
 
 
 
 

 

 

 

 

Ofcom broadcast bulletinOfcom broadcast bulletinOfcom broadcast bulletinOfcom broadcast bulletin    
 

 
 

Issue number 78Issue number 78Issue number 78Issue number 78 
12 February 200712 February 200712 February 200712 February 2007 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 2 

        

Contents 
 
 
Introduction      3 

Standards casesStandards casesStandards casesStandards cases    
 

In Breach      4    
  
Resolved      10 
 
Not in Breach     12 
 

Fairness & Privacy casesFairness & Privacy casesFairness & Privacy casesFairness & Privacy cases    
 

Upheld      18 
 
Not Upheld      29 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 41  
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

�     Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

�     News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

�     Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

�     Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

�     Programme Code (Independent Television Commission) 

�     Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

�  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 4 

Standards casesStandards casesStandards casesStandards cases    
 

In BreachIn BreachIn BreachIn Breach    
    
PerfectPerfectPerfectPerfect    MatchMatchMatchMatch,,,,    
The Baby Channel, 20 August 2006, 21:00 
    

 
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 
Throughout Perfect Match, a programme following the dating experiences of some 
individuals in the United States, the Baby Channel broadcast a digital on-screen 
graphic (“DOG”), which alternated between two web addresses, 
www.babychanneltv.com and www.babychannelshop.com.  
 
A viewer complained that www.babychannelshop.com was the address of a 
commercial baby-goods shopping operation and the DOG in question was therefore 
in breach of Ofcom’s rules on promotion of commercial activities within programmes. 
In addition, the viewer felt that the graphic itself was distracting, being bright and 
frequently changing, and that it obscured graphics of the screened programme. The 
viewer also complained that the DOG appeared during an advertisement but not in 
other breaks. He felt this suggested that the channel condoned or promoted the 
particular service being advertised. 
 
Section Ten of the Broadcasting Code (“the Code”) contains rules to ensure that: 
 

� the independence of editorial control over programme content is maintained 
and that programmes are not distorted for commercial purposes; and, 

� the advertising and programming elements of a service are clearly separated. 
 

Rule 10.3 states: “Products and services must not be promoted in programmes. This 
rule does not apply to programme-related material.” 
 
Rule 10.4 states: “No undue prominence may be given in any programme to a 
product or service.” 
 
ResponseResponseResponseResponse    
 
The broadcaster confirmed that the channel displayed a DOG featuring its “main web 
addresses during all programmes, 24/7”. It advised that this DOG rotated every ten 
seconds between www.babychanneltv.com and www.babychannelshop.com.  
 
The broadcaster argued that the mere presence on screen of its web addresses, 
which it described as its ‘home pages’, could not be defined as promotion of 
commercial activities within programmes. It said that there was no exhortation to 
viewers during the programmes to engage in commercial activities, and that it was 
common practice amongst other broadcasters to display their website addresses 
during their output.  
 
The broadcaster also said that, in common with other broadcasters, its websites 
contained retailing and commercial activities as well as content, and that “it would be 
overly simplistic to draw an artificial distinction between www.babychanneltv.com 
being a ‘content’ site and www.babychannelshop.com being a ‘retail’ site.” The 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 5 

broadcaster also pointed out that the content of both websites had changed on 1 
September 2006, i.e. after the broadcast of Perfect Match. 
 
The broadcaster advised that the DOG was ‘off’ during advertisements and ‘on’ 
during all programmes. It also said that the www.babychannelshop.com address was 
featured in four TV advertisements selling DVDs for some of the channel’s 
programmes. 
 
The broadcaster said that the DOG referred to by the viewer could not be resized or 
moved around the screen during individual programmes, and its positioning did 
occasionally clash with text graphics that appeared in acquired programmes, such as 
Perfect Match.  
 
DecisionDecisionDecisionDecision    
    
One of the fundamental principles of European broadcasting regulation is that 
advertising and programming (that is editorial content) must be kept separate. This is 
set out in Article 10 of the Television Without Frontiers Directive which is in turn 
reflected in the rules in Section Ten (Commercial References in Programmes) of the 
Code. 
 
Rule 10.3 prohibits the promotion of products and services within programmes. Rule 
10.4 prohibits the inclusion of unduly prominent references in programmes to 
products or services. In deciding whether a reference within a programme to a 
website, including a website operated by the broadcaster itself, is consistent with the 
requirements of the Code, broadcasters should consider both the nature of the 
website itself and the manner in which the reference is made. For example, there 
may be editorial justification for including a reference within a programme to a 
website which provides further information about the content of that programme.  
 
Ofcom recognises that broadcasters’ websites, as well as providing further content 
information, often include an element of commercial activity. However, the more 
commercial a website and the more prominent the references to it within a 
programme, the greater the risk that such references may appear to be, in effect, 
promotional selling messages in breach of Rule 10.3, or unduly prominent in breach 
of Rule 10.4, or indeed both. 
 
In this case, Ofcom noted that www.babychannelshop.com was primarily a 
commercial website providing online shopping facilities. As such, it did not satisfy the 
definition of ‘programme-related material’, the promotion of which is permitted within 
programmes under Rules 10.3 and 10.6. Ofcom noted that the broadcaster did not 
raise this as an argument in its response. The reference to the website was 
prominently displayed throughout Perfect Match; the DOG was bright and constantly 
alternating between the two website addresses and seemed clearly intended to 
attract viewers’ attention. Ofcom did not believe the inclusion of this reference in the 
programme was editorially justified. Ofcom was also concerned by the broadcaster’s 
advice that the DOG featuring the website address appeared throughout its 
programming.  
 
Having taken into account both the nature of the website and the prominence of the 
DOG on screen, Ofcom considered that this reference to www.babychannelshop.com 
was unduly prominent in breach of Rule 10.4 and, in the circumstances, was also 
promotional in breach of Rule 10.3.  
 
Insofar as the reference to www.babychanneltv.com was concerned, whilst Ofcom 
noted the broadcaster’s advice that the website had changed since broadcast of 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 6 

Perfect Match, at the time that Ofcom reviewed its content, the website appeared to 
comprise mainly information about programmes shown on the channel, including 
clips of content. It was less clearly focussed on commercial activities than 
www.babychannelshop.com and the reference in Perfect Match therefore appeared 
to be less clearly promotional. It was also possible to argue that the reference was 
editorially justified within the programme, although Ofcom nevertheless had concerns 
about the prominence of the reference on screen. On balance, Ofcom decided that 
the reference in the programme was not unduly prominent in breach of Rule 10.4. 
 
Ofcom was not aware that it was common practice for broadcasters to display 
prominent references throughout their programming - and in the absence of clear 
editorial justification - to websites, either with or without a significant commercial 
element. DOGs tended to comprise a channel identification logo rather than a web 
address and Ofcom had no concerns about such logos appearing permanently on 
screen. 
 
Ofcom noted the broadcaster’s advice that the DOG in question did not appear during 
advertisements and that the www.babychannelshop.com address appeared only in 
certain advertisements where it was relevant. This seemed a reasonable explanation. 
Insofar as the viewer’s complaint that the DOG obscured text graphics within 
programmes was concerned, whilst no doubt annoying to viewers, Ofcom did not 
consider that this raised any issues under the Code (other than the question of undue 
prominence as discussed above). Ofcom considered that the question of where to 
place graphics on screen was one for the broadcaster’s discretion.  
 
The reference to www.babychannelshop.com was, therefore, in breach of Rules 10.3 
and 10.4. 
    
Breach of Rules 10.3 and 10.4Breach of Rules 10.3 and 10.4Breach of Rules 10.3 and 10.4Breach of Rules 10.3 and 10.4    



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 7 

Geo NewsGeo NewsGeo NewsGeo News    
Geo UK, 20 July 2006, 21:00 
    

    
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 
Geo UK is a general entertainment and news channels broadcasting to an Urdu 
speaking audience. A viewer complained that the news on the channel was 
sponsored and was regularly interrupted by advertisements for the sponsor, which 
the viewer believed was contrary to the requirements of Ofcom Codes. 
 
ResponseResponseResponseResponse    
 
GEO UK said that the sponsorship was not of the news but of the animated hourly 
clock. The clock was broadcast at the top of each hour and, while it often coincided 
with the transmission time of the news, it was clearly separate from the news. 
  
In relation to the placing of advertisements during the news, GEO UK said the 21:00 
news lasted for one hour and was usually interrupted twice (or a maximum of three 
times) for commercials with clear identification of breaks (e.g. opening & closing title 
sequence or an announcement of break by the news presenter). On this occasion, a 
commercial for the sponsor of the clock was erroneously broadcast after the opening 
sequence of the news. The matter had been taken seriously by the broadcaster and 
the following action taken: 
 

� the broadcaster had conducted sessions reviewing the requirements of the 
relevant regulatory codes with a number of production and operational teams 
and there were plans for similar sessions with other teams; 

� steps had been taken to ensure that editorial staff comply with all the updated 
codes and review cases that appear on Ofcom website; and, 

� steps would be taken to ensure that editorial and advertising material was 
separated clearly in future.  

 
GEO UK assured Ofcom that the mistake would not occur again. 
 
DecisionDecisionDecisionDecision    
    
Ofcom viewed the output and noted that the running order for the news was as 
follows: 
 

� news announced by way of an on-screen graphic;  
� an advertisement for UK Land Investments; 
� opening credits for the news; 
� an animated clock; 
� the announcement “GEO News is brought to you by Kit Calling Cards. KIT- 

keep in touch”; 
� an introduction to the news and a summary of the headlines; 
� an advertisement for Kit Calling Cards (which was broadcast twice); and, 
� the news programme, which was interrupted by advertisements on a further 

four occasions. 
 
The Broadcasting Code (“the Code”) prohibits the sponsorship of news. Rule 9.1 of 
the Code states: “The following may not be sponsored: news bulletins and news desk 
presentations on radio; and news and current affairs programmes on television.”  



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 8 

Despite the broadcaster’s claim that the sponsorship was of the animated clock, the 
statement in the programme was to the contrary: “GEO News is brought to you by Kit 
Calling Cards”. Further, the positioning of the credit itself (after both the on-screen 
graphic announcing the news and the programme title sequence) gave a very clear 
impression that the news itself was sponsored. The sponsorship was therefore in 
breach of the Code.  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) require television 
advertising to be kept quite separate from other parts of the programme service. 
Breaks containing advertising must be identified in vision and/or sound (e.g. by 
station identifications going in and out of breaks). In this case, the advertisements 
broadcast during the news were not clearly separated from the programme content 
and there was no identification of advertising breaks. As such, their inclusion was in 
breach of Rule 3.1 of RADA. 
    
The programme was in breach of rule 9.1 of the Broadcasting Code (news 
sponsorship) and Rule 3.1 of the Rules on the Amount and Distribution of 
Advertising.  
 
Breach of Breach of Breach of Breach of Rule Rule Rule Rule 9.9.9.9.1 1 1 1 of the Broadcasting Codof the Broadcasting Codof the Broadcasting Codof the Broadcasting Code e e e and Rule 3.1 of RADAand Rule 3.1 of RADAand Rule 3.1 of RADAand Rule 3.1 of RADA    



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 9 

Carnival FMCarnival FMCarnival FMCarnival FM    (Restricted Service Licence)(Restricted Service Licence)(Restricted Service Licence)(Restricted Service Licence) 
24 July 2006, 22:00            
    

    
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 
A listener complained that the song Boom Bye Bye by Buju Banton, which contains 
allegedly homophobic lyrics and which the complainant alleged is “banned” from 
most playlists, was played. Ofcom asked Carnival FM to provide a copy of the 
programme.  
 
ResponseResponseResponseResponse    
 
The station was unable to provide Ofcom with a copy of the broadcast as it had 
experienced problems with its logging system.   
 
DecisionDecisionDecisionDecision    
 
In the absence of a recording Ofcom was unable to consider the complaint. It is a 
condition of a radio broadcaster’s licence that recordings of its output are retained for 
42 days after transmission, and provides Ofcom with any material on request. Failure 
to supply the recording from 24 July 2006 was a serious and significant breach of 
Carnival FM’s licence. This will be held on record.  
 
The station was in breach of Condition 8 of its Licence (Retention and production of 
recordings).  
    
Breach of Condition 8 of its LicenceBreach of Condition 8 of its LicenceBreach of Condition 8 of its LicenceBreach of Condition 8 of its Licence    



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 10 

 

ResolvedResolvedResolvedResolved    
    
Quiz CallQuiz CallQuiz CallQuiz Call                                             
Five, 2 July 2006, 02:00  
    

    
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 
In a competition called Piggy Bank, a photograph of loose change was shown. A 
number of the coins overlapped. Viewers were invited to “add the pence.” None of the 
callers who reached the studio gave the correct answer, which was revealed at the 
end of the competition as 425 pence. Two viewers questioned the validity of the 
competition. They did not believe 425 was a possible solution. 
 
Rule 2.11 of the Broadcasting Code (“the Code”) requires that: “Competitions should 
be conducted fairly, prizes should be described accurately and rules should be clear 
and appropriately made known.” 
 
ResponseResponseResponseResponse    
 
Five said that the answer announced (425 pence) was incorrect and the correct 
answer was 626 pence. However, the broadcaster confirmed that no caller who had 
reached the studio had given the correct answer and, if they had, the programme’s 
production company would have been able to trace the caller and award the prize in 
retrospect. 
 
Five added that all competitions on Quiz Call were subject to assessment by the 
show’s approvals team and that Piggy Bank was categorised as a “difficult 
mathematics” game. The broadcaster provided details of the methodology it applied 
to reach the programme’s Piggy Bank competition answers. It also detailed how the 
methodology had been applied in this particular case. 
 
The broadcaster said that Quiz Call validated the methodology of every new game. At 
least two members of its approvals team analysed all draft methodologies, to ensure 
that they were “not inconsistent with methodologies applied on similar games, that 
the rules cover every eventuality, that there are no grey areas and that the rules are 
exhaustive.” After preliminary approval, the producer then created a draft game and 
attempted to solve it in accordance with the methodology. At least two members of 
the approvals team also attempted to solve it and at least one of them must not have 
been involved in the earlier approval process. A methodology was given final 
approval only if each individual reached the same answer independently. 
 
To verify the application of a methodology for a specific competition prior to 
broadcast, Five confirmed that the producer and an approvals team member must 
solve the set problem in accordance with the methodology. In this case, both reached 
the same incorrect answer independently. The broadcaster assured us that this was 
a rare instance of individuals making the same error when applying the approved 
methodology. 
 
Five said that it had met Quiz Call’s producers, to ensure that there would be no 
recurrence. In future the verification process for “difficult mathematics” games of this 
type must be solved independently by two approvals team members and the 
producer, one of whom must not have been involved in the original methodology 
approval process. 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 11 

 
DecisionDecisionDecisionDecision    
 
To be run fairly, Ofcom believes that cryptic or difficult competitions in which the 
presenter appears to seek one specific answer must have only one pre-determined 
solution. Ofcom also believes that this solution should be arrived at by applying a pre-
determined methodology (i.e. set of criteria and/or instructions) that can produce only 
this solution. Ofcom recognises that a methodology could be commercially sensitive, 
as a broadcaster may wish to run subsequent similar competitions. However, when 
necessary, we will request that the broadcaster provide us with the methodology of 
the competition to ensure that it has been run fairly.  
 
The methodology provided by Five confirmed the correct answer (626 pence), when 
applied in this case. It appeared to Ofcom capable of producing only the correct 
answer and was therefore fair to viewers who had decided to participate. 
 
However, as set out in current Ofcom guidance, for a Call TV quiz to be run fairly, “an 
audience should normally be able to expect the correct solution to be provided on air, 
with or without its associated methodology, when a competition ends.” In this case, 
an apparent weakness in the game’s verification process resulted in viewers not 
knowing the correct answer to the competition when it had ended. 
 
Ofcom therefore welcomed the action concerning the future verification process 
agreed by Five with Quiz Call’s producers, to avoid recurrence. In particular, when 
applying a predetermined methodology for final approval of a specific game, Ofcom 
welcomed the inclusion of at least one person who had not been involved in the 
preliminary approval process of the methodology itself. Given the above and noting 
that the error had not, in this instance, resulted in any financial harm to viewers, 
Ofcom concluded that the matter was resolved. 
 
ResolvedResolvedResolvedResolved    

 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 12 

Not INot INot INot In Breachn Breachn Breachn Breach    
    
Property Developing Abroad Property Developing Abroad Property Developing Abroad Property Developing Abroad     
Five, 13 June 2006, 20:00 
    

 
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
    
Property Developing Abroad is a series which follows British property developers as 
they find, buy, develop, and let or sell property overseas. This edition of Property 
Developing Abroad followed a British couple (Carl and Jayne) seeking to buy 
property in northern Cyprus. 
 
Ofcom received a number of complaints about this programme before it was 
broadcast. Ofcom explained that it was not in position to consider whether the 
programme complied with the Broadcasting Code (“the Code”) before it had been 
transmitted.   
 
After the programme was broadcast, Ofcom received 57 complaints, mostly from 
members of the UK’s Greek Cypriot community. The complainants had similar 
concerns, with the common themes being that the programme: 
 

� was “deeply insensitive”, “unethical” and “offensive” in both its subject matter 
(the potential for property development in northern Cyprus) and the way in 
which this subject matter was presented within the programme; 

� encouraged viewers to purchase property in northern Cyprus, which the 
complainants considered to be an illegal activity;  

� was inaccurate and partial in its description of the political, legal and 
economic background; and, 

� may have been made as part of “a hidden agenda” in return for “financial or 
other incentives” from the “illegal Turkish occupation regime or the 
government of Turkey”.  

    
Ofcom forwarded copies of all the complaints to Five and requested its comments. 
 
Ofcom also asked Five to clarify what consideration was given to the likelihood of the 
programme being offensive to the Greek Cypriot community, bearing in mind that 
both Five and Ofcom had received pre-transmission complaints. 
 
ResponseResponseResponseResponse    
    
Five said it was very sorry the programme had caused offence to a section of its 
viewers. However, it considered that that the topic of property development in 
northern Cyprus was one which was not inappropriate to feature in an episode of a 
series which examined the growing phenomenon of buying property overseas. It also 
believed the programme ensured viewers were aware of the moral, legal, and 
political implications of buying property in northern Cyprus and took steps to advise 
viewers of the need to obtain their own advice before buying there.   
 
Five’s response is set out in further detail below: 
 
Five explained the basis for deciding on Cyprus as one of the locations featured in 
the series. It said that the series, whilst not in the style of a ’fly-on-the-wall’ 
documentary, was led entirely by the contributors and their search for a property.  
The programme producers started planning the series without any preconceived 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 13 

ideas as to which locations they would like to feature. In the early summer of 2005, 
the producers contacted dozens of estate agents all over Europe asking if they could 
ask any British people, who were buying abroad as an investment, to contact 
them. The producers had not set out to feature Cyprus but were led to it by the 
volume of British people who were buying property there. 
  
Five went on to say that an agent in Cyprus responded with Carl and Jayne's details.  
The couple had already bought property in northern Cyprus some years earlier, had 
profited from it, and were about to buy again. The programme’s brief was to feature 
serious buyers who were looking to make a profit. The programme producers chose 
Carl and Jayne as they were prepared to speculate on property and were well aware 
of the risks of buying in northern Cyprus, having already bought a property there. 
 
Five said it was contacted by a number of people before the programme’s scheduled 
transmission on 30 May 2006 to express concern over its content. Five said that, 
sensitive to the nature of the programme, and anxious to ensure viewers’ concerns 
were addressed, it decided to delay transmission to enable the programme’s 
commissioning editor and Five’s legal and compliance team to review it in the light of 
the comments received. It was subsequently contacted by a number of individuals 
who expressed dismay that the programme had not been shown as billed. 
 
Five said that, having looked at the programme again, in the light of the comments 
received, it was satisfied the programme addressed the concerns raised in a manner 
which was proportionate in a programme of this nature, given that it was primarily 
about the purchase and development of property overseas. It advised that more of 
this programme was given over to the background of the situation in the location than 
was done for any of the other programmes in the series, in recognition of the 
sensitivities of buying property in the north of Cyprus. 
 
Five said it had no wish to offend any of its viewers and therefore considered the 
programme carefully before broadcasting it. Five advised that Granada, which 
produced the programme, was also well aware of the sensitivity of making a 
programme which examined the issue of purchasing property in the north of Cyprus.  
The issue of the legality of land ownership, the island’s troubled history, and the 
feelings of Greek Cypriots currently residing in the UK and therefore likely to see the 
programme were all considered throughout the production process. 
 
Five said that, nevertheless, the producers felt it inappropriate to ignore the growing 
trend of British investors buying property in, and tourists returning to, northern 
Cyprus. To have done so would have failed in the programme’s aim which was to 
follow investors across Europe in a range of territories from the more traditional, such 
as Spain and Portugal, to newer, riskier ones such as Bulgaria and Morocco. Five 
commented that property developers looking for higher returns are usually prepared 
to take higher risks, and that numerous websites, newspaper adverts and stands at 
property exhibitions were all promoting northern Cyprus as an investment opportunity 
at the time the programme was being planned. 
 
Five pointed out that the opening minutes of the programme contained the following 
commentary which set the programme in context: 
 
“In 1974, Greek Cypriots were forced to flee to the south when Turkey invaded the 
northern third of the island. Today, only Turkey legally recognises the occupied part 
of the country as an independent state. This situation means buying property in the 
area can be a high-risk minefield, with Greek Cypriots claiming ownership of much of 
the land and property now for sale in the north.  
 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 14 

If you are thinking of buying property in northern Cyprus you need to be very careful 
that the property has a full set of deeds that are legally recognised outside of northern 
Cyprus. A lot of property here is in dispute as Greek Cypriots demand compensation 
through the courts for property that they say is still theirs. It’s a highly emotive issue 
for both Greek Cypriots and Turkish Cypriots.” 
 
Later in the programme, the following explanation was given as one of the reasons 
for the low cost of property in the north of the island: 
 
“Buying here is complicated and fraught with emotional, economic and political issues 
but northern Cyprus is beautiful, unspoilt and in need of the prosperity that the 
southern part of the island has enjoyed for some time.” 
 
The programme concluded with a statement that: 
 
“Buying in northern Cyprus is a risky business. While every effort is being made by 
both the UN and the EU to stabilise this area and end the political and economic 
isolation it has experienced for over 30 years that process is still on-going. If you want 
to develop property in northern Cyprus you must fully acquaint yourself with the 
issues and problems you will encounter.” 
 
DecisionDecisionDecisionDecision    
    
Ofcom fully recognises that the programme evoked deep and genuine concerns 
amongst members of the Greek Cypriot community.  
 
Ofcom has dealt below with each of the general concerns raised by complainants in 
relation to the relevant rules in the Code: 

 
Complaint: That the programme was “deeply insensitive”, “unethical” and “offensive” 
in both its subject matter, that is, the potential for property development in northern 
Cyprus, and the way in which this subject matter was presented within the 
programme. 
 
� Rule 2.1Rule 2.1Rule 2.1Rule 2.1 Generally accepted standards must be applied to the contents of 

television and radio services so as to provide adequate protection for members of 
the public from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material. 

 
� Rule 2.3:Rule 2.3:Rule 2.3:Rule 2.3: In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 

that material which may cause offence is justified by the context ... Such material 
may include, but is not limited to, offensive language, violence, sex, sexual 
violence, humiliation, distress, violation of human dignity, discriminatory treatment 
or language (for example on the grounds of age, disability, gender, race, religion, 
beliefs and sexual orientation). Appropriate information should also be broadcast 
where it would assist in avoiding or minimising offence.  

 
Broadcasting and freedom of expression are inextricably linked. Broadcasters are 
free to make and broadcast programmes about any subject they choose, provided 
that they do so in a manner that complies with their regulatory responsibilities. 
 
Ofcom understands that many of the complainants found the subject matter 
distressing and objected to that subject matter in principle. However, whilst Ofcom is 
sympathetic to these sensitivities, property development in the northern part of 
Cyprus is a current reality, and Five was entitled to broadcast a programme about it. 
The question that Ofcom had to consider was whether Five’s treatment of the subject 
matter complied with the Code. 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 15 

 
Having viewed the programme, Ofcom considered that care was taken in the manner 
in which the subject matter was presented. The programme was one of a series 
exploring the potential for property development overseas and part of Five’s 
established ‘lifestyle’ genre of programmes, not a documentary or current affairs 
programme. Nonetheless, there were detailed and repeated references throughout 
the programme to the history of the region and the implications of buying property. 
Ofcom considered that the broadcaster and programme makers were sensitive to the 
potential for distress to certain viewers and that the material was handled 
responsibly. Taking into consideration the context and the specific content of the 
programme, Ofcom did not believe that the programme was in breach of the 
requirement that broadcasters must apply generally accepted standards to provide 
adequate protection to viewers from harmful or offensive material. 
 
Complaint: That the programme encouraged viewers to purchase property in northern 
Cyprus, which the complainants considered to be an illegal activity;  
 
� Rule 3.1:Rule 3.1:Rule 3.1:Rule 3.1: Material likely to encourage or incite the commission of crime or to lead 

to disorder must not be included in television or radio services.  
 
Ofcom understands that, in addition to the political, cultural and historical 
sensitivities, the legal position regarding the purchase of property in northern Cyprus 
is complex. However, Ofcom believes that, even when enthusing about the beauty of 
the region and the potential investment opportunities, the programme took care to 
sound a note of caution to viewers throughout.  
 
Ofcom noted that the continuity announcer introduced the programme by saying, “Is 
buying a house overseas as an investment really a good idea? Well, maybe not for 
one couple in Property Developing Abroad”. This indicated to viewers from the outset 
that the issue was likely to be less than straightforward. This was reinforced by the 
detailed information provided by the presenter in the first few minutes of the 
programme, in which he described buying property in the area as a “high-risk 
minefield”, and alerted potential purchasers to the possibility of legal action. 
 
Later on in the programme, viewers were given the following advice: 
 
“Firstly, make sure that the property you want to buy is legally owned by the vendor 
and has a full set of verifiable deeds… Britons are facing legal action in Cyprus for the 
return of property they thought they owned. You also need to be aware that you could 
be trying to buy property whose status may be questionable legally. It’s important that 
you check things out, and here in northern Cyprus you must find out if someone could 
come up and demand the property you want to buy.” 
 
In what is a complicated and legally uncertain area, Ofcom believed that the 
programme sensibly reflected advice provided on the website of the Foreign & 
Commonwealth Office on the issue of property purchase in northern Cyprus, which 
includes the following information: 
 
“Property issues are closely linked to the political situation. There are a number of 
potential practical, financial and legal implications, particularly for those considering 
buying property in the north…There is also a risk that purchasers would face legal 
proceedings in the courts of the Republic of Cyprus, as well as attempts to enforce 
judgements from the courts of the Republic of Cyprus elsewhere in the EU, including 
the UK…”. 
 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 16 

Ofcom considered that the programme sufficiently alerted viewers to the possible 
legal consequences and to the need to obtain proper legal advice before embarking 
on a venture similar to that undertaken by the British couple featured in the 
programme. Ofcom also doubted that viewers of any of the programmes in the 
Property Developing Series would attempt to purchase property in any country 
without conducting some research of their own. In view of these matters, Ofcom did 
not consider that the programme encouraged illegal activity. 
 
Complaint: That the programme was inaccurate and partial in its description of the 
political, legal and economic background;  
 
� Rule 5.5Rule 5.5Rule 5.5Rule 5.5: Due impartiality on matters of political or industrial controversy and 

matters relating to current public policy must be preserved on the part of any 
person providing a service. 

 
� Rule 5.7: Rule 5.7: Rule 5.7: Rule 5.7: Views and facts must not be misrepresented. Views must also be 

presented with due weight over appropriate timeframes. 
 
The Code does not impose a strict accuracy requirement on non news programmes 
like Property Developing Abroad. We therefore considered the programme and the 
complaints we received in light of Rules 5.5 and 5.7: 
 
Rule 5.5Rule 5.5Rule 5.5Rule 5.5    
 
Rule 5.5 is intended to ensure that whenever politically controversial matters are 
dealt with by broadcasters due impartiality is maintained. For example one position 
should not be propagated to an extent that would have the effect of undermining or 
excluding any other views that may exist on a particular subject. The rule requires 
that matters of political controversy, such as the status of the part of the north of 
Cyprus over which there is a territorial dispute, are treated with due impartiality. 
 
In this programme, Ofcom found that, while references were made to the political 
dispute surrounding the part of Cyprus in which it was filmed, these remarks were 
essentially descriptive in nature, setting the location in an historical context. 
Importantly the remarks were made in the context of a property investment 
programme and were intended to highlight factors that viewers should take into 
account before investing in the area. For example the presenter referred to the fact 
that because there was a territorial dispute, potential investors should take special 
care to prove legal title to property before purchasing.  
 
It is Ofcom’s opinion therefore that the comments on the political status of the area 
were throughout incidental to the main purpose of the programme which was to give 
advice about property development. Crucially they did not seek to express an opinion 
on the merits of either the Cypriot or Turkish position in the current dispute but sought 
to report the de facto situation on the ground which was a legitimate editorial decision 
for the broadcaster.  
 
Rule 5.7Rule 5.7Rule 5.7Rule 5.7    
 
As previously discussed, Ofcom considered that the programme made clear that the 
purchase of property in northern Cyprus was neither straightforward nor risk-free, and 
that it therefore did not mislead viewers in this regard.  
 
Some complainants suggested that the statement in the programme that “£92 million 
pounds of aid to northern Cyprus was agreed by the EU in February this year” was 
misleading. Five pointed out that this statement was a reference to the Council of the 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 17 

European Union’s adoption on 27 February 2006 of a regulation establishing an 
instrument of financial support for encouraging the economic development of the 
Turkish Cypriot community in the northern part of Cyprus. This was with a view to 
promoting the economic integration of the island and improving contact between the 
two communities and with the EU.  
 
Some complainants objected to the term ‘northern Cyprus’ and argued that the 
statement about EU aid implied that the money was awarded to “the illegal Turkish 
occupation regime”. Ofcom did not believe that to be the case. On the contrary, the 
programme stated that “northern Cyprus has been politically isolated for many years 
and is still not recognised as a legal nation state by anyone other than Turkey”. 
Ofcom interpreted the reference to northern Cyprus as geographical, not political, 
and do not believe that the programme suggested that the north of the island was an 
independent state.  
 
� Complaint: that the programme may have been made as part of “a hidden 

agenda” in return for “financial or other incentives” from the “illegal Turkish 
occupation regime or the government of Turkey”.  

 
� RuleRuleRuleRule 10.1: 10.1: 10.1: 10.1: Broadcasters must maintain the independence of editorial control over 

programme content. 
 
Five’s account of the reasons for choosing northern Cyprus as a location for the 
programme has been set out above (under “Response”). In addition, Five advised 
Ofcom that the programme was fully funded by Five and there were no financial 
incentives whatsoever from any third party to either Five or Granada in respect of the 
content of the programme. Ofcom did not consider that the manner in which the 
subject matter was presented suggests “a hidden agenda” and, in the absence of 
evidence to the contrary, has no reason to question Five’s assurances in this regard.  
 
Having considered the matter carefully, and for the reasons set out above, Ofcom 
has not upheld the complaints. 
 
Not in BreachNot in BreachNot in BreachNot in Breach    



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 18 

 

Fairness and Privacy CasesFairness and Privacy CasesFairness and Privacy CasesFairness and Privacy Cases    
    
UpheldUpheldUpheldUpheld    
    
Complaint by Mrs Taryn Sherwood Complaint by Mrs Taryn Sherwood Complaint by Mrs Taryn Sherwood Complaint by Mrs Taryn Sherwood     
Hidden Lives – Middle Aged Mummy’s Boys, Five, 17 October 2005 
    

    
SummarySummarySummarySummary    
 
Ofcom has upheld in part a complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy from Mrs Taryn Sherwood.  
 
This programme examined the lives of men who chose to live in their family home 
past the age of 30 and featured the story of David Sherwood. Mrs Taryn Sherwood is 
the wife of Mr Sherwood and participated in the programme.  
 
Mrs Sherwood complained of unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in both the making of the programme and the programme as broadcast.  
 
Ofcom found as follows: 
 
a,b,c)  Ofcom concluded that the programme as broadcast had been unfair to Mrs 

Sherwood as she did not give informed consent for the programme to use 
images of her. These images included her wearing a bikini, on her wedding 
day and shortly after the birth of her child. In Ofcom’s view the consent Mrs 
Sherwood gave was not informed because the consent form was ambiguous; 
the consent provided on her behalf by Mr Sherwood was invalid; she was not 
accurately informed by the producer about the likely content of the programme 
prior to broadcast; and, was not informed of significant changes to the 
programme as it developed. Although Ofcom acknowledged the difficulties 
faced by Five in determining whether the producer had obtained informed 
consent from Mrs Sherwood, Ofcom found that Five’s failure to directly 
confirm the validity of the consent with Mrs Sherwood in the days leading up 
to the broadcast of the programme led to the broadcast of a programme which 
resulted in unfairness to Mrs Sherwood. 

 
d) The inclusion in the programme of Mrs Sherwood’s mother-in-law’s statement 

“I’m left holding the baby again” was unfair to Mrs Sherwood as it 
misrepresented who was responsible for the care of the baby. 

 
e)  Ofcom found no evidence that the programme makers gave Mrs Sherwood a 

guarantee that the programme would be presented in good taste. Further, 
Ofcom found that the overall tone of the programme did not result in 
unfairness to Mrs Sherwood. 

 
f) In Ofcom’s view the slight variation between the programme makers’ 

summary of events and the events themselves were unlikely to have 
significantly affected the viewers understanding of Mrs Sherwood in an unfair 
way.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 19 

g,h,i) Ofcom found that Mrs Sherwood’s privacy was not infringed in the making of 
the programme as the physical obtaining of the images alone did not appear 
to physically disturb or materially restrict her private and personal life.  

 In relation to the programme as broadcast, Ofcom found that the broadcast of 
private images of Mrs Sherwood without appropriate consent, unwarrantably 
infringed her privacy.  

    
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 
This documentary examined the lives of three men who chose to live in their family 
home past the age of 30. In particular, the programme focussed on the relationship 
each had with his mother. One of the men featured was David Sherwood (referred to 
in the programme as “David”. In the programme David was shown telling his mother 
“Alma” that he planned to move out and marry his new girlfriend, Taryn (now Mrs 
Taryn Sherwood), who was pregnant with their child at that time. The programme 
included video footage of Taryn’s and David’s wedding day; the couple in hospital 
after the birth of their baby; and, Taryn wearing a bikini (seen on a camcorder). A 
brief interview with Taryn Sherwood was also included. At the end of the programme 
David returned to his mother’s home after being “thrown out” by Taryn. David’s 
mother was shown holding Taryn and David’s daughter while stating, "I’m left holding 
the baby again”. 
 
Mrs Taryn Sherwood complained that she was treated unfairly and that her privacy 
was unwarrantably infringed in both the making of the programme and in the 
programme as broadcast.  
  
The ComplaintThe ComplaintThe ComplaintThe Complaint    
    
Mrs Sherwood’s caseMrs Sherwood’s caseMrs Sherwood’s caseMrs Sherwood’s case    
 
In summary, Mrs Sherwood complained that she was treated unfairly in the 
programme in that: 
 
a) The programme makers used private footage of her without her knowledge or 

consent. She was told by the programme makers when consent was requested, 
that her permission was required for the use of the interview footage only, which 
was filmed on 26 June 2005. Mrs Sherwood claimed that the consent form 
supported her understanding. This was indicated by the fact that under the 
heading “date of recording/ contribution” it stated “26/5/05” the same date as the 
interview. She was not consulted on and did not give consent for programme 
makers to use other personal footage. Mrs Sherwood said that she had been 
invited to the editing suite once by programme makers and declined. 

 
b) The programme makers misled her about the use of her personal footage in the 

programme. Mrs Sherwood provided email correspondence between her and the 
producer as evidence that she was never told her about the use of her personal 
footage. Mrs Sherwood said she only became aware that the programme 
included footage of her wedding when Mr Sherwood told her on the night of 13 
October 2005.  

 
c) Five avoided and ignored her complaints prior to transmission and only 

contacted her a few hours before the programme was broadcast. Mrs Sherwood 
said it took Five four days to respond to her after she left numerous messages 
with them, informing them that the programme contained footage of her which 
she had not given permission to be used.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 20 

d) Mrs Sherwood said the inclusion of a statement by her mother-in-law that she 
was “left holding the baby again”, misrepresented who was the baby’s caregiver 
and portrayed Mrs Sherwood unfairly. Mrs Sherwood said she found the 
comments defamatory and hurtful. 

 
e)  Mrs Sherwood had been given the impression that the documentary would be 

carried out in good taste, which it was not; 
 
f) the programme was inaccurate in that:  

 
(i) David did not return to his mother’s home “just in time” for his mother’s 

birthday. She and David had a falling out in June 2005, and his mother’s 
birthday was in February. 

 
(ii) the programme did not indicate that the scene in which David told his 

mother about his wedding plans was a re-enactment. 
 
In summary, Mrs Sherwood complained that her privacy had been unwarrantably 
infringed in both the making of the programme and in the programme as broadcast in 
that: 
 
g) the programme showed footage of her in a bikini without her knowledge or 

consent;  
 
h) the programme showed footage of her at her wedding without her consent; and 
  
i) the programme showed footage of her and her daughter hours after giving birth 

without her knowledge or consent. 
    
Five’s caseFive’s caseFive’s caseFive’s case    
 
Fairness 
 
In summary, Five responded as follows: 
 
a) Five denied that the programme makers used private footage of Mrs Sherwood 

without her consent. Mrs Sherwood signed a consent form which gave 
permission for the programme makers to edit her contribution (as “Dave’s wife”) 
as they saw fit. Further, the producer kept Mrs Sherwood fully abreast of 
developments throughout the documentary process and also invited the 
complainant to the editing suite.  

 
Five noted that the consent form which Mrs Sherwood signed clearly outlined the 
production dates of “Monday 7th February – Monday 6th June 2005” and the 
reason it was dated 26 May 2005 was because that was the date of the signing.  

 
b) In response to the complaint that Mrs Sherwood was misled about the use of 

personal footage in the programme, Five said that the so called “personal 
footage” of their wedding day and the day after the birth of their child was filmed 
by Mr Sherwood. In support of this, Five provided an email from Mr Sherwood 
dated 14 October 2005 that gave consent for use of the wedding footage. Mr 
Sherwood’s email stated that the consent was with the knowledge and authority 
of his wife. Five suggested that if Mrs Sherwood had been misled it was not by 
Five or the programme makers but by her husband.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 21 

c) Five said that Mrs Sherwood’s complaints prior to transmission were not ignored. 
The producer spoke to Mrs Sherwood about any concerns she might have both 
before and after filming and kept in email contact. Five believed it was 
completely unreasonable for Mrs Sherwood to contact Five a couple of days 
before the programme was due to air and expect the broadcaster to withdraw the 
programme given that she had been offered every opportunity to come and view 
the documentary at the edit stage. Five said that by the time Mrs Sherwood 
contacted them, three days prior to transmission, the programme had “gone to 
press”.   

 
d) Five said that the comment “I’m left holding the baby again” was simply a turn of 

phrase and believed no-one would have inferred any criticism of Mrs Sherwood 
as a result. Five provided the unedited material of this footage and contended 
that as Mrs Sherwood was present when this comment was being filmed, she 
could have raised her concerns at the time.  

 
e) Five said that although the programme may not have been to Mrs Sherwood’s 

taste, it did not necessarily mean that the programme was not in good taste. Five 
stated that Mrs Sherwood had been given every opportunity to comment on this 
aspect when she had been invited to the editing suite, but she had declined. 
Notwithstanding, the programme was neither harmful nor offensive.  

 
f) Five maintained that the replaying of certain events for the cameras did not 

amount to misrepresentation, and fell short of anything approaching a 
reconstruction within the meaning of the Code. 

 
Privacy 
 
g) Five did not believe the head and shoulder shot of Mrs Sherwood (wearing a 

bikini) amounted to an infringement of privacy.  
 
h) As regards the footage of the wedding, Five referred to the email of consent from 

Mr Sherwood (noted above). Five maintained that Mr Sherwood had every right to 
have this footage included in the programme as he is the owner of the copyright. 
Five did not believe Mrs Sherwood’s rights should override Mr Sherwood’s rights.  

 
i) The footage of Mr and Mrs Sherwood’s baby was filmed on the same camera 

supplied by the production company. Five said it would have been obvious to Mrs 
Sherwood that she was being filmed at the time. 

 
DecisionDecisionDecisionDecision    
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
Mrs Sherwood complained that the programme as broadcast was unfair to her and 
had unwarrantably infringed her privacy in both the making of the programme and the 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 22 

programme as broadcast. The consideration of this complaint highlighted to Ofcom 
the difficulties faced by programme makers when dealing with participants who are 
related (either by marriage or birth) but estranged, or become estranged during the 
course of the making of the programme. The complaint further emphasised to Ofcom, 
the need for programme makers to be fair in their dealings with contributors who may 
be unfamiliar with broadcasting and therefore may not share the assumptions about 
programme making which broadcasters regard as obvious.  
 
In relation to Mrs Sherwood’s specific heads of complaint Ofcom found as follows: 
 
Fairness 
 
a, b ,c) Mrs Sherwood complained that the programme makers unfairly used footage 

of her without consent and misled her about the inclusion of the footage in the 
programme as broadcast. In addition, Mrs Sherwood complained that Five 
ignored her complaints about the use of the footage in the programme, prior to 
broadcast. Ofcom considered that these heads of complaint ((a), (b) & (c)) all 
related to whether consent was given by Mrs Sherwood to the programme 
makers, and if so whether or not that consent was informed consent.  

 
  Programme makers have a responsibility to ensure that the consent obtained 

from participants is informed. Measures which can be taken by the producer in 
this regard include: making the participant aware of the nature and likely content 
of the programme; informing the participant about the contribution they are 
expected to make to the programme; and keeping the participant informed about 
any significant changes to the programme as it develops which might reasonably 
affect their original consent to participate.  

 
  In reaching a decision about these complaints Ofcom considered email 

correspondence between the programme producer and Mrs Sherwood; Mrs 
Sherwood’s signed consent form dated 26 May 2005; and email consent 
provided by Mr Dave Sherwood on the 14 October 2005. Ofcom also considered 
the relevant written submissions from both parties. 

    
  Consent   
  
 Ofcom considered that the consent form Mrs Sherwood signed was not 
sufficiently clear and as a result Mrs Sherwood was not adequately informed 
about the likely content of the programme at the time of signing. In particular, in 
Ofcom’s view Mrs Sherwood would not have been aware that images of her in a 
bikini, on her wedding day or shortly after the birth of her child would be included 
in the programme.  

 
  Ofcom believed the consent form contained headings which were unclear:   
 

� “Date of recording/ contribution” (which the producer intended to 
indicate the date on which Mrs Sherwood signed the form); and  

 
� “Date” (which the producer intended to indicate the entire span of the 
consent form period).  

 
  In Ofcom’s view it was very likely that Mrs Sherwood would have believed that the 

consent form provided permission for the programme makers to use interview 
footage of her only. 

 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 23 

 Ofcom also considered the consent provided on behalf of Mrs Sherwood by her 
husband, Mr Sherwood. This consent was emailed to the programme makers on 
14 October 2005: 

 
 “This is to confirm that I, David Sherwood shot the video of my marriage to Taryn 
in the full knowledge and expectation that the said video or portions of that video 
would be included in the Channel 5 documentary Middle Aged Mummies Boy. I 
therefore own the copyright to the video and I hereby consent to Channel 5 using 
the video in the afore-mentioned programme. I can also confirm that my wife, 
Taryn, also consents to Channel 5 using the video in the afore-mentioned 
programme.” 
 
 It was noted that the email from Mr Sherwood providing ‘consent’ for him and his 
wife was sent just days before the programme was broadcast and on exactly the 
same day that Mrs Sherwood informed Five that she did not want this footage to 
be included in the programme (see below for further details). Ofcom could not 
establish whether Mr Sherwood was asked to provide this consent on behalf of 
his wife (by either the producer or the broadcaster) or if he decided to provide this 
consent of his own volition. Ofcom did not consider the email from Mr Sherwood 
of 14 October 2005 equated to valid consent for the producer to use footage of 
Mrs Sherwood in the programme. Although it may be true that Mr Sherwood was 
the owner of the footage, it still remained that informed consent from Mrs 
Sherwood would need to be obtained in order for images of her on her wedding 
day to be included in the programme. Ofcom therefore considered that the 
consent provided by Mr Sherwood on behalf of his wife was invalid.  
 
 Misled by producer 
 
 Ofcom found that the producer provided inaccurate information to Mrs Sherwood 
on three separate occasions. The first occurred on 18 July 2005 when Mrs 
Sherwood emailed the producer to enquire about whether she could withdraw her 
consent to participate in the programme: 
  
 “I wanted to find out if it would be possible for me to withdraw consent for any 
footage of myself to be used in your show, considering circumstances; I don’t 
think it would be a true representation” 
 
 On 18 July 2005 in response to this enquiry, the producer replied: 
 
 “Unfortunately it’s not possible to withdraw consent as the film has been delivered 
to the channel so I physically no longer actually have the film or any tapes to 
make changes” 
 
 Ofcom considered this was not an appropriate response as in some 
circumstances a participant may be within their rights to withdraw consent. This 
will depend on factors such as the clarity of the consent form, the manner in 
which consent was obtained (that is how the consent form was presented to a 
participant, or the description of the programme given to the participant at the 
time of signing the consent form) and whether or not there have been significant 
changes to the programme as it develops which might reasonably affect the 
participant’s original consent to participate. As noted above, it is Ofcom’s opinion 
that the consent form was ambiguous. Further, in Ofcom’s view Mrs Sherwood 
was not informed about significant changes to the programme as it developed 
which would have affected her original consent to participate. Specifically, it 
appears from correspondence between the producer and Mrs Sherwood, that the 
complainant was not aware that her contribution to the programme would be 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 24 

more than just interview footage. Furthermore, the request by Mrs Sherwood to 
withdraw consent was made some three months before the broadcast of the 
programme. For the producer to state that it was “not possible…as the film has 
been delivered to the channel…” was therefore, in Ofcom’s view, not an adequate 
response. 
 
 In the same email exchange of 18 July 2005 (noted above) the programme 
makers went on to reassure Mrs Sherwood that her contribution was limited to her 
interview:  
 
  “But I should reassure you that you barely appear in the film – apart from very 
briefly in part four – when you literally say one line I think…and as you are saying ‘it 
is not working out like you had planned before you got married’ – I think you will 
think this is a fair representation.”   
  
 Ofcom considered that this description of Mrs Sherwood’s contribution was 
inaccurate because in the programme, Mrs Sherwood was shown on three more 
separate occasions, one of which was contained in the second part of the 
programme. At this point, the producer did not inform Mrs Sherwood that footage 
from her wedding would be used in the programme (though the producer did 
confirm this was the case prior to broadcast). In addition the email 
correspondence at no point indicates that Mrs Sherwood was informed that 
personal footage of her after the birth of her child or wearing a bikini were also 
included in the programme.  
 
  The producer was less than straightforward about the content of the programme 
again on 14 October 2005. On this occasion, Mrs Sherwood raised a concern with 
the producer on 14 October 2005 after seeing a review of the programme on 
Five’s website (three days before broadcast). The review indicated:  
   
  “David is thrown out of the house and he returns to his mother, who now has 

another baby to look after – David’s latest kid”. 
 
  In her email to the programme makers Mrs Sherwood said: 
 
  “I would also like to point out the fact that the information given is not correct 

and when supplying facts they really should be accurate, and I do resent the 
fact that it has been implied that David’s mother has been landed with the 
baby who they refer to as ‘Dave’s last kid’ to look after!!!” 

 
 Later in an email on 15 October 2005, Mrs Sherwood stated: 
 
  “…but you have to acknowledge that the wording in it particularly in the last line 

referring to David’s mother having another baby to look after which you know 
is not the case”. 

 
 In response to Mrs Sherwood’s concerns, on 15 October 2005, the producer 
responded: 

  
  “The film does not say you dumped the baby on David’s mother - she is 

cuddling the baby and says how she loves babies because you know where 
you are with children and animals.” 

 
 Ofcom did not consider that this reassurance by the producer correctly 
summarised the programme sequence in light of Mrs Sherwood’s concerns as in 
full the quote by David’s mother was: 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 25 

 
 “I’m left holding the baby again, oh dear, dear, we don’t mind though, we don’t 

mind, at least you know where you are with them.” 
 
 Ofcom had regard for the fact that Mrs Sherwood had been invited to the editing 
suite by the programme makers on at least one occasion. However Ofcom did not 
believe that the invitation, or Mrs Sherwood’s decision to not view the programme 
prior to broadcast, removed the programme maker’s responsibility to fairly inform 
Mrs Sherwood about the content of the programme.  

 
 In conclusion, Ofcom found Mrs Sherwood did not provide informed consent on 
the 26 May 2005, and her incorrect understanding at the time of signing, that only 
interview footage of her would be included in the programme was reinforced by 
the programme maker’s later assurances.  
 
 Broadcast of programme 
 
 Five confirmed that Mrs Sherwood contacted them (three days prior to the 
broadcast of the programme) to inform them that footage of her wedding was 
included in the programme without her consent. Ofcom had regard for the 
difficulty faced by broadcasters when a participant wishes to withdraw their 
consent at short notice. In Ofcom’s view, Five’s decision in this case was made 
more difficult by the actions of the producer (in failing to accurately inform Mrs 
Sherwood – as noted above) and Mr Sherwood himself.  
 
 Mrs Sherwood provided Ofcom with a signed letter from her husband dated 19 
February 2006 stating that he did not tell Mrs Sherwood about the inclusion of 
some images, gave consent for use of these images on Mrs Sherwood’s behalf 
without her knowledge on 14 October 2005 and told his wife (for the first time) 
that footage of their wedding would be included in the programme on the evening 
of 13 October 2005.   
 
 Ofcom had regard for the date that Mr Sherwood gave the producer consent on 
behalf of his wife. This consent was given the same day that Mrs Sherwood and 
her mother began to contact Five to inform them that Mrs Sherwood had not 
given consent for the wedding footage to be used and the day after Mrs 
Sherwood apparently became aware that footage of her wedding was included in 
the programme.  
 
 In relation to Mrs Sherwood’s complaint that she had been ignored by Five, 
Ofcom considered that the actions of the producer and Mr Sherwood made it 
more difficult for Five to establish whether or not the producer had gained 
appropriate consent from Mrs Sherwood. However in Ofcom’s view, given that 
Mrs Sherwood had attempted to contact them directly prior to broadcast about the 
validity of her consent, it would have been reasonable for Five to ascertain 
whether or not Mrs Sherwood’s concerns were founded. By failing to confirm the 
validity of Mrs Sherwood’s consent, in the days leading up to the broadcast of the 
programme, Five broadcast a programme that contained images of Mrs 
Sherwood, which Ofcom was satisfied she had not given informed consent to 
use. This was unfair. 

 
  In summary, Ofcom found Mrs Sherwood was inadequately informed about the 

likely content of the programme at the time of signing her consent form. In 
particular the consent form was ambiguous and she was not made aware that 
the programme would include images of her wearing a bikini; her wedding day; 
and, shortly after the birth of her child. She was subsequently misinformed by the 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 26 

producer who provided inaccurate information about the content of the 
programme. Finally, Five failed to take sufficient steps to confirm the validity of 
any consent they believed had been provided by with Mrs Sherwood in the days 
leading up to the broadcast of the programme and failed to adequately address 
Mrs Sherwood’s concerns about the content of the programme, prior to 
broadcast.  

 
  In all the circumstances, Ofcom considered that the programme makers had 

failed to be straightforward and fair in their dealings with Mrs Sherwood and Five 
had failed to ensure that the consent provided by Mrs Sherwood had in fact been 
informed consent.  

 
  Ofcom found unfairness to Mrs Sherwood in these respects. Ofcom upheld 

heads (a), (b), and (c) of the complaint.   
 
d) Mrs Sherwood complained that the statement in the programme by Mr 

Sherwood’s mother that she was “left holding the baby again”, misrepresented 
who the baby’s caregiver was.  

 
In its submissions to Ofcom, the broadcaster indicated that Mrs Sherwood had 
been present at the filming of the statement and reasoned that any concerns the 
complainant may have had could have been raised at the time. Mrs Sherwood 
said that she was out of earshot of the comment and had been told the filming 
consisted of Mr Sherwood’s mother singing the baby a lullaby. The unedited 
recordings show that when Mr Sherwood’s mother was filmed saying “I’m left 
holding the baby”, Mrs Sherwood stood some distance away and appeared to be 
in conversation with Mr Sherwood. After Mr Sherwood’s mother finished filming 
the scene, she walked towards Mrs Sherwood and explained how the baby had 
shut its eyes while she sang a nursery rhyme. The baby was then returned to Mr 
and Mrs Sherwood who walked away, leaving Mr Sherwood’s mother with the 
programme makers. Ofcom was satisfied that it was likely that at the time of 
filming, Mrs Sherwood had not heard the statement “I’m left holding the baby” 
and could not have reasonably been expected to raise her concerns about the 
comment at the time (though she did raise concerns about this topic in her email 
to the producer of 14 October 2005 after details of the programme were made 
available on Five’s website – see above).  

 
 Ofcom next considered the context in which the statement appeared in the 

programme as broadcast. Ofcom noted that the phrase appeared at the end of 
the programme, and acted to summarise the story of David and his mother. Prior 
to this the programme had explained that David returned to his mother’s home 
after a falling out with Mrs Sherwood. In this context, it is Ofcom’s opinion that 
there was a significant risk that viewers would have been left with the impression 
that David’s mother had to take responsibility for the care of the baby. From both 
parties written statements it was Ofcom’s understanding that Mrs Sherwood was, 
and remains, responsible for the full time care of her baby, not David’s mother. In 
the circumstances, Ofcom found that the inclusion of the statement “I’m left 
holding the baby” was capable of misleading viewers about who cared for Mrs 
Sherwood’s baby or might otherwise have unfairly and negatively affected 
viewers’ understanding of Mrs Sherwood as a mother. This impression was 
unfair to Mrs Sherwood. Accordingly Ofcom has upheld this part of the complaint.  

 
e) Mrs Sherwood complained that the programme makers gave her the impression 

that the programme would be carried out in good taste, which it was not.   
 Guarantees given to contributors relating to the content of a programme should 

normally be honoured, if to do otherwise would result in unfairness. Ofcom was 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 27 

required to establish whether the programme makers had failed to honour a 
guarantee given to Mrs Sherwood regarding the tone of the programme, and also 
whether the programme’s tone alone resulted in unfairness to Mrs Sherwood.  

 
 Ofcom considered all the material presented by both parties, and found no 

evidence that the programme makers gave Mrs Sherwood a guarantee that the 
programme would be presented in a specified way, or that Mrs Sherwood’s 
participation in the programme was secured by an assurance that the 
programme would be carried out in good taste. 

 
 In relation to the tone of the programme itself, it is Ofcom’s view that the question 

of whether a programme is in good taste is relative and varies depending on 
personal preference. Notwithstanding this, Ofcom did not believe the tone of the 
programme alone reflected Mrs Sherwood in a negative light or resulted in 
unfairness to Mrs Sherwood. In the circumstances Ofcom found that the tone of 
the programme as broadcast, did not break an assurance given to the 
complainant or result in unfairness to Mrs Sherwood. Ofcom found no unfairness 
in this respect.  

 
f)  Mrs Sherwood complained that the programme was inaccurate because Mr 

Sherwood did not return to his mother’s home “just in time” for his mother’s 
birthday; and the programme did not indicate that the scene in which Mr 
Sherwood told his mother about his wedding plans was a re-enactment. After 
viewing the programme, Ofcom did not consider that the programme’s treatment 
of these events resulted in unfairness to Mrs Sherwood. In Ofcom’s view the 
slight variation between the programme maker’s summary of events and the 
events themselves were unlikely to have significantly affected the viewers 
understanding that: Mr Sherwood told his mother that he was engaged, or that, 
Mrs Sherwood and Mrs Sherwood had a falling out after which Mr Sherwood 
moved back to his mother’s home. Ofcom found no unfairness in this respect.   

 
Privacy 
 
g, h, i) Mrs Sherwood complained that her privacy was unwarrantably infringed in 

both the making of the programme and the programme as broadcast. Mrs 
Sherwood said that footage of her wedding day was broadcast without her 
consent and footage of her in a bikini and shortly after the birth of her child were 
broadcast without her knowledge or consent.  

 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been 
an infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
The making of the programme 
 
In reaching this decision about whether or not the making of the programme 
infringed Mrs Sherwood’s privacy, Ofcom noted that the images of Mrs 
Sherwood were not filmed by the programme makers. Further, the footage of Mrs 
Sherwood had been obtained by the programme makers through Mr Sherwood. 
Ofcom considered therefore that the obtaining of the images alone did not 
appear to have physically disturbed or materially interfered with Mrs Sherwood’s 
enjoyment of a private and personal life. In the circumstances of this particular 
case Ofcom found that the obtaining of the material did not infringe Mrs 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 28 

Sherwood’s privacy. Ofcom did not therefore need to determine whether the 
obtaining of the footage was warranted.  

 
 The programme as broadcast 
 

Ofcom recognised Mr Sherwood’s right to freely express his views and share 
information relating to his own life. However, in Ofcom’s view, the images of Mrs 
Sherwood shortly after the birth of her child and wearing a bikini were of a 
sufficiently private nature for her to have reasonably expected that the images 
would not be broadcast to a wide audience. In the circumstances, Ofcom 
considered that in order for the programme to avoid infringement of Mrs 
Sherwood’s privacy, consent for the broadcast of the images would have been 
required. As noted above, Ofcom found that Mrs Sherwood had not been 
informed about the inclusion of these personal images at the time of providing 
consent and therefore her consent in this regard was invalid. Ofcom found that 
Mrs Sherwood’s privacy had been infringed by the broadcast of images of a 
private nature without appropriate consent (see above). Ofcom could see no 
reason for the broadcast of the images without consent and therefore found that 
the infringement of Mrs Sherwood’s privacy was unwarranted in the broadcast of 
the programme.  

 
Accordingly, Ofcom has upheld in part Mrs Sherwood’s complaint of unfair treatment 
and upheld her complaint of unwarranted infringement of privacy in the broadcast 
only.  

    



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 29 

Not UpheldNot UpheldNot UpheldNot Upheld    
 

Complaint by Mr Brian AllanComplaint by Mr Brian AllanComplaint by Mr Brian AllanComplaint by Mr Brian Allan    
The World’s Strangest UFO Stories, Discovery Channel, 5 and 10 February 
2006 
    

    
SummarySummarySummarySummary    
 
Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr Brian Allan. Mr Allan 
participated in this programme that examined why Scotland has recorded a dramatic 
increase in UFO sightings. During the programme Mr Allan described his experience 
of discovering an astral doorway inside Rosslyn Chapel, and explained his theory of 
how to open the doorway. The programme then tested Mr Allan’s theory with the help 
of a Professor from Cambridge University.  
 
Mr Allan complained the programme was unfair in that it: gave the incorrect date for 
when the astral doorway was discovered; falsely implied the astral doorway was 
extraterrestrial in nature; made unfair claims about his theory of how to open the 
doorway; falsely described him as a psychic; repeatedly showed footage of him with 
his eyes closed and his hand bridged over his eyebrow; presented the subject matter 
in a “jokey” fashion; and implied that his contribution to the programme was 
connected to UFOs.  
 
Ofcom found as follows: 
 
a) Ofcom found that the programme makers’ decision to change the date for when 
Mr Allan said that he had discovered an astral doorway did not result in 
unfairness. Ofcom considered the date change was unlikely to have materially 
affected viewers’ understanding of the event or Mr Allan’s part in it. 

 
b) Ofcom found it was reasonable and fair for the programme to examine a 
possible connection between the existence of an alien galaxy and Mr Allan’s 
astral doorway. 

 
c) Ofcom considered that viewers were likely to have understood the scientific 
scope of the programme’s experiment and were therefore able to give due 
weight to the findings. Ofcom found no unfairness to Mr Allan in this respect.   

 
d) Given Mr Allan’s own description of his experiences inside Rosslyn Chapel, 
Ofcom found it was reasonable for the programme makers to describe Mr Allan 
as a psychic, as meaning a person who is sensitive to things beyond the natural 
range of perception. Ofcom found no unfairness to Mr Allan in this respect.   

 
e) Ofcom considered viewers were likely to understand the repeated use of 
footage, showing Mr Allan with his hand bridged over his eyebrow, was an 
editing technique used to highlight Mr Allan’s key claim that he had sensed 
something unusual in Rosslyn Chapel. Ofcom did not believe that the editing 
technique would have impacted upon viewers’ understanding of Mr Allan or his 
theory in an unfair way.  

 
f) Ofcom found no evidence that Mr Allan was misled about the general nature of 
the programme or that he had secured a guarantee from the programme 
makers about the presentation and overall tone of the programme. In Ofcom’s 
opinion, given the nature of the programme, its tone alone was unlikely to have 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 30 

materially affected viewers understanding of the subject matter or any 
participants who took part.  

 
g) Ofcom was satisfied that Mr Allan was made aware that the programme 

concerned UFOs and in Ofcom’s opinion, by signing the release form for his 
participation in the programme, Mr Allan gave consent for his contribution to be 
considered within the context of UFOs  

 
IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 
This programme reported that Scotland has experienced a dramatic increase in UFO 
sightings since 1992. According to the programme, many of these sightings have 
occurred within an area of the country known as the Falkirk Triangle. The programme 
included a number of theories to explain the high number of UFO sightings. 
 
One of the featured theories suggested that Rosslyn Chapel (“the Chapel”) contained 
a gateway to a parallel universe. To test if the gateway existed, the programme 
explained that three paranormal investigators had been sent into the Chapel for three 
hours to see if they could discover any strange phenomena. The programme said 
that during the visit the investigators discovered a portal in the Chapel’s crypt. One of 
the investigators, Mr Brian Allan, believed that a set of patterned cubes which 
decorate a doorway of the Chapel contain a code to unlock the portal. According to 
Mr Allan, when the pattern on the cubes is translated into music, the music will open 
the portal. Mr Allan believed the pattern on the cubes could be translated into music 
by using Chladni Theory, which transfers musical vibrations into various visual 
patterns. 
 
Mr Allan’s theory was tested in the programme by Professor Murray Campbell of 
Edinburgh University. Professor Campbell performed an experiment (based on 
Chladni Theory) that involved the running of a violin bow against the rim of a metal 
plate that had been scattered with sand. The vibrations of the bow caused the sand to 
fall into various visual patterns called Chladni patterns. During the three hour 
experiment, Professor Campbell was unable to create any Chladni patterns that were 
similar to the patterns which appeared on the Chapel cubes. The programme stated 
that “it seems the stone work of Rosslyn Church has nothing to do with Chladni”.  
 
Mr Allan complained to Ofcom of unfair treatment in the programme as broadcast. 
 
The ComplaintThe ComplaintThe ComplaintThe Complaint    
    
Mr Allan’s caseMr Allan’s caseMr Allan’s caseMr Allan’s case    
 
In summary, Mr Allan complained of unfair treatment in the programme as broadcast 
in that:  
 
a) The programme falsely claimed that he visited the Chapel to locate a portal and 
had been successful in locating one on that occasion. Mr Allan explained that the 
portal referred to in the programme was discovered by him and his colleagues in 
1998. 

  
b) The programme implied that he believed the portal was extraterrestrial in nature 
and that it was in some way responsible for the UFO sightings near the Chapel. Mr 
Allan said that he never said or implied this to the programme makers. Mr Allan 
said he made it clear to the programme makers that the portal (or as he referred to 
it an ‘astral doorway’) was an anomaly discovered by himself and his colleagues in 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 31 

1998 and it was in no way connected with any real or imagined extraterrestrial 
phenomena. 

 
c) The programme stated that the patterned cubes in the Chapel had no relevance. 
Mr Allan said this negative statement was made with no real evidence other than 
the fact that a Professor could not instantly reproduce the patterns on the Chapel 
cubes. 

 
d) The programme falsely described him as a psychic. 
 
e) The programme repeatedly showed footage of him with his eyes closed, and his 
hand bridged over his eyebrow. Mr Allan said that the footage was an attempt to 
make him appear “utterly ridiculous”. 

 
f) The programme makers did not inform him that the subject matter would be 
presented in a “jokey” fashion. Mr Allan said that had he known this, he would not 
have participated in the programme. 

 
g) The programme implied that the anomaly was connected to UFOs. Mr Allan said 
that he did not at any stage say this.   

 
Discovery Channel’s statement in responseDiscovery Channel’s statement in responseDiscovery Channel’s statement in responseDiscovery Channel’s statement in response    
 
In summary, Discovery responded to the complaint as follows: 
 
a) Date of astral doorway/portal discovery  
 
 Discovery said that for dramatic purposes, the programme implied that Mr Allan’s 
experience in the Chapel occurred recently when, in fact, it had happened some 
years earlier. Discovery said that it was fair for the programme to state that Mr 
Allan visited the Chapel and located a portal as Mr Allen described such an 
occurrence on the website http://www.thelosthaven.co.uk/Rosslyn.html.   

 
b) Implication that the doorway/portal was extraterrestrial in nature 
  
Discovery said the programme never stated Mr Allan personally believed in UFOs. 
Rather the programme was investigating a claim that the portal in the Chapel was 
somehow connected with UFO sightings in the area. Mr Allan knew that this was 
the claim under investigation and signed a release form for the programme in 
which the programme’s working title “The Strangest UFO Stories of All Time” was 
clearly shown.  

 
c) Programme statement that the patterned cubes in the Chapel have no relevance 
  
Discovery said that the programme sought to test Mr Allan’s theory that the 
patterned cubes in the Chapel were significant. The programme makers made a 
fair attempt to evaluate Mr Allan’s theory by employing Edinburgh University’s 
Professor of music, Professor Campbell, to devise and carry out the test.  

 
d) The programme described Mr Allan as a Psychic 
  
Discovery said that the programme captioned and described Mr Allan as a 
“psychic investigator”. Mr Allan was only referred to as a “psychic” on one 
occasion in the context of the question “is the psychic right?” Discovery noted that 
the dictionary defined psychic as “a person apparently sensitive to things beyond 
the natural range of perception”. Discovery believed that Mr Allan’s theory of a 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 32 

secret musical notation and his reported experiences within the Chapel suggested 
he was at least arguably sensitive to things beyond the natural range of 
perception, and therefore, the passing description of him as a psychic was 
justified.   

  
e) Footage of Mr Allan with hand bridged over eyebrow 
  
Discovery said that the footage complained of exactly represented Mr Allan’s 
experience in the Chapel as he described it to the programme makers. Discovery 
noted that Mr Allan still described it in this way on the website 
http://www.thelosthaven.co.uk/Rosslyn.html. 

  
f) “Jokey” presentation of subject matter 
 
Discovery said that while the overall tone of the programme was light-hearted, 
major scientists had been interviewed and the programme experiments had been 
carried out in a serious attempt to evaluate the facts behind some extraordinary 
ideas.  

 
g) Implied connection with UFO without Mr Allan’s consent 
 
 Discovery said that the programme evaluated UFO ‘hot spots’ and examined 
whether the UFO sightings were related to Rosslyn Chapel. This led to an 
evaluation of Mr Allan’s theory about a doorway/portal in the Chapel, and whether 
it had any links to UFOs. Discovery said that the programme did not reach a 
conclusion about whether the doorway/portal itself was connected to UFOs.  

 
Discovery said that Mr Allan was aware of the programme’s subject matter. The 
broadcaster provided Ofcom with Mr Allan’s signed release which indicated that 
Mr Allan had agreed to participate in a programme entitled “The Strangest UFO 
Stories of All Time”.  

 
Mr Allan’s comments in responseMr Allan’s comments in responseMr Allan’s comments in responseMr Allan’s comments in response    
 
In summary, Mr Allan responded to Discovery’s statement as follows:  
  
b) Implication that the doorway/portal was extraterrestrial in nature 
 
 Mr Allan said that his description of his experiences inside the Chapel (as found 
on the website http://www.thelosthaven.co.uk/Rosslyn.html) referred to an “astral 
doorway” - the account did not mention or infer anything about UFOs. Mr Allan 
acknowledged that he had signed the release form, but said that he had assumed 
the form did not give consent for the programme makers to say (or imply) what 
they liked.  

 
c) Programme statement that the patterned cubes in the Chapel have no relevance 
 
 Mr Allan said that he explained to the programme makers that a variety of Chladni 
patterns could be created by using metal plates of different shapes. Mr Allan said it 
was arbitrary for the programme makers to state that there were no Chladni 
patterns present in the cubes, after the Professor could not reproduce the patterns 
using only one plate shape.   



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 33 

 
g) Implied connection with UFO without Mr Allan’s consent 
  
 Mr Allan said that while the programme did not reach any categorical conclusions 
about whether his theories were related to UFOs, it did make it abundantly clear 
that by implication his theories were attached to the flawed hypothesis that UFOs 
exist. Mr Allan maintained that his theory was unrelated to UFOs.  

 
Discovery’s second statement in respDiscovery’s second statement in respDiscovery’s second statement in respDiscovery’s second statement in responseonseonseonse    
 
Discovery said that it was sorry that Mr Allan had a negative view of the programme 
and his depiction in it. Discovery said that it took its responsibility to ensure that 
contributors were aware of the content of programmes and were represented fairly, 
very seriously. In summary Discovery responded as follows: 
 
b) Implication that the doorway/portal was extraterrestrial in nature 
 
 The programme’s introduction to Mr Allan’s segment had asked whether or not 
there was a gateway to another dimension used by aliens or an alien portal. The 
programme did not state that Mr Allan personally believed in aliens.  

 
c) Programme statement that the patterned cubes in the Chapel have no relevance 
 
 Discovery said that the programme had set out in good faith to test Mr Allan’s 
theory that the cubes in the Chapel contained a series of musical scores which 
could be understood using Chladni patterns. Discovery explained that Mr Allan 
had been present when the experiment took place. Discovery contended that if Mr 
Allan had felt that the experiment was not being conducted properly, he could 
have said so or could have intervened to stop it - neither of which he did.  

 
 Discovery said that research carried out by the programme makers prior to the 
experiment indicated that the creation of Chladni patterns was “a classic 
undergraduate experiment”. There was nothing mysterious about the Chladni 
experiments and the experiments were repeated thousands and thousands of 
times in science laboratories across the world. Discovery said that it was a basic 
science experiment which was why it was so unlikely that Mr Allan had uncovered 
something new. Notwithstanding this, Discovery highlighted that the most critical 
thing the programme said about Mr Allan’s theory was that it was “probably” not 
true.  

 
g) Connection to UFOs 
 
 Discovery maintained that the programme makers had been clear with Mr Allan 
about the subject matter of the programmes as evidenced by the information given 
on the release form and during Mr Allan’s interview. From Discovery’s point of 
view, the programme makers treated Mr Allan fairly and did not use his 
contribution out of context or in a misleading way.  

 
DecisionDecisionDecisionDecision    
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services. Where there appears to have been unfairness in the making of the 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 34 

programme, this will only result in a finding of unfairness if Ofcom finds that it has 
resulted in unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
a) Mr Allan complained that he was treated unfairly because the programme falsely 
stated that he and his colleagues had located a ‘doorway’ or ‘portal’, during a visit 
to the Chapel which had been organised at the request of the programme makers. 
Mr Allan explained that he and his colleagues discovered the astral doorway 
during a visit to the Chapel in 1998. 

 
In its written response to Mr Allan’s complaint, Discovery acknowledged that by 
changing the date of when Mr Allan and his colleagues discovered the 
doorway/portal the programme had been misleading to viewers. Discovery stated 
that: 

 
“We do however accept Mr Allan’s point that the programme claims that he and his 
team were sent to investigate Rosslyn. This was the original intention. However in 
the end, the Chapel did not grant the crew access, and Mr Allan and his 
colleagues instead described a trip they had made some years earlier. While this While this While this While this 
was mwas mwas mwas misleading to the audience, and a mistake due to the programme makers isleading to the audience, and a mistake due to the programme makers isleading to the audience, and a mistake due to the programme makers isleading to the audience, and a mistake due to the programme makers 
desire to make the story feel fresher and more contemporaneous which should not desire to make the story feel fresher and more contemporaneous which should not desire to make the story feel fresher and more contemporaneous which should not desire to make the story feel fresher and more contemporaneous which should not 
have happenedhave happenedhave happenedhave happened, we do not believe that it maligns Mr Allan in any way. (emphasis 
added)” 

  
Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past 
events broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that 
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is 
unfair to an individual or organisation.  

 
 It should, be noted however, that an inaccuracy will not automatically result in 
unfairness. In relation to this complaint, Ofcom was required to determine whether 
the date of the event was a material fact, which if omitted or disregarded could 
result in unfairness to the complainant. 

 
Ofcom noted that the programme’s description of the event was largely based on 
quotes from Mr Allan and his colleagues, who were interviewed at length about 
their experiences. Their claim that they had discovered an astral doorway in the 
Chapel was also documented by Mr Allan himself in his internet article “Rosslyn: A 
Psychic Evaluation”. Ofcom compared the complainant’s own version of events 
with the one presented in the programme, and found that aside from the date 
change, the experience had been accurately summarised.  
 
Ofcom noted that the specific date when Mr Allan and his colleagues said that they 
discovered the astral doorway, did not appear to be significant to the discovery 
itself as the date was not essential to the understanding or interpretation of Mr 
Allan’s experiences inside the Chapel. In Ofcom’s view, the date when Mr Allan 
and his colleagues said that they discovered the astral doorway was not material 
to understanding either the events that took place in the Chapel or Mr Allan’s part 
in them.  
 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 35 

In these circumstances, Ofcom found that the programme makers’ decision to 
change the date when Mr Allan says that he and his colleagues discovered an 
astral doorway did not result in unfairness, as such a change was unlikely to have 
affected viewers’ understanding of the event in a material way. Ofcom found no 
unfairness to Mr Allan in this respect.  

 
b) Mr Allan complained that it was unfair for the programme to imply that he believed 
the astral doorway was in someway extraterrestrial in nature, or responsible for 
the alleged UFO sightings near the Chapel. Mr Allan said that he never said or 
implied this to the programme makers. 
 
Ofcom first sought to establish whether the programme implied that Mr Allan 
believed the astral doorway was extraterrestrial in nature, and secondly, if such an 
implication was made, whether it resulted in unfairness to Mr Allan in the 
programme as broadcast.  

 
Ofcom noted that Mr Allan first appeared in the programme during the programme 
introduction (22 seconds into the programme): 

 
Voice over: More UFOs are reported by people in Scotland than any other country, 

and some residents suggest some elaborate theories to explain 
it….one such theory is about a portal to an alien galaxyalien galaxyalien galaxyalien galaxy at the heart of 
the church made famous by the best-selling novel, The Da Vinci Code 
(emphasis added). 

 
Mr Allan: I believe that the secret to unlocking of this doorway exists also in the 

Chapel.  
 
Mr Allan’s main contribution was then included in part three of the programme. 
Immediately prior to this section, the programme featured other contributors who 
explained that the Chapel has been at the heart of many conspiracy theories. The 
programme commented that: 
 
 “…some locals are convinced that something even more potent than the Holygrail 
is buried at the Chapel. The gateway to another dimension used by aliens”. 
 
The programme did not attribute this theory to Mr Allan but to other contributors. 
Mr Allan and his colleagues were then introduced in the following way: 
  
“So let’s test this theory. The obvious place to look for this alien gateway to 
another galaxy is inside Rosslyn Chapel itself. And the obvious people to 
investigate, the top local paranormal investigators. They’re Brian Allan and mystics 
Anne-Marie Sneddon and Jim Lochhead.” 
 
Presented in this way, Ofcom considered that it would have been clear to viewers 
that the programme was examining the possible existence of an alien gateway 
inside the Chapel, and that Mr Allan’s discovery of a doorway was being 
considered as possible evidence of such a gateway.  
 
In his complaint to Ofcom, Mr Allan objected to such a link being made, stating 
that he did not state or imply that the doorway was extraterrestrial in nature. 
However, after viewing a recording of Mr Allan’s unedited interview, Ofcom noted 
that Mr Allan indicated to the programme makers that he believed the astral 
doorway was being used by entities which could be variously described as 
extraterrestrial entities or astral entities.   
 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 36 

During his interview with the programme makers, Mr Allan was asked to clarify the 
difference between “beings from different dimensions” (i.e. those that would use 
the doorway discovered by Mr Allan and his colleagues) and “aliens” (i.e. those 
associated with UFOs).  

 
Interviewer: “So you mean you believe that beingsbeingsbeingsbeings are passing through the… 
 
Anne Marie: “Are coming through the doorway” 
 
Interviewer: …“I mean the talk of beings and different dimensions and levels… is 

there a crossover here with what people who think they’ve had alien 
experiences are experiencing? Is this a similar thing or is it a 
completely different thing?” 

 
Brian Allan: “I would also say with some degree of certainty that ET, 

extraterrestrial entities are the demons of old. I would tend to say 
that there is no…the paranormal is a subject that, UFOlogy is part 
and parcel of the paranormal. It’s not a separate subject. You’re 
dealing with beings; entities; creatures. Call them what you likeCall them what you likeCall them what you likeCall them what you like. 
They are originating in other realities that run in parallel with ours. 
Anne Marie calls them astral entities and that’s exactly what they 
are. They’re existing in other realities. The only difference between The only difference between The only difference between The only difference between 
what Anne Marie and Jim are talking about and what I’m talking what Anne Marie and Jim are talking about and what I’m talking what Anne Marie and Jim are talking about and what I’m talking what Anne Marie and Jim are talking about and what I’m talking 
about is in terms of vocabulary.about is in terms of vocabulary.about is in terms of vocabulary.about is in terms of vocabulary. They call them one thing I call them 
another but we’re talking about the same entities OK. That things 
are seen that are alleged to come out of spacecraft, well all I can alleged to come out of spacecraft, well all I can alleged to come out of spacecraft, well all I can alleged to come out of spacecraft, well all I can 
say I that as far as I’m concerned these things are coming out of say I that as far as I’m concerned these things are coming out of say I that as far as I’m concerned these things are coming out of say I that as far as I’m concerned these things are coming out of 
other dimensions that are existing alongside ourother dimensions that are existing alongside ourother dimensions that are existing alongside ourother dimensions that are existing alongside our own. own. own. own. Somehow 
they’re able to do it. (emphasis added) 

 
Based on Mr Allan’s explanation above, Ofcom considered that it was reasonable 
for the programme makers to draw a link between those “beings” that were able to 
travel through doorways to other dimensions, and “aliens” as they were all “coming 
out of other dimensions that are existing alongside our own”. 
 
Ofcom also noted that the programme attempted to refer to Mr Allan’s theory of 
the interdimensional nature of the astral doorway by describing it at one point as 
an “interdimensional stargate”.  
 

 Ofcom found viewers were likely to understand that Mr Allan’s claim that he had 
discovered an astral doorway was being considered as part of the programme’s 
examination that there may be an alien gateway inside the Chapel. This did not 
result in unfairness to Mr Allan as in Ofcom’s opinion he had indicated to the 
programme makers that an “astral doorway” and an “alien gateway” were different 
ways of describing the same thing.  
 

c) Mr Allan complained that it was unfair for the programme to state that the 
patterned cubes in the Chapel had no relevance. Mr Allan said this negative 
statement was made with no real evidence other than the fact that Professor 
Campbell could not instantly reproduce the patterns on the cubes. 

 
 Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past 
events broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that 
material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is 
unfair to an individual or organisation.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 37 

 In this case, it was not for Ofcom to judge whether or not the test results of the 
programme’s experiment were scientifically significant, but rather to assess if the 
programme as broadcast presented the experiment and the findings of the 
experiment in a fair way. Ofcom considered that in order for the programme to 
fairly test and make a conclusion about Mr Allan’s theory, it was incumbent on the 
programme makers to adequately explain to viewers the experiment’s 
methodology so that they could understand the basis of the programme’s 
conclusions. 

   
 The programme explained that it planned to test Mr Allan’s theory with the help of 
an expert, Professor Campbell, who was Professor of Music at Edinburgh 
University. The programme explained the test in the following way: 

  
Voice over: We asked Professor Campbell to try and repeat the patterns using 

the Chladni technique. For three hours he tried different 
substances on his board and different parts of his bow. 

 
Ofcom considered that this was a reasonable explanation of a relatively simple 
experiment and would have given viewers a clear indication about the 
experiment’s limited scope.  
 
After conducting the experiment, the programme explained the results and drew 
this conclusion: 
 
Voice over: But none of it worked. Professor Campbell could not recreate any 

of the patterns. It seems the stonework of Rosslyn Church has 
nothing to do with Chladni. 

 
The programme went on to acknowledge the possibility that the findings were 
inconclusive: 
 
“But this doesn’t mean that there isn’t a portal or a code. Perhaps only the aliens 
have the technology to decipher the code, or perhaps they use different musical 
notations from us?”  
 
Ofcom found that the programme adequately explained the experiment’s 
methodology, and in doing so, appropriately informed viewers about how the 
programme’s findings were reached. Ofcom considered that viewers were likely to 
have understood the scientific scope of the experiment and were therefore able to 
give due weight to the findings of the experiment. Ofcom found no unfairness to Mr 
Allan in this respect.   
 

d) Mr Allan complained that the programme falsely referred to him as a “psychic”. Mr 
Allan said that he is not, nor has he ever claimed to be, a psychic.  

  
 In the programme, Ofcom noted that the voice over first described Mr Allan and his 
colleagues as “paranormal investigators”. Programme captions then provided 
further detail and referred to Mr Allan as “Investigator, Paranormal Encounter 
Group”. Later in the programme Mr Allan and his colleagues were referred to by 
the voice over as “psychics”. Ofcom noted that this last description of Mr Allan and 
his colleagues was made after they described their discovery of an astral doorway 
in the Chapel.  

 
 While Ofcom acknowledged that Mr Allan may not define himself as being a 
psychic, Ofcom was required to determine whether or not it was fair for the 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 38 

programme to use the term when referring to Mr Allan in the programme as 
broadcast.  

 
 In reaching a decision, Ofcom noted the dictionary definition of the word “psychic” 
as provided by Discovery in their written statement: 

  
 “a person apparently sensitive to things beyond the natural range of perception.” 
 
 Ofcom also had regard for the Oxford dictionary’s definition of the word: 
  
 “A person who is regarded as particularly susceptible to supernatural or 
paranormal influence.” 

 
 In Ofcom’s view, Mr Allan’s description of his experience inside the Chapel in 
1998, which occurred to only a handful of people, demonstrated that according to 
his own testimony he was capable of sensing things outside the range of a normal 
person’s perception. In the circumstances, Ofcom considered that it was 
reasonable for the programme makers to describe Mr Allan as a psychic, as the 
description of a person who is sensitive to things beyond the natural range of 
perception, was fair. Accordingly, Ofcom has not upheld this part of Mr Allan’s 
complaint.  

 
e) Mr Allan complained that the programme used footage of him with his hand 
bridged over his eyebrow in an unfair way. Mr Allan said that the repeated use of 
the footage was an attempt to make him look “utterly ridiculous”.  

  
After viewing the unedited recording of Mr Allan’s interview, Ofcom noted that Mr 
Allan’s action of putting his hand to his eyebrow was originally used by him to help 
him remember this ‘train of thought’: 

 
 “I’ve forgot what the hell I was going to talk about, let me, let me get this back 
again” eyes closed, hand bridged over eyebrow, slight rocking of the head, 
speaking to himself. 

 
Ofcom noted that the footage was included three times in the programme, (minus 
the original audio) in relation to Mr Allan’s theory of how to open the astral 
doorway using Chladni Theory.  
 
Ofcom acknowledged Discovery’s statement in which it claimed that it did not 
intend to hold Mr Allan up to ridicule and regretted that the complainant felt this 
way. Discovery said that the use of the footage was intended to represent Mr 
Allan’s experience inside the Chapel. 
 
Ofcom noted that Mr Allan had described his physical experience inside the 
Chapel in his article “Rosslyn: A Psychic Evaluation” as follows: 
 
“I stood with my back to the East wall, extended my arms palms down, closed my 
eyes and relaxed.” 
 
During the same visit: 
 
“Jim told me to close my eyes, relax and tell him what I could feel. I felt myself 
begin to gently sway back and forth, the oscillations gradually becoming more 
pronounced.” 
 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 39 

In Ofcom’s opinion it was fair to use the footage of Mr Allan - eyes closed, head 
slightly rocking, with his hand to his eyebrow - to indicate a moment of insight as 
described by Mr Allan in his article “Rosslyn: A Psychic Evaluation”. Ofcom 
believed it was likely that viewers would have understood the repeat use of the 
footage was an editing technique used in this case by the programme makers to 
highlight the key claim that Mr Allan’s made – that he himself had sensed 
something unusual in the Chapel. Given the limited impact of the visual effect 
Ofcom found it did not result in unfairness to Mr Allan as it would not have been 
capable of affecting viewers’ understanding of the complainant in a material way.  
    

f) Mr Allan complained that the programme makers did not inform him that the 
subject matter would be presented in a ‘jokey’ fashion. Mr Allan said that had he 
known this, he would not have participated in the programme.  

 
Broadcasters and programme makers should normally be fair in their dealings with 
potential contributors to programmes unless, exceptionally it is justified to do 
otherwise. Where a person is invited to make a contribution to a programme, they 
should normally, at an appropriate stage be told the nature and purpose of the 
programme, what the programme is about and be given a clear explanation of why 
they were asked to contribute and when if known and where it is likely to be first 
broadcast.  

 
 Ofcom received limited information from either party about the content of any pre-
production conversations or correspondence between the programme makers and 
Mr Allan. However from the information available including Mr Allan’s written 
statements, his signed release form, and a recording of his unedited interview, 
Ofcom found no evidence that Mr Allan was either misled about the general nature 
of the programme or had secured a guarantee from the programme makers about 
the presentation or overall tone of the programme. 

 
 Mr Allan acknowledged in his written statement to Ofcom that “I was aware that 
the programme concerned UFOs”. Mr Allan also signed a release form that 
indicated that the working title of the programme was “The Strangest UFO Stories 
of All Time”. After viewing a recording of Mr Allan’s unedited interview, Ofcom 
noted that the programme makers spoke openly about the possible relationship 
between the portal discovered by Mr Allan and his colleagues and other people’s 
experiences of aliens (see finding B). In Ofcom’s opinion, the information provided 
to Mr Allan during his interview, and on his release form was sufficient for him to 
be able to understand that: the general premise of the programme was about 
UFOs; and his contribution would relate to his and his colleague’s discovery of a 
doorway inside the Chapel, and refer to his theory about how to open this 
doorway. Ofcom noted that the programme as broadcast matched this expectation 
in that Mr Allan’s contribution: was included within the context of a possible UFO 
connection; focussed largely on his discovery of a doorway inside the Chapel, and 
an experiment to test his theory about how to open the doorway. In the 
circumstances, Ofcom concluded that Mr Allan was not misled about the nature or 
likely content of the programme.  

 
Ofcom next considered the tone of the programme to determine whether it 
resulted in unfairness to Mr Allan. After viewing the programme, Ofcom noted that 
while the overall premise of the programme was exploratory, the programme 
included visual effects relating to UFOs and aliens, and commentary that was 
sceptical in tone. In Ofcom’s opinion, the tone taken by the programme makers 
signalled to viewers that this was a light feature rather than a serious scientific 
analysis. However, given the subject under consideration, Ofcom did not believe 
that this tone resulted in unfairness to Mr Allan. As noted above Ofcom found no 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 40 

evidence that Mr Allan had been given a guarantee about the tone of the 
programme, or had been misled by the programme makers about the nature and 
likely content of the programme. Ofcom concluded that the tone alone did not 
result in unfairness to Mr Allan in the programme as broadcast, as the viewers’ 
impression of him would not have been materially affected by it.  
 

g) Mr Allan complained the programme implied that his contribution was connected 
to UFOs. Mr Allan said he did not give consent for the programme to make this 
suggestion.   

 
 Where a person in invited to make a contribution to a programme they should 
normally, at an appropriate stage be told the nature and purpose of the 
programme and what the programme is about.  

 
 As noted above (see finding F) Ofcom was satisfied that Mr Allan was not misled 
about the nature and likely content of the programme. Specifically Mr Allan was 
made aware that the programme concerned UFOs.  

 
 In Ofcom’s opinion, by signing the release form for his participation in the 
programme, Mr Allan gave consent for his contribution to be considered within the 
context of UFOs. Ofcom concluded that it was fair for the programme to examine a 
possible connection between the astral doorway and the existence of an alien 
gateway, and that appropriate consent had been obtained by the programme 
makers from Mr Allan in respect of such an examination. Ofcom found no 
unfairness in relation to this complaint.  

 
Ofcom has not upheld Mr Allan’s complaint of unfair treatment in the programme 
as broadcast.  



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 41 

 

Other Programmes Not in Breach/Out of RemitOther Programmes Not in Breach/Out of RemitOther Programmes Not in Breach/Out of RemitOther Programmes Not in Breach/Out of Remit    
4 Januar4 Januar4 Januar4 January 2007 y 2007 y 2007 y 2007 ---- 18 January 2007 18 January 2007 18 January 2007 18 January 2007    
    
    

ProgrammeProgrammeProgrammeProgramme    Trans DateTrans DateTrans DateTrans Date    Channel    Channel    Channel    Channel        CategoryCategoryCategoryCategory    No ofNo ofNo ofNo of    

                                ComplaintsComplaintsComplaintsComplaints    

                    

A Girl’s Guide to 21st Century Sex 18/12/2006 Five Sex/Nudity 1 

A River Cottage Christmas Feast 19/12/2006 Channel 4 
Crime 
(incite/encourage) 1 

A Touch of Frost 19/10/2006 ITV3 Advertising 1 

All New You've Been Framed 23/12/2006 ITV1 Animal Welfare 1 

Alternative Christmas Message 25/12/2006 Channel 4 Religious Offence 6 

Anthea Turner: Perfect Housewife 28/12/2006 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

Bedknobs and Broomsticks 26/12/2006 BBC1 Animal Welfare 1 

Big Brothers Little Brother   Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Breakfast with Helen and James 12/12/2006 Q103 FM Religious Offence 1 

Breakfast with Simon and Jennie 20/11/2006 
Reading 
107 FM 

General Acceptance 
Standards 1 

Britain's Fattest Teenager 07/08/2006 Five Offensive Language 3 

Cash in the Attic 02/01/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 

Chart Show 24/12/2006 
Century 
105 Inaccuracy/Misleading 1 

Come Dine With Me 05/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

Come Dine With Me 03/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

Coronation Street 11/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 3 

Cutting Edge 07/08/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 2 

Cutting Edge: Pram Face 14/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 2 

Dead Ringers Christmas Special 31/12/2006 BBC2 Scheduling 1 

Derren Brown 29/12/2006 Channel 4 Dangerous Behaviour 2 

Doc Martin 25/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Doctor Who 25/12/2006 BBC1 Religious Offence 1 

Down The Line 20/12/2006 
BBC Radio 
4 

Crime 
(incite/encourage) 2 

Dracula 25/12/2006 BBC1 Scheduling 1 

Dream Team 10/12/2006 Sky One 
General Acceptance 
Standards 2 

Eastenders 28/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Eastenders 25/12/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 2 

Emmerdale 05/12/2006 ITV1 Religious Offence 1 

Emmerdale 22/12/2006 ITV 
General Acceptance 
Standards 1 

Emmerdale 05/12/2006 ITV1 Religious Offence 1 

Five News 17/12/2006 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Fortune: Million Pound Giveaway 02/01/2007 ITV1 Crime (payment) 2 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 42 

Friday Night With Jonathan Ross 15/12/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 2 

GMTV 20/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

GMTV 29/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Galapagos 29/12/2006 BBC2 Animal Welfare 1 

Ghosthunting With Girls Aloud 22/12/2006 ITV2 Offensive Language 1 

Hollyoaks 23/12/2006 E4 Sex/Nudity 1 

Hollyoaks 18/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

I'm Sorry I Haven't a Clue 19/11/2006 
BBC Radio 
4 Religious Offence 1 

ITV News 02/01/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

ITV News 27/11/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Iain Lee 11/12/2006 
LBC 
97.3FM Dangerous Behaviour 1 

Inventions of War 08/01/2007 Five Other 2 

Late Night Ian Collins With Chessy 13/10/2006 Talksport 
Crime 
(incite/encourage) 1 

Late Night Lake with Allan Lake 12/11/2006 Core  Sex/Nudity 1 

Lee Mack 06/01/2007 
BBC Radio 
2 Offensive Language 1 

Manhunt - Solving Britain's Crimes 04/12/2006 ITV1 
Crime 
(incite/encourage) 1 

Marcus Churchill 19/09/2006 LBC97.3 
General Acceptance 
Standards 1 

Mark Lamarr 06/01/2007 
BBC Radio 
2 Offensive Language 1 

Mission Implausible 09/12/2006 Sky One Offensive Language 1 

Monarch by David Starkey 04/12/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Monty Python's Life of Brian 01/01/2007 Channel 4 Religious Offence 1 

Never Mind the Buzzcocks 29/12/2006 BBC2 
Crime 
(incite/encourage) 2 

Never Mind the Buzzcocks 24/12/2006 BBC2 Religious Offence 1 

Never Mind the Buzzcocks (trail) 23/12/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

News 14/12/2006 
Broadland 
102 

Crime 
(incite/encourage) 1 

Nick Ferrari 08/12/2006 
LBC 
97.3FM U18's in Programmes 1 

Oasis: Lock the Box 25/11/2006 ITV2 
General Acceptance 
Standards 1 

Off the Ball 09/12/2006 
BBC 
Scotland Sex/Nudity 1 

Popworld 23/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Princess Nikki 20/12/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Programme trailer 25/12/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 

Pulling 30/11/2006 BBC3 
General Acceptance 
Standards 1 

Quiz Call 07/12/2006 Quiz Call Competitions 1 

Revenge TV 02/01/2007 ITV1 
General Acceptance 
Standards 3 

Ricky Gervais: Politics 25/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Secretary 14/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Sherlock Holmes: The Sign of Four 28/12/2006 BBC2 Religious Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin  
12 February 2007 

 43 

Skins (trailer) 06/01/2007 C4 Sex/Nudity 1 

Sky News 11/11/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Sky News 13/12/2006 Sky News 
Commercial 
References 1 

Sky News 12/12/2006 Sky News 
General Acceptance 
Standards 1 

Sports Breakfast 27/11/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 2 

Sports Breakfast 19/12/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 1 

Still Standing 26/11/2006 Trouble TV Sex/Nudity 1 

Strictly Come Dancing - It Takes Two 15/12/2006 BBC2 Sex/Nudity 1 

TMi 25/12/2006 BBC1 Violence 1 

Taggart 12/12/2006 ITV1 Violence 1 

The Big Fat Quiz Of the Year 27/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

The Bush and Troy Show 04/12/2006 
GWR 
Radio 

General Acceptance 
Standards 1 

The Great Big Quiz 29/12/2006 Five Competitions 1 

The Lookey Likey Show 14/11/2006 ITV2 
General Acceptance 
Standards 1 

The Secret Policeman's Ball 30/12/2006 More 4 
General Acceptance 
Standards 1 

The Vicar of Dibley 25/12/2006 BBC1 Offensive Language 1 

The X Factor 16/12/2006 ITV1 Competitions 1 

The Xtra Factor 16/12/2006 ITV2 
General Acceptance 
Standards 1 

Thunderpants 29/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Tittybangbang 18/12/2006 BBC3 Substance Abuse 1 

Totally Boyband 03/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 

Toulouse Lautrec: The Full Story 16/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Ugly Betty 07/01/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Vanessa's Real Lives 11/12/2006 ITV1 Sex/Nudity 4 

Watchdog 10/10/2006 BBC1 Dangerous Behaviour 1 

When We Were Scouts 02/01/2007 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

You Are What You Eat: Gillian Moves In 09/01/2007 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 3 

Talksport   Talksport 
General Acceptance 
Standards 1 

 
    
 


