
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 267 
17 November 2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 
In Breach 
 
It Takes a Thief to Catch a Thief 
Channel 5, 22 March 2014, 10:30       5 
 
Big Brother 
Channel 5, 7 August 2014, 12:15  13 
 
The Hotel Inspector Returns   
Channel 5, 5 July 2014, 10:05  17 
 
Bait Car 
truTV, 23 August 2014, 15:30 21 
 
Scotland Tonight 
STV Glasgow, 18 September 2014, 14:58  23 
 
Communal Affairs 
ATN Bangla, 9 June 2014, 16:50 26 
   
Item for Pakistan Tehreek e Insaaf  
ARY News, 1 to 5 August 2014, various times  31  
   
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Broadcasting licensees’ late and non-payment of licence fees  36 
 
Provision of licensed service  
Castle FM (Leith), 5 September to date      38  
 

Investigations Not in Breach  40 

 
Complaints Assessed, Not Investigated 41 
 
Investigations List 44 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 4 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 5 

Standards cases 
 

In Breach 
 
It Takes a Thief to Catch a Thief 
Channel 5, 22 March 2014, 10:30 
 

 
Introduction 
 
It Takes a Thief to Catch a Thief (“It Takes a Thief…”) is a documentary series which 
features a police officer, Will Davies, and former thief, Richard Taylor. They 
demonstrate the vulnerability of different retail businesses to shoplifting and show 
how security can be improved. The series is broadcast by Channel 5 (or “the 
Licensee”).  
 
In this episode, the two presenters visited a convenience shop in Cirencester. Nine 
complainants alerted Ofcom to the use of offensive language. In particular, five of 
these complainants objected to offensive language being broadcast in this pre-
watershed programme on a Saturday morning when they were watching with their 
children, some of whom were five and six years old. 
 
We noted that during this programme, the following language was used: 
 

 two instances of “arsehole”; 

 three instances of “bastard”;  

 one instance of “pisses”; 

 three instances of “shit”; and 

 one instance of “twat”. 

In addition we noted five uses of bleeped offensive language broadcast in this 
programme.  
 
We considered the material raised issues warranting investigation under Rule 1.16 of 
the Code, which states:  
 

“Offensive language must not be broadcast before the watershed…unless it is 
justified by the context. In any event, frequent use of such language must be 
avoided before the watershed”. 

 
We therefore asked Channel 5 how the programme complied with this rule.  
 
Response 
 
In its initial representations, the Licensee explained that this programme had 
originally been broadcast at 20:00 and was reviewed by senior Channel 5 
compliance staff “to ensure that language which was considered unsuitable for 
daytime broadcast did not appear” when the programme was repeated during the 
daytime. The Licensee said that it had taken “special account” of Ofcom’s research 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 6 

on offensive language (“the Ofcom Research”1). It added that according to this 
research, in relation to pre-watershed broadcasts: “‘arse’ is a word with higher 
acceptability…; ‘piss/pissed’ is a word with higher-to-medium acceptability…; 
‘bastard’ and ‘shit’ have medium acceptability…; and ‘twat’ is a word with medium-to 
lower acceptability…”. In the Licensee’s view, consistent with the Ofcom Research, 
the: “use of those words was not impermissible in pre-Watershed broadcasts”. 
 
The Licensee said that “[s]pecial consideration was given to whether or not the word 
‘twat’ ought to be retained” in the programme for broadcast during daytime. It 
continued: “The context of the use was critical: the word was not used in an offensive 
or aggressive way. Rather, a young man recognises a friend whose image is shown 
on a large mobile television screen and who is seen to be shop-lifting. The young 
man jokes that he would tell his friend words to the effect ‘You’re a twat’”. In this 
context, Channel 5 argued that the use of “twat” meant “idiot” and (consistent with the 
Ofcom Research2) was therefore acceptable for use during daytime. 
 
The Licensee said that a “pre-watershed version” of the programme was then cleared 
by Channel 5’s legal team and classified as: ‘SAT-Not Around Kids’. The Licensee 
explained that this coding meant that the Channel 5 Scheduling team was required to 
take the following factors into account when scheduling the programme: 
 

“Schedule anytime except when kids are likely to be watching (because this is a 
timeslot on 5 where they normally watch, or it is school holidays, or it is before or 
after a programme aimed directly at or likely to attract large audiences of Kids)”. 

 
In addition, the Licensee said that its legal team: “stipulated that any pre-Watershed 
broadcast should include the following information for viewers: 
 

At the start: ‘Including offensive language as well as scenes of criminal activity 
and anti-social behaviour that some viewers may find distressing’. 
 
Into part 2: ‘Including offensive language as well as scenes of criminal activity and 
anti-social behaviour that some viewers may find distressing’”. 

 
However, Channel 5 said that: “due to human error the specific warning for offensive 
language was omitted from the announcement made when the programme went to 
air at 10.30 on 22 March 2014. This was because the words ‘including offensive 
language as well as’ were inadvertently omitted from the Compliance information 
included on the Channel 5 system”. 
 
The Licensee said that as a result of this error, it had reviewed its internal records to 
ensure that all pre-watershed versions of programmes are correctly labelled and 
reviewed by its compliance team to ensure compliance with the Code. 
 
In its representations on Ofcom’s Preliminary View in this case, Channel 5 made 
several further points. Firstly, it said that: nothing in the Preliminary View: “[made] 
clear whether or not, had the specified warning gone out as intended by Channel 5, 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf).  
 
2
 Channel 5 quoted Ofcom’s research on offensive language which says: “Many thought that 

[‘cock’ or ‘twat’] were often used in a lighthearted manner and not usually in a way which is 
likely to cause offence…some participants interpreted [‘twat’] as a strong term for ‘idiot’” (see 
Ofcom Research, p.92). 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 7 

the result would be different; and the Preliminary View: “suggests that it would never 
be permissible to broadcast the programme in question in the timeslot in question”. 
The Licensee referred to another episode of It Takes a Thief… broadcast on 15 
March 2014 at 10:45, which according to Channel 5, contained “12 instances of 
language that might be considered offensive, two of which occurred in the first two 
minutes of the programme”, had included a specific warning for offensive language, 
but had not been found in breach of the Code by Ofcom. The Licensee concluded 
that Ofcom must consider “the absence of the warning for offensive language to be 
the critical difference” between the two editions. 
 
Second, Channel 5 made reference to a statement3 in Ofcom’s Preliminary View 
concerning audience expectations, by stating that the programme in this case was 
the second edition of It Takes a Thief… that had been broadcast on a Saturday 
morning. It added that the first edition of It Takes a Thief…, which had been 
broadcast on 15 March 2014 at 10:45 had not been found in breach of the Code (see 
above). The Licensee said that: “any regular viewing audience would have been 
aware of the likely content of the programme given the previous week’s broadcast” 
on 15 March 2014. 
 
Third, Channel 5 expressed concerns as to whether Ofcom was being consistent in 
its decision-making. In this regard, it referred to eight published4 Ofcom decisions in 
which Ofcom had considered the cases to be resolved, and in each case: “the 
relevant broadcaster had a system in place which failed as result of human error” 
The Licensee stated that it did not understand: “why, in this case, Ofcom’s approach 
is different”. On a related point, Channel 5 referred to Ofcom having: “investigated 10 

                                            
3
 In Ofcom’s Preliminary View, it stated: “…the programme would not have been in line with 

the likely audience expectations for a public service weekend daytime audience”. 
 
4
 Channel 5 cited the following decisions: 

 Monty Python Live (Mostly), Gold, 20 July 2014, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb263/obb263.pdf 

 The Simpsons, Channel 4, 9 April 2014, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb259/obb259.pdf  

 Drivetime, 107 Jack FM, 3 March 2014, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2541/obb255.pdf  

 BBC News at One, BBC 1, 18 February 2014, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb254/obb254.pdf 

 Real Housewives of Beverley Hills, Lifetime, 23 January 2014, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/obb253.pdf  

 Nothing to Declare – Australia, Sky Living, 20 January 2014, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb252/obb252.pdf  

 Brit Cops: Frontline Crime, Pick TV, 4 June 2013, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb239/obb239.pdf  

 Trailer for Blood +, Animax, 6 June 2013, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2361/obb237.pdf 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb252/obb252.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb252/obb252.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb239/obb239.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb239/obb239.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 8 

other [Channel 5] programmes5…broadcast in similar daytime slots, containing 
similar language, and found that Channel 5 had not breached” the Code. In the 
Licensee’s view: “it appears that Ofcom has accepted that Channel 5 has appropriate 
procedures in place and that the steps it takes to comply with [the Code], including 
necessary edits and warnings, are appropriate”. Given all the above, the Licensee 
suggested it would be appropriate for Ofcom to consider the current case as 
resolved.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that: “persons under the age of eighteen are protected”. This 
objective is reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.16 states that offensive language must not be broadcast before the 
watershed, unless it is justified by the context and that, in any event, frequent use of 
such language must be avoided before the watershed.  
 
Consistent with the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, 
there is no prohibition on mild or moderately offensive language being broadcast 
before the watershed, as long as there is contextual justification. Ofcom’s Guidance 
on Rule 1.16 states: “Milder language in the early part of the evening may be 
acceptable, for example, if mitigated by a humorous context. However, in general, 
viewers and listeners do not wish to hear frequent or regular use of such language, 
including profanity, before 21006”. 
 
In this case, we noted there were ten instances of offensive language during this 60 
minute programme, some just a few minutes from its start. We took into account the 
Ofcom Research7 on offensive language concerning the offensive words used in this 
programme. We noted that generally audiences consider that: “arse” is unlikely to 
cause offence, even when used in programmes before the watershed. In 
comparison, the words “piss” or “pissed”, “bitch” and “shit”, and especially “twat”, 
although not considered to be among the most offensive language, had greater 
potential to cause offence in programmes before the watershed. In addition we also 
noted that there were five uses of bleeped offensive language broadcast in this 
programme. All of this content, in our view, and especially the word “twat”, would 
have therefore have had the potential to cause offence. 
 
We went on to consider whether the uses of offensive language in this case could be 
justified by the context. 
 
Ofcom noted that this programme had originally been broadcast at 20:00 and that 
Channel 5 had taken various steps to edit and schedule the programme for 
broadcast on a Saturday morning, when children were likely to be in the audience. In 
fact BARB viewing data indicate that there were 25,0008 viewers aged 16 or under 

                                            
5
 This is a reference to a number of editions of It Takes thief…The Hotel inspector and Can’t 

Pay, We’ll Take It Away, broadcast between 9 February 2014 and 12 April 2014 that Ofcom 
had assessed but had decided, did not raise issues warranting investigation.  
 
6
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf 

 
7
 See footnote 1. 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 9 

(or 13.4% of the total audience), and the programme was preceded by Milkshake! – a 
programme aimed at pre-school children – and Dog Rescuers – which would have 
been likely to attract child viewers. 
 
We considered the context in which the various offensive words had been used. In 
our opinion, the fact that only one of the ten offensive words (i.e. “arse”) used in this 
programme would have been unlikely to have caused offence to audiences pre-
watershed (according to the Ofcom Research), heightened the potential for offence in 
this case. Ofcom also considered that the effect of these ten uses of offensive 
language was likely to have been exacerbated by five uses of bleeped offensive 
language also broadcast in the programme. 
 
We noted that Channel 5 considered the word “twat” in this programme was used in 
a light-hearted manner consistent with it meaning in effect “idiot”. In this context, 
Channel 5 argued that the use of “twat” meant “idiot” and (consistent with the Ofcom 
Research9) was therefore acceptable for use during daytime. We considered the 
relevant sequence in the programme which showed a large mobile television screen 
being driven around Cirencester (where the convenience shop which was the subject 
of this programme was located). This large mobile television screen (described as a 
“screen […] on wheels”) showed CCTV footage of shoplifters stealing merchandise 
from the convenience shop. The programme commentary stated: 
 

“These screens on wheels have a proven track record and were used by police to 
catch looters involved in the summer riots of 2011, but never in Cirencester”. 

 
Soon after there was the following exchange between Richard Taylor (“RT”) and a 
young man (“YM”): 
 
RT: “What would you do if you recognised somebody on there?” 
 
YM: “What would I do if I recognised somebody on there? I recognise quite a few 

people on there”. 
 
RT: “So what are you going to do? Are you go to the police and tell them, like?” 
 
YM: “Obviously not, no. I would go and laugh at the person [inaudible]”. 
 
RT: “What would you say to them?” 
 
YM: “I would say, ‘You’re a twat! You’re in the middle of town on a massive screen 

stealing a chocolate bar’”.  
 
Although we considered that the word “twat” was used in a relatively light-hearted 
manner in this instance, we did not think that in this case this outweighed the fact 
that, as mentioned above, the Ofcom Research10 has found that this offensive word, 
although not considered to be among the most offensive language, had greater 
potential to cause offence in programmes before the watershed. 
 

                                                                                                                             
8
 12,000 of the children viewing were aged four to nine. 

  
9 See footnote 2. 

 
10

 See the Ofcom research, p.92. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 10 

We also took into account that the Ofcom Research11 found that when offensive 
words are used in anger, audiences find them less acceptable. At one point, the 
shopkeeper featured in the programme, in describing what he would want to do to 
any shoplifter he might find, said the following in an aggressive manner whilst 
clenching a bag of sweets:  
 

“Why should I let someone walk in my shop and nick: I’ll stuff it down their throat. 
Choke the bastard to death! I hate them with a vengeance”. 

 
Later in the programme, the same shopkeeper was shown on CCTV footage 
aggressively shouting “Thieving little bastard!” at a young shoplifter he had just 
caught in his shop trying to steal merchandise. In addition, at the end of this 
programme in the ‘teaser’ highlighting what would be shown in the following episode, 
a brief confrontation was shown with one of the presenters, Will Davies, arguing with 
a shopkeeper of a charity shop: 
 
Shopkeeper: “Don’t be an arsehole!” 
 
Will Davies: “I’m not being an arsehole!” 
 
Shopkeeper: “Don’t patronise me!” 
 
Will Davies: “I’m a police officer. I’ve come in to help the charity!” 
 
We considered that these instances of aggressive use of offensive language would 
have increased the potential for offence in this case. 
 
In reaching our Decision, we took into account Channel 5’s representation that: “due 
to human error the specific warning for offensive language was omitted from the 
announcement made when the programme went to air”. We noted that the actual 
warning provided at the beginning of this programme was as follows:  
 

“With scenes of criminal activity and anti-social behaviour which some viewers 
may find distressing”. 

  
In our view, this warning was insufficient to alert viewers (and in particular parents) to 
the nature and frequency of the offensive language in this programme. In particular, it 
did not alert viewers to the fact that offensive language was being used within the 
first two minutes of the programme. We took into account Channel 5’s 
representations about the unintended absence of a specific warning for offensive 
language in this case due to human error. The Licensee also referred to another 
episode of It Takes a Thief… broadcast on 15 March 2014 at 10:45, which according 
to Channel 5, contained “12 instances of language that might be considered 
offensive, two of which occurred in the first two minutes of the programme”, had 
included a specific warning for offensive language, but had not been found in breach 
of the Code by Ofcom. The Licensee concluded that Ofcom must consider “the 
absence of the warning for offensive language to be the critical difference” between 
the two editions.  
 
Although of some assistance to parents or carers monitoring children’s viewing, we 
do not consider that a warning will always necessarily be sufficient on its own to 
mitigate the effect of offensive language. In the case of younger children watching 
programmes unaccompanied by an adult (as could well be the case on a weekend 

                                            
11

 Ibid., p.62. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 11 

morning shortly after a programme aimed at pre-school children), a warning of 
offensive language may serve relatively little value.  
 
In addition, Ofcom had previously assessed the other episode of It Takes a Thief… 
broadcast on 15 March 2014 at 10:45. This programme contained seven instances of 
offensive language, not 12 as maintained by Channel 5. We considered that the 
frequency and nature of offensive language was materially greater in the current 
case. Therefore, we did not accept Channel 5’s comparison of the two editions of It 
Takes a Thief… as being relevant. 
 
In terms of wider contextual factors, we noted that this programme was a serious 
documentary featuring the frustrations and challenges faced by shopkeepers tackling 
shoplifters. As such, it was not surprising that the programme featured a number of 
aggressive and emotional confrontations between individuals. However, we 
considered that the editorial narrative of this programme, together with all the factors 
above, did not provide sufficient editorial context to justify these ten instances of 
offensive language broadcast on a Saturday morning when a significant number of 
children were available to view (and did in fact view) the programme, some of them 
potentially unaccompanied by adults. In particular, we considered that the 
programme would not have been in line with the likely audience expectations for a 
public service channel weekend daytime audience. 
 
In this regard, we took account of the Licensee’s representation that: “any regular 
viewing audience would have been aware of the likely content of the programme 
given the previous week’s broadcast” on 15 March 2014, which had been found as 
not in breach of the Code by Ofcom. We disagreed with this argument. As mentioned 
above, we considered that the frequency and nature of offensive language was 
materially less in the edition of It Takes a Thief… broadcast on 15 March 2014, and 
therefore it would not necessarily have prepared a public service channel weekend 
daytime audience for the content of the programme in the present case, broadcast a 
week later. In addition, and importantly, in our view the ten uses of offensive 
language in the edition of It Takes a Thief… broadcast on 22 March 2014 amounted 
to “frequent use…before the watershed”. As Rule 1.16 and the accompanying 
Guidance makes clear, frequent or regular use of such language must be avoided 
before 21:00. 
 
We noted Channel 5’s suggestion that Ofcom should consider the current case to be 
resolved. The Licensee cited eight published12 Ofcom decisions in which Ofcom had 
considered the cases resolved, and in each case, Channel 5 said: “the relevant 
broadcaster had a system in place which failed as result of human error”. On a 
related point, Channel 5 referred to Ofcom having: “investigated 10 other [Channel 5] 
programmes13…broadcast in similar daytime slots, containing similar language, and 
found that Channel 5 had not breached” the Code. In the Licensee’s view: “it appears 
that Ofcom has accepted that Channel 5 has appropriate procedures in place and 
that the steps it takes to comply with [the Code], including necessary edits and 
warnings, are appropriate”.  
 
While the eight previous published Ofcom resolved decisions cited by Channel 5 
involved compliance failures resulting from human error, they also involved a 
different set of factors in each case, including the nature of the content, the channel, 
and the time of broadcast. Therefore, just because Ofcom had decided to resolve 

                                            
12

 See footnote 5. 
 
13

 See footnote 6. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 12 

those published cases did not mean it was appropriate for the present case to be 
resolved as well. Similarly, we did not agree with Channel 5 that its comparison with 
“10 other [Channel 5] programmes…broadcast in similar daytime slots, containing 
similar language” was relevant in this case. We considered that the frequency and 
nature of offensive language in the programme in the present case was materially 
greater than in the ten other programmes cited by the Licensee. 
 
We acknowledged that as a result of this case Channel 5 had reviewed its internal 
records to ensure that all pre-watershed versions of its programmes were correctly 
labelled and compliant with the Code.  
 
However, for all the reasons above, we concluded that there was frequent use of 
offensive language in this programme before the watershed and this use was not 
justified by the context. The programme therefore breached Rule 1.16 of the Code. 
 
Breach of Rule 1.16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 13 

In Breach 
 

Big Brother 
Channel 5, 7 August 2014, 12:15 
 

 
Introduction 
 
Big Brother is a well-known reality show, broadcast by Channel 5 (or “the Licensee”). 
Over the course of ten weeks, a number of members of the public (“the 
Housemates”) live together in the Big Brother House (“the House”) where they 
compete to win a cash prize. In entering the House, contestants agree to live in a 
controlled environment, isolated from the outside world. The conversations and 
actions of the Housemates are recorded and edited into a one hour programme 
which is shown every night and then repeated the following day around midday. 
 
Ofcom received three complaints about a conversation between five of the 
Housemates (Chris, Ashleigh, Ash, Winston and Helen) that contained several uses 
of the words “piss” “pissing” or “pissed”. The complainants considered that the 
frequency with which the words were used was inappropriate given the pre-
watershed scheduling of this repeat programme.  
 
The conversation centred on whether the behaviour of Chris, who appeared to be 
drunk, irritated Ashleigh. We noted 14 instances of the words “piss”, “pissing” or 
“pissed” within a 50 second part of the conversation: 
 
Helen: “Ashleigh’s pissed off”. 
 
Chris: “She is pissed off I know”. 
 
Helen: “You must have done something to piss her off”. 
 
Chris: “Yeah, I think I have, yeah”. 
 
Helen: “It must have been strong points you were trying to make”. 
 
Chris: “No it’s just…”. 
 
Ash: “Are you pissed off?” 
 
Ashleigh: “I’m not pissed off. You must have taken that upon yourself”. 
 
Winston: “Are you pissed Chris?” 
 
Chris: “Yeah”. 
 
Winston: “Sweet”. 
 
Chris: “That is sweet but I have pissed off Ashleigh”. 
 
Ashleigh: “You haven’t pissed off Ashleigh. You’re pissing off Ashleigh because 

you keep saying I’ve pissed off Ashleigh”. 
 
Chris: “Exactly. That’s it. That’s it”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 14 

 
Ashleigh: “So stop saying that you’ve pissed off Ashleigh”. 
 
Chris: “Me and Ashleigh are fine. ‘Cause I am just arguing and I don’t even 

know what I’m arguing about. It is true, though isn’t it?” 
 
Ash: “You’re arguing for the sake of arguing”. 
 
Helen: “Chris, stop opening your mouth”. 
 
Chris “I’m not intended to piss you off, I just am. I just can’t help myself”. 
 
Helen: “Are you a piss off merchant?” 
 
Chris: “I am, yeah. I get all weird and child-like”. 
 
Helen: “It’s alright. That’s what I was put here to do, just piss everyone off”. 
 
Ofcom considered this material raised issues warranting investigation under Rule 
1.16 of the Code, which states that: 
 

“Offensive language must not be broadcast before the watershed…unless it is 
justified by the context. In any event, frequent use of such language must be 
avoided before the watershed”. 

 
We therefore asked Channel 5 how the programme complied with this rule. 
 
Response 
 
Channel 5 said when this episode of Big Brother was scheduled for a daytime repeat, 
it was reviewed to ensure that language considered unsuitable for daytime broadcast 
did not appear in the programme. It added that considerable effort was made to 
ensure that the daytime version of this episode did not contain frequent use of such 
language. Channel 5 produced a list of all language-related edits it had made to the 
original post-watershed broadcast. (The list indicated that no uses of the words 
“piss”, “pissed” or “pissing” had been removed for this pre-watershed broadcast). 
 
The Licensee said that the first question in any consideration of a possible breach of 
Rule 1.16 is whether or not offensive language is involved. It added that in order to 
establish this, it is necessary to look at the context in which it was used. Channel 5 
argued that not every person in the audience has the same reaction to the same 
word and that it is always a question of context, unless the general consensus is that 
a word is inherently offensive. 
 
The Licensee said that according to Ofcom’s own research1 on offensive language, 
the words “piss” and “pissed” are words of higher-to-medium acceptability in pre-
watershed broadcasts. This is because many of the participants in the research 
considered the words frequently used in everyday life and not usually in a context 
which is likely to offend people. Channel 5 said that in accordance with the research, 
it concluded that these words were “not impermissible” in pre-watershed broadcasts.  
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf). 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 15 

The Licensee submitted that none of the language identified was used in connection 
with violent or particularly aggressive behaviour, and the tone of the conversation 
was light and in keeping with the kind of banter that was frequently heard in the 
House when alcohol had been consumed. Channel 5 said for these reasons, it took 
the view that the words “were not offensive because they were not used in an 
offensive way or in a way that could be construed as offensive”.  
 
The Licensee therefore took the view that as the language in question was not 
offensive, the question of its frequency was not relevant. 
 
Consequently, the Licensee cleared this version for pre-watershed broadcast but 
noted that it needed to be ‘scheduled with care’. Channel 5 explained that when 
scheduling such programmes consideration is given to factors such as the time of 
year, the inherited audience and the specific time of day. With reference to this 
particular programme, it said that only 2% of the overall audience were children.  
 
The Licensee said that in addition it instructed the programme to carry a warning by 
the continuity announcer before the programme was broadcast for viewers to “expect 
some fruity language and high jinks”. Channel 5 said that in its view, this information 
was sufficient to prepare viewers for the kind of language they might expect in this 
programme, particularly given its well-established reputation.  
 
Taking the above factors into account, Channel 5 did not consider the programme 
breached Rule 1.16 of the Code. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that: “persons under the age of eighteen are protected”. This 
objective is reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.16 states that offensive language must not be broadcast before the 
watershed, unless it is justified by the context and that, in any event, frequent use of 
such language must be avoided before the watershed. 
 
Ofcom’s Guidance on Rule 1.16 makes clear that: “Milder language in the early part 
of the evening may be acceptable, for example, if mitigated by a humorous context. 
However, in general, viewers and listeners do not wish to hear frequent or regular 
use of such language, including profanity, before 21002”. 
 
Ofcom noted that, in this case, the Licensee considered that the words “piss”, 
“pissed” and “pissing” were not examples of offensive language because they were 
“not used in an offensive way or in a way that could be construed as offensive”. 
Consequently, Channel 5 considered that the element of the rule regarding their 
frequency was not engaged. Ofcom disagreed.  
 
Ofcom’s research3 on offensive language indicates that, for some viewers, the words 
“piss”, “pissed” or “pissing” are more acceptable than stronger language, particularly 
when used in a non-aggressive way. However the research also makes clear that 
some viewers find the use of these words offensive and unacceptable in certain 

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf 

 
3
 See Footnote 1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 16 

contexts, such as during the daytime when young children may be watching, even in 
circumstances when the language is not used aggressively (see pages 50 and 56 of 
the research report). In Ofcom’s view, and consistent with our research, the words 
used during this 50 second sequence (“piss” and “pissed”) were likely to cause 
offence to viewers when used before the watershed.  
 
We took into account that Big Brother is a well-established reality programme that is 
known to contain offensive language and frank conversations between housemates. 
We also noted the light-hearted and non-aggressive tone of the discussion. 
 
However, Rule 1.16 not only requires offensive language broadcast before the 
watershed to be justified by the context. It also states that: “In any event, frequent 
use of such language must be avoided before the watershed”. This is consistent with 
Ofcom’s Guidance on Rule 1.16 (see above). Ofcom accepts that words such as 
“piss”, “pissing” and “pissed” may be included in pre-watershed broadcasts. 
Nevertheless, it does not follow that a broadcaster is permitted to use these offensive 
words frequently in a pre-watershed programme. Ofcom noted that in this sequence 
lasting 50 seconds there were 14 uses of “piss”, “pissing” and “pissed”. This was 
clearly in Ofcom’s view “frequent use” of offensive language.  
 
Ofcom noted that, although the overall child audience was relatively low, audience 
figures indicated that the number of child viewers for this programme varied between 
0 and 14,000. This demonstrated that a considerable number of children were 
available to view on a Thursday lunchtime during school holidays, and did indeed 
watch parts of the programme. We also had regard to the warning broadcast before 
the programme. Although of some assistance to parents or carers monitoring 
children’s viewing, we did not consider that the warning was sufficient to mitigate the 
effect of the frequent use of offensive language.  
 
Taking all the above factors into account, Ofcom did not consider the Licensee took 
appropriate steps to avoid frequent use of offensive language in this pre-watershed 
programme. The programme therefore breached Rule 1.16 of the Code. 
 
Breach of Rule 1.16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 17 

In Breach 
 

The Hotel Inspector Returns 
Channel 5, 5 July 2014, 10:05 
 

 
Introduction 
 
The Hotel Inspector is a factual entertainment series broadcast by Channel 5 (or “the 
Licensee”) featuring hotelier Alex Polizzi. In each episode Alex Polizzi visits a failing 
hotel in the UK and attempts to reverse the business’ fortunes by giving advice and 
suggestions to the owner. In The Hotel Inspector Returns, she goes back to hotels 
she had previously advised to discover whether her suggestions have been 
implemented and the businesses have become more successful.  
 
This series was originally broadcast at 21:00 and repeated at various times of the 
day.  
 
In this episode, broadcast on a Saturday morning, Alex Polizzi revisited a family 
owned hotel in Essex. Ofcom received three complaints about offensive language in 
this particular episode.  
 
We noted that during this programme, which was 60 minutes long, the following 
language was used: 
 

 one instance of “bitch-slapped”; 
 

 one instance of “shitty”; 
  

 two instances of “arse”; 
  

 two instances of “shit”; 
  

 three instances of “bollocks”; and 
  

 three instances of “bloody”. 
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.16 of the Code, which states that: 
 

“Offensive language must not be broadcast before the watershed…unless it is 
justified by the context. In any event, frequent use of such language must be 
avoided before the watershed”. 

 
We therefore asked Channel 5 how the programme complied with this rule. 
 
Response 
 
In its initial representations, Channel 5 said when this episode was scheduled for a 
daytime repeat it was reviewed to ensure that language which was considered 
unsuitable for daytime broadcast did not appear in the programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 18 

The Licensee said that according to Ofcom’s research1 on offensive language (“the 
Ofcom Research”) in relation to pre-watershed broadcasts: “‘arse’ is a word with 
higher acceptability…; ‘bloody’ and ‘bollocks’ are words with higher-to-medium 
acceptability…; and ‘bitch’ and ‘shit’ have medium acceptability”. In the Licensee’s 
view, consistent with the Ofcom Research, the: “use of those words was not 
impermissible in pre-Watershed broadcasts”.  
 
Channel 5 said that The Hotel Inspector Returns is not a programme designed to be 
attractive to children and referred to viewing figures which indicated that children 
averaged around 4% of the audience of the series overall. It therefore argued that it 
had no reason to expect that children would be viewing The Hotel Inspector Returns 
in significant numbers. 
 
The Licensee submitted that none of the language identified was used in connection 
with violent or particularly aggressive behaviour and being a well-established series, 
viewers were used the heated exchanges between the Inspector and proprietors 
about shortcomings and remedies. 
 
The Licensee said that in addition, it gave viewers information that the programme 
contained “Tempers flaring and rude language” before it was broadcast and this 
information was sufficient to prepare viewers about the kind of language they might 
expect in the programme.  
 
In subsequent representations on Ofcom’s Preliminary View that the material 
breached Rule 1.16, Channel 5 accepted that insufficient thought had been given to 
the scheduling of this particular episode of The Hotel Inspector Returns. It stressed 
that this had not been a case in which Channel 5 had been “seeking to flout Rule 
1.16 or push a boundary”.  
 
However, the Licensee argued that although it is a public service broadcaster, 
audiences do not necessarily have the same expectations of Channel 5 as they do of 
a broadcaster such as the BBC. It said that the fact that Ofcom had received only 
three complaints about the programme suggested that it was within audience 
expectations of Channel 5 daytime programming at weekends.  
 
Nevertheless, the Licensee said that, as a result of Ofcom’s investigation (and before 
Ofcom’s Preliminary View had been received by Channel 5), its procedures had been 
reviewed and tightened, and specific training about Rule 1.16 had been given to 
relevant staff.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that: “persons under the age of eighteen are protected”. This 
objective is reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.16 states that offensive language must not be broadcast before the 
watershed, unless it is justified by the context and that, in any event, frequent use of 
such language must be avoided before the watershed.  
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf). 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 19 

Consistent with the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression, 
there is no prohibition on mild or moderately offensive language being broadcast 
before the watershed, as long as there is contextual justification. Ofcom’s Guidance 
on Rule 1.16 states: “Milder language in the early part of the evening may be 
acceptable, for example, if mitigated by a humorous context. However, in general, 
viewers and listeners do not wish to hear frequent or regular use of such language, 
including profanity, before 21002”. 
 
In this case, we noted there were 12 instances of offensive language during this 60 
minute programme, with two just a few minutes from its start (including one in the 
sequence before the opening titles). We took into account relevant Ofcom Research3 
concerning the offensive words used in this programme. We noted that generally 
audiences consider that, the word “arse” is unlikely to cause offence, even when 
used in programmes before the watershed. In comparison, the words “’bloody”, 
“bollocks”, “bitch” and “shit”, although not considered to be among the most offensive 
language, had greater potential to cause offence in programmes before the 
watershed. The inclusion of these words in this programme therefore had the 
potential to cause offence to viewers.  
 
We went on to consider whether the uses of offensive language in this case could be 
justified by the context. 
 
We noted that this programme had originally been broadcast at 21:00 and that 
Channel 5 had taken various steps to edit the programme for broadcast on a 
Saturday morning, when children were likely to be in the audience.  
 
In terms of wider contextual factors, we noted that the programme was about real-life 
businesses and had a clear narrative theme about the owners’ resistance to change. 
It showed disagreements within the management team and the eventual happy 
ending where a compromise was found and the hotel survived. As the conflict 
between the participants was a significant element of the storytelling, it was 
unsurprising that it featured some arguments.  
 
Ofcom took into account that the instances of offensive language were either part of 
Alex Polizzi’s comments to the camera, or part of fairly light-hearted exchanges 
between the hotel management. We therefore accepted that the offensive language 
was not used in a particularly aggressive manner and this mitigated potential offence 
to some extent. 
 
We acknowledged that The Hotel Inspector Returns is not a programme aimed at 
children and that, historically, viewing figures have indicated that children do not 
watch the programme in large numbers. However, viewing figures showed that this 
particular episode was watched by 20,000 children, equating to over 11% of the 
audience. Ofcom noted that Milkshake! – a programme aimed at pre-school children 
– was broadcast from 06:00 to 10:004. Given the very close proximity of this 
programme to The Hotel Inspector Returns, Ofcom took the view that Channel 5 had 
reason to expect that a significant number of children were likely to be available to 
view immediately after 10:00 that morning. 
 

                                            
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf 

 
3
 See footnote 1. 

 
4
 Access (showbiz news) was broadcast between 10:00 and 10:05  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section1.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 20 

In Ofcom’s view, and consistent with our research, the language included in this pre-
watershed programme (in particular the use of “bitch”) was likely to cause offence to 
viewers. We noted that some of the language was broadcast in the first 30 seconds 
of the programme before the opening titles and just five minutes after Milkshake! had 
ended.  
 
Further, we considered that the editorial narrative of this programme, together with all 
the factors above, did not provide sufficient editorial context to justify these 12 
instances of offensive language broadcast on a Saturday morning when a significant 
number of children were available to view (and did in fact view) the programme, 
some of them potentially unaccompanied by adults.  
 
We acknowledged the Licensee’s point about the different expectations audiences 
may have of different public service broadcasters. However, Ofcom considered that 
the programme would not have been in line with the likely expectations for any public 
service channel weekend daytime audience, irrespective of the pre-transmission 
information that was broadcast. 
 
Importantly, in our view the 12 uses of offensive language in this programme 
amounted to “frequent use…before the watershed”. As Rule 1.16 and the 
accompanying Guidance makes clear, frequent or regular use of such language must 
be avoided before 21:00. 
 
Ofcom noted the Licensee’s recognition that it had given insufficient thought to the 
scheduling of the programme. We also noted the measures taken by the Licensee to 
review and improve its procedures to ensure compliance with Rule 1.16. However, 
for all the reasons above, we concluded that the programme breached Rule 1.16 of 
the Code. 
 
Breach of Rule 1.16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 21 

In Breach 
 

Bait Car 
truTV, 23 August 2014, 15:30 
 

 
Introduction 
 
Bait Car is an American factual entertainment television series. Each programme 
features incidents in which undercover police officers leave a ‘bait car’ (a high-tech 
vehicle fitted with hidden cameras) unattended and unlocked to lure would-be car 
thieves. After the vehicle is stolen, the officers track the vehicle and arrest the 
thieves.  
 
The programme is shown on truTV, a general entertainment channel that broadcasts 
on digital terrestrial and satellite platforms. The licence for truTV is held by Turner 
Broadcasting System Europe Limited (“Turner” or “the Licensee”). 
 
Ofcom was alerted by a complainant to offensive language in this programme. 
Although all offensive language had been bleeped, where there was poor audio 
quality, subtitles appeared. These subtitles contained 19 uses of “f**k” or “f*****g” to 
reflect fully bleeped uses of the word “fuck” or “fucking”, and two uses of 
“m**********r” to reflect fully bleeped instances of the word “motherfucker”. 
 
The complainant believed that although this offensive language had been bleeped, 
the language used was made clear by the accompanying subtitles. 
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 1.3 
of the Code, which states:  
 

“Children must…be protected by appropriate scheduling from material that is 
unsuitable for them”. 
 

We therefore requested comments from Turner as to how the programme complied 
with this rule.  
 
Response 
 
The Licensee apologised “sincerely and unreservedly” for broadcasting this 
programme before the watershed and said “it was never [its] intention to do so”.  
 
Turner explained that it has a “clear policy” to deal with potentially offensive language 
which includes “the complete masking of these words when included […] in subtitles”. 
It also said it does not allow “subtitles in which letters are replaced with asterisks”.  
 
Turner told Ofcom that the programme had been complied by an “experienced 
member of staff and all offensive language was noted along with the subtitles”. The 
Licensee said that this member of staff recommended that all the offensive material 
“should be obscured or removed by the editor” but “unfortunately, the editor failed to 
edit the tape and the unedited programme was scheduled for broadcast”. Turner said 
that the editor “no longer works for truTV”.  
 
The Licensee said that the error had been spotted during routine monitoring as the 
programme was being broadcast and was immediately removed from the schedules. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 22 

Turner said it had taken steps to prevent a recurrence of this issue by for example 
reviewing programmes edited by the former employee for similar errors, and 
introducing an additional process to check programmes after they had been edited.  
 
Although the Licensee fully acknowledged that the programme should not have been 
broadcast at 15:30, it pointed to the fact that BARB ratings indicated that no children 
were watching the broadcast. Turner said that truTV is not aimed at children and 
targets an older audience. Turner admitted however that “we are conscious that the 
channel is not encrypted and it is possible for children to come across the channel”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective is 
reflected in Section One of the Code. 
 
Rule 1.3 requires that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them. Ofcom first assessed whether the broadcast 
contained material unsuitable for children.  
 
Ofcom noted this 22-minute programme included 19 bleeped uses of the words 
“fuck” and “fucking” and two bleeped uses of the word “motherfucker”. Although 
these words were not audible, the 21 accompanying subtitles “f**k”, “f*****g” and 
“m**********r”, made clear to viewers the language that had actually been used. 
Ofcom’s research on offensive language1 notes that the word “fuck” and 
“motherfucker” are considered by audiences to be amongst the most offensive 
language. In Ofcom’s view the broadcast of the subtitles at the same time as the 
repeated bleeped words made clear the specific offensive language being used, and 
made the material unsuitable for children.  
 
We then considered whether the material was appropriately scheduled. Appropriate 
scheduling is judged by a number of factors including: the likely number and age 
range of the audience; the start and finish time of the programme; and, likely 
audience expectations.  
 
Ofcom took into account, as pointed out by the Licensee, that truTV is not a channel 
aimed at children and that BARB ratings indicated that no children watched this 
programme. However, Ofcom noted that the programme was broadcast at 15:30 on a 
Saturday when there was a significant likelihood that children were available to view. 
We also noted that the channel is freely available on a number of television platforms 
(including the digital terrestrial platform) and children may come across it unawares. 
We therefore did not consider that the programme had been appropriately scheduled. 
 
We took into account that the Licensee said that it had itself spotted this compliance 
error during routine monitoring and taken various steps to help prevent similar 
mistakes in future. Nonetheless, for the reasons stated above, we concluded that the 
programme was in breach of Rule 1.3.  
 
Breach of Rule 1.3

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 23 

In Breach 
 

Scotland Tonight 
STV Glasgow, 18 September 2014, 14:58 
 

 
Introduction 
 
STV Glasgow is the local television service for Glasgow. The licence for STV 
Glasgow is held by STV Glasgow Limited (“STV” or “the Licensee”). 
 
On 19 September 2014, the Licensee alerted Ofcom to a current affairs programme 
that it had broadcast at 14:58 the previous day, while polling1 was underway for the 
Scottish Independence Referendum. STV said that on 18 September 2014, it had 
“inadvertently” broadcast a repeat of a programme dealing with the Scottish 
Independence Referendum, which had originally been broadcast on 17 September 
2014 on STV Glasgow, as well as on the regional Channel 3 services for central and 
northern Scotland2. 
 
On assessing this 28 minute programme, we noted that the presenter introduced it as 
follows: 
 

“It’s time for Scotland to decide”. 
 
The whole of this programme was devoted to discussion of the Scottish 
Independence Referendum. During the programme, there was an item on various 
final opinion polls relating to the Referendum, including an opinion poll conducted by 
Ipsos-Mori on behalf of STV. 
 
Rule 6.1 of the Code requires that programmes dealing with referendums must 
comply with the due impartiality rules set out in Section Five of the Code. In addition, 
Rules 6.3 to 6.7 of the Code apply to programmes broadcast during the designated 
period running up to the date of referendums in the UK known as the ‘referendum 
period’3. Section Six of the Code under the heading ‘Meaning of “referendum”’ makes 
clear that for the purpose of this section: “a referendum...includes a UK-wide, 
national or regional referendum but does not extend to a local referendum”.  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under the 
following rules of the Code:  
 
Rule 6.4:  “Discussion and analysis of election and referendum issues must finish 

when the poll opens. (This refers to the opening of actual polling stations. 
This rule does not apply to any poll conducted entirely by post)”.  

 
Rule 6.5: “Broadcasters may not publish the results of any opinion poll on polling 

day itself until the election or referendum poll closes. (For European 

                                            
1
 On 18 September 2014, polling stations were open between 07:00 and 22:00. 

 
2
 The licences for the regional Channel 3 services in central and northern Scotland are held 

by STV Central Ltd and STV North Ltd respectively, which along with the Licensee in this 
case, are part of the STV Group. 
 
3
 In the case of the 2014 Scottish Independence Referendum, the ‘referendum period’ ran 

from 30 May 2014 to the close of polling (i.e. 22:00) on 18 September 2014.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 24 

Parliamentary elections, this applies until all polls throughout the 
European Union have closed)”. 

 
We therefore sought the Licensee’s comments as to how this material complied with 
these rules. 
 
Response 
 
STV said that Scotland Tonight is a current affairs and news programme that is 
broadcast live on STV Glasgow as well as the two STV regional Channel 3 services: 
“most weekdays and is generally suitable for a repeat transmission on STV Glasgow 
the following day”. However, the Licensee accepted that in this case, the edition of 
Scotland Tonight which had been broadcast live on 17 September 2014: “was not 
suitable for repeat on the day of the Scottish Independence Referendum”. It added 
that this “unfortunate incident” had been caused by: “human error”. STV said that 
although this programme “did not contain any new material that was not already in 
the public domain, it was unsuitable for broadcast as it did not comply with Rules 6.4 
and 6.5 of the Code”. The Licensee added that as a result, it had alerted Ofcom to 
this incident. 
 
STV said that it had put “many additional systems and controls in place during the 
unusual lengthy Referendum period”. Therefore, the Licensee said it was 
“disappointed” that it had not prevented a repeat of Scotland Tonight being shown on 
polling day. As a result of this case, STV said that it had further reviewed its internal 
procedures, and that: “Remedial steps have been taken to prevent a similar mistake 
happening again”. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, one of which is that the special impartiality requirements set out 
in section 320 of the Act are complied with. This objective is reflected in Section Five 
of the Code. Section Six of the Code sets out the particular rules that apply at the 
time of referendums. 
 
Rule 6.4 requires that discussion of election issues must finish when the polls open. 
Rule 6.5 requires that broadcasters must not publish the results of any opinion poll 
on polling day itself until polling closes.  
 
In this case, we noted a current affairs programme that focused on the last day of 
campaigning during the Scottish Independence Referendum, and which included the 
contents of various opinion polls, had been broadcast by STV Glasgow while polling 
stations were open for the Scottish Independence Referendum on 18 September 
2014. 
 
In reaching our Decision, we took into account that the Licensee had: immediately 
alerted Ofcom to this matter; accepted that the programme “did not comply with 
Rules 6.4 and 6.5 of the Code”; and proactively taken steps to improve compliance in 
this area. However, the purpose of Rules 6.4 and 6.5 is to ensure that broadcast 
coverage on the day of a referendum does not directly affect voters’ decisions.  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 25 

Due to the fact that the programme contained both discussion of the Referendum 
and the result of various opinion polls, we considered the programme was clearly in 
breach of Rules 6.4 and 6.5. 
 
Breaches of Rules 6.4 and 6.5



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 26 

In Breach 
 

Communal Affairs 
ATN Bangla, 9 June 2014, 16:50 
 

 
Introduction 
 
ATN Bangla is a news and general entertainment channel broadcast in Bengali and 
serving a Bangladeshi audience. The licence for ATN Bangla is held by ATN Bangla 
UK Limited (“ATN Bangla” or “the Licensee”). 
 
A complainant drew Ofcom’s attention to broadcast material that appeared to be an 
advertisement placed by the Bangladesh Nationalist Business Forum, congratulating 
Lutfur Rahman on his re-election as Mayor of Tower Hamlets1. 
 
The item was 30 seconds long and consisted of a single static slide featuring three 
photographs of Forum members, a larger photograph of Lutfur Rahman, and Bengali 
text. The item also carried a voice-over in Bengali. Ofcom commissioned an 
independent translation of the item. 
 
The item’s audio, translated from Bengali (as broadcast) into English, stated: 
 

“The Bangladesh Nationalist Business Forum, Luton, UK and the Luton 
Bangladeshi Community are very delighted and proud of Mr Lutfur Rahman who 
has been re-elected as the mayor of London Tower Hamlets as expected. On 
behalf of the Business Forum, Chairman Mr Harmuz Miah, Secretary Mr Selim 
Miah and Treasurer Mr Faizur Rahman welcome the respected mayor and extend 
their best wishes to him. They also wish his success”. 
 

Text shown on-screen, also translated, stated: 
 

“Congratulations and best wishes, on behalf of the Nationalist Business Forum, 
Luton, UK and the Luton Bangladeshi community, to Mayor Lutfur Rahman for 
getting elected as the Mayor of London Tower Hamlets.  
 
Best wishes from [names and titles of the Treasurer, Secretary and President of 
the Forum, with photographs of each, and the name and photograph of Lutfur 
Rahman]”. 

 
The Licensee informed Ofcom that the item was ‘community affairs’ programming 
and had not been broadcast in return for payment or other valuable consideration. 
We concluded that the item must be regarded as programme material and therefore 
subject to the Code. 
 
As the item was a message broadcast in support of an elected politician, we 
considered it raised issues warranting investigation under Rule 5.5 of the Code, 
which states: 
 

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 

                                            
1
 Lutfur Rahman, the first directly elected Executive Mayor of Tower Hamlets, was elected to 

office on 21 October 2010 and re-elected on 22 May 2014. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 27 

providing a service… This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole”. 

 
We therefore sought ATN Bangla’s comments as to how the material complied with 
this rule. 
 
Response 
 
The Licensee told us that the item formed part of a programme called Communal 
Affairs “…designed to enable community organisations to make announcements of 
meetings, events and community related activities to maintain social relations across 
[the] Bangladeshi community”. The Licensee told us that the purpose of the 
programme was wholly to promote community relations and “…is not political at all”. 
The Licensee said further that the programme was designed to announce community 
news in a cost effective manner and thus the programme comprised items made up 
merely of voice-over and still images. The Licensee said, however, that viewers 
would have identified Communal Affairs as programming as it had been preceded by 
a channel logo and a title sequence.  
 
ATN Bangla said that the local elections of May 2014 “turned into a community 
celebration” because of the high concentration of people from Bangladeshi 
backgrounds in Tower Hamlets and the election of Lutfur Rahman – the “only 
executive mayor from a Bangladeshi background [who] was elected in [the] entire 
country”. After the elections, the Licensee said, there were many community 
gatherings in different parts of the country, including one held by the Bangladeshi 
Nationalist Business Forum in Luton. 
 
The Licensee said that it considered the item to have complied with Rule 5.5 
because it was broadcast as part of a programme that only makes announcements of 
community news and that the item concerned a gathering held by a community 
organisation (Bangladeshi Nationalist Business Forum). 
 
ATN Bangla told us that a two-stage assessment was carried out before the item was 
broadcast. It was first assessed by a reporter who covered the news and then it was 
assessed by the programme producer along with the editor to ensure that it complied 
with the Code.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, including that the special impartiality requirements set out in 
section 320 of the Act are complied with. This standard is contained in Section Five 
of the Code. Broadcasters are required to ensure that they comply with the 
impartiality requirements of the Act, including that due impartiality is preserved on 
matters of political or industrial controversy and matters relating to current public 
policy. 
 
Ofcom therefore considered the broadcast material’s compliance with Rule 5.5 of the 
Code, which states: 
 

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service... This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 28 

It is not Ofcom’s role to question or investigate the validity of the political views 
expressed in a case like the current one, but to require the broadcaster to comply 
with the relevant standards in the Code. The Code does not prohibit broadcasters 
from discussing any controversial subject or including any particular point of view in a 
programme. To do so would be an unacceptable restriction on a broadcaster’s 
freedom of expression. 
 
However, the broadcaster’s right to freedom of expression is not absolute. In carrying 
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression with the 
requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to political 
or industrial controversy or matters relating to current public policy. Ofcom 
recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must 
be preserved, acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its 
application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate 
relating to matters of political or industrial controversy and matters relating to current 
public policy is unduly favoured. Therefore, although any Ofcom licensee has the 
freedom to include and/or discuss matters of political or industrial controversy and 
matters relating to current public policy in its programming, broadcasters must, in 
doing so, always comply with the Code. 
 
In this case, Ofcom firstly had to ascertain whether the requirements of Section Five 
of the Code should be applied: that is, whether the content in this case was dealing 
with matters of political or industrial controversy and/or matters relating to current 
public policy. We noted that the item was a brief statement that informed ATN Bangla 
viewers about the pride and delight experienced by members from a Bangladeshi 
community group about the re-election of Lutfur Rahman as Mayor of Tower 
Hamlets, both congratulating him and wishing him success. 
 
Just because editorial content refers to political organisations or figures does not 
necessarily mean that the rules in Section Five are applicable. Furthermore, in 
judging the applicability of Section Five in any case, Ofcom will take into account the 
manner in which political issues are dealt with, and how they are presented within 
programming. 
 
We considered that the item, although brief, touched on matters relating to political 
controversy and current public policy in the UK, and specifically in Tower Hamlets i.e. 
the election of Lutfur Rahman as the Mayor of Tower Hamlets and his policies. 
Although the material broadcast did not contain any comment on policy and was 
broadcast nearly three weeks after the election had been held, it offered 
congratulations to a local politician on his electoral success, and did so with the 
approval of a community association and individual office holders within it. In 
broadcasting material supportive of an elected politician, the item publicised Lutfur 
Rahman in wholly uncritical terms and attached to him the support of a community 
and business forum.  
 
Secondly, having established that the requirements of Section Five of the Code 
applied, Ofcom had to consider whether due impartiality had been preserved. In this 
context, under the Code, the term “due” means adequate or appropriate to the 
subject and nature of the programme. Therefore, “due impartiality” does not mean an 
equal division of time has to be given to every view, or that every argument and 
every facet of every argument has to be represented. Due impartiality may be 
preserved in a number of ways and it is an editorial decision for the broadcaster as to 
how it ensures due impartiality is maintained. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 29 

Ofcom considered that the broadcast material in this instance served as a self-
standing expression of a specific viewpoint – generally, a viewpoint supportive of Mr 
Rahman and his policies – in relation to a matter of political controversy (i.e. the 
recent election held in Tower Hamlets in which Mr Rahman had been elected). The 
material also voiced implied support for any future policy actions taken by Mr 
Rahman whilst in office as mayor of Tower Hamlets. The item did not contain any 
alternative view that could reasonably and adequately be classed as being critical of, 
or in opposition to, any of Lutfur Rahman’s policies, record or public profile. Neither 
did the Licensee, in its response, identify any material broadcast on ATN Bangla that 
had contained any viewpoints in opposition to, or critical of, Mr Rahman and his 
policies. 
 
In any event, we doubted that items such as this one could be balanced by other 
items containing opposing points of view. As an independent and self-standing 
statement placed in the schedule without having been commissioned by a 
broadcaster, it is in Ofcom’s view difficult to see how the repeated broadcast of items 
such as this can be taken in aggregate to be a body of programming planned over 
time by the broadcaster, unlike conventional, scheduled programming. 
 
In reaching our Preliminary View, we noted that the broadcast material was part of a 
selection of items2 preceded by a brief title sequence for Communal Affairs. We also 
took account of the Licensee’s explanation that the item’s purpose was, “to enable 
community organisations to make announcements of meetings, events and 
community related activities to maintain social relations across [the] Bangladeshi 
community”. Ofcom recognises that broadcasters serving particular communities will 
want to provide content that presents issues of topical interest to their target 
audience. In Ofcom’s view, however, this cannot justify the inclusion of inherently 
partial material on a matter of political controversy in the UK or elsewhere. 
 
Ofcom therefore concluded that the broadcasts of this item were in breach of Rule 
5.5 of the Code. 
 
In a Finding published in issue 2373 of Ofcom’s Broadcast Bulletin, we found a 
community announcement shown by the Licensee in breach of Rule 5.5 of the Code, 
noting that the broadcast of items that could only be viewed as self-standing pieces 
intended to promote a particular political interest could not be justified under the 
Code because they may be of topical interest to their target audience. As we made 
clear at that time, Ofcom had previously recorded breaches of Section Five due to 
the broadcast of community announcements of which the Licensee ought to have 
been aware. We put the Licensee on notice that we may consider any similar future 
breaches for the imposition of statutory sanctions. We are concerned that despite the 
clear and specific guidance given by Ofcom in the Finding cited above, the Licensee 
broadcast the material in this case.  
 

                                            
2
 Items appearing before Bangladesh Nationalist Business Forum concerned the Plaistow 

Jamia Islamia and the British-Bangladesh Chamber of Commerce; the item following 
publicised a Ramadan Conference. 
 
3
 See issue 237 of Ofcom’s Broadcast Bulletin at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2361/obb237.pdf. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2361/obb237.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2361/obb237.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 30 

Following a number of breaches by the Licensee of Section Nine of the Code4, we 
held a meeting with the Licensee to discuss its procedures in August 2014 at which it 
set out changes it would make to ensure compliance with the Code. As the material 
in the present case was broadcast before we met ATN Bangla, we do not intend to 
consider this case for sanction at this time. 
 
However, we would remind ATN Bangla that in the event of further breaches, we may 
take further regulatory action and will take account of the present case in reaching a 
decision whether to do so. 
 
Breach of Rule 5.5

                                            
4
 See issue 259 (and references therein) of Ofcom’s Broadcast Bulletin at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb259/obb259.pdf.  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 31 

In Breach 
 

Item for Pakistan Tehreek e Insaaf  
ARY News, 1 to 5 August 2014, various times 
 

 
Introduction 
 
ARY News provides news and general entertainment programming, in Urdu and 
English, to the Pakistani community in the UK. The licence for ARY News is held by 
ARY Digital (UK) Limited (“ARY” or “the Licensee”).  
 
A complainant drew Ofcom’s attention to what he considered to be an advertisement 
placed on ARY News by Pakistan Tehreek e Insaaf (“PTI”) – a political party in 
Pakistan – in breach of the ban on political advertising contained within the 
Communications Act 2003 (“the Act”). 
 
Ofcom obtained a recording of the item, which was 45 seconds long. It contained 
both audio and text in Urdu. We therefore commissioned an independent translation 
of the item. 

 
The item opened with a shot of a large crowd at a political rally. The crowd was 
chanting, “Who is going to save Pakistan? We are. We are”. The footage of the 
crowd remained on screen throughout most of the item. Video of Imran Khan1 
speaking to camera was superimposed over these crowd scenes. He said: 
 

“The match fixers of Pakistan have robbed the public of their mandate. With the 
grace of Allah, I will get you back what is your right. On 14th August2 come with 
me, help me, financially, and also participate in this, so that we can have the 
Pakistan that we dreamt of, we can have the Pakistan of Quaid E Azam3 and we 
can fulfil that dream”. 

 
While Imran Khan spoke, a song was played in the background. It contained the 
words: 

“Pakistan, with the grace of Allah; Pakistan, with the grace of Allah, with the grace 
of Allah, with the grace of Allah”. 

 
Details of a bank account in the name of PTI, together with a Pakistani email 
address, were displayed twice during the broadcast. 
We sought the Licensee’s comments on the terms under which the item had been 
included in its schedule. The Licensee informed us that the item had not been 
transmitted in return for payment or other valuable consideration, but “because of its 
topical content i.e. the promotion of an Independence Day demonstration in Pakistan 
on August 14”. 
 

                                            
1
 Imran Khan is the Chairman of Pakistan Tehreek-e-Insaaf. 

 
2
 Ofcom understands that PTI organised marches, that took place on 14 August 2014 (the 

Independence Day public holiday in Pakistan), to protest against the Pakistani Government in 
relation to allegations of vote rigging in the May 2013 Pakistani General Election. 
 
3
 Quaid E Azam, meaning ‘Great Leader’, is a reference to Muhammad Ali Jinnah, the 

founder of Pakistan. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 32 

Given the Licensee’s assertions that no money was accepted for the broadcast, 
Ofcom concluded that the item must be regarded as programme material and was 
therefore subject to the Code. 
 
As the item consisted solely of a message from a political organisation, we 
considered that it raised issues warranting investigation under the following rules of 
the Code: 
 
Rule 5.5: “Due impartiality on matters of political or industrial controversy and 

matters relating to current public policy must be preserved on the part of 
any person providing a service… This may be achieved within a 
programme or over a series of programmes taken as a whole”. 

 
Rule 9.2: “Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from 

advertising”. 
 
We therefore sought ARY’s comments on how the item complied with these rules. 
 
Response 
 
ARY confirmed that the item had been broadcast on 55 occasions over the five days, 
1 to 5 August 2014, and apologised “for the human error that led to this promotion…”. 
 
The Licensee said the item had been “assessed as information of interest to the UK 
Pakistani community with solicitations that were considered relevant to Pakistan 
only”. ARY said this was a mistake and it appreciated “that repeat broadcast was 
giving airtime to Imran Khan’s cause”. The Licensee added that it understood how 
serious this was and said it had “introduced a stricter approvals process for 
promotions to ensure they are properly assessed to check they qualify as promotions 
in terms of what they contain and how they are scheduled…”. 
 
Rule 5.5 
 
ARY said it had not appreciated that the “repeat broadcast of this Independence Day 
event might give prominence to one political party”, which was an oversight, adding 
that “the item was suspended as soon as the issue was brought to [its] attention”. 
The Licensee said it had commissioned staff training “from an external compliance 
consultant”. 
 
Rule 9.2 
 
ARY said “the promotion was scheduled after [an advertisement] and at the end of 
the programme break”, adding that a channel ident was “scheduled after the 
promotion to indicate the end of the programme break and return to the programme”. 
The Licensee said that “in order to make the status of the promotion clear, [the 
channel ident] should have been shown…after the [advertisement]” and before the 
item. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, including that the special impartiality requirements set out in 
section 320 of the Act are complied with. This standard is contained in Section Five 
of the Code. Broadcasters are required to ensure that the impartiality requirements of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 33 

the Act are complied with, including that due impartiality is preserved on matters of 
political or industrial controversy and matters relating to current public policy (see 
above for the specific provisions). 
 
Ofcom also has a statutory duty under the Act to ensure that “the international 
obligations of the United Kingdom with respect to advertising included in television 
and radio services are complied with”. Articles 20 and 23 of the EU Audiovisual 
Media Services Directive (“the AVMS Directive”) set out strict limits on the amount 
and scheduling of television advertising. The AVMS Directive also requires that 
advertising is distinguishable from other parts of the programme service: “Television 
advertising…shall be readily recognisable and distinguishable from editorial 
content…and…shall be kept quite distinct from other parts of the programme by 
optical and/or acoustic and/or spatial means”. The purpose of this distinction is to 
prevent viewers being confused or misled about the status and purpose of the 
material they are watching and to protect viewers from surreptitious advertising. It 
also prevents editorial content from being used to circumvent the restrictions on 
advertising minutage. 
 
The AVMS Directive requirements are reflected in, among other Code rules, Rule 
9.2, which requires that editorial content is kept distinct from advertising. 
 
Ofcom therefore considered the item’s compliance with Rules 5.5 and 9.2 of the 
Code. 
 
Rule 5.5 
 
This rule states: 
 

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy must be preserved on the part of any person 
providing a service...This may be achieved within a programme or over a series 
of programmes taken as a whole”. 

 
It is not Ofcom’s role to question or investigate the validity of the political views 
expressed in a case like the current one, but to require the broadcaster to comply 
with the relevant standards in the Code. The Code does not prohibit broadcasters 
from discussing any particular controversial subject or including any particular point 
of view in a programme. To do so would be an unacceptable restriction on a 
broadcaster’s freedom of expression. 
 
However, the broadcaster’s right to freedom of expression is not absolute. In carrying 
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression with the 
requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to political 
or industrial controversy or matters relating to current public policy. Ofcom 
recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality must 
be preserved, acts to limit, to some extent, freedom of expression. This is because its 
application necessarily requires broadcasters to ensure that neither side of a debate 
relating to matters of political or industrial controversy and matters relating to current 
public policy is unduly favoured. Therefore, although any Ofcom licensee should 
have the freedom to discuss any controversial subject or include particular points of 
view in its programming, in doing so broadcasters must always comply with the 
Code. 
 
In this case, Ofcom firstly had to ascertain whether the requirements of Section Five 
of the Code should be applied: that is, whether the content in this case was dealing 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 34 

with matters of political or industrial controversy and/or matters relating to current 
public policy. We noted that the item was a brief statement that both alerted viewers 
of ARY News to a demonstration organised by PTI and sought funds for the political 
party.  
 
Just because editorial content refers to political organisations or political figures does 
not necessarily mean that the rules in Section Five are applicable. Furthermore, in 
judging the applicability of Section Five in any case, Ofcom will take into account the 
manner in which political issues are dealt with, and how they are presented within 
programming. 
 
We considered the item clearly implied particular viewpoints on the current status of 
political discourse in Pakistan, promoting marches, organised by the political party, 
PTI, to protest against the Pakistani Government in relation to allegations of vote 
rigging in the May 2013 Pakistani General Election. In particular, the PTI leader, 
Imran Khan said that by participating in the marches, the Pakistani public could “have 
the Pakistan of Quaid E Azam”. We noted that the Licensee had acknowledged an 
oversight on its part in failing to notice that the “repeat broadcast of this 
Independence Day event might give prominence to one political party”. However, In 
Ofcom’s view, regardless of the number of times the item was broadcast, it clearly 
touched on matters of political controversy in Pakistan. The fact that the statements 
were presented as standalone pieces of editorial content articulating a single political 
viewpoint would have helped to increase their likely effect on viewers – namely, 
members of the Pakistani community in the UK. 
 
Having established that the requirements of Section Five of the Code should be 
applied, we then went on to consider whether due impartiality had been preserved. In 
making this assessment, the term “due” is important. Under the Code, it means 
adequate or appropriate to the subject and nature of the programme. Therefore, “due 
impartiality” does not mean an equal division of time has to be given to every view, or 
that every argument and every facet of every argument has to be represented. Due 
impartiality may be preserved in a number of ways and it is an editorial decision for 
the broadcaster as to how it ensures due impartiality is maintained. The context in 
which programme material appears, including the particular characteristics of the 
programme, is important to judgments of what is duly impartial. 
 
Ofcom considered that the item was a self-standing expression of the specific 
viewpoints of PTI on particular matters of political controversy and matters relating to 
current public policy. The item did not contain any alternative views, which could be 
reasonably and adequately classed as critical or counter to those of PTI. We noted 
that the Licensee had not said in its representations that it had also carried items 
containing viewpoints in opposition to, or critical of the PTI and its policies, although 
that question was specifically put to it by Ofcom. 
 
In any event, we doubted that items such as this one could be balanced by other 
items containing opposing points of view. As an independent and self-standing 
statement placed in the schedule without having been commissioned by a 
broadcaster, it is in Ofcom’s view difficult to see how the repeated broadcast of items 
such as this can be taken in aggregate to be a body of programming planned over 
time by the broadcaster, unlike conventional, scheduled programming. 
 
Secondly, we noted that this PTI item contained calls to action – to attend a political 
demonstration/rally and to fund the political party – rather than merely offer 
discussion of a particular point of view. Consequently, it was our view that any such 
item could only be viewed as a self-standing piece intended to promote a particular 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 35 

political interest. By its very nature, therefore, such an item presented no opportunity 
for duly impartial consideration of a matter of political controversy. 
 
In reaching our Preliminary View, we took account of the Licensee’s view that the 
item was topical, being the “promotion of an Independence Day demonstration in 
Pakistan on August 14”. Ofcom recognises that broadcasters serving particular 
communities will want to provide content that presents issues of topical interest to 
their target audience. In Ofcom’s view, however, this cannot justify the inclusion of 
inherently partial items concerning matters of political controversy or matters relating 
to public policy. 
 
Given the above, Ofcom therefore concluded that the item complained of breached 
Rule 5.5.  
 
Rule 9.2 
 
This rule states: 
 
“Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from advertising”. 
 
In this instance, we considered the item was a self-standing message, of short 
duration and containing calls to action, which appeared to have been produced by, or 
on behalf of, PTI. There were no conventional programme elements present (i.e. a 
presenter, a studio or programme titles etc.). As such, it strongly resembled an 
advertisement and was, in Ofcom’s view, very much more likely to be perceived by 
viewers as an advertisement than as a programme. Ofcom noted that ARY said “the 
promotion was scheduled after [an advertisement] and at the end of the programme 
break”, and a channel ident should have been broadcast after the advertisement (and 
not after the promotion), “in order to make the status of the promotion clear”. 
However, Ofcom did not agree that the repositioning of a channel ident would have 
necessarily alerted viewers to that fact that the item was programming (and not 
advertising). 
 
In view of the item’s presentation within the Licensee’s schedule Ofcom concluded 
that it was not distinct as programme material and that Rule 9.2 had been breached. 
 
The right to broadcast comes with responsibilities. It is important that broadcasters 
maintain due impartiality and do not use their licensed service as a platform to 
broadcast inherently partial items on matters of major political controversy and major 
matters relating to current public policy. Ofcom notes that ARY has commissioned a 
programme of staff training. We therefore expect the Licensee to improve its 
compliance in this area. 
 
Breaches of Rules 5.5 and 9.2



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

36 

Broadcast Licence Condition Cases 
 

Broadcasting licensees’ late and non- payment of licence fees 
 

 
Ofcom is partly funded by the licence fees it charges television and radio licensees. 
Ofcom has a statutory duty to ensure that the aggregate amount of fees paid by 
licensees meets the cost of Ofcom’s regulation of broadcasting. The principles which 
Ofcom applies when determining the fees to be paid by licensees are set out in the 
Statement of Charging Principles1. The detailed fees and charges which are payable 
by broadcasting licensees are set out in Ofcom's Tariff Tables2. 
 
The payment of a fee is a licence requirement3. Failure by a licensee to pay its 
licence fee when required represents a serious and fundamental breach of a 
broadcast licence, as it means that Ofcom is unable properly to carry out its 
regulatory duties. 
 
In Breach 
 
The following licensees have failed to pay their annual licence fee in accordance with 
the original deadline. These licensees have therefore breached the relevant 
condition of their licence.  
 
As a consequence of this serious and continuing licence breach, Ofcom is putting 
these licensees on notice that this breach of their licence is being considered 
for the imposition of a statutory sanction, which may include licence 
revocation. 
 

Television Licensees 

Licensee Licence Number  Service Name 

AATW Limited TLCS001642BA  Channel AKA 

Ayngaran International (UK) Limited TLCS001415BA  Ayngaran Plus 

Direction Television Limited TLCS001291BA  Direction TV 

Divine Television Foundation TLCS001523BA  Divine TV 

Executive Decision Limited TLCS001530BA  Airfi 

Footprint Media Holdings (BVI) Limited TLCS001641BA  High TV 3D 

HI TV UK Limited TLCS001223BA  HiTV 

International Media Centre Limited TLCS001269BA  IMC TV 

Millennium Media House Limited TLCS001631BA  Klear 

MWN Entertainment Limited TLCS001738BA  Muslim World  
 Network 

Navid Limited TLCS001553BA  Bayan TV 

NN24(UK) Limited TLCS001609BA  NN24 

                                            
1
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pd
f 
 
2
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/Tariff_Tables_2001112.pdf 

 
3
 Contained in Licence Condition 3 for radio licensees and Licence Condition 4 for television 

licensees. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/Tariff_Tables_2001112.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 37 

Sit-Up Limited DTPS000044BA  Price Drop 

Up and Coming TV Limited TLCS001217BA  Samaa 

 
 
Resolved 

The following licensees failed to pay their annual licence fee in accordance with the 
original deadline, and therefore breached the relevant condition of their licence. They 
have subsequently submitted a late payment and we therefore consider the matter 
resolved. This decision will be kept on record and will be taken into account should 
any similar issues arise in the future. 
 

Television Licensees 

Licensee Licence 
Number 

 Service Name 

Ariana Radio & Television Network TLCS001086BA  Ariana International 

ARISE Media UK Limited TLCS001677BA  Arise News 

Bangla TV (UK) Limited TLCS000415BA  Bangla TV 

Daar Communications (UK) Limited  TLCS001209BA  AIT Movistar 

Daar Communications (UK) Limited  TLCS001026BA  AIT Int 

DM Global Media Limited TLCS100193BA  DM News Plus 

Euroasia Media Limited TLCS001616BA  Dunya TV 

Greener Technology Limited TLCS001094BA  BEN TV 

Global Music Television Limited DTPS000109BA  Heart TV 

Global Music Television Limited TLCS001659BA  Capital TV 

i14News Limited TLCS100023BA  i14News 

Independent Television Limited TLCS001753BA  IT TV 

Midland Multi Media Limited TLCS000544BA  KBC 

Middlesex Broadcasting Corporation TLCS000384BA  MATV(Punjabi) 

SA Channel PVT Limited TLCS100194BA  SA TV 

Sundance Channel (UK) Limited TLCS001370BA  Sundance 

Sunrise TV Limited TLCS000640BA  Sunrise TV 

TalkTalk Group Limited TLCS001743BA  TalkTalk Player EPG 

TV Enterprises Limited TLCS000743BA  NTAI 

TV Two Limited TLCS001501BA  Planet Pop 

Vintage Entertainment Limited TLCS001477BA  Vintage TV 

  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

38 

In Breach 
 

Provision of licensed service  
Castle FM (Leith), 5 September to date  
 

 
Introduction  
 
Castle FM is a community radio station licensed to provide a service for the residents 
of Leith in Scotland. The licence is held by Leith Community Mediaworks Ltd 
(“LCMWL” or “the Licensee”).  
 
‘Key Commitments’1 form part of each community radio station’s licence and are 
contained in an annex to the licence. They set out how the station will serve its target 
community and include a description of the programme service. 
 
Earlier this year, Ofcom recorded breaches by LCMWL of the licence conditions, 
including failure to provide the licensed service. In recording these breaches we put 
the Licensee on notice that, should similar compliance issues arise in future, we 
would consider taking further regulatory action which might include consideration of a 
statutory sanction2. 
 
On 5 September 2014, following a complaint to Ofcom, our engineers confirmed that 
Castle FM’s antenna had been moved from its authorised location and the station 
was transmitting from an alternative, unauthorised transmission site in central 
Edinburgh3.  
 
Consequently, Ofcom’s engineers visited the transmission site and the unauthorised 
transmitter was switched off. The Licensee was informed that in order to broadcast 
from a site other than the one stated in its licence, it would need to submit a 
‘Technical Change Request’ for Ofcom’s consideration. A form was subsequently 
submitted but rejected, on the basis that the proposed new transmitter location would 
be an inappropriate site from which to serve Leith. To date, the Castle FM service is 
not being provided from the licensed location.  
 
Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Conditions 
2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to LCMWL’s licence. These state, 
respectively:  
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the 
licence period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and 
 
“…the Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the 
proposals set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed 
Service throughout the licence period.” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 
1990).  

 

                                            
1
 Castle FM’s Key Commitments: 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000080.pdf 
 
2
 See Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 254, 19 May 2014 at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf  
 
3
 Ofcom is currently investigating LCMWL’s compliance with the technical annex of its licence. 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000080.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 39 

We therefore requested formal comments from the Licensee on how it had complied 
with these conditions. 
 
Response 
 
The Licensee did not provide a response.  
 
A revised technical plan was subsequently submitted to Ofcom. This is currently 
under consideration. 
 
Decision 
 
Provision by a licensee of its licensed service on the frequency assigned to it is the 
fundamental purpose for which a community radio licence is granted. Ofcom has a 
range of duties in relation to radio broadcasting, including securing a range and 
diversity of local radio services which are calculated to appeal to a variety of tastes 
and interests, and the optimal use of the radio spectrum. This is reflected in the 
licence conditions requiring the provision of the specified licensed service. Where a 
service is not being provided in accordance with the licence, choice for listeners is 
likely to be reduced. In the case of a service being off air, the listener is clearly not 
served at all. 
 
Ofcom has concluded that the Licensee is in breach of its licence for failing to provide 
its licensed service in accordance with its Key Commitments. These breaches follow 
breaches of the same licence conditions by LCMWL that were recorded in issue 254 
of Ofcom’s Broadcast Bulletin4.  
 
In light of this, Ofcom puts the Licensee on notice that it is considering taking further 
regulatory action.  
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the 
community radio licence held by Leith Community Mediaworks Ltd (licence 
number CR000080BA). 

                                            
4
 See footnote 2. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

40 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed 28 October 
and 3 November 2014 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s 
codes, licence conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Wilsons of 
Rathkenny's 
sponsorship of 
Traffic and Travel 
 

Downtown 
Radio 

21/08/2014 Commercial 
communications on 
radio 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

41 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 28 October and 3 November 2014 because they did 
not raise issues warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Breakfast BBC 1 28/10/2014 Harm 1 

Continuity 
announcement 
preceding 
EastEnders 

BBC 1 23/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Doctor Who BBC 1 25/10/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 14/10/2014 Sexual material 1 

EastEnders BBC 1 27/10/2014 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 24/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 24/10/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Not Going Out BBC 1 17/10/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Pointless BBC 1 27/10/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Strictly Come 
Dancing 

BBC 1 11/10/2014 Scheduling 1 

Watchdog BBC 1 30/10/2014 Materially misleading 8 

BBC World News BBC 2 03/11/2014 Due accuracy 1 

Peaky Blinders BBC 2 16/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Peaky Blinders BBC 2 16/10/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Tom Kerridge's Best 
Ever Dishes 

BBC 2 10/10/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Life is Toff BBC 3 01/11/2014 Offensive language 1 

People Like Us BBC 3 29/10/2014 Materially misleading 1 

Greg James BBC Radio 1 30/10/2014 Offensive language 1 

Vanessa Feltz 
standing in for 
Jeremy Vine 

BBC Radio 2 29/10/2014 Due impartiality/bias 1 

The News Quiz BBC Radio 4 24/10/2014 Due impartiality/bias 1 

The News Quiz BBC Radio 4 24/10/2014 Offensive language 1 

The News Quiz BBC Radio 4 25/10/2014 Offensive language 1 

Today BBC Radio 4 09/10/2014 Due impartiality/bias 1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 42 

World at One BBC Radio 4 29/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

5 Live Consumer 
Team with Martin 
Lewis 

BBC Radio 5 
Live 

20/10/2014 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Good Morning Devon BBC Radio 
Devon 

27/10/2014 Due accuracy 1 

Capital Xtra Capital Xtra 17/10/2014 Offensive language 1 

100 Days of UKIP Channel 4 N/A Outside of remit / 
other 

2 

24 Hours in Police 
Custody 

Channel 4 06/10/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Channel 4 News Channel 4 27/10/2014 Due impartiality/bias 1 

Four Lions Channel 4 26/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Grand Designs Channel 4 29/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Sarah Beeny's How 
to Sell Your Home 

Channel 4 27/10/2014 Materially misleading 1 

Stand Up To Cancer Channel 4 17/10/2014 Materially misleading 1 

Dallas Channel 5 Various Outside of remit / 
other 

1 

Channel i Superstar Channel i 13/09/2014 Product placement  1 

Bowie at Breakfast Clyde 1 14/10/2014 Competitions 1 

Friends Comedy Central 01/11/2014 Scheduling 1 

Advertising Discovery HD 02/11/2014 Advertising content 1 

Advertising E4 26/10/2014 Advertising content 1 

Star Trek Film 4 16/10/2014 Television Access 
Services 

1 

American Dad Fox 27/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

All New You've Been 
Framed 

ITV 27/10/2014 Due impartiality/bias 1 

Channel Ident ITV 22/10/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Coronation Street ITV 08/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Coronation Street ITV 15/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Elizabeth II: The 
Diplomat Queen 

ITV 13/06/2013 Materially misleading 1 

Emmerdale ITV 10/10/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Emmerdale ITV 27/10/2014 Scheduling 1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV 22/10/2014 Generally accepted 
standards  

2 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV 29/10/2014 Generally accepted 
standards  

2 

Loose Women ITV 28/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Murderland ITV n/a Generally accepted 
standards  

1 

Smyths Toys 
Superstores' 
sponsorship of 
You've Been Framed 

ITV 25/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 43 

The Chase ITV 29/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Chase: Celebrity 
Special 

ITV 25/10/2014 Offensive language 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 24/10/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 28/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 31/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

The Jonathan Ross 
Show 

ITV 25/10/2014 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

This Morning ITV 10/10/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 27/10/2014 Under 18s in 
programmes 

1 

This Morning ITV 30/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

You've Been Framed! ITV 25/10/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Meridian News ITV Meridian 20/10/2014 Due impartiality/bias 1 

Celebrity Juice ITV2 30/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Fake Reaction ITV2 27/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Release the Hounds ITV2 27/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Darts ITV4 01/11/2014 Generally accepted 
standards  

1 

TOWIE: All Back to 
Essex 

ITVBe 08/10/2014 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3FM 10/10/2014 Generally accepted 
standards  

1 

Steve Allen LBC 97.3FM 29/10/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

Style and Trends NTV 11/09/2014 Product placement  1 

Stalker (trailer) Sky Living +1 26/10/2014 Scheduling 1 

Sky News Sky News 03/08/2014 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 28/10/2014 Due accuracy 1 

Sky News with Colin 
Brazier 

Sky News 07/10/2014 Due accuracy 1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 27/10/2014 Due impartiality/bias 1 

Sunrise Sky News 07/10/2014 Due accuracy 1 

SPL : St Mirren v 
Celtic 

Sky Sports 1 27/09/2014 Political advertising 1 

Champions League 
Football 

Sky Sports 5 22/10/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Soccer Saturday Sky Sports 5 04/10/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Advertising Various Various Advertising content 2 

Forbidden History Yesterday 15/10/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 

44 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 30 October and 5 
November 2014. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Advertising minutage SAB 15 September 2014 

Advertising minutage PTC Punjabi 24 September 2014 

Advertising minutage Liverpool FC 
TV 

27 September 2014 

Advertising minutage Smash Hits 28 September 2014 

Advertising minutage ESPN 28 October 2014 

Advertising minutage Showcase 2 Various 

Dapper Laughs: On the Pull ITV2 Various  

EastEnders BBC 1 6 October 2014 

Giants @ Nationals - MLB: NLDS 
Game 1 

ESPN HD 3 October 2014 

Live: UFC Nelson v Story BT Sport 2 4 October 2014 

The Jeremy Kyle Show ITV 4 November 2014 

The Walking Dead Fox TV 13 October 2014 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 45 

Investigations launched under the General Procedures for investigating 
breaches of broadcast licences 
 

Licensee Licensed Service  

ATN Bangla UK Ltd ATN Bangla UK 

 
The following cases are investigations Ofcom has launched as a result of issues 
raised in the relevant Community Radio Licensees’ Annual Reports. 
 

Licensee Licensed Service  

1 Ummah FM Community Interest Company 1 Ummah FM 

Afro Caribbean Millennium Centre New Style Radio 98.7 FM 

Alive Christian Media Limited Alive Radio 

Angel Radio Limited Angel Radio Havant 

Awaz FM Limited Awaz FM 

B.R.F.M. Bridge Radio Limited BRFM (Bridge FM) 

BFBS Aldershot Limited BFBS (Aldershot) 

BFBS Catterick Limited BFBS (Catterick) 

BFBS Edinburgh Limited BFBS (Edinburgh) 

BFBS Salisbury Plain Limited BFBS (Salisbury Plain) 

Big City Radio CIC Big City Radio 

Bradford Community Broadcasting Limited BCB 106.6 FM 

Canterbury Youth and Student Media 
Limited 

CSR 94.7 FM  

Castledown Radio Limited Castledown Radio 

Community Broadcast Initiative Tyneside 
Limited 

NE1FM  

Corby FM Limited Corby Radio 

Coventry & Warwickshire Media Community 
Limited (CWMC) 

Radio Plus 

Crescent Community Radio Limited Crescent Radio 

Down Community Radio Limited Down FM 

Drive 105 (Community Radio) Limited Drive 105 FM 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 46 

Eclectic Productions UK Reprezent 107.3 FM 

Fantasy Radio Limited Fantasy Radio 

Glastonbury FM Community Interest 
Company 

Glastonbury FM 

Halton Community Radio Halton Community Radio 
(HCR) 

Huntingdon Community Radio (Media) 
Limited 

HCRfm 

In2beats In2beats FM 

Ipswich Community Radio Ipswich Community Radio  

Kane FM Limited Kane FM 

Leisure FM Limited Leisure FM 

Lionheart Radio & Media Community 
Interest Company 

Lionheart Radio 

Lisburn Community Radio Limited Lisburn City Radio 

Llandudno Community Radio Limited Tudno FM 

Mearns Community Radio Limited Mearns FM 

Meridian FM Radio Meridian FM 107  

Radio Asian Fever CIC Radio Asian Fever 

Radio Fiza Limited Radio Faza 97.1 FM  

Radio Ikhlas Limited Radio Ikhlas 

Radio Winchcombe Limited Radio Winchcombe 

Shine FM Shine FM 

Sittingbourne Community Radio Limited SFM 

Soundart Radio Limited Soundart Radio 102.5 FM 

Speysound Radio Limited Speysound Radio 

Sunny Govan Community Media Group Sunny Govan Radio 

Tees Valley Christian Media Cross Rhythms Teesside 

The Vibe Watford Limited Vibe 107.6 FM 

Tulip Radio Limited Tulip Radio 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 267 
17 November 2014 

 47 

Uckfield Community Radio Limited Uckfield FM 

Ujima Radio CIC Ujima Radio 

Verulam Community Radio Limited Radio Verulam 

Voice of Africa Radio Voice of Africa Radio 

West Hull Community Radio Limited West Hull Community Radio 

Wirral Christian Media Limited Flame CCR 

Wythenshawe Community Media Wythenshawe FM 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about broadcast licences, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

