
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 271 
19 January 2015 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
The Official Kiss Top 40 
Kiss 100 FM, 2 November 2014, 17:45  6 
 
My Sister's Keeper  
Film 4, 27 October 2014, 18:40 9 
 

Resolved 
 
This Morning 
ITV, 6 November 2014, 10:30  11 
 
The Jeremy Kyle Show 
ITV, 4 November 2014, 09:25 13 
 

Advertising Scheduling 
 

In Breach 
 
Advertising minutage 
LFC TV, 27 September to 19 October 2014, various times  15 
 
Advertising minutage 
Aaj Tak, 4 November 2014, 23:00  17 
 

Broadcast Licence Conditions  
 
In Breach 
 
Retention and production of recordings – various programmes 
Ramadhan Radio, 17 to 19 July 2014, various times 19 
 

Fairness and Privacy  
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Murtaza Ali Shah 
Khara Sach, ARY News, 4 November 2013, 13 November 2013 
and 21 December 2013; and 
On Screen Caption, ARY News, 13 November 2013 21 
 
Complaint by the Council of the Isles of Scilly  
News Reports, Radio Scilly, 15 August 2014 41 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 3 

Investigations Not in Breach  45 
 

Complaints Assessed, Not Investigated 46 
 

Investigations List 55 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 5 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 6 

Standards cases 
 

In Breach  
 

The Official Kiss Top 40 
Kiss 100 FM, 2 November 2014, 17:45 
 

 
Introduction 
 
Kiss 100 FM is a radio station specialising in urban and dance music. The licence for 
the service is held by Kiss FM Radio Limited (“Kiss” or “the Licensee”).  
 
Two listeners contacted Ofcom to complain about the broadcast of the song “Open 
Wide” by Calvin Harris at 17:45 on 2 November 2014. The complainants considered 
the offensive language and sexual references within the song’s lyrics were unsuitable 
for broadcast in the early evening. 
 
Ofcom assessed the material and noted the following lyrics, included in the song’s 
chorus (which was repeated once): 
 

“Turn flat chests into mountains 
And ooh I love that ass 
But I hate that fucking outfit 
I’m taking off her blouses 
While she taking off my trousers 
That’s just a couple more problems 
To add to the couples’ counsellin’ 
Open that shit wide 
Let me see how big your mouth is”. 

 
Ofcom considered that the material warranted investigation under the following rules 
of the Code: 
 
Rule 1.3: “Children must also be protected by appropriate scheduling from 

material that is unsuitable for them”.  
 
Rule 1.5: “Radio broadcasters must have particular regard to times when 

children are particularly likely to be listening”. 
 
Rule 1.14:  “The most offensive language must not be broadcast…when children 

are particularly likely to be listening (in the case of radio)”. 
 
We therefore requested comments from the Licensee as to how the broadcast 
complied with these rules.  
 
Response 
 
The Licensee “regretfully acknowledged” that the broadcast did not comply with 
Rules 1.3, 1.5 and 1.14 and “sincerely apologise[d] to the complainants for the 
offence caused”. 
 
Kiss said its audience “expects to hear new music first” and “such was the 
anticipation” for the first single from Calvin Harris’s new album, it knew its listeners 
would expect to hear it as part of the weekend chart show. The Licensee said that it 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 7 

therefore “created a ‘first-play’ opportunity within the chart, pre-building the remaining 
show around a three-minute window to allow for the late delivery and insertion of the 
song”.  
 
The Licensee told Ofcom that it requested the track from the record label, “making it 
clear it was to feature on-air and received it in good faith”. However, the Licensee 
said that the track which was delivered to Kiss 100 FM was “clearly not the expected 
‘radio-friendly’ edit which is deeply regrettable”. The Licensee said that “the Kiss 
team work hard with its presenters and DJ to ensure that content across multiple 
platforms complies with broadcast regulations but on this occasion the delivery of 
music from a normally trusted source failed us”.  
 
The Licensee went on to explain that it “would normally broadcast an immediate 
apology” in the event of inappropriate offensive content being broadcast. However, 
as the Kiss 100 FM Chart Show was pre-recorded, the Licensee said it “broadcast an 
apology in the same show at the same time a week later”.  
 
The Licensee said it had “instigated internal disciplinary procedures against the 
producer involved” and “immediately deleted the track from all databases”. The 
Licensee added that it had directed its “Head of Music to email all record label 
contacts informing them of this complaint and reminding them of the importance of 
providing radio edits wherever possible or at least flagging any product that contains 
explicit language” and “reminded everyone in the programming team that any music 
sourced externally must be checked for explicit content and assuming external 
sources are clean is not good enough”. Kiss said it had also conducted a re-training 
session with station staff. 
 
The Licensee also told Ofcom that in order to “massively reduce the risk of this 
happening again” it had “overhauled” its procedures. The Licensee said that two 
“senior and experienced” members of staff now check all music tracks for 
inappropriate lyrics “especially for daytime and chart playlists where children may be 
listening”.  
 
Decision  
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code. 
 
Rules 1.3 and 1.5 
 
Rule 1.3 states that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them. Rule 1.5 requires radio broadcasters to have 
particular regard to times when children are particularly likely to be listening. The 
Code states that the phrase “when children are particularly likely to be listening” 
refers to “the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s 
guidance on offensive language on radio1 notes that: 
 

“For the purpose of determining when children are particularly likely to be 
listening, Ofcom will take account of all relevant information available to it. 
However, based on Ofcom’s analysis of audience listening data, and previous 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-

language.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 8 

Ofcom decisions, radio broadcasters should have particular regard to 
broadcasting content at the following times:… 
 

 Between 06:00 and 19:00 at weekends all year round […]”. 
 
Ofcom considered that the combination of the sexually suggestive lyrics within the 
song, along with the repeated use of the word ‘fucking’, resulted in the material being 
clearly unsuitable for children. 
 
Appropriate scheduling is judged according to factors such as the nature of the 
content, the number and age range of children in the audience taking into account 
school time, weekends and holidays, and the likely expectations of the audience for a 
particular station at a particular time. Given the broadcast of this material at 17:45 on 
a Sunday evening during the station’s chart show, Ofcom considered, in line with its 
published guidance that this was a time when children were particularly likely to have 
been listening. We also considered that the broadcast at this time of the strong 
sexual references and the most offensive language contained in this song would 
have exceeded audience expectations. 
 
Taking these factors into account, Ofcom considered the material was not 
appropriately scheduled by the Licensee and was in breach of Rules 1.3 and 1.5 of 
the Code. 
 
Rule 1.14 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on radio 
when children are particularly likely to be listening. Ofcom research on offensive 
language2 clearly notes that the word “fuck” and its derivatives are considered by 
audiences to be amongst the most offensive language.  
 
As discussed above, in accordance with published guidance, Ofcom considers that 
17:45 on a Sunday is a time when children are particularly likely to be listening.  
 
The broadcast of this material was therefore also in breach of Rule 1.14 of the Code. 
 
We took into account the actions taken by the Licensee in response. These included: 
taking internal disciplinary action against the producer concerned; reminding its 
programming team that externally sourced music must be checked for offensive 
content before broadcast; broadcasting an apology at the same time a week later; 
and, revising its procedures for checking new music tracks for offensive lyrics. 
However, Ofcom was concerned that in this case, the Licensee allowed a track that 
had not been listened to by station staff to be broadcast at a time when children were 
particularly likely to be listening. 
 
Breaches of Rules 1.3, 1.5 and 1.14

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 9 

In Breach 
 

My Sister's Keeper  
Film 4, 27 October 2014, 18:40 
 

 
Introduction 
 
The licence for Film4 is held by Channel Four Television Corporation (“Channel 4” or 
“the Licensee”).  
 
Film4 broadcast the film My Sister’s Keeper at 18:40 on a Monday evening during 
half term school holidays. My Sister’s Keeper is a drama about an 11-year-old who 
refuses to donate a kidney to her sister. The British Board of Film Classification 
(“BBFC”) gave the film a ‘12’ certificate rating for its cinema release in 2009.  
 
A complainant alerted Ofcom to the use of the word “fucking” in this broadcast of the 
film at around 19:45.  
 
Ofcom considered the broadcast of the word “fucking” raised issues warranting 
investigation under Rule 1.14 of the Code, which states: 
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed...”. 
 
We therefore requested comments from Channel 4 as to how this material complied 
with this rule. 
 
Response  
 
The Licensee said it investigated the matter after it received two complaints from 
viewers. It explained that a post-watershed version of the film, containing a single 
use of the word “fuck”, was broadcast due to human error. Channel 4 apologised and 
acknowledged this word should have been edited out for the version scheduled for 
pre-watershed transmission. It confirmed that the schedule was checked immediately 
to ensure this version of the film was not shown again pre-watershed, and that a pre-
watershed version was being prepared. 
 
Decision  
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed. Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the word “fuck” 
and other variations of this word are considered by audiences to be among the most 
offensive language. Such language is unacceptable before the watershed. 
 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 10 

Ofcom noted Channel 4’s apology, its explanation that this version of the film was 
broadcast in error, and that it had taken steps to avoid it being shown again before 
the watershed. Nonetheless this broadcast of the most offensive language was a 
breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 11 

Resolved 
 

This Morning 
ITV, 6 November 2014, 10:30 
 

 
Introduction 
 
This Morning is a daytime magazine programme broadcast live on weekday 
mornings on ITV. The programme is complied by ITV Broadcasting Limited (“ITV”), 
on behalf of the ITV Network. 
 
Three complainants alerted Ofcom to the use of the word “fucking” during an 
interview with Jackiey Budden (the mother of Jade Goody). 
 
During the interview Jackiey Budden talked about a Job Centre’s attempts to find her 
a suitable job after reducing her benefits: 

 
Jackiey Budden: “…they said ‘Can you push a doorbell?’ Well I lost it, I 

went, ‘I ain’t got fucking five busted –”.  
 
Phillip Schofield: “Oh, no, no, no, no, you swore. I deeply apologise if we 

offended you with that –”. 
 
Amanda Holden: “– so sorry, so, so sorry –”. 
 
Jackiey Budden: “– apologies, I was so angry that day –”. 
 
Phillip Schofield: “I know, I know, I could tell that –”. 
 
Jackiey Budden: “Yeah, I was, my apologies…”. 

 
We noted that around four minutes later, at the end of the interview, a further apology 
was broadcast: 

 
Phillip Schofield: “…I just will apologise deeply for that swearing that slipped 

through there-”. 
 
Jackiey Budden: “– and I did promise I wouldn’t swear, I’m so sorry –”. 
 
Phillip Schofield: “– it was the heat of the moment, and she does apologise –

”. 
 
Jackiey Budden: “– yeah, I do, I’m really sorry –”. 

 
Ofcom considered the broadcast of the word “fucking” raised issues warranting 
investigation under Rule 1.14 of the Code, which states: 
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed...”. 
 
We therefore requested comments from ITV as to how this material complied with 
this rule. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 12 

Response  
 
ITV offered apologies for any offence caused. It said its compliance procedures for 
This Morning include that: every guest on the programme is fully briefed in advance 
on the importance of not using offensive language; the programme “anchor” 
presenters are aware that if any guest does swear they should immediately issue an 
apology; and, processes are in place to ensure any offensive material which is 
broadcast is edited out before it appears on the ITV+1 channel, or ITV’s catch up 
video on demand services. 
 
ITV confirmed that Jackiey Budden was fully briefed in advance and reminded that 
she should not swear, and she gave assurances that she would not. When she did 
inadvertently used offensive language, Phillip Schofield immediately apologised to 
viewers, as did Jackiey Budden. He repeated the apology at the end of the interview, 
when Jackie Budden also apologised again.  
 
ITV said that as soon as the incident occurred it took steps to ensure the language 
was edited and removed from the ITV+1 broadcast and ITV’s catch up video on 
demand services.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected”. These objectives 
are reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 of the Code states that “the most offensive language must not be 
broadcast before the watershed…”. Ofcom research on offensive language1 clearly 
notes that the word “fuck” and other variations of this word are considered by 
audiences to be among the most offensive language.  
 
The broadcast of the word “fucking” in this programme before the watershed was 
therefore a breach of Rule 1.14. 
 
However, Ofcom took into account that: this was a live show, where the production 
team had followed its compliance guidelines and briefed the guest in advance; the 
guest had confirmed she would not use offensive language; This Morning is aimed at 
an adult audience and this particular edition was screened during term time; several 
apologies were broadcast on air immediately after the incident and again at the end 
of the interview; and, action was taken immediately to edit the offensive language out 
of repeat broadcasts and on ITV’s on demand services.  
 
In light of these factors, Ofcom considered the matter resolved. 
 
Resolved 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 13 

Resolved 
 

The Jeremy Kyle Show 

ITV, 4 November 2014, 09:25 
 

 
Introduction 
 
The Jeremy Kyle Show is a popular daytime talk show broadcast on ITV, hosted by 
Jeremy Kyle, in which members of the public discuss relationship problems in a frank 
and often confrontational manner in front of a studio audience. The programme is 
complied by ITV Broadcasting Limited (“ITV”), on behalf of the ITV Network. 
 
A complainant alerted Ofcom to the use of offensive language in this programme. 
 
We noted that during the first segment of the programme entitled “I got kicked out of 
home after my stepdad exposed himself to me!” a female contributor said: 
 

“I don’t do it all the fucking time!” 
 
We noted that she used this language during a heated exchange with her stepfather, 
when both he and she were speaking over each other.  
 
We considered the material raised issues warranting an investigation under Rule 
1.14 of the Code:  
 
 “The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”. 
 
We therefore asked ITV how the programme complied with this rule.  
 
Response 
 
ITV accepted “with regret that there does appear to be an audible use of the word 
‘fucking’ in this edition of the programme” and that it should not have been broadcast. 
It apologised for any offence caused.  
 
ITV outlined the “stringent” processes it has in place to ensure that “all of the 
strongest language is edited out before broadcast”. These processes include the 
preparation of a ‘rough cut’ of the programme which is checked by an ITV 
compliance advisor, and then a review of the final master recording by a second ITV 
compliance advisor. ITV said that it had “found that a second pair of eyes and ears 
will occasionally pick up less audible language that has been missed by the first 
reviewer”. According to ITV: “In this case it seems that all of the various reviewers 
involved missed this one word, as did the subtitlers, who add subtitles” to the final 
master recording for transmission.  
 
By way of mitigation, ITV said that in its opinion the word “fucking” was not clearly 
audible. It “only confirmed that the word was there after several repeated viewings 
[and]…very few viewers would have actually noticed this language on transmission”. 
 
In conclusion, ITV said that it had removed the episode from its catch up service and 
said that it would be re-edited before any re-broadcast. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 14 

Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that: “persons under the age of eighteen are protected”. This 
objective is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on 
television before the watershed. Ofcom’s research on offensive language1

 notes that 
the word “fuck” and similar words are considered by audiences to be amongst the 
most offensive language.  
 
In this case the broadcast of the word “fucking” was an example of the most offensive 
language being used in a programme broadcast before the watershed. This material 
therefore breached Rule 1.14. 
 
Ofcom took into account that ITV argued that the word was not clearly audible. We 
noted that this example of the most offensive language was used during a heated 
exchange between two programme contributors, and that this did mask its audibility 
to some extent. However, in our view the word was audible and therefore should 
have been identified prior to broadcast.  
 
In conclusion, we noted: the compliance processes ITV has in place to deal with 
offensive language in this programme; that ITV accepted that this programme 
breached Rule 1.14 and apologised; and, that it took various steps after the 
broadcast to ensure this programme was not shown again before it was re-edited. 
Therefore, we considered the matter resolved. 
 
Resolved

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf).  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 15 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 

Advertising minutage 
LFC TV, 27 September to 19 October 2014, various times 
 

 
Introduction 
 
LFC TV is a sports channel broadcast on digital satellite platforms. The licence for 
LFC TV is held by Liverpool Football Club & Athletic Grounds Limited (“the 
Licensee”).  
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  
 

“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in 
any one hour must not exceed 12 minutes”. 

 
During its routine monitoring of COSTA compliance, Ofcom identified five instances 
where the amount of advertising in a single clock hour exceeded the permitted 
allowance by between six and 80 seconds. 
 
Ofcom considered these instances raised issues warranting investigation under Rule 
4 of COSTA and therefore sought comments from the Licensee with regard to this 
rule. 
 
Response  
 
The Licensee said that the overruns were caused by a malfunction in its scheduling 
software which resulted in some adverts being allocated a shorter scheduled slot 
than their actual duration.  
 
The Licensee explained that at the time LFC TV’s broadcasts were temporarily being 
operated by a third party playout provider and therefore it had “less visibility of any 
overruns or timing issues”. As a result these overruns were not identified before 
broadcast. 
 
The Licensee apologised for the error, and said that it now has full control of its 
playout facilities again, and would ensure compliance with COSTA. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. 
 
Articles 20 and 23 of the Audiovisual Media Services Directive set out strict limits on 
the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has transposed these 
requirements by means of key rules in COSTA. Ofcom undertakes routine monitoring 
of its licensees’ compliance with COSTA. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 16 

In this case, Ofcom found that the amount of advertising broadcast by the Licensee 
was in breach of Rule 4 of COSTA on five occasions. 
 
We noted the Licensee stated that it temporarily had “less visibility” over the 
scheduling of advertisements due to its broadcast being operated by a third party 
playout provider. However, Ofcom reminds all broadcasters that it is the responsibility 
of the Licensee to ensure that both it and any third party suppliers have appropriate 
procedures in place to ensure the material it broadcasts is compliant with COSTA. 
 
Breaches of Rule 4 of COSTA



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 17 

In Breach 
 

Advertising minutage 
Aaj Tak, 4 November 2014, 23:00 
 

 
Introduction 
 
Aaj Tak is a 24 hour news channel broadcast in Hindi on the digital satellite platform. 
The licence for Aaj Tak is held by TV Today Network Ltd (“TVTN” or “the Licensee”).  
 
Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:  
 

“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in 
any one hour must not exceed 12 minutes”. 

 
During monitoring of COSTA compliance, between 23:00 and 00:00 on 4 November 
2014, Ofcom viewed approximately ten minutes 46 seconds of advertising during the 
commercial breaks on Aaj Tak.  
 
In addition, during the 23:00 news bulletin the following scrolling text ran across the 
bottom of the screen in a continuous loop: “Indiabulls property show London 8th & 9th 

November at the Cumberland Hotel, Oxford Street, W17 7DL, Free Entry, 
Showcasing Properties from all over India.” The word “Commercial” appeared next to 
this scrolling text.  
 
This scrolling text ran for approximately three minutes 30 seconds in addition to the 
advertising during commercial breaks. Therefore, there were approximately 14 
minutes of advertising in the 23:00 clock hour. 
 
Ofcom considered this raised issues warranting investigation under Rule 4 of COSTA 
and therefore sought comments from the Licensee with regard to this rule. 
 
Response  
 
The Licensee explained that TVTN was the media partner of the Indiabulls Property 
Show, and that the person who scheduled the scrolling text was unaware that this 
was an event promotion. The scrolling text was therefore treated as a “paid 
commercial ticker rather than as promotional”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of 
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of 
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio 
services are complied with”. 
 
Articles 20 and 23 of the Audiovisual Media Services Directive set out strict limits on 
the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has transposed these 
requirements by means of key rules in COSTA. Ofcom undertakes routine monitoring 
of its licensees’ compliance with COSTA. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 18 

COSTA defines ‘television advertising’ as “any form of announcement broadcast 
whether in return for payment or for similar consideration or broadcast for self-
promotional purposes by a public or private undertaking or natural person in 
connection with a trade, business, craft or profession in order to promote the supply 
of goods and services...in return for payment”. 
 
Ofcom noted TVTN’s comments that it considered the scrolling text to be an event 
promotion rather than advertising. However, we considered that the scrolling text, 
promoting an event showcasing properties for commercial sale, met the above 
definition of television advertising. 
 
Because in the 23:00 clock hour the scrolling text appeared on screen for 
approximately three minutes 30 seconds, in addition to the ten minutes and 46 
seconds of advertising during commercial breaks, the amount of advertising in this 
clock hour exceeded 12 minutes, in breach of Rule 4 of COSTA.  
 
Ofcom will continue to monitor the Licensee’s compliance with COSTA. Should 
similar compliance issues arise, Ofcom may consider further regulatory action.  
 
Breach of Rule 4 of COSTA 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 19 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Retention and production of recordings – various 
programmes 
Ramadhan Radio, 17 to 19 July 2014, various times 
 

 
Introduction  
 
Ramadhan Radio provided a service in Leicester from 27 June to 28 July 2014, 
under a restricted service licence held by an individual (“the Licensee”). 
 
For the purpose of routine monitoring, Ofcom asked the Licensee to provide a 
recording of material broadcast on Ramadhan Radio throughout the three days, 17 to 
19 July 2014. The Licensee was unable to provide recordings of approximately 59 of 
the 72 hours of broadcast material required by Ofcom. 
 
Ofcom considered this raised issues warranting investigation under Conditions 
8(2)(a) and (b) of Ramadhan Radio’s licence, which requires that: 
 

“…the Licensee shall: 
 

(a) make and retain, for a period of 42 days from the date of its inclusion therein, 
a recording of every programme included in the Licensed service… 

 
(b)  at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording for 

examination or reproduction…”. 
 
Ofcom therefore asked the Licensee for his formal comments under these licence 
conditions. 
 
Response 
 
The Licensee apologised for his failure to retain and provide recordings, adding that 
he was very disappointed, as a technical error had occurred with equipment hired 
from a well-known company, with which he would not therefore work again. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each 
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings 
of each programme broadcast, in a specified form and for a specific period after 
broadcast, and to comply with any request to produce such recordings issued by 
Ofcom. Restricted Service Licences enshrine these obligations in Licence Conditions 
8(2)(a) and (b). 
 
Under Licence Condition 8(2)(a), Ofcom requires licensees to make a recording of 
every programme included in the service, and to retain these for 42 days after 
broadcast. Under Licence Condition 8(2)(b) Ofcom requires licensees to produce 
such recordings forthwith upon request.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 20 

In this case, Ofcom noted that the Licensee said his failure to retain complete 
recordings of Ramadhan Radio’s output and provide Ofcom with the recordings 
requested was due to a technical error with hired equipment. Nevertheless, the 
Licensee was obliged under the terms of his licence to ensure that a recording of 
Ramadhan Radio’s output was retained for 42 days and provided to Ofcom on 
request. 
 
The failure to provide Ofcom with required recordings was a significant breach of the 
station’s licence, as it affected Ofcom’s ability to assess its compliance with the 
Code. 
 
Ofcom advises the Licensee that this breach will be held on record and may be taken 
into account in the event of any future licence applications by this individual.  
 
Breaches of Licence Conditions 8(2)(a) and (b) 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

21 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Murtaza Ali Shah 
Khara Sach, ARY News, 4 November 2013, 13 November 2013 and 21 
December 2013; and 
On Screen Caption, ARY News, 13 November 2013 
 

 
Summary 
 
Ofcom’s has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the 
programmes as broadcast made by Mr Murtaza Shah. 
 
The programmes complained about were three editions of Khara Sach, a live talk 
show programme presented by Mr Mubashir Luqman, and (an on screen caption 
included in) various editions of ARY News. The programmes included comments 
made by a contributor, Lord Nazir Ahmed1, about an unnamed individual during 
discussions about Geo TV, Jang Group (often referred to collectively in the 
programmes as Geo/Jang Group2) and the Mir Khahil Ur Rahman Foundation3 
(“MKRF”). During the programmes, Lord Nazir Ahmed claimed, amongst other things, 
that: an individual had threatened him that a court order may be issued against him; 
a senior reporter for Geo/Jang Group had recorded an interview with a woman who 
said she had had an affair with Lord Nazir Ahmed; Geo Group news reporters in the 
UK were not paid a minimum wage/a salary (this claim in relation to one Geo reporter 
was also included as an on screen caption during ARY News); and, a journalist 
working for Jang Group had written a news article for a reason other than to report 
the news. 
 
Having taken careful consideration to all the programmes complained about, Ofcom’s 
found that: 
 

 The programmes did not result in unfairness to Mr Shah.  
 

 Lord Nazir Ahmed’s comments did not amount to significant allegations, or 
allegations of wrongdoing or incompetence, about Mr Shah that required the 
broadcaster to have offered him an opportunity to respond. Therefore, there was 
not unfairness to Mr Shah in this respect.  

 

                                            
1
 Lord Nazir Ahmed, one of the five Muslim peers in the House of Lords.  

 
2
 Jang Group of Newspapers (known as the Jang Group) is a subsidiary of the Independent 

Media Corporation. Its headquarters is in Karachi. It is Pakistan's largest group of 
newspapers and Geo TV broadcasts GEO News, an Urdu news channel, which is closely 
affiliated with the Group. We noted that references to Geo Group and Jang Group were used 
interchangeably throughout the programmes. We have therefore taken a view that any 
references to the individual Groups in the programmes should be considered as referring to 
both organisations.  
 
3
 According to its website, the MKRF is a “Pakistani based non-profit organisation formed in 

2004…dedicated to using media as a tool for social betterment and for empowering people to 
engage with their communities”.  

http://en.wikipedia.org/wiki/Independent_Media_Corporation
http://en.wikipedia.org/wiki/Independent_Media_Corporation
http://en.wikipedia.org/wiki/Karachi
http://en.wikipedia.org/wiki/Pakistan
http://en.wikipedia.org/wiki/GEO_News


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 22 

In this case, the comments made by Lord Nazir Ahmed did not result in unfairness 
nor did they amount to significant allegations about Mr Shah. However, it is important 
for broadcasters to note that if comments are made, either by a contributor to the 
programme or by the programme itself, the broadcaster should take reasonable care 
to ensure that material facts are not presented, disregarded or omitted in a way that 
is unfair to an individual or organisation. Similarly, when significant allegations are 
made, either by a contributor to the programme or by the programme itself, the 
broadcaster must ensure that the person concerned should normally be given an 
opportunity to respond and, where appropriate, for that response to be represented in 
the programme.  
 
Introduction and programme summaries 
 
ARY News is a television station providing news coverage and information 
programming to the Pakistani community in the UK. 
 
Transcripts in English (translated from the original Urdu) of the whole of the Khara 
Sach programmes broadcast on 4 November 2013, 13 November 2013 and 21 
December 2013 were prepared by an independent translation company for Ofcom. A 
transcript in English of the relevant part of the ARY News programme broadcast on 
13 November 2013, i.e. the on screen caption, was also prepared by an independent 
translation company for Ofcom.  
 
Both parties to the complaint confirmed that the translated transcripts fairly 
represented the content in the programmes relevant to the complaint, and that they 
were satisfied that Ofcom could use the translated transcripts for the purposes of 
investigating the complaint4. 
 
ARY News provided Ofcom with a copy and transcript of a Geo Group promotional 
trailer broadcast on 24 February 2014 as part of its response to Ofcom’s 
Entertainment Decision to explain why it did not consider it had breached the Code. 
A transcript in English (translated from the original Urdu) of the promotional trailer 
was provided by ARY News and its content was verified by an independent 
translation company for Ofcom. Ofcom provided Mr Shah with a copy of the 
promotional trailer and the translated transcript. We confirmed that we would be 
using the transcript provided by ARY News for the purpose of investigating the 
complaint.  
 
On 4 November 2013 (repeated on 5 November 2013), 13 November 2013 (repeated 
on 14 November 2013) and 21 December 2013 (repeated on 22 December 2013), 
ARY News broadcast editions of Khara Sach (translated as “the Plain Truth”), a talk 
show programme presented by Mr Mubashir Luqman. Ofcom noted that during these 
live programmes Mr Luqman had a very discursive and improvisatory style, 
discussing and moving freely from subject to subject in no particular order.  
 

                                            
4
 The translations used for the Entertainment Decision were provided by the complainant and 

verified by an independent translator. Both parties confirmed that Ofcom could use these 
translations for the purpose of entertaining the complaint. However, when Ofcom sent the 
Entertainment Decision to the parties the broadcaster responded to say that the translations 
were, in fact, “misleading and biased”. To resolve this issue, Ofcom obtained new 
independent translations and asked both parties to confirm their agreement to these new 
translations. As a result, the quotes from the translations used for the Entertainment Decision 
quoted in the heads of complaint may be different to the new translations included in the 
“Introduction and programme summaries” section.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 23 

 Khara Sach - 4 November 2013 
 
During this edition of Khara Sach, Mr Luqman informed viewers that there was an 
Islamabad High Court Order against him which prevented him from discussing 
anything which fell into the category of defamation about Jang Group, Geo Group 
and their officials. Mr Luqman explained that he had been reporting the facts and he 
had not been defamatory against any individual or organisation. He said that he had 
also received a restraining order from the High Court of Sindh. There was then a brief 
discussion about Geo/Jang Group.  

 
The presenter then discussed a story published by the Hindustan Times which 
claimed that Mr Dawood Ibrahim5 and Inter-services Intelligence of Pakistan (“ISI”) 
were launching a TV Channel in Pakistan. He said the story was later retracted by 
the Hindustan Times because they had found out that the story was not true. 
However, Mr Luqman said he believed that there was some other reason for the 
story being retracted and he discussed this matter briefly before moving on to 
another subject. 
 
The presenter explained that a member of the House of Lords in the UK, Lord Nazir 
Ahmed, would be joining him from London to discuss whether, through MKRF, Geo 
Group and Jang Group had received potentially millions of pounds in UK government 
funding. The presenter introduced Lord Nazir Ahmed, who joined the programme live 
via telephone. Mr Luqman began the discussion with Lord Nazir Ahmed by stating: 
 

“When I spoke to you the last time, you told me that £20 million have been paid to 
Geo, Jang and The News through Mir Khalil Ur Rahman [Foundation]. But they 
say that they were paid £900,000. Tell me, who is telling the truth?” 
 

In response, Lord Nazir Ahmed said he had raised questions in the UK Parliament 
about various topics and that the answers from the relevant UK Government 
spokesmen, Mr Alan Duncan and Baroness Northover, were available on the 
internet. One such question related to the funding given to MKRF by the UK 
Department for International Development (“DfID”). Lord Nazir Ahmed said that: 

 
“My actual question was that I wanted to find out which method was adopted to 
give this money [i.e. to MKRF] because the rules that we follow stipulate that 
wherever money is spent, it should be done by competition i.e. over tender. So, 
how was it given to an organisation without tendering? By the way, I can tell you 
that, at that time, the Chief of Staff of our Labour leader asked me through email, 
“Who do you think is behind this?” meaning that either [MKRF] have highly placed 
connections or they put pressure through lobbies”.  

 
The following discussion between Mr Luqman and Lord Nazir Ahmed then took 
place: 
 
Mr Luqman: “It means that you too were being put under pressure. I was thinking 

that only I am being put under pressure to keep silent. You are the 
member of the House of Lords and you are also being put under 
pressure. Really, what high connections! 

 

                                            
5
 The alleged leader of Dawood (or D) Company - a term used to describe a group linked to a 

range of organised criminal and terrorist activities in India, Pakistan and the United Arab 
Emirates. Several members of the group are on the terrorist and/or wanted persons list 
produced by Interpol. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 24 

Lord Nazir:  Mr Mubashir Luqman, I was even threatened that a court order may 
be issued against me. Even now they try to issue it. He told me that 
their Karachi office wanted to register a case against me. By God, I 
said to him “congratulations! Register a case by all means; it is my 
parliamentary job to ask questions. If they will put pressure on me to 
stop me from asking parliamentary questions it will be Contempt of 
Parliament”. They stopped my news but that is not a problem. The fact 
is that I want to ask many questions from them. They asked me to talk 
about Aman Ki Asha6: firstly it does not seem local to me for Asha 
[desire] is not a Pakistani word. Secondly, I said to them, “who are you 
to talk about it [i.e. peace] until the Kashmir issue [between India and 
Pakistan] is resolved?””. 

 
The discussion between Lord Nazir Ahmed and the presenter about the Desire for 
Peace campaign continued. Mr Luqman then discussed in more detail the Hindustan 
Times story and was joined by three journalists: Mr Sabir Shakir and Mr Humayun 
Gohar by video link; and Mr Aamir Ghouri by telephone. There was nothing further in 
the programme which was relevant to the complaint.  
 

 Khara Sach - 13 November 2013 
 
Mr Luqman introduced this programme by stating that nothing said in the programme 
was intended to be defamatory. He also stated that he wished Mr Mir Shakil Ur 
Rahman, the founder of Geo TV Network and owner of Jang Group, to join him in the 
studio to give his point of view on certain topics. The presenter then stated that Lord 
Nazir Ahmed also would be joining him on the programme (again interviewed live via 
telephone) because: “someone has done [a] mischievous – ugly – thing to him. Who 
did it? Lord Nazir is going to reveal this in a short while”.  

 
The presenter briefly spoke about Mr Mir Shakil Ur Rahman’s company expenses. 
Immediately following this, the presenter welcomed Lord Nazir Ahmed and the 
following discussion took place: 
 
Presenter: “We have been hearing horrible news about you. What is all this about 

and what are the facts? 
 
Mr Luqman: Mr Luqman ever since I appeared on your programme and you asked 

me some questions about the Department for International 
Development and Mir Khalil Ur Rahman Foundation and I raised these 
questions in the [UK] Parliament, a strange event has happened; a 
Twitter account was opened in my name to create an image of mine. It 
was tweeted from this account that I wanted the Pakistan Government 
to enter into negotiations with the Taliban. This was not my view and I 
did not know about it. I have today told Twitter to cancel this account. 
Then a video was uploaded on Facebook and on a site, a website, a 
dirty one. I have been told that this video is being circulated. Actually 
there is a woman who denies it basically, and personally, she is ill, 
mentally ill. Some time ago she used to write for the magazine of the 
Jang Group, but for the last four months she has legally been 
sectioned to a mental hospital. In her interview she had levelled some 
allegations with reference to me. First, I did not know about this, but 
now, when I contacted her family, she and her relatives told me that all 

                                            
6
 According to its website, “Desire for Peace is a campaign for peace between India and 

Pakistan, jointly initiated by the Jang Group of Pakistan and The Times of India Group”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 25 

this has been coming from the Geo Group ever since I raised those 
questions in the Parliament and wrote a letter to the Chairman of the 
Select Committee for the Department for International Development, 
asking why these funds have been given [to MKRF]; I had asked if 
competitive bids were called and I had asked the [UK] Government 
why they were not able to identify the connection between the Geo 
Group and Mir Khalil Ur Rahman Foundation”. 

 
Lord Nazir Ahmed explained in more detail the connection between Geo Group and 
Mr Mir Shakil Ur Rahman and the purpose of MKRF. He then said: 

 
“I know about this Group [i.e. Geo/Jang Group], they have reporters here [i.e. in 
the UK], perhaps you know that there is a law here that one has to pay a 
minimum wage to one's employees; those who have been claiming for years to 
be Geo’s reporters and Geo’s employees, they do not receive minimum wage 
which has to be given as per the law and if the British government deals with 
such a company then I have concerns and I think that it is my parliamentary right 
to ask these questions [in the UK Parliament]”.  

 
Mr Luqman then briefly explained an incident which occurred between himself and 
the Chairman of ARY News. 

 
After a commercial break, the discussion between Lord Nazir Ahmed and the 
presenter continued: 
 
Mr Luqman: “Well Lord Nazir. Very serious allegations have been levelled against 

you. Sexual harassment allegations were put against you. And you 
are saying that these allegations were particularly put against you due 
to Mir Shakil Ur Rahman, is that what you are saying? 

 
Lord Nazir: No, I am saying that it is a strange thing that when I raised questions 

earlier [i.e. in Parliament], even at that time my ‘cut and paste’ videos 
were brought forward. And now again when I raised questions a video 
was brought forward again. And this video does not contain matter[s] 
concerning sexual harassment. It shows that Lord Nazir has a love 
affair or he is going out with someone though the truth is that the said 
woman belongs to a much respected family and I do not want to 
involve them at all because she is suffering mentally and has 
remained admitted in a hospital for four months. Even earlier she was 
not mentally fit. I will come to your programme with National Health 
Service details about which hospital and where she is sick and where 
she is. It is such a disgraceful and immoral thing – because I 
understand when [drops the sentence]. I do not want to involve any 
group in this matter but it’s a strange thing, a coincidence that when I 
am doing my parliamentary work here, these tweets start appearing. I 
receive phone calls from all around the world saying “Mate, did you 
tweet this?”. I say that there is only one Lord Nazir Ahmed but it’s not 
me. Then on the other side this film [drops the sentence]. Now when 
this film was made, I got the evidence – lo and behold – that this is the 
senior reporter of the Jang Group Geo Group sitting in London who 
did this interview. When I found this out, and when I got to know this – 
lo and behold – that Mr Adnan from Venus TV7 was contacted and 

                                            
7
 Venus TV broadcasts general entertainment programmes under an Ofcom licence and is 

primarily aimed at Asian communities in the UK.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 26 

asked for giving them the video about my questions and answers on 
Mir Khalil Ur Rahman, then it became obvious that all fingerprints lead 
to their house”.  

 
Mr Luqman said that he tried to contact Mr Mir Shakil Ur Rahman to obtain his point 
of view on the matters he had discussed in the programme. The presenter and Lord 
Nazir Ahmed briefly discussed the funding received by MKRF by the UK DfID. The 
telephone line between the presenter and Lord Nazir Ahmed disconnected and while 
the call was being reconnected, the presenter began a discussion with another 
contributor to the programme about a different subject. 
 
Mr Luqman thought that the phone line between himself and Lord Nazir Ahmed had 
been reconnected and the presenter said the following: 
 

“Lord Nazir, tell me, because of a huge population and a large number of 
lawsuits, court[s] of law in India and Pakistan perhaps take a long time in dealing 
with cases, but in [the] UK, cases are dealt with quickly. Do you intend to 
approach higher courts there for your defamation case? After all, you are a 
member of the House of Lords and a serious allegation has been levelled against 
you”.  
 

Mr Luqman realised the phone line had not been reconnected and he went to a 
commercial break. After the commercial break, Mr Luqman briefly discussed Mr Mir 
Shakil Ur Rahman.  

 
The telephone line between the presenter and Lord Nazir Ahmed was reconnected 
and the following discussion took place: 
 

Mr Luqman: “Lord Nazir, if you are telling the truth, you should in principle file a 
defamation lawsuit in London. 

 
Lord Nazir: Mr Mubashir [I cannot file a defamation lawsuit] because I do not 

have this evidence and I do not have any connection until I find out 
who uploaded it [i.e. the video interview with the woman alleging 
she had an affair with Lord Ahmed]”.  

 
Lord Nazir Ahmed explained how he believed the video had been uploaded. He 
added that he would be pursuing the issue regarding the allocation of money to 
MKRF by DfID in the UK Parliament. He then said: 
 

“All media groups, large or small, should remain within the bounds of respect and 
decency. They should refrain from these childish acts like uploading such 
extremely disrespectful videos on Facebook etc. They should refrain from such 
‘badmashi’8”. 

 
The presenter and Lord Nazir Ahmed then discussed the Desire for Peace campaign 
and then there was a more detailed discussion about the Geo/Jang Group. Mr 
Luqman said: 
 

“Lord Nazir, you might remember that an edited video of a programme against 
me [i.e. Mr Luqman] was first circulated on the internet, and afterwards a Group 
Editor of the Jang Group itself gave an interview to an internet channel to expose 

                                            
8
 The independent translator explained to Ofcom that ‘badmashi’ meant hooliganism i.e. to 

use thuggish methods, for example dishonesty, harassment and bullying.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 27 

the conspiracy a day before this; two days before this a [newspaper] column was 
also published stating that a conspiracy was brewing [against me]. Yet using that 
edited internet thing sanctions were placed against me. But Justice Nasir Khosa 
stood by justice and truth: in the Court he gave the example of Caliph Umar 
Farooq and he said that he was withdrawing from this case so that someone else, 
who could understand it, may deal with it. Lord Nazir we know how and why 
things are uploaded on the internet, but I know that you are telling the truth. You 
are being punished because you have always worked for the welfare of Pakistan 
in the House of Lords and I will say loudly, even though I may have political 
differences with you, I salute the love you have in your heart for Pakistan”. 

 
The discussion between the presenter and Lord Nazir Ahmed ended. The 
programme continued. However, the discussions concerned Mr Mir Shakil Ur 
Rahman and Geo/Jang Group and nothing further of relevance to the complaint was 
broadcast.  
 

 ARY News – 13 November 2013 
 

Following the broadcast of Khara Sach and at various points during the ARY News 
programmes and bulletins, an on screen caption was shown, stating: “Lord Nazir: A 
Geo reporter in Britain has not been paid wages for many years”.  
 

 Khara Sach - 21 December 2013  
 

In this edition of Khara Sach, Mr Luqman introduced the programme by stating that it 
was a special edition because: “a new conspiracy has come to be known”.  

 
Mr Luqman was joined by Mr Sabir Shakir, the Islamabad Bureau Chief of ARY News 
and Mr Arif Bhatti, the Lahore Bureau Chief of ARY News by video link and they 
discussed Geo/Jang Group and Mr Mir Shakil Ur Rahman. 

 
The following discussion between Mr Luqman and Mr Bhatti took place: 

 
Mr Luqman: “Although there are many personally known to me in this Group 

[Jang/Geo] who are honest and sincere journalists and do their work 
with good intentions, when the conduct of its owners is such can the 
entire organisation be trusted? 

 
Mr Bhatti: In 2007-08, I received a phone call from the owner of a very big 

organisation, who said to me: ‘you are [the] PUJ [Punjab Union of 
Journalists] president and you are nowadays in crisis, so I have 
allocated fund[s] for you and kept it separate.’ I replied: ‘Sir, I am sorry 
but we don’t run a movement with gifted money; you are in crisis, you 
take money from us.’ In my view, they think that everyone is for sale 
[but] I believe that there are honest and sincere people everywhere 
and in every organisation.  

 
 They are going to meet their end. We appeal to them that instead of 

conspiring against us, or anyone else: ‘please give the wage award to 
your employees for God’s sake [because] there are thousands who 
are committing suicides because of unemployment, those whom you 
are not giving their salaries. Please give them the wage award. You 
do respect the courts but they are being taunted for granting the wage 
award [which was not implemented]’. 85 to 95 percent of their 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 28 

employees are working on contract basis. How can they talk about 
human rights and sharing the truth?” 

 
Throughout the programme, Mr Mir Shakil Ur Rahman was invited to join Mr Luqman 
in the studio to discuss certain topics, for example Mr Luqman referred to: 
“corruption, about getting money from foreign governments, about changing your 
editorial content and about usurping taxes of Jang and Geo, and questions about 
loans of banks which you hold, you are paying back or trying to get them 
rescheduled”. 

 
Lord Nazir Ahmed joined Mr Luqman by telephone and the following telephone 
conversation took place: 

 
Mr Luqman: “Lord Nazir, you listened to the talk of Arif Hameed Bhatti and Sabir 

Shakir. What would you add to it? 
 
Lord Nazir: Mr Bhatti has spoken nicely about the salaries of staff. Workers of any 

institution should be given a living wage. But even more important 
thing here in Britain is that there is a newspaper – an old newspaper 
‘Jang Newspaper’ – Geo/Jang Group has been here for the last 40 
years. According to my information of all their reporters and the 
bureau chief, they have only four who get paid minimum expenses. No 
one is paid a salary. And some of their people who report for their 
head office, even they are not paid a salary. The law here says that 
any person who works for anyone on their books [i.e. payroll] should 
be given a minimum wage which is perhaps £6 per hour. Otherwise 
this is a criminal act. By the way, I am consulting lawyers in this 
regard. I have told the Chairman of the Select Committee that if an 
organisation’s workers are claiming Social Security, why I, as [a] tax 
payer, am paying for their salaries because they were not getting 
salaries though they are called as ‘Bureau Chief’ and these poor guys 
work. Or they should collect their money from those for whom they 
write [news] stories…”. 

 
The phone line between Lord Nazir Ahmed and Mr Luqman disconnected. Mr 
Luqman then began a discussion with Mr Shakir about another topic.  

 
The phone line between Lord Nazir Ahmed and Mr Luqman was reconnected. Lord 
Nazir Ahmed briefly discussed the now defunct UK newspaper, The News of the 
World, the phone hacking trials then taking place in London and the Leveson Inquiry 
(a public inquiry into the UK press following the News of the World phone hacking 
revelations). The following discussion between Lord Nazir Ahmed and Mr Luqman 
took place: 
 
Lord Nazir: “As Mr Bhatti said, in Pakistan for the first time, against this Group [i.e. 

Geo and Jang Group] – not against but facts about this Group have 
been brought out and I congratulate ARY and other people who have 
[done this]. I have spoken about the Desire for Peace Campaign from 
the beginning. Even at that time, I didn’t have any personal relation 
with them and I don’t even know the owners of this Group but the two 
people who work for them here and the way they manipulate things, I 
will give you an example here. Today’s headline is about the minister 
[the then Attorney General in the UK, The Rt Hon Dominic Grieve QC, 
MP] who had called Pakistanis corrupt, they want to prove that he 
made a mistake – not even a mistake – [they say] that he didn’t say it 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 29 

and [the] Daily Telegraph misquoted him. Look, for whom do these 
people work for? Instead, if you see, for which institution, where in the 
corners of the worlds the funding is coming, then where their 
connections are and where is lobbying taking place; where are they 
sitting, and who are they damaging? You need to see this.  

 
Mr Luqman: Mr Bhatti, ethically it is very wrong that you [i.e. Jang/Geo] keep on 

taking funds from foreign powers, show paid content here [in 
Pakistan], try to change Pakistan’s ideology according to their [foreign 
funders] wishes and try to distort our values, whether they are social 
or religious values. For me there is only one meaning of Pakistan: 
there is no God but Allah. If your [Jang/Geo] campaigns change this, 
then is it not a point to ponder that this is a worst case of journalism?  

 
Mr Bhatti: I want to plead, if you give me two minutes. If it is true that someone is 

conspiring then I request them, for God’s sake don’t do this…If they 
try to do such [a] thing, I have no right to character assassination, but 
if they tried to do such a thing, I assure you that such disclosures will 
be made as will make them unable to show their faces”.  

 
Mr Bhatti then discussed the Desire for Peace Campaign. While the discussions 
continued, there was nothing further of relevance to the complaint in the programme.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
a) Mr Shah complained that he was treated unjustly or unfairly in the programmes 

as broadcast because material facts were presented, disregarded or omitted in a 
way that was unfair to him. Mr Shah gave the following examples of how the 
programmes resulted in unfairness to him:  

 
i) Lord Nazir Ahmed claimed in the programme broadcast on 4 November 2013 

that Mr Shah: “threatened that [a] court order can be issued against me…he 
their [i.e. Jang Group’s] senior official in London told me that it was said from 
my Karachi office that they want to register a case against you”. Mr Shah said 
that Lord Nazir Ahmed created an impression, without being challenged, that 
he had issued threats to Lord Nazir Ahmed which was a lie. 
 
By way of background, Mr Shah said that he had met Lord Nazir Ahmed in 
the House of Lords in 2013 which was public knowledge. Further, Mr Shah 
said that while he was not named in the programme, he was easily 
identifiable by the comments made by Lord Nazir Ahmed in the programme 
(and the other programmes subject to this complaint) because he was the 
only “senior journalist” for Jang Group and Geo Group in London. He said that 
numerous people had recognised that Lord Ahmed was referring to him and 
had asked him why he had threatened Lord Nazir Ahmed.  
 
In response, ARY News stated that Lord Nazir Ahmed was an independent 
participant in the programme and that he was taking part in a discussion with 
the presenter, about various matters via telephone. ARY News said that Lord 
Nazir Ahmed “alluded to some Geo/Jang senior official/journalist who 
allegedly threatened him of getting a court order against him”, but that Lord 
Nazir Ahmed had not named the individual. He had simply referred to him as 
some senior Geo/Jang journalist. ARY News added that they could not 
understand how Mr Shah had concluded from what Lord Nazir Ahmed had 
said in the programme that he was referring to Mr Shah. ARY News provided 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 30 

a copy of a recording of a promotional trailer by Geo Group which, ARY News 
said, showed “that they [Geo/Jang Group] have a dozen reporters and 
journalists working for them”.  
 
ARY News stated that there was no evidence to suggest that Mr Shah was 
offended by Lord Nazir Ahmed’s comments and that, if he had been offended, 
he should have contacted Lord Nazir Ahmed. Alternatively, he should have 
contacted Mr Luqman to find out whether or not it was him who was being 
discussed in the programme. If Mr Shah still considered that he was the 
person being discussed, then he should have offered to be part of a future 
programme, which ARY News said he did not do.  
 
ARY News also stated that Mr Shah had said that he had met Lord Nazir 
Ahmed at the House of Lords which suggested that Mr Shah had some form 
of friendship or familiarity with Lord Nazir Ahmed. ARY News said that if this 
was the case, why did Mr Shah not approach or contact Lord Nazir Ahmed to 
ask him to explain the allegations he had made.  
 

ii) Lord Nazir Ahmed claimed in the programme broadcast on 13 November 
2013 that “a senior reporter of the Jang Group… in London” had conducted 
an interview with a woman who had alleged that she had had an affair with 
Lord Nazir Ahmed. Mr Shah said he did not conduct this interview. Further, Mr 
Shah said that the presenter stated “Lord Nazir we know how and why things 
are injected in the internet system, but I know you are speaking the truth” 
which, in effect, gave his stamp of approval to Lord Nazir Ahmed’s “wild 
allegations”. 

 
By way of background, Mr Shah said that he had been openly criticised in the 
Pakistani community as well as in the journalist professional community as a 
result of this comment because people believed that he had conducted an 
interview with the woman in question. Mr Shah said that he was a man of 
integrity and honesty and had worked all his life to uphold journalistic 
principles. He said that he had never been part of anything scandalous, like 
conducting interviews about alleged extra marital affairs. 
 
In response, ARY News said that as far as it was aware, a senior Geo/Jang 
Group reporter in London had conducted the interview with a woman who 
claimed she had had an affair with Lord Nazir Ahmed and that the relatives of 
the woman had been in touch with Lord Nazir Ahmed to apologise for any 
offence to him caused by her interview with the Geo/Jang reporter and that 
the woman herself had also “expressed her regret”. ARY News added that 
according to Lord Nazir Ahmed’s research on the matter, one of the several 
Geo/Jang reporters manipulated the woman to be part of the Geo/Jang 
campaign to malign the character of Lord Nazir Ahmed. Further, ARY News 
said that the woman is receiving treatment in a hospital for a mental health 
condition and is “easy prey for blackmail by people like Mr Shah and his 
organisation – the Geo/Jang Group”.  
 
ARY News said that the “senior Geo/Jang Group reporter” was not referred to 
by name in the programme. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 31 

iii) Lord Nazir Ahmed claimed in the programme broadcast on 13 November 
2013 and 21 December 20139 that Geo Group reporters were not paid a 
salary and “only four get minimum expense[s]”. Also on-screen captions 
included at various points during the ARY News programmes broadcast on 13 
November 2013 stated that: “a Geo reporter in Britain has not been paid 
wages for many years”. Mr Shah said that this was incorrect and unfair 
because he did receive a salary. 

 
By way of background, Mr Shah said that he was a professional journalist and 
that he does not work for free. He said that people in the community now 
thought that the channel did not pay him. Mr Shah said that the aim of the 
allegation was to “assassinate” his character and to humiliate him in the 
community.  
 
In response, the broadcaster said that, considering that Mr Shah had on 
previous occasions been in contact with Lord Nazir Ahmed, he should contact 
him to discuss this allegation. ARY News said that Mr Shah could have 
contacted the programme makers to discuss the matter. The broadcaster said 
that Mr Shah was not named in either programme. 

 
iv) In the programme broadcast on 21 December 2013, Lord Nazir Ahmed 

commented on an article written by Mr Shah for the Daily Jang Newspaper 
about the UK Attorney General at the time, Mr Dominic Grieve. Lord Nazir 
Ahmed said “today’s headline in Daily Jang London [written by Mr Shah] 
about the minister who called Pakistanis corrupt – an attempt has been made 
to imply that he made an innocent mistake, that he didn’t say what he did” 
about Pakistanis being corrupt.  

 
Mr Shah said that Lord Nazir Ahmed deliberately identified his article and that 
his comments suggested that, by writing the article, Mr Shah was working 
against the interests of Pakistan and Islam “for the benefit of some foreign 
forces”. He also said that the presenter did not challenge Lord Nazir Ahmed 
and had tried to portray his article “as a treachery against Islam and 
Pakistan”. Mr Shah asserted that he had not given any personal opinion in his 
article about Mr Grieve, but had only reported what Mr Grieve had said. Mr 
Shah said that because of Lord Nazir Ahmed’s comments he had been 
criticised by the Pakistani community in the UK and people on social media.  
 
In response, ARY News said that Mr Shah should have contacted Lord Nazir 
Ahmed about this matter. Alternatively, he should have contacted the 
programme makers if he was offended by the programme. ARY News added 
that there was nothing in the programme that could have offended Mr Shah 
and that the content of the programme was “just and fair”. It went on to state 
that freedom of expression prevented them from stopping people in the 
community from discussing the matter.  

 
In response to all the examples listed above in relation to Mr Shah’s complaint, 
ARY News said that the comments made in the programmes by the presenter 
were fair, just and made without malice.  

 

                                            
9
 Ofcom omitted to reference the 21 December 2013 programme which the quote was from in 

the entertained complaint. Therefore, we have retrospectively amended the entertained 
complaint to include a reference to two programmes.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 32 

b) Mr Shah complained that he was not given the opportunity to respond to the 
allegations that were made in the programmes about him. 
 
In response, ARY News said that Mr Shah was not named in the programmes 
and that he should have contacted the programme makers about the matter. ARY 
News said that had Mr Shah contacted ARY News, he would have been formally 
invited to take part in any subsequent programme to give his version of events. 
The broadcaster added that he was welcome in any future programme to clarify 
his position. 

 
ARY News stated that the presenter of Khara Sach on each programme invited 
the owner of Geo Group and Jang Group, Mr Mir Shakil Ur Rahman and “all 
those whose names have been mentioned” to join him in the studio to give their 
version of the events being discussed.  

 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that the complaint of unjust or unfair 
treatment made by Mr Shah should not be upheld. Both parties were given the 
opportunity to comment on the Preliminary View. 
 
Mr Shah commented that he rejected the findings made by Ofcom as it did not 
“reflect the reality” and did not “provide fairness and justice to me”. He said that it 
was clear that he was identified and wronged, but that Ofcom had gone out of its way 
to “write off” his concerns and “provide advantage to ARY which is completely unfair”. 
Mr Shah did not provide any further representations in relation to the Preliminary 
View. 
 
The broadcaster made no representations on Ofcom’s Preliminary View. 
 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with, the obtaining of material included in programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this Decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programmes as broadcast, 
translated transcripts of them and both parties’ written submissions and supporting 
material. We also took account of the comments made by Mr Shah in response to 
Ofcom’s Preliminary View on his complaint (which was not to uphold). However, we 
concluded that Mr Shah’s comments did not raise any issues to persuade Ofcom to 
alter its decision not to uphold the complaint. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to 
whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 33 

unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  

 
a) Ofcom first considered the complaint that material facts were presented, 

disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Shah.  
 

In considering this part of the complaint, Ofcom had particular regard to Practice 
7.9 which states that, before broadcasting a factual programme, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not 
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation. It is important to clarify that, in having regard to Practice 7.9, Ofcom 
is unable to make findings of fact; our role in establishing whether there was any 
unfairness is to consider the material that was broadcast and the context in which 
the particular comments complained of were made.  
 
In assessing whether or not the programmes complained of resulted in unfairness 
to Mr Shah, Ofcom considered in turn each particular sub-head i) to iv) of the 
complaint set out above in the “Summary of the complaint and the broadcaster’s 
response” section. We assessed each sub-head separately, and then the 
programmes overall, to reach a decision as to whether Mr Shah was treated 
unjustly or unfairly.  
 
Ofcom acknowledges the right to freedom of expression for broadcasters and 
their audience, and that broadcasters must be able to investigate, report and 
comment on matters of interest to their audience freely. However, this comes with 
the responsibility and an obligation on broadcasters to comply with the Code and, 
with particular reference to this case, avoid unjust and unfair treatment of 
individuals or organisations in programmes.  

 
i) Ofcom began by assessing the complaint that Lord Nazir Ahmed claimed in 

the programme broadcast on 4 November 2013 that Mr Shah “threatened that 
[a] court order can be issued against me…he their [i.e. Jang Group’s] senior 
official in London told me that it was said from my Karachi office that they 
want to register a case against you”. Mr Shah said that Lord Nazir Ahmed 
created an impression, without being challenged, that he had issued threats 
to Lord Nazir Ahmed which was a lie. 
 
We reviewed the programme and translated transcripts and noted that Lord 
Nazir Ahmed said:  
 

“Mr Mubashir Luqman, I was even threatened that a court order may be 
issued against me. Even now they try to issue it. He told me that their 
Karachi office wanted to register a case against me. By God, I said to him 
“congratulations! Register a case by all means; it is my parliamentary job 
to ask questions. If they will put pressure on me to stop me from asking 
parliamentary questions it will be Contempt of Parliament”. 

 
We then assessed whether Mr Shah was identifiable as the person who Lord 
Nazir Ahmed was discussing.  
 
We noted that Lord Nazir Ahmed referred to “he” when discussing the person 
who had threatened him. Mr Shah identified in the translation that “he” was a 
reference to a senior official of Geo/Jang Group in London. As a result, Mr 
Shah said that he was identifiable because he was the only senior reporter in 
London for Geo/Jang Group and he had met Lord Nazir Ahmed at the House 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 34 

of Lords in 2013. Mr Shah also said that a number of people had identified 
him as the person who Lord Nazir Ahmed was discussing in the programme 
(although we noted that Mr Shah had provided no evidence to support this 
claim). We also took into account the broadcaster’s statement in which it said 
that Lord Nazir Ahmed had “alluded to some Geo/Jang senior 
official/journalist” at this point in the programme.  
 
However, we observed from the translated transcript that the individual 
referred to as “he” was not named and no further context was given in the 
programme about the position of this person or the organisation the individual 
may work for. Further, Lord Nazir Ahmed did not explicitly state nor imply that 
the individual who had threatened him worked for Geo/Jang Group or that the 
individual was a reporter, senior or otherwise, in London for the Geo/Jang 
Group.  
  
Taking all the above factors into account, we considered it unlikely that 
viewers would have identified the individual who Lord Nazir Ahmed was 
referring to as Mr Shah. Therefore it was not necessary for Ofcom to consider 
whether or not there was any unfairness to Mr Shah in this respect.  
  

ii) Ofcom next assessed the complaint that Lord Nazir Ahmed claimed in the 
programme broadcast on 13 November 2013 that “a senior reporter of the 
Jang Group… in London” had conducted an interview with a woman who had 
alleged that she had had an affair with Lord Nazir Ahmed. Mr Shah said he 
did not conduct this interview.  

 
We reviewed the programme and translated transcript and noted that the 
purpose of the discussion with Lord Nazir Ahmed was to seek his views about 
an allegation about an extra-marital affair, which he denied. Lord Nazir 
Ahmed was also given the opportunity to explain his belief that the video had 
been created as part of a smear campaign, possibly linked in some way to the 
Geo/Jang Group and/or MKRF, following questions he had asked in the 
House of Lords about funding given by the DfID to MKRF. It was within this 
context that Lord Nazir Ahmed stated that a “senior reporter” of the Geo/Jang 
in London had conducted the interview featured on the video. 
 
Against this background, Ofcom noted, in particular, the following comments 
made by Lord Nazir Ahmed: 
 

“a video [i.e. of the woman who said she had an affair with Lord Nazir 
Ahmed] was uploaded on Facebook and on a site, a website, a dirty one”; 

 
“it shows that Lord Nazir has a love affair or he is going out with 
someone”;  
 
“she [i.e. the woman who was supposed to have alleged in the video that 
she had had an affair with Lord Nazir Ahmed] and her relatives told me 
that all this has been coming from the Geo Group ever since I raised 
those questions in the Parliament and wrote a letter to the Chairman of 
the Select Committee for the Department of International Development, 
asking why these funds have been given [to MKRF]”; and 

 
“Now when this film was made I got the evidence – lo and behold – that 
this is the senior reporter of the Jang Group Geo Group sitting in London 
who did this interview”.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 35 

We recognised that the broadcaster disputed that Lord Nazir Ahmed was 
discussing Mr Shah when he referred to “the senior reporter of the Jang 
Group Geo Group sitting in London” and noted that the individual being 
discussed by Lord Nazir Ahmed was not named in the programme. We went 
on to consider whether Mr Shah was identifiable, nevertheless, as “the senior 
reporter” referred to.  
 
We first took into account a Geo Group promotional trailer broadcast on Geo 
TV on 24 February 2014, a copy and translation of which were provided to 
Ofcom by ARY News. The broadcaster said that the trailer included 
references to “dozens of reporters” working for Geo Group in the UK. The 
promotional trailer showed and named nine Geo Group reporters, working in 
different areas of the UK. 
 
Ofcom had regard to the fact that the promotional trailer was broadcast some 
three months after the programmes complained about were broadcast. We 
therefore recognised that the number of reporters working for Geo Group in 
the UK in November and December 2013 may not have been the same as in 
February 2014. Nevertheless, three of the reporters shown in the promotional 
trailer were identified as working in London and one of the individuals was Mr 
Shah. The trailer did not state how many reporters in total were working for 
Geo Group in the UK or Geo Group in London. However, it was our view that 
the number of individuals working as reporters for Geo Group in London was 
limited, possibly, to no more than three.  
 
In contrast, we noted that Mr Shah said that he was the only senior reporter 
for Geo/Jang Group in London. He added that people had identified him as 
the person who Lord Nazir Ahmed said had conducted the interview.  
 
Whether or not Mr Shah was the only senior reporter in London appeared to 
be a matter of some dispute between the parties. This is a factual matter 
which Ofcom is not able to resolve. Nevertheless, it did appear to us that the 
Geo/Jang Group had a small presence in London and that, therefore, it would 
not be unreasonable to conclude that Mr Shah was at least potentially 
identifiable as the senior reporter being referred to by Lord Nazir Ahmed. It 
was in this context that we considered whether or not the presentation of Lord 
Nazir Ahmed’s comments could have resulted in any unfairness to Mr Shah.  
 
We noted that Lord Nazir Ahmed made only a very brief comment about the 
person who was purported to have conducted the interview about an alleged 
affair. He did not provide any further opinion on this person or criticise them 
for having carried out the interview. Rather, he stated his opinion that the 
interview had been carried out by “the senior reporter” for Geo/Jang Group. 
We observed too that the focus of the conversation between Mr Luqman and 
Lord Nazir Ahmed was about Lord Nazir Ahmed’s denial that he had had an 
affair rather than discussing the content of the interview itself or who had 
conducted it. Ofcom is not in a position to know as fact who conducted the 
interview. However, in our view, even if Lord Nazir Ahmed was incorrect in 
saying that it had been conducted by “the senior reporter”, when taken in the 
context of the whole discussion about Lord Nazir Ahmed’s denial about the 
affair, the comment itself was vague.  
 
We also recognised that the subsequent comments made by Lord Nazir 
Ahmed about the interview were that it had possibly been orchestrated, in 
connection with MKRF or by Geo/Jang, as part of a smear campaign against 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 36 

him. Therefore, in our view, the focus of Lord Nazir Ahmed’s criticism 
appeared to be against Geo/Jang as an organisation rather than directly at Mr 
Shah or any other individual employee of Geo/Jang. 
 
Further, in Ofcom’s view, it is not unusual for journalists in the UK to interview 
people about extra-marital affairs and that they do so without, necessarily, 
negatively affecting their reputation or standing as professional journalists. 
While Mr Shah said in his complaint that he had been criticised by people in 
the Pakistani community for conducting an interview of this nature, Mr Shah 
had not provided any documentation to Ofcom that supported his claim that 
people’s opinions about him as a journalist had been altered as a direct 
consequence of Lord Nazir Ahmed’s comments about the interview.  

 
Therefore, taking all the above into account, while we recognise that Mr Shah 
may consider the suggestion that he had conducted an interview with a 
person regarding a “scandalous” issue such as an extra-marital affair 
challenged his journalistic integrity, Ofcom was not persuaded that Lord Nazir 
Ahmed’s comment, in itself, and Mr Luqman’s affirmation that Lord Nazir 
Ahmed was “speaking the truth” would have materially and adversely affected 
viewers’ opinion of Mr Shah in a way that was unfair. Further, we did not 
consider that the person who had conducted the interview was the focus of 
the discussion which appeared to be directed at Geo/Jang as an organisation 
rather than any individual employee. Therefore, it was our view, that there 
was no unfairness to Mr Shah in this respect.  

 
iii) Ofcom then considered Mr Shah’s complaint that Lord Nazir Ahmed claimed 

in the programmes broadcast on 13 November 2013 and 21 December 2013 
that Geo Group reporters were not paid a salary and “only four get minimum 
expense[s]”. Also on-screen captions included at various points during the 
ARY News programmes broadcast on 13 November 2013 stated that: “a Geo 
reporter in Britain has not been paid wages for many years”. Mr Shah said 
that this was incorrect and unfair because he did receive a salary. 

 
We reviewed the translations and the programmes broadcast on 13 
November and 21 December 2013. In the programme broadcast on 13 
November 2013 Lord Nazir Ahmed said that:  
 

“I know about this Group [i.e. Geo/Jang Group], they have reporters here 
[i.e. in the UK], perhaps you know that there is a law here that one has to 
pay a minimum wage one's employees; those who have been claiming for 
years to be Geo’s reporters and Geo’s employees, they do not receive 
minimum wage which has to be given as per the law and if the British 
government deals with such a company then I have concerns and I think 
that it is my parliamentary right to ask these questions [in the UK 
Parliament]”.  

 
During ARY News broadcast on the same day, an on-screen caption said:  
 

“Lord Nazir: a Geo reporter in Britain has not been paid wages for many 
years”.  

 
During the programme broadcast on 21 December 2013, Lord Nazir Ahmed 
stated that: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 37 

“Workers of any institution should be given a living [i.e. basic] wage. But 
even more important thing here in Britain is that there is a newspaper – an 
old newspaper ‘Jang Newspaper’ – Geo/Jang Group has been here for 
the last 40 years. According to my information of all their reporters and the 
bureau chief, they have only who get paid minimum expenses. No one is 
paid a salary. And some of their people who report for their head office, 
even they are not paid a salary. The law here says that any person who 
works for anyone on their books [i.e. payroll] should be given a minimum 
wage which is perhaps £6 per hour”. 

 
We noted that no individual Geo reporter was named in Khara Sach 
broadcast on 13 November and 21 December 2013 or in the on-screen 
caption included during ARY News broadcast on 13 November 2013.  
 
In relation to Khara Sach broadcast on 13 November 2013 and 21 December, 
Lord Nazir Ahmed commented that no reporter working for the Geo/Jang 
Group in the UK received minimum wage/a salary. Therefore, taking into 
account the promotional trailer (see head a) ii) above) and Mr Shah’s own 
assertions, we considered that Mr Shah would have potentially been 
identifiable as one of several Geo reporters working in the UK referred to by 
Lord Nazir Ahmed as not being paid the minimum wage/a salary. 
 
However, in relation to the on screen caption included during ARY News, we 
did not consider that there was sufficient evidence to conclude that Mr Shah 
was specifically identifiable as this individual. This is because the on screen 
caption did not limit the reporter to a specific area i.e. London and it was 
reasonable to conclude from the promotional trailer that there were a number 
of individuals working for Geo Group as reporters in the UK. Therefore, 
viewers would have been unlikely to have specifically identified Mr Shah as 
the individual reporter and it was not necessary for Ofcom to consider 
whether there was any unfairness in respect of the on screen caption. 

 
In considering whether or not there was any unfairness to Mr Shah in respect 
of the programmes broadcast on 13 November and 21 December 2013, we 
assessed the comments made by Lord Nazir Ahmed in Khara Sach in which 
he said that Geo reporters were not being paid a UK minimum wage/salary.  
 
We do not know what the exact pay situation is for employees of the 
Geo/Jang Group, but we recognised that Mr Shah may have found the 
comments made by Lord Nazir Ahmed insulting or offensive. However, we 
considered that much of what was said on the topic appeared to be criticism 
focussed more against Geo/Jang as an organisation than directly at Mr Shah 
or any other individual employee of Geo/Jang Group. In our view, Lord Nazir 
Ahmed’s comments clearly implied that he considered the reporters of 
Geo/Jang Group in the UK should be paid a minimum wage/salary and that 
he was concerned that the reporters were not being paid properly. Therefore, 
we considered that it was unlikely that the vast majority of viewers would have 
considered Lord Nazir Ahmed’s comments to be applying specifically to Mr 
Shah.  
 
Given all these factors, we did not consider that there was any unfairness to 
Mr Shah in this respect.  
 

iv) Ofcom next assessed the complaint that in the programme broadcast on 21 
December 2013, Lord Nazir Ahmed commented on an article written by Mr 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 38 

Shah for the Daily Jang Newspaper about the then UK Attorney General, Mr 
Dominic Grieve. Lord Nazir Ahmed said “today’s headline in Daily Jang 
London about the minister who called Pakistanis corrupt – an attempt has 
been made to imply that he made an innocent mistake, that he didn’t say 
what he did” about Pakistanis being corrupt. 
 
Mr Shah said that Lord Nazir Ahmed had deliberately identified his article and 
that his comments suggested that, by writing the article, Mr Shah was working 
against the interests of Pakistan and Islam for the benefit of some foreign 
forces. 
 
We reviewed the programme and translated transcript and noted that the 
purpose of the discussion with Lord Nazir Ahmed was to seek his views about 
topics in relation to Geo/Jang Group. In doing so, Lord Nazir Ahmed 
commented on an article about Mr Grieve in which he suggested that the 
person who had written the article had tried to “manipulate things”. Against 
this background, Ofcom noted, in particular, the following comments made by 
Lord Nazir Ahmed:  
 

“I don’t even know the owners of this Group [i.e. Geo/Jang] but the two 
people who work for them here and the way they manipulate things, I will 
give you an example here. Today’s headline is about the minister [Mr 
Grieve] who had called Pakistanis corrupt, they want to prove that he 
made a mistake – not even a mistake – [they say] that he didn’t say it and 
[the] Daily Telegraph misquoted him. Look, for whom do these people 
work for? Instead, if you see, for which institution, where in the corners of 
the worlds the funding is coming, then where there connections are and 
where is lobbying taking place; where are they sitting and who are they 
damaging? You need to see this”.  

 
Then immediately following this Mr Luqman said: 

 
“Mr Bhatti, ethically it is very wrong that you [i.e. Jang/Geo] keep on taking 
funds from foreign powers, show paid content here [in Pakistan], try to 
change Pakistan’s ideology according to their [foreign funders] wishes and 
try to distort our values, whether they are social or religious values. For 
me there is only one meaning of Pakistan: There is no God but Allah. If 
your [Jang/Geo] campaigns change this, then is it not a point to ponder 
that this is a worst case of journalism?”  

 
And Mr Bhatti responded by stating: 
 

“I want to plead, if you give me two minutes. If it is true that someone is 
conspiring then I request them, for God’s sake don’t do this…If they try to 
do such [a] thing, I have no right to character assassination, but if they 
tried to do such a thing, I assure you that such disclosures will be made 
as will make them unable to show their faces”. 

 
We recognised that Lord Nazir Ahmed did not name the “two people” he 
referred to, nor did he state in the programme the name of the person who 
had written the article about Mr Grieve. We considered that viewers would 
have understood Lord Nazir Ahmed to be discussing an article from the Daily 
Jang newspaper. This was because Lord Nazir Ahmed referred to the 
“Group” which was identifiable as Geo/Jang, and the Daily Jang is a 
newspaper published by this Group in the UK. We also took into account that 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 39 

Mr Shah wrote the article referred to by Lord Nazir Ahmed and that the 
newspaper had put Mr Shah’s by-line (i.e. his name) on the article. Therefore, 
we considered that Mr Shah could have been identifiable as the person who 
had written the article which Lord Nazir Ahmed was discussing. 

 
We considered next whether or not the presentation of Lord Nazir Ahmed’s 
comments could have resulted in any unfairness to Mr Shah.  
 
We noted that Mr Shah wrote an article about a controversial issue, i.e. about 
Mr Grieve’s remarks about the level of possible corruption among members of 
the UK Pakistani community. Ofcom reviewed the article10. We noted that Mr 
Shah did not provide any opinion on Mr Grieve’s remarks in the article. In our 
opinion, Lord Nazir Ahmed appeared to report Mr Grieve’s comments in a 
fairly straightforward way, noting that Mr Grieve had said that he had been 
misquoted and that he had apologised. We then took into account Lord Nazir 
Ahmed’s comments about the article itself and considered that he had only 
made a very brief comment about the article. In Ofcom’s view, Lord Nazir 
Ahmed did not misrepresent the content of the article itself, but instead he 
clearly stated that the article sought to prove that Mr Grieve did not mean to 
call Pakistanis corrupt and that the Daily Telegraph had misquoted him. 
 
However, we noted that Lord Nazir Ahmed did state that the two people who 
had written the article had “manipulated things”. In this context, Lord Nazir 
Ahmed presented that there was some other motivation behind publishing the 
article, other than to simply report Mr Grieve’s remarks. Lord Nazir Ahmed 
then qualified his comment by stating that the reason the article may have 
been written was because the people worked for Geo/Jang and he 
questioned whether Geo/Jang Group were potentially funded and influenced 
by foreign investment. Taking Lord Nazir Ahmed’s comments at their face 
value and giving them a natural interpretation, it was our view that viewers 
would not have been likely to have understood Lord Nazir Ahmed’s 
comments about foreign funding to be relating specifically to the author of the 
article, Mr Shah. Rather, we considered that viewers would have been likely 
to have understood Lord Nazir Ahmed’s comments related to Geo/Jang and 
the editorial stance of the Daily Jang newspaper. Further, taking the 
programme as a whole, we considered that the comments made by Lord 
Nazir Ahmed about the article were vague, and neither he nor the presenter 
nor the other guest, Mr Bhatti, spoke in any detail at all about the article or the 
motivation of its author. Instead, the presenter and Mr Bhatti focussed on 
Geo/Jang as an organisation and the suggestion that it (rather than any 
individual journalists) may be funded by foreign powers.  
 
For these reasons, therefore, we did not consider that Lord Nazir Ahmed’s 
comment about the article would have materially and adversely affected 
viewers’ opinion of Mr Shahin a way that was unfair. 

 
We also carefully considered sub-heads a) i) to iv) inclusive in the context of the 
programmes overall, to reach a view as to whether the programmes in their 
entirety were unfair. We evaluated whether the various examples taken together 
created a cumulative effect that might portray Mr Shah in a way that was unfair 
and whether this resulted in unfairness to him. After careful consideration, and for 

                                            
10

 “UKs Attorney General says he didn’t call Pakistanis ‘Corrupt’” – 
http://www.thenews.com.pk/Todays-News-2-221786-UKs-attorney-general-says-he-didnt-call-
Pakistanis-corrupt. 

http://www.thenews.com.pk/Todays-News-2-221786-UKs-attorney-general-says-he-didnt-call-Pakistanis-corrupt
http://www.thenews.com.pk/Todays-News-2-221786-UKs-attorney-general-says-he-didnt-call-Pakistanis-corrupt


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 40 

all the reasons set out above, Ofcom’s Preliminary View was that, when taken as 
a whole, the content of the programmes did not result in unfairness to Mr Shah.  
  

b) Ofcom next considered Mr Shah’s complaint that he was not given an opportunity 
to respond to the allegations made in the programmes.  
 
In assessing this head of complaint Ofcom took account of Practice 7.11 of the 
Code which states that “if a programme alleges wrongdoing or incompetence or 
makes other significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond”.  
 
We noted Lord Nazir Ahmed’s comments made in the programmes (see head a) 
above) and considered whether the comments amounted to significant 
allegations that would place a requirement on the broadcaster to give Mr Shah an 
opportunity to respond.  
 
In this case, the remarks made by Lord Nazir Ahmed did not amount to significant 
allegations about Mr Shah. This is because in relation to heads a) i), iii), iv) we 
did not consider that the comments made by Lord Nazir Ahmed were directly 
made about Mr Shah. Therefore, we did not consider that these comments could 
be reasonably regarded as amounting to significant allegations about Mr Shah. In 
relation to head a) ii), it was our view that although the comment made by Lord 
Nazir Ahmed may have been offensive to Mr Shah, the very brief comment could 
not reasonably be regarded as amounting to an allegation of wrongdoing or 
incompetence against Mr Shah.  
 
For these reasons, we did not consider that Lord Nazir Ahmed’s comments 
amounted to significant allegations about Mr Shah which, in the circumstances of 
this case required the broadcaster to have offered Mr Shah an appropriate and 
timely opportunity to respond to Lord Nazir Ahmed’s comments.  

 
Therefore, Ofcom has not upheld Mr Shah’s complaint of unjust or unfair 
treatment in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

41 

Not Upheld  
 

Complaint by the Council of the Isles of Scilly  
News Reports, Radio Scilly, 15 August 2014  
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld the Council of the Isles of Scilly (“the Council”)’s complaint of 
unjust or unfair treatment. 
 
Radio Scilly broadcast a number of reports in its morning news bulletins which 
included a story about water usage restrictions on the Isles of Scilly and a statement 
from the Council on the matter. The statement was read out using a computerised 
voice. 
 
Ofcom found that in the particular circumstances of this case, the use of the 
computerised voice, in itself, would not have made a material and adverse difference 
to listeners’ overall perception of the Council or its press statement in a way that was 
unfair.  
 
Introduction and programme summary 
 
On 15 August 2014, Radio Scilly broadcast a number of brief news reports 
(approximately five minutes in duration) throughout the morning. Each report 
included a story about water usage restrictions that were in force on the islands at 
the time. The reports said that when asked about the water management plans, the 
Council did not answer the questions put to it, but that its press officer had issued a 
statement instead. The following statement was then read: 
 

“The Council cannot comment at this time. Any additional steps to preserve the 
St Mary’s water supply will be revised in due course and appropriate action will 
be taken to notify the local community in the event that further restrictions are 
necessary”. 

 
The statement was read by a computerised voice with what appeared to be a 
Scottish accent. The reports concluded after the statement was read. 
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
The Council said that it was treated unjustly or unfairly in the programmes as 
broadcast because an unnecessary computerised, robotic voice with a Scottish 
accent was used to read out a press statement made by the Council. It said that the 
use of the voice was intended to, and did, belittle its press statement in a way that 
was unfair. 
 
By way of background, the Council said that given its press officer at the time was 
Scottish and spoke with a broad Scottish accent, it was clear that the use of this 
technology was designed to imitate the Council’s press officer’s voice. It said that 
using this method to report legitimate press releases was not only unprofessional, but 
was also unfair. It said that this was not the first occasion that a robotic voice had 
been used by Radio Scilly in reporting statements made by the Council. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 42 

In response, the broadcaster said that it had found it increasingly difficult to secure 
interviews with Council staff over items of public interest. It said that one councillor 
had stated that members of the Council were advised not to speak with Radio Scilly. 
As a result, Radio Scilly had decided to present non-attributed statements from the 
Council’s press office instead.  
 
Radio Scilly said that broadcasting services with larger budgets, such as BBC Radio 
4, used actors or voice-overs to read statements. It said that in the absence of getting 
Council officials to speak on their programmes, it had used a ‘text-to-voice’ 
synthesiser as a low-cost method of bringing the Council’s statements to life. It said 
that the Scottish male voice in question was selected as it was the sole, licence-free 
synthesiser that followed correct UK pronunciation. Radio Scilly stated that it had 
been using this computerised voice for some time before the broadcast of the reports 
in question.  
 
In relation to the Council’s reference to the use of the computerised voice was 
designed to imitate their press officer’s voice, Radio Scilly said that it was clear in the 
reports that the statement was issued by the “Press Office” and not by a “press 
officer”. As such, Radio Scilly said that the public would not think that the statements 
were those of an individual as it had not identified or named a press officer, or had 
attributed the comments to a press officer. 
 
Furthermore, Radio Scilly said that it could not see how the replication of the 
Council’s statement, verbatim and without editing, damaged the reputation of the 
Council’s authority or belittled it in any way. It said the statement was broadcast 
during a serious news slot and was not treated as light-hearted. It said that it took its 
role within the community very seriously and that its reporting was professional and 
produced a fair and balanced service.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that the complaint of unjust or unfair 
treatment made by the Council should not be upheld. Both parties were given the 
opportunity to comment on the Preliminary View. 
 
While the Council made representations on the Preliminary View, we took the view 
after careful consideration that the majority of its comments were not directly relevant 
to the complaint as entertained, or raised points that are already addressed and 
reflected in the Preliminary View. Therefore, these comments are not reflected in the 
summary below. 
 
In summary, the Council said that it did not agree with Ofcom’s decision not to uphold 
its complaint. It said that there was no legal obligation requiring it to provide an on-air 
spokesperson and that there were several licence-free text-to-speech synthesisers 
that do not use a Scottish accent that Radio Scilly could have used. Furthermore, the 
Council said that Ofcom’s view that the use of a computerised voice was “unusual” 
appeared at odds with its overall findings that the complaint should not be upheld.  
 
Radio Scilly made no representations on Ofcom’s Preliminary View. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 43 

privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast, both 
parties’ written submissions, and supporting material. We also took account of the 
representations made by the Council in response to Ofcom’s Preliminary View on this 
complaint (which was not to uphold). Having carefully considered the Council’s 
representations, we concluded that the Council had not raised any issues to 
persuade Ofcom to alter its decision not to uphold the complaint. 
 
When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”).  
 
Ofcom considered the Council’s complaint that it was treated unjustly or unfairly in 
the programme as broadcast because the use of a computerised robotic voice with a 
Scottish accent to read out a press statement made by the Council belittled its press 
statement in a way that was unfair. 
 
In assessing this complaint, Ofcom had particular regard to Practice 7.13 which says 
that where it is appropriate to represent the views of a person or organisation that is 
not participating in the programme, this must be done in a fair manner.  
 
Ofcom noted that the Council had chosen not to put up a spokesperson to be 
interviewed on-air by Radio Scilly about its planned water restrictions, but had 
instead provided the broadcaster with a press statement that set out its position. We 
took account of the fact that Radio Scilly felt it appropriate to represent the Council’s 
view by reading out the press statement in full and we noted its reason for using a 
computerised voice was because of budget constraints.  
 
Ofcom recognises that the choice of material included in a programme is an editorial 
decision for programme makers and broadcasters to make and that they are free to 
exercise such editorial control, so long as it is consistent with the requirements of the 
Code. However, care must be taken in choosing the manner in which material is 
presented in programmes and programme makers and broadcasters must be aware 
of the risk, whether intentional or not, that an unfavourable impression may be 
created in the minds of listeners that could have the potential be unfair to an 
individual or organisation.  
 
In this particular case, having listened very carefully to the manner in which the 
Council’s press statement was read in the reports, Ofcom considered that the use of 
a computerised voice was unusual in the context of serious news reporting. However, 
notwithstanding this, we considered that the press statement was read out in full and 
that listeners would have understood the Council’s position on the water restrictions. 
In the particular circumstances of this case, therefore, we considered that the use of 
the computerised voice, in itself, would not have made a material and adverse 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 44 

difference to listeners’ overall perception of the Council or its press statement in a 
way that was unfair.  
 
Taking the above factors into account, Ofcom concluded that there was no 
unfairness to the Council in this respect. 
 
Therefore, Ofcom has not upheld the Council’s complaint of unjust or unfair 
treatment in the programme as broadcast.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

45 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 16 
December 2014 and 5 January 2015 and decided that the broadcaster did not breach 
Ofcom’s codes, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio1 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Look North BBC 1 
(North East 
& Cumbria) 

28/10/2014 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

Dapper Laughs: 
On the Pull 

ITV2 Various Gender 
discrimination/offence 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 

                                            
1
 This table was amended after publication to correct a factual inaccuracy. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

46 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 16 December 2014 and 5 January 2015 because 
they did not raise issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Grave Misconduct 13th Street 
Universal 

11/10/2014 Scheduling 1 

Advertisement 4Music 28/12/2014 Advertising content 1 

The Box+ Streaming 
Chart: Top 20 

4Music 26/11/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Teen Wolf 5* 13/12/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Advertisement 5USA 27/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement 5USA 31/12/2014 Advertising content 1 

Viewer Competition 5USA 02/11/2014 Competitions 1 

Christian O'Connell's 
80s Breakfast 

Absolute 80s 27/10/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Geoff Lloyd's 
Hometime Show 

Absolute Radio 21/11/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement Alibi 02/01/2015 Advertising content 1 

Unknown Argyll FM 03/12/2014 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC 1 17/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News BBC 1 21/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News at Ten BBC 1 16/12/2014 Under 18s in 
programmes 

6 

BBC News at Ten BBC 1 19/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News at Ten BBC 1 19/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Breakfast BBC 1 18/12/2014 Under 18s in 
programmes 

1 

Citizen Khan BBC 1 19/12/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Countryfile BBC 1 21/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

EastEnders BBC 1 11/12/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

EastEnders BBC 1 12/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 18/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 30/12/2014 Offensive language 1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 47 

EastEnders BBC 1 01/01/2015 Outside of remit / 
other 

1 

Holby City BBC 1 16/12/2014 Television Access 
Services 

1 

Midlands Today BBC 1 01/12/2014 Scheduling 1 

Miranda BBC 1 25/12/2014 Scheduling 1 

Miranda BBC 1 01/01/2015 Outside of remit / 
other 

1 

Mrs. Brown's Boys BBC 1 27/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

On Angel Wings BBC 1 25/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Question Time BBC 1 11/12/2014 Fairness 1 

Question Time BBC 1 11/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 10/06/2012 Due impartiality/bias 1 

The Apprentice BBC 1 03/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

The Boy in the Dress BBC 1 26/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

The Cat in the Hat BBC 1 31/12/2014 Offensive language 1 

The Graham Norton 
Show 

BBC 1 19/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

The Great British Bake 
Off 

BBC 1 06/08/2014 Product placement 1 

Waterloo Road BBC 1 10/12/2014 Disability 
discrimination/offence 

3 

Operation Grand 
Canyon with Dan 
Snow 

BBC 2 27/12/2014 Offensive language 1 

Russell Howard's 
Good News 

BBC 2 04/12/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The World's Most 
Photographed 

BBC 2 12/12/2014 Nudity 1 

Barely Legal Drivers BBC 3 09/12/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

More Dangerous 
Songs: And the 
Banned Played on 

BBC 4 26/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Bad Education 
Christmas Special 

BBC iPlayer Various Outside of remit / 
other 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

06/12/2014 Generally accepted 
standards 

4 

BBC News BBC News 
Channel 

17/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News website BBC News 
website 

n/a Outside of remit / 
other 

2 

I'm Sorry I Haven't A 
Clue 

BBC Radio 4 Various Gender 
discrimination/offence 

1 

Programming BBC Radio 4 18/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Programming BBC Radio 4 21/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

5 Live Breakfast BBC Radio 5 
Live 

22/12/2014 Premium rate 
services 

1 

Today BBC Radio Four 18/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 48 

Nick Conrad BBC Radio 
Norfolk 

15/12/2014 Materially misleading 1 

News BBC Radio 
Wales 

09/12/2014 Scheduling 1 

Breakfast Show BBC Three 
Counties Radio 

21/11/2014 Crime 1 

Johnathan Vernon 
Smith 

BBC Three 
Counties Radio 

24/11/2014 Harm 1 

News BBC World 
News 

21/10/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Programming BR FM 28/11/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Bassman Capital FM 19/11/2014 Scheduling 1 

Capital Breakfast with 
Bodg, Matt and JoJo 

Capital FM 
(North East) 

25/11/2014 Scheduling 1 

Programming Capital TV 06/11/2014 Scheduling 1 

My Life: I Am Leo CBBC 17/11/2014 Scheduling 2 

My Life: I Am Leo CBBC 23/11/2014 Scheduling 1 

Advertisement CBS Reality 25/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement CBS Reality 30/12/2014 Advertising content 1 

8 Out of 10 Cats Channel 4 23/12/2014 Animal welfare 1 

America's Fugitive 
Family 

Channel 4 10/12/2014 Animal welfare 1 

Channel 4 News Channel 4 12/12/2014 Sexual material 1 

Channel 4 Website Channel 4 Various Outside of remit / 
other 

1 

Come Dine with Me Channel 4 11/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Cucumber, Banana, 
Tofu (trailer) 

Channel 4 15/12/2014 Scheduling 1 

Cucumber, Banana, 
Tofu (trailer) 

Channel 4 17/12/2014 Scheduling 1 

Cucumber, Banana, 
Tofu (trailer) 

Channel 4 18/12/2014 Scheduling 1 

Fifteen to One Channel 4 05/12/2014 Television Access 
Services 

1 

Food Unwrapped's 
Christmas Dinner 

Channel 4 22/12/2014 Animal welfare 1 

Gogglebox Channel 4 05/12/2014 Under 18s in 
programmes 

1 

Gogglebox Channel 4 24/12/2014 Offensive language 1 

Gogglebox Channel 4 28/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Gogglebox Channel 4 Various Undue prominence 1 

Hollyoaks Channel 4 24/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Marvel's Agents of 
S.H.I.E.L.D. 

Channel 4 05/12/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

My Big Fat Gypsy 
Christmas 

Channel 4 09/12/2014 Animal welfare 1 

Posh Pawn Channel 4 26/11/2014 Offensive language 1 

Skint Channel 4 24/11/2014 Materially misleading 1 

Steph and Dom Meet 
Nigel Farage 

Channel 4 15/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

The 100 (trailer) Channel 4 24/12/2014 Scheduling 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 49 

The Big Fat 
Anniversary Quiz 

Channel 4 02/01/2015 Offensive language 1 

The Big Fat Quiz of 
the Year 2014 

Channel 4 26/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

The British Comedy 
Awards 2014 

Channel 4 17/12/2014 Offensive language 2 

The Omen Channel 4 30/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Paedophile 
Hunter 

Channel 4 01/10/2014 Generally accepted 
standards 

4 

The Simpsons Channel 4 02/01/2015 Scheduling 1 

Advertisement Channel 5 27/12/2014 Advertising content 4 

Advertisement Channel 5 29/12/2014 Advertising content 1 

Aldi's sponsorship of 
Home and Away 

Channel 5 08/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Aldi's sponsorship of 
Home and Away 

Channel 5 11/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

ASBO and Proud Channel 5 03/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

ASBO and Proud Channel 5 03/12/2014 Materially misleading 1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 02/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 02/12/2014 Materially misleading 1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 03/12/2014 Materially misleading 2 

Benefits: Too Fat to 
Work 

Channel 5 05/01/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Benefits: Too Fat to 
Work (Trailer) 

Channel 5 01/01/2015 Disability 
discrimination/offence 

1 

Best of British Comedy 
Day (trailer) and The 
Haunting of Radcliffe 
House (trailer) 

Channel 5 21/12/2014 Scheduling 1 

Big Brother Channel 5 Various Harm 1 

Harry and the 
Hendersons 

Channel 5 22/12/2014 Offensive language 2 

Police Interceptors Channel 5 30/11/2014 Offensive language 1 

The Dam Busters Channel 5 01/01/2015 Race 
discrimination/offence 

1 

12 Days of Christmas 
(trailer) 

Comedy Central 11/12/2014 Scheduling 1 

12 Days of Christmas 
(trailer) 

Comedy Central 22/12/2014 Scheduling 1 

12 Days of Christmas 
(trailer) 

Comedy Central 23/12/2014 Scheduling 1 

Just Eat's sponsorship 
of programmes on 
Dave 

Dave 15/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Just Eat's sponsorship 
of programmes on 
Dave 

Dave Various Harm 1 

Top Gear Dave 09/12/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Penny Appeal DM News Plus 21/07/2014 Violence and 
dangerous behaviour 
 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 50 

Keeping up with the 
Kardashians 

E! Various Scheduling 1 

4oD promotion E4 14/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement E4 20/12/2014 Advertising content 1 

Channel ident E4 05/01/2015 Sexual material 1 

Hollyoaks E4 23/12/2014 Scheduling 1 

Hollyoaks Omnibus E4 14/12/2014 Scheduling 1 

Made in Chelsea E4 08/12/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Advertisement Encore 23/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement Film4 28/12/2014 Advertising content 1 

The Angels' Share Film4 15/10/2014 Scheduling 1 

Programming   Flava 03/11/2014 Scheduling 1 

Free Radio Breakfast 
with Cat and Nelly 

Free Radio 
(Black Country) 

25/11/2014 Under 18s in 
programmes 

1 

Electronic Programme 
Guide 

Freeview Various Electronic 
Programme Guides 

1 

Pawnography H2 02/01/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement HUM Europe Various Outside of remit / 
other 

1 

Advertisement Ideal World 22/12/2014 Advertising content 1 

888 Ladies Bingo's 
sponsorship of Tipping 
Point 

ITV 16/12/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

A Christmas Cracker ITV 26/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

A Funny Old Year 
2014 

ITV 31/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

A Funny Old Year 
2014 

ITV 31/12/2014 Offensive language 3 

Advertisement ITV 13/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement ITV 27/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement ITV 28/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement ITV 29/12/2014 Advertising content 12 

Advertisement ITV 30/12/2014 Advertising content 3 

Advertisement ITV 31/12/2014 Advertising content 5 

Advertisement ITV 01/01/2015 Advertising content 2 

Advertisement ITV 02/01/2015 Advertising content 5 

Advertisement ITV 04/01/2015 Advertising content 5 

Advertisement ITV Various Advertising content 2 

All Star Family 
Fortunes 

ITV 01/01/2015 Gender 
discrimination/offence 

1 

Aunt Bessie's 
sponsorship of The 
Chase 

ITV Various Generally accepted 
standards 

1 

Batteries Not Included ITV 07/12/2014 Scheduling 1 

Bette Midler: One 
Night Only 

ITV 15/12/2014 Offensive language 1 

Celebrity Squares ITV 20/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 51 

Coronation Street ITV 12/12/2014 Race 
discrimination/offence 

8 

Coronation Street ITV 22/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 24/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 26/12/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV Various Disability 
discrimination/offence 

1 

E.T. The Extra-
Terrestrial 

ITV 28/12/2014 Offensive language 1 

E.T. The Extra-
Terrestrial 

ITV 28/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Emmerdale ITV 27/11/2014 Scheduling 2 

Emmerdale ITV 27/11/2014 Sexual material 2 

Emmerdale ITV 04/12/2014 Scheduling 38 

Emmerdale ITV 04/12/2014 Sexual material 1 

Emmerdale ITV 08/12/2014 Scheduling 8 

Emmerdale ITV 15/12/2014 Scheduling 1 

Emmerdale ITV 23/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 25/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV 26/12/2014 Generally accepted 
standards 

2 

Emmerdale ITV 01/01/2015 Scheduling 8 

Emmerdale ITV 02/01/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Emmerdale ITV Various Generally accepted 
standards 

1 

Good Morning Britain ITV 01/09/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Good Morning Britain ITV 15/12/2014 Due accuracy 1 

I'm a Celebrity, Get Me 
Out of Here! 

ITV 04/12/2014 Animal welfare 1 

ITV News ITV 10/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

ITV4 Sport (trailer) ITV 01/01/2015 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Let's Do Christmas 
with Gino and Mel 

ITV 18/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Lorraine ITV 16/12/2014 Due impartiality/bias 1 

Promotion for ITV4 
sport coverage 

ITV 27/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Sport on ITV4 (trailer) ITV 02/01/2015 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Text Santa ITV 19/12/2014 Animal welfare 1 

Text Santa ITV 19/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Text Santa ITV 19/12/2014 Scheduling 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 12/11/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 04/12/2014 Generally accepted 
standards 

4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 52 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 04/12/2014 Materially misleading 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 09/12/2014 Materially misleading 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 10/12/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 10/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 29/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Speakmans ITV 22/12/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

The X Factor ITV 13/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

The X Factor ITV 14/12/2014 Voting 1 

The X Factor Results 
Show 

ITV 14/12/2014 Scheduling 7 

This Morning ITV 16/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV Various Outside of remit / 
other 

1 

Tonight ITV 11/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Viewer Competition ITV Various Competitions 1 

The Only Way is 
Essexmas 

ITV Be 10/12/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

2 

Vanderpump Rules ITV Be 13/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News Central ITV Central 10/12/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

ITV News Central ITV Central 16/12/2014 Sexual material 1 

118118.com's 
sponsorship of movies 
on ITV 

ITV2 14/12/2014 Scheduling 1 

Advertisement ITV2 27/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement ITV2 28/12/2014 Advertising content 1 

Kellogg's Squares' 
sponsorship of 
Celebrity Juice 

ITV2 11/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Chase ITV2 17/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement ITV3 27/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement ITV3 28/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement ITV3 05/01/2015 Advertising content 1 

Columbo ITV3 14/12/2014 Advertising 
scheduling 

1 

Foyle's War ITV3 06/12/2014 Advertising 
scheduling 

1 

Phillip's Live 24 Hour 
TV Marathon for Text 
Santa 

ITV3 01/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement ITV4 31/12/2014 Advertising content 2 

Bridezillas ITVBe 22/11/2014 Under 18s in 
programmes 
 
 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 53 

Christmas turkey 
“Cook It or Keep It?” 
poll 

Jack FM 
(Oxfordshire) 

Various Animal welfare 15 

Advertisement Jewellery Maker 15/12/2014 Advertising content 1 

Duncan Barkes LBC 97.3 FM 15/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Iain Dale LBC 97.3 FM 12/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Charts MTV 05/01/2015 Generally accepted 
standards 

1 

Elf N/A Various Outside of remit / 
other 

1 

Advertisement Nat Geo 04/01/2015 Advertising content 1 

Dreams Beds' 
sponsorship of 
Christmas on Pick 

Pick 06/12/2014 Animal welfare 1 

Charity Appeal Premier 
Christian Radio 

30/11/2014 Appeals for funds 1 

News and Current 
Affairs 

PTV Global 21/12/2014 Due accuracy 1 

Sheffield Live News Sheffield Live 
TV 

12/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Demolition Man Sky Movie 
Greats 

30/12/2014 Product placement 1 

Advertisement Sky News Various Advertising content 1 

Fred and Rose: The 
Unanswered 
Questions 

Sky News 24/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Sky News Sky News 27/12/2014 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 30/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Sky News with Dermot 
Murnaghan 

Sky News 02/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Sunrise Sky News 17/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Website Sky News 25/11/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Premier League 
Football 

Sky Sports 1 26/12/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

WWE Late Night 
Smackdown 

Sky Sports 4 27/12/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Advertisement Sky1 21/12/2014 Advertising content 2 

Advertisement Sky1 01/01/2015 Advertising content 2 

Advertisement Sky1 03/01/2015 Advertising content 1 

Trollied Sky1 22/12/2014 Materially misleading 1 

Splash FM Breakfast 
with Kevin King 

Splash FM 27/11/2014 Competitions 1 

Advertisement STV 20/12/2014 Advertising content 1 

Andy Goldstein Talksport 12/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Advertisement TLC 30/12/2014 Advertising content 1 

Advertisement Various 29/12/2014 Advertising content 2 

Advertisement Various 03/01/2015 Advertising content 1 

Advertisement Various Various Advertising content 4 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 54 

Programming Various 15/12/2014 Product placement 1 

Programming Various n/a Outside of remit / 
other 

  

Programming Various Various Generally accepted 
standards 

1 

Programming Various Various Outside of remit / 
other 

4 

Unearthing World War 
I 

Yesterday 09/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Unearthing World War 
I 

Yesterday 09/12/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Wonders of the 
Universe 

Yesterday 04/01/2015 Outside of remit / 
other 

1 

 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

Licensee Licensed Service Categories  Number of 
complaints 

Canalside Community Radio 
Limited 

Canalside's The 
Thread 102.8 FM 

Key 
Commitments 

1 

Sutton Youth Radio Ltd Takeover Radio 
106.9 

Key 
Commitments 

3 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 

55 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 18 December 
2014 and 7 January 2015. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Competition 5USA 2 November 2014 

NCIS CBS Action 30 November 2014 

Channel 4 News Channel 4 17 November 2014 

Programming Peace FM 30 October 2014 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

My Brother the Islamist BBC 3 28 September 2014 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 

 
Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service 

Mohammed Ishaq 
 

Ramzan FM Oldham 

Voice of Africa Radio 
 

Voice of Africa Radio 

Waqas Mahroof 
 

Hajj FM Bradford 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 271 
19 January 2015 

 56 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

