
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 77 
29 January 2007 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 2

  

Contents 
 
 
Introduction      3 

Standards cases 
 
In Breach      4    
  
Resolved      10 
 
Not in Breach     13 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld      15 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 30  
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•     Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•     News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•     Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•     Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•     Programme Code (Independent Television Commission) 

•     Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 4

Standards cases 
 
In Breach 
 
Fizz Music 
Fizz, 6 August 2006, 22:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained about the racist tone of texts submitted by viewers and 
displayed on screen, which included “All dirty pakis stink! **** off home.” The viewer 
believed that such texts should not have been allowed on air. 
 
Response 
 
Fizz acknowledged that, having studied the chain of text messages, there was a 
potential issue in that these may have been viewed by someone who had come 
across the station unawares. The texts generally only appeared on screen line by line 
in quantities of three or four, a new text message replacing an older one, and the text 
messages complained of could have therefore been viewed in isolation from the 
general text "conversation". The broadcaster explained that the exchange of texts 
initially started with a comment in praise of Pakistan from a viewer requesting a song 
by Shakira, “Wen iz shakira? big up pakistan". The broadcaster pointed out that 
following the first “big up” expression there were several further messages supporting 
Pakistan and Pakistanis. 
 
Fizz argued that the expression ‘paki’ did not cause major offence to typical 
viewers of the channel. Figures indicated that more than 60% of the Fizz audience 
were under the age of 30 and that this demographic became proportionally greater in 
the late evening. Fizz also pointed to research conducted by Ofcom which it believed 
pointed out that the meanings of certain words formerly considered racist or offensive 
had changed and become acceptable in some areas and groups. Fizz suggested the 
use of the word ‘paki’ and related text messages should be seen in this context, as 
part of a common social language used by and acceptable to the typical viewer to 
Fizz at the time of broadcast. 
 
However, it acknowledged that perhaps the word “pakis" was not "justified by the 
context” in the sense of Rule 2.3 of the Broadcasting Code. A viewer could have 
come upon the channel unawares, and this person would not be within the typical 
social peer group of Fizz viewers. Mindful of this, Fizz apologised for any offence that 
may have been caused by showing the word, and informed Ofcom that it had revised 
its procedures for checking texts and would endeavour in future to edit, or fully 
delete, the word complained of within text messages as it occurs. 
 
Decision 
 
Ofcom considered the complaint in the context of Rule 2.3 of the Broadcasting Code 
(“the Code”): "In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 
that material which may cause offence is justified by the context." Context includes 
such matters as editorial content, the nature of the service, the time of broadcast, the 
degree of harm and offence likely to be caused and the expectations of the audience. 
  



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 5

With regards to the acceptability of the term ‘paki’, participants in Ofcom research, 
Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation  (2005), 
suggested: 
 

• this word was generally considered very offensive;   
 

• young British Asians who participated in the research found a word such as 
‘paki’ acceptable in the very limited circumstance that it was used by 
members of that community to address each other or talk about themselves in 
a friendly fashion ; and,  

 
• otherwise, to respondents who were members of the Pakistani community, it 

was viewed as among the most offensive language.  
          
There was no evidence cited by Ofcom’s research to suggest that this word has lost 
its racist and offensive meaning to many people and become generally 
acceptable. Its use on air therefore needed appropriate justification by the context in 
which it was broadcast.     
 
Ofcom noted that, in addiiton to racist texts, the text dialogue shown on air also 
contained a number of texts which challenged negative statements about Pakistan 
(e.g. “There aint noting rong wiv pakistan u racist pig.”) But in reaching a 
decision Ofcom took account of the fact that, in addition to the specific message 
complained of, there were a number of offensive and racist texts shown as part of the 
dialogue (e.g. “**** pakistan”, “Pakistan sucks sheep ****” and “england rulez”). 
Ofcom was concerned to note that the text moderators had taken care to edit or 
remove bad language contained in the text messages but failed to edit or remove 
racially motivated offensive language such as ‘paki’.       
 
Ofcom welcomed the broadcaster’s revised procedures to check text messages 
before broadcast and intention to edit out racist language from future text 
messages. However, given the strong racist tone and number of racist messages 
shown Ofcom did not believe that the inclusion of these messages was justified by 
the context. There was no editorial justification for transmitting such racist language 
and it was not acceptable. 
  
Ofcom therefore considered that the programme was in breach of Rule 2.3 of the 
Code. 
 
Breach of Rule 2.3 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 6

Anna Raeburn               
LBC 97.3 FM (Greater London), 7 August 2006, 13:00 
 
 
Introduction 
 
The presenter Anna Raeburn, in her phone-in programme, covered a variety of 
issues, discussing them with callers, referring to listeners’ comments and airing her 
own views. During this programme, she also read out live an advertisement for 
OzKleen’s Bath Power. A listener believed the advertisement was not clearly 
separated from the programme and was therefore confusing to listeners. 
 
Rule 10.2 of the Broadcasting Code (“the Code”) states: 
 
“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 
 
The OzKleen’s Bath Power advertisement occurred after a travel bulletin, featured 
within the programme. The OzKleen’s Bath Power advertisement was then followed 
by content promoting DAB digital radio (that was clearly LBC-branded) and other 
advertisements.  
 
Response 
 
LBC believed the advertisement was clearly separated from programming. It 
compared the matter to a previous complaint concerning the separation of 
programming and advertising, which had not been found in breach of the Code. 
However, the broadcaster acknowledged that the previous case had concerned an 
advertisement that had not followed a travel bulletin, but a programme trail for Nick 
Ferrari at Breakfast, which had ended with a station drop-in (a brief pre-recorded 
reference to a station that is dropped into other material but was not a full station 
‘ident’). 
 
LBC confirmed that it was station policy to play a full station ‘ident’ as it returned to 
programming at the end of an advertising break but not when leaving editorial and 
entering a break. 
 
The station also confirmed that, in the current case, the promotion of DAB, featured 
after the live presenter-read advertisement, was also an advertisement, not editorial. 
 
The broadcaster also believed that there was a “substantive difference in style” used 
by the presenter on the one hand in the programme and on the other hand in the 
advertisement. LBC claimed that in her programme the presenter drew from real life 
and talked about herself, while, “in this advertising material she did not endorse the 
product…”. It added that the advertisement was “portrayed in isolation, not in 
response to a question on an ‘agony’ style show.” 
 
Decision 
 
Broadcast output is defined either as editorial (programming) or advertising.  It is a 
requirement of the Code, for the purposes of transparency, that these must be clearly 
separated.  
 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 7

Ofcom noted that the presenter’s show featured a travel bulletin followed by a very 
short three-note ‘sting’, before the full commercial break. However, in Ofcom’s 
opinion this ‘sting’ would have simply indicated to listeners that the travel bulletin had 
finished.  
 
Before the presenter introduced the travel bulletin, she stopped talking to callers and 
expressed her own opinion, citing a listener’s written contribution that supported it. 
When she read the advertisement immediately after the travel bulletin, her 
conversational style appeared to be very similar to the end of the preceding 
programming. Although travel bulletins are commonly featured in radio programmes, 
they are not always followed by advertising breaks.  
 
The presenter-read advertisement was then followed by content promoting DAB 
digital radio. Again, it is not uncommon for DAB to be promoted in programming. 
Ofcom noted that this particular promotion was, in fact, an advertisement, not 
editorial. However, it promoted digital radio sets generically, without reference to any 
specific products and it also ended by referring listeners to the LBC website, “for 
more on DAB” – it was therefore possible that listeners may have understood this to 
have been editorial. 
 
Ofcom did not therefore believe listeners could be certain that editorial had ceased 
until after the DAB content had finished and the subsequent advertisements began. 
 
Ofcom acknowledged that it was LBC’s policy not to use a station ‘ident’ before an 
advertising break. However, in the previous case (which was found not to be in 
breach of the Code), the drop-in used at the end of the programme trail provided 
sufficient separation from a presenter-read advertisement, as the presenter’s style 
was markedly different to that used in his programme and programme trails are also 
commonly placed next to advertising breaks. Ofcom would normally advise that 
presenter-read advertisements be placed in the middle of clear commercial breaks, 
to ensure their adequate separation from programming. However, the circumstances 
in the previous case had achieved such separation by other means. 
 
Given that the programming ran seamlessly from the travel bulletin to the presenter-
read advertisement, in the style of the programming, and then into what could have 
appeared to be editorial references to DAB, it was likely that listeners would not have 
been aware where the editorial ended and the commercial material started. The way 
in which the presenter-read advertisement was incorporated into the station’s output 
therefore breached Rule 10.2 of the Code. 
 
The original decision to find this programme in breach was appealed by the 
broadcaster, leading to a review. This finding is the result of that review. 
 
Breach of Rule 10.2 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 8

Top 20 Freaks of Pop           
The Hits, 13 October 2006, 19:45 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained that The Hits broadcast the unedited version of Michael 
Jackson’s 1983 music video Thriller at 19:45. The complainant was concerned that 
this video had a BBFC ‘15’ Rating and was therefore unsuitable for transmission 
before 21:00.  
 
Ofcom asked Emap (the licence holder for The Hits) to comment on the video’s 
suitability for transmission before the watershed with specific regard to Rule 1.3 of 
the Broadcasting Code (“the Code”), which requires children to be protected from 
material that is unsuitable for them by appropriate scheduling. 
 
Response 
 
Emap stated that it broadcast Thriller as a music video supplied by SonyBMG and 
that it was unaware of a BBFC rating for it. Emap further stated that it reviewed every 
piece of content for its suitability for the time of transmission and in this case 
considered that the horror elements of the video, filmed 23 years ago, were of an 
almost humorous ‘B movie’ quality by today’s standards. Emap considered that in 
comparison, some of the scary and realistic effects used in the most recent Dr Who 
series indicated to them that today's children were more aware and used to seeing 
such material particularly given that Dr Who was transmitted in the same timeslot as 
the Top 20 Freaks of Pop.  
 
Emap also said that The Hits targeted 16-34 year olds and that programming on 
Friday evenings (when this video was broadcast) was always designed to appeal to 
an older audience, with a chart based format featuring ‘oldies’ or rock music that was 
not considered child friendly. Emap also pointed out that the programme had a 
relatively low proportion of children watching, compared to the general population. 
 
Decision 
 
Rule 1.3 of the Code states: “Children must also be protected by appropriate 
scheduling from material that is unsuitable for them.” Appropriate scheduling should 
be judged according to various factors including: 
 

- the nature of the content; 
- the likely number and age range of children in the audience; 
- the start and finish time of the programme; 
- the nature of the channel or station and the particular programme; and 
- the likely expectations of the audience.  
 

On 13 October 2006, The Hits broadcast the full 13 minute unedited version of 
Michael Jackson’s Thriller music video at 19:45 in a programme item entitled The 
Top 20 Freaks of Pop. The video portrays Michael Jackson ‘morphing’ into a 
werewolf and teaming up with a group of zombies to pursue his girlfriend.  
 
The Code specifically requires (Rule 1.21) that BBFC ‘18’-rated films can only be 
broadcast on free to air services after 21:00. All other material, including ‘PG’ and 
‘15’ rated films and videos, shown before the watershed must be assessed by 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 9

broadcasters to ensure the content complies with Sections 1 and 2 of the Code. This 
may mean that some editing of ‘PG’ and ‘15’ rated films is required if pre-watershed 
transmission is planned.  
 
Ofcom’s legacy regulator the Independent Television Commission (the ITC) 
previously judged the horror elements of this unedited version of Thriller to be 
unsuitable for transmission pre-watershed (ITC Programme Complaints Bulletin: 
Monday 27 January 2003). Whilst Ofcom noted Emap’s claim that the programme 
Top 20 Freaks of Pop’s had a relatively low proportion of children watching it is 
nevertheless important to underline that this is only one of the factors to be taken into 
account in considering appropriate scheduling. The Hits is a free-to-air music channel 
broadcasting primarily chart pop videos, which is likely to be of significant appeal to 
children. Whilst Thriller was primarily a dance video and widely acknowledged as a 
significant piece of pop culture, it nonetheless featured horror elements (in the form 
of Michael Jackson ‘morphing’ into a werewolf and the realistic presentation of 
zombies) which Ofcom considered inappropriate for broadcast at this time. In 
particular, research conducted by the ITC concluded that young children find images 
which portray an individual undergoing a dramatic physical change (such as 
‘morphing’), while their psychological identity remains the same, particularly 
disturbing. Ofcom considered that the imaginary horror in the full unedited version of 
Thriller was materially different to that contained in a programme like Dr Who – which 
was aimed at a young audience and was of a sci-fi nature. Ofcom therefore judged 
that the ‘morphing’ of Michael Jackson into a werewolf was likely to have been 
capable of causing significant distress to younger viewers.  
  
Ofcom therefore considered that the broadcast was in breach of Rule 1.3 of the 
Code. 
 
Breach of Rule 1.3 
 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 10

Resolved 
 
Married in the Morning 
GMTV, 31 August 2006, 07:25 
 
 
Introduction 
 
Married in the Morning was an interactive feature on GMTV in which viewers were 
given the opportunity to choose a couple who were to be married and arrange their 
wedding. The item broadcast on 31 August 2006 featured the chosen couple at the 
wedding destination, Mauritius. During the broadcast, a presenter interviewed a 
representative from Virgin Holidays. The representative spoke about why Mauritius 
was popular with tourists and talked about the services offered by Virgin Holidays.  
She said: 
 
“Virgin Holidays is able to offer a great selection of holidays here to Mauritius. We’re 
also able to pre-book all of your wedding packages and we’re thrilled that, as of next 
year, Virgin Atlantic will be flying here direct.” 
 
Ofcom asked GMTV for comments on the broadcast under Rules 10.3 (no promotion 
of products and services within programmes) and 10.4 (undue prominence) of the 
Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom also asked for details of any arrangement 
between GMTV and Virgin Holidays. 
 
Response  
 
GMTV explained that Virgin Holidays provided the holiday package for the Married in 
the Morning feature but no arrangements of any sort were made for credits to be 
given to Virgin Holidays on the programme in return for these services. While GMTV 
did provide links and information regarding Virgin Holidays on its website, these were 
at the broadcaster’s sole discretion. GMTV provided a copy of its contract with Virgin 
Holidays. 
 
GMTV stated that the Married in the Morning feature generated a large number of 
viewer responses for information about Mauritius as a holiday destination. In the light 
of this, in planning the programme on 31 August 2006, the producers decided at their 
own volition, and without obligation, to interview a representative of Virgin Holidays 
on this topic. It was arranged to interview the representative, who was specifically 
told that she should not mention any services provided by Virgin. 
 
Unfortunately, the representative used the live interview as an opportunity to promote 
the company. GMTV acknowledged that this did result in undue prominence to Virgin 
Holidays. This was recognised immediately by the producers, and they ended the 
interview at the earliest opportunity. After the interview, the producers explained to 
the interviewee that her actions were inappropriate.    
 
GMTV said it very much regretted the incident and had taken urgent steps to remind 
producers of the dangers of undue prominence, and that, under its standard 
procedures, the interview should not have taken place at all. 
 
GMTV said the error was entirely unintentional, and re-iterated that no arrangements 
were in place to provide Virgin Holidays with on-screen publicity in return for services 
provided by them to GMTV. 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 11

 
 
 
 
Decision 
 
Based on the information provided to it, Ofcom was satisfied that there had been no 
financial arrangement between GMTV and Virgin Holidays that resulted in influence 
over the editorial content of the programme.  
 
However, as GMTV acknowledged, the references in the interview to services offered 
by Virgin Holidays were unduly prominent and promoted the company. The fact that 
the company had provided valuable products and services that helped with the 
production of the feature was likely to give rise to the impression that Virgin Holidays 
had inappropriately influenced the content of the programme.  
 
In view of GMTV’s remedial action and acknowledgement that it had breached the 
rules of the Code concerning undue prominence and the promotion of products, 
Ofcom considered the matter resolved.    
 
Resolved 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 12

Bean: The Movie 
Nickelodeon UK, 25 October 2006, 12:00 
 
 
Introduction 
 
Nickelodeon UK is a dedicated children’s channel available on satellite and cable. A 
viewer complained that whilst watching the film Bean: The Movie on the channel with 
her young daughter, a Hell’s Angel character gave Mr Bean ‘the finger’ which in turn 
prompted Mr Bean to use ‘the finger’ gesture repeatedly to passers by.  
 
Response 
 
Nickelodeon said that Bean was a family film but to ensure it was suitable for a 
children’s audience it had undergone a difficult editing process. After reviewing the 
scenes with the insulting finger gesture again following the complaint, Nickelodeon 
decided that it had been a mistake not to edit them out of the film especially due to 
the number of times the gesture was used. Nickelodeon added that it had now edited 
the offending gestures from the film for all future broadcasts. Nickelodeon apologised 
that its original decision on this particular occasion was incorrect and offered the 
complainant its full apologies for the offence caused.  
 
Decision 
 
Ofcom acknowledged the steps taken by Nickelodeon to edit the finger gesture 
scenes from the film for future broadcast and noted its apology to the complainant. 
Ofcom therefore considered the matter resolved.  
 
Resolved 
 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 13

Not In Breach 
 
A Girl’s Guide to 21st Century Sex 
Five, 30 October, 6 November, 20 November & 4 December 2006, 23:05 
 
 
Introduction 
 
21 viewers complained to Ofcom about four episodes of A Girl’s Guide to 21st 
Century Sex broadcast at 23:05 on Five. Complainants were concerned that: 
 
 - some of the material broadcast was “shocking and explicit”; 
 
 - some of the sexual activity featured was “immoral or/and breached UK 
  obscenity laws” and was so explicit that it equated to BBFC R181  
  content which is prohibited from broadcast; and, 
 
 - the programme could impart “inappropriate information to vulnerable 
  young girls”.  
 
Decision 
 
Ofcom considered the programme and the complaints in the light of the following 
rules from the Broadcasting Code (“the Code”): 
 
Rule 2.1: “Generally accepted standards must be applied to the contents of television 
and radio services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material.”  
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context.”  
 
A Girl’s Guide to 21st Century Sex, presented by Dr Catherine Hood, examined sex, 
sexual health and sexual behaviour in contemporary society. Ofcom noted that this 
was a factual educational programme featuring advice, information and tips from a 
range of doctors and sexual health practitioners on sexual behaviour and practices.  
 
The sexual editorial content of the series featured brief explicit visuals of sexual 
activity, discussion of male and female masturbation, close-camera work of the 
biology of the male and female body including the filming of ejaculation in a woman’s 
vagina, and at times detailed discussion of sexual health matters including sexually 
transmitted diseases.  
 
In assessing complaints relating to offence as set out in Rules 2.1 and 2.3 of the 
Code, Ofcom noted there was no absolute prohibition on the broadcast of ‘real’ 
sexual intercourse on television and further noted that images of ‘real’ sex had been 
broadcast on free to air television before. Further, it should be noted that clear 
images of ‘real’ sex on UK television should not automatically be equated with BBFC-
rated R18 material. In Ofcom’s view the portrayal of sex in this programme genuinely 
sought to inform and educate rather than stimulate or arouse sexually. Explicit 
                                            
1 The R18 category is a special and legally restricted classification primarily for explicit works of 
consenting sex between adults. Films may only be shown to adults in specially licensed cinemas, and 
videos may be supplied to adults only in licensed sex shops. 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 14

images of adult sexual activity may be exceptionally justified by context, particularly if 
the context has an educational purpose.   
 
Given the nature of the programme’s sexual content, Five scheduled it at 23:05 and 
highlighted to viewers, in the form of detailed pre-transmission information, the 
explicit nature of the content which followed in order that viewers could make an 
informed choice as to whether or not to watch the programme. Before each 
programme, the following oral information was given: “A look at contemporary sex in 
a Girl’s Guide to 21st Century Sex which contains very explicit scenes of a sexual 
nature.” 
 
Information was also given in the following form by the programme’s presenter (Dr 
Hood) within the programme prior to any visuals that were to be considered 
particularly explicit: “I should warn you that the material you are about to see is of a 
particularly explicit nature.” 
 
Ofcom also noted that the most complained of scenes - the internal camera work of 
sexual organs during intercourse - were medical and biological in presentation and 
intended to educate and could not be described as images designed to titillate or 
arouse. Ofcom therefore judged that Rules 2.1 (concerning offence) and 2.3 of the 
Code were not breached. 
 
Ofcom considered Rule 2.1 as regards the inclusion of harmful material. A number of 
complainants were concerned that elements of this series could be harmful and 
embarrassing to younger girls and could give them a distorted view of sex. Ofcom 
has concluded that whilst the visuals were explicit at times, nothing was transmitted 
in a manner that could be construed as having the potential to harm people under the 
age of eighteen. The programme was presented by a doctor and featured a range of 
doctors and sexual health experts. The advice and information given comprised 
sexual education information albeit set in a modern context and, whilst some of the 
visuals of sex were explicit, they did not breach the requirements of the Code. The 
programme was therefore not in breach of Rule 2.1 of the Code (concerning harm).  
 
In conclusion, Ofcom found no breach of Rules 2.1 or 2.3 of the Code.  
 
Not in Breach 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 15

 
Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Ms V on behalf of her daughter (a Minor) 
Dispatches, Channel 4, 7 July 2005 
 
 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment in the broadcast of the 
programme. 
 
Ms V complained that her daughter was treated unfairly in an edition of the Channel 4 
current affairs programme Dispatches. The programme examined failing standards in 
British secondary schools. The reporter, a qualified teacher, worked undercover as a 
supply teacher in a number of schools and covertly recorded her work and observations.  
Covertly recorded footage of Ms V’s daughter throwing a pencil and responding “No” to a 
question from the teacher was included in the programme with her face pixelated. 
 
Ms V complained that her daughter was treated unfairly by the programme in that she 
was secretly filmed in her classroom and the material broadcast without Ms V’s consent; 
and Ms V was not given an opportunity to respond to the material prior to broadcast. Ms 
V further complained that her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in both the 
making and broadcast of the programme in that: she was filmed without Ms V’s consent 
while at school; she was recognised in spite of pixelation by friends, family and others; 
the method used to obtain the material was disproportionate; and, the programme 
makers did not pay particular attention to her age and other vulnerabilities.    
 
Channel 4 responded that the programme revealed important issues of such 
overriding public interest that, given a number of steps taken in the conduct of the 
filming and in concealing Ms V’s daughter’s identity, it was not incumbent on the 
programme makers to seek Ms V’s consent or offer her a right of reply. Furthermore, 
any infringement of Ms V’s daughter’s privacy in the making or broadcast of the 
programme was warranted by the public interest in the failures within the education 
system revealed by the programme.  

 
Ofcom found that the programme was of significant public interest in exposing 
failures in the secondary education system. In part it relied on the evidence of 
cumulative, persistent low-level misbehaviour in the classroom which resulted in 
serious disruption in order to expose how the education system was failing the 
children. In light of this, and of the appropriate measures taken to obscure Ms V’s 
daughter’s identity, and having taken account of the particular vulnerabilities of 
children, Ofcom did not find that inclusion of the footage of Ms V’s daughter resulted 
in unfairness to her, nor that her privacy was unwarrantably infringed in either the 
making or broadcast of the programme.   
 
Introduction 
 
This documentary programme, part of the Dispatches series, was entitled Undercover 
Teacher and examined failing standards in British secondary schools. The reporter, a 
qualified teacher, worked undercover as a supply teacher in a number of schools and 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 16

covertly recorded her work and observations. Some of the covertly recorded material 
was broadcast in the programme and contained evidence of what was referred to as 
“a serious problem with pupil discipline” in classrooms, and of staff concealing the true 
picture from Ofsted education inspectors. The faces of children covertly filmed for the 
programme were pixelated. 
 
Ms V’s daughter (a minor), a pupil at one of the schools featured in the programme, was 
filmed covertly. Footage of her throwing a pencil and responding “No” to a question from 
the teacher was included in the programme. Her face was pixelated. 
 
Ms V, complained that her daughter was treated unfairly in the programme as broadcast 
and that her privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of 
the programme.   
 
The Complaint 
 
Ms V’s case 
 
In summary, Ms V, represented by Harrison Bundey solicitors (“Harrison Bundey”), 
complained that her daughter was treated unfairly in that: 
 

a) Her daughter was covertly filmed and the material broadcast without Ms V’s 
consent, resulting in unfairness to her daughter.   
  

b) Although the school informed Ms V that the covert filming had occurred, this was 
only days before the programme’s transmission, and Ms V was not informed that 
her daughter specifically had been filmed, nor informed of the nature and 
purpose of the programme. Ms V did not therefore have an opportunity to 
respond to the material prior to broadcast, resulting in unfairness to her daughter.   

 
In summary, Ms V, represented by Harrison Bundey, complained that her daughter’s 
privacy was unwarrantably infringed in both the making and broadcast of the programme 
in that: 

 
c) Her daughter had a legitimate expectation of privacy while at school, which is a 

sensitive place, but was filmed without the consent of Ms V, the local Education 
Authority or the school, resulting in her daughter’s privacy being unwarrantably 
infringed in both the making and broadcast of the programme. 

 
d) Her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 

programme, in that although her daughter’s face was pixelated in the broadcast 
she was recognised by her image and voice by friends, family and others.  

 
e) Her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the making of the 

programme in that the method used to obtain the material was disproportionate 
and an abuse of the teacher/pupil relationship. Furthermore her daughter should 
not have lost her right to privacy because of events at her school.   
 

f) Her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast 
of the programme in that the programme makers should have paid particular 
attention to her daughter’s age. She was also vulnerable due to behavioural 
problems at school. These are a private matter but were the very issues the 
programme sought to expose. 

 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 17

As background to Ms V’s complaint, Harrison Bundey noted that prior to the 
broadcast an application was made (by some other parents at the school) to the High 
Court in an attempt to obtain an injunction. The Judge concluded that although the 
filming and broadcast amounted to a breach of the children’s rights under Article 8 of 
the European Convention on Human Rights, this was outweighed by the public 
interest in showing the film which showed important issues of public concern.  
Channel 4 agreed that there would be substantial editing to remove any images of 
children who were at serious risk if identified from the footage. 

 
Channel 4’s case 
 
In summary Channel 4 responded to the fairness complaint made by Ms V on behalf of 
her daughter as follows:  
 

a) Channel 4 first addressed Ms V’s complaint that her daughter was covertly filmed 
and the material broadcast without her consent. Channel 4 stated, by way of 
background that the programme, a one hour documentary, highlighted serious 
problems in the education system. It arose from the programme makers’ 
research evidence that the secondary school state education system was 
suffering from chronic disruption by misbehaving children in the classroom and 
that teachers were at best unable to control it and at worst colluding to hide its 
impact from school inspectors. 

 
Proper procedures were adhered to in obtaining authorisation for the secret 
filming and included detailed discussion by the production team, the 
commissioning editor and a senior lawyer in the Legal and Compliance 
Department at Channel 4. A protocol was put in place covering the 
undercover reporter’s conduct in obtaining and fulfilling her teaching contracts 
during the making of the programme. The undercover reporter maintained 
meticulous logs of the classes for which she had responsibility in order to 
enable those classes to be readily identified subsequently. The broadcaster 
stated that it only filmed children in “normal” state schools and not those in 
special schools for particularly vulnerable children. 
 
The focus of the programme was the systemic failure of the school and its 
functions, not the behaviour of individual children. The programme revealed a 
number of important public interest issues concerning: the breakdown of 
discipline (which often led to teaching becoming impossible and sometimes 
led to dangerous behaviour); the deliberate misrepresentation by staff of the 
normal functioning of another school during an Ofsted inspection; and 
significant staff demoralisation which affected discipline and expectations of 
the children.  

 
Following the filming, the material was considered and discussed by the 
commissioning editor and lawyer at Channel 4. The two local authorities 
whose schools had been filmed were advised of the filming, given details of 
the schools and classes involved, and an outline of the issues raised. The 
programme makers explained that although the names of the schools would 
be disclosed in the programme, the identity of all pupils and staff members 
was to be obscured by full pixelation of their faces.   
 
A full opportunity for right of reply was offered to both of the local education 
authorities where schools were featured. A dialogue was entered into about how 
best to deal with concerns that some children (and particular members of staff) 
might be unduly vulnerable. These were children who could be at risk of serious 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 18

physical harm if they were to be identified by estranged members of their family 
who did not know their present whereabouts. Also, children who were living in 
families with a history of domestic violence might be at serious risk of physical 
reprisals by parents or carers because of their bad behaviour in school. Such 
staff or children would then either be removed from the programme or their 
identity further obscured. Both local education authorities were offered the 
opportunity to attend a viewing of the programme in advance of the broadcast, in 
order to establish that none of the staff or children in the at risk category were 
included in the version of the programme that was to be broadcast. 

 
The local authority in this case, Leeds City Council, declined to attend a 
viewing of the programme or to provide any details to assist in the process.  
Instead the parents and family members of such children (who did not include 
Ms V’s daughter), together with their solicitor, from Harrison Bundey, attended 
a viewing of the programme with Channel 4. Channel 4 agreed to all the 
requested measures which required further obscuring of identity. The solicitor 
for the group viewed the final version of the programme once the measures 
had been taken, and was fully satisfied.   
 
Channel 4 had no reason to believe that Ms V’s daughter necessitated 
different treatment from the generality of children in the programme, as there 
was no suggestion that she fell into the category of being at risk of serious 
harm in the event that she might be recognised by people who knew her very 
well. Her behaviour was the kind of low level disruptive behaviour typical of 
many children featured and far less serious than some. 

 
b)  Regarding Ms V’s complaint about how she was informed of the programme and 

the issue of right of reply, it was Channel 4’s view that, given the nature of the 
programme, an opportunity for the complainant to respond was neither 
appropriate nor required, especially as the identities of all concerned were fully 
and properly obscured. Indeed such a right of reply would have been impractical 
and would have significantly distorted the focus of the programme (namely 
systemic rather than individual failures).   

 
In summary, the broadcaster responded to the privacy complaint made by Ms V on 
behalf of her daughter as follows: 

 
c)  Channel 4 addressed Ms V’s complaint that her daughter had a legitimate 

expectation of privacy while at school but was filmed without consent from her, 
the local Education authority or the school. Channel 4 noted that in addition to 
the dialogues with the local education authorities discussed above at head a), an 
injunction application was brought on behalf of two of the children (not including 
Ms V’s daughter) at one of the schools in Leeds. The Judge, Mr Justice Munby, 
declined to grant the injunction on the basis that the “reasonable right to privacy” 
(Article 8 of the European Convention on Human Rights) had to be balanced 
against freedom of expression rights (Article 10). His conclusion was that the 
programme exposed issues of such important public interest that, in weighing in 
the balance all the various rights under the Convention, he said “the case comes 
down fairly heavily in favour of Channel 4”. He further stated that such issues 
could only be brought to the attention of the public through the use of 
“surreptitious methods”. He endorsed the importance of the range of matters of 
public interest raised in the programme.    

 
 As far as Ms V’s privacy complaint was concerned, Channel 4 said that the 

complaint was made not by a direct and identified main subject of an 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 19

investigation, but on behalf of a child who was part of a wider classroom 
scene and whose identity was properly obscured. Channel 4 said that the 
strength and importance of the public interest in the issues exposed by the 
programme, together with the fact that proper and prudent measures were 
taken to conceal the identity of those unavoidably filmed, meant that any 
infringement, in the filming and broadcast of the programme, was 
proportionate and fully warranted. This was especially so, in light of Mr Justice 
Munby’s decision, that the only way of providing evidence of these issues of 
important public interest was by secret filming. Furthermore, Mr Justice 
Munby had found that it was fundamental to the importance of democracy that 
such material be given general publicity and not “merely private disclosure to 
those directly concerned with what the film shows”. 

 
If Ofcom were to conclude that any infringement of privacy it believes to have 
occurred were not warranted, it would effectively throw into very serious doubt 
the ability of programme-makers to expose wrong-doing and incompetence 
especially where vulnerable groups of people are directly suffering as a 
consequence. 

 
d) Regarding Ms V’s complaint that her daughter was recognised by friends, family 

and others, Channel 4 stated, as discussed above, that the identity of all pupils 
and staff members was obscured by full pixelation of their faces. Channel 4 had 
no reason to believe that Ms V’s daughter necessitated different treatment from 
the generality of children in the programme as there was no suggestion that she 
fell into the category of being at risk of serious harm.    

 
e) Channel 4 next responded to Ms V’s complaint that the method used to obtain 

the material was disproportionate and that her daughter should not have lost her 
rights to privacy because of events at her school. Channel 4 stated that the 
contention that the methods used to obtain the material were disproportionate 
was rejected. Channel 4 stated that there was nothing more that it could have 
done to avoid or reduce the interference with the privacy rights of those filmed, 
short of not filming the children or not broadcasting the footage. As discussed 
above there was an important public interest in those issues being made known 
by the making and broadcast of the programme. Protocols in place regarding the 
undercover reporter’s role as a teacher were dealt with above at head a).   

 
f)  Regarding Ms V’s complaint that the programme makers should have paid 

particular attention to her daughter’s vulnerabilities Channel 4 stated, as 
discussed above, that the identity of all pupils was obscured by full pixelation of 
their faces. However Channel 4 had no reason to believe that Ms V’s daughter 
necessitated different treatment from the generality of children in the programme 
as there was no suggestion that she fell into the category of being at risk of 
serious harm. Her behaviour was the kind of low level disruptive behaviour 
typical of many children featured and was far less serious than some.     

 
Ms V’s second statement 
 
In summary, Ms V, represented by Harrison Bundey, commented on the 
broadcaster’s response regarding fairness that: 
 

a) On the issue of filming and broadcasting material without her consent, Ms V 
noted Channel 4’s response that only children in normal state schools, not those 
in special schools for particularly vulnerable children, were filmed.  However all 
children are inherently vulnerable due to their age and the special relationship 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 20

between teacher and pupil. Her daughter was particularly vulnerable due to 
behavioural problems that she had at the school prior to the filming. The choice 
of ordinary state schools does not eliminate every risk of vulnerability and thus 
unfairness. 

 
Channel 4 further stated, in its response, that her daughter’s behaviour was 
“unexceptional” and “low level”. Ms V responded that it was therefore neither 
essential nor even desirable to show her behaviour in order to fulfil the aim of 
the programme which was to raise issues including that of “disruptive” 
behaviour being allowed to escalate to “sometimes dangerous” behaviour. Ms 
V argued that featuring her daughter’s behaviour therefore resulted in 
unfairness to her.   

 
Regarding Channel 4’s discussion of the background to the broadcast of the 
programme, although Channel 4 entered into dialogue with the local authority this 
did not include parents until Friday 1 July 2005. Some parents, including Ms V, 
were included as late as Monday 4 July 2005, others as late as Tuesday 5 July 
with the broadcast scheduled for Thursday 7 July 2005. Harrison Bundey were 
only able to act on behalf of those children considered to be at very high risk of 
physical harm if recognised. Other parents, who objected to the filming and 
broadcast on basic principles of privacy, and who had additional concerns 
relating to their children’s behavioural problems, had to rely on the injunction 
action which was unsuccessful. An appeal was not lodged against the injunction 
due to the practical difficulties which ensued as a result of the London bombings 

 
b)  No further comment was made regarding the issue of right of reply.   

 
In summary, Ms V, represented by Harrison Bundey, commented on the broadcaster’s 
response regarding privacy that: 
 

c)  On the issues of legitimate expectation of privacy and consent Ms V commented, 
as discussed at head a) above, that Channel 4 had stated that only children in 
normal state schools, not those in special schools for particularly vulnerable 
children, were filmed. However it was Ms V’s view that all children are inherently 
vulnerable due to their age and the special relationship between teacher and 
pupil. Ms V’s daughter was particularly vulnerable due to behavioural problems 
that she had at the school prior to the filming. The choice of ordinary state 
schools does not eliminate every risk of vulnerability and thus an unwarranted 
infringement of privacy. 

 
Ms V noted that Channel 4 had further stated that her daughter’s behaviour was 
“unexceptional” and “low level”. It was therefore neither essential nor even 
desirable in fulfilling the aim of the programme, which was to raise issues of 
“disruptive” behaviour escalating to “sometimes dangerous” behaviour. Featuring 
her daughter’s behaviour therefore resulted in an unwarranted infringement of 
her privacy 

 
As discussed at head a) above, regarding Channel 4’s outline of the 
background to the broadcast of the programme, Channel 4 entered into 
dialogue with the local authority but this did not include parents until Friday 1 
July, and some as late as Monday 4 July (including Ms V) and Tuesday 5 
July, with the broadcast scheduled for Thursday 7 July. Harrison Bundey was 
only able to act on behalf of those children considered to be at very high risk 
of physical harm if recognised. The editing meeting, attended by the solicitor, 
was specifically to ensure protection from identification for these particular 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 21

children who did not include her daughter. Other parents, who objected to the 
filming and broadcast on basic principles of privacy and who had additional 
concerns relating to their children’s behavioural problems, had to rely on the 
injunction action which was unsuccessful. An appeal was not lodged against 
the injunction due to the practical difficulties which ensued as a result of the 
London bombings.    

 
d) Regarding her complaint that her daughter was recognised from the programme, 

Ms V commented that Channel 4 appeared to accept in their submission that 
even with the pixelation techniques employed, Ms V’s daughter was recognisable 
by those who knew her well, in part due to recognition of her voice. This made 
her recognisable to the very people whose subsequent opinions and reactions 
were likely to cause her distress and upset. 

 
e)   No further comment was made regarding the issue of teacher/pupil relationship. 

 
f)  Regarding her daughter’s vulnerability, Ms V commented that Channel 4’s 

submission discussed a protocol governing the undercover reporter’s conduct 
and priorities, as well as logs of classes she taught. Channel 4 would, 
consequently, have had knowledge of her daughter’s background and could 
therefore have reasonably anticipated that she could have suffered some harm if 
recognised (albeit not serious physical harm).  

 
Channel 4’s second statement  

 
In summary the broadcaster responded to the comments on the fairness complaint 
made by Ms V on behalf of her daughter as follows: 
 

a) Regarding the issue of consent and by way of background, Channel 4 stated that 
should this complaint be upheld it would have profound implications for legitimate 
investigative journalism. In order to film secretly in a busy sensitive environment, 
for the purpose of establishing an issue of important public interest, the 
vulnerabilities and sensitivities of every single individual incidentally caught by 
the camera would have to be established. This would be an impossible burden.    

 
The local education authorities were advised of the filming well in advance so 
that the schools could raise issues of concern about those filmed. Regrettably 
Leeds City Council declined to discuss the issue or assist in the process. 
Individual parents therefore instructed solicitors to approach Channel 4, 
resulting in precautionary edits to further safeguard those children at risk of 
physical harm from estranged family members. As explained in Channel 4’s 
first response to the complaint, this meeting was held at a late stage because 
the local education authority in Leeds refused to assist in the process of 
identifying these children. Unless the solicitor from Harrison Bundey who was 
representing the parents had confirmed that every agreed edit had been 
undertaken, the programme would not have been broadcast due to the 
seriousness of the risks to the children. 
 
The footage including Ms V’s daughter was an intrinsic part of an editorially 
important sequence illustrating how unexceptional low level disruption often 
makes it impossible to teach. It was therefore important to include this as 
evidence of a systemic failure at the school.   

 
Schools have a responsibility to draw to the attention of all supply teachers the 
identity of any children who have special needs or who require special attention.  



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 22

Neither the undercover teacher nor the programme makers were given such 
information about Ms V’s daughter at any stage. 

 
b) On the issue of right of reply, Channel 4 responded that the schools concerned in 

the filming were contacted in writing and a letter sent to Ms V’s daughter’s head 
teacher. It raised the specific matters arising from filming. The response received 
was fairly represented within the programme.   

 
In summary the broadcaster responded to the comments on the privacy complaint made 
by Ms V on behalf of her daughter as follows 

 
c)  Concerning expectation of privacy and consent, as discussed above at head a), 

and by way of background, Channel 4 stated that should this complaint be 
upheld it would have profound implications for legitimate investigative journalism. 
In order to film secretly in a busy sensitive environment to establish an issue of 
important public interest, the vulnerabilities and sensitivities of every single 
individual incidentally caught by the camera would have to be established. This 
would be an impossible burden. There are difficult judgements to be made in 
balancing personal privacy rights against the public interest. However the 
meticulous steps taken before and during filming and editing rendered any such 
infringement entirely warranted. 
 
As discussed above at head a), the footage including Ms V’s daughter was an 
intrinsic part of an editorially important sequence illustrating how 
unexceptional low level disruption often makes it impossible to teach. It was 
therefore important to show as evidence of a systemic failure at the school.   
 
Again as discussed above at a), schools have a responsibility to draw to the 
attention of all supply teachers the identity of any children who have special 
needs or who require special attention. However neither the undercover 
teacher nor the programme makers were given such information about Ms V’s 
daughter at any stage.   
 
The complainant stated that no appeal was made due to the London 
bombings. However Channel 4 did attempt to assist by providing a tape of the 
programme on the morning of broadcast, and the Court of Appeal is 
accustomed to dealing with appeals at short notice and in difficult 
circumstances. 

 
d)  Regarding Ms V’s daughter being recognised from the programme, Channel 4 

said that the measures taken by the programme makers to conceal the identity of 
all the children were effective, proportionate, and appropriate, given the nature of 
the filming and the content of the programme. Children’s voices were heard 
throughout and Ms V’s daughter only spoke one short word (“No”). Distorting her 
voice was neither necessary nor appropriate. 

 
e) No further comment was made regarding the issue of teacher/pupil relationship. 

 
f)  On the issue of Ms V’s daughter’s vulnerability, and as discussed above at head 

a), Channel 4 responded that schools have a responsibility to draw to the 
attention of all supply teachers the identity of any children who have special 
needs or who require special attention. However neither the undercover teacher 
nor the programme makers were given such information about Ms V’s daughter 
at any stage. 

 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 23

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes, and from unwarranted 
infringement of privacy in the making and broadcast of programmes, included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
Ms V’s complaint was considered by Ofcom’s Fairness Committee (“the Committee”), 
Ofcom’s most senior decision making body with respect to Fairness and Privacy 
complaints. The Fairness Committee considered the complaint, the broadcaster’s 
response, together with supporting material and subsequent submissions from both 
parties, and a recording of the programme as broadcast.   
 
This programme was broadcast on 7 July 2005 and the ex-BSC Fairness Code (“the 
Fairness Code”) was the applicable Code at the time of broadcast. In taking account 
of the Fairness Code, the Committee had particular regard throughout their 
deliberations to paragraph 32 under which broadcasters are reminded that 
“Children’s vulnerability must be a prime concern for broadcasters. They do not lose 
their rights to privacy because of…events in their schools”.  
    
In the circumstances of this case the Fairness Committee found the following: 
 
a) The Fairness Committee first considered Ms V’s complaint that her daughter was 

covertly filmed and the material broadcast without Ms V’s consent, resulting in 
unfairness to her daughter.   

 
The Committee took account of paragraph 13 of the Fairness Code under which 
broadcasters should not normally obtain or seek information or pictures through 
deception, except where the disclosure is reasonably believed to serve an overriding 
public interest and the material cannot reasonably be obtained by any other means.  
The paragraph further states that where the use of deception is judged permissible, it 
should always be proportionate to the alleged wrongdoing and prior editorial 
approval at the most senior editorial levels within the broadcasting organisation 
should be obtained for such methods.  

 
The Committee considered whether Channel 4 had reasonable grounds for believing 
that it served an overriding public interest to obtain the pictures taken at Ms V’s 
daughter’s school by surreptitious filming without consent, bearing in mind the 
particular vulnerabilities of children. The Committee noted Channel 4’s response 
that, prior to filming, the programme makers had research evidence that the 
secondary school state education system was suffering from chronic disruption by 
misbehaving children in the classroom, and that teachers were at best unable to 
control it and at worst colluding to hide its impact from school inspectors. The 
Committee considered that these grounds were reasonable and they supported 
Channel 4’s view that, given the nature of the research evidence on severe failures 
in the education system, it would serve an overriding public interest to obtain the 
pictures by surreptitious filming. Furthermore it was the Committee’s view that such 
material could not have been obtained had consent been sought from the school and 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 24

parents, and that the programme could not have portrayed a true picture of the 
school. The material at the heart of the investigation, showing the reality of disruption 
in the classroom was, in the Committee’s view, in the public interest and could only 
be obtained by surreptitious recording. 
 
The Committee acknowledged that, as discussed in Channel 4’s response, 
appropriate procedures were adhered to in obtaining authorisation for the secret 
filming. This included detailed discussion by the production team, the 
commissioning editor and a senior lawyer in the Legal and Compliance 
Department at Channel 4 before the recording and before the broadcast of these 
pictures.      

 
The Committee turned to consideration of whether the material could have 
reasonably been obtained by other means. The Committee considered that the 
question of significant and systemic failures in the secondary school system (as 
discussed above) was a subject of significant public interest. The Committee 
accepted that the nature of this subject depended on obtaining relevant footage 
through the use of surreptitious recording and in the Committee’s view it would 
not have been possible to obtain the material by other means. Therefore, in view 
of the overriding public interest in the alleged failures, the Committee considered 
that the use of deception in gathering the material was proportionate.  

 
Having considered the recording of the material (i.e. footage of the classroom 
which included Ms V’s daughter) the Committee then considered whether there 
was an overriding public interest in its broadcast. In the Committee’s view the 
programme depended on broadcasting footage of general classroom behaviour 
which, taken as a whole, resulted in an unacceptable level of disruption and 
revealed a breakdown in the education system in relation to classroom discipline.   
 
In relation to the footage of Ms V’s daughter the Committee noted that she was 
not identified by name and that extensive efforts had been made to pixelate her 
face. The Committee accepted that it was likely that she would still be identifiable 
to family and friends and others who knew her. However, the Committee had 
received no evidence from the complainant that Ms V’s daughter fell into the 
category of children who might be unduly vulnerable and could be at risk of 
serious physical harm if they were to be identified by estranged members of their 
family who did not know their present whereabouts; or who were living in families 
with a history of domestic violence and be at serious risk of physical reprisals by 
parents or carers because of their bad behaviour in school. This is also discussed 
in relation to Ms V’s privacy complaint (see head b) below).   
 
The Committee noted that whilst Ms V’s daughter was seen in the footage of her 
classroom, her face was pixelated, and her appearance was brief and was within 
the context of the general behaviour of the class at the time. The relevant section 
did not seek to dwell on Ms V’s daughter over and above any of the other 
children. There was nothing in the way the footage was presented to suggest that 
her particular behaviour was being singled out or specifically being drawn to the 
attention of viewers. This was consistent with the overall tone of the programme, 
and with Channel 4’s submissions that the objective of the programme was to 
seek to highlight the significant and systemic failures in the secondary school 
system rather than to comment on the behaviour or wrongdoing of particular 
children.  
 
It was the Committee’s view that the broadcast of the material of Ms V’s daughter 
in her classroom was an intrinsic part of the evidence of the cumulative effect of 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 25

sustained low-level disruptive behaviour by a number of children. In light of this, 
and in view of the responsible steps taken to obscure Ms V’s daughter’s identity, 
the Committee concluded that there was an over-riding public interest in the 
broadcast of this material.   

 
The Fairness Committee next considered whether consent was required, from Ms 
V, before broadcasting the material of Ms V’s daughter in her classroom. In its 
considerations the Committee paid particular attention to the vulnerabilities of 
children and the need to obtain consent unless (as stated in the Fairness Code) it 
is justified not to gain such consent because of an overriding public interest in the 
item. As noted above, the cumulative effect of the evidence of disruption made it 
necessary to the portrayal of systemic failures at the school to include general 
classroom footage. It was essential therefore, that children including Ms V’s 
daughter should appear in footage showing the low-level disruptive behaviour in 
her class.  
 
Furthermore the Committee was satisfied that the parents and legal 
representatives of those children who might be unduly vulnerable and could be at 
risk of serious physical harm (as mentioned above) were consulted about the 
inclusion of their children and that suitable effective steps had been taken to 
obscure totally their identity and thereby eliminate any risk of serious physical 
harm occurring. Although Ms V had stated in her second submission that her 
daughter was particularly vulnerable due to behavioural problems that she had at 
the school prior to the filming, the Committee had been provided with no 
evidence of any particular vulnerabilities that merited Ms V’s daughter being 
accorded the same treatment by the programme makers as those children who 
had been identified prior to broadcast as being unduly vulnerable and at risk of 
serious physical harm.   
 
Having given careful consideration to each of these factors, the Committee 
concluded that there was an overriding public interest in the broadcast of the 
material and that Channel 4 was justified in not having sought Ms V’s specific 
consent in relation to the footage which included her daughter. Furthermore, for 
the reasons outlined above, the Committee considered that sufficient steps were 
taken to obscure Ms V’s daughter’s identity. It was the Committee’s view that had 
the programme totally obscured the identity of all the children in the programme, 
and not just those at risk of serious physical harm if identified, the programme 
could not have brought to the public’s attention the very issues which it sought to 
expose, namely issues surrounding systemic failures in the education system in 
which there was significant, and therefore overriding, public interest.   
 
In light of the above considerations the Committee found that the covert filming 
and the broadcast of material including Ms V’s daughter did not result in unfair 
treatment of her in the programme as broadcast. 

 
b) The Fairness Committee next considered Ms V’s complaint that although the school 

informed her that the covert filming had occurred, this was only days before the 
programme’s transmission, and she had not been informed that her daughter had 
been filmed, nor of the nature and purpose of the programme. Ms V complained that 
she did not, therefore, have an opportunity to respond to the material prior to 
broadcast and that this resulted in unfairness to her daughter. 
 
When considering this complaint the Committee examined all submissions regarding 
the steps taken to inform parents, and in particular Ms V, that filming had taken 
place.  



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 26

 
The Committee noted Channel 4’s statement that the local authority had declined to 
assist the broadcasters in identifying and contacting the families of children who had 
been covertly filmed. The Committee also noted that the parents and family 
members of children who might be unduly vulnerable and could be at risk of serious 
physical harm if identified by the programme attended a viewing of the programme 
with Channel 4 in order to agree any measures required in order to further obscure 
their identity. The Committee also considered Channel 4’s second response, which 
stated that although schools have a responsibility to draw to the attention of all 
supply teachers the identity of any children who have special needs or who require 
special attention, neither the undercover teacher nor the programme makers were 
given such information about Ms V’s daughter at any stage. 
 
The Committee also noted Ms V’s submission that she was informed by the school 
that filming had occurred on Monday 4 July 2005, with its broadcast scheduled for 
Thursday 7 July 2005, but was not informed that her daughter had been filmed.  
Furthermore, according to Ms V, material included in the programme of her daughter, 
albeit pixelated, made her recognisable to the very people whose subsequent 
opinions and reactions were likely to cause her distress and upset. 
  
As discussed above at Decision head a), the Committee concluded that no evidence 
had been provided by the complainant that her daughter fell into the category of 
children requiring specific special treatment by Channel 4 prior to transmission.   

 
The Committee then considered whether it was incumbent on the programme 
makers to inform Ms V that her daughter had been filmed and to inform her about the 
nature and purpose of the programme, in order to provide Ms V with an opportunity 
to respond to the material to be included. In its considerations the Committee took 
account of the obligation on broadcasters to give those criticised in a programme an 
appropriate and timely opportunity to respond to or comment on the arguments and 
evidence contained within that programme where it alleges wrongdoing or 
incompetence, or contains a damaging critique of an individual or organisation. 
 
The Committee considered Channel 4’s submission that it had contacted the schools 
concerned in the filming, which included writing to the head teacher of the school that 
Ms V’s daughter attended, and raising the specific matters arising from filming. It 
noted the response received from the head teacher was fairly represented within the 
programme.   
 
In the Committee’s view it was entirely appropriate that the headmaster should be 
given an appropriate opportunity to respond given the allegations of systemic failings 
in his school. As stated in head a) above, the Committee also considered that the 
context within which Ms V’s daughter was shown was one in which failings were 
attributed to the school and to the state secondary education system as a whole, not 
to any individual children. The Committee therefore concluded that it was not 
incumbent on the programme makers to offer Ms V an opportunity to respond since 
no allegations were made about her daughter whose identity was, nonetheless, 
obscured.   
 
The Committee took into account Channel 4’s submission that it had informed the 
school that filming had taken place and taken measures to meet the parents and 
representatives of those children requiring special treatment. In light of this, and 
of the considerations set out above, the Committee found that it was not 
incumbent on Channel 4 to have taken any steps additional to the ones it had 
already taken in order to specifically inform Ms V that her daughter had been 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 27

filmed and to inform her of the nature and purpose of the programme. In relation 
to this head of Ms V’s complaint, the Committee therefore found that no 
unfairness resulted to Ms V’s daughter in the programme as broadcast. 
 

c) The Committee next turned to Ms V’s complaint that her daughter had a legitimate 
expectation of privacy while at school, which is a sensitive place, but was filmed 
without the consent of Ms V or the local Education Authority or school, resulting in an 
unwarrantable infringement of her privacy in the making and broadcast of the 
programme.  

 
 The Committee took into account paragraph 14 of the Fairness Code which 

specifically acknowledges that the line to be drawn between the public’s right to 
information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In 
considering the complaint about the unwarranted infringement of privacy, the 
Committee therefore addressed itself to two distinct questions: First, was there an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 

 
The Committee acknowledged that the programme makers surreptitiously 
obtained footage which included a shot of Ms V’s daughter in her school 
classroom. This was the type of situation recognised by the Fairness Code as 
attracting particular sensitivity and, consequently, one in which children would 
have a heightened expectation of privacy. The Committee therefore found that 
Ms V’s daughter’s privacy had been infringed in the making of the programme.  
 
In relation to the broadcast, the footage was included without Ms V’s consent and 
although her face was pixelated the Committee noted that Ms V’s daughter’s 
voice was not disguised and that she was likely to have been identifiable to family 
members and friends. Furthermore, her actions might not have been otherwise 
witnessed or known about by those to whom she was recognisable in the 
programme. Taking all of these factors into account, the Committee found that 
Ms V’s daughter’s privacy was also infringed in the broadcast of the footage.  
 
The Committee then turned to the question of whether the infringement of Ms V’s 
daughter’s privacy was warranted. In doing so, the Committee took into account 
paragraph 32 of the Fairness Code, concerning the particular vulnerabilities of 
children (as discussed above), and considered whether the programme makers’ 
actions were consistent with paragraph 16 of the Fairness Code when filming in 
the school (which states that consent for filming in sensitive situations should 
normally be obtained unless an individual’s identity is concealed and an 
overriding public interest in the issue justifies not gaining consent). In considering 
whether the programme makers’ actions were justified in relation to the 
surreptitious filming, and later broadcasting, of the material showing Ms V’s 
daughter the Committee also took account of paragraph 18 of the Fairness Code 
(which requires that any words or images recorded secretly should serve an 
overriding public interest to justify the decision to gather, record and broadcast 
the material).   

 
In the Committee’s view the decisions to gather, record and finally to broadcast the 
material were each justified by an overriding public interest (as discussed at Decision 
head a) above). The Committee considered the submissions made in Channel 4’s 
response and it was satisfied that in advance of any decision to film the programme 
makers had research evidence showing that the secondary school state education 
system was suffering from chronic disruption by misbehaving children in the 
classroom, and that teachers were at best unable to control it and at worst colluding 
to hide its impact from school inspectors. In the Committee’s view this evidence 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 28

justified the decision to record the material at Ms V’s daughter’s school. The 
Committee noted that the programme makers employed a qualified teacher to carry 
out the recordings, and had established detailed protocols for her conduct in carrying 
out both her teaching and filming responsibilities. Given this background the 
Committee also considered that the public interest in the investigation into education 
failures justified the decision to record the material in Ms V’s daughter’s classroom.   
 
The broadcast of the material showing Ms V’s daughter was also justified by an 
overriding public interest in the evidence of severe failures in the education system.  
As discussed previously in the decision on the fairness complaint, it was the 
Committee’s view that the broadcast of the material of Ms V’s daughter in her 
classroom was part of the cumulative evidence of the serious effects of sustained 
low-level disruptive behaviour within the education system. Furthermore, and as 
discussed above at Decision head a), the Committee considered that responsible 
steps had been taken to obscure Ms V’s daughter’s identity. 
 
In light of the above considerations, the Committee considered that the recording 
and broadcast of the material featuring Ms V’s daughter, a minor, in a sensitive 
situation without her mother’s consent was justified by an overriding public 
interest. Furthermore appropriate steps had been taken to obscure her identity in 
the programme. The Committee therefore found that the infringement of Ms V’s 
daughter’s privacy was warranted both in the making and broadcast of the 
programme.   
 

d) The Committee next considered Ms V’s complaint that although her daughter’s face 
was pixelated in the broadcast, she was recognised by her image and voice by 
friends, family and others resulting in an unwarrantable infringement of her privacy 
in the broadcast of the programme. 

 
The Committee noted Ms V’s comments that prior to the broadcast an application 
was made to the High Court in Newcastle in an attempt to obtain an injunction. She 
stated that the Judge concluded that although the filming and broadcast amounted 
to a breach of the children’s rights under Article 8 of the European Convention on 
Human Rights, this was outweighed by the public interest in showing the film which 
showed important issues of public concern and that Channel 4 agreed that there 
would be substantial editing to remove any images of children who were at serious 
risk if identified from the footage. 

 
As discussed in detail above at Decision head c), the Committee acknowledged 
that in spite of the use of pixelation in the programme as broadcast, it remained 
that Ms V’s daughter was likely to have been identifiable to family, friends and 
others in a particularly sensitive context. The Committee therefore found that, in 
this particular context and given the sensitivity of the situation, Ms V’s daughter’s 
privacy was infringed in the broadcast of the footage.  
 
However for the reasons again detailed above at head c) the Committee 
considered that appropriate steps were taken by the broadcasters to obscure the 
identity of Ms V’s daughter. In coming to this view the Committee again took 
account of the significant public interest in the issues the programme sought to 
expose and accepted that the broadcast of the footage of Ms V’s daughter was a 
necessary part of that investigation.    

 
In light of the above the Committee found that the infringement of Ms V’s 
daughter’s privacy was warranted in the broadcast of the programme, and that 
appropriate steps had been taken to obscure her identity in the programme.   



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 29

 
e) The Committee considered Ms V’s complaint that the method used to obtain the 

material was disproportionate and an abuse of the teacher/pupil relationship, 
furthermore that her daughter should not lose her rights to privacy because of 
events at her school, and that this resulted in an unwarrantable infringement of her 
daughter’s privacy in the making of the programme.  

 
As discussed above at head c) the Committee was satisfied that the means used 
to obtain the material were proportionate to the seriousness of the matters under 
investigation and that the programme makers took considerable care in 
employing a qualified teacher, subject to strict protocols, as an undercover 
reporter. Furthermore, and as discussed above at Decision heads a), c) and d), 
there was significant public interest in bringing the subject matter of the 
programme to the attention of the viewers. This could only be achieved through 
the use of surreptitious recording in part at Ms V’s daughter’s school.   
 
In light of the above the Committee found that Ms V’s daughter’s privacy was not 
unwarrantably infringed in the making of the programme.   
 

f)  The Committee turned finally to Ms V’s complaint that her daughter’s privacy 
was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme in 
that the programme makers failed to pay particular attention to: her daughter’s 
age; and, to her daughter’s vulnerability due to behavioural problems at school 
that are a private matter and which the programme sought to expose. 

 
The Committee took particular account of the obligations on programme makers 
(outlined in paragraph 32 of the Code and discussed in the preamble to the 
Decision) arising from Ms V’s daughter’s age and any other vulnerabilities which 
must be a prime concern for broadcasters. 
 
For the reasons detailed at Decision heads c), d) and e), the Committee found 
that in the particular context of this programme, and given the sensitivities 
around the filming location, Ms V’s daughter ’s privacy was infringed in both the 
making and broadcast of the programme. 
 
The Committee noted that the programme makers took account of Ms V’s 
daughter’s age by pixelating her face which, as discussed above at Decision 
heads c) and d) were the appropriate measures given the nature of the 
investigation and the matters it sought to expose. In the Committee’s view, and 
again as discussed above at Decision heads c) and d), no evidence of specific 
additional vulnerabilities had been provided by the complainant to suggest that 
further measures, totally obscuring her identity, should have been taken in Ms 
V’s daughter ’s case.     
 
In light of the above the Committee found that Ms V’s daughter’s privacy was not 
unwarrantably infringed in the making or broadcast of the programme.   

 
The complaints of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy were not 
upheld.     



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 30

 
Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
20 December 2006 – 3 January 2007 
 

Programme 
  

Trans 
Date 
  

Channel 
  

Categories 
  

No of 
Complaints

     

100% English 20/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

50 Best Chick Flicks 21/11/2006 E! Entertainment Offensive Language 1 

Alex Dyke 13/11/2006 Isle of Wight Radio 
General Acceptance 
Standards 1 

BBC News 18/12/2006 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 

Birth Night Live 08/10/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

Blunder 01/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Christmas is Coming 10/12/2006 The Hits Sex/Nudity 1 

Coronation Street 18/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 6 

Coronation Street 08/12/2006 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 

Coronation Street 17/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Coronation Street 12/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Coronation Street  18/12/2006 ITV1  
General Acceptance 
Standards 1 

Eastenders 18/12/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Cutting Edge: Cult Killer 21/08/2006 Channel 4 Violence 3 

Danny & Nicky in the Morning 15/11/2006 Southern FM 
General Acceptance 
Standards 1 

Emmerdale 22/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Extinct 16/12/2006 ITV1 Information/Warnings 1 
Foxy & Tom at Breakfast 04/12/2006 2-Ten FM Animal Welfare 1 

Friday Night With Jonathan Ross 23/06/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Ghosthunting With Girls Aloud 09/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

HIT40UK 27/08/2006 GALAXY105 Offensive Language 1 
I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 20/11/2006 ITV1 

General Acceptance 
Standards 2 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 20/11/2006 ITV1 Offensive Language 1 

ITV News 12/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 6 

ITV News 15/12/2006 ITV1 Substance Abuse 1 

ITV News 18/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Jon Gaunt 06/12/2006 Talksport Commercial References 1 

Kerrang 22/09/2006 Kerrang! 
General Acceptance 
Standards 1 

LBC trail 02/10/2006 LBC Religious Issues 1 
Make Your Play 25/11/2006 ITV1 Competitions 1 



Ofcom broadcast bulletin  
29 January 2007 

 31

Mark Radcliffe 14/12/2006 Radio 2 
General Acceptance 
Standards 1 

Monarchy 04/12/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
More4 News 30/08/2006 More4 Due Impartiality/Bias 2 
Playboy UK 02/10/2006 Playboy UK Sex/Nudity 1 

School Time with Harold Crooks 27/11/2006
Radio Cracker 
Ballymena 

General Acceptance 
Standards 1 

Secretary 14/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Secretary (trailer) 08/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Sky Bet 09/09/2006 Sky Premier Plus Sponsorship 1 

Sky News 18/12/2006 Sky News 
General Acceptance 
Standards 1 

Soccer AM 02/12/2006 Sky Sports 1 
General Acceptance 
Standards 2 

Something For The Weekend 15/10/2006 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Steve Wright 08/12/2006 BBC Radio 2 Dangerous Behaviour 1 

The Blame Game 01/12/2006 BBC1 Northern Ireland 
General Acceptance 
Standards 2 

The British Comedy Awards: Live 13/12/2006 ITV2 
General Acceptance 
Standards 3 

The Bush and Troy Show 15/11/2006 GWR Radio Dangerous Behaviour 1 
The Catherine Tate Show 30/11/2006 BBC2 Offensive Language 1 
The Championship 10/12/2006 ITV1 Sponsorship 1 
The Chase 14/08/2006 BBC1 Offensive Language 1 
The Chase 03/09/2006 BBC1 Offensive Language 1 
The Chase 06/08/2006 BBC1 Offensive Language 3 
The Chase 16/07/2006 BBC1 Offensive Language 7 
The Chase 13/08/2006 BBC1 Offensive Language 1 
The Chase 23/07/2006 BBC1 Offensive Language 2 
The Chase 30/07/2006 BBC1 Offensive Language 1 
The Indestructibles 09/10/2006 BBC3 Dangerous Behaviour 1 
The Simpsons 01/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

The Trouble With Atheism 18/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 2 

Unsolved 23/11/2006 STV 
General Acceptance 
Standards 1 

Vanessa's Real Lives 14/12/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
 


