
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 259 
28 July 2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 2 

 
Notice of Sanction 
 
Deadly Women 
Investigation Discovery, 
16, 18 and 20 August 2013 at various times 6 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Top Gear Burma Special 
BBC 2, 16 March 2014, 20:00 8 
 
Counter Strike GO: Pro League 
Ginx TV, 16 May 2014, 18.00 11 
 
The Politics Show 
Apni Awaaz, 6 May 2014, 20:00 15 
 
Legal Advice 
CHSTV, 2 May 2014, 17:00 to 18:00 19 
 
News 
Channel Nine UK, 19 February 2014, 19:00 and 21:00 22 
 
Business Talk with Sufi  
ATN Bangla, 8 April 2014, 20:00 26 
 

Resolved 
 
The Simpsons  
Channel 4, 9 April 2014, 18:00 33 
 

Advertising Scheduling cases 
 
In Breach 
 
Gloria TV 
DM News Plus, 7 March 2014, 15:00 to 16:00 35 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Retention and production of recordings 
Castle FM (Leith), 29, 30, 31 May 2014 37 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 3 

Resolved 
 
Provision of service 
Radio 1458 and Radio 1035, 6 to 9 June 2014 39 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 
Complaint by Miss Jodie Musgrave 
Police Interceptors, Channel 5, 23 September 2013 
(repeated on 27 and 29 September 2013) 
Stop! Police Interceptors, Channel 5, 11 December 2013 
(repeated on 17 December 2013) 41 
 

Investigations Not in Breach 50 

 
Complaints Assessed, Not Investigated 51 
 
Investigations List 58 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

4 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives1. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed 
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On 
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards 
requirements as set out in the Act2. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the 
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of 
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents 
include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which 
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory 
responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‘political’ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‘adult’ 
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message 
board’ material where these are broadcast as advertising3.  

  
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for 
television and radio licences.  

 
e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS. 

Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for 
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority 
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively, 
or may do so as a concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS, 
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access 
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 

 
3
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 5 

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  
 

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on 
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s 
Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 6 

Notice of Sanction 
 

Deadly Women 
Investigation Discovery, 16, 18 and 20 August 2013 at various times. 
 

 
Introduction 
 
Investigation Discovery is a channel dedicated to documentary programming about 
crime and criminal investigations. This sanction relates to eight episodes of the series 
Deadly Women which the channel broadcast at various times during the day on 16, 
18 and 20 August 2013. 
 
The licence for Investigation Discovery is held by Discovery Communications Europe 
Limited (“Discovery” or “the Licensee”). 
 
Summary of Decision 
 
In its decision published on 20 January 2014 in issue 246 of the Broadcast Bulletin1, 
Ofcom found for the reasons summarised below that the programmes contained 
violent material that was unsuitable for children to view, and that caused offence not 
justified by the context. In particular, the programmes contained prolonged and 
disturbing reconstructions of torture, mutilation and murder. These included: attacks 
on individuals with hammers and knives; electrocutions and whippings; the murder of 
a six-year old boy through beating by this mother and her boyfriend; a dramatized 
image and accompanying verbal description of an eyeball rolling across the floor 
after a victim was attacked; and, the dismemberment of a corpse with a circular saw. 
As these programmes were broadcast in the daytime during the school holidays, 
Ofcom concluded that the Licensee had not taken adequate steps to protect children 
from this unsuitable content by appropriate scheduling. 
 
Ofcom found that each of the eight programmes breached Rules 1.3, 1.11 and 2.3 of 
the Code: 

 
Rule 1.3:  “Children must...be protected by appropriate scheduling from material 

that is unsuitable for them”.  
 
Rule 1.11:  “Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal 

or physical, must be appropriately limited in programmes broadcast 
before the watershed (in the case of television)...and must also be 
justified by the context”.  

 
Rule 2.3:  “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 

that material which may cause offence is justified by the context...”. 
 
In accordance with Ofcom’s penalty guidelines, Ofcom decided that it was 
appropriate and proportionate in the circumstances to impose a financial penalty of 
£100,000 on Discovery in respect of these serious Code breaches (payable to HM 
Paymaster General). In addition, the Licensee should broadcast a statement of 
Ofcom’s findings in this case, on a date and time to be determined by Ofcom. 
 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/246/obb246.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/246/obb246.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 7 

The full decision is available at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-
adjudications/Discovery.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Discovery.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Discovery.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 8 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Top Gear Burma Special 
BBC 2, 16 March 2014, 20:00 
 

 
Introduction 
 
Top Gear is a long-running magazine series on motoring. Presenters Jeremy 
Clarkson, James May and Richard Hammond provide information and commentary 
about cars and interact with the audience and special guests. Programmes are light-
hearted in tone, and typically include quirky and humorous banter between the 
presenters. 
 
This particular episode was the second part of a two-part special, filmed in Burma, 
where the Top Gear presenters crossed the country in trucks and built a makeshift 
bridge over the River Kwai in Thailand. On observing the completed bridge, on which 
an Asian man is seen walking towards them, Jeremy Clarkson and Richard 
Hammond engaged in the following conversation:  
 
Jeremy Clarkson:  “That is a proud moment…but…there is a slope on it.” 
 
Richard Hammond: “You are right…[pointing]…it is definitely higher on that side”. 
 
Jeremy Clarkson then narrates, over images of the bridge: “…we decide to ignore the 
slope and move onto the opening ceremony”.  
 
Ofcom received two complaints from viewers who expressed concern that the word 
‘slope’ referred to the Asian man crossing the bridge and was an offensive racist 
term.  
 
Ofcom noted that the word ‘slope’ is an offensive and pejorative term for a person of 
East Asian descent1. Jeremy Clarkson used the word at exactly the same time as the 
Asian man crossed the bridge.  
 
Ofcom considered that the use of this reference warranted further investigation under 
the following rule of the Code:  
 
Rule 2.3:  “In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 

that material which may cause offence is justified by the context…Such 
material may include but is not limited to…discriminatory treatment or 
language (for example on the grounds of…race…).” 

 
Ofcom therefore asked the BBC how this material complied with Rule 2.3. 

                                            
1
 US informal, offensive A person from East Asia, especially Vietnam.  

Source: Oxford Dictionaries (Oxford University Press) 
(http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/slope). 
U.S. slang. (depreciative and offensive). An oriental person; more recently) spec. a 
Vietnamese person. Source: Oxford English Dictionary (www.oed.com).  
[NOTE: This sentence and footnote were amended by Ofcom on 15 October 2014 to correct 
minor factual errors about the origin of the offensive meaning of ‘slope’ and a dictionary 
reference. The published decision was otherwise unchanged.] 

http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/slope


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 9 

Response 
 
In response the BBC stated that the programme: “used the word in what the 
programme-makers believed was an inoffensive, humorous play on words, 
addressed at the build quality of a bridge which the team had constructed and a local 
Asian man who was crossing it.” 
 
The BBC added that although the programme-makers: “knew that the word could be 
used to refer to people of Asian origin they believed that such use was mere slang.” 
The programme-makers were “not aware at the time that it had the potential to cause 
offence particularly in some countries outside the UK” and had they been aware of 
this, the word would not have been used in this context. 
 
The BBC stated that it had “already issued a public statement apologising for the use 
of the word and for any offence which its use caused” and the BBC added that it 
“unreservedly” repeated that apology. A copy of the public statement, authored by 
the Executive Producer of Top Gear, Andy Wilman, was provided to Ofcom and read: 
 

“When we used the word ‘slope’ in the recent Top Gear Burma Special it was a 
light-hearted word play joke referencing both the build quality of the bridge and 
the local Asian man who was crossing it. 
 
We were not aware at the time, and it has subsequently been brought to our 
attention, that the word ‘slope’ is considered by some to be offensive and 
although it might not be widely recognised in the UK, we appreciate that it can be 
considered offensive to some here and overseas, for example in Australia and 
the USA. 
 
If we had known that at the time we would not have broadcast the word in this 
context and regret any offence caused.” 

 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards 
for the content of programmes as appear to it best calculated to secure the standards 
objectives. One of these is that “generally accepted standards” are applied so as to 
provide adequate protection for members of the public from the inclusion of offensive 
and harmful material. These standards are contained in the Code. Broadcasters are 
required under Rule 2.3 of the Code to ensure that, in applying generally accepted 
standards, they must ensure that the inclusion of material which may cause offence 
is justified by the context.  
 
In reaching a decision in this case, Ofcom acknowledged the importance attached to 
the right to freedom of expression in broadcasting. Broadcasters must be permitted 
to enjoy the creative freedom to explore controversial and challenging issues and 
ideas, and the public must be free to view and listen to those issues and ideas, 
without unnecessary interference.  
 
However, the Code requires that potentially offensive material is justified by its 
context. As such, there is significant room for innovation, creativity and challenging 
material within light-hearted comedy programming, but it does not have unlimited 
licence in terms of offensive material. 
 
In this case, Ofcom considered firstly whether the use of the word ‘slope’ was 
offensive (and the degree of any offensiveness) and, if so, secondly, whether the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 10 

BBC had ensured that it had applied generally accepted standards by justifying the 
inclusion of that material by the context of the programme.  
 
Ofcom’s view is that the word ‘slope’ is a pejorative racial term which has the 
potential to be offensive to Asian people specifically, as well as to viewers more 
generally. In its representations the BBC explained that the programme-makers were 
aware that the word was “used to refer to people of Asian origin” but they considered 
“such use was mere slang”. Further they argued that the programme-makers were 
not aware it had the potential to cause offence “outside the UK” and had they been 
aware of this offence it would not have been used.  
 
Ofcom acknowledges that ‘slope’ is a term of offence more widely used in America 
and Australia. However it is also capable of causing offence in the UK particularly to 
people of Asian origin. Further, Ofcom research2 has indicated that viewers are likely 
to consider a word to be more offensive if they understand it to be making a 
derogatory reference to specific characteristics of a defined ethnic group.  
  
Ofcom therefore considered whether the broadcast of this offensive word was 
justified by the context. Top Gear is widely known for its irreverent style and 
sometimes outspoken humour, as well as the banter between the three presenters. 
We also noted that regular viewers of Top Gear were likely to be aware that the 
programme had previously used national stereotypes as a comedic trope, particularly 
to describe the characteristics of cars. Various nationalities have, at some point, 
been the subject of the presenters’ mockery during the history of this long running 
programme. The regular audience for this programme adjusts its expectations 
accordingly.  
 
In our view, however, in this case Jeremy Clarkson deliberately employed the 
offensive word to refer to the Asian person crossing the bridge as well as the camber 
of the bridge. Ofcom noted that this sequence was scripted in advance, and that 
clear consideration was given at the time of production to using the term ‘slope’ to 
formulate what the production team intended to be humorous word play around it. 
There was clearly an opportunity both during filming and post-production to research 
the word and reach a more considered view on whether it was “mere slang” and had 
the potential to cause offence to viewers.  
 
We took into account that the BBC said the programme makers intended the use of 
‘slope’ to be “an inoffensive, humorous play on words”, but that the broadcaster 
accepted now that the word was capable of causing offence in the UK and 
apologised. We noted that the BBC provided no other arguments to justify the 
potential offence in the context. 
 
Ofcom concluded, however, that in the circumstances of this particular case there 
was insufficient context to justify the broadcast of this material. The BBC did not 
apply generally accepted standards so as to provide adequate protection for 
members of the public from offensive material. As a result there was a breach of Rule 
2.3.  
 
Breach Rule 2.3  
 
 

                                            
2
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

file:///C:/Users/Trevor.Barnes/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/9HM4UPNM/(http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf)


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 11 

In Breach 
 

Counter Strike GO: Pro League 
Ginx TV, 16 May 2014, 18:00 
 

 
Introduction 
 
Ginx TV is a channel dedicated to programming about video games that broadcasts 
on cable and satellite platforms in a number of European countries, including the UK. 
The licence for this service is held by Ginx TV Limited (“Ginx” or “the Licensee”). 
 
Counter Strike GO: Pro League was a 60-minute programme which broadcast ‘as 
live’ an online multiplayer match of the video game Counter Strike: Global Offensive1 
(“CS: GO”). Due to violent content the game is rated by Pan European Game 
Information (“PEGI”2) as only suitable for those aged 18 years or older.  
 
A complainant alerted Ofcom to the inclusion of violent scenes in the programme 
which the complainant considered to be inappropriate for the time of transmission. 
 
Ofcom assessed the programme and noted that it primarily featured footage taken 
from a CS: GO multiplayer match during which two commentators described the 
action. Players formed two teams of either terrorists or counter-terrorist officers and 
used realistic knives and guns to kill members of the other team. The programme 
featured 27 rounds of competition and each round featured numerous depictions of 
characters being shot or slashed with a knife.  
 
Ofcom considered that the programme raised issues under the following rules of the 
Code: 
 
Rule 1.3: “Children must…be protected by appropriate scheduling from material 

that is unsuitable for them”.  
 
Rule 1.11: “Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal 

or physical, must be appropriately limited in programmes broadcast 
before the watershed (in the case of television) or when children are 
particularly likely to be listening (in the case of radio) and must also be 
justified by the context”. 

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee on how the material 
complied with these rules. 
 
Response 
 
The Licensee said that it had reviewed the programme internally and concluded that 
the “even though entirely fictional and computer generated, [it] should not have aired 
in the form it was at 18:00 hours”. Ginx told Ofcom that, as a result, it had removed 
any further pre-watershed broadcasts of this series from the schedule. The Licensee 
apologised and said it regretted any offence this broadcast may have caused. 

                                            
1
 Counter Strike: Global Offensive is an online multiplayer game in which players compete in 

a variety of warfare scenarios from a first person perspective. 
 
2
 The self-regulatory European video game content rating system. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 12 

 
While accepting that this programme should not have broadcast before the 
watershed, Ginx said that the average age of a video game player is 31 (Source: 
ESA Essential Facts 20143) and that audience data showed that the vast majority of 
Ginx’s viewers are aged between 25 and 34.  
 
Further, it said that Counter Strike GO: Pro League is “exceptional” as it is the 
channel’s only acquired programme and: “the material depicts a competition that is 
edited ‘live’”. To prevent a recurrence of this compliance issue, the Licensee said that 
it had made an arrangement with its programme supplier to deliver content earlier 
allowing for more time to edit the programme.  
 
The Licensee said that in the future all further competitive gaming programmes 
acquired from the same provider would be scheduled after 22:00 and that it would 
host a regulatory seminar with the programme provider to remind editors of 
regulatory requirements. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected”. This is reflected in 
Section One of the Code. 
 
Rule 1.3 
 
Rule 1.3 requires that children must be protected by appropriate scheduling from 
material that is unsuitable for them.  
 
In applying Rule 1.3, Ofcom must have regard to the need for standards to be 
applied “in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression”. The Code is drafted in accordance with Article 10 of the European 
Convention of Human Rights, which sets out the right to freedom of expression 
enjoyed by both broadcasters and their audience. In accordance with this right, the 
Code does not prohibit the broadcast of material unsuitable for children. However, 
broadcasters are required to ensure that children are protected from unsuitable 
material by appropriate scheduling. 
 
Ofcom first considered whether this programme was suitable for children. As noted 
above, the vast majority of the duration of this 60 minute programme consisted of in-
game footage taken from CS: GO, a video game rated 18 by PEGI due to its violent 
content. The footage was consistently violent and included frequent depictions of 
characters being killed with guns or knives. In addition, these on-screen deaths were 
often bloody, with blood spraying onto walls or the ground when a player was shot or 
slashed with a knife. We considered that this extended, repeated and bloody 
simulation of armed combat was not suitable for children. 
 
We went on to assess whether the programme was appropriately scheduled. 
Appropriate scheduling is judged against a number of factors including: the nature of 
the content; the likely number and age range of the audience; the start and finish 
time of the programme; and likely audience expectations.  
 

                                            
3
 http://www.theesa.com/facts/pdfs/esa_ef_2014.pdf  

http://www.theesa.com/facts/pdfs/esa_ef_2014.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 13 

This programme was broadcast at 18:00 on a weekday and was therefore shown at a 
time when children would be available to view. Ginx highlighted data which showed 
that the average age of a video game player is 31 years old. Ofcom noted that the 
same report stated that approximately 29% of gamers are under the age of 18. We 
therefore considered that a service dedicated to programming about video games is 
likely to appeal to a child audience as well as older viewers. We also noted that no 
warning was given to viewers before or during the programme to alert them to its 
violent content. Taking these factors into account, this programme was not 
appropriately scheduled – as was acknowledged by the Licensee. 
 
For these reasons we concluded that the programme was in breach of Rule 1.3. 
 
Rule 1.11 
 
Rule 1.11 states that violence must be appropriately limited in programmes 
broadcast before the watershed and must be justified by the context. We first 
considered whether the violence had been appropriately limited. 
 
As described above, the video game footage that formed the majority of this 
programme contained numerous realistic and bloody depictions of armed, military 
combat. Violent images included frequent instances of characters being shot and 
killed with various types of weaponry and blood could be seen spraying from these 
characters when they were hit.  
 
Ofcom noted, as pointed out by the Licensee, that the violent material in this case 
was fictional and computer generated. We considered that this may have limited the 
potential impact of the images on any children watching. However, we concluded that 
the consistently violent nature of the programme material outweighed any potentially 
mitigating factor created by the computer-generated nature of the images and 
therefore the violence was not appropriately limited. 
 
We then considered whether the violence was justified by the context.  
 
This programme broadcast at 18:00 and was therefore shown at a time when a 
significant number of children may have been available to view. As noted above, 
Ofcom also considered that a specialist channel dedicated to programming about 
video games may well appeal to younger audiences. Given these circumstances, 
there was clearly the requirement on the broadcaster to ensure the violent nature of 
the programme was strongly justified by other contextual factors.  
 
Ofcom recognised that the audience for a channel dedicated to programming about 
video gaming may (given the violent nature of many video games) have a greater 
expectation for some violent content. However, we considered that such expectation 
would not extend to the daytime broadcast of extensive violent footage from a video 
game rated as only suitable for an adult audience.  
 
Given the above, we considered that the material was not justified by the context and 
Rule 1.11 was breached. 
 
Ofcom was concerned that this programme (which the Licensee admitted was not 
suitable to be shown at 18:00) was scheduled and broadcast at this time. Although 
Ginx apologised and said it was taking steps to improve compliance, it did not explain 
how its compliance arrangements had allowed this programme to be shown before 
the watershed. Broadcasters must have robust arrangements in place at all times to 
ensure compliance with the Code. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 14 

 
We note this is the second recent incident (see Joystick Warriors Decision in issue 
253 of Ofcom’s Broadcast Bulletin4) of violent video game footage being shown 
before the watershed on an Ofcom licenced service. Although the computer 
generated nature of violent video game images has the potential to reduce their 
impact, broadcasters must consider whether their broadcast before the watershed is 
appropriate.  
 
Breaches of Rules 1.3 and 1.1

                                            
4
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb253/  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb253/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 15 

In Breach 
 

The Politics Show 
Apni Awaaz, 6 May 2014, 20:00 
 

 
Introduction 
 
Apni Awaaz was a Restricted Service Licence radio service that broadcast in the 
Birmingham area between 13 April 2014 and 10 May 2014. The licence was held by 
Mr Qamar Zaman (“the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to a programme that featured two local election 
candidates representing the Labour Party and the Liberal Democrats. The 
complainant considered that other candidates should also have been included in the 
programme. 
 
We noted that this programme was of 60 minutes duration and consisted of two 
presenters leading a discussion between two candidates standing in the Washwood 
Heath ward in Birmingham in the English local elections held on 22 May 2014. The 
programme also featured listeners calling the programme by telephone and putting 
their questions to the candidates. The two candidates were Idrees Mohammed 
(Labour Party) and Rafiq Waheed (Liberal Democrats). We noted that during the 
programme both candidates made various statements advancing their candidacy in 
the election.  
 
Rule 6.1 of the Code requires that programmes dealing with elections must comply 
with the due impartiality rules set out in Section Five of the Code. In addition, Rules 
6.2 to 6.13 of the Code apply to programmes broadcast during the designated period 
running up to the date of elections in the UK known as the “election period”1. Section 
Six of the Code under the heading ‘Meaning of “election”’ makes clear that for the 
purpose of this section “elections include...a local government election...”. 
 
For the reasons explained in this Decision, Ofcom considered that the programme 
was an electoral area report and discussion and Rules 6.8 to 6.13 of the Code were 
engaged. In particular, we considered the material raised issues warranting an 
investigation under the following rules of the Code:  
 
Rule 6.8: “Due impartiality must be strictly maintained in a constituency report or 

discussion and in an electoral area report or discussion”. 
 
Rule 6.9: “If a candidate takes part in an item about his/her particular constituency, 

or electoral area, then candidates of each of the major parties must be 
offered the opportunity to take part. (However, if they refuse or are unable 
to participate, the item may nevertheless go ahead.)”. 

 
We therefore asked the Licensee how the programme complied with these rules.  
 
 
 
 

                                            
1
 In the case of the 2014 English local elections, the “election period” ran from the last date for 

the publication of the notice of elections on 14 April 2014 to the close of polling on 22 May 
2014.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 16 

Response 
 
The Licensee said The Politics Show was broadcast over a two week period and the 
Licensee said that it “had call[ed] different candidates in daily” between Monday and 
Friday. In particular, this programme featured the Labour Party and Liberal Democrat 
candidates standing in Washwood Heath ward in Birmingham. The Licensee said 
that prior to the broadcast, it had contacted: “the Conservative office at Birmingham 
City Council to gain a contact so that we could invite the candidate from this party”. It 
added: “We left our details with one of the secretaries to ask whether they could ask 
one of the councillors to ring us back but no one returned our call”.  
 
The Licensee stated that although it featured only two of the “3 local mainstream 
political parties in Birmingham” in the 6 May programme, it had adhered to the Code 
and “call[ed] other parties in as well…but they turned up on other days”. The 
Licensee also said that ”in the interest of fairness”, one of the programme presenters 
mentioned all the candidates standing in this particular ward in the 22 May 2014 
elections in the 6 May programme. In addition, the Licensee said that the audience 
“was informed via announcements live on air of our schedule” of programmes 
featuring candidates.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, one of which is that the special impartiality requirements set out 
in section 320 of the Act are complied with. This objective is reflected in Section Five 
of the Code. Broadcasters are required to comply with the rules in Section Five of the 
Code so as to ensure that the due impartiality requirements of the Act are complied 
with. In addition, Section Six of the Code reflects the specific requirements relating to 
broadcasters covering elections, as laid out in the Representation of the People Act 
1983 (as amended).  
 
Ofcom’s Guidance to Section Six (Elections and Referendums) of the Code (“the 
Guidance”)2 states that there is no obligation on broadcasters to provide any election 
coverage. However, if broadcasters choose to cover election campaigns, they must 
comply with the rules set out in Section Six of the Code, and in particular the 
constituency and electoral area reporting rules laid out in Rules 6.8 to 6.13 of the 
Code. These specific rules apply when a broadcaster is broadcasting a particular 
constituency and electoral area report or discussion during an election period. 
 
Rule 6.9 requires that if a candidate takes part in an item about his/her particular 
constituency, or electoral area, then candidates of each of the major parties must be 
offered the opportunity to take part. However, if a candidate refuses or is unable to 
participate, the item may nevertheless go ahead. The major parties for any given 
election are listed in the Ofcom list of major parties3. For the 2014 English local 
elections, the major parties were: the Conservative Party; the Labour Party; and the 
Liberal Democrats. 
 
In addition, Rule 6.8 requires that due impartiality must be strictly maintained in a 
constituency report or discussion and in an electoral area report or discussion. 
Paragraph 1.37 of the accompanying Ofcom Guidance states that: “There is a range 

                                            
2
 See http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section6.pdf  

 
3
 See http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/major-parties.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section6.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/major-parties.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 17 

of editorial techniques by which broadcasters can comply with Rule 6.8, but 
broadcasters should ensure that they reflect the viewpoints of candidates…”.  
 
To determine whether the electoral area reporting rules (Rules 6.8 to 6.13) applied in 
this case, we first had to determine whether the programmes contained an electoral 
area report or discussion. Paragraph 1.39 of the Guidance states: “…the principal 
point for broadcasters is to ensure that when interviewing candidates in reports that 
either raise issues about their constituency/electoral area or raise the profile of the 
candidate in connection with their constituency/electoral area, other candidates in the 
constituency/electoral area (as described in Rules 6.9 and 6.10) have an opportunity 
to take part as appropriate”.  
 
We noted that Idrees Mohammed and Rafiq Waheed were included in a discussion 
programme of 60 minutes duration during which they were asked questions about, 
and were able to give their views upon, a range of subjects including: crime and 
policing; education; and housing. We therefore considered that these two candidates 
(representing the Labour Party and the Liberal Democrats respectively) standing in 
the Washwood Heath ward in Birmingham were given the opportunity to give their 
views, within the programmes, about policies affecting the electoral area in which 
they were seeking election. Rules 6.8 to 6.13 therefore applied.  
 
To comply with Rule 6.9 of the Code, the Code makes clear that if a candidate is 
given an opportunity to discuss matters relating to their electoral area then 
broadcasters must ensure that other candidates from the major parties should also 
be offered an opportunity to take part. In this case this meant that, as well as 
featuring the Labour Party and Liberal Democrat candidates standing in in 
Washwood Heath as they did, the Licensee was required to offer Alexander Hall, the 
Conservative Party candidate standing in Washwood Heath, the opportunity to take 
part in the programme. 
 
We noted that prior to the broadcast, the Licensee said it had contacted “the 
Conservative office at Birmingham City Council to gain a contact” so as to invite the 
Conservative Party candidate to take part in this programme. The Licensee added 
that it had: “left [its] details with one of the secretaries to ask whether they could ask 
one of the councillors to ring [the Licensee] back but no one returned [its] call”. 
However, we considered that these steps taken by the Licensee could not 
reasonably be described as offering the Conservative Party candidate an opportunity 
to take part in the electoral area report or discussion in this case, as required by Rule 
6.9 of the Code. In our view, the Licensee needed to make direct contact with the 
Conservative Party candidate or his representative and make them aware of the 
opportunity for them to take part in the programme in this case. This did not happen 
and therefore there was a breach of Rule 6.9. 
 
In relation to Rule 6.8, we took into account the Licensee’s representation that 
towards the beginning of this programme, one of the two presenters had read out a 
list of the full names and parties of the four candidates4 standing in the Washwood 
Heath ward, as required by Rule 6.115 of the Code. We considered that, although 

                                            
4
 These were: Alexander Hall (Conservative Party); Idrees Mohammed (Labour Party); Rafiq 

Waheed (Liberal Democrat); and John Bentley (Green Party). 
 
5
 Rule 6.11 states: “Any constituency or electoral area report or discussion after the close of 

nominations must include a list of all candidates standing, giving first names, surnames and 
the name of the party they represent or, if they are standing independently, the fact that they 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 18 

announcing the list of candidates standing in Washwood Heath ward was helpful, this 
was not sufficient to ensure that the viewpoint of the Conservative Party candidate or 
his party was reflected in the programme. At no point during the programme were the 
viewpoints of the Conservative Party candidate, Alexander Hall, or the policies of the 
Conservative Party more generally, reflected in this programme, either by the two 
presenters or by other programme contributors, including audience members 
contacting the programme by telephone.  
 
We also took account of the Licensee’s representation that it had call[ed] other 
parties in as well… but they turned up on other days” following the broadcast of the 
programme in this case. In this regard, paragraph 1.47 of Ofcom’s Guidance states: 
 

“Broadcasters may structure a constituency/electoral area report or discussion 
over a series of broadcasts, for example in the form of a series of candidate 
interviews in different programmes. However, in line with Rule 5.66, the 
broadcaster should ensure that the fact that a constituency/electoral area report 
or discussion is being split over several programmes is clearly signalled to the 
audience…”. 

 
In this case, we noted the Licensee’s representation that the audience “was informed 
via announcements live on air of our schedule” of programmes featuring candidates. 
However, the Licensee did not provide specific evidence to Ofcom as to the content 
of these announcements and when they were scheduled. Furthermore, and 
importantly, the Licensee did not clearly signal to the audience in the 6 May 
programme that it would be inviting other candidates contesting the Washwood 
Heath ward to take part in other, later programmes on the service. We therefore 
considered that the audience would not have been aware that that an electoral area 
report or discussion was being split over more than one programme. Given all the 
above, we therefore concluded that due impartiality in this electoral area report or 
discussion was not strictly maintained and also recorded a breach of Rule 6.8 of the 
Code.  
 
Breaches of Rules 6.8 and 6.9

                                                                                                                             
are an independent candidate. This must be conveyed in sound and/or vision…”. The close of 
nominations in this case was 24 April 2014. 
 
6
 Rule 5.6 states: “The broadcast of editorially linked programmes dealing with the same 

subject matter (as part of a series in which the broadcaster aims to achieve due impartiality) 
should normally be made clear to the audience on air”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 19 

In Breach 
 

Legal Advice 
CHSTV, 2 May 2014, 17:00 to 18:00 
 

 
Introduction 
 
CHSTV is a free-to-air satellite general entertainment channel aimed at the 
Bangladeshi community in the UK and Europe. The licence for CHSTV is held by 
CHS.TV Limited (“CHSTV” or “the Licensee”). 
 
In the course of routine monitoring Ofcom noted Legal Advice, an hour-long legal 
advice feature. 
 
The feature was transmitted in the style of a studio-based discussion programme. A 
presenter sat in the studio speaking to camera. Throughout the item a prominent 
banner was displayed at the bottom of the screen. The banner promoted a premium 
rate telephone (“PRS”) number with routine warnings about variations in call costs. In 
addition, the following text was displayed: “Information provided on this line may also 
be free within the public domain.” 
 
We also noted that the item contained ‘sponsorship’ slates which stated: “You are 
watching live programme Legal Advice”. This followed a slate saying: “Sponsored by 
Kalam Solicitors”. 
 
In November 2009 Ofcom published a statement about the use of PRS in 
programmes, in which we made clear that programming featuring the use of PRS 
numbers would be likely to breach the Code’s rules on undue prominence and 
promotion of commercial products and services, unless such numbers could be 
shown to be editorially justified1.   
 
The statement includes the following2: 
 

“…Where the amount of promotion of the PRS element is significant, this may be 
considered as unduly prominent which would mean that such content in future 
falls to be regulated as advertising under the Advertising Code. Broadcasters 
whose programming currently contains a high level of PRS promotion which is 
not linked to editorial content could therefore be in breach of the new 
Broadcasting Code rule unless, as advertising, they were compliant with the 
Advertising Code.” 

 
Where a PRS number is heavily promoted in material and use of the number is not 
editorially justifiable, the material will usually be more appropriately regarded as 
teleshopping. 
 
In view of this, and of the considerable prominence and promotion given to PRS in 
the feature, Legal Advice was in our view properly regarded as teleshopping, i.e. as a 
form of advertising, rather than programming. As advertising, Legal Advice was 

                                            
1
 The statement can be found at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/summary/ptv3.pdf . 
    
2
 At paragraph 1.19. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/participationtv3/summary/ptv3.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 20 

subject to the requirements of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast 
Advertising (“the BCAP Code”). 
 
The BCAP Code requires that advertising is kept distinct from programming: 
 
BCAP Rule 2.1: “Advertisements must be obviously distinguishable from 

editorial content, especially if they use a situation, performance 
or style reminiscent of editorial content, to prevent the 
audience being confused between the two. The audience 
should quickly recognise the message as an advertisement.” 

 
BCAP Rule 2.4.1: “Television only – Television advertisements, except for 

programme promotions, must not…refer to themselves in a 
way that might lead viewers to believe they are watching a 
programme.” 

 
Noting that Legal Advice referred to itself as a programme, did not identify itself as 
advertising or teleshopping, for example by the use of appropriately regular and 
prominent labels, and that it referred to its being “sponsored by…”, we sought the 
Licensee’s comments on how the feature complied with the above rules. 
 
Response 
 
CHSTV said that it had never broadcast teleshopping and was not aware of the 
particular requirements of the BCAP Code. 
 
The Licensee told us that it had taken “all necessary steps”, including removing the 
premium rate number from the programme and cancelling the ‘sponsorship’ deal. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure a number of standards 
objectives, one of which is “that the international obligations of the United Kingdom 
with respect to advertising included in television and radio services are complied 
with”. These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media 
Services (“AVMS”) Directive. 
 
Article 19 of the AVMS Directive requires, among other things, that television 
advertising is kept visually and/or audibly distinct from programming. The purpose of 
this is to prevent programmes becoming vehicles for advertising and to protect 
viewers from surreptitious advertising. This requirement is reflected, in, among other 
rules, BCAP Rule 2.1 and BCAP Rule 2.4.1. 
 
In Ofcom’s view Legal Advice was not distinct as advertising. We considered that, as 
set out in the Introduction to this Decision, the material was presented in the style of 
a studio discussion programme. It contained, for example, no on-screen messages to 
make clear that it was advertising content. We noted also that slates shown at the 
start of the item stated “You are watching live programme Legal Advice” and claimed 
that the material was “Sponsored” content. Although as advertising material Legal 
Advice could have promoted any number of commercial interests, and to any extent, 
describing such additional promotion as sponsorship compounded the misimpression 
that Legal Advice was programming. As a result we concluded the material was in 
breach of BCAP Rule 2.1 and BCAP Rule 2.4.1. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 21 

Although we noted the steps taken by the Licensee in response to Ofcom’s enquiries, 
we were concerned that CHSTV had not been aware of the specific requirements 
which apply to teleshopping material. Ofcom reminds CHSTV that it is a condition of 
its licence to ensure its compliance with all relevant codes and guidance.  
 
Breaches of BCAP Rules 2.1 and 2.4.1



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 22 

In Breach 
 

News 

Channel Nine UK, 19 February 2014, 19:00 and 21:00 
 

 
Introduction 
 
Channel Nine UK is a general entertainment channel that is broadcast in Bengali and 
serves the Bangladeshi community in the UK and Europe. The licence for Channel 
Nine UK is held by Runners TV Limited (“Runners TV” or “the Licensee”). The 
channel re-transmits content from Channel Nine in Bangladesh. 
 
During routine monitoring of compliance with advertising scheduling rules, Ofcom 
noted that a news update broadcast at 19:00 included a scrolling text bar at the 
bottom of the screen, which referred to election results in Bangladesh, and which 
also contained branding for the sportswear retailer Lotto Sport Italia (“Lotto”). 
 
In addition, we noted that a news programme broadcast at 21:00 included the 
following report on the opening of a new outlet of Lotto in Basundhara City, a 
shopping centre in Dhaka: 
 
Reporter: “A new outlet of the world renowned Italian brand Lotto has been 

opened at Basundhara. Lotto will work across the country to serve 
consumers with world class shoes, slippers and T-shirts. After opening 
the Basundhara outlet, Lotto Bangladesh Managing Director Kazi 
Jamil Islam described various aspects of Lotto products. Lotto’s new 
products spring collections were also displayed. In the event 
employees of the company including Lotto sports Italian area manager 
Philippo Palizer and city bank DMD Badrudozza Chowdhury were 
present.”  

 
Runners TV confirmed that the inclusion of the branding in the scrolling text bar was 
subject to a commercial arrangement between Lotto and Channel Nine in 
Bangladesh. The Licensee also stated that the inclusion of the report was not subject 
to any commercial arrangement between Lotto and Channel Nine in Bangladesh or 
Runners TV. 
 
Ofcom considered that this material raised issues warranting investigation under the 
following Code rules: 
 
Rule 9.4: “Products, services and trade marks must not be promoted in 

programming.” 
 
Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product, 

service or trade mark. Undue prominence may result from: 
 

 the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in 
programming where there is no editorial justification; or 

 the manner in which a product, service or trade mark appears or is 
referred to in programming.” 

 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 23 

Rule 9.7(a): “Programmes […] must not contain product placement if they are: 
 

(a) news programmes[.]” 

 
We therefore asked the Licensee for its comments as to how the content complied 
with these rules. 
 
Response 
 
Runners TV apologised for the inclusion of branding for Lotto in the news update 
broadcast at 19:00. It said that the branding had featured on screen “24 hours a day 
over 7 days” in Bangladesh, but that it had been “fade[d] out” for broadcast in the UK. 
However, the Licensee admitted: “On this date fading out did not happen…We failed 
to remove the infringing content before it was aired.” 
 
The Licensee also stated: “We receive the vast majority of our content shown on 
Channel Nine UK from Bangladesh…We actively screen and edit everything that is 
sent to us so that we may remove any inappropriate content where necessary. 
Where content cannot be removed we either place a bar over [the] subject area or 
fade it out so that it cannot be seen. On this occasion it seems appropriate action 
was not taken, [and the] content was not blurred, covered or removed. We have 
taken this up with the transmission crew who are responsible for ensuring this type 
[of] error does not occur. They have the necessary knowledge on [Ofcom’s] 
guidelines and [have] been given [the] necessary equipment to identify and remove 
such content before it is aired.”  
 
Runners TV further commented that it was “not aware of the purpose of the original 
broadcast in Bangladesh”, but said it would: “speculate that the purpose is solely 
advertisement as this was [a] news bulletin and the brand wanted maximum 
exposure in Bangladesh”. The Licensee emphasised that the regulatory regime in 
Bangladesh allowed broadcasters and advertisers to enter into commercial 
arrangements of this sort, but that when re-transmitting content on Channel Nine UK 
it took action to “edit and remove content appropriately”. Runners TV added that it 
often transmits material six hours later than Channel Nine in Bangladesh in order to 
allow time to ensure that all content is compliant with the Code. 
 
Regarding the report on the opening of a new outlet of Lotto in the news programme 
broadcast at 21:00, the Licensee stated that there was no commercial arrangement 
between Lotto and Channel Nine in Bangladesh: “No arrangement[s] were made for 
it [the report] to be featured in the news bulletin. It was provided free of cost.” 
Runners TV added that Channel Nine in Bangladesh “regularly cover[s] such opening 
events to attract clients”.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure the 
standards objectives, one of which is that “the international obligations of the United 
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are 
complied with”. The rules in Section Nine of the Code, among others, reflect this 
objective.  
 
The Audiovisual Media Services (“AVMS”) Directive requires, among other things, 
that television advertising is kept visually and/or audibly distinct from programming. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 24 

The purpose of this is to prevent programmes becoming vehicles for advertising and 
to protect viewers from surreptitious advertising.  
 
Rule 9.7(a) 
 
Under the Act (as amended), Ofcom has a statutory duty to secure the standards 
objective that: “the product placement requirements…are met in relation to 
programmes included in a television service (other than advertisements)”. Both the 
Act (as amended) and the AVMS Directive prohibit product placement except in the 
permitted genres of films, series, sports and light entertainment programmes. Rule 
9.7(a) of the Code therefore prohibits product placement in news programmes. 
 
We first considered whether the Lotto branding included in the programme broadcast 
at 19:00 constituted product placement. The statutory definition of product 
placement, reproduced in the Code, is as follows: “The inclusion in a programme of, 
or of a reference to, a product, service or trade mark where the inclusion is for a 
commercial purpose, and is in return for the making of any payment, or the giving of 
other valuable consideration, to any relevant provider or any person connected with a 
relevant provider, and is not prop placement.” Runners TV confirmed that the 
inclusion of this branding was subject to a commercial arrangement between Lotto 
and Channel Nine in Bangladesh. Ofcom therefore considered that the branding 
satisfied the statutory definition of product placement. 
 
Ofcom’s published guidance1 on Rule 9.7(a) states: “The prohibition on product 
placement in news covers all news programmes made for audiovisual media 
services…regardless of their country of origin. Therefore the prohibition extends to 
news programmes acquired from outside the EU. Where acquired news contains 
product placement…careful thought should be given to whether it is suitable for 
broadcast[.]” The guidance also states, concerning news produced primarily for 
broadcast outside of the EU: “[W]here it is practically possible, broadcasters should 
take reasonable steps to determine whether the broadcast contains product 
placement and obscure or mark such placements.” 
 
Runners TV, in re-transmitting this news update from Channel Nine in Bangladesh, 
failed to remove the branding for Lotto, and the material was therefore in breach of 
Rule 9.7(a). 
 
Rule 9.4 
 
Rule 9.4 states that products, services and trade marks must not be promoted in 
programming. 
 
Ofcom’s published guidance on Rule 9.4 states: “In general, products or services 
should not be referred to using favourable or superlative language and prices and 
availability should not be discussed.” 
 
Ofcom noted that in the news programme broadcast at 21:00, the report referred to 
“the world renowned Italian brand Lotto”, and further described its products as “world 
class”. The report therefore contained “favourable or superlative language”. In 
addition, the report specifically referred to the opening of a “new outlet” in Dhaka, and 
to Lotto “work[ing] across the country to serve the customers”, alongside references 
to its “new products” and “spring collections”. In Ofcom’s view these references 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 25 

served to promote the availability of Lotto products in Bangladesh. As a result, we 
concluded that the content was in breach of Rule 9.4. 
 
Rule 9.5 
 
Rule 9.5 states that no undue prominence may be given in programming to a 
product, service or trade mark, noting that undue prominence may result from a 
reference to a product, service or trade mark where there is no editorial justification, 
or from the manner in which a product, service or trade mark is referred to. 
 
Ofcom recognises that there are circumstances in which it can be editorially justified 
for a news programme to report on the commercial activities of a company. We noted 
that a number of news sources had reported on the expansion of Lotto into 
Bangladesh2. However, Ofcom considered that the focus of the report contained in 
the news programme broadcast at 21:00 was the potential benefits to consumers 
resulting from the availability of Lotto products. Within the context of a news bulletin, 
this focus, coupled with the promotional language discussed above, could not be 
justified. We concluded therefore that this content was in breach of Rule 9.5. 
  
Conclusion 
 
In recent issues of the Broadcast Bulletin, Ofcom has recorded a number of breaches 
of the rules in Section Nine against Runners TV3. In light of our concerns about the 
Licensee’s compliance record on 5 February 2014, Runners TV was required to 
attend a meeting to discuss its processes. Following that meeting it submitted revised 
compliance procedures to Ofcom on 5 March 2014. 
 
Ofcom is concerned that despite our intervention, the Licensee’s procedures were 
insufficient on 19 February 2014, when the material considered in this Decision was 
shown, to ensure that promotional content was not broadcast during a news bulletin. 
Ofcom will monitor content broadcast on Channel Nine UK, and is considering 
taking further regulatory action. 
 
Breaches of Rules 9.4, 9.5 and 9.7(a)

                                            
2
 See, for example: http://oftrend.com/lotto-now-in-bangladesh/, 

http://archive.thedailystar.net/beta2/news/lotto-shoes-in-bangladesh/ and http://www.daily-
sun.com/details_yes_25-01-2013_Lotto-Italia-opens-outlet-at-Gulshan_390_1_3_1_16.html.  
 
3
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb236/obb236.pdf, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2361/obb237.pdf, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/246/obb246.pdf, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb2521/obb253.pdf and http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-
bulletins/obb255/.  

http://oftrend.com/lotto-now-in-bangladesh/
http://archive.thedailystar.net/beta2/news/lotto-shoes-in-bangladesh/
http://www.daily-sun.com/details_yes_25-01-2013_Lotto-Italia-opens-outlet-at-Gulshan_390_1_3_1_16.html
http://www.daily-sun.com/details_yes_25-01-2013_Lotto-Italia-opens-outlet-at-Gulshan_390_1_3_1_16.html
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb236/obb236.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb236/obb236.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2361/obb237.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2361/obb237.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/246/obb246.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb255/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb255/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 26 

In Breach 
 

Business Talk with Sufi  
ATN Bangla, 8 April 2014, 20:00 
 

 
Introduction 
 
ATN Bangla is a news and general entertainment channel broadcast in Bengali and 
serving a British Bangladeshi audience. The licence for ATN Bangla is held by ATN 
Bangla UK Limited (“ATN Bangla” or “the Licensee”). 
 
Business Talk with Sufi is a programme about successful businesses within the 
British Bangladeshi community in the UK. This episode featured the presenter in 
conversation with the directors of a restaurant in North London, Riverside Lounge.  
 
Ofcom received a complaint that the references to Riverside Lounge in the 
programme were promotional and unduly prominent. The complainant also believed 
that the programme had failed to signal that it contained product placement. 
 
Ofcom obtained a recording of the programme and a full translation of its contents. 
 
The first section of the programme contained: some initial discussion of the 
backgrounds of the guests, Azad Ali and Arman Ahmed; a brief description of the 
business model for Riverside Lounge; and references to the challenges facing a 
business of this sort in the current economic climate. 
 
Azad Ali and Arman Ahmed also made a number of positive statements about 
Riverside Lounge, for example: 
 

“[W]e wanted to make it [the restaurant] buffet to give choices. Whatever you 
want you can eat.”  
 
“Bengali people eat, they go out and enjoy. The atmosphere in our restaurant is 
very nice.” 
 
“There is [a] nice buffet. 70-80 items, Bengali, Chinese, Italian items are there.” 
 
“The charge is £13.99. You can eat as much as you want without drink. You need 
to purchase drink as a separate item. But we give 25% discount, so it is £10.50 
and we also give discount in drink. So you can eat as much as you want. Many 
families come and they really enjoy it. We have Mr Naga [a branded chilli oil] 
within the sauces. Four, five tins of Mr Nagas finish in a day. It’s like a family 
atmosphere. If you come and see our building, it is very nicely decorated. It was 
valued [at] over a million pound[s]. You see domes, big chandeliers, etc.” 
 
“We have open[ed] the restaurant so that you can come and eat peacefully as 
you eat at home.” 

 
The guests then answered questions from callers to the programme, whose 
comments about the restaurant were also generally positive, for example: 
 

“I went to their restaurant, Riverside Lounge, very good restaurant. Their buffet 
system is very nice. They have [a] Shisha lounge, which I used. I congratulate 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 27 

them for making such a restaurant. I would like to request them to change the 
buffet.” 
 
“I am very pleased to see your programme and your restaurant is nice. I will 
organise a wedding party and a music party in your restaurant. Please continue, 
my prayers are with you so that you can become billionaire[s] not millionaire[s].” 
 
“I liked the food in this restaurant. I will make two comments to my brothers. They 
have decorated the restaurant very nicely. It will be nice, if there are more grill 
items…They offer drink. If they reduce the price of the drink then we will have 
more drink.” 
 
“We have been in the restaurant, we booked three benches there and it was very 
nice and the food was excellent. I have never seen anything like this.” 
 
“I have been there [a] couple of times. I would like to say it’s one of the [most] 
beautiful and fantastic restaurants. Very lovely and the foods are very good and 
they have so many different dishes...” 
 
“Beautiful restaurant, very beautiful…They [have] got a really nice restaurant. The 
food is really nice. It is very organised. I did enjoy [it]. I went there time and time 
[again] and was never disappointed.” 

 
At one point, the presenter, Sufi, specifically asked a caller if he had anything 
negative to say about the restaurant: 
 

Sufi: “Brother Bablu, I would like to ask you a question, it is a bit [of a] tricky 
question. Have you got anything negative to say about this 
restaurant? 

 
Bablu: I want them to up the buffet price. 
 
Sufi: You want the buffet price to be up? 
 
Bablu: Yes. 
 
Sufi: That’s not negative. 
 
Azad Ali: That’s negative. We don’t want to make the price too high. We want to 

give good quality food. We would like to make money but we would 
like to give you that back. 

 
Sufi: You don’t want to kill people, you want them to come back.” 

 
The callers also included a further director of Riverside Lounge and an employee of 
ATN Bangla. 
 
Azad Ali said to one caller: 
 

“Please come between Monday–Thursday and we will give you 25% discount. It 
will be on all items.” 

 
There was some discussion of the prices of specific products available at Riverside 
Lounge: 
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 28 

“[T]here are many restaurants including buffet style restaurants who don’t offer 
water. They don’t give water but in our restaurant water is free. A jug of water, 
which is your right, is free. If you want you can get water and coke starts from 
£2.25…And it goes up to £4.75 maximum [for] drinks like Ferrero Rocher and you 
know Ferrero Rocher, it’s a milkshake and you know the price of Ferrero Rocher.”  

 
Azad Ali acknowledged that the restaurant had received complaints about its car 
parking facilities: 
 

“We have a comment card to receive complaints. There are no complaints 
regarding food, there are complaints about car parking. The car park is small. 
Twenty, twenty-five cars can park there. However after 1 o’clock it’s free to park 
on outside roads. It’s very difficult to get [a] car park in London, everyone knows 
that. We have a car park, that is a good thing.” 

 
Towards the end of the programme, Azad Ali gave some general advice to any 
viewers thinking of entering the catering business: 
 

“[A] few friends need to get together who have got [a] strong friendship and you 
need money. For [the] restaurant business, you need money from the start. You 
are not going to make money from the start. In [the] property business, you need 
the money to get the property and then you can get the money when you rent it 
out. But when you start a restaurant, it’s not going to be busy. So you need a 
strong friendship. You also need to find the right place. From the start you [have] 
got to think, the catering business is hard. God willing, you need a bit of luck as 
well.” 

 
He then said: 
 

“Please come to Riverside Lounge. Please come, eat and see what is on the 
menu. We do functions and it’s a very unique restaurant. You can enjoy the 
food.” 

 
Arman Ahmed added: 
 

“Please come to Riverside Lounge. You come, eat and comment. So that we can 
understand whether the food is good.” 

 
The Licensee confirmed that there was no commercial arrangement between ATN 
Bangla and Riverside Lounge. The product placement rules were therefore not 
engaged.  
 
However, Ofcom considered that the material raised issues warranting investigation 
under the following rules of the Code: 
 
Rule 9.4: “Products, services and trade marks must not be promoted in 

programming.”  
 
Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product, 

service or trade mark. Undue prominence may result from:  
 

 the presence of, or reference to, a product, service or trade mark 
in programming where there is no editorial justification; or  

 the manner in which a product, service or trade mark appears or 
is referred to in programming.”  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 29 

We therefore asked ATN Bangla for its comments on how the material complied with 
Rules 9.4 and 9.5. 
 
Response 
 
The Licensee stated that in its view the programme was not promotional. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure a number of 
standards objectives, one of which is “that the international obligations of the United 
Kingdom with respect to advertising included in television and radio services are 
complied with”. These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual 
Media Services (“AVMS”) Directive.  
 
The AVMS Directive contains a number of provisions designed to help maintain a 
distinction between advertising and editorial content, including requirements that 
television advertising is kept visually and/or audibly distinct from programming in 
order to prevent programmes becoming vehicles for advertising and to protect 
viewers from surreptitious advertising.  
 
The requirements of the Act and the AVMS Directive are reflected in Section Nine of 
the Code, including, among other rules, Rules 9.4 and 9.5.  
 
Rule 9.4 
 
Rule 9.4 states that products, services and trade marks must not be promoted in 
programming. 
 
Ofcom’s published guidance1 on Rule 9.4 states: “In general, products or services 
should not be referred to using favourable or superlative language and prices and 
availability should not be discussed.” 
 
We first noted that this programme contained numerous instances of favourable and 
superlative language being used to describe the Riverside Lounge restaurant. These 
included claims made by Azad Ali and Arman Ahmed, directors of the Riverside 
Lounge, for example: 
 

“Whatever you want you can eat.”  
 
“The atmosphere in our restaurant is very nice.” 
 
“Many families come and they really enjoy it…It’s like a family atmosphere. If you 
come and see our building, it is very nicely decorated. It was valued [at] over a 
million pound[s]. You see domes, big chandeliers, etc.” 
 
“We have open[ed] the restaurant so that you can come and eat peacefully as 
you eat at home.” 

 
The callers to the programme also used favourable and superlative language in their 
comments on Riverside Lounge, for example: 
 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section9.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 30 

“I went to their restaurant, Riverside Lounge, very good restaurant. Their buffet 
system is very nice. They have [a] Shisha lounge, which I used. I congratulate 
them for making such a restaurant.” 

 
“I am very pleased to see your programme and your restaurant is nice. I will 
organise a wedding party and a music party in your restaurant. Please continue, 
my prayers are with you so that you can become billionaire[s] not millionaire[s].” 

 
“I liked the food in this restaurant…They have decorated the restaurant very 
nicely.” 
 
“We have been in the restaurant, we booked three benches there and it was very 
nice and the food was excellent. I have never seen anything like this.” 

 
“I have been there [a] couple of times. I would like to say it’s one of the [most] 
beautiful and fantastic restaurants. Very lovely and the foods are very good and 
they have so many different dishes...” 

 
“Beautiful restaurant, very beautiful…They [have] got a really nice restaurant. The 
food is really nice. It is very organised. I did enjoy [it]. I went there time and time 
[again] and was never disappointed.” 

 
We noted that the programme did include some caveats to these generally positive 
statements, such as “I would like to request them to change the buffet”, “It will be 
nice, if there are more grill items” and “If they reduce the price of the drink then we 
have more drink”. Further we noted that Azad Ali acknowledged that the restaurant 
had received complaints about its car parking facilities and that, at one point, the 
presenter specifically asked a caller if he anything negative to say about the 
restaurant. 
 
However, Ofcom considered that any criticism of the restaurant was extremely 
limited, and much less frequent and extensive than the instances of favourable and 
superlative language. In addition, we noted that at a number of points in the 
programme prices and availability were referred to by Azad Ali, for example:  
 

“The charge is £13.99. You can eat as much as you want without drink. You need 
to purchase drink as a separate item. But we give 25% discount, so it is £10.50 
and we also give discount in drink.” 
 
“There is [a] nice buffet. 70-80 items, Bengali, Chinese, Italian items are there.” 
 
“Please come between Monday–Thursday and we will give you 25% discount. It 
will be on all items.” 
 
“[T]here are many restaurants including buffet style restaurants who don’t offer 
water. They don’t give water but in our restaurant water is free. A jug of water, 
which is your right, is free. If you want you can get water and coke starts from 
£2.25…And it goes up to £4.75 maximum [for] drinks like Ferrero Rocher and you 
know Ferrero Rocher, it’s a milkshake and you know the price of Ferrero Rocher.”  

 
In Ofcom’s view, the cumulative effect of both favourable and superlative language 
made by callers and by the guests themselves to refer to Riverside Lounge, and 
these references to prices and availability, was promotional. The content was 
therefore in breach of Rule 9.4. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 31 

Rule 9.5 
 
Rule 9.5 states that no undue prominence may be given in programming to a 
product, service or trade mark, noting that undue prominence may result from a 
reference to a product, service or trade mark where there is no editorial justification, 
or from the manner in which a product, service or trade mark is referred to. 
 
Ofcom’s published guidance on Rule 9.5 states: “Whether a product, service or trade 
mark appears in a programme for solely editorial reasons…or as a result of a 
commercial arrangement between the broadcaster or producer and a third party 
funder…there must be editorial justification for its inclusion. The level of prominence 
given to a product, service or trade mark will be judged against the editorial context in 
which the reference appears.” 
 
Ofcom considered that the editorial context was a programme about successful 
businesses within the British Bangladeshi community in the UK. In that context, there 
was sufficient editorial justification for focusing on the Riverside Lounge restaurant. 
However, Ofcom considered that very little time in the programme was dedicated to 
discussion about the directors’ experience of starting or running a successful 
business as opposed to the merits of the Riverside Lounge. Ofcom noted that the 
first section of the programme included: some initial discussion of the backgrounds of 
the guests, Azad Ali and Arman Ahmed; a brief description of the business model for 
Riverside Lounge; and references to the challenges facing a business of this sort in 
the current economic climate. We also noted that at the end of the programme, as 
set out in the Introduction to this Decision, Azad Ali set out some of the difficulties 
involved in starting a restaurant business, for example: “You are not going to make 
money from the start.”  
 
However, in our view, the majority of the rest of the programme consisted of 
discussion of the products available, and the quality of the service, at Riverside 
Lounge, for example: 
 

“[Y]ou can eat as much as you want. Many families come and they really enjoy it. 
We have Mr Naga within the sauces. Four, five tins of Mr Nagas finish in a day.” 
 
“We have been in the restaurant, we booked three benches there and it was very 
nice and the food was excellent. I have never seen anything like this.” 

 
“I would like to say it’s one of the [most] beautiful and fantastic restaurants. Very 
lovely and the foods are very good and they have so many different dishes...” 

 
“Beautiful restaurant, very beautiful…They [have] got a really nice restaurant. The 
food is really nice. It is very organised. I did enjoy [it]. I went there time and time 
[again] and was never disappointed.” 

 
In Ofcom’s view, this emphasis was not editorially justified, even in the context of a 
programme about successful businesses within the British Bangladeshi community in 
the UK. As a result, we concluded that the content was in breach of Rule 9.5. 
 
Ofcom has recently recorded a number of breaches of the rules in Section Nine of 
the Code against this Licensee2. We are concerned that the Licensee’s compliance 

                                            
2
 See: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb24021/obb242.pdf, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb24021/obb242.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb24021/obb242.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 32 

processes have not proved sufficiently robust to prevent breaches of the Code in this 
area.  
 
In light of our concerns, Ofcom is requiring the Licensee to attend a meeting to 
discuss its compliance procedures. 
 
Breaches of Rules 9.4 and 9.5

                                                                                                                             
bulletins/obb2521/obb253.pdf  and 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb254/obb254.pdf. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb2521/obb253.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 33 

Resolved 
 

The Simpsons  
Channel 4, 9 April 2014, 18:00 
 

 
Introduction 
 
The Simpsons is an irreverent animated comedy produced in the USA, with an 
appeal to a mixed audience of children and adults, and broadcast by Channel 4 at 
18:00 on weekdays.  
 
Seven complainants alerted Ofcom to the broadcast of the word “bastard”, which 
they considered inappropriate at this time of day and in a programme which appeals 
to children. 
 
Ofcom viewed a recording and noted the following comment by the character Krusty 
the Clown around 18:23: 
 

 “...who needs friends? The incessant beep of the global positioning system is all 
the companionship I need...” [Krusty receives an electric shock as he pats the 
box, and, in anger, throws it out of his boat] “Tell me where you are now, you 
bastard!” 

 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.16 of the Code, which states:  
 

“Offensive language must not be broadcast before the watershed...unless it is 
justified by the context”.  

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee on how the material 
complied with this rule. 
 
Response 
 
Channel 4 said that “Ofcom will appreciate that the word ‘bastard’ is not the strongest 
language” but nonetheless it considered: “it was inappropriate for inclusion in an 
episode of The Simpsons at 18:00 in this context”. It apologised for any offence that 
may have been caused and said it gave careful consideration to scheduling 
programmes at times when children were expected to be viewing to protect children 
from unsuitable content.  
 
Channel 4 explained that despite The Simpsons being a series aimed at older 
viewers, it is perceived by many viewers to be family or children’s entertainment, and 
it therefore pays particular attention when compiling this series to creating versions 
suitable with a child audience in mind.  
 
All episodes of The Simpsons intended for broadcast before the watershed are 
reviewed and edited appropriately. However on this occasion, due to “human error” 
caused by different edits of the episode being created around the same time, an ‘all 
times’ rating had been applied in error to a post-watershed version of this episode. 
 
Channel 4 said it became aware of the problem the morning after its transmission, 
and carried out an immediate investigation to identify the nature of the error, update 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 34 

the existing system information, and leave only the correct ‘all times’ version 
available for transmission. As a precaution, remaining episodes in the particular 
series of The Simpsons due to run over the school break and across Easter 2014 
were checked to ensure an ‘all times’ rating had been applied to the correct episode 
version, and similar checks would take place for all forthcoming series to ensure the 
same issue would not occur again.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
including that “persons under the age of eighteen are protected”. These objectives 
are reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.16 of the Code states that: “Offensive language must not be broadcast before 
the watershed...unless it is justified by the context”.  
 
Ofcom research on offensive language1 indicates that the word “bastard” is thought 
to be a ‘stronger’ swear word and that, while some people consider there are some 
contexts in which this word is acceptable on television pre-watershed, care needs to 
be taken over its use. 
 
Ofcom did not consider the use of “bastard” at 18:00 in this context in a programme 
like The Simpsons, with a clear appeal to children2, and broadcast on a public 
service channel with a broad audience, was justified by the context or in line with 
audience expectations. 
 
However Ofcom has taken into account that: this failure was the result of an 
apparently isolated and unusual set of circumstances; Channel 4 proactively and 
quickly took steps to identify the cause of the issue and avoid the risk of a 
recurrence; and, Channel 4 apologised for any offence caused. 
 
In light of these factors, Ofcom considers the matter resolved. 
 
Resolved

                                            
1
 Page 91 of Ofcom’s Audience attitudes towards offensive language on television and radio, 

August 2010  
(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf). 
 
2
 BARB audience figures recorded an average of 886,000 viewers for this episode. 212,000 

were children aged between 4 and 15, representing 24% of the total audience. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 35 

Advertising Scheduling cases 
 

In Breach 
 

Gloria TV 
DM News Plus, 7 March 2014, 15:00 to 16:00 
 

 
Introduction 
 
DM News Plus is a free-to-air news and general entertainment channel, available on 
the Sky platform, which broadcasts in Urdu, Punjabi, Pothohari and English to the UK 
Asian community. The licence for the channel is held by DM Global Media Limited 
(“DM Global” or “the Licensee”). 
 
Gloria TV was a studio discussion programme conducted in various languages, 
including French. The host and his guest discussed the history of various African 
countries, predominantly The Democratic Republic of the Congo. 
 
Throughout the programme scrolling text ran along the bottom of the screen 
superimposed on the programme. The text was in French. As translated the text said: 
 

“To sponsor this programme call [telephone number]…email [email address]”. 
 
The definition of television advertising given in our Code on the Scheduling of 
Television Advertising (“COSTA”) is as follows: 
 

“‘television advertising’ means any form of announcement broadcast whether in 
return for payment or for similar consideration or broadcast for self-promotional 
purposes by a public or private undertaking or natural person in connection with a 
trade, business, craft or profession in order to promote the supply of goods and 
services, including immovable property, rights and obligations, in return for 
payment.” 

 
Because the on-screen message contained information about programme 
sponsorship opportunities offered by the broadcaster, we considered this content met 
the definition of advertising set out above. It was therefore subject to the COSTA 
rules. 
 
Ofcom therefore considered the programme to warrant investigation under the 
following COSTA rules: 
 
Rule 11: “Broadcasters must ensure that television advertising and teleshopping is 

readily recognisable and distinguishable from editorial content and kept 
distinct from other parts of the programme service. This shall be done by 
optical (including spatial) means; acoustic signals may also be used as 
well.” 

 
Rule 4: “…time devoted to television advertising and teleshopping spots on any 

channel in any one hour must not exceed 12 minutes…”. 
 
We asked DM Global for its comments as to how the content complied with these 
rules. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 36 

Response 
 
DM Global did not respond to Ofcom’s enquires. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “the international obligations of the United Kingdom with respect 
to advertising included in television and radio services are complied with”. These 
obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media Services 
(“AVMS”) Directive. 
 
Among other things, the AVMS Directive limits the amount of advertising a 
broadcaster can transmit and requires that advertising is kept distinct from other 
parts of the programme service. These requirements are reflected in COSTA. 
 
In the absence of any submissions from the Licensee, Ofcom moved to reach a view 
on the facts available to it from the evidence of the programme alone. 
 
We noted that the advertising text inviting potential programme sponsors to contact 
the Licensee scrolled continually over the editorial material. We also noted that the 
text was not separated from the programme’s picture – for example by displaying it 
against a solid and discrete background – or otherwise made distinct from it. 
Because the advertising text was presented as part of the programme, we concluded 
it was in breach of COSTA Rule 11. 
 
Further, because the advertising text was visible on-screen throughout the hour-long 
programme, far exceeding the advertising allowance specified in COSTA, the 
Licensee was in breach of COSTA Rule 4. 
 
Breaches of Rules 4 and 11 of COSTA 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 37 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Retention and production of recordings 
Castle FM (Leith), 29, 30, 31 May 2014 
 

 
Introduction 
 
Castle FM is a community radio station licensed to provide a service for the residents 
of Leith in Scotland. The licence is held by Leith Community Media Works Ltd 
(“LCMWL” or “the Licensee”). 
 
In issue 254 of Ofcom’s Broadcast Bulletin1, three breaches were recorded against 
the Licensee. Two breaches related to the non-retention and production of 
recordings. One of those cases significantly affected Ofcom’s ability to assess the 
station’s compliance with the Code, and the other meant that we could not assess 
the Licensee’s compliance with its Key Commitments2.  
 
We stated in the Findings that these were significant breaches of LCMWL’s licence, 
and the Licensee was put on notice that we would monitor its provision of the 
licensed service, along with its arrangements to retain and provide recordings to 
Ofcom, in due course. 
 
Ofcom therefore requested recordings of three days of output covering Thursday 29, 
Friday 30 and Saturday 31 May 2014. No audio was received by the deadline given.  
 
Ofcom was contacted by the Licensee on the day of the deadline. The Licensee 
explained that it was unable to provide the recordings at the present time due to 
personal circumstances, but would be able to do so the following week. In light of the 
particular circumstances, Ofcom agreed to extend the deadline.  
 
After the revised deadline had passed, the recordings had still not been received by 
Ofcom. We contacted the Licensee and asked it to send them as soon as possible. 
 
A few days later we wrote to the Licensee stating that the recordings had still not 
been received. The Licensee responded that: “I will attend to this upon my return. It 
will be sent special delivery. I was at Glastonbury this weekend.”  
 
The audio was received some time later. We therefore considered that the matter 
raised issues warranting investigation under Condition 8(2)(b) of LCMWL’s licence, 
which requires the Licensee to: 
 

“(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any...recording for 
examination or reproduction;...”. 

 
Ofcom therefore asked the Licensee for its formal comments on its compliance with 
this licence condition. 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb254/obb254.pdf 
 
2
 Key Commitments for Castle FM: 

http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000080.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf
http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000080.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 38 

Response 
 
The Licensee stated that it had implemented new procedures and policies to avoid 
this issue happening again. It said: “We will ensure that all requests from Ofcom 
going forward are submitted and received by yourselves before any deadline 
expires.” The Licensee explained that only one person had had the ability to log on to 
its recording system previously and this had caused the delay in Ofcom receiving the 
requested recordings. It said that arrangements had now been put in place to ensure 
that an additional person can access the recording equipment to ensure a timely 
response to any recording request from Ofcom.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each 
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings 
of each programme broadcast, in a specified form and for a specific period after 
broadcast, and to comply with any request to produce such recordings issued by 
Ofcom. Community Radio licences enshrine these obligations in Licence Condition 8. 
 
Licence Condition 8(2)(b) requires licensees to produce such recordings to Ofcom 
forthwith upon request. 
 
In this case, the Licensee failed to provide Ofcom with the recordings when 
requested, and only provided them some time later. We had given the Licensee an 
extension to provide the requested recordings. That revised deadline was also 
missed by the station. We also noted that the Licensee sought to explain its delay in 
providing the recordings as being due to its attendance at Glastonbury music festival. 
Ofcom has made it clear in its previous Findings on the Licensee’s failure to provide 
recordings that this is an important obligation with which licensees must comply. We 
did not consider the Licensee’s attendance at a music festival to be in any way a 
satisfactory or acceptable explanation for its failure to comply with this requirement of 
its licence. This is a significant breach of LCMWL’s licence, which, in this particular 
case, significantly affected Ofcom’s ability to assess Castle FM’s ongoing compliance 
with its Key Commitments. 
 
We noted that the Licensee had taken steps to prevent the issue from recurring. 
Nevertheless, as this is the third consecutive occasion on which the Licensee has 
either failed altogether to provide audio to Ofcom or failed to provide it within the 
specified timeframe, Ofcom is putting the Licensee on notice that it will consider 
these breaches for the imposition of a statutory sanction.  
 
Breach of Licence Condition 8(2)(b) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by Leith Community Media Works Ltd (licence number 
CR000080BA) 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

39 

Resolved 
 

Provision of service 
Radio 1458 and Radio 1035, 6 to 9 June 2014 
 

 
Introduction  
 
Radio 1458 and Radio 1035 are local AM commercial radio stations licensed to 
provide local sound broadcast services for the Asian population in London under Part 
III of the Broadcasting Act 1990 (as amended) (“the Licence”). In both cases, the 
Licence is held by Lyca Media II Ltd (“the Licensee”). 
 
During the week commencing 9 June 2014, it came to Ofcom’s attention that both 
Radio 1458 and Radio 1035 had ceased broadcasting their licensed services the 
previous weekend.  
 
Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Condition 
2(1) contained in Part 2 of the Schedule to Lyca Media II Ltd’s licences, which states 
that: 
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the 
licence period and shall secure that the Licensed Service serves so much of the 
licensed area as is for the time being reasonably practicable.” (Section 106(2) of 
the Broadcasting Act 1990). 

 
We therefore sought formal comments from the Licensee on its compliance with this 
licence condition. 
 
Response 
 
A representative of the Licensee subsequently confirmed to Ofcom that Radio 1458 
and Radio 1035 had ceased broadcasting on the evening of Friday 6 June 2014. He 
stated that the transmitters had been switched off by the Licensee’s transmission 
provider, due to an unpaid bill. The Licensee confirmed that both services resumed 
broadcasting normally on the morning of Monday 9 June 2014, following settlement 
by the Licensee of the outstanding transmission fees. The Licensee explained that 
the situation had arisen because, following the recent transfer of the two licences to 
Lyca II Media Ltd, the newly-formed company had experienced teething problems 
with its internal systems for the payment of invoices. It added that these difficulties 
had now been resolved, and it did not anticipate similar problems arising in future. 
 
In addition, the Licensee’s representative stated: “This came from an 
administrative lapse caused by the complex launch of our two new radio stations. We 
have reviewed our operational processes to eradicate any future situations like this.” 
 
Decision 
 
Ofcom has a range of duties in relation to radio broadcasting, including securing a 
range and diversity of local radio services which are calculated to appeal to a variety 
of tastes and interests, and the optimal use of the radio spectrum.  
 
Provision by a Licensee of its licensed service on the frequency assigned to it is the 
fundamental purpose for which a commercial radio licence is granted. This is 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 40 

reflected in the licence condition requiring the provision of the specified licensed 
service. Where a licensed service is not being provided in accordance with the 
licence, none of the required commercial radio programme output is provided. In 
addition, choice for listeners is reduced. 
 
In this case, the Licensee confirmed to us that the transmitters had been switched off 
between the evening of Friday 6 June and the morning of Monday 9 June due to an 
unpaid bill. Therefore, Lyca Media II Ltd failed to provide the specified licensed 
services during this period. However, we recognise that the Licensee took swift 
action to get the two services back on the air, and has since made changes to its 
payments process systems to ensure that similar problems do not arise in future.  
 
In view of this, Ofcom considered the matter to be resolved. 
 
Resolved



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

41 

Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld  
 

Complaint by Miss Jodie Musgrave 
Police Interceptors, Channel 5, 23 September 2013 (repeated on 27 and 29 
September 2013) 
Stop! Police Interceptors, Channel 5, 11 December 2013 (repeated on 17 
December 2013) 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Miss Musgrave’s complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the two programmes as broadcast. 
 
The programmes were part of a series that followed the work of police officers 
carrying out their public duties. These editions included footage of Miss Musgrave 
being questioned and breathalysed by the police at a police station following her 
involvement in two traffic incidents in which she was suspected of colliding with two 
other vehicles while under the influence of alcohol.  
 
Ofcom found that, in the particular circumstances of this case, Miss Musgrave had a 
legitimate expectation of privacy, albeit limited. However, the public interest in filming 
and subsequently broadcasting footage showing the work of the police outweighed 
Miss Musgrave’s expectation of privacy. Ofcom therefore considered that Miss 
Musgrave’s privacy was not unwarrantably infringed in the programmes as 
broadcast.  
 
Introduction and programme summaries 
 
On 23 September 2013, Channel 5 broadcast an episode of Police Interceptors, a 
series which follows the country’s high speed police interception units in carrying out 
their duties. This episode featured footage of Miss Musgrave. On 11 December 2013, 
an episode of Stop! Police Interceptors was broadcast. This is a series of 
programmes which consists of compilations of material shown previously in editions 
of Police Interceptors. The 11 December episode of Stop! Police Interceptors 
included virtually identical footage of Miss Musgrave which had been shown earlier in 
the 23 September programme.  
 
In both programmes, Miss Musgrave was shown briefly in the opening title sequence 
and in the ‘coming up next teaser’ before the commercial break being abusive to 
police officers.  
 
Longer footage of her was included in the final section of the programmes. This 
showed Miss Musgrave at a police station after she had been involved in two 
separate road traffic incidents and been arrested on suspicion of driving while under 
the influence of alcohol. While being processed by the custody sergeant at the police 
station, Miss Musgrave - referred to in both programmes by her first name, “Jodie” - 
was asked by a police officer if she had anything of value in her purse and whether 
she had consumed any alcohol. She admitted to having consumed a bottle of wine. 
Footage of Miss Musgrave verbally abusing a police officer at the police station was 
shown and she was again referred to by her first name. Miss Musgrave was then 
shown being taken to be breathalysed and blowing into an “Intox” machine (which 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 42 

analyses the level of alcohol in a person’s breath). At the end of this part of the 
programme featuring Miss Musgrave, the narrator stated that: 
 

“The boozy blonde [referring to Miss Musgrave] was later convicted of driving with 
no insurance whilst over the limit and failing to stop at a collision. She was 
disqualified for over two years, ordered to pay costs, and given a community 
service order”.  

 
Miss Musgrave was referred to by her first name twice in the two programmes, her 
face was shown unobscured, and her voice was heard.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
In summary, Miss Musgrave complained that her privacy was unwarrantably infringed 
in the programmes as broadcast because footage of her was included without her 
consent.  
 
Miss Musgrave explained that despite the incident having happened almost a year 
ago, the two programmes in which she featured had been repeated on a number of 
occasions. As a result, Miss Musgrave said that she had been identified and mocked 
by various people about the incident. 
 
In response, Channel 5 said that Police Interceptors was first broadcast on 23 
September 2013 and repeated on 27 and 29 September 2013. At the time of Miss 
Musgrave’s complaint to Ofcom, the programme had also been repeated on Channel 
5’s “5*” channel. It added that the compilation programme Stop! Police Interceptors 
was first broadcast on 11 December 2013 and was repeated on 17 December 2013.  
 
Channel 5 stated that whether Miss Musgrave’s privacy was unwarrantably infringed 
in the programmes as broadcast should depend on the consideration of the material 
and not upon the number of occasions the programmes had been broadcast. 
Channel 5 noted that Miss Musgrave said in her complaint to Ofcom that she only 
expected the incident to be shown once and that the basis of her complaint was that 
the incident had been shown “far too many times”. Channel 5 added that it therefore 
appeared that Miss Musgrave “accept[ed] that [the programme] broadcast on one 
occasion did not amount to an unwarranted infringement of privacy” and so, Channel 
5 argued, that “if that was not an unwarranted infringement of privacy, then neither 
could the subsequent broadcasts have been”. Therefore, Channel 5 did not consider 
that Miss Musgrave’s privacy was unwarrantably infringed in the programmes as 
broadcast.  
 
Channel 5 stated that the programme makers, with the knowledge and agreement of 
the police, were shadowing the police interceptors undertaking their public duties and 
that the programme makers were present at the second incident Miss Musgrave had 
apparently been involved in and also at the police station.  
 
Channel 5 cited the decision in the European Court of Human Rights (“ECHR”) Axel 
Springer case28 and stated that: “Where a person has been negligent or intentionally 

                                            
28

 Channel 5 referred to this paragraph in the ECHR judgment: Axel Springer AG v Germany 
(application no 39954/08; 7/02/2012) “In order for Article 8 [of the European Convention on 
Human Rights] to come into play, however, an attack on a person’s reputation must attain a 
certain level of seriousness and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the 
right to respect for private life (see A v Norway). The Court has held, moreover, that Article 8 
cannot be relied on in order to complain of a loss of reputation which is the foreseeable 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 43 

broken the law, Article 8 cannot be used in aid to create a right to privacy in relation 
to their actions. The commission of a crime and the aftermath of the commission, 
including search, detainment and arrest, cannot be considered private matters.” 
 
Channel 5 said that it was not clear what information disclosed in the programme 
Miss Musgrave considered private. It said that the outcome of Miss Musgrave’s 
prosecution could not legitimately be considered private, because this information 
was in the public domain. Further, the footage of Miss Musgrave at the police station 
disclosed no information which could be considered to be inherently private, such as 
disclosing a medical condition. Channel 5 said that it is not relevant to the test of 
privacy whether Miss Musgrave wished the information about her behaviour to 
remain private to her or whether Miss Musgrave might be embarrassed by the 
disclosure of that information.  
 
Channel 5 stated that Miss Musgrave would have been informed at the police station 
that “anything she said could be used in evidence in open court” and therefore she 
could not have expected what happened at the police station to remain private. 
Channel 5 added that the filming of Miss Musgrave took place openly at the police 
station after she had been arrested for committing a crime and where she was 
breathalysed. She was aware that she was being filmed because she both looked 
directly at the camera and “appeared to intentionally knock into the camera...and 
later motioned towards the camera as if she was going to barge it again”. Therefore, 
the broadcaster said that Miss Musgrave could have had no legitimate expectation of 
privacy in relation to the disclosure of her convictions and sentence, or her behaviour 
at the police station. 
 
Channel 5 argued that, even if Ofcom concluded that Miss Musgrave had a limited 
legitimate expectation of privacy in the information disclosed in the programme, and 
that this information could be considered private, it considered that the broadcast of 
the footage was warranted. This was because of the public interest in exposing crime 
and serious wrongdoing, particularly in programmes like Police Interceptors, which 
showed the varied work of the police and demonstrated the obstacles, difficulties and 
dangers that the police interceptor units face in carrying out their duties. Channel 5 
stated that the case involving Miss Musgrave underlined the difficulties police units 
encounter and the serious consequences that can occur as a result of drink driving. It 
also demonstrated the impact this can have on other members of the public, the 
police, and the lives of the individuals concerned.  
 
Channel 5 said that the footage of Miss Musgrave and the information about her 
included in the programme was a necessary and effective part of the story of the 
work of the police officers in this case. It added that the broadcaster’s right to 
freedom of expression, including the right to freely inform the public about matters of 
public interest, outweighed any interference with Miss Musgrave’s private life.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View in this case that the complaint of unwarranted 
infringement of privacy in the programme as broadcast should not be upheld. We 
provisionally concluded that Miss Musgrave did have a legitimate expectation of 
privacy, although limited, but that this expectation of privacy was outweighed by the 
significant public interest of showing the work of the police and the challenges they 
face when dealing with individuals who have been involved in incidents while under 

                                                                                                                             
consequence of one’s own actions such as, for example, the commission of a criminal offence 
(see Sidabras and Dziautas v Lithuania).” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 44 

the influence of alcohol, and of the serious consequences of drink driving for the 
individuals involved and for others who might be affected by their conduct. 
 
Both parties were given the opportunity to comment on the Preliminary View. Miss 
Musgrave made no representations on Ofcom’s Preliminary View. However, Channel 
5 submitted the following relevant representations on the Preliminary View, which are 
summarised below.  
 
Channel 5’s representations 
 
Channel 5 submitted that Ofcom’s Preliminary View was contrary to the prevailing 
law in England and Wales. Channel 5 said that Article 8 of the ECHR “does not 
provide protection for public life or activities” and that this was recognised by the 
Courts. In support of its position, Channel 5 referred to the Supreme Court judgment 
in Kinloch v HM Advocate [2012] UKSC 6229 and the Northern Ireland Queen’s 
Bench judgment in JR 38 for Judicial Review [2013] NIQB 4430 and submitted that 
where a person engages in criminal or anti-social activity in a public place, there is no 
need to establish whether or not a person might have a reasonable expectation of 
privacy as “nothing about the conduct concerns ‘private and family life’”. Further, 
Channel 5 argued that, as in the circumstances of this case, when “a crime is 
committed, the circumstances of the arrest and other consequences which occur in 
public do not engage Article 8 because they do not engage aspects of “’private or 
family life’. 
 
Channel 5 said that it was not aware of any authority to support the proposition that 
Miss Musgrave, having admitted to drinking a bottle of wine, was “vulnerable to some 
extent”. They also considered that the footage did not appear to show her “in any 
form of distress”. The broadcaster said that it was not possible to determine from the 
footage how intoxicated Miss Musgrave was, but that her level of intoxication was a 
consequence of her own actions and that as a general rule: “the law does not permit 
a person to escape from the consequences of actions undertaken when intoxicated”. 
Therefore it was difficult to understand why: “self-inflicted intoxication and 
subsequent actions in public places can amount to aspects of ‘private and family 
life’”.  
 
Channel 5 also said that there was no basis for Ofcom’s finding that Miss Musgrave 
was either vulnerable or in a state of distress and that the fact of arrest and 
subsequent processing in a police station does not automatically create any 
vulnerability. In any event, the broadcaster said that these matters were not relevant 
to the question of whether what occurred at the police station was a part of Miss 
Musgrave’s “private or family life”.  
 
Channel 5 stated that Practice 8.8 suggested that consent would “normally” be 
required if a person was in a “sensitive situation”. However, the broadcaster argued 

                                            
29

 Channel 5 in particular emphasised the following statement of Lord Hope in respect of 
whether a person subject to police surveillance in a public street had a legitimate expectation 
of privacy: “The criminal nature of what he was doing, if that was what it was found to be, was 
not an aspect of his private life that he was entitled to keep private.” 
 
30

 Channel 5 in particular referred to the following statements by Lord Justice Higgins: “In this 
case the applicant placed himself in public view among a crowd of other persons engaged, 
allegedly, in public disorder. He was open to public view by anyone who happened to be 
watching be they police or civilians… In my view a criminal act is far removed from the values 
which Article 8 was designed to protect, rather the contrary.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 45 

that the fact something occurs at a police station does not make it sensitive, and the 
precise circumstances will determine whether or not it is a sensitive situation. The 
broadcaster said that the filming of Miss Musgrave occurred in public places of the 
police station in which any member of the public could have seen Miss Musgrave and 
her interaction with the police officers. Therefore, the broadcaster said that it was 
difficult to see why “anything which occurs in the public areas of a police station, at 
least when it comes to the behaviour of those arrested for criminal activity, can be 
rationally considered to be part of the ‘private or family life’ of that person”. Channel 5 
added that there was also nothing private about anything which happened at the 
police station in relation to Miss Musgrave. Channel 5 argued that the relevant 
question was whether a reasonable person in Miss Musgrave’s position would think 
that they had a legitimate expectation of privacy in the relevant circumstances, and 
that no reasonable person would think that details of her/his arrest and subsequent 
processing at a police station were matters she/he was entitled to regard as 
legitimately private. Channel 5 did not consider it was enough for Ofcom to conclude 
that the processing of Miss Musgrave at the police station attracted an expectation of 
privacy.  
 
Channel 5 stated that Miss Musgrave’s activities before, during and after arrest and 
processing in the police station either did or did not attract a reasonable expectation 
of privacy. The broadcaster added that it was not aware of any authority recognised 
in law of a “limited” expectation of privacy. Channel 5 said that Miss Musgrave had 
“no reasonable expectation of privacy at the time of filming because nothing that was 
filmed was part of her ‘private or family life’”.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching this Decision, we carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording and a transcript of the programme as 
broadcast and both parties’ written submissions. We also took account of the 
representations made by Channel 5 in response to Ofcom’s Preliminary View on this 
complaint (which was not to uphold).  
 
The individual’s right to privacy has to be balanced against the competing rights of 
the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over 
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely 
focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification for 
interfering with or restricting each right must be taken into account and any 
interference or restriction must be proportionate. This is reflected in how Ofcom 
applies Rule 8.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 46 

In assessing Miss Musgrave’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed 
in the broadcast of the programmes because footage of her was shown without her 
consent, Ofcom had regard to Practice 8.6 of the Code. This states that, if the 
broadcast of a programme would infringe the privacy of a person, consent should be 
obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy 
is warranted. Ofcom also had regard to Practice 8.8 which states that, in potentially 
sensitive places, such as police stations, separate consent for broadcast should 
normally be obtained from those in sensitive situations (unless not obtaining consent 
is warranted). 
 
In considering whether or not Miss Musgrave’s privacy was unwarrantably infringed 
in the programmes as broadcast, Ofcom first assessed the extent to which she might 
have a legitimate expectation of privacy in relation to the footage of her as broadcast.  
 
As already set out in the “Introduction and programme summary” section above, we 
noted where in the programmes Miss Musgrave appeared and the context in which 
she was shown, i.e. following arrest, being questioned at the police station and later 
being breathalysed. 
 
Ofcom also considered Channel 5’s submissions in relation to Miss Musgrave’s 
complaint and in particular that no reasonable person would think that details of 
her/his arrest and subsequent processing at a police station were matters she/he 
was entitled to regard as legitimately private. As Ofcom noted in an earlier fairness 
and privacy decision31, Ofcom does not agree with Channel 5’s interpretation of the 
Axel Springer case or the other UK case law cited which Channel 5 contends 
supports that interpretation. It is not correct that Article 8 rights can never be 
engaged in relation to the circumstances of a person’s unlawful activity, for example, 
in relation to an arrest or its circumstances. The paragraph in the Axel Springer case 
which Channel 5 rely upon (set out in footnote 1) is set in the specific context of a 
discussion about the extent to which Article 8 can be invoked to remedy loss of 
reputation. Ofcom’s view is consistent with the interpretation of the Axel Springer 
case in a recent judgment of the High Court, Hannon v News Group Newspapers Ltd 
[2014] EWHC 1580 (Ch).32  
 
We may consider that the broadcast of the fact of an individual’s arrest and 
subsequent conviction, which is a matter of public record, is not information in 
relation to which that individual has a legitimate expectation of privacy in the 
circumstances. We do not agree however that it then follows that there can be no 
legitimate expectation of privacy in respect of the broadcast of the footage of that 
individual being arrested or processed at the police station and his/her interactions 
with police officers during those events.  
 
The test as to whether a legitimate expectation of privacy arises is objective: it is fact 
sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which the 

                                            
31

 See Complaint by Miss C, Criminals: Caught on Camera, Channel 5, 18 October 2013, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb252/obb252.pdf  
 
32

 Mr Justice Mann noted that Axel Springer: “does not support an absolute right of the press 
to have, and to publish, the fact of an arrest, and its circumstances. At most it supports a 
submission that, if the facts justify it, that right exists and the countervailing privacy rights do 
not. As with a large number of disputes under Convention rights, that is a question of fact and 
degree, and is highly fact sensitive” (paragraph 96). 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb252/obb252.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 47 

individual concerned finds him or herself.33 Ofcom will therefore continue to approach 
each case on its facts. 
 
In our view, whether or not someone who has been filmed while being questioned by 
the police after arrest in relation to an incident has a legitimate expectation of privacy 
in the broadcast of that footage depends on all the relevant circumstances. These 
may include:  
 

 whether the filming took place in a public place; 

 whether the individual was vulnerable in any way (e.g. through the consumption 
of alcohol or drugs or because of an illness or disability); 

 whether the person concerned was a minor;  

 whether the footage depicted the individual doing something, or disclosed 
information about that individual, which was confidential, sensitive or personal;  

 the time that had elapsed between the events depicted in the footage and its 
broadcast (or re-broadcast); and 

 any change in factual circumstances between the events depicted and its 
broadcast which may affect the extent to which the material could be considered 
to be private or confidential (for example, whether since the incident filmed the 
individual concerned was charged and/or found guilty of any offences). 

 
Ofcom noted from the programmes as broadcast that at the police station Miss 
Musgrave appeared to have been filmed openly and that she was aware of the 
presence of the cameras. We took into account too that she was not shown engaged 
in any conduct or action that could reasonably be regarded as particularly private, 
sensitive or confidential in nature, other than being processed in a police station on 
suspicion of committing a criminal offence. We had regard to the fact that the 
programme makers had obtained permission from the police to follow the work of the 
interceptor unit in carrying out all their public duties. Ofcom also noted that Miss 
Musgrave was, as a result of her conduct, subsequently convicted and disqualified 
from driving for two years for driving with no insurance whilst over the limit and failing 
to stop at the scene of a collision, and we took account of the fact that by the date of 
the broadcast, Miss Musgrave’s conviction would have been information already in 
the public domain.  
 
On the other hand, having admitted to the police officers that she had drunk a bottle 
of wine, it was clear that Miss Musgrave was under the influence of alcohol. We 
considered that she was shown in the footage to be vulnerable to some extent and in 
a state of distress. We also noted that Miss Musgrave explained in her complaint to 
us that the broadcast of footage of her at the police station had caused her 
embarrassment and concern. Further, we had regard to the fact that the filming took 
place while Miss Musgrave was being processed in the custody suite of a police 
station, and we considered that this was a sensitive situation, as recognised by 
Practice 8.8 of the Code with consequent restrictions on filming without specific 
consent. 

                                            
33

 See for example, Anthony Clarke MR in Murray v Big Pictures (2009) “the question whether 
there is a reasonable expectation of privacy is a broad one, which takes account of all the 
circumstances of the case. They include the attributes of the claimant, the nature of the 
activity in which the claimant was engaged, the place at which it was happening, the nature 
and purpose of the intrusion, the absence of consent and whether it was known or could be 
inferred, the effect on the claimant and the circumstances in which and the purposes for 
which the information came in the hands of the publisher”. See also Hannon (quoted above) 
at paragraph 96.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 48 

Ofcom also considered whether Miss Musgrave was identifiable in the programmes 
as broadcast. Miss Musgrave’s face was shown unobscured, her voice was heard 
and she was referred twice by her first name “Jodie” in the programmes as 
broadcast. We therefore considered that Miss Musgrave was clearly identifiable from 
the footage included in the programmes.  
 
We noted that Channel 5 had argued that there was no authority to support the 
proposition that an expectation of privacy may be “limited”. We do not agree with 
Channel 5 that an expectation of privacy may not be “limited” in the circumstances of 
a particular case. As noted above, we consider that the question of whether an 
individual’s Article 8 rights are engaged is fact sensitive, depending on the 
circumstances. In some cases, although we may consider that the circumstances are 
such that an individual may have a legitimate expectation of privacy in the relevant 
footage as broadcast, it may be to a lesser degree, which we would take into account 
when deciding where the balance lies when considering whether an intrusion into the 
individual’s right to privacy was warranted. 
 
Taking all the above factors into consideration, we considered that, Miss Musgrave 
did have a legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of 
unobscured footage of her at the police station without her consent, however this 
expectation was limited because by the date of broadcast Miss Musgrave had been 
convicted, as a result of her own conduct, of a criminal offence in relation to the 
events depicted in the programmes, which was a matter of public record.  
 
We then assessed whether her consent had been secured before the footage was 
broadcast in accordance with Practices 8.6 and 8.8. Channel 5 did not indicate in 
their submissions whether or not Miss Musgrave’s specific consent had been sought 
by the programme makers. However Miss Musgrave said that she had not given 
permission for the footage of her to be broadcast. We therefore took the view on the 
evidence available to us that the programme makers did not obtain individual consent 
from Miss Musgrave for the footage of her to be included in the programmes. 
 
Given that Miss Musgrave had, in our view, a limited legitimate expectation of privacy 
in relation to the footage of her broadcast in the programmes, we next assessed the 
competing right to freedom of expression of the broadcaster and audience, against 
Miss Musgrave’s right to privacy. In particular, we considered whether there was a 
sufficient public interest or other sufficient reasons to justify the infringement of Miss 
Musgrave’s privacy in the broadcast of the unobscured footage of her in the ‘teasers’ 
and in the longer footage of her at the police station. As outlined above, while Ofcom 
took into account that being processed in a police station is a sensitive situation for 
the individual concerned, we considered that there is a genuine public interest in 
broadcasting programmes of this nature, specifically those which examine the work 
of the police in responding to the varied and often difficult incidents they experience 
in their work. In our view, showing such material in programmes plays an important 
role in informing the public about the challenging work the police face when dealing 
with individuals who have been involved in incidents while under the influence of 
alcohol, and of the serious consequences of drink driving for the individuals involved 
and for others who might be affected by their dangerous conduct. We also 
considered the footage of Miss Musgrave shown in the ‘teasers’, and took into 
account the fact that this footage of Miss Musgrave was not placed in context in the 
same way as the later footage of her. Nevertheless, we considered that the footage 
included was very brief (lasting only a few seconds) and was justified in accordance 
with Channel 5’s editorial freedom and their right to promote the upcoming content of 
the programme to the audience and inform viewers about that content.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 49 

As already stated, Ofcom recognises that there is a genuine public interest in 
broadcasting programmes of this nature. However, it should not be assumed by 
broadcasters that a public interest justification will exist in all circumstances for all 
broadcasts of a particular programme of this type. Broadcasters must have regard to 
when a programme is broadcast and should periodically review repeat broadcasts of 
programmes such as Police Interceptors and Stop! Police Interceptors in this light. 
For instance, where at the time of the original broadcast or broadcasts, the public 
interest in revealing the identity, conviction and sentence of an individual may have 
outweighed the individual’s expectation of privacy, the balancing exercise may 
produce a different result when undertaken some time later taking into account all the 
relevant circumstances when the programme is repeated. 
 
Ofcom considered that the first broadcasts of Police Interceptors and Stop! Police 
Interceptors were justified for the reasons set out above. As regards to the repeats of 
the two programmes, Ofcom was of the view that the circumstances had not changed 
materially between the first broadcasts of the unobscured footage of Miss Musgrave 
and of the repeats (which all occurred within three months of the original broadcasts). 
Therefore Ofcom considered that for the same reasons already stated, Miss 
Musgrave’s privacy was not infringed in these subsequent broadcasts. However, as 
already noted, if a broadcaster wishes to repeat at later dates a programme that at 
the original time of broadcast did not unwarrantably infringe someone’s privacy, they 
should periodically review their justification for breaching the privacy of that individual 
or organisation as regards those later broadcasts.  
 
Therefore, Ofcom considered that in the circumstances of this case, the 
broadcaster’s right to freedom of expression and, the public interest outweighed Miss 
Musgrave’s limited expectation of privacy in relation to the broadcast of footage of 
her in the two programmes.  
 
Ofcom has not upheld Miss Musgrave’s complaint of unwarranted infringement 
of privacy in the programmes as broadcast. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

50 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 1 and 
14 July 2014 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s codes, licence 
conditions or other regulatory requirements. 
 
Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Law with N 
Rahman 

CHSTV 25/01/2014 Advertising/editorial 
distinction (tv) 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content 
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

51 

Complaints Assessed, Not Investigated 
 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has 
decided not to pursue between 1 and 14 July 2014 because they did not raise issues 
warranting investigation. 

 
Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 
For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about 
content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Programming Al Jazeera n/a Due impartiality/bias 1 

Programming Apni Awaaz 
87.7FM 

13/06/2014 Commercial 
communications on 
radio 

1 

Programming Babestation 10/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News BBC 1 01/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News BBC 1 09/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News BBC 1 n/a Outside of remit / 
other 

1 

BBC News at One BBC 1 30/06/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News at Ten BBC 1 08/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News at Ten BBC 1 09/07/2014 Outside of remit / 
other 

2 

BBC News at Ten BBC 1 11/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Breakfast BBC 1 01/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Common BBC 1 06/07/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Countryfile BBC 1 06/06/2014 Outside of remit / 
other 

1 

David Beckham Into 
the Unknown 

BBC 1 09/06/2014 Surreptitious 
advertising 

1 

EastEnders BBC 1 03/07/2014 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

EastEnders BBC 1 08/07/2014 Generally accepted 
standards 

2 

EastEnders BBC 1 10/07/2014 Generally accepted 
standards 

2 

EastEnders BBC 1 11/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 01/07/2014 Gender 
discrimination/offence 
 

9 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 01/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 52 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 05/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 05/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 08/07/2014 Generally accepted 
standards 

2 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 08/07/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 08/07/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Match of the Day 
Live 

BBC 1 n/a Outside of remit / 
other 

1 

Operation Hospital 
Food with James 
Martin 

BBC 1 08/07/2014 Product placement 1 

Room 101 BBC 1 03/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The One Show BBC 1 23/06/2014 Offensive language 1 

The One Show BBC 1 09/07/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Watchdog BBC 1 02/07/2014 Crime 1 

Wimbledon 2014 BBC 1 01/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Wimbledon 2014 BBC 1 06/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

FIFA World Cup 
Final 2014 

BBC 1 & ITV 13/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Match of the Day BBC 2 09/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Mock the Week BBC 2 13/06/2013 Outside of remit / 
other 

1 

Newsnight BBC 2 08/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Newsnight BBC 2 10/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

The Honourable 
Woman 

BBC 2 03/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Silent War BBC 2 12/12/2013 Television Access 
Services 

1 

Today at Wimbledon BBC 2 02/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Top Gear Polar 
Special 

BBC 2 25/07/2007 Outside of remit / 
other 

1 

Scotland 2014 BBC 2 Scotland 01/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Family Guy BBC 3 12/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Slum Survivors BBC 3 08/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Snog, Marry, Avoid? BBC 3 03/07/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Programming BBC 4 n/a Television Access 
Services 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

01/07/2014 Outside of remit / 
other 
 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

02/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 53 

BBC News BBC News 
Channel 

03/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

03/07/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

13/07/2014 Animal welfare 1 

The Old Plane and 
The Sea 

BBC News 
Channel 

29/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Steve Wright's 
Sunday Love Songs 

BBC Radio 2 13/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC Radio 4 04/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

BBC News BBC Radio 4 14/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Programming BBC Scotland n/a Materially misleading 1 

Sister's Hour British Muslim 
TV 

03/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Breakfast with 
Gillies and Emily 

Capital FM 
South Coast 

04/07/2014 Scheduling 1 

Programming Castle FM 05/06/2014 Scheduling 1 

Programming Castle FM 21/06/2014 Scheduling 1 

Advertising Channel 4 13/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Channel 4 News Channel 4 25/06/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Come Dine with Me Channel 4 02/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Couples Come Dine 
with Me 

Channel 4 09/07/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Couples Come Dine 
with Me (trailer) 

Channel 4 04/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Dispatches Channel 4 23/06/2014 Due accuracy 1 

Hollyoaks Channel 4 02/07/2014 Suicide and self harm 1 

Hollyoaks Channel 4 03/07/2014 Scheduling 2 

Kirstie's Fill Your 
House for Free 

Channel 4 08/07/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Meet the Mormons Channel 4 26/06/2014 Materially misleading 3 

Scottish Tourist 
Board 
Advertisement 

Channel 4 30/06/2014 Political advertising 1 

The Complainers Channel 4 10/06/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Million Pound 
Drop (trailer) 

Channel 4 06/07/2014 Materially misleading 1 

The World's Best 
Diet 

Channel 4 30/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Transformers: 
Revenge of the 
Fallen 

Channel 4 05/07/2014 Offensive language 2 

5 News Tonight Channel 5 04/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 16/06/2014 Under 18s in 
programmes 

1 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 07/07/2014 Generally accepted 
standards 

2 

Benefits Britain: Life 
on the Dole 

Channel 5 07/07/2014 Race 
discrimination/offence 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 54 

Can't Pay? We'll 
Take it Away 

Channel 5 08/04/2014 Scheduling 1 

Neighbours Channel 5 03/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Rush Hour Channel 5 06/07/2014 Offensive language 1 

Almost Naked 
Animals 

CITV 13/07/2014 Nudity 1 

News Classic FM 01/07/2014 Due accuracy 1 

Channel promotion Comedy Central n/a Surreptitious 
advertising 

1 

Scottish Tourist 
Board 
Advertisement 

Comedy Central 09/07/2014 Political advertising 1 

Channel promotion Comedy Central 
+1 

28/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Maoam's 
sponsorship of Big 
Bang Theory 

E4 02/07/2014 Sponsorship 1 

Make Room For 
Daddy 

FilmOn.tv 06/05/2014 Sponsorship 1 

Advertising Free Radio 
Birmingham 

n/a Outside of remit / 
other 

1 

Channel promotion 
referring to ARY 
News Network 

Geo News 20/05/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Ideal Youth Inspire FM 23/06/2012 Due accuracy 1 

118118.com's 
sponsorship of 
movies on ITV 

ITV n/a Sponsorship credits 1 

Advertising ITV 09/07/2014 Outside of remit / 
other 

7 

All Star Mr & Mrs ITV 02/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Benidorm ITV 01/07/2014 Generally accepted 
standards 

12 

Coronation Street ITV 30/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV 30/06/2014 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 02/07/2014 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 07/07/2014 Generally accepted 
standards 

3 

Coronation Street ITV n/a Generally accepted 
standards 

1 

Dickinson's Real 
Deal 

ITV 04/07/2014 Generally accepted 
standards 

2 

FIFA World Cup 
Live 2014 

ITV 26/06/2014 Outside of remit / 
other 

1 

FIFA World Cup 
Live 2014 

ITV 30/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

FIFA World Cup 
Live 2014 

ITV 30/06/2014 Outside of remit / 
other 

1 

FIFA World Cup 
Live 2014 

ITV 12/07/2014 Outside of remit / 
other 
 

1 

FIFA World Cup 
Live 2014 

ITV 13/07/2014 Gender 
discrimination/offence 

3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 55 

 
Good Morning 
Britain 

ITV 30/06/2014 Due accuracy 1 

ITV News ITV 04/07/2014 Crime 3 

ITV News ITV 04/07/2014 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 05/07/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

ITV News ITV 07/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten 
and Weather 

ITV 02/07/2014 Due impartiality/bias 1 

Loose Women ITV 01/07/2014 Generally accepted 
standards 

2 

Peter Andre's 60 
Minute Makeover 

ITV 16/06/2014 Animal welfare 1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 07/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle 
Show 

ITV 11/07/2014 Offensive language 1 

This Morning ITV 01/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV 01/07/2014 Scheduling 3 

Tonight: Beating 
Breast Cancer 

ITV 03/07/2014 Nudity 2 

Tonight: The Rise of 
Discount 
Supermarkets 

ITV 23/05/2014 Product placement 1 

Tour De France 
2014 Live 

ITV 05/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Tour De France 
2014 Live 

ITV 06/07/2014 Due impartiality/bias 1 

Tour De France 
2014 Live 

ITV 06/07/2014 Outside of remit / 
other 

3 

Tour De France 
2014 Live 

ITV 06/07/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Tour De France 
2014 Live 

ITV 07/07/2014 Advertising 
scheduling 

5 

You've Been 
Framed! 

ITV 07/07/2014 Generally accepted 
standards 

3 

You've Been 
Framed! 

ITV 09/07/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Channel ident ITV2 01/07/2014 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Foxy Bingo's 
Sponsorship of The 
Jeremy Kyle Show 

ITV2 08/07/2014 Sponsorship 1 

The Magaluf 
Weekender 

ITV2 06/07/2014 Gender 
discrimination/offence 

1 

Tour De France 
2014 Live 

ITV4 05/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 01/07/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

5 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 01/07/2014 Scheduling 1 

Heure de Verite MATV 17/04/2014 Crime 1 

Heure de Verite MATV 23/04/2014 Crime 
 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 56 

 
Welcome TV MATV 18/04/2014 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

Welcome TV MATV 19/04/2014 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Welcome TV MATV 10/06/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Car SOS More4 15/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Advertising n/a n/a Outside of remit / 
other 

1 

The Backyardigans Nick Jr 06/06/2014 Disability 
discrimination/offence 

1 

Ladyboys Pick 03/07/2014 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Laid Bare Pick 27/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Programming Radio Asian 
Fever 

29/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Mitchell Glass' 
sponsorship of 
Cashphrase on 
Radio Borders 

Radio Borders n/a Commercial 
communications on 
radio 

1 

Bizarre ER Really 13/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Penny Dreadful Sky Atlantic 17/06/2014 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 29/06/2014 Due impartiality/bias 4 

Sky News Sky News 05/07/2014 Due impartiality/bias 1 

Sky News with Kay 
Burley 

Sky News 10/07/2014 Due impartiality/bias 1 

Sky World News Sky News 11/07/2014 Due impartiality/bias 1 

Programming Sky on demand n/a Television Access 
Services 

2 

Riding The Dales: 
The Yorkshire Tour 
Challenge 

Sky2 07/07/2014 Materially misleading 1 

FIFA World Cup 
Live 2014 

STV 04/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Programming STV n/a Outside of remit / 
other 

1 

Alan Brazil Sports 
Breakfast (trailer) 

Talksport 10/07/2014 Offensive language 1 

World Cup Drive Talksport 03/07/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Advertising Various 05/07/2014 Outside of remit / 
other 

1 

Omega Loans 
advertisement 

Various n/a Outside of remit / 
other 

1 

Programming Various n/a Television Access 
Services 

1 

Scottish Tourist 
Board 
Advertisement 

Various n/a Political advertising 1 

Scottish Tourist 
Board 
Advertisement 

Various n/a Political advertising 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 57 

 
Motorway Cops: 
Rush Hour 

Watch 27/06/2014 Race 
discrimination/offence 

1 

Auschwitz: The 
Nazis and the Final 
Solution 

Yesterday 03/07/2014 Generally accepted 
standards 

1 

 

 
Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast 
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/. 
 

Licensee Categories  

Radio Scilly Limited Key 
Commitments 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259 
28 July 2014 

 

58 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its 
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 3 and 16 July 
2014. 

 
Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission date 

Ame R Ma Bangla TV 10 June 2014 

ATN Rannagor ATN Bangla 10 June 2014 

Drivetime Talksport 2 June 2014 

Newsbeat BBC Radio 1 13 June 2014 

Welcome TV MATV 5 April 2014 

World's Craziest Fools BBC 3 30 June 2014 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations about content standards, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 

 
Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 

 
Programme Broadcaster Transmission date 

Khara Sach Ary News 18 and 19 February 
2014 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness 
and Privacy complaints, go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 

 
 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

