
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 280 
1 June 2015 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 4 
 
Note to Broadcasters 
 
Broadcast Charity Appeals 6  
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Air Crash Investigation 
National Geographic Channel, 26 November 2014, 10:00 8 
 
4 Play: Sex Tips 4 Girls 
The Africa Channel, 8 March 2015, 20:30 11 
 
Style and Trends 
NTV Europe, 23 October 2014, 17:00 13 
 
Brit Asia TV Music Awards  
Brit Asia TV, 4 January 2015, 13:00 15 
 

Resolved 
 
Live European Rugby Challenge Cup 
BT Sport 1, 17 January 2015, 15:15 20 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 
Provision of recordings 
Programming, BEN TV, 7 and 11 February 2015, 19:55 to 21:05 24 
 
Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’  
Diverse FM, 5 to 7 February 2015 26 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Mr James Rich made on his own behalf and 
on behalf of Mrs Emily Rich (his wife) and their daughter (a minor) 
My Brother the Islamist, BBC World News, 28 September 2014 28 
 
Complaint by Mr Neil Swaby 
Today, BBC Radio 4, 28 November 2014 37 
 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 3 

Investigations Not in Breach  48 

 
Complaints Assessed, Not Investigated 49 
 
Investigations List 59 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 5 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 6 

Note to broadcasters 
 
Broadcast Charity Appeals  
 

 
In light of recent queries from broadcasters, we wish to remind all broadcast 
licensees of the rules that apply to charity appeals.  
 
Television 
 

 If broadcast free of charge, a charity appeal may be broadcast as 
programming, provided the broadcast complies with all relevant Broadcasting 
Code rules – in particular, Rules 9.33 and 9.34. 

 

 If a charity is charged for the broadcast of an appeal for donations, the 
broadcast material is a commercial communication and must be either an 
advertisement or teleshopping. It therefore needs to comply with all relevant 
rules in the BCAP Code and the Code on the Scheduling of Television 
Advertising (COSTA)1.  
 

 Ofcom therefore wishes to emphasise the following:  
 

o Teleshopping spots (in commercial breaks) and ‘windows’ (i.e. teleshopping 
features lasting at least the minimum duration of 15 minutes) must feature 
‘direct offers’. In the context of charity appeals as teleshopping, a direct offer 
is a direct appeal to the public for funds. Viewers must therefore be able to 
donate directly, without the need to seek information or other material from 
any other place; 

 
o The principal purpose of a teleshopping charity appeal must be to enable 

viewers to donate directly. Appeals for donations should therefore be 
constant or near-constant. Other material included that does not itself 
contain a direct appeal must be justifiable, as related to the appeal, and 
appropriately limited; 

 
o Most teleshopping uses ‘L’s – i.e. L-shaped permanent on-screen overlays 

that display the price and characteristics of the goods or services directly 
offered and, typically, the payment methods accepted. This technique can 
help to create the necessary emphasis in a charity appeal, although the use 
of an ‘L’ (or similar) does not automatically make the charity appeal 
teleshopping if, otherwise, the broadcast is not obviously related to the 
charity appeal or contains no or very few direct appeals for donations. 

 
o The inclusion in the ‘L’ of the charity’s details, including its banking and 

contact details (for viewers to make donations), and its charity registration 
number, is therefore likely to be important. 

 
 
 
 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/other-codes/tacode.pdf 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/other-codes/tacode.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 7 

Radio 
 

 If broadcast free of charge, charity appeals may be broadcast in editorial2, 
provided the broadcast complies with all relevant Broadcasting Code rules – in 
particular, Rule 10.11. Typically, this applies to a broadcaster running an appeal 
for a charity created or ‘adopted’ by the station. 
 

 If a charity is charged for the broadcast of an appeal for donations, the 
appeal may be broadcast as a commercial reference (i.e. a commercial 
communication in radio programming), provided the broadcast complies with all 
relevant requirements – in particular, Rules 10.7 and 10.8 of the Broadcasting 
Code (and the BCAP Code rules they detail). Ofcom also wishes to remind 
broadcasters that achieving appropriate on-air transparency to listeners of the 
commercial arrangement between the station and the charity must be 
considered carefully, to ensure compliance with Rule 10.1 of the Code, paying 
particular attention to the wording, positioning and frequency of the relevant 
signalling.3 (Alternatively, charity appeals broadcast in return for payment may 
be broadcast as advertisements, which must comply with the BCAP Code.) 

 

                                            
2
 ‘Editorial’, as it appears in the introductory table on page 1 of Section Ten guidance, at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section10.pdf 
 
   
 
3
 See Ofcom’s guidance to Rule 10.1 of the Code, at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section10.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section10.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section10.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 8 

In Breach 
 

Air Crash Investigation 
National Geographic Channel, 26 November 2014, 10:00 
 

 
Introduction 
 
Air Crash Investigation is a factual series in which an air disaster is reconstructed 
and investigated in each episode. This programme was concerned with the 2007 
Adam Air Flight 574 disaster in which all 102 passengers died. The licence for 
National Geographic Channel is held by NGC Europe Limited (“NGC Ltd” or “the 
Licensee”). 
 
Ofcom received a complaint from a viewer with photosensitive epilepsy that the 
programme contained “huge amounts” of “unnecessary” flashing images.  
 
Certain types of flashing images can trigger seizures in viewers who are susceptible 
to photosensitive epilepsy (“PSE”). Ofcom therefore carried out an assessment of the 
broadcast content against Ofcom’s Technical Guidance to broadcasters on flashing 
images (the “PSE Guidance”). The PSE Guidance states that a sequence containing 
flashing at a rate of more than three flashes per second which exceed specific 
intensity thresholds may be potentially harmful. 
 
Ofcom noted the following onscreen warning broadcast at the start of the 
programme:  
 

“Warning. Epilepsy. Viewer Discretion Advised”. 
 
This was accompanied by the following warning given by way of a voiceover: 
 

“The following programme contains flashing images which may affect viewers 
with photosensitive epilepsy”. 

 
Ofcom’s technical assessment of the material detected 45 separate instances during 
the programme in which the limits on flashing images set out in the PSE Guidance 
were exceeded. These were clustered during the opening ten minutes and final 15 
minutes of the programme which both featured the reconstruction of a lightning 
storm.  
 
Ofcom therefore considered the programme raised issues warranting investigation 
under Rule 2.12 of the Code, which states: 
 

“Television broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to 
viewers who have photosensitive epilepsy. Where it is not reasonably practicable 
to follow the Ofcom guidance, and where broadcasters can demonstrate that the 
broadcasting of flashing lights and/or patterns is editorially justified, viewers 
should be given an adequate verbal and also, if appropriate, text warning at the 
start of the programme or programme item”.  

 
We therefore requested comments from the Licensee as to how the material 
complied with this rule. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 9 

Response 
 
The Licensee admitted that the programme “breached Ofcom’s PSE Guidance and 
consequently breached Rule 2.12 of the Broadcasting Code”. It also accepted it had 
incorrectly interpreted this rule when initially complying the programme. 
 
NGC Ltd told Ofcom that on delivery of the programme (which was acquired from 
another broadcaster), its compliance team “noted the level of flashing images and, 
with a view of complying with Rule 2.12, made the broadcast of the programme 
subject to both a verbal and text warning being broadcast at the onset of the 
programme”.  
 
The Licensee said “[b]y its very nature, there are contractual restrictions placed on 
how we edit programming acquired from other distributors or broadcasters”. It added 
this did not “in any way lessen [its] responsibility to ensure that all [its] programming 
complies with the relevant rules”. In relation to this specific programme, the Licensee 
said it had considered “the essence of the program concerned the impact of a violent 
electrical storm in causing an air disaster and the required edits were intrinsically 
linked to the editorial line of the program”.  
 
NGC Ltd said that in light of this it “came to the conclusion that in this instance it was 
editorially justified to include the material complained of provided we complied with 
Rule 2.12”.  
 
However, the Licensee accepted this this conclusion had been “erroneous” and 
assured Ofcom “that there will be no repetition”. NGC Ltd also said that “in an effort 
to prevent this situation from recurring”, it had arranged for further analysis of any 
material that the Licensee’s compliance or scheduling teams are concerned may 
breach the PSE Guidance.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
the content of programmes as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives. One of these is that “generally accepted standards” are applied so as to 
provide adequate protections for members of the public from the inclusion of 
offensive and harmful material.  
 
Given the significant potential for harm to viewers with PSE who are exposed to 
flashing images, Rule 2.12 makes clear that Ofcom expects broadcasters to maintain 
a low level of risk in this regard. Further, the PSE Guidance, which was developed 
with input from medical experts, sets out technical parameters which are intended to 
reduce the risk of broadcast content provoking seizures.  
 
In this case, Ofcom’s technical assessment of the material found that 45 separate 
instances of flashing images, totalling 27 seconds of broadcast material, significantly 
exceeded the maximum limits set out in the PSE Guidance to broadcasters on 
flashing images. This therefore posed a significant risk of harm to viewers in the 
audience with PSE. 
 
As Rule 2.12 makes clear, there may be circumstances where “it is not reasonably 
practicable to follow the Ofcom [PSE] guidance”, and broadcasters can demonstrate 
that it is editorially justified to broadcast the problematic material containing the 
flashing images, provided that an adequate warning is given at the start of the 
programme and/or programme item. It may for example not be reasonably 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 10 

practicable to remove or edit the material that exceeds the maximum limits as set out 
in the PSE Guidance during a live broadcast, and it is editorially justified nonetheless 
to broadcast material containing problematic flashing images. In these 
circumstances, it is essential that appropriate warnings are given to assist viewers 
with PSE to avoid instances of flashing images the broadcaster cannot reasonably 
control. 
 
Ofcom began by assessing whether it was “reasonably practicable” for the Licensee 
to have followed the PSE Guidance in this case.  
 
We noted this programme was pre-recorded and not broadcast live. The Licensee 
therefore had the opportunity to edit or manipulate the material digitally to eliminate 
or materially reduce the flashing images in the programme which exceeded the limits 
set out in the PSE Guidance. 
 
In Ofcom’s view, as it was reasonably practicable in this case for the Licensee to 
have followed the PSE Guidance, it was therefore not necessary to go on to consider 
whether the inclusion of the flashing images was editorially justified and whether an 
adequate warning was given.  
 
We noted that when originally complying the programme, NGC Ltd considered that it 
was “editorially justified” to include the flashing images showing the lightning storm 
because the Licensee’s view was that this was editorially necessary – the theme of 
the programme being that it was the storm that caused the air disaster. However, 
Rule 2.12 makes clear that before considering whether the inclusion of potentially 
harmful flashing images is “editorially justified”, licensees must first consider whether 
it is “reasonably practicable” to remove them.  
 
Ofcom’s technical assessment of the material detected 45 separate instances in 
which the limits on flashing images (as set out in the PSE Guidance) were materially 
exceeded during a total of 27 seconds of broadcast material. The potential for viewer 
harm by the broadcast of this material was therefore significant. We noted that a 
warning was given at the start of this programme, but considered that in view of the 
severity and duration of the flashing images, the warning was clearly insufficient to 
maintain a sufficiently low level of risk to viewers with PSE. 
 
The broadcast of this material therefore breached Rule 2.12 of the Code.  
 
Breach of Rule 2.12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 11 

In Breach 
 

4 Play: Sex Tips 4 Girls 
The Africa Channel, 8 March 2015, 20:30 
 

 
Introduction 
 
The Africa Channel is a digital satellite channel aimed at the African community. The 
channel broadcasts a variety of news and entertainment programming. The licence 
for The Africa Channel is held by The Africa Channel Ltd (“ACL” or “the Licensee”).  
 
The Africa Channel broadcast an episode of 4 Play: Sex Tips 4 Girls at 20:30. This 
drama series follows the lives of four women in their thirties in Johannesburg, South 
Africa.  
 
Ofcom noted the following language used within the first minute of the programme: 
 

“You are high as a fucking kite”. 
 
Ofcom considered the use of the word “fucking” in this material raised issues 
warranting investigation under Rule 1.14 of the Code, which states:  
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”. 
 
We therefore requested comments from the Licensee as to how this material 
complied with this rule. 
 
Response 
 
ACL apologised for the offensive language used. It stated that the programme had 
been edited for pre-watershed broadcast, and that the clip containing the offensive 
language was part of a recap of previous episodes. Although the clip had been 
removed from the previous episode, it had been missed in the recap. The Licensee 
said that it has “very stringent” compliance arrangements and such errors should not 
arise. ACL said it had now removed the clip from the pre-watershed recap, and as a 
result of this compliance error has taken further measures to improve its compliance 
system to ensure that this problem does not happen again.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the word “fuck” 
and other variations of this word are considered by audiences to be among the most 
offensive language. Such language is unacceptable before the watershed. 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf). 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 12 

Ofcom noted ACL’s apology, and that it has taken steps to avoid this problem 
happening again. Nonetheless, this broadcast of the most offensive language was a 
clear breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 13 

In Breach 
 

Style and Trends 
NTV Europe, 23 October 2014, 17:00  
 

 
Introduction 
 
NTV is a general entertainment and news service broadcast on the digital satellite 
platform. The channel is aimed at the Bangladeshi community in the UK and other 
parts of Europe. The licence for the service is held by International Television 
Channel Europe Limited (“ITCE” or “the Licensee”).  
 
Style and Trends is a general interest magazine programme. Ofcom received a 
complaint about branding for a body spray in the programme broadcast on 23 
October 2014. As the programme was in Bengali and English, we commissioned an 
independent translation of the material in Bengali. 
 
When viewing the programme, Ofcom noted the following: 
 

 the programme title graphic incorporated the logo of the body spray. This graphic 
was shown at each programme juncture (e.g. at the beginning and end of the 
programme and around advertising breaks) and also appeared during the 
programme via a screen situated next to the presenter in the studio; and 

 during various programme segments product shots of the body spray appeared 
along the bottom of the screen. 

 
The incorporation of the logo into the programme graphic suggested to Ofcom that 
the brand was a programme sponsor. We therefore sought ITCE’s formal comments 
on how it considered the on-screen product shots of the body spray complied with 
Rule 9.10 of the Code,1 which states: 
 

“References to placed products, services and trade marks must not be unduly 
prominent.” 

 
Response 
 
ITCE said that a significant percentage of its programming was sponsored content 
from Bangladesh and that it was not party to any commercial arrangements relating 
to this content. It continued that, in order to comply with Ofcom rules, it endeavoured 
to remove references to the Bangladeshi sponsors’ products in these programmes. 
However, in some cases, it found the content to be inseparable and its editor 
struggled to remove the sponsor references. 
 
ITCE said that it had tried to comply with Ofcom’s product placement guidance in 
relation to this particular programme. 

                                            
1 The Code defines a sponsor as “any public or private undertaking or individual (other than a 

broadcaster or programme producer) who is funding the programming with a view to 
promoting its products, services, trade marks and/or its activities”. The Code makes clear that 
“with the exception of the sponsorship credits, any reference to a sponsor that appears in a 
sponsored programme as a result of a commercial arrangement with the broadcaster, the 
programme maker or a connected person will be treated as product placement and must 
comply with Rules 9.6 to 9.14. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 14 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards 
objectives, including “that the international obligations of the United Kingdom with 
respect to advertising included in television and radio services are complied with”. 
These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media Services 
(“AVMS”) Directive.  
 
The AVMS Directive requires, among other things, that television advertising is kept 
visually and/or audibly distinct from programming. The purpose of this is to prevent 
programmes becoming vehicles for advertising and to protect viewers from 
surreptitious advertising. The requirements of the AVMS Directive and the Act are 
reflected in Section Nine of the Code, which limits the extent to which commercial 
references can be included in programmes.  
 
Ofcom recognises the difficulties faced by broadcasters when transmitting content 
originally produced for broadcast in a territory where the regulatory requirements 
differ to those enforced by Ofcom. However, these difficulties do not justify an Ofcom 
licensee broadcasting material on its Ofcom licensed service that does not comply 
with the Code. 
  
In this case, the programme featured on-screen references to the sponsor’s product 
with no editorial justification for doing so. We therefore judged that the references 
were in breach of Rule 9.10. 
 
In issue 276 of Ofcom’s Broadcast Bulletin, published on 30 March 2015,2 Ofcom 
recorded a breach of Licence Condition 17(2) against ITCE having concluded that 
there continues to be a systemic problem with the Licensee’s compliance 
procedures. Ofcom has put the Licensee on notice that it will consider NTV’s breach 
of Condition 17(2) for the imposition of a statutory sanction. 
 
Breach of Rule 9.10

                                            
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 15 

In Breach 
 

Brit Asia TV Music Awards  
Brit Asia TV, 4 January 2015, 13:00 
 

 
Introduction 
 
Brit Asia TV is a general entertainment channel aimed at the British Punjabi 
community. The licence for Brit Asia TV is held by Britasia TV Limited (“Britasia” or 
“the Licensee”). 
 
Brit Asia TV Music Awards is Britasia’s annual music award ceremony, which awards 
artistic talent within the British Asian music scene. A complainant contacted Ofcom 
about the prominence of references to the sponsors of individual awards during the 
Brit Asia TV Music Awards programme. 
 
We reviewed Britasia’s coverage of the event, which was over three hours in 
duration. Fourteen of the 15 awards presented at the event were each sponsored by 
a different brand. The coverage of each award generally followed the same format: 
the ceremony presenters credited the award’s sponsor and introduced its individual 
presenter(s); the award title was shown, with the caption “SPONSORED BY 
[sponsor’s name and logo]”; and, the sponsor’s logo was then displayed towards the 
bottom left hand side of the screen, as each nominee for the award was revealed and 
briefly featured. 
 
We noted that the following brand references were broadcast (among others) during 
the event:  
 
Presenter A: “So the first award tonight, of the evening, is Best Newcomer. Now it’s 

sponsored by Ahsan’s Bespoke Menswear – and they do provide 
some fantastic outfits…”; 

 
Voiceover: “Best Club DJ, sponsored by CTS – don’t delay, claim today”;  
 
Voiceover: “Best Non-Asian Music Producer, sponsored by Punch Records – the 

UK’s number 1 touring agency”; 
 
Voiceover: “Best Urban Asian Single, sponsored by Medical Locum 365 – the 

nation’s number 1 choice for GP locums”; 
 
Voiceover: “Best Female Act, sponsored by AsianSingleSolution.com – the 

leading British Asian dating service”; 
 
Voiceover: “Best Male Act, sponsored by Health Therapy Beds – feel good for the 

rest of your life”; 
 
On-screen:  “SPONSORED BY [Health Therapy logo] BEDS – FEEL GOOD FOR 

THE REST OF YOUR LIFE”; 
 
Voiceover: “Best Urban Asian Act, sponsored by MS Motor Services – the leading 

independent Mercedes specialist”;  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 16 

Voiceover: “Best Asian Music Producer, sponsored by Mahirs Experience – 
delicious cuisine, amazing events”; 

 
Voiceover: “Best Band, sponsored by Hillbrook Dental – your smile makes ours”. 

 
We also noted that the following references to Grosvenor Casino were broadcast: 
 
Presenter A: “…the Best Music Video, which has been sponsored very kindly by 

Grosvenor Casino…”. 
 
Presenter B: “Double your money!” 
 
Presenter A: “They do double your money. Sometimes not though; I’ve lost a lot, I’ll 

tell you.” 
 
Presenter B: “Yes but we always go back, don’t we.” 
 
Presenter A: “[Name (of audience member)] is over here somewhere. [Name] 

seems to win a lot.” 
 
Presenter B: “I can’t even see where he’s sitting.” 
 
Presenter A: “[Name] … I’ll be coming down to Grosvenor Casino.” 
 
Voiceover: “Best Video, sponsored by Grosvenor Casino – Casino online and 

mobile.” 
 
The Licensee provided Ofcom with a template contract, which detailed the 
agreement made between Britasia and each award sponsor. As a result, the 
references met the definition of product placement1 set out in the Code. 
 
Ofcom considered the case raised issues warranting investigation under the following 
Code rules: 
 
Rule 9.9: “References to placed products, services and trade marks must not be 

promotional”. 
 
Rule 9.10: “References to placed products, services and trade marks must not be 

unduly prominent”. 
 
Rule 9.13: “The product placement of the following is prohibited: 

[…] 
c) gambling;…”. 

 
We therefore asked the Licensee for its comments as to how the material broadcast 
complied with these rules. 
 
 
 
 

                                            
1
 Product placement is defined as the inclusion in a programme of, or of a reference to, a 

product, service or trade mark where the inclusion is for a commercial purpose, and is in 
return for payment or other valuable consideration to the programme maker, the broadcaster 
or any person connected with either.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 17 

Response 
 
Britasia said it did not consider the broadcast was in breach of Rule 9.9 or 9.10, 
adding that, “in any case [it found] both rules rather ambiguous”. The Licensee added 
that: 
 

 “category sponsors’ branding appeared on screen for only a number of seconds 
each”; 

 

 “the branding was accompanied by a voiceover which announced the awards 
category in question and the sponsor of the awards category, including a very 
brief tagline”; 

 

 “at no point was there any call to action or any promotional activity”; and 
 

 “editorially, [Britasia had] ensured that prominence was always given to the 
awards categories & performances throughout the programme”. 

 
In response to Ofcom’s Preliminary View, the Licensee said it accepted our findings 
and would ensure it took care with any future product placement, which it said was “a 
new area for [Britasia]”, adding that it had “subsequently consulted experienced 
Advertising Agencies and gained expert advice” to ensure no recurrence of the 
compliance errors highlighted by this case. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure specific 
standards objectives, including “that the international obligations of the United 
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are 
complied with”. These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual 
Media Services (“AVMS”) Directive. 
 
The AVMS Directive contains a number of provisions designed to help maintain a 
distinction between advertising and editorial content, including requirements that 
television advertising is kept visually and/or audibly distinct from programming in 
order to prevent programmes becoming vehicles for advertising and to protect 
viewers from surreptitious advertising. Further, Article 23 of the AVMS Directive 
requires that television advertising is limited to a maximum of 12 minutes in any clock 
hour. 
 
More specifically, both the AVMS Directive and the Act require that: 
 

 programmes containing product placement shall not directly encourage the 
purchase or rental of goods or services; and 

 

 programmes containing product placement shall not give undue prominence to 
the products, services or trade marks concerned.  

 
Rules 9.9 and 9.10 of the Code reflect these requirements. 
 
There are also additional requirements relating to product placement set out in the 
Act. For example, the prohibition of the product placement of particular products and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 18 

services, including (but not limited to) gambling, as reflected in Rule 9.13 of the 
Code.  
 
Rule 9.9 and 9.10 
 
Ofcom noted Britasia’s view that the rules in the Code were “rather ambiguous”. 
However, Section Nine of the Code makes clear that product placement is, “the 
inclusion in a programme of, or of a reference to, a product, service or trade mark 
where the inclusion is for a commercial purpose, and is in return for the making of 
any payment, or the giving of other valuable consideration, to any relevant provider 
or any person connected with a relevant provider, and is not prop placement”. In this 
case, the template contract provided by the Licensee made clear that each award 
sponsor had paid Britasia for specific references to its brand to be broadcast during 
coverage of the event. As such, each reference met the definition of product 
placement and Rules 9.9 and 9.10 were engaged. 
 
We therefore went on to consider whether Rules 9.9 and 9.10 were breached in this 
case. Ofcom’s Guidance to Section Nine of the Code2 makes clear that the level of 
prominence given to a product, service or trade mark will be judged against the 
editorial context in which it appears and that “a lack or absence of sufficient editorial 
justification will be more difficult to justify as duly prominent.” In this instance, with the 
exception of the references to Grosvenor Casino (see below), Ofcom accepted that 
the general format of award presentations within a ceremony provided the 
opportunity for the broadcast of appropriate references to the award sponsors as 
placed products/services.  
 
However, we also noted that in each of the instances cited above, the placed 
references included brand messages and positive comments by presenters (e.g. “– 
and they do provide some fantastic outfits…”), advertising claims (e.g. “– the UK’s 
number 1 touring agency”) and calls to action (e.g. “– don’t delay, claim today”). 
Ofcom considered these brand messages and comments to promote the brands in 
question, in breach of Rule 9.9 of the Code. Furthermore, we considered the 
references to the featured brands served an advertising rather than editorial purpose 
which could not be justified by the editorial context. As a result, we concluded that 
the references were also unduly prominent, in breach of 9.10 of the Code.  
 
Rule 9.13(c) 
 
The Act explicitly prohibits the product placement of gambling3, a requirement which 
is reflected in Rule 9.13(c) of the Code. As the references to Grosvenor Casino in the 
programme arose from a contractual arrangement between the Licensee and the 
company mentioned, we considered these constituted product placement in breach 
of Rule 9.13(c) of the Code.  
 
Conclusion 
 
We were concerned that the material broadcast in this case – in particular, the 
placement of a prohibited product – and the Licensee’s response indicated that it has 
failed to understand it obligations under Section Nine of the Code. We reminded the 
Licensee that where a reference to a product, service or trade mark appears in a 
programme as a result of payment (or other valuable consideration) to the 

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf.  

 
3
 Schedule 11A, paragraph 6(2) of the Act. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 19 

programme maker or broadcaster, the product placement rules will be engaged. We 
therefore welcome the subsequent action Britasia has taken (in response to Ofcom’s 
Preliminary View), to ensure no recurrence of the compliance errors highlighted by 
this case.  
 
Breaches of Rules 9.9, 9.10 and 9.13(c)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 20 

Resolved 
 

Live European Rugby Challenge Cup 
BT Sport 1, 17 January 2015, 15:15 
 

 
Introduction 
 
BT Sport 1 is a sports channel owned and operated by British Telecommunications 
Plc (“BT” or “the Licensee”). On 17 January 2015 at 15:15, the channel broadcast live 
coverage of the European Rugby Challenge Cup match between the Newcastle 
Falcons and the Newport Gwent Dragons.  
 
Ofcom received a complaint about some of the language used by the match 
commentators to describe the players that the viewer considered offensive. 
 
We noted the following exchange between the commentators at approximately 16:39: 
 
Colin Charvis:  “What’s good about that confidence is you’ve known right from the 

minute that line-out was thrown in he’s [a Newport Gwent Dragons 
player] just waiting to get that ball. He’s told all those backs “‘get it 
to me you vegetables, let me have a run at these Falcons’”.  

 
Simon Ward: “[Laughs] Is that the calI, is that the technical call?”. 
 
David Flatman: “That’s an insult in Wales”. 
 
Simon Ward:  “Mickey Skinner [former England rugby union player] used to say 

something about rug-munchers but we’ll stick with vegetables – I’m 
sure that a lot more polite”.  

 
David Flatman: “You know we’re pre-watershed here don’t you”.  
 
Simon Ward:  “Yeah, we do”.  

 
Approximately seven minutes later, Simon Ward said: 
 

“Now I must make an apology for that earlier Mick Skinner quote. If anybody took 
offence, I do apologise for that”.  
 

Ofcom considered that this material raised issues under Rule 2.3 of the Code which 
states:  
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context (see meaning of "context" 
below). Such material may include, but is not limited to, offensive language, 
violence, sex, sexual violence, humiliation, distress, violation of human dignity, 
discriminatory treatment or language (for example on the grounds of age, 
disability, gender, race, religion, beliefs and sexual orientation). Appropriate 
information should also be broadcast where it would assist in avoiding or 
minimising offence.” 

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee about how the programme 
material complied with this rule.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 21 

Response 
 
The Licensee apologised for any offence caused by the language broadcast, and 
said it is never its intention to offend viewers. With regards the use of the word 
“vegetables”, BT said that it did not consider that this represented a breach of Rule 
2.3 “as this reference was justified by the context”. However, the Licensee accepted 
that “the phrase “rug munchers” was unacceptable” and “hence the apology aired 
shortly afterwards”.  
 
The Licensee said that the word “vegetables” was “used by the co-commentator 
Colin Charvis to describe the rugby backs in the team”. BT said that “Colin Charvis is 
an ex-professional rugby player who played as a forward [BT’s emphasis] and this 
comment reflects the friendly rivalry between the two constituent parts of a rugby 
team: the forwards and the backs”. The Licensee said that the discussion that 
occurred between the commentators reiterated the stereotype that “forwards are the 
real players and the backs merely stand around contributing little to the team”. The 
Licensee added that there is a further stereotype that the “backs are ‘pretty boys’ due 
to the fact that their facial features are unblemished as they do not participate in 
scrummages or rucks”.  
 
BT said that “[c]rucially, with regard to rule 2.3 and audience expectation, the majority 
of viewers would be aware of this friendly rivalry and would have accepted Chavis’ 
comment as part of this irreverent sparring between backs and forwards which is part 
of rugby culture”. While BT accepted that the word “vegetables” had the potential to 
offend in certain scenarios, its use in this context was editorially justified and was 
“merely used to reflect the forward’s view of backs being rooted to the ground and 
nothing else”.  
 
Concerning the use of the word “rug-munchers”, BT explained that that the match 
analyst, David Flatman, immediately understood the potentially offensive meaning of 
the term and said on-air: 
 

“You know we’re pre-watershed here don’t you?”.  
 

The Licensee said that “[r]egrettably this reference to the watershed did not prompt 
Simon Ward to issue an immediate apology.”  
 
BT told Ofcom that the “Executive Producer’s initial view was that the use of the 
phrase related to a description when players’ heads in rucks or collapsed scrums are 
pushed into the grass, leaving them ‘munching’ the turf, where ‘rug’ equates to the 
pitch”. However, BT also said that it fully acknowledged that “most viewers would 
associate this term as an offensive synonym for lesbians”. BT added that “during the 
post-match meeting with [Simon] Ward, it became clear that the commentator was 
unaware of the alternative meaning of the phrase and was repeating a description 
from an ex-professional player”.  
 
The Licensee said that the broadcast of the word “rug-munchers” was “completely 
unexpected and is not widely known or used, especially in the context of a rugby 
match” because “this offensive term is used towards women”. When the Producer 
heard what was broadcast he therefore wished to clarify exactly what had been said 
by rewinding the commentary. BT said the Producer “then directed Ward to issue an 
apology which aired seven minutes after the phrase was spoken”.  
 
The Licensee said “it would have liked this apology to have aired sooner; however, 
this slight delay was due to the fact that there were three short breaks in play […] 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 22 

before a longer break in play […] allowed Ward to sincerely apologise without the risk 
of match-play interruption to ensure the apology’s effectiveness”. BT said that 
although it acknowledged “that remedial action should take place as soon as possible 
after any accidental offensive language is broadcast, it is highly likely that all viewers 
who took offence at the terminology used would have also heard the apology as it 
took place during match-play”.  
 
The Licensee added that the reference to “rug-munchers” was also removed from 
subsequent repeats of the programme. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
the content of programmes as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives. One of these is that “generally accepted standards” are applied so as to 
provide adequate protection for members of the public from the inclusion of offensive 
and harmful material. These standards are contained in the Code. Broadcasters are 
required under Rule 2.3 of the Code to ensure that, in applying generally accepted 
standards, the inclusion of material which may cause offence is justified by the 
context. The rule specifically refers to “discriminatory treatment or language (for 
example on the grounds of… sexual orientation)”. 
 
Ofcom first considered whether the use of the word “vegetables” was offensive and, if 
so, whether the offence was justified by the context. 
 
In Ofcom’s view, the term “vegetables”, may have the potential to offend when used 
to pejoratively describe those with a mental or physical disability. However, Ofcom 
noted the word was used to describe the backs playing in a professional rugby 
match, and the Licensee’s comments that the phrase was meant solely as a 
reference to a stereotypical perception that rugby backs are “lazy” and “rooted to the 
ground”. In Ofcom’s view therefore, we considered that in this context the use of the 
word was unlikely to give rise to a high level of offence and any potential offence it 
did cause was justified by the context.  
 
Ofcom then went on to assess the use of the word “rug-munchers”.  
 
Ofcom’s published research on offensive language has not specifically covered 
public attitudes to the word “rug-muncher”. While Ofcom acknowledged that this word 
may not have been familiar to some in the audience, in Ofcom’s view many viewers 
would have understood the word1 to be a derogatory reference to lesbians and 
therefore potentially offensive. 
 
We went on to consider whether the broadcast of this offensive word was justified by 
the context.  
 
Ofcom acknowledged that many of this programme’s viewers may well have 
understood the background context of the friendly rivalry between forwards and 
backs and the banter associated with this. However, we did not consider that the use 
of a pejorative and potentially offensive word such as “rug-munchers” in this context, 

                                            
1
 Vulgar, slang A lesbian. 

Source: Oxford Dictionaries (Oxford University Press) 
(http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/rug-muncher?q=rug+muncher) 
 

http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/rug-muncher?q=rug+muncher


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 23 

during the commentary of a live sporting event, was within the likely expectations of 
the audience. Its use therefore was not justified by the context.  
 
However, we noted: the Licensee accepted that the use of the word had been 
“unacceptable”; an apology was broadcast seven minutes after the incident; the 
Licensee’s explanation as to why in the circumstances of this live programme it was 
not broadcast sooner; and that the Licensee edited the word out of all repeats of the 
programme. For these reasons, we therefore considered the matter resolved.  
 
Resolved



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 24 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Provision of recordings 
Programming, BEN TV, 7 and 11 February 2015, 19:55 to 21:05 
 

 
Introduction 
 
BEN TV is an entertainment and news channel that broadcasts to Western Europe 
and parts of Asia and Northern Africa. The licence is held by Greener Technology 
Limited (“Greener Technology” or “the Licensee”).  
 
Ofcom requested a recording of output broadcast on BEN TV on 7 and 11 February 
2015 to assess a viewer complaint about material relating to the Nigerian Elections 
allegedly creating disharmony between local communities. 
 
The Licensee did not provide the requested recordings by the deadline specified and 
requested an extension so that it could source the material from Nigeria. 
Subsequently, the Licensee provided recordings ten days after the extended 
deadline. 
 
However the recording of the programme shown on 11 February 2015 supplied by 
the Licensee appeared to be incomplete. Ofcom therefore requested the Licensee 
provide the recording in full. The Licensee provided a further recording by the new 
deadline, however one segment of that recording appeared to have been captured 
using a video camera to film BEN TV output being shown on a monitor.  
 
Condition 11 of Greener Technology’s licence states that the Licensee must make 
and then retain a recording of all its programmes for a period of 60 days from 
broadcast, and at Ofcom’s request must produce recordings “forthwith”.  
 
In addition, Ofcom guidance to licensees states that recordings “must be of a 
standard and in a format which allows Ofcom to view the material as broadcast”.1 
Ofcom has previously made clear in a note to broadcasters2 that on request, 
broadcasters must be able to supply Ofcom with recordings as broadcast, and that 
the quality of recordings should be equal to that seen by the viewer, in terms of both 
sound and vision. 
 
Ofcom considered the case raised issues warranting investigation under the following 
Licence Condition:  
 

“11(2) In particular the Licensee shall: 
 

(a) make and retain or arrange for the retention of a recording in sound 
and vision of every programme included in the Licensed Service for a 
period of 60 days from the date of its inclusion therein; and  

 
(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any...recording for 

examination or reproduction;...”. 

                                            
1
 See: http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/tlcs_guidance.pdf 

 
2
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb95/  

http://licensing.ofcom.org.uk/binaries/tv/tlcs_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb95/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 25 

Ofcom therefore asked the Licensee for its formal comments on how it had complied 
with these Licence Conditions. 

 
Response 
 
The Licensee did not provide any comments. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each 
broadcaster’s licence there are conditions requiring that the licensee retain 
recordings of each programme broadcast, in a specified form and for a specific 
period after broadcast, and to comply with any request to produce such recordings 
issued by Ofcom.  
 
Under TLCS Licence Condition 11(2)(a), Ofcom requires licensees to make a 
recording of every programme included in the service, and to retain these for 60 days 
after broadcast. Under TLCS Licence Condition 11(2)(b) Ofcom requires licensees to 
produce such recordings to Ofcom forthwith on request.  
 
In this case, the Licensee did provide the recordings to Ofcom but clearly failed to do 
so “forthwith” within the deadlines set by Ofcom. Ofcom noted the Licensee’s 
explanation that the delay was due to obtaining the material from Nigeria. All 
licensees are required to have adequate procedures in place to comply with their 
licence conditions to retain and produce recordings to Ofcom on request, regardless 
of country of origin. It was clear that the Licensee did not have adequate procedures 
in place to ensure access to recordings in a timely manner. 
 
Furthermore, part of the recording of the programme shown on 11 February 2015 
was captured using a video camera to film BEN TV output being shown on a monitor. 
Ofcom did not consider this fulfilled the Licensee’s requirement to make and retain a 
recording in sound and vision of programmes as broadcast on BEN TV. 
 
Greener Technology therefore breached Conditions 11(2)(a) and (b) of its TLCS 
licence. 
 
Breaches of these Licence Conditions are significant because they impede Ofcom’s 
ability to assess in a timely way whether a particular broadcast raises potential issues 
under the relevant codes. This can therefore affect Ofcom’s ability to carry out its 
statutory duties in regulating broadcast content. 
 
Breaches of TLCS Licence Conditions 11(2)(a) and (b)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 26 

In Breach 
 

Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’  
Diverse FM, 5 to 7 February 2015  
 

 
Introduction 
 
Diverse FM is a community radio station licensed to provide a service for “the diverse 
community of Luton”. The licence is held by Diverse FM (“the Licensee”).  
 
Like other community radio stations, Diverse FM is required to deliver ‘Key 
Commitments’, which form part of its licence.1 These set out how the station will 
serve its target community and include a description of the programme service; social 
gain (community benefit) objectives such as training provision; arrangements for 
access for members of the target community; opportunities to participate in the 
operation and management of the service; and accountability to the community. 
 
Ofcom received a complaint alleging that Diverse FM broadcast “no live shows or 
content from midnight till the earliest 6 or 7 PM”, with “no speech apart from adverts 
and production in this time period”. 
 
We asked Diverse FM for a sample of its audio across three days so we could 
assess the complaint. The audio provided raised issues with regard to Diverse FM’s 
compliance with the following Key Commitment:  
 

 Output typically comprises of 80% music and 20% speech (‘speech’ excludes 
advertising, programme/promotional trails and sponsor credits). 

 
Ofcom considered that these issues warranted investigation under Conditions 2(1) 
and 2(4) in Part 2 of the Schedule to Diverse FM’s licence. These state, respectively:  
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the 
licence period” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and 
 
“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals 
set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service 
throughout the licence period” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990).  

 
We therefore wrote to Diverse FM to request its comments on how it was complying 
with these conditions, with reference to the specific Key Commitment set out above.  
 
Response 
 
The Licensee noted that its weekday Drivetime presenter had recently left Diverse 
FM, having obtained work with a commercial radio station. It added that it had 
“actively recruited new volunteers” and was “currently training them to fill the 
position”. Diverse FM said it “proactively encourages and supports progression for all 
its volunteers” and was, despite its loss, proud that one of its volunteer presenters 
had “successfully gained employment in the industry”.  
 

                                            
1
 Diverse FM’s Key Commitments are contained in an annex to its licence and can found at: 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000089.pdf. 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000089.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 27 

The Licensee also noted that on Saturday 7 February it believed Diverse FM had 
“met more than 20% speech output with live shows for 13 hours that day, 3 of those 
hours being sports output (all speech output)”. 
 
Decision 
 
Ofcom has a number of duties in relation to radio broadcasting, including securing a 
diverse range of local radio services which are calculated to appeal to a variety of 
tastes and interests, along with the optimal use of the radio spectrum. These matters 
are reflected in the licence condition requiring the provision of the specified licensed 
service. Provision by a licensee of its licensed service on the frequency assigned to it 
is the fundamental purpose for which a community radio licence is granted. 
 
Ofcom has traditionally regulated speech output on all stations on the basis of an 
average percentage taken across the day or daypart in question (in this case, the 
entire day), rather than requiring licensees to meet the percentage speech 
requirement in every single clock hour. This is because we recognise that licensees 
may legitimately wish to over-deliver on speech content during some hours, but place 
a greater emphasis upon music in other hours.  
 
We noted the Licensee’s comments concerning its temporary lack of a weekday 
Drivetime presenter. However, it was Ofcom’s view that, when calculated on an 
averaged-out basis across each day, Diverse FM’s delivery of speech content had 
not met the required 20% level on any of the three days we monitored. Although 
three hours of live sports coverage on 7 February 2015 contributed to a relatively 
higher level of speech content, levels of such content on the preceding two days 
were minimal and would have been highly likely to remain insufficient even if normal 
Drivetime speech content had been included. 
 
It was clear that, during our monitoring period, the Licensee had not been delivering 
on its Key Commitment relating to its balance of music and speech output, therefore 
breaching Licence Conditions 2(1) and 2(4), as set out above. Diverse FM is licensed 
to provide a local community radio service for the diverse communities of Luton. As 
such, relevant speech content should reasonably be expected as central to its output. 
We are putting the Licensee on notice that, should any similar shortcoming arise in 
future, we may consider taking further regulatory action. 
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the 
community radio licence held by Diverse FM (licence number CR000089BA/1)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

28 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld  
 

Complaint by Mr James Rich made on his own behalf and on 
behalf of Mrs Emily Rich (his wife) and their daughter (a 
minor) 
My Brother the Islamist, BBC World News, 28 September 2014 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy in the 
programme as broadcast made by Mr Rich on his own behalf and on behalf of his 
wife and daughter. 
 
The programme explored the process through which Mr Richard Dart (a white British 
man from Weymouth in Dorset) had become a radical Islamist. It included a 
photograph of Mr Dart and his family taken while they were on holiday before Mr Dart 
was radicalised. Mr and Mrs Rich and their daughter were part of the family group 
shown in the photograph.  
 
Ofcom found that the complainants had a legitimate expectation of privacy with 
regard to the inclusion in the programme of the relevant photograph without consent. 
However, their expectation of privacy in this regard (which was limited, to varying 
degrees, by a number of factors) was outweighed by the public interest in 
broadcasting the photograph; the audiences’ right to receive information broadcast 
without unnecessary interference; and both the broadcaster’s and Mr Leech’s right to 
freedom of expression. Therefore, there was no unwarranted infringement of their 
privacy in the programme as broadcast.  
 
Introduction and programme summary 
 
On 28 September 2014, BBC World News broadcast a programme called My Brother 
the Islamist. BBC World News, which is a subsidiary of the BBC, is an English-
language international news channel. It acquired this programme (which was 
originally broadcast on BBC3 on five occasions between 4 and 11 April 2011) from 
BBC Worldwide (which is itself a subsidiary of the BBC). 
 
My Brother the Islamist was a self-authored programme by Mr Robb Leech. It 
considered the process through which Mr Leech’s step-brother, Mr Richard Dart (a 
white British man from Weymouth in Dorset) had become a radical Islamist.  
 
At the start of the programme, while talking about growing up with Mr Dart, Mr Leech 
said: “Our family holiday in Cyprus in 2008 was the last time I saw Richard”. A 
photograph of eleven people sitting at a long table and having a meal together was 
included alongside this comment. The photograph showed Mr Dart and Mr Leech 
sitting on either side of the near end of the table from the viewer’s perspective. It also 
showed Mr and Mrs Rich along with their daughter (who was on her father’s lap) 
sitting on either side of the far end of the table.  
 
The photograph was shown for approximately four seconds. All three members of the 
Rich family were seen from a distance and none were referred to by name. Mr Rich’s 
face was almost completely obscured by his daughter and the woman sitting beside 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 29 

him. However, it was possible to discern the features of the faces of both Mrs Rich 
and her daughter.  
 
Viewers were also told that this holiday was the last time Mr Leech saw Mr Dart (who 
had subsequently taken the name “Salahuddin”) before he became a “convert” of 
“radical Islamist Anjem Choudary… who [the programme said] believes in imposing a 
worldwide Islamic state and [had been] dubbed the most dangerous man in Britain”. 
During this section of the programme, Mr Leech said that after his conversion 
“Richard [i.e. Mr Dart] talked of his willingness to fight and die for his beliefs; his 
hatred of the West; and, his desire to impose Shariah law and make Britain an 
Islamic state”. He also said that his family was “still struggling to come to terms with it 
all”. 
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
Mr Rich complained that his privacy and that of his wife and daughter was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast because a photograph of 
them, taken during a family holiday, was included in the programme without their 
consent.  
 
Mr Rich said that although they were at the far end of the table in the photograph he, 
his wife and their daughter were “easily visible”. Mr Rich also said that this 
photograph was not included in the version of the programme which he had been 
given to preview before the programme was originally broadcast in April 2011. He 
said that he had not seen the programme as broadcast at that time and was 
therefore unaware of the inclusion of this photograph. However, Mr Rich said that 
after the recent re-broadcast of the programme on BBC World News, a friend had 
contacted him to tell him that a photograph of him and his family had been shown in 
the programme.  
 
BBC Global News Limited (“BBC Global News”) which operates BBC World News 
argued that Mr Rich, Mrs Rich and their daughter (“the complainants”) did not have a 
legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of this photograph.  
 
The broadcaster said that the photograph was already in the public domain prior to 
this particular broadcast of the programme, i.e. 28 September 2014. BBC Global 
News said that prior to this broadcast, the programme in which the photograph was 
included was: 
 

 broadcast on five occasions in the United Kingdom on BBC 3 in April 2011; 

 available to audiences in the UK on the BBC iPlayer video on demand service for 
7 days following each broadcast of the programme in April 2011;  

 available to audiences around the world on YouTube between 11 October 2011 
and April 2014 from where it was viewed more than 30,000 times (The YouTube 
video was also embedded on the producer’s websites.); and, 

 licensed to and broadcast by more than 40 providers in countries around the 
world between March 2011 and September 2014.  

 
BBC Global News also said that the first broadcast of the programme on BBC3 
attracted widespread press coverage in both the national and local newspapers 
(including The Dorset Echo - the complainants’ local newspaper) and therefore it was 
reasonable to assume that Mr and Mrs Rich were aware that the programme was 
about to be and/or had been broadcast. (BBC Global News provided Ofcom with 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 30 

copies of reviews of the original broadcast published in The Guardian, The 
Independent; The Daily Express and Metro.) 
 
The broadcaster argued that given the widespread dissemination of the programme 
(and with it the photograph) in the three and half years during which Mr and Mrs Rich 
were aware of its existence (i.e. between April 2011 and 28 September 2014) Mr 
Rich could not claim that his privacy and that of his wife and daughter was infringed 
by this recent broadcast. It said that such a complaint should have been made much 
sooner (i.e. prior to the photograph becoming so widely available in the public 
domain); no such complaint was received; and, therefore the photograph could not 
be considered private (to Mr and Mrs Rich and their daughter) in September 2014.  
 
BBC Global News also said that Mr and Mrs Rich did not object to the inclusion of the 
photograph in the programme after they had received a copy of the programme to 
preview before the original broadcast. It said that prior to broadcast of the 
programme, the film maker, Mr Leech, provided Mrs Rich with a preview copy of the 
programme in fulfilment of a verbal agreement he made with her and that she and Mr 
Rich would be able to view the programme prior to its broadcast on BBC3. The 
broadcaster said that Mr Leech's recollection was that the preview copy of the 
programme was the final – or very close to final – version of the programme that was 
broadcast a few weeks later. BBC Global News acknowledged that, because of the 
length of time which has passed, neither Mr Leech nor the producer could supply the 
exact date on which the preview copy was provided. Nor was it possible for them to 
identify which version of the programme was provided to Mr and Mrs Rich. However, 
it said that the producer recently viewed each of the last three sequential versions of 
the programme which were in existence prior to the first broadcast of the programme 
(the oldest of which was dated February 2011 – two months prior to broadcast) and 
confirmed that the photograph was included in each version. BBC Global News said 
that therefore, Mr Leech and the producer were confident that the photograph was 
included in the preview copy of the programme provided to the complainants. It also 
reiterated that neither Mr Leech nor the producer received any feedback from Mr and 
Mrs Rich after they were given a copy of the programme to preview. It added that 
given Mr Leech's confidence that the photograph was included in that preview copy, 
neither he nor the producer had any reason to suspect that Mr and Mrs Rich objected 
to the inclusion of the photograph in the programme. The broadcaster said that it was 
more likely than not that the programme previewed by Mr and Mrs Rich did include 
the photograph complained about given Mr Leech's recollection of the matter and the 
producer's confirmation that the last three versions of the programme included the 
photograph. 
 
In addition, BBC Global News argued that, even if Ofcom rejected its arguments (i.e. 
that at the time of this broadcast the photograph was already in the public domain 
and there were no complaints about its inclusion in the programme during the three 
and half years it had been available to the public), the nature of the image and the 
date and manner in which it was broadcast meant that the complainants’ did not have 
a legitimate expectation of privacy. In particular, BBC Global News said that: 
 

 the complainants were not identified by name in the programme; 

 they appeared in the background of the photograph which included seven17 
people in addition to the complainants, each of whom was more prominent than 
they were; 

                                            
17

 There were, in fact, eight other people in the photograph. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 31 

 Mr Rich was partially obscured by his daughter and the person next to whom he 
was sitting and, therefore, was unlikely to be identified by anyone other than a 
person who already knew him and/or his connection to the rest of the family 
pictured; 

 the photograph was taken six years before the most recent broadcast and it was 
therefore likely that the appearance of Mr and Mrs Rich’s daughter had changed 
to such an extent that she could only have been identified by someone who had 
known her in 2008 or who knew the members of her family shown in this picture. 
(BBC Global News added that if Mr and Mrs Rich’s daughter was identified by 
someone in this position there was no infringement of her privacy because the 
fact of her being a member of this family was already known to this person); and, 

 the photograph was shown for only four seconds and viewers’ eyes would 
naturally have been drawn to its main subjects, namely Mr Leech on the right and 
Mr Dart on the left side of the foreground (from the viewer’s perspective).  

 
BBC Global News also said that it had checked with the producer and Mr Leech prior 
to this broadcast whether any complaints had been received from anyone who 
appeared in the programme. It said that it was informed by the producer that no 
complaints had been received from the family.  
 
In addition, BBC Global News said, that, although it did not accept that the 
complainants’ privacy was infringed in the programme as broadcast, it recognised 
that they did not wish their images to be included. Therefore, it said that, as a gesture 
of goodwill, it would not broadcast the original version of the programme on a BBC 
service again and would obscure the faces of the complainants on the master version 
of the programme to ensure that they were not identifiable from any future 
transmission of the programme on a BBC channel. It also said that it had already 
ensured that the faces of the complainants would also be obscured in all versions of 
the programme which are licensed for broadcast aboard and that the original version 
of the programme had been removed from the producer’s website and YouTube.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that Mr Rich’s complaint should not 
be upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on the 
Preliminary View. However, neither chose to do so. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included a recording and transcript of the programme 
as broadcast and both parties’ written submissions.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 32 

In Ofcom’s view, an individual’s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate.  
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the 
Code”) which states that any infringement of privacy in programmes, or in connection 
with obtaining material included in programmes, must be warranted. 

 
Ofcom considered Mr Rich’s complaint that his privacy and that of his wife and 
daughter was unwarrantably infringed in the programme as broadcast because a 
photograph of them, taken during a family holiday, was included in the programme 
without their consent.  
 
In assessing this complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 of the Code. This 
states that, if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person, 
consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the 
infringement of privacy is warranted. 
 
Ofcom began by assessing the extent to which each of the complainants (i.e. Mr 
Rich, Mrs Rich and their daughter) had a legitimate expectation of privacy in regard 
to the inclusion of the photograph in this particular programme.  
 
As set out in the “Introduction and programme summary” section above, the 
programme showed a photograph of eleven people, including the three complainants 
and both Mr Leech and Mr Dart, having a meal together. Viewers were informed that 
this was a photograph taken during a family holiday in Cyprus in 2008. In addition, 
the programme stated that this was the last time Mr Leech saw Mr Dart before he 
was radicalised. We noted too that the programme had said that Mr Dart wanted to 
“make Britain an Islamic state”.  
 
In our opinion, viewers would have understood that all the people in the photograph 
(including the complainants) were related or closely linked to Mr Leech and Mr Dart, 
and that Mr Dart was actively engaged in trying to turn Britain into an Islamic state. 
Further, by the time the programme was broadcast on 28 September 2014, Mr Dart, 
also known as Salahuddin al-Britani, had been convicted in March 2013 of preparing 
acts of terrorism and sentenced to six years in prison and that both his conviction and 
sentence attracted widespread press coverage.  
 
We further observed that, after submitting his complaint (but before his complaint 
was entertained by Ofcom), Mr Rich told Ofcom in an emails dated 6 and 17 
November 2014 that the “use of the picture put his family in jeopardy” and said “our 
images being part of the documentary has associated us with it and has the potential 
to put us in danger”. Mr Rich complained that their privacy had been infringed 
because they had not consented to the broadcast of this photograph of them in the 
programme.  
 
BBC Global News argued that the complainants did not have a legitimate expectation 
of privacy with regard to the inclusion of the photograph in this broadcast of the 
programme because the photograph was already in the public domain. 
 
The Code’s statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” makes 
clear that such an expectation:  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 33 

“…will vary according to the place and nature of the information, activity or 
condition in question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and 
whether the individual concerned is already in the public eye. There may be 
circumstances where people can reasonably expect privacy even in a public 
place...People under investigation or in the public eye, and their immediate family 
and friends, retain a right to a private life, although private behaviour can raise 
issues of legitimate public interest”. 

 
Ofcom was not persuaded by BBC Global News’ argument that the fact that the 
photograph included in the programme had already been widely disseminated (as a 
result of previous broadcasts of the programme) would automatically deprive Mr and 
Mrs Rich and their daughter of any legitimate expectation of privacy that they might 
have in respect to a subsequent broadcast of the photograph. In our view, individuals 
are not necessarily deprived of their right to privacy if information in respect of which 
they claim that right has been put into the public domain in the past. Each case must 
be considered on its own merits.  
 
In considering this case, we noted that BBC Global News said that despite Mr and 
Mrs Rich being sent a preview of the programme, which it said was more likely than 
not to have included the photograph (and, in the view of BBC Global News, being 
likely to have been aware in April 2011 that the programme was about to be or had 
been broadcast), the complainants did not complain about the inclusion of this 
photograph in the programme in the three and half years between its initial broadcast 
and this most recent broadcast (see ‘Summary of the complaint and the 
broadcaster’s response section’ above for further details). In contrast, Mr and Mrs 
Rich said that the version of the programme which they were given to preview prior to 
the initial broadcast of this programme did not include the photograph. Whether or 
not the preview of the programme provided to Mr and Mrs Rich included the 
photograph was a matter of some dispute between the parties. This is a factual 
matter which Ofcom is not able to resolve. However, we note that even if the 
photograph had been included in the preview copy this would not necessarily amount 
to consent. 
 
In assessing whether Mr Rich, Mrs Rich and their daughter had a legitimate 
expectation of privacy in respect of the broadcast of the photograph in this 
programme, we also took account of the extent to which they were identifiable and 
the nature of the information conveyed to viewers as a result of the inclusion of this 
photograph in the programme. 
 
We observed that the photograph was shown briefly (for approximately four 
seconds), all three members of the Rich family were seen from a distance, and, none 
were referred to by name. We noted too BBC Global News’ argument that viewers’ 
eyes would be drawn to the subjects at the front of the photograph (i.e. Mr Leech and 
Mr Dart).  
 
We observed that it was possible to discern the faces of both Mrs Rich and her 
daughter from the photograph as shown in the programme but not that of Mr Rich 
because his face was almost completely hidden by his daughter who was sitting on 
his lap and the woman sitting beside him.  
 
We also observed that Mr and Mrs Rich’s daughter was very young when the 
photograph was taken and was still a minor at the time this most recent broadcast 
took place. As BBC Global News noted in its response to the complaint, her 
appearance was likely to have changed dramatically between the time when the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 34 

photograph was taken and the time when this programme was broadcast (i.e. six or 
seven years later).  
 
In addition, we noted that in his complaint Mr Rich said that a friend had watched the 
documentary and brought the inclusion of the photograph in it to his attention and in 
one of his aforementioned emails to BBC Global News Mr Rich said that after the 
broadcast an associate wrote to him and asked if it was him in the documentary with 
his daughter on his lap.  
 
In light of these observations we concluded that the complainants were identifiable 
from the inclusion of the photograph in the programme, albeit only to people to whom 
they and/or their immediate family members were already known.  
 
The photograph itself showed an innocuous scene of a family having dinner together 
while on holiday. While this was a family photograph and Mr and Mrs Rich may have 
preferred that it not to be included in the programme or, if it was, for both their faces 
and that of their daughter to have been obscured by the broadcaster, we considered 
that there was nothing particularly private or sensitive depicted in the photograph. 
Further, although viewers were told (by Mr Leech) that the photograph was taken on 
a family holiday in Cyprus in 2008, no sensitive or particularly private details about 
the circumstances or the precise location in which the photograph was taken were 
broadcast. 
 
As set out above, we considered that the programme indicated that everyone in the 
photograph was related or closely connected to Mr Dart. However, we noted that this 
information had been in the public domain for three and half years prior to this 
broadcast and in the absence of any complicating issues (which would themselves 
need to have been set out within the original complaint), the information that one 
person has a familial relationship with another person would not necessarily be 
considered a private matter. We also noted that nothing in the programme suggested 
that anyone other than Mr Dart himself was in any way associated with or involved in 
Mr Dart’s activities after he became radicalised. Rather, the programme focused on 
Mr Leech’s attempts to understand how his step-brother had gone from taking part in 
normal family life to becoming fully engaged in a struggle to turn Britain into an 
Islamic state. We also noted that Mr and Mrs Rich’s daughter was very young when 
the photograph was taken and still a minor when this programme was broadcast.  
 
Taking all the factors detailed above in to account and in particular that the 
photograph in question was a family photograph and the complaints were identified 
as the people shown in the photograph after its inclusion in this programme (albeit 
apparently by people to whom they were already known) we considered that Mr and 
Mrs Rich and their daughter had a legitimate expectation of privacy in respect of the 
inclusion of the photograph in this programme.  
 
However, in our view, their expectation of privacy in this regard was limited, to 
varying degrees, by a number of factors. In particular, that:  
 

 prior to this broadcast of the programme the photograph had been in the public 
domain for three and half years (by virtue of the fact it had been included in 
previous broadcasts of the programme which shown on BBC 3 and other 
channels to which the programme had been licensed and which had been 
available on the BBC iPlayer);  

 the broadcast of the photograph did not did not disclose what Mr Rich looked like 
in a manner that would render him recognisable to anyone who did not already 
know both him and his immediate family; and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 35 

 the photograph disclosed what Mrs Rich and her daughter looked like at the time 
the photograph was taken, however, it disclosed no other information about them. 

 
Having concluded that the complainants had a legitimate, albeit limited, expectation 
of privacy in regard to the broadcast of the photograph in this programme, we went 
on to consider if their privacy was infringed in this respect. 
 
In accordance with Practice 8.6, we assessed whether, Mr or Mrs Rich had 
consented to the inclusion of the photograph in the programme. We noted that BBC 
Global News did not dispute Mr and Mrs Rich’s claim that they did not consent to the 
inclusion of the photograph. Rather, it argued that they did not have a legitimate 
expectation of privacy with regard to its inclusion in this most recent broadcast of the 
programme. Therefore, Ofcom took the view that Mr and Mrs Rich did not consent to 
the inclusion of this photograph in the programme. 
 
Given our conclusion that the complainants had a legitimate expectation of privacy in 
relation to the broadcast of the photograph in the programme (albeit that this 
expectation was limited by various factors) and that consent had not been obtained 
for the use of the photograph in the programme, we considered that its inclusion may 
have resulted in an unwarranted infringement of their privacy. 
 
Ofcom next assessed whether or not the infringement of their privacy was warranted. 
The Code states that “warranted” has a particular meaning. It means that, where 
broadcasters wish to justify an infringement of privacy as warranted, they should be 
able to demonstrate why, in the particular circumstances of the case, it is warranted. 
If the reason is that it is in the public interest, then the broadcaster should be able to 
demonstrate that the public interest outweighs the right to privacy.  
 
To decide this, we carefully balanced the broadcaster’s right to freedom of 
expression, (as well as that of Mr Leech in his role as author of the programme), and 
the viewers’ right to receive information and ideas without unnecessary interference 
against the complainants' right to privacy. In particular, we considered whether there 
was sufficient public interest or other reason to justify the infringement into the 
privacy of the complainants that resulted from the broadcast of the relevant 
photograph and information.  
 
We observed that BBC Global News did not provide any specific arguments 
regarding why, in its view, it might be warranted to have infringed the privacy of Mr 
and Mrs Rich and their daughter in this respect. However, it did say that the 
programme explored the journey which Mr Dart made "as he became a radical 
Islamist who associated with jihadist fundamentalists and believed that Britain should 
be ruled by Sharia law". BBC Global News also said that in response to an initial 
complaint (made by Mr Rich to the BBC) BBC Audience Services informed Mr Rich 
that "the photograph was used [in the programme] to illustrate the normality of Rich's 
[i.e. Mr Dart’s] life before he became radicalised".  
 
In our opinion, there was a clear public interest in broadcasting a programme of this 
nature because it showed how someone from an apparently ordinary background, 
and with no previous religious or political affiliations, could become radicalised to the 
extent that he was willing to reject his family and espouse extremist views. We also 
considered that the public interest was served by the broadcast of the relevant 
photograph and the information about it because doing so enabled the programme to 
illustrate to viewers the dramatic change to Mr Dart's life that occurred as he became 
radicalised (i.e. from taking part in normal family life to becoming fully engaged in a 
struggle to turn Britain into an Islamic state). We also considered that, Mr Leech had 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 36 

a right to use the photograph to illustrate his own story in the programme (i.e. that of 
his relationship and eventual estrangement from his step-brother). 
 
We took into account that the photograph in question was a family photograph, that 
the faces of both Mrs Rich and her daughter were visible in the photograph and that 
the latter was a minor (both at the time the photograph was taken and when this most 
recent broadcast took place). However, we also noted all the factors which limited 
both their expectation of privacy and that of Mr Rich’ in respect of the broadcast of 
the footage of the photograph in this programme. In particular, we noted that the 
footage of the photograph had been in the public domain for a long period of time 
prior to this broadcast and that the photograph itself conveyed no particularly 
sensitive information about the complainants. We also noted that in its response to 
the complaint BBC Global News said that prior to this most recent broadcast of the 
programme there had been no complaints received from the family about the 
programme since its original broadcast.  
 
In light of all the factors set out above, Ofcom considered that, on balance and in the 
particular circumstances of this case, the public interest in broadcasting the 
photograph; the audiences’ right to receive information broadcast without 
unnecessary interference and both the broadcaster’s and Mr Leech’s right to freedom 
of expression outweighed the limited expectation of privacy which the complainants 
had in relation to the broadcast of the photograph in this programme.  
 
Therefore, Ofcom found that there was no unwarranted infringement of Mr and Mrs 
Rich's privacy or that of their daughter in the programme as broadcast. 
 
Notwithstanding this conclusion, Ofcom welcomed BBC Global News’ decision to (as 
a gesture of goodwill and without accepting Mr and Mrs Rich’s position that their 
privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast) take steps to 
ensure that the complainants would not be identifiable from any future broadcasts of 
the programme.  
 
Ofcom has not upheld Mr Rich's complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the programme as broadcast made on his own behalf and on behalf 
of his wife and daughter. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

37 

Not Upheld  
 

Complaint by Mr Neil Swaby 
Today, BBC Radio 4, 28 November 2014 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the programme 
as broadcast made by Mr Neil Swaby. 
 
The programme included two reports about the publication of the judge’s comments 
in a care proceedings case in which two social workers, one of whom was Mr Swaby, 
were named and severely criticised. The programme also included critical comments 
about Mr Swaby made by the maternal grandparents of the child concerned in the 
case. 
 
Ofcom found that: 
 
 The broadcaster took reasonable care to satisfy itself that the programme did not 

present, disregard or omit material facts, with regard to the claims made about Mr 
Swaby in a way that resulted in unfairness to him. 
 

 Mr Swaby was given an appropriate and timely opportunity to respond to the 
claims made about him in the programme and therefore there was no unfairness 
to him in this respect. 

 
Introduction and programme summary 
 
On 28 November 2014, BBC Radio 4 broadcast an edition of its news and current 
affairs programme Today. The programme included two reports about a judgment in 
a care proceedings case in June 2014 which had just been published. The case 
concerned attempts by social workers working for North East Lincolnshire Council 
(“the Council”) to ensure that a three year old boy, whose mother had been unable to 
look after him due to her drug problems (she subsequently died), was adopted rather 
than continuing to live with his maternal grandparents who were already caring for 
the boy’s older sibling.  
 
News Report 1 
 
The presenter introduced the first report by saying: “A judge has described social 
workers who tried to take a child away from its grandparents and have the boy 
adopted as ‘visibly biased’”. The reporter then said:  
 

“when the case was heard the judge said that two of the social workers in the 
case were ‘visibly biased’…against the grandparents and had ‘grossly overstated’ 
their concerns in order to achieve their ends. He said that this was the first time 
he had seen this in over ten years of hearing cases like this. He said it was very 
unfortunate. He hoped he’d never see it again. He threw the case out and the 
little boy has been living with his grandparents ever since”.  

 
The reporter went on to discuss the Government’s recent call for more children to be 
adopted and the way in which family courts were dealing with such cases.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 38 

The reporter then said: “campaigners say there has been quite a lot of poor practice 
by social workers, by local authorities, in this area and what we’re seeing is that more 
and more it’s being put under scrutiny as it was in this case”.  
 
The presenter said that it was “quite tough for the social workers concerned, they’ve 
now been named in court”. The reporter responded: “because there’s been this drive 
to greater, towards greater, openness in the family courts…part of that drive towards 
transparency involves naming and shaming individuals be they experts, be they 
social workers. This is what the President18 wanted, but as you say, for the 
individuals concerned it’s quite a tough thing”.  
 
News Report 2 
 
The second news report, like the first was introduced by the presenter. However on 
this occasion he named two of the social workers involved in the case. He said: “the 
judge said both Neil Swaby and Rachel Olley, social workers from North East 
Lincolnshire [Council], had ‘grossly overstated’ their concerns to try to ensure that a 
toddler was adopted rather than brought up by his grandparents”.  
 
The reporter then said that the boy’s grandparents had told her “how local authority 
social workers set out to have their baby grandson adopted ‘though they were ready 
to care for him’”. 
 
The following comments by the grandparents (spoken by actors) were then 
broadcast:  
 
Grandmother: “When he were about six week’s old we were informed by a social 

worker that if he had his way he would go up for adoption and he 
didn’t care how long it took. I asked him ‘why?’ and he said we’ve got 
our reasons.  

 
Grandfather: No way would he go for adoption. No way.  
 
Grandmother:  We had his older brother. Family’s got to stick together and as far as 

we were concerned he would come to us”. 
 
The reporter explained that the couple’s daughter had had drug problems and 
therefore could not look after her child and that the social worker assigned to the 
case was “Neil Swaby of North East Lincolnshire Children’s Services”. She added: 
“According to the couple, he didn’t like being challenged or having his advice 
ignored”.  
 
The actor voicing the grandmother’s words was then heard saying: 
 

“He told me I had to fight him and I said ‘who do you think you are, God?’ and he 
said: ‘in this situation yes, get used to it. Your grandson will go up for adoption’”.  

 
The reporter said that “in court, the local authority claimed the couple were busy with 
their other children and they said their house was too small to accommodate another 
child but the judge was not convinced”. She then talked about the trend encouraging 
judges to consider adoption only as a last resort, before the actor voicing the 
grandfather’s words was heard saying: 

                                            
18

 The Rt. Hon. Sir James Munby, President of the Family Division of the High Court of 
England and Wales.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 39 

“Only the very last day when the social worker was giving her evidence and the 
judge asked her to leave the courtroom and he asked her advocate to stand up 
and he said to her basically your case is a shambles and he threw it out of court. I 
could have hugged that judge I could. I’ve never known anything like it”. 

 
The reporter added “The judge said that the local authority’s case was ‘wholly 
undermined’; that the social workers’ concerns appeared to be ‘grossly overstated’ to 
try to achieve their ends. He said that one of the social worker’s gave contradictory 
evidence”. 
 
The report then included a contribution from the grandparent’s solicitor, who quoted 
some of the judge’s remarks about the social workers’ actions’ in this case, followed 
by a response from the Council. The reporter said that a spokesman from the Council 
told the programme that:  
 

“The authority had carefully considered the judgment and…there had been a 
rigorous process to support the social workers in preparing their evidence. He 
said the Council was committed to ensuring the best outcomes for children and 
young people and, where possible, to allow them to stay with their extended 
family. And, he said the Council had reminded social workers of the importance 
giving a balanced point of view whilst recognising their right to give a professional 
judgement on specific cases as required”.  

 
The reporter added that “Neil Swaby could not be reached for comment” before 
introducing a contribution from Ms Olley’s trade union representative who discussed 
the union’s concern that the local authority was allowing Ms Olley to be 
“scapegoated”.  
 
The reporter then observed that as more people were being named in court cases 
some people were questioning “whether it’s fair to single out individuals”, but that 
families involved in these cases welcomed it.  
 
The report ended with the following comments made by the grandparents (again 
voiced by actors): 
 
Grandfather: “I think it’s brilliant. Why should they, as so called professionals, not 

be named in a judgment that is so damning? Even the judge said 
he’d never known anything like it in all those years of sitting on the 
bench so why their identity should be protected?  

 
Grandmother: They need naming and shaming because they put my grandson, my 

family [and] the paternal family, through hell”. 
 
Follow-up Discussion 
 
Later in the programme, the presenter interviewed Ms Maris Stratulis, who was 
described as “England Manager for the British Association of Social Workers 
(“BASW”)”. Ms Stratulis said that the BASW was concerned about the naming of 
individual social workers in cases such as the one previously discussed in the 
programme. She said that the proceedings were “incredibly complex” and that social 
workers do not work alone, but as part of a managed local authority team. She also 
spoke about the consequences for the social workers and the profession in general. 
Ms Stratulis said that BASW strongly supported professional accountability, but 
considered that there were “issues with leadership and governance in local 
authorities” and, again noted, that “social workers do not act alone”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 40 

The presenter then said, “but this is a case where someone, apparently said, the 
grandparents complained ‘you’re acting like God’ and the social worker, one of the 
social workers, said ‘yes, for the purposes of this I am’ in other words they were 
incredibly high-handed to put it mildly and actually a lot of people might feel it’s 
perfectly right that they are named – we know who they are”.  
 
Ms Stratulis said that she could not comment on the individual case, however, she 
said that there were other roles in the court system, notably children’s guardians, 
who were subjected to “different levels of accountability”. She added that she 
understood that in this case (i.e. that in which the complainant and his colleague 
were named) there was “a children’s guardian [who] also…support[ed] the action that 
the local authority was pursuing”. Ms Stratulis also spoke about the pressures on 
social workers as a result of budget cuts and the 26-week timeline for completing 
adoption proceedings. 
 
The programme included no further discussion about the court case in which Mr 
Swaby was named. 
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
a) Mr Swaby complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme 

as broadcast because the programme included “unfounded allegations” made by 
the grandparents of the child on whose case he had worked, about things he was 
alleged to have said and done during the course of the case. In particular, Mr 
Swaby said that he did not make the following comments attributed to him by the 
grandmother:  
 

“… if he [Mr Swaby] had his way, he [the child] would go up for adoption and 
he didn’t care how long it took. I asked him ‘why?’ and he said: ‘we’ve got our 
reasons’”; and, 

 
“He told me I had to fight him and I said ‘who do you think you are, God?’ and 
he said: ‘in this situation yes, get used to it. Your grandson will go up for 
adoption’”.  

 
Mr Swaby said that these comments go “against the very essence of being a 
social worker”; that decisions about where children should live are made by the 
court (and he had “never pre-empted a court’s decision regarding the future of ‘at 
risk’ children”); and, his role was not to make a decision about whether the child 
should or should not go up for adoption but, as with all social workers, to make 
recommendations based on the evidence before him. Mr Swaby said that in light 
of this, he “would not and certainly did not say [either] of the [comments] above”.  
 
With regard to the grandparents’ view that “he didn’t like being challenged or 
having his advice ignored”, Mr Swaby said, given his role was to protect 
vulnerable and ‘at risk’ children, he was used to being challenged and ignored. 
He added that, in his view, this comment appeared to have been broadcast 
“purely to continue painting me in a negative manner”. Mr Swaby also said that 
he had written to the BBC after the broadcast to inform it that his “reputation had 
been ruined personally and professionally”.  
 
In response to the complaint, the BBC said that in finding that the child concerned 
should live with his maternal grandparents, His Honour Judge Jack (the judge in 
the care proceedings) took the unusual step of naming Mr Swaby and another 
social worker and subjecting them to serious criticism. The BBC quoted several 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 41 

sections of the judgment by way of illustration. For example, the judge’s 
comments that “Neil Swaby seemed very reluctant to accept that anything 
positive could be said about either set of grandparents” and that he had “the very 
strong impression that the local authority witnesses were intent on playing up any 
factors which were unfavourable to the grandparents and playing down any 
factors which might be favourable”. The judge added that “In those 
circumstances, I found it very difficult to give any weight at all to their evidence”. 
The BBC also quoted the full passage (parts of which were included in the 
programme) in which the judge said that, in his view, the social workers in this 
case “were visibly biased in their attempts to support the local authority’s case” 
and “their concerns appeared to be grossly overstated in order to achieve their 
ends”.  
 
The BBC said that the judge’s remarks indicated that in approaching the 
evidence with bias in favour of the local authority’s case, Mr Swaby had not 
weighed it on its merits as his professional duty towards the child’s best interests 
would have required. Rather, his primary concern seemed to have been to avoid 
undermining the Council’s case. This, it said, involved overlooking or seeking to 
undervalue evidence which should properly have been taken into account.  
 
The broadcaster said that Mr Swaby’s complaint that the inclusion of the 
grandparents’ remarks in the report was unfair to him because they were untrue 
rested entirely on his own denial and it argued that the judge’s observations cast 
doubt on Mr Swaby’s credibility. The BBC said that the remarks were the honest 
recollection of the maternal grandparents and that they had attested to their own 
veracity in making these remarks by confirming that they would be willing to make 
sworn statements to this effect. Given this, the programme decided to reflect their 
account of conversations with Mr Swaby in the report. The BBC said that there 
was no reason to doubt the grandparents’ credibility. It said that the judge offered 
no reason to do so and had said that “there are many positive things to be said” 
about the grandparents.  
 
The BBC accepted that it would have been preferable if the grandparents’ 
remarks had been accompanied by a comment from Mr Swaby, but it said that 
this was not possible, despite the best endeavours of the programme’s reporter 
for reasons it set out in response to head b) of the complaint (see response to 
head b) below). 
 
The broadcaster also contested Mr Swaby’s argument that it was unfair to 
broadcast the grandparents’ remarks, because they adversely reflected on his 
professional conduct as a social worker. It said that the judge’s comments 
showed that Mr Swaby’s conduct as a social worker was far from exemplary and 
that he appeared, in giving evidence, to subordinate the interests of the child to 
the interests of the Council. 
 
The BBC also said that it was disingenuous of Mr Swaby to suggest that a 
decision regarding the future of the child in question would have had little to do 
with him and was entirely a matter for the courts because, in making such 
decisions, the courts place considerable weight on the considered judgement of 
professionals, such as Mr Swaby, involved in the case. 
 

b) Mr Swaby also complained that he was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast because he was not given an appropriate and timely 
opportunity to respond to the allegations made about him in the programme by 
the grandparents.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 42 

In particular, Mr Swaby said that he had received a letter from the programme 
makers on 26 November 2014 informing him about the plan to broadcast a report 
about the court judgment in which he and his colleague were named and 
criticised and inviting him to comment only on the evening before the programme 
was due to be broadcast. He also said that the letter did not explain that the 
programme would include the critical comments about him made by the 
grandparents. 

 
By way of background, Mr Swaby said that the letter included two copies of the 
judgment and asked that he contact the programme. However, he was unable to 
respond, because he did not receive the letter until 19:30 on the evening of 26 
November 2014, the day before the programme was due to be broadcast, and 
because of the confidential nature of his work. Mr Swaby also said that if he had 
been told that the programme would include comments made by the family 
involved that amounted to “a personal attack” on his professional name, he would 
have handled the matter entirely differently. Specifically, he would have taken 
advice and responded accordingly. He added that in the event, he had neither an 
appropriate nor timely opportunity to defend himself against the interview that 
was broadcast. 
 
In response, the BBC set out the details of the programme makers’ attempts to 
give Mr Swaby an opportunity to comment on the report it intended to broadcast. 
It said the judgment was published on 25 November 2014 and that the reporter, 
having concluded that the ruling raised significant issues relating to the openness 
of the Family Court and the naming of social workers concerned in such cases, 
immediately contacted the Council and the BASW for help in contacting Mr 
Swaby. The reporter also wrote to Mr Swaby directly at his home address. The 
BBC said that although Mr Swaby said that he did not receive this letter until the 
evening of 26 November 2014, it was delivered, and signed for, by Mrs Amanda 
Lewin, his wife, at 10.49 that morning (a copy of the proof of delivery form was 
provided to Ofcom). The broadcaster said that as well being Mr Swaby’s wife, 
Mrs Lewin was the company secretary of Swaby Lewin Consultants Limited 
(which listed Mr Swaby as its only director). It argued that, because the letter was 
addressed to Mr Swaby at Swaby Lewin Consultants, there was no reason why 
Mrs Lewin, as company secretary, should not have opened it and conveyed its 
contents to Mr Swaby.  
 
The letter said: 
 

“I’m a reporter on the Today Programme BBC Radio 4. I’m working on a piece 
for Thursday morning’s programme about the judgment in a case you were 
involved in back in June. The judge was very critical of you and your 
colleague Rachel Olley. 
 
The judgment has now been published on the legal website Bailii.  
 
I would like to talk to you: I’d be grateful if you would contact me”. 

 
The BBC said that the letter clearly set out that that the focus of the report was to 
be the judge’s finding, but did not suggest that the report would be confined 
specifically to the judge’s remarks and could not reasonably be construed as a 
request for a specific response to the judge’s remarks. Rather, it was notification 
that a report was being prepared and an invitation to contact the reporter to 
discuss it. It said that if Mr Swaby had responded to the invitation he would have 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 43 

been told in full about what the report might contain and been in a position to 
decide whether to respond or not. That he chose not to was a matter for him. 
 
The BBC said that, having not received a response from Mr Swaby on 26 
November 2014, the programme makers decided to hold the report over for 24 
hours to give him additional time to respond. However, when no response was 
received from him directly or via the Council or the BASW (who had also been 
asked to contact him), they decided to broadcast the report on 28 November 
2014. 
 
The broadcaster also said that later the same day (28 November 2014) Mrs 
Lewin told a reporter from Look North (who had gone to Mr Swaby’s home to 
inform him that the that the material from Today would feature in that evening’s 
edition of the news programme on BBC1 and invite him to respond specifically to 
the comments made by the grandparents) that Mr Swaby had no comment to 
make. The BBC said that this response suggested that Mrs Lewin and Mr Swaby 
had previously discussed the matter and, given the timing (i.e. after the 
grandparents’ remarks had already been broadcast in the Today programme) 
contrasted with Mr Swaby’s assertion in his complaint that, had he known about 
the comments the grandparents would make in the Today programme, he would 
have made a response to the programme. 
 

Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View on this case that Mr Swaby’s complaint should 
not be upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on 
the Preliminary View. However, neither chose to do so. 
 
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included a recording of the programme as broadcast 
and both parties’ written submissions.  
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom had regard to this Rule when reaching its 
Decision on the individual heads of complaint detailed below. 
 
a) Ofcom first considered Mr Swaby’s complaint that he was treated unjustly or 

unfairly in the programme as broadcast because it included “unfounded 
allegations” made by the grandparents about things he was alleged to have said 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 44 

and done during the course of the case (as set out in head a) of “The Complaint” 
section above).  
 
In considering this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the 
Code which provides that before broadcasting a factual programme, 
broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
the individual or organisation.  
 
Mr Swaby complained that he did not make the comments attributed to him by 
the grandparents. It is important to clarify at the outset that it is not for Ofcom to 
investigate and adjudicate on whether information broadcast or omitted is 
factually correct or not. Rather, our role is to decide whether the inclusion or 
omission of the information amounted to unjust or unfair treatment of an 
individual or organisation. 

 
As set out in the “Introduction and Programme Summary” section above, the 
second report in the programme included a number of comments made by the 
maternal grandparents of the child who was the subject of the care proceedings 
about the conduct of the social workers during the case and the judge’s finding. 
Both Mr Swaby and his colleague, Ms Rachel Olley, were named during this 
second report. However, when making the relevant comments, the grandmother 
referred to the social worker in question as “he”. Therefore, we considered that 
listeners would have understood that the grandmother was referring to Mr Swaby 
alone when she made her comments and that this was also the case for 
whichever grandparent told the reporter that: “he didn’t like being challenged or 

having his advice ignored”.  
 
We observed that the relevant comments were the recollections and opinions of 
the grandparents. We considered that in light of the publication of the judge’s 
ruling on this hearing and, in particular, the critical nature of his comments about 
the actions of the named social workers in this case, it was reasonable for the 
programme to have included the grandparents’ response to the judgment and 
their recollection of the events surrounding the case generally.  
 
We noted that the grandparents were, of course, first-hand witnesses to their own 
interactions with Mr Swaby regarding the future care of their grandchild and that 
the BBC’s statement noted that the judge had given no reason to doubt their 
credibility. In addition, we considered that listeners to the programme would have 
understood that these comments were the grandparents’ own recollections of 
these events and reflected their opinion of their interactions with Mr Swaby.  
 
We also considered that, from the programme, listeners would have had a clear 
understanding of the background against which the grandparents’ comments 
about Mr Swaby were made – namely, the fact that the judge had felt that in this 
particular case, it was warranted to take the unusual step of naming and 
publically criticising two social workers, one of whom was Mr Swaby for the way 
they conducted themselves in the case.  
 
In its response to this complaint, the BBC accepted that it would have been 
preferable to have included a comment from Mr Swaby about the matters 
considered in the programme, but that it had not been possible (see Decision at 
head b)). However, Ofcom noted that the programme made it clear to listeners 
that it had been unable to secure such a comment from Mr Swaby when the 
reporter said: “Neil Swaby could not be reached for comment”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 45 

We also noted that the programme included an alternative viewpoint – i.e. one in 
which the judge’s decision to name and criticise individual social workers – was 
challenged. In particular, towards the end of the second report the programme 
included a contribution from a trade union representative (working on behalf of 
Ms Olley, Mr Swaby’s colleague) who discussed the union’s concern that the 
local authority was allowing Ms Olley to be “scapegoated” and the reporter 
subsequently presented this side of the debate by saying that some people were 
questioning “whether it’s fair to single out individuals” for criticism. Also in the 
programme, Ms Statulis (representing BASW) raised a number of concerns about 
the naming of individual social workers in this type of case. We noted that the 
presenter challenged her position by saying that in this recent case (in which Mr 
Swaby was involved) “someone, apparently said, the grandparents complained 
‘you’re acting like God’ and the social worker, one of the social workers, said 
‘yes, for the purposes of this I am’ in other words they were incredibly high-
handed to put it mildly and actually a lot of people might feel it’s perfectly right 
that they are named”. Initially, Ms Stratulis said that she could not comment on 
the individual case. However, as well as making the broad point that other roles 
in the court system (i.e. people involved in decisions about the care of children 
who were not social workers) were subjected to “different levels of 
accountability”, Ms Stratulis also said that she understood that the person acting 
as the children’s guardian in the recent case also…support[ed] the action that the 
local authority was pursuing”. 
 
Taking into account all the factors set out above, and, in particular, the context in 
which the grandparents’ comments about Mr Swaby were broadcast and that it 
was made it clear that the programme had been unable to secure a comment 
from Mr Swaby, we considered that the broadcaster took reasonable care to 
satisfy itself that the programme did not present, disregard or omit material facts 
with regard to Mr Swaby in a way that resulted in unfairness to him. 
 
Ofcom therefore found that there was no unfairness to Mr Swaby in this respect.  

 
b) Ofcom next considered Mr Swaby’s complaint that he was treated unjustly or 

unfairly in the programme as broadcast because he was not given an appropriate 
and timely opportunity to respond to the allegations made about him in the 
programme by the grandparents (i.e. the three comments referred to in head a) 
above).  

 
In considering this head of complaint, Ofcom took particular account of Practice 
7.11 which states that, if a programme alleges wrongdoing or incompetence or 
makes other significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond. 
 
As noted above, the programme included three specific comments, made by the 
grandparents, about Mr Swaby’s conduct or attitude towards them during the 
local authority’s consideration of whether their grandson should continue to live 
them or be placed for adoption. Given the nature of these comments, we 
considered that they amounted to an allegation of wrongdoing on Mr Swaby’s 
part and that, in accordance with Practice 7.11, it was necessary for the 
broadcaster to have given Mr Swaby an appropriate and timely opportunity to 
respond them, and to the more general, critical comments made in the judgment 
about his conduct in order to avoid unfairness to him.  
 
We observed that on 25 November 2014, the day on which the judgment was 
published, the reporter contacted the Council and the BASW for help in 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 46 

contacting Mr Swaby and also sent a letter to him at his home address. The letter 
informed Mr Swaby of the plan to broadcast a piece “about the judgment in a 
case you were involved in back in June” on Thursday morning [i.e. 27 November 
2014]. It also said that “the judge was very critical” of him and his colleague and 
invited Mr Swaby to contact the reporter so that could “talk”.  
 
In his complaint, Mr Swaby said that if he had been told that the programme 
would include the relevant comments made about him by the grandparents he 
would “have taken advice and responded accordingly” (Ofcom understood this to 
mean that Mr Swaby would have contacted the programme makers to respond to 
these comments). However, as noted above, we considered that in order to avoid 
unfairness to Mr Swaby it was necessary for the broadcaster to offer him an 
opportunity to respond to the criticisms it planned to broadcast about him as a 
whole, i.e. including the judge’s remarks, rather than solely and specifically the 
grandparents’ comments about him. We also noted that, in its response to this 
complaint, the BBC said that if Mr Swaby had contacted the programme makers 
after receiving the reporter’s letter he would have been told in full about what the 
report might contain and been in a position to decide whether to respond.  
 
Mr Swaby also complained that he received the reporter’s letter “only on the 
evening before the programme was due to be broadcast” and that, as a result, he 
was unable to respond. He also said that he was unable to respond because of 
the confidential nature of his work. Mr Swaby also said that the story was not 
broadcast until 28 November 2014, but that he was not informed of this change.  
 
Ofcom noted that the BBC said that the letter in question was addressed to Mr 
Swaby at his consultancy business (which was located at his home address) and 
had been signed for by Mr Swaby’s wife, Mrs Lewin, at 10:49 on the 26 
November 2014. We also noted the BBC’s argument that, given that Mrs Lewin 
was the business’ company secretary and Mr Swaby its sole director, there was 
no reason why Ms Lewin should not have opened it and conveyed its contents to 
Mr Swaby. In addition, we observed that when the programme makers did not 
receive a response from Mr Swaby on 26 November 2014 they delayed the 
broadcast of the reports by 24 hours in order to give Mr Swaby further time in 
which to respond, although, on the information available, it appeared that they did 
not inform Mr Swaby of this decision.  
 
In our opinion, this delay gave Mr Swaby time in which to contact the reporter and 
formulate a response and, if he felt it necessary to do so, to speak to his 
employers about any concerns he had regarding confidentially. It was only after 
the programme makers had received no response either from Mr Swaby directly 
or via the Council or the BASW on his behalf on 27 November 2014 that they 
decided to broadcast the reports in the absence of a comment from Mr Swaby.  
 
Ofcom also noted that the reports concerned a current news story (namely the 
publication of the judge’s finding and specifically his decision to name the social 
workers whom he had criticised), and, although this news story was not one 
which was rapidly unfolding, the expectation amongst the programme’s audience 
would be that reports of this nature would be broadcast on or soon after the event 
in question, namely the publication of the judgment.  
 
Taking account of all the factors set out above, and notably the actions taken by 
the programme makers to try to secure a response from Mr Swaby to the reports 
it planned to broadcast (including its decision to delay the broadcast of the 
reports), we took the view that Mr Swaby was given an appropriate and timely 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 47 

opportunity to respond to the criticisms made about him in the programme, 
including the remarks made by the grandparents. Therefore, Ofcom found that 
there was no unfairness to Mr Swaby in this respect. 
 

Ofcom has not upheld Mr Swaby’s complaint of unfair treatment in the 
programme as broadcast.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

48 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 5 and 
18 May 2015 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s codes, 
licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio1 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Doctors BBC 1 27/02/2015 Offensive language 

Don't Tell The 
Bride 

BBC 3  17/02/2015 Race 
discrimination/offence 

Iain Lee BBC Three 
Counties 
Radio 

20/02/2015 Race 
discrimination/offence 

NCIS: Los 
Angeles 

Channel 5 20/03/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

Super 
Scoreboard 

Clyde 1 14/03/2015 Race 
discrimination/offence 

Off Their 
Rockers 

ITV 22/03/2015 Transgender 
discrimination/offence 

The Jeremy 
Kyle Show 

ITV 03/02/2015 Generally accepted 
standards 

Drivetime Panjab 
Radio 

06/03/2015 Due impartiality/bias 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 

                                            
1
 This table was amended after publication to correct a factual inaccuracy. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

49 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 5 and 18 May 2015 because they did not raise issues 
warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Sunny Beach 4Music 10/05/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

UKIP: The First 100 
Days 

4OD n/a Outside of remit / other 1 

Advertisement 4Seven 02/05/2015 Advertising content 1 

Big Brother 5* 14/05/2015 Nudity 1 

GPs: Behind Closed 
Doors 

5* 05/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

NCIS 5USA 17/04/2015 Scheduling 1 

Panth Ki Awaaz Akaal Channel 05/12/2014 Crime 1 

Discussion Show Ambur Radio 20/03/2015 Elections/Referendums 1 

Solid Hits B4U Music 26/04/2015 Scheduling 1 

Competitions BBC / ITV / 
Channel 4 / 
Channel 5 

n/a Competitions 1 

Atlantis BBC 1 16/05/2015 Scheduling 1 

BBC News BBC 1 04/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News at One BBC 1 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News at Ten BBC 1 04/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News at Ten BBC 1 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News Special BBC 1 02/05/2015 Outside of remit / other 1 

Breakfast BBC 1 13/05/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Casualty BBC 1 25/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Channel ident BBC 1 28/04/2015 Promotion of 
products/services 

1 

Countryfile BBC 1 17/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 21/04/2015 Scheduling 1 

EastEnders BBC 1 28/04/2015 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

EastEnders BBC 1 n/a Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders (trailer) BBC 1 11/05/2015 Scheduling 1 

Election 2015 BBC 1 30/04/2015 Elections/Referendums 1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 50 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Election 2015 BBC 1 07/05/2015 Elections/Referendums 5 

Election 2015 BBC 1 08/05/2015 Elections/Referendums 1 

Have I Got a Bit 
More Election News 
for You 

BBC 1 11/05/2015 Due impartiality/bias 1 

Have I Got a Bit 
More News for You 

BBC 1 20/04/2015 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Have I Got News for 
You / The Graham 
Norton Show 

BBC 1 15/05/2015 Due impartiality/bias 1 

Inspector George 
Gently 

BBC 1 06/05/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Inspector George 
Gently 

BBC 1 06/05/2015 Elections/Referendums 1 

Ordinary Lies BBC 1 07/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Question Time BBC 1 08/05/2015 Elections/Referendums 1 

Question Time BBC 1 14/05/2015 Due impartiality/bias 2 

Question Time 
Election Leaders 
Special 

BBC 1 30/04/2015 Elections/Referendums 15 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 06/05/2015 Elections/Referendums 2 

Sunday Politics BBC 1 03/05/2015 Elections/Referendums 1 

The British Academy 
Television Awards 

BBC 1 10/05/2015 Due impartiality/bias 1 

The Leader 
Interviews 

BBC 1 13/04/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

The Leader 
Interviews 

BBC 1 22/04/2015 Elections/Referendums 1 

The One Show BBC 1 15/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Voice UK BBC 1 28/03/2015 Offensive language 1 

Who Will Win the 
Election? 

BBC 1 27/04/2015 Crime 8 

Election 2015 BBC 1 Scotland 07/05/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Reporting Scotland BBC 1 Scotland 04/05/2015 Due accuracy 1 

Ashya: The Untold 
Story 

BBC 2 12/05/2015 Due impartiality/bias 1 

Charlie Brooker's 
Election Wipe 

BBC 2 06/05/2015 Offensive language 2 

Eat to Live Forever 
with Giles Coren 

BBC 2 18/03/2015 Animal welfare 2 

Inside No 9 BBC 2 16/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Just Good Friends BBC 2 13/04/2015 Offensive language 1 

Newsnight: A Family 
Affair 

BBC 2 20/11/2000 Outside of remit / other 1 

The Daily Politics BBC 2 04/05/2015 Elections/Referendums 1 

The Daily Politics BBC 2 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Top Gear BBC 2 n/a Outside of remit / other 
 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 51 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Victoria Derbyshire BBC 2  30/04/2015 Advertising/editorial 
distinction 

1 

Don't Tell the Bride BBC 3 29/04/2015 Scheduling 1 

Indiana Jones and 
the Kingdom of the 
Crystal Skull 

BBC 3 27/04/2015 Offensive language 1 

Programming BBC Channels n/a Elections/Referendums 2 

Programming BBC Channels / 
LBC 97.3 FM 

01/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC News 
Channel 

17/04/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

03/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC News 
Channel 

05/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC News 
Channel 

06/05/2015 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC News 
Channel 

10/05/2015 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Papers BBC News 
Channel 

08/05/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Victoria Derbyshire BBC News 
Channel 

12/05/2015 Due impartiality/bias 1 

Dev BBC Radio 1 10/05/2015 Offensive language 1 

Trevor Nelson BBC Radio 
1Xtra 

03/03/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC Radio 2 04/05/2015 Elections/Referendums 1 

Jeremy Vine BBC Radio 2 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Crossing Continents BBC Radio 4 23/04/2015 Race 
discrimination/offence 

2 

Dead Ringers BBC Radio 4 25/04/2015 Offensive language 1 

PM BBC Radio 4 06/05/2015 Elections/Referendums 1 

The News Quiz BBC Radio 4 15/05/2015 Due impartiality/bias 1 

The Today 
Programme 

BBC Radio 4 07/04/2015 Elections/Referendums 1 

The Today 
Programme 

BBC Radio 4 06/05/2015 Elections/Referendums 1 

Ashfield 
Constituency 
Hustings 

BBC Radio 
Nottingham 

23/04/2015 Elections/Referendums 1 

Alex Lester BBC Radio 
Oxford 

24/04/2015 Scheduling 1 

Iain Lee BBC Three 
Counties Radio 

28/04/2015 Outside of remit / other 1 

The Big Bite Show Brit Asia TV 02/05/2015 Offensive language 1 

Programming BT TV n/a Outside of remit / other 1 

Ant Payne Capital FM 
(London) 

25/04/2015 Scheduling 1 

A League of Their 
Own (trailer) 

Challenge n/a Disability 
discrimination/offence 

1 

TNA Wrestling Challenge 15/03/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

8 Out of 10 Cats 
Does Countdown 

Channel 4 17/05/2015 Animal welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 52 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Advertisement Channel 4 29/04/2015 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 02/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 06/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 07/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 17/05/2015 Advertising content 2 

Advertisement Channel 4 18/05/2015 Advertising content 1 

Ballot Monkeys Channel 4 05/05/2015 Age 
discrimination/offence 

1 

Ballot Monkeys Channel 4 06/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Ballot Monkeys Channel 4 06/05/2015 Offensive language 2 

Benefits Street 
(trailer) 

Channel 4 07/05/2015 Elections/Referendums 1 

Bugsplat! Channel 4 06/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 'X' 
promotion 

Channel 4 01/05/2015 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Channel 4 'X' 
promotion 

Channel 4 03/05/2015 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Channel 4 'X' 
promotion 

Channel 4 03/05/2015 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Channel 4 'X' 
promotion 

Channel 4 03/05/2015 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Channel 4 'X' 
promotion 

Channel 4 05/05/2015 Hypnotic and other 
techniques 

1 

Channel 4's 
Alternative Election 
Night 

Channel 4 07/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4's 
Alternative Election 
Night 

Channel 4 07/05/2015 Offensive language 1 

Countdown Channel 4 09/05/2015 Offensive language 1 

Gogglebox Channel 4 08/05/2015 Outside of remit / other 1 

Hollyoaks Channel 4 01/05/2015 Offensive language 1 

No Offence Channel 4 05/05/2015 Disability 
discrimination/offence 

3 

Party Election 
Broadcast by the 
Labour Party 

Channel 4 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Skint Channel 4 13/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Skint Channel 4 13/04/2015 Outside of remit / other 1 

Skint Channel 4 16/04/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

The Island with Bear 
Grylls 

Channel 4 22/04/2015 Animal welfare 2 

The Island with Bear 
Grylls 

Channel 4 23/04/2015 Animal welfare 1 

The Last Leg 
Alternative Election 
Special 
 
 

Channel 4 07/05/2015 Animal welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 53 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

20 Moments That 
Rocked Britain 
(trailer) 

Channel 5 05/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

5 News Lunchtime Channel 5 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Advertisement Channel 5 01/05/2015 Advertising content 1 

Big Brother Channel 5 12/05/2015 Outside of remit / other 1 

Big Brother Channel 5 12/05/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Big Brother Channel 5 12/05/2015 Transgender 
discrimination/offence 

2 

Big Brother Channel 5 13/05/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Big Brother Channel 5 13/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother Channel 5 16/05/2015 Sexual orientation 
discrimination/offence 

2 

Can't Pay? We'll 
Take it Away! 

Channel 5 21/04/2015 Offensive language 1 

The Gadget Show Channel 5 04/05/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Bits n Bytes CHSTV 19/04/2015 Product placement 1 

Pat and Stan CITV 19/03/2015 Advertising scheduling 1 

Classic FM Drive Classic FM 27/04/2015 Elections/Referendums 1 

Storage Hunters Dave 15/05/2015 Offensive language 1 

Joel Osteen Daystar Various Outside of remit / other 1 

Joseph Prince Daystar Various Outside of remit / other 1 

Wheeler Dealers Discovery 26/03/2015 Advertising/editorial 
distinction 

1 

The Royals E! 25/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

E4 – Closed for 
Voting 

E4 07/05/2015 Age 
discrimination/offence 

1 

E4 – Closed for 
Voting 

E4 07/05/2015 Outside of remit / other 1 

Advertisement Film4 12/05/2015 Advertising content 1 

Airplane! Film4 02/05/2015 Scheduling 2 

Airplane! Film4 07/05/2015 Scheduling 1 

News Gem 106 29/04/2015 Elections/Referendums 1 

News Global Radio 
stations 

09/02/2015 Outside of remit / other 1 

Fawlty Towers Gold 21/04/2015 Race 
discrimination/offence 

2 

Alien Files: 
Unsealed 

H2 10/03/2015 Advertising minutage 1 

Breaking Point ID 29/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement Ideal World 07/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 29/04/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 30/04/2015 Advertising content 2 

Advertisement ITV 01/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 02/05/2015 Advertising content 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 54 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Advertisement ITV 06/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 09/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 12/05/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV n/a Advertising content 2 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 21/03/2015 Scheduling 2 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 28/03/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 02/05/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 02/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Britain's Got Talent ITV n/a Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 15/12/2014 Offensive language 1 

Coronation Street ITV 20/04/2015 Scheduling 3 

Coronation Street ITV 20/04/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV 22/04/2015 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 04/05/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV 08/05/2015 Generally accepted 
standards 

5 

Coronation Street ITV 08/05/2015 Transgender 
discrimination/offence 

2 

Coronation Street ITV 12/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 13/05/2015 Outside of remit / other 1 

Emmerdale ITV 16/04/2015 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV 27/04/2015 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV 30/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 30/04/2015 Scheduling 3 

Emmerdale ITV 07/05/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Give a Pet a Home ITV 06/05/2015 Outside of remit / other 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 21/04/2015 Materially misleading 1 

Home Fires (trailer) ITV n/a Generally accepted 
standards 

1 

ITV News – Election 
2015 

ITV 08/05/2015 Outside of remit / other 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 08/05/2015 Due accuracy 1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 27/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Loose Women ITV 21/04/2015 Generally accepted 
standards 

12 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 55 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Loose Women ITV 23/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV 11/05/2015 Offensive language 1 

Loose Women ITV 12/05/2015 Race 
discrimination/offence 

4 

Lorraine ITV 24/04/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Lorraine ITV 06/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Newzoids ITV 22/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Newzoids ITV 22/04/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

4 

Newzoids ITV 22/04/2015 Under 18s in 
programmes 

2 

Newzoids ITV 29/04/2015 Elections/Referendums 1 

Newzoids ITV 29/04/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Newzoids ITV 06/05/2015 Elections/Referendums 2 

Ninja Warrior UK ITV 25/04/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Ninja Warrior UK ITV 02/05/2015 Materially misleading 2 

Play to the Whistle ITV 16/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Sunday Night at the 
Palladium 

ITV 03/05/2015 Animal welfare 2 

The Agenda ITV 04/05/2015 Elections/Referendums 4 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 11/03/2015 Fairness & Privacy 1 

This Morning ITV 18/05/2015 Offensive language 1 

UEFA Champions 
League Live 

ITV 05/05/2015 Crime 1 

Vicious (trailer) ITV 17/05/2015 Scheduling 1 

You've Been 
Framed! 

ITV 11/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

You've Been 
Framed! 

ITV 25/04/2015 Scheduling 1 

You've Been 
Framed! 

ITV 02/05/2015 Animal welfare 1 

Border Life (trailer) ITV Border 
Scotland 

11/05/2015 Materially misleading 1 

ITV News London ITV London 07/05/2015 Elections/Referendums 1 

ITV News Meridian ITV Thames 
Valley (North) 

22/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Celebrity Juice ITV2 30/04/2015 Generally accepted 
standards 

3 

Foyle's War ITV3 02/05/2015 Animal welfare 1 

Advertisement ITV4 07/05/2015 Advertising scheduling 1 

Michael and Andrea: 
The Weekend 
"Earned It" music 
track 

Kiss FM 20/04/2015 Offensive language 1 

Beverley Turner LBC 97.3 FM 03/05/2015 Elections/Referendums 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 56 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Iain Dale LBC 97.3 FM 21/04/2015 Elections/Referendums 1 

Katie Hopkins LBC 97.3 FM 19/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 13/04/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 27/04/2015 Elections/Referendums 1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 05/05/2015 Elections/Referendums 3 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 13/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Steve Allen LBC 97.3 FM n/a Generally accepted 
standards 

1 

Tom Swarbrick LBC 97.3 FM 19/04/2015 Elections/Referendums 1 

700 Club News Loveworld TV 31/03/2015 Due impartiality/bias 1 

Decision Made – 
Cardiff 

Made in Cardiff 28/04/2015 Elections/Referendums 1 

Magic in the 
Morning 

Magic FM 18/03/2015 Competitions 1 

Big Saturday Show Moray Firth 
Radio 

11/04/2015 Offensive language 1 

Station ident Moray Firth 
Radio 

n/a Materially misleading 1 

Advertisement More4 17/05/2015 Advertising content 1 

Geordie Shore MTV 12/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

What's Your Choice NDTV 24x7 21/03/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Advertisement Pick TV 01/05/2015 Advertising content 1 

Crosstalk RT 13/02/2015 Due impartiality/bias 1 

A League of Their 
Own (trailer) 

Sky Living 12/05/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

A League of Their 
Own (trailer) 

Sky Living 14/05/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Snakes on a Plane Sky Movies 
Action 

09/05/2015 Offensive language 1 

Advertisement Sky News 14/05/2015 Advertising content 1 

Decision Time Sky News 07/05/2015 Elections/Referendums 1 

Decision Time 
(trailer) 

Sky News 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Press Preview Sky News 04/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Press Preview Sky News 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Sky News Sky News 04/05/2015 Elections/Referendums 1 

Sky News Sky News 05/05/2015 Elections/Referendums 1 

Sky News at 6 with 
Jeremy Thompson 

Sky News 04/05/2015 Elections/Referendums 1 

Sky News Tonight 
with Adam Boulton 

Sky News 16/04/2015 Elections/Referendums 1 

Sky News Tonight 
with Adam Boulton 

Sky News 03/05/2015 Elections/Referendums 1 

Sky News with Colin 
Brazier 

Sky News 21/04/2015 Due accuracy 1 

Sky News with 
Dermot Murnaghan 

Sky News 04/05/2015 Elections/Referendums 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 57 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Sky News with 
Dermot Murnaghan 

Sky News 13/05/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Sunrise Sky News 14/05/2015 Due accuracy 1 

The Enfield 
Haunting (trailer) 

Sky News 02/05/2015 Scheduling 1 

Programming Sky News / Sky 
Sports News HQ 

16/05/2015 Offensive language 1 

My Kitchen Rules 
Australia 

Sky on demand n/a Offensive language 1 

Programming Sky Sports n/a Outside of remit / other 1 

Premier League 
Football 

Sky Sports 1 03/05/2015 Due impartiality/bias 1 

Premier League 
Football: QPR vs 
Chelsea 

Sky Sports 1 12/04/2015 Offensive language 2 

A League of Their 
Own (trailer) 

Sky Sports 4 16/05/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Wrestling Sky Sports 4 15/03/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Spanish Football Sky Sports 5 09/05/2015 Outside of remit / other 1 

Malaysian Grand 
Prix 

Sky Sports F1 29/03/2015 Advertising/editorial 
distinction 

1 

A League of Their 
Own (trailer) 

Sky Sports 
News HQ 

11/05/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Modern Family Sky1 20/04/2015 Promotion of 
products/services 

1 

Road Wars Sky1 26/04/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Programming Smooth Radio n/a Outside of remit / other 1 

Advertisement Spike 11/05/2015 Advertising content 1 

New: Police 
Interceptors 
Unleashed 

Spike 15/04/2015 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Police Interceptors 
Unleashed 

Spike 19/04/2015 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Alex Cann Stray FM 97.2 28/04/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Paradise Hotel TV3 Norway 18/03/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Advertisement Various n/a Outside of remit / other 1 

M&M's Character 
Election 
advertisement 

Various n/a Political advertising 3 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 
 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 58 

Licensee Licensed service Categories Number of 
complaints 

Afro Caribbean Millennium 
Centre 

New Style Radio 
98.7 FM 

Key Commitments 1 

St Peters Studio and 
Community Radio Limited 

Saint FM Technical 1 

Smooth Radio London Ltd Smooth Radio Format 1 

Northsound Radio Limited / 
Radio Tay Limited 

Northsound 1 / Tay 
FM 

Format 1 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 280 
1 June 2015 

 

59 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 7 and 20 May 
2015. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

East Midlands Today BBC 1 (East 
Midlands) 

15 April 2015 

Trailers Comedy 
Central 

Various 

Norkin's List NTV Mir 
Lithuania 

15 February 2015 

The Happy Garden on The Purrfect 
Afternoon 

The Cat 1 May 2015 

Advertising minutage TLC 31 March 2015 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

Britain’s Benefit Tenants Channel 4 26 March 2015 

News CHSTV 10 and 11 March 
2015 

Exposure: Charities Behaving Badly ITV 18 February 2015 

ITV News ITV Meridian 13 March 2015 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

