Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Ofcom broadcast bulletin

Issue number 80
12 March 2007




Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Contents

Introduction

Standards cases
In Breach

Resolved

Not In Breach

Fairness & Privacy cases

Upheld in part

Other programmes not in breach/outside remit

10

14

16

54



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Introduction

Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/

The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content

The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content
broadcast before 25 July 2005.

e Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority)

e News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority)
e Code on Standards (Broadcasting Standards Commission)

e Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission)
e Programme Code (Independent Television Commission)

e Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission)

e Rules on the Amount and Distribution of Advertising

From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom
(including the application of statutory sanctions by Ofcom).



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Standards cases
In Breach

The Slammer
CBBC, 14 October 2006, 17:00

Introduction

In this show, children in the studio audience judge the performances of professional
entertainers who are ‘prisoners in The Slammer, with the winner being ‘let out of jail’.

Ofcom received a complaint about a performance in this episode in which a mime
artist put a rubber glove over his head, eyes and nose and blew it up. The viewer felt
this activity was potentially dangerous and that children at home would try to copy it.

Ofcom asked the BBC to comment on the performance in respect of Rule 1.13 of the
Broadcasting Code (“the Code”). This Rule requires that: “Dangerous behaviour, or
the portrayal of dangerous behaviour, that is likely to be easily imitable by children in
a manner that is harmful:...must not be featured in programmes made primarily for
children unless there is strong editorial justification...”.

Response

The BBC stated that it did not believe the inclusion of the entertainer’s “rubber glove
trick” had been likely to put children at risk. The emphasis of the show had been the
skills of the performers on display which the children in the studio audience — and by
extension, young viewers at home — were invited to admire and pass their judgement
on, rather than emulate. No suggestion was made that such tricks could be
performed by anyone other than a skilled entertainer with considerable experience.

The BBC explained that the production team had carefully considered the possible
risk of the act and modified it so that the glove did not cover the performer’s face
completely, as would usually be the case. Instead, his mouth remained uncovered
and visible at all times. It was decided that even pulling a glove this far was no easy
feat for an adult, let alone a child.

The BBC also pointed out that as the performer of this act was not ‘let out of jail’ by
the audience, it felt emulation of the act by young viewers was even less likely.

Decision

The performer’s use of the rubber glove was presented as slapstick fun, which was

met with laughter and appreciation from the children in the studio audience. Despite
the fact that the entertainer was not ‘let out of jail’ by the audience, his act could, in

Ofcom’s opinion, still have been viewed by children as entertaining to copy.

Ofcom acknowledges that the production team had modified the act. However, we
consider that the programme’s attempt to limit the possibility of emulation by not
covering the performer’s mouth with the glove would be a rather subtle adaptation for
younger viewers to notice. Further, Ofcom noted that no warning against trying to
copy the act was given to children watching.



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The key issue here was not whether children would in fact be able to pull a rubber
glove over their nose and mouth, but whether it was possible that they would be likely
to try to. As the trick was presented as entertainment and performed using a common
household item, it was likely to be easily imitable by children, possibly with another
household item. Given the fact that this part of the act in its entirety was considered
potentially harmful behaviour that children watching may try to imitate, Ofcom
considers that its inclusion, even in this modified form, in a children’s entertainment
programme was unsuitable and not editorially justified. The programme was
therefore in breach of Rule 1.13 of the Code.

Breach of Rule 1.13



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Scotland Today
STV, 07 August 2006, 18:00

Introduction

Scotland Today, STV’s news programme, included an item on “a new SMG website,
Peopleschampion.com”, which was introduced by the news presenter in the following
terms:

“When it comes to money choices, most of us would welcome the right advice. A new
SMG website, Peopleschampion.com, has been set up to do just that. It’s offering
extensive consumer advice and Vicky Lee’s been having a look.”

Close-up shots of the website, including its address and logo, were then displayed
with a voiceover from the reporter:

“Peopleschampion.com is about finding you the best deal and helping you save
money within four clicks of the mouse, so when it goes live in the next few weeks,
you'll be able to compare more than 8500 mortgages, the best deals in pet and
medical insurance and search for bargain flights...”

The item also featured the founder of the website who described the website as a
“one-stop shop” that “saves a lot of time and energy”; and Donald Emslie, of the
Scottish Media Group (“SMG”), was interviewed and said:

“We believe that, with the strength of our brand in Scotland and the cross-promotion
we can give this site, we will see Peopleschampion become a very important part of
the consumer language out there when they’re looking for good value for money.”

In addition, a statement about the site was given by a representative of Energywatch,
the independent gas and electricity watchdog.

The reporter then pointed out that all the information on the site would be free. The
item was wrapped up by the news presenter, who said: “Peopleschampion.com”.

A viewer complained that the item was in effect an advertisement for the website,
pointing out that SMG was the parent company of STV.

Rule 10.3 of the Broadcasting Code (“the Code”) states: “Products and services must
not be promoted in programmes. This rule does not apply to programme-related
material.”

Rule 10.4 states: “No undue prominence may be given in any programme to a
product or service.” The Code explains that undue prominence may result from:

e the presence of, or reference to, a product or service (including names, brand
names, logos) in a programme where there is no editorial justification; or

e the manner in which a product or service (including company names, brand
names, logos) appears or is referred to in a programme.

Ofcom requested STV’s comments, with particular reference to Rules 10.3 and 10.4.
Response

STV said that at the time of broadcast Peopleschampion.com was not an active
service, nor had any date been set for its launch. The item was considered to be



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

editorially justified on the basis of its widely acknowledged business interest in
Scotland.

The decision to include the item in Scotland Today was taken on the basis of its
interest to viewers as a new Scottish business website developed by the founder of
Intelligent Finance, Jim Spowart, who was, STV said, considered to be one of
Britain’s most experienced, and innovative, financial entrepreneurs. STV therefore
took the view that his development of a new Scottish online business would be of
particular interest to viewer-consumers in Scotland.

STV said that the addition of Peopleschampion.com to SMG’s other online
businesses also represented a significant development in SMG’s overall digital
strategy, and that references to such business developments were well established
in news programmes where the information was felt to be of regional or national
interest. STV felt its decision to include the item on this basis was justified by the
degree of media coverage it generated at the time and continued to generate.

As the service itself was not available to the public until several weeks after Scotland
Today was broadcast, STV did not feel that reference to the website at the time of
transmission constituted a ‘sell’ for the purposes of Rule 10.3. STV went on to say
that, given its editorial rationale for including the item in Scotland Today, it did not
feel the presentation itself constituted undue prominence in breach of Rule 10.4, but
rather that it defined the service and explained the background to its development.

STV said the anchor’s closing reference to the name of the website was given to
contextualise and close the item that had just been shown. It also said that
Peopleschampion.com was not referred to in any follow-up programming.

Decision

One of the fundamental principles of European broadcasting regulation is that
advertising and programming (that is editorial content) must be kept separate. This is
set out in Article 10 of the Television Without Frontiers Directive which is in turn
reflected in the rules in Section Ten (Commercial References in Programmes) of the
Code, including Rules 10.3 and 10.4.

Ofcom recognises that, depending on the individual circumstances, there may be
editorial justification to include information in a programme about the launch of a new
product or service. However, the more commercial the product or service and the
more prominent the references to it within a programme, the greater the risk that
such references may appear to be, in effect, promotional selling messages in breach
of Rule 10.3, or unduly prominent in breach of Rule 10.4, or both.

Ofcom accepted, in principle, that there may have been editorial justification to
include an item in Scotland Today about the launch of a new consumer website
providing price comparisons of various services. However, in this particular case we
were concerned by the manner in which the website was described. The item was
about ninety seconds long and most of this was devoted to detailed and favourable
information about the website. There were also close-up shots of the name and logo,
which we considered to be unduly prominent in the context of a news item.

In addition, having visited the website once it was launched, it was noted that
although the site may have been of particular interest to Scottish viewers, it was not
limited to internet users based in Scotland, nor to comparisons of Scottish
businesses, and that — whilst it was free for users — it was in fact a commercial



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

offering. These matters all called into question whether there was sufficient editorial
justification for the degree of prominence given to the website in Scotland Today.

Ofcom also noted the comments made by Donald Emslie of SMG Television, which
controls STV. Mr Emslie’s reference to opportunities for “cross-promotion” and “the
strength of our brand” may have given the impression to some that the item was
primarily a promotional piece for the website. However, if this were the case, the
website did not satisfy the definition of programme-related material in the Code, the
promotion of which is permitted within programmes under Rules 10.3 and 10.6.

Ofcom welcomed STV’s clarification that Peopleschampion.com was not referred to
in any follow-up programming and noted that it was not in fact in operation at the time
of broadcast. However, taking into account the context in which the references were
made (i.e. within a news programme on STV), Ofcom considered that the item
promoted the website in an unacceptable manner and also gave it undue
prominence.

Breach of Rules 10.3 and 10.4



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Who Do You Think You Are?
BBC2, 30 October 2006, 19:00

Introduction

Two viewers complained that the word “fucking” was used during the programme.
One of the complainants, who was watching the programme with her deaf 10 year
old son, further complained that the word was included in the programme’s subtitles.
Both complainants were concerned that this word was included in a programme
transmitted before the watershed.

Rule 1.16 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”) requires that: “Offensive
language must not be broadcast before the watershed, or when children are
particularly likely to be listening, unless it is justified by the context.” The BBC was
asked to comment on the broadcast in the light of this Rule.

Response

The BBC stated that it very much regretted the offence viewers were caused by the
inclusion of the word “fucking” in this pre-watershed repeat of what was originally a
post-watershed programme on BBC1. They said that when it was scheduled for pre-
watershed transmission on BBC2, compliance checks identified the need for it to be
edited to remove the strong language. However, they said that whilst the programme
was edited for pre-watershed transmission, human error within the department
responsible for planning and presentation meant that the post-watershed version was
played out in the 19:00 slot.

The BBC said it accepted that viewers do not, and should not, expect to hear such
language before the watershed and that the gravity of the error has been firmly
drawn to the attention of the person responsible. They assured Ofcom and the
complainants that the BBC regards a lapse such as this as extremely serious, and
that the likelihood of recurrence is extremely remote.

Decision

Ofcom acknowledged the BBC’s regret over the offence caused and noted their
explanation of human error. However, Ofcom also noted that this was the second
time that offensive language has been included in the subtitles of a pre-watershed
programme on BBC2.

Ofcom broadcast bulletin 56 (published 20 March 2006) recorded that the BBC
programme, Sahara, transmitted on 26 December 2005 at 09:30 included the word
“fucking” in the subtitles. A Broadcasting Standards Commission (BSC) adjudication
in March 2003 also found Sahara in contravention of its Code because the same
word had not been removed from a transmission of the programme at 19:00.

Ofcom views the innapropriate use of the word “fucking” before the watershed as
serious. The BBC has admitted that its broadcast on this occasion was not justified.
The offence caused was increased further by the inclusion of the offensive word in
the subtitles. Whilst acknowledging the BBC’s explanation for how this incident
occurred, Ofcom took into account the incidents set out in the previous paragraph
and concluded that the transmission of Who Do You Think You Are? at 19:00 was in
breach of Rule 1.16 of the Code.

Breach of Rule 1.16



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Resolved

The War at Home
Channel 4, 8 September 2006, 20:00

Introduction

The War at Home is an American sitcom about the life and troubles of a ‘typical’
American family. In this episode, the entire family, including the grandmother,
became involved in different ways with the use of marijuana. A viewer complained
that the programme normalised drugs and did not show the negative implications
associated with the use of marijuana.

Rule 1.10 of the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”) requires that: “The use of
illegal drugs, the abuse of drugs, smoking, solvent abuse and the misuse of
alcohol...must generally be avoided and in any case must not be condoned,
encouraged or glamorised in other programmes broadcast before the watershed, or
when children are particularly likely to be listening, unless there is editorial
justification...”. Channel 4 was asked to comment in light of this rule.

Response
Channel 4 submitted two responses to Ofcom regarding this programme.

In its first submission, Channel 4 said that while it regretted the offence caused to the
complainant, it strongly believed that this episode did not condone, encourage or
glamorise the use of marijuana. It said that drug use is a legitimate theme for
broadcast pre-watershed, provided that it is editorially justified - as it was in this case.
Channel 4 suggested that in this episode, marijuana was used as a plot device to
highlight the difficulties of modern parenting and to reflect the wide and varied uses
of the drug in society (i.e. medicinal and recreational purposes). It argued that,
despite the episode’s comedic value, the dangerous and serious implications of
drugs were made clear to the viewer through references to anti-social behaviour and
‘gateway drugs’.

Channel 4 informed Ofcom that the challenging content of this particular episode had
led to discussions at senior level within the channel. Following these discussions, it
was considered appropriate to broadcast this episode at 20:00 on Channel 4, as this
slot was usually reserved for material aimed at older members of the family.
However, it had decided that the episode was unsuitable for transmission at the
earlier time of 19:30 on E4.

In its second submission, Channel 4 stated that following further discussion, it had
reached the decision that this programme was inappropriate for pre-watershed
transmission. Channel 4 also provided Ofcom with an assurance that this programme
would not be broadcast in a pre-watershed slot in future.

Decision

Ofcom recognises that this programme is an American sitcom, reflecting cultural
values which may differ to those in the United Kingdom. It is not unusual for
American sitcoms to take a comedic approach to the theme of drug use and UK
viewers are familiar with this. Given the American context of this programme, it is
conceivable that younger viewers would distance themselves from these scenes,

10



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

interpreting them as fictional and removed from reality. The American context of this
programme could, therefore, potentially provide editorial justification for the content of
the episode.

However, this programme portrayed the use of marijuana in a way which suggested
that it was normal and acceptable behaviour. The ‘use of illegal drugs’ was not
generally avoided in the programme as set out in Rule 1.10 of the Code and there
was insufficient editorial justification to support their inclusion. We, therefore, agree
with Channel 4 that this programme was unsuitable for broadcast pre-watershed.

In view of Channel 4’s acknowledgement of this and its assurances that this
programme would not be re-broadcast pre-watershed, we consider the matter
resolved.

Resolved

11



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The Beatles’ Biggest Secrets
The Biography Channel, 30 November 2006, 16:00

Introduction

The Biography Channel is a factual documentary channel broadcast on cable and
satellite. A viewer complained that on Saturday 30 November 2006 during the
programme The Beatles’ Biggest Secrets at approximately 16:00, the word “fucking”
was used.

Ofcom requested a copy of the programme and noted in addition to “fucking”, the
words “fuck” and “fucked” were used; and that the programme contained references
to sexual activity including “blow jobs” and “threesomes” and to drugs, and some
female nudity. The Biography Channel was asked to comment on the
appropriateness of this programme for broadcast at 16:00.

Response

The Biography Channel said that on being informed of the complaint the Channel
Director immediately instigated an internal inquiry. To its immense regret and
concern, the channel found that The Beatles’ Biggest Secrets was broadcast at
16:00, despite the programme being clearly identified and recorded on its systems as
only suitable for broadcast after 22:00. Upon further investigation it transpired that
the channel’s scheduler had accidentally overridden the various warnings triggered
by the channel’s existing procedures.

The Biography Channel confirmed that as a result of this incident, it fully revised its
schedule review procedures. All post-watershed programmes are now colour-coded
and the printed schedule showing the positioning of these programmes must be
signed off by the Channel Director before being uploaded for transmission. Further,
staff have undergone training on the importance of the Ofcom Broadcasting Code’s
requirements and of compliance with the channel’s revised procedures. The
Biography Channel also offered its sincere apologies to the complainant.

Decision

Ofcom was concerned by the broadcast of this unsuitable material before the
watershed. However, it acknowledged the steps taken by the broadcaster to ensure
that its scheduling procedures were thoroughly revised to prevent a repeat of this
incident. Ofcom also took into account the Biography Channel’s apology to the
complainant and its good compliance record to date. Ofcom therefore considers the
matter, on this occasion, resolved.

Resolved

12



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Discovery Channel trailer
Discovery +1, 10 November 2006, 08:00
Discovery +1, 20 November 2006, 07:00

Introduction
At one point in this trailer for the Discovery channel, the actress Joanna Lumley,
surprised by a breaking champagne bottle, says “oh fuck”.

One viewer complained that this language was inappropriate for the time of day the
trailer was broadcast.

Response

The broadcaster explained that there had been an error in their scheduling system
for promotions. After notification of the complaint by Ofcom, new systems had been
put into place to prevent this happening again. They immediately stopped the
broadcast of all versions of the trailer and carried out a full audit to ensure that post-
watershed versions were only scheduled for transmission at appropriate times. All
relevant staff were reminded of the procedures in place to protect against the
transmission of inappropriate material before the watershed and their responsibility to
follow such procedures.

Discovery asked that its sincere apologies be passed on to the complainant for any
offence caused.

Decision
Bearing in mind the actions taken, Ofcom considers that on this occasion there was
no need to intervene further.

Resolved

13



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Not in Breach

Coronation Street
ITV1, 30 October 2006, 19:30

Introduction

One of the characters in this series, Charlie Stubbs, was having an affair with the
hairdresser Maria. The teenager, David Platt, had spent a number of weeks taunting
Charlie Stubbs that he knew about the affair. Charlie, known to viewers as a
womanising bully, confronts David by luring him to Maria’s flat. Although the exact
details are not made clear to the viewer, David’s hands are tied behind his back and
he is made to kneel next to a bath full of water. Charlie then forces David’s head
under the water several times and holds it there for a few seconds. Charlie stops
when Maria returns unexpectedly to the flat.

31 viewers complained that some scenes in this episode of Coronation Street were
unacceptable, because they featured bullying and torture. They said the scenes were
inappropriately scheduled before the watershed; and that the behaviour shown might
be imitated.

ITV1 was asked to comment in the light of Rules 1.3, 1.11, 1.12 and 2.3 of the
Broadcasting Code (“the Code”).

Response

ITV1 defended the scene in question, saying that the relationship between Charlie
Stubbs and David Platt had developed over a number of episodes so that it was well
known and understood by viewers. Charlie had increasingly become known for being
a womanising bully and David for being a vindictive teenager, both of whom were
vying for Maria’s affections. ITV1 considered the background to the scene had been
set and that the majority of viewers were prepared for the inevitable confrontation
between them.

ITV1 pointed out that it gave information before the programme in the form of the
words “Charlie has a nasty surprise for David”. They said they had sought to
minimise the impact of the bathroom scenes by inter-cutting other scenes of ordinary
street life at various points throughout the ‘dunkings’. On the ‘dunkings’ themselves,
ITV1 said that the scenes featured only brief shots of the submersion, focussing
more on the dialogue between David and Charlie, which had a comic element. The
‘dunkings’ were Charlie’s way of frightening David Platt without causing him any
serious harm. ITV1 considered that the potential for emulation of this type of
behaviour, by those with no previous disposition towards anti-social conduct, was
very limited and pointed out that there is nothing novel in the concept of ‘dunking’ as
a punishment.

ITV1 concluded by saying that the provision of exciting, stimulating and realistic
drama in a steadily developed story with clear character definition is within the
editorial context of the series and fell within the expectations of the majority of
Coronation Streef's viewers.

14



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Decision

Rule 1.3 of the Code requires that children must be protected by appropriate
scheduling, for example, by giving consideration to the nature of the programme’s
content, the likely number of children in the audience and the likely expectations of
the audience at the time. Ofcom has considered appropriate scheduling against
these criteria. As regards the nature of the content, although the scenes complained
of were violent we concluded that overall viewers would have been sufficiently
alerted to the tense relationship developing between the two characters over a
number of weeks so that they were not unexpected, and they were edited in such a
way that the violence was not dwelt on unduly or was inappropriate. Further, when
judging compliance with this Rule, Ofcom took into account that Coronation Street is
not aimed at children and BARB data for this episode indicates that children aged
4-15 comprised 9% of the viewing audience. Given these factors, Ofcom therefore
considered overall that the dunking scenes were scheduled appropriately.

Viewers were also concerned that the level of violence shown in the ‘dunking’ scenes
was inappropriate for the time of transmission. Rule 1.11 of the Code states that:
“Violence... must be appropriately limited in programmes broadcast before the
watershed, ... and must also be justified by the context”. Ofcom noted that whilst
‘dunking’ is not frequently dramatised on television, it may be appropriate for a
broadcaster to incorporate it into a storyline if the context justifies it. On this particular
occasion the violent impact of the ‘dunking’ was tempered by: cross-cutting with
scenes of commonplace Street activity; using scripted humour; and showing that
David Platt suffered no serious harm as a result. Ofcom judged the scenes, in the
context in which they were presented, to be acceptable under Rule 1.11 of the Code.

Rule 1.12 of the Code requires that: “Violence...that is easily imitable by children in a
manner that is harmful or dangerous must not be broadcast before the
watershed...unless there is editorial justification”. The more easily imitable the
violence the greater the degree of editorial justification required. Ofcom considers
that the violence featured is not easily imitable by children in a manner which is
harmful or dangerous. To imitate the ‘dunking’ shown would require considerable
force, and for the victim to be tall enough to kneel beside a bath but simultaneously
be capable of submerging his head in water contained in it. Even if there were some
risk of imitation, we believe that the scenes were editorially justified by the plot
development, the characters involved, and the manner in which it was edited.

Rule 2.3 of the Code requires that material which may cause offence is justified by
context. For all the reasons already set out in this finding, Ofcom considers that the
scenes were justified by the context. The same rule however also states that:
“appropriate information should ... be broadcast where it would assist in avoiding or
minimising offence”. Ofcom considered that the pre-transmission information
(“Charlie has a nasty surprise for David”) could have been more detailed in order
adequately to inform viewers in advance of this episode’s violent content. Ofcom has
therefore advised ITV1 that the pre-transmission information on this occasion could
have been clearer.

Not in Breach

15



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Fairness and Privacy Cases
Upheld in part

Complaint by Mr Paul Cordy
X-ray, BBC Wales, 26 September 2005

Summary: Ofcom has upheld part of this complaint of unfair treatment by Mr Paul
Cordy.

This edition of X-ray investigated Mr Paul Cordy, who owned and rented student
accommodation close to Glamorgan University. In the programme, past tenants of Mr
Cordy’s properties alleged: the properties had not been cleaned prior to them moving
in; Mr Cordy unfairly held their bond at the end of their lease; and, Mr Cordy had
direct dealings with his tenants (which the programme explained breached a court
finding in which Mr Cordy had had his Houses of Multiple Occupation licence (“HMO
licence”) revoked and had been ordered to have no involvement with the day-to-day
management of his properties or any direct contact with the tenants).

Ofcom found as follows:

a & b) Ofcom found that the programme did not fairly present relevant parts of Mr
Cordy’s response to the programme allegations. Specifically the
programme failed to:

e adequately present Mr Cordy’s explanation for why some of his
properties may have been dirty when his tenants moved in; or,

¢ include Mr Cordy’s denial at having any face-to-face contact with his
tenants from January 2005 onwards.

C) The programme misrepresented Mr Cordy’s understanding of the
revocation of his HMO licence. Ofcom found this was unfair because it
denied viewers the opportunity to make a fair assessment of Mr Cordy,
based on an accurate presentation of both sides of the story. Accordingly
Ofcom upheld this part of Mr Cordy’s complaint.

d) The programme’s explanation of why the Council took Mr Cordy to court
was not accurate. However Ofcom found that the programme’s description
of the court case would not have affected viewers’ impression of him in an
unfairly negative way.

e) Ofcom found the programme’s statement that Mr Cordy “promised in the
future, he won’t have any dealings with his tenants” was fair. While Ofcom
acknowledged that Mr Cordy had not literally made such a promise to the
programme makers, Ofcom noted that Mr Cordy had indicated to the
programme makers his intention to abide by the revocation of his HMO
licence (the terms of which stipulate that he cannot have contact with his
tenants). In the circumstances Ofcom found that the statement did not
result in unfairness to Mr Cordy.

16



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

f) The programme’s use of the word “reconciliation” instead of “compromise”
in the statement “in the spirit of reconciliation”, did not result in unfairness
to Mr Cordy. In Ofcom’s opinion, regardless of which word had been used,
viewers were likely to understand that Mr Cordy offered to return part of his
tenants’ bonds in the interest of settling or resolving a dispute. Ofcom
found that this likely impression was fair. Ofcom has not upheld this part of
Mr Cordy’s complaint.

Introduction

This edition of X-ray investigated Mr Paul Cordy, who owned and rented student
accommodation close to Glamorgan University. The programme interviewed past
tenants of Mr Cordy’s properties who alleged: the properties had not been cleaned
prior to them moving in; Mr Cordy unfairly held their bond at the end of their lease;
and, Mr Cordy had direct dealings with them (which the programme explained
breached a court finding in which Mr Cordy had had his Houses of Multiple
Occupation licence (“HMO licence”) revoked and had been ordered to have no
involvement with the day-to-day management of his properties or any direct contact
with his tenants).

The programme included an interview with Mr Cordy’s ex-tenant Mr Simon Vincent. It
was explained that Mr Vincent successfully took Mr Cordy to court to reclaim his
bond. The programme stated that as a result of Mr Vincent’s case, Rhondda Cynon
Taff County Borough Council (“the Council”) - who was responsible for registering
student landlords in the area - had taken Mr Cordy to court under the Housing Act
1985.

At the end of the programme, presenters stated that “in the spirit of reconciliation” Mr
Cordy would return in part some of the tenants’ bonds, and that Mr Cordy had
“promised he won’t have any dealings with his tenants”.

Mr Cordy complained to Ofcom that he had been treated unfairly in the programme
as broadcast.

The Complaint

Mr Cordy’s case

In summary, Mr Cordy complained of unfair treatment in the programme as
broadcast in that:

a) The programme was a one-sided presentation.

b) The programme deformed his character by dramatising and portraying him as a
scoundrel landlord, with biased reporting containing lies and exaggeration.

c) The programme misrepresented Mr Cordy’s understanding of what the revocation
of his licence entailed.

d) The programme misrepresented the Council’s court case and the court finding that
revoked his HMO licence.

17



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

e) The programme falsely claimed that Mr Cordy promised not to have any dealings
with his tenants in the future - Mr Cordy said he never made such a promise.

f) The programme falsely stated that Mr Cordy had returned part of the tenants’
bonds “in the spirit of reconciliation” rather than “in the spirit of compromise” (the
phrase which Mr Cordy had used in his statement to the BBC). Mr Cordy said the

use of the word “reconciliation”, rather than “compromise”, was unfair as it
suggested that he accepted that he had been at fault, which was not the case.

The BBC’s statement of response
In summary, the BBC responded as follows:

a) One-sided presentation:

The BBC said the programme was not one-sided. The programme makers wrote to
Mr Cordy prior to broadcast, on 13 September 2005, and clearly set out the proposed
content of the programme. In addition to this the programme producer spoke twice to
Mr Cordy on the phone. During both phone conversations Mr Cordy was offered an
opportunity to give an interview. The BBC provided Ofcom with recordings and
transcripts of these phone conversations, as part of their response.

The BBC said the programme makers checked the information given by Mr Cordy
with officials at the Council and the students making the complaints. The programme
makers became aware of discrepancies between the information gathered, and
decided not to include all the claims made by Mr Cordy. However the programme did
include elements that could be confirmed, such as Mr Cordy’s decision to refund a
proportion of the students’ bonds.

b) “Scoundrel Landlord”

The BBC said that the portrayal of Mr Cordy in the programme was based on
information provided by sixteen of his past tenants (four of whom took part in the
programme). Their complaints against him as a landlord consisted of:

e having dealings with Mr Cordy when he had been prohibited from any such
contact;

e moving into properties that were dirty;

e Mr Cordy’s refusal to refund all or most of their bond.

Of the four tenants who took part in the programme, all stated that their houses were
dirty when they moved in and that Mr Cordy did not return the amount of their bonds.

In relation to Mr Cordy’s dealings with tenants, after his HMO licence had been
revoked, the BBC said a representative from the Council had confirmed to the
programme makers that there are strict conditions which prohibit landlords, who are
deregistered from their scheme, from any further involvement with their properties or
tenants. The programme makers discovered and reported that Mr Cordy had
continued to manage his properties through direct phone contact with his tenants,
unannounced visits to the properties and letters to his tenants. The BBC said that Mr
Cordy did not deny that he had contact with the tenants and explained it as a
misunderstanding between himself and the Council.

18



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

c) Presentation of Mr Cordy’s understanding of revocation of licence

In response to Mr Cordy’s complaint that the programme had misrepresented his
understanding of what the revocation of his HMO licence entailed, the BBC said that
during Mr Cordy’s first phone conversation with the programme makers, he claimed
that:

“...my understanding was that any tenancy agreement that was in place prior to the
prosecution if you like, the suspension of the licence, would see its course.”

The BBC said the programme makers raised this “misunderstanding” with the
relevant Council representative prior to broadcast, who told the programme makers
that the terms of the revocation of the HMO licence had been made very clear to Mr
Cordy, in a phone conversation and in writing. The programme makers felt this was
irrefutable evidence that the Council had made the terms of Mr Cordy’s deregistration
perfectly clear.

Following Mr Cordy’s complaint to Ofcom the programme makers sought further
confirmation from the relevant Council representative about whether or not he made
a concession to Mr Cordy to allow him to manage his existing tenancy agreements.
The Council representative responded that he did not have recollection of such a
detailed conversation and that he was confident any advice to Mr Cordy at the time
would have reaffirmed the advice contained in a letter to Mr Cordy dated 26 January
2006 that the “full management of [his] properties to be the responsibility of the
appointed Agent’.

d) Presentation of Council’s court case and Deregistration

The BBC denied that they misrepresented either the court case brought against Mr
Cordy by the Council (the Council’s case), or the revocation of his HMO licence by
the Council (deregistration). The BBC clearly reported in the programme that during
Simon Vincent’s County Court case (the Vincent case) the Council began to take
action against Mr Cordy under the Housing Act 1985 (the Council’s case), and that
as a result of convictions for overcrowding, he was deregistered by the Council
(deregistration).

The BBC said that one element of the Vincent case was an accusation of
overcrowding at 4 Heathfield Villas (where Mr Simon Vincent used to live). Following
the commencement of the Vincent case, the Vincent family informed the Council of
their case against Mr Cordy (and also their belief that Mr Cordy continued to let 4
Heathfield Villas to more tenants than was allowed). A Council Environmental Officer
was sent to 4 Heathfield Villas and found that six rooms were being occupied despite
the fact that the property was only registered for the letting of five rooms. As a result,
the Council’s case against Mr Cordy began. In the Council’s case Mr Cordy pleaded
guilty to the charge, was ordered to pay court costs and was given a conditional
discharge for six months. Because of his conviction in the Council’s case, Mr Cordy
was deemed not to be a fit and proper person to manage any of his houses
registered under the Council’'s scheme and was subsequently deregistered. The
Council confirmed that Mr Cordy started but did not complete the process of
appealing the deregistration decision.

e) False claim: promise not to have any dealings with tenants in the future

The BBC rejected Mr Cordy’s complaint that the programme falsely claimed he had
promised not to have any dealings with his tenants in the future. The BBC provided

19



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Ofcom with recordings of Mr Cordy’s phone conversations with the programme
makers, during which Mr Cordy stated:

e ‘I will have nothing to do with the tenancy agreements now”;

e “Cos | am not having any involvement at all, there won't be a transition period
which we have tried to overcome”; and

e ‘it was decided that next year, when there is a transition of management that
was happening now and trying to honour the contract there shouldn’t be any
involvement at all in the future”

In addition the BBC said that Mr Cordy’s letting agent, Larner Lets had confirmed that
all of Mr Cordy’s tenancies would be managed solely by the agency.

f) Compromise or Reconciliation

The BBC did not believe that the programme’s use of the word “reconciliation” had
misrepresented the position or was in any way unfair to Mr Cordy. The BBC did not
see that “reconciliation” implied there had been fault at all, or less fault on the part of
a particular party.

Mr Cordy’s response

In summary, Mr Cordy responded to the BBC’s statement as follows:

a) One-sided presentation

Mr Cordy said that the programme had been a one-sided presentation because the
programme makers failed to reflect the issues raised by him in his statement, which
was unfair as the statement was his only defence to the allegations. Specifically the
programme had failed to reflect his response against the allegations that: he
continued to manage his properties after being deregistered; and, he had
unjustifiably retained a large part of the students’ bonds (in particular that he
deducted bond money for cleaning of the houses which the students claimed had
been dirty when they moved in).

Contact with tenants

Mr Cordy said that he had explained to the programme makers that he appealed
against his deregistration and therefore could continue to manage during the
period of appeal. Further Mr Cordy said that when he sought clarification about
what the revocation of his licence entailed, the Council representative saw no
problem with his proposal, to continue to manage those tenancy agreements
which started prior to his licence being revoked. Mr Cordy said subsequent
contact with his tenants had been based on this approval from the Council
representative. Mr Cordy said it was unfair for the programme to misrepresent his
understanding of what the revocation of his licence meant, and the programme
makers should have verified the information Mr Cordy gave in his statement,
about the deregistration appeal.

Return of bonds

Mr Cordy said he explained to the programme makers why the bond deductions
had been justified and offered to provide them with photographic evidence of the
damage caused to his properties by the tenants. These full reasons were not

20



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

included in the programme and the photographic evidence was never sought by
the programme makers.

As regards the cleanliness of his properties, Mr Cordy said he did not deny that
the properties may have been dirty when the tenants moved in. However, Mr
Cordy said that he had explained to the programme makers that the months of
July and August are commonly known as “retainer periods”, during which the
student tenants normally return home for the holidays and the properties are
cleaned, repaired and improved. In the case where a student wished to live in the
property during the “retainer period” Mr Cordy said they are made aware that the
property has not been cleaned but that the cleaning will be taken care of as soon
as possible. Mr Cordy said that he advised the programme makers of a situation
where a new tenant had received a two week reduction in rent in return for
cleaning the property during the “retainer period”. Mr Cordy said the programme
failed to mention either the “retainer period” or the example.

b) “Scoundrel Landlord”

Mr Cordy said that he had been portrayed as a scoundrel landlord because the
programme makers failed to: verify that he had appealed the deregistration decision,
or understand the meaning of “retainer period”.

c) Presentation of Mr Cordy’s understanding of revocation of licence

Mr Cordy provided a letter from the Council which stated that the Council had been
incorrect to advise the programme makers that Mr Cordy had not appealed the
deregistration decision.

The letter also acknowledged that Mr Cordy had already started appeal proceedings
against the deregistration decision.

d) Presentation of Council’s court case and Deregistration

Mr Cordy maintained that it was false for the programme to state that the Council
were “so alarmed at Simon’s case, they too took Paul Cordy to court”. Mr Cordy said
that no one from the Council claimed to be “so alarmed” and the Vincent case was
not related to the Council’s case.

e) False claim: promise not to have any dealings with his tenants in the future

Mr Cordy said the statement in the programme that he had promised not to have
dealings with his tenants in the future was false and gave the unfair impression that
he had accepted that he had committed a deliberate wrongdoing.

f) Compromise or Reconciliation

Mr Cordy said he used the word “compromise” in his statement to the programme
makers and the programme’s use of the word “reconciliation” was an attempt to twist
and exaggerate his statement.

The BBC’s second statement

In summary the BBC responded as follows:

a) One-sided presentation

21



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The BBC said the programme had not been a one-sided presentation:

Contact with tenants

Mr Cordy continued to have contact with his tenants. He wrote a letter to one
student dated 22 July 2005, some six months after he had been instructed
otherwise in writing by RCT and eight months after he had discontinued his
appeal. The BBC said Mr Cordy did not mention to the programme makers any
appeal process relating to the revocation of his HMO licence. As regards Mr
Cordy’s accusation that the programme makers should have confirmed the appeal
situation with the court, the BBC said the programme makers did so, and found
that there were no other hearings pending which involved Mr Cordy at the time of
broadcast. The BBC said that the appeal in question had been ‘dropped’ by
November 2005, and was therefore pending for only three months of the three
year period covered by the programme.

Return of bonds

In relation to the return of bonds, the BBC maintained that Mr Cordy had retained
a large part of the students’ bonds unjustifiably and that the complainant’s
agreement to refund all, or the major part, of the bonds constituted an
acknowledgement of their belief.

As regards the cleanliness of the properties, the BBC said that property repairs
would not have precluded the cleaning of a property as suggested by Mr Cordy.
The BBC said that according to tenants at one of the properties, Mr Cordy had
retained bonds for cleaning and repair costs yet had not cleaned the property
before the next set of tenants moved in.

The BBC did not believe that the fact some tenants chose to move into Mr Cordy’s
properties during the retainer period, paying half-rent, was relevant. The moving in
dates of tenants was known to Mr Cordy and cleaning could have been arranged
accordingly.

b) “Scoundrel Landlord”

The BBC made no additional comments.

c) Presentation of Mr Cordy’s understanding of revocation of licence

The BBC said that according to the Council, Mr Cordy was informed that he was to
have no direct involvement with the management of his properties from 12 August
2004. The BBC stated the Council was unable to clarify whether the complainant’s
landlord status would have been re-instated or not during the period when Mr Cordy’s
appeal was pending. However the BBC said that the Council representative did not
recall giving Mr Cordy any assurance that he could continue to administer his
properties when his appeal was pending. On 26 January 2005 the Council had
accepted Mr Cordy’s application to re-register his properties using a letting agent on
the basis that he could not have any involvement with his tenants. The BBC said that
Mr Cordy’s claim that he had been acting in good faith, when he continued to have
dealings after 26 January 2005 (with tenants who had existing tenancy agreements),
was no excuse. The fact remained that this personal interpretation of the law had
been wrong.

d) Presentation of Council’s court case and Deregistration

22



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The BBC noted that the Council confirmed to Mr Cordy in a letter of 10 May 2006 that
it believed the programme’s presentation of Mr Vincent’s case and the Council’s case
had been accurate. In relation to the programme statement that the Council “were so
alarmed at Simon’s case they too took Paul Cordy to court under the Housing Act
and he was found guilty of overcrowding the property”, the Council had stated:

“Information was supplied to the Council on 14 October 2003 by email
from a relative of Simon Vincent to the effect that he had been a tenant
for the academic year 2002/ 03 and alleging that six tenants currently
occupied the property. This prompted the investigation that led to the
Council prosecution of overcrowding. It is therefore true that information
received from Simon Vincent led to the investigation into overcrowding.”

The BBC said that regardless of Mr Cordy’s interpretation of the Vincent case, he
had been ordered to pay Mr Vincent in full by the Court. In addition it was on the
basis of the extra room being let at Heathfield Villas that Mr Cordy had been
convicted under the Housing Act.

e) False claim: promise not to have any dealings with his tenants in the future

The BBC made no additional comments.

f) Compromise or Reconciliation

The BBC said the programme makers were obliged to reflect Mr Cordy’s response
accurately, but not obliged to use his words exactly. The BBC did not accept that the
use of the word “reconciliation” amounted to a misrepresentation of the position or
was unfair to Mr Cordy.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such
services. Where there appears to have been unfairness in the making of the
programme, this will only result in a finding of unfairness if Ofcom finds that it has
resulted in unfairness to the complainant in the programme as broadcast.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In relation to the specific heads of Mr Cordy’s complaint, Ofcom found as follows:

a) & b) One-sided presentation/ Scoundrel Landlord

Mr Cordy complained that the programme was a one-sided presentation, and that the
programme makers lied and exaggerated the case against him. In Ofcom’s opinion,
heads a) and b) of Mr Cordy’s complaint would best be dealt with together. Both
complaints relate to whether the programme was fair in its portrayal of Mr Cordy and

23



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

his case and to the presentation of Mr Cordy’s response to the allegations made in
the programme.

If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely
opportunity to respond. Further, where it is appropriate to represent the views of a
person or organisation that is not participating in the programme, this must be done
in a fair manner.

In its consideration of this complaint, Ofcom was required to identify what allegations
were made against Mr Cordy in the programme as broadcast; whether Mr Cordy had
offered the programme makers a response to the allegations; and, if a response had
been given, to establish whether it had been fairly presented in the programme as
broadcast.

Ofcom identified three allegations against Mr Cordy in the programme as broadcast:

1) Mr Cordy’s properties were dirty when the tenants moved in;

2) Mr Cordy continued to have dealings (including face-to-face contact) with his
tenants, which breached the terms of the revocation of his licence; and

3) Mr Cordy retained an unfair amount of his tenants’ bonds.

1) Dirty properties

In the programme four tenants from three of Mr Cordy’s properties claimed that the
properties were dirty when they moved in. This allegation was put to Mr Cordy in the
programme maker’s letter of 13 September 2005 as follows:

“They say that when they moved into the property it was dirty, and they
had to clean it thoroughly upon moving in.”

and

“/A tenant] too claims that the property was dirty when she and her
friends moved in, and that they had to spend several days cleaning and
clearing the garden.”

and

“/A tenant] also told us the property was dirty when he and his
housemates moved in.”

Mr Cordy responded in writing on 14 September 2005 and stated:

“You will note however as is normal with student accommodation the first
two months of the contract namely July and August are retained at half
rent as a retainer. In relation to both 63 Meadow Street and 4 Heathfield
Villas all students were keen to continue to reside at the property,
occupancy being required immediately despite cleaning and repairs being
necessary upon the said properties.”

Mr Cordy referred to the “retainer period” again during his phone conversation with
the programme producer on 14 September 2005:

24



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Producer: “Most of them say the place was dirty when they moved in, they had to
spend several days cleaning it and they left it is a better state than
when they moved in”

Cordy: “..they are allowed to keep their belongings there if they want to do in
the summer period because they pay half rent, what | called a
retainer, and it's during those periods that you are able to make sure
the property is up to standard ready for the September intake”.

In this conversation Mr Cordy also described an incident when a tenant who wished
to move into one of his properties during the “retainer period”, accepted a reduced
rent in return for cleaning the property.

As noted above, where it is appropriate to represent the views of a person or
organisation that is not participating in the programme, this must be done in a fair
manner.

Having considered both parties’ statements and records of the communications
between Mr Cordy and the programme makers prior to broadcast, Ofcom was
required to determine whether the programme’s allegation that Mr Cordy failed to
properly clean his properties before allowing tenants to move in, was fair.

In Ofcom’s opinion, Mr Cordy was entitled to an opportunity to respond to the
allegation that he did not adequately clean his properties before allowing tenants to
move in. The programme makers appropriately gave Mr Cordy an opportunity to
respond to the allegation, and Mr Cordy offered a response in both his statement to
the programme makers and during his phone conversation with the programme
producer. Ofcom found that while the allegation was included in the programme as
broadcast, Mr Cordy’s response to it was not. Specifically the programme did not
include Mr Cordy’s explanation that tenants from two out of the three properties
named in the programme, had chosen to occupy the properties during the “retainer
period”. By failing to include Mr Cordy’s response, the programme makers made an
allegation against Mr Cordy without affording him a right to reply. Ofcom found that
the programme makers did not present Mr Cordy’s response to the programme
allegation in a fair manner, and accordingly has upheld this part of Mr Cordy’s
complaint.

2) Mr Cordy continued to have dealings (including face-to-face contact) with his
tenants

The programme included testimony from three of Mr Cordy’s tenants that he visited
their properties in-person and managed their properties directly. The programme
makers put these allegations to Mr Cordy in their letter of 13 September 2005 and Mr
Cordy responded as follows:

“...I would wish to stress that all site visits were carried out by either
myself, maintenance or the letting agency following the students
vacating the premises. Incidentally the dispute between Rhondda Taff
Council and myself was ultimately resolved at the end of January 2005
thereafter in accordance with the Council’s instructions all my properties
were administered by Larner Lets Property Agents....l deny
categorically that | continued dealing personally with the day to day
management of the tenancies following notification from Rhondda
Cynon Taff since the end of January 2005.”

25



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Mr Cordy then clarified this statement during his phone conversation with the
programme producer on 19 September 2006 that by “personally” he meant he did not
have face-to-face dealings with his tenants:

Mr Cordy: (after describing a visit to one property) “...I didn’t have any contact

with anybody at that time.”.

Producer: “Do you say then categorically from January you didn’t visit any of the
properties?

Mr Cordy: “From the end of January? Not that | can recollect, I've been trying to

think, if | have I think | would have reported to (Larner Lets).”

Ofcom noted that: Mr Cordy’s licence was revoked in 2004; Mr Cordy dropped his
appeal against revocation in November 2004; and on 26 January 2005 the Council
accepted Mr Cordy’s application to re-register his properties using a letting agent and
on the basis he could not have any involvement with his tenants. Ofcom noted that it
is unclear whether Mr Cordy was, or was not, able to continue acting as landlord and
deal with his tenants whilst his appeal was pending. Ofcom also noted that Mr Cordy
had had a phone conversation with a Council Officer (witnessed at Mr Cordy’s end)
on 31 January 2005 to clarify whether or not he could continue to deal with his
existing tenants and that the parties dispute what advice he was given. Mr Cordy
claimed he was advised that he could deal with his existing tenants. The Council
deny that he would have been given that advice.

It is clear to Ofcom that (mistaken or otherwise) Mr Cordy did not comply with the
terms set out by the Council when it revoked his HMO licence as he wrote to his
tenants later in 2005 regarding their bonds. However it was Ofcom’s view, that Mr
Cordy clearly informed the programme makers that from January 2005, when his
properties were re-registered through his letting agent, that he believed he did not
have any face-to-face contact with his tenants.

In the programme as broadcast the allegation, and Mr Cordy’s response to it,
appeared as follows:

Presenter “‘IMr Cordy] was ordered to have no involvement with the day-to-day
management of the properties or any direct contact with the tenants.
He was allowed to carry on letting but ONLY through this agency. But
according to the students his habits haven'’t changed.”

Tenant 1: “He'd come around without any notice, his notice was knocking the
door and if you didn’t answer straight away, he was through the door
anyway.”

Tenant 2: “Hed deal with us directly, he’d come over.”

Tenant 3: “We dealt with him all the time, never even heard of the agency, and

we never got new contracts or anything like this.”

Presenter: “Mr Cordy told us he thought his deregistration only applied to new
tenants moving in this summer.”

The presenter’'s commentary says that Mr Cordy’s was allowed to carry on letting

through an agency but that his habits hadn’t changed. The programme therefore
appears to set the time at which Mr Cordy’s ‘habits had not changed from January to

26



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

the summer of 2005. In relation to this complaint, Ofcom was not required to
determine whether or not, Mr Cordy did in fact contact his tenants in person after
January 2005. Ofcom was required to determine if the programme makers presented
Mr Cordy’s views in a fair manner, in the programme as broadcast.

In Ofcom’s opinion, the programme did not fairly present Mr Cordy’s response to the
allegation that he contacted his tenants in person because they failed to include his
denial at ever having had contact with his tenants in person after January 2005. It
was Ofcom’s view that the above programme dialogue, was likely to have left viewers
with the false impression that Mr Cordy believed he had acted appropriately when
contacting his tenants in person from January 2005, because he mistakenly
understood that his deregistration only applied to new tenants from the summer of
2005. Ofcom found that this resulted in unfairness to Mr Cordy and has upheld this
part of Mr Cordy’s complaint.

3) Bonds/ photographic evidence

The programme as broadcast included statements from past tenants of Mr Cordy,
that he withheld an unreasonable amount of their bonds. The programme makers
informed Mr Cordy of this allegation in their letter of 13 September 2005, and in
response Mr Cordy stated:

“I continue to withhold those sums which | deem to be reasonable to
cover the damage that has been caused to both properties (photographic
evidence being available if so requested) and that the matter has been
referred to my instructed letting agency”

and

“It is averred that all charges incurred in relation to cleaning and
renovating the properties have been reasonable and justifiable subject to
the above [list of repairs required].

Ofcom sought to determine whether the programme reflected this response fairly in
the programme.

In relation to the allegation that Mr Cordy unfairly withheld his tenants’ bonds, the
programme stated:

“Mr Cordy refused to return the student’s bonds because he said they’d
left his houses dirty and damaged — leaving him with a bill for cleaning
and repairs”

In Ofcom’s view, the above summary of Mr Cordy’s statement was fair and
accurately reflected Mr Cordy’s response. As regards the photographic evidence
referred to by Mr Cordy, Ofcom did not believe it was incumbent on the programme
makers to request to see or necessarily include the photographic evidence as the
statement included in the programme sufficiently informed the viewers of his case,
and explained why he believed he was justified in retaining part of his tenants’ bonds.
In the circumstances, Ofcom has not upheld this part of Mr Cordy’s complaint.

c) Presentation of Mr Cordy’s understanding of revocation of licence

Mr Cordy complained that the programme misrepresented his understanding of what
the revocation of his licence entailed. Mr Cordy explained that his understanding of

27



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

the revocation of his licence had been explained to the programme makers in his
statement of response.

In reaching a decision about this complaint, Ofcom firstly sought to understand what
information Mr Cordy provided to the programme makers about his understanding of
the revocation of his HMO licence, prior to broadcast.

Ofcom considered both Mr Cordy’s statement of response to the programme makers
and transcripts of phone conversations between Mr Cordy and the programme
producer.

In his written statement to the programme makers Mr Cordy wrote:

“Incidentally the dispute between [the Council] and myself was ultimately
resolved at the end of January 2005 thereafter in accordance with the
Council’s instructions all my properties were administered by Larner Lets
Property Agents. Concurrently | sought guidance from the Council in
relation to the bonds that I currently held. | deny categorically that |
continued dealing personally with the day to day management of the
tenancies following notification from the Council since the end of January
2005.”

Mr Cordy further clarified his understanding of his deregistration during his phone
conversation with the programme producer:

Programme producer:  “But /what] is in dispute here is that you shouldn’t have been
having personal involvement with the tenants”

Cordy: “These were not personal involvements with the tenants”
Programme producer:  “A letter in your handwriting isn’t personal involvement?”

Cordy: “That is correct, because | felt it my duty... to return the bonds.
And that | did, minus deductions”

Programme producer:  “Yes but should that not have been carried out through Larner
Lets?”

Cordy: “My interpretation no, but if it’s in your interpretation and the
Council’s interpretation then you know then so be it. But as
soon as | had that letter on the 28" January | tried to
determine that point; explain what my interpretation was, |
wasn't told to direct (the bonds) anywhere else”.

In Ofcom’s opinion, Mr Cordy made it clear to the programme makers that he
understood that the revocation of his licence was effective from January 2005 as
evidenced by his hiring of Larner Lets in January 2005. In Ofcom’s view it is also
clear from the above communications that Mr Cordy believed that he did not breach
the terms of his deregistration when he returned the bonds, via letter, to his tenants
after January 2005. This was because, according to Mr Cordy, he had been given the
impression (during a conversation with a representative from the Council) that doing
so would not breach the terms of his deregistration. Finally Ofcom also understood
from Mr Cordy’s communications, that he had explained to the programme makers
that he did not understand that written contact constituted “personal involvement”.

28



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

In its consideration of this complaint, Ofcom was presented with various pieces of
information relating to an alleged conversation between Mr Cordy and a Council
representative, about Mr Cordy’s understanding of the revocation of his HMO licence.
Ofcom was however not presented with any information that could unequivocally
confirm the actual contents of the phone conversation (e.g. a recording or notes of
the call). Ofcom was neither able, nor required, to act as a fact finding tribunal in this
case. The question before Ofcom was whether the programme makers had fairly
presented Mr Cordy’s response to the programme’s allegation that Mr Cordy had
breached the terms of his deregistration — i.e. whether the statement “Mr Cordy told
us he thought his deregistration only applied to new tenants moving in this summer.
He’d check with the Council in case he’s misunderstood’ resulted in unfairness to Mr
Cordy.

Ofcom noted that the relevant programme statement was made in the following
context:

Presenter: “(Mr Cordy) was ordered to have no involvement with the day-to-day
management of the properties or any direct contact with the tenants.
He was allowed to carry on letting but only through his agency. But
according to the students Mr Cordy’s habits haven’t changed”

(various quotes from Mr Cordy’s tenants claiming that Mr Cordy had
face-to-face dealings with them)

Presenter: “Mr Cordy told us he thought his deregistration only applied to new
tenants moving in this summer. He'd check with the Council in case
he’s misunderstood”

Presenter “Impossible to misunderstand according to the Council, when we took
our evidence to them”

Council Rep.: “It would have been abundantly clear to him that he as an individual
was to have no hands on involvement in the running of his properties”

Where it is appropriate to represent the views of a person or organisation that is not
participating in the programme, this must be done in a fair manner.

Ofcom considered that by summarising the information given by Mr Cordy as “he
thought his deregistration only applied to new tenants moving in this summer. He'd
check with the Council in case he misunderstood”, the programme makers did not
fully explain that Mr Cordy believed that he had sought clarification from the Council
about the terms of his revocation, and did not include his denial at having had any
personal contact with the tenants after January 2005. In Ofcom’s opinion, by
oversimplifying Mr Cordy’s response, the programme makers did not fairly reflect
what Mr Cordy had told them regarding the extent of his misunderstanding. Ofcom
noted that the programme as broadcast made the following statements:

Presenter “Impossible to misunderstand according to the Council, when we took
our evidence to them”

Council Rep.: “It would have been abundantly clear to him that he as an individual
was to have no hands on involvement in the running of his properties”

29



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

By presenting the comments this way, Ofcom believed viewers were likely to be left
with the impression that Mr Cordy’s explanation that “he thought his deregistration
only applied to new tenants moving in this summer”was implausible.

Ofcom concluded that regardless of whether the programme makers obtained
information from the Council about the clarity of the terms of Mr Cordy’s
deregistration (which they were justified in including in the programme), it was
incumbent on the programme makers to fairly represent Mr Cordy’s statement of
response. Ofcom found that by failing to fully explain Mr Cordy’s understanding of the
revocation of his HMO licence (as Mr Cordy had explained it to them), the
programme misrepresented his response. This resulted in unfairness because it
denied viewers the opportunity to make a fair assessment of Mr Cordy, based on an
accurate presentation of both sides of the story. Accordingly Ofcom has upheld this
part of Mr Cordy’s complaint.

d) Presentation of Council’s court case and Deregistration

Mr Cordy complained the programme’s statement that “/The Council] register student
landlords in the area and monitor their behaviour. They were so alarmed at
Simon’s case they too took Paul Cordy to court under the Housing Act and he
was found guilty of overcrowding the property. As a result he was deregistered
by the Council as a landlord.” [emphasis added], was untrue.

Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past
events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an
individual or organisation.

In its consideration of this complaint Ofcom compared the programme’s summary of
the legal proceedings against Mr Cordy with the circumstances of the Vincents’
Case, the Council’s case and the eventual revocation of Mr Cordy’s HMO licence by
the Council (deregistration).

Ofcom found that the majority of the programme’s summary was factually correct -
Mr Cordy was taken to court by the Council, was found guilty of overcrowding
properties and as a result was deregistered by the Council as a landlord. However,
Ofcom did acknowledge that the phrase “They were so alarmed at Simon’s case they
too took Paul Cordy to court...” was potentially misleading.

In Ofcom’s view this statement was likely to have left some viewers with the
impression that the Council’s case against Mr Cordy was initiated as a direct result of
the Vincent case and that it related to the same offences. This however, was not the
case.

The Vincent family believed that during the time that Simon Vincent and his four
friends resided at Heathfield Villas, Mr Cordy unfairly charged them a surcharge for
using a sixth room as a storage room. When Simon Vincent moved out of the
property the family began a claim against Mr Cordy, for the return of both Simon
Vincent’s bond, and the surcharge paid for use of the sixth room as storage. The
Vincent case spanned the time from 20 October 2003 to 20 June 2005, at the end of
which Mr Cordy was ordered to return both the bond and surcharge.

According to the Council, on 14 October 2003 (before the Vincent case began on the

20 October 2003, and after Simon Vincent had vacated Heathfield Villas), it received
an email from a relative of Simon Vincent explaining that Simon Vincent had been a

30



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

tenant of Mr Cordy’s from 2002 to 2003. The relative alleged to the Council that six
tenants currently occupied Heathfied Villas. It was as a result of this email, that the
Council investigated the property on 22 October 2003 and found that six people were
living at Heathfield Villas — a property that at the time, was only suitable for five
people. It was as a result of this investigation by the Council that it decided to take Mr
Cordy to court.

Therefore, the statement that “They were so alarmed at Simon’s case they too took
Paul Cordy to court under the Housing Act”, was potentially misleading because the
Council’s case was not initiated as a result of the Vincents’ case, but rather as a
result of information provided by the Vincent family which prompted an investigation
that led to the Council taking Mr Cordy to court, for reasons different to the Vincents’
case.

Having established the reasons for why the statement was potentially misleading,
Ofcom was required to determine whether this resulted in unfairness to Mr Cordy in
the programme as broadcast.

After reviewing the information presented by the parties and a recording of the
programme Ofcom found the statement that “the Council were so alarmed’ did not
result in unfairness to Mr Cordy. Ofcom considered that the possible impression that
Mr Cordy may have been taken to court by the Council on the grounds that he had
overcharged his tenants for use of a sixth room as storage, was not unfair, when
compared to the reality that he had been taken to court by the Council for
overcrowding, after it was discovered that six people were residing in a property, that
was only suitable for five. In Ofcom’s opinion the impression given in the programme
was rather more favourable than the impression that would have been created had
viewers understood the full circumstances of the situation. Accordingly Ofcom found
no unfairness to Mr Cordy and has not upheld this element of the complaint.

e) False claim: promise not to have dealings with tenants in the future

Mr Cordy complained the programme falsely stated that he promised to have no
dealing with the students (i.e. his tenants) in the future. Mr Cordy categorically denied
that he made this promise to anyone.

In reaching a decision about this head of the complaint Ofcom had regard for the
programme transcript, the parties’ written submissions, relevant communications
between the parties and the responsibility of the programme makers, when
appropriate, to represent in a fair manner, the views of a person or organisation that
is not participating in the programme.

In their first written submission to Ofcom, the BBC rejected Mr Cordy’s complaint and
referred to the phone conversation between Mr Cordy and the programme producer
of 19 September 2005. The BBC provided the following quotes by Mr Cordy as
evidence that he had made a promise not to have dealings with his tenants in the
future:

“I will have nothing to do with the tenancy agreements now.”

“Cos, | am not having any involvement at all, there won't be a transition
period which we tried to overcome.”

31



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

"It was decided that next year, when there is a transition of management
that was happening now and trying to honour the contract there shouldn’t
be any involvement at all in the future.”

Ofcom acknowledged that while these quotes by Mr Cordy did indicate his intention
to let Larner Lets manage his rental properties in the future, Mr Cordy did not
specifically state that “he won't have any dealings with his tenants”as reported in the
programme.

Ofcom was required to determine whether the paraphrasing of Mr Cordy’s sentiments
in this way, resulted in unfairness in the programme as broadcast.

In Ofcom’s opinion the use of the statement “And he’s also promised in future, he
won't have any dealings with his tenants — and his letting agent will handle
everything” was likely to have left the impression with viewers that Mr Cordy planned
to abide by the terms of his deregistration, that stipulates Mr Cordy cannot have any
involvement with the tenants in respect of contracts or complaints concerning
accommodation. In Ofcom’s opinion, this statement did not result in unfairness to Mr
Cordy, as the impression left by the programme statement was sufficiently close to
those expressed by Mr Cordy, in agreeing to abide by the terms of the revocation of
his HMO licence. In the circumstances Ofcom found no unfairness to Mr Cordy in this
respect.

f) Compromise or Reconciliation

Mr Cordy complained that the programme’s use of the word “reconciliation” instead of
“compromise” was unfair because it suggested that Mr Cordy accepted that he had
been at fault, which was not the case.

Where it is appropriate to represent the views of a person or organisation that is not
participating in a programme, this must be done in a fair manner.

From the information presented by the parties, Ofcom noted that Mr Cordy used the
phrase “in the spirit of compromise” in both his statement to the programme makers,
and during his phone conversations with the programme producer. Ofcom found no
occasion when Mr Cordy used the word “reconciliation” when dealing with the
programme makers.

Given this, Ofcom was required to establish whether inclusion of the statement by the
presenter that “..it seems [Mr Cordy] has recalculated those bonds. He told us that
in the spirit of reconciliation” he will now refund a hundred pounds each to Donna
and Laura and a hundred and twenty to Sam”resulted in unfairness to Mr Cordy.

In reaching a decision, Ofcom consulted the Oxford English Dictionary, which
provided the following definitions for the words “reconciliation” and “compromise”.

Reconciliation:

» The action or an act of reconciling a person to oneself or another or estranged
parties to one another; the fact or condition of being reconciled; harmony,
concord.

» The action or an act of settling or causing agreement in a controversy, quarrel
etc.

Compromise
» Refer (something) to another for decision.

32



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

»= Be agreed by mutual concession.
= Come to terms by mutual concession, make a compromise.
= Settle (a matter in dispute between others).

Ofcom noted that both words describe an act of “agreement” or “settlement”. Ofcom
was also aware that the definition of “reconciliation” does not specify that an
admission of fault is required, or that at least one party to a disagreement needs to
be ‘at fault’ - this was in contrast to Mr Cordy’s interpretation of the word, which he
believed indicated to viewers that he had returned part of the tenants’ bonds because
he had accepted fault.

Ofcom found that the words “reconciliation” and “compromise” are sufficiently similar
in meaning in this context, that the programme’s substitution of “compromise” for
“reconciliation” would not have materially altered viewers’ understanding of Mr
Cordy’s decision to return part of his tenants’ bonds. In Ofcom’s opinion, regardless
of which word had been used, viewers were likely to understand that Mr Cordy
offered to return part of his tenants’ bonds in the interest of settling or resolving a
dispute. In the circumstances, Ofcom concluded that the phrase “in the spirit of
reconciliation” did not result in unfairness to Mr Cordy, and has not upheld this part of
Mr Cordy’s complaint.

Accordingly, Ofcom has upheld in part Mr Cordy’s complaint of unfair
treatment.

33



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Complaint by Mr Graham Lloyd on behalf of the Governing

Body of The Holly Hall School
The Schools Lottery, BBC2, 3 April 2006

Summary: Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment.

Mr Lloyd complained that the Governing Body of The Holly Hall School was treated
unfairly in the documentary The Schools Lottery. The programme examined problems
encountered by parents and children attempting to get a place at the secondary
school of their choice and compared the educational experiences of celebrities with
those of today’s children. The programme featured the Ray family whose oldest child,
Hannabh, is a pupil at The Holly Hall School. The programme included exterior shots of
the school building and sign featuring the School’s name.

Mr Lloyd complained that the programme featured footage identifying the exterior of the
School without the consent of the Governing Body. He further complained that claims
and omissions in the programme were linked to this footage resulted in unfairness to the
School; that an interview with a primary school head resulted in unfairness to the School;
and, that the School was not offered a right of reply to criticisms made in the
programme.

The BBC responded that the programme makers did not need consent for the
recording or broadcast of the footage of the school; that the programme made no
criticisms of the School and therefore the issue of a right of reply did not arise; and,
the primary school head made no reference to The Holly Hall School.

Ofcom found that it was appropriate for the programme to include footage of the
exterior of the School, recorded from a public area, without seeking consent. Ofcom
also found that the interview with the primary school head did not result in unfairness
to The Holly Hall School. However Ofcom found that in the context of the whole
section of the programme concerning Hannah Ray’s education, the programme’s
commentary resulted in unfairness to the School. It was also unfair to the School that
it was not given an appropriate and timely opportunity to respond.

Introduction

This programme examined problems encountered by parents and children attempting
to get a place at the secondary school of their choice. The programme featured
several families and schools. It also compared the past educational experiences of
celebrities, such as Nick Ross and Sue Lawley, with those of children today.

One section of the programme featured the Ray family, whose oldest child Hannah was
in her first year at a local comprehensive school, The Holly Hall School (“the School”) in
Dudley. The School was in the neighbourhood where presenter Sue Lawley grew up.
The programme compared the opportunities open to Hannah with those available to Sue
Lawley, who attended a local grammar school. Footage of the exterior of the School
featured in the programme and the School was referred to.

Mr Graham Lloyd, head teacher of The Holly Hall School, complained on behalf of the

Governing Body of the School, that the School was treated unfairly in the programme as
broadcast.

34



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The Complaint

Mr Lloyd’s case

In summary, Mr Lloyd, complained that the Governing Body of The Holly Hall School
was treated unfairly in that:

a) Footage of the exterior of the School featured in the programme, and clearly
identified the School’'s name, without the knowledge or consent of the Governing
Body. This footage was linked to the following claims or omissions, resulting in
unfairness to the School in the programme as broadcast:

e The School was described as average, which was true, but every child,
both more and less able, was encouraged to fulfil their potential. More
able children were encouraged to take national examinations early, to
take additional qualifications and to go on to Sixth Form College and
University. Many were also members of the Gifted and Talented academy
at Warwick.

e The introduction commented that the School did not have a sixth form,
suggesting that this would limit the opportunities for the Ray children, but
failed to mention that the majority of schools in Dudley do not have a sixth
form as the majority of post 16 students went to local FE colleges.

e The programme included comments from the head teacher of Highgate
School, Hannah'’s former primary school, regarding Hannah Ray’s ability
in mathematics. The head teacher did not mention that Highgate was a
partner school with The Holly Hall School under the School’s mathematics
and computing college status, nor that Hannah attended The Holly Hall
School’s mathematics master class in Year 6 which contributed to her
success in mathematics.

e The programme did not mention that the School had identified Hannah as
gifted in a range of subjects and had completed an application for her to
join the Gifted and Talented Agency at Warwick University.

e The programme did not mention that the Key Stage 3 mathematics test
results placed The Holly Hall School in the top 9% of schools nationally.

e The programme included a final derogatory statement about the School’s
ability to support Hannah so that she could use her education to build a
successful career, as Sue Lawley had done. In fact the School’s track
record in supporting gifted and more able pupils in particular, and all
pupils in general, was well established.

b) The School was not informed about the programme in advance of broadcast and

therefore was not offered a right of reply. It was therefore unable to provide a
balanced view and challenge factual inaccuracies.

35



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The BBC’s case

In summary the BBC responded to the complaint made by Mr Lloyd on behalf of the
Governing Body of The Holly Hall School as follows:

a) This was the second of two programmes comparing the experience of well-known
people and their parents in the ‘eleven plus’ era with that of parents and children in
the contemporary state education system. The section of the programme
complained of made a direct comparison between the secondary school educational
opportunities that had been available to Sue Lawley, after she passed the ‘eleven
plus’ examination, with those available to Hannah Ray in present-day Dudley. The
programme did not detail what was on offer from The Holly Hall School, rather it

made the point that entry to, and success at, a grammar school was not an available

option. It also showed that Hannah’s parents made choices based on criteria other
than academic selection, for example transport options.

The exterior shots of the school were taken from a public area and showed a
view which anyone would obtain passing in the street. No permission was
required for the filming or showing of such material. The pictures were general
views shown in an entirely neutral context.

e The Holly Hall School was described briefly and accurately as a “very average
nearby comprehensive, a maths and computing college without a sixth form’.
Mr Lloyd did not dispute any part of this description and no further direct
comment was made on the education given to Hannah at the School.

e The fact that The Holly Hall School did not have a sixth form was mentioned,
not in the context of the contemporary educational environment in Dudley, but
in direct contrast to the provision made for Sue Lawley during her time at a
grammar school.

e Hannah Ray’s former primary school (Highgate School) head teacher made no
reference, in her interview, to The Holly Hall School or the education provided
there. She spoke about Hannah’s ability in maths; about Hannah’s younger
siblings; and, her own personal opinion about selection which was an
observation on the system rather than the education Hannah was currently
receiving.

e For response regarding the School’s support of Hannah as gifted see response
at a) above.

e For response regarding mathematics test results see response at a) above.

e The statement which Mr Lloyd regarded as derogatory was once again a
statement of fact: “We don’t know that Hannah Ray is a potential Sue Lawley,
but it must be doubtful that her local comprehensive offers the same
opportunities Sue’s grammar gave her”. This was true in that the School did not
have a sixth form and in broader terms comprehensive schools were very
different establishments to grammar schools such as the one Sue Lawley
attended.

b) Had the programme, or any contributor to it, made any criticism of The Holly Hall

School and the education it was providing for Hannah Ray, the school might quite
reasonably have expected to be offered a right of reply. Since there was no such

36



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

criticism, no such response was sought. Hannah, not the School, was the primary
focus of this section of the programme, the only consent needed was that of her
parents. The programme makers regretted any offence taken by Mr Lloyd and the
Governing Body but since the programme said nothing derogatory about the School
their concerns were unfounded.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.

Mr Lloyd’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom
considered the complaint and the broadcaster’s response, together with a recording
and transcript of the programme as broadcast.

In the circumstances of this case Ofcom found the following:

a) Ofcom first considered Mr Lloyd’s complaint that footage identifying the School
featured in the programme without the knowledge or consent of the Governing Body.

Ofcom viewed the footage of the School shown in the programme and noted that the
exterior of the building and name of School were shown. In Ofcom’s view it was
entirely acceptable for the programme makers to film and broadcast such footage
recorded from a public place. Such material was firmly in the public domain and did
not require consent from the School’s Governing Body or any other party.

Ofcom next considered Mr Lloyd’s complaint that this footage was linked to
claims or omissions, resulting in unfairness to the School in the programme as
broadcast. In its consideration Ofcom took into account Practice 7.9 of the Ofcom
Broadcasting Code (“the Code”). This states that before broadcasting a factual
programme, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is
unfair to an individual or organisation.

e Ofcom considered together Mr Lloyd’s complaints concerning the commentary
lines which described the School as “average”, as “without a sixth form” and
which stated that “it must be doubtful that her local comprehensive offers
[Hannah] the same opportunities Sue’s grammar gave her”.

Ofcom noted the full commentary lines which stated that:

“They [the Ray children] have to depend on the very average nearby
comprehensive. A maths and computing college without a sixth form.”

And,

37



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

“We don’t know if Hannah Ray is a potential Sue Lawley — but it must
be doubtful that her local comprehensive offers the same opportunities
Sue’s grammar gave her’.

Ofcom noted that Mr Lloyd did not dispute that the school was “average” and
“without a sixth form” but that he did dispute the programme’s portrayal of
educational opportunities open to Hannah Ray at The Holly Hall School. Ofcom
also considered the BBC’s response and the programme makers’ stated
intention of making a contrast between the grammar and comprehensive
school systems.

Ofcom considered Mr Lloyd’s complaint in the wider context of the programme
which, in its opening, stated:

“At this critical moment in a child’s life [choosing a secondary school] it
can all become a game of winners and losers”.

The programme used a motif of lottery balls over this commentary, and
throughout the programme, which served to remind viewers of the theme of
“winners and losers”. The first school shown in the programme, Nick Ross'’s
former grammar school in Surrey was clearly set out as an example of a highly
successful school. This was then contrasted with the section of the programme
featuring The Holly Hall School. The linking commentary, featuring the motif of
lottery balls, stated:

“One thing hasn’t changed, the cleverest kids are still skimmed off by
the best schools which almost guarantee their pupils academic
success and a bright future. Then as now children who end up at
grammar schools are undoubted winners in the state school lottery.
But what if you have really clever children and don't live near a top
state school?”

This commentary was immediately followed by the section of the programme
featuring the Ray children who were clearly illustrative of “losers” in the schools
lottery. This theme which was returned to part way through the section on the
Ray family in commentary which stated that:

“Because of the way good schools are distributed, and with no local
grammar, Hannah and her family are losing out in the geographical
lottery’”.

The clear implication of this section of commentary was not just that the
education system was lottery, but that The Holly Hall School was not a “good
school” and that by attending it Hannah was “losing out”.

In this context Ofcom considered the particular commentary lines complained
of. In Ofcom’s view the description of The Holly Hall School as “the very
average” nearby comprehensive “without a sixth form” was loaded and implied
criticism of the school and its ability to provide educational opportunities for
Hannah Ray. The commentary said that the children “have to depend” on it,
which implied they would not do so if circumstances were different.

Furthermore, Ofcom considered that the second commentary line amounted to

a critique of The Holly Hall school in particular, and not just the system in
general, when it stated that it “must be doubtful” that it could offer Hannah Ray

38



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

the same opportunities that Sue Lawley’s grammar school gave her. In its
response the BBC stated that this comment referred to the School not having a
sixth form, and to the fact that comprehensive schools were very different
establishments to grammar schools. However this was not articulated in the
commentary line itself which, in Ofcom’s view, summed up this section of the
programme and implied that Hannah Ray was being failed by The Holly Hall
School.

Taken together, and in the context discussed above, Ofcom therefore found
that the commentary lines complained of resulted in unfair treatment of The
Holly Hall School in the programme as broadcast.

e Ofcom next considered Mr Lloyd’s complaint about comments, included in the
programme, from the head teacher of Hannah'’s former primary school. In
Ofcom’s view it was entirely appropriate for the primary school head to
comment on Hannah’s ability in mathematics without reference to Hannah’s
attendance at a mathematics master class since her primary school education
was not the focus of the item. Furthermore, it was also appropriate for the head
to comment more widely on her views on selection in secondary school
education. Her views were fully contextualised in the first commentary
reference to her which stated:

“Hannah’s head teacher at her primary is dismayed at the lack of
educational choice for the Ray children’.

The programme made very clear that she disliked the current state education
system and favoured some sort of selection. In this context no unfairness arose
to the Governing Body of The Holly Hall School from her comments on Hannah
Ray’s ability in mathematics, nor from her wider observations on the education
system.

e Ofcom considered Mr Lloyd’s complaint that the programme did not mention
that the School had identified Hannah as gifted in a range of subjects and had
completed an application for her to join the Gifted and Talented Agency at
Warwick University. Ofcom considered that as a result of the findings of unfair
treatment discussed above under head a), the issue arose of whether the
School should have been provided with an appropriate opportunity to respond
to criticisms made in the programme. This head of complaint, which related to
issues which could have been raised by the School had such an opportunity
been given, will therefore be dealt with below at head b).

e Ofcom next considered Mr Lloyd’s complaint that the programme did not
mention that the Key Stage 3 mathematics test results placed The Holly Hall
School in the top 9% of schools nationally. Again, and as discussed
immediately above, Ofcom considered that in the context of the findings of
unfair treatment discussed above under head a), the issue arose of whether the
School should have been provided with an appropriate opportunity to respond
to criticisms made in the programme. This head of complaint, which related to
issues which could have been raised by the School had such an opportunity
been given, will therefore be dealt with below at head b).

In light of the above considerations Ofcom found that the programme resulted,
in part, in the unfair treatment of the Governing Body of The Holly Hall School.

39



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Accordingly, Ofcom found the broadcaster in breach of Rule 7.1 of the
Broadcasting Code.

b) Finally, Ofcom considered Mr Lloyd’s complaint that the School was not informed
about the programme in advance of broadcast, was not therefore offered a right of
reply and as such unable to provide a balanced view and challenge factual
inaccuracies.

Ofcom took into account Practice 7.11 of the Code. This states that if a
programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely
opportunity to respond.

In Ofcom’s view, and as discussed under head a) above, the programme
contained material which was critical of The Holly Hall School and left the viewer
with the clear impression that the School was not competent in providing
educational opportunities for Hannah Ray. In these circumstances and in the
interests of fairness, the School should have been given an appropriate and
timely opportunity to respond.

As further discussed under head a), Mr Lloyd complained that aspects of the
School’s support for Hannah Ray, and its mathematics results, were omitted from
the programme’s references to The Holly Hall School. Ofcom considered that had
the School been given an appropriate and timely opportunity to respond to the
material contained in the programme, it would have had an opportunity to have
put these issues to the programme makers.

In light of the above deliberations Ofcom found that the Governing Body of The
Holly Hall School was treated unfairly in that the programme contained material
which was critical of The Holly Hall School but the School was not given any
opportunity to respond to the criticisms made about it in the programme as
broadcast.

Accordingly, Ofcom found the broadcaster in breach of Rule 7.1 of the
Broadcasting Code.

The complaints of unfair treatment were, with certain limited exceptions,
upheld. Ofcom directed the BBC to broadcast a summary of its findings.

40



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Complaint on behalf of Morecambe Bay Hospitals NHS Trust
Sky Report, Sky News, 21 March 2006

Summary: Ofcom’s Fairness Committee has upheld part of the Trust’s complaint of
unfair treatment and upheld in full the Trust’s complaint of unwarranted infringement
of privacy.

This edition of the Sky Report examined the Furness General Hospital (“the
hospital”). The item reported that the Trust that was responsible for the hospital,
Morecambe Bay Hospitals NHS Trust (“the Trust”) was considering radical measures
to reduce a £6.5 million overspend.

The report included surreptitiously filmed footage of the hospital and of the hospital’s
Ward 9, which had been closed at the time.

The Trust complained to Ofcom that it had been treated unfairly in the programme as
broadcast and that its privacy had been unwarrantably infringed in both the making of
the programme and the programme as broadcast.

Ofcom’s Fairness Committee found as follows:

a) The Committee found the Trust had been given an appropriate and timely
opportunity to respond to the programme allegations. The Committee also found
the programme makers’ decision, not to inform the Trust of the undercover
filming of Ward 9 when seeking the Trust’s participation, did not result in
unfairness to the Trust. The Committee has not upheld this part of the Trust’s
complaint.

b) The Trust complained that the programme makers failed to give proper
consideration to facts provided by the Trust prior to broadcast. The Committee
found that the programme makers adequately reflected information provided to
them by the Trust within the programme as broadcast. The Committee has not
upheld this part of the Trust’s complaint.

c) The Trust complained that it was unfair for the programme makers surreptitiously
to obtain general hospital footage and footage of the hospital's Ward 9, without
consent.

Looking at the nature of the footage and the context within which it was used,
and taking consideration of the reasons provided for the surreptitious filming, the
Committee found the filming and broadcast of the footage were not in the
circumstances, warranted by a genuine public interest, and were therefore unfair.

d) The Committee found that the hospital’s privacy was infringed both in the making
of the programme and in the programme as broadcast because appropriate
consent to film inside the hospital and to broadcast those images, had not been
gained.

As regards whether or not the infringement of privacy was warranted, the
Committee was not persuaded that the programme makers had prima facie
evidence of a story that was in the public interest which would have justified the
surreptitious filming. Further, the Committee found that the surreptitiously filmed
footage was merely illustrative of the issues being reported and did not expose

41



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

any wrongdoing by the Trust, nor seek to reveal any information that was not
already in the public domain and could not otherwise have been obtained with
the consent of the Trust. In the circumstances the Committee found that the
infringement of the Trust’s privacy during the making of the programme, and in
the programme as broadcast was not warranted. Accordingly the Fairness
Committee has upheld this part of the Trust’'s complaint.

Introduction

This report examined the Furness General Hospital (“the hospital”’) which, it was
claimed, had a cash crisis that was affecting its staff morale and patient care. The
item reported that the Trust that was responsible for the hospital - Morecambe Bay
Hospitals NHS Trust - (“the Trust”), was considering radical measures to reduce a
£6.5 million overspend. These measures included: the rationing of pain Killing drugs;
limiting the use of specialist equipment for X-ray and radiation therapy; and, the
temporary closure of the hospital’s Ward 9. The report included footage from
interviews with former patients, and former and current employees of the hospital
who described the effect of the hospital’s attempts to reduce its spending.

The report also included secretly filmed footage of the hospital and of the hospital’s
Ward 9, which had been closed at the time.

At the end of the report a live interview was conducted with the Trust’s Chief
Executive, Mr lan Cumming.

Mr lan Cumming and Ms Claire Campbell (Morecambe Bay Hospitals NHS Trust’s
Head of Corporation Management & Communications), complained on behalf of the
Trust that it had been treated unfairly and that its privacy had been unwarrantably
infringed in both the making of the programme and the programme as broadcast.

The Complaint

The Trust’s case
In summary, the Trust complained it had been treated unfairly in that:

a) The programme makers did not provide the Trust with adequate information
regarding the nature of all contributions. Specifically that the Trust was not
advised of the undercover filming of the hospital’s Ward 9.

b) The programme makers failed to give proper consideration to facts provided by
the Trust prior to broadcast:

i) The Trust advised the programme makers that the maternity unit at the
hospital was not on the list of proposed closures. Nevertheless the
programme included quotes from two people that alluded to a full service
review including the possible closure of the hospital’s maternity services;

and,
ii) The Trust told the programme makers that the use of X-ray and

radiotherapy equipment had not been scaled back to save money. The
Trust said that it does not and never has provided radiation treatment.

42



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Despite this information, the programme stated that the use of specialist
equipment for X-rays and radiation therapy had been scaled back.

c) The programme makers obtained general hospital footage and footage of the
hospital’'s Ward 9 surreptitiously without consent. The Trust complained that
there was no public interest in the story to warrant the obtaining of the footage
without consent from the Trust.

In summary the Trust complained that their privacy had been unwarrantably infringed
in both the making of the programme and the programme as broadcast because:

d) The programme makers did not follow the practices set out in Paragraph 8.8 of
the Broadcasting Code, which outlines the practices to be followed by
programme makers when filming or recording in institutions, organisations or
other agencies.

Sky’s case
In summary, Sky responded to the complaint as follows:

a) Sky said that detailed allegations were put to the Trust both before and during
the broadcast of the programme. In support of its statement, Sky provided
Ofcom with a copy of an email from the programme makers to the Trust’s press
office dated 17 March 2006. The email listed the programme’s allegations and
invited the Trust’s response.

In relation to the undercover filming of Ward 9, Sky relied on Ofcom’s
Broadcasting Code Guidance that allows for “occasions, for instance in the
interest of a legitimate investigation where the broadcaster may withhold certain
information”. SKy said it was entitled to withhold from the Trust its intention to film
inside the hospital as the report was a legitimate investigation into the allegations
made by the hospital’s staff and patients.

b) Sky maintained that the programme makers gave proper consideration to facts
provided by the Trust prior to broadcast:

i) Maternity unit

Sky said that the possible closure of the hospital’s maternity ward was of great
concern to the local community and had received extensive coverage in the local
press. In support of its submission, Sky provided Ofcom with local press clippings
relating to the issue of the hospital’s maternity service.

Sky said the programme makers appropriately put the issue of the hospital’s
maternity ward to the Trust, prior to broadcast. Sky noted the programme maker’s
email of 17 March 2006 asked the Trust to confirm whether the hospital maternity
unit was “no longer on a long list of proposed closures”. Sky said the Trust, in
response, provided information that indicated there had been a review of the
maternity services but that it no longer had plans for a “significant change”to the
service. This information was given proper consideration in the programme as
broadcast that reported “the maternity ward has now been reprieved”.

ii) X-ray and radiation therapy equipment

43



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Sky said the Trust was asked to confirm whether “other services at the hospital
have been scaled back to save money including the use of X-ray and
radiotherapy equipment’. Sky said the Trust failed to respond to the specific
allegation and the information provided by the Trust in response did not deal with
the issue. Sky further noted that Mr Cumming did not refute the allegation during
his live interview.

Sky therefore contended that it could not have disregarded or omitted material
facts relating to the hospital’s X-ray and radiotherapy equipment, because the
Trust failed to make any such facts known.

Sky said that although consent had not been sought from the Trust before filming
the hospital, the filming did not result in unfairness to the Trust. Sky maintained
that permission was not required to film the exterior of the hospital from a public
place, and that the filming of Ward 9 was warranted.

Sky said the programme makers were led to believe the Trust would not give
consent for filming to take place from a number of sources, including two nurses
and the husband of a nurse employed at the hospital. Moreover, Sky said the
programme makers did not wish to alert the Trust to the filming by seeking its
permission, as by doing so, they believed Ward 9 would not have been
presented in its true condition.

Sky believed it was in the public interest to use the footage to expose, for the
first time, the condition in which Ward 9 had been left following its closure. Sky
said the footage showed the Ward left with unused equipment (such as chairs,
beds and pillows) stockpiled, other equipment (for example a drinks machine,
cages and bins) abandoned, towels (or sheets) strewn across the floor and lights
left on. Sky said the apparent wastage or lack of use of such equipment was
highly relevant to the report’s main theme of resource constraints in the NHS/ the
hospital.

Sky said it was not unfair for the programme to broadcast footage of Ward 9
without the Trust’s consent as the footage merely illustrated the allegations
surrounding the Ward’s closure, which had already been put to the Trust, prior to
broadcast.

Sky said the filming of the hospital without permission was warranted as there
was prima facie evidence of a story in the public interest. Sky said it had
reasonable grounds to suspect that further evidence of a waste of resources
could be obtained by surreptitious filming.

Sky said the filming exposed for the first time the condition in which Ward 9 had
been left when closed. Sky believed this evidence was highly pertinent to the
report’s main theme of resource constraints within the hospital and the NHS, and
was necessary to the credibility and authenticity of the report.

Further comments from complainant

On 11 August 2006, Mr Cumming emailed Ofcom to advise that a relevant email
appeared to be missing from the set of correspondence supplied by Sky. Mr
Cumming said the missing correspondence confirmed, contrary to Sky’s submission,
that the Trust did provide information in response to the allegation that “other

44



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

services at the hospital have been scaled back to save money including the use of X-
ray and radiotherapy equipment’.

Mr Cumming explained that he was unable immediately to locate the email that was
sent to Sky but was able to forward Ofcom an internal draft in the meantime:

“There is one email however that seems to be missing from their sequence of
correspondence. Due to holidays of key staff, | can’t forward the actual email sent
until next week, but attached below is the internal draft of what was sent through
to Sky in advance of the programme in response to their allegations.”

The internal draft email was sent from Mr Cumming to Claire Campbell, Morecambe
Bay Hospitals NHS Trust’'s Head of Corporation Management & Communications,
and other Trust colleagues on 19 March 2006. In the email Mr Cumming set out in
draft form how he intended to respond to each of the allegations:

“Please find below my comments on the Sky news item for Tuesday — it will need
editing before sending on Monday but happy for you to attribute these comments
tome...”

In response to the allegation that the Trust had scaled back on Radiotherapy and X-
ray equipment, Mr Cumming explained in the email:

“...We don't have any radiotherapy equipment in Barrow — the nearest centre is
Preston. There have been no cutbacks in X-ray and we have in fact recently
recruited an additional Radiologist...”

On 14 August 2006, Ofcom received a response from Claire Campbell which clarified
that the correspondence Mr Cumming referred to had not been sent to the
programme makers. Ms Campbell explained that the information in question had
been communicated during a phone conversation between her and a programme
maker on 20 March 2006.

Sky’s comments in response

Ofcom asked Sky to comment on the additional information provided by the Trust. In
summary Sky said that the Trust did not communicate to it any response to the
allegation that the hospital’s X-ray and radiotherapy equipment would be scaled
back. Further, according to the relevant programme maker, Ms Campbell did not
discuss by phone any of the Trust’s specific responses to the programme’s
allegations.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such
services. Where there appears to have been unfairness in the making of the
programme, this will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has
resulted in unfairness to the complainant in the programme as broadcast.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of

45



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching a decision about this complaint the Fairness Committee considered: the
written submissions of both parties; a recording and transcript of the programme; and
email correspondence between the programme makers and the Trust both before
and after broadcast of the programme.

The Fairness Committee’s findings in relation to the Trust’s specific heads of
complaint are outlined below:

a) The Trust said the programme makers did not provide them with adequate
information about the nature of all contributions. The Trust specifically
complained that it was not advised of the undercover filming of the hospital’s
Ward 9.

Where a person is invited to make a contribution to a programme they should
normally be told at an appropriate stage the nature and purpose of the
programme, what the programme is about and be given a clear explanation of
why they were asked to contribute. Further, if a programme alleges wrongdoing
or incompetence or makes other significant allegations, those concerned should
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond.

In reaching a decision about this complaint the Committee needed to assess
whether the programme makers provided adequate information to the Trust for it
to be able to understand both the nature of the programme and the allegations to
be made against it. In addition, the Committee had to consider whether it was
incumbent on the programme makers to inform the Trust of the undercover
filming of Ward 9.

It was evident from the submissions that the allegations were put to the Trust
ahead of the story. In an email to the Trust of 17 March 2006, the broadcaster set
out a list of allegations that would be made against the Trust during the Sky
Report and invited the Trust to respond to the programme either in person or with
a writtten statement. The Committee noted that the programme makers’ email of
17 March 2006 explained the critical nature of the programme and listed in detail
each of the allegations to be made during the programme. The Committee also
noted from internal email correspondence provided by the Trust, that the Trust
had been ready to respond. The fact that a draft email responding to the
allegations had been prepared (even though it was never actually sent)
demonstrated that the Trust had had sufficient time to respond to the allegations.

Taking these factors into consideration, the Committee was satisfied that the
programme maker’s email of 17 March 2006 afforded the Trust an appropriate
and timely opportunity to respond to the allegations and fairly informed the Trust
about the programme’s nature and likely content.

The Committee next considered the filming of the Ward 9 in the context of
whether the Trust had sufficient information prior to transmission in order to be
able to respond to the allegations in the programme. The Committee noted that
the footage and commentary of Ward 9, showed evidence that the Ward was
closed, a fact which was already in the public domain and had been publicly
acknowledged by the Trust prior to broadcast. The Trust had been informed that
the report would be about Ward 9 and whilst the images themselves had not

46



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

been in the public domain prior to broadcast, the Committee accepted Sky’s
submission that use of the footage without warning was not unfair on the basis
that the footage was merely illustrative of the allegations surrounding the ward’s
closure. On this basis, the Committee considered that knowledge of the footage
would not have materially altered the Trust’s understanding of the programme
(and the allegations contained in it) and would not have affected the Trust’s
ability to respond to those allegations.

The Committee concluded the Trust had been afforded an appropriate and timely
opportunity to respond to the programme allegations. In addition the Committee
found the programme makers’ decision not to inform the Trust of the undercover
filming of Ward 9 when seeking the Trust’s participation did not result in
unfairness to the Trust.

The Trust complained that the programme makers failed to give proper
consideration to facts provided by the Trust prior to broadcast.

Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past
events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is
unfair to an individual or organisation. Broadcasters and programme makers
should also ensure they fairly represent the views of a person or organisation that
is not participating in a programme.

The Committee considered separately the Trust's complaints under head b)
relating to the hospital’s maternity ward and the hospital’s use of X-ray and
radiotherapy equipment. In the case of both complaints, the Committee first
considered the information provided by the Trust in response to the programme
allegations and then considered whether the programme makers fairly
represented this information in the programme as broadcast.

i) Maternity unit

The Trust said it had informed the programme makers prior to broadcast that the
hospital’s maternity unit was not on a list of proposed closures. However despite
this information, the report alleged there would be a full review of the hospital’s
services, including its maternity service.

The Committee noted from viewing the report that the hospital’s maternity service
was raised in the context of interviews with local residents which showed local
concern about the future of the service as a result of various cost cutting
measures that had been taken by the Trust. The Committee also noted from
newspaper clippings provided by Sky that at least one local newspaper regularly
reported of the public’s ongoing concern about the future of the hospital’s
maternity service.

Given the high level of publicity and the general public’'s awareness of the subject
matter, the Committee believed it was fair for the programme to acknowledge the
issue as it did in the programme as broadcast.

The Committee noted from the programme maker’s email of 17 March 2006 that
the Trust had been asked to confirm the status of the hospital’s maternity service:

“Also can the Trust confirm the Furness General Hospital maternity
unit is no longer on a long list of proposed closures?”

47



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

i)

In response to the programme maker’s email, the Trust provided a general
newsletter that included information relating to the Trust’s review of its maternity
services. The newsletter stated:

“The Trust has commissioned a review of these areas [including
maternity services] to see if costs can be reduced, the service can
be provided differently or if we simply need to “cross-subsidise” a
service from another area that we provide at less than the income
we receive under PbR...”

“At its meeting on March 1%, the Trust Board agreed the following
having received feedback from the reviews. On the grounds of
safety the Trust does not believe any significant change can or
should be made to the /[maternity service] provision.”[Emphasis
added].

The Committee noted that the programme makers summarised the above
information in the programme as follows:

“Although the maternity ward has now been reprieved, the Trust’s financial
woes remain.”

The newsletter confirmed that the maternity ward had been subject to review.
Whilst the newsletter did not specifically state that the review had considered the
possible closure of the unit the Committee considered that it was not
unreasonable in the circumstances to assume that this was likely to have been
looked at. In the Committee’s opinion, viewers were likely to understand from the
programme as a whole that there had been local concern about the effect that
cost cutting measures would have on the hospital’'s maternity service, that the
Trust had decided that the hospital’s maternity ward would not be closing and
that the Trust remained under pressure to reduce a £6.5million deficit. From the
information presented by both parties, the Committee considered that this was a
fair reflection of the situation.

In the circumstances the Committee found that the programme makers gave
proper consideration to facts provided to them about the Trust’s review of the
hospital’s maternity services, by indicating that the maternity ward would not be
closing as locals had feared.

X-ray and radiation therapy equipment

The Trust complained it was unfair for the programme to include the following
allegation that the hospital’s use of specialist equipment for X-rays and radiation
therapy had been scaled back:

“The University Hospitals of Morecambe Bay Trust is looking at a
series of radical measures to reduce a £6.5 million overspend.
Nurses say the use of some specialist equipment for X-rays and
radiation therapy has been scaled back.”

The Trust said that it had informed the programme makers prior to broadcast that

there had been no cut backs to X-ray services, and that the hospital did not have
radiotherapy equipment.

48



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

The Committee noted that the Trust was offered an opportunity to respond to the
above allegation on 17 March 2006 when the programme makers emailed the
Trust. The Trust was asked as follows to confirm whether it was true that the
hospital had scaled back the use of X-ray and radiotherapy equipment:

“Also can the Trust confirm: other services at the hospital have
been scaled back to save money including the use of X-ray and
radiotherapy equipment.”

Morecambe Bay Hospitals NHS Trust’s Head of Corporation Management &
Communications, Ms Campbell, emailed the programme makers the Trust’s
written response to the allegations on 20 March 2006. The Committee noted that
the Trust’s written response consisted of an attached Trust newsletter and the
following short cover email:

“..as discussed, please find lan’s general comment as
discussed:

General Comment: | am surprised that Sky are running with a
“story” that is based on allegations from two former members of
staff and one current member of staff (we strongly suspect that
this is an individual currently facing disciplinary action) and
assuming that the allegations made are accurate. As always in
these circumstances, there is some basis of factual accuracy
behind SOME of the allegations made, but these have been
blown up out of all proportion. This story really does look to me
like coming from someone with a score to settle.

Please find attached the staff newsletter | referred to also, this
was circulated very widely across all Trust sites/ wards and
departments on Thursday 2 March 2006.”

It was noted by the Committee that neither the above cover email nor the Trust
newsletter referred to the hospital’s X-ray or radiotherapy equipment.

As part of it’s written submission to Ofcom, the Trust later confirmed that it had
not responded to this allegation in writing (as the Chief Executive Mr Cummings
had believed) but had communicated its response during a telephone
conversation with the programme makers on 20 March 2006. In response Sky
maintained that the programme makers did not receive any form of response
from the Trust about the allegation that there had been cutbacks in the use of
X-ray and radiotherapy equipment.

In the absence of any firm evidence to confirm or dispute such a conversation
between Mr Cummings and the programme makers, the Fairness Committee
was unable to resolve the conflicting submissions. However, from the information
provided to the Committee, there was no persuasive evidence that the
programme makers disregarded material information provided by the Trust. The
Committee noted that the Trust’s written statement did not appear to offer any
response to the allegation that there had been cutbacks to the use of X-ray and
radiotherapy equipment. Whilst a fuller email had been prepared which included
a response to this particular allegation, it was also clear that this was never sent
to Sky.

49



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Based on the information available and in the absence of evidence to the
contrary, the Committee found that the programme makers did not fail to give
proper consideration to facts provided by the Trust prior to broadcast.

The Trust complained that the programme makers obtained general hospital
footage and footage of Ward 9 surreptitiously. The Trust said this was unfair as
there was no public interest in the story that would warrant obtaining the footage
without consent from the Trust.

Broadcasters or programme makers should not normally obtain or seek
information, audio, pictures or an agreement to contribute through
misrepresentation or deception. However, it may be warranted to use material
obtained through misrepresentation or deception without consent if it is in the
public interest and cannot reasonably be obtained by other means.

The Committee noted that the programme included surreptitiously filmed footage
of the outside of the hospital, of what appeared to be the foyer of the hospital, of
a hospital stairway and of Ward 9, which was closed and locked at the time.

In reaching a decision about this element of the complaint, the Committee
considered whether the surreptitious filming of the hospital was warranted by a
public interest (i.e. related to information which the public has a right to know
rather than a basic curiosity in knowing) and whether the footage gained could
not reasonably have been obtained by other means.

The Committee separately considered the general hospital footage and the
footage of Ward 9.

As regards the general footage of the hospital, the Committee noted Sky’s
statement that:

“Sky accepts that it did not seek the Trust’s consent for filming.
However, Sky did not need the Trust’s consent to film the exterior of
the hospital from public property”.

The Committee noted that the general shots of the hospital were not limited to
external footage of the hospital building but also included footage of the hospital’s
foyer area and stairwell. The Committee considered that whilst this part of the
hospital may have been accessible to some members of the public (such as
patients and visitors of patients) this did not automatically provide a right to film
there without prior permission, especially since a hospital is a potentially sensitive
place (see d) below in relation to Practice 8.8 of the Broadcasting Code) and
would attract a legitimate expectation of privacy to those inside (patients and
visitors alike).

In considering whether the general footage was warranted by a public interest,
the Committee noted that the shots were general views which did not provide
viewers with any material evidence of the matters being reported. The Committee
also considered that these shots could reasonably have been obtained with the
Trust’s permission. The Trust was therefore unfairly deprived of the opportunity to
grant or deny permission to film these shots. Taking these factors into
consideration, the Committee found the programme makers’ decision to
surreptitiously film inside the hospital was not warranted.

The Committee next considered the surreptitious filming of Ward 9. The
Committee noted that the closure of Ward 9 was an established fact. The Trust

50



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

had not attempted to deny the Ward closure and it had been publicised in the
local press that the decision to close the Ward was for financial reasons.

In its written submission Sky contended that the filming was warranted by a
public interest as it exposed for the first time, to both the local community and the
wider public, the condition in which Ward 9 had been left following its closure.
Sky explained in its written submission to Ofcom that it believed the manner in
which the ward had been left was illustrative of wastage and inefficient allocation
of resources by the Trust:

“The footage showed that Ward 9 was left with unused equipment (such
as chairs, beds and pillow) stockpiled, other equipment (for example
drinks machines, cages and bins) abandoned towels (or sheets) strewn
across the floor and lights left on. The apparent wastage or lack of use of
such equipment was highly relevant to the Report’s main theme (of
resource constraints in the NHS/ the hospital)....for example the Trust
blamed overspend, in part, on the “doubling of our energy costs” yet
lights in Ward 9 were left on.” [Emphasis added]

The Committee considered Sky’s argument that footage of items such as pillows,
chairs, beds, towels, drinks machines, cages and bins being unused was “highly
relevant to the report’s main theme (of resource constraints in the NHS/ the
hospital)”. The Committee accepted that this might have been the case if the
footage had shown evidence of wrongdoing and the report had sought to
highlight the state the ward had been left in. However, although the report
referred to shortages in drugs, operational beds (i.e. a bed that has the
necessary financial resources to make it available for use), nursing staff and bed
sheets (not towels), it did not draw any link between these shortages and the
state the ward had been left in. In fact, the report made nothing substantial of the
state of the ward (which in any event appeared to have been left for the most part
in a tidy state with the small exception of one bathroom which had a set of towels
on the floor) and the footage was used in the report merely to illustrate the fact of
its closure. In the Committee’s view the footage of Ward 9 was not necessary to
the credibility and authenticity of the report since the report’s central issue, the
closure of Ward 9, was not in dispute.

The Committee further noted that the programme attributed the hospital’s cash
crisis to “increasing costs of drugs and energy, its drive to bring down waiting
times, and the demands of providing medical care to a rural area”. However,
Sky’s suggestion in its submissions that the ward’s use of electricity was wasteful
was not specifically made as an allegation in the programme as broadcast, nor
was it put to the Trust for them to respond to.

Taking all these factors into consideration the Committee was not satisfied that
the purpose of the filming was to make the point that the supposed evidence of
waste by the hospital was largely contributing to the hospital’s financial deficit or
that the footage obtained was central to the programme’s “main theme of
resource constraints”. In the Committee’s opinion, the footage obtained of Ward 9
could not therefore be described as being in the public interest.

In the circumstances, the Committee found that the programme makers’ actions

in surreptitiously filming the hospital premises and then broadcasting the footage,
were not warranted and were therefore unfair.

51



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

d) The Trust complained its privacy was unwarrantably infringed in both the making
of the programme and the programme as broadcast, in that the programme
makers did not follow the practices set out in Practice 8.8 of the Broadcasting
Code. This section of the code outlines the practices to be followed by
programme makers when filming or recording in institutions, organisation or other
agencies:

When filming or recording in institutions, organisation or other agencies
permission should be obtained from the relevant authority or
management, unless it is warranted to film or record without permission.
Individual consent of employees or others whose appearance is
incidental or where they are essentially anonymous members of the
general public will not normally be required. However in potentially
sensitive places such as ambulances, hospitals, schools, prisons or
police stations, separate consent should normally be obtained before
filming or recording and for broadcast from those in sensitive situations
(unless not obtaining consent is warranted). If the individual will not be
identifiable in the programme then separate consent for broadcast will not
be required.

The line to be drawn between the public’s right to information and the citizen’s
right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints about the
unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where necessary,
address itself to two distinct questions: First, has there been an infringement of
privacy? Second, if so, was it warranted?

Was there an infringement of privacy?

In reaching a decision about whether the privacy of the Trust was infringed in the
making and/or in the broadcast of the programme, the Committee first sought to
establish whether the Trust had a reasonable expectation of privacy.

Due to the sensitive nature of a hospital’s function, both its patients and the
activities of a hospital receive a degree of protection from the public eye. The
Committee noted that whilst a hospital might provide a public service, it is not
altogether a public place in the same way, for example, as a high street or a
public park and Practice 8.8 of the Broadcasting Code recognises places such as
a hospital as “potentially sensitive” and therefore attracting a higher expectation
of privacy. Although there may be an implied licence to enter a ward for treatment
or visits, this could not be said to extend to access for filming.

Additionally, in relation to Ward 9, the Committee noted that the public could not
gain access to the ward at the time of filming, as it had been formally closed by
the Trust. This, together with the fact that the doors had been locked (as noted in
the report itself) showed a clear intention of prohibiting entry to all unauthorised
persons.

The Committee concluded that these factors demonstrated that the nature of the
information and the form in which it was kept was private, and therefore that the
Trust had a legitimate expectation of privacy in respect of the closed ward.

As regards the general hospital footage, as noted above, the Committee had
regard to the fact that hospitals are within a category of places to which the public
may have access but which nevertheless attract a greater expectation of privacy.
There was therefore no automatic right to film there without permission,

52



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

notwithstanding the fact that the general footage was of the hospital’s foyer and
stairwell.

Additionally, the filming had been carried out surreptitiously and the footage had
been broadcast without the consent of the Trust.

In the circumstances, the Committee found that the Trust’s privacy was infringed
both in the making of the programme and in the programme as broadcast
because appropriate consent had not been gained to film and to broadcast the
general shots inside the hospital and the shots of Ward 9.

Was the infringement of privacy warranted?

Surreptitious filming or recording should only be used where it is warranted.
Normally it will only be warranted if there is prima facie evidence of a story in the
public interest and there are reasonable grounds to suspect that further material
evidence could be obtained and it is necessary to the credibility and authenticity
of the programme.

Sky maintained that there was prima facie evidence that the condition of Ward 9
indicated a waste of resources. Sky explained that evidence of such wastage
was central to the report’s main theme of resource constraints.

The Committee was not satisfied that the broadcaster had provided any evidence
to show that they had a reason for carrying out surreptitious filming since there
was nothing in the submissions to demonstrate that Sky had reason, prior to
filming, to go looking for specific footage they could not otherwise obtain. From
the broadcaster’s submissions it was evident to the Committee that the
broadcaster simply planned to gain footage that showed the ward was closed.
The Committee was not persuaded that there was any evidence that the Trust
would have refused permission to gather such footage.

With regard to the broadcast of the programme the Committee found, as
previously detailed at head c), that the footage of Ward 9 did not reveal any
information that it considered as being evidence of waste or wrongdoing on
behalf of the Trust or the hospital. In showing footage of a closed ward and in the
manner of its presentation, the report did not, in the Committee’s view, add
anything new (i.e. it did not expose any wrongdoing on the part of the Trust), and
did not provide information that was not already in the public domain.

In the circumstances the Committee found that the infringement of the Trust’s
privacy during the making of the programme, and in the programme as broadcast
was not warranted.

Accordingly the Fairness Committee has upheld in part the Trust’s complaint
of unfair treatment in the programme as broadcast, and upheld the Trust’s
complaint of unwarranted infringement of privacy in both the making of the
programme and the programme as broadcast.

53



Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit

3 February 2007 — 17 February 2007

Programme Trans Channel Category No of
Date Complaints

50 Ways to Look Good 15/01/2007 Five General Acceptance 1

Naked Standards

Alison Bell 29/12/2006 LBC 97.3FM  Inaccuracy/Misleading 1

All New You've Been 06/01/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1

Framed

American Idol 26/01/2007 1TV2 General Acceptance 2
Standards

American Idol 30/01/2007 ITV2 General Acceptance 1
Standards

BBC Breakfast 18/01/2007 BBCH1 General Acceptance 1
Standards

BBC Breakfast 07/10/2006 BBC1 General Acceptance 1
Standards

BBC News 17/01/2007 BBCH1 General Acceptance 1
Standards

BBC News 18/01/2007 BBCH1 Inaccuracy/Misleading 2

Bad Lads Army: Officer 02/01/2007 ITV4 General Acceptance 2

Class Standards

Bad Lads Army: Officer 15/01/2007 ITV4 General Acceptance 1

Class Standards

Best of Soccer AM 27/11/2006 Sky Sports 1 General Acceptance 1
Standards

Bobby McVay 27/01/2007 Real Radio General Acceptance 1
Standards

Born Equal 17/12/2006 BBCH1 Offensive Language 2

Brainiac 03/01/2007 Sky One Sex/Nudity 1

Celebrity Big Brother 26/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1

2007

Celebrity Big Brother 26/01/2007 Channel 4 General Acceptance 4

2007 Standards

Celebrity Big Brother 26/01/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1

2007

Celebrity Big Brother 26/01/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1

2007

Celebrity Big Brother 12/01/2007 Channel 4 Competitions 1

2007

Celebrity Big Brother's 24/01/2007 E4 Religious Offence 1

Big Mouth

Celebrity Big Brother's 20/01/2007 Channel 4 Religious Offence 1

Big Mouth

Celebrity Big Brother's - E4 General Acceptance 1

Big Mouth Standards

Celebrity Big Brother's 22/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1

Little Brother Standards

Central News 30/12/2006 ITV1 Flashing images 1

Channel 4 News 18/01/2007 Channel 4 Other 1

Channel 4 News 03/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1
Standards

Channel 4 News 16/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1

Standards

54




Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Channel Trouble Promo 18/12/2006 Trouble Sex/Nudity 1

Chris Evans 24/11/2006 BBC Radio 2  Offensive Language 1

Cobra sponsorship of ITV  06/01/2007 ITV2 Violence 1

Movies

Colin and Justin on the 18/01/2007 Five Offensive Language 2

Estate

Coronation Street 19/01/2007 ITV1 Commercial 1
References

Coronation Street 15/01/2007 ITV1 General Acceptance 2
Standards

Coronation Street 12/01/2007 ITV1 General Acceptance 1
Standards

Dancing on Ice 20/01/2007 ITV1 Other 2

Dead Clever 01/01/2007 ITV1 Offensive Language 1

Deal or No Deal 15/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1
Standards

Deal or No Deal 30/12/2006 Channel 4 Competitions 2

Desperate Housewives 17/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1
Standards

Dispatches: Undercover ~ 15/01/2007 Channel 4 Other 1

Mosques

Doctor Who 25/12/2006 BBC1 General Acceptance 1
Standards

Eastenders 12/01/2007 BBCH1 Sex/Nudity 1

Eastenders 09/01/2007 BBC1 Offensive Language 1

Extraordinary People: 05/02/2007 Five Offensive Language 1

Tourette's Rewired

Flesh 21/01/2007 Film Four Sex/Nudity 1

Fortune: Million Pound 16/01/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1

Giveaway

Fortune: Million Pound 02/01/2007 ITV1 General Acceptance 8

Giveaway Standards

Fortune: Million Pound 02/01/2007 ITV1 Crime (payment) 2

Giveaway

Fortune: Million Pound 16/01/2007 ITV1 General Acceptance 1

Giveaway Standards

Fox FM - Fox FM Regionality 1

Girls of the Playboy 16/12/2006 E! Sex/Nudity 1

Mansion Entertainment

Happy Days 10/12/2006 Five US Sponsorship 1

Have | Got News For 16/01/2007 UKTV G2 General Acceptance 1

You Standards

Hirsty's Daily Dose 04/01/2007 Galaxy Sex/Nudity 1

105FM

Hollyoaks 16/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1

ITV News 18/01/2007 ITV1 General Acceptance 1
Standards

ITV News 18/01/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 2

ITV News 17/01/2007 1TV Inaccuracy/Misleading 1

ITV News 31/05/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1

James Whale 01/01/2007 Talksport General Acceptance 1
Standards

KCR 106.7 (Knowsley) - KCR 106.7 Format 1

Kind Hearts and 23/01/2007 Channel 4 General Acceptance 2

Coronets Standards

Kindergarten Cop 29/10/2006 ITV2 Sponsorship 1

55




Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Lady Chatterley's Lover 30/09/2006 BBC Radio 4  Sex/Nudity 1

Live at 5 30/11/2006 Sky News General Acceptance 1
Standards

Lost 06/12/2006 Sky One Other 1

Love Island 23/08/2006 ITV1 Substance Abuse 2

Love Island 22/08/2006 ITV1 Substance Abuse 1

Love Island 21/08/2006 ITV1 Substance Abuse 1

MacAulay and Co 25/12/2006 BBC Radio Substance Abuse 1

Scotland

McDonald & McGuire 16/01/2007 Key 103 General Acceptance 1
Standards

Monty Don - Growing Out  12/12/2006 BBC2 Offensive Language 1

of Trouble

Most Haunted (trailer) - Living TV General Acceptance 1
Standards

Neighbours - BBC1 Religious Offence 1

News Quiz trailer 04/01/2007 BBC Radio 4  General Acceptance 1
Standards

Newsbeat 16/01/2007 BBC Radio 1  Other 1

North East Tonight 03/01/2007 Tyne Tees Violence 1

Off the Page 19/11/2006 BBC Radio 4  General Acceptance 2
Standards

Pete Bristow - Dream 100 General Acceptance 1
Standards

Popworld 21/01/2007 Channel 4 Animal Welfare 1

Popworld 31/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1

Popworld 21/01/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1

Popworld 20/01/2007 Channel 4 Sex/Nudity 2

Porn preview 28/01/2007 Television X General Acceptance 1
Standards

Project Catwalk 20/12/2006 Sky Three Sex/Nudity 1

Property Developing 13/06/2006 Five Crime 2

Abroad (incite/encourage)

Question Time 11/01/2007 BBCH1 Other 1

Quizmania 10/01/2007 1TV Play Offensive Language 1

Radio Dawn 107.6FM 04/01/2007 Radio Dawn Crime 1

107.6FM (incite/encourage)

Room 101 19/01/2007 BBC2 Animal Welfare 1

Scott Mills 24/01/2007 BBC Radio 1  Offensive Language 1

Seabiscuit 01/01/2007 BBC1 Offensive Language 1

Shameless 06/02/2007 Channel 4 Sex/Nudity 2

Shoot the Messenger 30/08/2006 BBC2 General Acceptance 2
Standards

Sky News 23/01/2007 Sky Due Impartiality/Bias 1

Sky News 20/01/2007 Sky News General Acceptance 2
Standards

Sky News 17/01/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1

Sky News 17/01/2007 Sky News General Acceptance 1
Standards

Sky News 30/11/2006 Sky News General Acceptance 1
Standards

Sky News 18/01/2007 Sky News General Acceptance 2
Standards

Sky News 18/01/2007 Sky News Inaccuracy/Misleading 1

Sky News 19/01/2007 Sky News Other 1

56




Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Smile 21/01/2007 BBC2 General Acceptance 1
Standards

Soccer AM 06/01/2007 Sky Sports 1 General Acceptance 1
Standards

SportXXX 12/11/2006 SportXXX Sex/Nudity 1

Street Crime UK 27/12/2006 Bravo Offensive Language 1

Street Crime UK 28/12/2006 Bravo Offensive Language 1

Terry Wogan 18/01/2007 BBC Radio 2  General Acceptance 1
Standards

The Amazing Race 09/12/2006 Living TV Offensive Language 1

The Bill 03/01/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1

The British Comedy 13/12/2006 ITV1 Animal Welfare 1

Awards: Live

The Daily Show 18/01/2007 More 4 General Acceptance 1
Standards

The Friday Night Project  19/01/2007 Channel 4 Dangerous Behaviour 1

The Friday Night Project  19/01/2007 Channel 4 General Acceptance 3
Standards

The Friday Night Project  19/01/2007 Channel 4 Religious Offence 1

The Jeremy Kyle Show 04/01/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1

The Jeremy Kyle Show 19/01/2007 ITV1 Sex/Nudity 1

The Kev Lawrence 16/01/2007 Hereward Competitions 1

Breakfast Show 102.7FM

The Madness of King 13/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1

George

The Mint 04/10/2006 1TV1 Competitions 2

The New Paul O'Grady 22/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1

Show Standards

The Search 21/01/2007 Channel 4 General Acceptance 1
Standards

The Secret Life of Brian 01/01/2007 Channel 4 Religious Offence 1

The Secret Policeman's 01/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1

Ball

The Simpsons 03/01/2007 Channel 4 Violence 1

The Simpsons 10/01/2007 Sky One Substance Abuse 1

The Sunday Session 07/01/2007 Talksport General Acceptance 1
Standards

The Weakest Link 19/01/2007 BBC2 General Acceptance 2
Standards

The Wright Stuff 18/01/2007 Five General Acceptance 1
Standards

Today 18/01/2007 BBC Radio 4  Due Impartiality/Bias 1

Toolan in the Morning 19/01/2007 Key 103 General Acceptance 1
Standards

Toonattick 13/01/2007 ITV1 Sex/Nudity 1

Top Gear 04/02/2007 BBC2 Crime 1
(incite/encourage)

Top Gear 28/01/2007 BBC2 Crime 1
(incite/encourage)

Top Gear 28/01/2007 BBC2 Dangerous Behaviour 2

Top Gear 04/02/2007 BBC2 General Acceptance 1
Standards

Top Gear 28/01/2007 BBC2 Crime 2
(incite/encourage)

Torchwood 01/01/2007 BBC3 Sex/Nudity 1

57




Ofcom broadcast bulletin
12 March 2007

Trial and Retribution 14/01/2007 ITVA Animal Welfare 1

Trial and Retribution 15/01/2007 ITVA Offensive Language 2

Trial and Retribution 11/01/2007 ITVA General Acceptance 1
Standards

Trial and Retribution 15/01/2007 ITVA General Acceptance 1
Standards

Trial and Retribution 15/01/2007 ITVA Animal Welfare 1

Ultimate Overseas 07/09/2006 Overseas Advertising 1

Property Seminar Property

Waking the Dead 21/01/2007 BBCH1 General Acceptance 1
Standards

Waterloo Road 01/02/2007 BBC1 Sex/Nudity 1

Without A Trace 04/12/2006 Channel 4 Advertising 1

Witness 17/11/2006 Al Jazeera General Acceptance 1
Standards

World Championship 28/12/2006 Sky Sports 1 General Acceptance 1

Darts Standards

You Are What You Eat: 16/01/2007 Channel 4 Crime 1

Gillian Moves In (incite/encourage)

You Are What You Eat: 16/01/2007 Channel 4 Dangerous 1

Gillian Moves In Behaviour

You Are What You Eat: 16/01/2007 Channel 4 General Acceptance 3

Gillian Moves In Standards

You Are What You Eat: 23/01/2007 Channel 4 Crime 1

Gillian Moves In (incite/encourage)

Your Country Needs 13/01/2007 BBC1 General Acceptance 3

You

Standards

58




