
broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 
 

 

 

 

 

Issue number 68 

4 September 2006 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 2 

 

Contents 
 
 
Introduction      3 

 
Standards cases 
 
In Breach      4 
 
Resolved      14 
 
Other programmes not in breach/outside remit 22 

  
 
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/. 
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content. 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 
 

 Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

 News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

 Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

 Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

 Programme Code (Independent Television Commission) 

 Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

 Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content


broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 4 

In Breach 
 

Hutch Cup coverage and Allianz Cup coverage 
ARY Digital, 26 January 2006 and 6 February 2006 
 

 

Introduction 
 
Three viewers complained about “advertising” shown during ARY Digital’s coverage 
of India vs. Pakistan cricket matches. 
 
We viewed the coverage of both matches and noted that within the programmes 
there appeared to be messages crediting sponsors each time a boundary was hit or 
an action-replay shown. These were: 
  

 “WOW! Yet another boundary! Courtesy: KESSER JEWELLERS – 
BRADFORD – 01374 733851” each time a player hit a boundary 

 “Action replay courtesy: UK LAND INVESTMENTS FREEHOLD LAND From 
£14500 in North London. First 100 callers get 25%discount. Call now 0207 
969 1815” each time an action reply was shown. 

 
These messages were shown against a blue background at the bottom of the screen 
during play.  
 
In addition to the messages within the match coverage, there were credits for the 
programme sponsors at the start of the programmes. These included a credit for: 
 

 the main programme sponsor, UK Land Investments, that included the claim 
“World leader in land investment” and 

 one of the co-sponsors, United Nations Bank, that included the bank’s 
telephone number with the text “FREE Number – Lines open 9am-9pm” 

 
We asked for the broadcaster’s comments in relation to Section 9 (Sponsorship) and 
Section 10 (Commercial References) of Ofcom’s Broadcasting Code. 
 

Response 
 
ARY Digital said that cricket broadcasts generally demand a different treatment to 
sponsorship than any other genre or programming, including other sports. They are 
unusually long broadcasts (up to 8 hours in one stretch) and allow very little time for 
commercial breaks during the game. 
 
In this instance, the sponsors were allowed to sponsor the action replays and 
boundaries to allow them some exposure during the hours of play.  
 
ARY Digital said that the main sponsor, UK Land Investments, did not have any 
direct or indirect interest in the content of the programme and the credits were 
completely separated from advertising. The credits were included in such a way 
because the nature of cricket broadcasts allowed very few opportunities for 
sponsorship messages otherwise.  
 
ARY Digital provided details of the average number of action replays shown, which it 
calculated at approximately 200 per broadcast. It did not supply details of the 
numbers of boundaries hit. 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 5 

Decision 
 
Although the complainants objected to the amount of “advertising” featured within the 
matches, this matter raised two issues for Ofcom: the suitability of the sponsorship 
arrangements and the content and placing of the sponsors’ credits. 
 
Ofcom’s Broadcasting Code states: 
 
Rule 9.14: “Sponsorship must be clearly separated from advertising. Sponsor 

credits must not contain advertising messages or calls to action. In 
particular, credits must not encourage the purchase or rental of the 
products or services of the sponsor or a third party.” 

 
Rule 10.3: “Products and services must not be promoted in programmes. This 

rule does not apply to programme related material. (See Rule 10.6.)” 
 
Rule 10.4: “No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service.” 
 
Note:: “Undue prominence” may result from:  

 the presence of, or reference to, a product or service (including 
company names, brand names, logos) in a programme where 
there is no editorial justification; or  

 the manner in which a product or service (including company 
names, brand names, logos) appears or is referred to in a 
programme.  

 
Suitable sponsorship 
 
Section 9 of the Broadcasting Code allows programmes to be sponsored (either 
alone or as part of a strand or series). It does not preclude the sponsorship of 
programme parts but does require that sponsorship arrangements are transparent 
and do not undermine the editorial integrity of the programme. Furthermore, credits 
for the sponsor must be clearly separated from both the sponsored programme and 
advertising. 
 
When considering the acceptability of the sponsorship of the action replays and 
boundaries, we needed to take into account whether these were scheduled parts of 
the broadcast content and were recognisable as distinct parts of the programme. 
 
In the case of the boundaries, these were elements of the match itself and took place 
independently of the broadcast. As such, they were not within the broadcaster’s 
control and were unsuitable for broadcast sponsorship. Because the broadcaster 
could not control the number of boundaries hit, the number of times the sponsor was 
credited - and the sponsor’s resulting prominence within the programme - was 
determined by the match and not the broadcaster. Allowing the sponsorship of the 
boundaries resulted in frequent mentions for the sponsor (in the form of the credits) 
within the programme and resulted in undue prominence for the sponsor. 
 
In relation to the action replays, we accept that these were part of the broadcast 
content. However they formed an integral, and frequent, part of the continuous flow 
of the match coverage and were not a distinct and separate feature within the 
programme like, for example, a weather section. Based on the estimated figures 
provided by ARY Digital, actions replays were shown, and therefore sponsor credits 
broadcast, approximately once every two and a half minutes during the match 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 6 

coverage. This resulted in an extremely high and unjustified level of prominence for 
the sponsor within the programme.  
 
These elements were in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
Sponsor credits 
 
The Code requires that sponsorship arrangements be identified clearly at the 
beginning and/or end of the programme. Sponsors can also be acknowledged at 
other times around the programme. Credits must be clearly separated from 
programmes and distinct from advertising. They should not include advertising 
messages or “calls to action”. In particular, credits must not encourage the purchase 
or rental of the sponsor’s products or services. 
 
We are satisfied that the manner in which the credits were shown ensured they were 
appropriately separated from the editorial content of the programmes. 
 
The UK Land Investments credits that accompanied the action replays included 
specific price information about the sponsor’s business, a sales incentive along with 
a direct invitation to viewers to contact the sponsor. Such information is tantamount 
to advertising, unacceptable in a sponsor credit and in breach of Rules 9.14 and 
10.3. 
 
The UK Land Investments main programme sponsor credits included a claim that the 
sponsor is a market leader in its field. Again, we consider such a claim to be an 
advertising message, unacceptable in a sponsor credit and in breach of Rules 9.14 
and 10.3. 
 
While credits may contain basic contact details, the credit for United Nations Bank 
emphasised the fact that calls to the number stated were “FREE”. We also consider 
this specific price information was included for promotional purposes and the credit 
was therefore in breach of the Code. 
 
Breach of 9.14 (sponsor credits), 10.3 (promotion of products and services) 
and 10.4 (undue prominence). 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

Bid2Win 
Quiz TV, 31 March 2006, 12:00 
 

 
Introduction 
 
Bid2Win runs lowest unique bid auctions, in which viewers may bid via a premium 
rate telephone service. In a lowest unique bid auction, the audience is invited to bid 
for an item. The person with the lowest bid price not already suggested by any other 
bidder may then purchase the item. 
 
In an auction for a Desperate Housewives Dirty Laundry Game (or a cash alternative 
of £40) (“the auction”), a viewer believed that the age restriction in operation (18 
years and over) was unclear and that the presenter’s comment: “…Get a bit of 
alcohol in the mix and you can have a fantastic night with this game”, breached the 
CAP(B) Television Advertising Standards Code. The complainant also claimed that 
the presenter had misled viewers towards the end of the auction by announcing that 
bids between 1p and 10p were no longer unique, as the ‘winner’ (with the lowest 
unique bid) actually obtained the item for 4p. 
 
In addition to the complaint, we were concerned that the terms and conditions on the 
programme’s website, stated that "payment of the Bid value and the postage and 
packing charges" were required prior to the dispatch of auctioned items. Bid2Win 
therefore appeared to contain a series of genuine auctions, rather than auction-
based prize competitions, as callers bid, although in a competitive manner, to secure 
the purchase of a product. The goods were therefore for sale, not prizes. 
 
Under the terms of its Ofcom licence, Quiz TV is permitted to broadcast up to three 
hours of teleshopping (i.e. direct sale advertising) each day. We sought the 
broadcaster’s clarification about whether it had intended Bid2Win to be teleshopping 
or editorial output. Quiz TV confirmed that the broadcast was editorial output, 
describing the auction as “a skill-based prize competition.” 
 
The programme and the complaint were therefore considered by Ofcom, under the 
Ofcom Broadcasting Code, which is concerned with editorial content. We were 
concerned about: 
  

 the possibility that the broadcaster had not maintained its independence of 
editorial control over programme content; 

 the possible lack of separation between the advertising and programme 
elements of the service; 

 the apparent promotion of a product in the programme; 

 the apparent undue prominence given to that product in the programme; and 

 the possibility that product placement had taken place in the programme. 
 
We sought the broadcaster’s comments on these matters. 
 
Response 
 
Quiz TV confirmed that it had no commercial partnership with the manufacturers or 
suppliers of the goods it chose “to give as prizes.” It added that the broadcast was 
“not devoted to the benefits of the product, although these [were] talked up in the 
same way that any prize is promoted to competition participants.”  
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 8 

The broadcaster said that most of the broadcast was “devoted to the ongoing 
operation of the prize competition mechanic” and confirmed that unsuccessful 
participants paid only the price of the premium rate call for their entry. 
 
Decision 
 
A competition with a lowest unique bid auction mechanic may be legitimate editorial 
output, when the winner does not ultimately buy a product or service. Rule 10.3 of 
the Broadcasting Code states: 
 

“Products and services must not be promoted in programmes…”. 
 
In order to comply with this Rule, such a competition must not try to sell a product but 
try to find a winner. However, in this case, the auction sold a product to the lowest 
unique bidder. The presenter, who referred to himself as the “auctioneer”, stressed 
the programme’s provision of “top notch brands for rock bottom prices” and the 
successful participant (i.e. the purchaser) had to pay both the bid price (albeit only 
4p) and a postage and packing charge of £6.95. The broadcast therefore breached 
Rule 10.3 of the Broadcasting Code. 
 
Rule 10.2 of the Broadcasting Code states: 
 

“Broadcasters must ensure that the advertising and programme elements of a 
service are kept separate.” 

 
Generally, information about a postage and packing charge should not feature as 
part of editorial output, as it is associated with a purchase. In this case, information 
about post and packing charges was screened regularly throughout the auction. We 
therefore believe the output confused programming and advertising, in breach of 
Rule 10.2 of the Broadcasting Code. 
 
We welcome Quiz TV’s assurance concerning the independence of its choice of 
“prizes” (i.e. goods for auction). As there was no commercial involvement in this 
process, product placement did not appear to have occurred in the auction. 
 
However, Rule 10.4 of the Broadcasting Code states: 
 

“No undue prominence may be given in any programme to a product or 
service.” 

 
We acknowledge that, as the Desperate Housewives Dirty Laundry Game was the 
first item for sale in the programme, this section of the output featured substantial 
details of the way the auction worked. While the auctioneer also regularly updated 
viewers on the auction’s current state of play, the emphasis he placed on the board 
game itself was considerable, including details of how it was played, the question 
cards, the actors in the associated television programme and the possibility of the 
game becoming a collector’s item, due to its “hard wearing metal case.” 
 
This went beyond the level of detail normally required for a potential competition 
participant to make an informed decision on whether to enter. The output was 
intended to be “a skill-based prize competition.” The emphasis placed on the 
Desperate Housewives Dirty Laundry Game was therefore unduly prominent, in 
breach of Rule 10.4 of the Broadcasting Code. 
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 9 

The complainant was also concerned about how the auction was run. Rule 2.11 of 
the Broadcasting Code requires that: 
 

“Competitions should be conducted fairly, prizes should be described 
accurately and rules should be clear and appropriately made known.” 

 
For a competition to be run fairly, we would normally expect any age restriction to 
feature regularly throughout a competition. In this case the auction was broadcast at 
midday during term time, the product for sale was specifically for adults and unlikely 
to be of interest to minors and, to participate, viewers had to register or obtain 
temporary guest status. The auctioneer also mentioned the ‘adults only’ restriction 
twice during the auction, which lasted only ten minutes. Having considered these 
factors, we do not believe the absence of regular age restriction messages breached 
Rule 2.11. 
 
Towards the end of the auction, the auctioneer said: “Do not bid between 5 and 10p. 
5 to 10p are no longer unique. 1p, 2p, 3p, 4p; up to 10p have been taken. Do not bid 
5 to 10p.” Although the penultimate sentence could have been clearer, we believe 
the overall message was clear and therefore fair – viewers should not bid between 
5p and 10p, inclusive. 
 
Section One of the Broadcasting Code concerns protection of the Under-Eighteens. 
In that Section, Rule 1.10 requires that the misuse of alcohol, “…must generally be 
avoided and in any case must not be condoned, encouraged or glamorised…”. The 
auctioneer’s comments did not concern the misuse of alcohol. His suggestion, “…Get 
a bit of alcohol in the mix and you can have a fantastic night with this game”, was 
made in passing, while informing viewers that the product was only suitable for adults 
and explaining that the game involved players revealing each other's ‘dirty laundry’. 
This comment did not breach Rule 1.10 of the Code. 
 
Breach of Rules 10.2, 10.3 and 10.4



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

News 
ITV1, BBC, Sky News and GMTV, Various times, 23 June 2006  
 

Trail for ITV News  
ITV 1, 25 May 2006, 22:15 
 

 

Introduction 
 
News Bulletins: Six viewers complained about the use in various television news 
bulletins of CCTV images depicting an unprovoked knife attack on two students. The 
assault caused the death of one of the victims, Daniel Pollen, and the serious injury 
of the other.  
 
Trail: Four viewers complained about the use of images from the beginning of the 
attack in a trail for an ITV News bulletin. The trail was transmitted at 22:15 during an 
advertising break within a Soccer Aid charity programme, presented by Ant and Dec. 
The viewers said the images were too disturbing to be shown, without warning, within 
the context of a break in a light entertainment programme.  
 

Response 
 
News Bulletins: ITV responded to a specific complaint about use of the images in 
the ITV News at 12:30.  
 
The broadcaster pointed out that the pictures formed a central part of a murder case 
which had ended that day with the sentencing of the attackers. The CCTV images 
had already been shown on a number of channels, and had generated considerable 
public interest. The issue of knife crime was high on the public agenda at the time.  
 
Additionally, both the police and the families of the two victims had made it clear that 
they wanted the images to be shown to illustrate the inherent danger of young men 
carrying knives.  
 
The available footage had been carefully edited to ensure that the actual fatal blow 
delivered to the murder victim was not shown. 
 
However, ITV accepted that greater caution should have been exercised in the use of 
the images, and that violence of this nature can rarely be justified before the 
watershed. In any event, a clear warning about the content should have been given 
in the introduction.  
 
As a result, ITV News has introduced a policy making it clear that violent scenes 
should not be shown in future before the watershed, without the express permission 
of the editorial management. Additionally, a seminar has been organised for all 
programme editors to reinforce editorial guidelines.  
 
The BBC responded to a complaint about use of the images in a bulletin transmitted 
at 18:00. As with ITV, the BBC also stressed the public interest justification in 
showing the nature of such a violent crime, and pointed to the support of the victims’ 
families.  
 
Additionally, the BBC pointed out that the images had been placed in a proper 
context with a clear introduction which warned viewers of the “appalling” and “chilling” 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 11 

nature of pictures to come. Finally, it pointed out that the images were not run in their 
entirety, but “frozen” some time before the fatal blow to the murder victim. 
 
Sky News responded to a specific complaint that the images had been run in a news 
bulletin at 16:00 without any warning to viewers about the content. The channel 
accepted that this was the case, but said it was a mistake which occurred in the 
16:00 bulletin alone. All the other bulletins carried by Sky News that day carried a 
clear and specific warning.  
 
Sky, too, said that showing the images was in the public interest in the light of 
growing concern about “knife culture”; and that the release of the images had been 
supported by the families and the police. The broadcaster acknowledged that this did 
not absolve the journalists from deciding the suitability for themselves, but suggested 
that viewers could better understand the use of the images in those circumstances.  
 
Finally, Sky pointed out that the actual murderous blow cannot be seen on the 
released images. Instead, Daniel Pollen is seen backing away from his attacker and 
is out of frame when the knife strikes. This fact is made clear in the commentary. 
 
GMTV defended the use of the images within a regional news bulletin ‘opt out’ for the 
London area. It pointed out that only a very small proportion of its viewers are 
children, and that its output is designated as ‘news’. However, it accepted that it was 
wrong for the pictures to have been transmitted without a clear warning to viewers.  
 
The actual stabbing of the murder victim was not shown and – within the context of 
coverage of the court case – it considered that the use of the images was 
appropriate. However, the broadcaster accepted that – with hindsight – they ‘needed 
different treatment’, given the breakfast time transmission.  
 
GMTV has reminded all the suppliers of its regional bulletins (including ITN, who 
supplied this bulletin) that footage should be carefully vetted in future, and suitable 
warnings inserted where appropriate. As with ITV News, new guidelines have been 
issued to the particular programme editors.  
  
Trail: The sequence of images selected for the ITV News trail at 22:15 featured a 
punch to one of the victims, and not the fatal stabbing that led to the murder. In fact, 
more disturbing images were specifically rejected for use in the trail.  
 
However, ITV regretted that the accompanying script had not made it clear that the 
images shown in the trail were not of the murder itself. It also accepted the concerns 
of the complainants about the juxtaposition of the trail with the Soccer Aid charity 
programme.  
 
ITV stated that, with hindsight, the trail should either have carried a warning about 
the nature of the images or – given the time constraint – a less violent image should 
have been selected. As a result of these complaints, new guidelines had been issued 
to programme teams reminding them of the care required in selecting images for 
trails.  
 

Decision 
 
News Bulletins: The images depicting the attack on Daniel Pollen and his friend 
were particularly graphic and disturbing. The two students are seen quite clearly 
waiting innocently for a taxi outside a shopping centre. They are then viciously 
assaulted by three men with fists and knives in an obviously unprovoked attack.  



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 12 

 
The original court case had ended a month earlier, in May, and the CCTV images 
had been released at that time to press and broadcasters. They were run in late 
evening bulletins on at least two channels, and two complaints were received by 
Ofcom about the graphic nature of the footage. At the time, Ofcom did not uphold the 
complaints because the images had been presented well after the watershed; in a 
proper news context; and with appropriate warnings to viewers.  
 
These further complaints relate to the re-use of the images some four weeks later, on 
the day that the victim’s murderer was jailed for life. It is clear that the further use of 
the pictures was supported by both the parents of the victims and by the police and 
public prosecutors.  
 
Nevertheless, it is important that broadcasters exercise their own judgement on 
whether material is suitable for transmission and – if so – how it should be handled. 
We note that the further uses of these images were in bulletins transmitted before the 
21:00 watershed, and that special care is required when handling particularly violent 
material.  
 
Broadcasting images of a death within any factual television programme requires a 
very cautious approach – not least considerations of the time of broadcast – as well 
as clear editorial justification. However, it is important to note that the CCTV pictures 
– even where shown in full - did not capture either the fatal blow to the murder victim 
(which occurred out of frame) or the moment of his death, which happened some 
time later.  
  
In the exceptional circumstances of this case, we accept that there may be a public 
interest justification in showing these images in some form, even before the 
watershed. However, such extreme material must be handled in an appropriate 
manner.  
 
Each complaint has been considered separately on its own individual merits. 
 
ITV’s use of the images within a lunchtime news bulletin raised few issues regarding 
the potential exposure to children. This transmission was on a weekday within normal 
school hours, and it is unlikely that significant numbers of children would have been 
watching.  
 
Even so, viewers should have been given a clear warning about the nature of the 
images about to be shown, and we welcome ITV’s acknowledgement of this point. 
We also welcome the assurances that tighter editorial control has been introduced 
over the use of violent images in pre-watershed news bulletins. For these reasons we 
have concluded that the complaint is resolved. 
 
The BBC’s use of the pictures occurred in an early evening news bulletin. On this 
occasion, the context was clearly established; an indication of the nature of the 
images was conveyed to the audience; and the pictures were “frozen” before any of 
the stabbing incidents were seen. For these reasons, the complaint is not upheld. 
 
Sky News is a dedicated news channel with a very small child audience. The CCTV 
images of the assault were used in a properly established context and not in a 
gratuitous way, such as in headline sequences or trailers. We accept that clear 
warnings were given to viewers before all transmissions, except the bulletin at 16:00.  
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 13 

The failure to transmit a warning at 16:00 was unfortunate, but we welcome Sky 
News’ acknowledgement of the error. For this reason, the complaint is resolved.  
 
GMTV’s use of the images within a breakfast time programme raise particular issues, 
given the potential for children to catch sight of the images, even if they are not 
specifically viewing the programme. Even so, we accept that this was a news bulletin, 
and that some parts of the footage could be run – if handled with care.  
 
Unlike the other reports, the item ran before the sentencing of the victim’s murderer - 
scheduled for later that day - and harked back to the previous court case.  
 
Unfortunately, the short nature of GMTV’s ‘opted out’ regional bulletin did not allow 
time for a proper context to be established. The violent CCTV images of the attack 
were already being seen on screen by the time the newsreader completed an 
introductory sentence (“the random knife attack which cost Daniel Pollen’s life was 
captured on CCTV”). The problem was compounded because the tone of the 
introduction did not convey any sense of warning about the shocking images being 
shown.  
 
Further, there was no attempt to explain to viewers precisely what was being shown. 
The wording itself left the impression that viewers were watching the actual murder of 
the victim when, in fact, the images ended just before the fatal blow. This casual use 
of exceptionally violent material added to the potential for causing offence to viewers. 
 
We welcome GMTV’s assurance that lessons have been learned, and that 
procedures have been changed. Nevertheless, the particular handling of this story, 
within the regional news opt-out, was especially inappropriate and unsuitable and 
therefore in breach of Ofcom’s Broadcasting Code.  
 
Trail: Although the images selected for the trail were not of the actual fatal stabbing, 
the accompanying script may well have left the impression it was (“Coming up – knife 
crime Britain. Shocking pictures of the mindless murder that was caught on camera”). 
 
Viewers watching the Soccer Aid charity programme would have been unprepared 
for such a violent interlude. There was no time for a proper context to be established, 
and there was no information transmitted prior to the images being broadcast.  
 
Nevertheless, it is clear from ITV’s response that the complaints have been 
considered seriously. We welcome the acknowledgement that greater care should 
have been taken, and that new guidelines have now been issued. In view of this, and 
the fact that, as the trail was shown at 22:15 it was not likely to be seen by children, 
we consider the matter resolved. 
 
GMTV News – Breach of 2.3 
ITV News, Sky News, Trail for ITV News - Resolved 
BBC News – Not in Breach 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

Resolved 
 

You've Been Framed  
ITV 1, 17 May 2006, 17:30 
 

 

Introduction 
 
We received a complaint about a clip in this programme in which a woman (who the 
complainant mistook for a child) was shown hiding inside a fridge waiting to surprise 
a man who came to open the fridge. 
 
The complainant was concerned about the risk of emulation.  
 
Rule 1.13 of the Ofcom Broadcasting Code states: 
 

“Dangerous behaviour, or the portrayal of dangerous behaviour, that is likely 
to be easily imitable by children in a manner that is harmful: 
 
…must not be broadcast before the watershed … unless there is editorial 
justification.”  

 

Response 
 
ITV noted that it was a woman who stepped out of the fridge, not a child. It said that 
the clip involved a large fridge and the action could not easily be imitated using a 
standard domestic UK fridge.  
 
The production team had been reminded that such clips should generally be avoided 
because of the known danger of children climbing into fridges abandoned on rubbish 
tips. Whilst ITV considered that this particular clip was not problematic, it said that, in 
view of the complaint, it would not repeat the clip.  
 

Decision 
 
Although we accept that the clip showed a woman, rather than a child hiding in the 
fridge, playing in fridges does present a real danger of suffocation. We are therefore 
pleased to note that ITV will not show this clip again. We consider the matter 
resolved. 
 
Resolved 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

‘Smile’: Lily Allen video  
Smash Hits!, 24 June 2006, 13:00 
The Hits, 7 July 2006, 15:50 
The Box, 19 July 2006, 08:14 
 

 

Introduction 
 
Three viewers were concerned by the behaviour shown in this music video, which 
they felt was unsuitable for broadcast when many children would be available to 
watch television.  
 
The video tells the story of a woman who takes revenge on her ex-boyfriend for 
sleeping with another woman.  
 
Complainants particularly mentioned three scenes: 
 

 an assault on the ex-boyfriend; 

 laxatives mixed in with his cup of coffee; and 

 damage done to his flat and property. 
 
Rule 2.4 of the Ofcom Broadcasting Code states:  
 

“Programmes must not include material which condones or glamorises 
violent, dangerous or seriously antisocial behaviour and is likely to encourage 
others to copy such behaviour.” 

 
We also noted that, although a partial edit had been made, it did not appear to be 
adequate to prevent viewers understanding the lyric “fucking the girl next door”. 
 

Response 
 
Emap, the broadcaster responsible for these channels, explained that it was aware 
that younger viewers were attracted to these music stations and that these incidents 
could be construed as acts of anti-social and perhaps dangerous behaviour.  
 
However, when considering this video for broadcast, the following points were taken 
into account: 
 

 the context was broadly a light-hearted bitter-sweet love and revenge story; 

 the revenge was no stronger than might be found in children’s comedy 
movies or a gritty tea-time drama series; 

 the incidents were all given only fleeting screen time and were in no way 
graphic in their portrayal. 

 
The broadcaster accepted that the swearing could have been better obscured and 
had taken steps to ensure the masking was more effective. 
 
Although Emap believed that the context of the video made it suitable to be shown 
during the day, it immediately withdrew it from the afternoon schedule on Smash 
Hits, the channel skewed towards younger viewers. It had also issued new guidance 
to its music editors regarding ‘bleeping’. 
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 16 

Decision 
 
The song and accompanying video tell the story of a woman who gains revenge on 
her cheating ex-boyfriend by paying to have him mugged, beaten-up, his flat and 
possessions wrecked e.g. scratching his entire vinyl collection and by finally putting 
laxatives in his coffee.  
 
We can understand why some viewers were concerned by the content of this video 
which can appear on one level to condone anti-social and potentially dangerous 
behaviour. However, the video is presented in a stylised format, which distances it 
from real life and so it would be unlikely to generally encourage any viewer to copy 
such behaviour.  
 
However we do welcome the broadcaster’s action in removing this video from the 
schedule when younger children are likely to form a significant part of the audience.  
We also welcome the broadcaster’s action to re-edit the swearing and the steps 
taken to improve ‘bleeping’ in the future.  
 
On this basis, we consider these issues resolved. 
 
Resolved 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

Escape: Human Cargo  
ACTIONMAX, 30 July 2006, 15:30 
 

 

Introduction 
 
A viewer complained about the use of the word “fuck” in this film which they 
considered unsuitable for broadcast at this time of the afternoon. 
 

Response 
 
ACTIONMAX apologised for the transmission of this unedited film during the 
afternoon. The broadcaster said that it had had to move its playout facility at short 
notice and the post-watershed version of the film was shown by mistake. 
 
The broadcaster stated that it had a rigorous policy of ensuring films containing such 
language were edited for pre-watershed transmission and steps had been taken to 
ensure that this mistake did not occur again. 
 

Decision 
 
The brief use of this language was inappropriate in a film shown in the afternoon. 
However we accept that the broadcaster inadvertently showed the wrong version of 
the film. Given the steps subsequently taken, we consider the matter resolved. 
 
Resolved 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 18 

When Lineker Met Maradona  
UKTV G2, 5 July 2006, 18:00 
 

 

Introduction 
 
This programme included scenes of Diego Maradona and Gary Lineker attending a 
football match in Argentina. During the course of the match, Maradona became 
excited and started shouting and swearing (“fuck”) in Spanish. While the swearing 
was obscured in the audio of the programme, the words were transmitted in the 
accompanying English subtitles. 
 
One viewer complained that this was unacceptable at this time of day. 
 

Response 
 
The broadcaster, UKTV, accepted that the language broadcast in the subtitles was 
unacceptable. It had arranged for a broadcast apology to be transmitted on 12 July 
2006 at the same time as the original programme, so as many of the same viewers 
as possible saw it. 
 
The swearing in the translation subtitles was not spotted by the compliance viewer 
who watched and made edit recommendations for the programme overall. He and 
the broadcaster apologised for the mistake. 
 

Decision 
 
We accept that the swearing was broadcast in the subtitles as a result of human 
error. In the light of this, and the fact that the broadcaster apologised of its own 
accord, we consider the matter resolved. 
 
Resolved 

 
 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 19 

Iain Lee 
LBC, 30 July 2006, 23:00 
            
 
Introduction 
 
Two listeners complained that the word “cunt” was used by a caller to the show 
during a late night phone-in.  
 

Response 
 
Prior to receiving any formal complaints from listeners, LBC had already alerted us to 
the incident. The broadcaster explained that the call had been ‘dumped’ (the station 
operates a permanent 7 second delay which allows it to ‘dump’ unsuitable material). 
Unfortunately, although the delay unit had previously been tested and found to be 
working correctly, as a result of a technical fault, the dump facility removed the 
offending word from the DAB transmission, but not the FM transmission. When the 
problem was identified, the presenter apologised for any offence and did not take any 
further calls to air while the matter was investigated.  
 
The station thought that because of the time of day and the likely audience, most 
listeners would have understood that this was a technical error and accepted the 
subsequent apology. Nevertheless, it said that the incident was regrettable and it had 
taken all reasonable steps to make sure this did not happen again.  
 
Decision 
 
The word “cunt” is amongst those considered the most offensive in research into 
swearing carried out by Ofcom. However we appreciate the broadcaster’s prompt 
action alerting us to the incident and accept that it occurred as a result of a technical 
error. In the light of this, and the fact that the broadcaster apologised of its own 
accord, we consider the matter resolved. 
 
Resolved 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 20 

Mindshock: Sex on the Brain trail & Big Brother trail  
Channel 4, 9 July 2006, 20:25 & 21:00 
 

 

Introduction 
 
A viewer was concerned by the sexual nature of these trails which he saw while 
watching 100 Greatest Family Films with his children.  
 
The trail for Mindshock: Sex on the Brain was shown at approximately 20:25 with a 
voiceover stating that “serious brain injury can release your inhibitions and unlock 
your deepest desires, so what happens when sexual obsessions get out of control?”. 
One of the contributors then explained how this condition removed any moral control 
over his sexual behaviour and showed a photograph of him with his teenage step-
daughter. Amongst the images playing behind the man, was a blurred scene of 
sexual activity accompanied by a moaning female voice. 
 
The Big Brother trail, shown after 21:00, referred to “the start of a beautiful new 
relationship under the duvet” and showed a picture of Imogen and Nikki lying in bed 
laughing and “high-fiving” each other. 
 

Response 
 
Channel 4 said that the trail for Mindshock: Sex on the Brain was given a “post 
20:00” scheduling restriction. This category was given on the basis that the trail 
clearly showed the scientific nature of the programme and gave a non-explicit, 
impressionistic interpretation of sexual obsession. The broadcaster had established 
through audience research that generally there was a significant drop in under-15s 
watching after 20:00. For this reason, trails containing material that is slightly more 
challenging were shown in this time slot.  
 
Channel 4 said that it was unusual for it to show a programme, such as 100 Greatest 
Family Films, appealing to a wide-ranging audience starting at 19:00 and continuing 
after the 21:00 watershed until 22:00. The broadcaster said that it acknowledged that 
the “post 20:00” categorisation for this trail was not subtle enough to take account of 
this unusual scheduling. The channel regretted any offence this may have caused 
the complainant. In the light of this situation, the broadcaster has reminded its 
scheduling department to take account of all the issues surrounding the scheduling of 
trails. 
 
Turning to the scheduling of the Big Brother trail, Channel 4 explained that this had 
received a “Schedule all times” categorisation. Although the trail clearly made a joke 
about the on-going speculation regarding sexual activity in the house, the reference 
to “a beautiful new relationship under the duvet” was used in this instance to show 
that these two girls were now friends after previously not getting along well. The trail 
was completely inexplicit and did not refer to any sexual activity. On this basis, 
Channel 4 believed that this light-hearted reference to “under the duvet” would not 
have been beyond the expectations of the majority of the audience. 
 

Decision 
 
The trail for Mindshock: Sex on the Brain did not dwell on any sexual activity. 
However the tone of the trail and its subject matter made it not entirely suitable for 
scheduling in a programme which could reasonably expect to attract a significant 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 21 

child audience. We welcome Channel 4’s undertaking to ensure that steps are taken 
to prevent any similar recurrence and consider the matter resolved. 
 
The trail for Big Brother did not contain any material which went beyond a mild sexual 
reference to sexual activity in the house. At this level, we do not believe it was 
unsuitable for broadcast at this time. 
 
Mindshock: Sex on the Brain trail – resolved 
Big Brother trail – not in breach 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 22 

 
Other programmes not in breach/out of remit  

2 August 2006 – 15 August 2006 

Programme Trans Date Channel Category No of 

        complaints 

Adult Channels 01/08/2006 Adult 
channels 

Sex/Nudity 1 

Adult Swing 24/07/2006 Bravo Violence 1 

Atanarjuat 21/05/2006 BBC4 Animal welfare 1 

Bad Girls 20/07/2006 ITV1 Religious offence 1 

Bad Lads Army 01/08/2006 ITV1 Offensive language 1 

BBC Look East 19/06/2006 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 27/07/2006 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 

Big Brother's Big Mouth 04/08/2006 Channel 4 Violence 2 

Big Brother's Little Brother 01/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Big Brother's Little Brother 10/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Brainiac 03/08/2006 Sky One Offensive language 1 

Carry on Behind 06/05/2006 UK Gold Sex/Nudity 1 

Cash Call 24/07/2006 The Box Competitions 1 

Cash Call 26/07/2006 The Box Competitions 1 

Channel 4 celebrity ident 30/07/2006 Channel 4 Substance Abuse 1 

Channel 4 News 31/07/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Chester's Chart with Gavin 30/07/2006 Dee 106.3 Due Impartiality/Bias 1 

Chris Rock: Bigger and 
Blacker 

20/07/2006 Paramount Generally Accepted 
Standards 

1 

Christian O'Connell's Sunday 
Service 

17/07/2006 Sky One Religious offence 1 

Christian O'Connell's Sunday 
Service 

03/08/2006 Sky One Dangerous behaviour 1 

Coronation Street 12/07/2006 ITV1 U18s in Programmes 1 

Countdown 28/07/2006 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dispatches - What Muslims 
Want 

31/07/2006 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

2 

Dispatches - What Muslims 
Want 

02/08/2006 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dispatches - What Muslims 
Want 

07/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Driving Mum and Dad Mad 31/07/2006 ITV1 U18s in Programmes 1 

Emmerdale 31/07/2006 ITV1 Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

Emmerdale 01/08/2006 ITV1 Dangerous behaviour 1 

Emmerdale 09/08/2006 ITV1 U18s in Programmes 1 

Emmerdale 10/08/2006 ITV1 Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

Excuse My French 01/08/2006 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

F1: Spanish Grand Prix 14/05/2006 ITV1 Advertising 1 

Fifth Gear 29/05/2006 Five Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

FTN - Quiz Night Live 29/05/2006 FTN Competitions 1 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 23 

GMTV 19/07/2006 ITV Inaccuracy/Misleading 2 

Hooligans 02/08/2006 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

Ian Collins 10/08/2006 Talksport Other 1 

Is This The Worst Weather 
Ever? 

03/08/2006 Channel 4 Offensive language 1 

ITV News 23/05/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

ITV News 27/07/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

ITV News 28/07/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

ITV News 31/07/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 2 

 
ITV News 

 
01/08/2006 

 
ITV1 

 
Dangerous behaviour 

 
1 

ITV News 10/08/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Jamie's Great Escape 03/08/2006 Channel 4 Animal welfare 2 

Jane Hall 02/08/2006 ITV1 Sex/Nudity 2 

Jane Hall 26/07/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 

John Turner 03/02/2006 BBC Radio 
Bristol 

Religious offence 1 

Justin Timberlake Video 
Exclusive 

28/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Keith Middleton 15/07/2006 BBC_WM Generally Accepted 
Standards 

1 

Las Vegas 02/08/2006 Sky Three Violence 1 

Law of the Playground 04/08/2006 Channel 4 Violence 4 

Lock, Stock and Four Stolen 
Hooves 

15/07/2006 Men & 
Motors 

Scheduling 1 

London Tonight 04/07/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Love Island 01/08/2006 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Love Island 06/08/2006 ITV1 Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

Love Island 08/08/2006 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Modern Toss 11/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 

National Television Awards 27/07/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Newsnight 27/07/2006 BBC2 Due Impartiality/Bias 1 

No Girls Allowed 03/06/2006 Five Violence 1 

Porno, Preachers and 
Peddlers 

20/07/2006 BBC3 Religious offence 1 

Porno, Preachers and 
Peddlers 

26/07/2006 BBC3 Sex/Nudity 1 

Quiz Call 02/08/2006 Quiz Call Flashing Images 1 

Quiz Call 09/08/2006 Quiz Call Competitions 1 

Ramsay's F Word 09/08/2006 Channel 4 Animal welfare 2 

Reading 107 23/06/2006 Reading 
107FM 

Format 1 

Real Radio 01/08/2006 Real Radio Other 1 

Richard and Judy 14/08/2006 Channel 4 Offence 1 

Richard and Judy 22/06/2006 Channel 4 Offensive language 1 

Richard and Judy 25/07/2006 Channel 4 Sex/Nudity 2 

Richard and Judy 01/08/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Richard and Judy 31/07/2006 Channel 4 Offensive language 1 

Richard and Judy 02/08/2006 Channel 4 Sex/Nudity 2 

Sky News 03/07/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Sky News 13/07/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 24 

Sky News 15/07/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 

Sky News 29/07/2006 Sky News Violence 1 

Soccer Aid Live from Old 
Trafford 

04/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

Star Trek 01/08/2006 Sci Fi 
Channel  

Inaccuracy/Misleading 1 

Steve Allen Show 19/07/2006 LBC97.3 Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

Steve Allen Show 03/08/2006 LBC97.3 Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

 
Steve Harris 

 
27/06/2006 

 
Kerrang! 

 
Scheduling 

 
1 

Sunrise Radio 01/06/2006 SunriseFM Due Impartiality/Bias 1 

T4 26/07/2006 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Taggart 04/08/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 

Television X 19/07/2006 Television 
X 

Sex/Nudity 1 

The Daily Show With Jon 
Stewart 

25/07/2006 More4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Friday Night Project 04/08/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 

The Gimp 24/07/2006 The Hits Generally Accepted 
Standards 

1 

The Great Big British Quiz 08/08/2006 Five Competitions 1 

The Hits 11/08/2006 The Hits Advertising 1 

The Hotel Inspector 03/08/2006 Five Offensive language 1 

The Inspector Lynley 
Mysteries 

27/07/2006 BBC1 Violence 1 

The Jeremy Kyle Show 18/07/2006 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Mint 19/07/2006 ITV1 Competitions 1 

The Mint 26/07/2006 ITV1 Competitions 1 

The Mint 02/08/2006 ITV1 Competitions 1 

The Mint 03/08/2006 ITV1 Competitions 1 

The O'Reilly Factor 08/06/2006 Fox News Generally Accepted 
Standards 

1 

The O'Reilly Factor 10/06/2006 Fox News Generally Accepted 
Standards 

1 

The Planet's Funniest 
Animals 

23/07/2006 ITV1 Animal welfare 1 

The Springer Show 26/07/2006 ITV1 Scheduling 1 

The Week the Women Went 10/08/2006 BBC4 Other 1 

Thought For The Day 14/07/2006 BBC Radio 
4 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Three Men in a Boat 02/08/2006 BBC2 Offensive language 1 

Time Trumpet 03/08/2006 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 14/05/2006 BBC2 Crime 
Incitement/Encouragement 

1 

Top Gear 16/07/2006 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 23/07/2006 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 16/07/2006 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 30/07/2006 BBC2 Dangerous behaviour 1 



broadcast bulletin 68 
4 September 2006 

 25 

Tribe 30/07/2006 BBC2 U18s in Programmes 1 

UEFA Champions League - 
Live 

09/08/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

UFO 01/08/2006 ITV4 Sponsorship 1 

UFO 08/08/2006 ITV4 Sponsorship 1 

UTV Live at Six 26/05/2006 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 

Vent 11/07/2006 BBC Radio 
4 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Wrestling 30/05/2006 Sky Sports Violence 1 

 
 


