
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 287 
14 September 2015 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

2 

Contents 
 
Introduction          3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Tattoo Nightmares: Miami 

truTV, 6 July 2015, 20:00        5 

 
The Voice UK: the Live Final 
BBC1, 4 April 2015, 19:00        7 
 
Give a Pet a Home 
ITV, 15 April 2015, 21:00         9 
 
Adam Catterall Drive Time 
Key 103, 30 April 2015, 16:00       14 
 

Resolved 
 
Competition 
Channel 5, 5 to 8 December 2014, various times     17 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’  
City Beat Preston, 3, 5 and 7 June 2015      21 
 
Broadcasting licensees’ late and non- payment of licence fees 
Various licensees         24 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr Abdul Hannan made on behalf of Mr Abdul Mannan 
News, CHSTV, 10 and 11 March 2015      25 
 

Investigations Not in Breach  30 

 
Complaints assessed, not investigated  31 
 
Complaints outside of remit  37 
 
Investigations List  38 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 4 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 5 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Tattoo Nightmares: Miami 

truTV, 6 July 2015, 20:00 

 

 

Introduction 
 
Tattoo Nightmares: Miami is an American factual entertainment television series. It 
features participants who ask tattooists to cover up a tattoo, or change an existing 
tattoo. The programme is shown on truTV, a general entertainment channel that 
broadcasts on digital terrestrial and satellite platforms. The licence for truTV is held 
by Turner Broadcasting System Europe Limited (“Turner” or “the Licensee”). 
 
Ofcom received one complaint that an episode broadcast at 20:00 contained 
offensive language. We assessed the material, and noted that it contained eight 
instances of the word “fuck” or “fucking”.  
 
Ofcom considered the use of the words “fuck” and “fucking” in this material raised 
issues warranting investigation under Rule 1.14 of the Code, which states:  
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”. 
 
We therefore requested comments from Turner as to how the programme complied 
with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee apologised for broadcasting this version of the programme before the 
watershed and confirmed “it was never [its] intention to do so.” Turner said it has “a 
clear policy to deal with language that has the potential to cause offence, which 
entails bleeping or muting the words completely and obscuring the lips where lip 
reading of the words is possible.” 
 
The Licensee explained that this episode was complied by an experienced freelance 
compliance analyst who made a mistake. Turner that said, although the instructions 
for complying the programme stated it would be transmitted at 20:00, the compliance 
analyst prepared the programme for a 21:00 transmission and therefore included the 
offensive language. 
 
Turner said that it has “taken steps to reinforce [its compliance] policies with 
freelance employees and reinforced the need for strict attention to detail in order to 
prevent a recurrence.”  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 6 

Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the word “fuck” 
and other variations of this word are considered by audiences to be among the most 
offensive language. Such language is unacceptable before the watershed. 
 
Ofcom acknowledged that this programme was broadcast pre-watershed in error. We 
also noted that the Licensee said it had taken steps to improve compliance in this 
area. Nonetheless, this programme contained eight instances of the most offensive 
language. There was therefore a clear breach of Rule 1.14. 
 
In issue 267 of Ofcom’s Broadcast Bulletin2 Ofcom recorded a breach of Rule 1.3 
against the Licensee, also in respect of pre-watershed programming on truTV. In that 
case the Licensee explained that the breach had been caused by an error during its 
editing process and as a result it had “introduced an additional process to check 
programmes after they [had] been edited”. Ofcom was concerned that this 
improvement to its compliance procedures had not been sufficient to prevent this 
similar breach.  
 
Breach of Rule 1.14 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf). 
 
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb268/obb267.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb268/obb267.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb268/obb267.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 7 

In Breach 
 

The Voice UK: the Live Final 
BBC1, 4 April 2015, 19:00 
 

 

Introduction 
 
During The Voice UK: the Live Final, Emmanuel Nwamadi performed the song 
Somebody that I Used to Know. Ofcom received one complaint that his performance 
included flashing images, without any warning beforehand.  
 
Certain types of flashing images can trigger seizures in viewers who are susceptible 
to photosensitive epilepsy (“PSE”). Ofcom therefore carried out an assessment of the 
broadcast content against Ofcom’s Technical Guidance to broadcasters on flashing 
images (the “PSE Guidance”). The PSE Guidance states that a sequence containing 
flashing at a rate of more than three flashes per second which exceeds specific 
intensity thresholds may be potentially harmful. The technical assessment of the 
flashing images in this performance found that on two occasions they failed to 
comply with the PSE Guidance. 
 
These failures were caused by Perspex-type lighting columns pulsing rapidly on and 
off. The first failure lasted just over a second and a half, during which there were 
approximately 12 distinct flashes. The second failure was more severe, as it involved 
more intense brightness changes over a larger area of the screen. This failure lasted 
over three and a half seconds, during which there were approximately 20 flashes. 
 
Ofcom considered the material raised issues under Rule 2.12 of the Code, which 
states:  
 

“Television broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to 
viewers who have photosensitive epilepsy. Where it is not reasonably practicable 
to follow the Ofcom guidance (see the Ofcom website), and where broadcasters 
can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or patterns is 
editorially justified, viewers should be given an adequate verbal and also, if 
appropriate, text warning at the start of the programme or programme item”. 

 
We therefore asked the BBC how this material complied with this rule. 
 
Response 
 
The BBC said that a number of mistakes were made during production which led to 
this failure. It stated that The Voice UK is made for the BBC by the independent 
production company Wall to Wall. During the dress rehearsal for this episode, the 
production team ran a test for compliance with the PSE Guidance, which recorded a 
fail. The lighting director was notified, and remedial action was taken, which the 
production team wrongly believed corrected the problem sufficiently to pass the test. 
The broadcaster added that under its procedures if lighting was tested for compliance 
with the PSE Guidance and it failed, it was compulsory to refer the matter to the 
BBC’s Commissioning Editor. No referral was made in this case. 
 
As a result of these compliance errors, the BBC said it had reminded the 
independent production company of its responsibilities in this area. It has also put in 
place new procedures to avoid any future recurrence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 8 

The BBC stated that Wall to Wall have confirmed that the above response 
represented its view and it did not wish to make separate representations regarding 
the programme. Wall to Wall added that it sincerely regretted that its usually robust 
compliance systems failed in this instance. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “generally accepted standards are applied to the content of 
television and radio services so as to provide adequate protection for members of the 
public from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material”.  
 
Given the significant potential for harm to viewers with PSE who are exposed to 
flashing images, Rule 2.12 makes clear that Ofcom expects broadcasters to maintain 
a low level of risk in this regard. Further, the PSE Guidance, which was developed 
with input from medical experts, sets out technical parameters which are intended to 
reduce the risk of broadcast content provoking seizures. 
 
In this case, Ofcom’s technical assessment of the material found two occasions, 
lasting a combined total of over five seconds, where the flashing lights exceeded the 
maximum limits set out in the PSE Guidance. This therefore posed a significant risk 
of harm to viewers in the audience with PSE. 
 
Ofcom assessed whether it was “reasonably practicable” for the BBC to have 
complied with the technical parameters set out in the PSE Guidance to eliminate or 
sufficiently minimise the flashing images. We noted that the programme was 
broadcast live, but a dress rehearsal took place during which the material failed a test 
for compliance with the PSE Guidance. Therefore there was clearly an opportunity to 
take measures either to minimise or omit the flashing images which breached the 
PSE Guidance, and it was reasonably practicable in this case for the BBC to have 
complied with the technical parameters in the PSE Guidance. As a result, it was not 
necessary for Ofcom to go on to consider whether the inclusion of the flashing 
images was editorially justified, and whether an adequate warning was given.  
 
Ofcom noted that the BBC has put in place new procedures to avoid any future 
recurrence. However, this broadcast contained flashing images at levels which 
significantly exceeded the technical limits in the PSE Guidance. The broadcast was 
therefore in breach of Rule 2.12 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.12 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 9 

In Breach 
 

Give a Pet a Home 
ITV, 15 April 2015, 21:00  
 

 
Introduction 
 
Give a Pet a Home is a series in which viewers are encouraged to adopt an animal 
from a RSPCA animal centre. The programme is complied by ITV Broadcasting 
Limited (“ITV”) on behalf of the ITV Network. 
 
Ofcom reviewed the programme, which featured a range of animals and their 
rehoming needs. Individual animals were ‘championed’ by celebrities who 
encouraged viewers to apply to rehome them by contacting the programme’s 
website. 
 
At the start of the programme, potentially interested viewers were informed they 
would need to pay a fee in the event of a successful adoption:  
 

“Now every animal waiting to be adopted from the RSPCA has an adoption fee 
which varies according to the type of animal. Included in this fee is a whole range 
of essential treatments for your new pet. Not only will a full course of vaccinations 
have been given, your animal will also have been neutered, microchipped and 
given a worm and flea treatment. Also, for cats and dogs, the fee includes six 
weeks of pet insurance, because keeping a pet can be a really expensive 
business. So please think carefully before you apply to adopt any of our animals.” 

 
At various points during the programme, the presenter and guests referred to the 
specific adoption fee which applied to each animal featured, including the following:  
 

“She’s just fabulous. She’d be a great family cat. Obviously you pay the adoption 
fee, which for cats is 75 – £75 for cats and I’m just so desperate for her to find a 
great home.”  

 
“Harley’s adoption fee is only £150. Don’t forget the adoption fee includes a 
whole range of vet treatments, as well as six weeks’ pet insurance.” 

 
“If you fancy giving a mouse a house… or you’ve fallen in love with Alaska and 
Atlanta [two rabbits] and would love to give them a home, you need to go to the 
website after the show, where you can find all their details and how to apply to 
adopt them. And with a fee of only £12 for the mice – well, that’s a bargain – or 
only £60 for both of those bunnies, why wouldn’t you want to do that?” 

 
At the end of the programme, each of the animals featured in the programme were 
briefly shown, with a strap stating each animal’s specified adoption fee. 
 
Ofcom considered that the references to the RSPCA’s adoption activities in the 
programme raised potential issues under the following Code rules: 
 
Rule 9.4: “Products, services and trade marks must not be promoted in 

programming.” 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 10 

Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product, 
service or trade mark. Undue prominence may result from: 

 
 the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in 

programming where there is no editorial justification; or 
 

 the manner in which a product, service or trade mark appears or is 
referred to in programming.” 

 
We therefore sought information from ITV about the RSPCA’s involvement in the 
programme as well as ITV’s comments as to how the programme complied with 
these rules. 
 
Response 
 
ITV provided details of the arrangement between the programme producer and the 
RSPCA. This demonstrated that the charity had been paid a fee for allowing the 
programme to be made at one of its centres, but made clear that ITV retained 
editorial control over the content.  
 
ITV said that the programme necessarily referred to the RSPCA and the work of the 
animal centre, as it was the location where the material was filmed. However, it 
believed that the focus of the editorial content was the featured animals. The 
Licensee continued that although the programme encouraged viewers to consider 
animal adoption, it was careful to refer not only to the RSPCA’s work in this area but 
also to that of other animal rescue charities. It said that the programme website 
offered information and links to a wide range of such charities across the UK and that 
the programme never suggested that the RSPCA was preferable or superior to these 
other charities.  
 
ITV explained that the calls to action to viewers to apply to rehome the featured 
animals always directed them to the ITV’s website and not to the RSPCA. These 
calls to action set out the specific needs of the animal concerned, and the adoption 
fee for the animal. It said that the fees were non-profit making and varied depending 
on the type of animal and its particular needs, but generally included a range of 
services, including veterinary checks and vaccinations. 
 
ITV submitted that many factual programmes tend to focus on the work of a particular 
animal charity or other organisation and gave examples of such programmes. 
Although the RSPCA’s centre featured throughout the series, ITV said that rehoming 
and adoption is merely one aspect of the charity’s work in promoting animal welfare. 
It therefore did not consider that, in encouraging viewers to consider re-homing an 
animal, the programme was promotional of the RSPCA. 
 
As the programme was filmed at an RSPCA animal centre, and featured animals 
being treated and cared for there, the Licensee considered that references to the 
charity and the centre were necessary. However, it said that both the programme-
makers and the ITV compliance advisor working on the series were careful to ensure 
that such references, both verbal and visual, were editorially justified and not unduly 
prominent. 
 
ITV continued that while the programme occasionally referred to the centre’s name 
where it was deemed necessary for the narrative of the programme, at other times 
the programme deliberately referred to the centre as “the hospital”. ITV also argued 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 11 

that, when discussing the work of the RSPCA, the programme was careful to also 
reference that of other animal rescue charities.  
 
In response to Ofcom’s Preliminary View that the programme was in breach of the 
Code, ITV made a number of additional points. 
 
ITV contested Ofcom’s Preliminary View that the quotations from the programme 
(cited in the Introduction above) served a promotional purpose. The Licensee 
considered that the purpose of the language used by the presenter was to provide 
information to viewers, including explaining the standard procedures that any 
veterinarian would suggest to a pet owner for the health and wellbeing of their 
animal. For example, ITV considered that one statement1 simply reminded viewers 
that the fee included a range of vet treatments and six weeks insurance. Similarly, 
the Licensee viewed the reference to keeping a pet as being a “really expensive 
business” as no more than a statement of fact which served as a responsible 
reminder to the viewer that keeping an animal as a pet can involve onerous financial 
consequences.  
 
Although ITV acknowledged that in one of the quotations cited the presenter had 
used some conversational language, it considered that the presenter’s reference to 
the fee for mice being “a bargain” simply reflected that the fee for these animals was 
modest compared with others in the programme. The comment “why wouldn’t you 
want to do that?” in relation to the fee for the two rabbits, ITV considered to be 
merely an expression of enthusiasm for the idea of viewers offering these animals a 
new home rather than promotional.  
 
Further, ITV did not accept that the programme contained repeated references to 
adoption fees. It said that, in relation to each animal, the fee was mentioned only 
once by the presenter in a link following a video about the animal, and once again in 
a final summing-up at the end of the programme. ITV did not believe this to be 
excessive or “undue”, given that the information was bespoke to each animal, and 
that the concept of viewers applying to adopt them was a central editorial theme of 
the show. Although it noted that the programme encouraged viewers to consider 
adopting the animals featured – and accordingly sought to make clear the specific 
fees involved – ITV did not agree with Ofcom’s Preliminary View that the programme 
promoted the benefits provided by these fees. The fees were tied specifically to a 
particular animal in each case, not to a general promotion of the benefits of the 
RSPCA’s re-homing services, with the purpose of providing transparent information 
to the viewer regarding the process of re-homing. 
 
Further, the Licensee stated that the adoption fees cited were non-profit generating, 
reflecting the costs to the RSPCA of the adoption process, depending on the animal 
concerned. As a result, the Licensee said that the references to the fees were not 
“commercial’ in the sense of being related to a commercial transaction, or offering a 
product to the public with the intention of making a profit. Instead, they were an 
invitation to apply to a charity to provide a home for a specific unique animal. ITV 
said the programme made clear that the RSPCA would decide whether the 
applicants were in fact suitable to provide a new home for the animal, given its 
specific needs.  
 
In conclusion, ITV said that many viewers love animals and have a keen interest in 
animal welfare, and it believed that it was editorially justified and legitimate for this 

                                            
1
 “Harley’s adoption fee is only £150. Don’t forget the adoption fee includes a whole range of 

vet treatments, as well as six weeks’ pet insurance.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 12 

programme to focus on particular animals that needed a loving home. Although the 
explicit calls to action to viewers to apply to rehome particular animals might 
therefore be considered a key element of this programme, ITV did not consider that 
this constituted promotion of the RSPCA or its services. The Licensee believed that 
in its treatment of the charity, the programme was similar in its general tone to a 
number of other animal welfare themed programmes, featuring different animal 
charities, broadcast by ITV in recent years. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards 
objectives, including “that the international obligations of the United Kingdom with 
respect to advertising included in television and radio services are complied with”. 
These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media Services 
(“AVMS”) Directive.  
 
The AVMS Directive requires, among other things, that television advertising is kept 
visually and/or audibly distinct from programming. The purpose of this is to prevent 
programmes becoming vehicles for advertising and to protect viewers from 
surreptitious advertising.  
 
The requirements of the AVMS Directive and the Act are reflected in Section Nine of 
the Code. The rules in this section serve to protect viewers from both excessive 
commercial references in programming and from surreptitious advertising by:  

 

 limiting the extent to which references to products, services and trade marks can 
feature in programming;  
 

 requiring that viewers are made aware when a reference to a product, service or 
trade mark features in programming as a result of a commercial arrangement 
between the broadcaster or producer and a third party funder; and  
 

 helping to ensure that broadcasters do not exceed the limits placed on the 
amount of advertising they can transmit.  

 
The Code makes clear that, in relation to Section Nine, a commercial reference is 
“Any visual or audio reference within programming to a product, service or trade 
mark (whether related to a commercial or non-commercial organisation)”. 
 
Section Nine does not prevent broadcasters transmitting programmes about 
particular organisations (whether they are commercial or non-commercial in nature). 
Licensees are free to cover whatever subjects they wish in programmes, provided 
they comply with the Code. In relation to Section Nine, this means ensuring that a 
distinction is maintained between programming and advertising. To comply with the 
rules in Section Nine, a programme’s narrative must therefore always serve an 
editorial end: its purpose must not be, or appear to be, to promote the products or 
services of a third party. 
 
Ofcom recognises that broadcasters may choose to feature the work of a particular 
organisation, such as the RSPCA, in programming. However, in doing so, it is 
important that a programme retains a clear editorial focus to avoid coming into 
conflict with the Section Nine rules.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 13 

In this case, Ofcom noted that Give a Pet a Home set out to focus on specific 
animals and their needs but also encouraged viewers to consider whether animal 
adoption was likely to be suitable for them. The programme pointed to a range of 
factors that viewers would need to consider if applying to rehome animals, including 
the needs of certain animals for training, exercise and company. As such, Ofcom 
accepted there was clear editorial justification for the programme to be located at an 
RSPCA adoption centre and to focus on its activities. 
 
However, in addition to telling viewers about each animal’s history, attributes and 
needs, the programme presented a range of additional information about the specific 
adoption fee charged by the RSPCA for each featured animal, and the rehoming 
services that viewers could expect to receive if they wished to pay that fee.  
 
Ofcom acknowledged that, in the interests of transparency for viewers, limited 
references to the existence of adoption fees were editorially justified. We also noted 
that the programme appealed for viewers who wanted to adopt the featured animals 
to contact ITV’s own website, rather than the RSPCA directly. However, overall, 
Ofcom did not consider that the references in the programme to the RSPCA’s 
adoption fees and rehoming services were sufficiently limited.  
 
In each of the ‘call to action’ sequences to encourage viewers to consider adopting 
the individual animals featured, there were repeated references to the specified 
adoption fees for each animal, as well as a number of details about the benefits 
provided by these fees, as identified in the quotations cited above. Although noting 
ITV’s view that these statements were included for informational, rather than 
promotional, purposes, Ofcom considered that the language used in these ‘calls to 
action’ did emphasise the value to potential consumers offered by the RSPCA’s 
adoption fee and the breadth of rehoming services on offer from the RSPCA. As 
noted above, whether an organisation operates for a commercial or non-commercial 
purpose, any reference to its products, services or trademarks is treated as a 
commercial reference for the purposes of Section Nine of the Code. In our view, the 
overall effect of these references was to promote the specific rehoming services 
offered by the RSPCA, rather than simply to make viewers aware of the potential 
costs involved when rehoming a pet. We therefore concluded that the programme 
was in breach of Rule 9.4. 
 
In addition, we noted the way in which these references appeared during the 
programme – namely in sequence after each featured animal was presented and 
then at the end of the programme when all the animals were shown again, coupled 
with a strap prominently stating each animal’s adoption fee. Taking into account ITV’s 
representations, we considered that these repeated references to the adoption fees 
and the benefits of the rehoming services offered by the RSPCA throughout the 
programme were unduly prominent, in breach of Rule 9.5. 
 
Breaches of Rules 9.4 and 9.5 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 14 

In Breach 
 

Adam Catterall Drive Time 
Key 103, 30 April 2015, 16:00 
 

 
Introduction 
 
Key 103 is a local commercial radio station which plays a broad range of music and 
speech targeted at 15 to 44 year-old listeners in Greater Manchester. The licence for 
the service is held by Key 103 Limited (“Key” or “the Licensee”), which is part of the 
Bauer Radio group. 
 
A complainant alerted Ofcom to a competition in the programme. Listeners were 
invited to call a standard rate geographic number to win tickets to see the singer 
Taylor Swift. They needed to identify three songs in the order in which they were 
played during a montage of tracks by that artist. The competition, entitled “Bangers in 
Mash”, was intended to be repeated over several days until a winner was found.  
 
On assessing the material Ofcom noted the following exchange around 16:17 
between the presenter and a caller giving her answer to the competition: 
 
Presenter:  “You know how this works, you’ve got to give me the full titles and 

you’ve got to give them to me in order. When you are ready; there are 
three I’m looking for…” 

 
Caller:  “‘Style’, ‘Mine’, and ‘Love Story’”. 
 
Presenter:  “[caller’s name] your ears are not deceiving you, but you’ve put them 

in the wrong order”. 
 
The Licensee confirmed that the correct names and order of the song titles for the 
competition were ‘I Knew You Were Trouble’, ‘Love Story’ and ‘Back To December’.  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
2.14 of the Code which states: 
 

“Broadcasters must ensure that viewers and listeners are not materially misled 
about any broadcast competition or voting”. 

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee on how the material 
complied with this rule. 
 
Response 
 
The Licensee said that on each occasion after a caller gave their answer to the 
competition on air, the presenter was supposed to tell them how many songs they 
had identified in the correct order by stating “you’ve got none in the right order”, 
“you’ve got one in the right order”, “you’ve got two in the right order” or “you’ve got 
them all in the right order”. The Licensee explained that on this occasion the 
presenter unfortunately used the phrase “you’ve put them in the wrong order” instead 
of “you’ve got none in the right order”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 15 

Key said this was a genuine error by the presenter and there was no intention to 
mislead listeners in any way. The Licensee said that, on realising his mistake, before 
the next item which directly followed on from the competition, the presenter clarified 
the result, saying, “For those that are trying to play every single day, none in the right 
order just for your reference, alright, none in the right order, of what [caller’s name] 
said, but her ears are not deceiving her”. The content controller spoke to the 
presenter following the competition and stressed the need to be very clear about how 
many answers callers get in the right order each day. 
 
The Licensee did not accept that listeners would have been materially misled in 
these circumstances. Key added that it had contacted the complainant to apologise 
after they emailed the radio station, and had offered a pair of tickets to see Taylor 
Swift as an apology, which the complainant had accepted. Key also considered that 
duplicate incorrect entries made on later dates during the competition, indicated that 
“people were hearing the competition for the first time each time [it was run] and were 
not influenced by the phrase ‘your ears are not deceiving you’”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure standards objectives, 
including “that generally accepted standards are applied to the contents of television 
and radio services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion in such services of...harmful material.”  
 
This objective is reflected in Section Two of the Code. Rule 2.14 requires 
broadcasters to ensure that viewers and listeners are not materially misled about any 
broadcast competition.  
 
In this case, the intended format of the competition was for listeners to guess the 
correct tracks in the order in which they were played. In response, the presenter was 
supposed to state how many songs had been correctly identified in the order in which 
they were played, but otherwise, not to give any information about the accuracy of 
the answers given by the entrants. In the Drive Time programme on 30 April 2015, 
however, we considered the presenter’s comment “…your ears are not deceiving 
you, but you’ve put them in the wrong order” was likely to lead listeners (who still had 
the opportunity to enter the competition) to believe that the caller had correctly 
identified all three songs, but in the wrong order. We also considered that, although 
the presenter sought to clarify his mistake, the phrase he used in his clarification – 
“none in the right order…but her ears are not deceiving her” – would have sustained 
this misleading impression for listeners. 
 
The focus in the rule on material misleadingness is important as it clarifies that 
programming is likely only to be in breach of the rule in circumstances where actual 
or potential harm (or offence) may be caused to the audience. In this case, Ofcom 
considered the wording used by the presenter was likely to have caused confusion to 
potential entrants, prompting them to submit answers in the false belief that the caller 
had correctly identified each of the songs played during the montage, but in the 
wrong order. The fact that, days later, some listeners may have heard and entered 
the competition for the first time, and given duplicate incorrect entries (for whatever 
reason), did not detract from the likelihood that some listeners to the Drive Time 
programme on 30 April 2015 may have attempted to enter the competition in this 
false belief.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 16 

Ofcom noted that the complainant had accepted concert tickets that Key had offered 
by way of an apology.  
 
Nevertheless, we concluded that the Licensee had failed to ensure that listeners 
were not materially misled about the broadcast competition, in breach of Rule 2.14 of 
the Code. 
 
Breach of Rule 2.14 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 17 

Resolved 
 

Competition 
Channel 5, 5 to 8 December 2014, various times 
 

 
Introduction 
 
During December 2014, Channel 5 Broadcasting Limited (“Channel 5” or the 
Licensee) regularly broadcast an invitation for viewers to enter a competition to win a 
holiday for two to Lapland and £1,000 spending money. Viewers could enter by 
premium rate (“PRS”) text message costing £1.50 plus users’ standard network rate, 
or by post. The closing date for text message entries was clearly stated on screen as 
being 5 January 2015.  
 
Ofcom received four complaints from viewers who had attempted to enter the 
competition via text message between 5 and 8 December, but had received a reply 
advising them that the competition had closed and that they had been charged their 
standard network rate for submitting the text message. 
 
Ofcom considered the matter raised issues warranting investigation under Rule 2.14 
of the Code, which states: 
 

“Broadcasters must ensure that viewers are not materially misled about any 
broadcast competition”. 

 
We therefore asked the Licensee how the promotion of the broadcast competition 
complied with this Rule1. 
 
Response 
 
The Licensee said it takes compliance of all stages of its PRS voting and 
competitions very seriously and, in accordance with the provisions of its Ofcom 
licences, its PRS broadcast usage is audited to ensure that appropriate compliance 
protections are built into the process. It said that it had contracted a new mobile 
supplier in July 2014 but before doing so, instructed its auditors to carry out a 
thorough review of the supplier’s processes and report any potential weaknesses.  
 
In relation to the specific issue under investigation, Channel 5 explained that it had 
sent the correct opening and closing times for this competition to its mobile supplier 
and that this information had then been entered into the mobile supplier’s system. 
However, despite a double-check by another operator as per procedure, the closing 
date was incorrectly entered as 5 December 2014 instead of 5 January 2015. As a 
result, the lines closed a month earlier than scheduled. 
 
The Licensee said that its Customer Services team work normal office hours Monday 
to Friday. Because the first contact about the lines being closed was not received 
until the next day (Saturday 6 December 2014), Channel 5 said that it was not aware 
of the issue until its Customer Service team reopened on Monday 8 December 2014. 
However, the Licensee added that the appropriate staff were notified as soon as 

                                            
1
 Ofcom also considered whether Channel 5 may have breached the licence condition that 

requires verification of its use of premium rate telephony services. We concluded that 
Channel 5 had not breached this licence condition. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 18 

possible afterwards, it then contacted its mobile supplier and the lines were re-
opened at 10:30am on Monday 8 December 2014. 
 
Channel 5 explained that, although viewers attempting to enter while lines were 
closed would not have been charged the £1.50 PRS entry fee for the competition, 
they would have been charged their mobile carrier’s standard network charge for one 
text message – between 10p and 12p per message. The Licensee said that it had 
identified 3,458 viewers who had been affected by the error. It said that each of these 
viewers were sent a text message which explained the incident2 and offered a refund 
of the network charge via cheque. The Licensee said that it processed 42 requests 
for refunds and a cheque for £369.76 representing unclaimed network charges, was 
sent to a charity. 
 
Channel 5 stated that it had discussed the incident with its mobile supplier, and as a 
result, a further safeguard had been implemented in the mobile supplier’s process. It 
explained that the mobile supplier is now alerted by email before lines are due to 
close so that details can be re-checked to ensure the competition closes at the 
correct time. It added that while it appreciated that viewers were unable to enter the 
competition for a time, this was caused by human error at its mobile supplier and 
there had been no intention on the part of Channel 5 to mislead. 
 
Channel 5 said that it sincerely regretted and apologised for the error in this case. 
However, it believed that “this was not a case where viewers were intentionally 
misled or where adequate compliance processes were not in place.” 
 
Channel 5 emphasised that affected viewers were not charged the premium rate for 
attempting to enter and pointed out that the issue was resolved very quickly once it 
came to the attention of the customer service staff. Although Channel 5 accepted that 
“viewers were inadvertently misled into believing that lines were open”, it considered 
that “viewers were not intentionally or negligently misled” and that accordingly it “did 
not believe that the situation crossed the threshold of viewers being ‘materially’ 
misled.” Channel 5 considered that the situation would have caused temporary 
annoyance to viewers rather than harm and/or offence. 
 
Finally, the Licensee queried whether Ofcom expected Channel 5’s customer 
services to be “manned 24/7” in order to prevent this situation in future or whether it 
should only broadcast competitions during the hours when Customer Services is 
open. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure standards objectives, 
including “that generally accepted standards are applied to the contents of 
television...services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion in such services of...harmful material.” 
 
This objective is reflected in Section Two of the Code, which contains rules which are 
intended to protect audiences from broadcast content which is harmful or offensive. 

                                            
2
 The text message stated “FreeMsg: Sorry you couldn’t enter our Movies comp last 

weekend, it had closed in error. For a cheque refund for [10p or 12p depending on the 
network] please text REFUND to [text message entry number] by 23/12/14 with your full 
name, address and postcode or we will donate this to charity (reply text cost of [10p/12p] will 
be refunded). Comp now open if you’d like to try again.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 19 

In particular, Rule 2.14 requires broadcasters to ensure that viewers and listeners are 
not materially misled about any broadcast competition.  
 
In considering this case, Ofcom first identified the circumstances in which, potentially,  
viewers may have been materially misled about Channel 5’s broadcast competition. 
Those circumstances were that, during a three day period (including a weekend), 
viewers were led to believe that they could pay a charge to enter a competition when, 
for technical reasons, those entries were not capable of being registered or received. 
This meant that viewers who tried to enter the competition via text message during 
this time were unable do so, while still being charged at their standard network rate. 
 
Ofcom noted that human error on the part of a third-party mobile supplier caused the 
competition to be closed temporarily during the relevant weekend period. We noted 
that Channel 5 apologised for the error and inconvenience caused. We also noted 
that, in the Licensee’s view, while audiences may have been “inadvertently misled”, 
they were not “materially misled”. This is because of the steps taken by the Licensee 
to rectify the harm which might have otherwise resulted. 
 
Ofcom acknowledges that circumstances may arise where, as in this case, viewers 
are informed that they may enter a competition when in fact, for technical reasons, 
they are not able to do so. The key question for Ofcom to consider in determining 
whether or not a programme is in breach of Rule 2.14, is whether or not viewers have 
been ‘materially’ misled as a result. In such cases, harm may arise where the 
audience’s trust in the broadcaster has been abused or undermined and/or where a 
viewer has paid to interact with a programme3. 
 
In this case, a number of viewers were misled into believing that they could enter a 
competition over a three day weekend period when this was not in fact the case. As a 
result, those viewers were charged a fee at their standard network rate. We noted 
that, despite the attempts made by viewers to alert Channel 5 to the technical fault 
over the weekend of Saturday 6 and Sunday 7 December 2014, the Licensee’s 
Customer Service team did not receive that communication until the morning of 8 
December 2014. This meant that the broadcaster continued to promote a closed 
competition for a considerable time after viewers had first tried to raise concerns that 
they were unable to enter.  
 
Ofcom also noted, however, the steps that were taken by Channel 5, first to minimise 
the risk of the fault occurring in the first place (through its audit of the new supplier 
and by instigating a ‘two person’ check when inputting data), secondly to rectify any 
harm that may have arisen to viewers by offering refunds to all affected entrants, and 
thirdly, to minimise the risk of a recurrence by arranging an additional checking stage 
in the mobile supplier’s processes. Taking these factors into account, Ofcom 
considers the matter resolved. 
 
With respect to Channel 5’s specific query, as to Ofcom’s expectations regarding the 
availability of its Customer Services when conducting competitions, our published 
Guidance4 states that “where a broadcaster’s compliance system for a broadcast 
competition or vote is inadequate or fails, this may give rise to a breach of [Rule 2.14] 
if the audience has been misled about the standards it can reasonably expect for 

                                            
3
 See pages 6-7 of Ofcom’s “Guidance Notes Section 2: Harm and Offence” at 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section2.pdf 
 
4
 See Ofcom’s Guidance to Section Two of the Code at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section2.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section2.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section2.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 20 

treatment of its communication with broadcasters.” It is not for Ofcom to determine 
how broadcasters should best communicate with their audiences when conducting 
competitions, nor prescribe reasonable expectations as to standards which will apply 
in every case. Broadcasters may, however, wish to consider whether it would be 
appropriate to put in place contingency measures in circumstances where 
competitions are being conducted outside of normal contact hours.  
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 21 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’  
City Beat Preston, 3, 5 and 7 June 2015 
 

 
Introduction 
 
City Beat Preston is a community radio station licensed to serve “people who live, 
work or study in the environs of the city of Preston”. The licence is held by Preston 
Community Radio 23 (“City Beat Preston” or “the Licensee”), and the station recently 
changed its name (from Preston FM) following a change of ownership. 
 
Like other community radio stations, City Beat Preston is required to deliver the ‘Key 
Commitments’ which form part of its licence.1 These set out how the station will serve 
its target community and include a description of the programme service; social gain 
(community benefit) objectives such as training provision; arrangements for access 
for members of the target community; opportunities to participate in the operation and 
management of the service; and accountability to the community.  
 
Ofcom received two complaints alleging that City Beat Preston was failing to provide 
the community-focused output required by its licence. 
 
We requested recordings of three days of City Beat Preston’s output, covering 
Saturday 11, Monday 13, and Tuesday 14 April 2015. After monitoring this output we 
identified some potential issues with City Beat Preston’s delivery of the following Key 
Commitment: 
 

“The speech output includes news and sport programmes, local and community 
news and information, interviews, specialist magazine programmes and other 
programmes focussing on matters of local interest as well as on topics relevant to 
particular groups within the target area.”  

 
We asked the Licensee to signpost any examples of local and community news 
within the audio. The Licensee responded that the station was going through several 
changes, including re-branding, moving to new premises, and changing its 
programme schedule. In light of this information, and the fact that the Licensee had 
only recently taken control of the licence, we decided to give City Beat Preston an 
opportunity to implement its planned changes before considering its output further.  
 
Subsequently we requested further recordings of three days of City Beat Preston’s 
output, covering Wednesday 3, Friday 5, and Sunday 7 June 2015. After monitoring 
this output we identified an ongoing potential issue with City Beat Preston’s delivery 
of the above Key Commitment, in particular with regard to the provision of local and 
community news. 
 
 

                                            
1
 The Key Commitments are contained in an annex to City Beat Preston’s licence. They can 

be viewed in full at: 
http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000158.pdf. 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000158.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 22 

Ofcom considered that the issue warranted investigation under Conditions 2(1) and 
2(4) in Part 2 of the Schedule to City Beat Preston’s licence. These state, 
respectively:  
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the 
licence period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and 
 
“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals 
set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service 
throughout the licence period.” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990).  

 
We therefore requested City Beat Preston’s comments on how it was complying with 
these conditions, with reference to the specific Key Commitment set out above.  
 
Response 
 
The Licensee stated that it provided weather and news hourly during daytime, as well 
as regular traffic updates in the morning. It noted that the “Live Lunch” programme, 
broadcast every weekday, provided community-based content and that its arts and 
music programmes, broadcast on Sunday, provided local information about 
upcoming events. With respect to community news specifically, the Licensee pointed 
to the “community noticeboard” broadcast on 3 June 2015. It added that from 1 July 
2015, the community noticeboard would be broadcast hourly.  
 
The Licensee further stated that its Tuesday evening talk show (which was not 
among the monitored days in June 2015) included general chat and local information. 
It added that it was actively seeking to increase community “talk” output by finding 
suitable volunteers. 
 
The Licensee noted that it had worked hard to improve the station’s compliance with 
its Key Commitments since the licence was transferred to it in October 2014. It also 
said that it was in talks with a local newspaper to provide local news bulletins, which 
it hopes to broadcast daily from September 2015. 
 
Finding 
 
Ofcom has a number of duties in relation to radio broadcasting, including securing a 
diverse range of local radio services which are calculated to appeal to a variety of 
tastes and interests, along with the optimal use of the radio spectrum. These matters 
are reflected in the licence condition requiring the provision of the specified licensed 
service. Provision by a licensee of its licensed service on the frequency assigned to it 
is the fundamental purpose for which a community radio licence is granted. 
 
Regarding the station’s output on 3, 5 and 7 June 2015, Ofcom noted that the station 
broadcast hourly bulletins from Sky News, which provided national and international 
news. Several programmes further provided local weather and traffic information, as 
well as interviews and specialist content on local arts and music. In addition, the 
community noticeboard of approximately 45 seconds broadcast on 3 June 2015 
provided information on two upcoming local events (a Sea Cadets charity sale and a 
computer course).  
 
We considered that this output broadly satisfied the station’s Key Commitment to 
provide local and community “information, interviews, specialist magazine 
programmes and other programmes focussing on matters of local interest”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 23 

However, the content we monitored failed to deliver the “local and community news” 
that is also required by the Key Commitments. The output did not feature any 
noteworthy local news stories from the Preston area. Contrary to the Licensee’s 
submission, we did not consider the brief community noticeboard broadcast on 3 
June 2015 satisfied the station’s Key Commitment to deliver “local and community 
news”.  
 
Ofcom considers that local news is an important aspect of community radio, ensuring 
that the station’s target community is kept informed of local issues affecting residents 
and forming a key part of its locally-relevant content. 
 
We acknowledged that the Licensee had relatively recently taken control of the radio 
station, and welcomed the steps it said it was now taking to improve its local news 
coverage. Nonetheless, it was clear that, during our monitoring period, City Beat 
Preston failed to deliver the local and community news output required by its Key 
Commitments, therefore breaching Licence Conditions 2(1) and 2(4). 
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the 
community radio licence held by Preston Community Radio 23 (licence number 
CR000158). 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 24 

In Breach 
 
Broadcasting licensees’ late and non- payment of licence fees 
 

 
Ofcom is partly funded by the broadcast licence fees it charges television and radio 
licensees. Ofcom has a statutory duty to ensure that the fees paid by licensees meet 
the cost of Ofcom’s regulation of broadcasting. The approach Ofcom takes to 
determining licensees’ fees is set out in the Statement of Charging Principles1. Detail 
on the fees and charges payable by licensees is set out in Ofcom's Tariff Tables2. 
 
The payment of a licence fee is a requirement of a broadcasting licence3. Failure by 
a licensee to pay its licence fee when required represents a significant and 
fundamental breach of a broadcast licence, as it means that Ofcom may be unable 
properly to carry out its regulatory duties. 
 
In Breach 
 
The following licensees failed to pay their annual licence fees in accordance with the 
required payment date. These licensees have therefore been found in breach of 
their broadcast licences. The outstanding fees have now been paid. 
 

Licensee Licence Number  Service Name 

Age UK Services Limited DP000160BA  The Wireless 

GTMN Limited RLCS000097BA  Global Tamil Broadcasting 
 Corporation (GTBC) 

Paigham Radio Limited DP100544BA  Radio Paigham 

Sunshine FM Limited  DP100000BA  Sunshine Radio 

 
Breach of Licence Conditions 3(1) and (2) in Part 2 of the Schedule of the 
relevant licences. 
 
 
 
 

 

                                            
1
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pd
f 
 
2
 http://www.ofcom.org.uk/content/about/annual-reports-plans/tariff-

tables/Tariff_Tables_2015_16.pdf 
 
3
 As set out in Licence Condition 3 for radio licensees and Licence Condition 4 for television 

licensees. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://www.ofcom.org.uk/content/about/annual-reports-plans/tariff-tables/Tariff_Tables_2015_16.pdf
http://www.ofcom.org.uk/content/about/annual-reports-plans/tariff-tables/Tariff_Tables_2015_16.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

25 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld  
 

Complaint by Mr Abdul Hannan made on behalf of Mr Abdul 
Mannan 
News, CHSTV, 10 and 11 March 2015 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint made by Mr Abdul Hannan on behalf of his 
brother, Mr Abdul Mannan, of unwarranted infringement of privacy in the programme 
as broadcast. 
 
The programmes reported on the murder of Mr Shuel Hussein. As part of the report, 
the victim’s father, Mr Mannan, was named and information on the location of the 
family business and his house was reported.  
 
Ofcom found that, in the particular circumstances of this case, Mr Mannan did not 
have a legitimate expectation of privacy with regard to the broadcast of his name and 
information relating to the location of his house in the programme. Therefore, Mr 
Mannan’s privacy was not unwarrantably infringed in the programme as broadcast.  
 
Introduction and programme summary 
 
CHSTV broadcasts a variety of programming content mainly in Bengali and is 
targeted at the Bengali community living in the UK. CHSTV is available on cable and 
satellite platforms. 
 
On 10 and 11 March 2015, CHSTV broadcast an edition of its news programme 
which featured a report on the murder of Mr Shuel Hussain, Mr Hannan’s nephew 
and Mr Mannan’s son. 
 
A transcript in English (translated from the original Bengali) of the programme was 
prepared by a translation company for Ofcom. Both parties to the complaint 
confirmed that the translated transcript accurately represented the content of the 
programme, and that they were satisfied that Ofcom could use the translated 
transcript for the purpose of considering whether or not to entertain the complaint and 
for any subsequent investigation. 
 
The programmes 
 
On 10 and 11 March 2015, CHSTV broadcast an edition of its news programme. The 
newsreader in the studio introduced the news story about the murder of Mr Shuel 
Hussain. 
 
Footage of the outside of a cash and carry shop was then shown and the reporter 
said: 
 

“Beside Markham Avenue in the Bengali residential area in Leeds, the main city 
of Yorkshire, a British Bangladeshi was killed on Monday night, 9th of March”.  

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 26 

A photograph of Mr Shuel Hussain was shown during which the reporter said: 
 

“His name was Mohammed Shuel Hussain. He [was] about 30 years old”. 
 
The reporter continued and said: 
 

“The local Bangladeshis think that he was killed with gun shots fired from a very 
close distance. The father of the killed person, Mr Mannan Hussain [Mr Mannan], 
has been a resident of Leeds for a long time. He is highly grieved by losing his 
third of six children. We have learnt that they are originally from the Biani Bazar of 
Sylhet [an area in Bangladesh]”.  

 
This narrative was interspersed with footage of a police officer speaking with two 
people standing near a road and then footage of three people stood on the street.  
 
Footage of the outside of a house and the outside of the cash and carry shop was 
then shown. The reporter said: 
 

“This cash and carry shop in the centre of the Bengali residential area was once 
the family business of Mr Shuel Hussain. Shuel Hussain and his brothers used to 
work in this shop. Having been attacked by the miscreants, just after 9pm, the 
seriously wounded Shuel Hussain entered their previous business organisation 
[to] try to save his life. We have been able to [find out] details of the incident from 
the Chairman of Shahjala Mosque Committee, Haji Abdul Latif”. 
 

Mr Latif then spoke about the incident to the camera. Mr Latif said that there was a 
knock on his door and a person named “Zia” asked if he “knew the house of 
Mannan”. He said that Zia informed him that Mr Hussain’s son [Mr Mannan’s son] 
had been attacked. Mr Latif said that he went with Zia to Mr Shuel Hussain and “saw 
an English [man], approximately of the same age as him [Mr Shuel Hussain], was 
putting force on his chest and I saw blood”.  
 
Mr Sayid Ahmed, the Secretary of Leeds Bangladeshi Centre, was then shown stood 
next to another unknown person and he said: 
 

“We will work with the police so that the police investigate the matter fully to 
arrest criminals behind this murder”.  
 

The reporter then stated that the “police could not identify the killer yet” and footage 
of a mobile telephone was shown in which a police officer was heard saying: 
 

“We haven’t got a statement at the present time, what I would suggest is that you 
keep looking at our website and they’ll be something on there later this morning”.  
 

No further footage or comments relating to the murder or Mr Mannan were included 
in the programme. The programme broadcast on 11 March 2015 contained the same 
material.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
In summary, Mr Hannan complained on behalf of Mr Mannan that Mr Mannan’s 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast because he was 
named and his address was revealed in the news report without his consent.  
 
Mr Hannan said that his brother was shocked and distressed by the murder of his 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 27 

son on 9 March 2015. He said that a reporter came to Mr Mannan’s house, but that 
his brother had refused to be filmed by the reporter. Mr Hannan said that his brother 
was in fear about his name being revealed in the programme because the 
perpetrators were still at large. 
 
In response to the complaint, CHSTV said that it was very sorry for the loss of Mr 
Mannan’s son and sent sincere condolences to him and his family. CHSTV said that 
it had spoken to its reporter, Mr M G Kibria, who stated that he had not forcibly 
entered the premises of Mr Mannan. CHSTV said that there was no footage of the 
interview broadcast. CHSTV said it did not intend to cause any grievance or harm to 
anyone and that it was simply trying to bring a factual report to its viewers.  
 
CHSTV stated that Mr Mannan is a public figure in the community and that it felt by 
reporting this incident, it was assisting in the process of helping the police to catch 
the perpetrators and encourage any witnesses to come forward.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should not be 
upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on the 
Preliminary View, but neither chose to do so. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unwarranted infringement of privacy in, or in connection 
with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this Decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast, a 
translated transcript of the programme agreed by both parties and both parties’ 
written submissions.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. This is reflected in 
how Ofcom applies Rule 8.1 which states that any infringement of privacy in 
programmes, or in connection with obtaining material included in programmes, must 
be warranted. 
 
We considered Mr Hannan’s complaint that his brother’s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast because he was named and his address 
was revealed in the news report without his consent.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 28 

In assessing this head of complaint, Ofcom had particular regard to Practice 8.6 of 
the Code. This states that if the broadcast of a programme would infringe the privacy 
of a person or organisation, consent should be obtained before the relevant material 
is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted. We also had regard to 
Practices 8.2 and 8.3. Practice 8.2 states that information which discloses the 
location of a person’s home or family should not be revealed without permission, 
unless it is warranted. Practice 8.3 provides that when people are caught up in 
events which are covered by the news they still have a right to privacy both in the 
making and the broadcast of a programme, unless it is warranted to infringe it. This 
applies to both the time when these events are taking place and to any later 
programmes that revisit those events.  
 
Ofcom began by assessing the extent to which Mr Mannan had a legitimate 
expectation of privacy in regard to the material about him included in the programme 
as broadcast.  
 
As set out in the “Introduction and programme summary” section above, the 
programme included a report on the murder of Mr Mannan’s son and during this 
report, Mr Mannan was named as the father of the victim, and information about the 
general location of his residence and his family’s cash and carry business was also 
reported in the programme as being in the area where the murder took place and Mr 
Hussein died. 
 
The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is 
objective: it is fact sensitive and must always be judged in light of the circumstances 
in which the individual concerned finds him or herself.  
 
In this particular case, we had regard to the fact that the programme reported on the 
recent murder of Mr Mannan’s son, an event which was clearly upsetting and 
distressing for Mr Mannan. Ofcom further noted that the programme itself was a 
news report which provided information about the murder of Mr Mannan’s son, and 
that Mr Mannan was named in the report as the victim’s father. In addition, Ofcom 
noted that while it understood that Mr Mannan had been approached by a reporter 
from CHSTV with a view to obtaining an interview from him, no footage of Mr 
Mannan himself was shown in the programme as broadcast, and nor was anything 
particularly private or sensitive revealed about Mr Mannan other than the fact that he 
was the victim’s father.  
 
We also had regard to the broadcaster’s response in which it said that Mr Mannan 
was a public figure in the community. We noted that during an interview about the 
incident, one individual, recounting to the reporter a discussion he had had with a 
witness to the event, said he was asked by the witness whether he “knew the house 
of Mannan” and was told that Mr Mannan’s son had been attacked. Given this, it was 
our view that the information included in the programme about Mr Mannan’s 
relationship with the murder victim was essentially factual information that was 
recounted as part of a news report into the murder, which was widely reported at the 
time, rather than information which was of a particularly private or sensitive nature. 
Therefore, we did not consider that, in the particular circumstances of this case, the 
inclusion of Mr Mannan’s name in the programme as broadcast was information in 
relation to which he had a legitimate expectation of privacy.  
 
Ofcom recognises that an individual may have a legitimate expectation of privacy in 
relation to the broadcast of information which discloses the location of a person’s 
home or family depending on the circumstances. However, Ofcom also noted that in 
this case Mr Mannan’s full address was not revealed in the programme, and instead 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 29 

the programme only included the general location of his home and family business, 
as well as information about the area where his family was originally from in 
Bangladesh. Therefore, we did not consider that the inclusion of the general location 
of Mr Mannan’s home and family business was sufficient to identify the actual 
location of Mr Mannan’s home. For the above reasons, we considered that this was 
not information in relation to which he had a legitimate expectation of privacy in the 
circumstances.  
 
Therefore, taking all the above factors into consideration, it was our view that, in the 
particular circumstances, Mr Mannan did not have a legitimate expectation of privacy 
in relation to the broadcast of the footage which named Mr Mannan as the victim’s 
father and included information about the general location of his house without his 
consent. Consequently, it was not necessary for Ofcom to go on to consider whether 
any infringement of Mr Mannan’s privacy was warranted.  
 
Therefore, Ofcom has not upheld Mr Hannan’s complaint made on behalf of Mr 
Mannan of unwarranted infringement of privacy in the programme as 
broadcast. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

30 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 22 
August and 4 September 2015 and decided that the broadcaster did not breach 
Ofcom’s codes, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Furious and 
Funny: Caught 
on Camera 

Channel 5 29/06/2015 Violence and 
dangerous 
behaviour 

Capital 
Breakfast with 
Adam, Danny & 
JoJo 

Capital FM 
(Yorkshire) 

12/06/2015 Scheduling 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

31 

Complaints assessed, not investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 22 August and 4 September 2015 because they did 
not raise issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

Chicago PD (trailer) 5USA 19/08/2015 Generally accepted standards 1 

NCIS 5USA 19/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Rock and Roll 
Football 

Absolute Radio 22/08/2015 Generally accepted standards 1 

BBC News BBC 1 22/08/2015 Generally accepted standards 1 

BBC News BBC 1 23/08/2015 Generally accepted standards 1 

BBC News at One BBC 1 14/08/2015 Race discrimination/offence 1 

BBC News at Six BBC 1 02/09/2015 Outside of remit / other 1 

BBC News at Ten BBC 1 26/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Big Blue Live BBC 1 23/08/2015 Outside of remit / other 1 

Doctors BBC 1 26/08/2015 Materially misleading 1 

Doctors BBC 1 26/08/2015 Scheduling 1 

EastEnders BBC 1 22/08/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 27/08/2015 Materially misleading 1 

EastEnders BBC 1 28/08/2015 Materially misleading 1 

EastEnders BBC 1 31/08/2015 Generally accepted standards 1 

Lady Chatterley's 
Lover (trailer) 

BBC 1 26/08/2015 Scheduling 1 

Songs of Praise BBC 1 23/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Great British 
Bake Off 

BBC 1 19/08/2015 Generally accepted standards 1 

The National Lottery BBC 1 08/08/2015 Materially misleading 1 

An Evening with 
Harry Enfield and 
Paul Whitehouse 

BBC 2 31/08/2015 Generally accepted standards 2 

An Evening with 
Harry Enfield and 
Paul Whitehouse 

BBC 2 31/08/2015 Race discrimination/offence 4 

Athletics BBC 2 21/08/2015 Race discrimination/offence 1 

Continuity 
Announcement 

BBC 2 25/08/2015 Generally accepted standards 1 

Dragons' Den BBC 2 30/08/2015 Offensive language 
 

1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 32 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

EuroHockey 
Championship 

BBC 2 30/08/2015 Outside of remit / other 2 

Newsnight BBC 2 19/08/2015 Crime 1 

Special Forces – 
Ultimate Hell Week 

BBC 2 30/08/2015 Generally accepted standards 2 

The Hairy Bikers' 
Bake-ation 

BBC 2 19/08/2015 Gender discrimination/offence 2 

Don't Tell the Bride BBC 3 13/08/2015 Offensive language 1 

Don't Tell the Bride BBC 3 13/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Prostitution: What's 
the Harm? 

BBC 3 18/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Bobby Friction BBC Asian 
Network 

12/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

20/08/2015 Outside of remit / other 1 

Nick Grimshaw BBC Radio 1 03/09/2015 Outside of remit / other 1 

The Radio 1 
Breakfast Show 

BBC Radio 1 25/08/2015 Gender discrimination/offence 1 

I'm Sorry I Haven't a 
Clue 

BBC Radio 4 03/08/2015 Race discrimination/offence 1 

Advertisement Boomerang 31/08/2015 Advertising content 1 

Champions League 
Football 

BT Sport 
Europe 

25/08/2015 Due impartiality/bias 1 

Champions League 
Football 

BT Sport 
Europe 

25/08/2015 Generally accepted standards 1 

Adventure Time Cartoon 
Network 

26/08/2015 Scheduling 1 

Brainiac: Science 
Abuse 

Challenge 26/07/2015 Gender discrimination/offence 1 

Celebrity Squares Challenge 23/08/2015 Generally accepted standards 1 

24 Hours in Police 
Custody 

Channel 4 24/08/2015 Materially misleading 1 

8 Out of 10 Cats 
Does Countdown 

Channel 4 21/08/2015 Offensive language 1 

Channel 4 News Channel 4 17/08/2015 Scheduling 3 

Channel 4 News Channel 4 19/08/2015 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 21/08/2015 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 25/08/2015 Due impartiality/bias 3 

Continuity 
Announcement 

Channel 4 23/08/2015 Generally accepted standards 2 

Hollyoaks Channel 4 21/08/2015 Race discrimination/offence 1 

Hollyoaks Channel 4 31/08/2015 Sexual material 1 

Jamie's Sugar Rush 
(trailer) 

Channel 4 30/08/2015 Materially misleading 1 

Jamie's Sugar Rush 
(trailer) 

Channel 4 n/a Materially misleading 1 

Muslim Drag 
Queens 

Channel 4 24/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Muslim Drag 
Queens 

Channel 4 28/08/2015 Generally accepted standards 1 

Revenge Porn Channel 4 17/08/2015 Gender discrimination/offence 1 

Sex in Class Channel 4 06/08/2015 Under 18s in programmes 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 33 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

The Catch Channel 4 31/08/2015 Offensive language 1 

The Last Leg Channel 4 21/08/2015 Advertising/editorial 
distinction 

1 

The Last Leg Channel 4 28/08/2015 Generally accepted standards 1 

The Last Leg Channel 4 28/08/2015 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Three Day 
Nanny 

Channel 4 18/08/2015 Under 18s in programmes 8 

Benefits-related 
programming 

Channel 4 / 
Channel 5 

25/08/2015 Materially misleading 1 

12 Years Old and on 
Benefits 

Channel 5 25/08/2015 Generally accepted standards 1 

Advertisement Channel 5 30/08/2015 Advertising content 1 

Benefits and 
Bypasses: Billion 
Pound Patients 

Channel 5 25/08/2015 Materially misleading 1 

Benefits-related 
programming 

Channel 5 n/a Generally accepted standards 2 

Celebrity Big Brother Channel 5 27/08/2015 Gender discrimination/offence 2 

Celebrity Big Brother Channel 5 28/08/2015 Outside of remit / other 2 

Celebrity Big Brother Channel 5 29/08/2015 Gender discrimination/offence 4 

Celebrity Big Brother Channel 5 29/08/2015 Generally accepted standards 3 

Celebrity Big Brother Channel 5 29/08/2015 Race discrimination/offence 2 

Celebrity Big Brother Channel 5 30/08/2015 Generally accepted standards 3 

Celebrity Big Brother Channel 5 31/08/2015 Generally accepted standards 5 

Celebrity Big Brother Channel 5 01/09/2015 Generally accepted standards 53 

Inside Scientology... 
And Escaping the 
Witnesses 

Channel 5 24/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

My Big Fat Benefits 
Wedding Live 

Channel 5 25/08/2015 Generally accepted standards 2 

Super Casino Channel 5 24/08/2015 Generally accepted standards 1 

Test Cricket: the 
Ashes 

Channel 5 22/08/2015 Generally accepted standards 1 

Grizzly Tales for 
Gruesome Kids 

CITV 10/08/2015 Offensive language 2 

News Classic FM 24/08/2015 Due accuracy 1 

Programme trailer Dave 15/08/2015 Scheduling 1 

Top Gear: Burma 
Special 

Dave 30/08/2015 Outside of remit / other 1 

Reality TV 
programming 

Dave and 
Food Network 

n/a Materially misleading 1 

Joni Table Talk Daystar 12/08/2015 Generally accepted standards 1 

Programming Daystar 31/08/2015 Teleshopping 1 

Advertisement E! 01/09/2015 Advertising content 1 

Made in Chelsea LA E4 24/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Speedway GP Eurosport 29/08/2015 Outside of remit / other 1 

Horror Season 
(trailer) 
 

Film4 19/08/2015 Scheduling 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 34 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

Harry Enfield and 
Chums 

Gold 11/08/2015 Scheduling 1 

Channel ident ITV 24/08/2015 Harm 1 

Coronation Street ITV 19/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

9 

Coronation Street ITV 20/08/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 24/08/2015 Outside of remit / other 1 

Coronation Street ITV 24/08/2015 Scheduling 4 

Coronation Street ITV 27/08/2015 Outside of remit / other 1 

Coronation Street ITV 28/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Coronation Street / 
Emmerdale 

ITV n/a Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Emmerdale ITV 28/08/2015 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

3 

Emmerdale ITV 28/08/2015 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 02/09/2015 Materially misleading 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 24/08/2015 Generally accepted standards 2 

Good Morning 
Britain 

ITV 24/08/2015 Scheduling 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 26/08/2015 Generally accepted standards 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 23/08/2015 Scheduling 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 26/08/2015 Generally accepted standards 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 26/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 26/08/2015 Outside of remit / other 1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 26/08/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Keep it in the Family ITV 29/08/2015 Scheduling 11 

Loose Women ITV 01/09/2015 Generally accepted standards 73 

Lorraine ITV 10/08/2015 Generally accepted standards 1 

Lorraine ITV 18/08/2015 Generally accepted standards 1 

Lorraine ITV 24/08/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Stephen Fry in 
Central America 

ITV 27/08/2015 Animal welfare 1 

The Chase ITV 29/08/2015 Fairness 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 24/08/2015 Generally accepted standards 1 

The Jeremy Kyle 
Show USA 

ITV 25/08/2015 Generally accepted standards 1 

The Trials of Jimmy 
Rose 

ITV 30/08/2015 Offensive language 1 

The X Factor ITV 29/08/2015 Advertising minutage 1 

The X Factor ITV 29/08/2015 Materially misleading 1 

The X Factor ITV 29/08/2015 Outside of remit / other 4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 35 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

The X Factor ITV 30/08/2015 Materially misleading 1 

The X Factor ITV 30/08/2015 Offensive language 2 

The X Factor ITV 30/08/2015 Race discrimination/offence 1 

The X Factor ITV 03/09/2015 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

This Morning ITV 01/09/2015 Competitions 1 

This Morning ITV n/a Competitions 1 

Through the 
Keyhole 

ITV 29/08/2015 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Through the 
Keyhole 

ITV 29/08/2015 Generally accepted standards 1 

Through the 
Keyhole 

ITV 29/08/2015 Offensive language 6 

Through the 
Keyhole (trailer) 

ITV 26/08/2015 Scheduling 1 

Britain As Seen on 
ITV (trailer) 

ITV Border 
(Scottish) 

24/08/2015 Materially misleading 1 

Royal London's 
sponsorship of 
London Weekday 
Weather 

ITV London 25/08/2015 Generally accepted standards 1 

ITV News Meridian ITV Meridian 19/08/2015 Generally accepted standards 1 

Safeword ITV2 13/08/2015 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV2 14/08/2015 Generally accepted standards 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV2 19/08/2015 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Continuity 
Announcement 

ITV3 23/08/2015 Generally accepted standards 1 

On the Buses ITV3 13/08/2015 Nudity 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 30/07/2015 Race discrimination/offence 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 24/08/2015 Due impartiality/bias 1 

John Stapleton LBC 97.3 FM 24/08/2015 Harm 1 

Continuity 
Announcement 

Movie Mix 23/08/2015 Generally accepted standards 1 

News coverage of 
migration in Europe 

n/a n/a Due accuracy 1 

How Do They Do 
That? 

Quest 21/08/2015 Materially misleading 1 

News bulletin RWS FM 27/08/2015 Outside of remit / other 1 

Sky News with Colin 
Brazier 

Sky News 27/08/2015 Due impartiality/bias 1 

Sky News with Colin 
Brazier 

Sky News 31/08/2015 Due impartiality/bias 1 

Premier League 
Football 

Sky Sports 1 10/08/2015 Race discrimination/offence 1 

Jesse Duplantis 
Ministries 

TBN UK 16/08/2015 Generally accepted standards 1 

Jesse Duplantis 
Ministries 

TBN UK 16/08/2015 Programme-related material 1 

Jesse Duplantis 
Ministries 

TBN UK 23/08/2015 Advertising/editorial 
distinction 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 36 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories Number of 
complaints 

If Katie Hopkins 
Ruled The World 

TLC 25/08/2015 Generally accepted standards 1 

Say Yes to the 
Dress 

TLC 12/08/2015 Hypnotic and other 
techniques 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

Various n/a Generally accepted standards 1 

News XFM London 26/08/2015 Due accuracy 1 

The XFM Breakfast 
Show with Jon 
Holmes 

XFM London 27/08/2015 Generally accepted standards 1 

 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

Licensee Licensed service Categories  

Downtown Radio 
Limited 

Cool FM/Downtown 
Radio 

Other 

Northern Media Group 
Limited 

Q102.9 Other 

Preston Community 
Radio 23 

City Beat Preston Key Commitments 

Radio Scilly Limited Radio Scilly Key Commitments 

Swansea Bay Radio 
Limited 

Nation Hits! Format 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

37 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our 
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained 
about. For example, the complaints were about the content of television and radio 
adverts, or accuracy in BBC programmes.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: 
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-
cover/  

 
Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/ 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC 1 22/08/2015 Due accuracy 1 

BBC News BBC 1 03/09/2015 Due accuracy 1 

BBC News at Six BBC 1 27/08/2015 Due impartiality/bias 1 

BBC News at Ten BBC 1 26/08/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast BBC 1 22/08/2015 Undue prominence 1 

Breakfast BBC 1 28/08/2015 Due impartiality/bias 1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 23/08/2015 Undue prominence 1 

The One Show BBC 1 28/08/2015 Undue prominence 1 

Don't Take My Baby BBC 3 20/07/2015 Materially misleading 1 

News BBC Radio 4 31/08/2015 Due impartiality/bias 1 

Programming Create and Craft n/a Advertising content 1 

Advertisement ITV 20/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 24/08/2015 Advertising content 2 

Advertisement ITV 25/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 28/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 29/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV4 30/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement More4 30/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement Sky Living 31/08/2015 Advertising content 1 

Advertisement Various 31/08/2015 Advertising content 1 

 

http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

38 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 22 August and 4 
September 2015. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Panorama BBC 1 3 August 2015 

Alex Dyke BBC Radio 
Solent 

12 August 2015 

Judge Judy CBS Reality 4 August 2015 

Channel 4 News Channel 4 24 August 2015 

Programming Channel i 18 June 2015 

Kiss Breakfast Kiss FM 13 August 2015 

Time of our Lives Sky Sports 1 18 August 2015 

Family Guy TV6 (Sweden) 8 and 16 August 2015 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

News Metro Radio 10 June 2015 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 287 
14 September 2015 

 

 39 

Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

Voice of Africa Radio Voice of Africa Radio 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

