
* 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 70 
2 October 2006 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 2

  
Contents 
 
 
Introduction      3 

Standards cases 
 
Resolved      4 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld      6 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 17  
 
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•     Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•     News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•     Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•     Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•     Programme Code (Independent Television Commission) 

•     Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 4

Resolved 
 
Hallmark Channel Quiz        
Hallmark Channel, 14 July 2006, 13:00 
 
 
Introduction 
 
A viewer believed that the prize amount promoted in the What’s Missing? word tower 
competition was misleading. It stated, “£1600 PRIZE”. In fact, seven of eight possible 
answers had been correctly identified. However, the £1600 referred to the total prize 
money for all eight correct answers. Some of the money had therefore already been 
won and only £1,000 remained available for the final answer.  
 
Response 
 
Hallmark said that it displayed the prize total for each game rather than the amount 
still left to be won. However, it had responded to the concern by ensuring that the 
prize total in similar competitions now reflected the amount remaining to be won and 
was changed each time a question was answered correctly. 
 
Decision 
 
The amount of cash that would be awarded for each correct answer was clearly 
stated on screen. However, we can understand why viewers may not have 
understood that the most prominent prize reference on screen referred to the total 
prize fund available for the entire competition, rather than the remaining amount 
available to be won. We therefore welcome the prompt action taken, which we 
believe resolves the matter. 
 
Resolved 
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 5

Is This the Worst Weather Ever? 
ITV1, 14 August 2006, 20:00 
            
 
Introduction 
 
Four viewers complained that this programme contained repeated swearing (“fuck” 
“shit”) by storm chasers as they attempted to film a tornado. They considered this 
unsuitable for broadcast when children were watching.  
 
Response 
 
ITV apologised for the inclusion of this swearing in the programme. This was a pre-
watershed repeat of a programme originally broadcast at 22:00.  
 
An experienced compliance manager who viewed the programme before it was 
broadcast had noted the presence of swearing but had inexplicably certified it as 
suitable for transmission at any time.   As a result the critical information that the 
programme could only be broadcast in this form post-watershed was not entered.  
 
ITV became aware of the mistake the day after broadcast. It instituted a review of the 
entire series and re-edited the programme to create a version suitable for broadcast 
before 21:00. The broadcaster also reviewed and updated the computer file setting 
out the programme’s rating. 
 
Decision 
 
The swearing could be heard as the storm chasers were overtaken by a tornado that 
they were trying to film. The language was unsuitable for broadcast at 20:00 - an 
hour before the 21:00 watershed. In such circumstances, an apology at some 
juncture would have been appropriate and we are concerned that ITV did not 
exercise this option. However we welcome ITV’s subsequent action and, on balance, 
consider the matter resolved. 
 
Resolved 
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 6

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Ms A on her own behalf and on behalf of Ms J 
and her son (a minor) 
Traffic and Travel Bulletin, Radio City 96.7FM, 14 September 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy. This traffic bulletin reported on an overturned lorry that had caused road 
disruption after shedding its load of frozen chips. The programme’s presenter 
commented that if the chips “had been McDonalds fries it would have been cleared 
about 5 minutes after. It’s obviously those big thick, chunky, chips isn’t it?”. The traffic 
bulletin reader responded “it’s ... jumbo chunky chips - no worries.” Mr D, the driver of 
the lorry, died as a result of the accident.  
 
Ms A (Mr D’s sister-in-law) complained that her privacy and the privacy of other 
family members was unwarrantably infringed in the broadcast of the programme.  
 
Ofcom recognised that the programme’s references to the accident were 
undoubtedly upsetting for Ms A and the other family members. However, Ofcom 
concluded that the comments made in the programme did not amount to an 
infringement of privacy in the circumstances of this particular case. No personal 
information about Mr D or his family was disclosed in the bulletin, nor was the detail 
given about the accident sufficient to have identified Mr D or any of his family to 
those listeners who did not already know about the incident.   
 
Introduction 
 
On 14 September 2005 at 0844 hours, Radio City 96.7FM broadcast a traffic and 
travel bulletin during the Kev Seed Show. The bulletin included information on an 
overturned lorry that had caused road disruption after shedding its load of frozen 
chips. The radio presenter, Kev Seed, commented that if the chips that were carried 
by the lorry “had been McDonalds fries it would have been cleared about 5 minutes 
after. It’s obviously those big, thick, chunky chips isn’t it?”. The traffic bulletin reader 
responded “it’s ... jumbo chunky chips - no worries”. Mr D was the driver of the lorry 
and died as a result of the accident. Although Mr D was not named in the report, 
specific details of where the accident had occurred and what his lorry had been 
carrying were included.  
 
Ms A (Mr D’s sister-in-law), complained on her own behalf and on behalf of Ms J (Mr 
D’s partner) and Ms J’s and Mr D’s son that their privacy was unwarrantably infringed 
in the broadcast of the item. 
 
Ms A, Ms J and Ms J’s and Mr D’s son were not named or otherwise identified in the 
item. 
 
The Complaint 
 
Ms A’s case 
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 7

In summary, Ms A complained on her own behalf and on behalf of Ms J and Ms J’s 
and Mr D’s son that their privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 
programme in that the comments made by the programme’s presenter created 
unwanted attention to them on the day of the accident and afterwards. The 
comments caused upset and distress. 
 
Ms A said that the accident had happened at approximately 0230 hours on the 
morning of 14 September 2006. Mr D’s body was not formally identified by his family 
until 0930 hours that morning. The lorry and debris caused by the accident were not 
cleared until 1700 hours. The timescale from when the accident happened to when 
the roads were clear indicated the seriousness of the accident. Ms A said that the 
police had confirmed that they had issued a press release to all local radio and news 
stations which said that a driver had been killed at the scene and later named him. 
Comments were made on the radio stations, including Radio City 96.7FM, after they 
had been informed that there had been a fatality.  
 
Emap’s case on behalf of Radio City 96.7FM 
 
In summary, Emap, who owns the station, responded on behalf of Radio City 
96.7FM, that: 
 
The traffic news provider had told the station that they expected the roads affected by 
the accident and the spillage to be cleared by around 1000 hours later that morning 
and the bulletins had been advising listeners to that effect. However, by the time of 
the bulletin at 0844 hours, the station had been told that the road closures were likely 
to be in place until around 1700 hours and it reported this during the course of that 
bulletin. The programme’s presenter was surprised that the extent of the road 
closures was suddenly expected to be much greater than had been originally 
reported. As a way of highlighting this, the presenter linked the much longer delay 
with the reported contents of the lorry and commented that “if it had been McDonalds 
fries it would have been cleared about five minutes after. It’s obviously those big, 
thick, chunky chips”. 

 
Emap said that the comment was solely intended to reflect the surprise of the 
programme’s presenter, which was no doubt shared by many of the station’s 
listeners that the spillage was going to cause road closures for far longer than had 
initially been expected and reported. The station first learnt about the incident at 0621 
hours from its traffic news provider system. The reports referred only to lane closures 
caused by a lorry that had shed its load of frozen food. The reports mentioned that 
the police estimated that the lane closures would be in place until around 1000 hours. 
This changed at 0813 hours when the estimated time the lane closures would end 
was amended to around 1700 hours. This was reported without comment in all the 
stations traffic bulletins except the one that followed the 0813 hours update.  
 
At the time the comment was made, the station had no indication that the accident 
had involved any injuries to the lorry driver or to anyone else. It only became aware 
that there had been a fatality the following day when the station was contacted by a 
representative of Mr D’s family who said that the comments had upset members of 
the family. Emap said that the police confirmed that they issued a press release 
informing the media that there had been a fatality at 1150 hours on the day of the 
accident. This was issued a number of hours after the comment was made by the 
programme’s presenter. The then Managing Director of Radio City sent a letter of 
apology to the family representative. Additionally, the station asked its traffic news 
provider to give as much additional information as possible about the nature of any 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 8

accident especially when serious injuries may be involved and told its presenters to 
refrain from making any comments about any incidents reported. 

 
Neither the presenter nor Radio City had any intention to cause any distress to Mr 
D’s family. The comment was solely intended to highlight the unexpected extension 
of the road closures. Aside from the comment about the size of the chips, the report 
was a factual statement about the accident and the road closures caused by it. There 
was no information broadcast that divulged or could have revealed the identity of the 
driver of the lorry or his family and relations. While it regretted any distress the 
comment may have inadvertently caused, the station found it difficult to accept that 
the item led to an unwarranted infringement of privacy. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. The Group’s 
decision is set out below. 
 
Ms A complained that her privacy and that of Ms J and Ms J’s and Mr D’s son was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme in that the comments 
made by the programme’s presenter created unwanted attention on the day of the 
accident and afterwards. The comments caused upset and distress.  
 
When people are caught up in events which are covered by the news they still have a 
right to privacy in both the making and broadcast of a programme, unless it is 
warranted to infringe it. This applies both to the time when these events are taking 
place and to any later programmes that revisit those events.  
 
By examining a recording of the bulletin and reading the transcript of it, Ofcom 
considered that although the programme presenter’s references to the type of frozen 
chips and the accident were undoubtedly upsetting for Ms A, Ms J and Ms J’s and Mr 
D’s son, no private information about them was disclosed. Although Ofcom accepted 
that neither Mr D nor any of his family were identified in the bulletin, it noted that the 
comments made by the bulletin reader and the programme’s presenter’s were a 
specific reference to an incident that had occurred in a specific area. The name of the 
locally well-known stretch of road where the accident occurred was referred to as 
well as the details of the accident itself. 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 9

 
Having taken all these factors referred to above into consideration, Ofcom concluded 
that the comments made in the programme about the accident in which Mr D died did 
not amount to an unwarranted infringement of privacy in the circumstances of this 
particular case. No personal information about Mr D or his family was disclosed in the 
bulletin, nor was the detail given about the accident sufficient to have identified Mr D 
or any of his family to those listeners who did not already know about the incident.  
 
This was clearly an unfortunate incident. We do not believe that the presenter’s 
remark was a deliberate intention to make a joke about an accident in which there 
had a fatality. However, this case highlights the care that is needed when handling 
live programming.  It is unusual for a road traffic accident to result in the closure of a 
road for such a length of time, unless a serious incident has taken place. It would 
therefore have been sensible, on learning that the road was to be closed for a 
considerable amount of time for the station to have been more circumspect about its 
comments. The likelihood that there had been a fatality in the accident was increased 
when the station learnt about the amount of time the road was to be closed. Had the 
traffic provider or the station taken the opportunity to ascertain the status of the 
accident and therefore approached the presentation of the report about the accident 
more cautiously, Ms A, Ms J and Ms J’s and Mr D’s son may have been spared the 
distress the comments caused.  
 
Ofcom welcomes the broadcaster’s request to its traffic news provider to give the 
station as much detailed information as possible about the nature of any accident, 
especially when serious injuries may be involved and that the broadcaster had told its 
presenters to refrain from making any comments about any incidents reported.  
 
Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
broadcast of the programme was not upheld. 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 10

Complaint by Ms A on her own behalf and on behalf of Ms J 
and her son (a minor) 
Traffic Bulletin, Juice FM (Liverpool), 14 September 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy. This traffic bulletin reported on an overturned lorry that had caused road 
disruption after shedding its load of frozen chips. The bulletin reporter commented 
that “It was actually a shed load of frozen chips, funnily enough”. After the bulletin, 
the programme’s presenter commented “the next time you do the travel I want a chip 
related pun when you talk about the chips”, and then gave the example, “I would 
have thought that when everyone gets into work if they’re delayed, their heads would 
have been battered wouldn’t they?” Mr D, the driver of the lorry, died as a result of 
the accident.  
 
Ms A (Mr D’s sister-in-law), complained that her privacy and the privacy of other 
family members was unwarrantably infringed in the broadcast of the programme.  
 
Ofcom recognised that the programme’s references to the accident were 
undoubtedly upsetting for Ms A and the other family members. However, Ofcom 
concluded that the comments made in the programme did not amount to an 
infringement of privacy in the circumstances of this particular case. No personal 
information about Mr D or his family was disclosed in the bulletin, nor was the detail 
given about the accident sufficient to have identified Mr D or any of his family to 
those listeners who did not already know about the incident.   
 
Introduction 
 
On 14 September 2005 at 1544 hours, Juice FM (Liverpool) broadcast a traffic 
bulletin which reported on an overturned lorry that had caused road disruption after 
shedding its load of frozen chips. The reporter commented that “It was actually a 
shed load of frozen chips, funnily enough”. After the bulletin, the programme’s 
presenter commented “ the next time you do the travel I want a chip related pun 
when you talk about the chips”, and then gave the example, “I would have thought 
that when everyone gets into work if they’re delayed, their heads would have been 
battered wouldn’t they?”. Mr D was the driver of the lorry and died as a result of the 
accident. Although Mr D was not named in the report, specific details of where the 
accident had occurred and what his lorry had been carrying were included.  
 
Ms A (Mr D’s sister-in-law), complained on her own behalf and on behalf of Ms J (Mr 
D’s partner) and Ms J’s and Mr D’s son that their privacy was unwarrantably infringed 
in the broadcast of the item. 
 
Ms A, Ms J and Ms J’s and Mr D’s son were not named or otherwise identified in the 
item. 
  
The Complaint 
 
Ms A’s case 
 
In summary, Ms A complained on her own behalf and on behalf of Ms J and Ms J’s 
and Mr D’s son that their privacy was unwarrantably infringed in the broadcast of the 
programme in that the comments made by the programme’s presenter created 
unwanted attention on the day of the accident and afterwards. The comments caused 
upset and distress. 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 11

 
Ms A said that the accident had happened at approximately 0230 hours on the 
morning of 14 September 2006. Mr D’s body was not formally identified by his family 
until 0930 hours that morning. The lorry and debris caused by the accident were not 
cleared until 1700 hours. The timescale from when the accident happened to when 
the roads were clear and reopened indicated the seriousness of the accident. Ms A 
said that the police had issued a press release to all local radio and news stations 
which said that a driver had been killed at the scene and later named him. The local 
newspaper, the Liverpool Echo, had already published a story about the accident 
with photographs at the time of the broadcast. Comments about the accident and its 
load of frozen chips were made on the radio station after it would have had been 
informed that there had been a fatality.  
 
Juice FM’s case 
 
In summary, Juice FM said that: 
 
It wholeheartedly apologised for offence caused by the remarks made during the 
bulletin. At the time of the broadcast, both the programme’s presenter and the traffic 
bulletin reader were unaware of the serious nature of the accident. Juice FM said that 
if they had been aware they would have treated the matter with the sensitivity it 
deserved. The programme’s presenter was told about Ms A’s complaint to Ofcom 
and has apologised for causing distress and for not first finding out the extent of the 
incident before commenting. Also the traffic report provider has undertaken to talk to 
bulletin readers about using due care and consideration, particularly with regard to 
local incidents. Juice FM said that steps had been taken to ensure that a similar 
mistake should not happen again. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. The Group’s 
decision is set out below. 
 
Ms A complained that her privacy and that of Ms J and Ms J’s and Mr D’s son was 
unwarrantably infringed in the broadcast of the programme in that the comments 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 12

made by the programme’s presenter created unwanted attention to them on the day 
of the accident and afterwards. The comments caused upset and distress.  
 
When people are caught up in events which are covered by the news they still have a 
right to privacy in both the making and broadcast of a programme, unless it is 
warranted to infringe it. This applies both to the time when these events are taking 
place and to any later programmes that revisit those events.  
 
By examining a recording of the bulletin and reading the transcript of it, Ofcom 
considered that although the bulletin reader’s and programme presenter’s references 
to the spillage of frozen chips and the accident were undoubtedly upsetting for Ms A, 
Ms J and Ms J’s and Mr D’s son, no private information about them was disclosed. 
Although Ofcom accepted that neither Mr D nor any of his family were identified in 
the bulletin, it noted that the comments made by the bulletin reader and the 
programme’s presenter’s were a specific reference to an incident that had occurred 
in a specific area. The name of the locally well-known stretch of road where the 
accident occurred was referred to as well as the details of the accident itself. 
 
Having taken all these factors referred to above into consideration, Ofcom concluded 
that the comments made in the programme about the accident in which Mr D died did 
not amount to an infringement of privacy in the circumstances of this particular case. 
No personal information about Mr D or his family was disclosed in the bulletin, nor 
was the detail given about the accident sufficient to have identified Mr D or any of his 
family to those listeners who did not already know about the incident.   
 
This was clearly an unfortunate incident. We do not believe that the bulletins reader’s 
and presenter’s remarks were made with a deliberate intention to make a joke about 
an accident in which there had a fatality. However, this case highlights the care that 
is needed when handling live programming. It is unusual for a road traffic accident to 
result in the closure of a road for such a length of time, unless a serious incident has 
taken place. It would therefore have been sensible for the station to have been more 
circumspect about its comments. The likelihood that there had been a fatality in the 
accident was increased given the amount of time the road had been closed. At the 
time of the bulletin the accident had occurred over 13 hours ago and the road had 
been closed for a considerable period of time. Had the traffic provider or the station 
taken the opportunity to ascertain the status of the accident and therefore 
approached the presentation of the report about the accident more cautiously, Ms A, 
Ms J and Mr J’s and Mr D’s son may have been spared the distress their comments 
caused.  
 
Ofcom welcomes the broadcaster’s undertaking that its traffic news provider had 
agreed to talk to traffic bulletin readers regarding the use of due care and 
consideration, particularly with regard to local incidents, and that procedures had 
been put in place to ensure such a situation would not arise again. 
 
Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
broadcast of the programme was not upheld. 
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 13

Complaint by Mr Hennessey 
The World’s Strangest UFO Stories – Have aliens invaded Scotland? 
Discovery Channel, 5 & 10 February  
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr 
Hennessey.  
 
Mr Hennessey participated in this programme to explain his theory for why there was 
a concentration of UFO sightings over Scotland. The programme explained that Mr 
Hennessey believed the military was in alliance with extraterrestrials, and this 
alliance was facilitated by a large network of underground cavern systems. During 
the programme Mr Hennessey visited a site and indicated a fire exit which he 
believed led to an underground military base. The programme consulted the Land 
Registry Office and explained on the programme that the site was an underground 
reservoir.  
 
Mr Hennessey complained that the programme had failed to indicate to viewers that 
the Rosyth Military Complex (“Rosyth Base”) used to sit adjacent to the reservoir site. 
Mr Hennessey said the omission of this fact gave the impression that he had: 
invented the existence of a military base; and mistaken a “mundane” water reservoir 
for a military base.  
 
Ofcom found as follows: 
 

a) Ofcom noted that Mr Hennessey’s contribution to the programme was 
introduced by suggesting that Mr Hennessy had developed his theory after he 
noticed “regular NATO bases” and took them for evidence of covert 
underground activity between aliens and the military. Ofcom also noted that 
during the programme Mr Hennessey described the site of the reservoir as 
being “on the southern approaches to one of the biggest command centres 
probably in Western Europe”.  Ofcom considered that although the programme 
did not specifically name Rosyth Base, viewers were likely to have understood 
that both Mr Hennessey and the programme were considering the existence of 
covert alien and military activity in the context of existing military bases. Ofcom 
therefore found that the programme did not give the false impression that Mr 
Hennessey invented a military base.  

 
b) As noted above, Ofcom found that the programme gave sufficient information 

for viewers to have understood that the site of the reservoir was near to a large 
military base. Ofcom did not believe it was incumbent on the programme 
makers to explicitly state that this military base was named “Rosyth” as Mr 
Hennessey’s theory related to an alliance between extraterrestrials and the 
military, in general, and not specifically with those based at Rosyth.  

 
Introduction 
 
This programme reported that Scotland has experienced a dramatic increase in UFO 
sightings since 1992. According to the programme, many of these sightings have 
occurred within an area of the country known as the Falkirk Triangle. The programme 
included a number of theories to explain the high number of UFO sightings.  
 
Mr Hennessey participated in the programme to explain his theory as to why there 
was a concentration of UFO sightings over Scotland. The programme explained that 
Mr Hennessey believed the military was in alliance with extraterrestrials, and this 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 14

alliance was facilitated by a large network of underground cavern systems. During 
the programme Mr Hennessey visited a site and indicated a fire exit which he 
believed led to an underground military base. The programme consulted the Land 
Registry Office and explained on the programme that the site was an underground 
reservoir.  
 
Mr Hennessey complained of unfair treatment in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
Mr Hennessey’s case 
 
In summary, Mr Hennessey complained of unfair treatment in the programme as 
broadcast in that:  
 
a) The programme implied that he had invented the existence of a military base, 

when in reality the Rosyth Base had existed very near to the reservoir site; 
  
b)  The programme failed to indicate that the Rosyth Base had resided adjacent to 

the reservoir site. By not pointing this out, and stating that the site was a reservoir, 
the programme implied that Mr Hennessey had mistaken a “mundane reservoir” 
for a military base. Mr Hennessey said that in reality it was very likely that that the 
reservoir was part of the Rosyth Base, or even that the reservoir sat above the 
Rosyth Base. 

 
Discovery Channel’s statement of response 
 
Discovery Channel (Discovery) provided a statement in response to the complaint. In 
summary Discovery responded as follows: 

 
a) Discovery denied that the programme suggested the complainant had invented 

the existence of a military base. The programme did not address the question of 
whether or not a military complex existed at Rosyth because it is an internationally 
well known military base. The question that was under investigation, based on Mr 
Hennessey’s theory, was whether real military bases such as Rosyth Base had 
any connection at all to any secret underground complexes run by 
extraterrestrials. The programme makers found no evidence to support Mr 
Hennessey’s claim that the reservoir led to an underground complex and 
Discovery believed that any fair minded person would have reached the same 
conclusion.  

 
b) Discovery said that based on the evidence gathered by the programme makers, 

they did not think that the reservoir had anything to do with the Rosyth Base nor 
any underground alien base. Notwithstanding this, the programme made it clear 
that Scotland is dotted with military sites. The programme as broadcast clearly 
indicated aerials and listening devices from those sites. Such images were also 
indicated in one long shot during Mr Hennessey’s interview. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services.  



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 15

 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In reaching its decision about this complaint Ofcom had regard for both party’s 
written submissions, an unedited recording of Mr Hennessey’s interview, and the 
responsibilities of all programme makers to be fair in their dealings with potential 
contributors. These responsibilities include ensuring that participants’ contributions 
are edited fairly, and that before broadcasting a factual programme, programme 
makers take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation.  
 
In relation to the specific heads of complaint Ofcom found as follows:   
 
a) Mr Hennessey complained the programme implied that he had invented the 

existence of a military base, when in reality Rosyth Base had existed very near to 
the reservoir site.  

 
Ofcom viewed the programme and took note of how the programme commentary 
introduced Mr Hennessey and this theory of an alliance between the military and 
extraterrestrials. Ofcom noted that this element of the programme was introduced 
by suggesting that Mr Hennessey had reached his conclusions when he noticed 
“regular NATO bases” and took them for evidence of covert underground activity 
between aliens and the military. Specifically the programme stated: 
 
 “Other people are convinced that the military remain the solution to the Scottish 
UFO hotspot phenomenon. People like this man. Author Andrew Hennessey. He’s 
got an incredible theory. He says that the military are in Scotland in far greater 
numbers than anyone could ever imagine – and that they are involved in an 
extraordinary alliance with extraterrestrials. What’s more he says all of this is 
going on in a network of caverns and tunnels under the feet of the people who live 
there.”  
 
and 
 
“Hennessey came to this remarkable conclusion, when he noticed that across 
Scotland there were a large number of pylons, secret sites and fenced off areas. 
To anyone else they’d have just been regular NATO bases.” [emphasis added] 
 
Ofcom further noted that during Mr Hennessey’s interview the following statement, 
about the underground tunnels, was included in the programme:  
 
“It stretches all the way up into Dunfermline for miles and miles and miles, over 
the transmitters and pylons and dishes of the military command centre itself …” 
[emphasis added] 
 
and Mr Hennessey later described the location as being:  
 
“…on the southern approaches to one of the biggest command centres probably 
in Western Europe”.   
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 16

Ofcom considered that based on the information provided in the programme, 
viewers - even those unfamiliar with Rosyth Base - would have understood that 
both Mr Hennessy and the programme were considering the existence of covert 
alien and military activity in the context of existing military bases. Ofcom 
acknowledged that Rosyth Base (home of the former naval base and presently 
home of the Rosyth Royal Dockyard) was not named. However, in Ofcom’s view it 
was not necessary to name Rosyth Base to understand that Mr Hennessey 
believed his theory (of an alliance between the military and extraterrestrials) was 
supported by the fact that a high number of UFO sightings have been made in 
areas where military bases exist. In the circumstances, Ofcom concluded that the 
programme did not imply Mr Hennessey had invented a military base, and as such 
found no unfairness to Mr Hennessey in this respect.  
 

b) Mr Hennessey complained that the programme failed to indicate that Rosyth Base 
had resided adjacent to the reservoir site. By not pointing this out, and stating that 
the site was a reservoir, the programme implied that Mr Hennessey had mistaken 
a “mundane reservoir” for a military base. Mr Hennessey said that in reality it was 
very likely that that the reservoir was part of the Rosyth Base, or even that the 
reservoir sat above the Rosyth Base.  

 
Ofcom was required to determine whether it was incumbent on the programme 
makers to explain that the former Rosyth Naval Base was near to the reservoir 
site.  

 
As noted above (finding (a)), Ofcom found that sufficient information had been 
given to viewers to leave them with the impression that the site of the interview 
had a military background. It is Ofcom’s opinion that viewers would have 
understood that Mr Hennessey believed the location connected to the military 
base he had identified when he spoke of “the military command centre itself”. In 
addition Ofcom noted from the programme that Mr Hennessey himself was 
included explaining very clearly that he believed:  

 
 “This is a fire exit on the southern approaches to one of the biggest command 

centres probably in Western Europe…it’s a fire exit for the underground base” 
 
 It is Ofcom’s opinion that it was not necessary to name the former base as Rosyth, 

as this level of detail was not required for the programme makers to be fair to Mr 
Hennessey. In reaching this decision, Ofcom considered that Mr Hennessey’s 
theory related to an alliance of extraterrestrials with the military. This theory was 
based on an alliance with the military in general terms and not specifically with 
those based at Rosyth. Ofcom concluded that the fact the area near to the 
reservoir site used to be a naval base called Rosyth, would not have materially 
affected or changed viewers’ understanding of Mr Hennessey or his theory.  

 
As regards the programme’s revelation that the fire exit identified by Mr 
Hennessey led to a water reservoir, Ofcom found that it was fair for the 
programme to state this finding having ascertained that it was the case from the 
Land Registry Office.  

 
Accordingly Ofcom has not upheld Mr Hennessey’s complaint of unfair 
treatment in the programme as broadcast.  
 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 17

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
30 August 2006 – 12 September 2006 
 
Programme Trans Date Channel     Category No of 
        complaints
     
28 Acts in 28 Minutes 28/06/2006 BBC Radio 4 Generally Accepted Standards 1 
30 Minutes 18/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
8 Out of 10 Cats 18/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 4 
Admission Impossible 23/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Airplane 2 - The Sequel 13/08/2006 Five Scheduling 1 
All New You've Been 
Framed! 02/09/2006 ITV1 Animal welfare 1 
Bad Lads Army 15/08/2006 ITV1 Crime Incitement/Encouragement 1 
Bad Lads Army: Extreme 12/09/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Battle of the Popstars Live 03/09/2006 Five Competitions 1 
BBC News 14/08/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News 30/08/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News 20/08/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News 03/09/2006 BBC1 Crime Incitement/Encouragement 1 
BBC News 05/09/2006 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
Ben Moss 30/07/2006 Core Offensive Language 1 
Big Brother 7 17/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Big Brother 7 16/06/2006 Channel 4 Offensive Language 1 
Big Brother's Big Mouth 25/08/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Brainiac's Test Tube Baby 03/08/2006 Sky One Dangerous Behaviour 1 
Bulls and Bears 07/08/2006 Fox News Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 29/07/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel 4 News 15/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Channel 4 News 23/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Club Reps 01/09/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Colin and Edith 03/08/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Come Dine with Me 07/09/2006 Channel 4 Offensive Language 1 
Cooking in the Danger 
Zone 25/07/2006 BBC4 Animal welfare 1 
Coronation Street 03/09/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Death of a President 10/09/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Death of a President 01/09/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Dispatches 21/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Dwarf Curling 29/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
EastEnders 25/08/2006 BBC1 Violence 4 
EastEnders 31/08/2006 BBC1 Violence 1 
Ewen and Roughy 11/08/2006 100-101 FM Offensive Language 1 
F People 08/09/2006 Fashion TV Offensive Language 1 
Festival 27/08/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Fox News 08/08/2006 Fox News Offensive Language 1 
GMTV 26/07/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Honey I Suckle the Kids: 
Hidden Lives 23/08/2006 Five Generally Accepted Standards 1 
Honey I Suckle the Kids: 28/08/2006 Five U18 in Programmes 1 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 18

Hidden Lives 
Honey I Suckle the Kids: 
Hidden Lives 28/08/2006 Five Generally Accepted Standards 1 
How To Look Good 
Naked 08/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
I'm with Stupid 05/09/2006 BBC1 Offensive Language 1 
Ian Collins 10/08/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1 
ITV News 26/05/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 08/08/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 07/08/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 12/07/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 17/08/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 20/08/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 18/08/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 23/08/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 30/08/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 06/09/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Jonathan Ross 03/06/2006 BBC Radio 2 Sex/Nudity 1 
Jules Botfield 03/08/2006 BBC London Generally Accepted Standards 1 
Jurassic Park 22/07/2006 ITV1 Offensive Language 2 
Just A Minute 04/09/2006 BBC Radio 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Kasamh Se 24/07/2006 Zee TV Scheduling 1 
Law of the Playground 18/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Law of the Playground 01/09/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Life Begins 11/09/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Little Britain 25/08/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 
Little Miss Jocelyn 22/08/2006 BBC3 Generally Accepted Standards 2 
Little Miss Jocelyn 23/08/2006 BBC3 Generally Accepted Standards 1 

Live & European 06/02/2006 
Sport XXX 
Babes Sex/Nudity 1 

Live at Five 17/08/2006 Sky News Inaccuracy/Misleading 1 
Love Island 12/08/2006 ITV2 Competitions 1 
Love Island 14/08/2006 ITV2 Violence 1 
Love Island 21/08/2006 ITV1 Violence 2 
Love Island 25/08/2006 ITV1 Religious Offence 1 
Match of the Day 02/09/2006 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
Murphy's Law 25/08/2006 BBC1 Violence 1 
Murphy's Law 29/08/2006 BBC1 Violence 1 
My Penis and I 18/08/2006 BBC3 Sex/Nudity 1 
Neighbours 04/09/2006 BBC1 Offensive Language 1 
News 02/08/2006 Talksport Inaccuracy/Misleading 1 
Nuremberg: Goering's 
Last Stand 24/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Our New Life in Everwood 15/08/2006 ITV1 Offensive Language 1 
Outtake TV 16/08/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Paul Ross 27/08/2006 LBC97.3 Generally Accepted Standards 1 
Pet Poisoners 07/09/2006 Five Crime Incitement/Encouragement 1 
Porn Shutdown 02/09/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Power Rangers 05/09/2006 Jetix Violence 1 
Pulling Power 26/08/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Quiz Call 08/06/2006 Quiz Call Competitions 2 
Quiz Call 13/08/2006 Five Competitions 1 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 19

Quiz Call 19/08/2006 Quiz Call Competitions 1 
Ramsay's F Word 09/08/2006 Channel 4 Animal welfare 1 
Reporting Scotland 06/06/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Respectable 23/08/2006 Five Generally Accepted Standards 1 
Respectable 25/08/2006 Five Generally Accepted Standards 3 
Respectable 25/08/2006 Five Sex/Nudity 3 
Respectable 31/08/2006 Five Sex/Nudity 1 
Respectable 29/08/2006 Five Generally Accepted Standards 1 
Respectable 30/08/2006 Five Generally Accepted Standards 2 
Respectable 31/08/2006 Five Generally Accepted Standards 2 
Respectable 01/09/2006 Five Generally Accepted Standards 2 
Respectable 12/09/2006 Five Generally Accepted Standards 2 
RHS Chelsea Flower 
Show 27/05/2006 BBC2 Inaccuracy/Misleading 1 
Richard and Judy 16/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
Richard and Judy 22/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 
Richard and Judy 29/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 
Ricky Gervais Live: 
Animals 24/08/2006 E4 Generally Accepted Standards 1 
Robin Banks 30/06/2006 Kiss 100 FM Generally Accepted Standards 1 
Rogue Traders 04/09/2006 BBC1 Offensive Language 2 
Sesiwn Fawr Dolgellau 21/07/2006 S4C Offensive Language 1 
SFM Radio 06/08/2006 SFM Offensive Language 1 
Sky News 04/08/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Sky News 06/08/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Soccer AM 19/08/2006 Sky Sports Offensive Language 1 
Sorted 15/08/2006 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
SpongeBob SquarePants 03/09/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Star News 11/08/2006 Star News Crime Incitement/Encouragement 1 
Steve Allen Show 24/08/2006 LBC97.3 Generally Accepted Standards 1 
Supernanny 29/08/2006 Channel 4 U18 in Programmes 2 
T4 15/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Ted Bundy: Natural Porn 
Killer 16/08/2006 Channel 4 Undue prominence 1 
The Bill 23/08/2006 ITV1 Crime Incitement/Encouragement 4 
The Bill 30/08/2006 ITV1 Offensive Language 1 
The Charlotte Church 
Show 01/09/2006 Channel 4 Offensive Language 2 
The Chris Moyles Show 17/08/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
The Chris Moyles Show 23/08/2006 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
The Complete Guide to 
Parenting 06/09/2006 ITV1 U18 Sexual/Other Offence 1 
The Friday Night Project 25/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Great British Black 
Invasion 05/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Hotel Inspector 17/08/2006 Five Offensive Language 1 
The Jeremy Kyle Show 11/08/2006 ITV2 Inaccuracy/Misleading 1 
The Line of Beauty 17/05/2006 BBC2 Sex/Nudity 1 
The Mint 29/06/2006 ITV2 Competitions 1 
The Mint 04/09/2006 ITV1 Competitions 2 
The Mint 05/09/2006 ITV1 Competitions 2 
The Miracles of Jesus 13/08/2006 BBC1 Religious Offence 3 



Broadcast bulletin 70 
2 October 2006 

 20

The Power FM Breakfast 
Show 16/08/2006 

103.2 Power 
FM Sex/Nudity 1 

The Sharon Osbourne 
Show 30/08/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
The Silent Terrorist 22/08/2006 BBC Radio 4 Crime Incitement/Encouragement 1 
The Thin Club 22/05/2006 Channel 4 Dangerous Behaviour 1 
The X Factor 26/08/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
The X Factor 01/09/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
The X Factor 05/09/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
The X Factor 03/09/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
The Xtra Factor 19/08/2006 ITV2 Offensive Language 1 
The Xtra Factor 12/08/2006 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
The Xtra Factor 01/09/2006 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
Three Minute Wonder 13/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Time Trumpet 24/08/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Top Gear 30/07/2006 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Top Gear 18/07/2006 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Tyne Tees News 25/07/2006 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
V Festival 2006 19/08/2006 E4 Other 1 
Whatever 25/08/2006 Channel 4 Violence 1 
Whatever 25/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 
Whatever 01/09/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Whatever 01/09/2006 Channel 4 Crime Incitement/Encouragement 3 
Wimbledon 2006 01/07/2006 BBC1 Offensive Language 1 
World's Most Amazing 
Videos 22/08/2006 Bravo Inaccuracy/Misleading 1 
You've Been Framed 16/05/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Young Black Farmers 23/08/2006 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 

 
 


