
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 276 
30 March 2015 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 

2 

Contents 
 
 

Introduction 3 
 

Note to Broadcasters 
 
Guidance on Rules 1.28 and 1.29 of the Code 5 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 

News  
BBC1, 29 October 2014, 13:00 and 18:00 6 
 
South East Today 
BBC1 South East, 22 November 2014, 18:00 12 
 
Competition 
5USA, various dates and times 14 
 
Sponsorship credits 
Tritio Matra, Channel i, 29 December 2014, 00:15 18 
 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 

Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising 
compliance reports 21 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Licence Condition 17(2) – compliance procedures 
and arrangements 
International Television Channel Europe Limited 
regarding its service NTV (TLCS-1624) 22 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Mr Musawer Mansoor Ijaz 
Khara Sach, ARY News, 18 February 2014 31 
 

Investigations Not in Breach  44 
 

Complaints Assessed, Not Investigated 45 
 

Investigations List 53 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 4 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 5 

Note to Broadcasters  
 

Guidance on Rules 1.28 and 1.29 of the Code 
 

 
As a result of recent investigations into cases involving the due care of children who 
appear or participate in programmes and the application of Rules 1.28, 1.29 and 2.3 
in these cases, Ofcom has updated the Guidance relating to these rules. The 
updated Guidance brings together the most up to date best practice in this area and 
provides links to precedent cases to assist broadcasters with compliance. In 
particular, the new Guidance suggests best practice on the use of risk assessments 
relating to the emotional care of under-eighteens appearing in programmes and the 
need to consider fully any potential negative impacts of their participation.  
 
The new Guidance will replace the existing guidance (currently set out in Section 
One of the Code Guidance) and will be published as a separate link on the website 
from today. See: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/updated-code-
guidance.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/updated-code-guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/updated-code-guidance.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 6 

Standards cases 
 

In Breach 
 

News  
BBC1, 29 October 2014, 13:00 and 18:00 
 

 
Introduction 
 
On 29 October 2014, in its national news bulletins broadcast at 13:00 and 18:00 on 
BBC1, the BBC reported on the conclusion of the murder trial of John Lowe. Mr Lowe 
was found guilty of murdering his partner, Christine Lee, and her daughter, Lucy Lee, 
at his puppy breeding farm in Surrey.  
 
Ofcom received two complaints about the broadcast in these bulletins of the 999 call 
made by Lucy Lee (“the 999 call”) shortly before her murder. The complainants 
considered that the inclusion of the call was “unnecessary”, “inappropriate” and that 
“viewers should have been warned of upsetting content beforehand”.  
 
News at 13:00 
 
The headlines began with the newsreader, Reeta Chakrabarti, giving brief details of 
an appeal for funds to tackle the Ebola outbreak, before saying “and also this 
lunchtime…”.  
 
An extract from the 999 call was then played, accompanied by a photograph of Lucy 
Lee and an aerial shot of the puppy farm where her murder took place. Due to the 
relatively poor sound quality of the call, Ms Lee’s words were shown on screen in the 
form of subtitles. She was heard to say: 
 

“…my mother’s just been shot…Keeper’s Cottage Stud…I’m running for my 
life…he’s just shot my mum, John Lowe…I don’t know if he’s going to shoot me 
…”. 

 
The newsreader then said: 
 

“Gunned down by her mother’s partner, a jury finds John Lowe guilty of 
murdering Christine Lee, and her daughter Lucy”.  

 
Later in the bulletin, Reeta Chakrabarti read the introduction to a pre-recorded news 
report about the murder trial of John Lowe: 
 

“An 82 year-old man has been found guilty of murdering his partner and her 
daughter whom he shot dead at their puppy farm near Farnham in Surrey. John 
Lowe told police after his arrest that he ‘put down’ Christine Lee and her daughter 
Lucy because they had been causing problems for weeks”. 

 
The report was by the BBC’s South of England correspondent, Duncan Kennedy. 
Accompanied by aerial footage of the puppy farm, he said: 
 

“This is the moment 82 year-old John Lowe gave himself up to police. It’s last 
February at his farm in Surrey and he’s just murdered two women. They were 
Christine Lee, his partner, and her daughter, Lucy Lee, both shot at close range. 
Christine was killed inside the farmhouse. Lowe then fired at Lucy. She made a 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 7 

desperate run for it and managed to phone 999. A chilling call from a woman in 
fear of her life”. 

 
A slightly extended version of the 999 call as described above was then played: 
 

“…my mother’s just been shot…Keeper’s Cottage Stud…I’m running for my 
life…he’s just shot my mum, John Lowe…I don’t know if he’s going to shoot 
me…I don’t know if I’m going to be alive if I go back in there”. 

 
Mr Kennedy said: 
 

“But moments after that harrowing phone call, Lucy did go back inside the farm 
here. A decision that cost her her life. John Lowe shot her dead as well”. 
 

The report then continued with an interview with Stacey Banner, Lucy Lee’s sister.  
 
News at 18:00 
 
In the 18:00 bulletin (presented by Sophie Raworth), the Lowe murder trial was the 
lead story. The newsreader read the following headline:  
 

“Surrey Police apologise to the family of two women who were murdered by an 
82-year old man on his puppy farm. Police confiscated John Lowe’s guns but 
returned them shortly before he killed his partner and then her daughter after this 
desperate call”. 

 
The same audio of the 999 call as had been played during the 13:00 bulletin 
headlines was then broadcast, accompanied by aerial footage of the puppy farm and 
in-vision subtitles of Lucy Lee’s words.  
 
After the news headlines, Sophie Raworth introduced the story by saying: 
 

“Surrey Police have apologised to the family of two women who were shot dead 
by an 82-year-old man on his dog breeding farm in Surrey. John Lowe was found 
guilty at Guildford Crown Court of murdering Christine and Lucy Lee last 
February during an argument. The jury heard a frantic 999 call from Lucy telling 
police that Lowe had shot her mother and that she feared for her own life. Police 
had confiscated his guns last year but handed them back seven months before 
he killed the women. Well Duncan Kennedy joins us now from outside the farm in 
the village of Tilford in Surrey”. 

 
Duncan Kennedy then briefly introduced a revised version of his pre-recorded report. 
The report began with aerial footage of the puppy farm filmed shortly after the 
murders. Mr Kennedy said: 
 

“The white-haired figure of John Lowe, at his farm, moments after he’s murdered 
the two women. Christine Lee, his partner, and her daughter Lucy, were killed 
with his shotgun. Police believe Christine was hit first inside the house. That 
forced Lucy to run for her life. Outside, she made this desperate 999 call”. 

 
The same extended version of the 999 call as had been played in the Duncan 
Kennedy 13:00 news report was then broadcast accompanied by in-vision subtitles, a 
photograph of Ms Lee and aerial footage of forensic officers searching the crime 
scene.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 8 

We noted that the broadcasts took place during school half-term holidays. 
 
We considered that the material raised potential issues under the following rules of 
the Code: 
 
Rule 1.3: “Children must […] be protected by appropriate scheduling from 

material that is unsuitable for them”. 
 
Rule 2.3: “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 

that material which may cause offence is justified by the context (see 
meaning of "context" below). Such material may include, but is not 
limited to, offensive language, violence, sex, sexual violence, 
humiliation, distress, violation of human dignity, discriminatory 
treatment or language (for example on the grounds of age, disability, 
gender, race, religion, beliefs and sexual orientation). Appropriate 
information should also be broadcast where it would assist in avoiding 
or minimising offence.” 

 
We therefore sought comments from the BBC as to how the broadcast of the 999 call 
in the two news bulletins complied with these rules.  
 
Response  
 
The BBC set out how it takes into account the audience when scheduling its BBC1 
daytime news bulletins. The broadcaster said that BBC1 news bulletins “are intended 
for UK audiences of all ages throughout the year” and that the “issue of school 
attendance is not of primary importance in determining editorial decisions over the 
use of potentially disturbing material, because school holidays result in only a small 
increase in the already small proportion of the audience composed of children”.  
 
The BBC said that the use of the 999 call raised two questions: “whether the use of 
the material was editorially justified, and whether there was (or needed to be) 
appropriate warning or signposting”.  
 
On whether the inclusion of the material was editorially justified, the BBC said that 
Ms Lee’s phone call “was a crucial element in the day’s tragic events and gave a 
clear insight both into John Lowe’s criminal conduct – that, in respect of the second 
shooting [i.e. of Lucy Lee] it was more evidently calculated – and into Ms Lee’s 
bravery”.  
 
The BBC said that against these considerations it also “had to weigh the potentially 
distressing impact of a recording which showed Ms Lee to have been in a state of 
anxiety and fear, and which viewers would have been aware had been made 
immediately before she decided to re-enter the house and lost her life”. The BBC told 
Ofcom that the programme team concluded that although it “was a disturbing 
recording”, in its view it was “integral to understanding the events of that day and the 
case against Lowe”.  
 
As regards warnings to viewers, the BBC referred to Duncan Kennedy’s words read 
out in his pre-recorded reports before the 999 call was played, and said these 
“provided a limited form of signposting”. But it stated that “in retrospect…viewers 
should have been provided with a more detailed and considered warning of what 
they were about to hear […] in the cue read by the presenter”. The BBC added that it 
believed “the extracts from the recording should not have been used in the headlines 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 9 

of bulletins […] before there was an opportunity for the reporter and presenter to 
provide more detailed context”.  
 
In light of the above, the BBC said that it “accept[ed] that the bulletins did not fully 
comply with Rule 2.3, in relation either to the audience in general or to the small 
proportion of it composed of children”. As a result, the BBC said that: “Editorial 
managers in BBC News reminded the programme teams about the editorial 
guidelines in relation to such items and the sensitivities involved, and of the need for 
the provision of proper context and warning if any decision to broadcast similar 
material in the future is made”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
which include ensuring that persons under the age of eighteen are protected from 
material that is unsuitable for them, and providing adequate protection for members 
of the public from harmful and/or offensive material. These objectives are reflected in 
Sections One and Two of the Code.  
 
In reaching a Decision in this case, Ofcom has taken into account that broadcasters 
and audiences have the right to freedom of expression. This gives the broadcaster a 
right to transmit and the audience a right to receive creative material, information and 
ideas without interference from a public body, but subject to restrictions prescribed by 
law and necessary in a democratic society. This is set out in Article 10 of the 
European Convention of Human Rights.  
 
The Code contains no prohibition on broadcasting distressing or violent content in 
news programmes. It is important that news programmes shown before the 21:00 
watershed are able to report freely on distressing or violent events. In doing so 
however they must comply with the Code. When including offensive or distressing 
content in the news before the watershed they must ensure that as necessary or 
appropriate such material must be appropriately scheduled or justified by the context. 
Ofcom acknowledges that this frequently involves news broadcasters making finely 
nuanced decisions, often under considerable time pressure. 
 
Rule 1.3 
 
Rule 1.3 states that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged by a number of 
factors including: the nature of the content, the time of the broadcast, the likely 
audience expectations and the availability of children to view, taking into account 
school time, weekends and holidays.  
 
We first considered whether the programme contained material unsuitable for 
children.  
 
The words and tone of Ms Lee’s voice made it clear she was highly distressed. We 
also considered that viewers (including some children) would have understood that 
Ms Lee was to be murdered in the moments following the 999 call. In Ofcom’s view, 
given that the call represented the last traumatic moments of Ms Lee’s life before her 
murder, it had the clear potential to disturb viewers. This was particularly true with 
regard to children, whose exposure to death (and their ability to understand it and 
place it in context) is generally more limited than that of adults. We therefore 
considered that the material was not suitable for children.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 10 

We went on to assess whether the 999 call material was appropriately scheduled.  
 
Ofcom noted that the 999 call was broadcast in the BBC1 News bulletins at 13:00 
and 18:00 during the school half-term holidays. We noted the BBC’s comments that 
school holidays have a limited impact on the amount of children watching its news 
bulletins. We also however took into account that the BARB1 audience figures for the 
two bulletins indicated that around 46,000 children under 15 watched the 13:00 
news, and around 176,000 were in the audience for the 18:00 news. These figures 
represented respectively 1.4% and 2.9% of the total audiences for these 
programmes.  
 
Ofcom’s guidance2 on Section One of the Code states:  
 

“It is accepted that it is in the public interest that, in certain circumstances, news 
programmes may show material which is stronger than may be expected pre-
watershed in other programmes as long as clear information is given in advance 
so that adults may regulate the viewing of children”.  
 

We noted that there was no warning before the 999 call was played in the two 
programmes’ headline sequences. We recognise it is not in keeping with audience 
expectations nor the well-established style of television news bulletins to give 
warnings to viewers in advance about the content of new headline sequences. 
However, the consequence of this is that viewers (and in particular parents and 
carers) therefore have no advance information about the broadcast of potentially 
distressing material, as happened in this case. 
 
In Ofcom’s view the potential for the 999 call to cause distress and offence when 
included in the Duncan Kennedy reports was reduced to some extent by it being 
used in the context of considered and longer reports on the murder trial, and after 
introductory words by the reporter. On balance however Ofcom’s Decision was that 
the uses of the 999 call in the headlines of the two bulletins, and in the Duncan 
Kennedy reports, were not appropriately scheduled. We noted that, in its comments 
to Ofcom, the BBC said that it accepted that the phone call “should not have been 
used in the headlines of the two bulletins” and “there should have been detailed and 
considered warning of the inclusion of material in the bodies of the bulletin”.  
 
Taking all these factors into account, on balance we considered that Rule 1.3 was 
breached.  
 
Rule 2.3 
 
Rule 2.3 states that in applying generally accepted standards broadcasters must 
ensure that potentially offensive material is justified by the context. Context is 
assessed by reference to factors such as the editorial content, the degree of offence 
and likely audience expectations.  
 
Ofcom first considered whether the material was potentially offensive.  
 
 

                                            
1
 Broadcasting Audience Research Board (BARB) is the official source of television viewing 

figures in the UK.  
 
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 11 

In our view for the same reasons that broadcast of the 999 call was unsuitable for 
children (see above), Ofcom considered that it was capable of causing offence to 
viewers in general. We also took into account that the call was played alongside 
aerial footage of the crime scene and (with the exception of the call’s broadcast 
during the 18:00 headlines) a photograph of the murder victim, Lucy Lee, who made 
the call. We considered that these visual elements heightened to some extent the 
potential offence caused by the accompanying audio.  
 
We next considered whether the material was justified by the context.  
 
In its representations, the BBC said that “the extracts from the recording should not 
have been used in the headlines of bulletins…before there was an opportunity for the 
reporter and presenter to provide more detailed context”. We agreed. We recognised 
that the broadcaster had valid reasons for wishing to use the 999 call as part of its 
reporting of a contemporaneous news story. However, the use of this potentially 
distressing and offensive material required sufficient contextualisation. In our view, 
the broadcast of this distressing 999 call in the headlines of these two pre-watershed 
news bulletins did not provide an opportunity for it to be properly contextualised.  
 
Concerning the use of the 999 call within the pre-recorded reports, we noted that 
some limited context was given to their broadcast. This included the introductions to 
the Duncan Kennedy pre-recorded reports read out by the newsreaders, and Duncan 
Kennedy’s words in the reports themselves, for example describing the call as 
“chilling” immediately before it was broadcast during the 13:00 bulletin, and 
“desperate” during the 18:00 bulletin. However, on balance, we did not consider that 
this limited contextualisation provided sufficient context overall to justify the 
broadcast of the 999 call in the Duncan Kennedy reports in the form they were 
broadcast at both these times.  
 
We noted that as a result of these broadcasts, the BBC has reminded its news 
programme teams about the BBC’s editorial guidelines on sensitivities surrounding 
the broadcast of this type of material, and about the need for proper context and 
warning to be given to the audience. 
 
Nevertheless, we considered on the facts of this particular case that the use of the 
999 call in these news programmes was not justified by the context. Rule 2.3 was 
therefore breached. 
 
We have previously reminded broadcasters including the BBC3 to take care, in 
particular, to ensure that material in news bulletin headline sequences is appropriate 
for the likely audience. As a result of this case, we reiterate the need for broadcasters 
to consider carefully the material included in news headline sequences. 
 
Breaches of Rules 1.3 and 2.3 
 

                                            
3
 See Ofcom’s Decision on BBC News at Six, BBC 1, 24 May 2013, 18:00 in issue 245 of 

Ofcom’s Broadcast Bulletin, available at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/245/obb245.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/245/obb245.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 12 

In Breach 
 

South East Today 
BBC1 South East, 22 November 2014, 18:00 
 

 
Introduction 
 
During this edition of South East Today, a news item reported on comments by UKIP 
MP Mark Reckless about his party’s immigration policy. The item was read by the 
South East Today presenter and was accompanied by two brief clips of pre-recorded 
footage. One of these clips showed Mr Reckless with the UKIP Leader, Nigel Farage, 
and contained flashing images, caused by flash photography. 
 
Ofcom received a complaint from a viewer who has photosensitive epilepsy (“PSE”). 
The complainant was particularly concerned that the report contained no warning 
before or during its broadcast, and reported that they experienced seizures as a 
result of watching the footage. 
 
Ofcom therefore carried out an assessment of the broadcast content against Ofcom’s 
Technical Guidance to broadcasters on flashing images (the “PSE Guidance”)1. The 
PSE Guidance states that a sequence containing flashing at a rate of more than 
three flashes per second which exceeds specific intensity thresholds may be 
potentially harmful. The technical assessment of the flashing images in this news 
report found that the material did not comply with the PSE Guidance. 
 
Ofcom considered the material raised issues under Rule 2.12 of the Code, which 
states:  
 

“Television broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to 
viewers who have photosensitive epilepsy. Where it is not reasonably practicable 
to follow the Ofcom guidance (see the Ofcom website), and where broadcasters 
can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or patterns is 
editorially justified, viewers should be given an adequate verbal and also, if 
appropriate, text warning at the start of the programme or programme item”. 

 
We therefore asked the BBC how this material complied with this rule. 
 
Response  
 
The BBC agreed that there should have been a warning prior to the broadcast of the 
news item. It explained that the omission of a warning was as the result of an 
“oversight by the staff concerned” for which it apologised. 
 
The BBC explained that since this event the Editor of South East News has reminded 
producers to “ensure that warnings are given prior to reports that contain flash 
photography and advised that wherever possible they should try to avoid using 
pictures that contain it.” 
 
 
 
 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/812612/section2.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/812612/section2.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 13 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “generally accepted standards are applied to the content of 
television and radio services so as to provide adequate protection for members of the 
public from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material”.  
 
Given the significant potential for harm to viewers with PSE who are exposed to 
flashing images, Rule 2.12 makes clear that Ofcom expects broadcasters to maintain 
a low level of risk in this regard. Further, the PSE Guidance, which was developed 
with input from medical experts, sets out technical parameters which are intended to 
reduce the risk of broadcast content provoking seizures.  
 
In this case, the content showing Mark Reckless and Nigel Farage lasted for 
approximately 11 seconds. Ofcom’s technical assessment of this material found that 
it materially exceeded the maximum limits set out in the PSE Guidance (in terms of 
the proportion of the screen area occupied by the flashing, and the intensity of the 
screen brightness changes involved). The sequence contained flashing images at an 
average rate of approximately six flashes per second (the limit in the PSE Guidance 
being no more than three flashes per second). It therefore posed a significant risk of 
harm to viewers in the audience with PSE and we noted that the complainant in this 
case had reported experiencing seizures as a result of watching it.  
 
Ofcom acknowledged that the omission of a warning was as a result of human error 
on this occasion, and that the South East Today producers have been reminded of 
their compliance responsibilities with regard to Rule 2.12. Nonetheless this report 
contained flashing images at levels which significantly exceeded the technical limits 
in the PSE Guidance, and the broadcast was therefore in breach of Rule 2.12 of the 
Code. 
 
Breach of Rule 2.12 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 14 

In Breach 
 

Competition 
5USA, various dates and times 
 

 
Introduction 
 
5USA is a general entertainment channel operated by Channel 5 Broadcasting 
Limited (“Channel 5” or “the Licensee”). A complaint alerted Ofcom to a broadcast 
competition on 5USA offering viewers the chance to win £15,000. The competition 
was transmitted as a standalone item after a drama programme, and consisted of the 
following voiceover: 
  

“How does an extra five thousand pounds a month for the rest of the year, tax 
free, sound? Yes, that’s right, you’ll receive five grand for October, November and 
December. That’s a massive £15,000. You can finally book that luxury holiday 
you’ve been dreaming of; maybe pay off someone’s university fees; or give your 
house that much needed make-over. Whatever you decide, you could be walking 
away with £15,000, plus some ‘Drama on Five’ goodies.” 

 
This was followed by details of how to enter – via premium rate telephony services 
(“PRS”)1 or post – including terms and conditions. The voiceover was accompanied 
by various visual representations of the prize and ways to spend it, followed by on-
screen entry details. 
 
The Licensee confirmed to Ofcom that the competition was broadcast in 
programming time. Ofcom therefore considered that the transmission of the 
competition raised issues warranting investigation under the following rule: 
 
Rule 9.27: “Premium rate telephony services will normally be regarded as products 

or services, and must therefore not appear in programmes, except where: 
 

a) they enable viewers to participate directly in or otherwise contribute 
directly to the editorial content of the programme; or  

 
b) they fall within the meaning of programme-related material.”  

 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the material complied with 
this rule. 
 
Response 
 
Channel 5 explained that the competition was Channel 5’s “Drama competition”, 
created for viewers of specific dramas broadcast on Channel 5. The dramas were 
Body of Proof, NCIS, Secrets and Lies, Wentworth, CSI, Under the Dome, Dallas, 
Longmire, Chicago PD, Castle, Diagnosis Murder, Columbo and McBride. The 
competition was promoted only in and around those dramas. 
 
 

                                            
1
 “PRS” is defined in a note to Section Nine of the Code as referring to a premium rate 

telephony service regulated by PhonepayPlus. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 15 

The Licensee stated that the competition was promoted in standalone items “to 
ensure that it was distinct from the editorial of the programmes, thereby ensuring that 
the primary purpose of the programmes remained editorial and the competition and 
the promotion of the PRS entry to it was subsidiary to that.” 
 
Channel 5 said it was conscious that PRS promoted in editorial airtime must fall into 
one of the categories set out in Rule 9.27 in order to be compliant with the Code. The 
Licensee believed Ofcom had accepted PRS competitions broadcast by Channel 5 
and many other broadcasters promoted in and around television programmes in 
editorial airtime were compliant with the Code, whether pursuant to Rule 9.27(a) or 
(b). The Licensee was of the view that such competitions “tend to be linked to one 
programme or series, but that a number of broadcasters link PRS competitions to 
more than one programme, such as Channel 5 had done with this Drama 
competition.” 
 
Channel 5 noted that Ofcom’s published guidance2 to Rule 9.27(a) specifically 
recognises that PRS competition entries can enable viewers to participate directly in 
or contribute directly to the editorial content of programmes thereby bringing them 
within the provisions of Rule 9.27. The Licensee said that it had always considered 
that even if a PRS competition promoted in editorial airtime was not considered to fall 
within Rule 9.27(a) (i.e. it did not enable viewers to participate directly in or otherwise 
contribute directly to the editorial content of the programme) then it would comply 
with the provisions in the Code in relation to ‘programme-related material’ under Rule 
9.27(b).3 
 
Channel 5 noted that Ofcom’s published guidance on programme-related material, 
states that: “a product or service directly derived from more than one specific 
programme may be considered to be programme-related material in relation to those 
programmes”. The Licensee stated that the competition in this case was promoted 
only during and around the specific dramas for which it was “specifically created… 
and directly derived.” It believed that the competition was “intended to allow viewers 
to benefit fully from, or interact with, the Drama programmes in precisely the same 
way as a competition created for one programme or series would.” The Licensee said 
that, in this case, it was the competition itself that it considered to be directly derived 
from the programmes. Further, the Licensee considered that the “Drama on 5 
goodies” that formed part of the prize fulfilled the provision of Rule 9.27(b), allowing 
viewers to benefit fully from, or interact with the programme. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards 
objectives, including “that the international obligations of the United Kingdom with 
respect to advertising included in television and radio services are complied with”. 
These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media Services 
(“AVMS”) Directive.  
 

                                            
2
 Ofcom’s Guidance to Section Nine of the Code can be found at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf.  
 
3
 “Programme-related material” is defined in a note to Section Nine of the Code as consisting 

of “products or services that are both directly derived from a programme and specifically 
intended to allow viewers to benefit fully from, or to interact with, that programme.” 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 16 

Article 23 of the AVMS Directive limits the amount of advertising a broadcaster can 
transmit to 12 minutes per hour. However, announcements made by a broadcaster in 
connection with its own programmes and ancillary products directly derived from 
those programmes are exempt from this limit.4  
 
Ofcom enforces the limit on the amount of advertising that can be shown through 
rules in the Code on the Scheduling of Television Advertising or ‘COSTA’.5 The 
exemption, required by the AVMS Directive, to this limit – i.e. for announcements 
made by a broadcaster in connection with its own programmes – is reflected in 
Section Nine of the Broadcasting Code, including Rule 9.27.  
 
Rule 9.27 of the Code therefore does permit broadcasters to utilise PRS within 
programming content in specific circumstances. However, because such services do 
enable broadcasters to seek to generate income from viewers during programming 
material, the circumstances in which they may do so are limited – where the PRS 
either enables viewers to participate directly in or otherwise contribute directly to the 
editorial content of the programme (Rule 9.27(a)) or if it constitutes ‘programme-
related material’ as defined in the Code (Rule 9.27(b)). 
 
In this case, we noted that entrants to the competition could not in any way impact on 
the editorial content of the drama programming shown, which consisted of pre-
recorded dramatic serials such as murder mysteries and soap operas. In relation to 
competitions, the requirements of Rule 9.27(a) are likely to be met only where a 
competition forms part of the fabric of a programme and not, as in this case, a 
separate and largely unrelated, piece of content. Therefore, we did not consider the 
exemption set out in Rule 9.27(a) applied.  
 
We then considered whether the competition satisfied the Code’s definition of 
programme-related material and therefore fell with the exemption permitted by Rule 
9.27(b). The Code makes clear that in order for a product or service to qualify as 
programme-related material it must be both directly derived from a programme and 
specifically intended to allow viewers to benefit fully from, or interact with, that 
programme.  
 
Ofcom’s Guidance to Section Nine of the Code explains that “similarity, in terms of 
genre or theme(s), between a programme and a product or service…is not in itself 
sufficient to establish that the product or service is directly derived from the 
programme.” As identified by Channel 5, the Guidance does state that a “product or 
service directly derived from more than one specific programme may be considered 
to be programme-related material in relation to those programmes”. However, the 
Guidance continues that “…scope for this is limited. Ultimately this will depend on the 
facts of an individual case. In each case, in order for the material to be considered 
programme-related material and promoted accordingly, a broadcaster would need to 
be able to demonstrate to Ofcom’s satisfaction that the material in question was 
directly derived to a significant extent from each of those programmes” [emphasis 
in original]. 
 
Ofcom did not accept Channel 5’s argument that the competition met the definition of 
programme-related material because it was created to be broadcast around the 
specific programmes. As made clear in the Guidance, for material linked to a number 

                                            
4
 See Article 23 and Recital 97 of the AVMS Directive. 

 
5
 A copy of COSTA can be found at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/other-codes/tacode.pdf.  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/other-codes/tacode.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 17 

of programmes to be deemed to be programme-related, broadcasters are likely to 
need to be able to demonstrate that it is directly derived to a significant extent from 
each of those programmes. Ofcom did not consider that simply creating a 
competition to be scheduled around specific programmes was sufficient to 
demonstrate that the competition was directly derived from those programmes and 
allowed viewers to fully benefit from or interact with them. 
 
Ofcom therefore went on to consider whether the competition content, including the 
prizes, met the definition of programme-related material. We noted that the prizes in 
the competition consisted of £15,000 in cash and “some Drama on 5 goodies”. In our 
view the focus of the competition was an opportunity for entrants to win a cash sum. 
We noted that the voiceover focused almost entirely on the benefits of winning a 
significant cash prize: “You can finally book that luxury holiday you’ve been dreaming 
of: maybe pay off someone’s university fees; or give your house that much needed 
make-over.” There was no reference to specific programmes. Further, we considered 
that the reference to the “Drama on 5 goodies”, which consisted of a mug, coasters, 
umbrella and bag with channel and genre branding, was brief and clearly secondary 
to the main prize – none of these items was shown or described in detail. In our view, 
this was insufficient to establish that the competition considered as a whole was 
“directly derived” to any significant extent from the drama programmes in question. 
As a result, the competition did not meet the definition of programme-related material 
set out in the Code. 
 
Further, even if the focus of the competition had been on the “Drama on 5 goodies”, 
Ofcom did not accept that the genre-based merchandise in this case was directly 
derived to a significant extent from the specific dramas. 
 
Because the competition neither enabled viewers to participate or otherwise 
contribute directly to the editorial content of the programme, nor constituted 
‘programme-related material’, we concluded that the competition was in breach of the 
Code. 
 
Breach of Rule 9.27



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 18 

In Breach 
 

Sponsorship credits 

Tritio Matra, Channel i, 29 December 2014, 00:15 
 

 
Introduction 
 
Channel i is a news and general entertainment channel aimed at the Bangladeshi 
community in the UK and Europe. The licence for Channel i is held by Prime Bangla 
Limited (“Prime Bangla” or “the Licensee”).  
 
Ofcom received a complaint that a sponsorship credit attached to a talk show called 
Tritio Matra was akin to advertising. We viewed the material and noted the following 
on-screen text during a sponsorship credit for the UK-based shop Bangla Carpets 
and Furniture: 
 

“Free UK delivery 
 
BANGLA CARPETS & FURNITURE 
 
[website address, postal address, telephone number]”. 

 
This was accompanied by footage of carpets being attended to by a member of staff 
in the shop. 
 
We also noted a sponsorship credit for the international cargo company JMG Air 
Cargo, which included the following on-screen text: 
 

“Call [telephone numbers] 
 
ONLINE BOOKING 
& TRACKING 
JMG 

 
[website address]”. 

 
This was accompanied by an image of the company’s logo. 
 
Ofcom considered that the material raised issues warranting investigation under Rule 
9.22(a) of the Code: 
 
Rule 9.22: “Sponsorship credits must be distinct from advertising. In particular: 

 
(a) Sponsorship credits broadcast around sponsored programmes must 

not contain advertising messages or calls to action. Credits must not 
encourage the purchase or rental of the products or services of the 
sponsor or a third party. The focus of the credit must be the 
sponsorship arrangement itself. Such credits may include explicit 
reference to the sponsor’s products, services or trade marks for the 
sole purpose of helping to identify the sponsor and/or the sponsorship 
arrangement.” 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 19 

We therefore asked the Licensee for its comments as to how the content complied 
with Rule 9.22(a). 
 
Response 
 
The Licensee chose not to comment. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “the international obligations of the United Kingdom with respect 
to advertising included in television and radio services are complied with”. The rules 
in Section Nine of the Code, among others, reflect this objective.  
 
The Audiovisual Media Services Directive limits the amount of advertising a 
broadcaster can transmit and requires that advertising is kept distinct from other 
parts of the programme service. Sponsorship credits are treated as part of the 
sponsored content and do not count towards the amount of airtime a broadcaster is 
allowed to use for advertising. To prevent credits effectively becoming 
advertisements, and therefore increasing the amount of advertising transmitted, 
broadcasters are required to ensure that sponsorship credits do not contain 
advertising messages.  
 
Rule 9.22(a) of the Code therefore requires that sponsorship credits broadcast 
around sponsored programmes must not contain advertising messages or calls to 
action, or encourage the purchase or rental of the products or services of the sponsor 
or a third party. The focus of the credit must be the sponsorship arrangement itself 
and references to the sponsor’s products, services or trade marks should be for the 
sole purpose of helping to identify the sponsor and/or the sponsorship arrangement. 
 
Ofcom’s published guidance1 on Rule 9.22(a) states: “[C]laims about the sponsor’s 
products/services (in particular those that are capable of objective substantiation) are 
likely to be considered as advertising messages and therefore should not be included 
in sponsorship credits. Examples include:…the use of promotional language and/or 
superlatives to describe the sponsor and/or its products and services (e.g. referring 
to: the breadth of range of products a sponsor provides or how easy a sponsor’s 
product is to use).” 
 
The guidance also states: “[C]redits that contain direct invitations to the audience to 
contact the sponsor are likely to breach the Code. However, basic contact details 
(e.g. websites or telephone numbers) may be given in credits, but these should not 
be accompanied by language that is likely to be viewed as an invitation to the 
audience to contact the sponsor.” 
 
Ofcom considered that the on-screen text “Free UK delivery” in the sponsorship 
credit for Bangla Carpets and Furniture constituted a claim about the convenience of 
accessing the service provided by the company and the financial benefit of doing so, 
and was therefore an advertising message. 
 
In the sponsorship credit for JMG Cargo, Ofcom considered that the on-screen text 
“Call [telephone numbers]”, shown alongside two telephone numbers, directly invited 
the viewer to contact the sponsor, and was therefore a call to action. Ofcom also 

                                            
1
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf.  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 20 

considered that the text “ONLINE BOOKING & TRACKING” constituted a claim about 
the services offered by the company. 
 
The sponsorship credits were therefore in breach of Rule 9.22(a). 
 
Breaches of Rule 9.22(a)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 21 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 

Breach findings table 
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports 
 

 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states: 
 

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel 
must not exceed 12 minutes.” 

 
Channel Transmission 

date and time  
Code and 
rule / 
licence 
condition 

Summary finding  
 

Vox Africa 24 October 2014, 
21:00 

Rule 4 of 
COSTA 

Ofcom noted, during monitoring 
that Vox Africa exceeded the 
permitted advertising allowance in 
a clock hour on 24 October 2014 
by 50 seconds. 
 
The licence holder for Vox Africa, 
Vox Africa Plc (“the Licensee”), 
explained the error occurred due to 
live news programming which 
pushed additional commercials into 
the 21:00 clock hour.  
 
The Licensee confirmed it had 
reviewed its procedures to ensure 
compliance with COSTA. 
  
Breach 
 

 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 22 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Licence Condition 17(2) – compliance procedures and 
arrangements 
International Television Channel Europe Limited regarding its service NTV 
(TLCS-1624) 
 

 
Introduction 
 
NTV is a general entertainment and news service broadcast on the digital satellite 
platform. The channel is aimed at the Bangladeshi community in the UK and other 
parts of Europe. The licence for the service is held by International Television 
Channel Europe Limited (“ITCE” or “the Licensee”). Ofcom granted this Television 
Licensable Content Service ("TLCS”) licence on 31 January 2012.  
 
Between April 2013 and September 2014, Ofcom recorded a total of 20 breaches of 
the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”) against ITCE because of material 
broadcast on its service NTV. Of these 20 breaches of the Code: there were 15 
breaches of rules in Section Nine of the Code (Commercial References in Television 
Programming); two breaches of rules in Section Five (Due Impartiality and Due 
Accuracy and Undue Prominence of Views and Opinions) and three breaches of 
Section Six (Elections and Referendums). All breaches related to material broadcast 
on NTV during the period May 2012 to June 2014.  
 
The 20 breaches were recorded in 16 separate cases, as follows: 
 
1) Sponsorship credits, NTV, 20 May 2012 to present: breaches of Rule 9.22(a) of 

the Code for inclusion of advertising messages in sponsorship credits.  
Issue 227 of the Broadcast Bulletin, (one breach published 8 April 2013): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb227/obb227.pdf 

 
2) Bangladesh Nationalist Party item, NTV, 19 January 2013, 21:00: breach of 

Rules 5.5, 9.1 and 9.2 of the Code for broadcasting a message from the 
Bangladeshi Nationalist Party. Issue 227 of the Broadcast Bulletin (three 
breaches published 8 April 2013): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb227/obb227.pdf 

 
3) Sponsorship of Metro Life, NTV, 20 April 2013, 21:00: breach of Rule 9.22(a) of 

the Code relating to advertising claims in a Lycamobile sponsorship credit.  
Broadcast Bulletin (one breach published 5 August 2013): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb235/obb235.pdf 

  
4) Maya Nigom, NTV, 14 April 2013, 21:00 and News, NTV, 14 April 2013, 21:30: 

breach of Rule 9.2 of the Code for failure to ensure distinction between editorial 
and advertising. Issue 236 of the Broadcast Bulletin (one breach published 27 
August 2013): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb236/obb236.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb227/obb227.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb227/obb227.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb227/obb227.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb227/obb227.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb235/obb235.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb235/obb235.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb236/obb236.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb236/obb236.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 23 

5) Accountancy with Mahbub Murshed, NTV, 29 April 2013, 15:30: breach of Rule 
9.12 of the Code for product placement in a consumer advice programme. 
Issue 237 of the Broadcast Bulletin (one breach published 9 September 2013): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2361/obb237.pdf 

 
6) Sponsorship of Adhan-e-Isha, NTV, 6 August 2013, 22:05: breach of Rule 9.23 of 

the Code from a sponsorship credit appearing during a religious programme.  
 Issue 244 of the Broadcast Bulletin (one breach published 16 December 2013):  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/2431/obb244.pdf 

 
7) Charity Appeal, NTV, 9 July 2013, 19:00: breach of Rule 9.33 of the Code for 

failing to establish the charitable status of the recipient of charitable donations. 
Issue 244 of the Broadcast Bulletin (one breach published 16 December 2013):  
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/2431/obb244.pdf 

 
8) Shomoyer Sathe, NTV, 28 October 2013, 23:00: breach of Rule 5.5 of the Code 

for broadcasting material without due impartiality. Issue 250 of the Broadcast 
Bulletin 250 (one breach published 17 March 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb250/obb250.pdf 

 
9) Sponsorship of Tobuo Jibon, NTV, 21 December 2013, 20:30: breach of 9.22(a) 

of the Code for inclusion of an advertising message in a sponsorship credit.  
Issue 253 of the Broadcast Bulletin (one breach published 6 May 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/obb253.pdf 

 
10) Aine O Adhikar, NTV, 14 December 2013, 12:30 – breach of 9.12(b) of the Code 

for product placement in a consumer advice programme. Issue 253 of the 
Broadcast Bulletin (one breach published 6 May 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/obb253.pdf 

  
11) Accountancy with Mahbub Murshed, NTV, 5 January 2014, 15:00: breach of 

9.12(b) of the Code for product placement in a consumer advice programme. 
Issue 253 of the Broadcast Bulletin (one breach published 6 May 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/obb253.pdf 

  
12) Education Consultancy with Kazi, NTV, 7 January 2014, 20:00: breach of Rule 

9.12(b) of the Code for product placement in a consumer advice programme. 
Issue 253 of the Broadcast Bulletin (one breach published 6 May 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/obb253.pdf 

 
13) Aey Shomoy, NTV, 8 April 2014, 23:00 - breach of Rule 9.12 of the Code for 

product placement in a current affairs programme. Issue 261 of the Broadcast 
Bulletin (one breach published 8 September 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2601/obb261.pdf 

  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2361/obb237.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2361/obb237.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/2431/obb244.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/2431/obb244.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/2431/obb244.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/2431/obb244.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb250/obb250.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb250/obb250.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 24 

14) Europer Shangbad, NTV, 6 May 2014, 22:15: breaches of Rules 6.8, 6.9 and 
6.11 of the Code for failing to observe reporting rules during an election period. 
Issue 261 of the Broadcast Bulletin (three breaches published 8 September 
2014):  
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2601/obb261.pdf 

 
15) Icche Ghuri, NTV, 6 May 2014, 22:30: breach of Rule 9.22 of the Code for 

inclusion of an advertising message in a sponsorship credit. Issue 261 of the 
Broadcast Bulletin (one breach published 8 September 2014):  
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2601/obb261.pdf 

 
16) Nil Ronger Golpo, NTV, 3 June 2014, 21:00: breach of Rule 9.22 of the Code for 

inclusion of an advertising message in a sponsorship credit. 
Issue 261 of the Broadcast Bulletin (one breach published 8 September 2014): 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2601/obb261.pdf 

 
Condition 17(2) of ITCE’s TLCS licence requires the Licensee to adopt and observe 
compliance procedures to ensure that its programming meets the standards set in 
the Code. Specifically, Condition 17(2) requires that: 
 

“The Licensee shall adopt procedures and ensure that such procedures are 
observed by those involved in providing the Licensed Service for the purposes of 
ensuring that programmes included in the Licensed Service comply in all respects 
with the provisions of this Licence, the 1990 Act, the 1996 Act, the 
Communications Act, relevant international obligations and all relevant codes and 
guidance. The Licensee shall, without prejudice to the generality of the foregoing, 
ensure that:  

 
(a) there are sufficient persons involved in providing the Licensed Service who 

are adequately versed in the requirements of this Licence, the 1990 Act, the 
1996 Act, the Communications Act, relevant international obligations and all 
relevant codes and guidance and that such persons are able to ensure 
compliance with such requirements on a day to day basis; 
 

(b) adequate arrangements exist for the immediate implementation of such 
general and specific directions as may from time to time be given to the 
Licensee by Ofcom;  

 
(c) the requirements of the Audiovisual Media Services Directive [Directive 

2010/13/EU] are complied with where practicable, having regard to the 
provisions set out in Articles 16, 17 and 18 of the Directive and any guidance 
issues and from time to time revised by Ofcom for the purpose of giving effect 
to those provisions; 

 
(d) adequate arrangements exist for the advance clearance of advertisements of 

such types and for such products as Ofcom shall determine; 
 

(e) that in each department of the Licensee where any of the procedures referred 
to in this Condition are to be implemented the member of staff responsible is 
of sufficient seniority to ensure immediate action and that issues relating to 
compliance may be brought where necessary directly before senior 
management for consideration”. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2601/obb261.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 25 

Given the requirements of Licence Condition 17(2), Ofcom requires that an applicant 
for a licence sets out the compliance arrangements it will have in place from the point 
at which a licence is granted.  
 
In its application for a TLCS licence, ITCE provided various details about the 
compliance procedures it said would be in place following the award of the licence. 
These referred to a compliance operation managed by a named compliance officer 
and supported by a compliance team consisting of the CEO and a further individual, 
as well as details of how staff would be trained on Ofcom codes.  
 
The licence was granted on 31 January 2012. On 25 May 2012, ITCE informed 
Ofcom that the individual named on their licence application form was no longer the 
compliance contact for NTV and that his responsibilities had been passed to the CEO 
of ITCE. 
 
Summary of Ofcom’s investigation 
 
Following publication in the Broadcast Bulletin of the breaches in cases (1) to (7)1 
recorded between April 2013 and December 2013, Ofcom requested that the 
Licensee attend a meeting to discuss its compliance arrangements, particularly 
concerning the Licensee’s application of Section Nine of the Code. This meeting, 
which took place on 20 January 2014, was attended by ITCE’s Chief Executive 
Officer (“the CEO”) and an NTV contributor. During this meeting, ITCE informed 
Ofcom that the majority of the content broadcast on NTV was checked for 
compliance by the CEO. At this meeting, ITCE agreed that it would provide Ofcom 
with a detailed document setting out the compliance measures it had implemented 
since the breaches occurred.  
 
ITCE subsequently informed Ofcom on 22 January 2014 that the CEO had reminded 
the team of the importance of Ofcom rules and that an external compliance 
consultant had been approached with a view to obtaining compliance guidance. The 
Licensee then in February 2014 supplied Ofcom with a copy of a document titled 
“NTV Compliance Procedures”. This document consisted of a short summary of the 
main principles in Section Nine of the Code, as well as a list of the rules in Section 
Nine transcribed from the Code. No other documents concerning compliance were 
supplied. 
 
On 12 March 2014, ITCE’s CEO informed Ofcom that when a programme proposal is 
received, the CEO along with the team go through their consultant’s guidelines and 
“…make sure that anything we put on the channel is complying with Ofcom 
regulations, if I have any confusion I get in touch with our consultant for their advice. 
This is the simple procedure we follow…” In the same month, Ofcom recorded a 
further Section Five breach (see case (8)).  
 
Given that the breaches by NTV appeared to indicate an ongoing and systemic 
compliance failure by the Licensee, Ofcom notified ITCE on 14 April 2014 that it was 
opening an investigation and requested formal representations on how ITCE had 
complied with Licence Condition 17(2) in respect of the 10 breaches recorded to date 
at that time (see cases (1) to (8)). ITCE provided representations on 6 May 2014 
(“the May 2014 Representations”).  
 
 

                                            
1
 See above list. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 26 

During the course of this Licence Condition 17(2) investigation, Ofcom found further 
material in breach of the Code which resulted in a total of 10 further breaches being 
recorded in the period between 6 May 2014 and 8 September 2014 (see cases (9) to 
(16)). Five of these ten breaches related to material broadcast after Ofcom launched 
its Licence Condition 17(2) investigation on 14 April 2014 (see cases (14) to (16)). 
On 16 October 2014 Ofcom informed the Licensee that all of the 20 breaches set out 
in cases (1) to (16) may be relied upon as evidence of non-compliance with Condition 
17(2) and provided a further opportunity for ITCE to provide representations on its 
compliance with Condition 17(2). 
 
Although ITCE provided a response on 29 October 2014 (the “October 2014 
Representations”), it did not make any representations on any of the other breaches 
recorded against the licence, nor did it not provide any supporting compliance 
guidelines or procedures.  
 
Having regard to the representations received from ITCE and the 20 breaches of the 
Code recorded in this case, Ofcom formed a Preliminary View in March 2015 
proposing a breach of Licence Condition 17(2) and invited ITCE to comment on this.  
 
Response  
 
In summary, Ofcom invited ITCE on three occasions to provide representations 
setting out how it had fulfilled Licence Condition 17(2). These occasions were in 
response to:  
 

 Ofcom’s initial investigation (the May 2014 Representations) 

 the further breaches recorded against the Licensee after the initial 
investigation was launched (the October Representations); and  

 Ofcom’s Preliminary View, proposing a breach of Licence Condition 17(2), 
sent in March 2015 (the Preliminary View Representations).  

 
May 2014 Representations  
 
The Licensee explained that the CEO was responsible for day-to-day compliance 
decisions for NTV.  
 
However, ITCE confirmed that a new and experienced member of staff (“the Bureau 
Chief”) had been appointed on 1 May 2014 and compliance decisions would now 
follow “a two-fold procedure” with the Bureau Chief making compliance decisions 
with the CEO. The CEO further explained that there were now, as a result of these 
changes, a total of six members of staff responsible for the compliance of NTV, 
including the CEO and the Bureau Chief. 
 
ITCE confirmed that all the compliance staff had read the licence conditions, relevant 
codes and guidance and that they reviewed the Ofcom website “at least once a 
week” as “a compulsory internal procedure”. The Licensee also provided a document 
titled “NTV Compliance Procedures”, which consisted of a short summary of the 
principles behind Section Nine of the Code followed by a verbatim reproduction of the 
rules set out in Section Nine.  
 
The Licensee also explained that, as NTV was “a small television station”, it tended 
to keep its operation “simple”. There were no written compliance procedures and, as 
at 6 May 2014, the Licensee said its compliance procedures were implemented 
through “internal verbal communications”. ITCE stated that it had “prepared a 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 27 

guideline for the staff to follow” but “it is yet to develop”. ITCE undertook to provide a 
copy of this to Ofcom once it was “fully updated”.  
 
October 2014 Representations  
 
The Licensee did not provide any comments with regard to the more recent breaches 
and nor did it supply any further supporting compliance guidelines or procedures. 
 
Preliminary View Representations  
 
ITCE said that it had been “taking some initiatives to conduct several workshops to 
enlighten our staff in relation to the compliance procedure.”  
 
ITCE also highlighted that after the new compliance team was set up on 1 May 2014, 
“it can be claimed that things are gradually developing”. In response to Ofcom’s 
observation that the last three breaches2 had been recorded in May and June 2014, 
soon after the establishment of this new compliance team, ITCE argued that the 
team were “just settling down with every single issue relating to compliance” at this 
time.  
 
ITCE explained that it had appointed a consultant to “prepare a detailed guideline” 
but the person “missed several deadlines” and this was why the guideline was not 
prepared on time. A new consultant had now been appointed and ITCE stated it was 
“expecting that the detailed guideline will be prepared at the end of the month [March 
2015] and we will be able to send it to you accordingly.” 
 
In conclusion, ITCE stated in its Preliminary View Representations that it understood 
Ofcom’s dissatisfaction about the compliance arrangements and procedures in place. 
It said it accepted that in the past there had been “systemic problems with [its] 
compliance procedures” but these had been identified and “will be resolved in a 
timely manner.” The Licensee therefore requested Ofcom “to allow us some time 
before imposing any sanction so that we can make things better.” It added that NTV 
had, in a short period of time, “created a positive impact on British-Bangladeshi 
diaspora and their social lives.”  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure a series of 
standards objectives set out in the Act. These standards are implemented through 
the rules in the Code and Ofcom’s other codes.  
 
The Act also requires Ofcom to include licence conditions for securing that the 
standards as set out in the Code are observed in the provision of that service. 
Licensees must therefore comply with the standards set by Ofcom in the Code. 
 
Licence Condition 17(2) requires licensees to adopt procedures to ensure their 
programmes comply in all respects with their licence conditions, and ensure that 
such procedures are observed. In particular, it obliges the licensee to ensure there 
are enough sufficiently qualified or trained people to ensure compliance, and that 
they have sufficient seniority to ensure the licensed service complies “in all respects” 
with the Code.  
 

                                            
2
 See cases (14) to (16) in the list set out in the Introduction 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 28 

In this case, Ofcom recorded 20 breaches of the Code during the period between 
April 2013 and September 2014, relating to material broadcast on NTV in the period 
May 2012 to June 2014. Of the 20 breaches recorded, 15 involved Section Nine of 
the Code, two involved Sections Five and three involved Section Six. Significantly, 
five of the breaches recorded against ITCE related to programming broadcast on 
NTV after Ofcom had notified the Licensee of its investigation into ITCE’s compliance 
with Condition 17(2)3. Ofcom has also engaged extensively with the Licensee for the 
purposes of securing its compliance with the Code. In addition to the published 
breach findings setting out the nature of the breach or breaches in each case and 
Ofcom’s reasons for its findings, Ofcom met with the Licensee on 20 January 2014 to 
discuss its compliance arrangements and followed this with further email and 
telephone communications with the Licensee. Ofcom considered that, as a result of 
this engagement, the Licensee should have been clear about the requirements of the 
Code and the need for it to have effective procedures in place to comply with those 
requirements. Ofcom does not provide detailed advice on how licensees should carry 
out day to day compliance. However, in this case it had suggested to the Licensee 
measures it could take to address compliance weaknesses, for example: training for 
compliance staff; ensuring sufficient time and resource is available for compliance 
procedures and implementing specific written processes for identifying and 
addressing compliance risks.  
 
In investigating whether ITCE had breached the requirements of Condition 17(2) 
Ofcom considered the number and repetitiveness of the breaches found against 
ITCE and the information and evidence provided by it about its compliance 
procedures. Ofcom assessed the adequacy of ITCE’s compliance procedures and 
noted the following: 
 

 ITCE provided a copy of a document entitled “NTV Compliance Procedures”. This 
document consisted solely of a summary of the main principles of Section Nine of 
the Code and set out the Section Nine rules. This document did not include any 
information or guidance added by the Licensee.  
 

 The CEO telephoned Ofcom on 12 March 2014 and said that the compliance 
procedures at NTV were “simple” and she personally reviewed all content prior to 
transmission. In a follow up email to Ofcom, the CEO set out NTV’s compliance 
procedures as follows: 

 
“…we try and follow a very simple procedure, when we get a programme 
proposal I myself [the CEO] sit down with the team and go through the 
guidelines that our consultant has put together for us and make sure that 
anything we put on the channel is comply with Ofcom regulations, if I have 
any confusion I get in touch with out consultant for their advice. This is the 
simple procedure we follow…”. 

 

 ITCE supplied information about the establishment of a new compliance team 
under the Bureau Chief from 1 May 2014. It also sent an additional copy of the 
“NTV Compliance Procedures”. The Licensee added that: 

 

                                            
3
 Ofcom notified the Licensee that it was investigating Licence Condition 17(2) on 14 April 

2014. On 6 May 2014 the Licensee broadcast two programmes in breach of Section Six and 
Section Nine of the Code and on 3 June 2014 it breached Section Nine of the Code again. 
See cases (14) to (16).  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 29 

“at this moment, the compliance procedures and processes are implemented 
through an internal verbal communications. However, we have prepared a 
guideline for the staff to follow and it is yet to develop. We will be enclosing it4 
once the guideline is fully updated… We have now made it mandatory for the 
compliance staff to go through Ofcom website at least once a week and it can 
be considered as compulsory internal procedure.”  
 

Ofcom noted that as of 1 May 2014 the Licensee had taken some steps to increase 
its compliance team by appointing an experienced Bureau Chief and six members of 
staff to provide compliance. Ofcom accepted that the new compliance team was not 
in post during the time period when the majority of the breaches occurred. However, 
we noted that after the new team was in place, material continued to be broadcast on 
the service which resulted in three further breaches of the Code5.  
 
In any event, a Licensee is required under Licence Condition 17(2) to have suitable 
compliance arrangements in place from the point at which a licence is granted. The 
licence for the service NTV was granted on 31 January 2012 and the first breaches 
related to material broadcast on 20 May 20126. ITCE went on to breach the Code on 
19 further occasions up to and including June 2014 (despite Ofcom continuing to 
seek reassurances with regard to the Licensee’s compliance arrangements during 
this time). ITCE’s TLCS licence requires from the point at which the licence is 
granted that the Licensee has “sufficient persons involved in providing the service” 
who are “adequately versed in the requirements of the Licence” and that it is “able to 
ensure compliance with such requirements on a day to day basis”. Ofcom therefore 
did not accept the Licensee’s position that the new compliance team “were just 
settling down”, that “things are gradually developing”. 
 
Additionally, Ofcom took into account that despite having invited the Licensee in 
October 2014 to make further representations six months after the new NTV 
compliance team had been established, ITCE provided no further documentation 
setting out the Licensee’s compliance arrangements or procedures. We also noted 
that when responding to Ofcom’s Preliminary View in March 2015, almost a year 
after the new compliance team was in place, the Licensee was still unable to provide 
Ofcom with any evidence of its compliance arrangements or procedures. We noted 
that the Licensee said it appointed a consultant/lawyer in 2014 to “prepare a detailed 
[compliance] guideline” but the consultant “missed several deadlines.” In Ofcom’s 
view, this was not an adequate explanation since ITCE as the Licensee has the 
responsibility of ensuring its compliance arrangements meet the requirements of 
Licence Condition 17(2). It should therefore have taken action to secure that this 
work was carried out and completed in a timely way, and clearly failed to do so. 
 
In reaching our Decision, we took account of the number and nature of the breaches 
recorded against ITCE. We also carefully reviewed all the evidence provided by the 
Licensee of its compliance arrangements, as set out above. Ofcom was not satisfied 
that this evidence was sufficient to demonstrate that the Licensee had adopted 
procedures to ensure compliance with the Code, and had adopted arrangements to 
ensure those procedures were observed as required by Condition 17(2). Given the 
volume of Code breaches recorded against ITCE, Ofcom’s Decision is that these 
were not isolated failures but resulted from the Licensee’s systemic failure to 

                                            
4
 The Licensee had not supplied this to Ofcom as at the date of this Decision. 

 
5
 See cases (14) to (16) in the list set out in the Introduction. 

 
6
 See case (1) in the list set out in the Introduction. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 30 

implement adequate compliance procedures, and satisfactory arrangements to 
ensure they are followed. 
 
Ofcom’s Decision was therefore that ITCE was in breach of Licence Condition 17(2) 
of its licence for NTV. We considered that, despite repeated requests from Ofcom, 
there was a lack of evidence that the Licensee had taken sufficient steps to put in 
place adequate compliance arrangements for the purposes of ensuring that all 
programmes broadcast complied in all respects with the provisions of its TLCS 
licence. The requirement to have effective arrangements to ensure compliance with 
licence obligations is fundamental to protecting UK audiences from harm and 
therefore Ofcom considers a breach of the requirement set out in Condition 17(2) to 
be serious. 
 
Furthermore, the evidence provided by ITCE to date about its compliance processes 
has not satisfied Ofcom that the compliance weaknesses at NTV have been 
adequately addressed by the Licensee. Ofcom noted the Licensee’s emphasis on the 
simplicity of its approach to compliance. Although the Licensee provided evidence 
that it had increased its compliance team, this did not prevent three further breaches 
of the Code by ITCE. Ofcom noted the absence of evidence of documented 
compliance procedures, and the lack of documented guidance by the Licensee for its 
compliance team on the application of the Code. For these reasons, Ofcom’s 
Decision is that there continues to be a systemic problem with compliance 
procedures at the NTV service and that there is a material risk that there will be 
further breaches of the Code unless this is addressed. 
 
Ofcom is therefore putting the Licensee on notice that it will consider this case 
for the imposition of a statutory sanction. Further, this breach of Licence 
Condition 17(2) is so serious that Ofcom is putting the Licensee on notice in 
this case that revocation of the licence may be recommended as an 
appropriate sanction.  
 
Breach of Licence Condition 17(2)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 

31 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld  
 

Complaint by Mr Musawer Mansoor Ijaz 
Khara Sach, ARY News, 18 February 2014  
 

 
Summary 
 
Ofcom has upheld this complaint made by McClure Naismith LLP (“McClure 
Naismith”) on behalf of Mr Mansoor Ijaz of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast. 
 
This programme featured a studio-based discussion about the work of the former 
Chief Justice of Pakistan, Mr Iftikhar Chaudhary, and this part of the broadcast 
included a number of allegations about the previous conduct of Mr Mansoor Ijaz, an 
American venture financier and hedge-fund manager. These allegations included that 
for example Mr Ijaz had been involved in fraud.  
 
Ofcom found that the broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that 
the programme did not present, disregard or omit material facts with regard to 
serious claims made about Mr Ijaz's conduct. As a result, the programme was unfair 
to him.  
 
Introduction and programme summary 
 
ARY News is a television station providing news coverage and information 
programming to the Pakistani community in the UK.  
 
This magazine programme dealt with a number of different issues and topics. On 
various specific occasions during the programme comments were made about Mr 
Mansoor Ijaz, a Pakistani businessman. A transcript in English (translated from the 
original Urdu) of the full programme broadcast on 18 February 2014 was prepared by 
an independent translation company for Ofcom. Both parties to the complaint 
confirmed that the translated transcript accurately represented both the wider 
programme and the content which related specifically to the complainant, and that 
they were satisfied that Ofcom could rely on the translated transcript for the purpose 
of investigating and adjudicating on the complaint.  
 
On the 18 February 2014, ARY News broadcast an edition of Khara Sach (translated 
as “the Plain Truth”), a talk show programme presented by Mr Mubashir Luqman. 
During a discussion about the work of the former Chief Justice of Pakistan, Mr Iftikhar 
Chaudhary, the presenter spoke about an investigation by Pakistan’s Supreme Court 
into the allegation that in May 2011, Pakistan’s ambassador to the United States, Mr 
Hussein Haqqani, wrote a memorandum asking the US government for help to avert 
a military takeover of the civilian government in Pakistan in the wake of the US 
military raid which resulted in the death of Osama Bin Laden1.  

                                            
1
 In 2012 Pakistan’s Supreme Court conducted an investigation into the allegation that in May 

2011, Mr Hussein Haqqani (who was then Pakistan’s ambassador to the United States) wrote 
a memorandum asking the American government for help to avert a military takeover of the 
civilian government in Pakistan in the wake of the US military raid which resulted in the death 
of Osama Bin Laden. Prior to the investigation Mr Ijaz had written an article for the Financial 
Times (published on 10 October 2011) in which he claimed that he had delivered the 

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 32 

During the programme, the presenter discussed the political ramifications of this 
incident, most notably the fact that: “Mr Haqqani lost his job and Mr Zardari [the 
former president of Pakistan] lost the elections”. He also questioned why the 
investigation (which he referred to as a “lawsuit”) was never “resolved”.  
 
Later in the programme, after a discussion about the handling of some other court 
cases, the presenter introduced a studio guest, Mr Abid Saaqi of the Lahore High 
Court Bar Association, and spoke about “what Mr Mansoor Ijaz is doing these days”.  
 
Mr Luqman said:  
 

“Mr Mansoor please do not file a suit against me because what I am saying is 
available on the internet – that you are trying to commit another fraud and you 
are busy doing a deal with Formula 1 in London [and] Lotus Cars, and to that 
end, you have formed a company by the name of “Quantum” for which you have 
not been able to raise financing of $15 million. Many problems have arisen. Lotus 
is in trouble. You are in trouble.  
 
Then there was a deal you were involved in brokering between the government of 
Sudan and the American government in which Osama bin Laden was to be 
handed over to the United States, and that deal did not work out either, and in 
that you had to pay. 
 
You were on contract as analyst with Fox News but that contract too is now gone 
– finished. You used to make some startling revelations but suddenly those 
startling revelations are no longer of value. It is said that you also embezzled 
some money from the Citibank in America.  
 
A lot has been happening in this period, praise Allah, but these days Mr Mansoor 
Ijaz is doing a very interesting job. Yes, he arranges for wrestling between naked 
women. I cannot show you the full images but I will try to show you a little bit. 
Watch this first; who else would like to do Mansoor Ijaz’s job? Who would do it? 
Watch this”.  
 

Immediately after these comments, the programme showed a video clip of women 
wrestling in a boxing ring. The images of the women were pixelated. However, 
despite the pixelation it appeared that the women were wearing bikinis. The same 
video showed a man sitting in commentary box and seemingly commentating on the 
contest in English.  
 
The presenter then turned to his guest and asked: “Am I right or wrong [about these 
claims about Mr Ijaz]?” to which Mr Saaqi said: “You are correct”.  
 
The presenter than asked Mr Saaqi if it was correct “that [General] Kiyani’s brother2 
and Mansoor Ijaz had a deal worth a few million dollars and when the deal ended 
they quarrelled between themselves…” . Mr Saaqi said that he did not have “any 

                                                                                                                             
memorandum at the behest of President Zardari (who was the president of Pakistan at the 
time). The incident and the investigations and claims surrounding it became known as 
"Memogate". 
 
2
 General Kayani, now retired, was the Commander-in-Chief of the Pakistan Army between 

November 2007 and November 2013. He appeared as a witness in the Pakistan Supreme 
Court hearing into the memorandum incident involving Mr Hussein Haqqani (see above). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 33 

direct evidence about it but it ha[d] been heard that they had commercial interests on 
the basis of which a deal was done”. 
 
The programme also included a telephone conversation between the presenter and 
Mr Haqqani. During this conversation, Mr Haqqani defended himself against the 
allegation that he had been involved in the incident regarding the memorandum. He 
said that the allegations against him “were levelled by just one man [i.e. Mr Ijaz]” but 
that he had “disappeared somewhere”. 
 
Afterwards, the presenter said: 

“There is an allegation against him [Mr Ijaz] that after 1990 he offered [his 
services] to the Clinton Administration [saying] that he could play an active role 
regarding Pakistan’s nuclear programme because several heads of Pakistan’s 
nuclear installations were either his [father’s] friends or had been his [father’s] 
class-fellows. Then he wrote a four-page long letter to Benazir Bhutto [the late 
prime minister of Pakistan], against General Ali Kuli Khan and Mr Yusuf Haroon. 
These [two] are very respectable men and I honour them a lot. Then, writing in 
American newspapers, he [Mr Ijaz] threw dirt at Pakistani Government and senior 
leaders. …I understand that we are told that he is a highly respectable and 
trustworthy man [as opposed to] the Pakistani Ambassador [Mr Haqqani] [who] is 
not trustworthy”.  

 
Turning to Mr Haqqani, the presenter added: 

“Although I have strong objections at many things about you – I am saying this to 
you on air – on many things, I disagree with you but I am speaking about the 
nature of the character of this man [Mr Ijaz] – it is proven that this man is a liar 
and yet, why so much value was placed on him [upon his testimony against 
Ambassador Haqqani]?” 

 
Mr Haqqani responded by saying that the investigation was politically motivated. He 
added that: 

“The truth is that though Mr Mansoor Ijaz levelled an allegation [against me] he 
was never able to prove it. Those to whom he had sent the Memo said that they 
did not receive it and if they did receive it, they said that it was from Mr Mansoor 
Ijaz – not from anyone else.  

After all was done and dusted, it should have been explicit that declaring your 
own ambassador a traitor on the basis of the statement of an unreliable man [Mr 
Ijaz] would not enhance the prestige and honour of Pakistan”. 

 
Mr Haqqani also said that “they [the Pakistani authorities at the time] made a man 
[Mr Ijaz] stand up and put on a show [i.e. make the allegations regarding the 
memorandum against Mr Haqqani]”. He added:  

“He [Mr Ijaz] arranges for naked wrestling matches and showed his drama in the 
courtroom too while sitting abroad. Thousands of dollars or pounds were spent to 
enable him to relay his statement [to the Supreme Court] via video link from 
London. It has never happened in any lawsuit before [or] after this. The legal 
procedure for testifying in the courts in Pakistan is that the witness presents 
himself to the court. The witness testifies and is then cross-examined”. 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 34 

Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
In summary, on behalf of Mr Mansoor Ijaz, his solicitors, McClure Naismith 
complained that Mr Ijaz was treated unjustly or unfairly in the programme as 
broadcast because material facts about or related to Mr Ijaz were presented, 
disregarded or omitted in a manner which gave viewers an unfair impression of him. 
In particular, McClure Naismith said that the programme included unfair 
misrepresentations and “malicious” factual inaccuracies, and repeatedly referred to 
Mr Ijaz “committing fraud or being engaged in other criminal or unscrupulous acts”.  

  
The following sections of the programme were illustrative of the material that McClure 
Naismith said resulted in unfairness to Mr Ijaz: 
 

 The claim that Mr Ijaz was in the process of committing “another fraud” with 
regard to his business relationship with the Lotus Formula One team ("Lotus"). Mr 
Ijaz acknowledged that the deal between Quantum3 and Lotus required 
restructuring but said that the programme was wrong to say that Quantum was 
unable to raise the necessary finance or that the deal “was somehow dead”. He 
added that the level of finance required had never been disclosed and therefore 
the programme’s reference to a figure of $15 million had no basis in fact.  

 

 The reference to a claim that Mr Ijaz stole funds from Citibank. Mr Ijaz said that it 
was “a flat lie” that he had embezzled funds from this bank. 

 

 The claim that, at the time of the broadcast, Mr Ijaz was working as a 
commentator for nude female wrestling matches. Mr Ijaz said the footage of him 
commentating on such matters and included in ARY News was recorded for a 
music video and used out of context. He added that he had successfully sued the 
musician in question for the mis-use of that footage - namely, its use in X-rated 
videos. 

 
By way of background, McClure Naismith said that Mr Ijaz considered that the 
allegations made against his business interests in the UK caused “great [and] 
potentially irreversible harm to him and his financial interests”.  
 
In response to the complaint, ARY News submitted to Ofcom a selection of news 
reports or articles about Mr Ijaz’s business and political activities which it said 
“provide[d] substantiation for the points made [about Mr Ijaz] in the Khara Sach 
programme”. The broadcaster argued that the programme did not result in unfair or 
unjust treatment of Mr Ijaz because the presenter referred to the reports of Mr Ijaz’s 
activities which “had been checked with information available in the public domain”. 
Relevant sections of the reports provided to Ofcom by the broadcaster are referred to 
in the “Decision” section below. 
 
Representations on Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that Mr Ijaz’s complaint should be 
upheld.  
 
Both parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary 
View. ARY News chose not to make any representations. However, McClure 

                                            
3
 Quantum Motorsports is an Investment Partnership owned jointly by Crescent Investment 

Management LLC (which is operated by Mr Ijaz) and Al Manhal International Group LLC. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 35 

Naismith provided Ofcom with a number of points relevant to Mr Ijaz’s complaint 
which are summarised below.  
 
Quantum-Lotus Formula 1 Transaction 
 
McClure Naismith said that the Preliminary View did not give sufficient weight to 
publicly available evidence that the size of the transaction was valued at 
approximately €120 million. It said that this data was readily available, but had been 
“completely ignored in analysing the irresponsibility of the broadcaster’s research [in] 
this section [of the decision]”. It argued that broadcast of the relevant element of the 
programme damaged Mr Ijaz by ridiculing him for not being able to raise $15 million 
when the transaction was worth nearly ten times that amount and, notwithstanding 
the restructuring of the deal due to international banking and regulatory constraints 
(factors which were widely reported), the funds were not only raised but paid to the 
recipient.  
 
BSI 
 
McClure Naismith said that the Preliminary View did not give sufficient weight to an 
article published in The News on 20 February 20124 which said that Judge Ramos 
had not made a finding of fraud against Mr Ijaz in this case. 
 
McClure Naismith said that the court case was concerned with determining if it was 
appropriate for Mr Ijaz to be sued in New York State; that Mr Ijaz had rebutted all the 
claims made about him in the court and that Judge Ramos’ findings did not support 
the bank’s claims about him. Specifically, McClure Naismith said that Ofcom’s 
Preliminary View did not give sufficient weight to the fact that “there was never a 
finding of fraud against [Mr Ijaz] nor a judgment in favor of any such claim”. It said 
that after Judge Ramos allowed the case to proceed, the parties agreed to a financial 
settlement at a figure that was “far less than was claimed by the bank”. 
 
It added that it was therefore factually incorrect for Ofcom to state that there was ever 
a judgment against Mr Ijaz which found he was guilty of fraud and that this statement 
must be corrected5.  
 
Citibank 
 
McClure Naismith also said the claim in the article published in International The 
News on 19 February 2012 (i.e. one of the article’s on which the broadcaster had 
relied) that: "Citibank also has a judgment against him [Mr Ijaz] for a relatively small 
amount of $16,021” was a “factually erroneous statement”. It added that Mr Ijaz had 
never had a judgment against him in regard to Citibank; he had never borrowed 
money from Citibank and he had not held an account with Citibank in his own name 
until 2012.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 

                                            
4
 http://www.thenews.com.pk/TodaysPrintDetail.aspx?ID=12589&Cat=13&dt=2/20/2012 

 
5
 The Preliminary View did not state that there was a judgment against Mr Ijaz indicating that 

he was guilty of fraud. Rather, it noted that a specific newspaper article alleged that this was 
the case. 

http://www.thenews.com.pk/TodaysPrintDetail.aspx?ID=12589&Cat=13&dt=2/20/2012


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 36 

and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material 
provided by both parties. This included: a recording of the programme as broadcast; 
an independently-sourced transcript of the full programme (translated from the 
original Urdu into English) which both parties confirmed accurately represented both 
the wider programme and the content which related specifically to the complainant; 
both parties’ written submissions; and, video footage of Mr Ijaz commentating on a 
women's wrestling match which was available via the internet6. Ofcom also took 
careful account of the representations made by the complainant in response to 
Ofcom’s Preliminary View. 
 
Ofcom considered the complaint that Mr Ijaz was treated unjustly or unfairly because 
material facts about or related to him were presented, disregarded or omitted in a 
manner which gave viewers an unfair impression of him. When assessing the 
complaint, Ofcom had regard to whether the broadcaster’s actions ensured that the 
programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals and 
organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). We 
also took account of Practice 7.9 of the Code which provides that before 
broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to the individual or organisation.  
 
The broadcaster and the complainant disagreed about the veracity of several claims 
involving Mr Ijaz made in the programme. It is important to clarify at the outset that it 
is not for Ofcom to investigate and adjudicate on whether information broadcast or 
omitted is factually correct or not. Rather, our role is to decide whether the inclusion 
or omission of the information amounted to unjust or unfair treatment of an individual 
or organisation. To reach a decision on this issue in this case, we first considered 
each part of the complaint made on Mr Ijaz’s behalf in turn, and then all the sections 
of the programme which referred to Mr Ijaz as a whole, to reach an overall view as to 
whether or not he was treated unfairly in the programme as broadcast. 
 

 We began by assessing the complaint that the claim in the programme that Mr 
Ijaz was in the process of committing “another fraud” with regard to his business 
relationship with the Lotus resulted in unfairness to him. Mr Ijaz acknowledged 
that the deal between Quantum and Lotus required restructuring but said that the 
programme was wrong to say that he was committing “another fraud”, that 
Quantum was unable to raise the necessary finance or that the deal “was 
somehow dead”. He added that the level of finance required had never been 
disclosed and therefore the programme’s reference to a figure of $15 million had 
no basis in fact. 

 

                                            
6
 http://www.dailymotion.com/video/x2fjfd_junior-jack-stupidisco-non-censure_music 

http://www.dailymotion.com/video/x2fjfd_junior-jack-stupidisco-non-censure_music


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 37 

As set out in the “Introduction and Programme Summary” section above, the 
programme included the presenter addressing the following comment to Mr Ijaz 
(in the apparent belief that he might be watching the programme): 
 

“you are trying to commit another fraud and you are busy doing a deal with 
Formula 1 in London [and] Lotus Cars, and to that end, you have formed a 
company by the name of “Quantum” for which you have not been able to raise 
financing of $15 million. Many problems have arisen. Lotus is in trouble. You 
are in trouble”.  

 
In our opinion, viewers would have understood this first part of this commentary 
to have indicated that the programme was claiming that Mr Ijaz was in the 
process of trying to commit a fraud and, that he had previously committed a fraud 
in relation to an unspecified person or organisation. We noted that the comment 
about Mr Ijaz doing a deal with Formula 1 was separated from the earlier 
comment about fraud by the use of the word “and” between the two comments. 
Given the close juxtaposition of these comments, we considered that it was 
possible that some viewers might have connected the claim that Mr Ijaz was in 
the process of committing a fraud with the deal that he was negotiating with 
Formula 1. However, the presenter did not explicitly state that this was the case.  
 
In response to the complaint, the broadcaster provided Ofcom with copies of 
reports which it said substantiated the claims made about Mr Ijaz. We assessed 
these news reports and noted they included a number of comments that could be 
seen to relate to the claims set out above.  
 
As set out above, we noted that Mr Ijaz did not dispute that he was involved in 
negotiating a deal with Lotus and that the deal needed to be restructured. We 
also noted that one of the reports provided to Ofcom by the broadcaster (an 
article from Autosport.com website published on 17 January 2014) stated that 
"the failure to complete [the original] deal - caused by banking complications and 
the difficulties in bringing together the numerous backers - led Ijaz to conclude 
that the original investment structure was unworkable". It went on to talk about 
efforts Quantum (the consortium managed by Mr Ijaz) was making to restructure 
the deal.  
 
Mr Ijaz said that there was no basis for the claim in the programme that he had 
been unable to raise $15 million of financing needed for Quantum to make the 
proposed deal with Lotus. From the information provided to Ofcom by the 
broadcaster, the source of the specific figure allegedly required by Quantum ($15 
million) was unclear. However, the report mentioned above referred to (and Mr 
Ijaz has acknowledged), the original deal with Lotus not being completed 
because of difficulties securing the appropriate financial backing. We noted that 
the original complaint did not set out how, even if the claim that Mr Ijaz was 
unable to raise $15 million dollars to finance the deal with Lotus was erroneous, 
the inclusion of the $15 million figure resulted in unfairness to Mr Ijaz. However, 
in response to Ofcom’s Preliminary View, McClure Naismith said that in making 
this claim the programme had ridiculed Mr Ijaz because the relevant transaction 
(which it said was subsequently completed) was worth nearly ten times this 
amount).  
 
Ofcom noted that none of the reports provided by the broadcaster included 
references to Mr Ijaz attempting to commit a fraud, either with regard to the deal 
he was negotiating with Lotus or in connection with any other person or body, at 
the time the programme was broadcast. Nor did the broadcaster submit 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 38 

information indicating that the programme makers had gathered evidence to 
support this claim prior to including it in the programme. 
 
Several of the articles provided to Ofcom reported on a court judgment against Mr 
Ijaz in a case concerning the non-repayment of a loan made to two of Mr Ijaz's 
companies (Ijaz Group and Aquarius) by Banco Sammarinese di Investimento 
("BSI") of San Marino. For example, on 28 February 2012 the Pakistan News 
Service website published an article which said that The Hindu (an English-
language daily newspaper published in India) had reported that:  
 

“in a September 25, 2010 judgement, Judge Charles Ramos7 ruled in favour 
of BSI, and Ijaz agreed to settle by repaying the bank $1.74 million. Peter 
Kurchen, the bank's attorney, says he is yet to do so. ‘Given that he has not 
voluntarily satisfied the judgment in the past two years we are forced to 
commence enforcement action,’ he said”. 

 
An article about the same story, published on 19 February 2012 by International 
The News (a Pakistan-based newspaper owned by the Jang group), said the 
following: 
 

“The charge that most hurt Mansoor Ijaz’s credibility was that ‘Ijaz used 
control and domination over the Ijaz Group and Aquarius to (1) commit fraud 
and (2) to breach his legal duty and the legal duty of the controlled 
corporations to repay all monies due to the bank by such corporations.’ The 
bank, located in the tax haven of San Marino in Europe, said that Mansoor 
Ijaz’s representation to the bank was ‘false, wilful, fraudulent and intended for 
BSI to rely on it’”. 

 
It added that: 

 
“Judge Charles Ramos ordered in favour of the plaintiffs after the parties 
‘agreed to entry of judgement in favour of plaintiff’ and ordered Mansoor Ijaz 
to pay $1,474,000 to BSI”. 

 
However, we also noted that McClure Naismith said that the Preliminary View did 
not give sufficient weight to an article published in The News on 20 February 
20128 which said that Judge Ramos had not made a finding of fraud against Mr 
Ijaz in this case. The article in question said that:  
 

“The News has learned exclusively that in the final judgment passed by the 
Supreme Court of the State of New York County Judge Charles E Ramos, 
there was never any mention of fraud or nor any wrongdoing on the part of 
Ijaz”.  
 

It also said: 
 
“The two pages Court Consent Order, the copies of which have been seen by 
The News, show that a simple demand for repayment of an amount far less 
than what the bank demanded was entered into the record without any other 
finding and the matter was settled out of court. Such cases in the west against 
corporate companies are a routine occurrence”. 

                                            
7
 A judge of the New York County Supreme Court. 

 
8
 http://www.thenews.com.pk/TodaysPrintDetail.aspx?ID=12589&Cat=13&dt=2/20/2012 

http://www.thenews.com.pk/TodaysPrintDetail.aspx?ID=12589&Cat=13&dt=2/20/2012


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 39 

In addition, we observed that Mr Ijaz’s own recollections (as set out by McClure 
Naismith in response to the Preliminary View) matched the information provided 
in this article. He recalled that that Judge Ramos’ findings did not support the 
bank’s claims about him and that “there was never a finding of fraud against him, 
nor a judgment in favor of any such claim”. He also said that after Judge Ramos 
allowed the case to proceed, the parties agreed to a financial settlement at a 
figure that was “far less than was claimed by the bank”. 
 
In its response to the complaint, ARY News said that the reports of Mr Ijaz's 
activities referred to in the programme “had been checked with information 
available in the public domain”. However, the broadcaster neither identified which 
information from the reports was checked nor specified the sources against which 
it was checked.  
 
We considered that the claims made in the programme in relation to Mr Ijaz 
having committed and attempting to commit fraud were serious in nature and 
therefore that their inclusion had the potential to result in unfairness to Mr Ijaz.  
 
Taking account of all the factors noted above (and on the basis of the information 
available to Ofcom), we considered that the inclusion of the claim in the 
programme that that Mr Ijaz had previously committed a fraud in relation to an 
unspecified person or organisation resulted in unfairness to him. This was 
because, although prior to making this claim the programme makers appear to 
have been aware of reports that a court of law in New York had found against Mr 
Ijaz in a claim made against him for committing fraud and failing to repay loans by 
the BSI, on the information available, they do not appear to have taken 
reasonable steps to verify the news reports on which they relied. In particular, it 
appears that the programme makers did not access publicly available information 
regarding the court judgment in relation to the BSI claim against companies 
operated by Mr Ijaz – information which Ofcom understood indicated that Judge 
Ramos did not find that Mr Ijaz had committed fraud with regard to his business 
relationship with BSI. 
 
We also considered that the inclusion of the separate claim in the programme 
that Mr Ijaz was attempting to commit "another fraud" at the time of the broadcast 
resulted in unfairness to Mr Ijaz. This was because, however brief (as here), an 
allegation of fraud is serious, as it involves criminal dishonesty, and in this case 
none of the material submitted to Ofcom by the broadcaster indicated that the 
programme makers had information to substantiate this claim prior to 
broadcasting it. Nor did the presenter attempt to place the allegation in context, 
nor did the programme set out any response by Mr Ijaz to the claim.  
 
For these reasons, we concluded the programme makers did not have a 
reasonable and credible basis for the inclusion of these claims in the programme 
and that the broadcaster had not taken reasonable care to satisfy itself that, in 
relation to these claims, material facts were not presented, disregarded or omitted 
in a way that portrayed Mr Ijaz unfairly. 

 We next assessed the complaint that the claim in the programme that Mr Ijaz 
stole funds from Citibank resulted in unfairness to him because it was “a flat lie” 
to say that he had embezzled funds from this bank.  

 
As set out above, the presenter said: “It is said that you [i.e. Mr Ijaz] also 
embezzled some money from the Citibank in America”.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 40 

As before, we considered that this claim was serious in nature and therefore its 
inclusion in the programme had the potential to result in unfairness to Mr Ijaz.  
 
We noted that as well as discussing Judge Ramos' judgment against Mr Ijaz and 
other alleged financial difficulties, the article published in International The News 
on 19 February 2012 said that: "Citibank also has a judgment against him [Mr 
Ijaz] for a relatively small amount of $16,021.” However, we also noted that in 
response to the Preliminary View, McClure Naismith said that Mr Ijaz had never 
had a judgment against him in regard to Citibank and that he had never borrowed 
money from Citibank. 
 
The reports provided by the broadcaster included no other references to Citibank 
or to any connection between it and Mr Ijaz. Nor did the broadcaster indicate that 
the programme makers had checked the claim that Mr Ijaz had embezzled money 
from Citibank prior to or after allowing Mr Luqman to broadcast it, or what sources 
they had relied on.  
 
In our opinion, the reference in the International The News article to Citibank 
having "a judgment against" Mr Ijaz indicated only that Mr Ijaz owed the bank the 
sum of $16,021. The word used by Mr Luqman ("embezzled") however means to 
steal or misappropriate.  
In our view, the information in the report did not support a claim that Mr Ijaz either 
stole or misappropriated money from Citibank. Rather, it appeared to us to 
indicate that he owed Citibank money and that the bank had successfully made a 
legal claim for repayment of this money. 
 
We also observed that in its response to the complaint the broadcaster did not 
indicate that the programme makers had established that Mr Ijaz had borrowed 
money from Citibank and had a judgment against in relation to alleged non-
payment of this loan (and as noted above, Mr Ijaz denied this was the case). 
Neither did it indicate that the programme makers had checked the claim that Mr 
Ijaz had “embezzled” money from Citibank prior to or after allowing Mr Luqman to 
broadcast it, or say what sources they had relied on. Nor did the presenter 
attempt to place the claim in context, nor did the programme set out any 
response by Mr Ijaz to this allegation. 
 
For these reasons we considered that the programme makers did not have a 
reasonable and credible basis for the inclusion of this claim in the programme 
and that the broadcaster had not taken reasonable care to satisfy itself that, in 
relation to this claim, material facts were not presented, disregarded, or omitted in 
a way that portrayed Mr Ijaz unfairly. We therefore concluded that the broadcast 
of this claim in the programme in the circumstances of this case resulted in 
unfairness to Mr Ijaz. 
  

 We next assessed the complaint that the claim in the programme that, at the time 
of the broadcast, Mr Ijaz was working as a commentator for nude female 
wrestling matches resulted in unfairness to him.  
 
As set out above, before showing a video clip of women wrestling in a boxing 
ring, which included footage of a man in commentary box (that appeared to be 
close to the boxing ring) commentating on the contest in English the presenter 
said: "these days Mr Mansoor Ijaz is doing a very interesting job. Yes, he 
arranges for wrestling between naked women".  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 41 

Later on, the presenter said: "these days he [Mr Ijaz] arranges wrestling 
[matches] between naked women and has been [seen] doing a commentary 
about it". 
 
In addition, Mr Haqqani (Pakistan’s former ambassador to the United States, who 
contributed to the programme via telephone) said: “He [Mr Ijaz] arranges for 
naked wrestling matches...". 
 
In the complaint, it was acknowledged that Mr Ijaz had appeared in the relevant 
footage. However, it was explained that the footage had been recorded for a 
music video and was used out of context. It was also explained that Mr Ijaz had 
successfully sued the musician in question for the misuse of that footage - 
namely, in X-rated videos. 
 
One of the news reports provided to Ofcom by the broadcaster mentioned this 
footage.  
 
On 22 February 2012, the BBC News website published a profile of Mr Ijaz which 
included the following comments9: 
 

“Soon after the ‘memogate’ row erupted eyebrows were raised when video 
emerged of him [Mr Ijaz] commentating for a mostly near-naked female 
wrestling bout in the US in 2004”.  

 
Later, the profile went on to say: 
 

“But it could be that his [Mr Ijaz's] credibility has already been seriously 
undermined by the ‘bootygate’ tape. 
 
Mr Ijaz has told the Associated Press the wrestling video was not a hoax, but 
he was convinced its sudden emergence was part of an effort to discredit him.  
 
According to Mr Ijaz, he was unaware he would feature in a version of the 
video that contained full nudity, and he only agreed to appear on it ‘as a 
favour for my wife's best friend when the scheduled actor did not show up’”. 
 

On the information available, it appeared to Ofcom that: 
 

 Mr Ijaz was the man shown in the relevant footage; 

 the footage was recorded in 2004;  

 Mr Ijaz provided commentary for the wrestling match in the footage; and,  

 prior to its inclusion in the programme Mr Ijaz had publicly stated that 
when he agreed to take part in the recording of the footage he was 
unaware that it would include woman who were entirely unclothed10. 
 
 

                                            
9
 http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16649034 

 
10

 As noted above, the images of the female wrestlers in the footage shown in the programme 
were pixelated but it appeared to Ofcom that these women were wearing bikinis. We 
observed that while the programme did not show the female wrestlers without any clothing, 
another version of the video, in which the female wrestlers were naked, is available on the 
internet. 

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-16649034


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 42 

Given this, it was clear to us that the Khara Sach programme complained about 
erroneously implied that the footage had been recorded recently and that it 
showed Mr Ijaz undertaking his "job" which was described as arranging nude 
women's wrestling matches. As a result, in our opinion the claim that Mr Ijaz 
arranged nude women's wrestling matches (either in the past or around the time 
of the broadcast) had the potential to materially and adversely affect his 
reputation, especially in the context of the more traditional and conservative 
values of an Islamic country like Pakistan. 
 
However, Mr Ijaz did contribute to a video, which included bikini-clad, if not 
naked, women wrestling each other, and, as the footage included in the 
programme showed, he took the role of a ring-side commentator for this wrestling 
match. In addition, Mr Ijaz's commentary included references to the fact that he 
was watching a women's wrestling match and that the two contestants in the 
match were known as “Double D” and “Nasty Nancy”.  
 
In our opinion, the main purpose of both versions of the video (i.e. the one in 
which the female contestants were wearing bikinis which was included in the 
programme and the other one in which they were naked) was the sexual 
objectification of the women who featured in it. We consider that this would have 
been clear to Mr Ijaz from his commentary – regardless of whether he actually 
saw the female contestants when recording his contribution and whether they 
were naked or clad in bikinis, and his motive for taking part.  
 
Taking account of all the factors set out above, we concluded that the inclusion of 
this footage and the comments made about it in the programme, were unlikely to 
have materially and adversely affected viewers’ understanding of Mr Ijaz's 
behaviour in a way that resulted in unfairness to him.  

 
Ofcom had concerns about the accuracy of several aspects of the journalism in this 
programme. We took the view that, although the programme makers appeared to 
have considered some newspaper articles relating to Mr Ijaz’s activities they had not 
either gathered sufficient evidence to support or taken appropriate steps to verify the 
most serious claims made in the programme about Mr Ijaz - most notably that he had 
committed fraud at some time prior to the broadcast; that he had attempted to 
commit “another fraud” at or around the time of the broadcast and that he had 
“embezzled” money from Citibank.  
 
For these reasons, we considered that as regards each of these elements of the 
complaint, the broadcaster failed to take reasonable care to satisfy itself that material 
facts had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr 
Ijaz.  
 
Ofcom also carefully assessed the parts of the programme relating specifically to Mr 
Ijaz as a whole, to reach a view as to whether the sections of the programme which 
referred or related to him were in their entirety unfair. We evaluated whether the 
various examples taken together created a cumulative effect that might portray Mr 
Ijaz in a way that was unfair and whether this resulted in unfairness to him. In 
particular, we noted that prior to the broadcast of the programme the programme 
makers appeared to have gathered no evidence to substantiate three very serious 
claims made about Mr Ijaz in the programme – i.e. the claims relating to fraud, 
attempted fraud and embezzlement on his part. We also noted that nowhere in the 
sections of the programme which referred to the complainant, did the presenter 
attempt to place the three main claims against Mr Ijaz in context, nor did the 
programme set out any response by Mr Ijaz to these claims. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 43 

After careful consideration, and for all the reasons set out above, Ofcom found that, 
when taken as a whole, the portrayal of Mr Ijaz in the programme as broadcast 
resulted in unfairness to him.  
 
Therefore, Ofcom has upheld Mr Ijaz’s complaint of unjust or unfair treatment 
in the programme as broadcast.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 

44 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 3 and 
17 March 2015 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s codes, 
licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

NCIS CBS Action 30/11/2014 Scheduling 

Rush Hour Channel 5 04/01/2015 Race 
discrimination/offence 

Advertising 
minutage 

Sikh 
Channel 

24/12/2014 Advertising minutage 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 
 
Investigations conducted under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

Angel Radio Limited Angel Radio Key Commitments 

Nation Radio Ltd Nation Radio Format 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/.

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 

45 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 3 and 16 March 2015 because they did not raise 
issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

5* 11/02/2015 Under 18s in 
programmes 

1 

Sky Sports' 
sponsorship of 
Absolute Radio 

Absolute Radio 26/01/2015 Commercial 
communications on 
radio 

1 

The Frank Skinner 
Show 

Absolute Radio 21/02/2015 Age 
discrimination/offence 

1 

Raceday Live Attheraces 18/02/2015 Offensive language 1 

Babestation Babestation 18/02/2015 Sexual material 1 

Programming Babestation 05/03/2015 Sexual material 1 

Babestation Xtra Babestation Xtra 18/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 1 Various Due impartiality/bias 1 

BBC News at Six BBC 1 20/02/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

2 

BBC News at Six BBC 1 10/03/2015 Due impartiality/bias 2 

BBC News at Six BBC 1 12/03/2015 Due impartiality/bias 3 

BBC News at Ten BBC 1 10/03/2015 Due impartiality/bias 1 

Breakfast BBC 1 13/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Comic Relief – Face 
the Funny 

BBC 1 13/03/2015 Outside of remit / other 1 

Countryfile BBC 1 15/02/2015 Scheduling 1 

EastEnders BBC 1 10/02/2015 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

EastEnders BBC 1 12/02/2015 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

3 

EastEnders BBC 1 19/02/2015 Information/warnings 1 

EastEnders BBC 1 19/02/2015 Scheduling 1 

EastEnders BBC 1 20/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 02/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 15/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders (trailer) BBC 1 Various Violence and 
dangerous behaviour 
 

1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 46 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

EastEnders 
Omnibus 

BBC 1 31/01/2015 Under 18s in 
programmes 

1 

Inside Out BBC 1 06/03/2015 Due impartiality/bias 1 

Inside Out BBC 1 06/03/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Regional News and 
Weather 

BBC 1 10/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Six Nations Rugby 
Union 

BBC 1 14/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Casual Vacancy BBC 1 15/02/2015 Sexual material 1 

The Casual Vacancy BBC 1 01/03/2015 Due impartiality/bias 1 

The Casual Vacancy BBC 1 01/03/2015 Offensive language 1 

The Graham Norton 
Show 

BBC 1 06/03/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Musketeers BBC 1 20/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Voice UK BBC 1 28/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

The Voice UK BBC 1 28/02/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

WPC 56 BBC 1 09/03/2015 Scheduling 1 

Nolan Live BBC 1 Northern 
Ireland 

11/02/2015 Disability 
discrimination/offence 

2 

Sportscene BBC 1 Scotland 01/02/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

3 

Banished BBC 2 05/03/2015 Offensive language 1 

Modern Times BBC 2 15/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Nurse BBC 2 10/03/2015 Due impartiality/bias 1 

Some Mothers Do 
'Ave 'Em 

BBC 2 02/03/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Daily Politics BBC 2 16/03/2015 Due impartiality/bias 1 

The Great British 
Sewing Bee 

BBC 2 26/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Top Gear BBC 2 22/02/2015 Materially misleading 1 

Top Gear BBC 2 22/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Top Gear BBC 2 22/02/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

4 

Top Gear BBC 2 01/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Wolf Hall BBC 2 18/02/2015 Offensive language 2 

Russell Howard's 
Good News 

BBC 3 04/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Top Gear BBC 3 19/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Top Gear BBC 3 28/02/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

A Horizon Guide: 
The Mystery of 
Murder 

BBC 4 09/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Storyville: The Great 
European Disaster 
Movie 

BBC 4 01/03/2015 Due impartiality/bias 11 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 47 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

BBC News BBC News 
Channel 

07/03/2015 Due impartiality/bias 1 

The Radio 1 
Breakfast Show with 
Nick Grimshaw 

BBC Radio 1 13/02/2015 Scheduling 1 

The Chris Evans 
Breakfast Show 

BBC Radio 2 04/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The News Quiz BBC Radio 4 06/03/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

The News Quiz BBC Radio 4 13/03/2015 Offensive language 1 

Today BBC Radio 4 04/03/2015 Due impartiality/bias 1 

5 Live Sport BBC Radio 5 
Live 

11/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Steve Nolan Show BBC Radio 5 
Live 

08/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Sally Naden and 
Brett Davison 

BBC Radio 
Lancashire 

23/02/2015 Age 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC Radio 
Scotland 

Various Generally accepted 
standards 

1 

Sunday Sequence BBC Radio 
Ulster 

22/02/2015 Scheduling 1 

Iain Lee BBC Three 
Counties Radio 

06/03/2015 Outside of remit / other 1 

Iain Lee BBC Three 
Counties Radio 

12/03/2015 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC website 26/02/2015 Outside of remit / other 1 

BBC News BBC World 
Service 

13/03/2015 Outside of remit / other 1 

Health Check BBC World 
Service 

08/02/2015 Due impartiality/bias 1 

Shongbad Nirrokkan Betar Bangla 10/01/2015 Due accuracy 1 

Live Scottish 
Professional 
Football League 

BT Sport 1 20/02/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

5 

Toby Tarrant Capital 
Yorkshire 

08/03/2015 Scheduling 1 

Advertisement Channel 4 02/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 08/03/2015 Advertising content 1 

Channel 4 News Channel 4 20/01/2015 Due accuracy 1 

Channel 4 News Channel 4 01/02/2015 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 11/02/2015 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 13/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 16/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Channel 4 News Channel 4 19/02/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

9 

Channel 4 News Channel 4 26/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 10/03/2015 Due accuracy 1 

Crufts 2015 Channel 4 08/03/2015 Animal welfare 1 

Cucumber Channel 4 26/02/2015 Information/warnings 1 

Cucumber Channel 4 26/02/2015 Sexual material 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 48 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Cucumber Channel 4 26/02/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

5 

Cucumber Channel 4 12/03/2015 Sexual material 4 

Drugs Live: 
Cannabis on Trial 

Channel 4 03/03/2015 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Drugs Live: 
Cannabis on Trial 

Channel 4 03/03/2015 Materially misleading 4 

Everybody Loves 
Raymond 

Channel 4 13/03/2015 Outside of remit / other 1 

Immigration Street Channel 4 24/02/2015 Generally accepted 
standards 

13 

Immigration Street Channel 4 24/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Live: Superbowl 
(trailer) 

Channel 4 05/01/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

NHS: £2 Billion a 
Week and Counting 

Channel 4 23/02/2015 Due impartiality/bias 1 

Advertisement Channel 5 05/03/2015 Advertising content 1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 16/02/2015 Crime 2 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 04/03/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Celebrity Big Brother Channel 5 Various Voting 1 

GPs: Behind Closed 
Doors 

Channel 5 04/02/2015 Disability 
discrimination/offence 

9 

My Daughter Stole 
My Husband 

Channel 5 16/02/2015 Offensive language 1 

The Wright Stuff Channel 5 11/02/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

World's Biggest Hips Channel 5 18/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Munch Box CITV 07/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Super Scoreboard Clyde 1 21/02/2015 Generally accepted 
standards 

6 

Crossbenchers CSR 06/03/2015 Due impartiality/bias 1 

QI XL Dave 24/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

No Place Like Home Drama 26/01/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Banana (trailer) E4 27/02/2015 Scheduling 1 

Banana (trailer) E4 Various Scheduling 1 

Jirga Geo News 17/12/2014 Crime 1 

Subh-e-Pakistan Geo TV 29/12/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Subh-e-Pakistan Geo TV 29/12/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Programming Holiday and 
Cruise Channel 

09/01/2015 Materially misleading 1 

Advertisement Ideal World 05/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 04/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 08/03/2015 Advertising content 2 

Advertisement ITV 11/03/2015 Advertising content 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 49 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Advertisement ITV 13/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 15/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV 16/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV Various Advertising content 1 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 21/02/2015 Competitions 1 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 21/02/2015 Generally accepted 
standards 

2 

Ant and Dec's 
Saturday Night 
Takeaway 

ITV 07/03/2015 Animal welfare 2 

Arthur and George ITV 02/03/2015 Outside of remit / other 2 

Bear Grylls: Mission 
Survive 

ITV 13/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Broadchurch ITV 09/02/2015 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 20/02/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 20/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 23/02/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV 02/03/2015 Promotion of 
products/services 

1 

Coronation Street ITV 13/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

DCI Banks ITV 04/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 11/12/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale ITV 12/02/2015 Under 18s in 
programmes 

1 

Emmerdale ITV 18/02/2015 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 19/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 02/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 02/03/2015 Generally accepted 
standards 

11 

Emmerdale ITV 02/03/2015 Scheduling 4 

Emmerdale ITV 03/03/2015 Generally accepted 
standards 

14 

Emmerdale ITV 03/03/2015 Outside of remit / other 1 

Emmerdale ITV 12/03/2015 Sexual material 2 

Emmerdale ITV 13/03/2015 Generally accepted 
standards 

2 

Exposure: Charities 
Behaving Badly 

ITV 18/02/2015 Crime 8 

Exposure: Charities 
Behaving Badly 

ITV 18/02/2015 Due accuracy 813 

Exposure: Charities 
Behaving Badly 

ITV 18/02/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 50 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Exposure: Charities 
Behaving Badly 

ITV 18/02/2015 Under 18s in 
programmes 

15 

Get Your Act 
Together 

ITV 08/02/2015 Due impartiality/bias 1 

Good Morning 
Britain 

ITV 06/03/2015 Competitions 1 

Harry Hill's Stars in 
Their Eyes 

ITV 07/02/2015 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

ITV News and 
Weather 

ITV 16/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News and 
Weather 

ITV 17/02/2015 Scheduling 2 

ITV News and 
Weather 

ITV 10/03/2015 Outside of remit / other 1 

ITV News and 
Weather 

ITV 11/03/2015 Due impartiality/bias 1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 13/03/2015 Outside of remit / other 1 

ITV News West 
Country 

ITV 13/02/2015 Due accuracy 1 

Jeremy Kyle ITV 08/02/2015 Scheduling 1 

Judge Rinder ITV 05/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Judge Rinder ITV 03/03/2015 Generally accepted 
standards 

2 

Loose Women ITV 17/02/2015 Due impartiality/bias 1 

Loose Women ITV 11/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women ITV 12/03/2015 Generally accepted 
standards 

2 

Loose Women ITV Various Outside of remit / other 1 

Lorraine ITV 06/03/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Programming ITV Various Competitions 1 

Skoda's sponsorship 
of mystery drama on 
ITV 

ITV Various Crime 1 

Skoda's sponsorship 
of mystery drama on 
ITV 

ITV Various Generally accepted 
standards 

1 

Summer Holiday ITV 07/03/2015 Outside of remit / other 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 11/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 19/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 28/02/2015 Scheduling 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 05/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Jonathan Ross 
Show 

ITV 07/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Jonathan Ross 
Show 
 
 

ITV 21/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 51 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

The Mafia with 
Trevor McDonald 
(trailer) 

ITV 11/03/2015 Crime 1 

This Morning ITV 19/02/2015 Materially misleading 3 

This Morning ITV 19/02/2015 Nudity 1 

This Morning ITV 13/03/2015 Generally accepted 
standards 
 

1 

118118.com's 
sponsorship of 
movies on ITV 

ITV2 07/02/2015 Scheduling 1 

Emmerdale ITV2 27/02/2015 Scheduling 1 

Emmerdale 
Omnibus 

ITV2 28/02/2015 Scheduling 1 

Plebs ITV2 10/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Keith Lemon 
Sketch Show 

ITV2 26/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

You've Been 
Framed! 

ITV2 18/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Advertisement ITV3 02/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV3 12/03/2015 Advertising content 1 

Advertisement ITV4 07/03/2015 Advertising content 1 

Dinner Date ITVBe 30/01/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Top Gear Kanal 9 10/02/2015 Animal welfare 1 

Kiss Breakfast Kiss 101 11/03/2005 Age 
discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 13/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Nick Ferrari LBC 97.3FM 02/03/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Steve Allen LBC 97.3FM 26/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Inside Spearmint 
Rhino 

London Live 13/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Cucumber (trailer) More4 28/02/2015 Scheduling 1 

Bike World Motors TV 12/02/2015 Outside of remit / other 1 

Programming Movie Mix Various Television Access 
Services 

1 

News Rother FM 02/03/2015 Due accuracy 1 

The Weekly RT 01/02/2015 Due accuracy 1 

Volvo's sponsorship 
of Blue Bloods 

Sky Atlantic 05/02/2015 Materially misleading 1 

Murnaghan Sky News 22/02/2015 Due impartiality/bias 1 

News on the Hour Sky News 18/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 14/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News at Nine Sky News 21/02/2015 Animal welfare 1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 26/02/2015 Generally accepted 
standards 

157 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 52 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 
complaints 

Sky News with 
Martin Stanford 

Sky News 07/02/2015 Due accuracy 1 

Sunrise Sky News 14/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Chelsea vs 
Liverpool 

Sky Sports 1 27/01/2015 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Fortitude (trailer) Sky Sports 1 03/03/2015 Scheduling 
 

1 

Live World Club 
Challenge 

Sky Sports 1 22/02/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

Vitality Health's 
sponsorship of ICC 
Cricket World Cup 

Sky Sports 2 21/02/2015 Advertising content 1 

Sun Perks' 
sponsorship of The 
Simpsons 

Sky1 Various Advertising content 1 

Programming Starz Various Advertising minutage 1 

Programming Sunrise Radio 16/02/2015 Format 1 

Colin Murray Talksport 05/02/2015 Generally accepted 
standards 

1 

The Box+ Streaming 
Chart 

The Box 15/03/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Djurens Hjältar TV3 (Sweden) 03/02/2015 Animal welfare 1 

Advertisement Various Various Advertising content 1 

BBC News Various Various Due impartiality/bias 1 

News Various 02/03/2015 Scheduling 1 

Programming Various Various Advertising content 1 

Programming Various Various Outside of remit / other 1 

Programming Various Various Television Access 
Services 

2 

 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

Licensee Licensed 
service 

Categories  Number of 
complaints 

Radio Scilly Limited Radio Scilly Key Commitments 2 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 

53 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 5 and 18 March 
2015. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Alapcharita ATN Bangla 22 December 2014 

Iain Lee BBC Three 
Counties Radio 

20 February 2015 

Brit Asia Music Awards 2014 Brit Asia TV 4 January 2015 

The Romanians Are Coming Channel 4 Various 

Hillside Night Channel i 23 December 2014 

Bangla Sur CHSTV 23 December 2014 

Makka Twin Peaks Challenge CHSTV 28 November 2014 

Subh-e-Pakistan Geo TV 29 December 2014 

The Verdict Movie Mix 14 December 2014 

Style and Trends NTV 23 October 2014 

Du Methay Bhool Unity FM 
(Birmingham) 

19 November 2014 

Catch Me If You Can Vox Africa 13 January 2015 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 54 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

Today  BBC Radio 4 28 November 2014 

Benefits Britain: Life on the Dole Channel 5 26 November 2014 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 

 
 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

24 Live UK Limited 24 Live 
 

A&A Inform Limited Russian Hour 
 

Absolute Radio Limited Absolute Radio 
 

Ariana Radio & Television Network Ariana International 
 

ARY Network Limited ARY Digital 
 

ARY Network Limited ARY Entertainment 
 

ARY Network Limited ARY News 
 

ARY Network Limited ARY QTV 
 

ARY Network Limited ARY World News 
 

ARY Network Limited QTV – Islamic 
Education 
 

Diverse FM Diverse FM 
 

Fashion Television International Limited  Fashion Television 
 

Geo TV Limited Geo News 
 

Geo TV Limited Geo TEZ 
 

Geo TV Limited Geo TV 
 

Greener Technology Limited BEN TV 
 

H&C TV Limited Horse & Country TV 
 

H&C TV Limited Horse & Country TV 
(Netherlands) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 276 
30 March 2015 

 55 

Licensee Licensed Service  

H&C TV Limited Horse and Country TV 
(Swedish Feed) 
 

Harmony Media Enterprises (UK) 
Limited 
 

UKS Fuzion TV 

Independent Television Limited IT TV 
 

Media News Network Ltd Emerald TV 
 

Middlesex Broadcasting Corporation 
Limited 
 

MATV (Punjabi) 

Middlesex Broadcasting Corporation 
Limited 
 

MATV Music 

Passion Broadcasting Television 
Services Limited 
 

Passion TV 

REAL Digital TV Limited 
 

REAL Digital 

Saviour Broadcasting TV Network 
Limited 
 

Saviour TV 

The Chinese Channel Ltd 
 

TVBS Europe  

TV Enterprises Limited 
 

NTAI 

Vox Africa Plc 
 

Vox Africa 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

