
 
 
 

 

 

 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 69 

18 September 2006 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 2 

 

Contents 
 
 
Introduction      3 

 
Standards cases 
 
In Breach      4 
 
Resolved      7 
 
Not in Breach      10 
 
 

Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld      13 
 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 18 

  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 4 

Standards cases 
 

In Breach  
 
Breakfast      
SGR Colchester, 21 April 2006, 06:00 
 

 
 
Introduction 
 
This breakfast show was sponsored by the hair products’ brand, Sunsilk. In the 
programme, listeners were asked to text the word “bar”, to be entered into a draw for 
“a free bar session at Chicago’s”. 
 
Following a breakfast show sponsor credit for Sunsilk, a stand-in presenter for the 
regularly scheduled hosts said: “So, out of all the entries for this free bar session – 
I’ve declared today a National Sunsilk Day – I’m gonna call someone back after this 
song.” After the song, a brief weather update and another sponsor credit, she 
explained how her hair had been “looking a right mess” for some time, but, as she 
had straightened it the previous evening and it was looking better today, she was 
“declaring today a National Sunsilk Day”.  
 
A listener could find no connection between Sunsilk and the draw and believed the 
presenter had directly endorsed the show’s sponsor. 
 
Rule 9.5 of the Broadcasting Code requires that: 
 
“A sponsor must not influence the content … of a programme in such a way as to 
impair the responsibility and editorial independence of the broadcaster.” 
 
Rule 9.6 of the Code requires that: 
 
“There must be no promotional reference to the sponsor, its … services or 
products… Non-promotional references are permitted only where they are editorially 
justified and incidental.” 
 
Response 
 
GCap Media, which owns SGR Colchester, confirmed that it broadcast three pre-
recorded sponsor credits each hour, which clearly identified that the breakfast show 
was sponsored by Sunsilk. It added that on two random days each month a 
presenter declared a “Sunsilk Day”, when a competition or draw was held and the 
prize donated by the sponsor. The broadcaster confirmed that, on the day in 
question, the presenter had replaced the regular presenters and “may not have been 
fully aware of the guidelines…” but the station’s Programme Controller had 
subsequently advised all relevant parties of the Code requirements concerning 
sponsorship and undue prominence. 
 
The broadcaster clarified that “no actual reference is made to Sunsilk’s products or 
services during the editorial content of the show.” It assured us that there had been 
no attempt by the show’s sponsor to influence its editorial independence  and 
claimed that the “Sunsilk Day” declaration made during this particular show was non-



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 5 

promotional, incidental and “arose from the marketing strategy that was devised for 
the sponsors of the breakfast show.”    
 
 
Decision 
 
As the bimonthly competition/draw was a feature sponsored by the same sponsor as 
the breakfast show, references to a “Sunsilk Day Draw” or “Sunsilk Day Competition” 
could have been legitimate as integrated sponsor credits. 
 
In this case, in addition to a sponsor credit, there were four references to “Sunsilk 
Day” in audio lasting just over two minutes. We welcome GCap’s assurance that the 
programme’s sponsor had not influenced the editorial content and we acknowledge 
that no products or services were promoted in the content we heard. However, while 
the sponsorship arrangement concerning the breakfast show was clear, the 
connection between “Sunsilk Day” and the featured draw was not. 
 
Irrespective of the broadcaster’s intention concerning the sponsor’s marketing 
strategy, the presenter’s repeated references to “Sunsilk Day” appeared contrived, 
not incidental, and their lack of any direct link to the draw failed to provide editorial 
justification for their broadcast. They were therefore in breach of Rule 9.6. 
 
 
Breach of Rule 9.6 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 6 

Feile FM  
(Restricted Service Licence – Belfast), 31 July 2006, 11:50 
            
 
Introduction 
 
A listener complained that a presenter used the term “f’ing”, which he thought was 
inappropriate for a daytime broadcast, even though the whole word was not said.  
 
Response 
 
The station was unable to provide us with a copy of the broadcast as it had 
experienced problems with its logging system. Nevertheless it had spoken to the 
presenter who confirmed that he had used the phrase "f’ing" and not the complete 
word. The broadcaster wished to apologise for any offence this may have caused 
listeners.   
 
Decision 
 
In the absence of a recording we were unable to consider the complaint. It is a 
condition of a radio broadcaster’s licence that it retains recordings of its output for 42 
days, and provides Ofcom with any material on request. Failure to supply the 
recording from 31 July 2006 is a serious and significant breach of Feile FM’s licence. 
This will be held on record.  
 
The station was in breach of Condition 8 of its Licence. (Retention and 
production of recordings). 
 
 
See also Additional Information published in bulletin 63. 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 7 

Resolved 
 
British Superbike Championship  
ITV 1, 16 July 2006, 15:00 
 

 
 
Introduction 
 
Ofcom received a complaint about a comment made in this programme about a 
refurbished track. One of the commentators stated:  “… they didn’t get the gypsies in 
with a wagon load they had left from a local job”.  The complainant felt that the 
comment was ‘hurtful and racist’. 
 
 
Response 
 
ITV accepted that the comment was inappropriate and apologised for any offence 
caused.  The broadcaster pointed out that the remark was made ‘off the cuff’ during 
this live programme and was not intended to cause any offence. The producer of the 
programme made it clear to the presenter at the time that the remark was 
inappropriate and warned him to avoid any similar comments in future. 
 
Additionally, ITV informed Ofcom that it was taking steps to remind the commentary 
team and relevant production team of the potential for such comments to cause 
offence.  
 
 
Decision 
 
Rule 2.3 of the Broadcasting Code states that: 
  
“In applying generally accepted standards, broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context…”.  
 
Potentially offensive language includes discriminatory language on the grounds of 
race. 
 
The Commission for Racial Equality notes that “Gypsies and Irish Travellers are 
recognised ethnic groups for the purposes of the Race Relations Act (1976), 
identified as having a shared culture, language and beliefs”. The reference to gypsies 
in this programme was clearly capable of being interpreted as a derogatory comment 
on the skill of such workers. However, in the light of ITV’s apology and the action the 
broadcaster has taken to remind presenters to avoid similar comments, we consider 
the matter resolved.  
 
Resolved 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 8 

Victoria Derbyshire 
BBC Radio5 Live, 13 June 2006, 12:00 
            
 
Introduction  
 
A listener complained that during live coverage of a press conference, the word 
“fuck” was used twice. The complainant also noted that there was no apology from 
the presenter of the programme. 
 
Response 
 
The BBC said that the language occurred during a live broadcast on a channel with a 
remit to provide coverage of important events - such as this - as they happen. The 
speaker was one of the brothers whose home in Forest Gate had been mistakenly 
raided in an anti-terrorist police operation. The man recounted the words spoken by 
someone else as he explained what happened when the police entered his home. 
The broadcaster thought that the programme makers could not have reasonably 
foreseen that such language would have cropped up.  
 
Furthermore, research figures indicated that the under-15 audience for the service at 
that time of day was very small. However, with hindsight, the BBC thought that 
reference should have been made to the language at an appropriate point later in the 
coverage. Editors had therefore been reminded of the need for care in this area. 
 
Decision 
 
Five Live does not generally attract a significant child audience at the time this press 
conference was broadcast. The expletive was also used in the context of live 
coverage of a serious matter of public interest. Nevertheless, we welcome the BBC’s 
acknowledgement that an apology at some juncture would have been appropriate.  
 
Resolved 

 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 9 

Angie Le Mar  
Choice FM, 17 June 2006, 09:20 
            
 
Introduction 
 
A listener complained that a track, although edited, contained the word 
“motherfucker”. The complainant thought that this was unsuitable for a time when 
children were likely to be listening.  
 
Response  
 
GCap, the station’s parent company, explained that the track – Things to Say by 
Method Man and Lauryn Hill was a radio edit supplied by the record company. 
Sometimes the station made further edits if it felt they were necessary. The station 
thought that although the first syllable of the word was audible, the second was not – 
so those who did not know the word would be unlikely to make the connection.  
 
Nevertheless GCap and Choice said that in order not to cause any future possible 
offence, further edits would be made to bleep out the audible reference to “mother” 
so that the entire word was deleted.  
 
Decision 
 
The word “motherfucker” could not be heard in its entirety in the track. However the 
second syllable was not adequately masked to prevent listeners understanding the 
lyric. As the track was played at a time on a Saturday morning when children would 
have been available to listen, this was unsuitable.  
 
We welcome the broadcaster’s decision to further edit the track and consider the 
matter resolved.  
 
Resolved 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 10 

Not in Breach  
 
Big Brother 7  
Channel 4, E4, Various times and dates 2006 
 

 
Introduction 
 
In this latest series, 272 viewers complained to Ofcom about issues relating to the 
contestants’ welfare and behaviour.   
 
In summary, the complaints were that: 
 
1) Some of the contestants should not have participated in the programme. For 
example, Shahbaz Chaudhry appeared to the viewers to be unstable and not suitable 
for such a reality programme.  According to other complainants, Pete Bennett was 
not a suitable participant because he has Tourette’s syndrome.  The complainants 
said this amounted to viewers being invited to “…laugh at others less fortunate than 
ourselves” and they were concerned that Channel 4 had a duty of care towards these 
contestants, which they felt it was not exercising.    
 
2) The programme included inappropriate behaviour (for example bullying -
sometimes allegedly of a racist nature - and people breaking down in tears) that was 
not acceptable in terms of generally accepted standards on television. 
 
3) The series condoned such behaviour, and in programmes likely to be 
watched by significant numbers of children.  Complainants cited Grace Adams-
Short’s eviction - when the crowd waiting for her reacted angrily. 
 
Decision 
 
1) We understand that complainants were concerned about the welfare of 
participants in the show.  However, adults make informed decisions about their 
participation in such programmes, and it is not for Ofcom or others to make or over-
ride those decisions.   Further, Big Brother is now a well-established series.  
 
People who participate in a programme (and others directly affected by a 
programme) can complain to Ofcom if they feel that they have been treated unfairly 
in the programme or that their privacy has been infringed without justification.  In the 
course of considering such complaints of unfairness or infringement of privacy, 
Ofcom may consider the circumstances surrounding the complainant’s agreement to 
participate.   
 
However, in law, Ofcom cannot consider complaints made by the general public on 
behalf of participants in programmes.  We are therefore not able to consider whether 
these scenes were unfair or unwarrantably infringed the contestants’ privacy.  On the 
issue of whether Channel 4 exercised duty of care towards the participants, the 
broadcaster has acknowledged its role in this respect on previous occasions.  It is 
also clear from the series (for example Diary Room conversations - see below) that 
Channel 4 does intervene in matters related to its duty of care when it considers this 
to be appropriate. 
 
2) Subject to the limitations outlined above, it is still open to Ofcom, if it 
considers it appropriate, to consider complaints from viewers concerning issues of 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 11 

alleged “humiliation, distress or violation of human dignity” under Rule 2.3 (generally 
accepted standards) of the Broadcasting Code: 
 
Rule 2.3 states:  

In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context… Such material 
may include, but is not limited to, humiliation, distress, violation of human 
dignity, discriminatory treatment or language (for example on the grounds of 
age, disability, gender, race, religion, beliefs and sexual orientation)… 
 

Context includes, (but is not limited to): the editorial content of the programme, 
programmes or series; the service on which the material is broadcast; the degree of 
harm or offence likely to be caused by the inclusion of any particular sort of material; 
the likely expectation of the audience; the extent to which the nature of the content 
can be brought to the attention of the potential audience. 
 
We considered whether the contestants’ behaviour and the resultant perceived 
bullying (including the possibility of this being racially motivated) exceeded generally 
accepted standards. In doing this, the context of this particular programme is very 
important. 
 
It has been established over seven series that the Big Brother audience expects to 
see all aspects of the housemates’ characters exposed during their stay in the house. 
Channel 4 would not have been expected to keep key character information from 
viewers, since it is the viewers who decide who to vote for.  It is to some extent 
expected that high emotion, disagreements, and separation into partisan groups may 
result.   
 
By including scenes featuring individuals upset and in conflict with other housemates, 
Channel 4 offered viewers an insight into the housemates’ characters. In Ofcom’s 
view this is in line with both the audience and the contestant’s expectation.   
 
To reach this view, we considered whether the inclusion of these scenes of bullying 
or distress went beyond generally accepted standards.   In our opinion, the material 
shown did not dwell on distress or humiliation longer than was editorially necessary.   
The broadcaster also demonstrated that it took its duty of care seriously.  For 
example, in one scene in the Diary Room, it was clear that Shahbaz Chaudhry, in a 
heightened emotional state, was treated sensitively and responsibly by the 
production team.  Similarly, when the production team felt that one housemate’s 
behaviour had grown too aggressive, she was called into the diary room and 
informed that “Big Brother will not tolerate aggressive or intimidating behaviour from 
any housemates”.  The scenes featuring the housemates’ exclusion of Shabaz 
Chauhdrey also included footage in which it was clear that some of the housemates 
regretted their action, and others were clear that they did not intend to exclude him 
for long.  
 
With regard to Pete Bennett (the ultimate winner, who has Tourette’s syndrome), 
there is rightly no reason why someone with a disability cannot and should not 
exercise the same degree of informed choice as any other adult – including choosing 
to enter the Big Brother house. 
 
3) We then went on to consider complainants’ concerns that the programme 
condoned unacceptable behaviour e.g. bullying, especially in cases where significant 
numbers of children may have been watching.  In doing this, we took into account the 
following rules: 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 12 

 
1.3 Children [under the age of fifteen years] must…be protected by 
appropriate scheduling from material that is unsuitable for them. 
 
1.12 Violence, whether verbal or physical, that is easily imitable by children in 
a manner that is harmful or dangerous: 

•         Must not be featured in programmes made primarily for children 
unless there is strong editorial justification; 

•         Must not be broadcast before the watershed…unless there is editorial 
justification. 

 
2.4 Programmes must not include material…which, taking into account the 
context, condones or glamorises violent, dangerous or seriously antisocial 
behaviour and is likely to encourage others to copy such behaviour. 
 

Considering the programmes in the light of Rule 1.3, we felt that it was clear from the 
pre-watershed broadcasts that careful editing had taken place.  For example, an 
argument between Shahbaz Chaudhry and Sezer Yurtseven in the early hours of the 
morning was carefully edited to exclude strong language and the most aggressive 
behaviour when broadcast the following day before the watershed. We believe that 
children were therefore protected from unsuitable material.  
 
Turning to Rule 1.12, the format of this series provides a unique environment that 
places the behaviour outside that of a normal domestic situation. As such, the fact 
that the Big Brother house does not resemble a normal household acts as a 
protection against normalising such behaviour in the eyes of children. As we have 
explained under point 2 above, it may be editorially justified to include some of the 
edited elements of intimidating behaviour displayed by the housemates in pre-
watershed programmes.   Furthermore, the pre-watershed programmes included the 
voice of Big Brother in the Diary Room reacting to events and making it clear to 
participants and viewers that aggressive or intimidating behaviour was not being 
condoned.   
 
We then considered Rule 2.4. We believe that bullying would fall into the definition, in 
the Code, of anti-social behaviour. However, we note that such behaviour was not 
condoned or glamorised.  For example, at least some of the housemates were shown 
by the broadcaster to have regretted their behaviour.   The broadcaster also 
intervened when necessary.  We therefore consider that the portrayal of such 
behaviour, especially in an artificial environment, would not have been likely to 
encourage others to copy such acts.   
 
With regard to contestants being subjected to jeers and other abuse when leaving 
the house, it has been the custom in the various Big Brother series for the crowd to 
react in the way they would react to a “pantomime villain” when a housemate, who is 
regarded by some viewers as either deceitful or particularly unkind, is evicted.  
Although some may view this as unpleasant, we felt that this behaviour did not 
exceed generally accepted standards in the context of this particular programme. 
 
Overall, therefore, we did not feel the programmes were in breach of the Code. 
 
Not in Breach 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 13 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld 
 

Complaint by Mr and Mrs W  
The Week the Women Went, BBC3, August – September 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy from Mr and Mrs W. 
 
This 12-part programme set out to test how well the village of Harby was able to cope 
when some of the women residents were removed. Mr and Mrs W are residents of 
Harby, but did not participate in the programme.  
 
Mr and Mrs W complained that their privacy had been unwarrantably infringed in the 
making of the programme because the programme makers used their private 
property (“the path”) on two occasions. According to Mr and Mrs W, on the first 
occasion the programme makers followed some local residents onto the path while 
filming, and on the second occasion, the programme makers used the path as a 
short cut to the Harby Playing Fields.  
 
Ofcom found as follows: 
 

i) The untransmitted footage of the first incident suggested that filming stopped 
as soon as Mr and Mrs W’s property came into view. Ofcom was satisfied that 
on this occasion it was unlikely that any filming took place on the path or that 
the programme makers entered the W property. 

 
ii)  The use of the path by the programme makers, in the way described by the 
complainants in the second alleged incident, would not have unwarrantably 
infringed the privacy of Mr and Mrs W. In reaching this finding Ofcom noted 
that the alleged use of the path by the programme makers did not appear to 
physically disturb or materially restrict the private and family life of the 
complainants. Nor in Ofcom’s opinion was it likely to have revealed any 
inherently private or particularly sensitive information about the complainants 
that was not already available to the general public who regularly used the 
path.   

 

Introduction 
 
This 12-part programme set out to test how well a village was able to cope when 
some of the women residents were removed. 

 
The programme makers organised for almost 70 women from the small village of 
Harby and neighbouring hamlet Swinethorpe, to leave their families for a period of a 
week. In that time the men were given a variety of projects to complete in order to 
see how well they could adapt to their change in circumstances. The activities 
included: cooking; improvement of the Harby Playing Fields; and the organisation of 
a number of village events.  
  
Mr W and his wife Mrs W are residents of Harby and their property adjoins the Harby 
Playing Fields.  Neither Mr W nor Mrs W participated in the programme. 
 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 14 

Mr and Mrs W complained of unwarranted infringement of privacy in the making of 
the programme.  
 
The Complaint 
 
Mr and Mrs W’s case 
 
In summary, Mr and Mrs W complained their privacy was unwarrantably infringed in 
the making of the programme in that the programme makers were found trespassing 
on the W property. The property in question was a path that ran alongside the W 
property (“the path”). Mr and Mrs W were the legal owners of the path during the time 
of filming. Since December 2005, the path has been legally adopted by the local 
authorities as a public bridleway.  

 
Mr and Mrs W said that the use of the path by the programme makers unwarrantably 
infringed their privacy because they were the legal owners of the path during the 
week of filming, and the path had been officially closed at the time by a utility 
company. Mr W said he found the programme makers using the path on two 
occasions: 
 

i) A couple of children and their father (a Harby resident who Mr W identified to 
Ofcom) were using the path as a short-cut to the playing fields. The children 
were running and a film crew was following in “hot pursuit” behind. Mr W 
said the crew were filming at the time; and, 

 
ii) Two young female researchers used the path as a short-cut to the Harby 

Playing Fields.  
 
The BBC’s case 
 
The BBC rejected any notion that the making of the programme unwarrantably 
infringed Mr and Mrs W’s privacy.  The BBC said that Mr and Mrs W’s complaint was 
a continuation of their campaign against the series.  
 
The BBC said that Mr W made very clear to the programme makers that he did not 
wish to take part in the programme.  In keeping with Mr W’s wishes, the programme 
makers gave instructions to all camera teams that they should avoid, where possible, 
filming Mr W or his property. These instructions were included in the briefing pack to 
camera teams, which also included the address details of the W property and a map 
of the village. The BBC provided Ofcom with a copy of the briefing sheet that referred 
to Mr W.  
 
In relation to the use of the path, the BBC said that it was well established within the 
community of Harby that the path was a public right of way and a normal access 
route to the Harby Playing Fields. The BBC said that even before the path was 
legally adopted by the local authorities, Mr W had been perfectly content for the path 
to be used by the public. The BBC said that unless the complainants had suffered 
some demonstrable intrusion or revelation at the hands of the BBC, above and 
beyond the normal use of the path, then they would have no valid claim of breach of 
privacy. 
 
In response to Mr and Mrs W’s complaint, that the programme makers were 
trespassing because the path was officially closed at the time by a utility company, 
the BBC said that any breach of law of trespass would be a matter for the courts to 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 15 

decide. The BBC also noted that trespass and infringement of privacy did not amount 
to the same thing. 
 
The BBC specifically addressed the two incidents complained of by Mr and Mrs W: 
  
i) The BBC provided Ofcom with untransmitted recordings of the incident along with 

the following account by one of the programme makers involved in the filming: 
 
 “I was walking to the playing fields with the Harby resident and his son. 

The son was riding a bike and the rest of us were walking.  We also had a 
film crew with us as we had previously filmed some shots of them walking 
along.  We stopped filming as we approached   W’s house.  As we walked 
past his house, the son cycled a few metres up the bridleway the path next 
to the house.  At that moment Mr W came out and started shouting. The 
Harby resident and I both told the son to come out which he did 
immediately.  None of the rest of us went up the bridleway or on any part 
of Mr W’s property and we did not film any of this incident.” 

  
The BBC noted that this account of the incident was rather different from Mr W’s 
account, and provided the rushes as evidence of their account’s accuracy. The 
BBC said that the rushes showed that filming took place only on the public 
highway and stopped as Mr W’s house became clearly visible. This was in line 
with the assurance given to Mr W by the programme makers that he and his 
property would not be featured. 

 
ii) The BBC said the programme makers had questioned all relevant staff and all of 

them were clear that they had not used the path at any time during the week of 
filming. Though for the sake of argument the BBC said that the use of the path by 
an individual (who happened to be a BBC employee) as a short-cut, would not 
amount to a breach of Mr and Mrs W’s privacy. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in connection with the obtaining of material included in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In Ofcom’s view, the line to be drawn between the public’s right to information and 
the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering complaints 
about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, where 
necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? 
 
Ofcom considered that the activities of the programme makers, if occurring in the 
way described by the complainant, could reasonably be described as being “in 
connection with the obtaining of material” included in the programme. As such, the 
consideration of such activities was within Ofcom’s remit as set out in the 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 16 

Broadcasting Act 1996. However it should be noted that it is not within Ofcom’s remit 
to determine whether or not any breach of the law of trespass has taken place. 
Rather in the particular circumstances of this case, Ofcom was required to determine 
whether or not the actions of the programme makers unwarrantably infringed the 
privacy of the complainant during the making of the programme.  
 
Mr and Mrs W complained that members of the programme making team used their 
path on two occasions, and on one of these occasions filming took place. Mr and Mrs 
W said that the use of the path by the programme makers unwarrantably infringed 
their privacy. The BBC maintained that the programme makers did not use or film on 
the path during the making of the programme.  
 
i) In considering the first incident described by Mr and Mrs W where they 

complained that the programme makers followed some local residents onto his 
property while filming, Ofcom examined both parties’ accounts of the incident and 
the untransmitted footage provided by the BBC.  

 
The untransmitted footage of this incident showed a Harby resident and his child 
on their way to the Harby Playing Fields. Filming took place on a residential street 
and as the group approached the path, which runs alongside the W house, the 
untransmitted footage stopped.  

 
 Though the untransmitted footage did not capture the events directly after the 

group approached the path, it is Ofcom’s opinion that the untransmitted footage 
of the incident gave additional weight to the BBC’s account of events. In 
particular, Ofcom noted that the untransmitted footage showed that there was 
one child (not two as Mr W recalled), the child was cycling (not running), and the 
film crew was walking behind the father and son (not in pursuit) at the time the 
filming appeared to stop. Ofcom further noted that the untransmitted footage 
suggested that filming stopped as soon as the W property came into view.  In 
Ofcom’s opinion this suggested that the programme makers were aware of, and 
abided by, their agreement with the complainants not to feature or film the W 
property where possible. In these circumstances, and given that Mr and Mrs W 
had not provided Ofcom with persuasive evidence to the contrary, Ofcom was 
satisfied that on this occasion it was unlikely that any filming took place on the 
path or that the programme makers entered the W property. 

 
ii) Ofcom next considered Mr W’s complaint that the programme makers used the 

path on a separate occasion as a short-cut. Ofcom was not satisfied that either 
party provided particularly convincing evidence that the programme makers did or 
did not use the path as a shortcut to the Harby Playing Fields. Notwithstanding 
this, Ofcom concluded that if the path been used in the way described by the 
complainant, it would have been unlikely to have unwarrantably infringed Mr and 
Mrs W’s privacy in connection with the obtaining of material included in the 
programme.  

 
 In reaching this decision, Ofcom firstly considered the path itself. Ofcom noted 

that the path was the legal property of the complainants during the week of 
filming and Mr and Mrs W had appropriately reasoned that as the legal owners of 
the path, they were entitled to refuse entry to the path to who ever they wished. 
However, as previously noted, Ofcom does not have remit to determine whether 
or not a breach of the law of trespass had taken place. In the circumstances of 
this case, Ofcom was required to determine, not withstanding the legal status of 
the property, whether or not the possible use of the path by the programme 
makers unwarrantably infringed the complainants’ privacy.  



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 17 

 
In Ofcom’s view there was no reason why the use of the path, in the way 
described by the complainants, would have infringed their privacy to any degree 
greater than had been experienced as a result of the path being readily available 
to the public of Harby. In reaching this finding Ofcom noted that the alleged use of 
the path by the programme makers did not appear to physically disturb or 
materially restrict the private and family life of the complainants. Nor in Ofcom’s 
opinion was it likely to have revealed any inherently private or particularly 
sensitive information about the complainants that was not already available to the 
general public who regularly used the path.  As a result Ofcom concluded that 
any use of the path by the programme makers, in the way described by the 
complainants, did not unwarrantably infringe the privacy of Mr and Mrs W.  

 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr and Mrs W’s complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the making of the programme.  
 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 18 

Other programmes not in breach/out of remit 
 
16 August 2006 – 29 August 2006 
 

Programme Trans Date Channel Category No of 

        complaints 

     

30 Minutes 11/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Animal Rescue 14/08/2006 BBC1 Animal welfare 1 

Ask A Psychic 04/05/2006 Raj TV Exorcism/Occult 1 

Babeword TV 18/07/2006 Babeworld TV Inaccuracy/Misleading 1 

Bad Girls 27/07/2006 ITV1 Sex / Nudity 1 

BBC News 29/06/2006 BBC1 Offensive Language 1 

BBC News 17/07/2006 BBC1 U18 in Programmes 3 

BBC News 11/08/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

BBC News 14/08/2006 BBC1 Religious Offence 1 

BBC News 24 28/07/2006 BBC News 24 Sex / Nudity 1 

BBC News 24 14/08/2006 BBC News 24 Due Impartiality/Bias 1 

BBC News 24 11/08/2006 BBC News 24 Due Impartiality/Bias 1 

Beyond Belief 24/07/2006 BBC Radio 4 Religious Offence 1 

Big Brother 7 30/06/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 2 

Big Brother 7 04/07/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 3 

Big Brother 7 06/07/2006 E4 Advertising 1 

Big Brother 7 21/07/2006 Channel 4 Sponsorship 1 

Big Brother 7 04/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Big Brother 7 08/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 3 

Big Brother 7 04/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Big Brother 7 09/08/2006 Channel 4 Other 1 

Big Brother 7 16/06/2006 Channel 4 Violence 1 

Big Brother 7 10/08/2006 Channel 4 Violence 2 

Big Brother 7 14/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 4 

Big Brother 7 13/08/2006 Channel 4 Dangerous Behaviour 3 

Big Brother 7 10/08/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother 7 15/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Big Brother 7 17/08/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother 7 18/08/2006 Channel 4 Other 1 

Big Brother's Big Mouth 03/08/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Big Brother's Big Mouth 10/08/2006 E4 Sex / Nudity 1 

Big Brother's Big Mouth 12/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Big Brother's Big Mouth 18/08/2006 E4 
Generally Accepted 
Standards 3 

Big John at Breakfast 07/08/2006 Hallam FM 
Generally Accepted 
Standards 1 

Boys Don't Cry 29/07/2006 BBC2 Violence 1 

Brainteaser 12/08/2006 Five Competitions 1 

British Comedy Quiz 22/06/2006 Quiz Call Competitions 1 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 19 

Casualty 29/07/2006 BBC1 Other 1 

 
 
Celebrity Big Brother 

 
 
13/01/2006 

 
 
Channel 4 

 
 
Other 

 
 
2 

Celebrity Big Brother 20/01/2006 Channel 4 Other 1 

Celebrity Big Brother 16/01/2006 Channel 4 Other 1 

Celebrity Big Brother 24/01/2006 Channel 4 Other 2 

Celebrity Big Brother 27/01/2006 Channel 4 Other 1 

Celebrity Soup 24/07/2006 E Entertainment Offensive Language 1 

Channel 4 News 01/08/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Classic FM 14/08/2006 Classic FM Other 1 

Come Dine with Me 23/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Cool FM 03/08/2006 Cool FM 
Generally Accepted 
Standards 1 

Coronation Street 04/08/2006 ITV1 Advertising 1 

Coronation Street 13/08/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 3 

Damien St John 08/08/2006 
Leicester Sound 
FM Offensive Language 1 

Dark Secrets: Turned 
out in Prison 19/08/2006 Five Violence 1 

Deal Or No Deal 14/07/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Death Detectives 07/08/2006 BBC3 
Generally Accepted 
Standards 1 

Dispatches - What 
Muslims Want 05/08/2006 Channel 4 

Generally Accepted 
Standards 1 

Dispatches - What 
Muslims Want 06/08/2006 More4 

Generally Accepted 
Standards 1 

Dispatches - What 
Muslims Want 07/08/2006 Channel 4 

Generally Accepted 
Standards 1 

Dispatches - What 
Muslims Want 09/08/2006 Channel 4 Crime Incitement 1 

Dispatches - What 
Muslims Want 10/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Driving Mum and Dad 
Mad 14/08/2006 ITV1 U18 in Programmes 1 

Getting on the Property 
Ladder 17/08/2006 Five Inaccuracy/Misleading 1 

Grange Hill 23/03/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Holidays Undercover 15/08/2006 ITV1 Sponsorship 2 

Hollyoaks 21/08/2006 Channel 4 Scheduling 1 

How Do You Solve a 
Problem Like Maria? 12/08/2006 BBC1 Offensive Language 1 

ITV News 29/06/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

ITV News 11/08/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

ITV News 11/08/2006 ITV1 Crime Incitement 2 

ITV News 18/07/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

James O'Brien 17/07/2006 LBC97.3 Offensive Language 1 

James Whale Show 16/08/2006 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Jew Train XX 07/08/2006 History Channel 
Generally Accepted 
Standards 1 

Kirstie and Phil: Where 25/04/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 20 

Best to Invest 

London Tonight 07/08/2006 ITV1 Undue Prominence 1 

Look North 06/07/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Look North 23/07/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Love Island 12/08/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Love Island 17/08/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Love Island 22/08/2006 ITV1 Dangerous Behaviour 1 

Meridian News 16/03/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Trail for My God, I'm My 
Dad 30/07/2006 Bravo Scheduling 1 

Trail for My God, I'm My 
Dad 04/08/2006 Living Sex / Nudity 1 

My God, I'm My Dad 10/08/2006 Bravo Religious Offence 1 

My Hero 04/08/2006 BBC1 Animal welfare 1 

Newsbeat 08/06/2006 BBC Radio 1 
Generally Accepted 
Standards 1 

No Girls Allowed 08/07/2006 Five Dangerous Behaviour 1 

Ramsay's F Word 16/08/2006 Channel 4 Animal welfare 1 

Ramsay's F Word 16/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Real Breakfast Show 30/06/2006 106-108 FM  Dangerous Behaviour 1 

Real Breakfast Show 01/08/2006 106-108 FM  Violence 1 

Respectable 21/08/2006 Five 
Generally Accepted 
Standards 2 

Respectable 22/08/2006 Five Sex / Nudity 2 

Respectable 23/08/2006 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

Respectable 24/08/2006 Five Sex / Nudity 1 

Revelation TV 16/06/2006 Revelation TV Religious Offence 1 

Richard and Judy 03/08/2006 Channel 4 Offensive Language 1 

Richard and Judy 11/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 

Richard and Judy 14/08/2006 Channel 4 Offensive Language 2 

Richard and Judy 14/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Robert Ellis 06/08/2006 Galaxy 102 Inaccuracy/Misleading 1 

SFM Radio 06/08/2006 SFM Offensive Language 1 

Shariah TV 09/08/2006 Channel 4 Violence 1 

Silent Witness 06/08/2006 BBC1 Violence 1 

Silent Witness 21/08/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Sky News 02/07/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Sky News 28/07/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Sleeper Cell 23/08/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

South Park 25/07/2006 MTV Religious Offence 1 

Sunday Roast 13/08/2006 Spirit FM Due Impartiality/Bias 1 

Talksport 14/08/2006 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Ted Bundy: Natural 
Porn Killer 16/08/2006 Channel 4 

Generally Accepted 
Standards 1 

The Art of Pop 08/08/2006 BBC Radio 4 Violence 1 

The Bill 23/08/2006 ITV1 Crime Incitement 1 



Ofcom broadcast bulletin 69 
18 September 2006 

 

 21 

The Boys Who Killed 
Stephen Lawrence 26/07/2006 BBC1 Other 1 

The Friday Night 
Project 11/08/2006 Channel 4 

Generally Accepted 
Standards 1 

The Gadget Show 09/12/2005 Five Accuracy 1 

The Hits 11/08/2006 The Hits Advertising 1 

The Jeremy Kyle Show 15/08/2006 ITV1 Sex / Nudity 1 

The Jon Gaunt Show 15/08/2006 Talksport Dangerous Behaviour 1 

The Man Without a 
Face 13/08/2006 Five 

Generally Accepted 
Standards 1 

The Mint 08/08/2006 ITV Competitions 1 

The Mint 16/08/2006 ITV1 Competitions 2 

The Mint 23/08/2006 ITV1 Competitions 4 

The Miracles of Jesus 13/08/2006 BBC1 Religious Offence 1 

The O'Reilly Factor 01/08/2006 Fox News Due Impartiality/Bias 1 

The Simpsons 23/04/2006 Sky One Undue Prominence 1 

The Simpsons 22/05/2006 Sky One Advertising 2 

The X Factor 19/08/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 2 

The X Factor: Battle of 
the Stars 31/05/2006 ITV2 Sex / Nudity 1 

Time Trumpet 17/08/2006 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 4 

Today Programme 18/07/2006 BBC Radio 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Transmission 11/08/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

UK Porn Exposed 16/07/2006 Men & Motors Sex / Nudity 1 

Weakest Link 19/08/2006 BBC1 Crime Payment 1 

Wolf Creek 29/07/2006 Film Four Violence 1 

You've Been Framed 19/08/2006 ITV1 U18 in Programmes 1 

Your Radio 25/07/2006 Your Radio Competitions 1 

 
 


