 
makers to refer to the following issues that Mrs Smith considered were unfairly 
omitted: legal proceedings for threatening behaviour, mediation that appeared 
not to have resolved the matter, an allegation about damage to a clothes line and 
the question of the costs incurred by the Smiths as a result of the dispute. These 
were not strictly relevant to the story of bird feeding and, in a programme of 46 
minutes that looked at four different stories, it was not incumbent on the 
programme makers, in the interests of fairness, to refer to them. 

 
Viewers might have understood the reference to the neighbour’s petition being 
signed by “all the neighbours” as meaning that it was signed by every resident of 
the street. However, given that the programme also showed Mr Smith with his 
petition that had signatures on it, viewers might equally have understood it as 
referring to Mr and Mrs Smith’s neighbours, ie those in the surrounding/adjoining 
houses, as intended by the programme makers. While potentially ambiguous, this 
reference in the commentary was not materially misleading. It was clear from the 
programme that each of the parties to the dispute had a petition and that each of 
those petitions had signatures. In the circumstances, Ofcom considered that, 
overall, the question of the petitions was fairly represented. Ofcom noted that, 
although Mrs Smith considered that the interim Asbo was granted as a result of 
false evidence, at the time of the broadcast the Asbo was in place and the 
programme makers were entitled to refer to it. It was clear from Mrs Smith’s 
contribution to the programme that she did not agree with the evidence about her 
bird feeding. Ofcom also took the view that Mrs Smith was given an opportunity 
throughout the programme to put her side of the story. 

 
Accordingly Ofcom found no unfairness in this respect. 

 
b) Ofcom considered Mrs Smith’s complaint that her side of the story was 

misrepresented by the inclusion of false claims.  
 

In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
7.9 and 7.11 of the Code, as set out under a) above.  

 
It is in the nature of neighbour disputes that the parties make a number of claims 
against each other. It was not possible for the programme makers to verify all the 
claims made. However, Ofcom took the view that the each of the neighbour’s 
claims that Mrs Smith felt should not have been included was put to Mrs Smith 
and she was given an opportunity to respond to them in the programme. 

 
Ofcom found no unfairness in this respect. 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 22

 
c) Ofcom next considered Mrs Smith’s complaint that the programme referred only 

briefly to an investigation by the local environmental department that resulted in 
the neighbours having to carry out work to deter vermin.  

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
7.9 and 7.11 of the Code, as set out under a) above.  

 
Ofcom noted that the programme included the following: 
 

“Narrator: But the Smiths believed that the rodent problem wasn’t to do with 
their bird feeding. 

 
Jean Smith: Next door had these outhouses whose doors were not quite 

completely attached to their…to the hinges, and we both 
thought… Alan and I thought perhaps this was maybe where the 
vermin were coming from. 

 
Alan Smith:  And these assumptions appeared to be correct when, as a result 

of our investigation, about a few weeks later, we saw a joiner 
appear, who took the old doors off. And we thought, well that’s 
where the source has been.” 

 
In Ofcom’s view, this section of the programme set out very clearly Mr and Mrs 
Smith’s side of the story, in their own words, in relation to the allegation that 
vermin were present.  
 
Accordingly Ofcom found no unfairness in this respect. 

 
d) Ofcom considered Mrs Smith’s claim that doubt was cast on the neighbour’s 

story by the fact that the Procurator Fiscal decided not to proceed with the case 
against her.  

 
In considering this head of complaint, the Committee took into account Practices 
7.9 and 7.11 of the Code, as set out under a) above.  

 
Ofcom noted that the Procurator Fiscal decided in July 2006 not to take the case 
against Mrs Smith any further, but in his letter to her informing her of his decision 
he gave no reasons. There was, therefore no clear evidence as to what the 
reasons for the Procurator Fiscal’s decision were. Further, the programme 
included Mrs Smith’s reasons for the move: 

 
“It’s been hinted by the Council that if we leave the neighbourhood, the 
case would probably be dropped. So we have decided that we’re going to 
move back to Dunfermline area again, yes.” 

 
Given the absence of information from the Procurator Fiscal suggesting that 
doubt had been cast on the neighbour’s version of events and the inclusion of 
Mrs Smith’s explanation of why she and her husband had moved away from the 
area, it was not unfair for the programme makers to include what the neighbours 
said about the dispute.  

 
Accordingly, Ofcom found no unfairness in this respect. 

 
The complaints of unfair treatment were not upheld.    



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 23

Complaint by Paula Bates on behalf of Toucan  
Telemarketing Ltd. 
Breakfast, BBC News 24, 4 November 2006 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Ms Bates on 
behalf of Toucan Telemarketing Ltd. 
 
Ms Bates, who owns and operates Toucan Telemarketing Ltd, complained that the 
company was treated unfairly in a report on BBC Breakfast on an investigation by 
Ofcom into four companies for making ‘silent calls’. Ms Bates complained that the 
report adversely affected her company by failing to prevent confusion between on the 
one hand Toucan, the telecommunications provider, which, as the programme 
highlighted, had been notified for misuse of networks and services by Ofcom (its 
regulator), and on the other Ms Bates’ company, Toucan Telemarketing. 
 
The BBC responded that it recognised the potential for confusion in light of the fact 
that Companies House records show that there were some 90 companies with 
names that begin with the word Toucan. However, it argued that it had no option but 
to refer to the telecommunications provider as “Toucan” because that was how it was 
generally known, and that as such its broadcast was not unfair to Ms Bates’ 
company. 
 
Ofcom noted that the report did not refer to Toucan Telemarketing Ltd, Ms Bates’ 
company. It referred to “Toucan”, which is the trading name of Toucan the 
telecommunications provider. In doing so Ofcom found that the broadcaster had 
behaved in a reasonable manner which did not result in unfairness to the 
complainant and her company. 
 
Introduction 
 
On 4 November 2006, BBC News 24 broadcast an edition of its morning news 
programme, Breakfast. This edition included a report (which was repeated 
throughout the programme) about Ofcom’s investigation into silent calls and the fact 
that it had recently issued ‘notifications of misuse of networks and services’ to four 
companies, one of which was identified as “Toucan”. 
 
By way of background, silent calls can occur when automated calling systems used 
by call centres generate more calls than the available call centre agents can manage. 
If this happens the person called may answer the call only to find silence on the line. 
 
The owner and operator of Toucan Telemarketing Ltd., Ms Bates, complained that 
her company was treated unfairly in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Ms Bates’ case 
 
In summary, Ms Bates complained that Toucan Telemarketing Ltd. was treated 
unfairly in the programme as broadcast. She said this was because, in a report 
considering Ofcom’s investigation into four companies for making ‘silent calls’, 
Breakfast failed adequately to identify the telecommunications provider, IDT Direct 
Ltd., which traded as Toucan, and was the subject of a formal notification by Ofcom 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 24

for making silent calls. This adversely affected her company by failing to prevent 
confusion between Toucan and Ms Bates’ company Toucan Telemarketing. 
 
Ms Bates observed that “this situation may not have arisen” if the item had “correctly 
named them (i.e. Toucan the telecommunications provider) as IDT Direct T/A Toucan 
or Toucan Telecom” and not “broadly referred to them as a marketing company when 
they are so clearly not”. 
 
BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to the complaint as follows: 
 
While the complainant suggested that viewers would have been misled by the 
reference, on a graphic and in a script line in this programme, to a company called 
“Toucan” into believing that her company, Toucan Telemarketing Ltd was facing 
regulatory action by Ofcom, it believed that it had “no option but to refer to the 
company being investigated by Ofcom as “Toucan”, because “Toucan” was the 
company’s trading name. 
 
The broadcaster noted that many companies are known by their trading names and 
that while it recognised “the potential for confusion” it believed that a description of 
the company as “anything other than Toucan would have misled viewers”. 
 
The BBC commented that it had been covering the silent calls issue since 17 June 
2005 and that its report on 4 November 2006 had been prompted by an update to the 
competition bulletin on Ofcom’s investigation into the problem of silent calls4. The 
BBC noted that in fact at the time of the report Toucan (the telecommunications 
provider) had already been sold to Pipex Communications and so the item on 
Breakfast would have been “factually inaccurate” if it had referred to the company 
receiving an Ofcom notification for silent calls as “IDT Direct Ltd. (trading as 
Toucan)”. The broadcaster added that had it done so it would also have been unfair 
to IDT (the parent company which had just sold the UK telecommunications provider 
known as Toucan). 
 
Using two illustrative examples (from the Financial Times and the Independent, 
respectively) the BBC noted that because newspapers have more space they were 
“better able to explain the true situation”, i.e. that Pipex had purchased the UK 
telecommunications provider known as Toucan. The BBC noted that these 
newspapers and others chose to “refer to the company as Toucan”. The broadcaster 
reinforced its point about the widespread understanding of Toucan as a 
telecommunications brand by noting that in an interview included in an edition of 
Breakfast broadcast  on 1 November 2005, Joseph Blass, then the MD of Toucan the 
telecommunications provider, had asked that his name caption indicate that he was: 
“Joseph Blass, Managing Director, Toucan”. 
 
The broadcaster also commented that material from this earlier report demonstrated 
that, in contrast to the assertion within Ms Bates’ complaint, Toucan the 
telecommunications provider was a telemarketing company. 
 
Having reiterated its acknowledgement of “the potential for confusion between 
Toucan and other similarly named companies” the BBC observed that a Companies 

                                            
4 The most recent version of this competition bulletin can be found at: 
http://www.ofcom.org.uk/bulletins/comp_bull_index/comp_bull_ocases/open_all/cw_905/. The Ofcom 
“release” referred to by the BBC is the update to this Bulletin published on 3 November 2006.  



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 25

House search had found 90 companies with names that begin with Toucan, eight of 
which had names that suggested they might be involved with telemarketing. 
 
It commented that while it did not know if “Ms Bates or anyone else connected with 
her company was aware of the better known Toucan when they chose the name 
Toucan Telemarketing Ltd.” her website showed that it was first posted in 2004, 
which indicated that “the potential for confusion had existed for some considerable 
time before the item was broadcast in November 2006.” 
 
Finally, the BBC stated that in light of “all the material factors” and its “general 
obligation to ensure that its news coverage is informative, relevant and intelligible, 
Breakfast had no option but to describe the company facing Ofcom sanctions as 
“Toucan””. It added that “in doing so it did not present, disregard or omit any facts in 
a way that was unfair to Toucan Telemarketing Ltd”. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services. Where there appears to have been 
unfairness in the making of the programme, this will only result in a finding of 
unfairness if Ofcom finds that it has resulted in unfairness to the complainant in the 
programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
The case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group which considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with a recording of the 
programme as broadcast, a recording of an earlier broadcast relating to Toucan the 
telecommunications provider, and Ofcom’s complaints bulletin for its investigation 
into silent calls 
 
Ofcom observed that the report on Breakfast had identified the telecommunications 
provider known as Toucan as “Toucan” in both an on screen and a verbal reference, 
and that in neither instance had the BBC indicated the name of the company which 
owned Toucan the telecommunications provider. Ofcom also noted that Pipex 
Communications plc acquired IDT Direct Ltd, a UK-based telecommunications 
provider which traded as Toucan, from IDT Telecom, a subsidiary of the IDT 
Corporation, in October 2006. Since that date Pipex Communications has maintained 
the Toucan brand. At the time of the broadcast therefore the company which owned 
Toucan the telecommunication provider was Pipex Communications rather than IDT 
as indicated by the complainant. 
 
When considering this complaint Ofcom noted that while it is entirely appropriate for 
programme makers to exercise editorial freedom they must also ensure that no 
unfairness results for those directly affected by programmes. “Before broadcasting a 
factual programme, including programmes examining past events, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that: material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.” (Practice 7.9 of the Ofcom Broadcasting Code). 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 26

 
Ofcom noted the BBC’s acknowledgment that there was the “potential for confusion” 
between Toucan the telecommunications provider and the large number of other 
companies with the word Toucan in their name (including Toucan Telemarketing 
Ltd.). Ofcom also took account of the fact that the telecommunication provider 
notified by Ofcom is generally known as Toucan and of the evidence provided to this 
effect by the BBC (namely references to Toucan the telecommunications provider in 
the press and the name used by the telecommunications provider’s former managing 
director). 
 
Ofcom considered that many companies are known to the general public by their 
trading names alone and not by the names of the companies which own or manage 
them. It also recognised that the name Toucan appears to be popular with 
businesses across a range of sectors, and that from the full names of some of these 
companies it appears that a number of them may well engage in marketing (including 
potentially telemarketing), either on their own behalf or as a service which they offer 
to other businesses. 
 
Within her complaint Ms Bates argued that confusion between her company and 
Toucan the telecommunications provider had arisen because the BBC had referred 
to Toucan “as a marketing company when they so clearly are not”. In relation to this 
aspect of the complaint, Ofcom observed that the transcript of the programme 
showed that the only reference to marketing within the report related to the type of 
company which generally makes silent calls (i.e. “telemarketing companies using 
automated dialling systems”) and not to Toucan the telecommunications provider. 
 
Ofcom noted that at no point in the report did the BBC mention Ms Bates’ company 
Toucan Telemarketing Limited, and that therefore the broadcast was very unlikely to 
have materially changed anyone’s opinion of the company and thereby resulted in 
unfairness to it. 
 
Taking all of the above into account, Ofcom considered that the broadcaster took 
reasonable care when naming the company. As noted above, the report did not refer 
to Toucan Telemarketing Ltd, Ms Bates’ company, it referred to “Toucan”, which is 
the trading name of Toucan the telecommunications provider. In doing so Ofcom 
found that the broadcaster had behaved in a reasonable manner and this did not 
result in unfairness to the complainant and her company. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Ms Bates’ complaint of unfairness. 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 27

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 

Programme Trans 
Date 

Channel Categories No of 
Complaints

         
Agatha Christie's Marple 04/05/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Ann Maurice: Interior 
Rivalry 

03/05/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

Balls of Steel 16/02/2007 Channel 4 Sex/Nudity 3 
Bangla TV 04/10/2006 Bangla TV Generally Accepted 

Standards 
2 

Bangla TV 04/10/2006 Bangla TV Other 1 
Big Brother's Big Mouth 17/01/2007 E4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Big Game TV 09/03/2007 FTN Offensive Language 1 
Breakfast 12/05/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Breakfast Show 16/05/2007 XFM Generally Accepted 
Standards 

1 

Build a New Life in the 
Country 

13/05/2007 Five Offensive Language 2 

Calendar News 04/05/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Celebrity Big Brother 
2007 

26/01/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Celebrity Big Brother 
2007 

21/01/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Channel 4 News 02/05/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Chaos at the Chateau 26/04/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Chaos at the Chateau 26/04/2007 Channel 4 Animal Welfare 1 
Chris Moyles Show 10/05/2007 BBC Radio 1 Religious Offence 1 
Chris Moyles Show 22/05/2007 BBC Radio 1 Offensive Language 1 
Chris Moyles Show 26/04/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Coronation Street 14/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Coronation Street 20/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Coronation Street 18/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dalziel and Pascoe 06/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dalziel and Pascoe 06/05/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Derby v WBA 28/05/2007 Sky Sports 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Derren Brown's Trick or 
Treat 

11/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Dr Who 04/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Driving Me Crazy 22/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Eastenders 11/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 08/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 22/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 28

Eurovision Song Contest 
Final 2007 

12/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Everyone Hates Chris 13/05/2007 Five Violence 1 
Fame Asylum 11/05/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Fifth Gear 14/05/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Friday Night With 
Jonathan Ross 

18/05/2007 BBC1 Offensive Language 1 

Galaxy Radio 04/05/2007 Galaxy 105 
FM 

Offensive Language 1 

Galaxy Radio 04/05/2007 Galaxy 105 
FM 

Generally Accepted 
Standards 

1 

George Galloway 12/04/2007 Talksport Generally Accepted 
Standards 

1 

George Galloway 28/04/2007 Talksport Religious Offence 1 
Good Samaritan 16/05/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Gordon Ramsay's F 
Word 

15/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Gordon Ramsay's F 
Word 

08/05/2007 Channel 4 Offensive Language 2 

Graham Norton Uncut 15/04/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Grease is the Word 12/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Grey’s Anatomy (trailer) 08/04/2007 Five Sex/Nudity 1 
Hancock's Half-Time 12/04/2007 ITV Central Generally Accepted 

Standards 
1 

Have I Got News For 
You 

11/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Holby Blue 15/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Holby Blue 08/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Holby Blue Trailer 03/05/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Holby Blue Trailer 03/05/2007 BBC1 Violence 1 
Holby Blue Trailer 06/05/2007 BBC1 Religious Offence 1 
Holby Blue trailer 25/04/2007 BBC1 Religious Offence 3 
Hollyoaks 15/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Hollyoaks 16/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

3 

Hollyoaks 14/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Hollyoaks Omnibus 20/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

How to Look Good 
Naked 

22/05/2007 Channel 4 Sex/Nudity 5 

How to Look Good 
Naked 

22/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 05/04/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 09/05/2007 ITV1 Violence 1 
ITV News 15/05/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Johnny Vaughan 26/04/2007 Capital Radio Offensive Language 1 
Jon Gaunt 01/03/2007 Talksport Generally Accepted 

Standards 
1 

Jon Gaunt 22/05/2007 Talksport Offensive Language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 29

 
Jonathan Ross 24/03/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Kingdom 29/04/2007 ITV1 Advertising 1 
LK Today 18/04/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Law of the Playground 21/07/2006 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Live Cricket World Cup 28/04/2007 Sky Sports 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

London Tonight 12/04/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Loose Women 23/05/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Lost 26/11/2006 Sky One Advertising 1 
Make Me a Virgin 16/05/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Make Your Play 23/02/2007 ITV1 Competitions 6 
Midsomer Murders 22/05/2007 ITV1 Violence 1 
Morning Show 12/03/2007 BCR 87.9FM Generally Accepted 

Standards 
1 

Newsbeat 24/05/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Nice House, Shame 
about the Garden 

13/05/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

3 

Nick Ferrari at Breakfast 03/05/2007 LBC Generally Accepted 
Standards 

1 

Nick Jr 23/03/2007 Nick Jr Dangerous Behaviour 1 
Parkinson 19/05/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
3 

Peep Show 11/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Peugeot sponsorship of 
Five movies 

14/05/2007 Five Dangerous Behaviour 1 

Planet Rock 18/04/2007 Planet Rock Sustance Abuse 1 
Question Time 15/03/2007 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
RHS CHelsea Flower 
Show 

25/05/2007 BBC2 Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

Ray Khan 27/04/2007 Club Asia Generally Accepted 
Standards 

1 

Read Drive Home 02/04/2007 Real Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Robin Banks 01/05/2007 Kiss 100 Generally Accepted 
Standards 

1 

Roy Chubby Brown: 
Britain's Rudest 
Comedian 

08/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Ruddy Hell! It’s Harry 
and Paul 

11/05/2007 BBC1 Religious Offence 1 

Ruddy Hell! It's Harry 
and Paul 

13/04/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

SNP Party Political 
Broadcast 

30/04/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 2 

Sarah Kennedy's Dawn 
Patrol 

09/03/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Secret History 12/07/2004 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Seven Sins of England 08/05/2007 Channel 4 Violence 1 
Seven Sins of England 08/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
5 

Seven Sins of England 08/05/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 30

Sex With Mum and Dad 22/05/2007 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Simon Bates 20/03/2007 Classic FM Generally Accepted 
Standards 

1 

Skins 15/03/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Skins 15/03/2007 E4 Substance Abuse 1 
Sky News 19/04/2007 Sky News Generally Accepted 

Standards 
3 

Smarteenies 26/04/2007 CBeebies Generally Accepted 
Standards 

1 

Soapbox 01/02/2007 BBC Radio 
Humberside 

Generally Accepted 
Standards 

1 

South Today 14/05/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Spongebob Squarepants 
Link 

08/05/2007 Nickelodeon Generally Accepted 
Standards 

1 

Steve McKenna Show 11/05/2007 Real Radio 
Scotland 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Steve Pink 09/04/2007 Fox FM 
(102.6) 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Sunrise With Eamonn 
Holmes 

17/04/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Teen Sex: Too Much 
Too Young 

22/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Teen Taboos 21/05/2007 Channel 4 Sex/Nudity 2 
Teen Taboos 21/05/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Bill 25/04/2007 ITV1 Violence 1 
The Bill 19/04/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
The Bill 16/05/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

The Breakfast Fiasco 13/04/2007 Oxford's FM 
107.9 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Catherine Tate 
Show 

17/05/2007 BBC2 Religious Offence 1 

The Last Detective 10/05/2007 ITV1 Violence 1 
The OC 11/06/2006 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Real Football 
Factories 

15/05/2007 Bravo Violence 1 

The Underdog Show 10/04/2007 BBC2 Offensive Language 1 
The Way We Were 20/05/2007 ITV1 Other 1 
This Morning 13/04/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

This is David Guest 20/05/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

This is David Guest 13/05/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Today 26/04/2007 BBC Radio 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Today 09/05/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Top Gear 25/02/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Party Songs 07/04/2007 Chart Show 
TV 

Sex/Nudity 1 

Traffic Cops 16/05/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Trigger Happy TV 28/05/2007 Trouble Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin  
18 June 2007 

 31

 
Trisha Goddard 16/05/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
3 

Virgin School (trail) 08/05/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Wake up to Wogan 26/04/2007 BBC Radio 2 Religious Offence 1 
We Know What You Ate 
Last Summer 

18/04/2007 Five Offensive Language 1 

Wife Swap 22/04/2007 Channel 4 Animal Welfare 3 
Wife Swap 22/04/2007 Channel 4 U18's in Programmes 1 
Woman's Hour 20/03/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Zane Lowe 27/03/2007 BBC Radio 1 Competitions 1 
Zane Lowe 08/03/2007 BBC Radio 1 Crime 

(incite/encourage) 
1 

 


