
 
 
 
 

 

 

 

 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 76 

15 January 2007 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 2 

  

Contents 
 
 
Introduction      3 

Standards cases 
 

In Breach      4    
  
Resolved      7 
 
Not in Breach     13 
 

Fairness & Privacy cases 
 

Upheld      15 
 
Not Upheld      19 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 32  
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•     Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•     News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•     Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•     Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•     Programme Code (Independent Television Commission) 

•     Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 4 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Quizmania           
ITV Play, 21 September 2006, 20:05 
 

 
Introduction 
 
This programme included a ‘tower’ competition in which viewers were invited to 
identify “things you find in a woman’s handbag”.  Participants were required to 
identify, based on an established theme or set of criteria, the content of a series of 
blank windows arranged vertically in a ‘tower’. In this instance a total of 14 windows 
were screened in a double tower (two columns of seven windows). One window 
revealed a sample answer – “mobile phone”. Each remaining window was obscured 
with an amount of cash that represented the prize currently available for a successful 
caller who correctly identified the answer that lay beneath it. 
 
When the game ended 7 of the 13 available prizes had been won. Correctly identified 
answers included “contact lenses”, “driving licence” and “plane tickets.” The 
remaining answers were then revealed, which included “raw/rawl plugs” and 
“balaclava.” Three viewers questioned the validity of the answer, “raw/rawl plugs”; 
one viewer also questioned the validity of “balaclava.” 
 
Response 
 
ITV assured us that it took very seriously its responsibility to ensure fairness and 
transparency in all of its games, as did the programme’s production company. Having 
reviewed the game, the broadcaster agreed that both “raw/rawl plugs” and 
“balaclava” could be perceived as too obscure and therefore unlikely to be readily 
chosen by viewers as suitable answers. ITV acknowledged that an “error of editorial 
judgement” had occurred. Although the Executive Producer had been absent, the full 
list of answers for the programme had been reviewed by a senior producer and 
business manager prior to broadcast. 
 
The broadcaster said that “raw/rawl plugs” had been selected in good faith by a 
games developer working on the programme. It had previously been included on the 
message board of a popular TV chef’s website, as an item the contributor carried in 
her handbag. The developer was aware that some regular viewers of Call TV quiz 
shows trawl the internet to obtain answers. However, with the benefit of hindsight, the 
broadcaster accepted that both “raw/rawl plugs and “balaclava” were not items likely 
to be carried in a handbag.   
 
ITV said that the producers had taken specific measures to avoid any recurrence of 
similarly obscure answers in future competitions. The games developer must now 
request and receive approval from the Executive Producer or another senior 
producer and the Business Manager on all games and answers before they can be 
broadcast. All answers on the programme are also copied to ITV Play’s management 
for prior approval. 
 
Having reviewed the programme’s working practice concerning the content of ‘tower’ 
competitions, the broadcaster had also decided to avoid ‘open’ subjects for which, in 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 5 

theory, an infinite number of answers existed. It wished to avoid answers that could 
be perceived as “arbitrary or random” and confirmed that the source of all answers to 
Quizmania puzzles were now backed up by reference to a universally accepted 
source (i.e. a dictionary or encyclopaedia). The broadcaster added that the Games 
Developer must state the source when seeking approval for answers. 
 
Nevertheless, ITV stated that at no point were “raw/rawl plugs” and “balaclava” the 
only answers that remained to be identified. During the entire game, callers who 
reached the studio could have been successful with other answers, such as “rubber 
band”, ”directions” or ”false teeth”. The broadcaster did not therefore believe that the 
game was conducted unfairly, but acknowledged that the two answers in question, 
whilst not impossible, were unlikely to be readily identified and were therefore 
inappropriate. 
 
In conclusion, ITV said that Quizmania, as with all ITV Play programming, was 
founded on principles of fairness and honesty towards the viewer, which was 
reflected in the loyalty of its audience. It added that complaints of this sort were 
therefore few and were treated seriously.  The broadcaster did not believe “this 
particular game constituted a formal breach of the Code”, but was in fact an error of 
editorial misjudgement.  It was confident that the measures it had taken would avoid 
recurrence.     
 
Decision 
 
In assessing these complaints Ofcom considered Rule 2.11 of the Broadcasting 
Code which states that, “competitions should be conducted fairly…”.   
 
Ofcom acknowledges ITV Play’s explanation of how the answers to the question 
were arrived at.  Ofcom also welcomed the prompt action taken by the broadcaster to 
avoid the inclusion of inappropriate answers in future competitions.  
 
What Ofcom considers to be fair, in terms of a competition, will depend on the 
circumstances of any particular case (e.g. the question that has been asked, how the 
question has been asked, what the context of the competition was, whether the 
competition appears to be cryptic, etc).  However, what is essential to the integrity of 
such games is that viewers are able to make informed choices when deciding 
whether to enter a competition, usually through a premium rate telephone call.  
 
In competitions, such as identifying “things you find in a woman’s handbag”, viewers 
are likely to understand that the answers are going to be subjective and that there will 
be a number of possible answers.  However, while we accept that some answers 
may be more difficult than others, in order to achieve fairness it is essential that the 
answers are reasonable.  If, taking into account all the factors, the answer is not 
reasonable, and almost impossible to be identified by any viewer, then Ofcom is 
likely to consider that the competition has not been run fairly. 
 
At any stage of a ‘tower’ competition the number of remaining answers available to 
be identified by participants is likely to be a significant factor when a viewer considers 
whether or not to enter.  It is therefore important that viewers could have a 
reasonable expectation of identifying any of the remaining answers. 
 
In the circumstances of this case, Ofcom believed that “raw/rawl plugs” and 
“balaclava” were not reasonable answers to what appeared to be a straightforward 
question, identifying “things you find in a woman’s handbag.”  The inclusion of these 
answers was unreasonable and the competition was therefore not conducted fairly. 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 6 

 
When licensees are involved in broadcasting content which involve a significant 
amount of financial transactions, it is essential that they observe the highest possible 
standards. 
 
This is the first formal breach recorded by Ofcom against ITV Play for conducting a 
competition unfairly.  However, Ofcom considers that this breach was a serious error 
of judgement and its compliance system failed to identify the issue.  Ofcom would not 
expect a further occurrence of this nature.      
 
 
The broadcast of this competition breached Rule 2.11 of the Broadcasting 
Code.     
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 7 

Resolved 
 
ECW Wrestling 
Sky Sports 1, 16 August 2006, 07:00 
 

 
Introduction 
 
A viewer complained about inappropriate violence in this programme and its 
unsuitability for transmission at 07:00. The viewer was particularly concerned that 
whilst the broadcaster appeared to have edited certain aspects of the programme’s 
violent content, it had left in scenes at the beginning of the programme depicting a 
man being thrown against a large wooden board covered in barbed wire who 
appeared to be bleeding heavily. 
 
Response 
 
BSkyB said that the timeslot in which the programme was transmitted had previously 
been occupied by World Wrestling Entertainment (“WWE”) programming entitled 
Velocity and that this timeslot had been used to transmit wrestling programmes for 
many years. The Velocity programme was a WWE wrestling highlights programme 
that had been edited by WWE to cater for daytime audiences. As a consequence, 
WWE were familiar with BSkyB’s requirements as to the editing required to enable a 
programme to be transmitted in these morning timeslots.  
 
WWE advised BSkyB that in early June of 2006 year they would be replacing 
Velocity with a new brand of programming to be called Extreme Champion Wrestling 
which would sit alongside its existing Smackdown and Raw strands. WWE assured 
BSkyB that it would be editing this new strand of programming in the same manner 
as it had done with Velocity and gave assurances to BSkyB that the content would be 
an acceptable replacement for Velocity and would be edited for the relevant daytime 
viewing audience as appropriate.  
 
Upon receipt of the first programme, which had clearly been edited by WWE, BSkyB 
took the decision to let the programme go out in the original Velocity daytime slots 
provided that all inappropriate violence had been removed and/or dealt with by 
freezing frames and/or strobe lighting. BSkyB also edited the programme further to 
make it suitable for broadcast at 07:00 which resulted in a considerable amount of 
freeze framing. 
 
BSkyB stated that American professional wrestling was essentially a pantomime and 
was no more than “a collection of actor-wrestlers taking part in contrived feuds and 
fake brawls” with storylines and characters that ran from week to week in the same 
way as a soap opera. It also stated that while wrestling was presented and portrayed 
as a sport it was well known that it was “mere entertainment”, with all perceived 
violence being pre-scripted and staged. It therefore felt that it would be clear to 
viewers that, were such violence real, the wrestler could not possibly walk out of the 
arena afterwards and that, as a consequence, the perceived graphic violence 
complained of was not actual violence and would not have been perceived as such 
by the primarily adult audience viewing the programme at the time.  
 
With particular reference to the complained of scene featuring a wrestler thrown 
against a board covered in barbed wire, BSkyB stated that, just as previously Ofcom 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 8 

found that tools such as sledgehammers were not readily available and that a child 
would be unlikely to be able to use them to imitate the simulated violence of the 
wrestlers, so barbed wire was similarly unlikely to be accessible to children or used in 
the manner shown in the programme. The programme also featured a ‘Do Not Try 
this at Home’ warning within the main body of the programme.  
 
However, whilst BSkyB stated that the programme was not made primarily for 
children and was broadcast on a channel aimed primarily at adults with what it 
considered to be a clearly contrived and faked entertainment context, it took the 
decision, after a high level review, that this strand of WWE programming should no 
longer be broadcast pre-watershed. BSkyB considered that the edits made by WWE 
were insufficient for daytime viewing and the extent of additional editing BSkyB was 
undertaking undermined the storylines and overall viewer experience.  
 
Decision 
 
Ofcom considered two issues in particular in relation to this complaint: inappropriate 
violence shown on screen and protection of the under-eighteens.  
 
Research by legacy regulators the Independent Television Commission and the 
Broadcasting Standards Commission suggests that most viewers understand the 
theatrical nature of wrestling on television (and particularly the WWE strand of 
programmes transmitted previously), although there have been concerns expressed 
when theatrical elements appeared too realistic and violent for daytime transmission. 
 
This particular edition of ECW Wrestling had utilised a number of editing and creative 
techniques to limit the perceived violence and its after effects shown on screen, 
including switching from colour film to monochrome when bloody injuries were most 
prevalent, freeze-framing, close edits trimming actual impact shots and the use of 
strobe lighting effects to subdue violent impacts by jarring the picture.  
 
Many of these techniques helped dilute much of the perceived violence contained 
within the programme. However, on this occasion, the switch to monochrome from 
full colour on the visuals featuring the wrestler thrown against the barbed wire was 
not a sufficiently successful tool in masking his injuries – fake or otherwise. Viewers 
saw the man in question thrown on to the board and the injuries he received were 
clearly designed to be perceived as bloody and extensive.   
 
Although not targeted specifically at children, this programme was broadcast at a 
time when children would have been able to view. Broadcasters must ensure that 
violence is appropriately limited in programmes shown before the watershed. In 
Ofcom’s opinion, the violence included in the programme complained of was not 
sufficiently limited in view of its broadcast at 07:00. 
 
However, Ofcom welcomed BSkyB’s conclusion that the edits made were insufficient 
for daytime viewing and that ECW Wrestling would be better placed post-watershed 
to ensure compliance with the Code. Ofcom therefore considered the matter 
resolved. 
 
Resolved 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 9 

Milkshake sponsored by Disney DVDs   
Five, August 2006, Various Times 
 

 
Introduction 
 
Rule 9.14 
 
Five’s midweek morning children’s strand Milkshake is sponsored by Disney DVDs. 
A sponsor credit featuring the Disney DVD The Wild included the DVD’s release 
date. 
 
Rule 9.14 requires sponsorship on television to be clearly separated from advertising.  
Sponsor credits must not contain advertising messages or calls to action.  In 
particular, credits must not encourage the purchase or rental of the products or 
services of the sponsor or a third party. 
 
This rule is derived from European legislation, the Television Without Frontiers 
Directive.  The Directive contains specific requirements relating to the amount of 
television advertising a broadcaster is allowed to transmit and also specific 
requirements for broadcast sponsorship arrangements. Sponsorship does not count 
towards the amount of time a broadcaster is allowed to use for advertising and, 
therefore, the Code requires credits to be distinct from advertising.  
 
Ofcom questioned the content of the credit under Rule 9.14. 
 
Response 
 
Five stated that it was at great pains as a responsible broadcaster to discourage and 
refuse any treatment for sponsorship credits supplied by a sponsor that might breach 
the Ofcom Broadcasting Code, with which they sought to adhere to at all times.  This 
was often in the face of considerable pressure from sponsors who were frequently 
given conflicting advice on what is permissible from broadcaster to broadcaster. 
 
In this instance, Five took the view that the strapline “Out Oct 18th” was not an 
advertising message or call to action, nor would it encourage the purchase or rental 
of the product, particularly as the product would not be available for several weeks.  It 
was not a direct appeal to purchase or a “special promotional reference”, nor was it a 
claim capable of objective substantiation.  It was merely a statement alerting viewers 
to the fact that the product which was sponsoring the programme would not exist 
before 18 October 2006. Five referred to a sponsorship credit shown on another 
channel in which a product release date was used in the body of a sponsorship 
credit.   
 
Five were aware that the inclusion of release dates was likely to be on the edge of 
what the Code permitted and it therefore ensured that the sponsor was aware of this 
and required the sponsor to have an alternative version to play should there be any 
suggestion from Ofcom that the initial treatment may be problematic.  Consequently 
the alternative version was substituted in all further broadcasts as soon as Five was 
made aware of Ofcom’s possible concerns. 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 10 

Decision 
 
The purpose of a sponsorship credit is to make the sponsorship arrangement 
transparent to the audience.  Broadcasters may include product shots or brief 
product descriptions in credits but the main focus of the credit should be the 
relationship between the sponsor and the programme.   
 
Including specific information, such as a DVD release date, in a sponsor credit shifts 
the focus of the credit from the sponsorship arrangement to the sponsor’s product 
and purchase information about that product.  As a result, the distinction between 
advertising and sponsorship is eroded. 
 
We therefore consider the inclusion of such information in a credit breached Rule 
9.14.  However, in view of Five’s actions in immediately removing the credit upon 
being made aware of our concerns, we consider the matter resolved.  
 
Resolved 

 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 11 

Cash Call  
GCap ‘One Network’ stations, 00:00, from 19 June 2006  
 

 
Introduction 
 
Cash Call, a new twice weekly programme, featured listener competitions offering 
cash prizes. Listeners were invited to participate via a premium rate telephone line or 
the web. The programme was networked across ‘One Network’ local radio stations – 
a group of forty commercial radio stations owned by GCap Media plc. 
 
A listener heard the first of these new programmes broadcast on three different 
stations – Horizon Radio (Milton Keynes), FOX FM (Oxford and Banbury) and 97.6 
Chiltern FM (Bedford). He was concerned that since he heard no local station 
references or any reference to the competitions being networked across a number of 
stations, he was not able to tell whether the competition was being run nationally or 
locally. 
 
Response 
 
In their response to the complaint GCap detailed the local references that were made 
in the initial programme, which were aired as drop-ins (pre-recorded material slotted 
into the networked output) by each individual ‘One Network’ station. However, GCap 
admitted that there were no aired references to the show being networked. It 
confirmed that this was due to an oversight by the production company and that the 
matter was discussed when the first show was reviewed. Subsequent programmes 
therefore referred to the output being broadcast, “across the UK.” GCap then clarified 
that, to ensure fairness to listeners (i.e. potential competition participants), it had 
instigated a policy of matching each aired local reference with a corresponding 
reference to the programme being broadcast “across the UK.” 
 
Decision 
 
In assessing this complaint Ofcom considered Rule 2.11 of the Broadcasting Code 
which requires that, “competitions should be conducted fairly…”.   
 
Ofcom listened to the programme and heard the local references that were included 
and subsequently detailed by GCap in their response to the complaint.  
 
However, for competitions to be run fairly, listeners should be given sufficient 
information to decide whether or not to participate. When run simultaneously on 
various local/regional services, competitions can result in participation being spread 
wider (i.e. beyond the local area) than might be obvious to listeners in any one area. 
Broadcasters should not give listeners the impression that a competition is running 
less widely than it actually is. 
 
When a competition is run across the UK but appears on a local station, it is 
important that listeners, who may wish to enter, are aware that they will be competing 
nationwide. Otherwise listeners may reasonably believe that it is a local competition. 
In the initial broadcast, GCap omitted any reference to the programme being 
networked across more than one station.  
 
In the circumstances, Ofcom welcomed the appropriate review and prompt action 
taken by GCap to rectify its mistake. 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 12 

 
In this case, GCap’s subsequent policy of matching local references with 
corresponding references to networked coverage therefore appears appropriate and 
resolves the matter. 
 
Resolved 

 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 13 

Not In Breach 
 
Britain’s Fattest Teenager 
Five, 7 August 2006, 21:00 
 

 
Introduction 
 
This was a documentary about a teenager who had to deal with his problems of 
excessive weight. Three viewers complained about the unedited use of the word 
“cunt”, at 21:12, by the teenager in this programme. The word was used by him in 
relation to the insults he was subjected to. Five was asked to comment on the use of 
the word in relation to Rule 2.3 of the Code (generally accepted standards). 
 
Response 
 
Five said that this was an observational programme following Jonathan, a teenager 
with a very serious weight problem. As far as possible and where appropriate, Five 
stated that it wanted the film to accurately reflect Jonathan’s life, so the viewer 
understood his lifestyle and attitudes as well as the environment in which he lived, 
including the adverse comments and abuse to which he was subject. 
 
Five further stated that in the second half of the programme there was a discussion 
about the insults Jonathan was subjected to and the abuse he received as a result of 
his physical appearance. Jonathan recounted the taunts which included “you fat 
bastard” as a football chant and “there’s that fat cunt off Trisha” (a reference to 
Jonathan appearing previously on the Trisha programme). Five believed it was 
important for viewers to understand the way Jonathan was insulted by strangers in 
the street and the impact it had on him. To this end, Five felt it was inappropriate to 
‘bleep’ out the swearing, including the word “cunt”, as they considered it would have 
considerably undermined the viewers’ understanding of the story.  
 
Five further stated that whilst the word “cunt” was used as a taunt aimed at Jonathan, 
the manner in which he recounted the story was not aggressive, and as a result any 
potential offence caused to viewers associated with the use of the word would have 
been significantly undermined.  
 
Five also pointed out that the programme was preceded by a strong language 
warning, and the Controller at Five responsible for the programme specifically 
sanctioned the use of this language which, it was felt, was important in telling 
Jonathan’s story. They went on to say that given the nature of the programme, the 
likely adult audience, the warning which preceded the programme and the fact that 
the swear word complained of appeared later in the first part of the programme (not 
immediately after the watershed) Five believed its use was justified in the particular 
context.  
 
Decision 
 
Research into swearing carried out by Ofcom (Language and Sexual Imagery in 
Broadcasting: A Contextual Investigation, September 2005) indicates that the word 
“cunt” is amongst those considered the most offensive. The Code states that 
broadcasters must ensure that its use must be justified by the context.     
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 14 

Ofcom considered that this was a serious documentary recording the difficulties 
faced by a teenager with weight problems. The use of the word by Jonathan was not 
aggressive but used by the teenager when describing the regular abuse he suffered. 
Ofcom acknowledged Five’s explanation that to bleep out the word might have 
lessened the impact of such abuse and its effects on the boy. Ofcom also noted that 
the programme was preceded by a verbal warning, “The programme contains strong 
language…”. The impact of the word was also lessened as it was not necessarily 
readily distinguishable.   
 
Taking the above into account, on this occasion, Ofcom did not consider there was a 
breach of the Code. However it should be noted that only in exceptional cases will it 
be acceptable to broadcast the word “cunt” close to the watershed.  Further, Ofcom 
believed that, given the time of broadcast, the warning could have been clearer.  
Many viewers would describe this language not as “strong” – but in fact the 
strongest.  As the Code states, such information may assist in avoiding or minimising 
offence.       
 
Not in Breach 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 15 

 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld  
 
Complaint by Mr Paul Hellawell on behalf of UK Juicers Ltd 
Central News West, ITV1, 8 March 2006 and ITV News, ITV1, 9 March 2006 

 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment. 
 
Mr Hellawell complained that his company, UK Juicers Ltd, was treated unfairly in two 
news reports.  The items, which were broadcast on Central News West and ITV News, 
reported on “one yoga teacher’s war to root out the charlatans in her industry and the 
companies making outrageous promises for their so-called health products”.  
 
Mr Hellawell complained that UK Juicers Ltd was treated unfairly in the programmes 
in that one of its products was identified and a statement by the Advertising 
Standards Authority in relation to it was misrepresented.  ITV responded that the 
reports highlighted concern about questionable advertising claims which was a 
matter of significant public interest. ITV said it legitimately put forward the 
complainant’s product as an example of concern that exaggerated claims had been 
made, and included a justifiable paraphrase of the ASA’s position on it.  

 
Ofcom found that although neither UK Juicers Ltd nor its product were identified by 
name in the programmes they were likely to have been identifiable, through the 
advertising material featured, to UK Juicers Ltd’s customer base.  Furthermore, while 
Ofcom acknowledged that the ASA had at least preliminary concerns regarding the 
advertisement, in Ofcom’s view ITV had overstated these concerns in such a manner 
as to cause unfairness to the company.  In coming to its conclusions Ofcom had 
regard only to the presentation of the ASA’s position, not to the validity of any claims 
made in the advertising material featured.   
 
Introduction 
 
Two news items, on Central News West and ITV News, reported on “one yoga 
teacher’s war to root out the charlatans in her industry and the companies making 
outrageous promises for their so-called health products”.  The Central News West 
item was broadcast on 8 March 2006 and then re-versioned for ITV News on 9 March 
2006. 
 
Both items featured the promotional material for two products.  The second of these was 
a trampoline, with the product name and details obscured.   
 
The Central News West commentary stated: 
 

“And how about this trampoline?  The advert claimed it uses gravity to gently 
stretch and compress every single cell of the body.  The ASA [Advertising 
Standards Authority] said the only thing being stretched was the truth.  The ad 
was withdrawn.” 
 

 
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 16 

The ITV News commentary stated: 
 

“And this trampoline ad claiming to use gravity to stretch and compress every 
single cell of the body. The ASA said the only thing being stretched was the 
truth and it too was withdrawn.”  

 
Mr Paul Hellawell, a director of UK Juicers Ltd which co-brands and supplies the 
product, complained that UK Juicers Ltd was treated unfairly in the programme as 
broadcast.   
 
The Complaint 
 
Mr Hellawell’s case 
 
In summary, Mr Hellawell complained that UK Juicers Ltd was treated unfairly in that: 
 
The programmes clearly identified a UK Juicers Ltd product and misrepresented the 
Advertising Standards Authority (“ASA”) statement in relation to it.  The programmes 
invented a quote from the ASA when in fact the advertising for the product never went to 
adjudication at the ASA.   
 
Mr Hellawell provided material in support of his complaint including an email from the 
ASA which stated “We did not, and we would never, say that your company had 
stretched the truth”.  He also stated, by way of background, that customers had 
recognised the product and phoned in with their concerns, and that sales had 
dropped after the broadcasts. 

  
ITV’s case 
 
In summary, ITV responded to the complaint made by Mr Hellawell, on behalf of UK 
Juicers Ltd, that:  
 
The reports highlighted concerns about lack of regulation in the fitness industry, and 
questionable advertising claims, a matter of significant public interest. They legitimately 
put forward the complainant’s product as an example of concern that exaggerated 
claims had been made.  
 
ITV stated that the ASA had received a complaint concerning the advertising material’s 
claims about the trampoline and confirmed that “We considered the complainants had 
raised valid points and there may be a case to answer under sections 3.1 
(substantiation), 7.1 (truthfulness) and 50.1 (health and beauty products and therapies) 
of the CAP [Committee of Advertising Practice] Code.”  
 
ITV said that the reports included a justifiable paraphrase of the ASA’s position, as 
outlined above, about over-ambitious or unsubstantiated claims made in the 
advertisement, claims which in this case were withdrawn following ASA intervention. 
Neither the complainant nor the product were identified.  This did not result in unfairness 
to the complainant. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 17 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
Mr Hellawell’s complaint was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group.  
Ofcom considered the complaint and the broadcaster’s response, together with 
supporting material and a recording and transcript of the programme as broadcast.  
In its considerations Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the 
Code”).     
    
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
Mr Hellawell complained that the programmes clearly identified a UK Juicers Ltd product 
and misrepresented the ASA statement in relation to it.  The programmes invented a 
quote from the ASA when in fact the advertising of product never went to adjudication at 
the ASA.   
 
In its consideration of this complaint Ofcom took particular account of practice 7.9 of the 
Code which states that before broadcasting a factual programme, broadcasters should 
take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been presented, 
disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or organisation. 
 
Ofcom first considered whether UK Juicers Ltd was identified in, or made identifiable by, 
the two programmes.  Ofcom noted the section of each item which concerned a 
campaign “to ensure that ads for fitness products end up doing what they say”.  Two 
products were examined in each report, the second of which was a fitness trampoline.  
Ofcom noted that publicity material for the trampoline was shown in which the company 
and product names had been obscured.  The commentary stated:  
 

“And how about this trampoline?  The advert claimed it uses gravity to gently 
stretch and compress every single cell of the body.  The ASA [Advertising 
Standards Authority] said the only thing being stretched was the truth.  The ad 
was withdrawn” (Central News West item). 

 
“And this trampoline ad claiming to use gravity to stretch and compress every 
single cell of the body. The ASA said the only thing being stretched was the 
truth and it too was withdrawn” (ITV News item).  
 

Ofcom recognised that ITV had taken steps, in each of the two broadcasts to limit the 
identifiability of the product.  However while the product was not identified to the 
general public, it was likely to have been identifiable by the material shown, for 
example to customers who had bought the product or potential customers who had 
seen the publicity material.   
 
Ofcom then turned to the programme’s presentation of the ASA’s statement (sections 
of commentary noted above).  
 
Ofcom considered Mr Hellawell’s supporting material which included an email from 
the ASA which stated “We did not, and we would never, say that your company had 
stretched the truth.” 
 
Ofcom also noted ITV’s response, including its statement that the ASA had confirmed 
that “We considered the complainants had raised valid points and there may be a 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 18 

case to answer under sections 3.1 (substantiation), 7.1 (truthfulness) and 50.1 
(health and beauty products and therapies) of the CAP [Committee of Advertising 
Practice] Code.”  
 
Ofcom considered the particular commentary line in each item which stated that “The 
ASA said the only thing being stretched was the truth”, and noted that this was 
followed by a reference to the advertisement being withdrawn.  In Ofcom’s view this 
juxtaposition clearly implied that the regulatory authority, the ASA, had come to a 
conclusion regarding this advertisement and found it to have breached its Code for 
misleading claims.  In fact, as both parties agreed in their submissions, the ASA had 
considered that there may have been a case to answer, and the company had taken 
its own decision to withdraw the advertisement.  In Ofcom’s view, it is clear that while 
the ASA may have considered that the UK Juicers Ltd had a case to answer for in 
terms of its Codes, it had not reached a decision on the issue.   
 
Furthermore, the ITV News item stated that the trampoline advertisement “too” was 
withdrawn.  The word “too” associated the trampoline advertisement with an earlier 
product featured in the item, a product which had been identified as in “breach of 
advertising codes” and therefore withdrawn.  In Ofcom’s view the implication in the 
ITV News item was therefore that the trampoline advertisement had also been 
withdrawn as a result of being found in breach of advertising standards codes.   
 
Ofcom acknowledged that there was no requirement for broadcasters to quote 
sources verbatim.  However for the reasons given above it was Ofcom’s view that the 
commentary in both items (on ITV News and ITV Central News West) did not fairly 
represent the ASA’s position.  Ofcom acknowledged that the ASA had at least 
preliminary concerns regarding the advertisement, as agreed by both parties, but 
considered that ITV had overstated these concerns in such a manner as to cause 
unfairness to the company, UK Juicers Ltd.   
 
In coming to its conclusions Ofcom had regard only to the presentation of the ASA’s 
position, not to the validity of any claims made in the advertising material.   
 
In light of the above deliberations Ofcom found that both the Central News West and 
ITV News items resulted in unfair treatment of UK Juicers Ltd in the programmes as 
broadcast. 
 
Accordingly, Ofcom found the broadcaster in breach of Rule 7.1 of the Broadcasting 
Code. 
 
The complaint of unfair treatment was upheld.     

 
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 19 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Bhaarat Pattni 
BBC Midlands Today, BBC1 (West Midlands), 28 April 2006 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment in the broadcast 
of the programme.  
 
Mr Bhaarat Pattni complained that the programme incorrectly claimed that he had 
arranged for his son to marry and also incorrectly stated that his son was in a 
relationship with another woman (Ms Neelam Banger) when this engagement was 
arranged. He said that the programme also unfairly linked a letter sent by him to Ms 
Banger to her suicide despite the coroner’s comments. 
 
Ofcom found the following: 
 

• Ofcom was satisfied that the programme accurately and fairly reported Mr 
Pattni’s leading role in the arrangement of his son’s engagement. 

 

• Ofcom took the view that there was no persuasive evidence to suggest that it 
was incorrect to state that Mr Pattni’s son and Ms Banger were in a 
relationship when the engagement was arranged and that the report 
accurately and fairly presented the evidence given in court. 

 

• Ofcom found that it was reasonable for the report to include Mr Pattni’s letter 
to Ms Banger and to refer to its possible connection with the circumstances 
surrounding her suicide. In Ofcom’s view, the reporter’s comments on this 
issue accurately and fairly paraphrased the remarks made by the coroner in 
delivering his verdict in open court.   

 
Introduction 
 
On 28 April 2006, an item about the suicide of a young Asian woman, Ms Neelam 
Banger, was broadcast by the BBC regional news bulletin Midlands Today. The item 
reported on the coroner’s inquest, which had been held that day, into the 
circumstances surrounding her death.  
 
The item reported that Ms Banger was the girlfriend of Mr Bhaarat Pattni’s son, Mr 
Shiv Pattni, and that Mr Bhaarat Pattni had been concerned about their relationship 
because he had arranged for his son to marry someone else. The report described 
and included a letter dated 15 April 2005 that Mr Bhaarat Pattni sent to Ms Banger. 
The letter referred to a text message of a sexual nature that Ms Banger had sent to 
Mr Shiv Pattni.  In the letter, Mr Bhaarat Pattni threatened to reveal intimate details of 
the relationship between his son and Ms Banger to her parents. The letter also 
claimed that Mr Bhaarat Pattni had taken legal advice that he could sue Ms Banger 
to recover the cost of the engagement, i.e. £30,000. The programme item also 
included a leaflet that had been sent to Ms Banger which detailed the text message 
and which it was reported had been sent with the threat that it would be widely 
distributed within the Hindu and Sikh communities. It was established during the 
inquest that the leaflet had been produced on the Pattni family computer; however, 
Mr Bhaarat Pattni denied its authorship.  
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 20 

On 29 May 2005, Ms Banger hanged herself at her family home. The programme’s 
reporter, Mr Giles Latcham, said in the report that the coroner had “called it [the letter 
and the leaflet] disgraceful harassment”, and although it was “impossible to be sure 
that the letters caused her suicide it was an example of tensions that can arise when 
a child chooses a partner”. 
 
Footage of Mr Bhaarat Pattni and his son taken outside the Black Country Coroners’ 
Court was shown in the programme and Mr Bhaarat Pattni was referred to by name a 
number of times. 
 
Mr Bhaarat Pattni complained to Ofcom that he was treated unfairly in the 
programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Bhaarat Pattni’s case 
 
In summary, Mr Bhaarat Pattni complained that he was treated unfairly in the 
programme as broadcast in that:  
 
(a)  The programme incorrectly referred to him “as having arranged for him [his 

son] to marry another woman”. He said that the marriage arrangements were 
made by Mr Bhaarat Pattni’s mother in accordance with his son’s wishes. Mr 
Bhaarat Pattni said that he did not make arrangements for his son to become 
engaged. 

 
(b)       The programme stated, incorrectly, that his son and Ms Banger were in a 

relationship when the engagement was arranged. Mr Bhaarat Pattni said that 
his son had finished his relationship with Ms Banger after he became aware 
of her previous relationships. 

 
(c)       The programme linked the letter, dated 15 April 2005, that Mr Bhaarrat Pattni 

had sent to Ms Banger to her suicide, in spite of the coroner’s comments.  
 

The BBC’s case 
 
In summary, the BBC responded to Mr Bhaarat Pattni’s specific heads of complaint 
as follows: 
 
(a)         The BBC said that the item reported the findings of the coroner’s inquest into 

the circumstances surrounding the death of Ms Banger. The coroner’s 
verdict was that Ms Banger had killed herself. He left open the possibility 
that she committed suicide because of pressure from the Pattni family. The 
BBC said that the item was a contemporaneous report of proceedings at an 
inquest and, as such, privileged. They pointed to arguments they had made 
regarding a case before Ofcom’s predecessor the Broadcasting Standards 
Commission (“BSC”) in 2002 regarding a CEEFAX item “Inquests open into 
babies’ deaths”. The BBC highlighted the principle outlined by the BSC in 
that adjudication of 21 May 2002 that “there cannot be a finding of unjust or 
unfair treatment in circumstances in which for the purposes of defamation 
the report would be regarded as fair and accurate.”  

  
 The BBC said that the programme’s report stated that “Mr [Bhaarat] Pattni 

had arranged a marriage for his son” and the newsreader’s introduction had 
made the same point. The BBC said that it had sought information directly 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 21 

from the coroner, to ensure that the report in the programme had been 
accurate. The BBC provided Ofcom with an undated letter from the coroner, 
which enclosed: a copy of the coroner’s summing up (dictated by the 
coroner immediately after the inquiry); correspondence between Mr Bhaarat 
Pattni and Ms Banger (including their letters of 15 and 21 April 2005); and 
the leaflet produced on the Pattni family computer. All of which had been 
used as exhibits in the inquest.  
 
The BBC said that the issue of who had arranged the engagement was the 
subject of questioning from the coroner during the inquest. Mr Shiv Pattni 
had told the coroner that the father of another woman had spoken to him at 
a family function and had subsequently approached his parents with a view 
to arranging a marriage. The programme’s reporter (who was present at 
court and heard all the evidence and had taken contemporaneous notes of 
the proceedings) was clear in his recollection that it had been Mr Bhaarat 
Pattni who represented his family in the engagement negotiations. The BBC 
said that when questioned by the coroner about his son’s relationship with 
Ms Banger, Mr Bhaarat Pattni had said “I didn’t know he’d been seeing 
Neelam and if I had, I wouldn’t have suggested engagement”.    
 
The BBC said that there was also written evidence, notably the letter dated 
15 April 2005 which Mr Bhaarat Pattni had sent to Ms Banger, that 
demonstrated that he involved himself directly with the details of his son’s 
personal life and prospective marriage. With this evidence before him, the 
BBC said that it was unsurprising that the coroner had found that he could 
state, unequivocally, in court that “[the] letter was more to do with 
maintaining his face in the community so that the engagement he’d arranged 
wasn’t going to fall flat”. The BBC said that it was clear that the evidence 
given in court led the coroner to understand that it was Mr Bhaarat Pattni 
who had “arranged” the engagement. Mr Bhaarat Pattni offered no evidence 
in court to contradict that understanding, nor had he sought to correct the 
coroner. The BBC said that he was clearly the Pattni family’s driving force in 
bringing about the engagement. In these circumstances, the BBC said that 
the commentary was an accurate and entirely fair description of Mr Bhaarat 
Pattni’s role. 
 

(b) The BBC said that the coroner’s letter to the programme reporter said that 
“There was no evidence before me that Shiv had ‘finished his relationship’ at 
the time of the engagement.” 
 
The coroner in his summing up laid out the sequence of events. He said that  
Ms Neelam Banger and Mr Shiv Pattni had formed a relationship in 2004 
which became close and intense. However, later that year, Mr Shiv Pattni 
became engaged to another woman. Despite the engagement Mr Shiv 
Pattni and Ms Banger continued to see each other and in due course his 
engagement to the other woman appeared to stagnate. The coroner said 
that “it is quite clear to me that Shiv really wanted to be with Neelam.” The 
problem was that the engagement had already taken place and his father 
was keen that it be fulfilled. 
 
The BBC said that it was evident from the coroner’s summary that Mr Shiv 
Pattni and Ms Banger were in a relationship for some time before the 
engagement and that it continued uninterrupted until a brief break at around 
the time of Mr Bhaarat Pattni and Ms Banger’s correspondence in April 
2005. The BBC said that the programme’s commentary that Mr Bhaarat 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 22 

Pattni was “concerned that [his son] was still seeing Neelam Banger”, had 
properly and accurately been based on evidence given in court, and was 
therefore not unfair. 
   

(c) The BBC said that the relevant commentary stated: 
 
“Neelam hanged herself at the family home in West Bromwich just 
over six weeks after she received the first letter.   
The coroner called it disgraceful harassment.  He said it was 
impossible to be sure the letters caused her suicide but it was an 
example of tensions that can arise when a child chooses a partner”.   

 
The item reported that Mr Pattni had claimed in court that he had only sought 
to bring the relationship between his son and Ms Banger into the open. The 
coroner had been sceptical of this claim and had told the court that: 

 
“When he [Mr Bhaarat Pattni] tells me his intervention was designed to 
bring their relationship into the open, I have grave doubts about that 
evidence”.  

 
The BBC said that in his summing-up, the coroner described the leaflet as 
“disgraceful” and had noted that both it and a further communication were 
produced on Mr Bharrat Pattni’s home computer: 

 
“Whoever sent such correspondence should be thoroughly ashamed 
of themselves. I am satisfied that the correspondence was vindictive 
and harassing”.   

 
The coroner had also stated that “the possibility exists that [Ms Banger] was 
succumbing to the intolerable pressure of the correspondence”. The BBC also 
referred to the coroner’s undated letter to the programme’s reporter in which 
the coroner stated that he “most certainly did not say that it was impossible to 
link the letter to the suicide”. The BBC said the letter confirmed that the 
programme had accurately paraphrased the coroner’s remarks and, as a true 
account of proceedings in the court, the BBC said the programme 
commentary was therefore not unfair.   

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom recognises that (subject to the provisions of the 
Ofcom Broadcasting Code) broadcasters can quite properly comment and take 
particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. However, it is 
essential, not only to the parties directly concerned but also to listeners and viewers, 
that such comments should be accurate in all material respects so as not to cause 
unfairness. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 23 

which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent targeted only at cases in which action is needed.   
 
Reports of public proceedings in the courts are protected by absolute privilege, 
providing that the report is fair, accurate and broadcast contemporaneously. 
Contemporaneous in this context is usually taken to include a broadcast on the 
evening of the proceedings or as soon as practicable after the proceedings which are 
the subject of the broadcast. In this particular case, Ofcom was satisfied that the 
“contemporaneous” requirement outlined above was met by the broadcaster as the 
news item was broadcast on the same day as the coroner’s verdict was given. 
Whether or not the report was fair and accurate will be considered under the specific 
heads of complaint detailed below. 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a 
decision about Mr Bhaarat Pattni’s complaint, the Group had regard for the written 
submissions of the parties which included additional supporting material, and a 
recording and transcript of the programme. 
 
Ofcom’s decision is set out below, by reference to each of the heads of Mr Bhaarat 
Pattni’s complaint: 
 
(a) Mr Bhaarat Pattni complained that the programme incorrectly referred to him as 

having “arranged for [his son] to marry another woman. He said that the marriage 
arrangements had been made by his mother in accordance with his son’s wishes. 
He said that he did not make arrangements for his son to become engaged. 

 
Broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. However, Ofcom is also aware of the broadcaster's 
right (subject to the provisions of Ofcom’s Broadcasting Code) to comment and 
take particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. 
 
In consideration of this element of the complaint, Ofcom noted the BBC’s 
contention that the item was a contemporaneous report of proceedings at an 
inquest and, as such, privileged1.  

 
 Ofcom also noted, by examining a recording of the item and reading a transcript 

of it, that the programme’s reporter had stated that  
 

“her boyfriend’s father had arranged for him to marry another woman”  
 
 and had later added that 
 

“Mr Pattni had arranged a marriage for his son and was concerned he 
was still seeing Neelam Banger”.  

 
 Ofcom also considered the information provided by the coroner to the 

programme’s reporter, including a copy of the coroner’s summing up. From this 
document Ofcom noted that, while the coroner’s summing up referred to Mr Shiv 

                                            
1
 Ofcom noted that the BBC had pointed to arguments they had made regarding a case before the BSC 
in 2002 regarding a CEEFAX item “Inquests open into babies’ deaths”. The BBC had highlighted the 
principle outlined by the BSC in their adjudication of 21 May 2002 that “there cannot be a finding of 
unjust or unfair treatment in circumstances in which for the purposes of defamation the report would be 
regarded as fair and accurate.” 

 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 24 

Pattni as having a problem because the engagement had taken place and his 
father “was clearly keen for his son to fulfil the engagement”, it did not specifically 
address the issue as to who had actually made the arrangements for the 
engagement. It did say that “this, I was told, was not an arranged marriage in the 
conventional sense.” Ofcom also had regard for the letter Mr Bhaarat Pattni sent 
to Ms Banger on 15 April 2005. In this letter the complainant referred to a 
meeting he and other members of the Pattni family had had with Ms Banger’s 
mother and older sister after which Mr Bhaarat Pattni said that they had left with 
the reassurance that Ms Bangar would no longer ‘pursue’ Mr Shiv Pattni     

 
 Ofcom noted that the programme’s reporter had been present in court and had 

made contemporaneous notes of the proceedings, including oral evidence given 
by Mr Bhaarat Pattni. Ofcom noted from the BBC’s statement that the 
programme’s reporter recalled Mr Pattni saying that if he had known that his son 
was seeing Ms Banger, he “wouldn’t have suggested engagement”. Ofcom also 
took note of the programme’s reporter’s recollection that the coroner had 
commented that Mr Bhaarat Pattni’s letter to Ms Banger of 15 April 2005 had 
been more to do with “maintaining his face” in his community “so that the 
engagement he’d arranged wasn’t going to fall flat” (emphasis added by 
Ofcom). 

 
 Taking all these particular factors into account, Ofcom believed that it was 

reasonable for the programme’s reporter to refer to Mr Pattni as having arranged 
his son’s engagement in the programme. Ofcom was satisfied that from: the oral 
evidence given by Mr Pattni in court to the coroner as contemporaneously noted 
by the programme reporter; the letter of 15 April 2006 that Mr Bhaarat Pattni sent 
to Ms Banger; and, what appeared from the reporter’s note to be the coroner’s 
understanding of the situation (i.e. that Mr Bhaarat Pattni had arranged the 
engagement) that the programme accurately reported what Mr Bhaarat Pattni 
had said in open court and what the coroner had understood to be the situation. 
In the absence of any evidence submitted to Ofcom by the complainant to 
question that the contemporaneous notes taken by the programme’s reporter 
were not reliable, Ofcom was satisfied that the wording in the report was a fair 
presentation of Mr Bhaarat Pattni’s leading role in the arrangement of his son’s 
engagement. Ofcom therefore found no unfairness in this respect. 

 
(b) Mr Bhaarat Pattni complained that the programme stated incorrectly that his son 

and Ms Banger were in a relationship when the engagement was arranged. He 
said that his son had finished his relationship with Ms Banger after he became 
aware of her previous relationships. 

 
Broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. However, Ofcom is also aware of the broadcaster's 
right (subject to the provisions of Ofcom’s Broadcasting Code) to comment and 
take particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. 

 
In considering this element of the complaint, Ofcom noted the BBC’s assertion 
that: proceedings in the coroner’s court are inquisitorial in nature; that, as a 
consequence, in this context the issue of fairness is the same as the issue of 
accuracy; and, that it follows that if the report is accurate, then it cannot be unfair. 

 
Ofcom also noted the reporter had said in the commentary that: 

 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 25 

“Her boyfriend’s father [Mr Bhaarat Pattni] had arranged for him to 
marry another woman and was unhappy that he was still seeing 
Neelam [Ms Banger]” 

 
 and later stated that: 
 

“Mr [Bhaarat] Pattni had arranged a marriage for his son and was 
concerned he was still seeing Neelam Banger”. 

 
Ofcom noted that the coroner had taken evidence on this point and had informed 
the BBC in his undated letter to the programme’s reporter that no evidence was 
put before him that Mr Shiv Pattni had “‘finished his relationship’ at the time of the 
engagement”. Ofcom also noted the copy of the coroner’s summing up in which 
he had set out the chronology of the relationship, based on the evidence given in 
court, between Mr Shiv Pattni and Ms Banger. 
 
Given the circumstances referred to above, namely that the coroner confirmed in 
his letter to the programme’s reporter that no evidence had been put to forward to 
suggest that Mr Shiv Pattni and Ms Banger had ended their relationship at the 
time of the engagement and the detailed chronology given in the coroner’s report, 
Ofcom took the view that there was no persuasive evidence to suggest that it was 
incorrect for the report to state that his son and Ms Banger were in a relationship 
when the engagement was arranged. It considered that it was clear from the 
coroner’s summing up that Mr Shiv Pattni and Ms Banger were in a relationship 
before the engagement and that it continued uninterrupted apart from a brief 
break around the time Ms Banger wrote to Mr Bhaarat Pattni’s on 21 April 2005. 
Ofcom, therefore, was satisfied that the commentary accurately presented the 
evidence given in court and that the programme did not result in unfairness to Mr 
Bhaarat Pattni. 
 

(c)  Mr Bhaarat Pattni said that the programme linked his letter of 15 April 2005 to Ms 
Banger to her suicide, in spite of the coroner’s comments.  

 
 Broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 

facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation. However, Ofcom is also aware of the broadcaster's 
right (subject to the provisions of Ofcom’s Broadcasting Code) to comment and 
take particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. 

 
 Ofcom also noted the commentary line in the report:  

   
“Neelam hanged herself at the family home…just over six weeks after 
she received the first letter. 
 
The coroner called it disgraceful harassment. He said was impossible 
to be sure the letters caused her suicide but it was an example of 
tensions that can arise when a child chooses a partner”. 

 
Ofcom noted the comments made by the coroner in his summing up at the 
inquest into Ms Banger’s death. He had said that the possibility existed that she 
was “succumbing to the intolerable pressure of the correspondence that she had 
been sent”.  
 
The coroner did not specify which items of correspondence he had meant when 
he made this reference. The three items of correspondence of which Ofcom was 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 26 

aware were: the letter of 15 April 2005 from Mr Bhaarat Pattni; a follow up 
anonymous letter which we have not been shown; and a leaflet. The last two 
were produced on the Pattni family computer.   
 
Ofcom also noted that the coroner had said in his letter to the programme’s 
reporter that in his summing up “I most certainly did not say that it was impossible 
to link the letter [of 15 April from Mr Bhaarat Pattni] to Ms Banger’s suicide”.  
 
Ofcom also noted that the programme’s commentary referred to “letters” 
(Ofcom’s emphasis) when reporting what the coroner had said in his verdict. 
 
Taking the factors referred to above into account, Ofcom was satisfied that the 
programme makers had taken reasonable care to satisfy themselves that 
material facts were not presented, disregarded or omitted in a way that was 
unfair. Ofcom found it was reasonable for the report to include Mr Bhaarat 
Pattni’s letter to Ms Banger of 15 April 2005 and to refer to its possible 
connection with the circumstances surrounding her suicide. In Ofcom’s view it 
was clear from the coroner’s summing up that he believed a possibility existed 
that Ms Banger had succumbed to the “intolerable pressure of the 
correspondence” and that he stated in his undated letter to the programme’s 
reporter that he did not say that it was impossible to link the letter sent by Mr 
Bhaarat Pattni to Ms Banger with her suicide. In these circumstances, Ofcom’s 
view was that the reporter’s comments were an accurate paraphrase of the 
remarks made by the coroner in delivering his verdict in open court. Ofcom 
therefore found no unfairness to Mr Bhaarat Pattni in this respect.   

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Bhaarat Pattni’s complaint of unfair treatment.  



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 27 

Complaint by Professor Michael Keith 
Ei Jonopode, Bangla TV, 4 May 2006 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Professor 
Michael Keith.  
 
This edition of Ei Jonopode was broadcast the night before the local authority 
elections in London and featured a live discussion between the representatives of 
three political parties. Participants in the programme included Mr George Galloway 
MP (Respect Coalition), Professor Michael Keith (Labour Party), and Mr Stephen 
Norris (Conservative Party). During the discussion, Mr Galloway called Professor 
Keith “a crook” on three separate occasions.  
 
Professor Keith complained that he was treated unfairly because the programme 
included slanderous material about him without correction or rebuttal, the night 
before the local authority elections.  
 
Ofcom found as follows: 
 
The claim by Mr Galloway that Professor Keith was “a crook” who was involved in 
dishonest and illegal dealings was capable of adversely affecting the complainant’s 
reputation, and amounted to a significant allegation of wrongdoing. In the 
circumstances, Ofcom considered that Professor Keith was entitled to an opportunity 
to respond.   
 
Ofcom found that the format of the programme afforded the complainant a fair 
opportunity to respond. In Ofcom’s view, the relaxed nature of the discussion meant 
that Professor Keith, had he wished, could have either asked to address Mr Galloway 
directly about the allegation, and/or, could have responded as part of his closing 
comments, by which time he had been aware of the allegations for more than an 
hour.  
 
Introduction 
 
This edition of Ei Jonopode was broadcast the night before local authority elections in 
London and featured a live discussion between the representatives of three political 
parties.  
 
Participants in the programme included Mr George Galloway MP (Respect Coalition), 
Professor Michael Keith (Labour Party), and Mr Stephen Norris (Conservative Party). 
 
During the discussion, Mr Galloway stated, in response to an aggressive phone call 
from a viewer, that his religious beliefs were none of the caller’s business. Professor 
Keith then commented that Mr Galloway was a “fraud”. In response, Mr Galloway 
addressed Professor Keith and said “you are a crook, you are ‘Michael Crook’, you 
will be very lucky if you stay out of jail when the police come…let’s wait for the police 
investigation”. Mr Galloway called Professor Keith “Michael Crook” again shortly 
afterwards, and then again towards the end of the discussion.  
 
Professor Keith complained to Ofcom that he had been treated unfairly in the 
programme as broadcast. 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 28 

The Complaint 
 
Professor Keith’s case 
 
In summary, Professor Keith complained that he had been treated unfairly in that the 
programme broadcast slanderous material about him without correction or rebuttal, 
the night before the local authority elections. Professor Keith said the accusation that 
he was “a crook” was not substantiated by either Mr Galloway or the broadcaster and 
the programme had not allowed for his rebuttal to this allegation. In addition 
Professor Keith said the allegations were not refuted before the conduct of the 
election itself the next day. 
 
Bangla TV’s case 
 
In summary Bangla TV responded as follows: 
 
Bangla TV said the programme was an opportunity for representatives of three 
political parties to try their best to win the viewers’ election votes. The representatives 
had attempted to not only present their party’s best policies but also highlight 
weaknesses in the policies of the other parties.  
 
Bangla TV said that during the discussion, both Professor Keith and Mr Galloway 
engaged in verbal attacks on each other. In relation to the accusation that the 
complainant was “a crook”, Bangla TV noted that it came in response to Professor 
Keith’s claim that Mr Galloway was “a fraud”. Bangla TV maintained that during the 
programme both candidates had been given a lot of time to respond to the other 
candidate’s criticism.  
 
Bangla TV said that all participants were informed of how long the discussion would 
last and when the programme would finish. At the end of the programme, both 
candidates were given two minutes to summarise their main points during which Mr 
Galloway chose to again call Professor Keith “a crook”. Bangla TV said that at this 
point, the presenter raised her voice in response to Mr Galloway’s final statement 
and brought the segment to a close.  
  
Bangla TV did not believe that Mr Galloway’s parting comment that Professor Keith 
was “a crook” resulted in unfairness to the complainant as the allegation was not 
new. Mr Galloway had already called Professor Keith a “crook” earlier in the 
programme and on this earlier occasion Professor Keith was given ample time to 
correct the statement.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services. Where there appears to have been unfairness in the making of the 
programme, this will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has 
resulted in unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 29 

principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In considering Professor Keith’s complaint, Ofcom had regard for both parties’ written 
submissions, and a recording and transcript of the programme. Ofcom also took into 
account the fact that the guests who took part in the programme were all experienced 
politicians, well accustomed to the ‘rough and tumble’ of political debate.  
 
Professor Keith complained that he was treated unfairly because the programme 
broadcast slanderous material about him without correction or rebuttal, the night 
before the local authority elections. Professor Keith said the accusation that he was 
“a crook” was not substantiated by either Mr Galloway or the broadcaster and the 
programme had not allowed for his rebuttal to this allegation. In addition Professor 
Keith said the allegations were not refuted before the election itself the next day. 
 
If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely 
opportunity to respond.  
 
In reaching a decision Ofcom was first required to determine whether the statement 
by Mr Galloway that Professor Keith was “a crook” could be interpreted as a 
significant allegation of wrongdoing. If finding so, Ofcom was then required to 
establish whether or not Professor Keith was provided with an appropriate and timely 
opportunity to respond.  
 
Ofcom noted that Mr Galloway called Professor Keith “a crook” on three separate 
occasions. The first was in response to Professor Keith’s statement that Mr Galloway 
was “a fraud”. The second was a comment in response to Professor Keith whilst the 
two awaited a caller.  The third was as part of Mr Galloway’s final comments, during 
which he described why he believed Professor Keith was “a crook”: 
 
First occasion: 
 

Mr Galloway: (To a caller) “My religious beliefs are none of your business.” 
 
Professor Keith: “Because you are a fraud Mr Galloway…” 
 
Mr Galloway: “…You are a crook. You are Michael Crook and you will be  
 very lucky if you stay out of jail once the police come. So don’t 

you call me a fraud.”  
 
Professor Keith:  “You are talking rubbish, you are talking rubbish…you fraud.” 
 

Second occasion: 
 

Professor Keith: “...As someone who has been rebuked this week for your 
failure to declare interest Mr Galloway.” 

 
Presenter:  “Please can we take a caller.” 
 
Mr Galloway:  “Michael Crook.” 
 
Presenter:  “Let’s see who’s on the line.” 
 

 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 30 

Third occasion: 
 
Presenter: “My last question, if you win tomorrow, what would be the 

immediate change in Tower Hamlets?” 
 
Mr Galloway: “…While you can’t trust Labour that’s for sure…the police will 

be called into the town hall to open the books on Rich Mix, on 
the land deals that have been done, and all the other murky 
secrets about ballot rigging and all the other things. That is 
Michael Crook…This Michael Crook has presided over a 
politically corrupt borough and we’ll open the books and we’ll 
bring them in on Friday. The police will be in on Friday.” 

 
In Ofcom’s view, the claim by Mr Galloway that Professor Keith was “a crook” who 
was involved in dishonest and illegal dealings was capable of adversely affecting the 
complainant’s reputation, and amounted to a significant allegation of wrongdoing. In 
the circumstances, Ofcom considered that, in the interests of fairness, Professor 
Keith was entitled to an appropriate and timely opportunity to respond.   
 
Ofcom next considered the programme recording to determine whether Professor 
Keith was given a fair opportunity to respond. Ofcom had regard for the relaxed style 
of discussion and noted that such a format allowed both Mr Galloway and Professor 
Keith to address each other directly. Throughout the programme both candidates 
demonstrated that they were experienced politicians, accustomed to political debate 
where they are required to not only present their political views, but also defend 
them. Ofcom noted that throughout the programme, both candidates spoke out of 
turn, and when necessary requested specific opportunities to speak, which the 
presenter gave:   
 

Professor Keith: (to Mr Galloway) “I think you should do the decent thing and not interrupt me” 
 
Presenter:  “Of course…yes” (Professor Keith then continued to talk) 
 

And on another occasion: 
 

Mr Galloway:  (to the presenter) “That is at least five minutes [Professor 

Keith] has been speaking, so I hope you will allow me the 
same.” (Mr Galloway then continued to speak.) 

 
Ofcom also had regard for the candidates’ closing remarks. At the end of the 
programme each candidate was given an opportunity to address the viewers for the 
final time. During this time, the candidates were given free rein to talk about any 
election topic they wished. Ofcom noted that because of prior commitments Mr 
Galloway could only take part in the first half of the discussion and was replaced by 
another member of the Respect party for the remainder of the programme. In the 
circumstances, the presenter asked Mr Galloway to give his closing remarks (during 
which he called Professor Keith “a crook” for the third time) approximately an hour 
before Professor Keith and Mr Norris gave theirs.  
 
After taking the above information into consideration, Ofcom was satisfied that the 
format of the programme afforded the complainant more than an appropriate and 
timely opportunity to respond. In Ofcom’s view, the relaxed nature of the discussion 
meant that Professor Keith, had he wished, could have either asked to address Mr 
Galloway directly about the allegations and ask for him to substantiate them or 
withdraw them, and/or, could have responded to the allegation that he was “a crook” 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 31 

as part of his closing comments, by which time he had been made aware of the 
allegations for more than an hour.  
 
Having found that the programme afforded Professor Keith a fair opportunity to 
respond, Ofcom concluded that the programme as broadcast did not result in 
unfairness to the complainant. 
 
Ofcom has not upheld Professor Keith’s complaint of unfair treatment.  



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 32 

 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
22 November – 19 December 2006 
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of 

        Complaints 

     

10 Years Younger 29/11/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

100% Homegrown 29/10/2006 1Xtra Offensive Language 1 

638 Ways to Kill Castro 28/11/2006 Channel 4 Violence 5 

A1 Grand Prix 13/11/2006 Sky Sports 3 Offensive Language 1 

All New You've Been Framed 02/12/2006 ITV1 Animal Welfare 5 

All Star Family Fortunes 26/11/2006 ITV1 Offensive Language 1 

Animaniacs 08/10/2006 Boomerang Offensive Language 1 

Anita Rani 14/11/2006 
BBC Asian 
Network 

General Acceptance 
Standards 1 

Arena: Pete Docherty 12/11/2006 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

Arrow FM 11/11/2006 Arrow FM Offensive Language 1 

BBC Breakfast 27/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

BBC News 19/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

BBC News 24 25/10/2006 BBC News 24 
General Acceptance 
Standards 1 

Big Brother 7 03/08/2006 Channel 4 Other 2 

Big Brother 7 11/07/2006 E4 
General Acceptance 
Standards 1 

Big Brother 7 10/07/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Big Brother 7 19/07/2006 Channel 4 Other 1 

Big Brother 7 18/07/2006 Channel 4 Other 2 

Big Brother 7 18/08/2006 Channel 4 Offensive Language 2 

Big Brother 7 30/06/2006 Channel 4 Offensive Language 2 

Big Brother 7 25/07/2006 Channel 4 Other 1 

Big Brother 7 12/07/2006 E4 Offensive Language 1 

Big Brother 7 27/07/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Big Brother 7 11/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Blunder 21/11/2006 E4 
General Acceptance 
Standards 1 

Blunder 08/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Blunder 05/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Blunder 24/11/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Bo! in the USA 17/11/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Bon Voyage 24/10/2006 ITV1 Other 2 

Boys Of St. Vincent's 17/11/2006 True Movies 2 
U18/Coverage of 
Sexual/other  1 

Brainiac  Sky Dangerous Behaviour 1 

Brainiac's Test Tube Baby 11/11/2006 Sky One Dangerous Behaviour 1 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 33 

Brainiac: Science Abuse 26/10/2006 Sky One Dangerous Behaviour 1 

Brainiac: Science Abuse 16/11/2006 Sky Three Dangerous Behaviour 1 

Breakfast - BBC R5 Live 20/09/2006 BBC Radio 5 Live 
General Acceptance 
Standards 1 

Breakfast with Simon and Jennie 09/11/2006 Reading 107 FM 
General Acceptance 
Standards 1 

Brotherhood trailer 22/11/2006 FX Channel Violence 1 

CNN Headline News with Glenn 
Beck 05/09/2006 CNN 

General Acceptance 
Standards 1 

CNN News 24/05/2006 Sky Movies Due Impartiality/Bias 1 

CSI:NY 31/10/2006 Five Scheduling 1 

Carry On Easter Weekend 17/04/2006 UK Gold Sex/Nudity 1 

Celebrity Sex Tapes Unwound 24/10/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Champions League Highlights 21/11/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Channel 4 News 23/11/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Channel 4 News 10/11/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Children in Need  BBC1 Other 1 

Chris Moyles Show 30/11/2006 BBC Radio 1 
General Acceptance 
Standards 1 

Cirque de Celebrité 03/12/2006 Sky One Sex/Nudity 1 

Comedy Cops Season 21/08/2006 
Paramount 
Comedy Sex/Nudity 1 

Commander In Chief 13/11/2006 More4 Advertising 1 

Commander In Chief 07/11/2006 More4 Advertising 1 

Cool FM Breakfast Show 13/11/2006 Cool FM Sex/Nudity 1 

Coronation Street 24/11/2006 ITV1 Violence 1 

Coronation Street 17/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Coronation Street 27/11/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 3 

Coronation Street 22/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

Coronation Street 19/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

Coronation Street 17/11/2006 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 

Coronation Street 17/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 3 

Coronation Street  ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Countdown 17/11/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Countdown 05/06/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Crimewatch 27/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 2 

Darren Kelly 13/09/2006 100.7 Heart FM 
General Acceptance 
Standards 1 

Dave Bussey 28/11/2006 Radio Lincolnshire Commercial References 1 

Disappearing Britain 27/11/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 3 

Dispatches: Iraq - The Lost 
Generation 06/11/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Doctors 21/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Eastenders 06/08/2006 BBC1 Violence 4 

Eastenders 06/08/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 

Eastenders 04/08/2006 BBC1 Violence 1 

Eastenders 28/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 34 

Eastenders 10/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Emmerdale 04/09/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Emmerdale 17/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Extinct 13/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 2 

Extinct 09/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 3 

Extinct 16/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 4 

Extinct 14/11/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Five News 20/10/2006 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Fear Factor 23/11/2006 Challenge TV Animal Welfare 1 

Ferne and Reggie 25/11/2006 BBC Radio 1 
General Acceptance 
Standards 1 

Fifth Gear 27/11/2006 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Five News 01/12/2006 Five Due Impartiality/Bias 1 

Fletch 05/11/2006 ITV1 Offensive Language 1 

Football Saved My Life 15/11/2006 Bravo Offensive Language 1 

Foxy & Tom at Breakfast 13/11/2006 2-Ten FM 
General Acceptance 
Standards 2 

Friday Night With Jonathan Ross 10/11/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 2 

From Our Own Correspondent 26/10/2006 BBC Radio 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Front Row 01/11/2006 BBC Radio 4 
General Acceptance 
Standards 1 

GMTV 03/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Gangster No.1 22/11/2006 Film 4 Violence 1 

Gay to Z 01/12/2006 Channel 4 Sex/Nudity 3 

Gay to Z 28/11/2006 Channel 4 Scheduling 1 

George Galloway 29/07/2006 Talksport Due Impartiality/Bias 2 

George Galloway 15/07/2006 Talksport Due Impartiality/Bias 5 

George Galloway 26/08/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 3 

George Galloway 16/07/2006 Talksport Due Impartiality/Bias 3 

George Galloway 16/09/2006 Talksport Religious Offence 1 

George Galloway 07/08/2006 Talksport Due Impartiality/Bias 1 

George Galloway 08/07/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 2 

George Galloway 09/07/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 1 

Globo Loco 12/11/2006 CITV 
General Acceptance 
Standards 1 

Glories of Islamic Art 05/12/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

Graham Norton's Bigger Picture 13/11/2006 BBC1 Religious Offence 1 

Grime Scene Investigation 28/11/2006 BBC3 Offensive Language 1 

Heart Breakfast 08/11/2006 Heart 100.7 Dangerous Behaviour 1 

Heaven and Earth Show 22/10/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Holby City 17/10/2006 BBC1 Information/Warnings 1 

Hollyoaks 21/11/2006 E4 Offensive Language 1 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 35 

Hollyoaks   Channel 4 Sponsorship 1 

Hollyoaks Omnibus 10/12/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Honey We're Killing the Kids 30/10/2006 BBC3 Offensive Language 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here Now! 17/11/2006 ITV2 

General Acceptance 
Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 21/11/2006 ITV1 

General Acceptance 
Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 20/11/2006 ITV1 Offensive Language 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 26/11/2006 ITV1 

General Acceptance 
Standards 3 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 01/12/2006 ITV1 

General Acceptance 
Standards 2 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 30/11/2006 ITV1 Offensive Language 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 01/12/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 26/11/2006 ITV1 

General Acceptance 
Standards 2 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 29/11/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here! 15/11/2006 ITV1 

General Acceptance 
Standards 1 

I'm A Celebrity, Get Me Out of 
Here!  03/12/2006 ITV1 Substance Abuse 1 

Coming Out         

ITV News 15/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

ITV News 01/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

ITV News 22/11/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

ITV News   ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

ITV News 08/11/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

ITV News 04/10/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 2 

ITV News   ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Jeremy Vine 24/11/2006 BBC Radio 2 Dangerous Behaviour 1 

Jerry Springer - The Opera  BBC Religious Offence 1 

Jo Whiley 06/12/2006 BBC Radio 1 Offensive Language 1 

Jo and Twiggy 01/11/2006 Trent FM Inaccuracy/Misleading 1 

Jon Gaunt 23/11/2006 Talksport Crime (incite/encourage) 1 

Jon Holmes 14/10/2006 BBC6 Music 
General Acceptance 
Standards 1 

Key 103 10/10/2006 Key 103 
General Acceptance 
Standards 1 

Kiss 100 31/10/2006 Kiss 100 Crime (incite/encourage) 2 

LK Today 08/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Law & Order 28/11/2006 Sky One Offensive Language 1 

Let's Talk Sex 29/11/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Little Britain   BBC1 Crime (incite/encourage) 1 

London Tonight 23/06/2006 ITV1 Violence 1 

Loose Women 29/11/2006 ITV1 Animal Welfare 1 

Loose Women 21/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Lost 10/09/2006 Channel 4 Violence 3 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 36 

Love Actually 06/12/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

MacIntyre's Underworld: Get 
Conroy 21/11/2006 Five Crime (incite/encourage) 1 

MacIntyre's Underworld: Mad Dog 28/11/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

Make Me a Supermodel 16/11/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

Make Me a Supermodel 05/11/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

Martin & Su 08/08/2006 Essex FM 
General Acceptance 
Standards 2 

Match of the Day  BBC1 Due Impartiality/Bias 1 

Meridian News 05/09/2006 ITV1 Regionality 1 

Midsomer Murders 12/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

NCIS 19/08/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

Never Mind the Buzzcocks 16/11/2006 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

News 21/11/2006 Real Radio 
General Acceptance 
Standards 1 

News 11/10/2006 ITV2 
General Acceptance 
Standards 1 

News 11/12/2006 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

Newsround 24/11/2006 BBC1 Violence 1 

Nick Ferrari 23/11/2006 LBC 97.3FM 
General Acceptance 
Standards 1 

Nigella's Christmas Kitchen 27/11/2006 BBC2 Animal Welfare 1 

Numberjacks 18/11/2006 CBeebies 
General Acceptance 
Standards 1 

Offside 20/11/2006 BBC Scotland 
General Acceptance 
Standards 1 

One Year to Pay Off Your 
Mortgage 05/10/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Party People 18/11/2006 Smile TV Sex/Nudity 1 

Pete Burns' Cosmetic Surgery 
Nightmares 02/11/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Planet Earth trail 13/11/2006 BBC1 Violence 1 

Poker Face 05/07/2006 ITV1 Offensive Language 1 

Poker Face 16/07/2006 ITV1 Offensive Language 1 

Police Camera Action 15/11/2006 ITV4 Dangerous Behaviour 1 

Premiership Plus 13/08/2006 Sky Sports Other 1 

Pulling 21/11/2006 BBC2 Sex/Nudity 1 

Quiz Call 11/11/2006 Quiz Call Competitions 1 

Quiz Call 21/11/2006 FTN Competitions 2 

Quiz Call 13/08/2006 Five Competitions 1 

Quizmania 10/11/2006 ITV Play Competitions 1 

Radio Ramadan Sheffield 29/09/2006 Radio Ramadan  
General Acceptance 
Standards 1 

Ramsay's Kitchen Nightmares 05/12/2006 Channel 4 Offensive Language 2 

Ramsay's Kitchen Nightmares 21/11/2006 Channel 4 Offensive Language 2 

Ramsay's Kitchen Nightmares 14/11/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Richard and Judy 11/08/2006 Channel 4 Substance Abuse 1 

Rugby Union 11/11/2006 Sky Sports 2 
General Acceptance 
Standards 1 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 37 

Scotland Today 27/10/2006 STV Inaccuracy/Misleading 3 

Scotsport 13/11/2006 STV 
General Acceptance 
Standards 1 

Scott Mills 16/08/2006 BBC Radio 1 Sex/Nudity 1 

Seduced and Betrayed 28/11/2006 Five Scheduling 2 

Selling Houses 05/12/2006 Channel 4 Crime (incite/encourage) 1 

Setanta 20/11/2006 Sky Other 1 

Sex, Love and War 12/11/2006 UKTV History Sex/Nudity 1 

Shock Docs: Paying for Love in 
Paradise 15/11/2006 Five Sex/Nudity 1 

Silent Witness 14/08/2006 BBC1 Violence 5 

Simon Schama's Power of Art 01/12/2006 BBC2 Animal Welfare 1 

Sky News 10/11/2006 Sky News Violence 1 

Sky Sports News 14/11/2006 Sky Sports News 
General Acceptance 
Standards 1 

Sports Breakfast 08/11/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 1 

Sports Breakfast 03/10/2006 Talksport Religious Offence 1 

Starkey's Last Word 16/10/2006 More4 Due Impartiality/Bias 1 

Stupid 01/09/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Tarrant on TV 12/10/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

That Was Then This Is Now 30/09/2006 BBC Radio 2 
General Acceptance 
Standards 1 

The Andy Gelder Breakfast Show 09/11/2006 Chiltern 96.9FM 
General Acceptance 
Standards 1 

The Baby Mind Reader 19/06/2006 Five Exorcism/Occult/Paranormal 4 

The Baby Mind Reader 03/07/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 4 

The Baby Mind Reader 26/06/2006 Five Other 2 

The Baby Mind Reader 21/06/2006 Five Exorcism/Occult/Paranormal 1 

The Baby Mind Reader 10/07/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 2 

The Baby Mind Reader 26/06/2006 Five U18's in Programmes 1 

The Baby Mind Reader 06/07/2006 Five Exorcism/Occult/Paranormal 1 

The Baby Mind Reader 06/07/2006 Five Other 2 

The Baby Mind Reader 01/07/2006 Five Exorcism/Occult/Paranormal 1 

The Baby Mind Reader 31/08/2006 Five Exorcism/Occult/Paranormal 1 

The Body Farm 14/11/2006 Five 
General Acceptance 
Standards 1 

The British Comedy Awards: Live 13/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The British UFO Mystery 01/11/2006 Five Inaccuracy/Misleading 2 

The Catherine Tate Show 30/11/2006 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

The Catherine Tate Show 
(Promo) 27/10/2006 BBC1 

General Acceptance 
Standards 1 

The Dave Barratt Show 21/11/2006 BBC Radio Bristol 
General Acceptance 
Standards 1 

The Dispatches Debate 23/10/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

The Doomsday Code 16/09/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 38 

 

The Family Farm 23/10/2006 BBC2 (Scotland) 
General Acceptance 
Standards 1 

The Independent Republic of 
Mike Graham 20/11/2006 Talk 107 

General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 03/05/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 21/11/2006 ITV2 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 04/05/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 03/10/2005 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 28/09/2005 ITV 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 16/08/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 2 

The Jeremy Kyle Show 24/01/2006 ITV1 Other 1 

The Jeremy Kyle Show 04/05/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 06/02/2006 ITV1 Other 1 

The Jeremy Kyle Show 21/02/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The Jeremy Kyle Show 09/03/2006 ITV1 Other 1 

The Jeremy Kyle Show 07/12/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

The Jeremy Kyle Show 07/12/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Jeremy Kyle Show 27/02/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The Last Aztec 09/11/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

The Man Without a Face 16/08/2006 Five Offensive Language 1 

The New Paul O'Grady Show 01/12/2006 Channel 4 
General Acceptance 
Standards 3 

The New Paul O'Grady Show 01/12/2006 Channel 4 
U18 - Coverage of 
Sexual/other  1 

The Now Show 18/11/2006 BBC Radio 4 
General Acceptance 
Standards 1 

The State Within 02/11/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 

The State Within 23/11/2006 BBC1 Violence 2 

The Weakest Link 05/12/2006 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

The Weakest Link 28/11/2006 BBC2 
General Acceptance 
Standards 1 

The World's Most Amazing 
Videos 19/11/2006 Bravo 

General Acceptance 
Standards 1 

The X Factor 28/10/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The X Factor 11/11/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 2 

The X Factor 19/08/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

The X Factor 01/09/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

This Morning 15/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

This Morning 17/11/2006 ITV1 Sex/Nudity 3 

This Morning 14/11/2006 ITV1 Sponsorship 1 

To Catch a Predator: Tonight 27/11/2006 ITV1 Scheduling 5 



Ofcom broadcast bulletin  
15 January 2007 

 39 

Today 27/11/2006 BBC Radio 4 
General Acceptance 
Standards 1 

Torchwood 19/11/2006 BBC3 Sex/Nudity 1 

Torchwood 12/10/2006 BBC1 Dangerous Behaviour 1 

Torchwood trailer 17/11/2006 BBC1 Violence 1 

Trinny and Susannah Undress 01/12/2006 ITV2 Dangerous Behaviour 1 

Trinny and Susannah Undress 28/11/2006 ITV1 Offensive Language 1 

Uncovering Iran: Telling Stories 26/09/2006 BBC Radio 4 Religious Offence 1 

Vanessa's Real Lives 07/12/2006 ITV1 
General Acceptance 
Standards 1 

Vanessa's Real Lives 06/12/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

Virgin Radio 20/11/2006 Virgin Religious Offence 1 

Wave 105 FM 02/11/2006 Wave 105 FM 
General Acceptance 
Standards 1 

Weekend Breakfast Show 12/11/2006 Talksport 
General Acceptance 
Standards 1 

What Not To Wear 26/10/2006 BBC1 
General Acceptance 
Standards 1 

Where the Heart Is 20/08/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 6 

Wife Swap 16/10/2006 Channel 4 U18's in Programmes 1 

World in Focus 20/06/2006 Revelation TV 
General Acceptance 
Standards 1 

Your Money or Your Wife 01/11/2006 Channel 4 Crime (incite/encourage) 1 

Talksport 13/11/2006 Talksport Due Impartiality/Bias 1 

 


