Ofcom Broadcast Bulletin

Issue number 268
1 December 2014




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Contents

Introduction

Standards cases

In Breach

Items for Friends of Al Agsa
EAVA FM, 22 June to 31 July 2014, various times

Wills, Trusts & Estate Planning Show
Sangat TV, 9 January 2014, 18:00

Resolved

Saturday Breakfast Show
Metro Radio, 13 September 2014, 11:39

Advertising Scheduling cases
In Breach

Breach findings table
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports

Television Access Services cases

Resolved

Under provision of audio description
Channel 5, January to December 2013

Under provision of audio description
S4C, January to December 2013

Under provision of audio description
Nickelodeon, January to December 2013

Broadcast Licence Conditions cases

In Breach

Retention and production of recordings
Radio Ramadan (Huddersfield), 22 July 2014, 17:00

12

15

17

18

20

22

24



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Mr Barrie Barker
The Nightmare Neighbour Next Door, Channel 5, 15 April 2014

Complaint by Mr Oliver Smith
Police Interceptors, Channel 5, 10 March 2014

Investigations Not in Breach
Complaints Assessed, Not Investigated

Investigations List

26

38

48

49

57



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Introduction

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards
objectives®. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards
requirements as set out in the Act?.

The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents
include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains
rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory
responsibility. These include:

¢ the prohibition on ‘political’ advertising;

e sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);

e ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated
on premium rate telephone services — most notably chat (including ‘adult’
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services).
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message
board’ material where these are broadcast as advertising®.

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for
television and radio licences.

e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS.
Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively,
or may do so as a concurrent regulator.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS,
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.
% The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act.

¥ BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory
sanctions in all advertising cases.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on
Listed Events, and the Cross Promotion Code.

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s
Broadcast Bulletin may therefore cause offence.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Standards cases
In Breach

Items for Friends of Al Agsa
EAVA FM, 22 June to 31 July 2014, various times

Introduction

EAVA FM is a community radio station serving “inner-city Leicester’'s new migrant
and refugee communities, particularly those from East Africa and related areas”. The
licence for EAVA FM is held by St Mathews Community Solution Centre Ltd
(“SMCSC” or “the Licensee”).

During routine monitoring Ofcom noted what appeared to be three advertisements for
Friends of Al Agsa (see below). Each item was broadcast only in commercial breaks,
lasted 30 seconds and was as set out below:

National demonstration (broadcast 120 times during the five days, 13 to 17 July
2014)

“Dear listeners, as the bombardment continues in Gaza*, where innocent civilians
are being killed, and seriously injured daily, we have to stand up against this
injustice. Friends of Al Agsa have organised a national demonstration, in London,
this Saturday, 19" of July. Coaches are leaving from the Friends of Al Agsa office
at [address]. Book your place by emailing [email address] or visit the Friends of Al
Agsa offices at [address]”.

‘| check the label’ campaign (broadcast 476 times during the 40 days, 22 June to 31
July 2014)

“This Ramadhan, check the label. During Ramadhan, Israel increases its supply
of dates around the world. These dates may be grown on illegal Israeli
settlements, built on stolen Palestinian land. Every Israeli date we buy helps them
to continue their oppression. This Ramadhan, make sure you don’t buy Israeli
dates grown on stolen land. Thousands of people are boycotting Israeli dates.
Will you join them? | check the label. Do you? ‘I check the label’ is a Friends of Al
Aqgsa campaign’.

Pledge day (broadcast 233 times during the 28 days, 22 June to 19 July 2014)

“As'salaam walekum. Since last Ramadhan, Masjid Al Agsa® has slipped further
away from us all. For the first time, on June the 4th, Israel closed off Masjid Al
Agsa to all Muslims and, instead, allowed Israeli settlers to enter. Join Friends of
Al Agsa. Help us to achieve a solution to this conflict. Support the Friends of Al
Agsa pledge day on Sunday the 20" of July and follow us on Facebook, Twitter
and the website, [web address]. Join Friends of Al Agsa, to help Masjid Al Agsa
this Ramadhan”.

! Ofcom understands this to be a reference to the then ongoing conflict in the Gaza strip
involving Israeli armed forces in July and August 2014.

2 Masjid Al Agsa is a mosque located in the Old City of Jerusalem.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Friends of Al Agsa describes itself as “a UK based non-profit making NGO concerned
with defending the human rights of Palestinians and protecting the sacred al-Agsa
Sanctuary in Jerusalem”. Its aims include, “putting pressure on the British
government to make Israel respect International Law and human rights”, and
“mobilising international condemnation for Israel's apartheid policies to be manifested
through the boycott of Israel”. Visitors to Friends of Al Agsa’s website are invited to
join the organisation “in opposing this brutal occupation and working to achieve a
Free Palestine by getting involved with your local branch”.

We sought the Licensee’s confirmation of the terms under which the above items had
been included in EAVA FM’s schedule. The Licensee informed us that it had
broadcast none of the material in return for payment or other valuable consideration.
As a result, Ofcom concluded that each item must be regarded as programme
material, as opposed to advertising or a “commercial reference” in radio
programming®, and was therefore subject to the Code.

As each item consisted solely of a message from an organisation with political aims
and for reasons explained below, we considered it raised issues warranting
investigation under Rule 5.13 of the Code, which states:

“Broadcasters should not give undue prominence to the views and opinions of
particular persons or bodies on matters of political or industrial controversy and
matters relating to current public policy in all the programmes included in any
service (listed above) taken as a whole”.

Further, as each item was only broadcast during breaks featuring one or more
advertisements, Ofcom considered the material warranted investigation under Rule
10.2 of the Code, which states:

“Spot advertisements must be clearly separated from programming...”.

We therefore sought SMCSC'’s views as to how the items complied with Rule 5.13 of
the Code and how the spot advertisements that accompanied those items in
commercial breaks complied with Rule 10.2 of the Code.

Response

SMCSC told us that it had an agreement with a third party for that organisation to
broadcast programmes on EAVA FM in Ramadhan. The Licensee said it “did not give
[the third party] permission to broadcast these adverts or run campaigns during
Ramadhan”. SMCSC added that it “had no awareness of any such content being
promoted by an additional party”, adding that it “operated on a TRUST basis” (its
emphasis). The Licensee said the agreement with the third party had been “just [to]
stick with in the Code of Practice and Ramadhan celebration programs”. SMCSC
apologised, adding that it had trusted in ignorance an organisation that it had
considered professional and more experienced in Ramadhan broadcasting than
itself.

® This is defined in Section Ten of the Code as “a reference in programming to a brand, trade
mark, product and/or service that: is subject to a commercial arrangement; or promotes the
station/broadcaster’s own products or services”.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Decision

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the
standards objectives, including that the special impartiality requirements set out in
section 320 of the Act are complied with. Under Section 320 of the Act, community
radio services are required to prevent “the giving of undue prominence in the
programmes included in the service to the views and opinions of particular persons
or bodies on any of those matters”. This standard is reflected in Section Five of the
Code.

Ofcom also has a statutory duty to ensure “that the inclusion of advertising which
may be misleading, harmful or offensive in ... radio services is prevented”. This
objective is reflected in a number of ways, including through Section Ten of the
Code. This includes, among other rules, Rule 10.2, requiring spot advertisements to
be kept separate from programming.

Ofcom therefore considered the Licensee’s compliance with Rules 5.13 and 10.2 of
the Code”.

However, its representations appeared to suggest that, throughout Ramadhan, the
Licensee may have ceded its compliance responsibilities, and possibly its editorial
responsibilities, to a third party. This is being considered by Ofcom separately.

Rule 5.13
This rule states:

“Broadcasters should not give undue prominence to the views and opinions of
particular persons or bodies on matters of political or industrial controversy and
matters relating to current public policy in all the programmes included in any
service ... taken as a whole”.

It is not Ofcom’s role to question or investigate the validity of the political views
expressed in a case like the current one, but to require the broadcaster to comply
with the relevant standards in the Code. The Code does not prohibit broadcasters
from discussing any particular controversial subject or including any particular point
of view in a programme. To do so would be an unacceptable restriction on a
broadcaster’s freedom of expression.

Ofcom recognises that Section Five of the Code, which sets out the requirement to
ensure that no undue prominence is given to the views and opinions of particular
persons or bodies on matters of political or industrial controversy and matters relating
to current public policy, acts to limit freedom of expression. This is because its
application necessarily requires non-national radio broadcasters to ensure that there
is not a “significant imbalance of views within coverage of matters of political or
industrial controversy and matters relating to current public policy”. Therefore,
although any Ofcom licensee has the freedom to discuss any controversial subject or

* The Licensee’s representations appeared to suggest that, throughout Ramadhan, it may
have ceded its editorial control to a third party. This is being investigated by Ofcom
separately.

® This is the Code’s definition of “undue prominence of views and opinions”.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

include particular points of view in its programming, broadcasters must, in doing so,
always comply with the Code.

In this case, Ofcom firstly had to ascertain whether the requirements of Section Five
of the Code should be applied: that is, whether the content in this case was dealing
with matters of political or industrial controversy and/or matters relating to current
public policy. We noted that the items were brief statements that alerted EAVA FM’s
listeners to the existence of a boycott campaign, a forthcoming demonstration and
fundraising campaign organised by Friends of Al Agsa — a body with clear political
objectives (for the reasons set out in the Introduction section above). Just because
editorial content refers to such organisations does not necessarily mean that the
rules in Section Five are applicable. Furthermore, in judging the applicability of
Section Five in any case, Ofcom will take into account the manner in which political
issues are dealt with, and how they are presented within programming.

In Ofcom’s view, the items broadcast, although brief, clearly touched on matters of
political controversy and public policy in the UK and the Middle East. One item
promoted Friends of Al Agsa’s national demonstration against Israeli bombing of
Gaza, “to stand up against this injustice”. A second item sought support for the
Friends of Al Agsa’s ‘I check the label’ campaign to boycott Israeli dates, which “may
be grown on illegal Israeli settlements, built on stolen Palestinian land”. A third item
alerted listeners to a “pledge day” on behalf of Friends of Al Agsa, to “help [it] to
achieve a solution to this conflict” in which “Israel closed off Masjid Al Agsa to all
Muslims and, instead, allowed Israeli sefttlers to enter”.

We considered that these items clearly imparted particular viewpoints on
controversial issue — i.e. Israeli Government policy towards the Palestinian
community, including the actions of the Israeli armed forces in Gaza in July and
August 2014 and settlement-building in the Palestinian Territories. As a result, Ofcom
considered that the items dealt with matters of political controversy and matters
relating to current public policy. Section Five was therefore applicable.

Unlike most other licensees, which are required to demonstrate due impatrtiality in
their coverage of controversial matters either within a programme or over a series of
programmes®, community services like EAVA FM and other non-national radio
stations are afforded greater flexibility under Rule 5.13. The Code and relevant
Guidance’ makes clear that, for Rule 5.13 to be breached, Ofcom must be satisfied
that:

e there has been a significant imbalance of views and opinions on a matter of
political or industrial controversy and/or a matter relating to current public policy;

o the relevant views and opinions given prominence in this way are those of
particular persons or bodies; and

e the relevant timeframe for a service to show compliance with Rule 5.13 is “all
programming on a service dealing with the same or related issues within an
appropriate period”.

® For example, Rule 5.5 states that “due impartiality on matters of political and industrial
controversy and matters relating to current public policy must be preserved on the part of any
person providing a service... This may be achieved within a programme or over a series of
programmes taken as a whole”.

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/831193/section5.pdf



http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

We therefore went on to consider whether undue prominence to the views and
opinions of Friends of Al Agsa had been permitted by the Licensee. As the Code and
the Guidance makes clear “undue prominence” does not mean that, across all
programming, an equal division of time has to be given to every view, or that every
argument and every facet of every argument has to be represented. The undue
prominence of views on matters of major political or industrial controversy and major
matters relating to current public may be avoided in a number of ways and it is an
editorial decision for the broadcaster as to how it prevents the views and opinions of
particular organisations from becoming unduly prominent. The context in which
programme material appears, including the particular characteristics of the
programmes in which opinions are expressed, are important to judgements of what
may appear unduly prominent.

Ofcom considered that the items broadcast on EAVA FM were self-standing
expressions of the specific viewpoint of Friends of Al Agsa on particular matters of
political controversy and matters relating to current public policy. The items did not
contain any alternative views, which could be reasonably and adequately classed as
critical or counter to those of Friends of Al Agsa. We noted that the Licensee had not
said in its responses that it had carried items containing opposing viewpoints.

Secondly, we noted that the Friends of Al Agsa items contained calls to action — to
demonstrate, boycott and provide financial support — rather than merely offer
discussion of any particular points of view. Consequently, it was our view that any
such items could only be viewed as self-standing, and therefore prominent pieces
intended to promote a particular political interest. By their very nature, such items
therefore presented no opportunity for matters of political controversy to be anything
other than unduly prominent, particularly when broadcast, in total, 829 times — which
amounted to almost seven hours of editorial — during Ramadhan.

Ofcom recognises that broadcasters serving particular communities will want to
provide content that presents issues of topical interest to their target audience. In
Ofcom’s view, however, this cannot justify the repeated inclusion of inherently partial
items concerning matters of political controversy or matters relating to public policy.

Given the above, Ofcom concluded that the items breached Rule 5.13 of the Code.
Rule 10.2
This rule states:

“Spot advertisements must be clearly separated from programming”.

Each item was a self-standing message — of short duration and containing a call to
action — that appeared to have been produced by or on behalf of Friends of Al Agsa.
No conventional programme elements were present — i.e. a presenter, a studio,
programme titles etc. As such, each item strongly resembled a spot advertisement
and was, in Ofcom’s view, very much more likely to be perceived by listeners as a
spot advertisement than as a programme, especially as every broadcast of each item
was scheduled in a commercial break that contained other material — i.e. spot
advertisements.

In light of the above, and because each item was broadcast within commercial

breaks, Ofcom concluded that the accompanying advertisements in those breaks
were not clearly separated from programming, in breach of Rule 10.2 of the Code.

10



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

The right to broadcast comes with responsibilities. It is important that community
radio broadcaster does not use its licensed service as a platform to give undue
prominence in it programmes, taken as a whole, to the views and opinions of
particular persons or bodies on matters of major political controversy and major
matters relating to current public policy.

Ofcom puts SMCSC on notice that if similar compliance issues arise we may take
further regulatory action, including consideration of the imposition of a statutory
sanction.

Breaches of Rules 5.13 and 10.2

11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

In Breach

Wills, Trusts & Estate Planning Show
Sangat TV, 9 January 2014, 18:00

Introduction

Sangat TV broadcasts a religious and general entertainment service in English and
Punjabi, which is primarily directed towards the Sikh community in the UK. The
licence for Sangat TV is held by Regis 1 Limited (“Regis 1” or “the Licensee”).

Wills, Trusts & Estate Planning Show was a programme lasting approximately an
hour, broadcast in English and Punjabi. Ofcom commissioned an independent
translation of the material broadcast in Punjabi.

During routine monitoring, Ofcom noted that the programme featured two regular
presenters who discussed a range of issues relating to asset protection — e.g. why
one should have a will, things to consider when making a will and how to provide
protection against inheritance tax. Viewers were also invited to participate in the
programmes by phone and the presenters responded to the questions they received.

Ofcom noted the two presenters not only appeared in the programme but also
featured in an advertisement broadcast in commercial breaks during and around it.
The advertisement was for Legacy Trusts and Estate Planning Limited (“Legacy”),
which viewers were told “specialises in wills, trusts, and estate planning” and claimed
to have “a highly qualified team of solicitors and tax accountants”. The two
presenters of Wills, Trusts & Estate Planning Show featured in the advertisement, in
which they appeared to be offering advice to the advertiser’s clients. The
advertisement was broadcast immediately before and after each half of the
programme, the central commercial break containing three advertisements, of which
Legacy’s was the first and then repeated as the third.

Regis 1 confirmed that one of the presenters of Wills, Trusts & Estate Planning Show
— Mr Dev Randhawa — was a director of the advertiser, Legacy, and the other
presenter — Mr Michael Smith — was “a qualified Solicitor and a Partner in a Law
Firm”.

Ofcom considered Wills, Trusts & Estate Planning Show raised issues warranting
investigation under Rule 9.2 of the Code, which states:

“Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from advertising”.

We therefore asked the Licensee for its comments, and those of Legacy, as to how
the programme complied with Rule 9.2 of the Code.

Response

The Licensee said it did not consider it had breached the Code.

In relation to material broadcast in commercial breaks (which included during and
around Wills, Trusts & Estate Planning Show), Regis 1 said “there [was] a generic

“strap” of advertising which [went] out all day long” and “Legacy [had] an advert
which [went] out several times a week in this generic strap”.

12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

The Licensee added that, “during the programme, there [was] no mention of ‘Legacy’
company and generic issues were being discussed by two experts in [the] field of
law”. Regis 1 stated that, if only an advertisement for Legacy had been broadcast,
“there could [have been] a blurring of editorial-programme content and advertising”.
However, it considered that, “as the advert was part of a bundle ... there [was] a
clear distinction and ... no deliberate positioning of the advert to influence the
viewers”.

Nevertheless, the Licensee said that, in response to Ofcom’s concern, “and to ensure
that there is no perception of any ‘blurring’ of editorial and advertising content”, it had
instructed its play-out operators “to ensure that no adverts containing any personal
[sic] on shows is played before, during or after such show, even if part of a bundle”.

Regis 1 provided no specific comment from Legacy.
Decision

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure a number of
standards objectives, one of which is “that the international obligations of the United
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are
complied with”. These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual
Media Services (“AVMS”) Directive.

The AVMS Directive contains a number of provisions designed to help maintain a
distinction between advertising and editorial content, including a requirement that
television advertising is kept visually and/or audibly distinct from programming.

The requirements of the AVMS Directive and the Act are reflected in Section Nine of
the Code, including Rule 9.2, which requires that editorial content must be distinct
from advertising.

Ofcom’s Guidance Notes concerning Rule 9.2 state that its purpose “...is to prevent
editorial content being distorted for advertising purposes, so ensuring that editorial
control is reserved to the licensee and that programming is understood by viewers as
not being subject to the control of advertisers”.

Rule 9.2 seeks to ensure that viewers are easily able to differentiate between
editorial material and advertising.

Ofcom noted Regis 1’s views. However, in this instance, we also noted that:

e The programme, Wills, Trusts & Estate Planning Show, concerned expert
advisors’ provision of asset protection, which was also the business of the
advertiser, Legacy;

e An advertisement for Legacy was broadcast in commercial breaks during and
around Wills, Trusts & Estate Planning Show, immediately before and after each
half of the programme; and

o Wills, Trusts & Estate Planning Show featured predominantly two expert advisors
in asset protection, who featured in Legacy’s advertisement in the same capacity.

13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Wills, Trusts & Estate Planning Show therefore provided the presenters, as expert
advisors in asset protection, a platform on which to discuss matters central to
Legacy’s business. They were also instantly recognisable to viewers as experts
performing the same function for that company in advertisements scheduled to run
around each half of the programme.

Ofcom therefore considered that Wills, Trusts & Estate Planning Show blurred the
distinction between editorial and advertising, and, as a result, Sangat TV’s viewers
would have been unlikely to be able to distinguish the programme content from
Legacy’s advertisement.

In Ofcom’s view, the distinction between editorial and advertising content is unlikely
to be maintained in circumstances where people feature as experts in
advertisements for a promoted business and also appear in the same capacity in
adjacent programming.

Although Ofcom noted Regis 1’s comments that the advertising shown around Wills,
Trusts & Estate Planning Show was part of a “generic strap” broadcast “all day long”,
we could not see how this served to maintain the distinction between the programme
and the advertising material that surrounded it.

In this instance, and for the reasons noted above, Ofcom concluded that Sangat TV
had failed to ensure Wills, Trusts & Estate Planning Show was distinct from
advertising, in breach of Rule 9.2 of the Code. We therefore noted the action taken
by Regis 1 to ensure no recurrence.

Television licensees should consider the possible implications of the content and
scheduling of advertisements, where they feature individuals who appear in a similar
capacity within programmes.

Breach of Rule 9.2 of the Code

14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Resolved

Saturday Breakfast Show
Metro Radio, 13 September 2014, 11:39

Introduction

Metro Radio is a local commercial radio station covering the Tyne and Wear area.
The licence for Metro Radio is held by Metro Radio Limited (“or the Licensee”).

Ofcom was alerted to an instance of offensive language broadcast at 11:40 during
the Saturday breakfast show.

The two presenters, Stu and Kelly, discussed Stu’s voice being featured in a
promotional clip for The X Factor auditions, which were then taking place in
Newcastle. Kelly berated Stu for repeatedly playing the clip of his voice:

Kelly: “l am sick of you playing it over and over again. It’s the end now. It’s
done. It’'s absolutely done.

Stu: You, seriously...
Kelly: | seriously have deleted it.
Stu: You fucking better not have...

Kelly: Oh dear...
Stu: Hang on. I've got it, I've got it, I've got it!”
At 11:54, a third voice interrupted the music being broadcast, and said:

“Hi. Afternoon. A few moments ago a certain word went out on air that should not
have done, that was a genuine mistake. We would just like to offer our sincere
apologies for any offence that might have been caused during that error on our
part just a few moments ago. We will be back immediately after this break with
the Celebrity Take Over and our sincere apologies once again’.

Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule
1.14 of the Code, which states:

“The most offensive language must not be broadcast...when children are
particularly likely to be listening (in the case of radio)”.

We therefore requested comments from the Licensee as to how the programme
complied with this rule.

Response
The Licensee explained that the material was broadcast by mistake. The show was
pre-recorded and the material, featuring the offensive language, was a rehearsal link

which should not have been included in the final broadcast version. As soon as the
radio station realised that this rehearsal link had been broadcast, senior management

15



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

was informed and steps were taken to draft an apology. This was read on-air at the
first available opportunity at 11:54.

The Licensee explained that the station and presenter were “mortified” that this error
occurred. The Content Director and the team at Metro Radio apologised
“‘unreservedly” for the incident and expressed regret that the station’s “usual high
standards” had not been met.

The Licensee said that since the incident stringent controls have now been put in
place to prevent a similar incident happening again. All presenters have been
reminded not to use inappropriate language in the studio so such errors do not recur
and technical staff members have been reminded that they should double check for
errors prior to broadcast.

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives,
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective
is reflected in Section One of the Code.

Rule 1.14 of the Code states that “the most offensive language must not be
broadcast...when children are particularly likely to be listening (in the case of radio)”.
Ofcom research on offensive language® notes that the word “fuck” and other
variations of this word are considered by audiences to be amongst the most offensive
language. Ofcom guidance on offensive language makes clear that for the purpose of
determining when children are particularly likely to be listening, Ofcom will take
account of all the relevant information but that “broadcasters should have particular
regard to ?roadcasting content...between 06:00 and 19:00 at weekends all year
around...”™.

In this case, the most offensive language was broadcast on a Saturday morning
when children were particularly likely to be listening. Therefore this was a clear
breach of Rule 1.14 of the Code.

However, Ofcom noted the action taken by the Licensee to broadcast an apology
once it became aware that the pre-recorded rehearsal link containing an example of
the most offensive language was broadcast in error. We also took account of the
improved compliance procedures the Licensee said it had put in place. We therefore
considered the matter resolved.

Resolved

! Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010
(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf).

2 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/831193/offensive-
language.pdf

16


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Advertising Scheduling cases

In Breach

Breach findings table
Code on the Scheduling of Television Advertising compliance reports

Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:

“... time devoted to television advertising and teleshopping spots on any
channel must not exceed 12 minutes”.

Channel Transmission date Code and Summary finding
and time rule/
licence
condition
Travel 4 August 2014, 17:00 | COSTA Ofcom noted, during monitoring, that
Channel and 19:00 Rule 4 Travel Channel exceeded the

permitted advertising allowance on
this date by 120 and 30 seconds
respectively.

Finding: Breach

17




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Television Access Services cases
Resolved

Under provision of audio description
Channel 5, January to December 2013

Introduction

Ofcom’s Code on Television Access Services (“the Television Access Services
Code") requires television broadcasters to provide access services (subtitling,
signing and audio description) on a proportion of their programming. Specifically Rule
9 of the Television Access Services Code states that “broadcasters are required to
meet the targets set out below:”

Anniversary of Subtitling Signing Audio Description
relevant date”

First 10% 1% 2%
Second 10% 1% 4%
Third 35% 2% 6%
Fourth 35% 2% 8%
Fifth 60% 3% 10%
Sixth 60% 3% 10%
Seventh 70% 4% 10%
Eighth 70% 4% 10%
Ninth 70% 4% 10%
Tenth 80% 5% 10%

Under Rule 9 of the Television Access Services Code Channel 5 was required to
provide audio description on 10% of its content during 2013. Ofcom informed
Channel 5 of this requirement in June 2012. Subsequently, on 27 June 2012 Ofcom
published its report Television Channels Required to Provide Access Services in
2013* which also set out that Channel 5 had an obligation in 2013 to provide audio
description in line with the Television Access Services Code.

In February 2014 Channel 5 reported to Ofcom that against the 10% target it had
provided audio description on 9.6% of its content in 2013, therefore falling short of
the target by 0.4%. Ofcom considered that this shortfall raised a potential issue under
Rule 9 of the Television Access Services Code. We therefore asked Channel 5 how it
had complied with this rule.

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-
access-services-2013/

% The relevant date is the later of the date the channel commenced broadcasting, or the date
of introduction of the Communications Act 2003.

3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/access-services-13.pdf

18


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-access-services-2013/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-access-services-2013/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/access-services-13.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Response

Channel 5 explained that the shortfall was due to its inadvertent use of programme
slot time rather than programme running time in calculating the necessary amount of
audio description to comply with the target. As a result, Channel 5 had inadvertently
underestimated the hours of audio described programming needed. It stated that in
future it would be calculating the necessary levels of access services required based
on programme running time. Channel 5 accepted it needed to make up the 0.4%
shortfall over 2014 by audio describing more than 10% of its content over the year
ahead, and intended this to help mitigate the under provision the previous year.

Decision

Ofcom’s and television broadcasters’ responsibilities in relation to the accessibility of
broadcast content are set out in sections 303 to 305 of the Communications Act
2003. These sections make specific mention of audio description and set statutory
targets for broadcasters for its provision. The obligations are reflected in the rules set
out in the Television Access Services Code.

Under Rule 9 of the Television Access Service Code Channel 5 was required to
audio describe 10% of its output in 2013. It in fact audio described 9.6% that year.
Channel 5 therefore clearly breached Rule 9 of the Television Access Services Code.

Ofcom noted that Channel 5’s use of programme slot time to plan its audio
description provision for 2013 resulted in this 0.4% shortfall. Importantly we also took
account of Channel 5’'s commitment to provide audio description on at least an
additional 0.4% of its content over 2014, aiming for this to go some way to making up
the under provision in 2013 to sensory impaired consumers.

In light of these factors and on condition that Channel 5 fulfils its commitment to
exceed its 10% audio description target for 2014 by at least 0.4%, Ofcom considered
this matter resolved.

Ofcom reminds broadcasters subject to access services obligations that, while the
guotas set under the Television Access Services Code are expressed as a
percentage of the services, certain types of content are excluded, such as
advertisements. Broadcasters must ensure that they understand their obligations
under the Television Access Services Code and that the correct amounts of access
services are calculated against the relevant hours of content. A misunderstanding of
the requirements is never a justification for under provision.

Resolved

19



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Resolved

Under provision of audio description
S4C, January to December 2013

Introduction

Ofcom’s Code on Television Access Services (“the Television Access Services
Code') requires television broadcasters to provide access services (subtitling,
signing and audio description) on a proportion of their programming. Specifically Rule
9 of the Television Access Services Code states that “broadcasters are required to
meet the targets set out below:”

Anniversary of Subtitling Signing Audio Description
relevant date”

First 10% 1% 2%
Second 10% 1% 4%
Third 35% 2% 6%
Fourth 35% 2% 8%
Fifth 60% 3% 10%
Sixth 60% 3% 10%
Seventh 70% 4% 10%
Eighth 70% 4% 10%
Ninth 70% 4% 10%
Tenth 80% 5% 10%

Under Rule 9 of the Television Access Services Code S4C was required to provide
audio description on 10% of its content during 2013. Ofcom informed S4C of this
requirement in June 2012. Subsequently, on 27 June 2012 Ofcom published its
report Television Channels Required to Provide Access Services in 2013° which also
set out that S4C had an obligation in 2013 to provide audio description in line with the
Television Access Services Code.

In February 2014, S4C reported to Ofcom that against the 10% target, it had
provided audio description on 9.2% of its content in 2013, therefore falling short of
the target by 0.8%. Ofcom considered that this shortfall raised a potential issue under
Rule 9 of the Television Access Services Code. We therefore asked S4C how it had
complied with this rule.

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-
access-services-2013/

% The relevant date is the latter of date the channel commenced broadcasting or the
introduction of the Communication Act 2003.

3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/access-services-13.pdf

20


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-access-services-2013/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-access-services-2013/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/access-services-13.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Response

In response to Ofcom’s request for comments, S4C noted that “a shortage of
programmes which were deemed suitable for audio description” was in part
responsible for the under provision of audio description over 2013. It also noted that
the programmes within a particular series, which due to its nature were scheduled for
broadcast shortly after production, were “delivered too close to transmission” to
enable audio description to be arranged.

S4C also stated: “we are committed to achieving this year’'s [2014’s] target of 10% as
well as making up the shortfall of 0.8% from 2013. We are monitoring the situation on
a regular basis and are confident that this can be achieved”.

Decision

Ofcom’s and television broadcasters’ responsibilities in relation to the accessibility of
broadcast content are set out in sections 303 to 305 of the Communications Act
2003. These sections make specific mention of audio description and set statutory
targets for broadcasters for its provision. The obligations are reflected in the rules set
out in the Television Access Services Code.

Under Rule 9 of the Television Access Services Code S4C was required to audio
describe 10% of its output in 2013. It in fact audio described 9.2% that year. S4C
therefore clearly breached Rule 9 of the Television Access Services Code.

Ofcom acknowledges that certain content does not lend itself to the provision of
audio description and accordingly it may be exempted under the Television Access
Services Code”. We accept that production companies will often need to deliver
content close to the point of transmission and that this is especially true when
programmes are relevant to recent events. Importantly, Ofcom also took account of
S4C’s commitment to making up the short fall over 2014, aiming for this to go some
way to making up the under provision in 2013 to sensory impaired consumers.

In light of these factors and on the condition that S4C fulfils its commitment to exceed
its 10% audio description target for 2014 by at least 0.8%, Ofcom considered this
matter resolved.

Ofcom reminds broadcasters to take account of the likelihood of content being
delivered late in their planning of access services and that this may result in the
required audio description not being provided. To do so may mean broadcasters
planning additional audio description above their annual quota to ensure their overall
provision does not drop below the required amount.

Resolved

* See paragraph 21 of the Television Access Services Code.

21



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Resolved

Under provision of audio description
Nickelodeon, January to December 2013

Introduction

Ofcom’s Code on Television Access Services (“the Television Access Services
Code") requires television broadcasters to provide access services (subtitling,
signing and audio description) on a proportion of their programming. Specifically Rule
9 of the Television Access Services Code states that “broadcasters are required to
meet the targets set out below:”

Anniversary of Subtitling Signing Audio Description
relevant date”

First 10% 1% 2%
Second 10% 1% 4%
Third 35% 2% 6%
Fourth 35% 2% 8%
Fifth 60% 3% 10%
Sixth 60% 3% 10%
Seventh 70% 4% 10%
Eighth 70% 4% 10%
Ninth 70% 4% 10%
Tenth 80% 5% 10%

The Ofcom licence for Nickelodeon is held by Nickelodeon U.K. Limited
(“Nickelodeon UK” or “the Licensee”). Under Rule 9 of the Television Access
Services Code Nickelodeon UK was required to provide audio description on 10% of
Nickelodeon’s content over 2013. Ofcom informed Nickelodeon UK of this
requirement in June 2012. Subsequently, on 27 June 2012 Ofcom published its
report Television Channels Required to Provide Access Services in 2013* which also
set out that the Licensee had an obligation in 2013 to provide audio description in line
with the Television Access Services Code.

In February 2014 Nickelodeon UK reported to Ofcom that against the 10% target it
had provided audio description on 9.5% of its content in 2013 on Nickelodeon,
therefore falling short of the target by 0.5%. Ofcom considered that this shortfall
raised a potential issue under Rule 9 of the Television Access Services Code. We
therefore asked Nickelodeon UK how it had complied with this rule.

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-
access-services-2013/

% The relevant date is the latter of date the channel commenced broadcasting or the
introduction of the Communication Act 2003.

3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/access-services-13.pdf

22


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-access-services-2013/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/tv-access-services/code-tv-access-services-2013/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/access-services-13.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Response

The Licensee explained that the shortfall was due to a “combination of a late
schedule change that moved some previously-described programming out of the
schedule, and a knock-on effect of some time-consuming technical problems with
subtitling, which impacted our ability to produce some previously-planned additional
AD [audio description] soundtracks”.

Nickelodeon UK confirmed that it: “fully expects to make up the shortfall across
2014”.

Decision

Ofcom’s and television broadcasters’ responsibilities in relation to the accessibility of
broadcast content are set out in sections 303 to 305 of the Communications Act
2003. These sections make specific mention of audio description and set statutory
targets for broadcasters for its provision. The obligations are reflected in the rules set
out in the Television Access Services Code.

Under Rule 9 of the Television Access Service Code Nickelodeon UK was required
to audio describe 10% of Nickelodeon’s output in 2013. It in fact audio described
9.5% that year. The Licensee therefore clearly breached Rule 9 of the Television
Access Services Code.

Ofcom acknowledged that Nickelodeon UK said it was required to make last minute
changes to its schedule and that this resulted in some access services not being
broadcast. Importantly, Ofcom also took account of the Licensee’s commitment to
making up the short fall of 0.5% over 2014, aiming for this to go some way to making
up the under provision in 2013 to sensory impaired consumers.

In light of these factors, and on the condition that the Licensee fulfils its commitment
to exceed its 10% audio description target for 2014 by at least 0.5%, Ofcom
considered this matter resolved.

Ofcom reminds broadcasters to take account of the likelihood of late scheduling
changes in their planning of access services and that such changes may result in the
required audio description not being provided. To do so may mean broadcasters
planning additional audio description above their annual quota to ensure their overall
provision does not drop below the required amount.

Resolved

23



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Broadcast Licence Conditions cases
In Breach

Retention and production of recordings
Radio Ramadan (Huddersfield), 22 July 2014, 17:00

Introduction

Radio Ramadan was a radio service broadcast in Huddersfield from 28 June to 28
July 2014, provided under a Restricted Service Licence. The service was dedicated
to covering the religious festival of Ramadan.

A listener alerted Ofcom to a broadcast between 17:00 and 20:00 on 22 July 2014,
alleging that particular comments that were likely to cause religious offence were
made by presenters concerning a forthcoming community radio service in the area.

Ofcom wrote to the Licensee to request a recording of the relevant content. The
Licensee did not provide the recording by the deadline specified, and so we
reminded it that the recording was outstanding.

Subsequently, the Licensee acknowledged the recording request and said that it
would provide the material by a specified date. However, it did not do so.

Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Conditions
8(2)(a) and (b) of Radio Ramadan’s licence, which require the Licensee to:

“(@) make and retain, for a period of 42 days from the date of its inclusion, a
recording of every programme included in the Licensed Service...

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any...recording for
examination or reproduction...”.

Ofcom therefore asked the Licensee for its formal comments on how it had complied
with these Licence Conditions.

Response
The Licensee did not provide any comments.
Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings
of each programme broadcast, in a specified form and for a specific period after
broadcast, and to comply with any request to produce such recordings issued by
Ofcom. Restricted Service Licences enshrine these obligations in Licence Conditions
8(2)(a) and (b).

Under Licence Condition 8(2)(a), Ofcom requires licensees to make a recording of
every programme included in the service, and to retain these for 42 days after
broadcast. Under Licence Condition 8(2)(b) Ofcom requires licensees to produce
such recordings forthwith upon request.

24



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

It is a condition of all radio licences that the licensee adopts procedures for the
retention of recordings and produces recordings to Ofcom forthwith on request.

In this case, Radio Ramadan failed to provide evidence to demonstrate that it had
made a recording of the relevant content, and failed to produce the recording, in
breach of Conditions 8(2)(a) and (b) of its licence.

These breaches are significant because they resulted in Ofcom being unable to fulfil
its statutory duty properly to assess and regulate broadcast content in this case.

This failure will be held on record and taken into account should the Licensee make
any future licence applications.

Breaches of Licence Conditions 8(2)(a) and (b)

25



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Fairness and Privacy cases
Not Upheld

Complaint by Mr Barrie Barker
The Nightmare Neighbour Next Door, Channel 5, 15 April 2014

Summary

Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment and of unwarranted
infringement of privacy in the programme as broadcast made by Mr Barrie Barker.
The programme considered disputes between neighbours. One of the disputes
featured was that between Mr Barker and his neighbours, Mr Barry Roddis and Mrs
Phyllis Roddis. The programme included Mr and Mrs Roddis’ recollections of Mr
Barker’s behaviour towards them over a ten-year period as well as images of and
information about Mr Barker.

Ofcom found that:

« Mr Barker was not treated unfairly in the programme as broadcast. This was
because the broadcaster took reasonable care to satisfy itself that the
programme did not present, disregard or omit material facts with regard to Mr
Barker in a way that resulted in unfairness to him. Also, Mr Barker was given an
appropriate and timely opportunity to respond to the claims made about him in
the programme.

« There was no unwarranted infringement of Mr Barker’s privacy in the programme
or in the programme as broadcast. This was because Mr Barker did not have a
legitimate expectation of privacy with regard to the broadcast of the relevant
images, footage and information in the programme.

Introduction and programme summary

On 15 April 2014, Channel 5 broadcast an edition of The Nightmare Neighbour Next
Door, a series of programmes that featured a number of stories of neighbour
disputes told largely by the protagonists themselves. One such dispute was between
the complainant, Mr Barker, and his neighbours, Mr Barry Roddis and Mrs Phyllis
Roddis. Mr and Mrs Roddis were shown relaying their recollection of the dispute in
the programme. Mr Barker’s recollection of events was not included.

The programme included a number of claims about Mr Barker’s behaviour towards
Mr and Mrs Roddis. For example, the programme said that Mr Barker had: “turned
his driveway into a junkyard”; displayed “graphic messages” aimed at Mr and Mrs
Roddis on car number plates; and played loud music at anti-social hours. It also said
that despite receiving ASBOs as a result of his behaviour towards Mr and Mrs
Roddis, Mr Barker “continued to harass them” initially by staring over his fence and
then by setting up a CCTV camera directed towards their property to intimidate them.

These claims were based at least in part on the testimony of Mr and Mrs Roddis who
had experienced these events first-hand. Claims were also included about Mr
Barker’s behaviour based on one a number of ASBOs and convictions for breaching
the ASBO’s in relation to his behaviour towards his neighbours.

26



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

One incident dealt with in the programme related to an altercation about some work
on a boundary wall between the two properties. Mr Roddis recounted the incident
and said that he received verbal abuse from Mr Barker who then hit him with a spade
before walking away. Mrs Roddis said that there was blood all up Mr Roddis’ arm. Mr
Roddis then said of Mr Barker that: “He’s a total coward, he’ll hide behind things.
He’s evil, absolutely evil”. The narrator said that the police were called and that Mr
Barker said in his witness statement that he had struck his neighbour by accident and
that Mr Roddis had grabbed his hair. The programme also stated that Mr Roddis did
not press charges against Mr Barker on this occasion.

The programme claimed the behaviour of Mr Barker had affected Mr Roddis’ health
and gave details of the arrest and conviction of Mr Barker for five breaches of the
terms of his ASBO, including harassment, intimidation, damage to Mr and Mrs
Roddis’ fence, and taking pictures of them. The programme stated that Mr Barker
was sent to prison for 12 months.

The item concluded with Mr and Mrs Roddis saying that they hoped to get a new
neighbour and the programme’s narrator stated: “Mr Barker declined to tell his side of
the story. His house is now up for sale”. Mrs Roddis ended this part of the
programme by stating: “we got him in the end”.

Summary of the complaint and the broadcaster’s response
Unjust or unfair treatment

Mr Barker complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme as
broadcast because:

a) It contained “lies” and was biased in favour of Mr and Mrs Roddis. Mr Barker said
that no research had been done into the programme and it was all “so called”
allegations from the other party [i.e. Mr and Mrs Roddis]. In particular, Mr Barker
cited the incident in which he hit Mr Roddis with a spade. Mr Barker said that Mr
Roddis had grabbed hold of his hair and would not let go. Mr Barker said that he
had telephoned the police about this incident, but was told that no further action
would be taken. He said that he was portrayed as a “bully, picking on an old aged
pensioner” when, in fact, Mr Roddis had assaulted him.

In response, Channel 5 said that in his complaint Mr Barker accepted that he had
hit Mr Roddis with a spade but claimed that this resulted from Mr Roddis
provoking him by grabbing hold of his hair over the fence. Channel 5 said that the
script (the relevant section of which was set out in its response) showed that Mr
Barker’s side of the story was included in the programme. It argued that in these
circumstances and given the absence of any pre-broadcast response from Mr
Barker to this claim, which was included in a letter to him from the programme
makers (see response to heads b) and c) below for details), the programme took
reasonable care to ensure that material facts with regard to this matter were not
presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Barker.

With regard to the other claims made about Mr Barker during the programme,
Channel 5 said that there was a documented history of anti-social behaviour by
Mr Barker towards Mr and Mrs Roddis over a ten year period. The broadcaster
provided details of various court proceedings against Mr Barker as a result of his
behaviour towards Mr and Mrs Roddis. Each of these proceedings resulted in
either the imposition of an ASBO on Mr Barker, or concerned his contravention of
an ASBO. In April 2007, Mr Barker was given a five-month prison sentence,

27



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

b)

suspended for 12 months, and a 12 month probation order as result of his
behaviour towards Mr and Mrs Roddis and his repeated breaches of the ASBO
imposed on him. In March 2010 he was given a four month prison sentence. On
13 December 2011, a new ASBO was placed upon Mr Barker and in May 2013
he was given a 12 month prison sentence.

Channel 5 said most of these other claims related to matters which were proved
for the purposes of the imposition of the ASBOs or related to convictions for
breaches of the ASBOs. The broadcaster said that although Mr Barker appeared
to be protesting his innocence in relation to such matters, the convictions stood
and were not subject to any appeal by Mr Barker. Channel 5 also said that it was
not open to Mr Barker to seek to circumvent the judgments made by the court by
asking Ofcom to determine that those convictions against him were incorrect, and
that it was entitled to rely upon those court convictions.

The broadcaster further stated that, to the extent that Mr Barker had suggested
that "lies" were included in the programme which related to matters not already
determined by a court, Mr Barker did not bring those matters to the programme
makers attention prior to the broadcast, in response to the programme maker’s
correspondence. The broadcaster also said that Mr Barker had not specified what
these “lies” were within his complaint, so enabling Channel 5 to respond to them.

Channel 5 also argued that, in any case, given Mr Barker’'s behaviour towards Mr
and Mrs Roddis over the preceding decade, even if there was a minor inaccuracy
in the programme in relation to a claim about his behaviour (which it denied was
the case), it would be unlikely to have affected viewers’ understanding of Mr
Barker in a way that was unfair to him.

The programme unfairly stated that he had refused to comment, however, this
was untrue as he knew nothing of the programme. Mr Barker said that because
the programme had stated that he had refused to comment, people had told him
that “well it must be true what Mr and Mrs Roddis have said”.

He was not notified about the programme in which he featured. Mr Barker said
that had he known that the programme was being made he would have provided
evidence that the story told by Mr and Mrs Roddis in the programme was a “lie”.

By way of background to his complaint, Mr Barker said he was experiencing
difficulty in selling his house and that he had received threats as a result of the
programme which he said had “made my life hell”.

Channel 5 responded to heads b) and c) of this complaint together.

It said that Mr Barker was made aware of the programme and the claims that
were likely to be included in it about him, and was given an appropriate and
timely opportunity to respond. Mr Barker did not take up the opportunity to
respond. Channel 5 then set out the details of the programme makers’ attempts
to give Mr Barker an opportunity to respond to the claims which the programme
intended to make about him.

It said that the programme makers first contacted Mr Barker about the
programme via Facebook on 9 December 2013. Mr Barker sent a brief response
but then blocked his profile. On 7 January 2014, the programme makers wrote to
Mr Barker. The letter set out the claims that had been made to the programme
makers about Mr Barker and indicated that the claims may be included in a

28



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

programme provisionally entitled Neighbour Disputes which was being made for
Channel 5 and was due for broadcast in 2014. The letter offered Mr Barker an
opportunity to respond to the allegations either by way of a filmed interview or in
writing (a copy of this letter was provided to Ofcom). On the same day (7 January
2014) the programme makers tried to send the letter to Mr Barker via Facebook.
However, the message was blocked. The programme maker sent the letter by
special delivery to Mr Barker at his home address. The letter was signed for on 8
January 2014 by a person called “Ward”. On 9 January 2014, the programme
maker also sent a letter to Mr Barker via the firm of solicitors which had
represented him in 2013 requesting it to forward the letter to Mr Barker.

Given that the programme makers had not heard from Mr Barker in response to
the letters of 7 and 9 January 2014, they telephoned the Barnsley branch of
“Your Move” estate agents, which was listed on the “For Sale” sign outside Mr
Barker’s property, to ask if it could provide an address for Mr Barker. The estate
agents said that could not do so for Data Protection reasons but offered to pass a
copy of the letter on to Mr Barker directly. On 14 January 2014, the programme
makers sent a copy of the letter by special delivery to the estate agents. The
letter to the estate agent was signed for on 15 January 2014.

In addition, on 14 January 2014, the programme makers called two telephone
numbers (one mobile number and one landline) listed on a private “For Sale” sign
outside Mr Barker’s property. A man, whom the programme makers believed was
Mr Barker, answered the mobile number. He asked: “is this to do with that TV
programme? | don’t want anything to do with it”. He then hung up the phone.

A woman, who did not give her name or connection to Mr Barker, answered the
landline. She confirmed that: the mobile number was Mr Barker’s; he had
received the programme makers’ letters, and, that he was not interested in being
involved in the programme and did not want to respond to any of the claims. She
said he needed to move on with his life. She said that although Mr Barker was
living in a caravan rather than his home address, the latter was still the best
address to which to send correspondence. She also advised the programme
maker to call Mr Barker on his mobile number. (A transcript of this conversation —
which was recorded — was provided to Ofcom).

On 19 January 2014, the programme makers received a telephone call from a
woman who said that she was Mr Barker’s daughter. She said that they wanted
all the letters and all the contact about the programme to stop. She said that: Mr
Barker did not wish to comment on the claims; he did not want the programme
makers to contact him or his family; and, that neither she nor Mr Barker wanted
anything to do with the programme. (A transcript of this conversation — which was
recorded — was provided to Ofcom).

Channel 5 denied Mr Barker's claim that the programme said that he had
“refused to comment” and quoted the following comments made by the narrator
during the programme to support its position:

“Barrie Barker declined to comment about this”

and

“Mr Barker declined to tell his side of the story”.

29



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Channel 5 said that, contrary to what Mr Barker said in his complaint to Ofcom,
he did receive copies of the programme makers’ letter and that his daughter had
complained to the programme makers that they were trying too hard to contact Mr
Barker - adding that she and Mr Barker wanted the efforts to stop and that Mr
Barker did not wish to comment on the claims.

The broadcaster also said that, in light of the fact that Mr Barker clearly had
received correspondence from the programme makers and that the programme
did not receive a response from Mr Barker to this correspondence, the inclusion
of the above comments did not misrepresent the position.

Unwarranted infringement of privacy

d) Mr Barker also complained that his privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast because photographs of him, as well as footage of his
house and cars, were shown without his permission. He also said that his full
name was disclosed in the programme.

Channel 5 argued that Mr Barker did not have a legitimate expectation of privacy
in relation to the broadcast of his photograph, or of his name in connection with
his dispute with Mr and Mrs Roddis.

This was because over the course of Mr Barker’s public court appearances in
relation to his dispute with Mr and Mrs Roddis, both his name and photographs
of him had appeared in numerous media reports. It provided links to seven
newspaper articles about Mr Barker and his convictions for harassing Mr and
Mrs Roddis. Channel 5 said that this dispute and Mr Barker's documented and
public court appearances could not be said to be an aspect of Mr Barker’s
private life. Given the media coverage of Mr Barker’s behaviour (including an
article in the Mail Online in which Mr Barker appeared happy to pose with the
‘rude number plates”) Mr Barker’'s name and photographs of him in connection
with this dispute were already in the public domain before the broadcast of this
programme.

Channel 5 also argued that Mr Barker did not have a legitimate expectation of
privacy in relation to the broadcast of footage of Mr Barker’s house and the cars
in the driveway at the time the footage was filmed.

The broadcaster accepted that a person can have a legitimate expectation of
privacy in relation to their home. However, it said that given that Mr Barker had
not lived at the house in Lundwood, Barnsley for two years (as set out in his
complaint to Ofcom) the property could not be said to be Mr Barker's home and
Mr Barker would not have had a legitimate expectation of privacy in relation to it.

It added that, in any case, all filming undertaken by the programme maker of Mr
Barker’s house and any cars that were in his driveway at the time, took place
from the public highway or from Mr and Mrs Roddis’ property. Care was taken to
ensure that neither the house number nor the registration plates of the cars at
the property were legible and none of the footage broadcast disclosed anything
of a private or sensitive nature or anything that was not readily apparent to
anyone walking or driving past.

Channel 5 said that if Ofcom considered that there was some limited expectation
of privacy in relation to Mr Barker’'s name, photograph, property or the vehicles

30



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

at the property, this was outweighed in this case by the public interest in
reporting this matter and Channel 5’s right to freedom of expression.

Channel 5 added that case law recognises that courts must give some latitude to
the view of the publisher/broadcaster about what is appropriate to be published
or broadcast. Channel 5 said that such latitude should be afforded to
broadcasters who disseminate information to the public about crime and the
prevention and consequences of crime.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in
such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching this Decision, we carefully considered all the relevant material provided
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and
transcript and both parties’ written submissions — including pre-broadcast
communication between the broadcaster and the complainant and other people
linked to him, and copies of documents relating to ASBOs against Mr Barker and
subsequent convictions as a result of breaches of these ASBOs. Neither Mr Barker
nor Channel 5 chose to make any representations in response to Ofcom’s
Preliminary View on this complaint.

Unjust or unfair treatment

When considering complaints of unfair treatment, Ofcom has regard to whether the
broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s
Broadcasting Code (“the Code”). Ofcom took this Rule into account when reaching its
Decision on the individual heads of Mr Barker’s fairness complaint detailed below.

a) Ofcom first considered Mr Barker's complaint that he was treated unjustly or
unfairly because the programme contained “lies”, was biased in favour of Mr and
Mrs Roddis and that no research had been done. Mr Barker refers specifically to
an incident in which he hit Mr Roddis with a spade. The further detail of this part
of Mr Barker’'s complaint is set out above under “Summary of complaint”.

Ofcom had regard to Practice 7.9 of the Code which provides that before
broadcasting a factual programme, broadcasters should take reasonable care to
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or
omitted in a way that is unfair to the individual or organisation.

Mr Barker complained that the programme makers failed to carry out any
research to substantiate the claims made about him in the programme. However,
from Channel 5’s response to this complaint, it is clear that the programme
makers not only interviewed Mr and Mrs Roddis but found and assessed a wide

31



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

range of material regarding the civil and criminal proceedings against Mr Barker
in relation to his treatment of Mr and Mrs Roddis over a long period. This material
included: a Noise Nuisance Abatement Notice, two ASBOs, and the relevant
court cases relating to the breach of those ASBOs and Mr Barker’s resulting
terms of imprisonment. In addition, we observed that in his complaint Mr Barker
did not challenge the accuracy of any of the statements made about these
proceedings in the programme.

The programme included a section in which Mr Roddis claimed that after asking
Mr Barker to ensure that he did not damage the boundary wall between their
properties (which Mr Barker was working on), Mr Barker had abused him verbally
and then hit him (Mr Roddis) with a spade before walking away.

As detailed in Channel 5’s response and the transcript submitted to Ofcom, the
relevant section of the programme was as follows:

Narrator: “As the spokesperson who helped get the illegal scrap business
shut down, Barry [Roddis] felt he was the focus of Mr Barker's
anger. From then on things took a turn for the worse when Barry
discovered his neighbour doing some work on a boundary wall.

Mr Roddis: | said, ‘Make sure that you don't damage the wall, it's our boundary
wall,” and | got quite a lot of verbal abuse. | wasn't looking at him
then. He'd got a-, a spade and lifted it high, and the next minute |
knew it had hit me on-, on the arm. And he just walked away.

Mrs Roddis: And he was coming up the drive here with blood all over his arm
and it was dripping onto the drive here, and | said to him, ‘What on
earth's happened?’ and he said, ‘Mr Barker has hit me with a
spade’ I-, | just-, | just couldn't believe that someone would do that
to someone else, hit them with a spade.

Mr Roddis:  He is a total coward, he'll hide behind things, and he's evil,
absolutely evil.

Narrator: The police were called. In his withess statement Mr Barker claimed
that he struck his neighbour by accident and that Barry had
grabbed his hair.

Mrs Roddis:  Which is an impossibility because we've got a metal ornamental
fence on top of our wall with spikes, and if he'd have leaned over
he would've got a spike in his stomach.

Narrator: Despite the attack Barry Roddis chose not to press charges.

Mrs Roddis: He says, I've got to live here, just, you know, let it go. Might be a

i

one-off thing”.

From this section of the programme it was clear that Mr Roddis claimed that Mr
Barker had hit him on the arm with a spade and that Mrs Roddis said that as a
result her husband had blood all over his arm.

Ofcom noted that prior to the broadcast the programme makers wrote to Mr

Barker setting out the claims about him which the programme intended to make
and that this was one of the claims included in that letter. We also noted that Mr

32



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Barker did not respond to this letter. (Please see the Decision at heads b) and c)
below for more details).

Notwithstanding the fact that Mr Barker did not give the programme makers a
response to this claim, the programme set out Mr Barker’s position on this matter.
Specifically, the programme said that when talking to the police about this
incident Mr Barker did not deny hitting Mr Roddis with a spade but said that he
had “struck” Mr Roddis “by accident” after he (Mr Roddis) had “grabbed his [Mr
Barker’s] hair”. The programme also made it clear that Mrs Roddis disputed Mr
Barker’s claim that her husband had grabbed Mr Barker’s hair.

Given this information in the programme, we considered that viewers would have
understood both the nature of this incident and that there was some
disagreement between the parties with regard to precisely what occurred.

For all the reasons above, we concluded that the manner in which this incident
was represented in the programme would not have resulted in unfairness to the
complainant.

The programme also included a number of other claims about Mr Barker’'s
behaviour towards Mr and Mrs Roddis. For example, the programme said that Mr
Barker had: “turned his driveway into a junkyard”; displayed “graphic messages”
aimed at Mr and Mrs Roddis on car number plates; and played loud music at anti-
social hours. It also said that despite receiving ASBOs as a result of his
behaviour towards Mr and Mrs Roddis, Mr Barker “continued to harass them”
initially by staring over his fence and then by setting up a CCTV camera directed
towards their property to intimidate them. We observed that, as with the ‘spade
incident’, these claims were based at least in part on the first-hand testimony of
Mr and Mrs Roddis. We also noted that, over the decade prior to the broadcast of
this programme, Mr Barker was given two ASBOs, and found guilty on at least
two occasions of breaching those ASBOs as a result of his continuing anti-social
behaviour towards Mr and Mrs Roddis. On the information available to Ofcom, it
appears that many of the claims about Mr Barker’s behaviour included in the
programme were based on one of Mr Barker's ASBOs, or a subsequent
conviction for breaching one of them, as discovered by the programme makers
when carrying out their research (as set out above).

Ofcom also carefully assessed all the parts of the programme relating specifically
to Mr Barker as a whole, to reach a view as to whether the programme in its
entirety resulted in unfairness to him because of alleged “lies” about him. We
noted in particular that, although the complainant said that the programme
contained various “lies” about him, he did not (with the exception of the ‘spade
incident’) set out any specific claim which allegedly resulted in unfairness to him.
Nor did Mr Barker provide Ofcom with evidence indicating that any of the claims
made about him, including those relating to the ‘spade incident’, was false or
unfairly represented.

For all the reasons set out above, it is Ofcom’s view that the broadcaster took
reasonable care to satisfy itself that material facts were not presented,
disregarded or omitted in a way that resulted in unfairness to Mr Barker.
Therefore, Ofcom found that the portrayal of Mr Barker did not result in unfairness
to him under head a) of his complaint.

33



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

b) & c)

As Mr Barker’'s complaints of unfair treatment at heads b) and c) are closely
linked, Ofcom considered it appropriate to deal with these together.

We first considered Mr Barker's complaint that he was not notified about the
programme in which he featured. Mr Barker said that had he known that the
programme was being made he would have provided evidence that the story told
by Mr and Mrs Roddis in the programme was a “lie”.

In assessing this part of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.11 of the
Code which which states that, if a programme alleges wrongdoing or
incompetence or makes other significant allegations, those concerned should
normally be given an appropriate and timely opportunity to respond.

As noted above at head a) the programme included several allegations about the
way in which Mr Barker behaved towards Mr and Mrs Roddis. We considered
that, given their serious nature, the programme makers needed to offer Mr Barker
an appropriate opportunity to respond to these claims.

Itis clear from the submissions of the parties to this complaint that they disagree
over whether or not the programme gave Mr Barker an appropriate and timely
opportunity to respond.

Ofcom assessed the available evidence to reach a view on this point, namely the
correspondence from the programme makers to Mr Barker provided to Ofcom by
Channel 5, and the broadcaster’s account of the circumstances surrounding this
correspondence.

We noted that the programme makers made numerous attempts to contact Mr
Barker. In particular, as set out in Channel 5’s response to these heads of
complaint, between 7 January and 14 January 2014, the programme makers sent
copies of a letter to Mr Barker through different media and to several different
addresses in order to try to reach him. The letter set out the nature of the
programme, listed the claims which the programme intended to make about Mr
Barker and invited him to respond to these claims either through a filmed
interview or in writing. The programme makers also made several attempts to
contact Mr Barker by telephone.

In his complaint Mr Barker said that he was not notified about the programme.
However, on the information available, we consider that the programme makers
made significant efforts to contact Mr Barker to tell him about the programme and
give him an appropriate and timely opportunity to respond to the claims which it
planned to make about him. Given all the circumstances (see Channel 5’s
response to these heads of complaint above for details), it was reasonable in
Ofcom'’s view for the broadcaster to have concluded that Mr Barker knew about
the programme and did not want to respond to the claims which it planned to
make about him.

We then turned to Mr Barker’s complaint that the programme unfairly stated that
he had refused to comment.

Here we took account of both Practice 7.9 (as set out above) and Practice 7.12.

This latter Practice states that where a person approached to contribute to a
programme chooses to make no comment or refuses to appear in a broadcast,

34



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

the broadcast should make clear that the individual concerned has chosen not to
appear and should give their explanation if it would be unfair not to do so.

As noted above, we considered that it was reasonable for the broadcaster to
have concluded that Mr Barker knew about the programme and did not want to
respond to the claims which it planned to make about him. We therefore
assessed the way in which this was presented in the programme.

The programme said that “Barrie Barker declined to comment about” Mrs Roddis’
claim that Mr Barker “painted some of the panels” in his greenhouse to make “spy
holes so he could look through [them to spy on Mr and Mrs Roddis] and not be
seen by the camera [i.e. the Roddis’ CCTV camera]’. Mrs Roddis added that this
was another way for Mr Barker to intimidate them.

Later the programme said: “Mr Barker declined to tell his side of the story”. Given
both the wording of this comment and its position at the end of the last section of
the programme looking at the Roddis’ dispute with Mr Barker, we considered that
viewers would have understood this comment to have related to all the claims
made about Mr Barker in the programme.

Taking into account all of the factors set out above, Ofcom concluded that Mr
Barker was given an appropriate and timely opportunity to respond to the claims
made about him in the programme. We also concluded that programme made it
clear that Mr Barker had chosen neither to appear in the programme nor to
respond to the claims which the programme made about him and that the
broadcaster took reasonable care to satisfy itself that material facts were not
presented, disregarded or omitted in a way that resulted in unfairness to Mr
Barker in this regard.

Therefore, Ofcom concluded that Mr Barker was not treated unjustly or unfairly in
these respects.

Unwarranted infringement of privacy

d) We then considered Mr Barker's complaint that his privacy was unwarrantably
infringed in the programme as broadcast because photographs of him, as well as
footage of his house and cars, were shown without his permission. He also said
that his full name was disclosed in the programme.

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as
such has precedence over the other and, where there is a conflict between the
two, it is necessary to intensely focus on the comparative importance of the
specific rights. Any justification for interfering with or restricting each right must be
taken into account and any interference or restriction must be proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material
included in programmes, must be warranted.

Ofcom considered the complaint that Mr Barker’s privacy was unwarrantably
infringed in the programme as broadcast because footage of him was included
without his consent. In doing so, Ofcom had particular regard to Practice 8.6 of
the Code. This states that, if the broadcast of a programme would infringe the

35



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

privacy of a person, consent should be obtained before the relevant material is
broadcast, unless the infringement of privacy is warranted.

We first assessed the extent to which the complainant had a legitimate
expectation of privacy in respect of the material which was broadcast.

The programme included two photographs of Mr Barker, and footage of the
outside of his house (including images of the front of the house, and of a car in
the driveway). It also included still images of cars which Mr Barker had previously
owned and CCTYV footage of a person standing on part of the boundary wall
between Mr Barker’s property and Mr and Mr Roddis’. Viewers were informed
that this person was Mr Barker and that the footage, which had been recorded by
Mr and Mrs Roddis, showed him staring at their property in order to intimidate
them.

Mr Barker’s face was clearly visible in both photographs and the programme
identified him as “Barrie Barker”. We observed that at least one of these
photographs had previously been included in an article in a national newspaper
about Mr Barker. The photograph in which Mr Barker was shown holding number
plates with graphic messages on them was included in an article about Mr
Barker’s most recent conviction for breaching one of his ASBOs, published in The
Daily Mail on 24 May 2013. This article, as well as several others published either
around this time or at the time of Mr Barker’s previous convictions, also included
Mr Barker’s full name, the nature of the relevant conviction and details about the
location of Mr Barker’s property, including the name of the road on which it is
located.

With regard to the footage of Mr Barker’s property, from our own observation
(confirmed by Channel 5’s submissions), it appeared that the majority of this
footage was filmed from the public highway. We noted that neither the house
number, nor the registration plate of the car at the property at the time the
relevant footage was filmed, was shown in the programme, and that the
programme did not include the name of the road on which Mr Barker’s property
was located. In our view this footage did not include anything of a sensitive or
private nature to Mr Barker.

We considered the images of cars which Mr Barker had previously owned
(notably those which were partially disassembled on Mr Barker’s driveway) and
the CCTV footage of Mr Barker standing on the boundary wall which was
recorded by Mr and Mrs Roddis. In our view, there was nothing sensitive or
private to Mr Barker about the images of cars in his driveway. In particular, the
number plates were not discernible and these cars would have been visible to
people on the street who walked past Mr Barker’s property.

We then assessed the CCTV footage of Mr Barker which was shown in the
programme. We observed that the two clips showed Mr Barker indistinctly and
from a considerable distance only. Although the programme identified the person
in this footage as Mr Barker, he was not identifiable from the visual footage alone.
In the first clip Mr Barker was shown looking over a boundary fence, and in the
second he was shown next to a boundary fence lifting up and dropping an item.
We noted that in the programme Mrs Roddis said that Mr Barker had “ripped
apart” the old fence between their properties and the programme clearly indicated
that the second clip showed Mr Barker in the process of doing so. However, in
our view, it was unclear precisely what action Mr Barker was taking in this
footage.

36



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

In our opinion, the broadcast of footage of an individual in their back garden
recorded by CCTV camera could potentially attract a legitimate expectation of
privacy. However, we observed that the footage in question had been filmed from
a low vantage point and was principally of Mr and Mrs Roddis’ boundary fence.
To the extent that the footage showed Mr Barker’s activities, it was because they
took place when he had climbed up and was either looking over the boundary
fence towards Mr and Mrs Roddis’ property or was standing in such close
proximity to it that his head and shoulders were visible above it from his
neighbour’s property.

The footage itself did not appear to convey any information of a private or
sensitive nature to Mr Barker. However, the programme did indicate that it
showed Mr Barker engaged in activities (i.e. watching Mr and Mrs Roddis’
property and damaging their fence) which resulted in Mr Barker being found guilty
of “five breaches of his ASBO” and being “sent back to prison for 12 months”.

We noted that Mr Barker did not dispute the programme’s claim about the content
of this footage. We also noted that in its response to the complaint Channel 5
observed that in March 2010, during proceedings that resulted in three breaches
of Mr Barker's ASBO, Sheffield Magistrates Court heard that Mr Barker “had
stood at the top of Mr and Mrs Roddis’ wall and shouted abuse”. It also said that
in May 2013 “Mr Barker was convicted of further breaches of his ASBO including
that he smashed [their] garden fence...[and that he] was given a 12-month prison
sentence”.

Taking into account of all of factors set out above, in the circumstances of this
case, we concluded that, on balance, Mr Barker did not have a legitimate
expectation of privacy with regard to the inclusion of any of the relevant material
in the programme as broadcast. It was therefore not necessary for Ofcom to go
on to consider whether any infringement of Mr Barker’s privacy in regard to the
broadcast of this material was warranted.

Ofcom concluded that Mr Barker’s privacy was not unwarrantably infringed in the
programme as broadcast.

Therefore, Ofcom has not upheld Mr Barker’s complaint of unfair treatment,
and of unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast.

37



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Not Upheld

Complaint by Mr Oliver Smith
Police Interceptors, Channel 5, 10 March 2014

Summary

Ofcom has not upheld Mr Oliver Smith’s complaint of unwarranted infringement of
privacy in the programme as broadcast.

The programme was part of a series that followed the work of police officers carrying
out their public duties. The programme included footage of Mr Smith being stopped
by police officers for speeding. His face and car registration plate were shown
unobscured in the programme, he was named in the programme and his voice was
heard. The programme also stated that Mr Smith was fined £300 and his driving
licence was endorsed with six penalty points for speeding.

Ofcom found that, in the particular circumstances of this case, Mr Smith did not have
a legitimate expectation of privacy with regard to the broadcast of unobscured
footage of him and his car registration plate in the programme as broadcast.
Therefore, Mr Smith’s privacy was not unwarrantably infringed in the programme as
broadcast.

Introduction and programme summary

On 10 March 2014, Channel 5 broadcast an edition of its reality documentary series
Police Interceptors which examines the work of police officers as they attempt to
intercept and arrest criminals.

Footage of Mr Smith was first shown in the ‘coming up next teaser’ after the first
commercial break. The police officer and Mr Smith were shown and the police officer
was heard saying: “there are times Oliver, where you're doing 110mph”.

Longer footage of Mr Smith was shown later in the programme. The narrator
introduced Sergeant Jason Baxter, a police officer who was shown driving in
Lincolnshire while: “in hot pursuit of a car he suspects is speeding”. The police officer
said:

“Right, that’s the car in front, it’s the Audi A3, it's been slowed down by the car
ahead. We’re with him now, we’re in national speed limit. We'll see how he
chooses to drive”.

The car being followed by the police belonged to the complainant, Mr Smith, who
was driving. Mr Smith’s car registration number plate was shown unobscured
throughout the relevant part of the programme and was readable.

The police officer commented that if Mr Smith’s car overtook the tractor in front of it,
the driver would have a clear stretch of road ahead, and said that he would see
whether the driver then drove in excess of the speed limit. The police officer
acknowledged at this point that the driver was driving safely while behind the tractor.

The programme showed footage of the Mr Smith’s car overtaking the tractor. The
narrator added:

38



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

“The endless straight proved too much, and the driver has floored it’.

The police officer stated that the driver’s speed was up to 90mph, and the narrator
commented that the roads in Lincolnshire were deceptively bumpy which was: “just
one of the factors that sees the county’s roads top national road death statistics”. The
police officer then commented that the speed of the complainant’s car was up to
110mph, and said that he would work out the driver’s average speed. The narrator
explained that using an on-board speed gun the police officer could calculate the
average speed of the car, and that it was this figure which determined how serious
the offence was. The police officer said:

“Averaging 96mph, | think we need to have a word with this chap’.

The police officer put his car sirens on and Mr Smith’s car was shown immediately
pulling over to the side of the road. The police officer asked the driver (Mr Smith) to
step out of his car and get into the police car. Mr Smith was shown getting out of his
car and walking towards the camera, before getting into the police car. The police
officer then stated:

“l need to speak to you in relation to your speed, you overtook that tractor, and
then you kind of went for it on that clear section of road, alright? And what I'm
gonna do, I'll just show you the video”.

Footage was shown from the police car’s on-board camera, which showed the
complainant’s driving. The police officer said to Mr Smith: “that’s you overtaking the
tractor, OK? There are times where you'll see on here that you're doing 110mph, and
I'm trying to keep pace with you...”. Accompanying this, the complainant was shown
through the window in the back of the car where he was sitting. The narrator then
stated that: “Jason’s words seem to be hitting home”.

The complainant was again shown through the window of the police car. The
following exchange took place.

Police officer: “That is a lovely car, and | appreciate the speeds it’s capable of —
you don’t need a lecture”.

Mr Smith: “I'm...hands up, you know, that’s silly, big time”.

The police officer was then shown letting the complainant out of the police car and
wished him a safe journey home. The complainant was shown driving away in his
car.

The section involving the complainant ended with the narrator stating that: “the driver
of the Audi pleaded guilty and was given six points on his licence and a £300 fine”.
Slowed down footage was then shown of the complainant with his head in his hands,
shaking his head in the back of the police car.

His face was shown unobscured and his voice was heard.

Summary of the complaint and the broadcaster’s response

Mr Smith complained that his privacy was unwarrantably infringed in the programme

as broadcast because unobscured footage of him and his car registration number
plate were included in the programme without his consent.

39



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

In response, Channel 5 said that the programme sought to demonstrate the work the
police perform for the public and showed, in a vivid and distinctive way, how
community policing is effective and what obstacles, difficulties and dangers police
officers face as they go about their duties. It also focussed on the human cost to the
persons who commit crimes, whether they are convicted or cautioned or released
without further action. Channel 5 said that this was done to educate the public about
the risks they take when they transgress the law and that the programme was
underpinned by the clearest public interest, namely, seeing the consequences of
stupid or reckless decisions (such as drinking and driving, or driving too fast) and the
many ways in which such conduct may impact adversely on society, including the
police officers and those making those decisions.

Channel 5 submitted that: “The commission of a crime or engagement in anti-social
activity in a public place, and any aftermath which also occurs in a public place, is not
an aspect of a person’s life encompassed in the phrase “private and family life” and
nor is it capable of attracting a reasonable expectation of privacy. Such occasions
are simply not covered by the ambit of Article 8”. In support of its position, Channel 5
referred to the decision in the European Court of Human Rights (“ECHR”) Axel
Springer case’, the Supreme Court judgment in Kinloch v HM Advocate [2012] UKSC
627 and the Northern Ireland Queen’s Bench judgment in JR 38 for Judicial Review
[2013] NIQB 443

With regard to the complaint itself, the broadcaster said that in Mr Smith’s case, he
was shown speeding on an open highway and being pursued by the police. He was
eventually stopped, questioned, charged and released. It said that Mr Smith’s actions
were not carried out in private and did not attract any reasonable expectation of
privacy. Therefore, it was open for Channel 5 to identify him.

Channel 5 said that by driving in the open and breaking the law whilst doing so, Mr
Smith was not engaged in a public activity which would include any aspect of his
private or family life.

Channel 5 stated that Mr Smith was not a vulnerable person or a person in need of
particular care and that anyone who was on or near the road where Mr Smith was
speeding could have seen him and observed his conduct and arrest. No reasonable

! Channel 5 referred to this paragraph in the ECHR judgment: Axel Springer AG v Germany
(application no 39954/08; 7/02/2012) “In order for Article 8 [of the European Convention on
Human Rights] to come into play, however, an attack on a person’s reputation must attain a
certain level of seriousness and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the
right to respect for private life (see A v Norway). The Court has held, moreover, that Article 8
cannot be relied on in order to complain of a loss of reputation which is the foreseeable
consequence of one’s own actions such as, for example, the commission of a criminal offence
(see Sidabras and Dziautas v Lithuania)”.

% Channel 5 in particular emphasised the following statement of Lord Hope in respect of
whether a person subject to police surveillance in a public street had a legitimate expectation
of privacy: “The criminal nature of what he was doing, if that was what it was found to be, was
not an aspect of his private life that he was entitled to keep private”.

% Channel 5 in particular referred to the following statements by Lord Justice Higgins: “In this
case the applicant placed himself in public view among a crowd of other persons engaged,
allegedly, in public disorder. He was open to public view by anyone who happened to be
watching be they police or civilians... In my view a criminal act is far removed from the values
which Article 8 was designed to protect, rather the contrary”.

40



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

person of ordinary sensibilities, Channel 5 said, would expect that the commission of
a crime was likely to attract an expectation of privacy.

Channel 5 said that the circumstances warranted the filming and broadcast of the
footage without Mr Smith’s consent. It said that the filming and broadcast of the
footage was undertaken with a view to demonstrate to the public the everyday
activities of a police force charged with keeping the law and ensuring that
communities were safe. The broadcaster said that the benefit to the public of seeing
the work of the police as it happens outweighed the embarrassment Mr Smith may
have suffered as a result of his crime and punishment being filmed and broadcast.

The broadcaster said that for these reasons given in its response, Mr Smith did not
have a reasonable expectation of privacy in relation to his conduct in speeding on a
public highway and his subsequent arrest and punishment. Channel 5 said that if it
was wrong about this, given the clear public interest, its right to freely inform the
public about matters of public interest outweighed any private interest found to be
held by Mr Smith.

Channel 5 concluded that Mr Smith did not have a legitimate expectation of privacy
under Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) and that the circumstances of this
case were not those where he could “reasonably expect privacy...in a public place”.
It added that the inclusion and identification of Mr Smith in the programme was
wholly warranted as it was in the public interest to reveal these matters (i.e. criminal
activity) and to show the work of the police dealing with drivers who speed on public
highways.

Ofcom’s initial Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View in this case that the complaint of unwarranted
infringement of privacy in the programme as broadcast should not be upheld. We
provisionally concluded that Mr Smith did not have a legitimate expectation of privacy
in relation to the inclusion of this number plate and the detail of his speeding
conviction. However, we did provisionally consider that Mr Smith had a legitimate
expectation of privacy, although limited, in relation to his police interview conducted
in the back of the police car, but that this expectation of privacy was outweighed by
the significant public interest. The public interest was in showing the work of the
police dealing with individuals whose conduct on the road was dangerous (i.e.
speeding, averaging 96 mph, on a road with a 60 mph speed limit) to them and other
road users, and the consequences of that conduct.

Both parties’ representations are summarised below.
Mr Smith’s representations

Mr Smith said that “he never argued that [his] speeding offence shouldn’t have been
broadcast” and agreed that it was in the public interest that this type of programme is
broadcast on television. Mr Smith also said that he agreed that “there was no
problem whatsoever with me being filmed”. However, he said that he did not
understand how there was any extra benefit to the public interest in identifying the
individuals in the programme.

Mr Smith added that if he had been asked by Channel 5 to consent to the inclusion of
the unobscured footage of him, he would have said no. However, he would have
been content for the programme to include all of the footage of him, including the
audio in the police car, if his face and car number plate had been obscured. Mr Smith

41



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

observed that numerous individuals included in the programme did have their faces
obscured in the programme.

Mr Smith argued that the inclusion of the unobscured footage of him included in the
programme did unwarrantably infringe his privacy.

Channel 5’s representations

Channel 5 submitted that Ofcom had not responded satisfactorily in the Preliminary
View to Channel §’s various legal arguments that Mr Smith did not have a legitimate
expectation of privacy. The broadcaster submitted that, other than Axel Springer,
Ofcom had ignored the case law cited by Channel 5 in its previous submissions. It
argued that Ofcom provided no authority for its assertion that: “It is not correct that
Article 8 rights can never be engaged in relation to the circumstances of a person’s
unlawful activity”.

Channel 5 also said that for example Ofcom had provided no authority for its opinion
set out in the Preliminary View that privacy rights can be “limited”. Channel 5 argued
that Ofcom should properly explain its reasoning. The broadcaster added that a
refusal of Ofcom to provide its reasoning on the matter could create a “chilling effect”
on the broadcaster’s right to exercise its freedom of expression.

Channel 5 said that, in its opinion, Ofcom appeared to hold views about the law on
privacy which suggested that Ofcom believed that individuals have a “right to be
forgotten”. Channel 5 said that Ofcom’s approach suggests that Ofcom believes that
as time elapsed Article 10 rights may or will dwindle, making it impermissible for
material to be broadcast in relation to which a person has a limited right to privacy.
Channel 5 made reference to comments by a House of Lords Select Committee (with
which Channel 5 said it agreed) on the position of the European Commission on the
‘right to be forgotten’ in a data protection context relating to data on the web
accessible through search engines®, and submitted that such a “right to be forgotten”
is “misguided in principle and unworkable in practice”.

The broadcaster said that Ofcom had provided no authority to support its opinion in
the Preliminary View that it was reasonable to regard being questioned by a police
officer about a speeding offence as a “sensitive situation”. The broadcaster added

that Ofcom had not explained “why something being sensitive equates with a right

recognised as protected under Article 8”. Channel 5 said there was no authority to

support this.

The question which needs to be considered, Channel 5 said, is “not whether a
particular individual regards themselves as in a sensitive situation or an
embarrassing predicament” but “whether a reasonable person would think that a
person questioned by police after being caught speeding would consider that
exchange to attract privacy rights”. Channel 5 stated that discussions with police
officers in relation to the commission of crimes are “inherently not private”. Channel 5
further said that, given these other considerations, the fact that the interaction with
the police officer in the back of the police car was not likely to be in the public domain
should not have been determinative.

* Channel 5 in particular quoted from paragraphs 47-48, 52-53 and 61-62 of the following
report http://www.parliament.uk/business/committees/committees-a-z/lords-select/eu-home-
affairs-sub-committee-f-/news/right-to-be-forgotten-report/

42


http://www.parliament.uk/business/committees/committees-a-z/lords-select/eu-home-affairs-sub-committee-f-/news/right-to-be-forgotten-report/
http://www.parliament.uk/business/committees/committees-a-z/lords-select/eu-home-affairs-sub-committee-f-/news/right-to-be-forgotten-report/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Revised Preliminary View

Having carefully assessed the representations of both parties on the initial
Preliminary View, Ofcom considered, in light of the further points raised, that we
should review our initial Preliminary View. In particular, we reassessed our reasoning
in finding that the complainant had a legitimate expectation of privacy, albeit limited,
in relation to the broadcast of the footage of Mr Smith’s interview with the police
officer in the back of the police car that was in the programme. This was reflected in
the revised Preliminary View.

We provisionally concluded in the revised Preliminary View that Mr Smith did not
have a legitimate expectation of privacy in relation to the inclusion of his car
registration plate, the detail of his speeding conviction and the unobscured footage of
him broadcast without his consent of him being stopped by the police and questioned
about a possible criminal offence in the back of the police car.

Both parties were given the opportunity to make representations on the revised
Preliminary View. In summary, Mr Smith said that he was disappointed with Ofcom’s
decision not to uphold his complaint, but said that it would not have “a deep seated
and lasting effect” on his life. Mr Smith did not make any further substantive
comments that affected the outcome of the revised Preliminary View. Channel 5 did
not make any representations on the revised Preliminary View.

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in
such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching our Decision, we carefully considered all the relevant material provided
by both parties. This included a recording and transcript of the programme as
broadcast and both parties’ written submissions. We also took careful account of the
representations made by both parties in response to the initial Preliminary View on
this complaint and Mr Smith’s representations on the revised Preliminary View.

The individual’s right to privacy has to be balanced against the competing rights of
the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely
focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification for
interfering with or restricting each right must be taken into account and any
interference or restriction must be proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material
included in programme, must be warranted.

In assessing Mr Smith’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed in the

broadcast of the programme because unobscured footage of him was shown without
his consent, Ofcom had regard to Practice 8.4 of the Code. This states that

43



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

broadcasters should ensure that actions filmed or recorded in, or broadcast from, a
public place, are not so private that prior consent is required before broadcast from
the individual concerned, unless broadcasting without their consent is warranted.
Ofcom also had regard to Practice 8.6 of the Code. This states that, if the broadcast
of a programme would infringe the privacy of a person, consent should be obtained
before the relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is
warranted.

In considering whether or not Mr Smith’s privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast, Ofcom first assessed the extent to which he had a
legitimate expectation of privacy in relation to the unobscured footage of him as
broadcast.

As already set out in the “Introduction and programme summary” section above, we
noted where in the programme Mr Smith appeared and the context in which he was
shown, i.e. being stopped by a police officer for speeding.

Ofcom also considered Channel 5’s submissions in relation to Mr Smith’s complaint.
As noted in earlier fairness and privacy decisions®, Ofcom does not agree with
Channel 5’s interpretation of the Axel Springer case. It is not correct that Article 8
rights can never be engaged in relation to the circumstances of a person’s unlawful
activity in a public place, nor that discussions with police officers about the
commission of crimes are “inherently” not private. Ofcom does not consider that the
case law which Channel 5 relies upon (including Weller, Kinloch and Re JR38 as
mentioned above) supports such an inflexible approach to the determination of
whether an individual has a legitimate expectation of privacy in the broadcast of
footage relating to such circumstances.

Channel 5 said that, in its opinion, Ofcom appeared to hold views about the law on
privacy which suggested that Ofcom believed individuals have a “right to be
forgotten”. Channel 5 considered that such a “right to be forgotten” is “misguided in
principle and unworkable in practice” (in line with comments by a House of Lords
Select Committee referred to above). In Ofcom’s view, those comments are not
relevant to the present situation which concerns an individual’s rights to privacy
under Article 8 of the European Convention on Human Rights in a broadcasting
context, and not the application of the Data Protection Directive in the context of
online searches (which was the context in which the comments of the House of Lords
Select Committee were made). Channel 5 also appears to have misunderstood
Ofcom’s position on this issue — Ofcom is not suggesting that Article 8 means that
individuals have a ‘right to be forgotten’ in this context.

The test as to whether a legitimate expectation of privacy arises is objective: it is fact
sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which the
individual concerned finds him or herself°®. Ofcom’s view regarding the fact sensitive

® See Complaint by Miss C, Criminals: Caught on Camera, Channel 5, 18 October 2013,
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb252/0bb252.pdf; Complaint by Miss Jodie Musgrave, Police Interceptors,
Channel 5, 23 September 2013.
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb259/0bb259.pdf; and Complaint by Mr D, Police Interceptors, Channel 5, 17
February 2014 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2641/0bb265.pdf

® See for example, Anthony Clarke MR in Murray v Big Pictures [2009] Ch 481, paragraph 36:
“the question whether there is a reasonable expectation of privacy is a broad one, which

44


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb252/obb252.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb252/obb252.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2641/obb265.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2641/obb265.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

nature of this assessment is consistent with the interpretation of the Axel Springer
case in a recent judgment of the High Court, Hannon v News Group Newspapers Ltd
[2014] EWHC 1580 (Ch). Ofcom will therefore continue to approach each case on
its facts.

In our view, whether or not someone who has been filmed while being questioned by
the police after being stopped in relation to suspected speeding offences has a
legitimate expectation of privacy in the subsequent broadcast of that footage
depends on all the relevant circumstances. These may include:

e whether the filming took place in a public place;

¢ whether the individual was identifiable from either the information and/or footage
included in the programme;

¢ whether the individual was vulnerable in any way (e.g. through the consumption
of alcohol or drugs or because of an iliness or disability);

e whether the person concerned was a minor;

o whether the footage depicted the individual doing something, or disclosed
information about that individual, which was confidential, sensitive or personal;

¢ the time that had elapsed between the events depicted in the footage and its
broadcast (or re-broadcast); and

e any change in factual circumstances between the events depicted and its
broadcast which may affect the extent to which the material could be considered
to be private or confidential (for example, whether since the incident filmed the
individual concerned was charged and/or found guilty of any offences).

In relation to the specific circumstances of Mr Smith’s case, Ofcom noted from the
programme as broadcast that it appeared that he had been filmed openly. Although it

takes account of all the circumstances of the case. They include the attributes of the claimant,
the nature of the activity in which the claimant was engaged, the place at which it was
happening, the nature and purpose of the intrusion, the absence of consent and whether it
was known or could be inferred, the effect on the claimant and the circumstances in which
and the purposes for which the information came in the hands of the publisher”. This
approach was cited recently in Weller v Associated Newspapers at paragraph 37.

" In Hannon Mr Justice Mann noted that Axel Springer “does not support an absolute right of
the press to have, and to publish, the fact of an arrest, and its circumstances. At most it
supports a submission that, if the facts justify it, that right exists and the countervailing privacy
rights do not. As with a large number of disputes under Convention rights that is a question
of fact and degree, and is highly fact sensitive” (paragraph 96, emphasis added). (Ofcom
noted that Channel 5 had argued that this case was not authority for the above position
because the argument was not made in that case and Mr Justice Mann was not making a
final ruling on the facts. However, Ofcom considers that the issues considered in that case
(whether there is a reasonable expectation of privacy in relation to an arrest and reasons for
it) are analogous to the issues in the present cases and the fact that there was no final ruling
on this point on the facts is not material to the principal point, namely whether, as a matter of
established legal precedent, there can be no reasonable expectation of privacy in relation to
the circumstances of a person’s unlawful activity in a public place).

Ofcom’s view is also consistent with the leading judgment in Re JR38 (mentioned above) on
which Channel 5 seeks to rely. See the judgment of Morgan LCJ at paragraph 28 at which he
notes: “l accept that the determination of whether the retention and use of photographs
constitutes an interference with Article 8 requires a fact specific consideration in every
case”. Morgan LCJ found at paragraph 30 that this was a case in which the claimant’s Art. 8
rights are engaged in connection with the publication of a photograph of a child by the police
indicating he was wanted for interview in connection with involvement in potential criminal
activity.

45



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

was not clear from the footage that Mr Smith had been aware that he was being
filmed by a television camera, he was aware that he had been filmed speeding by the
police officer. We had regard to the fact that the programme makers had obtained
permission from the police to follow the work of the interceptor unit in carrying out all
their public duties. Ofcom also noted that Mr Smith subsequently pleaded guilty to
speeding and was, as a result of his conduct, fined £300 and received six penalty
points on his driving licence. This would have been information which was already a
matter of public record.

Ofcom then considered whether Mr Smith was identifiable in the programme as
broadcast. Mr Smith was referred to by his first name “Oliver” in the “coming up next
section” of the programme, his face was shown unobscured and his voice was heard.
Also, we noted that the car registration number of the vehicle he was driving at the
time was also shown unobscured. We therefore considered that Mr Smith was
identifiable from the footage included in the programme.

We noted that Mr Smith said in his representations on the initial Preliminary View that
he agreed that there was a public interest in showing programmes of this nature and
that he agreed “that there was no problem whatsoever” in him being filmed. We
noted too that Mr Smith said that he would not have objected to the broadcast of the
footage of him if his face and car number plate had been obscured. Mr Smith said
that he had specifically complained about the inclusion of unobscured footage of him
and his car registration number plate being broadcast without his consent. Having
been provided with this further explanation as to the precise nature of Mr Smith’s
complaint, Ofcom therefore considered first whether Mr Smith had a legitimate
expectation of privacy in the broadcast of unobscured material showing him speeding
in his car and his car registration number plate.

We did not consider that the broadcast of the unobscured footage of Mr Smith’s car
driving in excess of the speed limit on a public road could reasonably be regarded as
disclosing anything which was private, personal or confidential to Mr Smith. We noted
that Mr Smith’s car registration number was shown unobscured. However, we
considered from viewing the footage shown in the programme that the programme
makers had not particularly focused on the registration number. In our view, it was
reasonable to expect that the car and its number plate would be filmed given that it
was being pursued by the police officer for speeding and, although it was
unobscured, the footage did not focus or linger, in particular, on it.

Similarly we did not consider that the broadcast of the fact of Mr Smith’s conviction
for speeding offences, which was a matter of public record, in itself was information
in relation to which Mr Smith had a legitimate expectation of privacy in the
circumstances.

Ofcom then went on to assess whether or not Mr Smith had a legitimate expectation
of privacy in relation to the unobscured footage of Mr Smith being stopped by the
police and questioned in the back of the police car. We took into account that here he
was not shown engaged in any conduct or action that could reasonably be regarded
as particularly private, sensitive or confidential in nature, other than being stopped by
the police and questioned by a police officer in the back of a police car at the road
side after being stopped for speeding. Further, we recognised that he did not seem to
be in a particularly vulnerable state, for example, he did not appear to be distressed
or visibly upset.

Ofcom recognises that appearing in a programme being questioned by the police in
relation to a criminal offence (in this case a speeding office), may reasonably be

46



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

regarded as being sensitive and may, depending on the particular circumstances
present, give rise to an expectation of privacy. In Mr Smith’s case, we noted that
Channel 5 appeared to suggest in its representations on the initial Preliminary View
that Ofcom had not explained why the fact that this situation may be “sensitive” would
mean that the complainant’s Article 8 rights were engaged in these circumstances
and that the question was not whether the particular individual regards himself as
being in a sensitive situation or an embarrassing predicament, but rather whether a
reasonable person would think that the relevant situation attracted privacy rights.
Ofcom considered that being questioned by the police may reasonably be regarded
as a sensitive situation to some extent because when a member of the public is
being questioned by the police on possible suspicion of having committed, or being
involved with, a criminal offence, that individual will often be feeling under pressure.

Further, we also took into account that the circumstances of Mr Smith’s interaction
with the police officer in the back of the police car were unlikely to have been in the
public domain prior to the broadcast of the footage filmed of him in this situation.

However, we had particular regard to the comments made by Mr Smith in his
representations on the initial Preliminary View, and it appeared to Ofcom that Mr
Smith would not have objected to the programme broadcasting obscured footage of
his encounter with the police, including footage of him being questioned by the police
in the back of the police car. Further, we also noted the representations made by Mr
Smith on the revised Preliminary View, that the broadcast of the footage would not
have “a deep seated and lasting effect” on his life. Ofcom considered that these
representations suggested that Mr Smith did not consider that his interview with the
police officer in the back of the police car was a particularly sensitive situation for him
to be in or that this footage had disclosed anything about him of a particularly private
or sensitive nature. Mr Smith only appeared to object to the fact that he was
identifiable in the footage of him broadcast in the programme. Ofcom took the view
that, while the inclusion of an unobscured image of Mr Smith being questioned by the
police identified him as having committed a speeding offence, as noted above, we
did not consider that he had a legitimate expectation of privacy in relation to the
broadcast of this fact in the circumstances of this case.

Ofcom also noted that Mr Smith had commented that other individuals in the
programme had their faces obscured. Ofcom recognises that television is a visual
medium and broadcasters have editorial discretion when selecting and editing
material, including whether or not to broadcast obscured or unobscured footage of
individuals, as long as this complies with the Code and other relevant legal
requirements. Ofcom noted that footage of other individuals included in the
programme may have been obscured for reasons other than due to privacy
concerns, for example because the individuals may have had upcoming court cases
and it could have been contempt of court to identify them.

Therefore, taking all the above factors into consideration, we considered that, in the
particular circumstances, Mr Smith did not have a legitimate expectation of privacy in
relation to the broadcast without his consent of unobscured footage of him being
stopped by the police and questioned about a possible criminal offence in the back of
the police car. As a result, it was not necessary for Ofcom to go on to consider
whether any infringement into Mr Smith’s privacy was warranted.

Therefore, Ofcom has not upheld Mr Smith’s complaint of unwarranted
infringement of privacy in the programme as broadcast.

47



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Investigations Not in Breach

Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 4 and
17 November 2014 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s codes,
licence conditions or other regulatory requirements.

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Broadcaster | Transmission | Categories
date
Newsbeat BBC Radio 1 | 03/09/2014 Violence and
dangerous behaviour
Child Genius Channel 4 Various Under 18s in
programmes
Programming Fadak TV 01/03/2014 Religious programmes
Radio Clyde Radio Clyde | 11/08/2014 Elections/Referendums
News
Dynamo Watch 26/09/2014 Offensive language

For more information about how Ofcom conducts investigations about content
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/quidance/complaints-
sanctions/standards/.

48


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Complaints Assessed, Not Investigated

Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has
decided not to pursue between 4 and 17 November 2014 because they did not raise

issues warranting investigation.

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about
content standards, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-

sanctions/standards/.
Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints

Bam Bam at 106 Jack FM 04/11/2014 Disability 1

Breakfast (South Coast) discrimination/offence

Derren Brown: Trick | 4Music 29/10/2014 Disability 1

of the Mind discrimination/offence

Iggy Azalea'a 4Music 18/10/2014 Scheduling 1

Hottest Club Joints!

Top 20

The 10 4Music 14/10/2014 Scheduling 1

Breakthrough Stars

of 2014!

Four in a Bed 4seven 03/10/2014 Race 1
discrimination/offence

Movies at 9 (trailer) 5* 03/11/2014 Scheduling 2

Movies at 9 (trailer) | 5* 04/11/2014 Scheduling 1

Morning Show 95.6 BRFM 17/10/2014 Offensive language 1

Advertisements Aaj Tak 04/11/2014 Advertising/editorial 1
distinction

BBC News BBC Various Due impartiality/bias 1

Programming BBC Various Advertising/editorial 1
distinction

Subtitling BBC/ITV Various Television Access 1
Services

BBC News BBC 1 08/11/2014 Outside of remit/other

BBC News BBC 1 n/a Due impartiality/bias

BBC News at One BBC 1 04/11/2014 Violence and
dangerous behaviour

BBC News at One BBC 1 06/11/2014 Generally accepted 1
standards

BBC News at One BBC 1 07/11/2014 Offensive language

BBC News at One BBC 1 14/11/2014 Scheduling

BBC News at Six BBC 1 20/08/2014 Generally accepted
standards

BBC News at Six BBC 1 05/11/2014 Due impartiality/bias

Breakfast BBC 1 03/11/2014 Crime

Breakfast BBC 1 03/11/2014 Violence and
dangerous behaviour

Breakfast BBC 1 07/11/2014 Charity appeals 1

49



http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Breakfast BBC 1 13/11/2014 Outside of remit/other

Call the Council BBC 1 14/11/2014 Materially misleading

Children in Need BBC 1 14/11/2014 Generally accepted

2014 standards

Citizen Khan BBC 1 30/10/2014 Race 1
discrimination/offence

Doctor Who BBC 1 01/11/2014 Generally accepted 18
standards

Doctor Who BBC 1 01/11/2014 Outside of remit/other

Holby City BBC 1 04/11/2014 Violence and
dangerous behaviour

Panorama BBC 1 14/07/2014 Violence and 6
dangerous behaviour

Regional News and | BBC 1 23/10/2014 Under 18s in 1

Weather programmes

Strictly Come BBC 1 01/11/2014 Animal welfare 4

Dancing

Strictly Come BBC 1 01/11/2014 Scheduling 1

Dancing

Strictly Come BBC 1 08/11/2014 Generally accepted 2

Dancing standards

Strictly Come BBC 1 15/11/2014 Offensive language 2

Dancing

Sunday Morning BBC 1 24/08/2014 Generally accepted 4

Live standards

The Apprentice BBC 1 29/10/2014 Disability 1
discrimination/offence

The Missing (trailer) | BBC 1 11/11/2014 Scheduling 1

The One Show BBC 1 03/11/2014 Gambling 1

The Passing Bells BBC 1 04/11/2014 Scheduling 1

The Passing Bells BBC 1 05/11/2014 Offensive language 1

Watchdog BBC 1 30/10/2014 Materially misleading 1

Watchdog BBC 1 06/11/2014 Fairness & Privacy 1

Waterloo Road BBC 1 05/11/2014 Generally accepted 1
standards

A Taste of Britain BBC 2 04/11/2014 Gender 1
discrimination/offence

BBC News BBC 2 11/11/2014 Generally accepted 1
standards

Exploring China: A BBC 2 08/11/2014 Scheduling 1

Culinary Adventure

Newsnight BBC 2 20/06/2014 Crime

Newsnight BBC 2 24/10/2014 Generally accepted
standards

Newsnight BBC 2 11/11/2014 Generally accepted 1
standards

Russell Howard's BBC 2 30/10/2014 Generally accepted 1

Good News standards

The Daily Politics BBC 2 05/11/2014 Due impartiality/bias

Bad Education BBC 3 07/11/2014 Generally accepted
standards

Comedy Fest Live BBC 3 27/10/2014 Generally accepted 1
standards

Don't Tell the Bride BBC 3 28/10/2014 Race 1

discrimination/offence

50




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Great TV Mistakes BBC 3 16/11/2014 Scheduling 1
Life is Toff BBC 3 04/11/2014 Animal welfare 2
The Revolution Will | BBC 3 04/11/2014 Religious/Beliefs
be Televised discrimination/offence
World's Craziest BBC 3 16/11/2014 Race 1
Fools discrimination/offence
BBC News BBC News 06/11/2014 Generally accepted 1
Channel standards
BBC News BBC News 13/11/2014 Due impartiality/bias 1
Channel
BBC News: The BBC News 20/08/2014 Generally accepted 1
Papers Channel standards
News BBC News 14/09/2014 Generally accepted 1
Channel / Sky standards
News
Any Questions BBC Radio 4 07/11/2014 Due impartiality/bias 1
BBC News BBC Radio 4 20/06/2014 Crime 1
Kerry's List BBC Radio 4 13/10/2014 Offensive language 1
Saturday Live BBC Radio 4 01/11/2014 Race 1
discrimination/offence
Down the Line BBC Radio 4 29/10/2014 Generally accepted 1
Extra standards
BBC World News BBC World 24/10/2014 Generally accepted 1
News standards
Advertising Capital Radio 06/11/2014 Advertising content
Adventure Time Cartoon Network | 30/07/2014 Scheduling
(Bulgaria)
How To Be Epic At CBBC 06/11/2014 Animal welfare 1
Everything
Operation Ouch CBBC 19/10/2014 Scheduling
Bing CBeebies 30/01/2014 Generally accepted
standards
Something Special CBeebies 04/11/2014 Generally accepted 1
standards
Halloween Week Challenge 23/10/2014 Scheduling 1
(trailer)
Stalker (trailer) Challenge 04/11/2014 Scheduling
Advertising Channel 103 11/11/2014 Advertising content
(Jersey)
Alan Carr: Chatty Channel 4 31/10/2014 Generally accepted 1
Man standards
Alan Carr: Chatty Channel 4 07/11/2014 Disability 2
Man discrimination/offence
Alan Carr: Chatty Channel 4 07/11/2014 Harm 1
Man
American Football Channel 4 09/11/2014 Outside of remit/other 1
Live at Wembley
Channel 4 News Channel 4 21/10/2014 Under 18s in 1
programmes
Channel 4 News Channel 4 04/11/2014 Outside of remit/other
Continuity Channel 4 16/10/2014 Generally accepted
Announcement standards
Derren Brown and Channel 4 17/10/2014 Gender 1

Martin Freeman for
Su2c

discrimination/offence

51




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Gogglebox Channel 4 24/10/2014 Disability 1
discrimination/offence

Gogglebox Channel 4 24/10/2014 Generally accepted 1
standards

Gogglebox Channel 4 07/11/2014 Race 1
discrimination/offence

Hollyoaks Channel 4 05/11/2014 Animal welfare

Hollyoaks Channel 4 07/11/2014 Violence and
dangerous behaviour

Make Leicester Channel 4 03/11/2014 Generally accepted 1

British standards

Make Leicester Channel 4 03/11/2014 Materially misleading 5

British

Make Leicester Channel 4 03/11/2014 Race 2

British discrimination/offence

Micky Flanagan: Channel 4 16/11/2014 Generally accepted 1

Back in the Game standards

Mitsubishi's Channel 4 n/a Generally accepted 1

sponsorship of standards

documentaries on

Channel 4

Posh Pawn Channel 4 12/11/2014 Offensive language

Shame Channel 4 02/11/2014 Sexual material

Speed with Guy Channel 4 02/11/2014 Materially misleading

Martin

Stand Up To Cancer | Channel 4 17/10/2014 Generally accepted 2
standards

Will Ferrell for SU2C | Channel 4 17/10/2014 Generally accepted 1
standards

You Can't Get the Channel 4 11/11/2014 Race 1

Staff discrimination/offence

Advertising Channel 5 09/11/2014 Advertising content 1

Advertising Channel 5 10/11/2014 Advertising content 1

Advertising Channel 5 11/11/2014 Advertising content 1

Benefit Brits by the Channel 5 09/10/2014 Offensive language 1

Sea

Can't Pay? Wel'll Channel 5 29/10/2014 Crime 1

Take it Away!

Can't Pay? We'll Channel 5 12/11/2014 Violence and 3

Take it Away! dangerous behaviour

Getting Even with Channel 5 09/11/2014 Offensive language 2

Dad

Home and Away Channel 5 11/11/2014 Generally accepted 1
standards

NCIS Channel 5 11/11/2014 Generally accepted 1
standards

Neighbours Channel 5 03/11/2014 Generally accepted 1
standards

The Gadget Show Channel 5 13/11/2014 Offensive language

The Wright Stuff Channel 5 26/08/2014 Due impartiality/bias

The Wright Stuff Channel 5 04/11/2014 Generally accepted
standards

Time of Death Channel 5 14/10/2014 Violence and 1
dangerous behaviour

Can't Pay? We'll Channel 5 +24 06/11/2014 Generally accepted 1

Take it Away!

standards

52




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Super Scoreboard Clyde 1 27/10/2014 Generally accepted 1
standards

Advertising Cool FM n/a Advertising content

Mclean Cool FM 14/10/2014 Commercial

Bookmakers' communications on

sponsorship of sport radio

on Cool FM

Advertising Dave 02/11/2014 Advertising content

Just Eat's Dave 08/11/2014 Harm

sponsorship of

programmes on

Dave

Spooksville (trailer) Disney Channel | 23/10/2014 Scheduling 1

The Bill Drama 20/10/2014 Offensive language 1

George Gently Drama Various Television Access 1
Services

Snooker Eurosport2 26/10/2014 Advertising minutage 1

Burn Notice Fox 05/11/2014 Offensive language 1

Leverage Fox 13/11/2014 Offensive language 1

Matt Wilkinson Heart FM 04/11/2014 Offensive language 1

Programming Heart FM Various Materially misleading 1

Advertising TV 29/10/2014 Advertising content 1

Advertising ITV 07/11/2014 Advertising content 1

Advertising ITV 12/11/2014 Advertising content 1

Advertising TV 12/11/2014 Advertising content 1

Advertising ITV 13/11/2014 Advertising content 1

Advertising TV 13/11/2014 Advertising content 1

Advertising ITV 15/11/2014 Advertising content 1

Advertising TV 15/11/2014 Advertising content 1

Advertising TV 15/11/2014 Advertising content 1

Advertising ITV Various Advertising content 1

Broadmoor TV 05/11/2014 Generally accepted 1
standards

Coronation Street TV 31/10/2014 Generally accepted 1
standards

Coronation Street TV 03/11/2014 Disability 2
discrimination/offence

Coronation Street ITV 07/11/2014 Race 3
discrimination/offence

Coronation Street ITV 10/11/2014 Race 1
discrimination/offence

Downton Abbey ITV 09/11/2014 Offensive language

Emmerdale ITV 06/11/2014 Offensive language

Good Morning ITV 07/07/2014 Crime

Britain

Good Morning ITV 04/11/2014 Due accuracy 1

Britain

Good Morning ITV 06/11/2014 Generally accepted 1

Britain standards

I'm a Celebrity, Get | ITV 16/11/2014 Generally accepted 1

Me Out of Here! standards

(trailer)

53




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

ITV News TV 11/11/2014 Generally accepted 2
standards
ITV News at Ten TV 20/08/2014 Generally accepted 1
and Weather standards
Loose Women TV 03/11/2014 Generally accepted 1
standards
Loose Women TV 04/11/2014 Disability 2
discrimination/offence
Loose Women ITV 04/11/2014 Generally accepted 1
standards
Loose Women ITV 06/11/2014 Undue prominence 2
Lorraine TV 16/10/2014 Generally accepted 1
standards
Lorraine ITV 05/11/2014 Due impartiality/bias
Programme trailers TV 01/11/2014 Outside of
remit/other/other
Scott and Bailey TV 29/10/2014 Violence and 1
dangerous behaviour
The Chase TV 24/10/2014 Sexual orientation 1
discrimination/offence
The Chase TV 28/10/2014 Outside of remit/other
The Chase ITV 05/11/2014 Generally accepted
standards
The Chase TV 05/11/2014 Outside of remit/other
The Chase ITV 07/11/2014 Gender
discrimination/offence
The Jeremy Kyle TV 30/10/2014 Generally accepted 1
Show standards
The Jeremy Kyle TV 14/11/2014 Generally accepted 1
Show standards
The Jonathan Ross | ITV 08/11/2014 Generally accepted 1
Show standards
The X Factor ITV 11/10/2014 Generally accepted 2
standards
The X Factor ITV 11/10/2014 Offensive language 1
This Morning TV 11/11/2014 Crime 1
This Morning ITV 13/11/2014 Offensive language 1
This Morning (trailer) | ITV 06/11/2014 Scheduling 1
Advertising ITV / Sky 11/11/2014 Advertising content 1
Channels
ITV London News ITV London 06/11/2014 Outside of remit/other 1
Advertisements ITV Player 07/11/2014 Advertising minutage 1
Celebrity Juice ITV2 23/10/2014 Generally accepted
standards
Celebrity Juice ITV2 30/10/2014 Race 1
discrimination/offence
Celebrity Juice ITV2 15/11/2014 Offensive language
Kellogg's Squares' ITV2 30/10/2014 Generally accepted
sponsorship of standards
Celebrity Juice
The Best of You've ITV2 18/10/2014 Religious/Beliefs 1
Been Framed discrimination/offence
You've Been ITV2 03/11/2014 Generally accepted 1
Framed! standards

54




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

Millionnaire ITVBe 30/10/2014 Gender 1

Matchmaker discrimination/offence

The Only Way is ITVBe 25/10/2014 Generally accepted 1

Essex standards

TOWIE: All Backto | ITVBe 13/10/2014 Offensive language 1

Essex

Hostel: Part Il Kanal 11 25/10/2014 Generally accepted 1
standards

The Box+ and Kerrang! 23/10/2014 Offensive language 1

4Music Fashion

Voucher competition

Steve Allen LBC 97.3FM 26/10/2014 Sexual orientation 1
discrimination/offence

Posh Pawn More4 20/10/2014 Gender 1
discrimination/offence

Sanjay and Craig Nicktoons 25/10/2014 Scheduling

Cars That Rock with | Quest 05/11/2014 Offensive language

Brian Johnson

Advertising QvC 12/11/2014 Advertising content

Ken Bates Radio Yorkshire | 16/10/2014 Race
discrimination/offence

Advertising Rocks and Co 17/10/2014 Advertising content 1

Sky HD promotions | Sky n/a Outside of remit/other 1

Cathouse Sky Livingit 08/11/2014 Sexual material 1

Sky News Sky News 06/11/2014 Generally accepted 1
standards

Sky News at Six Sky News 12/10/2014 Crime 1

with Andrew Wilson

Sky News Tonight Sky News 29/10/2014 Generally accepted 1

with Adam Boulton standards

Sky News Tonight Sky News 01/09/2014 Crime 1

with Adam Boulton

&

Sky News with Anna | Sky News 13/11/2014 Offensive language 1

Jones

Sky News with Colin | Sky News 21/06/2014 Crime 1

Brazier

Sky News with Colin | Sky News 07/11/2014 Due impartiality/bias 1

Brazier

Sky News with Kay | Sky News 09/07/2014 Due impartiality/bias 1

Burley

Sky World News Sky News 20/06/2014 Crime

Sunrise Sky News 20/10/2014 Generally accepted
standards

Ford Super Sunday | Sky Sports 1 19/10/2014 Violence and 1
dangerous behaviour

Live Spanish Sky Sports 5 25/10/2014 Materially misleading 1

Football

Soccer A.M. Skyl 08/11/2014 Scheduling

Programming Supreme FM 18/10/2014 Outside of remit/other

Alan Brazil Sports Talksport 24/10/2014 Generally accepted

Breakfast standards

Drivetime Talksport 11/11/2014 Generally accepted 1
standards

Johnny Vaughan Talksport 05/11/2014 Race 1

discrimination/offence

55




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268

1 December 2014

The Warm-Up with Talksport 25/10/2014 Scheduling 1

Johnny Vaughan

Conan (trailers) truTV 07/11/2014 Hypnotic and other 1
techniques

Ink Master truTVv 18/10/2014 Race 1
discrimination/offence

The Job Lot utv 24/10/2014 Generally accepted 1
standards

UTV Player uTtv n/a Violence and 1

promotion dangerous behaviour

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches
of broadcast licences

For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast

licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-

sanctions/general-procedures/.

Licensee

Categories

Sunny Govan Community Media

Group

Key
Commitments

56



http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Investigations List

If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation.

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily

mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in

breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded.

Here are alphabetical lists of new investigations launched between 6 and 19

November 2014.

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

Programme Broadcaster Transmission date

Advertising minutage Aaj Tak 4 November 2014

Advertising minutage The Travel 11 October 2014
Channel

BBC News at Six BBC 1 6 November 2014

Clubaholic.tv (trailer) Made In Leeds | Various

How to Pull a Lady Made In Leeds | Various

Latest Homes Live Latest TV 27 October 2014

Michael and Andrea Kiss FM 2 November 2014

My Sister's Keeper Film 4 27 October 2014

Nick Conrad BBC Radio 17 November 2014
Norfolk

Teenage Mutant Ninja Turtles Channel 5 8 November 2014

The Radio 1 Breakfast Show with BBC Radio 1 6 November 2014

Nick Grimshaw

This Morning TV 6 November 2014

This Morning TV 14 October 2014

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts
investigations about content standards, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/quidance/complaints-

sanctions/standards/.

57


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 268
1 December 2014

Investigations launched under the General Procedures for investigating
breaches of broadcast licences

Licensee Licensed
Service

Corby FM Limited Corby Radio

Mahomed Jussab Ramadhan
Radio

(Leicester)

Sunrise Radio (London) Ltd Sunrise Radio

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts
investigations about broadcast licences, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/.



http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

