
,  
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom broadcast bulletin 
�

 
 

Issue number 81 
26 March 2007 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 2 

��������

Contents 
 
 
Introduction      3 

Standards cases 
 
In Breach      4    
  
Not in Breach/Resolved    12   
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in part     18 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 32  
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•     Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•     News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•     Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•     Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•     Programme Code (Independent Television Commission) 

•     Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Word Association       
Quiz Call, 24 September 2006, 16:00 
 
 
Introduction 
 
In this quiz, viewers were invited to name “things in Australia.” Successful callers 
identified six of twelve possible answers, which included Sydney Opera House and 
Kangaroo Island. When only one more call was due to be put through to the studio, 
six answers remained to be identified, with a prize for any correct answer set at 
£1,500.  
 
A clue to one of the answers was provided on screen. It read, “ALICE * * * * * * *?” 
The presenter stated: “Alice something.” Pointing to the clue, he said: “We’re giving 
away £1,500 for that clue.” He mentioned that there were seven asterisks. The clue 
then changed to “ALICE _ _ _ _ _ _ _?” The presenter said: “I know you’ve worked 
this out now guys…“, but added later: “It could be a tricky one, I don’t know the 
answer.” However, he encouraged viewers to use the clue, rather than attempt one 
of the other five possible answers. The last caller through to the studio suggested 
“Alice Springs” was the answer, which was incorrect. The presenter revealed all the 
remaining answers, which included the event, “Alice Springs Camel Cup.” 
 
Two viewers believed this was unfair. Rule 2.11 of the Ofcom Broadcasting Code 
(“the Code”) states: “Competitions should be conducted fairly…”. Ofcom asked 
Channel 4, which ran Quiz Call at the time of the broadcast but now no longer 
operates the service as a stand-alone channel, for its comments. 
  
Response 
 
Channel 4 agreed that the clue on screen, which included seven asterisks and then 
seven dashes, may have suggested that a seven letter answer was required. The 
presenter then made an assumption that the answer was “Alice Springs”, wrongly 
stating that they were looking for a seven letter word that follows Alice. Channel 4 
said that the presenter’s assumption was incorrect, the producer did not realise and, 
unfortunately, the presenter was not therefore prompted to rectify the mistake at the 
time. 
 
Channel 4 apologised for the error and confirmed that Quiz Call’s producers and 
presenters had been reminded by its compliance team that presenters should not 
assume the correct answers to competitions on air. The broadcaster added that the 
presenter in this case no longer worked for Quiz Call and regretted the “isolated 
incident.” 
 
Decision 
 
For a competition to be conducted fairly, Ofcom considers it should not be suggested 
to viewers that a competition is easy (as the presenter did in this instance), when it is 
in fact difficult or vice versa. We therefore welcome the broadcaster’s apology and 
the reminder it issued to producers and presenters – to avoid presenters making 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 5 

assumptions on air about the correct answers to competitions. A clue which is 
broadcast must always be completely accurate, especially if it clearly invites viewers 
to attempt one specific answer (of many) and makes that answer appear easy. 
 
Irrespective of the presenter’s assumption and comments, the clue on screen clearly 
indicated that the correct answer was “Alice” followed by a single seven letter word. 
Most viewers would have therefore called to provide the specific answer for which the 
clue had been given, believing it be easy (i.e. “Alice Springs”). The broadcaster’s 
‘correct’ answer (“Alice Springs Camel Cup”) was almost impossible for callers to 
have considered, given the clue that was screened. 
 
Ofcom considers that the integrity of such competitions, particularly where viewers 
are encouraged to spend money by calling premium rate telephone lines, is 
essential. Broadcasters must ensure that they observe the highest standards.  
 
The competition was not therefore conducted fairly and was in breach of Rule 2.11 of 
the Code.  
 
Breach of Rule 2.11 
 
 
 
Ofcom has serious concerns about a growing trend of complaints on the conduct of 
some competitions and quizzes. Please see the Note to Broadcasters in this issue. 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 6 

Quiz Call       
Five, 17 September 2006, 01:05 
 
 
Introduction 
 
A viewer questioned the validity of an answer in a competition called Piggy Bank in 
the Quiz Call programme broadcast on Five. (Quiz Call was previously run as a 
channel. It is now broadcast as a programme, on Five). The viewer did not believe 
that 960 pence was a possible solution to the quiz question.  
 
When investigating, we noticed that in the current case, the presenter opened the 
Piggy Bank competition by stating: 
 
"The first game is very simple … I don't know the answer to this game but I do know 
it's very, very easy. Have a look at all the coins and what you need to do is add the 
pence - it's as easy as that. So call me. Maybe the first person coming through will 
get this right tonight." 
 
Ofcom was aware of the nature and methodology of this competition as it was 
identical to Piggy Bank featured in a previous Quiz Call broadcast on Five, about 
which Ofcom published a finding in broadcast bulletin 78 
(http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb78/). In this previous case, Five had 
said that the show’s approvals team categorised Piggy Bank as a “difficult 
mathematics” game. 
 
Five was asked to comment on these points in the light of Rule 2.11 of the 
Broadcasting Code which requires that: “Competitions should be conducted fairly…”. 
 
Response 
 
Five confirmed that the methodology behind the solution was identical to that used 
previously and detailed how it had been applied in the current case. 
 
The broadcaster quoted comments made by the presenters during the broadcast that 
indicated the competition may be more difficult than had been stated at the outset. 
Five did not therefore believe the programme, taken as a whole, was misleading. 
Nevertheless, it acknowledged that “the presenter’s comments that the game was 
“easy” were not ideal.” 
 
Five also reminded Ofcom that, as a result of the previous case, it would be holding a 
further seminar with the programme’s personnel, “to ensure they understand the 
detail, meaning and importance of Rule 2.11.” 
 
Decision 
 
The methodology provided by Five confirmed the correct answer (960 pence), when 
applied in this case. As before, it appeared to us capable of producing only the 
correct answer and was therefore fair to viewers who had decided to participate. 
 
We welcome Five’s steps to aid compliance. However, current Ofcom guidance says 
that, for a Call TV quiz to be run fairly, “we believe an audience should not be misled 
by a broadcaster stating or implying that a competition is simple if it is actually 
difficult/cryptic.” While we acknowledge the presenters’ later comments when 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 7 

conducting this competition, as quoted by Five, the first presenter opened the 
competition by stating that it was easy. In the following twenty minutes she made no 
attempt even to imply that it may have been more difficult. 
 
At any stage of a competition – especially at the beginning – the apparent difficulty of 
a competition is likely to be a significant factor when a viewer considers whether or 
not to participate. It is therefore essential that the viewers are not misled. In this case, 
viewers were likely to participate because they believed the competition was easy, 
when it was not. 
 
The competition was not conducted fairly and the broadcast therefore breached Rule 
2.11. 
 
Breach of Rule 2.11 
 
 
 
Ofcom has serious concerns about a growing trend of complaints on the conduct of 
some competitions and quizzes. Please see the Note to Broadcasters in this issue. 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 8 

Note to Broadcasters 
 
 
Call TV Quiz Services and Rule 2.11  
 
Ofcom has serious concerns about a growing trend in complaints relating to the 
conduct of some competitions and the potential loss of trust between the broadcaster 
and audience. 
 
It is a requirement of Ofcom’s Broadcasting Code that competitions are conducted 
fairly. In particular, it is essential that the demands of any competition on its audience 
are reasonable.  
 
Ofcom is currently investigating other cases, but we consider it necessary to remind 
broadcasters that they must take particular care in ensuring that there are rigorous 
compliance procedures in place to prevent the broadcast of: 
 
• wrong answers as correct; 
• inaccurate and/or misleading clues and 
• challenges that are almost impossible for anyone in the audience to meet.  

 
Broadcasters are reminded that, in line with its normal procedures, Ofcom will 
consider the imposition of statutory sanctions for broadcasters seriously, deliberately 
or repeatedly breaching the Code. 
  
Separately to investigating specific cases under the Broadcasting Code (which are 
published in the broadcast bulletin), Ofcom has announced a wider inquiry into the 
use of premium rate telecoms services (“PRS”) in television programmes. This 
follows a series of apparent compliance failures in the operation of and editorial 
standards in television programmes that use PRS.  
 
Details of the inquiry’s terms of reference can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/media/news/2007/03/nr_20070322a



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 9 

The Extreme Truth 
Men & Motors, 15 March 2006, 23:30 
 
 
Introduction 
 
This programme featured couples who were hypnotised to reveal their most intimate 
secrets including their most extreme sexual experiences and secret sexual fantasies.  
These experiences and fantasies were re-enacted (filmed in soft focus and black and 
white) as they are described by the person under hypnosis. During the programme 
there were portrayals of vaginal, oral and anal sexual acts. 
 
A viewer objected to the explicit nudity and sexual content within the programme. 
ITV, the broadcaster responsible for Men & Motors, was asked to comment in the 
light of Rules 1.24 (adult sex material), 2.1 and 2.3 (generally accepted standards) of 
the Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Response 
 
ITV said that the series was carefully edited by a dedicated and highly experienced 
Men & Motors compliance editor. ITV acknowledged that the programme was quite 
sexually explicit. However, it stated that the series was aimed solely at an adult 
audience, very late night and in the clear context of the Men & Motors channel. The 
show was “labelled” at the outset; an on-screen caption carried the single word 
“EXPLICIT” and the accompanying voice-over said: “We’d like to inform viewers that 
the following programme contains scenes of a sexual nature”.   
 
In relation to whether the content amounted to ‘adult sex material’ requiring 
encryption, ITV considered that it followed the guidance issued by Ofcom. In judging 
what material is adult sex material, Ofcom suggests that broadcasters should be 
guided by the definitions used by the British Board of Film Classification (BBFC) 
when referring to 18-rated films and ‘sex works at 18’. The BBFC states that films 
may fall outside the 18-rated category because the material contains “the more 
explicit images of sexual activity – unless they can be exceptionally justified by 
context and the work is not a ‘sex work’ as defined....”. The BBFC defines ‘sex works’ 
as “works…whose primary purpose is sexual arousal or stimulation”. The Code 
makes a similar differentiation. On this occasion ITV concluded that the series did not 
meet the definition of a ‘sex work’ and therefore did not require encryption. 
 
However, ITV said it was keen to avoid obvious sources of widespread or general 
offence and, as a result of the complaint, it conducted a comprehensive internal 
review of the adult output broadcast on the channel. The review was conducted on 
the basis that the channel wanted to protect the particular context and viewer 
expectation it had built up over a number of years while ensuring that programming 
was suitably edited and appropriately presented. It included a review of the channel’s 
existing compliance guidelines; samples of then-current adult output; samples of the 
unedited material from which that output derived and some of the output at 
comparable times on comparable channels.   
 
ITV also researched previous regulatory findings, including an adjudication by the 
ITC (the regulator responsible for broadcast content prior to Ofcom) in 2003 that 
made clear that material that had been or would be played on an adult encrypted 
channel is “not easily transferable to open channel viewing and requires a degree of 
editing that goes beyond the removal or blurring of obviously explicit and 
inappropriate images”.    



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 10 

As a result of the review, ITV produced and implemented revised guidance for 
general application by Men & Motors. Full details of the revised guidelines were 
provided, including directions on both the explicitness of individual shots and the 
overall tone of programmes. 
 
ITV said it had also reviewed the information/warning announcements made on Men 
& Motors, which it concluded were insufficient. As a result, ITV overhauled the 
announcement process to deliver bespoke announcements on virtually all Men & 
Motors programmes which, the broadcaster believed, offered a more effective and 
robust model to deliver an appropriate level of viewer information and warning. 
ITV hoped the review would achieve real improvement in performance to meet 
viewer expectation and avoid unnecessary offence and complaint.   
 
Decision 
 
The Code requires ‘generally accepted standards’ to be applied to the content of 
television programmes (Rule 2.1). In applying these standards, broadcasters must 
ensure that material that may cause offence is justified by context (Rule 2.3).  
Context can include (but is not limited to) the editorial content of the programme, the 
channel on which it is broadcast and the time of broadcast, the expectation of the 
likely audience and any information broadcast before the programme about the 
nature of the content. It also includes the effect of the material on viewers or listeners 
who may come across it unawares. 
 
In this case, Ofcom notes the programme was preceded by detailed information 
alerting viewers to its sexual content and was broadcast late in the evening on a 
channel that attracts a predominantly adult male audience. The channel is known for 
broadcasting mainly motoring based programming and, later in the schedule, 
programmes of a more adult nature.   
 
However, the channel is situated in the general entertainment section of the 
Electronic Programme Guide. Although the editorial basis of the programme 
ostensibly appeared to be the impact of the revelations on the couples, the actual 
content was principally the portrayal of the sexual fantasies and experiences. This 
focus on the sexual acts, coupled with the filming techniques used, created a 
programme that appeared predominantly to be what the Broadcasting Code refers to 
as ‘adult sex material’ in terms of both style and intent. We consider that the degree 
and explicitness of the sexual activity shown and the overall tone of the programme 
was not editorially justified and went beyond what is generally acceptable on an 
unencrypted channel.  
 
It is important that broadcasters differentiate between programmes that contain 
explicit sexual material that is exceptionally justified by the context of the programme 
and material that appears to be shown for the purpose of sexual arousal or 
stimulation. Material that falls in the latter category should be broadcast only under 
encryption with appropriate protection mechanisms in place.   
 
We consider this programme was in breach of the Code and welcome the steps 
taken by the broadcaster to improve compliance in this area. We expect these 
improved compliance procedures to prevent this or similar material from being 
broadcast without encryption in future.     
 
Breach of Rules 1.24, 2.1 and 2.3  



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 11 

Channel 9 (Restricted Television Service Licence) 
24–25 January 2007 
 
 
Introduction 
 
Channel 9 is a local channel broadcast in Londonderry, Northern Ireland. Six viewers 
complained that the channel had stopped broadcasting local content, as required by 
its licence. 
 
Ofcom asked Channel 9 to provide a sample of content from a 24 hour period chosen 
at random and its comments in respect of Part I (b) of the Annex to its licence, which 
states: “The Licensed Service will provide content which covers local news, weather, 
and sport, local current affairs, local interest and local interactive programming. 
Some Irish language and religious output will be introduced. A local text service will 
be provided 24 hours a day”. 
 
Response 
 
Channel 9 said it was unable to provide Ofcom with a copy of the requested 
broadcast as it had experienced problems with its logging system. However, the 
broadcaster stated that it normally stopped producing local original material during 
the summer months and ran a ‘summer schedule’ of other material instead. However 
due to serious staff problems and logistical difficulties, this schedule had continued 
beyond the summer without any further local content being broadcast. The channel 
explained that once new editorial staff had been recruited, it would begin 
broadcasting local original content again. In addition, a planned expansion of 
technical facilities would enable the broadcast of novel and enhanced local content. 
 
In later correspondence with Ofcom, the channel stated that the expansion work had 
been delayed and staff problems had continued. It provided Ofcom with details of its 
future schedule plans, indicating the inclusion of new local content.  
 
Decision 
 
Ofcom noted Channel 9’s explanations for this situation and the efforts the 
broadcaster has made to rectify it. However Ofcom considers a breach of a 
broadcaster’s licence obligations of this nature as serious and significant. This will be 
held on record and further regulatory action will be considered if a similar breach 
occurs again. 
 
Further, it is a condition of a television broadcaster’s licence that recordings of its 
output are retained for 60 days after transmission and that Ofcom is provided with 
any material on request. Failure to supply this recording was a serious breach of 
Channel 9’s licence. This will also be held on record. 
 
The channel was in breach of Part I (b) (The Licensed Service) and Condition 9 
(Retention and production of recordings) of its licence.  
 
Breach of Part I (b) and Condition 9 of its licence 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 12 

Not In Breach/Resolved 
 
After You’ve Gone 
BBC1, 12 January 2007, 20:30 & 14 January 2007, 17:10 
 
 
Introduction 
 
This sitcom features the relationship of divorced handyman, Jimmy, with his two 
teenage children, ex-wife and former mother-in-law. This episode was transmitted at 
20:30 on 12 January 2007 and then repeated the following Sunday at 17:10. 
 
12 January 2007, 20:30 
 
Three viewers complained that they were offended by the use of language such as 
“shag”, “crap”, “bollocks” and “tits”. In particular, one was concerned about the use of 
“Christ” as a swear word.  
 
Two further viewers complained about the use of such language before the 
watershed, particularly as the programme’s family storyline appealed to younger 
viewers.  
 
14 January 2007, 17:10 
 
Five viewers complained about the offensive language in this repeat episode.  
 
27 further viewers complained that the swearing was unsuitable for transmission on a 
Sunday afternoon when young children were watching.  
 
As regards the three complaints of offensive language relating to the 12 January 
transmission and the five complaints on this issue regarding the 14 January 
transmission, Ofcom did not ask the BBC for its comments in the context of Rule 2.3 
(generally accepted standards). It considers that this level of language is generally 
acknowledged as mild by the majority of adult viewers and was justified by the 
editorial context of the programme, a light-hearted comedy.  
 
However, Ofcom did ask the BBC to comment on both transmissions in respect of 
Rules 1.3 and 1.16 of the Broadcasting Code (“the Code”). Rule 1.3 states that: 
“Children must also be protected by appropriate scheduling from material that is 
unsuitable for them”. The Code defines the meaning of “children” as people under the 
age of fifteen years and it judges “appropriate scheduling” according to: 
 
• the nature of the content; 
• the likely number and age range of children in the audience, taking into account 

school time, weekends and holidays; 
• the start and finish time of the programme; 
• the nature of the channel or station and the particular programme; and 
• the likely expectations of the audience for a particular channel or station at a 

particular time and on a particular day. 
 
Rule 1.16 requires that: “Offensive language must not be broadcast before the 
watershed, or when children are particularly likely to be listening, unless it is justified 
by the context. In any event, frequent use of such language must be avoided before 
the watershed. “  



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 13 

 
Context includes, but is not limited to, the editorial content of the programme, the 
time of the broadcast, the likely size and composition of the potential audience and 
the likely expectation of the audience. 
 
Response 
 
12 January 2007, 20:30 
 
The BBC acknowledged that language that had the potential to offend was used 
several times in this programme, but the Corporation did not believe it was 
inappropriate for broadcast in the 30 minutes immediately before the watershed. The 
broadcaster referred to evidence that this type of language is acceptable to the 
typical audience for this time slot, pointing to Ofcom’s own research study, Language 
and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation, which notes: ”There 
was general agreement that many words have become tolerated and almost ‘every 
day’. These words were wide ranging and included ‘toilet words’, words for sexual 
body parts and profanity”. 
 
The BBC also said that the language was further justified by the dramatic context, 
with much of the humour coming from clash of class attitudes between handyman 
Jimmy and his former mother-in-law, Diana, who thinks herself socially superior. 
Jimmy’s character is clearly used to the kind of predominantly male environments 
where coarse language is more acceptable, while Diana only uses terms such as 
“tits” that transgress the stereotype she represents for comic effect, without being 
unduly offensive.  
 
14 January 2007, 17:10 
 
The BBC admitted that while it believed such language was acceptable at 20:30, it 
was not suitable for broadcast on a Sunday afternoon when many children would be 
watching. The broadcaster recognised from the volume of complaints, both to Ofcom 
and directly to the BBC, that it had misjudged this transmission and apologised for 
any offence caused. This had been quickly recognised - a few days after the 
broadcast an apology was posted on the BBC’s complaints website, with a 
commitment to make the series more appropriate for this timeslot. The remaining 
episodes were edited to remove much of the coarse language.  
 
Decision 
 
12 January 2007, 20:30 
 
While Ofcom recognises that some viewers would prefer children to be protected 
from any swearing or offensive language before 21:00, the guidance to the Code 
which is based on extensive research recognises that “milder language in the early 
part of the evening may be acceptable, for example, if mitigated by a humorous 
context.” Ofcom’s research study Language and Sexual Imagery in Broadcasting 
notes that words such as “crap”, “bollocks” and “Christ” were considered mild 
swearing by the majority of respondents. Nevertheless, the Code requires the use of 
such language should not be frequent before the watershed.  
 
In the light of this Ofcom considers that it is acceptable for mild swearing to be 
scheduled in the period directly preceding the watershed, as long as it is not frequent 
and is justified by the context as required by the rule. In this case the frequency and 
type of language used were in keeping with the comedic context of this programme 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 14 

and in particular, the types of characters portrayed. The language was not used 
aggressively.  
 
Therefore Ofcom finds that this broadcast was not in breach of the Code.  
 
Not In Breach 
 
14 January 2007, 17:10 
 
A pre-transmission announcement did advise viewers that this broadcast was a 
“cheeky new comedy with plenty of colourful language”. Ofcom, however, considers 
that the majority of the audience watching BBC1 at this time would not have 
expected young children who are available to watch at this time to be exposed to the 
use of swearing.  
 
Despite the fact that the swearing in this episode was mild and justified by its context 
at 20:30, Ofcom does not consider this type of language to be suitable for 
transmission on a Sunday afternoon at 17:10 when many young children are 
watching.  
 
Ofcom acknowledges the steps taken by the BBC to ensure that future episodes 
were suitable for transmission in the 17:10 slot. In view of the BBC’s 
acknowledgement of its misjudgement in the scheduling of this broadcast, its swift 
response and apology on its website and the actions taken, Ofcom considers the 
matter resolved. 
 
Resolved   
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 15 

Broadcasting Code Guidance Update 
 
Rule 9.14 
 
 
We have received a number of queries from the broadcast industry about the 
inclusion of text numbers in sponsor credits. Specific concerns centre on whether it is 
acceptable under Rule 9.14 of the Code to include a prefix when featuring a text 
number in credits e.g. “text XYZ to 12345”. 
 
Rule 9.14 requires sponsorship on television to be clearly separated from advertising.  
Sponsor credits must not contain advertising messages or calls to action. In 
particular, credits must not encourage the purchase or rental of the products or 
services of the sponsor or a third party. Credits may however include basic contact 
details of the sponsor. 
 
Rule 9.14 is derived from European legislation, the Television Without Frontiers 
Directive. This contains specific requirements relating to the amount of television 
advertising a broadcaster is allowed to transmit and also specific requirements for 
broadcast sponsorship arrangements. Sponsorship does not count towards the 
amount of time a broadcaster is allowed to use for advertising and therefore the 
Code requires credits to be distinct from advertising.  
 
We have considered whether the presentation of a text number in the manner 
described constitutes an advertising message e.g. a ‘call to action’ or is likely to 
viewed by audiences merely as another form of contact information.   
 
In reaching our decision, we have considered the degree of information it is 
necessary to provide for contact to be made using different routes (telephone, 
internet address etc.). If a sponsor credit contains contact information, we expect this 
to be the minimum necessary to allow the viewer to make contact with the sponsor. 
We understand that in the case of text messaging it is common practice for 
companies to prefix a text number with specific information. It is this prefix that 
facilitates connection. 
  
A text number that includes a prefix is therefore likely to be viewed by Ofcom as 
basic contact information. The inclusion of such information alone in a sponsor credit 
is unlikely to breach Rule 9.14. Broadcasters should remember however that if the 
prefix itself is likely to be viewed as an ‘advertising message’, its inclusion in a 
sponsor credit is unacceptable. 
 
Following the recent enquiries and also other queries regarding the interpretation of 
Rule 9.14, Ofcom is replacing the current Code guidance on this rule with the 
following text. This revised guidance comes into effect as of the date of this 
broadcast bulletin.  
 

Rule 9.14   No advertising messages or calls to action (Television)  
 
The purpose of a sponsor’s credit is to inform viewers that a programme is 
sponsored and let them know the identity of the sponsor.  
 
Credits do not count towards the amount of airtime a broadcaster is allowed 
to use for advertising. The Television Without Frontiers (TWF) Directive limits 
the amount of advertising a broadcaster can transmit and requires that 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 16 

advertising is kept separate from other parts of the programme service 
(Articles 10 and 18). Rule 9.14 is designed to ensure sponsor credits are 
distinct from advertising. It prevents sponsor credits becoming ‘quasi’ 
advertising by, for instance, being used for the sort of sales propositions that 
should be confined to advertisements. 
 
In additional to the rules on advertising separation and minutage, Rule 9.14 
also reflects the TWF Directive requirements that sponsored programmes: 
 

• “… must be clearly identified as such by the name and/or logo of 
the sponsor at the beginning and/or end of the programmes” 
(Article 17b). 

• “… must not encourage the purchase or rental of the products or 
services of the sponsor or a third party, in particular by making 
special promotional references to those products or services” 
(Article 17c). 

 
Each statement made in a credit will be judged on its own merit and in light of 
all the circumstances, but the following guidance may be helpful when 
applying Rule 9.14. 
 
Prominence of references to products/services  
 
Broadcasters should remember that the purpose of a sponsor credit is to 
inform the viewer of the sponsorship arrangement. The main focus of a credit 
should therefore be to identify that arrangement.  
 
In relation to identifying sponsored content, the European Commission has 
stated that “for the purposes of identifying the sponsor, [the TWF Directive] 
allows reference not only to the name or logo of the sponsor, but also to its 
products or services, provided they are not given undue prominence”1. 
 
Therefore, as part of the credit achieving its purpose of identifying the 
sponsorship arrangement, brief descriptions of the sponsor’s 
products/services may be acceptable. To avoid issues of undue prominence, 
care needs to be taken to ensure that references to products/services do not 
overshadow the sponsorship message.   
 
Encouraging the purchase or rental of the sponsor’s products/services 
 
As well as brief product descriptions, sponsors may include basic contact 
details and brief descriptions of their business in credits. The principal 
emphasis of the credit must be on sponsorship arrangement. If sponsor 
credits contain contact details, these should include the minimum information 
necessary to allow viewers to make initial contact with the sponsor should 
they so wish. Contact details may include a description of the means of 
contact (e.g. tel:, text:) but must not invite or exhort viewers to contact the 
sponsor. Any direct appeals to the viewer to buy or try the sponsor’s goods or 
services or to contact the sponsor for more information are likely to breach 
Rule 9.14.  
 

                                            
1 Issue 5, Issues Paper for the audiovisual conference in Liverpool/Commercial Communications July 2005 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 17 

Mandatory price information (such as the cost of premium rate services) is 
acceptable provided it does not form part of an advertising message. Any 
price information that is not mandatory will normally be considered an 
advertising message.   
 
Special promotional references 
 
Specific or detailed descriptions of a sponsor’s business or products are likely 
to be viewed as promotional and are therefore unacceptable. Brief statements 
(straplines etc.) may be acceptable in credits but claims that are capable of 
objective substantiation, particularly those that are comparative, may breach 
this rule.  
 

 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 18 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld in part 
 
Mrs G and her daughter (a minor) 
East Midlands Today, BBC1 (East Midlands), 6 April 2006 
 
 
Summary 
 
Ofcom has upheld part of this complaint. Mrs G complained that her privacy and that 
of her daughter was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of this 
news item. Mrs G said that footage of her car and of her daughter outside her 
daughter’s school was obtained and subsequently broadcast without her knowledge 
or consent. The footage featured in the item revealed the make, colour and 
registration number of her car and the name of her daughter’s school. The item 
looked at some of the problems caused by the ‘school run’ and the steps taken by 
the head teacher of Mrs G’s daughter’s school in preventing traffic congestion 
outside the school.  
 
Ofcom found as follows: 
 
Mrs G 
 
Ofcom was satisfied that Mrs G had no reasonable expectation of privacy in the 
particular circumstances of this case. Ofcom therefore found that obtaining and 
broadcasting this footage did not infringe Mrs G’s privacy in either the making or the 
broadcast of the item. 
 
Mrs G’s daughter 
 
Ofcom found that the privacy of Mrs G’s daughter was not unwarrantably infringed 
during the making of the item. Ofcom was satisfied that the programme makers had 
filmed in an open manner on the public highway outside the school and she was not 
prevented in any way from going about her business.  
 
Ofcom found that Mrs G’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast. In Ofcom’s view, Mrs G’s daughter had a legitimate 
expectation of privacy in the particular circumstances of this case. Ofcom considered 
that this expectation was heightened by the additional vulnerability afforded to her on 
account of her age (primary school age).  
 
Ofcom noted from the footage that Mrs G’s daughter was readily identifiable (being 
clearly visible as she got out of the car) and remained the focus of the footage all the 
way to the school gate – making the footage ‘person-specific’. As she was not central 
to the story or the associated public interest, it was not justified to include 
unobscured footage of her that left her readily identifiable in the item.  
 
Introduction 
 
On 6 April 2006, the BBC broadcast a report on East Midlands Today, which featured 
an item on some of the problems posed by the ‘school run’ in three different locations 
in the programme’s catchment area. One of the locations featured in the report was 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 19 

St Peter’s Primary School in Whetstone in Leicestershire where Ms Sue Bracey, the 
head teacher, had taken steps to prevent traffic congestion outside the school. Ms 
Bracey planned to publish the car registration numbers of vehicles whose drivers 
failed to observe the parking restrictions outside the school that had been introduced 
after a child had been knocked down. 
 
The report featured footage of a number of cars that stopped on the yellow 
zigzagged “School Keep Clear” road markings outside the school. One of the cars 
filmed and shown in the programme belonged to and was driven by Mrs G. Her 
daughter, a pupil at the school, was also filmed and shown getting out of the car and 
walking to the school gates.  
 
Mrs G complained to Ofcom that her privacy and that of her daughter was 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme. 
 
The Complaint 
 
Mrs G’s case 
 
In summary, Mrs G complained on her own behalf and on behalf of her daughter that 
their privacy was unwarrantably infringed in both the making and the broadcast of the 
programme. 
 
Mrs G said that the programme makers had secretly filmed her and her daughter and 
had included the footage in the programme without her permission. She also said 
that the camera crew that filmed her and her daughter was not visible. Mrs G said 
that she had stopped on the yellow lines outside the school for approximately 20 
seconds in order to drop her daughter off as there were no other spaces available. 
She also said that the parents of the pupils had not been informed that they would be 
filmed and shown in the programme. 
 
Mrs G said that the footage featured in the programme revealed the make, colour 
and registration number of her car and the name of her daughter’s school. Mrs G 
said that she believed that this had put her and her daughter at risk of being found by 
an abusive partner and father.  
 
The BBC’s case 
 
In summary and in response to Mrs G’s complaint, the BBC said that the filming was 
conducted openly on the road outside the school with the full permission of the head 
teacher, Ms Bracey, and for the purposes of coverage that served the public interest. 
It said that Ms Bracey’s decision to publish car registration numbers was part of a 
sequence of events that had been triggered by an accident in which a child was 
knocked down. This was well-known and had been reported both locally and 
nationally. Also parents had been informed by the school about the traffic problem. 
The BBC said that any parent who persisted in parking illegally would have been 
aware that it would be made more widely known (that is, through Mrs Bracey 
publishing their car registration number).  
 
The BBC said that however briefly Mrs G had parked outside the school; she had still 
broken the law. If she had observed the law, the footage of her would never have 
been broadcast. Also, Mrs G was not shown in the programme herself, contrary to 
her complaint, and her car registration number plate was less easily legible than 
others appearing in the item. Both the car and her daughter were shown in the 
middle distance. 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 20 

 
The BBC said that although Mrs G complained that she was concerned that she and 
her family may have been put at risk by the report, she had not mentioned whether or 
not any risk has been realised. However, the BBC said that it was concerned that 
Mrs G believed that she and her family had been put at risk of being found by an 
abusive partner and father because of the report and had taken immediate action to 
ensure that the sequence was not used again. Mrs G also received a verbal apology 
from the programme’s reporter and a written apology from the BBC’s Head of Region 
in the East Midlands with an explanation of the action taken by the BBC. 
   
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes, and from unwarranted 
infringement of privacy in the making and broadcast of programmes, included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
    
The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s right to 
privacy can sometimes be a fine one. When considering and adjudicating on a 
complaint of unwarranted infringement of privacy, Ofcom must therefore address 
itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of privacy? 
Second, if so, was it warranted? 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. The Group had 
before it a complaint from Mrs G and written submissions, with supporting material, in 
response from the BBC. It viewed a recording of the programme as broadcast and 
read a transcript of it. 
 
Ofcom considered Mrs G’s complaint that the programme makers secretly filmed her 
and her daughter and included the footage in the programme without her permission 
or knowledge until it was broadcast. Mrs G also said that the footage featured in the 
programme revealed the make and registration number plate of her car and the 
name of the school her daughter attended. This, she complained, had put her and 
her family at risk. 
 
Practice 8.3 of the Code states that when people are caught up in events which are 
covered by the news they still have a right to privacy in both the making and the 
broadcast of a programme, unless it is warranted to infringe it. This applies both to 
the time when these events are taking place and to any later programmes that revisit 
those events. Also, Practice 8.4 of the Code states that broadcasters should ensure 
that words, images or actions filmed or recorded in, or broadcast from, a public place, 
are not so private that prior consent is required before broadcast from the individual 
or organisation concerned, unless broadcasting without their consent is warranted. 
Finally, Practice 8.20 of the Code states that broadcasters should pay particular 
attention to the privacy of people under sixteen. They do not lose their rights to 
privacy because, for example, of the fame or notoriety of their parents or because of 
events in their schools.    
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 21 

In considering Mrs G’s complaints that her privacy and that of her daughter were 
unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme, Ofcom 
examined the footage shown in the report and read a transcript of the commentary 
that accompanied the images.  
 
Mrs G’s privacy 
 
Ofcom noted that Mrs G was not actually visible in the footage; although her car was 
clearly shown and the car registration number was partially visible. It also noted the 
BBC’s assertion that the footage was taken in a public place, that is, on the public 
road outside the school, and that the camera crew had filmed openly.  
 
Ofcom went on to note the context in which the filming had taken place and the 
context in which the footage was shown in the programme. Mrs G had stopped, albeit 
briefly, in a restricted area where it was prohibited to stop. In these circumstances the 
BBC claimed that this footage which was included in the news item was in the public 
interest since the item was reporting on the traffic problems associated with the 
‘school run’ and the steps that had been taken by Ms Bracey to try to prevent further 
accidents outside the school. Ofcom noted that while the footage of Mrs G dropping 
her daughter off was taken on the public highway outside the school premises, the 
BBC’s had obtained permission to film the school from Ms Bracey herself. This 
demonstrates that the broadcaster recognised the potentially sensitive issues around 
filming and broadcasting images in close proximity to a school.  
 
In determining whether there had been an infringement of privacy Ofcom went on to 
consider whether, in the circumstances, the programme makers should have sought 
Mrs G’s consent before broadcasting the footage.  
 
Ofcom was satisfied that the programme makers had filmed in an open manner on 
the public highway outside the school and that the footage had not been taken 
surreptitiously (illustrated by the fact that many passers could be seen in the item 
acknowledging the presence of the camera). Whilst the shot specifically showed Mrs 
G stopping her car outside the school (in order to illustrate the issues which were the 
subject of the report), she was not visible. Ofcom took account of the fact that this 
was in a public place and that Mrs G was not engaged in any activity that might be 
considered intrinsically private. Ofcom also took into consideration the fact that Mrs G 
was committing an illegal parking offence by stopping on the road immediately 
outside the school, on clearly visible road makings which included the words “School 
Keep Clear”.  
 
Taking all the above into consideration, Ofcom was satisfied that Mrs G’s consent 
was not required in order to obtain or broadcast the footage as she could have no 
expectation of privacy in these circumstances. Ofcom further considered that there 
was an important public interest element in broadcasting this footage to illustrate the 
problem posed by drivers such as Mrs G and to highlight the steps being taken by Ms 
Bracey. 
 
Taking all above into account, Ofcom found that Mrs G’s privacy was not infringed in 
either the making or the broadcast of the programme. 
 
Mrs G’s daughter’s privacy 
 
Ofcom then moved on to consider Mrs G’s complaint that her daughter’s privacy was 
unwarrantably infringed in both the making and the broadcast of the programme. In 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 22 

considering the particular circumstances of this element of the complaint, Ofcom 
addressed itself to the following questions: 
 
 i)    whether Mrs G’s daughter had a legitimate expectation of privacy?; 
 ii)   if so, was her privacy infringed?; and 
 iii)  if so, was the infringement warranted? 

Children have a greater expectation of privacy than adults. This principle is inherent 
in section 3(4)(h) of the Communications Act 2003 which provides that Ofcom must 
have regard in performing its general duties to “the vulnerability of children and of 
others whose circumstances appear to Ofcom to put them in need of special 
protection”.  

Practice 8.20 states that broadcasters should pay particular attention to the privacy of 
people under 16. They do not lose their right to privacy because, for example, of the 
fame or notoriety of their parents or because of events in their schools. Also, Practice 
8.21 of the Code states that where a programme features an individual under sixteen 
or a vulnerable person in a way that infringes privacy, consent must be obtained from 
a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco parentis and wherever 
possible, the individual concerned unless the subject-matter is trivial or 
uncontroversial and the participation minor, or it is warranted to proceed without 
consent.  

Looking at the footage of Mrs G’s daughter and taking into account Ofcom’s duties 
under the Communications Act 2003 and the Code provisions referred to above, 
Ofcom was satisfied that Mrs G’s daughter, did have a legitimate expectation of 
privacy when being dropped off at school and in the circumstances of this particular 
case. This expectation was heightened by the additional vulnerability afforded to her 
on account of her age (primary school age). 

In determining whether an infringement of privacy occurred, Ofcom went on to 
consider the extent to which Mrs G’s daughter was part of the story. Ofcom examined 
the footage shown in the report and read a transcript of the commentary that 
accompanied the images. The focus of the story was the steps taken by Ms Bracey 
in tackling parents who continued to stop their cars illegally outside the school. Mrs G 
stopped in the yellow zigzagged area outside the school to drop off her daughter and 
was therefore filmed to illustrate the issue that was being highlighted by Ms Bracey’s 
actions. The actions of Mrs G were clearly relevant to the story; but her daughter had 
not committed any offence and was not the subject of the story. She was simply 
going to school and in so doing became caught up in the events included in the item.  
 
In this context Practice 8.21 of the Code was relevant. As explained above this states 
that children do not lose their right to privacy because of the fame or notoriety of their 
parents or events at their school. Any infringement of Mrs G’s daughter’s privacy was 
also therefore unlikely to be warranted (see further below). 
 
It was also significant that, unlike the footage shown of other cars parking outside the 
school (where neither driver nor child were shown), Mrs G’s daughter was clearly 
visible and she was the only person who appeared in the particular footage 
complained about. Ofcom noted that the BBC said that she was shown “in the middle 
distance”, but it was apparent from the footage that her face was clearly visible as 
she got out of the car. She was therefore also clearly identifiable. Furthermore, it was 
notable that the focus remained on her all the way to the school gate. This made the 
footage ‘person-specific’. Consequently, she could not be described as appearing to 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 23 

be incidental to the shot as merely part of the background. This provided further 
validity to the complaint that her privacy was infringed.  
 
Taking the factors referred to above into account, Ofcom considered that Mrs G’s 
daughter’s privacy was infringed in the programme. Further, as she was not central 
to the story or the associated public interest, it was not justified to include 
unobscurred footage of her that left her readily identifiable in the item. The 
infringement of privacy in the broadcast of the footage was therefore unwarranted. 
 
Moving on to consider whether or not Mrs G’s daughter’s privacy was unwarrantably 
infringed in the making of the programme, Ofcom considered Practice 8.5 of the 
Code which states that any infringement of privacy in the making of a programme 
should be with the person’s and/or organisation’s consent or be otherwise warranted. 
Ofcom also had regard to Practice 8.9 of the Code that states that the means of 
obtaining material must be proportionate in all the circumstances and in particular to 
the subject-matter of the programme. 
 
As noted earlier in relation to Mrs G, Ofcom was satisfied that the programme 
makers had filmed in an open manner on the public highway outside the school and 
that the footage had not been taken surreptitiously. The footage of Mrs G dropping 
her daughter off outside the school where it was not permitted to stop was relevant to 
the subject of the report and, as Ofcom found in relation to Mrs G’s privacy, it was 
therefore appropriate for the programme makers to be able to gather such material, 
even though it included her daughter, who was not part of the story. Furthermore, 
neither Mrs G nor her daughter were obstructed by the camera crew or prevented 
from going about their business. In all the circumstances, Ofcom therefore found that 
the privacy of Mrs G’s daughter was not unwarrantably infringed in the making of the 
programme. 
 
Accordingly, Mrs G’s complaint of unwarranted infringement of privacy in both the 
making and broadcast of the programme was not upheld. The complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the making of the programme made by Mrs G 
on behalf of her daughter was not upheld. However, Mrs G’s complaint of 
unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast made on her 
daughter’s behalf was upheld for the reasons given above. 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 24 

Mr Chris Garner trading as Vanity London (sole proprietor) 
GMTV – LK Today, ITV1, 15 June 2006 
 
 
Summary 
 
Ofcom has upheld one part of Mr Garner’s complaint of unfair treatment. This 
edition of GMTV – LK Today included an item about modelling agency, Vanity 
London (“Vanity”). A former Vanity member (model), Ms Fair, took part in the 
programme and alleged that Vanity’s modelling job listings were either all out-of-
date or unpaid. In addition, the programme criticised Vanity for not operating as a 
reputable modelling or booking agency should.   
 
Towards the end of the programme the presenter, Lorraine Kelly, said: “Funnily 
enough we asked [Vanity] to come on and guess what, they won’t come on, but 
they did send us a statement”. An extract from the statement was then read out 
on-air and shown on-screen. 
 
Mr Chris Garner, the owner of Vanity complained that he and his company were 
treated unfairly in that: Vanity’s statement had been unfairly edited; the 
programme included the false statement that Vanity’s job listings were out-of-date, 
despite Mr Garner providing evidence to the contrary; and, the presenter’s 
comment, when reading out Vanity’s statement, implied Vanity had something to 
hide.  
 
Ofcom found as follows: 

 
a)  In Ofcom’s view, it was unfair for the programme to critique Vanity as a 

modelling agency, but fail to reflect Mr Garner’s statement that Vanity 
was “not a modelling agency”. Ofcom found that by not including this 
significant element of Mr Garner’s response, during the actual 
programme, the programme makers unfairly represented Mr Garner and 
his company in the programme as broadcast. Accordingly, Ofcom has 
upheld this part of Mr Garner’s complaint.   

 
b) It was not incumbent on the programme makers to include information 

provided by Mr Garner about Vanity’s job listings in the programme as 
broadcast. Ofcom found the allegation that Vanity’s job listings were out-
of-date was countered by a statement by Vanity, and did not result in 
unfairness to Mr Garner or his company. Ofcom has not upheld this part 
of Mr Garner’s complaint.   

 
c) In Ofcom’s view, the comment made by the presenter before reading out 

Vanity’s statement did amount to an implied comment upon Mr Garner’s 
reasons for coming on. However it was not possible to gather from the 
comment, what the actual criticism was. Having taking into consideration 
the fact that the comment did not directly criticise nor significantly detract 
from Vanity’s statement, Ofcom found the comment did not result in 
unfairness to Mr Garner or his company in the programme as broadcast. 
Ofcom has not upheld this part of Mr Garner’s complaint.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 25 

Introduction 
 
This edition of GMTV – LK Today included an item about the unprofessional 
practices of some modelling agencies. The programme interviewed a young 
hopeful model, Ms Jade Fair, and a representative from Alba Model Information 
(an independent modelling advice service for the public).  
 
Ms Fair described her experience of Vanity London (“Vanity”). Ms Fair said that 
after being scouted by Vanity, she was pushed into spending over £400 on 
professional modelling photos, despite being told her photo shoot would be free.  
In addition, Ms Fair said Vanity’s job listings were either all out-of-date or unpaid.  
 
The Alba representative said that they had been inundated with calls from people 
who were unhappy with Vanity.  
 
Towards the end of the programme the presenter, Lorraine Kelly, said “Funnily 
enough we asked [Vanity] to come on and guess what, they won’t come on, but 
they did send us a statement”. An extract from the statement was read out on-air 
and shown on-screen. 
 
Mr Chris Garner is the owner of Vanity and complained that he and his company 
were treated unfairly in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 

Mr Garner’s case 
 
In summary, Mr Garner complained that he and his company were treated unfairly 
in the programme as broadcast in that:  
 
a) The programme makers overlooked and disregarded relevant information 

provided to them prior to broadcast:  
 

i) Mr Garner said that he explained to the programme makers, verbally and in 
his statement, that Vanity deliberately distanced itself from modelling 
agencies. Mr Garner said it was unfair for the programme to disregard this 
information and compare Vanity to a modelling agency; and 

 
ii) Mr Garner said that he explained to the programme makers how Vanity was 

operated and that it was a good company. Mr Garner said it was unfair for 
the programme makers not to include this information in the programme.    

 
b) The programme included the false statement that Vanity’s job listings were 

out-of-date. The programme did not correct or edit this false statement despite 
Mr Garner providing evidence to the contrary. 

 
c) Mr Garner said the presenter’s comment, relating to Vanity’s decision not to 

appear on the programme, was unfair as it implied Vanity had something to 
hide. Mr Garner said in reality, he had explained to the programme makers 
that he was shy and he was only given a half-a-day’s notice for the interview. 

 

 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 26 

GMTV’s case 
 
In summary, GMTV responded to the complaint as follows:  
 
a) GMTV denied that the programme makers overlooked or disregarded 

information provided by Mr Garner prior to the broadcast of the programme. In 
response to Mr Garner’s specific complaints GMTV said: 

  
i) The programme had featured an allegation from Ms Fair that Vanity held 

itself out as an agency for models to obtain work. GMTV noted that Vanity 
described itself on its website as “one of the most reputable and successful 
modelling sites within the UK”. GMTV said that prospective models 
approached by Vanity with no knowledge of the modelling industry, would 
expect the company to provide similar services to those provided by 
“standard” modelling agencies.  

   
 Notwithstanding this, GMTV said that the programme discussed how 

Vanity’s procedures differed from that of standard modelling agencies, and 
contained a statement from Mr Garner about his position. GMTV said that 
Mr Garner had advance notice of the allegations and it had been entirely 
open for the complainant to appear on the programme to explain his position 
in further detail.  

 
ii) GMTV said the programme fairly and accurately reflected Mr Garner’s 

response to the programme allegations. In particular, GMTV noted that the 
edited statement from Vanity included Mr Garner’s assertion that his 
company was a “good company”. GMTV stated again that Mr Garner had 
advance notice of the allegations and it had been entirely open for the 
complainant to appear on the programme to explain his position in further 
detail.  

 
b) The programme had featured an allegation from Ms Fair that Vanity’s website 

contained jobs that were either out-of-date or unpaid. In response to the 
allegation, Mr Garner provided a spreadsheet purportedly showing the jobs that 
were available on Vanity’s website at the time of GMTV’s discussions with the 
complainant. GMTV said the spreadsheet did not correct the programme’s 
allegation nor prove that Ms Fair’s allegations were inaccurate. GMTV 
maintained that the programme in this respect had been fair. 

  
c) GMTV said the presenter’s comment that “funnily enough we asked [Vanity] to 

come on and guess what, they won’t come on” had been ad-libbed and was 
simply conversational. GMTV said it considered that the allegations made by 
Ms Fair and Alba Model Information were fair and that the programme fairly 
and accurately presented Vanity’s response to those allegations in the 
programme as broadcast.  

 

Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and 
radio services, of standards which provide adequate protection to members of the 
public and all other persons from unfair treatment in programmes and 
unwarrantable infringement of privacy in and in the making of programmes 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 27 

included in such services. Where there appears to have been unfairness in the 
making of the programme, this will only result in a finding of unfairness, if Ofcom 
finds that it has resulted in unfairness to the complainant in the programme as 
broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the 
application of these standards is in the manner that best guarantees an 
appropriate level of freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, 
in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 
transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases 
in which action is needed.   
 
In reaching its decision, Ofcom had regard for a recording of the programme, a 
transcript of the programme and the written submissions of Mr Garner and GMTV.  

 
a)  Mr Garner complained that the programme makers overlooked and disregarded 

relevant information provided by him prior to broadcast. Mr Garner said the 
programme as broadcast failed to explain that Vanity was not a modelling 
agency and that Vanity was a “good company”.  

 
Programme makers and broadcasters have a responsibility to ensure that 
during the editing of a factual programme, material facts are not disregarded or 
omitted in a way that will result in unfairness to either a business or an 
individual. Further where it is appropriate to represent the views of a person or 
organisation that is not participating in the programme, this must be done in a 
fair manner.  
 
Ofcom’s consideration of each of Mr Garner’s complaints under head (a), have 
been set out below: 
 
i) Ofcom noted that the programme as broadcast referred to Vanity as a 

model/booking agency, and criticised Vanity for not operating as a reputable 
modelling agency should. The programme indicated that a reputable agency 
would not require potential models to spend large amounts of money on 
professional photos, and would act as a booking agent for their models.  

 
These allegations were made during the programme as follows: 
 

Presenter: “…Did you get any work?” 
  
Ms Fair: “It was explained they gave me a username and a 

password. I had to log on daily to check the jobs and 
everyday the jobs were out-of-date, or they were unpaid…” 

 
Presenter: “Surely that’s their job, if they are a booking agency? 

Call me old fashioned. Is that not what they are supposed 
to be doing?” 

 
Alba Rep: (sarcastic tone) “We are a model agency but find your 

own job”. 
 
Presenter: You may as well do it on your own and then at least you 

would have control and get decent pictures. So that sounds 
crazy. You have not had any work from them, not a thing? 

   



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 28 

(Emphasises added) 
 
Ofcom noted that the programme makers emailed Mr Garner on 12 June 
2006 to inform him of the allegations to be made in the programme and 
asked him for a response. This email included the following allegation: 
 

“Jade says that she hasn’t had any offers of work except on the day of 
her Yorkshire TV interview when she received a couple of emails. She 
says she had no phone messages except at the outset to arrange the 
photo shoot.” 

 
Mr Garner responded to the programme maker’s email on 12 June 2006. In 
response to the above allegation Mr Garner explained that the Vanity 
London website posted work opportunities for its members continuously and 
that there is an abundance of work for its members to pursue. In addition to 
this specific response, Mr Garner stated that: 
 

“Alba give advice on what modelling agencies should and shouldn’t 
do, however it is important to understand WE ARE NOT A 
MODELLING AGENCY. Modelling is only 10% of what we do…we do 
not take commission out of work that our members receive...We try 
and differentiate ourselves from modelling agencies. We aren’t one 
and don’t want to be associated with them.” 

 
Ofcom considered that Mr Garner’s statement that Vanity was “not a 
modelling agency” was a particularly pertinent response to the allegation 
that Vanity was not acting as a reputable modelling or booking agency 
should.  
 
Programme makers can quite legitimately select or edit material provided by 
way of a written statement for inclusion in a programme. This is an editorial 
decision for the programme maker. When considering complaints about the 
alleged unfair editing of an individual or organisation’s statement, it is not 
Ofcom’s role to determine specifically which parts of the unedited statement 
should have been included in the programme as broadcast. Rather, Ofcom 
will assess whether or not, the edited statement represented the views of 
the person or organisation in a fair manner, after taking consideration of the 
issues raised within the programme.  
 
After viewing a recording of the programme, Ofcom noted that Mr Garner’s 
response, that there was an abundance of work available for Ms Fair to 
pursue, had been included. In addition the programme included the 
statement that Vanity “provides a quality service to people who can’t get into 
an agency”. Ofcom also noted that the programme advised viewers that Mr 
Garner’s full statement could be viewed online.  
 
However, despite providing the above information, the programme did not 
include Mr Garner’s statement that Vanity was “not a modelling agency”, nor 
did it include Mr Garner’s reasons for distancing his company from 
modelling agencies. This investigative item was about modelling agencies. 
Given the importance that would be attached to whether or not Vanity was a 
modelling agency, it was unfair, in Ofcom’s view, for the programme makers 
to critique Vanity as a modelling agency, but fail to represent the company’s 
position on this specific point. Ofcom found that by not including this 
significant element of Mr Garner’s response, during the actual programme, 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 29 

the programme makers unfairly represented Mr Garner and his company in 
the programme as broadcast. Ofcom has accordingly upheld this part of Mr 
Garner’s complaint.   

 
ii)  Mr Garner said that he explained to the programme makers how Vanity was 

operated and that it was a good company. Mr Garner said it was unfair for 
the programme makers not to include this information in the programme.  

 
 Ofcom had regard for Mr Garner’s letter of response to the programme 

makers dated 12 June 2006. The letter was over two pages long and 
responded to each of the programme allegations. In various ways, Mr 
Garner’s response outlined why he believed the programme allegations 
were either incorrect or unwarranted. Mr Garner also explained how his 
company operated and why he believed it was a reputable, honest 
company.  

 
Where it is appropriate to represent the views of a person or organisation 
that is not participating in the programme, this must be done in a fair 
manner.  
 
Ofcom noted that the programme as broadcast showed the following extract 
from Mr Garner’s statement: 
 

“We are an honest and up front company that provides a quality service 
to people who can’t get into an agency.”  

 
In Ofcom’s opinion this extract from Mr Garner’s statement appropriately 
summarised the complainant’s belief that his company was a “good 
company”. While Ofcom acknowledged that Mr Garner’s statement had not 
been presented in full, it found that the editing in this respect had been 
carried out in a fair manner, and did not detract from the main part of Mr 
Garner’s argument. In the circumstances, Ofcom found no unfairness in 
relation to this part of Mr Garner’s complaint.  
 

b) Mr Garner complained that the programme included the false statement that 
Vanity’s job listings were out-of-date. The programme did not correct or edit 
this false statement despite Mr Garner providing evidence to the contrary (i.e. 
a list of jobs available on the Vanity website, current at the time of Mr Garner’s 
statement of response). 

 
 In the programme as broadcast Ms Fair made the following statement about 

Vanity’s job listings: 
 

Presenter: “…Did you get any work?” 
 
Ms Fair: “It was explained, they gave me a username and a 

password. I had to log on daily to check the jobs and every 
day the jobs were out of date. Or they were unpaid…” 
[Emphasis added] 

 
Ofcom noted that Ms Fair’s above comments were not pursued directly by the 
presenter, but had been a lead-in to the main allegation that Vanity had not 
offered Ms Fair any work. When the programme makers contacted Mr Garner 
before the broadcast of the programme, they asked him to respond to Ms 
Fair’s allegation that she had not been offered any work. Mr Garner, in his 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 30 

letter of response dated 12 June 2006, stated that Ms Fair had been offered 
work continuously. Mr Garner also provided the programme makers with a 
spreadsheet of current job listings, as evidence of the type of jobs available to 
Vanity members. Ofcom noted that Mr Garner’s response did not provide 
evidence that Ms Fair had been offered paid work but rather was a statement 
by Mr Garner that Ms Fair was not telling the truth and an example of the type 
of work that could be accessed by Vanity members at the present time.  

 
 In the programme as broadcast, the following extract from Mr Garner’s 

statement was shown: 
 

“I find it absurd that Jade can say she has had no offers of work when 
there is an abundance of work for her to pursue. She has hardly applied 
to any jobs and never returned our phoned calls when we tried to 
contact her.”  

 
 In Ofcom’s view, the edited extract shown in the programme provided a fair 

reflection of Mr Garner’s response. The fact that the programme did not list the 
type of jobs available to Vanity members was not essential to Mr Garner’s 
main argument that Ms Fair could have pursued an abundance of work had 
she wished. Ofcom has not upheld Mr Garner’s complaint of unfairness in this 
respect.   

  
c) Mr Garner said the presenter’s comment, relating to Vanity’s decision not to 

appear on the programme, was unfair as it implied Vanity had something to 
hide. Mr Garner said he had explained to the programme makers that he was 
shy and he was only given a half-a-day’s notice for the interview.  

 
 Where a person approached to contribute to a programme chooses to make 

no comment or refuses to appear in a broadcast, the broadcast should make 
clear that the individual concerned has chosen not to appear and should give 
their explanation if it would be unfair not to do so.  

 
Ofcom was required to determine whether the presenter’s comment that: 
“Funnily enough we asked [Vanity] to come on and guess what, they won’t 
come on but they did send us a statement” resulted in unfairness to Mr 
Garner and whether it was incumbent on the programme makers, in the 
interest of fairness, to state Mr Garner’s reasons for not wishing to appear on 
the programme.  
 
Ofcom noted that the programme makers emailed Mr Garner with a list of 
allegations on 12 June 2006, at approximately 15:00. The email asked for a 
written response to the allegations and advised Mr Garner that, if he wished, 
he could take part in an interview the following day at 10:00. Mr Garner 
responded to the programme makers’ email on 12 June 2006 at 
approximately 18:00 (approximately three hours after it was sent), with his 
written statement. Mr Garner’s statement did not refer to the interview, 
however, Mr Garner stated in his complaint to Ofcom that he had told the 
producer he was shy and didn’t like being “under the camera”.  
 
In Ofcom’s opinion, given that Mr Garner had been able to prepare a 
comprehensive statement of response in a relatively short amount of time (i.e. 
three hours), the time allowed for Mr Garner to prepare for a recorded 
interview, concerning the same allegations, was fair.  
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 31 

Ofcom was not persuaded that a viewer’s interpretation of Vanity’s decision 
not to appear on the programme, would have been materially affected by 
knowledge that the company’s spokesperson was shy or did not like being on 
camera. In the circumstances, Ofcom found that the programme makers’ 
decision, not to include Mr Garner’s reasons for declining to appear on the 
programme, was fair as the reasons provided by Mr Garner would not have 
materially affected the viewers’ impression of him or his company.  
 
Ofcom next considered the comment made by the presenter when introducing 
Vanity’s statement. Where it is appropriate to represent the views of a person 
or organisation that is not participating in the programme, this must be done in 
a fair manner.  
 
After viewing the programme, Ofcom noted that the comment was ad-libbed 
and casual in its nature. When taking into consideration the context of the 
comment, Ofcom considered that it was possible that it was an implied 
comment upon Mr Garner’s reasons for not appearing on the programme. 
However, Ofcom noted that it was not possible to gather from the comment, 
what the actual criticism was. Ofcom noted that the comment did not directly 
criticise nor significantly detract from the statement provided by Vanity, and in 
the circumstances Ofcom did not believe the comment, itself, resulted in 
unfairness to Mr Garner or his company. In Ofcom’s view, the comment would 
have had little impact on the viewers’ interpretation of Vanity or its response 
to the allegations. In the circumstances, Ofcom has not upheld this part of Mr 
Garner’s complaint.  

 
Ofcom has upheld one part of Mr Garner’s complaint of unfair treatment.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 32 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
18 February 2007 –  4 March 2007 
 
Programme Trans 

Date 
Channel     Category No of 

Complaints 
         
     
10 Years 
Younger 

22/02/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

12 Books That 
Changed the 
World 

28/01/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 

A Place in the 
Sun: Home or 
Away 

24/01/2007 Discovery RT General Acceptance 
Standards 

1 

A Very English 
Village 

14/01/2007 BBC2 Animal Welfare 1 

Adult Swim 
(trailer) 

02/01/2007 Bravo 2 Sex/Nudity 1 

American Idol 28/01/2007 ITV2 General Acceptance 
Standards 

2 

Animaniacs 06/01/2007 Boomerang Scheduling 1 
BBC Breakfast 
News 

26/01/2007 BBC1 General Acceptance 
Standards 

1 

BBC News 24/01/2007 BBC1 General Acceptance 
Standards 

2 

Bamboozled 19/01/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Battle Royale 20/01/2007 Channel 4 Violence 1 
Big Brother's Big 
Mouth 

14/01/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

1 

Breakfast 12/01/2007 Radio City 
96.7 

General Acceptance 
Standards 

1 

CBeebies 27/11/2006 CBeebies/NTL Sex/Nudity 1 
Celebrity Big 
Brother's Big 
Mouth 

14/01/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

4 

Celebrity Big 
Brother's Big 
Mouth 

24/01/2007 E4 Religious Issues 1 

Celebrity Big 
Brother's Big 
Mouth 

21/01/2007 E4 General Acceptance 
Standards 

1 

Channel 4 News 23/11/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Chris Moyles 
Show 

17/01/2007 BBC Radio 1 General Acceptance 
Standards 

1 

Club Cupid 
(trailer) 

25/11/2006 STV Sex/Nudity 2 

Cocktail 11/02/2007 Five Other 1 
Consent 22/01/2007 Channel 4 General Acceptance 

Standards 
5 

Coronation 
Street 

24/01/2007 ITV1 Commercial References 2 

Coronation 
Street 

22/01/2007 ITV1 Commercial References 1 

Dawn of the 
Dead (trail) 

26/01/2007 Channel 4 Violence 1 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 33 

 
Desperate 
Housewives 

03/01/2007 Channel 4 Advertising 1 

Eastenders 28/09/2006 BBC1 Violence 1 
Emmerdale 23/01/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Emmerdale 23/01/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Fat Men Can't 
Hunt 

22/01/2007 BBC3 General Acceptance 
Standards 

1 

Fedde Le Grand  22/01/2007 Fizz Sex/Nudity 1 
Futurama 20/02/2007 Sky One General Acceptance 

Standards 
1 

GMTV 22/01/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Good Morning 
Psychic 

02/10/2006 Zone Horror Exorcism/Occult/Paranormal 1 

Guns are Cool 18/01/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 2 
Guns are Cool 18/01/2007 Channel 4 General Acceptance 

Standards 
1 

Harry Hill's TV 
Burp 

27/01/2007 ITV1 Offensive Language 1 

Harry Hill's TV 
Burp 

20/01/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Hollyoaks 10/09/2006 Channel 4 Scheduling 1 
Hollyoaks 07/09/2006 Channel 4 Violence 1 
Hollyoaks 08/09/2006 Channel 4 General Acceptance 

Standards 
4 

ITV News 15/01/2007 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
ITV News 18/01/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Jagger and 
Woody 

08/01/2007 Northants 
96.6FM 

Crime (incite/encourage) 1 

Jamie Oliver 10/11/2006 Channel 4 Animal Welfare 1 
Johnny English 14/01/2007 ITV2 Sex/Nudity 1 
Jon Gaunt 22/02/2007 Talksport General Acceptance 

Standards 
1 

Jonathan Ross 09/12/2006 BBC Radio 2 General Acceptance 
Standards 

1 

Jyotish Darshan 21/08/2006 Venus TV Exorcism/Occult/Paranormal 1 
Little Britain 20/01/2007 BBC3 General Acceptance 

Standards 
2 

Little Britain 
Abroad 

30/12/2006 BBC1 Religious Offence 1 

Live UEFA Cup 
Football 

22/02/2007 Five General Acceptance 
Standards 

1 

Loose Ends 21/10/2006 BBC Radio 4 General Acceptance 
Standards 

1 

Loose Women 17/01/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Loose Women 26/01/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Lost 19/11/2006 Sky One Advertising 1 
Make Your Play 19/11/2006 ITV1 Competitions 4 
Martin & Sue 22/01/2007 Essex FM General Acceptance 

Standards 
3 

Martin & Sue 25/01/2007 Essex FM General Acceptance 
Standards 

1 

Match of the Day 28/01/2007 BBC One General Acceptance 
Standards 

1 

Men and Motors 30/09/2006 Men and 
Motors 

Sex/Nudity 2 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 34 

Mick Lunney 04/11/2006 BBC Radio 
Sheffield 

General Acceptance 
Standards 

1 

My Big Gay 
Prom 

27/02/2007 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

NCIS 20/01/2007 Five General Acceptance 
Standards 

1 

Neil Rudd - 
Magic Jukebox 

10/12/2006 Magic 1152 General Acceptance 
Standards 

1 

Never Mind the 
Buzzcocks 

19/02/2007 BBC2 General Acceptance 
Standards 

1 

New You've 
Been Framed! 

20/01/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

Sports Special         
Newsnight 16/01/2007 BBC2 General Acceptance 

Standards 
2 

Nick Ferrari 24/01/2007 LBC 97.3FM Offensive Language 1 
Ondska 14/11/2006 TV3 Inaccuracy/Misleading 1 
Paul Ross 15/01/2007 LBC General Acceptance 

Standards 
1 

Project Catwalk 15/01/2007 Sky One General Acceptance 
Standards 

2 

Project Catwalk 22/01/2007 Sky One General Acceptance 
Standards 

1 

Project Catwalk 21/01/2007 Sky Three General Acceptance 
Standards 

1 

Property 
Developing 
Abroad 

06/06/2006 Five Crime (incite/encourage) 1 

Property 
Developing 
Abroad 

07/06/2006 Five Crime (incite/encourage) 2 

Psychic TV 12/02/2007 Psychic TV General Acceptance 
Standards 

1 

Real Radio 16/10/2006 Real Radio Information/Warnings 1 
Relocation, 
Relocation 

28/02/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Revenge TV 02/01/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
Richard & Judy's 
Christmas 

09/12/2006 Channel 4 Religious Offence 1 

Book Special         
Saturday 
Breakfast 

02/12/2006 105.4 
Leicester 
Sound 

General Acceptance 
Standards 

1 

Scotsport 28/12/2006 STV General Acceptance 
Standards 

3 

Scott Mills 24/01/2007 BBC Radio 1 Offensive Language 1 
Skins 25/01/2007 E4 General Acceptance 

Standards 
5 

Skins 25/01/2007 E4 Dangerous Behaviour 1 
Soapstar 
Superstar 

06/01/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Strictly 
Confidential 

30/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

Strictly 
Confidential 

23/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 2 

Strutter 11/01/2007 MTV General Acceptance 
Standards 

1 

TalkSport 14/01/2007 Talksport General Acceptance 
Standards 

1 



Ofcom broadcast bulletin  
26 March 2007 

 35 

That Mitchell and 
Webb Look 

10/10/2006 BBC3 Religious Offence 1 

The Brit Awards 
Live 

14/02/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

The Friday Night 
Project 

04/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

The Global 
Peace and Unity 
Event 

26/11/2006 The Islam 
Channel 

General Acceptance 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

30/01/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

The New Paul 
O'Grady Show 

01/12/2006 Channel 4 General Acceptance 
Standards 

1 

The Story of 
Tracy Beaker 

19/01/2007 CBBC Offensive Language 1 

The Truth about 
Food 

18/01/2007 BBC2 General Acceptance 
Standards 

4 

The Wright Stuff 26/01/2007 Five General Acceptance 
Standards 

1 

The X Factor   ITV1 Commercial References 1 
The Duncan 
Barkes Show 

08/01/2007 Spirit FM Due Impartiality/Bias 1 

This Morning 29/01/2007 ITV1 General Acceptance 
Standards 

1 

Time Trumpet 17/08/2006 BBC2 General Acceptance 
Standards 

1 

Top Gear 28/01/2007 BBC2 Offensive Language 1 
Top Gear 28/01/2007 BBC2 General Acceptance 

Standards 
2 

Trail 06/11/2006 STV Offensive Language 1 
Waking the Dead 21/01/2007 BBC1 Religious Offence 4 
Waking the Dead 14/01/2007 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
Waking the Dead 07/01/2007 BBC1 General Acceptance 

Standards 
3 

Waking the Dead 14/01/2007 BBC1 Violence 2 
Waking the Dead 28/01/2007 BBC1 Violence 1 
Waking the Dead 07/01/2007 BBC1 Religious Offence 1 
Whatever 01/09/2006 Channel 4 Crime (incite/encourage) 4 
Whatever 07/01/2007 Channel 4 Crime (incite/encourage) 1 

 


